65. schôdza

26.4.2022 - 25.5.2022
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

5.5.2022 o 16:10 hod.

Ing. PhD.

Ján Blcháč

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

15:55

Erik Tomáš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda.
Kolegovia, kolegyne, pán exminister, držíme sľub, ktorý sme dali zdravotne ťažko postihnutým ľuďom, že každý rok minimálne raz predložíme zákon, ktorý sa týka ich. Neviem si predstaviť, kto iní ako sociálni demokrati by sme mali myslieť na túto skupinu ľudí. Je to veľmi jednoduché, k 1. júlu sa stále upravujú príspevky pre zdravotne ťažko postihnutých, resp. príspevky na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia.
Treba povedať, že za bývalých vlád sa podarilo v tejto veci dosiahnuť veľký pokrok, keď sa nastavil opatrovateľský príspevok, ktorý slúži na opateru v domácnostiach, teda aby sa ľudia mohli starať o svojich odkázaných príbuzných, že sa podarilo tento opatrovateľský príspevok nastaviť na úroveň čistej minimálnej mzdy. Podľa medzinárodnej organizácie práce akákoľvek činnosť človeka, ktorá produkuje tovar alebo poskytuje službu, je automaticky prácou a my proste chceme, aby sa takto pozeralo aj na starostlivosť o daného človeka, že aj tá starostlivosť je jednoducho prácou. A sme radi, že opatrovateľský príspevok sa podarilo navýšiť na úroveň čistej minimálnej mzdy. Bohužiaľ, nie je to v zákone dané, ale zatiaľ treba priznať, že aj súčasná vláda vždy k 1. júlu ten opatrovateľský príspevok zvýši na úroveň aktuálnej čistej minimálnej mzdy a netreba, dúfam, že to tak bude stále, žiadne ďalšie riešenie.
Problém je s tým druhým významným príspevkom, a to je príspevok na osobnú asistenciu. Teda zdravotne ťažko postihnutí ľudia majú profesionálnych osobných asistentov, ktorí sa o nich starajú, často títo zdravotne ťažko postihnutí ľudia pracujú, a preto potrebujú aj takúto osobnú asistenciu. Problém je v tom, že ten príspevok, tento príspevok osobnej asistencie sa už nariadením vlády neupravuje tak, ako to požadujú organizácie, ktoré zastrešujú zdravotne ťažko postihnutých ľudí. My sme ešte v minulosti mali s nimi rokovania a povedali nám sami, bola to ich požiadavka, že takýto príspevok by mal byť na úrovni 1,4-násobku hodinovej minimálnej mzdy, čo zodpovedá 3. stupňu náročnosti v prípade minimálnej mzdy. Čiže naozaj by sme ocenili definitívne túto službu ako prácu. No a keďže to vláda nariadením nezvyšuje každý rok, resp. sa to zvyšuje iba o pár centov, chceme dať do zákona, chceme dať do zákona, aby tento príspevok osobnej asistencie bol na tejto požadovanej úrovni.
Chcem povedať, že tak ako mnoho iných zákonov z dielne strany HLAS – sociálna demokracia, aj tento bol konzultovaný s ľuďmi, ktorých sa to týka, konkrétne s Národnou radou zdravotne ťažko postihnutých občanov. Títo vítajú túto našu iniciatívu, podporujú ju, a preto vás chcem poprosiť, podporte to aj vy! Pretože zatiaľ čo sme videli v parlamente zo strany koalície smerom k zdravotne ťažko postihnutým ľuďom, tak bolo to, že uľahčili prepúšťanie z práce takýchto ľudí. Na minulej schôdzi ste to schválili, vy ste prelomili normálne veto prezidentky, ktorá s týmto nesúhlasila a napriek tomu ste to urobili. Napriek tomu, že organizácie s tým nesúhlasili, tak prosím vás, urobte konečne niečo dobré pre týchto ľudí... (Reakcia z pléna.) Presne tak. A ešte to už ani nechcem dodávať, ale áno, je to, my sme už mali túto výmenu názorov, predložil to zdravotne ťažko postihnutý poslanec. Tak mi povedzte, je toto možné, je toto normálne, že uľahčujete prepúšťanie zdravotne ťažko postihnutých ľudí a ešte hovoríte, že to zvýhodňujete? Toto je taký hriech z minulej schôdze alebo z predchádzajúcej, z predposlednej schôdze. Ja chcem poprosiť aj vládnych poslancov, aby podporili tento príspevok, aby konečne vyšli v ústrety zdravotne ťažko postihnutým ľuďom nejakým spôsobom. Toto je skvelá cesta. Ja vás v mene týchto zdravotne ťažko postihnutých ľudí prosím a opakujem, je to konzultované s organizáciami, ktoré ich zastrešujú.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

5.5.2022 o 15:55 hod.

Mgr.

Erik Tomáš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:55

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
No, vrátim sa trošku do tej minulosti, bolo nevyhnutné po istých skúsenostiach urobiť ďaleko, by som povedal, väčšie časovo trvajúce systémové zmeny do tejto oblasti, a preto sme spravili dve veci.
Po prvé, urobili sme stupeň odkázanosti jednotlivých klientov a podľa toho sme začali, začali vyplácať tie príspevky, pretože v prechádzajúcom období boli aj také prípady, že v domove dôchodcov hlavne, ktorým zriaďovateľom bola obec, boli aj takí, ktorý predal svoj barak rodinný, vyplatil deti, a potom z toho sociálneho zariadenia, z domova dôchodcov, chodil ešte do práce. Týmto sme to v podstate anulovali, pretože boli v tých zariadeniach len takí, ktorí to objektívne potrebovali vzhľadom na tú objektívnu odkázanosť.
Urobili sme ďalšiu zmenu, ak sa matka stará o svoje ťažko zdravotne postihnuté dieťa, je dôchodkovo zabezpečená sociálne tak, že keď pôjde na dôchodok, toto obdobie jej bude rátané z priemernej mzdy, čo je relatívne vyššia ako, tým len naznačujeme, že ako sa váži tento, tento stupeň. A kto dá lepšiu starostlivosť ťažko postihnutému dieťaťu, ako jeho vlastná matka. A obyčajne to nebýva na rok, na dva, ale veľakrát, bohužiaľ, na celý život. Jednoducho nechá kariéru a stará sa o ťažko zdravotne postihnuté dieťa.
To znamená, je dôležité, áno, ja som tiež chcel zaviesť, aby tieto veci okolo, ktoré sa tu navrhujú, boli už v zákone. Tiež sa mi to nepodarilo presadiť, ale aspoň sme dodržali mediálny prísľub, ktorý sme dali. A aj za premiéra Fica, aj za premiéra Pellegriniho sa to jednoducho realizovalo, vyplácalo.
Vzhľadom na to, že ten problém tu teraz je, je to potrebné systémovo riešiť.
No a pre pána ministra Matoviča, toto riešenie je ďaleko lacnejšie, ako keby sme odložili toho odkázaná človeka do tzv. kamenného domu.
Ďakujem.
Skryt prepis

5.5.2022 o 15:55 hod.

JUDr.

Ján Richter

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:10

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
114.====
Veľmi pekne ďakujem za slovo, pán podpredseda.
Nadviažem na kolegu Tomáš, ale zároveň aj na kolegu Richtera, áno, tento zákon, ktorý bol prijatý prelomením prezidentského veta na minulej schôdzi, znamenal iba jedno. To, že úrad práce musí teraz rozhodnúť do 7 dní o výpovedi pre človeka, ktorý je ťažko zdravotne postihnutý a pracoval na nejakom pracovisku, aj na chránenej dielne, namiesto toho, aby to bolo do 30 dní. Pretože ak úrad práce nerozhodne do 7 dní, platí tá výpoveď bez možnosti odvolania. A to, že to tento zákon predostrel kolega Drdul, je iba také totálne chrapúnstvo, že človek, ktorý jednoducho patrí do tejto skupiny občanov alebo obyvateľov Slovenskej republiky, ide proti vlastným, ktorí vlastne tento zákon považujú za totálne diskriminačný, až totálne likvidačný.
Čo sa týka osôb so zdravotne ťažkým postihnutím a ich starostlivosti, tak ako povedal kolega Richter, nie je nič lepšie, ako keď sa rodinný príslušník, buď mama, alebo otec stará o tak ťažko zdravotne postihnuté dieťa. Tu nejde o zdravotnú starostlivosť na osem hodín, ako si to niekto možno naivne myslí, ale jednoducho pri niektorých prípadoch je to až 24-hodinová starostlivosť. Nájdu sa aj prípady, kedy podľa stupňa odkázanosti od 2 do 6, to znamená, máme 5 stupňov odkázanosti, sú takíto klienti domovov sociálnych služieb alebo denných stacionárov. Ideálne je to, ak sú umiestňované do domova sociálnych služieb s ambulantnou formou starostlivosti, kde od 2 do 8 hodín môžu tráviť čas mimo svojho rodinného prostredia a ten dotyčný rodič má aspoň trošku času na nejakú osobnú psychohygienu alebo nejaké osobné voľno a dotyčnému klientovi, osobe s ťažkým zdravotným postihnutím, sa venuje, buď odborný, alebo vysokokvalifikovaný personál.
Čiže tento zákon a navýšenie 1,4-násobnku je naozaj veľmi dobrý a to, že takýto klienti budú aj naďalej žiť a vyrastať v rodine a nebudú do slova do písmena odložení v dlhodobých domovoch sociálnych služieb, je naozaj dobré a toto by sme mali všetci podporovať.
Skryt prepis

5.5.2022 o 16:10 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:10

Dušan Muňko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Podporujem, Erik, tento zákon, čiže tento zákon, málokto si uvedomuje ako ťažko, tí ktorí sú postihnutí, či už sú doma, alebo sú proste v sociálnych zariadeniach.
A ešte by som sa chcel vrátiť, že by som aj pozmeňovák dal, pokiaľ sa týka ľudí, ktorí sú v sociálnych zariadeniach, že tí ľudia, ktorí sú v sociálnych zariadeniach, dá sa povedať, živoria. Keď zoberete, čo má dať na lieky a keď má nízky dôchodok, keď zobereme že má alebo nemá dôchodok a proste je v tom, je v tom zariadení.
A ešte jedna vec, keď riešime túto záležitosť, rád by som bol, keby sme sa v najbližšej dobe dostali, aby sme riešili pracovníkov sociálnych domovoch, pretože tí majú, tí sú prakticky niektorí na úrovni minimálnej mzdy. To je tiež veľmi zložitá otázka, ktorá, ktorá tu je, a vítam, pretože tento príspevok, ktorý a to dorovnávanie hlavne u ľudí, keď sa stará o to rodič alebo sa stará niekto príbuzní z rodiny, je to doma. Pokiaľ sú títo ľudia postihnutí na lôžkach v sociálnych zariadeniach, mali by ste prejsť si tieto sociálne zariadenia a iste by vás prešla chuť do života.
Skryt prepis

5.5.2022 o 16:10 hod.

Ing.

Dušan Muňko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:10

Erik Tomáš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne všetkým kolegom, Jankovi Richterovi, pánovi Kočišovi o odborné doplnenie môjho vystúpenia. A na Dušana Muňka zareagujem ešte konkrétnejšie.
Dušan, my sme riešili domovy sociálnych služieb minulú schôdzu, ak si pamätáš, navrhli sme zvýšenie štátneho príspevku tak, aby naozaj sa premietol do vyšších platov opatrovateliek. Tento návrh opäť bol pripravovaný v spolupráci s Komorou opatrovateliek Slovenska, s Asociáciou poskytovateľov sociálnych služieb ale asi si sám dobre videl, ako to opäť dopadlo. Pritom išlo presne v zmysle ich požiadaviek o dočasný návrh, kým nepríde k celkovej reforme tohto, tejto oblasti. Na základe plánu obnovy malo ísť o tri roky, napriek tomu vládny valec tradične zmietol zo stola.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

5.5.2022 o 16:10 hod.

Mgr.

Erik Tomáš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:10

Ján Richter
Skontrolovaný text
Odporúčam, aby sme hlasovali o tomto návrhu dnes o sedemnástej hodine.
Skryt prepis

5.5.2022 o 16:10 hod.

JUDr.

Ján Richter

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:10

Erik Tomáš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda.
Kolegovia, kolegyne, toto je fakt vážny zákon. Ja ho predstavím opäť v rozprave viac, aby ste mohli prípadne reagovať. V krátkosti, v krátkosti ho uvediem.
Viete dobre, že zdražovanie na Slovensku láme historické rekordy. Vláda napriek viacerým avízam doteraz nepredložila do parlamentu žiadne konkrétne opatrenia, a preto to robíme opäť my. A robíme to ale takým spôsobom, že chceme tie návrhy vládne, ktoré sme ti teda zobrali pod patronát, rozšíriť o určité skupiny obyvateľstva, čiže v tomto prípade my tiež navrhujeme pomoc finančnú takým skupinám obyvateľstva, akými sú zdravotne ťažko postihnutí občania, rodiny v hmotnej núdzi, nezaopatrené deti a podobne. Je to veľmi podobné, ako to navrhuje vláda, ale tá podstatná zmena je, že rozširujeme tento návrh o pomoc, priamu finančnú pomoc pracujúcim ľuďom do príjmu 1 686 eur. Prepočítavame to spolu s ministerstvom práce, koľko takýchto ľudí je. Odhad je 1 600 000 ľudí, čo už je naozaj pekná skupina ľudí, ale viac sa vyjadrím o tom v rozprave.
Len chcem povedať, že ide v podstate o rozšírenie tých vládnych návrhov, ktoré sú stále len avizované a zatiaľ nie sú v parlamente.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

5.5.2022 o 16:10 hod.

Mgr.

Erik Tomáš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:10

Ján Blcháč
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený predsedom výboru za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Prekladám informáciu k predloženému návrhu zákona, ktorý spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.
Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor Národnej rady, Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 10. júna 2022 a gestorský výbor do 12. júna 2022.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Skryt prepis

5.5.2022 o 16:10 hod.

Ing. PhD.

Ján Blcháč

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:10

Erik Tomáš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ešte raz ďakujem, pán podpredseda.
Kolegovia, kolegyne, sme v rozprave, tak trošku ten náš návrh zákona priblížim.
Po prvé, zopakujme si fakty. Zdražovanie na Slovensku, myslím, láme 17-ročné historické maximá a potvrdzujú to všetky údaje. Len za marec sa inflácia vyšplhala cez 10 % a najnovšie odhady sú, že by sa inflácia, teda zdražovanie, mohla celý rok v priemere udržať na 8 %. To je niečo neskutočné. Dôchodcovská inflácia už teraz sa odhaduje vyše 11 % a keď si zoberieme ceny jednotlivých či už potravín, palív. Tak napríklad v prípade potravín vidíme nárast oproti minulému roku o 20 či 30 %. Takisto sú to hrozivé čísla, čo sa týka nárastu cien energií. Síce až na ten budúci rok, ale jednoducho už v tomto roku sú tie ceny vysoké a jednoducho treba na to nejakým spôsobom reagovať.
Upozorňujeme na to od jesene nielen my, ale aj analytici, dokonca aj konzervatívni ekonómovia, že treba naozaj prispieť, resp. pomôcť aj nejakými kompenzačnými opatreniami, najmä sociálne slabším vrstvám obyvateľstva. Dokonca aj pravicovo orientovaní, opakujem, konzervatívni ekonómovia to hovoria, Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, Národná banka Slovenska a podobne. No a naša vláda už niekoľko mesiacov jednoducho analyzuje. Analyzuje, ja to stále rád opakujem ten termín, ale tak to je, pretože oni to stále hovoria - analyzujeme, analyzujeme, analyzujeme. Pred dvoma týždňami už konečne vláda predstavila nejaký súbor opatrení, aj jednorazových, aj systémových, no ale stále ich nemáme ani len na vláde. Ešte ich neschválila ani len vláda, nieto ešte aby boli v parlamente.
Bez ohľadu na to chcem povedať, že opäť sa strana HLAS - sociálna demokracia k tejto situácii postavila konštruktívne, pretože bľačať a kričať tu môžeme, koľko chceme, aj tak nám to nepomôže, pretože vládna väčšina proste nepustí a jednoducho ignoruje všetky tieto opozičné návrhy. Tentokrát je tu ale zmena v tom zmysle, že vládna koalícia aj pri tejto téme nie je jednotná a možno bude potrebná opozícia, aby niektoré návrhy prešli. Hovorím to otvorene, tak ako to je. A my chceme túto situáciu využiť v prospech ľudí. To znamená, že chceme prispieť vlastnými návrhmi k tomu, aby jednoducho sa konečne finančne ľuďom pomohlo.
Predpokladáme, že tieto naše zákony na dnešnej schôdzi o sedemnástej na hlasovaní budú síce zmietnuté zo stola, ale môžem povedať, že sme v rokovaní s ministerstvom práce. Ja som mal rokovanie s ministrom práce. Musím povedať, že veľmi otvorené a korektné. Síce máme rozdielne názory stále na mnoho vecí, ale aspoň k tomu rokovaniu došlo. Ja to chcem oceniť, pretože nijak inač si nepomôžeme.
No, aby som to uviedol na pravú mieru. Čo sa týka systémových opatrení, ktoré boli predstavené, ale stále nie sú v parlamente, či už ide o zvýšenie daňového bonusu, alebo prídavkov na deti, tak kto by to nepodporil, že? Aj keď ide, samozrejme, o obrovský nápor na štátny rozpočet, ale my sme už aj povedali to, že my nemáme problém s tým, aby sa mimoriadne zdanili monopoly. Navrhujeme dokonca banky, opakujem, banky za minulý rok mali zisky 720 alebo 740 mil. eur len preto, lebo Matovičova vláda, ešte bol premiér Igor Matovič, zrušila bankový osobitný odvod a medzi rokom 2020 a 2021 tie tučné zisky bánk narástli o 55 % kvôli tomu, že bol, aj kvôli tomu, že bol zrušený osobitný bankový odvod. Čiže s týmto problém nie je. Pokiaľ sa tie peniaze nájdu, kto by nepodporoval detské prídavky, zvýšenie detských prídavkov alebo daňového bonusu.
Čo je problém, je tá jednorázová pomoc, ktorá prichádza z dielne vlády, tam sa nám to zdá absolútne nedostatočné, pretože jednak tá suma 100 eur príspevok sama osebe je, pôsobí nedostatočne. Keď si to rozrátame na mesiac, tak je to 8 eur mesačne. Ale čo je ešte závažnejšie, je, že nemyslí na tak širokú skupinu obyvateľov, akú si prestavujeme my. Pretože áno, ministerstvo práce správne chce finančne pomôcť a kompenzovať rodiny v hmotnej núdzi, nezaopatrené deti. Sme radi, že sa to upravilo na všetky nezaopatrené detí, teda až do veku 25 rokov, lebo to bolo pôvodne 18 rokov, zdravotne ťažko postihnutých ľudí, či už ide o opatrovateľov, alebo o osobných asistentov a tak ďalej a tak ďalej.
Ale ten podstatný rozdiel, tá podstata nášho návrhu, s ktorou, o ktorom aj rokujeme s ministerstvom práce, je v tom, že my chceme okruh týchto ľudí rozšíriť o pracujúcich. Ale, samozrejme, nie o všetkých, aby zase SaS-ka na mňa nevybehla hneď z prvej lavice, v dobrom to myslím, ale o určitú skupinu. Zobrali sme si ako ukazovateľ, na základe zákona o dani z príjmu, tých ľudí, u ktorých si môžu uplatniť tzv. odpočítateľnú položku v plne výške. To znamená, že ide o ľudí s ročným príjmom okolo 20-tisíc eur, mesačne to vychádza v hrubom 1 686 eur.
Čiže, aby som to zjednodušil, navrhujeme rovnaký finančný príspevok vyplatiť každému pracujúcemu, ktorý zarába do 1 686 eur. Takých ľudí je veľa. Náš odhad je 1 600 000 ľudí, zamestnancov, ale ešte to prepočítavame, samozrejme, s kompetentnými inštitúciami, či už z ministerstva práce alebo financií, aby sme boli presní, aby sme videli presný dopad na štátny rozpočet.
Každý, kto to teraz pozerá, tak vie, koľko zarába a v takom prípade treba povedať, že by mnoho pracujúcich ľudí tiež dostalo tú finančnú pomoc. Čiže, keď si zoberieme napríklad tú klasickú 4-člennú rodinu, dvaja pracujúci, dve deti, tak už by ten jednorazový príspevok bol 400 eur. V prípade 5-člennej rodiny 500 eur. Dokonca aj niektorí ľudia v hmotnej núdzi majú určitý príjem a robia, tak tam by dostali aj príspevok v hmotnej núdzi, ale aj za to, že pracujú, že podporujeme tú prácu.
Takže toto je ten, tá principiálna vec, ktorú vlastne riešime v tomto návrhu zákona, v čom je ten zásadný rozdiel medzi naším návrhom a návrhom vlády. Samozrejme, dá sa hovoriť, dajme 1 000, dajme 2 000 eur každej rodine, len platí staré známe, že prikrývajme sa iba takou perinou, na akú máme. Ale toto je konštruktívny návrh, konkrétny návrh, ktorý rozširuje tú skupinu o pracujúcich, o veľkú skupinu.
No, a, samozrejme, keďže v tom návrhu pomoci jednorazove vlády sa nemyslí na dôchodcov, ktorí poberajú penziu, tak to riešime a snažíme sa vyriešiť v tom zákone o tzv. 14. dôchodku, aj keď viete, ako to presne myslím. Čiže my v rámci komplexnej našej, nášho pohľadu na tú celú vec, ak vychádzame z tých vládnych zákonov, rozširujeme tú pomoc aj o pracujúcich, aj o dôchodcov.
Konštruktívny návrh. Vyčíslili sme to naším odhadom, tento náš návrh, kde zahrňujeme pracujúcich, ale aj rodiny v hmotnej núdzi, nezaopatrené deti a tak ďalej na 320 mil. eur. Je to odhad, ktorý nám ešte ale prepočítavajú renomované inštitúcie. Ak to teda dnes neprejde, povedali sme a dohodli sme sa, že my to predložíme vo forme pozmeňujúcich návrhov k pomoci, resp. k návrhom zákonov, ktoré už hádam konečne prídu do parlamentu v skrátenom legislatívnom konaní na budúci týždeň a potom sa budeme baviť aj o tom, či strana HLAS podporí, alebo nepodporí túto pomoc. Uvidíme, ako sa vládna koalícia k týmto našim návrhom postaví.
Samozrejme, v tomto prípade ide o ľudí, nechceme politikárčiť, ale na druhej strane, tak ako je navrhnutá tá jednorazová pomoc, sa nám zdá nedostatočná. Preto chceme aj vyzvať koalíciu, rokujte s nami ďalej a skúste schváliť aj naše návrhy opatrení. Samozrejme, podobne prosím aj parlament.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

5.5.2022 o 16:10 hod.

Mgr.

Erik Tomáš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:25

Radovan Kazda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ja som bol najprv trochu zmätený, lebo trošku tá formulácia toho 92-násobku, 93 skoro je tam trochu zmätočná, ale teda a vychádzalo mi to, že 200-tisíc. Ľudia, ktorí zarábajú až cez 200-tisíc ročne, ale teda je to vysvetlené v dôvodovej správe. Myslím, že to bude asi v poriadku aj to znenie.
No, ja som chcel len krátko zareagovať, že teda rozumiem tomu návrhu, že teda ideme do 1 000 myslím, že 686,33, len opäť teda by som chcel poukázať na to, že naozaj je veľký rozdiel, keď niekto má minimálnu mzdu a keď má 92,8-, myslím, násobok tej minimálnej mzdy. Z toho koláča výdavkového domácnosti alebo ľudí ide nejaká veľmi veľká časť, samozrejme, na tie základné veci, čiže potraviny a energie. Ale tí, ktorí zarábajú už 92,8-násobne viac, tak, samozrejme, nespotrebovávajú toľko násobne viac potravín ani nevykurujú natoľko, aby takmer 93-násobne viac. To znamená, že opäť tam vidím istý prvok neefektívneho, neefektívnej takejto pomoci.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.5.2022 o 16:25 hod.

Ing.

Radovan Kazda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video