32. schôdza

17.6.2021 - 2.7.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.6.2021 o 16:36 hod.

RNDr. Mgr. CSc.

Ján Szőllős

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie 16:27

Jozef Habánik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, pán minister, panie poslankyne, páni poslanci, transformácia jednotlivých ústavov Slovenskej akadémie vied na verejno-výskumné inštitúcie je určite správnym smerom. Verím, že sa podarí v tých ťažiskových mesiacoch, ktorými budú mesiace november aj december, ak zákon, samozrejme, Národná rada schváli, zabezpečiť všetky potrebné a nevyhnutné kroky, ktoré súvisia s prevodom a prechodom všetkých práv a kompetencií z jednotlivých ústavov Akadémie vied na verejno-výskumné inštitúcie, tak aby od 1. januára tieto verejno-výskumné inštitúcie mohli začať fungovať a mohli začať svoju činnosť.
Je to mimoriadne dôležité, pretože verejno-výskumné inštitúcie budú môcť omnoho efektívnejšie a hospodárnejšie nakladať nielen s majetkom, ktorý majú zverený, ale hlavne s duševným, s duševným vlastníctvom a duševným majetkom. Po vzore Českej republiky naozaj očakávam, že Slovenská akadémia vied bude aktívnejšia nielen v prípade medzinárodných patentov alebo úžitkových vzorov, ale aj v licenčných konaniach, to znamená, že by do Akadémie vied a do jednotlivých ústavov mohli prúdiť peniaze aj od externých subjektov, s čím by sa posilnilo viaczdrojové, teda viaczdrojové financovanie jednotlivých ústavov Akadémie vied.
Ja tento návrh zákona určite podporujem a oceňujem aj to, že prebehla férová konštruktívna diskusia s predstaviteľmi Slovenskej akadémie vied. A verím, že tak ako ministerstvo školstva dokázalo komunikovať s Akadémiou vied a pripraviť sériu týchto noviel zákonov, že takýmto smerom pôjdeme aj v prípade novely zákona o vysokých školách. Chcem tomuto veriť.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

17.6.2021 o 16:27 hod.

doc. Ing. PhD.

Jozef Habánik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:29

Branislav Gröhling
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, tak ako som avizoval pri prvom návrhu zákona, že musia byť dva návrhy zákona, prinášame teraz ten druhý, je to zákon č. 133/2002 o Slovenskej akadémii vied v znení neskorších predpisov, s ktorými sa dopĺňa zákon č. 569/2007 o geologických prácach v znení neskorších predpisov.
Novela v nadväznosti na paralelnú novelu zákona 243, o ktorej sme teraz diskutovali a prezentovali sme ju už aj na školskom výbore, aby jednotliví poslanci, ktorých sa to týka, mali predstavu, čo je obsahom jednotlivých noviel, umožňuje dotiahnutie zmeny hospodárskej formy ústavov Slovenskej akadémie vied zo štátnych rozpočtových a príspevkových organizácií na verejnú formu verejných inštitúcií. Je to vhodnejšia forma pre organizáciu zabezpečujúcu tento záujem, automaticky sa stávajú jednotlivými inštitúciami.
Podľa zákona 131 sa novelou zároveň bude posilňovať úloha verejnosti formou posilnenia právomocí vedeckej rady, kde polovicu mínus jeden v rámci dohody bude voliť rada vlády pre vedu, techniku a inovácie. Samotný tento priebeh transformácie bude zo zákona automaticky komplexne pre... kompletne pre celú Slovenskú akadémiu vied a do maximálnej miery bude pozastavenie aj byrokratických úkonov bez vecného opodstatnenia, o čom sme diskutovali aj s jednotlivými aktérmi, ktorých sa to dotýka.
Tento návrh, samozrejme, tiež prešiel od minulého roka, septembra pripomienkovaním a dohadovaním v rámci Slovenskej akadémie vied a ja som veľmi rád, že za aj jednu, aj druhú novelu sa tieto inštitúcie, tak ako Slovenská akadémie vied, aj ministerstvo školstva postavilo.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

17.6.2021 o 16:29 hod.

Mgr.

Branislav Gröhling

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:32

Richard Vašečka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona (tlač 557). Predkladám informáciu k predloženému vládnemu návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného vládneho návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že vládny návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. (Reakcia z pléna.) Všetko v poriadku. (Reakcia z pléna.) Dobre, pokračujeme. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Odporúčam, aby predmetný vládny návrh zákona v druhom čítaní výbory prerokovali do 13. septembra 2021 a gestorský výbor do 14. septembra 2021.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

17.6.2021 o 16:32 hod.

Mgr.

Richard Vašečka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 16:34

Radovan Sloboda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, počas pandémie COVID-19 sme si mohli všimnúť, akých špičkových vedcov na Slovensku máme. Buď tých, ktorí vykonávajú svoje povolanie na Slovensku, či už vo verejnej, alebo v súkromnej sfére, ale aj tých, ktorí nám robia dobré meno v zahraničí. Ide o ľudí, ktorí sa rozhodli zasvätiť svoj život vedeckému poslaniu, aj keď sú stále, často málo ohodnotení a, dá sa povedať, aj nedocenení. S takýmito ľuďmi sa stretávam, počúvam ich potreby, diskutujem s nimi o možných riešeniach a práve preto táto predkladaná úprava zákona, som presvedčený, že môže predstavovať vyriešenie ich potrieb.
V tejto rozprave o vládnej novele zákona o Slovenskej akadémii vied a v rozprave o vládnej novele zákona o verejnej inštitúcii diskutujeme práve o týchto zmenách, ktoré sa bezprostredne dotýkajú vedcov. Jedným z hlavných cieľov týchto noviel je transformovať organizácie SAV z aktuálnych štátnych rozpočtových a príspevkových organizácií na verejné výskumné inštitúcie. Obdobnou transformáciou si prešli pred mnohými rokmi aj vysoké školy, ktoré sa transformovali na verejné vysoké školy. Tieto zmeny pomôžu k lepšiemu fungovaniu vedeckej obce koncentrovanej v SAV a jej ústavoch a pomôžu k efektívnejšiemu plánovaniu a dosahovaniu vlastných dlhodobých cieľov, stratégií a vízií. Transformácia na verejnoprávnu formu umožní predovšetkým väčšiu samostatnosť a autonómnosť tejto inštitúcie a zároveň získavanie väčších zdrojov na svoju činnosť. Toto je veľmi dôležité, a preto túto zmenu zákona podporím.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie

17.6.2021 o 16:34 hod.

Ing.

Radovan Sloboda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:36

Ján Szőllős
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ako dlhoročný pracovník, vlastne ešte stále pracovník aj Slovenskej akadémie vied oceňujem fakt, že sme sa dostali do štádia, keď je predložený tento konkrétny návrh. Pamätám, že zhruba takto v lete niekedy, to bolo pred asi, neviem, či piatimi rokmi, sme tu protestovali, keď celý ten proces transformácie SAV už rozbehnutý, už boli schválené veci, už to bežalo, na ústavoch bol zastavený. A ďakujem teda, že je pripravený tento návrh, ktorý, si myslím, skutočne pomôže najmä aj, verím tomu, udržať aj mladých vedeckých pracovníkov, dať im nejakú perspektívu, že budú môcť aj na ústavoch akadémie bez tých prekážok, ktoré boli spôsobované práve tou nie celkom vyhovujúcou formou a nemožnosťou získavania finančných zdrojov na projekty aj z iných zdrojov, že to pomôže udržať pracovníkov, vedeckých pracovníkov a dať im perspektívu práce a rozvoja na ústavoch Slovenskej akadémie vied.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.6.2021 o 16:36 hod.

RNDr. Mgr. CSc.

Ján Szőllős

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:37

Peter Osuský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Keď som bol pred viacerými rokmi ako súčasť vedenia Univerzity Komenského na návšteve Českej akadémie vied, tak sme len s hrubým odhadom pochopili, že Česká akadémia vied dostáva, ak sa to dá tak vulgárne povedať, na hlavu dvojnásobný obnos ako slovenská, teraz som to povedal veľmi obrysovo. Je teda zrejmé, že za dvojnásobok peňazí sa dá urobiť o niečo viacej dobrej muziky. Všetka česť mnohým ústavom Slovenskej akadémie vied za to, akú muziku dokázali pri polovičnom prídele produkovať.
Pred rokmi som bol na demonštrácii pracovníkov SAV na Námestí slobody, keď ministerka neblahej pamäti, ktorej pôvod bol v Akadémii vied, sa postavila k nevyhnutnému rozumnému, racionálnemu kroku tak, ako sa postavila, a ostane to navždy jej neblahou pamiatkou. Preto ma teší, že sa vedci a pracovníci – medzi nimi i moji priatelia – v Akadémii vied dočkajú hádam toho, čo kázal zdravý rozum už dávno. A doslova platí, kto, keď nie my, a kedy, keď nie teraz.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.6.2021 o 16:37 hod.

MUDr. CSc.

Peter Osuský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:40

Branislav Gröhling
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, pani poslankyne, páni poslanci, v druhom čítaní je návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon 596/2003 o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, s ktorými sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Tento návrh zákona sme pripravovali veľmi dlhé obdobie, diskutovali sme o ňom s jednotlivými aktérmi, kde sme získali asi najviac podporných stanovísk v rámci tohto opatrenia. Následne, samozrejme, sme ho debatovali aj so všetkými pánmi poslancami v rámci školského výboru, kde sme získali tiež podporu.
Možno iba vyslovme, že dva základné okruhy, ktoré rieši tento návrh zákona, je v zriaďovateľskej pôsobnosti v oblasti škôl pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, praktických škôl, odborných učilíšť, ako aj niektorých iných škôl a školských zariadení priamo do rezortu školstva. A druhé, čo je veľká téma, ktorá bude mať pokračovanie a ja verím, že nositeľom tejto témy, zjednotenie financovania, bude pán predseda školského výboru alebo celý školský výbor, zjednotenie financovania škôl a školských zariadení do pôsobnosti ministerstva školstva, aby sme konečne už skončili z dvoch rozpočtových kapitol, z dvoch rezortných informačných systémov, dvojitej administratívy pod jednu strechu a aby sme mohli robiť ďalšie kroky v rámci zjednotenia financovania, čo bude, predpokladám, že téma nasledujúcich mesiacov alebo rokov.
Ja sa veľmi teším, že budeme môcť v rámci transformácie jednotlivých poradní alebo špeciálnych poradní a ďalších špeciálnych výchovných zariadení ich usmerňovať a reálne predpripraviť prostredie práve pre všetky deti, ktoré potrebujú využívať jednotlivé tieto zariadenia.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.6.2021 o 16:40 hod.

Mgr.

Branislav Gröhling

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:42

Richard Vašečka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Vážené kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport ako gestorský výbor podáva spoločnú správu výborov o výsledku prerokovania tohto návrhu zákona.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením zo 4. mája 2021 č. 714 sa uzniesla prerokovať vládny návrh zákona v druhom čítaní a prideliť ho týmto výborom: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Ako gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport a určila lehoty na jeho prerokovanie.
Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky. Iné výbory o návrhu zákona nerokovali.
Gestorský výbor konštatuje, že do začatia rokovania o návrhu zákona nedostal žiadne stanoviská od poslancov podané podľa § 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
K vládnemu návrhu zákona zaujali výbory tieto stanoviská: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky v uznesení č. 289 z 10. júna 2021, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet v uznesení č. 189 z 10. júna 2021 a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport v uznesení č. 81 zo 14. júna 2021 a zhodne odporúčajú návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedenými v časti IV spoločnej správy.
Gestorský výbor odporúča Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o návrhoch uvedených pod bodmi 1 až 7 spoločne s odporúčaním ich schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov.
Spoločná správa výborov bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport zo 14. júna 2021 č. 93. Týmto uznesením ma zároveň výbor poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov, o stanovisku a návrhu gestorského výboru.
Ďakujem, skončil som, pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.6.2021 o 16:42 hod.

Mgr.

Richard Vašečka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:45

Milan Mazurek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, mňa prekvapilo, pán minister, že keď ste tu predkladali teraz v druhom čítaní tento návrh školského zákona, tak ste opomenuli tú najpodstatnejšiu časť, ktorú spomínate práve v dôvodovej správe, pretože vy ste argumentovali tým, že chcete zjednotiť financovanie, a teda aj riadenie školstva ako takého tým, že špeciálne školy vezmete z pôsobnosti ministerstva vnútra priamo pod pôsobnosť ministerstva školstva, ktoré vediete, a nepovedali ste ten hlavný dôvod, ktorý uvádzate v dôvodovej správe. Ja som to nechápal, pretože som predpokladal, že práve tým sa budete chváliť a tým sa budete snažiť získať podporu či už u poslancov, alebo u širokej verejnosti pre prijatie takéhoto návrhu zákona. Lenže, pán minister, vy v dôvodovej správe píšete, že podľa vás kvôli nejakej nesystémovosti a komplikovanosti dochádza, a to budem citovať, "k segregácii žiakov z marginalizovaných rómskych komunít a k chybnému alebo cielenému zaraďovaniu žiakov bez mentálneho znevýhodnenia do prúdu špeciálneho školstva".
Vy teda tvrdíte v tejto dôvodovej správe, že žiaci, predovšetkým z osád, ktoré nazývate marginalizované komunity, sú neprávom na základe asi nejakého zlého systému alebo systémového rasizmu alebo rôzne iné pojmy sa tu používajú, zaraďovaní do špeciálnych škôl a tým pádom im upierame nejaké právo na normálne, nazvime to dôstojné vzdelanie, ktoré im potom v budúcnosti zabezpečí nejakú kariéru, možnosť rastu a tak ďalej, teda prehlbovanie svojich zručností, schopností, vzdelania a tak ďalej. A chcete to vyriešiť teda tým, že tieto špeciálne školy, ktoré sú dnes v pôsobnosti ministerstva vnútra, vezmete pod svoju pôsobnosť a, ako píšete, zákon má za cieľ odstrániť aktuálne nesystémové prerozdelenie kompetencií, dohliadnuť na efektívne fungovanie špeciálnych škôl určených pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, eliminovať prípady chybnej či cielenej segregácie takýchto žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, ďalší nový termín, a okrem iného píšete aj o tom, že navrhujete alebo chcete mať možnosť zlúčiť špeciálne školy s bežnými základnými školami v prípade, že sa potvrdí chybná či cielená diagnostika, a teda neopodstatnenosť špeciálnej školy.
Toto všetko, pán minister, podľa môjho názoru nasvedčuje, že vy vôbec netušíte, o čom v tomto návrhu píšete. Vy naozaj predpokladáte, že tu existuje či už len z teoretického hľadiska akási celá špeciálna škola, kde všetky deti do jedného sú v tejto škole na základe chybnej diagnostiky, že vy chcete mať kompetenciu zlúčiť takúto školu s bežnou základnou školou a tým v podstate, aby táto škola špeciálneho, špeciálneho charakteru zanikla? Vážne je podľa vás možné, že v Slovenskej republike v 21. storočí je škola, kde sú všetky deti na základe chybnej nejakej diagnostiky? To vážne chcete vôbec toto predpokladať? Lebo z môjho pohľadu je to desivé. Keby sme sa tu bavili o tom, že môže byť jedno-dve niekde detí na základe chybnej, zlej diagnostiky, zlého prístupu pedagógov zaradené dieťa do takejto školy, ešte som ochotný o tom vôbec debatovať, aj keď v minulom volebnom období, keď som bol člen výboru pre ľudské práva a národnostné menšiny, štátna školská inšpekcia kontrolovala tieto špeciálne školy a nenašla takéto pochybenia. Možno sa nájde niekde naozaj zopár konkrétnych osobných pochybení, ale nenašla žiaden systémový zlý prístup, zlú kvalifikáciu, ktorá by spôsobovala, že deti z týchto osád končia v špeciálnych školách z nejakých nesprávnych dôvodov.
A teda to, k čomu chcem dospieť a čoho sa najviac bojím, a hovorím to preto, že žijem v prostredí, kde sa ma takáto skutočnosť bytostne dotýka, je, že vy teda v podstate navrhujete riešiť problémy s slabou vzdelanostnou úrovňou v osadách tak, že deti z týchto osád, ktoré končia v špeciálnych školách, v podstate presuniete do bežných základných škôl. Presuniete ich medzi tie ostatné deti, ktoré prešli normálnym zápisom do normálnej, bežnej školy. Bez ohľadu na to, akú majú tie deti farbu pleti alebo rôzne iné podobné kategórie, aby sme dopredu zrušili všetky tieto nezmyselné predsudky a podobné veci, ktorými možno budete mnohí argumentovať.
Pán minister, ja sa vás chcem opýtať, či ste niekedy v živote zažili na vlastné oči takúto špeciálnu školu na strednom alebo na východnom Slovensku. Či si viete vôbec predstaviť, lebo vy bývate niekde tu vedľa parlamentu v Starom Meste v Bratislave, či si vôbec viete predstaviť, čo by to znamenalo pre deti zo slušných rodín, keby ste do ich tried alebo do ich škôl teraz masovo natlačili deti, ktoré sú v dnešnej dobe v špeciálnych školách. Lebo zmeníte diagnostiku, zmeníte zákon, zmeníte prístup a poviete, všetky tieto deti sú v týchto školách na základe chybnej diagnostiky, a teda ich presunieme tam.
Vy si vôbec, pán minister, viete predstaviť, čo to urobí s kvalitou výchovno-vzdelávacieho procesu, aký katastrofálny dopad by takéto rozhodnutie malo na tieto deti v normálnych základných školách, na všetky tieto deti z rodín, kde sa o nich rodičia starajú, kde pracujú preto, aby im mohli zabezpečiť hodnotné a s materiálnym dostatkom zabezpečené detstvo? Viete si vôbec predstaviť, pán minister, ja to hovorím preto, že ja ako žiak, ja som chodil do triedy s deťmi z osád, my sme v tej triede tvorili menšinu, keď som nastúpil do piateho, šiesteho ročníka, a to boli deti z osád, ktoré ale prešli normálnym zápisom do normálnej školy, to neboli deti zo špeciálnych škôl. A ja sa vás preto chcem opýtať ako človek, ktorý má živú skúsenosť a viem, čo to znamená zažiť takýto výchovno-vzdelávací proces, či si vy vôbec viete predstaviť, čo píšete v dôvodovej správe.
Keby realizácia týchto vecí, týchto sci-fi textov bola naplnená v skutočnosti, lebo ja predpokladám, že nie, pán minister, predpokladám, že nie, na základe toho, že nemôžete mať živú skúsenosť vytváranú rokmi, ako je to napríklad u mňa, a neviete si predstaviť, čo to znamená. Pretože realizácia takéhoto návrhu, ako ho píšete v dôvodovej správe, by znamenala, že vy v podstate potrestáte všetkých tých rodičov a zároveň potrestáte všetky tie deti za to, že žijú slušne, že normálne platia dane, že sa starajú o tie deti, a to len na základe toho, že ste si za celé tie dlhé roky vybrali niekoľko konkrétnych príkladov, kedy došlo k chybnému zaklasifikovaniu dieťaťa do špeciálnej školy aj napriek tomu, že malo ísť do normálnej školy. Potrestali by ste všetkých týchto rodičov, všetky tieto deti tým, že by ste im do tried dali iné deti, ktoré nie sú zvyknuté či už na normálny, bežný výchovno-vzdelávací proces, ale nie sú zvyknuté ani na normálne, bežné fungovanie, spoločensky akceptovateľné, tak ako ho vnímame my všetci ostatní. Dali by ste deti, ktoré nepoznajú základnú hygienu, ktoré sa nevedia správať, nehovorím o všetkých prípadoch, ale mnohých takýchto je, do tried s deťmi, ktoré sú normálne vychovávané, vzdelávané? A ja sa vás pýtam, prečo by ste niečo také chceli či už rodičom, alebo tým deťom urobiť.
A keď toto má byť cieľom tohto zákona, tak ho, samozrejme, nemôžem podporiť. Nie je problém s tým, že by ministerstvo školstva malo riadiť a zastrešovať špeciálne základné školy, to je úplne normálny, legitímna požiadavka, ale tie ciele, ktoré tu píšete v dôvodovej správe, sú skrátka neakceptovateľné, lebo vychádzajú zo zlého predpokladu, z chybného, nesprávneho a z klamlivého predpokladu, že tu je nejaký systematický rasizmus, ktorý dáva deti z osád do špeciálnych škôl. Vy sa skrátka bojíte a nechcete pozrieť pravde do očí. Bojíte sa riešiť problém tam, kde začína. (Zaznievanie gongu.) Pri výchove... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Laurenčík, Milan, podpredseda NR SR
Prepáčte, pán poslanec.
Páni poslanci, pani poslankyne, trochu kľud v sále! Ďakujem.

Mazurek, Milan, poslanec NR SR
... pri výchove týchto detí už priamo u ich rodičov.
Bojíte sa zasiahnuť voči tým, ktorí sú zodpovední za to, že toto celé takto končí. Bojíte sa začať riešiť tú zásadnú kriminalitu, ktorá sa v mnohých osadách deje a ktorá súvisí s príbuzenským počatím dieťaťa. To sú tisíce a tisíce prípadov a nikto to tu nerieši. Tvárite sa, že všetko je v poriadku. Namiesto toho, aby ste toto riešili, aby ste tomu zamedzili, aby kriminálna polícia jasne a striktne zasiahla voči takýmto konaniam, tak si zatvárate oči a chcete potom riešiť problém z úplne opačného konca. Nie tam, kde vzniká, ale tam, kde ste si ho vymysleli a kde ste mu prisúdili nejaký konkrétny záver.
Pán minister, ak by ste toto schválili, ak by ste takýmto spôsobom začali riešiť túto problematiku, vy naozaj potrestáte všetky tie deti a všetkých tých rodičov, ktorí naozaj tomuto štátu neurobili nič. Normálne sa snažia, normálne chcú tieto deti vychovávať, a vy im toto nechcete umožniť.
A akceptoval by som to, pán minister, vo vašom prípade teda nie, lebo to nie je možné, nemáte deti, ale akceptoval by som tento návrh zákona aj u všetkých poslancov, ktorí zaňho budú hlasovať a ktorí súhlasia s riešením tejto problematiky na základe toho, že vy si vykonštruujete určitú alternatívnu realitu, kde problému dáte iné meno a tvárite sa, že tým pádom prestal existovať, keby ste vlastné deti dali do škôl v Žehre, Huncovciach, Šarišských Michaľanoch, niekde v Rimavskej Sobote, keď tie svoje deti dáte do týchto škôl, potom úplne v poriadku, potom to môžme akceptovať.
Ale ak vaše deti, páni poslanci, pani poslankyne, budú chodiť do luxusných základných a súkromných stredných škôl a deti ostatných Slovákov chcete potrestať tým, že zlúčite špeciálne školy s normálnymi základnými školami, tak to nie je len že neakceptovateľné, to je výsmech spravodlivosti a pravde priamo do očí.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.6.2021 o 16:45 hod.

Milan Mazurek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:55

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Naozaj zlúčenie špeciálnych škôl a klasických škôl, ako to nám vyplýva z tohto návrhu zákona, ak k tomu naozaj dôjde, čo pevne dúfam, že nie, by bolo veľmi zlým signálom a bolo by to naozaj katastrofou pre vyučovací proces ako pre deti, ktoré chodili do klasických, bežných škôl, ale aj pre deti, ktoré navštevovali školy so špeciálnou výukou. Pretože nejaká symbióza, nejaká asimilácia alebo nejaký spôsob, akým by dokázali jedné deti pôsobiť na tie druhé, je v podstate vylúčený.
Pán minister, nie chybná diagnostika, občas sa naozaj môže stať, že nejakou chybnou diagnostikou pochybí jed-not-li-vec, ale v žiadnom prípade nemôže byť chybná diagnostika pri celých triedach alebo pri celých špeciálnych školách. Naozaj sa nemôžme baviť o zlej diagnostike, ale je to iba naozaj reálny stav, reálny stav pri zápise takéhoto dieťaťa do školy. Ide tam o slabé motorické zručnosti, o minimálnu jemnú motoriku, nedostatočný verbálny prejav a totálne neovládanie slovenského jazyka. Tieto veci sa sústavne obmieňajú a vôbec k tomu nedôjde ani k žiadnemu zlepšeniu, aj keď takéto dieťa absolvuje nultý ročník, dokonca je možnosť aj absolvovania dvoch nultých ročníkov, ale v 90 % prípadov tieto veci sa neodstraňujú, práve naopak, tento stav je úplne reálny z dôvodu toho, v akom prostredí to dieťa vyrastá a žije.
To znamená, trestom bude nie to, že to dieťa chodí do školy, ale do akej školy chodí a s akými spolužiakmi do tejto školy bude chodiť. Trestom to bude pre samotného učiteľa, pretože vzdelávací a výchovný proces v takejto triede bude nemožný, aj keď do tejto triedy dáte tomuto učiteľovi dvoch, troch, štyroch, piatich, šiestich asistentov, jednoducho celý proces bude úplnou katastrofou.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.6.2021 o 16:55 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video