19. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
8.9.2017 o 9:26 hod.
Ing.
Eduard Heger
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Ja by som teda nadviazal možno na to, čo si hovoril na začiatku, alebo teda hovoril si o tom, že nevidíme záruku rastu infraštruktúry a môžme to naozaj potvrdiť tým, že za vašich vlád boli nesplnené sľuby. O tom, napríklad o samotnej D1, pardon, za samotných vlád SMER-u neboli naplnené sľuby o výstavbe, čiže áno, súhlasím s tým a pripájam sa k tomu, že vláda SMER-u alebo vláda pána Fica sú zlí hospodári a obzvlášť teda na úseku dopravy a vidíme, že sa to teda naďalej deje. Vidíme, že za fungovania tejto vlády jednak výrazne zdraželi, zdražela výstavba jedného kilometra. Vidíme, že vznikli rôzne, alebo teda nasvedčuje tomu, že existujú kartely, ktoré tiež toto predražujú a ja teda v ústnej rozprave trošku sa pokúsim to viacej odôvodniť, na základe čoho toto usudzujem.
Chcel by som taktiež povedať, že súhlasím s tým, ako si hovoril, že Kysuce vieme, že tú diaľnicu naozaj potrebujú. A ja som si aj pozeral samotné, teda ten návrh uznesenia a keď sa pozrieme, tak je tam naozaj tých úsekov strašne veľa. A už keby sme si len my tak laicky, alebo ani nie tak laicky, ale že tomu, do toho vidíme, urobili priority, tak vieme povedať, že na to, čo je teraz v súčasnosti naozaj dôležité, peniaze sú. Dokonca samotná hovorkyňa pani Ducká povedala, že NDS má na tento rok zabezpečené finančné krytie na projektovú dokumentáciu na tri úseky v D3, čiže myslím si, že aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť jasne hovorí o tom, že peniaze sú tu na to, aby sa mohlo pokračovať v plánovaní a zároveň aj vo výstavbe v tých najkľúčovejších úsekoch. Takže nie je to tak, že by teraz nemohlo napredovať, výstavba infraštruktúry, a viac potom prípadne v ďalšej faktickej.
Ďakujem.
Rozpracované
Vystúpenia
9:08
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:08
Gábor GrendelVystúpenie s faktickou poznámkou
8.9.2017 o 9:08 hod.
Mgr.
Gábor Grendel
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán poslanec, váš prejav pôsobil až tak ekumenicky, by som povedal. Páči sa mi tá myšlienka, že by to uvoľnenie sa malo týkať viacerých vlád, samozrejme, len sa chcem spýtať, že akých, lebo doteraz som si myslel, že táto vláda nemá alternatívu a že tu bude v podstate už na veky vekov. (Potlesk.)
Rozpracované
9:09
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:09
Juraj BlanárĎakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
8.9.2017 o 9:09 hod.
Ing.
Juraj Blanár
Videokanál poslanca
Pán poslanec Grendel, irónia, beriem, dobre, môžete v tom pokračovať, ale vecné to nebolo. Ja idem skôr k tomu, čo povedal pán poslanec Heger. Vy ste to trošku prekrútili. Ja som nepovedal, že my sme sa pripojili. My sme boli od začiatku pri tom. Od začiatku sme to kreovali a myslím si, že to je správne a dobré. A teraz opäť chceme, aby ste aj vy boli pri tom, pán poslanec, lebo keď si prečítate dobre to uznesenie, tak hovorí sa o tom, že tento návrh novely zákona o dlhovej brzde sa bude opäť tvoriť na výbore pre financie. A keď sa bude tvoriť na tomto výbore, má tam aj opozícia zastúpenie? No má. To znamená, ideme rovnakým postupom, pán poslanec, verte mi. Nie je to nič, čo by bolo odlišné. A naviac zasa porovnávať dva roky, kým sa vytváral tento zákon s tým, že "my to chceme" - vy ste tak navodzovali tú atmosféru - za chvíľočku zbúchať, nie je tak isto korektné. Pretože vytvoriť samotný zákon prirodzene, že si vyžadovalo naozaj veľké úsilie aj preto, lebo ten zákon je svojím spôsobom aj v rámci Európskej únie a predovšetkým v eurozóne jedinečný. To si povedzme. Ale dnes už máme nejakú aplikačnú prax za sebou a dnes už aj odborníci vedia, že čo všetko tento zákon priniesol a čo sa dá ešte v tomto zákone upraviť. A sú tu aj praktické veci, o ktorých sme rozprávali spoločne, keď sme sa stretli, že do určitej miery by mohli sme ešte byť lacnejší pri získavaní napríklad finančných prostriedkov, keď ich nakupujeme, keď dlhopisy nakupujeme na trhu, ale nemôžeme ich nakúpiť práve v čase, keď sú najlacnejšie, lebo musíme čakať na Eurostat, ktorý nám potvrdí, že sme na tom takto a takto. Čiže dnes sme v inej pozícii, ale kreovať chceme ten zákon spoločne aj s vami.
Ďakujem.
Rozpracované
9:11
Musím povedať, že som fanúšikom diaľnic nielen preto, že nad tým uvažujem ako nad praktickou vecou, ale ja rád cestujem a mám veľmi rád Slovensko a teším sa z každého nového úseku...
Musím povedať, že som fanúšikom diaľnic nielen preto, že nad tým uvažujem ako nad praktickou vecou, ale ja rád cestujem a mám veľmi rád Slovensko a teším sa z každého nového úseku diaľnice, sledujem to podrobne. Musím povedať, že ako kresťan sa aj za to modlím. Blízko môjho bydliska, vlastne tam, kde bývam, kúsok od Žiliny, keď idem do Žiliny, som teda doma a špeciálne vozím napríklad ráno deti do školy, tak prechádzame popod most, ktorým sa vchádza do tunela Považský Chlmec a vždy, keď prechádzame, tak sa modlíme za to, aby sa darilo, aby to išlo, aby sa nikomu nič nestalo, žehnáme. Naša najmladšia dcéra mi minule hovorila: "Oci, keď si nebol doma, tak som to urobila ja." Takže určite som za to, aby sa diaľnice stavali, aby sa darilo, ale musím povedať, že napriek tomu, že s týmto bodom A čiastočne súhlasím, tak nesúhlasím aj spolu s mojimi kolegami z poslaneckého klubu s uvoľnením tzv. dlhovej brzdy.
Chcel by som na margo toho, nevyužil som faktickú poznámku, povedať, že treba spomenúť takú vec, ktorá sa týka okolností, že SMER, lebo myslím, že sa to týka hlavne SMER-u - SD, aj keď predkladatelia sú aj z iných strán, tak súhlasili alebo podporili dlhovú brzdu, keď boli v opozícii a žiadajú jej uvoľnenie, keď sú vo vláde. Aj keď musím korektne uznať, že tieto veci presahujú volebné obdobia, aj ten vývoj začal, ako hovoril kolega Heger, už niekedy v roku 2009 a bude presahovať a určite jedno volebné obdobie. Aj keď si myslím, že poznámka pána poslanca Grendela bola veľmi trefná, že treba hovoriť o tom, že ak teda chcete tvrdiť stále do kolečka to klišé a zavádzanie, že ste jedna jediná alternatíva, tak potom by ste nás ani nemali s tým oslovovať. Alebo potom nie ste jediná alternatíva a treba si to priznať.
Ďalšia vec je, že myslím si, že hlavný problém výstavby, resp. nevýstavby diaľnic a ďalšej infraštruktúry, prioritnej infraštruktúry, nie je len nedostatok peňazí, ale sú tam iné problémy. Pomenoval by som najmä nekoncepčnosť, budem o nej ešte hovoriť, nezodpovednosť, keď sa pri výstavbe diaľnic naozaj politizuje, hľadí sa nejaký súkromný biznis a ďalej aj neschopnosť v príprave, v realizácii, v čerpaní napríklad eurofondov alebo aj odbornosti niektorých náhľadov alebo niektorých rozhodnutí. Poviem konkrétne príklady.
Práve ten spomínaný Považský Chlmec, čiže kde je úsek diaľnice D3 Žilina, Strážov - Žilina, Brodno, ktorý mne príde ako jeden z najzbytočnejších úsekov. Samozrejme pre mňa ako pre obyvateľa Žiliny je to príjemné a je fajn, že v tom Strážove sa časť tej dopravy odkloní na Kysuce, ale logicky Kysuciam to nepomôže vôbec nič. Áno, viem, dalo by sa o tom debatovať, úsek bol pripravený, čerpali sa peniaze, ale ide o to, že zase je tam, sú tam nejaké iné okolnosti. Určite by som viac privítal, aj Kysučania by privítali viac obchvat Kysuckého Nového Mesta, tú nešťastnú križovatku v Radoli a aj to, čo súvisí so závodom INA.
Ďalej Ružomberok. Ako poviem vám, tuto asi len ťažko budem iba vecný. Naozaj ma to rozčuľuje. Proste bezostne prísť a povedať, že tak o desať rokov, hej, alebo v prípade Ružomberka o šesť, o päť, o šesť rokov sa to niekde posúva. Už sme mali po nej dnes jazdiť. Hovoril som si fajn, už z Ivachnovej do Prešova sa dostaneme v kuse po diaľnici, keď ešte k tomu pridajú ten Ružomberok, že za Hubovou vyjdeme na diaľnicu, bude to super, nebudú tie kolóny. Posunulo sa to a nie je tam problém len peňazí. Samozrejme, niektoré veci stopercentne neovplyvníme a nie je za to zodpovedná vláda, ale predsa, čo sa týka určitých okolností, geológia a tak, tiež to nie je len o peniazoch.
Ďalej tak isto dohadovanie donekonečna, Šútovo, Krpeľany, z ktorej strany to pôjde. Teraz to vyzerá na ten tunel Korbeľka, tiež strašné roky, roky sa to míňa.
Ja vám poviem a hovoril som to viackrát už v parlamente, keď sa narodil náš prvorodený syn Samuel v roku 1998, tak sa robila alebo urobila prieskumná štôlňa vo Višňovom. Môj syn má už vodičák a stále tam nejazdí. Čiže nie je to len otázka peňazí, je to strašné naťahovanie. Ešte možno aj príde oňho. (Povedané s úsmevom.) Tak dúfam, že, dúfam, že keď naša najmladšia dcéra, ktorá má teraz osem, už bude mať vodičák, tak už tam budeme jazdiť, lebo aj to Višňové sa znova... (Reakcia z pléna.) No a to práve ja s tým nesúhlasím, lebo evidentne to nie je problém peňazí, ale problém toho, že sa začne stavať, dohodne sa a povie sa, viete, o dva roky dlhšie. Čiže je tam kopa iných problémov, ktoré nesúvisia len s peniazmi, to práve hovorím.
Tiež diaľničný privádzač Lietavská Lúčka. Pán župan určite vie o tom veľmi dobre, lebo je to v jeho kraji, je to v našom kraji, ktorý sa toľko naťahoval nie preto, že by neboli peniaze. Je to relatívne drobná stavba v porovnaní s diaľnicami, ale naťahovalo sa to preto, lebo, lebo tam boli rôzne záujmy, resp. tam potom bola neschopnosť, ak sa to nezrealizovalo.
Ďalší bod, prečo nepodporím toto uvoľnenie dlhovej brzdy, je, že tu vidím zlého hospodára a zlú filozofiu. Viete, keby sme nemali taký ten reštriktívny rokovací poriadok, tak by som si tu priniesol nejakú pomôcku. Viete, že ja by som nerobil cirkus ani teátro, ale ukázal by som vám košík a povedal by som, že keď niekto za mnou príde a povie, že chce vodu a dá mi, že nalej mi do košíka, tak mu proste nedám. Lebo to je vyhodená voda, to je proste vytečená voda, zmárnená voda.
Ja nemám dôveru v túto vládu, ktorá momentálne je pri kormidle a nevieme, či, koľko vydrží, lebo teda po včerajšku to bolo celkom zaujímavé a uvidíme, ako to bude do budúcnosti, tak ja jej jednoducho nedôverujem. Nakoniec v rámci opozície tu ani nie som na to, aby som dôveroval a nie je to nič osobné. Je to vec proste politická a nejaká aj filozofická. Takže nebudem súhlasiť s tým, aby niekto dostal vodu do košíka.
Ďalšiu vec, ktorú by som mohol ukázať, keby tu nebol ten reštriktívny rokovací poriadok, nezmyselný, podľa mňa protiústavný, je, že by som mohol ukázať diagram alebo graf štátneho dlhu, ako sa vyvíjal. Je asi zbytočné opakovať, že za tých posledných desať rokov rástol, špeciálne teda za Ficových vlád, v percentách sa vyškriabal takmer na dvojnásobok, v percentách HDP, a samozrejme v absolútnych číslach to kontinuálne rastie. A treba povedať, keď hovoríme o tom, že uvoľníme dlhovú brzdu, skúsme nech rastie jej rýchlejšie to percento HDP, že zďaleka nezodpovedá rast diaľnic tomu rastu, rastu dlhu v percentách HDP. To znamená, že to vôbec nie je záruka, že zvýšime percento HDP na dlhu a tým pádom sa budú rýchlejšie stavať diaľnice. Vieme, tie sľuby, a to nebola len Ficova vláda, v 2006, 2010, 2019 stále sa to posúva, dlh rastie a diaľnice nie sú dostavané v uspokojivom rozmere.
Chcem ešte podčiarknuť jednu vec možno aj pre tých, čo to sledujú, že my vlastne nehovoríme o tom alebo nerokujeme o tom, že nechceme, aby dlh nerástol, len percentuálne, lebo on rastie stále kontinuálne v absolútnych číslach. Na tom grafe by to bolo pekne vidieť. My hovoríme, že nechceme, aby rástol ešte rýchlejšie. Čiže on rásť bude v rámci toho, aký máme rast, hospodársky, tak v rámci toho aj ten dlh v absolútnych číslach rastie a to, čo, teda o čo vyrastie naša ekonomika, o to môže, to sa môže použiť na výstavbu tejto infraštruktúry. Takže ešte raz, nie sme za to, aby rástol ešte rýchlejšie a nevidíme v rýchlom, alebo v rýchlejšom raste dlhu nevidíme záruku výstavby infraštruktúry.
Ďalšia vec, ktorú som už spomenul, spomínal, je nedôvera voči tejto vláde. My sme včera hlasovali za to, že vyslovujeme nedôveru ministrovi Richterovi, ale isto by sme, keby sme to chceli, tak tu môžme rad za radom, určite adepti sú viacerí, Kaliňak, Fico, atď., by sme mohli pokračovať. Plavčana ste statočne dali dole. Richtera už tak statočne nie a Kaliňáka, na to sa už vôbec neodvážite. Takže nedôverujeme tejto vláde.
Ďalšia vec, pokladáme za dôležité vymeniť manažment v rôznych, v rôznych inštitúciách, ktoré súvisia s výstavbou tejto infraštruktúry a naozaj aby tam boli ľudia, ktorí sú schopní a ktorým ide naozaj o verejné dobro, verejný záujem a nie o všelijaké ešte vedľajšie záujmy.
No a ďalšia vec je, ktorú by som určite privítal, že mala predchádzať tejto deklarácii a tejto novele, a to je stratégia, plán výstavby diaľnic, ako nejaký strategický dokument, ktorý by bol podporený aj v parlamente ústavnou väčšinou, pretože toto tiež veľmi škodí tomu, že príde nová vláda a keby aj čerpanie bolo uvoľnené, tak sa bežne robí, že a tento úsek dobre, tak tento nie, budeme stavať tento, čiže je tu veľká nekoncepčnosť, ktorá tiež spôsobuje nehospodárnosť a spomaľovanie výstavby infraštruktúry.
No a na záver si dovolím, lebo nechcem hovoriť dlho, nehnevajte sa, máme teraz 8. septembra, dobre hovorím, 4. novembra sú voľby do VÚC. Ja osobne toto pokladám za súčasť drahej predvolebnej kampane, špeciálne SMER-u - SD. Vidíme, že medzi predkladateľmi, nie sú jedinými predkladateľmi, ale medzi predkladateľmi sú páni Blanár, Chudík, Raši, Baška, ktorí jednoducho sa snažia deklarovať a primäť k tomu aj nás, že my to chceme, ale to je taký problém, nechcú nám to dovoliť v tom parlamente tamtí zlí, tí zo SaS-ky, tí z OĽANA nám to nechcú pustiť. My by sme to hneď postavili a bolo by to a sľubujeme vám to, tak ako sme sľúbili v 2010, ale nejde to. Takže nechceme prispieť k tomuto alibi, nechceme vám vystaviť ospravedlnenie, lebo je to zavádzanie. Je zavádzanie, že my by sme nechceli a prosím vás alebo skôr žiadam vás (reakcia z pléna), pán predsedajúci.
Bugár, Béla, podpredseda NR SR
Ospravedlňujem sa, nemal som komentovať.
Vašečka, Richard, poslanec NR SR
Ďakujem. Takže nie je pravda, že my nechceme. Naopak, my chceme, aby sa stavali takéto diaľnice, infraštruktúra, ale žiadam vás, aby ste to nepoužívali ako kampaň. Pozor, ja nenamietam voči tomu, že sa robí kampaň. Nakoniec kampaň sama o sebe nie je nič zlého. Veď treba odprezentovať svoje zámery, svoje plány, svoje túžby, len to netreba robiť len pred voľbami a netreba sa tváriť, že teda my by sme tak chceli. Viete, pánov, ktorých som vymenoval, tak sú zároveň poslancami Národnej rady a sú súčasťou vládnej koalície a boli aj v minulých obdobiach súčasťou vládnej koalície. Podporovali ju tuto v parlamente. Jeden z nich bol dokonca minister prvej Ficovej vlády. Ťažko sa vyvlečiete z toho, že vy teraz by ste tak chceli a nemohli ste. Mohli ste. V minulom volebnom období mal SMER - SD, niektorí si nepamätajú, 83 poslancov v parlamente. Samotný SMER vládol. Nikto im nebránil. Nikto im nebránil stavať, hospodárstvo tiež rástlo. Ja som presvedčený, že ľudia to vidia, že takáto lacná kampaň, lacná marketingovo, neprejde. A musím vám povedať, že aj ľudia, s ktorými sa stretávam, to vidia a som až prekvapený, že ak sa rozprávam s mojimi voličmi, s ľuďmi aj z odbornej verejnosti, tak je 100 %, absolútne bez výnimky stopercentný názor, že nie, že to nemáme podporiť v žiadnom prípade a aj z tých dôvodov, ktoré som uviedol, aj z ohľadu na voličov, aj z ohľadu na dobro Slovenska toto vyhlásenie nepodporím.
Ďakujem. (Potlesk.)
Vystúpenie v rozprave
8.9.2017 o 9:11 hod.
Mgr.
Richard Vašečka
Videokanál poslanca
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, začal by som tým, že hľadám to, čo spája, s čím môžem súhlasiť, a to je vlastne prvá časť bodu A toho pôvodného uznesenia a to, že naozaj diaľnice sú dôležité, resp. celá infraštruktúra je dôležitá.
Musím povedať, že som fanúšikom diaľnic nielen preto, že nad tým uvažujem ako nad praktickou vecou, ale ja rád cestujem a mám veľmi rád Slovensko a teším sa z každého nového úseku diaľnice, sledujem to podrobne. Musím povedať, že ako kresťan sa aj za to modlím. Blízko môjho bydliska, vlastne tam, kde bývam, kúsok od Žiliny, keď idem do Žiliny, som teda doma a špeciálne vozím napríklad ráno deti do školy, tak prechádzame popod most, ktorým sa vchádza do tunela Považský Chlmec a vždy, keď prechádzame, tak sa modlíme za to, aby sa darilo, aby to išlo, aby sa nikomu nič nestalo, žehnáme. Naša najmladšia dcéra mi minule hovorila: "Oci, keď si nebol doma, tak som to urobila ja." Takže určite som za to, aby sa diaľnice stavali, aby sa darilo, ale musím povedať, že napriek tomu, že s týmto bodom A čiastočne súhlasím, tak nesúhlasím aj spolu s mojimi kolegami z poslaneckého klubu s uvoľnením tzv. dlhovej brzdy.
Chcel by som na margo toho, nevyužil som faktickú poznámku, povedať, že treba spomenúť takú vec, ktorá sa týka okolností, že SMER, lebo myslím, že sa to týka hlavne SMER-u - SD, aj keď predkladatelia sú aj z iných strán, tak súhlasili alebo podporili dlhovú brzdu, keď boli v opozícii a žiadajú jej uvoľnenie, keď sú vo vláde. Aj keď musím korektne uznať, že tieto veci presahujú volebné obdobia, aj ten vývoj začal, ako hovoril kolega Heger, už niekedy v roku 2009 a bude presahovať a určite jedno volebné obdobie. Aj keď si myslím, že poznámka pána poslanca Grendela bola veľmi trefná, že treba hovoriť o tom, že ak teda chcete tvrdiť stále do kolečka to klišé a zavádzanie, že ste jedna jediná alternatíva, tak potom by ste nás ani nemali s tým oslovovať. Alebo potom nie ste jediná alternatíva a treba si to priznať.
Ďalšia vec je, že myslím si, že hlavný problém výstavby, resp. nevýstavby diaľnic a ďalšej infraštruktúry, prioritnej infraštruktúry, nie je len nedostatok peňazí, ale sú tam iné problémy. Pomenoval by som najmä nekoncepčnosť, budem o nej ešte hovoriť, nezodpovednosť, keď sa pri výstavbe diaľnic naozaj politizuje, hľadí sa nejaký súkromný biznis a ďalej aj neschopnosť v príprave, v realizácii, v čerpaní napríklad eurofondov alebo aj odbornosti niektorých náhľadov alebo niektorých rozhodnutí. Poviem konkrétne príklady.
Práve ten spomínaný Považský Chlmec, čiže kde je úsek diaľnice D3 Žilina, Strážov - Žilina, Brodno, ktorý mne príde ako jeden z najzbytočnejších úsekov. Samozrejme pre mňa ako pre obyvateľa Žiliny je to príjemné a je fajn, že v tom Strážove sa časť tej dopravy odkloní na Kysuce, ale logicky Kysuciam to nepomôže vôbec nič. Áno, viem, dalo by sa o tom debatovať, úsek bol pripravený, čerpali sa peniaze, ale ide o to, že zase je tam, sú tam nejaké iné okolnosti. Určite by som viac privítal, aj Kysučania by privítali viac obchvat Kysuckého Nového Mesta, tú nešťastnú križovatku v Radoli a aj to, čo súvisí so závodom INA.
Ďalej Ružomberok. Ako poviem vám, tuto asi len ťažko budem iba vecný. Naozaj ma to rozčuľuje. Proste bezostne prísť a povedať, že tak o desať rokov, hej, alebo v prípade Ružomberka o šesť, o päť, o šesť rokov sa to niekde posúva. Už sme mali po nej dnes jazdiť. Hovoril som si fajn, už z Ivachnovej do Prešova sa dostaneme v kuse po diaľnici, keď ešte k tomu pridajú ten Ružomberok, že za Hubovou vyjdeme na diaľnicu, bude to super, nebudú tie kolóny. Posunulo sa to a nie je tam problém len peňazí. Samozrejme, niektoré veci stopercentne neovplyvníme a nie je za to zodpovedná vláda, ale predsa, čo sa týka určitých okolností, geológia a tak, tiež to nie je len o peniazoch.
Ďalej tak isto dohadovanie donekonečna, Šútovo, Krpeľany, z ktorej strany to pôjde. Teraz to vyzerá na ten tunel Korbeľka, tiež strašné roky, roky sa to míňa.
Ja vám poviem a hovoril som to viackrát už v parlamente, keď sa narodil náš prvorodený syn Samuel v roku 1998, tak sa robila alebo urobila prieskumná štôlňa vo Višňovom. Môj syn má už vodičák a stále tam nejazdí. Čiže nie je to len otázka peňazí, je to strašné naťahovanie. Ešte možno aj príde oňho. (Povedané s úsmevom.) Tak dúfam, že, dúfam, že keď naša najmladšia dcéra, ktorá má teraz osem, už bude mať vodičák, tak už tam budeme jazdiť, lebo aj to Višňové sa znova... (Reakcia z pléna.) No a to práve ja s tým nesúhlasím, lebo evidentne to nie je problém peňazí, ale problém toho, že sa začne stavať, dohodne sa a povie sa, viete, o dva roky dlhšie. Čiže je tam kopa iných problémov, ktoré nesúvisia len s peniazmi, to práve hovorím.
Tiež diaľničný privádzač Lietavská Lúčka. Pán župan určite vie o tom veľmi dobre, lebo je to v jeho kraji, je to v našom kraji, ktorý sa toľko naťahoval nie preto, že by neboli peniaze. Je to relatívne drobná stavba v porovnaní s diaľnicami, ale naťahovalo sa to preto, lebo, lebo tam boli rôzne záujmy, resp. tam potom bola neschopnosť, ak sa to nezrealizovalo.
Ďalší bod, prečo nepodporím toto uvoľnenie dlhovej brzdy, je, že tu vidím zlého hospodára a zlú filozofiu. Viete, keby sme nemali taký ten reštriktívny rokovací poriadok, tak by som si tu priniesol nejakú pomôcku. Viete, že ja by som nerobil cirkus ani teátro, ale ukázal by som vám košík a povedal by som, že keď niekto za mnou príde a povie, že chce vodu a dá mi, že nalej mi do košíka, tak mu proste nedám. Lebo to je vyhodená voda, to je proste vytečená voda, zmárnená voda.
Ja nemám dôveru v túto vládu, ktorá momentálne je pri kormidle a nevieme, či, koľko vydrží, lebo teda po včerajšku to bolo celkom zaujímavé a uvidíme, ako to bude do budúcnosti, tak ja jej jednoducho nedôverujem. Nakoniec v rámci opozície tu ani nie som na to, aby som dôveroval a nie je to nič osobné. Je to vec proste politická a nejaká aj filozofická. Takže nebudem súhlasiť s tým, aby niekto dostal vodu do košíka.
Ďalšiu vec, ktorú by som mohol ukázať, keby tu nebol ten reštriktívny rokovací poriadok, nezmyselný, podľa mňa protiústavný, je, že by som mohol ukázať diagram alebo graf štátneho dlhu, ako sa vyvíjal. Je asi zbytočné opakovať, že za tých posledných desať rokov rástol, špeciálne teda za Ficových vlád, v percentách sa vyškriabal takmer na dvojnásobok, v percentách HDP, a samozrejme v absolútnych číslach to kontinuálne rastie. A treba povedať, keď hovoríme o tom, že uvoľníme dlhovú brzdu, skúsme nech rastie jej rýchlejšie to percento HDP, že zďaleka nezodpovedá rast diaľnic tomu rastu, rastu dlhu v percentách HDP. To znamená, že to vôbec nie je záruka, že zvýšime percento HDP na dlhu a tým pádom sa budú rýchlejšie stavať diaľnice. Vieme, tie sľuby, a to nebola len Ficova vláda, v 2006, 2010, 2019 stále sa to posúva, dlh rastie a diaľnice nie sú dostavané v uspokojivom rozmere.
Chcem ešte podčiarknuť jednu vec možno aj pre tých, čo to sledujú, že my vlastne nehovoríme o tom alebo nerokujeme o tom, že nechceme, aby dlh nerástol, len percentuálne, lebo on rastie stále kontinuálne v absolútnych číslach. Na tom grafe by to bolo pekne vidieť. My hovoríme, že nechceme, aby rástol ešte rýchlejšie. Čiže on rásť bude v rámci toho, aký máme rast, hospodársky, tak v rámci toho aj ten dlh v absolútnych číslach rastie a to, čo, teda o čo vyrastie naša ekonomika, o to môže, to sa môže použiť na výstavbu tejto infraštruktúry. Takže ešte raz, nie sme za to, aby rástol ešte rýchlejšie a nevidíme v rýchlom, alebo v rýchlejšom raste dlhu nevidíme záruku výstavby infraštruktúry.
Ďalšia vec, ktorú som už spomenul, spomínal, je nedôvera voči tejto vláde. My sme včera hlasovali za to, že vyslovujeme nedôveru ministrovi Richterovi, ale isto by sme, keby sme to chceli, tak tu môžme rad za radom, určite adepti sú viacerí, Kaliňak, Fico, atď., by sme mohli pokračovať. Plavčana ste statočne dali dole. Richtera už tak statočne nie a Kaliňáka, na to sa už vôbec neodvážite. Takže nedôverujeme tejto vláde.
Ďalšia vec, pokladáme za dôležité vymeniť manažment v rôznych, v rôznych inštitúciách, ktoré súvisia s výstavbou tejto infraštruktúry a naozaj aby tam boli ľudia, ktorí sú schopní a ktorým ide naozaj o verejné dobro, verejný záujem a nie o všelijaké ešte vedľajšie záujmy.
No a ďalšia vec je, ktorú by som určite privítal, že mala predchádzať tejto deklarácii a tejto novele, a to je stratégia, plán výstavby diaľnic, ako nejaký strategický dokument, ktorý by bol podporený aj v parlamente ústavnou väčšinou, pretože toto tiež veľmi škodí tomu, že príde nová vláda a keby aj čerpanie bolo uvoľnené, tak sa bežne robí, že a tento úsek dobre, tak tento nie, budeme stavať tento, čiže je tu veľká nekoncepčnosť, ktorá tiež spôsobuje nehospodárnosť a spomaľovanie výstavby infraštruktúry.
No a na záver si dovolím, lebo nechcem hovoriť dlho, nehnevajte sa, máme teraz 8. septembra, dobre hovorím, 4. novembra sú voľby do VÚC. Ja osobne toto pokladám za súčasť drahej predvolebnej kampane, špeciálne SMER-u - SD. Vidíme, že medzi predkladateľmi, nie sú jedinými predkladateľmi, ale medzi predkladateľmi sú páni Blanár, Chudík, Raši, Baška, ktorí jednoducho sa snažia deklarovať a primäť k tomu aj nás, že my to chceme, ale to je taký problém, nechcú nám to dovoliť v tom parlamente tamtí zlí, tí zo SaS-ky, tí z OĽANA nám to nechcú pustiť. My by sme to hneď postavili a bolo by to a sľubujeme vám to, tak ako sme sľúbili v 2010, ale nejde to. Takže nechceme prispieť k tomuto alibi, nechceme vám vystaviť ospravedlnenie, lebo je to zavádzanie. Je zavádzanie, že my by sme nechceli a prosím vás alebo skôr žiadam vás (reakcia z pléna), pán predsedajúci.
Bugár, Béla, podpredseda NR SR
Ospravedlňujem sa, nemal som komentovať.
Vašečka, Richard, poslanec NR SR
Ďakujem. Takže nie je pravda, že my nechceme. Naopak, my chceme, aby sa stavali takéto diaľnice, infraštruktúra, ale žiadam vás, aby ste to nepoužívali ako kampaň. Pozor, ja nenamietam voči tomu, že sa robí kampaň. Nakoniec kampaň sama o sebe nie je nič zlého. Veď treba odprezentovať svoje zámery, svoje plány, svoje túžby, len to netreba robiť len pred voľbami a netreba sa tváriť, že teda my by sme tak chceli. Viete, pánov, ktorých som vymenoval, tak sú zároveň poslancami Národnej rady a sú súčasťou vládnej koalície a boli aj v minulých obdobiach súčasťou vládnej koalície. Podporovali ju tuto v parlamente. Jeden z nich bol dokonca minister prvej Ficovej vlády. Ťažko sa vyvlečiete z toho, že vy teraz by ste tak chceli a nemohli ste. Mohli ste. V minulom volebnom období mal SMER - SD, niektorí si nepamätajú, 83 poslancov v parlamente. Samotný SMER vládol. Nikto im nebránil. Nikto im nebránil stavať, hospodárstvo tiež rástlo. Ja som presvedčený, že ľudia to vidia, že takáto lacná kampaň, lacná marketingovo, neprejde. A musím vám povedať, že aj ľudia, s ktorými sa stretávam, to vidia a som až prekvapený, že ak sa rozprávam s mojimi voličmi, s ľuďmi aj z odbornej verejnosti, tak je 100 %, absolútne bez výnimky stopercentný názor, že nie, že to nemáme podporiť v žiadnom prípade a aj z tých dôvodov, ktoré som uviedol, aj z ohľadu na voličov, aj z ohľadu na dobro Slovenska toto vyhlásenie nepodporím.
Ďakujem. (Potlesk.)
Rozpracované
9:24
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:24
Ján MaroszPokiaľ ide o to, o ten plán, ktorý tu naozaj nefunguje, po prvé, v programovom vyhlásení vlády je aj to, že bude fungovať nejaká dopravná autorita. A keby sa vám toto podarilo priniesť do parlamentu, že dopravná, jasnú, zrelú a silnú dopravnú autoritu, ktorá prinesie plán, na ktorom sa môžme dohodnúť, že v priebehu dvadsiatich rokov vystaviame tieto a tieto úseky ciest a môžme to podpísať naprieč koalíciou, opozíciou. A môže to byť plán, podľa ktorého sa bude potom realizovať. Ale momentálne to vyberanie priorít funguje veľmi, veľmi chaoticky.
A to, čo si hovoril, ten tunel Chlmec je toho príkladom. Tam sú minimálne intenzity dopravy, zatiaľ čo 20-tisícové intenzity dopravy denne sú cez Kysuce a tam nič. Napriek tomu, že sú tam rozostavané pylóny a ľudia si myslia, že hádam tá diaľnica už sa začne stavať, ale tam sa tá diaľnica za tých 250 miliónov eur, ktoré by to stálo, nezačne stavať nikdy. Takže treba hľadať alternatívne a finančne schodnejšie cesty.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
8.9.2017 o 9:24 hod.
Mgr.
Ján Marosz
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Riško, chcel som veľmi polemizovať, keď si začal s tým, že si fanúšikom diaľnic. Keby sme boli Švajčiari alebo Rakúšania a toto povedali v nejakom parlamente, tak by nás asi, vajíčka po nás hádzali. Videl som nedávno mapu diaľničnej siete a to, že v priebehu desiatich rokov, koľko tých diaľnic pribudne. To boli doslova také, že minifrcky, čo sa nám podarí možno v priebehu piatich rokov. Dá sa to počítať na jednej ruke, tie kilometre diaľnic, ktoré pribudnú. Naopak, keď si pozrieš mapu cestnej siete, ktorá je na Slovensku, tak to je tá pavučina, po ktorej ľudia môžu pekne pohodlne jazdiť, že cieľom by nemalo byť fanúšikom diaľnic, ale fanúšikom toho, aby ľudia sa dostali pohodlne, bezpečne a rýchlo tam, kam potrebujú. A tu už hovoríme zas o nejakej integrácii dopravy.
Pokiaľ ide o to, o ten plán, ktorý tu naozaj nefunguje, po prvé, v programovom vyhlásení vlády je aj to, že bude fungovať nejaká dopravná autorita. A keby sa vám toto podarilo priniesť do parlamentu, že dopravná, jasnú, zrelú a silnú dopravnú autoritu, ktorá prinesie plán, na ktorom sa môžme dohodnúť, že v priebehu dvadsiatich rokov vystaviame tieto a tieto úseky ciest a môžme to podpísať naprieč koalíciou, opozíciou. A môže to byť plán, podľa ktorého sa bude potom realizovať. Ale momentálne to vyberanie priorít funguje veľmi, veľmi chaoticky.
A to, čo si hovoril, ten tunel Chlmec je toho príkladom. Tam sú minimálne intenzity dopravy, zatiaľ čo 20-tisícové intenzity dopravy denne sú cez Kysuce a tam nič. Napriek tomu, že sú tam rozostavané pylóny a ľudia si myslia, že hádam tá diaľnica už sa začne stavať, ale tam sa tá diaľnica za tých 250 miliónov eur, ktoré by to stálo, nezačne stavať nikdy. Takže treba hľadať alternatívne a finančne schodnejšie cesty.
Ďakujem.
Rozpracované
9:26
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:26
Eduard HegerChcel by som taktiež povedať, že súhlasím s tým, ako si hovoril, že Kysuce vieme, že tú diaľnicu naozaj potrebujú. A ja som si aj pozeral samotné, teda ten návrh uznesenia a keď sa pozrieme, tak je tam naozaj tých úsekov strašne veľa. A už keby sme si len my tak laicky, alebo ani nie tak laicky, ale že tomu, do toho vidíme, urobili priority, tak vieme povedať, že na to, čo je teraz v súčasnosti naozaj dôležité, peniaze sú. Dokonca samotná hovorkyňa pani Ducká povedala, že NDS má na tento rok zabezpečené finančné krytie na projektovú dokumentáciu na tri úseky v D3, čiže myslím si, že aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť jasne hovorí o tom, že peniaze sú tu na to, aby sa mohlo pokračovať v plánovaní a zároveň aj vo výstavbe v tých najkľúčovejších úsekoch. Takže nie je to tak, že by teraz nemohlo napredovať, výstavba infraštruktúry, a viac potom prípadne v ďalšej faktickej.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
8.9.2017 o 9:26 hod.
Ing.
Eduard Heger
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Ja by som teda nadviazal možno na to, čo si hovoril na začiatku, alebo teda hovoril si o tom, že nevidíme záruku rastu infraštruktúry a môžme to naozaj potvrdiť tým, že za vašich vlád boli nesplnené sľuby. O tom, napríklad o samotnej D1, pardon, za samotných vlád SMER-u neboli naplnené sľuby o výstavbe, čiže áno, súhlasím s tým a pripájam sa k tomu, že vláda SMER-u alebo vláda pána Fica sú zlí hospodári a obzvlášť teda na úseku dopravy a vidíme, že sa to teda naďalej deje. Vidíme, že za fungovania tejto vlády jednak výrazne zdraželi, zdražela výstavba jedného kilometra. Vidíme, že vznikli rôzne, alebo teda nasvedčuje tomu, že existujú kartely, ktoré tiež toto predražujú a ja teda v ústnej rozprave trošku sa pokúsim to viacej odôvodniť, na základe čoho toto usudzujem.
Chcel by som taktiež povedať, že súhlasím s tým, ako si hovoril, že Kysuce vieme, že tú diaľnicu naozaj potrebujú. A ja som si aj pozeral samotné, teda ten návrh uznesenia a keď sa pozrieme, tak je tam naozaj tých úsekov strašne veľa. A už keby sme si len my tak laicky, alebo ani nie tak laicky, ale že tomu, do toho vidíme, urobili priority, tak vieme povedať, že na to, čo je teraz v súčasnosti naozaj dôležité, peniaze sú. Dokonca samotná hovorkyňa pani Ducká povedala, že NDS má na tento rok zabezpečené finančné krytie na projektovú dokumentáciu na tri úseky v D3, čiže myslím si, že aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť jasne hovorí o tom, že peniaze sú tu na to, aby sa mohlo pokračovať v plánovaní a zároveň aj vo výstavbe v tých najkľúčovejších úsekoch. Takže nie je to tak, že by teraz nemohlo napredovať, výstavba infraštruktúry, a viac potom prípadne v ďalšej faktickej.
Ďakujem.
Rozpracované
9:28
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:28
Martin FeckoAle ja, samozrejme, tiež som za výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest a všetkých, by som povedal, aktívnych, ktorí podporia daný región, aby tie rozdiely, ktoré eurofondy mali nejakým spôsobom vyrovnávať, sa konečne už vyrovnali. Ale dlhová brzda sa mi zdá až príliš pritiahnutá za vlasy a ja osobne za seba poviem, že ja neverím, že tie peniaze budú využité na to, na čo sa sľúbia. Lebo zrazu sa začnú nejaké odklady, príde nová partia po nových voľbách, tá povie, poďme, zmeňme to, urobme to tak, urobme to hen tak, ja neverím, že peniaze, ktoré by teraz boli odsúhlasené na diaľnice, do 100 % budú na diaľniciach alebo na rýchlostných cestách. Neverím tomu, za tých sedem rokov, čo som tu v parlamente, pretože vždy v krízovej situácii sa to vie vymknúť z rúk a potom sa bude hovoriť, áno, však to sme mysleli veľmi dobre, krásne sme sľubovali, len prišla nejaká kríza v zdravotníctve, v školstve a neviem kde a museli sme ich pichnúť tam.
Vážení kolegovia, nie, ja neverím a môj hlas nedostanete.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
8.9.2017 o 9:28 hod.
Ing.
Martin Fecko
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Pán kolega, myslím, že si to zhrnul tak vecne, stručne, jasne povedané v tých bodoch. Myslím, že hovoril si za náš klub a my tak to cítime a vnímame, koľko už bolo nasľubované nám Východniarom, ako sa budeme mať po roku 2010, ani nechcem hovoriť, lebo to je celá genéza. A pritom máme tu východniarskych poslancov aj vládnych v koaličných zoskupeniach alebo dokonca vo vláde. A žiaľ, náš Prešov ako krajské mesto vyzerá, ako vyzerá.
Ale ja, samozrejme, tiež som za výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest a všetkých, by som povedal, aktívnych, ktorí podporia daný región, aby tie rozdiely, ktoré eurofondy mali nejakým spôsobom vyrovnávať, sa konečne už vyrovnali. Ale dlhová brzda sa mi zdá až príliš pritiahnutá za vlasy a ja osobne za seba poviem, že ja neverím, že tie peniaze budú využité na to, na čo sa sľúbia. Lebo zrazu sa začnú nejaké odklady, príde nová partia po nových voľbách, tá povie, poďme, zmeňme to, urobme to tak, urobme to hen tak, ja neverím, že peniaze, ktoré by teraz boli odsúhlasené na diaľnice, do 100 % budú na diaľniciach alebo na rýchlostných cestách. Neverím tomu, za tých sedem rokov, čo som tu v parlamente, pretože vždy v krízovej situácii sa to vie vymknúť z rúk a potom sa bude hovoriť, áno, však to sme mysleli veľmi dobre, krásne sme sľubovali, len prišla nejaká kríza v zdravotníctve, v školstve a neviem kde a museli sme ich pichnúť tam.
Vážení kolegovia, nie, ja neverím a môj hlas nedostanete.
Ďakujem.
Rozpracované
9:30
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:30
Richard VašečkaTakže ďakujem, áno, to fanúšikovanie je ako paradox, že napriek tomu, že som osobne fanúšikom, tak si nemyslím, že je dobré do nich nalievať peniaze za každú cenu. A pomôcť ľuďom, lebo o to nám ide, sa dá urobiť aj iným spôsobom, aj efektívnejšie aj lacnejšie. Pravda je taká, že veľakrát sa na týchto investíciách ale potom nedá, nedá získať možno rôzne iné bonusy pre iných ľudí, pre "našich ľudí" a preto sa niekedy uprednostňujú aj neefektívne, aj len emocionálne možno, aby bola všade diaľnica R-ka a aj tam, kde to naozaj nie je nevyhnutné. Sú, samozrejme, úseky, kde to ale nevyhnutné je, ako si spomínal napríklad teda Kysuce, kde je potrebné urobiť riadnu infraštruktúru, kde chodí ten, tá premávka, tá intenzita dopravy je veľká. Tak isto dokončiť tunel Višňové, čiže všetky tieto veci, aby sa urobili a verím, že to dokážeme urobiť efektívne aj z tých prostriedkov, ktoré máme. Rezervy sú niekde inde.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
8.9.2017 o 9:30 hod.
Mgr.
Richard Vašečka
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Špeciálne ďakujem Jankovi Maroszovi, slovo fanúšik nie je slovo odborné, ani slovo nejaké vecné, skôr také emocionálne. Ja ako chlap proste rád idem po tej diaľnici, poviem úprimne, ale práve preto paradoxne napriek tomu, že je to príjemné, tak majú prednosť tie odborné vecné argumenty, o ktorých sme x-krát hovorili a aj tie si len spomenul a sú dôvodom, prečo toto uvoľnenie nepodporím. A naozaj, skáčme do takej výšky, akú máme a mnohé tie veci skutočne nie sú nevyhnutné robiť, ja neviem, D-kom alebo R-kou, ale dá sa to naozaj zlepšením tých ciest I. triedy napríklad alebo nejakými obchvatmi miest a obcí. Čiže tie alternatívy tam sú. Vidíte, ďalšia vec, kde sú alternatívy nielen vo vláde.
Takže ďakujem, áno, to fanúšikovanie je ako paradox, že napriek tomu, že som osobne fanúšikom, tak si nemyslím, že je dobré do nich nalievať peniaze za každú cenu. A pomôcť ľuďom, lebo o to nám ide, sa dá urobiť aj iným spôsobom, aj efektívnejšie aj lacnejšie. Pravda je taká, že veľakrát sa na týchto investíciách ale potom nedá, nedá získať možno rôzne iné bonusy pre iných ľudí, pre "našich ľudí" a preto sa niekedy uprednostňujú aj neefektívne, aj len emocionálne možno, aby bola všade diaľnica R-ka a aj tam, kde to naozaj nie je nevyhnutné. Sú, samozrejme, úseky, kde to ale nevyhnutné je, ako si spomínal napríklad teda Kysuce, kde je potrebné urobiť riadnu infraštruktúru, kde chodí ten, tá premávka, tá intenzita dopravy je veľká. Tak isto dokončiť tunel Višňové, čiže všetky tieto veci, aby sa urobili a verím, že to dokážeme urobiť efektívne aj z tých prostriedkov, ktoré máme. Rezervy sú niekde inde.
Ďakujem.
Rozpracované
9:32
Tak ako povedal pán...
Tak ako povedal pán poslanec Heger, ten zákon sa tvoril relatívne dlho a relatívne ťažko. Treba si povedať aj to a kvitujem to, že hovoríte o tom, že akým spôsobom by sa mala, mala vyvíjať tá debata a nemyslím si osobne, že to, čo, o čom tu debatujeme, vyriešime do županských volieb. Nemyslím si to.
Čiže prečo sú dôvody, prečo sme sa začali o tom baviť? Čo sa týka tvorby tohoto zákona, v roku 2000 začal sa tvoriť, áno, tá prvá myšlienka bola v roku 2009, kde teda minister Kažimír bol jeden z tých, ktorý bol iniciátorom tohto zákona.
Prečo bola, začala tá debata? Tak vieme, že v roku 2008 sme tu mali krízu, na tú bolo treba nejakým spôsobom reagovať a vedeli sme, že vzhľadom na problémy, ktoré vôbec vznikajú, čo sa týka aj financovania aj finančných trhov, bolo potrebné urobiť nejaké gesto aj voči finančným trhom. Na to, aby tie podmienky, za ktorých sa bude financovať, boli lepšie a to bolo tou pravou príčinou, prečo sa začala tá debata. A to, že to trvalo tak dlho, je asi výsledkom toho, čo tu dnes počujeme v tejto sále. Každý hovorí argumenty, prečo áno, prečo nie, prečo táto vláda má míňať, prečo tá druhá nebude a podobne.
Myslím si, že to, čo povedal Juraj Blanár, že skutočne týka sa to nás všetkých a nehovorme o tom, že či my tu budeme večne, alebo čo vy budete vo vláde, ale proste treba niektoré veci vyriešiť aj v rámci tohto zákona.
Čiže myslím si, že bavíme sa dnes o nejakej inicializácii, to znamená o nejakom uznesení, ktoré hovorí o tom, že poďme nejakým spôsobom baviť sa o tom, či sa, či má zmysle uvoľňovať túto dlhovú brzdu, ktorá mimochodom, tak ako to už bolo povedané, je oveľa prísnejšia, ako to, čo od nás požaduje Európska únia. Vieme, že tu je nejaký, nejaký fiškálny kompakt, ktorý nám hovorí, že nemali by sme prekročiť dlh nad 60 %, že náš deficit by mal klesať smerom k vyrovnanému a podobne. Tu by som chcel povedať, že napriek všetkej tej kritike, ktorú tu počúvame, dlh nám päť rokov po sebe kontinuálne klesá. Verím argumentom, čo povedal pán poslanec Vašečka, že v absolútnej hodnote nám ide hore, aj pán, môže niekto sa nad tým usmiať, ale realita je taká, že samozrejme, nemôžme hodnotiť dlh na základe nejakých absolútnych čísiel, keď vám rastie ekonomika a logicky musíte k niečomu stiahnuť tento dlh. A keď spomínam rok 2013, tak dlh bol 54,7 %, dnes je 51,9, to je ten od roku 2013, piaty rok po sebe nám klesá.
Čo sa týka deficitu, tak vieme, že napriek všelijakým tým argumentom, že miešame tu smrteľný kokteil, napriek tomu bývalá sociálnodemokratická vláda a dnešná koaličná vláda dokáže ten deficit smerovať smerom dole a blížime sa k vyrovnanému rozpočtu.
Prečo sa dnes bavíme o tomto, o uvoľňovaní dlhovej brzdy? Je na to viacero technických a možno aj, aj ekonomických dôvodov. Prvý ten technický, o tom sme sa bavili, že agentúra pre riadenie likvidity, to je tá agentúra, ktorá predáva dlhopisy Slovenskej republiky ďalej a skupuje ich naspäť a získava finančné prostriedky na to, aby tento štát dokázal sa normálne financovať, je, sa dostáva v určitých momentoch do problémov. Na konci roka, keď väčšinou, väčšinou každý niečo naháňa, lebo sa už blížia Vianoce, tak treba všetko, všetko vyriešiť a zabezpečiť sa hotovosťou. Samozrejme, v tomto období sa, sú prirážky najvyššie a naopak, na začiatku roka, alebo keď vám, napríklad vám maturujú dlhopisy na začiatku roka, tak máte problém potom s tým, že by ste si nejakú hotovosť podržali. Čiže proste vznikajú určité problémy, ktoré treba, treba riešiť. Bola na to aj konferencia štvrtého, myslím, júla to bolo tohto roku, kde nielen teda vláda, ani koalícia, ale aj opoziční poslanci, si myslím, že v rámci aj debaty s odbornou verejnosťou, tak ekonómovia sa prikláňajú k tomu, že hrubý dlh, hrubý dlh k tomu, alebo limitovať hrubý dlh v rámci tohto zákona je v neprospech riadenia dlhu, teda hotovostnej rezervy pre Slovenskú republiku. Myslím si, že o tom dokonca sa vyjadroval aj šéf Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, viacerí ekonómovia, že tu si vedia predstaviť nejakú debatu o tom, že by sa to mohlo zmeniť.
Samozrejme je tu ďalší argument. To znamená, že v tomto ohľade je tento zákon už zastaralý a keď sa tvoril, tak nikto ani nepredpokladal, že nastane táto situácia. Tá sa vyvinula v určitom momente a bolo by ju treba v určitom teraz riešiť. Tak isto, čo sa týka vyklesávania dlhu, môžeme sa baviť o nejakých, tak ako aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť a viacerí ekonómovia konštatovali, že dlhová brzda pri vyklesávaní dlhu má tzv. procyklický charakter. Čo to znamená? No že keď máte motor, ktorý je vo vysokých obrátkach, tak mu budete tie obrátky zvyšovať a mali by ste mu ich práve ubrať, aby ste ho nespálili a naopak, keď ten motor ide na nízkych otáčkach, tak mu ich budete ešte uberať, mali by ste mu ich zvýšiť. Čiže toto je problém tak isto, hlavne čo sa týka vyklesávania dlhovej brzdy.
Nebudem v tejto rozprave hovoriť o tom, nie som odborník na to, že aká cesta kde má viesť. Ja som za to, aby všade bola primeraná cesta, čo sa týka aj kapacity, aj vyťaženosti, aby tí ľudia, ktorí potrebujú tie cesty, tak aby ich dostali. Ale na druhej strane si aj myslím, že, že keď, v čom je rozdiel? Mnohokrát sa porovnávame s Nemeckom a s vyspelou Európou. V čom je základný rozdiel? Myslím si, že v tom, že tá vyspelá Európa už dneska tú svoju diaľničnú alebo cestnú sieť viac-menej vždycky udržiava a my ju nemáme ešte vybudovanú. Samozrejme môžeme sa baviť o tom, či ju bude budovať táto vláda alebo budúca, môžeme sa k tomu postaviť politicky, ale myslím si, že treba nastaviť určitý proces, ktorý bude dlhodobý. Vzhľadom na to, že podľa informácií, ktoré ja som teda dostal a môžete, môže mi to niekto vyvrátiť, tak celý proces financovania diaľnic trvá radove od toho momentu, kedy sa to začne, až po moment realizácie, okolo sedem rokov. Podľa informácií, ktoré ja som dostal aj z debát s ministrom Érsekom, dá sa povedať, že projekty, ktoré nemajú jasné financovanie dnes, tak proste sa nezačnú z určitých dôvodov, lebo každá príprava stojí peniaze. Aj na tú prípravu potrebujete peniaze. To znamená, musíte, musíte nachystať nejakú projektovú dokumentáciu, musíte vykúpiť pozemky, musíte proste urobiť, získať nejaké povolenia a pod. Vy tak isto si asi nezačnete stavať dom, keď nemáte našetrené alebo keď viete, že dopredu, že vám nikto nedá úver. To nebudete robiť. Čiže ak sa bavíme o tom, že niečo nepodporíme, tak povedzme, ako to chceme robiť do budúcna. Navrhnite niečo, ja si to rád nejakým spôsobom vypočujem.
Čo sa týka fiškálneho priestoru, samozrejme, som ekonóm, čiže ja som za to, aby, my chceme, hlásame, chceme byť v jadre Európskej únie. Čiže nemyslím si, že táto vláda bude mať záujem na tom, aby sa zvyšovali neprimerané deficity a dlhy. Samozrejme sú tu nejaké limity, ktorými sa musíme riadiť, to sú maastrichtské kritériá, kde teda je stanovený dlh, aj deficit, ktorý chceme dosiahnuť. A takisto ja nepovažujem uvoľnenie to, o čom sa bavíme v rámci uvoľnenia dlhovej brzdy, že teraz sa začne bohapusto stavať, jak sa povie, bez akéhokoľvek rozmyslu a že nám je jedno, aké sú deficity. To si myslím, že aj to jadro nás medzi seba neprijme, ak to takto budeme robiť.
To, čo sme ponúkli v rámci tej debaty, a ja som veľmi rád a chcem poďakovať aj zástupcom opozície, že našli si včera na nás čas, aj s pánom županom Blanárom, poslancom Blanárom, že by sme debatovali o tom, že ako ďalej. Samozrejme, bola tu nejaká, nejaké krátke stretnutie, kde sme si mohli povedať len nejaké postoje, ale to, čo sme ponúkli, je, na jednej strane chceme, aby sa financovalo to, čo je potrebné, to, čo je efektívne a to, čo má nejaké priority. To, čo prešlo, po druhé, to, čo prešlo hodnotou za peniaze, ďalšia vec, to, čo prešlo výborom, kde sme ponúkli to, že bude 50-percentné zastúpenie opozície a koalície. To znamená, že máte kvázi právo veta, tento projekt sa nám proste nepáči, nie je prioritný, nie je na mieste, alebo je to diaľnica namiesto triedy prvej, cesty I. triedy a podobne, môžte ho proste vetovať jedným hlasom, to, čo ponúkame.
A čo sa týka toho bohapustého míňania, no nemôžme bohapusto míňať, lebo my tiež budeme musieť, aj ministerstvo financií každý rok bude predkladať rozpočet do tohto parlamentu a budeme sa zodpovedať aj našim voličom, aj tým úradníkom v Európskej únii, kde sme si teda dohodli nejaké tie pravidlá, ktoré chceme dodržiavať. Čiže nemyslím si, že vzhľadom na uvoľnenie dlhovej brzdy my si budeme môcť dovoliť, jak sa povie, bohapusto stavať. Každý rozpočet nám dá nejaký fiškálny rámec alebo priestor, v rámci ktorého sa budeme musieť hýbať.
Na záver by som chcel ešte povedať to, že ešte ten rozdiel medzi tým, jak je vybudované Nemecko a Slovensko, je v tom, že my, ja aspoň osobne tie cesty považujem za určitý nástroj niekoho, teda poviem príklad nejakého živnostníka, nejaký tesár si musí kúpiť kladivo a pílku na to, aby mohol vykonávať svoju prácu a myslím si, že každý primátor, každý starosta potrebuje cesty, aby dokázal pritiahnuť prácu pre ľudí, aby sa zvýšila životná úroveň slovenského obyvateľstva a keď si zoberieme, že mnohokrát sme ako Slovensko kritizovaní za regionálne rozdiely, ktoré sú v rámci Slovenska markantnejšie ako v iných krajinách. Je tu vybudovaná Bratislava, ktorá má všetko, čo potrebuje, má najnižšiu nezamestnanosť a máme tu regióny, kde nemáme tú zamestnanosť takú, ako by sme chceli a je tam v podstate oveľa menej roboty. A ako tam tú robotu chceme dostať? No proste, keď tomu tesárovi zoberiete kladivo a pílku, tak nebude mať na to, aby mohol robiť, aby mohol nejakým spôsobom zlepšiť kvalitu svojho života a cesty a tá cestná sieť ja považujem za kladivo a pílku starostov a primátorov a tohto štátu, aby sa zmenšili regionálne rozdiely na Slovensku.
Chcem vás poprosiť, a to je moje skutočné želanie, aby táto téma sa dostala do odbornej roviny a aby sme, samozrejme, tá politická bude stále, ale skúsme sa dohodnúť na niečom, že či tu bude táto vláda alebo vaša vláda, alebo nejaká iná, ako budeme stavať, stavať diaľnice, keď nám nebudú už prideľované eurofondy, lebo eurofondy jedného dňa dôjdu, nebudú proste k dispozícii a máme tu, aj v rámci tej konferencie sme sa bavili o štyroch scenároch, čiže a tam myslím, že o tom sa tu nikto nerozpráva, že aké sú tie scenáre a ktorý z nich je možno optimálny. Nebudem to dnes hovoriť, lebo bez toho, aby sa prijalo toto uznesenie, sa nemôžem asi ďalej baviť o tom, že aká bude predstava o dlhovej brzde. Ako myslím si, že je to prvý krok na to, aby sme sa mohli o tom začať baviť, lebo hovoríme o tom, že výbor pre financie a rozpočet má byť, má byť zodpovedný za kreovanie takéhoto zákona. Tu by som chcel podotknúť, že ja považujem zavedenie dlhovej brzdy za oveľa jednoduchší proces, ako jeho uvoľnenie, hej? Čiže tá debata bude o to intenzívnejšia a myslím si, že ak nenastane konsenzus tých 90 hlasov v tomto pléne, tak nikdy, nikdy sa potom nedokážeme dohodnúť. Čiže treba o tom diskutovať a povedať si, kde sú mantinely aj zo strany opozície, aby mohol nastať nejaký konsenzus.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Vystúpenie v rozprave
8.9.2017 o 9:32 hod.
Ing.
Ladislav Kamenický
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Ctení kolegovia, som rád, že vzhľadom na to, že je piatok ráno, tak je nás tu v hojnom počte a môžme spolu diskutovať. Ja som presvedčený, že táto téma sa nejakým spôsobom dosť spolitizováva a ja ako šéf finančného výboru si, budem sa snažiť byť čo najviac vecný a budem sa snažiť poukázať na určité, určité veci, ktoré súvisia s ekonomickými aspektami tejto dlhovej, teda uvoľnenia dlhovej brzdy.
Tak ako povedal pán poslanec Heger, ten zákon sa tvoril relatívne dlho a relatívne ťažko. Treba si povedať aj to a kvitujem to, že hovoríte o tom, že akým spôsobom by sa mala, mala vyvíjať tá debata a nemyslím si osobne, že to, čo, o čom tu debatujeme, vyriešime do županských volieb. Nemyslím si to.
Čiže prečo sú dôvody, prečo sme sa začali o tom baviť? Čo sa týka tvorby tohoto zákona, v roku 2000 začal sa tvoriť, áno, tá prvá myšlienka bola v roku 2009, kde teda minister Kažimír bol jeden z tých, ktorý bol iniciátorom tohto zákona.
Prečo bola, začala tá debata? Tak vieme, že v roku 2008 sme tu mali krízu, na tú bolo treba nejakým spôsobom reagovať a vedeli sme, že vzhľadom na problémy, ktoré vôbec vznikajú, čo sa týka aj financovania aj finančných trhov, bolo potrebné urobiť nejaké gesto aj voči finančným trhom. Na to, aby tie podmienky, za ktorých sa bude financovať, boli lepšie a to bolo tou pravou príčinou, prečo sa začala tá debata. A to, že to trvalo tak dlho, je asi výsledkom toho, čo tu dnes počujeme v tejto sále. Každý hovorí argumenty, prečo áno, prečo nie, prečo táto vláda má míňať, prečo tá druhá nebude a podobne.
Myslím si, že to, čo povedal Juraj Blanár, že skutočne týka sa to nás všetkých a nehovorme o tom, že či my tu budeme večne, alebo čo vy budete vo vláde, ale proste treba niektoré veci vyriešiť aj v rámci tohto zákona.
Čiže myslím si, že bavíme sa dnes o nejakej inicializácii, to znamená o nejakom uznesení, ktoré hovorí o tom, že poďme nejakým spôsobom baviť sa o tom, či sa, či má zmysle uvoľňovať túto dlhovú brzdu, ktorá mimochodom, tak ako to už bolo povedané, je oveľa prísnejšia, ako to, čo od nás požaduje Európska únia. Vieme, že tu je nejaký, nejaký fiškálny kompakt, ktorý nám hovorí, že nemali by sme prekročiť dlh nad 60 %, že náš deficit by mal klesať smerom k vyrovnanému a podobne. Tu by som chcel povedať, že napriek všetkej tej kritike, ktorú tu počúvame, dlh nám päť rokov po sebe kontinuálne klesá. Verím argumentom, čo povedal pán poslanec Vašečka, že v absolútnej hodnote nám ide hore, aj pán, môže niekto sa nad tým usmiať, ale realita je taká, že samozrejme, nemôžme hodnotiť dlh na základe nejakých absolútnych čísiel, keď vám rastie ekonomika a logicky musíte k niečomu stiahnuť tento dlh. A keď spomínam rok 2013, tak dlh bol 54,7 %, dnes je 51,9, to je ten od roku 2013, piaty rok po sebe nám klesá.
Čo sa týka deficitu, tak vieme, že napriek všelijakým tým argumentom, že miešame tu smrteľný kokteil, napriek tomu bývalá sociálnodemokratická vláda a dnešná koaličná vláda dokáže ten deficit smerovať smerom dole a blížime sa k vyrovnanému rozpočtu.
Prečo sa dnes bavíme o tomto, o uvoľňovaní dlhovej brzdy? Je na to viacero technických a možno aj, aj ekonomických dôvodov. Prvý ten technický, o tom sme sa bavili, že agentúra pre riadenie likvidity, to je tá agentúra, ktorá predáva dlhopisy Slovenskej republiky ďalej a skupuje ich naspäť a získava finančné prostriedky na to, aby tento štát dokázal sa normálne financovať, je, sa dostáva v určitých momentoch do problémov. Na konci roka, keď väčšinou, väčšinou každý niečo naháňa, lebo sa už blížia Vianoce, tak treba všetko, všetko vyriešiť a zabezpečiť sa hotovosťou. Samozrejme, v tomto období sa, sú prirážky najvyššie a naopak, na začiatku roka, alebo keď vám, napríklad vám maturujú dlhopisy na začiatku roka, tak máte problém potom s tým, že by ste si nejakú hotovosť podržali. Čiže proste vznikajú určité problémy, ktoré treba, treba riešiť. Bola na to aj konferencia štvrtého, myslím, júla to bolo tohto roku, kde nielen teda vláda, ani koalícia, ale aj opoziční poslanci, si myslím, že v rámci aj debaty s odbornou verejnosťou, tak ekonómovia sa prikláňajú k tomu, že hrubý dlh, hrubý dlh k tomu, alebo limitovať hrubý dlh v rámci tohto zákona je v neprospech riadenia dlhu, teda hotovostnej rezervy pre Slovenskú republiku. Myslím si, že o tom dokonca sa vyjadroval aj šéf Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, viacerí ekonómovia, že tu si vedia predstaviť nejakú debatu o tom, že by sa to mohlo zmeniť.
Samozrejme je tu ďalší argument. To znamená, že v tomto ohľade je tento zákon už zastaralý a keď sa tvoril, tak nikto ani nepredpokladal, že nastane táto situácia. Tá sa vyvinula v určitom momente a bolo by ju treba v určitom teraz riešiť. Tak isto, čo sa týka vyklesávania dlhu, môžeme sa baviť o nejakých, tak ako aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť a viacerí ekonómovia konštatovali, že dlhová brzda pri vyklesávaní dlhu má tzv. procyklický charakter. Čo to znamená? No že keď máte motor, ktorý je vo vysokých obrátkach, tak mu budete tie obrátky zvyšovať a mali by ste mu ich práve ubrať, aby ste ho nespálili a naopak, keď ten motor ide na nízkych otáčkach, tak mu ich budete ešte uberať, mali by ste mu ich zvýšiť. Čiže toto je problém tak isto, hlavne čo sa týka vyklesávania dlhovej brzdy.
Nebudem v tejto rozprave hovoriť o tom, nie som odborník na to, že aká cesta kde má viesť. Ja som za to, aby všade bola primeraná cesta, čo sa týka aj kapacity, aj vyťaženosti, aby tí ľudia, ktorí potrebujú tie cesty, tak aby ich dostali. Ale na druhej strane si aj myslím, že, že keď, v čom je rozdiel? Mnohokrát sa porovnávame s Nemeckom a s vyspelou Európou. V čom je základný rozdiel? Myslím si, že v tom, že tá vyspelá Európa už dneska tú svoju diaľničnú alebo cestnú sieť viac-menej vždycky udržiava a my ju nemáme ešte vybudovanú. Samozrejme môžeme sa baviť o tom, či ju bude budovať táto vláda alebo budúca, môžeme sa k tomu postaviť politicky, ale myslím si, že treba nastaviť určitý proces, ktorý bude dlhodobý. Vzhľadom na to, že podľa informácií, ktoré ja som teda dostal a môžete, môže mi to niekto vyvrátiť, tak celý proces financovania diaľnic trvá radove od toho momentu, kedy sa to začne, až po moment realizácie, okolo sedem rokov. Podľa informácií, ktoré ja som dostal aj z debát s ministrom Érsekom, dá sa povedať, že projekty, ktoré nemajú jasné financovanie dnes, tak proste sa nezačnú z určitých dôvodov, lebo každá príprava stojí peniaze. Aj na tú prípravu potrebujete peniaze. To znamená, musíte, musíte nachystať nejakú projektovú dokumentáciu, musíte vykúpiť pozemky, musíte proste urobiť, získať nejaké povolenia a pod. Vy tak isto si asi nezačnete stavať dom, keď nemáte našetrené alebo keď viete, že dopredu, že vám nikto nedá úver. To nebudete robiť. Čiže ak sa bavíme o tom, že niečo nepodporíme, tak povedzme, ako to chceme robiť do budúcna. Navrhnite niečo, ja si to rád nejakým spôsobom vypočujem.
Čo sa týka fiškálneho priestoru, samozrejme, som ekonóm, čiže ja som za to, aby, my chceme, hlásame, chceme byť v jadre Európskej únie. Čiže nemyslím si, že táto vláda bude mať záujem na tom, aby sa zvyšovali neprimerané deficity a dlhy. Samozrejme sú tu nejaké limity, ktorými sa musíme riadiť, to sú maastrichtské kritériá, kde teda je stanovený dlh, aj deficit, ktorý chceme dosiahnuť. A takisto ja nepovažujem uvoľnenie to, o čom sa bavíme v rámci uvoľnenia dlhovej brzdy, že teraz sa začne bohapusto stavať, jak sa povie, bez akéhokoľvek rozmyslu a že nám je jedno, aké sú deficity. To si myslím, že aj to jadro nás medzi seba neprijme, ak to takto budeme robiť.
To, čo sme ponúkli v rámci tej debaty, a ja som veľmi rád a chcem poďakovať aj zástupcom opozície, že našli si včera na nás čas, aj s pánom županom Blanárom, poslancom Blanárom, že by sme debatovali o tom, že ako ďalej. Samozrejme, bola tu nejaká, nejaké krátke stretnutie, kde sme si mohli povedať len nejaké postoje, ale to, čo sme ponúkli, je, na jednej strane chceme, aby sa financovalo to, čo je potrebné, to, čo je efektívne a to, čo má nejaké priority. To, čo prešlo, po druhé, to, čo prešlo hodnotou za peniaze, ďalšia vec, to, čo prešlo výborom, kde sme ponúkli to, že bude 50-percentné zastúpenie opozície a koalície. To znamená, že máte kvázi právo veta, tento projekt sa nám proste nepáči, nie je prioritný, nie je na mieste, alebo je to diaľnica namiesto triedy prvej, cesty I. triedy a podobne, môžte ho proste vetovať jedným hlasom, to, čo ponúkame.
A čo sa týka toho bohapustého míňania, no nemôžme bohapusto míňať, lebo my tiež budeme musieť, aj ministerstvo financií každý rok bude predkladať rozpočet do tohto parlamentu a budeme sa zodpovedať aj našim voličom, aj tým úradníkom v Európskej únii, kde sme si teda dohodli nejaké tie pravidlá, ktoré chceme dodržiavať. Čiže nemyslím si, že vzhľadom na uvoľnenie dlhovej brzdy my si budeme môcť dovoliť, jak sa povie, bohapusto stavať. Každý rozpočet nám dá nejaký fiškálny rámec alebo priestor, v rámci ktorého sa budeme musieť hýbať.
Na záver by som chcel ešte povedať to, že ešte ten rozdiel medzi tým, jak je vybudované Nemecko a Slovensko, je v tom, že my, ja aspoň osobne tie cesty považujem za určitý nástroj niekoho, teda poviem príklad nejakého živnostníka, nejaký tesár si musí kúpiť kladivo a pílku na to, aby mohol vykonávať svoju prácu a myslím si, že každý primátor, každý starosta potrebuje cesty, aby dokázal pritiahnuť prácu pre ľudí, aby sa zvýšila životná úroveň slovenského obyvateľstva a keď si zoberieme, že mnohokrát sme ako Slovensko kritizovaní za regionálne rozdiely, ktoré sú v rámci Slovenska markantnejšie ako v iných krajinách. Je tu vybudovaná Bratislava, ktorá má všetko, čo potrebuje, má najnižšiu nezamestnanosť a máme tu regióny, kde nemáme tú zamestnanosť takú, ako by sme chceli a je tam v podstate oveľa menej roboty. A ako tam tú robotu chceme dostať? No proste, keď tomu tesárovi zoberiete kladivo a pílku, tak nebude mať na to, aby mohol robiť, aby mohol nejakým spôsobom zlepšiť kvalitu svojho života a cesty a tá cestná sieť ja považujem za kladivo a pílku starostov a primátorov a tohto štátu, aby sa zmenšili regionálne rozdiely na Slovensku.
Chcem vás poprosiť, a to je moje skutočné želanie, aby táto téma sa dostala do odbornej roviny a aby sme, samozrejme, tá politická bude stále, ale skúsme sa dohodnúť na niečom, že či tu bude táto vláda alebo vaša vláda, alebo nejaká iná, ako budeme stavať, stavať diaľnice, keď nám nebudú už prideľované eurofondy, lebo eurofondy jedného dňa dôjdu, nebudú proste k dispozícii a máme tu, aj v rámci tej konferencie sme sa bavili o štyroch scenároch, čiže a tam myslím, že o tom sa tu nikto nerozpráva, že aké sú tie scenáre a ktorý z nich je možno optimálny. Nebudem to dnes hovoriť, lebo bez toho, aby sa prijalo toto uznesenie, sa nemôžem asi ďalej baviť o tom, že aká bude predstava o dlhovej brzde. Ako myslím si, že je to prvý krok na to, aby sme sa mohli o tom začať baviť, lebo hovoríme o tom, že výbor pre financie a rozpočet má byť, má byť zodpovedný za kreovanie takéhoto zákona. Tu by som chcel podotknúť, že ja považujem zavedenie dlhovej brzdy za oveľa jednoduchší proces, ako jeho uvoľnenie, hej? Čiže tá debata bude o to intenzívnejšia a myslím si, že ak nenastane konsenzus tých 90 hlasov v tomto pléne, tak nikdy, nikdy sa potom nedokážeme dohodnúť. Čiže treba o tom diskutovať a povedať si, kde sú mantinely aj zo strany opozície, aby mohol nastať nejaký konsenzus.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Rozpracované
9:46
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:46
Eduard HegerPo druhé, hovorili ste o tom, že chcete, aby sa...
Po druhé, hovorili ste o tom, že chcete, aby sa financovalo to, čo je potrebné, efektívne, prešlo hodnotou za peniaze. My hovoríme, že na to nepotrebujete ústavnú väčšinu, na to nepotrebujete ani uvoľnenie dlhovej brzdy. Ak chcete, už dnes môžte a mali by ste a dúfame, alebo teda snažíme sa povedať, že vy ste už dávno mali, že to by malo základný princíp, ak to ideme teraz len nastavovať, tak si hovorím, ako ste doteraz stavali, keď teraz máme začať stavať efektívne a to, čo je potrebné? Takže myslím si, že na to naozaj ústavnú väčšinu nepotrebujete a tým pádom ani uvoľnenie dlhovej brzdy. Takže kľudne to robte, pokračujte.
Práve tento zoznam ukazuje presne aj to, v akej sme fáze rozpracovania. To ste hovorili, že musíme, minister dopravy vám hovoril, že musíme do toho investovať. No ministerstvo dopravy už do toho investuje. Investuje v rôznych fázach, do prípravy dokumentácie, v niektorých fázach dokonca do výkupu pozemkov, atď., to sú práve tie peniaze, ktoré sú chaotické, toto ukazuje o tom, ako chaoticky funguje ministerstvo dopravy, ako chaoticky nakupuje úseky bez priorít a ako investuje do tej práce, to tá 1,5 miliarda, ktorá tu je zhrnutá v tejto práci a ukazuje, že tam nie sú priority. Toto treba v prvom rade upratať a povedať ministerstvu, prosím ťa, prosím vás, na ministerstve úseky, ktoré nie sú potrebné a nebudú potrebné najbližších päť rokov, ani sa s nimi nezapodievajte. A to je, to je práve ten problém. Takže asi toho viacej nestihnem.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
8.9.2017 o 9:46 hod.
Ing.
Eduard Heger
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Pán kolega, poviem tak odzadu. Teraz na záver ste povedali, že teda je potrebné na to uznesenie, aby finančný výbor mohol o tom hovoriť, ja len tak možno, ja som tu nebol teda, ak by ste mi vedeli povedať, že ako to bolo v tom roku 2009, že kedy teda finančný výbor dostal takéto uznesenie a kedy na tom začal pracovať, keďže vieme teda, v roku 2009 prišla tá prvá debata.
Po druhé, hovorili ste o tom, že chcete, aby sa financovalo to, čo je potrebné, efektívne, prešlo hodnotou za peniaze. My hovoríme, že na to nepotrebujete ústavnú väčšinu, na to nepotrebujete ani uvoľnenie dlhovej brzdy. Ak chcete, už dnes môžte a mali by ste a dúfame, alebo teda snažíme sa povedať, že vy ste už dávno mali, že to by malo základný princíp, ak to ideme teraz len nastavovať, tak si hovorím, ako ste doteraz stavali, keď teraz máme začať stavať efektívne a to, čo je potrebné? Takže myslím si, že na to naozaj ústavnú väčšinu nepotrebujete a tým pádom ani uvoľnenie dlhovej brzdy. Takže kľudne to robte, pokračujte.
Práve tento zoznam ukazuje presne aj to, v akej sme fáze rozpracovania. To ste hovorili, že musíme, minister dopravy vám hovoril, že musíme do toho investovať. No ministerstvo dopravy už do toho investuje. Investuje v rôznych fázach, do prípravy dokumentácie, v niektorých fázach dokonca do výkupu pozemkov, atď., to sú práve tie peniaze, ktoré sú chaotické, toto ukazuje o tom, ako chaoticky funguje ministerstvo dopravy, ako chaoticky nakupuje úseky bez priorít a ako investuje do tej práce, to tá 1,5 miliarda, ktorá tu je zhrnutá v tejto práci a ukazuje, že tam nie sú priority. Toto treba v prvom rade upratať a povedať ministerstvu, prosím ťa, prosím vás, na ministerstve úseky, ktoré nie sú potrebné a nebudú potrebné najbližších päť rokov, ani sa s nimi nezapodievajte. A to je, to je práve ten problém. Takže asi toho viacej nestihnem.
Ďakujem.
Rozpracované
9:48
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:48
Stanislav MizíkVystúpenie s faktickou poznámkou
8.9.2017 o 9:48 hod.
Mgr.
Stanislav Mizík
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Uvoľňovanie dlhovej brzdy akože na cesty je priama cesta do pekiel. Ten objem financií si vždy za určitej konštelácie vnútropolitických pomerov nájde svoje kanály. Tieto kanály sa u nás oficiálne volajú tunelovanie, prípadne to môže byť presunutie finančných objemov na iné účely. Ďakujem za slovo.
Rozpracované