53. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Ďakujem. Vážený pán podpredseda Národnej rady Slovenskej republiky, vážené panie poslankyne, páni poslanci, v zmysle § 122 ods. 4 písm. c) bod 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení predkladám návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2020 a rozpočtový výhľad na roky 2021 a 2022 na schválenie.
Tento návrh rozpočtu schválila vláda Slovenskej republiky 14. októbra 2019 uznesením č. 501/2019. Následne bol schválený vo výbore pre financie a rozpočet a vo výbore pre sociálne veci. Návrh rozpočtu je zostavený v podmienkach v súčasnosti platného znenia zákona o sociálnom poistení. Predkladaný materiál zohľadňuje skutočné výsledky hospodárenia Sociálnej poisťovne v roku 2018, očakávané výsledky hospodárenia do konca roka 2019 a tiež vplyv aktuálnych makroekonomických ukazovateľov zverejnených Inštitútom finančnej politiky Ministerstva financií Slovenskej republiky 19. septembra 2019.
V návrhu rozpočtu je zohľadnená Ministerstvom financií Slovenskej republiky navrhovaná výška príjmov a výdavkov. V návrhu rozpočtu Sociálnej poisťovne je v roku 2020 zapracovaný transfer zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky v sume 200 mil. eur. (Ruch v sále a zaznievanie gongu.)
V návrhu rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2020 sa predpokladá, že príjmy v bežnom roku dosiahnu 9,014 mld. eur a výdavky dosiahnu 8,71 mld. eur. Bilančný rozdiel v bežnom roku sa očakáva v sume 303,49 mil. eur. Po zapracovaní predpokladaného prevodu zostatku z roku 2019 vo výške 559,36 mil. eur by zdroje v roku 2020 mali predstavovať 9,573 mld. eur, čo znamená, že hospodárenie Sociálnej poisťovne v roku 2020 by malo skončiť s celkovým bilančným rozdielom 862,85 mil. eur. V roku 2020 predpokladá Sociálna poisťovňa postúpiť do dôchodkových správcovských spoločností príspevky na starobné dôchodkové sporenie vo výške 800,86 mil. eur.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, návrh rozpočtu je vypracovaný v súlade s platnými právnymi predpismi a je zosúladený s návrhom rozpočtu verejnej správy na roky 2020 až 2022. Dovoľujem si vás požiadať o jeho schválenie.
Ďakujem za pozornosť.
Rozpracované
Vystúpenia
10:25
Uvádzajúci uvádza bod 10:25
Ladislav KamenickýChcem povedať, že mnohí z vás sa snažia z tejto rozpravy si urobiť politickú kampaň, ale mali sme tu aj poslancov, ktorých musím kvitovať, a chcem sa poďakovať za debatu, pani poslankyňa Milanová, poslanec Viskupič, viacerí. Ja som nie na to, aby som negoval nejaké aj kritické názory na tento rozpočet, ale, ale musím povedať, že niesol sa aj v duchu predvolebnej rétoriky. Bohužiaľ, je to obraz dnešnej doby a politickej kultúry. Nemám problém s vami debatovať, bol som na výbore, kde sme strávili dve hodiny, kde sme si vysvetľovali svoje postoje a všetky vaše argumenty, aj to, čo ste chceli povedať, som tu už počul a som presvedčený, že akákoľvek reakcia, ja som sa dohodol s pánom predsedom výboru, aby vám umožnil reagovať na mnohé veci, ktoré budem hovoriť v podstate aj ja. Budem sa, budem sa snažiť neopakovať, ale myslím si, že táto debata aj vzhľadom na to, aká je krátka, myslím, že asi ten záujem je veľmi malý, a treba ju dôstojne ukončiť.
Rozpočet na rok ’20, 2020 je vážna téma a myslím si, že je to hlavne odborná téma, a mňa mrzí, ak tu boli vystúpenia niektoré, ktoré skutočne nemali nič dočinenia s tým, čo je napísané v rozpočte. Na rok 2020 sme si naplánovali príjmy vo výške 38 866 mil. a výdavky 39 349 mil., pričom by sme mali dosiahnuť deficit vo výške 0,49 %. Je to deficit, ktorý nám umožňuje, umožňuje zákon o rozpočtových pravidlách, a tak ako som to už avizoval, ja sa budem riadiť zákonom a taký rozpočet som aj predložil. Tak ako tu bolo spomínané, nebolo to vôbec jednoduché, ale robil som to s odborníkmi na ministerstve financií, sú to ľudia, ktorí už niekoľko volebných období tento rozpočet pripravujú, a myslím si, že nemali by sme znevažovať prácu týchto ľudí a hovoriť tu o nejakých o nejakých fiktívnych číslach a podobne. Nie je to tak, ja si stojím za týmto rozpočtom. Samozrejme, je dôležité, aká bude jeho realizácia, kto ako sa bude tohto rozpočtu držať, a myslím tým aj, aké budú priority tohto štátu. Aj počas tohto roku sme museli robiť niektoré, niektoré výdavky, ktoré sme museli urobiť, nakoľko sme chceli, aby tu bol sociálny zmier. Bavíme sa tu napríklad o peniazoch do zdravotníctva, dávali sme 90 mil., keď som nastúpil, a 90 mil., keď som, keď sme riešili práve sťažnosti zo strany poskytovateľov a snažili sme sa tu uchovať určitý sociálny zmier.
Na druhej strane zase musíte niekedy, minister financií musí robiť aj niektoré rozpočtové opatrenia, keď vzniknú nejaké nepredvídateľné situácie, prípadne ak sú nejaké priority vlády, ktorá chce splniť svoje programové vyhlásenie vlády.
Napriek tomu, že som povedal, že tento rozpočet je na hrane, musím povedať, že víťazom tohto rozpočtu sú ľudia. V tomto predvolebnom chaose sme predložili množstvo zákonov, ktoré sú v prospech ľudí, hovorím napríklad o príspevku na školské potreby pre deti nastupujúce do školy, zvyšovanie rodičovského príspevku či zdvojnásobením vianočného príspevku a ďalšie sociálne opatrenia, ktoré, myslím, ľudia od nás očakávali, a my sme ich doručili.
Áno, ekonomika sa ochladzuje, tento rok sme mali naplánovaný rast vo výške 4,5 %, realita je 2,4 % a budúci rok to bude ešte o 0,1 % horšie. Čiže v týchto podmienkach, zostavovať rozpočet v podmienkach, kedy ja na rozdiel od môjho predchodcu som nemal žiadne nadpríjmy, mám nižšie príjmy, ako som očakával, zostaviť rozpočet nebolo vôbec jednoduché.
Na druhej strane, kritika z vašich radov, čo sa týka dlhu. Verejný dlh, Slovenská republika sa nachádza medzi tretinou krajín, ktoré majú najnižší verejný dlh. Hovorili sme tu o tom, že sa, že vy budete dodržiavať zákon, som tu počul, budete dodržiavať zákon o dlhovej brzde, ja sa pýtam, kto ho nedodržiava. Máme verejný dlh, ktorý sa nachádza pod všetkými sankčnými pásmami dlhovej brzdy, a musím pripomenúť, že náš zákon o rozpočtovej zodpovednosti je jeden z najprísnejších vôbec v rámci Európskej únie.
Čo sa týka deficitu, deficit na úrovni 0,49 % nie je žiadna katastrofa pre ekonomiku a potvrdil to aj Ivan Šramko z Rady pre rozpočtovú zodpovednosť. Samozrejme, rada vidí rôzne riziká a bavíme sa tu o rôznych číslach. Aj medzi odhadmi Rady pre rozpočtovú zodpovednosť a Európskou komisiou sú rozdiely 500-600 mil. Od nás chcete, aby sme všetko vysvetľovali, ja som stále hovoril, sú tu aj pozitívne, aj negatívne riziká. Keď vyjdete zajtra na ulicu, máte riziko, že sa vám pokazí auto, resp. že havarujete, ale je dôležité tieto riziká riadiť a to je účelom aj úlohou aj ministra financií, ale aj ostatných ministrov budúcej vlády.
Chcem pripomenúť, že Slovenská republika od roku 2017 má primárny prebytok, to znamená, keď očistíte, keď očistíte deficit o, o dlhovú, teda dlhovú, splátky teda úrokov na náš dlh, tak sa dostávame do prebytku, netvrdím, že je to vysnívaný cieľ, ale treba ďalej pracovať na tom, aby sme sa dopracovali aj k vyrovnanému rozpočtu. Vyrovnaný alebo deficit, ktorý sme nakreslili, je niečím vyvážený, vždycky v tom rozpočte máte, máte aj výdavky, aj príjmy a, samozrejme, boli prijaté rôzne sociálne opatrenia v tomto, v tomto parlamente a ja som ich bol povinný zapracovať a s niektorými a s mnohými z nich súhlasím, samozrejme, niektoré majú väčší alebo menší vplyv na rozpočet a musel som s tým rátať. A tak jak povedal aj pán Viskupič, keď raz budete vy tu všetci alebo niekto z vás bude ministrom financií, tak pochopí, v čom spočíva moja práca.
Pán poslanec Heger, vy máte svoj volebný program, tak skúste si ho prepočítať, čo všetko ste nasľubovali ľuďom, čo by ste všetko rozdali a čo by ste všetko dali a kde by ste všetko, všetky tie príjmy urobili na to, aby ste vyrovnali rozpočet. Možno to viete urobiť, ale ja by som sa rád raz dopracoval k tomu, že budeme mať tak ako v Holandsku napríklad, že každá politická strana si preráta svoje opatrenia, ktoré navrhuje, a potom urobí odpočet toho, či im to vychádza. Lebo populisticky nasľubovať, áno, my sme za toto, za toto, toto by sme nezrušili, na druhej strane budete, budete rozdávať všetkým, ktorým by ste len chceli, ale musíte dosiahnuť napríklad vyrovnaný rozpočet, o ktorom tu toľko hovoríte.
Hovoríte o tom, že DPH stagnuje, výber DPH. Áno, Slovenská republika od roku 2012, kedy bola daňová medzera okolo 40 %, sa zlepšila, znížila daňovú medzeru na 23 %. A bolo to práve v roku 2012, keď sa rozpadla verejná finančná správa a výbery sa a vratky sa robili na, na chodbách Finančnej správy. A musím povedať, odvtedy sme napríklad prijali opatrenie, čo sa týka výkazov DPH, to bolo najväčšie opatrenie vo výbere na to, aby sme zlepšili boj s daňovými únikmi a zvýšili výber DPH.
Teraz chcem povedať, hovoríte o tom, že poďme vyberať DPH, no tak áno, ale ja sa pýtam, prečo sme posunuli zákon o e-Kase. Druhé najvýznamnejšie opatrenie, ktoré je na to, aby sme vybrali viac DPH, je práve e-Kasa. Rezerva na výbere iba v oblasti HORECA - hotely, reštaurácie, kaviarne - je asi 0,5 mld. a my sme tu v tomto, v tomto pléne sme posunuli účinnosť e-Kasy. Ja som súhlasil s tým, viem, že 1. 7. sme neboli na to nachystaní, hovoril som o tom, že posuňme to o tri mesiace, ale dajme podmienku, aby bola povinnosť si túto kasu objednať. Kto z vás zato nezahlasoval? pýtam sa. Hovoril som o tom na výbore pre financie a rozpočet. Ak chceme vyberať DPH, tak nehádžme polená projektu e-Kasa pod nohy, ale podporme ho. To je, to sú peniaze, ktoré ak vy budete budúcimi ministrami, lebo ja som tu možno poslednýkrát, s posledným, s prvým a posledným rozpočtom. Budete takisto potrebovať. A ja ako minister financií tiež potrebujem vyberať dane a bojovať s daňovými únikmi. Žiadne vlády neurobili toľko v boji s daňovými únikmi, ako, ako práve posledné vlády a ja, ja budem v tomto boji pokračovať, ak budem mať možnosť. (Reakcie z pléna a zaznievanie gongu.)
Čo sa týka zapracovania ÚHP v rozpočte. Pán poslanec, Útvar hodnoty za peniaze vznikol za našej vlády, nie za vašej a my máme veľkú snahu na tom, aby sa efektívnejšie vynakladali prostriedky, a robíme k tomu kroky. Samozrejme, tie všetky projekty, ktoré sa začínajú, majú nejaký postup a ja netvrdím, že výsledky sú uspokojujúce. Ja sám som povedal, že bolo by dobré, aby, aby všetci ministri brali ÚHP vážne a aby sa tieto opatrenia zapracovávali. Mnohé z nich sa podarilo, ale máme ešte obrovské rezervy a treba na tom ďalej pracovať.
Chcel by som povedať, že víťazom tohto rozpočtu sú ľudia, a spomenul by som napríklad rozpočet ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny. Na rok 2019 rastie, rastú jeho výdavky o 413 mil. eur. To znamená, že napriek tomu, že som musel škrtať v budúcom roku výdavky asi vo výške 475 mil. eur, tak práve na posilnenie sociálnych funkcií a sociálnych opatrení sme dali najviac peňazí. Spomeniem napríklad rodičovský príspevok, toto opatrenie stojí 169 mil. eur, kde od 1. januára 2020 rodičovský príspevok stúpne až na 370 eur mesačne. Budem hovoriť o zavedení jednorazového zvýšenia príplatku prídavku na dieťa za mesiac, hovoríme o podpore dieťaťa, ktoré nastupuje do základnej školy, o 100 eur. Ďalej príspevok na kompenzáciu ťažkého zdravotného, zdravotného postihnutia oproti schválenému rozpočtu stúpal o 48 mil. eur. Takisto na poskytovanie sociálnej služby v zariadeniach podmienených odkázanosťou stúpa rozpočet cca o 9 mil. eur a v neposlednom rade je to aj dvojnásobný vianočný príspevok, ktoré, toto opatrenie bude stáť 92 mil. eur. Takisto sme zaviedli opatrenie na vymáhanie výšky náhradného výživného, je to práve pre tie matky, ktoré sa nevedia domôcť, domôcť svojich práv.
Chcel by som spomenúť ministerstvo zdravotníctva, celkovo rastie o 99,1 mil. eur. Hovorilo sa tu o tom, že dávame málo peňazí na zdravotníctvo. Do zdravotníctva, do sektoru verejné výdavky v sektore zdravotníctva sú vo výške asi 5,6 mld. eur., čo je najvyššie číslo, ktoré sme doteraz, alebo najvyššia hodnota, ktorú sme do zdravotníctva dali. Ja sa ešte budem vyjadrovať aj k niektorým vyjadreniam pánov poslancov, samozrejme, takže tam spomeniem aj to, že Slovenská republika v pomere k HDP vôbec nezaostáva za krajinami V3, to znamená, že v pomere k HDP dávame možno v niektorých, príjmy sme tuším druhí naj..., druhí, ktorí dáme najviac prostriedkov do zdravotníctva. Ja skôr volám po tom, aby sa tieto prostriedky efektívnejšie využívali, aby sa aplikovalo, aplikovali opatrenia Útvaru hodnoty za peniaze a aby tie peniaze boli efektívnejšie využívané. Na nemocnice dávame do kapitálových výdavkov, zo zdrojov verejného poistenia bude sa investovať asi 69 mil. euro aj v budúcom roku. Celkovo za oblasť verejného zdravotného poistenia v roku 2020 budú rásť celkové výdavky o 432 mil. eur a bude tomu tak aj v nasledujúcich rokoch cca o 260 mil. eur.
Teraz by som sa vyjadril niektorým pánom poslancom, ktorí vystúpili v rozprave, a k niektorým faktom, ktoré zazneli. Najprv by som sa vyjadril k správe NKÚ, kde teda sa dopytovala NKÚ, prečo rastú výdavky na Slovenskú akadémiu vied o 23 %, tak chcem povedať, že zvýšenie, ide hlavne o zvýšenie osobných výdavkov a takisto, čo je známe, v roku 2016 - ’18 bola podpísaná tzv. Stabilizačná dohoda medzi ministerstvom financií a ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu na mechanizme každoročného zvyšovania výdavkov o infláciu. Takže toto sa prejavilo v rozpočte Slovenskej akadémie vied.
Mestá a obce, ich príjmy, daň z príjmu fyzických osôb rástla kontinuálne od roku 2014 priemerným tempom presahujúcich 10 %, ročný výnos sa zvýšil o 700 mil. eur. Napriek spomaleniu ekonomiky v budúcom roku počíta sa so zvýšením príjmov samospráv z podielových daní, a to takmer o 4 %, čo je viac ako 85 mil. eur. Subjekty územnej samosprávy sú v dobrej finančnej kondícii, čo potvrdzujú aj rastúce zostatky na ich účtoch. V roku 2016 mali obce na účtoch okolo 640 mil. eur, pričom v roku, septembri tohto roka to bola 1 120 mil. eur, a vyššie územné celky cirka 100 mil. v roku 2015 a dnes je to okolo 450 mil. eur.
Chcel by som sa najskôr vyjadriť k vyjadreniam pána poslanca Hegera. Hovoril tu o tom a nebol sám, že ideme gréckou cestou. To snáď nemyslíte vážne, pán poslanec! Chcem pripomenúť, aké parametre malo Grécko pred krízou, a treba podľa mňa vážiť slová a neznižovať sa na úroveň ekonomického nováčika, nakoľko ja by som rád počul najskôr fakty, aby sme sa mohli konkrétne a odborne baviť. Grécko prijalo, muselo akceptovať vzhľadom na svoj dlh, ktorý je vo výške, bol vo výške 2018. roku, vo výške 181,2 % HDP, muselo akceptovať tri prísne záchranné programy, je v pazúroch veriteľov a musí plniť tie podmienky, ktoré veritelia im dávajú. Opýtajte sa gréckych ľudí, ako sa im dnes žije, keď museli akceptovať znižovanie dôchodkov, znižovanie platov a zvyšovanie nezamestnanosti. Je to, je, dopad na grécke obyvateľstvo je veľmi, veľmi tvrdý a verte tomu a z toho plynú aj tie mnohé nepokoje, ktoré sú v Grécku. Je to asi vaša obľúbená destinácia, pán poslanec, keď to takto hovoríte, ale, ale ja si dovolím povedať, že Slovensko zďaleka nie je na, na gréckej ceste a náš dlh, ktorý sa patrí medzi, je v tretine najnižších zo všetkých krajín EÚ, to potvrdzuje. Nie sme zadlžení, tak ako to tvrdíte, plníme prísnejšie kritéria, ako nám stanovuje Európska únia.
Mnohí z vás ste tu hovorili o tom, že bolo by lepšie provizórium, a poviem otvorene, ja od vás nežiadam hlasy, tí, ktorí nechcete hlasovať za tento rozpočet, tak zaňho nehlasujte. Ale potom poviem jednu vec. Pán poslanec Heger, keď je provizórium lepšia alternatíva ako schválenie rozpočtu, tak vás poprosím, aby ste vysvetlili policajtom, hasičom, Zboru väzenskej a justičnej správe, prečo im nemôžete valorizovať ich platy o 10 % na budúci rok. Toto je rozpočtové provizórium napríklad, to som povedal len o jednom, o jednom z dopadov, ktoré má rozpočtové provizórium. Budem o tom ešte hovoriť v závere svojej reči. Je to veľmi zlý signál pre okolie a finančné trhy a takisto môže to mať negatívny dopad na splácanie nášho dlhu, samozrejme, na úrokové náklady a celkovo aj na rating krajiny.
Pani poslankyňa Shahzad, nevidím ju tu, hovorila o debarierizácii. Ja, samozrejme, hovorila o prvom milióne, ak budem môcť, tak, samozrejme, čo sa týka debarierizácie pomôžem, ako sa bude dať. Dobrý deň, pani poslankyňa. Vládou schválený Národný program rozvoja životných podmienok osôb so zdravotným postihnutím na rok 2014 až 2020 obsahuje práva aj opatrenia na zabezpečenie debarierizácie, ja neviem presne, kde sa teda debarierizácia už uskutočnila, ale môžem prisľúbiť, že ak bude nejaká požiadavka, tak ja, ak nebude, samozrejme, provizórium, lebo ak bude provizórium, tak, bohužiaľ, nie som oprávnený robiť napríklad rozpočtové opatrenie, hej. Čiže keby som chcel pomôcť debarierizácii, tak v prípade rozpočtového provizória to, bohužiaľ, urobiť nebudem vedieť.
Chcem ešte pripomenúť pri daňovej medzere DPH v Slovenskej republike, že zaplátavanie, to, čo hovoril pán Viskupič, nie sme na tom, čo sa týka rýchlosti znižovania medzery, sme v podstate druhá krajina po Malte, ktorá má najrýchlejšie zaplátavanie tieto medzery. A chcem ešte pripomenúť, že, samozrejme, každá krajina, bavil som sa o tom s niekoľkými ministrami financií, má absolútne rozdielnu metodiku na výpočet v podstate dlhovej medzery alebo daňovej medzery a neviem, ako je možné, že napríklad v Chorvátsku, kde, kde chodíte asi niekedy na dovolenku, kde je obrovská šedá ekonomika, takisto ako aj na Slovensku, že majú medzeru daňovú na DPH 4 %. Tak potom mi vysvetlite, ako to je. Nie je jednotná metodika, my sme krajina, ktorá sa správa zodpovedne, a snažíme sa to vypočítavať nie tak, aby to pekne vyzeralo, ale aby sme dosiahli požadovaný výsledok.
Od roku 2013 až do 2018 boli stanovené, sme vybrali dodatočne daňové príjmy vo výške 4,7 mld. eur, čo je v celkovej výške okolo 5,2 mil., 5,2 % HDP.
Pán poslanec Rajtár tu hovoril o tom, že nepomáhame ľuďom ohrozených chudobou. Dovolím si povedať, že keď prídete vy ako nová vláda, ak prídete, tak som zvedavý, koľko bude tých sociálnych opatrení, ktoré urobíte. Ja si dovolím povedať, že za posledných vlád sa znížila nezamestnanosť na historicky najnižšiu úroveň, a to je prvý predpoklad na to, aby sa ľudia mali trochu lepšie. Minimálna mzda stúpla zo 405 eur v roku 2016 na 580 eur a v budúcom, ktorá bude v budúcom roku, čo predstavuje zvýšenie o 43 %. Zaviedli sme odvodovú odpočítateľnú položku pre nízkopríjmových zamestnancov, ktorá im znižuje zdravotné odvody. Sfunkčnili sme osobný bankrot, ktorý využilo viac ľudí, ktorí boli v pasci a potrebovali sa z tejto pasce dostať. Zvýšili sme hranicu nezdaniteľnej časti základu dane takmer o 10 %, čo opäť dáva viac peňazí ľuďom do ich vrecák.
Pani poslankyňa Gaborčáková, neviem, nie, nevidím ju tu, navrhovala presun výdavkov v rámci programu Ľudské zdroje do podpory sociálnych služieb v sume 20 mil. eur. Samozrejme, toto sú programy, ktoré sú financované z Európskej únie a potrebujú revíziu operačného programu a schválenie Európskou komisiou. Takže ak takáto, takéto schválenie prebehne, tak samozrejme, a po súhlase, ak bude minister práce sociálnych vecí súhlasiť s takýmto opatrením, tak dá sa to spraviť. Chcem len pripomenúť, že výdavky štátneho rozpočtu na financovanie sociálnych služieb na rok 2020 predstavujú oproti roku 2016, kedy bola na sociálne služby vynaložených 82,2 mil. eur nárast o 89,8 %. Toto sú opatrenia, ktoré robíme.
Pani poslankyňa Zemanová hovorila o výdavkoch na environmentá..., na financovanie, ekologické financovanie. Takisto výdavky Environmentálneho fondu sú rozpočtované na rok 2020 v celkovej výške sto..., 119 mil. eur, medziročne rastú o 36,8 %, čo prestavuje 45 %, a chcem pripomenúť, že minimálne 30 % ročného výnosu z dražieb kvót bude odteraz už použitých automaticky na financovanie ekologických projektov.
Hovorili sme tu o koncepte čistého bohatstva. Myslím, ja ho podporujem, ale stále je teoreticky atraktívne, ale prakticky zatiaľ ťažko realizovateľné. Problém je dostupnosť údajov, metodické otázky nie sú vyriešené a kvantifikácia aktív a pasív. Takže toľko na okraj.
Pani poslankyňa Červeňáková hovorila o podfinancovaní zdravotníctva. Chcem pripomenúť opäť, že dávame 5,6 mld. eur, čo je za posledných desať rokov nárast o 44 %. Slovenské verejné výdavky sú, tvoria 5,7 % HDP, vo V3 je to 5,1 % a priemer európskej pätnástky je 7,2 %.
Chcem pripomenúť ešte, že dávame dlhodobé ošetrovné. Dostane blízka osoba, ktorá sa o ňu stará, po dobu viac ako 90 dní v rozsahu 55 % zo svojej doterajšej mzdy. Zámerom je, aby ten, kto sa dlhodobo, sa o dlhodobo chorého stará, mal pokryté náklady počas obdobia, kedy poskytujeme blízkemu starostlivosť.
Chcel by som ešte spomenúť pani poslankyňu Cigánikovú, ktorá roztrhala rozpočet, považujem to za nedôstojné a považujem to za cirkusové vystúpenie, ktoré nepatrí do Národnej rady Slovenskej republiky. Myslím si, že pani poslankyňa by mala viac času venovať príprave svojho nového bilbordu do novej kampane do Národnej rady.
Dámy a páni, chcel by som ešte povedať pár slov, ešte mám pár minút, k rozpočtovému provizóriu. Čo to bude znamenať? Výdavky štátneho rozpočtu v každom mesiaci počas provizória nesmú prekročiť jednu dvanástinu celkových výdavkov štátneho rozpočtu. Minister financií určí záväzné ukazovatele, tzv. tie výdavkové limity, ktoré nebude môcť minister meniť. Nebude môcť robiť presuny v rámci kapitol ani medzi jednotlivými kapitolami. (Ruch v sále.) V prípade platov úradníkov, úradníkov sa to nedotkne, valorizácia im bude poskytnutá, ale čo sa týka platov policajtov, príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej správy, príslušníkov Finančnej správy, profesionálnym vojakom sa neuplatní valorizácia na rok 2020, pretože zvýšenie tejto skupine zamestnancov o 10 % definuje zákon o štátnom rozpočte na príslušný rok, ktorý v čase provizória nie je prijatý. (Neutíchajúci ruch v sále a zaznievanie gongu.) Výdavky ostatných subjektov nebudú limitované, to sa týka verejnej správy. Dá sa jednoducho povedať, že budeme viac-menej kanibalizovať štátny rozpočet a verejná správa bude, bude hospodáriť tak ako doteraz, tým pádom nie je ani zaručené to, že dosiahneme požadovaný deficit, ktorý som už, o ktorom som už dnes hovoril.
Dámy a páni, chcem povedať, že potrebujeme schváliť rozpočet na rok 2020 až 2022. Je to potrebné z pohľadu ekonomiky aj z pohľadu politiky. Chcem všetkých poprosiť, aby zahodili za hlavu politické nezhody, vrátili sme sa na zem a postavili sme sa k rozpočtu zodpovedne.
Chcem poďakovať všetkým, ktorí vystúpili v rozprave, ďakujem za všetky pripomienky a chcel by som vás požiadať o podporu pri hlasovaní o tomto zákone roka.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Ja vysvetlím, pán poslanec. Nemusíme kričať po sebe. Vážené dámy, vážení páni, vážení páni poslanci, vážené pani poslankyne, musím konštatovať, že keď som prišiel v piatok ráno do tejto sály, tak som očakával, že tu strávim niekoľko dní. Čo sa týka tej rozpravy, musím povedať, bola to najkratšia rozprava vôbec v histórii, to, čo povedal predsedajúci, 385 minút. V podstate sme sa zmestili do jedného pracovného dňa obyčajného človeka, ktorý pracuje na svoj chlieb, a ja musím povedať, že som prekvapený, lebo sme pred voľbami, a čakal som, že tu strávim možno 4-5 dní a budeme môcť konštruktívne debatovať.
Chcem povedať, že mnohí z vás sa snažia z tejto rozpravy si urobiť politickú kampaň, ale mali sme tu aj poslancov, ktorých musím kvitovať, a chcem sa poďakovať za debatu, pani poslankyňa Milanová, poslanec Viskupič, viacerí. Ja som nie na to, aby som negoval nejaké aj kritické názory na tento rozpočet, ale, ale musím povedať, že niesol sa aj v duchu predvolebnej rétoriky. Bohužiaľ, je to obraz dnešnej doby a politickej kultúry. Nemám problém s vami debatovať, bol som na výbore, kde sme strávili dve hodiny, kde sme si vysvetľovali svoje postoje a všetky vaše argumenty, aj to, čo ste chceli povedať, som tu už počul a som presvedčený, že akákoľvek reakcia, ja som sa dohodol s pánom predsedom výboru, aby vám umožnil reagovať na mnohé veci, ktoré budem hovoriť v podstate aj ja. Budem sa, budem sa snažiť neopakovať, ale myslím si, že táto debata aj vzhľadom na to, aká je krátka, myslím, že asi ten záujem je veľmi malý, a treba ju dôstojne ukončiť.
Rozpočet na rok ’20, 2020 je vážna téma a myslím si, že je to hlavne odborná téma, a mňa mrzí, ak tu boli vystúpenia niektoré, ktoré skutočne nemali nič dočinenia s tým, čo je napísané v rozpočte. Na rok 2020 sme si naplánovali príjmy vo výške 38 866 mil. a výdavky 39 349 mil., pričom by sme mali dosiahnuť deficit vo výške 0,49 %. Je to deficit, ktorý nám umožňuje, umožňuje zákon o rozpočtových pravidlách, a tak ako som to už avizoval, ja sa budem riadiť zákonom a taký rozpočet som aj predložil. Tak ako tu bolo spomínané, nebolo to vôbec jednoduché, ale robil som to s odborníkmi na ministerstve financií, sú to ľudia, ktorí už niekoľko volebných období tento rozpočet pripravujú, a myslím si, že nemali by sme znevažovať prácu týchto ľudí a hovoriť tu o nejakých o nejakých fiktívnych číslach a podobne. Nie je to tak, ja si stojím za týmto rozpočtom. Samozrejme, je dôležité, aká bude jeho realizácia, kto ako sa bude tohto rozpočtu držať, a myslím tým aj, aké budú priority tohto štátu. Aj počas tohto roku sme museli robiť niektoré, niektoré výdavky, ktoré sme museli urobiť, nakoľko sme chceli, aby tu bol sociálny zmier. Bavíme sa tu napríklad o peniazoch do zdravotníctva, dávali sme 90 mil., keď som nastúpil, a 90 mil., keď som, keď sme riešili práve sťažnosti zo strany poskytovateľov a snažili sme sa tu uchovať určitý sociálny zmier.
Na druhej strane zase musíte niekedy, minister financií musí robiť aj niektoré rozpočtové opatrenia, keď vzniknú nejaké nepredvídateľné situácie, prípadne ak sú nejaké priority vlády, ktorá chce splniť svoje programové vyhlásenie vlády.
Napriek tomu, že som povedal, že tento rozpočet je na hrane, musím povedať, že víťazom tohto rozpočtu sú ľudia. V tomto predvolebnom chaose sme predložili množstvo zákonov, ktoré sú v prospech ľudí, hovorím napríklad o príspevku na školské potreby pre deti nastupujúce do školy, zvyšovanie rodičovského príspevku či zdvojnásobením vianočného príspevku a ďalšie sociálne opatrenia, ktoré, myslím, ľudia od nás očakávali, a my sme ich doručili.
Áno, ekonomika sa ochladzuje, tento rok sme mali naplánovaný rast vo výške 4,5 %, realita je 2,4 % a budúci rok to bude ešte o 0,1 % horšie. Čiže v týchto podmienkach, zostavovať rozpočet v podmienkach, kedy ja na rozdiel od môjho predchodcu som nemal žiadne nadpríjmy, mám nižšie príjmy, ako som očakával, zostaviť rozpočet nebolo vôbec jednoduché.
Na druhej strane, kritika z vašich radov, čo sa týka dlhu. Verejný dlh, Slovenská republika sa nachádza medzi tretinou krajín, ktoré majú najnižší verejný dlh. Hovorili sme tu o tom, že sa, že vy budete dodržiavať zákon, som tu počul, budete dodržiavať zákon o dlhovej brzde, ja sa pýtam, kto ho nedodržiava. Máme verejný dlh, ktorý sa nachádza pod všetkými sankčnými pásmami dlhovej brzdy, a musím pripomenúť, že náš zákon o rozpočtovej zodpovednosti je jeden z najprísnejších vôbec v rámci Európskej únie.
Čo sa týka deficitu, deficit na úrovni 0,49 % nie je žiadna katastrofa pre ekonomiku a potvrdil to aj Ivan Šramko z Rady pre rozpočtovú zodpovednosť. Samozrejme, rada vidí rôzne riziká a bavíme sa tu o rôznych číslach. Aj medzi odhadmi Rady pre rozpočtovú zodpovednosť a Európskou komisiou sú rozdiely 500-600 mil. Od nás chcete, aby sme všetko vysvetľovali, ja som stále hovoril, sú tu aj pozitívne, aj negatívne riziká. Keď vyjdete zajtra na ulicu, máte riziko, že sa vám pokazí auto, resp. že havarujete, ale je dôležité tieto riziká riadiť a to je účelom aj úlohou aj ministra financií, ale aj ostatných ministrov budúcej vlády.
Chcem pripomenúť, že Slovenská republika od roku 2017 má primárny prebytok, to znamená, keď očistíte, keď očistíte deficit o, o dlhovú, teda dlhovú, splátky teda úrokov na náš dlh, tak sa dostávame do prebytku, netvrdím, že je to vysnívaný cieľ, ale treba ďalej pracovať na tom, aby sme sa dopracovali aj k vyrovnanému rozpočtu. Vyrovnaný alebo deficit, ktorý sme nakreslili, je niečím vyvážený, vždycky v tom rozpočte máte, máte aj výdavky, aj príjmy a, samozrejme, boli prijaté rôzne sociálne opatrenia v tomto, v tomto parlamente a ja som ich bol povinný zapracovať a s niektorými a s mnohými z nich súhlasím, samozrejme, niektoré majú väčší alebo menší vplyv na rozpočet a musel som s tým rátať. A tak jak povedal aj pán Viskupič, keď raz budete vy tu všetci alebo niekto z vás bude ministrom financií, tak pochopí, v čom spočíva moja práca.
Pán poslanec Heger, vy máte svoj volebný program, tak skúste si ho prepočítať, čo všetko ste nasľubovali ľuďom, čo by ste všetko rozdali a čo by ste všetko dali a kde by ste všetko, všetky tie príjmy urobili na to, aby ste vyrovnali rozpočet. Možno to viete urobiť, ale ja by som sa rád raz dopracoval k tomu, že budeme mať tak ako v Holandsku napríklad, že každá politická strana si preráta svoje opatrenia, ktoré navrhuje, a potom urobí odpočet toho, či im to vychádza. Lebo populisticky nasľubovať, áno, my sme za toto, za toto, toto by sme nezrušili, na druhej strane budete, budete rozdávať všetkým, ktorým by ste len chceli, ale musíte dosiahnuť napríklad vyrovnaný rozpočet, o ktorom tu toľko hovoríte.
Hovoríte o tom, že DPH stagnuje, výber DPH. Áno, Slovenská republika od roku 2012, kedy bola daňová medzera okolo 40 %, sa zlepšila, znížila daňovú medzeru na 23 %. A bolo to práve v roku 2012, keď sa rozpadla verejná finančná správa a výbery sa a vratky sa robili na, na chodbách Finančnej správy. A musím povedať, odvtedy sme napríklad prijali opatrenie, čo sa týka výkazov DPH, to bolo najväčšie opatrenie vo výbere na to, aby sme zlepšili boj s daňovými únikmi a zvýšili výber DPH.
Teraz chcem povedať, hovoríte o tom, že poďme vyberať DPH, no tak áno, ale ja sa pýtam, prečo sme posunuli zákon o e-Kase. Druhé najvýznamnejšie opatrenie, ktoré je na to, aby sme vybrali viac DPH, je práve e-Kasa. Rezerva na výbere iba v oblasti HORECA - hotely, reštaurácie, kaviarne - je asi 0,5 mld. a my sme tu v tomto, v tomto pléne sme posunuli účinnosť e-Kasy. Ja som súhlasil s tým, viem, že 1. 7. sme neboli na to nachystaní, hovoril som o tom, že posuňme to o tri mesiace, ale dajme podmienku, aby bola povinnosť si túto kasu objednať. Kto z vás zato nezahlasoval? pýtam sa. Hovoril som o tom na výbore pre financie a rozpočet. Ak chceme vyberať DPH, tak nehádžme polená projektu e-Kasa pod nohy, ale podporme ho. To je, to sú peniaze, ktoré ak vy budete budúcimi ministrami, lebo ja som tu možno poslednýkrát, s posledným, s prvým a posledným rozpočtom. Budete takisto potrebovať. A ja ako minister financií tiež potrebujem vyberať dane a bojovať s daňovými únikmi. Žiadne vlády neurobili toľko v boji s daňovými únikmi, ako, ako práve posledné vlády a ja, ja budem v tomto boji pokračovať, ak budem mať možnosť. (Reakcie z pléna a zaznievanie gongu.)
Čo sa týka zapracovania ÚHP v rozpočte. Pán poslanec, Útvar hodnoty za peniaze vznikol za našej vlády, nie za vašej a my máme veľkú snahu na tom, aby sa efektívnejšie vynakladali prostriedky, a robíme k tomu kroky. Samozrejme, tie všetky projekty, ktoré sa začínajú, majú nejaký postup a ja netvrdím, že výsledky sú uspokojujúce. Ja sám som povedal, že bolo by dobré, aby, aby všetci ministri brali ÚHP vážne a aby sa tieto opatrenia zapracovávali. Mnohé z nich sa podarilo, ale máme ešte obrovské rezervy a treba na tom ďalej pracovať.
Chcel by som povedať, že víťazom tohto rozpočtu sú ľudia, a spomenul by som napríklad rozpočet ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny. Na rok 2019 rastie, rastú jeho výdavky o 413 mil. eur. To znamená, že napriek tomu, že som musel škrtať v budúcom roku výdavky asi vo výške 475 mil. eur, tak práve na posilnenie sociálnych funkcií a sociálnych opatrení sme dali najviac peňazí. Spomeniem napríklad rodičovský príspevok, toto opatrenie stojí 169 mil. eur, kde od 1. januára 2020 rodičovský príspevok stúpne až na 370 eur mesačne. Budem hovoriť o zavedení jednorazového zvýšenia príplatku prídavku na dieťa za mesiac, hovoríme o podpore dieťaťa, ktoré nastupuje do základnej školy, o 100 eur. Ďalej príspevok na kompenzáciu ťažkého zdravotného, zdravotného postihnutia oproti schválenému rozpočtu stúpal o 48 mil. eur. Takisto na poskytovanie sociálnej služby v zariadeniach podmienených odkázanosťou stúpa rozpočet cca o 9 mil. eur a v neposlednom rade je to aj dvojnásobný vianočný príspevok, ktoré, toto opatrenie bude stáť 92 mil. eur. Takisto sme zaviedli opatrenie na vymáhanie výšky náhradného výživného, je to práve pre tie matky, ktoré sa nevedia domôcť, domôcť svojich práv.
Chcel by som spomenúť ministerstvo zdravotníctva, celkovo rastie o 99,1 mil. eur. Hovorilo sa tu o tom, že dávame málo peňazí na zdravotníctvo. Do zdravotníctva, do sektoru verejné výdavky v sektore zdravotníctva sú vo výške asi 5,6 mld. eur., čo je najvyššie číslo, ktoré sme doteraz, alebo najvyššia hodnota, ktorú sme do zdravotníctva dali. Ja sa ešte budem vyjadrovať aj k niektorým vyjadreniam pánov poslancov, samozrejme, takže tam spomeniem aj to, že Slovenská republika v pomere k HDP vôbec nezaostáva za krajinami V3, to znamená, že v pomere k HDP dávame možno v niektorých, príjmy sme tuším druhí naj..., druhí, ktorí dáme najviac prostriedkov do zdravotníctva. Ja skôr volám po tom, aby sa tieto prostriedky efektívnejšie využívali, aby sa aplikovalo, aplikovali opatrenia Útvaru hodnoty za peniaze a aby tie peniaze boli efektívnejšie využívané. Na nemocnice dávame do kapitálových výdavkov, zo zdrojov verejného poistenia bude sa investovať asi 69 mil. euro aj v budúcom roku. Celkovo za oblasť verejného zdravotného poistenia v roku 2020 budú rásť celkové výdavky o 432 mil. eur a bude tomu tak aj v nasledujúcich rokoch cca o 260 mil. eur.
Teraz by som sa vyjadril niektorým pánom poslancom, ktorí vystúpili v rozprave, a k niektorým faktom, ktoré zazneli. Najprv by som sa vyjadril k správe NKÚ, kde teda sa dopytovala NKÚ, prečo rastú výdavky na Slovenskú akadémiu vied o 23 %, tak chcem povedať, že zvýšenie, ide hlavne o zvýšenie osobných výdavkov a takisto, čo je známe, v roku 2016 - ’18 bola podpísaná tzv. Stabilizačná dohoda medzi ministerstvom financií a ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu na mechanizme každoročného zvyšovania výdavkov o infláciu. Takže toto sa prejavilo v rozpočte Slovenskej akadémie vied.
Mestá a obce, ich príjmy, daň z príjmu fyzických osôb rástla kontinuálne od roku 2014 priemerným tempom presahujúcich 10 %, ročný výnos sa zvýšil o 700 mil. eur. Napriek spomaleniu ekonomiky v budúcom roku počíta sa so zvýšením príjmov samospráv z podielových daní, a to takmer o 4 %, čo je viac ako 85 mil. eur. Subjekty územnej samosprávy sú v dobrej finančnej kondícii, čo potvrdzujú aj rastúce zostatky na ich účtoch. V roku 2016 mali obce na účtoch okolo 640 mil. eur, pričom v roku, septembri tohto roka to bola 1 120 mil. eur, a vyššie územné celky cirka 100 mil. v roku 2015 a dnes je to okolo 450 mil. eur.
Chcel by som sa najskôr vyjadriť k vyjadreniam pána poslanca Hegera. Hovoril tu o tom a nebol sám, že ideme gréckou cestou. To snáď nemyslíte vážne, pán poslanec! Chcem pripomenúť, aké parametre malo Grécko pred krízou, a treba podľa mňa vážiť slová a neznižovať sa na úroveň ekonomického nováčika, nakoľko ja by som rád počul najskôr fakty, aby sme sa mohli konkrétne a odborne baviť. Grécko prijalo, muselo akceptovať vzhľadom na svoj dlh, ktorý je vo výške, bol vo výške 2018. roku, vo výške 181,2 % HDP, muselo akceptovať tri prísne záchranné programy, je v pazúroch veriteľov a musí plniť tie podmienky, ktoré veritelia im dávajú. Opýtajte sa gréckych ľudí, ako sa im dnes žije, keď museli akceptovať znižovanie dôchodkov, znižovanie platov a zvyšovanie nezamestnanosti. Je to, je, dopad na grécke obyvateľstvo je veľmi, veľmi tvrdý a verte tomu a z toho plynú aj tie mnohé nepokoje, ktoré sú v Grécku. Je to asi vaša obľúbená destinácia, pán poslanec, keď to takto hovoríte, ale, ale ja si dovolím povedať, že Slovensko zďaleka nie je na, na gréckej ceste a náš dlh, ktorý sa patrí medzi, je v tretine najnižších zo všetkých krajín EÚ, to potvrdzuje. Nie sme zadlžení, tak ako to tvrdíte, plníme prísnejšie kritéria, ako nám stanovuje Európska únia.
Mnohí z vás ste tu hovorili o tom, že bolo by lepšie provizórium, a poviem otvorene, ja od vás nežiadam hlasy, tí, ktorí nechcete hlasovať za tento rozpočet, tak zaňho nehlasujte. Ale potom poviem jednu vec. Pán poslanec Heger, keď je provizórium lepšia alternatíva ako schválenie rozpočtu, tak vás poprosím, aby ste vysvetlili policajtom, hasičom, Zboru väzenskej a justičnej správe, prečo im nemôžete valorizovať ich platy o 10 % na budúci rok. Toto je rozpočtové provizórium napríklad, to som povedal len o jednom, o jednom z dopadov, ktoré má rozpočtové provizórium. Budem o tom ešte hovoriť v závere svojej reči. Je to veľmi zlý signál pre okolie a finančné trhy a takisto môže to mať negatívny dopad na splácanie nášho dlhu, samozrejme, na úrokové náklady a celkovo aj na rating krajiny.
Pani poslankyňa Shahzad, nevidím ju tu, hovorila o debarierizácii. Ja, samozrejme, hovorila o prvom milióne, ak budem môcť, tak, samozrejme, čo sa týka debarierizácie pomôžem, ako sa bude dať. Dobrý deň, pani poslankyňa. Vládou schválený Národný program rozvoja životných podmienok osôb so zdravotným postihnutím na rok 2014 až 2020 obsahuje práva aj opatrenia na zabezpečenie debarierizácie, ja neviem presne, kde sa teda debarierizácia už uskutočnila, ale môžem prisľúbiť, že ak bude nejaká požiadavka, tak ja, ak nebude, samozrejme, provizórium, lebo ak bude provizórium, tak, bohužiaľ, nie som oprávnený robiť napríklad rozpočtové opatrenie, hej. Čiže keby som chcel pomôcť debarierizácii, tak v prípade rozpočtového provizória to, bohužiaľ, urobiť nebudem vedieť.
Chcem ešte pripomenúť pri daňovej medzere DPH v Slovenskej republike, že zaplátavanie, to, čo hovoril pán Viskupič, nie sme na tom, čo sa týka rýchlosti znižovania medzery, sme v podstate druhá krajina po Malte, ktorá má najrýchlejšie zaplátavanie tieto medzery. A chcem ešte pripomenúť, že, samozrejme, každá krajina, bavil som sa o tom s niekoľkými ministrami financií, má absolútne rozdielnu metodiku na výpočet v podstate dlhovej medzery alebo daňovej medzery a neviem, ako je možné, že napríklad v Chorvátsku, kde, kde chodíte asi niekedy na dovolenku, kde je obrovská šedá ekonomika, takisto ako aj na Slovensku, že majú medzeru daňovú na DPH 4 %. Tak potom mi vysvetlite, ako to je. Nie je jednotná metodika, my sme krajina, ktorá sa správa zodpovedne, a snažíme sa to vypočítavať nie tak, aby to pekne vyzeralo, ale aby sme dosiahli požadovaný výsledok.
Od roku 2013 až do 2018 boli stanovené, sme vybrali dodatočne daňové príjmy vo výške 4,7 mld. eur, čo je v celkovej výške okolo 5,2 mil., 5,2 % HDP.
Pán poslanec Rajtár tu hovoril o tom, že nepomáhame ľuďom ohrozených chudobou. Dovolím si povedať, že keď prídete vy ako nová vláda, ak prídete, tak som zvedavý, koľko bude tých sociálnych opatrení, ktoré urobíte. Ja si dovolím povedať, že za posledných vlád sa znížila nezamestnanosť na historicky najnižšiu úroveň, a to je prvý predpoklad na to, aby sa ľudia mali trochu lepšie. Minimálna mzda stúpla zo 405 eur v roku 2016 na 580 eur a v budúcom, ktorá bude v budúcom roku, čo predstavuje zvýšenie o 43 %. Zaviedli sme odvodovú odpočítateľnú položku pre nízkopríjmových zamestnancov, ktorá im znižuje zdravotné odvody. Sfunkčnili sme osobný bankrot, ktorý využilo viac ľudí, ktorí boli v pasci a potrebovali sa z tejto pasce dostať. Zvýšili sme hranicu nezdaniteľnej časti základu dane takmer o 10 %, čo opäť dáva viac peňazí ľuďom do ich vrecák.
Pani poslankyňa Gaborčáková, neviem, nie, nevidím ju tu, navrhovala presun výdavkov v rámci programu Ľudské zdroje do podpory sociálnych služieb v sume 20 mil. eur. Samozrejme, toto sú programy, ktoré sú financované z Európskej únie a potrebujú revíziu operačného programu a schválenie Európskou komisiou. Takže ak takáto, takéto schválenie prebehne, tak samozrejme, a po súhlase, ak bude minister práce sociálnych vecí súhlasiť s takýmto opatrením, tak dá sa to spraviť. Chcem len pripomenúť, že výdavky štátneho rozpočtu na financovanie sociálnych služieb na rok 2020 predstavujú oproti roku 2016, kedy bola na sociálne služby vynaložených 82,2 mil. eur nárast o 89,8 %. Toto sú opatrenia, ktoré robíme.
Pani poslankyňa Zemanová hovorila o výdavkoch na environmentá..., na financovanie, ekologické financovanie. Takisto výdavky Environmentálneho fondu sú rozpočtované na rok 2020 v celkovej výške sto..., 119 mil. eur, medziročne rastú o 36,8 %, čo prestavuje 45 %, a chcem pripomenúť, že minimálne 30 % ročného výnosu z dražieb kvót bude odteraz už použitých automaticky na financovanie ekologických projektov.
Hovorili sme tu o koncepte čistého bohatstva. Myslím, ja ho podporujem, ale stále je teoreticky atraktívne, ale prakticky zatiaľ ťažko realizovateľné. Problém je dostupnosť údajov, metodické otázky nie sú vyriešené a kvantifikácia aktív a pasív. Takže toľko na okraj.
Pani poslankyňa Červeňáková hovorila o podfinancovaní zdravotníctva. Chcem pripomenúť opäť, že dávame 5,6 mld. eur, čo je za posledných desať rokov nárast o 44 %. Slovenské verejné výdavky sú, tvoria 5,7 % HDP, vo V3 je to 5,1 % a priemer európskej pätnástky je 7,2 %.
Chcem pripomenúť ešte, že dávame dlhodobé ošetrovné. Dostane blízka osoba, ktorá sa o ňu stará, po dobu viac ako 90 dní v rozsahu 55 % zo svojej doterajšej mzdy. Zámerom je, aby ten, kto sa dlhodobo, sa o dlhodobo chorého stará, mal pokryté náklady počas obdobia, kedy poskytujeme blízkemu starostlivosť.
Chcel by som ešte spomenúť pani poslankyňu Cigánikovú, ktorá roztrhala rozpočet, považujem to za nedôstojné a považujem to za cirkusové vystúpenie, ktoré nepatrí do Národnej rady Slovenskej republiky. Myslím si, že pani poslankyňa by mala viac času venovať príprave svojho nového bilbordu do novej kampane do Národnej rady.
Dámy a páni, chcel by som ešte povedať pár slov, ešte mám pár minút, k rozpočtovému provizóriu. Čo to bude znamenať? Výdavky štátneho rozpočtu v každom mesiaci počas provizória nesmú prekročiť jednu dvanástinu celkových výdavkov štátneho rozpočtu. Minister financií určí záväzné ukazovatele, tzv. tie výdavkové limity, ktoré nebude môcť minister meniť. Nebude môcť robiť presuny v rámci kapitol ani medzi jednotlivými kapitolami. (Ruch v sále.) V prípade platov úradníkov, úradníkov sa to nedotkne, valorizácia im bude poskytnutá, ale čo sa týka platov policajtov, príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej správy, príslušníkov Finančnej správy, profesionálnym vojakom sa neuplatní valorizácia na rok 2020, pretože zvýšenie tejto skupine zamestnancov o 10 % definuje zákon o štátnom rozpočte na príslušný rok, ktorý v čase provizória nie je prijatý. (Neutíchajúci ruch v sále a zaznievanie gongu.) Výdavky ostatných subjektov nebudú limitované, to sa týka verejnej správy. Dá sa jednoducho povedať, že budeme viac-menej kanibalizovať štátny rozpočet a verejná správa bude, bude hospodáriť tak ako doteraz, tým pádom nie je ani zaručené to, že dosiahneme požadovaný deficit, ktorý som už, o ktorom som už dnes hovoril.
Dámy a páni, chcem povedať, že potrebujeme schváliť rozpočet na rok 2020 až 2022. Je to potrebné z pohľadu ekonomiky aj z pohľadu politiky. Chcem všetkých poprosiť, aby zahodili za hlavu politické nezhody, vrátili sme sa na zem a postavili sme sa k rozpočtu zodpovedne.
Chcem poďakovať všetkým, ktorí vystúpili v rozprave, ďakujem za všetky pripomienky a chcel by som vás požiadať o podporu pri hlasovaní o tomto zákone roka.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Rozpracované
10:40
Vystúpenie v rozprave 10:40
Róbert PuciHlasovanie bude dnes o 11.00 hod. ako prvé hlasovanie.
Hlasovanie bude dnes o 11.00 hod. ako prvé hlasovanie.
Ďakujem pekne.
Hlasovanie bude dnes o 11.00 hod. ako prvé hlasovanie.
Rozpracované
11:26
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:26
Ondrej DostálIde o návrhy zákonov, ktoré sa týkajú situácie v súdnictve. Dve, dva návrhy novely zákona o sudcoch a prísediacich, jeden návrh novely ústavy, ktoré sme predložili s kolegom Alojzom Baránikom. Teraz bol zaradený do programu návrh na skrátené legislatívne konanie o...
Ide o návrhy zákonov, ktoré sa týkajú situácie v súdnictve. Dve, dva návrhy novely zákona o sudcoch a prísediacich, jeden návrh novely ústavy, ktoré sme predložili s kolegom Alojzom Baránikom. Teraz bol zaradený do programu návrh na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu novely zákona o sudcoch a prísediacich, teda predpokladám, že tomuto parlamentu záleží na očiste súdnictva, presne k tomu smerujú aj naše návrhy, ktoré boli vyradené kvôli rozpočtu.
Rozpočet je už prerokovaný a schválený, tak pevne verím, že Národná rada má záujem, a o tomto môžme rokovať aj v nie skrátenom legislatívnom konaní.
Vystúpenie s procedurálnym návrhom
3.12.2019 o 11:26 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Pán predseda, v mene troch poslaneckých klubov, SaS, OĽANO a SME RODINA, navrhujem zaradiť do programu schôdze tri návrhy zákonov, parlamentné tlače č. 1776, 1783 a 1784.
Ide o návrhy zákonov, ktoré sa týkajú situácie v súdnictve. Dve, dva návrhy novely zákona o sudcoch a prísediacich, jeden návrh novely ústavy, ktoré sme predložili s kolegom Alojzom Baránikom. Teraz bol zaradený do programu návrh na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu novely zákona o sudcoch a prísediacich, teda predpokladám, že tomuto parlamentu záleží na očiste súdnictva, presne k tomu smerujú aj naše návrhy, ktoré boli vyradené kvôli rozpočtu.
Rozpočet je už prerokovaný a schválený, tak pevne verím, že Národná rada má záujem, a o tomto môžme rokovať aj v nie skrátenom legislatívnom konaní.
Rozpracované
11:28
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:28
Alena BašistováVystúpenie s procedurálnym návrhom
3.12.2019 o 11:28 hod.
doc. PhDr. PhD.
Alena Bašistová
Videokanál poslanca
Pripomínam členom výboru pre sociálne veci, že dnes o 13.30 hod. bude rokovanie výboru k návrhu na skrátené legislatívne konanie (tlač 1824). Ďakujem.
Rozpracované
11:28
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:28
Vladimír SlobodaVystúpenie s procedurálnym návrhom
3.12.2019 o 11:28 hod.
Ing.
Vladimír Sloboda
Videokanál poslanca
Takisto chcem pripomenúť kolegom z výboru pre nezlučiteľnosť funkcií, že máme rokovanie výboru o 12.00 hod. na obvyklom mieste. Ďakujem.
Rozpracované
11:28
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:28
Milan KrajniakVystúpenie s procedurálnym návrhom
3.12.2019 o 11:28 hod.
Bc.
Milan Krajniak
Videokanál poslanca
Chcel by som pripomenúť kolegom členom výboru pre preskúmavanie rozhodnutí NBÚ, že dnes o 12.00 hod. budeme mať rokovanie v brannobezpečnost..., v zasadačke výboru pre obranu a bezpečnosť. Ďakujem.
Rozpracované
11:29
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:29
Róbert PuciVystúpenie s procedurálnym návrhom
3.12.2019 o 11:29 hod.
Ing.
Róbert Puci
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Chcel by som pripomenúť kolegom poslancom z výboru pre financie a rozpočet, že dnes máme spoločný výbor s výborom pre európske záležitosti v miestnosti č. 30.
Rozpracované
11:29
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:29
Ľuboš BlahaVystúpenie s procedurálnym návrhom
3.12.2019 o 11:29 hod.
Mgr. PhDr. PhD.
Ľuboš Blaha
Videokanál poslanca
Iba potvrdzujem, že dneska máme výbor, kolegom z európskeho výboru, o 12.00 hod. v miestnosti č. 30. Ďakujem.
Rozpracované
11:29
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:29
Róbert MadejVystúpenie s procedurálnym návrhom
3.12.2019 o 11:29 hod.
JUDr. PhD.
Róbert Madej
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Tiež si dovolím pripomenúť schôdzu ústavnoprávneho výboru o 12.30 hod.
Rozpracované
11:37
Tento návrh rozpočtu schválila vláda Slovenskej republiky 14. októbra 2019 uznesením č. 501/2019. Následne bol schválený vo výbore pre...
Tento návrh rozpočtu schválila vláda Slovenskej republiky 14. októbra 2019 uznesením č. 501/2019. Následne bol schválený vo výbore pre financie a rozpočet a vo výbore pre sociálne veci. Návrh rozpočtu je zostavený v podmienkach v súčasnosti platného znenia zákona o sociálnom poistení. Predkladaný materiál zohľadňuje skutočné výsledky hospodárenia Sociálnej poisťovne v roku 2018, očakávané výsledky hospodárenia do konca roka 2019 a tiež vplyv aktuálnych makroekonomických ukazovateľov zverejnených Inštitútom finančnej politiky Ministerstva financií Slovenskej republiky 19. septembra 2019.
V návrhu rozpočtu je zohľadnená Ministerstvom financií Slovenskej republiky navrhovaná výška príjmov a výdavkov. V návrhu rozpočtu Sociálnej poisťovne je v roku 2020 zapracovaný transfer zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky v sume 200 mil. eur. (Ruch v sále a zaznievanie gongu.)
V návrhu rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2020 sa predpokladá, že príjmy v bežnom roku dosiahnu 9,014 mld. eur a výdavky dosiahnu 8,71 mld. eur. Bilančný rozdiel v bežnom roku sa očakáva v sume 303,49 mil. eur. Po zapracovaní predpokladaného prevodu zostatku z roku 2019 vo výške 559,36 mil. eur by zdroje v roku 2020 mali predstavovať 9,573 mld. eur, čo znamená, že hospodárenie Sociálnej poisťovne v roku 2020 by malo skončiť s celkovým bilančným rozdielom 862,85 mil. eur. V roku 2020 predpokladá Sociálna poisťovňa postúpiť do dôchodkových správcovských spoločností príspevky na starobné dôchodkové sporenie vo výške 800,86 mil. eur.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, návrh rozpočtu je vypracovaný v súlade s platnými právnymi predpismi a je zosúladený s návrhom rozpočtu verejnej správy na roky 2020 až 2022. Dovoľujem si vás požiadať o jeho schválenie.
Ďakujem za pozornosť.
Ďakujem. Vážený pán podpredseda Národnej rady Slovenskej republiky, vážené panie poslankyne, páni poslanci, v zmysle § 122 ods. 4 písm. c) bod 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení predkladám návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2020 a rozpočtový výhľad na roky 2021 a 2022 na schválenie.
Tento návrh rozpočtu schválila vláda Slovenskej republiky 14. októbra 2019 uznesením č. 501/2019. Následne bol schválený vo výbore pre financie a rozpočet a vo výbore pre sociálne veci. Návrh rozpočtu je zostavený v podmienkach v súčasnosti platného znenia zákona o sociálnom poistení. Predkladaný materiál zohľadňuje skutočné výsledky hospodárenia Sociálnej poisťovne v roku 2018, očakávané výsledky hospodárenia do konca roka 2019 a tiež vplyv aktuálnych makroekonomických ukazovateľov zverejnených Inštitútom finančnej politiky Ministerstva financií Slovenskej republiky 19. septembra 2019.
V návrhu rozpočtu je zohľadnená Ministerstvom financií Slovenskej republiky navrhovaná výška príjmov a výdavkov. V návrhu rozpočtu Sociálnej poisťovne je v roku 2020 zapracovaný transfer zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky v sume 200 mil. eur. (Ruch v sále a zaznievanie gongu.)
V návrhu rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2020 sa predpokladá, že príjmy v bežnom roku dosiahnu 9,014 mld. eur a výdavky dosiahnu 8,71 mld. eur. Bilančný rozdiel v bežnom roku sa očakáva v sume 303,49 mil. eur. Po zapracovaní predpokladaného prevodu zostatku z roku 2019 vo výške 559,36 mil. eur by zdroje v roku 2020 mali predstavovať 9,573 mld. eur, čo znamená, že hospodárenie Sociálnej poisťovne v roku 2020 by malo skončiť s celkovým bilančným rozdielom 862,85 mil. eur. V roku 2020 predpokladá Sociálna poisťovňa postúpiť do dôchodkových správcovských spoločností príspevky na starobné dôchodkové sporenie vo výške 800,86 mil. eur.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, návrh rozpočtu je vypracovaný v súlade s platnými právnymi predpismi a je zosúladený s návrhom rozpočtu verejnej správy na roky 2020 až 2022. Dovoľujem si vás požiadať o jeho schválenie.
Ďakujem za pozornosť.
Rozpracované