7. schôdza

12.10.2010 - 26.10.2010
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

12.10.2010 o 13:14 hod.

JUDr.

Pavol Hrušovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vstup predsedajúceho 13:14

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Poprosím ešte mikrofón zapnúť.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

12.10.2010 o 13:14 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie 13:14

Robert Fico
Skontrolovaný text
... je to podané. My sme podali návrh. Návrh je podaný, uznesenia, veľmi jasne.
Skryt prepis

Vystúpenie

12.10.2010 o 13:14 hod.

doc. JUDr. CSc.

Robert Fico

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 13:14

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Dobre. Takto, schválili sme program schôdze ako celok. O tomto bode sa budeme baviť na najbližšom grémiu. Teraz, v tomto momente to nechajme tak. Myslím si, že to môžme nechať tak, hej?
Tak predsa len ešte procedurálny návrh - pán Hrušovský.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

12.10.2010 o 13:14 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 13:14

Pavol Hrušovský
Skontrolovaný text
Už len jednu vetu. Pán podpredseda, ale program schôdze Národnej rady schvaľujeme uznesením. Týmto uznesením aj sme požiadali vládu o predloženie správy. To je všetko, čo k tomu som ešte chcel povedať.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

12.10.2010 o 13:14 hod.

JUDr.

Pavol Hrušovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 13:14

Richard Sulík

Uvádzajúci uvádza bod 13:17

Mikuláš Dzurinda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predseda, podpredsedovia Národnej rady, panie poslankyne, páni poslanci, na základe predchádzajúcich noviel zákonov, predovšetkým na základe novely zákona o rozpočtových pravidlách, je možné od 1. januára budúceho roku poskytovať dotácie len na základe zákona.
Ministerstvo zahraničných vecí poskytovalo a doposiaľ poskytuje dotácie, o ktorých sa určite zmienim, doposiaľ na základe nižších podzákonných noriem. Tieto dotácie slúžia na podporu mimovládnych neziskových organizácií, ktoré pôsobia vo sfére zahraničnej politiky, slúžia na spoločné projekty Slovenskej republiky a Organizácie pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj.
My sa podieľame na financovaní OECD formou povinného členského príspevku, ale potom, samozrejme, v spolupráci s OECD podporujeme financovanie projektových aktivít ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy. Skrátka a veľmi jednoducho len zopakujem, že tak ako doposiaľ mienime podporovať dotáciami užitočné zahraničnopolitické aktivity, len to už nebude výnosom alebo výmerom ministerstva zahraničných vecí, ale na základe novely zákona o rozpočtových pravidlách to bude zákonom.
Využívame túto príležitosť aj na novelizáciu zákona o oficiálnej rozvojovej pomoci, pretože chceme, aby ministerstvo zahraničných vecí mohlo transparentným spôsobom poskytovať dotácie na oficiálnu rozvojovú pomoc aj pre právnické osoby, pričom chceme podporiť transparentnosť narábania s týmito finančnými prostriedkami. Tú transparentnosť chceme dosiahnuť zavedením povinnosti agentúry, ktorá s touto oficiálnou rozvojovou pomocou nakladá, zverejňovať výzvy na jednotlivé programy na našom alebo na webovom sídle Slovenskej agentúry pre medzinárodnú rozvojovú spoluprácu.
Vládny návrh zákona zároveň reaguje na problémy vyplývajúce z aplikačnej praxe, najmä sa zosúlaďuje forma realizácie oficiálnej rozvojovej pomoci tým, že sa granty nahradzujú, podobne ako je to v predchádzajúcom prípade, dotáciami.
Takže pán predseda, panie poslankyne, páni poslanci, návrh zákona, ktorý prešiel vládou zhodou, bol prerokovaný, samozrejme, príslušným výborom aj spôsobom aj vo výboroch, je reakciou na úpravu rozpočtových pravidiel, ktorá má viesť k povýšeniu nakladania s verejnými zdrojmi na úroveň zákona.
Ministerstvo zahraničných vecí takýto návrh zákona predkladá, aby mohlo ďalej fungovať v rozvojovej pomoci a aj v dotácii zahraničnopolitických aktivít našich mimovládnych organizácií.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

12.10.2010 o 13:17 hod.

Ing. CSc.

Mikuláš Dzurinda

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 13:20

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne.
Dávam slovo spravodajcovi, ktorého určil navrhnutý gestorský zahraničný výbor, poslancovi Pavlovi Kubovičovi. Pán Kubovič, nech sa páči.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

12.10.2010 o 13:20 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 13:20

Pavol Kubovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predseda, pani poslankyne, páni poslanci, Zahraničný výbor Národnej rady Slovenskej republiky ma uznesením č. 19 z 30. septembra 2010 určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky a o zmene a doplnení zákona č. 617/2007 Z. z. o oficiálnej rozvojovej pomoci a o doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov (tlač 89). Podľa § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 72 z 24. septembra 2010 navrhol prideliť návrh zákona na jeho prerokovanie výborom a navrhol gestorský výbor vrátane lehôt na jeho prerokovanie. Súčasne predseda Národnej rady Slovenskej republiky konštatoval, že návrh zákona spĺňa všetky ustanovené náležitosti podľa rokovacieho poriadku NR SR a podľa legislatívnych pravidiel na jeho prerokovanie v Národnej rade Slovenskej republiky.
Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Dôvodová správa obsahuje informáciu o cieli predloženého návrhu zákona, o súlade návrhu zákona s Ústavou Slovenskej republiky, o súvislostiach s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a o tom, že návrh zákona nebude mať dopad na verejné financie. Osobitná časť dôvodovej správy obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení návrhu. Návrh zákona obsahuje doložku zlučiteľnosti s právom Európskej únie.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
Ak sa Národná rada Slovenskej republiky rozhodne prerokovať návrh zákona v druhom čítaní, navrhujem v súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky č. 72 z 24. septembra 2010 a podľa § 74 ods. 1 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, aby návrh zákona prerokovali výbory, a to Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Zahraničný výbor Národnej rady Slovenskej republiky. Za gestorský výbor navrhujem Zahraničný výbor Národnej rady Slovenskej republiky. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali v druhom čítaní vo výboroch do 24. novembra 2010 a v gestorskom výbore do 26. novembra 2010.
Pán predseda, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu k tomuto návrhu zákona.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

12.10.2010 o 13:20 hod.

Ing.

Pavol Kubovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 13:23

Richard Sulík

Uvádzajúci uvádza bod 13:24

Mikuláš Dzurinda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán predseda, panie poslankyne, páni poslanci, už o tom tu bola reč. Myslím si, že to je príbeh pomerne zrozumiteľný. V čase, keď sa konali posledné voľby do Európskeho parlamentu, mala platiť Lisabonská zmluva. Taký bol pôvodný predpoklad. Kvôli problémom v Írsku sa konali ešte na základe zmlúv z Nice.
Zmluva Lisabonská predpokladá 751 poslancov v Európskom parlamente, Zmluva z Nice 736. Teda po tom, čo sa napokon podarilo predsa len ratifikovať Lisabonskú zmluvu, je treba vyriešiť príbeh 12 krajín, ktorým sa mierne počet poslancov zvyšuje, ale treba vyriešiť aj problém, alebo príbeh nemeckých poslancov, lebo Nemecko si na summite v 2008. roku, v decembri, vymohlo, že to zníženie o troch poslancov z 99 na 96 sa uskutoční až po roku 2014 počas ďalších volieb do Európskeho parlamentu.
Toto je celý príbeh Protokolu, o ktorom je reč. V prípade, že európske krajiny, krajiny EÚ ratifikujú tento Protokol, krajiny, ktoré môžu mierne zvýšiť poslancov na základe vnútorných predpisov, tak aj učinia. Slovenska sa to netýka. Máme 13, zostáva 13 európskych poslancov. Týka sa to 12 krajín, ktoré bezprostredne po ratifikácii dovolia spôsobom, ktorý ustanovuje ich legislatíva, tých chýbajúcich poslancov, a potom pre voľby po roku 2014 sa počet poslancov Nemecka zníži z 99 na 96 a Európsky parlament už bude fungovať so 751 poslancami. O tomto je ten Protokol.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

12.10.2010 o 13:24 hod.

Ing. CSc.

Mikuláš Dzurinda

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom