49. schôdza

10.9.2019 - 25.9.2019
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

12.9.2019 o 16:57 hod.

doc. MUDr. PhD. MHA

Andrea Kalavská

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:42

Anna Verešová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja som nemala počas celého tohto trojročného obdobia, že my sa tu naprieč vieme spojiť v otázke dôstojnosti človeka. Naozaj naprieč politickým spektrom treba viacej hovoriť o dôstojnosti človeka, ktorú má človek bez toho, že či je pekný, múdry, krásny, vysoký a podobne. Len preto, že je človek, máme túto dôstojnosť. Ja budem určite prosiť aj výbor zdravotnícky, pána predsedu, aby sme o tom ešte rokovali, lebo by sme sa skutočne posunuli zase niekde ďalej ku krajinám, ktoré niečo takéto už realizujú. Takže budem ďalej v tom pokračovať.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.9.2019 o 16:42 hod.

Mgr.

Anna Verešová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:43

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani ministerka, vážený pán podpredseda Národnej rady, kolegyne, kolegovia, ja tiež oceňujem, podobne ako pani poslankyňa Verešová, že sa ide niečo robiť s problémom, s problémom tých výstav tiel, kde sú vážne podozrenia, že telá pochádzajú, pochádzajú zo zavraždených väzňov z čínskych väzníc. Ja tiež som sa v tej veci angažoval, nie v legislatívnej rovine, ale teda dával som aj nejaké alebo podieľal som sa na nejakých podnetoch proti tým výstavám, ale teda riešením je upraviť to legislatívne. Takže to chcem, to chcem oceniť.
A teda hoci som opozičný poslanec, tak by som chcel využiť toto, toto vystúpenie na to, aby som pochválil legislatívne iniciatívy vlády a konkrétne teda pani ministerky a rovno, rovno by som teda pochválil hneď, hneď dve. Dúfam, že ma pán predsedajúci nezarazí, lebo rád by som ocenil aj ten, aj ten predchádzajúci návrh, ktorý sa týkal zákona o ochrane a podpore a rozvoji verejného zdravia v tej časti, kde sa umožňuje vstup spoločenských zvierat do reštauračných zariadení. Je to niečo, s čím sme aj my prišli, tiež sme reagovali na to, že to bolo vyhlásené minulý rok za byrokratický nezmysel roka 2018, kde sme si to naštudovali, oboznámili sme sa s názorom Úradu verejného zdravotníctva, ktorý, myslím, že oni boli iniciátormi toho, že sa to má zmeniť, a my sme prišli s takou opatrnou konzervatívnou novelou, že sme tam navrhovali zmeniť, teda umožniť vstup iba, iba psom.
Tuto je to širšie definované, spoločenské zvieratá, ktorých je teda viac. Čiže mačky, fretky, králik a tak ďalej, ale teda podstata je, že to nemá byť, že zákonom to nariadime, ale že necháme to na prevádzkovateľa a prevádzkovateľ povie, že chce mať reštauráciu, kde nemôžu chodiť psy, tak ako doteraz a bude to tak a všetci to budú musieť rešpektovať, alebo to umožním a potom ale musím aj upozorniť, upozorniť na to, že je tu takáto reštaurácia, aby ľudia, ktorí nechcú chodiť do reštaurácií, kde sú psy, si mohli povedať, že sa takým reštauráciám vyhnú. A rovnako je tam teda formulácia, že musí tá prevádzka prijať hygienické opatrenia na ochranu hotových pokrmov a nápojov v prevádzkovom poriadku. Čiže, čiže aby bola zabezpečená hygiena, aby bola zabezpečená ochrana, ochrana zdravia.
A podobne aj zákon o pohrebníctve, s ktorým teda pani ministerka teraz prichádza, obsahuje v sebe ustanovenie, ktoré sme sa s kolegami dokonca opakovane pokúšali, pokúšali riešiť, teda zrušiť ochranné pásmo k pohrebiskám, ktoré dnes je stanovené v rozsahu 50 metrov zo zákona bez ohľadu na reálne, reálne pomery, pomery v obci. A naozaj sú obce, kde ľudia bývajú cez cestu oproti, oproti cintorínu, ale keď si chcú cez cestu a ešte ďalších 20 metrov niečo postaviť alebo dokonca len prestaviť, tak nemôžu, lebo je zákaz umiestňovania stavieb. Opäť je to niečo, čo neprišlo na to ministerstvo zdravotníctva ani my ako poslanci len tak, že čítame si zákon, ale sú to podnety z praxe. Prišli s tým starostovia, ZMOS sa už dlhodobo usiloval toto ustanovenie, ustanovenie zmeniť a som teda rád, že sa to dostalo aj do návrhu zákona, s ktorým sa dokázala stotožniť, stotožniť vláda, a teda predkladá nám ho ako vládny návrh zákona. Čiže aj za toto, za toto ďakujem.
Sú tam drobné rozdiely oproti tomu nášmu návrhu. My sme tam riešili ochranné pásmo nielen k pohrebiskám, ale aj ku krematóriám, ktoré je 100-metrové zo zákona. Tak možno to zvážiť, ale uznávam, že obce, obce asi nemajú, nemajú veľa obcí problém s krematóriom, lebo teda krematórií bude v krajine podstatne menej ako pohrebísk.
A druhý rozdiel, ktorý sa mi ale zdá trochu závažnejší, je, že my sme v našom návrhu mali, že obec môže všeobecne záväzným nariadením ustanoviť ochranné pásmo pohrebiska v rozsahu najviac 50 metrov od hranice pozemku. Vo vládnom návrhu je, že obec môže všeobecne záväzným nariadením ustanoviť ochranné pásmo pohrebiska a obec vo všeobecne záväznom nariadení určí šírku ochranného pásma pohrebiska a potom ďalšie veci, pravidla umiestňovania, povoľovania stavieb a budov a tak ďalej. Domnievam sa, že by bolo vhodné, aby v zákone ostala tá maximálna šírka pohrebiska, pretože na jednej strane zo zákona zrušíme pohrebis; či to ochranné pásmo, ktoré tam dnes existuje a ktoré je stanovené 50 metrov. Na druhej strane umožníme obci, aby si obec sama zadefinovala všeobecne záväzným nariadením ochranné pásmo pohrebiska. Môže byť, nemusí byť. Môže byť, môže byť aj užšie, ale teoreticky by mohlo byť širšie, takže dôsledkom, dôsledkom tohto zákona by sa v niektorých obciach mohlo stať, mohlo stať, že by to ochranné pásmo bolo ešte širšie ako doteraz. Tak ja si skôr myslím, že by bolo vhodné aj v tomto obce nejako, nejako limitovať a dať, dať tam to ustanovenie, ktoré je dnes v zákone, teda ten limit maximálne 50, 50 metrov. A v tom ostatnom je to, samozrejme, že úplne, úplne v poriadku a úplne v súlade s tým, čo sme, čo sme navrhovali.
Takže ďakujem aj pánovi predsedajúcemu, že ma nezarazil, keď som hovoril aj o síce súvisiacom, ale inom návrhu zákona, ale hlavne teda ďakujem ešte raz, resp. ešte dvakrát pani ministerke za oba návrhy.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.9.2019 o 16:43 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:50

Milan Laurenčík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ondrej, ďakujem aj tebe, že si sa vlastne prihlásil k tomu, že sme túto novelu zákona o pohrebníctve dávali viackrát, ja by som teda presne povedal, bolo to od roku 2012 až päťkrát. Na začiatku bola trošku širšie koncipovaná, nakoniec sme ostali pri tom, že sme riešili vlastne len ochranné pásmo pohrebiska a krematória, pretože toto najviac trápilo občanov aj starostov obcí. Takisto ako aj kolegyňa pred tebou, myslím si, že by sme mali nejak doprecizovať ešte tento zákon a v druhom čítaní určite prídeme s nejakými pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Minimálne teda ten, čo si aj ty spomínal, že to ochranné pásmo pohrebiska by sme nemali nechať ľubovoľne na obciach, aby ho mohli stanovovať akékoľvek, ale že mali by tam byť nejaké mantinely, ktoré budú trochu obmedzovať aj tie obce, aby nenastala situácia, že vlastne v niektorých obciach by to mohli dokonca nejak zneužiť.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.9.2019 o 16:50 hod.

Ing.

Milan Laurenčík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:52

Peter Osuský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
No, pani ministerka, keď už sme teda všetci traja spoluvinníci sediaci tu, dá sa povedať, dnes radi, že ste predložili niečo, s čím sme my sem chodili ako na klavír, neúspešne. Musím povedať, že nie som žiarlivá subreta ani nikto z mojich kolegov a teší ma výsledok, nech slávu už niekto chce v duchu Sokolského "ni zisk, ni slávu". Dúfam, že možno si to v médiách všimnú tí, ten mladý manželský pár, ktorí zdedili po svokrovi pekný pozemok pod dom a v súlade s platnou normou nemohli stavať a obrátili sa na mňa. My sme i v súlade s ich želaním tie návrhy opakovane predkladali, tak teraz, ako sa hovorí, finis coronat opus, ten koniec korunuje dielo, nech teda sa mladým dobre stavia.
My tu zriedka zažívame úspech v zmysle schválenia nášho návrhu, ja si nespomínam, dá sa povedať z nejakej päťdesiatky návrhov, kde som bol spolupredkladateľ, že by prešiel čo len jeden. Ale aj tak človeka poteší, keď nakoniec vidí to, že sa to podarilo. Tak vás môžem ubezpečiť, že dneska budete mať – a hádam nie úplne prvýkrát – v SaS-e svoje krídielko.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

12.9.2019 o 16:52 hod.

MUDr. CSc.

Peter Osuský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:54

Marek Krajčí
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
No ja, dobrý deň prajem ešte raz, pani ministerka, ctení kolegovia, kolegyne, ja skúsim len zopár našich pripomienok, ktoré teda dávame do pléna k zváženiu, eventuálne či sa nevypracujú pozmeňujúce návrhy.
V podstate sa už pripájame teraz k pani poslankyni Verešovej. Veľká časť potratených detí dnes, žiaľ, končí v spaľovni odpadov, navrhujeme, aby sa táto prax zmenila, všetky deti, ktoré sú potratené alebo predčasne odňaté v zdravotníckom zariadení, boli pochované ich kremáciou a uložením na pohrebisku a tým zaistili pietne a dôstojné zaobchádzanie s pozostatkami potratených detí.
Za druhé navrhujeme zakotviť, že sa vydávajú s ľudským plodom aj ostatné tkanivá, ak sa nedajú od plodu oddeliť. V praxi dochádza k situáciám, že zdravotnícky pracovník odmieta rodičom vydať pozostatky potrateného dieťaťa s odôvodnením, že nedokáže oddeliť tkanivá plodu od ostatných zvyškov po potrate.
A rovnako navrhujeme neodnímať právo rodičov na pochovanie potrateného dieťaťa z dôvodu bioptického vyšetrenia. Zo štatistiky Národného centra zdravotníckych informácií vyplýva, že v roku 2017 bolo na Slovensku evidovaných 5 449 spontánnych potratov, z nich veľká časť prebehla v domácom prostredí, kedy vzorky tkanív neboli odoslané na biopsiu. Žiadny dôvod by nemal byť zámienkou na odopretie práva rodičov pochovať svoje dieťa.
Tak isto navrhujeme zachovať možnosť vydať ľudský plod na pochovanie priamo rodičovi, aj tu by sme radi upozornili na fakt, že ročne nastanú tisíce spontánnych potratov v domácom prostredí. V takejto situácii rodičia neprivolávajú sanitku ani pohrebnú službu, aby pozostatky previezla. Ani deti potratené v nemocnici, o ktorých vydanie rodičia nepožiadali, nie sú pochované pohrebnou službou. Zvlášť ťažko môžu niektorí rodičia znášať finančné výdavky, ktoré sú s pochovaním cez pohrebnú službu spravidla spojené, celkovo môže ísť až o sumu 600 eur.
A na záver by sme ešte radi upozornili, že cieľom právnej úpravy by mala byť aj jasnejšia úprava ohľadom uvoľňovania hrobových miest, ku ktorým skončila nájomná zmluva a nedošlo k jej obnoveniu. Súčasná právna úprava vytvára aplikačné problémy s uvoľňovaním hrobových miest, ktoré nemajú nájomcu, a príslušenstvo hrobového miesta možno považovať za opustenú vec. Aplikačná prax naráža na nedostatočnú právnu úpravu inštitútu odovzdania opustenej veci. Cieľom by malo byť tiež pripraviť návrh riešenia, na základe akého úkonu, ak tu dôjde k prechodu vlastníctva dispozície k príslušenstvu hrobového miesta, ktoré obec získa darovaním od štátu a následne ktoré poskytne prevádzkovateľovi pohrebiska, ak ňou nie je samostatná obec.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.9.2019 o 16:54 hod.

MUDr.

Marek Krajčí

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:57

Andrea Kalavská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi pekne ďakujem, pán predsedajúci. Vážené poslankyne, vážení poslanci, ja by som sa chcela na tomto mieste vám všetkým veľmi pekne poďakovať a nevidím v tomto rozdiel medzi koaličnými a opozičnými, pretože aj vďaka ZMOS-u, vďaka vašim podnetom tento, tento zákon alebo návrh zákona vznikol. My sme sa snažili aj vyhovieť pani poslankyni Verešovej, s ktorou sme opakovane o tom rozprávali. Áno, jednoducho, aby som nezdržovala, tento zákon zabraňuje vystavovať mŕtve telá na účely komerčné, na komerčné účely.
A druhá vec je tá, čo ste sa ma pýtali, ohľadom tých potratených, a teda plodov. My sme dali veľmi jednoducho, teraz podľa nového každá žena bude musieť podpísať informovaný súhlas, čo ide s jej dieťaťom, resp. potrateným plodom byť urobené. Čiže ona musí byť informovaná, že keď si do štyroch dní nevyžiada plod alebo dieťa, tak skončí, teraz surovo povedané, v spaľovni. Do štyroch dní si ho môže aj od zákroku vyžiadať spätne a od dňa vyžiadania do 14 dní musí byť to dieťa pochované, lebo ten plod pochovaný.
My sme stále hľadali spôsob, ako urobiť to, že všetky plody potratené by boli pochované. Boli by to veľmi veľké náklady na naše, na všetky zdravotnícke zariadenia. Ak nájdeme formu, kto to bude financovať, potrebujete chladničku, potrebujete k tomu vybavenie, neboli sme to schopní, nieže s tým nesúhlasíme, ale v procese, ak nájdeme spôsob financovania a riešenie, nemám s tým najmenší problém, po morálnej stránke s vami úplne súhlasím.
A v rámci krematórií a pohrebiská, môžeme sa ešte o tom v rámci aj výboru baviť, tých 100 metrov, ja si myslím, pán poslanec Dostál, je úplne legitímna požiadavka.
Takže veľmi pekne ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

12.9.2019 o 16:57 hod.

doc. MUDr. PhD. MHA

Andrea Kalavská

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:01

Eva Antošová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, dovoľte, aby som predniesla procedurálny návrh. (Zaznievanie gongu.) V súlade s § 95 zákona Národnej rady o rokovacom poriadku Národnej rady beriem späť aj za spolupredkladateľa predložený návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky o potravinách, tlač 1584, bod 75 schváleného programu, nakoľko dnes o 11.00 hod. bol schválený zákon o potravinách aj s pozmeňujúcim návrhom, čiže prerokovanie tohto zákona je bezpredmetné.
Druhý návrh, ak dovolíte, podávam procedurálny návrh na termínovanie bodu č. 58 schváleného programu, a to tlač 1347, návrh novely zákona o dani z pridanej hodnoty, na stredu 18. septembra o 14.00 hod. a bodu 74. tlač 1583, návrh novely zákona o veterinárnej starostlivosti, na stredu 25. septembra tiež o 14.00 hodine.
Ďakujem za pochopenie.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

12.9.2019 o 17:01 hod.

Ing.

Eva Antošová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 17:44

Miroslav Sopko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán podpredseda. Dovoľte mi, prečítam zápisnicu.
Zápisnica o výsledku tajného hlasovania o návrhu na voľbu podpredsedu Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sa konalo 12. septembra 2019.
Na tajné hlasovanie o návrhu na voľbu podpredsedu Národnej rady Slovenskej republiky bolo vydaných a poslanci si osobne prevzali 139 hlasovacích lístkov. Teda na voľbe bolo prítomných 139 poslancov.
Po vykonaní tajného hlasovania overovatelia Národnej rady Slovenskej republiky spočítali hlasy a zistili, že v tajnom hlasovaní o návrhu na voľbu podpredsedu Národnej rady Slovenskej republiky všetci poslanci odovzdali hlasovacie lístky. Zo 139 odovzdaných hlasovacích lístkov boli 3 neplatné.
Zo 136 platných hlasovacích lístkov overovatelia zistili, že o návrhu na voľbu Ľubomíra Galka za podpredsedu Národnej rady Slovenskej republiky hlasovalo za 60 poslancov, proti 60 poslancov, zdržalo sa 16 poslancov.
Podľa čl. 90 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky a § 15 a 16 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov na zvolenie podpredsedu Národnej rady Slovenskej republiky je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny hlasov všetkých poslancov.
Overovatelia konštatujú, že v tajnom hlasovaní nebol za podpredsedu Národnej rady Slovenskej republiky zvolený Ľubomír Galko.
Skryt prepis

Vystúpenie

12.9.2019 o 17:44 hod.

Mgr.

Miroslav Sopko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:44

Miroslav Sopko

Uvádzajúci uvádza bod 17:58

Andrea Kalavská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi pekne ďakujem, vážený pán predsedajúci. Vážené dámy, vážení páni, najdôležitejším cieľom návrhu zákona je implementovať nariadenie Európskeho parlamentu a Rady o zdravotníckych pomôckach a o diagnostických zdravotníckych pomôckach in vitro.
Návrhom zákona sa implementujú iba tie ustanovenia nariadení, ktoré sú v kompetencii členského štátu. Spomenuté nariadenia umožňujú, aby členské štáty EÚ zabezpečili aj etické preskúmanie klinického skúšania, ak ide o zdravotnícke pomôcky, alebo etické preskúmanie štúdie výkonu, ak ide o diagnostické zdravotnícke pomôcky in vitro. Preto významnú časť návrhu zákona tvorili činnosti etickej komisie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky pre klinické skúšanie pri klinickom skúšaní zdravotníckej pomôcky, pri posudzovaní štúdie výkonu diagnostickej zdravotníckej pomôcky in vitro.
Návrh zákona taktiež obsahuje odporúčania spoločného auditu Európskej komisie a FDA z USA na zapracovanie do legislatívy v rámci uzatvorenia dohody medzi Európskou úniou a USA o vzájomnom uznávaní inšpekcie správnej výrobnej praxe.
Návrh zákona taktiež obsahuje závery hodnotenia gold-platingu v súvislosti s uznesením vlády Slovenskej republiky č. 50 z roku 2019 zo dňa 6. februára 2019 a opatrenia zdravotníctva, ministerstva zdravotníctva na zabránenie reexportu, ktorých prijatie si vyžaduje aplikačná prax.
Veľmi pekne ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

12.9.2019 o 17:58 hod.

doc. MUDr. PhD. MHA

Andrea Kalavská

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video