38. schôdza

27.11.2018 - 7.12.2018
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

6.12.2018 o 9:55 hod.

Mgr.

Radoslav Pavelka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:28

Ján Marosz
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani Kiššová. Ja by som nadviazal na ten pozitívny tón, ktorý ste zdôraznili pri komunikácii s ministerstvom dopravy.
Ja som sa takisto stretol tak s taxikármi, ako aj so zástupcami tých platforiem. A chcem, aby zaznelo teda aj z našej strany isté také ocenenie tej kultivovanej práce ministerstva dopravy a otvorenosť a prístupnosť k vzájomným kompromisom a dohode. Takže myslím si, že naozaj tu treba, aby aj z našej strany zaznelo istým spôsobom aj poďakovanie a ocenenie tej, tej práce a hlavne ochoty počúvať, komunikovať a zapracovať názory tak jednej, ako aj druhej strany.
Takže odhliadnuc od rôznych detailov, ktoré by sa dali vychytať v tomto zákone, obidve tie strany sú viac-menej spokojné s tým dosiahnutým kompromisom. Takže toto chcem oceniť a poďakovať aj pánovi ministrovi.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.12.2018 o 9:28 hod.

Mgr.

Ján Marosz

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

9:29

Miroslav Ivan
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ja by som sa chcel vyjadriť možno podrobnejšie len k tej jednej veci, ktorú kolegyňa Jana Kiššová spomínala, a týka sa to označovania automobilov.
My sme v našom návrhu, ktorý ona spomínala, naozaj dávali, dávali dva, dve možnosti, to znamená, alebo dva režimy, klasickí taxikári, ktorí dnes majú taxameter, a potom taxikári, ktorí využívajú pre svoje dispečerské služby digitálne platformy. Ten rozdiel je v tom, že skutočne sme chceli v našom návrhu vtedy ponechať výhodu taxikárom, ktorí už majú zakúpené taxametre, a aby ten prechod na ten nový trh bol pre nich prijateľnejší. A poviem prečo.
Taxikári s taxametrami mohli mať výsadu, že jedine oni by používali označenie taxi na streche vozidla. Pretože máme mnoho ľudí, ktorí nepoužívajú smartfóny, teda šikovné telefóny s inštalovanými aplikáciami, máme staršiu generáciu, ktorá stále preferuje klasické telefóny, máme generáciu, ktorá povedzme nepoužíva internet vôbec a pre týchto ľudí mohli tieto taxíky byť trhom, alebo opačne, pri týchto taxikároch mohli títo ľudia byť takpovediac trošku výhodnejším trhom oproti tomu, keď nastupujú na náš trh digitálne platformy.
Teraz sme dali povinnosť používať označenie na streche všetkým, čo má za následok, že o tento trh prakticky tí klasickí taxikári prichádzajú a vlastne aj oni budú vidieť každého, kto vykonáva taxislužbu z ulice. Čo sa teda stane? V praxi sa stane to, že, že tí, ktorí používajú digitálne platformy, tak získavajú proti tradičným taxikárom výhodu teraz v tom, jednak získavajú nevýhodu v tom, že musia vynaložiť prostriedky na označenie, o čo vôbec oni nestáli, oni toto vôbec nechceli, títo ľudia, ktorí chcú vo voľnom čase podnikať a voziť ľudí, ale výsledkom bude to, že, že taxikári, ktorí dnes majú taxametre, naozaj o tú výhodu prídu. O tú výhodu, ktorú si teda dosť draho zaplatili zakúpením taxametrov. No stane sa to, že tí, ktorí dnes používajú platformy a budú označení na streche taxi, tak jednoducho nainštalujú pre týchto ľudí tablet na operadlá zadných a predných sedadiel. Takže ten, kto si teraz, teraz sme odstránili vlastne to, čo možno nebolo cieľom nášho návrhu, tú, tú akúsi ich výhodu vyplývajúcu z investície, ktorú vykonali. Pretože teraz tí, ktorí budú platformy mať, naozaj získajú aj tých, ktorí mobilné alebo mobily s platformami u seba mať nebudú. Jednoducho stačí zdvihnúť ruku, sadnú si do automobilu a objednajú si tú dopravu cez tablet priamo v aute.
Podporíme tento návrh. Ja len poukazujem na, na to, čo sa bude diať, aby sme o tom vedeli, aby sme neboli prekvapení. A v poriadku, podporíme to, len, ako vravím, chcel som povedať, čo bolo predmetom toho nášho návrhu, prečo to tak bolo, prečo sme to tak chceli urobiť. A viem, že ministerstvo argumentuje, že vytvorme rovnaké podmienky pre všetkých a rovnaké povinnosti, teda všetci musia byť označení. Len chcem povedať, že nie sme, alebo tí taxikári nie sú na rovnakej štartovacej čiare a to je, to je ten dôvod, prečo my sme do toho takto išli. Jednoducho uznávame aj, aj výhrady tých, ktorí na trhu už sú. Nechceme ich v žiadnom prípade ochraňovať, ale chceli sme naším návrhom urobiť niečo takéto.
A budeme vidieť, čo prinesie od 1. apríla realita a či som sa mýlil, alebo nemýlil, to, čo teraz hovorím. Ale ako vravím, tento návrh podporím.
Ďakujem za slovo.
Skryt prepis

6.12.2018 o 9:29 hod.

Ing.

Miroslav Ivan

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:35

Irén Sárközy
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, milé kolegyne, síce nevidím, milí kolegovia, skupina poslancov predkladá na rokovanie Národnej rady návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 150/2013 o Štátnom fonde rozvoja bývania.
Štátny fond rozvoja bývania patrí k významným nástrojom podpory rozvoja bývania. Prostredníctvom tohto Štátneho fondu rozvoja bývania štát dlhodobo podporuje financovanie priorít, ktoré sú potom premietnuté v štátnej bytovej politike pri rozširovaní a zveľaďovaní bytového fondu.
V súčasnosti jeho podpora smeruje predovšetkým do oblasti podpory obstarávania nájomných bytov a do obnovy bytových budov. Záujem o tento nástroj je dôkazom toho, že aj pri existujúcich nastavených podmienkach patrí k významným prvkom zvyšovania kvality a dostupnosti bývania pre široký okruh žiadateľov.
Cieľom nášho návrhu zákona je zaviesť oveľa výraznejšiu podporu pre mladé začínajúce rodiny, ktoré nie sú natoľko solventné, že si môžu obstarávať nové bývanie. Ide o mladých manželov do 35. roku veku, ktorí uzavreli manželstvo najviac 12 mesiacov pred podaním žiadosti o poskytnutie podpory určenej na obstaranie aj staršieho bytu v bytovom dome alebo v rodinnom dome.
Obstaranie staršieho bytu môže znamenať zámer cenová dostupnosť bývania pre začínajúcich manželov a súčasne môže podporiť rozvoj aj vo vidieckych lokalitách. Tento úver bude poskytnutý za štandardných podmienok, ako je v prípade mladomanželov, s odchýlkou, že časť úveru do 15-tisíc eur bude poskytnutá s výhodnejšou úrokovou sadzbou; úroková sadzba je 1 %.
Pre mladomanželov sa ďalej navrhuje zavedenie nového účelu podpory bývania, a to možnosť poskytnúť zvýhodnený úver aj na stavebnú úpravu staršieho bytu v bytovom dome alebo aj v rodinnom dome, čím zase sledujeme zámer zlepšiť kvalitu ich bývania. Na takýto účel bude možné poskytnúť tiež zvýhodnený úver, pričom časť úveru do 15-tisíc eur by bola poskytnutá tiež s výhodnejšou úrokovou sadzbou; úroková sadzba predstavuje 1 %.
Najnovšie údaje Štatistického úradu, podľa ktorých v minulom roku vzájomné áno povedalo viac ako 30-tisíc párov, čo je najviac za posledných 24 rokov. S počtom uzavretých manželstiev stúpa aj vek, keď vstupujeme do manželstva. Hranica 30-tisíc sobášov bola naposledy prekročená v roku 1993 a podľa štatistík, ako som hovorila, sa v minulom roku zosobášilo presne 31 309 párov. Pokračuje aj trend odkladu manželstva na neskorší vek. V porovnaní s rokom 1990 sa priemerný vek ženícha zvýšil o 8 rokov a u nevesty skoro o 7 rokov. V minulom roku tak priemerný vek muža pri sobáši bol 34 rokov a ženy 31 rokov.
Chcela by som kolegom ešte priblížiť, ako o tomto našom návrhu, aký majú názor odborníci. Podľa Martina Halása z Inštitútu pre výskum sociálno-ekonomických rizík a alternatív zvýšený počet sobášov súvisí aj so stabilitou v ekonomickej oblasti a ide najmä o stabilne nižšiu úroveň úrokov z hypotekárnych úrokov, ktoré už teda boli na trhu a kde my ešte chceme tento účel podporiť, pretože práve vlastné bývanie patrí k základným ekonomických požiadavkám pri zakladaní rodiny. Takže z toho sme vychádzali.
Prorodinná politika štátu nie je podľa analytika existujúca, dostatočne vysoká do tej miery, aby motivovala mladých zakladať rodinu v mladšom veku. Reagujeme aj na tento názor.
Ešte doplním názor odborníka, ktorý hovorí, že Slovensko v oblasti podporovaného bývania zo strany štátu dlhodobo zlyháva.
Ešte by som sa vrátila a ešte by som teda veľmi rada vám ozrejmila, lebo to s tým súvisí, koľko detí sa rodí na Slovensku a v minulom roku, teda v roku 2017, sa narodilo 57 969 detí. Je to o 412 detí viac ako v predchádzajúcom roku. A napriek tomu v Slovenskej republike pokračuje starnutie populácie. Vlani tvoril podiel detí vo veku do 14 rokov 15,6 %. Podiel 65-ročných a starších je ešte nižší ako podiel detí, ale len o 0,1 bodu. Priemerný vek obyvateľstva sa medziročne zvýšil a aktuálne je 40,6 roka. Čo to znamená? Na Slovensku polovica populácie je staršia ako 40 rokov.
K nášmu návrhu už, samozrejme, informácie boli, boli aj v médiách, tak sa vyjadrovali aj ďalší odborníci. Maroš Ovčarik z portálu Finančný kompas hodnotí náš návrh nasledovne: "Tento produkt má šancu, pokiaľ bude ľuďom šetriť náklady alebo poskytovať iné výhody, ktoré uľahčia mladým získať úver, prípadne výhodnejšie splácať, tak vidím tu veľkú šancu na úspech."
Ešte dovoľte mi, aby som vám prečítala názor analytičky Poštovej banky. Jana Glasová o tomto produkte, o tomto zákone má názor: "Mladomanželské pôžičky by isto potešili mladých ľudí, keďže mnohí z nich riešia svoje vlastné bývanie a zakladajú si rodinu. Na druhej strane mladí ľudia, hlavne tí krátko po škole, ešte zväčša nemajú príjem až taký vysoký a ani nasporenú vyššiu sumu peňazí. Odpustenie časti istiny pri narodení dieťaťa je veľmi zaujímavý benefit pre mladých ľudí." Názor teda analytičky Poštovej banky pani Jany Glasovej.
Na záver, na záver. My dneska tu predkladáme návrh zákona. K tomuto návrhu ešte, samozrejme, bude vydaná vyhláška ministerstva dopravy a tá vyhláška bude upravovať a detailnejšie ešte obsahovať pravidlá. Návrh vyhlášky mám pred sebou, takže budem, keď dneska predkladám ten zákon, tak budem vychádzať aj z tej vyhlášky.
Ale na záver dovoľte mi krátke zhrnutie:
- Mladomanželia budú môcť získať úver 15-tisíc eur na 15 rokov s úrokom na 1 %. V prípade kúpy nového bytu maximálna výška 75-tisíc. V prípade kúpy staršieho, maximálna výška, samozrejme, do 15-tisíc garantujeme tieto zvýhodnené úroky a podmienky 50-tisíc. A na rekonštrukciu môžu žiadať maximálne do výšky 30-tisíc eur.
- Výška úrokovej sadzby bude fixovaná na celú dobu platnosti, teda na 15 rokov. Bude produkt, ktorý nebude mať konkurenciu na trhu, lebo vidíme a vieme, že dneska hypotekárne úvery sa pohybujú okolo 1,5 %, ktoré sú najnižšie a, samozrejme, tam nie je garancia taká, ktorá je pri tomto návrhu, že teda tá výška bude fixovaná na celú dobu splatnosti, to znamená na 15 rokov.
- Nárok na zvýhodnenú pôžičku budú mať ľudia do 35 rokov, pričom manželstvo musia uzatvoriť maximálne 12 mesiacov pred podaním žiadosti o úver. Pri narodení dieťaťa im bude možné odpustiť 2 000 eur z výšky istiny úveru, najviac teda okrem nákupu nového bytu, kde je maximálna výška úveru 75-tisíc eur, tam nie je žiadna hranica. Pri ďalších účeloch, teda nových účeloch, ktorý dopĺňame do zákona, bude najviac možné odpustiť 6 000 eur.
- Pôžičky pôjdu, ako som spomínala, cez Štátny fond rozvoja bývania. Zvýhodnený úver bude možné dostať aj na starší byt. Tento účel doteraz v zákone nebol a ten starší byt nebude musieť spĺňať podmienky na energetickú efektívnosť, ktoré vyžadujú iné úvery zo Štátneho fondu rozvoja bývania.
- Úver bude možné dostať aj na stavebné úpravy staršieho bytu.
- Podporu na stavebné úpravy bytu v rodinnom dome nie je možné poskytnúť, ak už žiadateľ dostal inú podporu zo Štátneho fondu rozvoja bývania. Podporu na úpravu bytu, alebo teda na iné účely je možné poskytnúť iba raz.
Novela má platiť od 1. júla 2019.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

6.12.2018 o 9:35 hod.

Ing. JUDr.

Irén Sárközy

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:47

Štefan Vavrek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma určil za spravodajcu k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Irén Sárközy, Bélu Bugára a Tibora Bastrnáka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov (tlač 1236). V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 25. januára 2019 a v gestorskom výbore do 28. januára 2019.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

6.12.2018 o 9:47 hod.

Mgr.

Štefan Vavrek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 9:50

Miroslav Ivan
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Ja by som možno skôr ako nejak - najprv poviem názor strany Sloboda a Solidarita na to, čo tu kolegovia poslanci predkladajú.
Úmysel považujeme za dobrý, akurát si myslíme, že sociálnu politiku má robiť úplne iné ministerstvo ako ministerstvo dopravy. Vôbec naše výhrady k týmto nástrojom sociálnej politiky, či už je to dotovanie výstavby nájomných bytov pre obce, alebo zriadenie Štátneho fondu rozvoja bývania a hľadanie nástrojov, ako podporiť mladé rodiny, si myslíme, že nepatria do gescie ministerstva dopravy, ale malo by to riešiť ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny. To po prvé.
A dôvod, prečo to hovoríme, je ten, že práve ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny má absolútne najdetailnejšie informácie o sociálnom postavení ľudí, či mladých, či starších, všetky generácie, či študentov, či dôchodcov. Najlepšie vie posúdiť a najlepšie vie aj operatívne meniť nastavené formy podpory, napríklad bývania ľudí.
A mám taký pocit, že tento návrh prichádza preto, lebo vzhľadom k nízkym úrokovým sadzbám, trhovým úrokovým sadzbám nie je veľký záujem o čerpanie tohto Štátneho fondu rozvoja bývania. Myslím, že 25 mil. je v rozpočte a mohli by ste nám možno, neviem, či ste pri príprave tohto zákona pozerali štatistiky čerpania tohto Štátneho fondu rozvoja bývania, mohli by ste nám odpovedať a povedať nám, aké povedzme za posledné dva roky bol, ako bol čerpaný tento Štátny fond rozvoja bývania na, už na podporu podľa teda existujúceho znenia zákona.
Čo ešte k tomu zákonu by som všeobecne vytkol, je a týka sa to aj vlastne tejto navrhovanej novely. Nevýhoda totižto celého tohto Štátneho fondu rozvoja bývania je, že podmienky na splnenie práva alebo právo na splnenie podmienok čerpania tohto fondu sa skúmajú len pri žiadosti a už potom sa nijako nevyhodnocujú. A to je práve to, čo považujeme za nesystémové. Pretože tí mladí ľudia, povedzme v čase žiadosti, spĺňajú tie podmienky o tom maximálnom príjme na člena domácnosti, ale, ale práve vývojom a dnes je tá doba naozaj rýchla, povedzme pri, pri radikálnej zmene sociálneho statusu týchto mladých ľudí, výraznom zlepšení statusu, naďalej užívajú ten benefit, dotačný benefit úrokovej sadzby jedného percenta a to sa, práve toto sa nám zdá nesystémové. A preto hovoríme, že by to malo robiť úplne iné ministerstvo. Pretože tak nám potom chýbajú peniaze na podporu tých sociálne slabých, ktorí to naozaj potrebujú.
Teda máme to málo adresné a možno v tej prvej fáze naozaj objektívne podporujeme takých, ktorí spĺňajú tie podmienky a zaslúžia si to takpovediac, potrebujú to a sme absolútne za. Ale chyba toho celého systému v Štátnom fonde rozvoja bývania skutočne je, že sa to posudzuje len raz pri žiadosti a potom ten benefit užíva tá domácnosť povedzme tých 15 rokov, koľko spláca ten úver.
No, toto je náš názor, preto teraz ak to nepodporíme, tak nie je to preto, že váš návrh je zlý, ale preto, lebo vôbec nastavenie politiky, sociálnej politiky cez ministerstvo dopravy sa nám nezdá jednoducho dobré. Ministerstvo dopravy sa skutočne, by sa malo zaoberať výstavbou a starostlivosťou o cestnú, železničnú infraštruktúru, možno plus teda dopravnou obslužnosťou, dotáciou dopravy tam, kde to potrebné je a tam by to malo končiť. Sociálna politika patrí na úplne iné ministerstvo, ktoré naozaj presne, presne vie a vie, predovšetkým vie aktuálne posudzovať ten sociálny status a prispôsobovať podporu adresne tým, ktorí to naozaj potrebujú.
Ale na záver ešte pripomínam tú otázku, tu by som chcel od predkladateľov, naozaj, ak majú takú analýzu, ako bol tento fond, Štátny fond rozvoja bývania čerpaný na povedzme ostatné dva roky, keby nám to povedali.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie

6.12.2018 o 9:50 hod.

Ing.

Miroslav Ivan

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 9:55

Radoslav Pavelka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja by som chcel najskôr pochváliť to, že v tomto zákone sa píše, že na účely tohto zákona sa rozumie fyzická osoba, ktorá skončila ústavnú starostlivosť v detskom domove alebo v domove sociálnych služieb pre deti, fyzická osoba, ktorej skončilo poskytovanie sociálnej služby v zariadení sociálnej služieb s celoročnou pobytovou formou. Myslím si, že je to fajn, že takýmto ľuďom umožníme štart do života takýmto spôsobom. Čiže ja to chválim.
K tej veci, čo spomínal kolega, ja tam vidím tiež taký problém, čo vravel on, že jednak vieme, akí ľudia sú vynaliezaví a táto pôžička je naozaj veľmi zaujímavá, a tak by možno kľudne stálo za to, že možnože si až umelo dokonca znížiť ten príjem pri požiadaní, aby ho dostali, hoci realita je taká, je iná, a potom môžu využívať tento úver možno na úkor niekoho, kto naozaj celý život alebo tých ďalších 15 rokov má tie príjmy nízke. Čiže preto by bolo možno dobré kontrolovať ten príjem, či je celú dobu. A možnože by potom zostalo viac peňazí vďaka tomu pre tých, ktorí to naozaj potrebujú.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

6.12.2018 o 9:55 hod.

Mgr.

Radoslav Pavelka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:57

Soňa Gaborčáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Tak, kolega, ja s tebou súhlasím s tým, že podpora bývania by mala byť súčasťou ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny, pretože naozaj to, že dlhodobo máme problém so Štátnym fondom rozvoja bývania a aj celkovo sa nám nedarí na Slovensku plánovať nájomné bývanie, lebo je to len neskôr v gescii tých regiónov, tak v podstate nám chýba taká základná os, ako, ako nastaviť bývanie na Slovensku. Pretože to je naozaj okrajová časť ministerstva dopravy, tak naozaj si myslím, že preto je to všetko hodné prekopania, hej.
Súhlasím aj s tým, že tie veci by mohli byť adresné, a teda podporili by sa ľudia, ktorí to potrebujú. Jednak by sme dokázali v rámci toho realizovať aj tzv. nájomné bývanie pre ľudí, ktorí dochádzajú za prácou. Čiže vedeli by sme urýchliť mobilitu za prácou a neťahali by sme tu vlastne občanov z tretích krajín, ale možno aj z východu, ak by mali nejakým spôsobom zabezpečené ubytovanie, tak, by na prechodný čas, tak by dokázali fungovať vlastne aj v regiónoch, kde tých pracovných miest je.
Čiže naozaj je to problematika rezortu sociálnych vecí a rodiny a niekedy v minulosti sa to dalo pod ministerstvo dopravy a my sme s tým spokojní. Takže ja ďakujem, že si to povedal takto verejne.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.12.2018 o 9:57 hod.

PhDr.

Soňa Gaborčáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:58

Miroslav Ivan
Skontrolovaný text
Ja len by som poďakoval za pripomienky. Myslel som, že ak bude treba niečo, aby som mal stlačené, stlačený gombík, ale neni treba. Myslím, že moji kolegovia to len dobre doplnili. Ďakujem ešte raz.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.12.2018 o 9:58 hod.

Ing.

Miroslav Ivan

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:59

Irén Sárközy
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem mojim kolegom za názor a veľmi ma teší, že tento účel, alebo teda ten náš návrh má vašu podporu.
Možno máte iný názor, že z iného zdroja by sa malo čerpať, ale ja stále tvrdím, Štátny fond rozvoja bývania je združenie majetku. Aj doteraz sa poskytovali na iné účely podpory na bývanie.
Vrátim sa k tomu, že prečo je to také dôležité. My chceme pomôcť mladým ľuďom naštartovať si svoj život. A keď máme aj, ako som spomínala, odborníci hovoria, že mladí ľudia by si uzatvárali manželstvo, by chceli mať aj deti, ale oni to odkladajú kvôli tomu, lebo nemajú vlastné bývanie. Ak títo mladí ľudia k tomu, aby si mohli založiť rodinu, aby uvažovali o tom čím skôr, tak ako som aj spomínala, že preto aj ten vek stále, stále je vyšší, kedy sú uzatvorené manželstvá a sa narodia deti, tak my chceme výrazne pomôcť podporiť.
Tento produkt aj tá naša myšlienka, ja sa priznám, existuje aj v Českej republike. Je to v Českej republike veľmi podobný produkt a bol veľmi veľký záujem o ten produkt. V Českej republike už potom bol problém ten, že prihlasovali sa ľudia a potom bolo menej peňazí a už ten produkt alebo už túto pôžičku nemohli ďalej poskytovať. Takže ja som presvedčená, aj v Českej republike to tak funguje a máme priamy dôkaz zo susednej krajiny, že to, čo tu dneska predkladáme, je o to veľký záujem mladých ľudí a pomáha výrazne mladým ľuďom.
Vy ste sa pýtali na počet. Priznám sa, počet týchto pôžičiek, nakoľko účel bol len na kúpu nového bytu do troch rokov od kolaudácie, bol menší. Akože boli to že do sto, alebo teda stovky žiadostí. Málo takých žiadostí bolo cez Štátny fond rozvoja bývania.
A prečo? Tam boli vyššie úrokové sadzby. Ako som spomínala, boli hypotekárne úvery. Takže mladí ľudia práve kvôli tomu nečerpali zo Štátneho fondu rozvoja bývania, pretože výhodnejšie bolo čerpať hypotekárny úver. Podľa nových podmienok, keď je to takto nastavené, na slovenskom trhu nebude konkurencia, pretože nikto neposkytuje, žiadna hypotéka nie je vo výške jedno percento a fixovaná na 15 rokov.
Takže prosím vás o podporu aj v druhom čítaní.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

6.12.2018 o 9:59 hod.

Ing. JUDr.

Irén Sárközy

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:02

Radovan Baláž
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, za slovo, pán predsedajúci. Vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi vo veľmi krátkom čase odôvodniť náš poslanecký návrh na zavedenie osobitného odvodu pre obchodné reťazce.
Hlavným cieľom nášho návrhu a úsilie tohto celého zákona je v tom, aby sme navýšili rozpočtovú kapitolu ministerstva pôdohospodárstva, aby ministerstvo pôdohospodárstva malo dostatok zdrojov na to, aby mohlo podporovať slovenských výrobcov a slovenských farmárov.
Za posledné tri mesiace, ako je táto téma na stole, bola táto téma veľmi často medializovaná, zazneli často aj pravdivé fakty. Čo mňa trošku osobne mrzí, že sa spustila aj vlna antikampane, ktorá, si myslím, že do férového súboja nepatrí a snaží sa veľmi negatívnym spôsobom ovplyvňovať nielen poslancov, ale aj verejnosť na Slovensku.
Preto sme prišli aj s pozmeňujúcim návrhom, ktorý sme dali už včera v predstihu, tak ako sme sľúbili, že ho v dostatočnom časovom predstihu predstavíme, aby si ho vedel každý naštudovať.
To je asi na začiatok všetko, pán predsedajúci.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

6.12.2018 o 10:02 hod.

Ing.

Radovan Baláž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video