4. schôdza

17.5.2016 - 25.5.2016
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

18.5.2016 o 15:13 hod.

RNDr.

Jozef Mihál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 14:58

Gábor Gál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pani podpredsedníčka.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, pôvodne som nemienil vystúpiť, ale využijem túto možnosť tak generálne vystúpiť nielen k tomuto návrhu, ale viacerým návrhom zákonov, neviem, či budem mať tú možnosť vystúpiť osobitne ku každému, ku ktorému budem chcieť vystúpiť. Ale vo všeobecnosti sa dá povedať aj o tomto a ďalších pár desiatok návrhov zákonov z radov opozície, ktoré máme teraz na programe tejto schôdze, že sú jednovetové, čiastkové, skôr riešenia pre médiá, že koľko opozícia dala pozmeňujúcich návrhov, ale meritum veci neriešia.
Tento zákon máme v platnosti viac ako 10 rokov. Je to zákon č. 8/2005. Má len niekoľko pozmeňujúcich návrhov, prešiel niekoľkými novelami. Ale ja sa čudujem predkladateľom, že si fakt myslíte, že to je problém so zákonom o správcoch, ktoré navrhujete, aby sme sa dozvedeli čím viac o správcoch? Nie, zďaleka nie, nič nám nepomôže s tými nekalými vecami, ktoré sa dejú v jednotlivých konkurzoch.
Som advokát, čiže musím vyhlásiť, že môžem byť v konflikte záujmov, hoci nerobím správcu konkurznej podstaty, nie som ani zaregistrovaný ako správca konkurznej podstaty, ale keďže vykonávam advokáciu, tak som v niekoľkých konkurzoch zainteresovaný na strane zabezpečenia práv mojich klientov. Ale ja vidím dennodenne, že kde sú tie problémy a tie problémy nie sú vonkoncom v tom, že o ktorom správcovi čo chcem vedieť.
Problém je v tom, že ako mu umožní náš právny poriadok, aby som si vybral svojho správcu. Mám pohľadávku, tú pohľadávku rozdelím, budem mať viac zástupcov medzi veriteľmi, tým pádom viem si zabezpečiť, aby som radu veriteľov ovládol, alebo si vytvorím fiktívne pohľadávky sám na seba ako dlžník, zároveň budem cez nastrčené osoby aj veriteľom, čiže toto je problém celého, celej právnej úpravy, čo sa týka konkurzov. Nie to, že ako ktorý správca je úspešný alebo neúspešný.
Problém je v tom, že tí správcovia v niektorých prípadoch, hlavne v tých prípadoch, kde sú nejaké nekalosti za podnikaním a za tým, že prečo sa ten úpadca dostal do úpadku, to je práve to, že umožňuje dnešný platný právny stav manipulovať s pohľadávkami, manipulovať s tým, že kto ovládne veriteľský výbor, a potom, keď už niekto ovláda veriteľský výbor, ten nepotrebuje tieto veci, že aký správca ako je úspešný, ale aby mali svojho správcu, ktorý ho bude poslúchať. Práve ten človek, ktorý bude mať záujem na tom, aby jeho pohľadávka bola uspokojená, má primalý vplyv na to, aby vedel ovplyvniť to, že kto bude potom ten nový správca, ktorého potom vymenia za toho, ktorého vymenoval súd. Mali sme to dlho platnú úpravu, že platil ako ten správca, ktorého dal súd, súd mal absolútnu právomoc nad tým, že kto bude správcom, až potom neskôr sa to liberalizovalo.
Čiže my musíme nájsť ten optimálny spôsob vymenovania aj možnosť výmeny správcu, potom, samozrejme, toto nie je zbytočná vec. Nie je zbytočná. Potom bude dobre, že aby sme vedeli posúdiť, že ktorý správca je ako úspešný, aby sme si vedeli vybrať toho najsprávnejšieho. Ale teraz, keď vyberajú správcu konkurznej podstaty, keď idú vymeniť správcu konkurznej podstaty, tak v drvivej väčšine nie to je dôležité, že aký je ten správca, ale ten správca ku komu je naklonený. Bohužiaľ, taká je realita.
Čiže my sa určite budeme zaoberať ako vládna koalícia touto právnou úpravou, právnou úpravou konkurzov, ale toto je veľmi čiastková vec, ktorá bude dobrá vtedy, keď zabezpečíme objektívne kritériá na výber alebo výmenu správcu.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.5.2016 o 14:58 hod.

Mgr.

Gábor Gál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:03

Alojz Baránik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem.
Pán kolega Gál, je pre nás veľmi frustrujúce, keď od vás ako člena vládnej koalície počujeme, že tí, ktorí sú, ktorí majú povinnosti v súvislosti so správou cudzieho majetku alebo iné zodpovednosti podľa Obchodného zákonníka alebo podľa trestného práva, že si neplnia svoje povinnosti beztrestne. Pripomínam, že toto je vaša zodpovednosť a že vo vašom vládnom programe nie je nič, čo by indikovalo, že s týmto reálne chcete niečo robiť. Buďte taký láskavý, neprenášajte vaše povinnosti na nás.
Nič ste zároveň nepovedali takého, čo by tento návrh zákona akokoľvek označovalo za brániaci v tom, čo vy tvrdíte, že by sa malo urobiť. Naopak, mohlo by to veci len pomôcť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.5.2016 o 15:03 hod.

JUDr.

Alojz Baránik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:04

Karol Galek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec Gál, ja nie som advokát, tento zákon však určite podporím. Na začiatok vášho vystúpenia ste vzniesli veľmi otvorenú kritiku nielen tohto, ale všetkých opozičných návrhov, povedali ste, že sú veľmi stručné a povrchné. Ale ja by som si dovolil doplniť, že sú aj veľmi konkrétne a v mnohých prípadoch zásadné a jedná sa hlavne o zmeny, ktoré sú v prospech ľudí, či už ako zamestnancov, alebo zamestnávateľov. V mnohých prípadoch sa jedná o zmeny, ktoré sa musia udiať v čo najkratšom čase. Tak isto ste sa ďalej venovali veľmi konkrétnym problémom a ste popísali, ako advokát s praxou s čím sa stretávate.
Ja sa vás preto pýtam, pokiaľ vy kritizujete opozičné návrhy, ktorých je momentálne viac ako 40, prečo ste nepredložili vlastný? Ja som presvedčený, že určite by vám prešiel a pokiaľ by bol dobrý, určite by sme zaňho zahlasovali tiež.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.5.2016 o 15:04 hod.

RNDr. MSc.

Karol Galek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:06

Eugen Jurzyca

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:07

Jana Kiššová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Pán poslanec Gál, chcem v prvom rade poďakovať, že ste vôbec vystúpili a že sa nepokračuje v takom tom trende, v akom sme boli zvyknutí v tom predchádzajúcom volebnom období, že bez toho, aby vôbec niekto reagoval, tak všetko bolo zvalcované a zamietnuté, čiže nie je to našťastie tak, že keď niečo padne do studne, že z nej ani len nečľupne, tak teraz aspoň čľuplo.
Škoda, že ten váš príspevok nemal nejaké konkrétne výhrady, ktoré by prekážali, prečo ten zákon je možno škodlivý, komu neprospeje, komu uškodí, toto som tam nenašla. Spomínali ste akurát, že akým spôsobom sa to bude dať obchádzať a že to nie je najpálčivejší problém. No áno, najpálčivejšie problémy a nejaké veľké systémové zmeny sa zrejme z opozície dosť ťažko realizujú. Napriek tomu si myslím, že práve z opozície sa nejaké drobné, čiastkové veci, ktoré upravia nejaké procesy alebo za podmienku zverejňovania nejakých vecí vedia významne pomôcť.
Keď je to teda také celé zlé, ako ste povedali, ja sa pýtam, prečo ste v minulom volebnom období za tento návrh zákona hlasovali. Tento návrh zákona tu nie je dnes prvýkrát, my sme ho s Eugenom Jurzycom podávali v minulom volebnom období a vy ste hlasovali za.
Ďakujem. (Reakcia z pléna.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.5.2016 o 15:07 hod.

Ing.

Jana Kiššová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:09

Gábor Gál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Tak začnem odzadu. Pani poslankyňa Kiššová, nie je to jediný zákon, ktorým sme venovali dostatok pozornosti, však pondelňajšia koaličná rada bola len o opozičných návrhoch, čiže primárne sme tomu venovali pozornosť. A to už odpovedám aj pánovi poslancovi, spravodajcovi, že, samozrejme, keď niečo nie je v programovom vyhlásení vlády, to ešte neznamená, že sa tým nebudeme zaoberať.
A toto je aj odpoveď pánovi poslancovi Galkovi, že samozrejme, keď ste vo vláde, máte iné možnosti a inú zodpovednosť pripravovať zákony a beriete na seba tú zodpovednosť, keď sa už niečoho dotknete, tak, aby ste riešili všetky veci, ktoré sú s tou problematikou spojené.
A toto hovorím, že ono to nebude škodlivá vec, ale to bude fungovať až vtedy, keď bude absolútne slobodný výber správcu, keď veriteľský výbor bude môcť aj ten obyčajný, ten najjednoduchší veriteľ toho úpadcu bude mať aspoň nejaký reálny vplyv na to, že koho si vyberú za správcu, práve podľa jeho výsledkov. To nie je teraz ako pacient si vybere svojho lekára, lebo sú tam rôzne vplyvy, tam nevyberem si sám toho správcu, ale s ostatnými.
A v tomto smere toto nie je zásadná zmena, a preto toto aj ostatné návrhy, ktoré sú z dielne opozície, považujem za čiastkové, ktoré neriešia tú prapodstatu, lebo hovorím, že problém s úpadcami nie je tento, či máme dostatok informácií o správcoch alebo nie, ale že ako si vybereme toho správcu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.5.2016 o 15:09 hod.

Mgr.

Gábor Gál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 15:11

Eugen Jurzyca
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Len krátko.
Pán Gál, mne to tak pripadá, ako keby ste boli bývali v 2011. povedali, že nie ste za to, aby všetky zmluvy boli na internete, lebo dôležité je, aby sa nekradlo. To treba, treba políciu dobrú, prokuratúru, súdnictvo, nie tam zverejňovať nejaké zmluvy. No ale práve to zverejnenie zmlúv viedlo k obrovskému tlaku na to, aby sa zlepšila prokuratúra, súdnictvo a polícia.
A zverejnenie výkonnosti, výkonnosti, resp. nevýkonnosti tých správcov? Viete, prečo s týmto prichádzame? Lebo v porovnaní Slovenska a iných krajín, ktoré urobila Svetová banka, ktorá robí pravidelne, vychádzame z hľadiska efektívnosti správcov konkurzu a reštrukturalizácie ako najhorší na svete, alebo jedni z najhorších na svete. Preto sme to urobili. Toto je ten tlak, ktorý sa vytvára. No a kľúčové, čo chcem povedať, je, že pokiaľ sa zverejňuje aj v tejto oblasti, tak sa vytvorí tlak na tie kroky, ktoré ste menovali. Inak ten tlak verejnosti nebude a s tým systémom sa nepohne.
Vy poviete, že vy s tým pohnete, ale zasa my vidíme, že roky sa s mnohými vecami nepohlo, až keď prišla transparentnosť, tak zrazu sa tlačí. Preto je tá transparentnosť dôležitá aj v tomto bode.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

18.5.2016 o 15:11 hod.

Ing.

Eugen Jurzyca

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 15:13

Jozef Mihál

Vystúpenie spoločného spravodajcu 15:15

Soňa Gaborčáková

Uvádzajúci uvádza bod 15:17

Jozef Mihál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca.
Po tom stručnom úvodnom slove teda dovoľte, aby som obšírnejšie popísal zmysel tohto návrhu. Ešte raz opakujem, zmyslom tohto návrhu je zdobrovoľniť dnes povinný sociálny fond. Pripomeniem teda, že súčasný stav podľa zákona o sociálnom fonde je taký, že zamestnávateľ je povinný tvoriť sociálny fond, 0,6 až 1 % z objemu mzdových prostriedkov vyplatených zamestnancom musí ísť teda naviac do sociálneho fondu a tento sociálny fond sa potom musí použiť stanoveným spôsobom. Musí, musí, musí.
Treba si uvedomiť, ako tento zákon v roku ´94 vlastne vznikol. Prečo ho tu vlastne máme? Ono sa nám tak niekedy aj zabúda, keby som to mal hodnotiť trošku z inej strany, prepáčte, že preskočím na opačnú stranu ako keby. Množstvo zákonov sa tu novelizuje hádam každého pol roka. Zákon o sociálnom poistení, Zákonník práce a neviem aké ďalšie, ale tento zákon, tento zákon o sociálnom fonde, na ten sa tak normálne zabúda. Ten tak v tichučku tu je a ako nie sú tu ani žiadne novely. To je svojím spôsobom tiež zaujímavé.
Ale čo je dôležité, tento zákon vlastne vznikol ako potomok bývalého fondu kultúrnych a spoločenských potrieb, ktorý tie staršie ročníky, medzi ktoré sa teda radím aj ja, si asi ešte pamätajú, že za toho ťažkého socializmu, keď bolo potrebné riadiť úplne všetko, úplne všetko, čiže bolo potrebné aj riadiť, ako máte tráviť voľný čas, ako máte chodiť na dovolenky, ako máte chodiť za kultúrou, skrátka všemocný vládca boľševik vedel najlepšie, ako to má všetko fungovať, takže bol tu fond kultúrnych, spoločenských potrieb, ktoré podniky museli tvoriť a z neho sa teda poskytovali rekreačné poukazy, chodilo sa do divadla a pod., tak niekoho napadlo, keď sme boli už teda v tom ťažkom kapitalizme v roku 1994, tak teda zrušme to a urobme moderný zákon o sociálnom fonde, v tom čase.
No tak teda máme odvtedy zákon o sociálnom fonde, ktorý nariaďuje zamestnávateľom tvoriť povinne sociálny fond a povinne ho nejakým spôsobom používať v prospech zamestnancov. No je to absurdné, pretože toto všetko je vecou dohody medzi zamestnávateľom, teda malo by byť vecou dohody medzi zamestnávateľom a jeho zamestnancami. Slušný zamestnávateľ aj bez toho, že mu nejaký zákon o sociálnom fonde niečo nariaďuje, samozrejme, má svoju sociálnu politiku takú, aká vyhovuje zamestnancom kvôli tomu, že pracujú v takom prostredí, v akom pracujú, žijú v regióne, v akom žijú, majú možnosti také, aké majú, a, samozrejme, aj ten zamestnávateľ má nejaké finančné prostriedky, má alebo nemá. Ak zdobrovoľníme sociálny fond a na úkor toho vzrastú zamestnancom mzdy o to jedno percento, tak nič lepšie nemôžeme urobiť, pretože tým pádom vlastne zamestnancom zdvihneme platy a ten vyšší plat nech použijú, nech sa páči, ako oni uznajú za vhodné, či na rekreáciu, alebo na lepšie stravovanie, alebo na návštevu kultúrnych, športových predstavení alebo fitneska, to, prosím pekne, nechajme na ich rozhodnutí.
Jeden z paradoxov tohto zákona, ak si ho teda pozornejšie pozriete, je napr. ten, že tvorba a čerpanie sociálneho fondu je vlastne naviazané na štatút zamestnanca. Čiže ak je niekto zamestnancom; pozor, podľa Zákonníka práce, to znamená, má pracovnú zmluvu; tak z tej akejsi jeho mzdy sa to tvorí a on je ten, kto vlastne potom má niečo čerpať. No poprosím, my tu máme aj dohodárov, my tu máme ďalších ľudí, ktorí plnia rôzne úlohy vo firmách a nemusia byť práve zamestnancami s pracovnou zmluvou. Čiže keď tu už má byť nejaký super mega dokonalý systém, ktorým štát nariaďuje, ako sa majú ľudia správať, tak potom sa pýtam, prečo sa to myslí len na zamestnancov v pracovnom pomere. Ak si niekto myslí, že zákon o sociálnom fonde tu má zostať, že to má byť povinné, tak poprosím dotyčného, aby obratom navrhol, aby sa ten sociálny fond týkal aj na dohodárov, aj na konateľov napríklad a členov dozorných rád.
Mimochodom, nedávno tu bola iniciatíva, ktorá bola úspešná, teda nedávno, v minulom volebnom období, kedy aj starostovia dostali možnosť čerpania zo sociálneho fondu, takže; a takýchto výhod, takže sa teda rozhodnime, že ako to teda má s tým sociálnym fondom byť.
My si myslíme, ešte raz to hovorím a končím svoje vystúpenie, že niečo ako sociálny fond má byť dobrovoľné, tak ako dobrovoľne sa ja rozhodnem, či idem dnes večer na kultúru, na šport alebo za svojou rodinou, tak nech aj ten zamestnávateľ so svojimi zamestnancami sa dobrovoľne rozhodnú, akým spôsobom budú robiť mzdovú a sociálnu politiku v tej firme, v ktorej žijú, pracujú, v ktorej podnikajú.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

18.5.2016 o 15:17 hod.

RNDr.

Jozef Mihál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video