88. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Uvádzajúci uvádza bod
23.3.2023 o 10:23 hod.
BSc.
Patrick Linhart
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Ja som veľmi rád, že sa tu strhla taká veľmi praktická, taká objektívna a veľmi odborná diskusia. Ja som naozaj za to veľmi rád.
V prvom rade by som chcel poďakovať všetkým, ktorí vystúpili v rozprave, a aby som dal na poriadok pár, pár vecí.
Pán Oravec, my sme riešili s pánom profesorom Bírešom tú certifikáciu a dohodli sme sa, že to bude urobené vnútorným predpisom. Bolo to v takom politickom období, keď tá situácia nebola najlepšia medzi ministerstvami. Tento zákon pripravovalo mimochodom legislatívne oddelenie ministerstva pôdohospodárstva, nie hospodárstva, práve kvôli tomu udeleniu tej, tej certifikácie a tak ďalej. S pánom Hirmanom sme si len teda prebrali detaily a bolo to odsúhlasené s pánom Hirmanom aj celou koaličnou radou. A RVPS-ka a pán Bíreš, pán profesor Bíreš ako riaditeľ ŠVPS-ky teda navrhol, že bude to riešiť vnútorným predpisom a keď sa otvorí diskusia, tak aj v druhom kole môžeme pridať pozmeňovák, kde teda pokiaľ to nebude vnútorným predpisom a pokiaľ to bude potrebné zákonom, pokiaľ plénum bude mať s tým problém, a týmto pozmeňovákom už priamo určiť, že kto kde a ako. Nechceli sme to robiť takto natvrdo hneď na začiatku, pretože chceme dať priestor aj správcom trhovísk. Správcovia trhovísk momentálne si už označujú, veľa trhovísk, aj v Nových Zámkoch, keď pôjdete na Tržnicu v Nových Zámkoch, tak títo správcovia si už označujú svojich tých slovenských pestovateľov, prípadne slovenskí pestovatelia samostatne sa označujú, je tam aj také veľké napísané, že z vlastnej produkcie, hej. Ovocie, zelenina, z vlastnej produkcie.
A už keď hovorím o tých nových Zámkoch, keď už máme spoločný vkus na ženy, lebo vaša žena je z Nových Zámkov, aj moja žena je z Nových Zámkov, ja som sa tam priženil, tak tie Nové Zámky sú také v tom špecifické. Určite, pán Oravec, viete, že tam je jedna rodina, ktorá tam tak nejak operuje, dokonca už vytvára aj cenotvorbu, tá pani, ono ich je 8, majú 8 stánkov, čiže problém nemajú s tým skupovaním stánkov, majú niečo svoje, naozaj majú svoje, lebo majú záhradku malú, ale potom tam majú celú tú selekciu z Tesca, v podstate to je len také Tesco pod holým nebom. Hej? Keď si to tak zoberiete, keď tak vám preloží ešte v tých bedničkách, v Tesco bedničkách, v tých zelených to tam majú, tak jednoducho oni nemajú problém si zaplatiť 8 miest, pretože majú na to peniaze, dokonca si už aj robia cenotvorbu, už prešli do takého mafiánskeho štýlu, že si vytvárajú cenotvorbu, no ale sú chránené primátorom v Nových Zámkoch, takže je to jeho kamarátska nejaká rodina údajne, takže jednoducho neviem s tým nijak pohnúť priamo u tohto trhoviska, ale toto sa deje aj úplne všade, v celom štáte sa toto deje.
Ja som prebehol trhoviská v rámci reseču, bol som v Košiciach, bol som v Poprade, bol som na Miletičke v Bratislave, sú aj o tom záznamy, sú aj videá o tom a ukazoval som na tieto nedostatky. Takže ešte raz aby som teda konkrétne odpovedal na túto otázku, tá, ten fokusy na to, že buď v druhom čítaní, keď to chceme dať legislatívne do toho zákona, môžme, po nejakých dohodách, lebo je to otvorená vec, nie je to nič uzavreté a pokiaľ nie, tak pán Bíreš a teda ŠVPS-ka by si to rada riešila sama vo svojej kompetencii vnútorným predpisom. To je jedna vec.
Vypravovalo to ministerstvo pôdohospodárstva tento zákon a ešte by som odpovedal, neboli to dva zákony, ono s tými odbytovými centrami bol problém, lebo zase bolo to prilepené s pánom Hirmanom a pán Dostál, ktorý tu sedí, tak, samozrejme, a veľmi správne, pán Dostál, ste to urobil, tak pán Dostál povedal, že to je prílepok, čo my sme uznali, že to je prílepok a my sme ten zákon stiahli. Čiže to je úplne v poriadku, je to pravda, chceli sme to veľmi rýchlo presadiť, pretože tá politická situácia bola naozaj vtedy veľmi horká.
No a ešte k tej politickej situácii. Keď sa OĽANO mlátilo so SaS-kou a medzi sebou, tak tam nebol veľký priestor na to, aby sme behali medzi ministerstvami, špeciálne nie medzi ministerstvom OĽANO a SaS. Aj pre mňa ako člena vtedajšej koalície so SME RODINA bolo toto veľmi komplikované. Ja som vôbec rád, že som tento zákon dal, aj sa vkladal na niekoľkokrát a prekladal sa do nekonečna, v podstate od kedy, od septembra je už v pléne, takže dnes máme marec. Takže len toto k tomu.
Ďalej by som chcel povedať, poďakovať pánu Kočišovi, úplne správne ste hovoril, že plodiny by sa mali jesť v rámci makrobiotiky zo svojho lokálneho okolia a pán Taraba tak isto spomínal to víno. Na to by som veľmi rád reagoval, pretože mám s tým 20-ročné skúsenosti z pohľadu potravinového kritika, ktorý uháňa takýchto podvodníkov všade po svete.
Žil som v Írsku, aj tam to, tam to tak nefunguje, aj tam majú problémy, ale tam to nefunguje ako u nás, ale dobre, vrátim sa naspäť na Slovensko. Írsko je ostrov, je uzavretá krajina, veľa sa tam dováža, ale si pestujú sami a nemajú tento problém, tam nikoho asi nenapadne ísť do skladu a kúpiť niečo a povedať, že to je írske. Ako ja som nevidel Íra farmára, ktorý by sa tváril, že je farmár, nakupuje v Kauflande, ako alebo v Audi alebo v Lidli, lebo niekde tam, takže to som nikdy nevidel, nemajú to mentálne myslenie.
My aj geograficky, samozrejme, sme viac ohrození tým, že sme kontinent v strede Európy, v srdci Európy, máme tu Poliakov, ktorí tu dovážajú, Maďari, ktorí tu dovážajú, no a do toho maďarského skladu konkrétneho sa dováža úplne z celého, z celej Európy, z celej Európskej únie, tak to z celej Európskej únie, hlavne zo skladov z Belgicka vyradené rôzne tieto životu nebezpečné, zdraviu škodlivé plodiny. Čiže v rámci makrobiotiky by sme mali naozaj podporovať svojich lokálnych pestovateľov, nejaké označenia už existujú, áno, oni existujú, ale nefungujú. A ja vám poviem prečo nefungujú. Nefungujú preto, lebo sú dobrovoľné a to je ten problém. Hej? To je ten problém tej dobrovoľnosti, RVPS-ka nemá dosť kontrolórov, hovorím traja kontrolóri v Nových Zámkoch na 150 obchodov plus trhovisko. To sa nedá. Ja tých kontrolórov poznám, ja o nich môžem povedať po mene, pán Hlísta, ako ja vám ich môžem vymenovať aj s riaditeľom, ja ich poznám, ja som tento zákon aj s nimi tvoril a ja som s nimi diskutoval ako aj s pani Jankou Kováčovou, ktorej je šéfka tržnice v Nových Zámkoch, takže po mene všetkých poznám a tento zákon neni z Bratislavy niekde od stola z parlamentu, že tam šupne a na, trápte sa, tento zákon je jednoducho odšľapaný z praxe, z chodníka a je priamo z ulice vytvorený a prinesený do pléna. Tak som sa dostal aj ja do pléna, z ulice, ako potravinový kritik spred parlamentu, keď som tu chodil na výbory k pánovi Zelníkovi, šéfovi zdravotníckeho výboru zo SNS a až po poslanca.
Naša kontrola nie je dostatočná a ja vám poviem napríklad, ako sa dá obísť. Ako sa dá obísť veľa vecí. Ako sa dá obísť napríklad to, že ste pestovateľ - nepestovateľ. Celý ten proces som si zdokladoval, my sme to chceli riešiť komplexne, systémovo, bohužiaľ, by sme museli zapojiť do toho ministerstvo vnútra, pani Remišovú, čo bolo vtedy nemožné kvôli informatizácii systému, lebo mal by to byť nejaký informačný systém. Ja som ten systém aj vymyslel, aj navrhol, nazval som ho Potravinový semafor, pre trhoviská, jednoducho oni nemajú možnosť ako skontrolovať napríklad polia, hej? Čiže RVPS-ka príde a povie RVPS-ke, že tu je zmluva, tu je dohoda, tu je o poli, o prenájme nejakého políčka, to si môže napísať Janko Hraško s Evičkou, cez balkón si spíšu a napíšu si niečo a obaja majú len dva balkóny a jeden má 1m2 po babičke niekde na dedine, takže si to môže prenajímať a ja neviem čo všetko a môžete tam pestovať 10 ton banánov a ananásov akože v úvodzovkách mesačne, hej, lebo to je ich produkcia. A potom sa ide na RVPS-ku, tam dostanete pečiatku, že v pohode, však máte zmluvu, papierovo to sedí, založí si do šuflíka a nikto nič neuvidí a nikto ani nevie, či to pole vôbec existuje alebo nie a čo sa tam pestuje. Vymyslel som aplikáciu, bohužiaľ, nepodarilo sa nám to aplikovať kvôli tomu, že to bol taký veľký medzirezortný projekt a kvôli tomu, že tá politická situácia už vtedy bola nestabilná. Ja som volil kratšiu formu. Ja volím takú formu, že dobre, poďme do toho, ja nehovorím, že ten zákon je dokonalý, určite každý zákon keď si vezmem, tuto je dvojstránkový, no neni problém, však áno, samozrejme, nejaký základ je, hej ten pilier, ten podstavec, ten základný pilier je postavený, je napísaný schválne veľmi jednoducho a veľmi stručne, veľmi jednoducho, to je veľmi jednoduchý zákon, to je pár riadkov keď sa na toto pozriete, nie je tak komplikovaný ako odbytové centrá alebo potravinový semafor, alebo niečo iné. Toto je naozaj veľmi jednoduchý zákon a práve preto je tak napísaný, tak veľmi jednoducho, aby sa k tomu mohli dávať prípadné návrhy, pozmeňováky v druhom čítaní. My sme nečakali, že každý bude súhlasiť s týmto zákonom, ale to máte ako pivo jednej značky. Ono je také univerzálne, jedna značka americká, nebudem hovoriť, ktoré na B, je také univerzálne pivo, pije to každý, aj ženy, aj muži, aj chutí to tým, čo majú radi plzňové pivá aj ipy, aj čierne pivá, také je to také nejaké medzi. Hej? Aby oslovil každého. No dobre a teraz z toho môžeme urobiť alebo ipu, alebo čierne pivo, alebo poďme z toho vytvoriť niečo, čo potrebujeme na konci dať dokopy, aby to malo nejaký zmysel, nejakú hlavu a pätu. Ja sa nebránim komunikácii, nebránim sa tomu, aby tento zákon prešiel do druhého čítania potom nejakými ešte úpravami, som otvorený.
Takže, pán Taraba a pán Oravec, ja budem veľmi rád, keď si sadneme, obaja ste rozumní ľudia, nebudem sa pozerať na politické tričká. Sadneme si. Keď to podporíte do prvého čítania, ja vám sľubujem, že keď v druhom čítaní nebude zahrnutý váš pozmeňovák alebo nebude akceptovaný, alebo sa otočím chrbtom, tak kľudne to zarežte a dobre, je to moja chyba, ja si to zoberiem na svoje plecia, že dobre, ja som zlyhal, ale prosím vás, nepotopte tento zákon a podporte tento zákon, aby išiel do prvého čítania, v druhom čítaní tam to môžeme upravovať, ten zákon je postavený dobre, stačí tam upraviť pár riadkov alebo dodať pár riadkov, pokiaľ mu tam chýbajú, super, som otvorený debate.
Veľmi pekne vám ďakujem za slovo.
Rozpracované
Vystúpenia
9:59
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 9:59
Ján OravecPán poslanec, vy ste začali zbytočne konfrontačne, lebo ja som vám nehovoril v tých desiatich minútach, že predkladáte hlúposti. Ja som argumentoval, myslím si, že vecne a racionálne. Čiže to by som očakával, že budeme robiť aj, aj za vzájomne. Zároveň platí to, že to, čo ste hovorili, pokiaľ ide o to, že s kým ste to konzultovali, nepochyb... nespochybňujem, že ste to prechádzali v, na koaličnej rade. Ale...
Pán poslanec, vy ste začali zbytočne konfrontačne, lebo ja som vám nehovoril v tých desiatich minútach, že predkladáte hlúposti. Ja som argumentoval, myslím si, že vecne a racionálne. Čiže to by som očakával, že budeme robiť aj, aj za vzájomne. Zároveň platí to, že to, čo ste hovorili, pokiaľ ide o to, že s kým ste to konzultovali, nepochyb... nespochybňujem, že ste to prechádzali v, na koaličnej rade. Ale spochybňujem to, že ministerstvo hospodárstva bolo súčasťou toho procesu, lebo nebolo, lebo som konzultoval s ľuďmi, ktorí sú na sekcii ochrany spotrebiteľa, bez ktorých sa tento zákon na ministerstve hospodárstva nedá urobiť. A tí o tom ani len netušili. Čiže, bohužiaľ, platí to, čo som povedal.
No a pokiaľ ide o to, že záver vášho vystúpenia sa niesol v takom pozitívnejšom tóne, a teda na ten by som chcel nadviazať a už aj preto, lebo pokiaľ viem, vy ste z Nových Zámkov. Nemali sme možnosť sa stretnúť ešte, lebo nás je tu 150. Ja som tu pomerne krátko, rád sa s vami teda stretnem a sadnem si k tomu aj následne. Moja manželka je tiež z nových, od Nových Zámkov, takže máme niečo spoločné a verím, že na tento konštruktívny tón vieme nadviazať potom.
Vystúpenie s procedurálnym návrhom
23.3.2023 o 9:59 hod.
PhDr. CSc.
Ján Oravec
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Ďakujem pekne.
Pán poslanec, vy ste začali zbytočne konfrontačne, lebo ja som vám nehovoril v tých desiatich minútach, že predkladáte hlúposti. Ja som argumentoval, myslím si, že vecne a racionálne. Čiže to by som očakával, že budeme robiť aj, aj za vzájomne. Zároveň platí to, že to, čo ste hovorili, pokiaľ ide o to, že s kým ste to konzultovali, nepochyb... nespochybňujem, že ste to prechádzali v, na koaličnej rade. Ale spochybňujem to, že ministerstvo hospodárstva bolo súčasťou toho procesu, lebo nebolo, lebo som konzultoval s ľuďmi, ktorí sú na sekcii ochrany spotrebiteľa, bez ktorých sa tento zákon na ministerstve hospodárstva nedá urobiť. A tí o tom ani len netušili. Čiže, bohužiaľ, platí to, čo som povedal.
No a pokiaľ ide o to, že záver vášho vystúpenia sa niesol v takom pozitívnejšom tóne, a teda na ten by som chcel nadviazať a už aj preto, lebo pokiaľ viem, vy ste z Nových Zámkov. Nemali sme možnosť sa stretnúť ešte, lebo nás je tu 150. Ja som tu pomerne krátko, rád sa s vami teda stretnem a sadnem si k tomu aj následne. Moja manželka je tiež z nových, od Nových Zámkov, takže máme niečo spoločné a verím, že na tento konštruktívny tón vieme nadviazať potom.
Rozpracované
9:59
To znamená, že keď my nedovezieme aspoň ešte za 1,6 mld. ročne základné potraviny, tak v podstate by sme prechádzali hladom. Holandsko, ktoré má presne taký istý zámer poľnohospodárskej pôdy ako my, je v pluse takmer sto miliárd. To znamená, že uživia svoj národ a ešte toľko vedia aj exportovať.
A ja teda vlastním traktor v celku výkonný, rozhodol som sa, že, že preniknem do tejto oblasti, ako funguje na Slovensku poľnohospodárstvo a tie sú hlavné problémy. A môžem vám povedať, že v podstate za tie dva roky, čo sa snažím pochopiť, že prečo je to tu, ako to tu je. Tak naozaj je to tu jedno neskutočné eldorádo, že máme priekupníkov. To nie je len teda pokiaľ ide o ovocie, zeleninu. To sa týka aj vína, to sa týka všetkého, že máme na papieroch brutálne nadprodukcie, ktoré sa len zabalia do nejakého iného ba... v podstate obalu. A lokálna produkcia na Slovensku je likvidovaná týmito importami, ktoré sú ale nie priznané, že sú externé. Proste to je základný problém. Ja si myslím, že každý by mal mať právo si kúpiť lacnú paradajku, lacnú papriku, ak takú chce. Každý má právo a vzhľadom na to, že sme v trhovom prostredí, sa rozhodnúť, že do akej miery on chce míňať na drahšie alebo lacnejšie potraviny. Samozrejme, že máme, hovädzie mäso si môžete kúpiť od Argentíny cez Brazíliu, Ameriku cez český chov až po slovenský. Ale ten spotrebiteľ musí presne vedieť, že to, čo kupujem, s plným vedomím viem, že teda ak chcem americké hovädzie mäso, ktoré je drahšie, tak áno, kúpim si to. Ale nemôže sa stať, že si kúpi poľské hovädzie mäso v domnení, že to je napríklad americké a naopak.
A toto čo sa deje, že na Slovensku je neskutočná nevýhoda, čo sa týka tá, to, čo je základný prvok trhového hospodárstva, že mala by existovať informácia. Tá informácia by mala byť korektná, že keď raz som v domnení, že si kupujem napríklad paradajku z juhu Slovenska, tak naozaj by mala byť. Takže ten problém, ktorý je na západe, to riešia rôznymi formami certifikácie. Sú rôzne lokálne spolky a tak ďalej, ktoré sú napríklad pri zberoch úrody, ktoré vlastne dávajú ten punc ako keby tej kvality, že áno, keď je tu táto značka. To znamená, je to odgarantované, že je to vy, vy... vypestované v tej a v tej lokalite. A jednoducho tá strata dôvery, že tu už naozaj ľudia ani nie sú si istí, že ak niečo kupujem, že či to naozaj je odtiaľ alebo je to z Poľska alebo je to dovezené odniekadiaľ inokadiaľ. To je neskutočný problém, ktorý spôsobuje to, veď sa pozrite po Slovensku. Buď nájdete len repku olejnú na tých poliach. My sme tu mali raz jednu delegáciu, ktorí došli z Holandska a išli sme do Nitry. A oni sa pýtali, že akú, akú vy máte platobnú schopnosť. A vtedy som si to začal uvedomovať len preto, my sme prešli takmer 80 km, my sme nevideli žiadne skleníky. My sme nevideli žiaden poriadny dobytok. My sme nevideli žiadne sady. My sme nevideli nič. Lenže v Holandsku, keď prejdete 80 km, tak máme pocit, že my vyprodukujeme viac jak akože vy celé hospodárstvo.
Ak sa pôjdete pozrieť do takých lokalít, ako je napríklad Modra, že ktoré sa tu tvárime, že, že hlavné mesto vinárstva. Však tam máte problém nájsť pomaly obrobené vinohrady. To je všetko zaburinované, čo teda je mimo nejakého obliga, a že keď idete do tých iných častí. Keby ste pozreli na platobnú bilanciu podľa mňa, čo sa ako formálne tam vyprodukuje. Čo všetko má svoje nálepky, že z Malokarpatskej vínnej oblasti, tak jednoducho som hlboko presvedčený o tom, že dôjdeme k totálnym násobkom toho. A to je presne to isté. Tie príbehy, ktoré sa rozprávajú, že, že sa tu nosí pomaly mrkvová šťava z Macedónska a do toho sa len dávajú prímesi, a potom vy si kupujete, jáj, jak to parádne voní. To je z Malokarpatskej vínnej oblasti. Tu neexistuje elementárna kontrola, pretože tu neexistujú ani nakúpené tie stroje, ktoré vedia identifikovať dnes úplne presne, že či to je alebo nie je to odtiaľto. A ja sa pýtam, to už za, za , začína toto vyzerať, že totálny zámer. Však toto funguje úplne všade.
Možno ešte si pamätáte za socializmu sa hovorilo, že odroda burgundské. Francúzi to pozažalovali, tak sa teraz hovorí rulandské. Hej? Ktoré oni si chránia ešte aj to, že nenechali to, aby v nejakom socialistickom Československu sa vôbec používal pojem burgundské, pretože to patrí len do Burgundu, do tej lokality. A my sa tu tvárime, že jednoducho akékoľvek nároky tejto oblasti, že to je prehnané. To proste, ja som za to, že treba tu tvrdo začať dať poriadok. Neviem si, nečítal som ten zákon. Mám tam, samozrejme, otázky, a potom veľmi rád sa k tomu stretnem. Myslím si, že úplne základná vec tak jak sa prijal zákon o tom, že ak vám niekto stočí kilometre na aute, je to trestný čin. Tak ja si myslím, že, že možno by sa malo jasne zadefinovať, že je a bude trestným činom, ak niekto bude deklarovať títo najmä veľkí priekupníci, že predávajú slovenské a neviem z Nových Zámkov a podobne a nie je to odtiaľ. Hej? A dôkazné bremeno by malo byť na ich strane. Hej?
Ja si neviem predstaviť, že by trpel niekto v lokalite Burgund, že tam niekto vozí z Macedónska mrkvovú šťavu, farbí to a prefľaškuje to ako burgund. Viete, jak by vyzeral burgund? Jak jedna veľké burinovisko. Lebo vy neviete v tom momente konkurovať, keď niekto toto robí. Ak to niekto chce robiť, to je v poriadku, ale nech to úplne transparentne uzná, že to tak je. No a z tohoto dôvodu, ak my lebo ten zákon sa tu prezentuje, že je ochrana spotrebiteľa, ja si myslím, že to je, že tu treba nájsť aj model na ochranu tých lokálnych výrobcov. To je proste kľúčové. To, to má dve stránky. Aj spotrebiteľ chce vedieť, že to, čo kupujem, tak naozaj to, čo som dostal je to, za čo som dal peniaze. A s plným vedomím priplácam si preto, lebo som v tom, že to je bio, že to je, ja neviem, zo slovenskej produkcie. Ale nemôže sa stať, že si priplácam, priplácam si v tom, že to je bio a v skutočnosti je to kúpené niekde tretia kvalita niekde z Poľska. Hej?
Takže ja si myslím, že tá cesta, ktorá určite bude musieť veľmi razantne byť vykročená, bude, žiaľ, musieť aj vychádzať z toho, že, že toto falšovanie informácií, že odkiaľ čo pochádza a klamanie toho spotrebiteľa bude musieť pri tých poľnohospodárskych produktoch byť oveľa razantnejšie. V podstate aj v určitých objemov aj trestnoprávne jednoducho riešené.
Druhá vec je napríklad, je tuto teraz kolega a veľmi prezentuje ten klietkový chov. Opäť tam sa dostaneme. Však super, nech to je na Slovensku, máme toľko polí, no nech behajú tie sliepky, kade chcú. Len problém je, že keď my im dáme, že v domnení, že opäť ľudia začnú kupovať vajcia, lebo údajne sú z toho, z toho voľného výbehu. Kde máte vy garanciu, že opäť sa nezabalia vajcia niekde z okolitých štátov a budú sa tváriť, že jak to odkontrolujete, že to konkrétne vajce. Opäť sa vraciame k tomu, k tej certifikácii. K tomu, že či sedí tá informácia o tom, o čom ten produkt má byť s tým, že za čo si človek pripláca. Takže, takže toto sú tie veci, ktoré jednoducho ak sa nepodchytia, tak výsledok bude, že na konci dňa to zlikviduje tých lokálnych producentov.
No a slovenské poľnohospodárstvo je jednoducho na kolenách. To treba povedať. Proste ak si odmyslíte tie repky olejné, aj to ide na 90 % a buď to ide do biopalív, alebo to ide na export. Vidíte, ako vyleteli aj ceny olejov. A jednoducho tá pridaná hodnota v slovenskom poľnohospodárstve je úplne že minimálna. A to je práve preto, že tí lokálni producenti jednoducho prežívajú úplne, nemajú žiadnu výhodu, nemajú marketingovú výhodu, sú likvidovaní z trhu práve tým, že ak oni to lokálne produkujú, tak nemajú, nemajú dostatočné mechanizmy na to, aby vedeli aj informačne vyvrátiť, že tí iní, čo to tu predávajú vedľa mňa, tak v skutočnosti sa len tvária, že sú lokálni, ale lokálni nie sú. A toto nie je ojedinelý problém. Keď sa pozrie na tie dáta, na tie čísla, ktoré sa akože na Slovensku produkujú, to nemôže sedieť ani náhodou. A podľa mňa pre toto cesta je, môžme sa o tomto zákone, samozrejme, baviť, ale nebude sa to dať urobiť bez toho, aby tu došlo k veľmi výraznému trestnoprávnemu postihu tých veľkých falšovateľov toho, v podstate tej produkcie.
Takže toto je môj pohľad. Otázka na teba (rečník sa obrátil na navrhovateľa), ak môžem jednu, tú certifikáciu na tých, na tých trhoviskách, to vlastne by prebral kto? Trhovisko na seba zodpovednosť, len majú oni mechanizmus, aby oni vedeli garantovať, lebo vlastne oni by potom museli garantovať to, že to, čo sa tu predáva, tak je. A podľa mňa ja neviem, či trhovisko má túto kapacitu vôbec to preveriť.
Vystúpenie v rozprave
23.3.2023 o 9:59 hod.
Ing. Mgr.
Tomáš Taraba
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Dámy a páni, máme tu návrh zákona, aby na trhoviskách boli oddelení výrobcovia, ktorí teda vyrábajú slovenské výrobky, poľnohospodárske výrobky. Predovšetkým teda sa tým myslí ovocie, zelenina od tých, ktorí dovážajú a de facto to nechcú priznať, že to je dovezené. To si myslím, že je hlavný, hlavný problém. Vzhľadom na to, že sme v trhovom hospodárstve a všeobecne verím tomu, že, že trh najďalej posúva konkurencieschopnosť. Tak naozaj to, čo je obrovský problém na Slovensku, keď si pozrieme čísla, aby sme si to porovnali, a preto vítam každú iniciatívu týmto smerom. Na Slovensku sme v platobnej bilancii poľnohospodárstvo -1,6 mld.
To znamená, že keď my nedovezieme aspoň ešte za 1,6 mld. ročne základné potraviny, tak v podstate by sme prechádzali hladom. Holandsko, ktoré má presne taký istý zámer poľnohospodárskej pôdy ako my, je v pluse takmer sto miliárd. To znamená, že uživia svoj národ a ešte toľko vedia aj exportovať.
A ja teda vlastním traktor v celku výkonný, rozhodol som sa, že, že preniknem do tejto oblasti, ako funguje na Slovensku poľnohospodárstvo a tie sú hlavné problémy. A môžem vám povedať, že v podstate za tie dva roky, čo sa snažím pochopiť, že prečo je to tu, ako to tu je. Tak naozaj je to tu jedno neskutočné eldorádo, že máme priekupníkov. To nie je len teda pokiaľ ide o ovocie, zeleninu. To sa týka aj vína, to sa týka všetkého, že máme na papieroch brutálne nadprodukcie, ktoré sa len zabalia do nejakého iného ba... v podstate obalu. A lokálna produkcia na Slovensku je likvidovaná týmito importami, ktoré sú ale nie priznané, že sú externé. Proste to je základný problém. Ja si myslím, že každý by mal mať právo si kúpiť lacnú paradajku, lacnú papriku, ak takú chce. Každý má právo a vzhľadom na to, že sme v trhovom prostredí, sa rozhodnúť, že do akej miery on chce míňať na drahšie alebo lacnejšie potraviny. Samozrejme, že máme, hovädzie mäso si môžete kúpiť od Argentíny cez Brazíliu, Ameriku cez český chov až po slovenský. Ale ten spotrebiteľ musí presne vedieť, že to, čo kupujem, s plným vedomím viem, že teda ak chcem americké hovädzie mäso, ktoré je drahšie, tak áno, kúpim si to. Ale nemôže sa stať, že si kúpi poľské hovädzie mäso v domnení, že to je napríklad americké a naopak.
A toto čo sa deje, že na Slovensku je neskutočná nevýhoda, čo sa týka tá, to, čo je základný prvok trhového hospodárstva, že mala by existovať informácia. Tá informácia by mala byť korektná, že keď raz som v domnení, že si kupujem napríklad paradajku z juhu Slovenska, tak naozaj by mala byť. Takže ten problém, ktorý je na západe, to riešia rôznymi formami certifikácie. Sú rôzne lokálne spolky a tak ďalej, ktoré sú napríklad pri zberoch úrody, ktoré vlastne dávajú ten punc ako keby tej kvality, že áno, keď je tu táto značka. To znamená, je to odgarantované, že je to vy, vy... vypestované v tej a v tej lokalite. A jednoducho tá strata dôvery, že tu už naozaj ľudia ani nie sú si istí, že ak niečo kupujem, že či to naozaj je odtiaľ alebo je to z Poľska alebo je to dovezené odniekadiaľ inokadiaľ. To je neskutočný problém, ktorý spôsobuje to, veď sa pozrite po Slovensku. Buď nájdete len repku olejnú na tých poliach. My sme tu mali raz jednu delegáciu, ktorí došli z Holandska a išli sme do Nitry. A oni sa pýtali, že akú, akú vy máte platobnú schopnosť. A vtedy som si to začal uvedomovať len preto, my sme prešli takmer 80 km, my sme nevideli žiadne skleníky. My sme nevideli žiaden poriadny dobytok. My sme nevideli žiadne sady. My sme nevideli nič. Lenže v Holandsku, keď prejdete 80 km, tak máme pocit, že my vyprodukujeme viac jak akože vy celé hospodárstvo.
Ak sa pôjdete pozrieť do takých lokalít, ako je napríklad Modra, že ktoré sa tu tvárime, že, že hlavné mesto vinárstva. Však tam máte problém nájsť pomaly obrobené vinohrady. To je všetko zaburinované, čo teda je mimo nejakého obliga, a že keď idete do tých iných častí. Keby ste pozreli na platobnú bilanciu podľa mňa, čo sa ako formálne tam vyprodukuje. Čo všetko má svoje nálepky, že z Malokarpatskej vínnej oblasti, tak jednoducho som hlboko presvedčený o tom, že dôjdeme k totálnym násobkom toho. A to je presne to isté. Tie príbehy, ktoré sa rozprávajú, že, že sa tu nosí pomaly mrkvová šťava z Macedónska a do toho sa len dávajú prímesi, a potom vy si kupujete, jáj, jak to parádne voní. To je z Malokarpatskej vínnej oblasti. Tu neexistuje elementárna kontrola, pretože tu neexistujú ani nakúpené tie stroje, ktoré vedia identifikovať dnes úplne presne, že či to je alebo nie je to odtiaľto. A ja sa pýtam, to už za, za , začína toto vyzerať, že totálny zámer. Však toto funguje úplne všade.
Možno ešte si pamätáte za socializmu sa hovorilo, že odroda burgundské. Francúzi to pozažalovali, tak sa teraz hovorí rulandské. Hej? Ktoré oni si chránia ešte aj to, že nenechali to, aby v nejakom socialistickom Československu sa vôbec používal pojem burgundské, pretože to patrí len do Burgundu, do tej lokality. A my sa tu tvárime, že jednoducho akékoľvek nároky tejto oblasti, že to je prehnané. To proste, ja som za to, že treba tu tvrdo začať dať poriadok. Neviem si, nečítal som ten zákon. Mám tam, samozrejme, otázky, a potom veľmi rád sa k tomu stretnem. Myslím si, že úplne základná vec tak jak sa prijal zákon o tom, že ak vám niekto stočí kilometre na aute, je to trestný čin. Tak ja si myslím, že, že možno by sa malo jasne zadefinovať, že je a bude trestným činom, ak niekto bude deklarovať títo najmä veľkí priekupníci, že predávajú slovenské a neviem z Nových Zámkov a podobne a nie je to odtiaľ. Hej? A dôkazné bremeno by malo byť na ich strane. Hej?
Ja si neviem predstaviť, že by trpel niekto v lokalite Burgund, že tam niekto vozí z Macedónska mrkvovú šťavu, farbí to a prefľaškuje to ako burgund. Viete, jak by vyzeral burgund? Jak jedna veľké burinovisko. Lebo vy neviete v tom momente konkurovať, keď niekto toto robí. Ak to niekto chce robiť, to je v poriadku, ale nech to úplne transparentne uzná, že to tak je. No a z tohoto dôvodu, ak my lebo ten zákon sa tu prezentuje, že je ochrana spotrebiteľa, ja si myslím, že to je, že tu treba nájsť aj model na ochranu tých lokálnych výrobcov. To je proste kľúčové. To, to má dve stránky. Aj spotrebiteľ chce vedieť, že to, čo kupujem, tak naozaj to, čo som dostal je to, za čo som dal peniaze. A s plným vedomím priplácam si preto, lebo som v tom, že to je bio, že to je, ja neviem, zo slovenskej produkcie. Ale nemôže sa stať, že si priplácam, priplácam si v tom, že to je bio a v skutočnosti je to kúpené niekde tretia kvalita niekde z Poľska. Hej?
Takže ja si myslím, že tá cesta, ktorá určite bude musieť veľmi razantne byť vykročená, bude, žiaľ, musieť aj vychádzať z toho, že, že toto falšovanie informácií, že odkiaľ čo pochádza a klamanie toho spotrebiteľa bude musieť pri tých poľnohospodárskych produktoch byť oveľa razantnejšie. V podstate aj v určitých objemov aj trestnoprávne jednoducho riešené.
Druhá vec je napríklad, je tuto teraz kolega a veľmi prezentuje ten klietkový chov. Opäť tam sa dostaneme. Však super, nech to je na Slovensku, máme toľko polí, no nech behajú tie sliepky, kade chcú. Len problém je, že keď my im dáme, že v domnení, že opäť ľudia začnú kupovať vajcia, lebo údajne sú z toho, z toho voľného výbehu. Kde máte vy garanciu, že opäť sa nezabalia vajcia niekde z okolitých štátov a budú sa tváriť, že jak to odkontrolujete, že to konkrétne vajce. Opäť sa vraciame k tomu, k tej certifikácii. K tomu, že či sedí tá informácia o tom, o čom ten produkt má byť s tým, že za čo si človek pripláca. Takže, takže toto sú tie veci, ktoré jednoducho ak sa nepodchytia, tak výsledok bude, že na konci dňa to zlikviduje tých lokálnych producentov.
No a slovenské poľnohospodárstvo je jednoducho na kolenách. To treba povedať. Proste ak si odmyslíte tie repky olejné, aj to ide na 90 % a buď to ide do biopalív, alebo to ide na export. Vidíte, ako vyleteli aj ceny olejov. A jednoducho tá pridaná hodnota v slovenskom poľnohospodárstve je úplne že minimálna. A to je práve preto, že tí lokálni producenti jednoducho prežívajú úplne, nemajú žiadnu výhodu, nemajú marketingovú výhodu, sú likvidovaní z trhu práve tým, že ak oni to lokálne produkujú, tak nemajú, nemajú dostatočné mechanizmy na to, aby vedeli aj informačne vyvrátiť, že tí iní, čo to tu predávajú vedľa mňa, tak v skutočnosti sa len tvária, že sú lokálni, ale lokálni nie sú. A toto nie je ojedinelý problém. Keď sa pozrie na tie dáta, na tie čísla, ktoré sa akože na Slovensku produkujú, to nemôže sedieť ani náhodou. A podľa mňa pre toto cesta je, môžme sa o tomto zákone, samozrejme, baviť, ale nebude sa to dať urobiť bez toho, aby tu došlo k veľmi výraznému trestnoprávnemu postihu tých veľkých falšovateľov toho, v podstate tej produkcie.
Takže toto je môj pohľad. Otázka na teba (rečník sa obrátil na navrhovateľa), ak môžem jednu, tú certifikáciu na tých, na tých trhoviskách, to vlastne by prebral kto? Trhovisko na seba zodpovednosť, len majú oni mechanizmus, aby oni vedeli garantovať, lebo vlastne oni by potom museli garantovať to, že to, čo sa tu predáva, tak je. A podľa mňa ja neviem, či trhovisko má túto kapacitu vôbec to preveriť.
Rozpracované
10:01
Vystúpenie v rozprave 10:01
Gábor GrendelAko prvý pán poslanec Marián Viskupič.
Ako prvý pán poslanec Marián Viskupič.
Vystúpenie v rozprave
23.3.2023 o 10:01 hod.
Mgr.
Gábor Grendel
Videokanál poslanca
Na vystúpenie pána poslanca Tarabu päť faktických poznámok. Končím možnosť prihlásiť s ďalšími faktickými poznámkami.
Ako prvý pán poslanec Marián Viskupič.
Rozpracované
10:11
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:11
Marián ViskupičKolega Tomáš Taraba, ďakujem pekne za vystúpenie. Súhlasím, určite úlohou štátu je zabezpečovať, aby občania, spotrebitelia neboli klamaní, to je fakt, ale nestačí to, pokiaľ teda je motivácia podvádzať, proste vždy sa takéto niečo bude diať. Preto je, myslím, dôležitá aj druhá časť, a to je vlastne slobodný a vzdelaný človek spotrebiteľ, ktorý je schopný rozlíšiť priekupníka a dovezený tovar od...
Kolega Tomáš Taraba, ďakujem pekne za vystúpenie. Súhlasím, určite úlohou štátu je zabezpečovať, aby občania, spotrebitelia neboli klamaní, to je fakt, ale nestačí to, pokiaľ teda je motivácia podvádzať, proste vždy sa takéto niečo bude diať. Preto je, myslím, dôležitá aj druhá časť, a to je vlastne slobodný a vzdelaný človek spotrebiteľ, ktorý je schopný rozlíšiť priekupníka a dovezený tovar od teda skutočného pestovateľa a skutočne doma vypestovanú a kvalitnú zeleninu a ovocie.
Čo chcem tým teda povedať, je, že teda popri rozumných zákonoch potrebujeme aj vzdelávať a motivovať spotrebiteľov, ale aj samotných, samotných producentov alebo trhovníkov, aby sa teda jasne sami chceli odlíšiť od teda len tých priekupníkov.
No a myslím si, že v konečnom dôsledku, a to si v podstate aj myslím, že si veľmi pekne povedal, je to o vytváraní jednoduchých a zmysluplných podmienok pre malých, lokálnych pôdohospodárov, farmárov, aby mali teda čo najlepšiu možnosť podnikať, produkovať a následne teda aj uspieť na tom trhu.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
23.3.2023 o 10:11 hod.
RNDr. Ing.
Marián Viskupič
Videokanál poslanca
Pán predsedajúci, ďakujem pekne za slovo.
Kolega Tomáš Taraba, ďakujem pekne za vystúpenie. Súhlasím, určite úlohou štátu je zabezpečovať, aby občania, spotrebitelia neboli klamaní, to je fakt, ale nestačí to, pokiaľ teda je motivácia podvádzať, proste vždy sa takéto niečo bude diať. Preto je, myslím, dôležitá aj druhá časť, a to je vlastne slobodný a vzdelaný človek spotrebiteľ, ktorý je schopný rozlíšiť priekupníka a dovezený tovar od teda skutočného pestovateľa a skutočne doma vypestovanú a kvalitnú zeleninu a ovocie.
Čo chcem tým teda povedať, je, že teda popri rozumných zákonoch potrebujeme aj vzdelávať a motivovať spotrebiteľov, ale aj samotných, samotných producentov alebo trhovníkov, aby sa teda jasne sami chceli odlíšiť od teda len tých priekupníkov.
No a myslím si, že v konečnom dôsledku, a to si v podstate aj myslím, že si veľmi pekne povedal, je to o vytváraní jednoduchých a zmysluplných podmienok pre malých, lokálnych pôdohospodárov, farmárov, aby mali teda čo najlepšiu možnosť podnikať, produkovať a následne teda aj uspieť na tom trhu.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
10:13
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:13
Patrick LinhartZačnem odzadu, aby som nezabudol. Kto bude kontrolovať, kto bude vydávať tie certifikáty? Bude to, pán Taraba, RVPS-ka, ŠVPS RVPS, čiže Štátna veterinárna správa vydá certifikát, RVPS-ka bude kontrolovať tento certifikát, lebo oni majú priamo dosah na, na tých, na tých trhoviskách. Sú tam ľudia, ktorí sú určení pre tie trhoviská, a títo kontrolóri kontrolujú aj supermarkety. V Nových Zámkoch sú,...
Začnem odzadu, aby som nezabudol. Kto bude kontrolovať, kto bude vydávať tie certifikáty? Bude to, pán Taraba, RVPS-ka, ŠVPS RVPS, čiže Štátna veterinárna správa vydá certifikát, RVPS-ka bude kontrolovať tento certifikát, lebo oni majú priamo dosah na, na tých, na tých trhoviskách. Sú tam ľudia, ktorí sú určení pre tie trhoviská, a títo kontrolóri kontrolujú aj supermarkety. V Nových Zámkoch sú, bohužiaľ, len traja, keď už hovorím o tých Nových Zámkoch, tu bolo spomínané viackrát. Takže je to naozaj až nadľudské odkontrolovať asi 150 miest, v ktorých v Nových Zámkoch som podľa, ja som sa s nimi stretol, samozrejme, ja som sa s nimi rozprával, aj s RVPS-kou. Ja som, začínal som tak s týmto zákonom, že išiel som od úrovne trhoviska až po parlament.
Čiže prešiel som si to celé, ako pán kolega spomínal, aj z SaS pán Oravec, ja som jednal len s pánom Hirmanom, s nikým iným. Ja som sa nebavil s ministerstvom, je to pravda, dostal som požehnanie z koaličnej rady, pripadalo mi to, že to je, že to je všetko. Prečítali si to, povedali, že je to okej, tým pádom som sa tomu viac nevenoval, takže áno, máte pravdu v tomto. Priamo pán minister, pre ministra že to je akože vzdelaný človek, ktorý teda je ten, ktorý rozhoduje.
A, pán kolega Taraba, ešte ďalej, prepáčte, že som odbočil z tohto. Áno, ja som otvorený takisto hocakým zmenám, či už teda v pozmeňováku v druhom čítaní, v čítaní od vás alebo od pána Oravca. Už som si zistil od kamaráta Mariána Viskupiča, vášho kolegu, že kto ste, čo ste, ospravedlňujem sa, nevedel som. Boli ste štátny tajomník. Veľmi rád si s vami sadnem na toto a prepracujeme to. Stiahnuť to nemôžem, pretože tým pádom to zabijem navždy, takže môžme len pokračovať, ale s pozmeňovákom.
Ja vám ešte raz veľmi pekne ďakujem za fantastickú diskusiu.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
23.3.2023 o 10:13 hod.
BSc.
Patrick Linhart
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Začnem odzadu, aby som nezabudol. Kto bude kontrolovať, kto bude vydávať tie certifikáty? Bude to, pán Taraba, RVPS-ka, ŠVPS RVPS, čiže Štátna veterinárna správa vydá certifikát, RVPS-ka bude kontrolovať tento certifikát, lebo oni majú priamo dosah na, na tých, na tých trhoviskách. Sú tam ľudia, ktorí sú určení pre tie trhoviská, a títo kontrolóri kontrolujú aj supermarkety. V Nových Zámkoch sú, bohužiaľ, len traja, keď už hovorím o tých Nových Zámkoch, tu bolo spomínané viackrát. Takže je to naozaj až nadľudské odkontrolovať asi 150 miest, v ktorých v Nových Zámkoch som podľa, ja som sa s nimi stretol, samozrejme, ja som sa s nimi rozprával, aj s RVPS-kou. Ja som, začínal som tak s týmto zákonom, že išiel som od úrovne trhoviska až po parlament.
Čiže prešiel som si to celé, ako pán kolega spomínal, aj z SaS pán Oravec, ja som jednal len s pánom Hirmanom, s nikým iným. Ja som sa nebavil s ministerstvom, je to pravda, dostal som požehnanie z koaličnej rady, pripadalo mi to, že to je, že to je všetko. Prečítali si to, povedali, že je to okej, tým pádom som sa tomu viac nevenoval, takže áno, máte pravdu v tomto. Priamo pán minister, pre ministra že to je akože vzdelaný človek, ktorý teda je ten, ktorý rozhoduje.
A, pán kolega Taraba, ešte ďalej, prepáčte, že som odbočil z tohto. Áno, ja som otvorený takisto hocakým zmenám, či už teda v pozmeňováku v druhom čítaní, v čítaní od vás alebo od pána Oravca. Už som si zistil od kamaráta Mariána Viskupiča, vášho kolegu, že kto ste, čo ste, ospravedlňujem sa, nevedel som. Boli ste štátny tajomník. Veľmi rád si s vami sadnem na toto a prepracujeme to. Stiahnuť to nemôžem, pretože tým pádom to zabijem navždy, takže môžme len pokračovať, ale s pozmeňovákom.
Ja vám ešte raz veľmi pekne ďakujem za fantastickú diskusiu.
Rozpracované
10:14
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:14
Eduard KočišJednoducho keď tento návrh zákona by bol stiahnutý, tak zase nie na pol rok, ale možno navždy sa tu oddiali problematika priekupníctva s potravinami, či už ide o zeleninu, ovocie, mliečne produkty, mliečne výrobky alebo aj mäso, a naozaj si myslím, že v 21. storočí by sme už mali, mohli a chceli ako spotrebitelia vedieť, od koho a od čoho si vlastne kupujeme akýkoľvek iný produkt.
Jednoducho keď tento návrh zákona by bol stiahnutý, tak zase nie na pol rok, ale možno navždy sa tu oddiali problematika priekupníctva s potravinami, či už ide o zeleninu, ovocie, mliečne produkty, mliečne výrobky alebo aj mäso, a naozaj si myslím, že v 21. storočí by sme už mali, mohli a chceli ako spotrebitelia vedieť, od koho a od čoho si vlastne kupujeme akýkoľvek iný produkt.
Téma zdravých potravín, téma zdravého životného štýlu a najmä vracanie sa k tej pôvodnej podstate, to znamená, že to, čo sa vypestuje na nejakých 30 kilometroch, to je pre človeka, ktorý v danej lokalite žije, asi to najsprávnejšie, asi to najzdravšie, asi to najideálnejšie, a preto je totálny úlet, ak by sme tento zákon stiahli, odsunuli, nepodporili a naďalej sa tvárili, že človiečik, ktorý vlastní 2,5 ára a dokáže vyprodukovať 150 ton zemiakov a bude sa tváriť, že je to jednoducho najskvelejší bioproducent zemiakovej sadby alebo konzumných zemiakov na Slovensku, tak to je podľa mňa viac ako, viac ako úsmevné. Čiže vydávať potravinu, ktorá je vypestovaná v Grécku, v Maroku, ja neviem, v Poľsku alebo kdekoľvek inde za kvalitný slovenský zemiak, už len keď sa budeme baviť o tomto, o tomto slovenskom chlebe, ako sa tomu často hovorí, tak jednoducho je to zlé. Máme desiatky hektárov, možno stovky hektárov na Spiši, ktorý bol kedysi zemiakárskym rajom. Tieto polia teraz stoja ľadom, pretože slovenskí producenti zemiakov nedokážu konkurovať naozaj lacnej a podradnej zemiakovej sadzbe alebo zemiakom, ktoré tu dostávame z rôznych krajín.
Čiže hovorím, aj na toto je ten zákon dobrý.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
23.3.2023 o 10:14 hod.
PhDr.
Eduard Kočiš
Videokanál poslanca
Veľmi pekne ďakujem za slovo, pán podpredseda.
Jednoducho keď tento návrh zákona by bol stiahnutý, tak zase nie na pol rok, ale možno navždy sa tu oddiali problematika priekupníctva s potravinami, či už ide o zeleninu, ovocie, mliečne produkty, mliečne výrobky alebo aj mäso, a naozaj si myslím, že v 21. storočí by sme už mali, mohli a chceli ako spotrebitelia vedieť, od koho a od čoho si vlastne kupujeme akýkoľvek iný produkt.
Téma zdravých potravín, téma zdravého životného štýlu a najmä vracanie sa k tej pôvodnej podstate, to znamená, že to, čo sa vypestuje na nejakých 30 kilometroch, to je pre človeka, ktorý v danej lokalite žije, asi to najsprávnejšie, asi to najzdravšie, asi to najideálnejšie, a preto je totálny úlet, ak by sme tento zákon stiahli, odsunuli, nepodporili a naďalej sa tvárili, že človiečik, ktorý vlastní 2,5 ára a dokáže vyprodukovať 150 ton zemiakov a bude sa tváriť, že je to jednoducho najskvelejší bioproducent zemiakovej sadby alebo konzumných zemiakov na Slovensku, tak to je podľa mňa viac ako, viac ako úsmevné. Čiže vydávať potravinu, ktorá je vypestovaná v Grécku, v Maroku, ja neviem, v Poľsku alebo kdekoľvek inde za kvalitný slovenský zemiak, už len keď sa budeme baviť o tomto, o tomto slovenskom chlebe, ako sa tomu často hovorí, tak jednoducho je to zlé. Máme desiatky hektárov, možno stovky hektárov na Spiši, ktorý bol kedysi zemiakárskym rajom. Tieto polia teraz stoja ľadom, pretože slovenskí producenti zemiakov nedokážu konkurovať naozaj lacnej a podradnej zemiakovej sadzbe alebo zemiakom, ktoré tu dostávame z rôznych krajín.
Čiže hovorím, aj na toto je ten zákon dobrý.
Rozpracované
10:17
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:17
Ján OravecPán poslanec Taraba, začnem tým posledným, čo ste sa pýtali kolegu, teda samotná certifikácia, že nečítali ste zákon a neviete, ako to tam je riešené. Pán poslanec Linhart vám neodpovedal, odpoviem vám ja. V tomto zákone to nie je riešené absolútne nijako. Tam sa ani len certifikácia nespomína, a teda pokiaľ viem, pán poslanec, tá história bola taká, že ten zákon, ktorý sme prediskutovávali včera a tento dnešný, boli...
Pán poslanec Taraba, začnem tým posledným, čo ste sa pýtali kolegu, teda samotná certifikácia, že nečítali ste zákon a neviete, ako to tam je riešené. Pán poslanec Linhart vám neodpovedal, odpoviem vám ja. V tomto zákone to nie je riešené absolútne nijako. Tam sa ani len certifikácia nespomína, a teda pokiaľ viem, pán poslanec, tá história bola taká, že ten zákon, ktorý sme prediskutovávali včera a tento dnešný, boli pôvodne jeden a zistilo sa teda, že toto je vec, ktorá je v kompetencii ministerstva hospodárstva, a preto je to teda takýmto spôsobom riešené. Tuná certifikáciu nemáme nijako, a teda aj som rád, že ste uviedli na pravú mieru to s tým, s kým ste komunikovali na ministerstve hospodárstva, oceňujem to a aj ten vecný tón, ktorý ste nastolili teraz.
Pokiaľ ide ešte o tú poznámku kolegu Tarabu alebo ten úvodný, úvodnú časť jeho vystúpenia, kde hovoril o tom, že problémom je, ako bojovať proti nepoctivosti a klamaniu spotrebiteľa. No práve v tom je ten vtip, že keď si pozriete ten návrh zákona, ja si myslím, že tento problém, ktorý objektívne existujete, tento návrh nerieši že absolútne nijako, že to bude mať normálne že nulový vplyv na potieranie nepoctivosti alebo znižovanie klamania spotrebiteľa. A veľmi správne ste povedali, že ochrana spotrebiteľa je vlastne ani nie tak ochrana spotrebiteľa, ako ochrana výrobcov. A to som ja teda razil takisto, odkedy som bol na ministerstve hospodárstva, že skutočná ochrana spotrebiteľa chráni poctivých výrobcov voči tým nepoctivým, ktorí sú potom kvôli nepoctivosti neoprávnene zvýhodňovaní. Ale ja si myslím, že už tí poctiví sa presadzujú, napríklad vinári z, lokálni, z Jura a podobne, neodváži... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
23.3.2023 o 10:17 hod.
PhDr. CSc.
Ján Oravec
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne.
Pán poslanec Taraba, začnem tým posledným, čo ste sa pýtali kolegu, teda samotná certifikácia, že nečítali ste zákon a neviete, ako to tam je riešené. Pán poslanec Linhart vám neodpovedal, odpoviem vám ja. V tomto zákone to nie je riešené absolútne nijako. Tam sa ani len certifikácia nespomína, a teda pokiaľ viem, pán poslanec, tá história bola taká, že ten zákon, ktorý sme prediskutovávali včera a tento dnešný, boli pôvodne jeden a zistilo sa teda, že toto je vec, ktorá je v kompetencii ministerstva hospodárstva, a preto je to teda takýmto spôsobom riešené. Tuná certifikáciu nemáme nijako, a teda aj som rád, že ste uviedli na pravú mieru to s tým, s kým ste komunikovali na ministerstve hospodárstva, oceňujem to a aj ten vecný tón, ktorý ste nastolili teraz.
Pokiaľ ide ešte o tú poznámku kolegu Tarabu alebo ten úvodný, úvodnú časť jeho vystúpenia, kde hovoril o tom, že problémom je, ako bojovať proti nepoctivosti a klamaniu spotrebiteľa. No práve v tom je ten vtip, že keď si pozriete ten návrh zákona, ja si myslím, že tento problém, ktorý objektívne existujete, tento návrh nerieši že absolútne nijako, že to bude mať normálne že nulový vplyv na potieranie nepoctivosti alebo znižovanie klamania spotrebiteľa. A veľmi správne ste povedali, že ochrana spotrebiteľa je vlastne ani nie tak ochrana spotrebiteľa, ako ochrana výrobcov. A to som ja teda razil takisto, odkedy som bol na ministerstve hospodárstva, že skutočná ochrana spotrebiteľa chráni poctivých výrobcov voči tým nepoctivým, ktorí sú potom kvôli nepoctivosti neoprávnene zvýhodňovaní. Ale ja si myslím, že už tí poctiví sa presadzujú, napríklad vinári z, lokálni, z Jura a podobne, neodváži... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
10:19
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:19
Štefan KuffaČo sa týka, Tomáš, toho slovenského poľnohospodárstva, tak ako si to povedal, je na kolenách, žiaľ. Hej, je to smutná situácia a je dlhodobou, lebo tak ako si povedal, ja som tu tiež už pred rokmi rozprával, tak sa tuná kolegovia aj smiali, keď som hovoril, že sama repka olejná na Slovensku sa pestuje a je to fakt, ešte tak dodám, možno pšenica, kukurica, ale takmer nič iné. My tu máme obrovské lány a zvlášť tá Podunajská nížina, Východoslovenská nížina, my máme tak fantastické podmienky na to, aby sme pestovali ovocie, zeleninu, ale si zoberte, kde my máme nejaké rozsiahle sady? Alebo kde vidíte pestovanie zeleniny? Kde vidíte tie, možno tie skleníky? Ale my máme tie podmienky na Slovensku také, že kvalitné, kvalitnú zeleninu vieme dokonca aj bez tých skleníkov ako dopestovať, že by sme to nemuseli mať. Ale keď sa pozriete na ovocné sady, skúste si prejsť Slovensko a veľakrát a častokrát sú zaburinené, proste v úbohom stave, ale aj tá poľnohospodárska politika, ktorá sa vedie na Slovensku dlhodobo, je neprajná. A práve tá diverzifikácia a tí mladí farmári, ktorí by dokázali tú zeleninu, ovocie dopestovať, by bolo... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
23.3.2023 o 10:19 hod.
PhDr.
Štefan Kuffa
Videokanál poslanca
Ja na to tak nadviažem, že tá ochrana výrobcov predovšetkým, aby išla cez tú certifikáciu výrobkov. Áno, nech budú tie výrobky certifikované, ale certifikácia zase na, na strane druhej, aby bola dobrovoľnou pre tých výrobcov. Ak ten výrobca sa rozhodne vyrábať kvalitný výrobok, aby v podstate tá certifiká... a mal v podstate tú certifikáciu, rozhodne sa, tak má na to befel, že ten výrobok je kvalitný. Tým, že tá, ten výrobok bude certifikovaný, tak bude aj zárukou na tom trhovisku, že sa naozaj takýto, v tej požadovanej kvalite ten výrobok predáva.
Čo sa týka, Tomáš, toho slovenského poľnohospodárstva, tak ako si to povedal, je na kolenách, žiaľ. Hej, je to smutná situácia a je dlhodobou, lebo tak ako si povedal, ja som tu tiež už pred rokmi rozprával, tak sa tuná kolegovia aj smiali, keď som hovoril, že sama repka olejná na Slovensku sa pestuje a je to fakt, ešte tak dodám, možno pšenica, kukurica, ale takmer nič iné. My tu máme obrovské lány a zvlášť tá Podunajská nížina, Východoslovenská nížina, my máme tak fantastické podmienky na to, aby sme pestovali ovocie, zeleninu, ale si zoberte, kde my máme nejaké rozsiahle sady? Alebo kde vidíte pestovanie zeleniny? Kde vidíte tie, možno tie skleníky? Ale my máme tie podmienky na Slovensku také, že kvalitné, kvalitnú zeleninu vieme dokonca aj bez tých skleníkov ako dopestovať, že by sme to nemuseli mať. Ale keď sa pozriete na ovocné sady, skúste si prejsť Slovensko a veľakrát a častokrát sú zaburinené, proste v úbohom stave, ale aj tá poľnohospodárska politika, ktorá sa vedie na Slovensku dlhodobo, je neprajná. A práve tá diverzifikácia a tí mladí farmári, ktorí by dokázali tú zeleninu, ovocie dopestovať, by bolo... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
10:21
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:21
Tomáš TarabaMyslím si, že aj z tohoto vidieť, že bez ohľadu na to, kto ako je nastavený k tomuto konkrétnemu zákonu, tak je vidieť, že si uvedomujeme potrebu tomu poľnohospodárstvu pomôcť, môžme vyznačovať iné cesty. Ja si myslím, že je trošku problém povedať, že dá sa identifikovať dobrá produkcia sama ako keby o sebe, pretože ak držíte naozaj to, niekde to jablko a tvrdia vám, že je slovenské a je zo...
Myslím si, že aj z tohoto vidieť, že bez ohľadu na to, kto ako je nastavený k tomuto konkrétnemu zákonu, tak je vidieť, že si uvedomujeme potrebu tomu poľnohospodárstvu pomôcť, môžme vyznačovať iné cesty. Ja si myslím, že je trošku problém povedať, že dá sa identifikovať dobrá produkcia sama ako keby o sebe, pretože ak držíte naozaj to, niekde to jablko a tvrdia vám, že je slovenské a je zo Španielska, vy to neviete úplne tak odlíšiť.
Ale v podstate sú tri druhy také značiek. Sú značky, ktoré sú samy sebe kvalitou, hej, tam vtedy spotrebiteľ vie sám si tú značku vyhľadať a otestovať, áno, aj si priplatiť a vie v podstate tú informačnú výhodu získať.
Poviem príklad. Ak je výrobca nejakej nemeckej kvalitnej automobilky, tak ten človek vie tú značku si jasne identifikovať a sama sebe je vlastne certifikátom. Také značky. Preto je dôležité, aby touto certifikáciou neboli postihnutí tí lokálni alebo akíkoľvek slovenskí producenti, ktorí sú sami už tak dobre etablovaní, že majú tú klientelu a vedia si ju nájsť, aby neboli vystavovaní nejakej dodatočnej šikane, ktorá by sa otočila paradoxne proti nim.
Druhá vec potom sú značky na, napríklad Nemci to razili ´made in Germany´, čo bolo jasné, že ak v podstate je niečo z nejakej komunity, tak vlastne tá certifikácia sama osebe je garanciou toho, že áno, je to v poriadku. Ja si myslím, že sem skôr speje návrh pána Linharta, že aby existovala nejaká certifikácia v zmysle, že to zastreší nejaká komunita, ktorá keď raz tam dá nejakú, alebo inštitúcia, alebo nejaké združenie, ktoré ak tam raz dá to potvrdenie, že, že tuná to sedí, tak potom už je to o tej dôvere, ako sa to vie komunikovať a hovorím, sadneme si na to, ja to v prvom kole podporím a po druhé, samozrejme, že dôjde podľa mňa veľa, veľa aj pripomienok, nápadov... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
23.3.2023 o 10:21 hod.
Ing. Mgr.
Tomáš Taraba
Videokanál poslanca
Ďakujem, kolegovia, za pripomienky.
Myslím si, že aj z tohoto vidieť, že bez ohľadu na to, kto ako je nastavený k tomuto konkrétnemu zákonu, tak je vidieť, že si uvedomujeme potrebu tomu poľnohospodárstvu pomôcť, môžme vyznačovať iné cesty. Ja si myslím, že je trošku problém povedať, že dá sa identifikovať dobrá produkcia sama ako keby o sebe, pretože ak držíte naozaj to, niekde to jablko a tvrdia vám, že je slovenské a je zo Španielska, vy to neviete úplne tak odlíšiť.
Ale v podstate sú tri druhy také značiek. Sú značky, ktoré sú samy sebe kvalitou, hej, tam vtedy spotrebiteľ vie sám si tú značku vyhľadať a otestovať, áno, aj si priplatiť a vie v podstate tú informačnú výhodu získať.
Poviem príklad. Ak je výrobca nejakej nemeckej kvalitnej automobilky, tak ten človek vie tú značku si jasne identifikovať a sama sebe je vlastne certifikátom. Také značky. Preto je dôležité, aby touto certifikáciou neboli postihnutí tí lokálni alebo akíkoľvek slovenskí producenti, ktorí sú sami už tak dobre etablovaní, že majú tú klientelu a vedia si ju nájsť, aby neboli vystavovaní nejakej dodatočnej šikane, ktorá by sa otočila paradoxne proti nim.
Druhá vec potom sú značky na, napríklad Nemci to razili ´made in Germany´, čo bolo jasné, že ak v podstate je niečo z nejakej komunity, tak vlastne tá certifikácia sama osebe je garanciou toho, že áno, je to v poriadku. Ja si myslím, že sem skôr speje návrh pána Linharta, že aby existovala nejaká certifikácia v zmysle, že to zastreší nejaká komunita, ktorá keď raz tam dá nejakú, alebo inštitúcia, alebo nejaké združenie, ktoré ak tam raz dá to potvrdenie, že, že tuná to sedí, tak potom už je to o tej dôvere, ako sa to vie komunikovať a hovorím, sadneme si na to, ja to v prvom kole podporím a po druhé, samozrejme, že dôjde podľa mňa veľa, veľa aj pripomienok, nápadov... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
10:23
Uvádzajúci uvádza bod 10:23
Patrick LinhartJa som veľmi rád, že sa tu strhla taká veľmi praktická, taká objektívna a veľmi odborná diskusia. Ja som naozaj za to veľmi rád.
V prvom rade by som chcel poďakovať všetkým, ktorí vystúpili v rozprave, a aby som dal na poriadok pár, pár vecí.
Pán Oravec, my sme riešili s pánom profesorom Bírešom tú certifikáciu a dohodli sme sa, že to bude urobené vnútorným predpisom. Bolo to v takom...
Ja som veľmi rád, že sa tu strhla taká veľmi praktická, taká objektívna a veľmi odborná diskusia. Ja som naozaj za to veľmi rád.
V prvom rade by som chcel poďakovať všetkým, ktorí vystúpili v rozprave, a aby som dal na poriadok pár, pár vecí.
Pán Oravec, my sme riešili s pánom profesorom Bírešom tú certifikáciu a dohodli sme sa, že to bude urobené vnútorným predpisom. Bolo to v takom politickom období, keď tá situácia nebola najlepšia medzi ministerstvami. Tento zákon pripravovalo mimochodom legislatívne oddelenie ministerstva pôdohospodárstva, nie hospodárstva, práve kvôli tomu udeleniu tej, tej certifikácie a tak ďalej. S pánom Hirmanom sme si len teda prebrali detaily a bolo to odsúhlasené s pánom Hirmanom aj celou koaličnou radou. A RVPS-ka a pán Bíreš, pán profesor Bíreš ako riaditeľ ŠVPS-ky teda navrhol, že bude to riešiť vnútorným predpisom a keď sa otvorí diskusia, tak aj v druhom kole môžeme pridať pozmeňovák, kde teda pokiaľ to nebude vnútorným predpisom a pokiaľ to bude potrebné zákonom, pokiaľ plénum bude mať s tým problém, a týmto pozmeňovákom už priamo určiť, že kto kde a ako. Nechceli sme to robiť takto natvrdo hneď na začiatku, pretože chceme dať priestor aj správcom trhovísk. Správcovia trhovísk momentálne si už označujú, veľa trhovísk, aj v Nových Zámkoch, keď pôjdete na Tržnicu v Nových Zámkoch, tak títo správcovia si už označujú svojich tých slovenských pestovateľov, prípadne slovenskí pestovatelia samostatne sa označujú, je tam aj také veľké napísané, že z vlastnej produkcie, hej. Ovocie, zelenina, z vlastnej produkcie.
A už keď hovorím o tých nových Zámkoch, keď už máme spoločný vkus na ženy, lebo vaša žena je z Nových Zámkov, aj moja žena je z Nových Zámkov, ja som sa tam priženil, tak tie Nové Zámky sú také v tom špecifické. Určite, pán Oravec, viete, že tam je jedna rodina, ktorá tam tak nejak operuje, dokonca už vytvára aj cenotvorbu, tá pani, ono ich je 8, majú 8 stánkov, čiže problém nemajú s tým skupovaním stánkov, majú niečo svoje, naozaj majú svoje, lebo majú záhradku malú, ale potom tam majú celú tú selekciu z Tesca, v podstate to je len také Tesco pod holým nebom. Hej? Keď si to tak zoberiete, keď tak vám preloží ešte v tých bedničkách, v Tesco bedničkách, v tých zelených to tam majú, tak jednoducho oni nemajú problém si zaplatiť 8 miest, pretože majú na to peniaze, dokonca si už aj robia cenotvorbu, už prešli do takého mafiánskeho štýlu, že si vytvárajú cenotvorbu, no ale sú chránené primátorom v Nových Zámkoch, takže je to jeho kamarátska nejaká rodina údajne, takže jednoducho neviem s tým nijak pohnúť priamo u tohto trhoviska, ale toto sa deje aj úplne všade, v celom štáte sa toto deje.
Ja som prebehol trhoviská v rámci reseču, bol som v Košiciach, bol som v Poprade, bol som na Miletičke v Bratislave, sú aj o tom záznamy, sú aj videá o tom a ukazoval som na tieto nedostatky. Takže ešte raz aby som teda konkrétne odpovedal na túto otázku, tá, ten fokusy na to, že buď v druhom čítaní, keď to chceme dať legislatívne do toho zákona, môžme, po nejakých dohodách, lebo je to otvorená vec, nie je to nič uzavreté a pokiaľ nie, tak pán Bíreš a teda ŠVPS-ka by si to rada riešila sama vo svojej kompetencii vnútorným predpisom. To je jedna vec.
Vypravovalo to ministerstvo pôdohospodárstva tento zákon a ešte by som odpovedal, neboli to dva zákony, ono s tými odbytovými centrami bol problém, lebo zase bolo to prilepené s pánom Hirmanom a pán Dostál, ktorý tu sedí, tak, samozrejme, a veľmi správne, pán Dostál, ste to urobil, tak pán Dostál povedal, že to je prílepok, čo my sme uznali, že to je prílepok a my sme ten zákon stiahli. Čiže to je úplne v poriadku, je to pravda, chceli sme to veľmi rýchlo presadiť, pretože tá politická situácia bola naozaj vtedy veľmi horká.
No a ešte k tej politickej situácii. Keď sa OĽANO mlátilo so SaS-kou a medzi sebou, tak tam nebol veľký priestor na to, aby sme behali medzi ministerstvami, špeciálne nie medzi ministerstvom OĽANO a SaS. Aj pre mňa ako člena vtedajšej koalície so SME RODINA bolo toto veľmi komplikované. Ja som vôbec rád, že som tento zákon dal, aj sa vkladal na niekoľkokrát a prekladal sa do nekonečna, v podstate od kedy, od septembra je už v pléne, takže dnes máme marec. Takže len toto k tomu.
Ďalej by som chcel povedať, poďakovať pánu Kočišovi, úplne správne ste hovoril, že plodiny by sa mali jesť v rámci makrobiotiky zo svojho lokálneho okolia a pán Taraba tak isto spomínal to víno. Na to by som veľmi rád reagoval, pretože mám s tým 20-ročné skúsenosti z pohľadu potravinového kritika, ktorý uháňa takýchto podvodníkov všade po svete.
Žil som v Írsku, aj tam to, tam to tak nefunguje, aj tam majú problémy, ale tam to nefunguje ako u nás, ale dobre, vrátim sa naspäť na Slovensko. Írsko je ostrov, je uzavretá krajina, veľa sa tam dováža, ale si pestujú sami a nemajú tento problém, tam nikoho asi nenapadne ísť do skladu a kúpiť niečo a povedať, že to je írske. Ako ja som nevidel Íra farmára, ktorý by sa tváril, že je farmár, nakupuje v Kauflande, ako alebo v Audi alebo v Lidli, lebo niekde tam, takže to som nikdy nevidel, nemajú to mentálne myslenie.
My aj geograficky, samozrejme, sme viac ohrození tým, že sme kontinent v strede Európy, v srdci Európy, máme tu Poliakov, ktorí tu dovážajú, Maďari, ktorí tu dovážajú, no a do toho maďarského skladu konkrétneho sa dováža úplne z celého, z celej Európy, z celej Európskej únie, tak to z celej Európskej únie, hlavne zo skladov z Belgicka vyradené rôzne tieto životu nebezpečné, zdraviu škodlivé plodiny. Čiže v rámci makrobiotiky by sme mali naozaj podporovať svojich lokálnych pestovateľov, nejaké označenia už existujú, áno, oni existujú, ale nefungujú. A ja vám poviem prečo nefungujú. Nefungujú preto, lebo sú dobrovoľné a to je ten problém. Hej? To je ten problém tej dobrovoľnosti, RVPS-ka nemá dosť kontrolórov, hovorím traja kontrolóri v Nových Zámkoch na 150 obchodov plus trhovisko. To sa nedá. Ja tých kontrolórov poznám, ja o nich môžem povedať po mene, pán Hlísta, ako ja vám ich môžem vymenovať aj s riaditeľom, ja ich poznám, ja som tento zákon aj s nimi tvoril a ja som s nimi diskutoval ako aj s pani Jankou Kováčovou, ktorej je šéfka tržnice v Nových Zámkoch, takže po mene všetkých poznám a tento zákon neni z Bratislavy niekde od stola z parlamentu, že tam šupne a na, trápte sa, tento zákon je jednoducho odšľapaný z praxe, z chodníka a je priamo z ulice vytvorený a prinesený do pléna. Tak som sa dostal aj ja do pléna, z ulice, ako potravinový kritik spred parlamentu, keď som tu chodil na výbory k pánovi Zelníkovi, šéfovi zdravotníckeho výboru zo SNS a až po poslanca.
Naša kontrola nie je dostatočná a ja vám poviem napríklad, ako sa dá obísť. Ako sa dá obísť veľa vecí. Ako sa dá obísť napríklad to, že ste pestovateľ - nepestovateľ. Celý ten proces som si zdokladoval, my sme to chceli riešiť komplexne, systémovo, bohužiaľ, by sme museli zapojiť do toho ministerstvo vnútra, pani Remišovú, čo bolo vtedy nemožné kvôli informatizácii systému, lebo mal by to byť nejaký informačný systém. Ja som ten systém aj vymyslel, aj navrhol, nazval som ho Potravinový semafor, pre trhoviská, jednoducho oni nemajú možnosť ako skontrolovať napríklad polia, hej? Čiže RVPS-ka príde a povie RVPS-ke, že tu je zmluva, tu je dohoda, tu je o poli, o prenájme nejakého políčka, to si môže napísať Janko Hraško s Evičkou, cez balkón si spíšu a napíšu si niečo a obaja majú len dva balkóny a jeden má 1m2 po babičke niekde na dedine, takže si to môže prenajímať a ja neviem čo všetko a môžete tam pestovať 10 ton banánov a ananásov akože v úvodzovkách mesačne, hej, lebo to je ich produkcia. A potom sa ide na RVPS-ku, tam dostanete pečiatku, že v pohode, však máte zmluvu, papierovo to sedí, založí si do šuflíka a nikto nič neuvidí a nikto ani nevie, či to pole vôbec existuje alebo nie a čo sa tam pestuje. Vymyslel som aplikáciu, bohužiaľ, nepodarilo sa nám to aplikovať kvôli tomu, že to bol taký veľký medzirezortný projekt a kvôli tomu, že tá politická situácia už vtedy bola nestabilná. Ja som volil kratšiu formu. Ja volím takú formu, že dobre, poďme do toho, ja nehovorím, že ten zákon je dokonalý, určite každý zákon keď si vezmem, tuto je dvojstránkový, no neni problém, však áno, samozrejme, nejaký základ je, hej ten pilier, ten podstavec, ten základný pilier je postavený, je napísaný schválne veľmi jednoducho a veľmi stručne, veľmi jednoducho, to je veľmi jednoduchý zákon, to je pár riadkov keď sa na toto pozriete, nie je tak komplikovaný ako odbytové centrá alebo potravinový semafor, alebo niečo iné. Toto je naozaj veľmi jednoduchý zákon a práve preto je tak napísaný, tak veľmi jednoducho, aby sa k tomu mohli dávať prípadné návrhy, pozmeňováky v druhom čítaní. My sme nečakali, že každý bude súhlasiť s týmto zákonom, ale to máte ako pivo jednej značky. Ono je také univerzálne, jedna značka americká, nebudem hovoriť, ktoré na B, je také univerzálne pivo, pije to každý, aj ženy, aj muži, aj chutí to tým, čo majú radi plzňové pivá aj ipy, aj čierne pivá, také je to také nejaké medzi. Hej? Aby oslovil každého. No dobre a teraz z toho môžeme urobiť alebo ipu, alebo čierne pivo, alebo poďme z toho vytvoriť niečo, čo potrebujeme na konci dať dokopy, aby to malo nejaký zmysel, nejakú hlavu a pätu. Ja sa nebránim komunikácii, nebránim sa tomu, aby tento zákon prešiel do druhého čítania potom nejakými ešte úpravami, som otvorený.
Takže, pán Taraba a pán Oravec, ja budem veľmi rád, keď si sadneme, obaja ste rozumní ľudia, nebudem sa pozerať na politické tričká. Sadneme si. Keď to podporíte do prvého čítania, ja vám sľubujem, že keď v druhom čítaní nebude zahrnutý váš pozmeňovák alebo nebude akceptovaný, alebo sa otočím chrbtom, tak kľudne to zarežte a dobre, je to moja chyba, ja si to zoberiem na svoje plecia, že dobre, ja som zlyhal, ale prosím vás, nepotopte tento zákon a podporte tento zákon, aby išiel do prvého čítania, v druhom čítaní tam to môžeme upravovať, ten zákon je postavený dobre, stačí tam upraviť pár riadkov alebo dodať pár riadkov, pokiaľ mu tam chýbajú, super, som otvorený debate.
Veľmi pekne vám ďakujem za slovo.
Uvádzajúci uvádza bod
23.3.2023 o 10:23 hod.
BSc.
Patrick Linhart
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Ja som veľmi rád, že sa tu strhla taká veľmi praktická, taká objektívna a veľmi odborná diskusia. Ja som naozaj za to veľmi rád.
V prvom rade by som chcel poďakovať všetkým, ktorí vystúpili v rozprave, a aby som dal na poriadok pár, pár vecí.
Pán Oravec, my sme riešili s pánom profesorom Bírešom tú certifikáciu a dohodli sme sa, že to bude urobené vnútorným predpisom. Bolo to v takom politickom období, keď tá situácia nebola najlepšia medzi ministerstvami. Tento zákon pripravovalo mimochodom legislatívne oddelenie ministerstva pôdohospodárstva, nie hospodárstva, práve kvôli tomu udeleniu tej, tej certifikácie a tak ďalej. S pánom Hirmanom sme si len teda prebrali detaily a bolo to odsúhlasené s pánom Hirmanom aj celou koaličnou radou. A RVPS-ka a pán Bíreš, pán profesor Bíreš ako riaditeľ ŠVPS-ky teda navrhol, že bude to riešiť vnútorným predpisom a keď sa otvorí diskusia, tak aj v druhom kole môžeme pridať pozmeňovák, kde teda pokiaľ to nebude vnútorným predpisom a pokiaľ to bude potrebné zákonom, pokiaľ plénum bude mať s tým problém, a týmto pozmeňovákom už priamo určiť, že kto kde a ako. Nechceli sme to robiť takto natvrdo hneď na začiatku, pretože chceme dať priestor aj správcom trhovísk. Správcovia trhovísk momentálne si už označujú, veľa trhovísk, aj v Nových Zámkoch, keď pôjdete na Tržnicu v Nových Zámkoch, tak títo správcovia si už označujú svojich tých slovenských pestovateľov, prípadne slovenskí pestovatelia samostatne sa označujú, je tam aj také veľké napísané, že z vlastnej produkcie, hej. Ovocie, zelenina, z vlastnej produkcie.
A už keď hovorím o tých nových Zámkoch, keď už máme spoločný vkus na ženy, lebo vaša žena je z Nových Zámkov, aj moja žena je z Nových Zámkov, ja som sa tam priženil, tak tie Nové Zámky sú také v tom špecifické. Určite, pán Oravec, viete, že tam je jedna rodina, ktorá tam tak nejak operuje, dokonca už vytvára aj cenotvorbu, tá pani, ono ich je 8, majú 8 stánkov, čiže problém nemajú s tým skupovaním stánkov, majú niečo svoje, naozaj majú svoje, lebo majú záhradku malú, ale potom tam majú celú tú selekciu z Tesca, v podstate to je len také Tesco pod holým nebom. Hej? Keď si to tak zoberiete, keď tak vám preloží ešte v tých bedničkách, v Tesco bedničkách, v tých zelených to tam majú, tak jednoducho oni nemajú problém si zaplatiť 8 miest, pretože majú na to peniaze, dokonca si už aj robia cenotvorbu, už prešli do takého mafiánskeho štýlu, že si vytvárajú cenotvorbu, no ale sú chránené primátorom v Nových Zámkoch, takže je to jeho kamarátska nejaká rodina údajne, takže jednoducho neviem s tým nijak pohnúť priamo u tohto trhoviska, ale toto sa deje aj úplne všade, v celom štáte sa toto deje.
Ja som prebehol trhoviská v rámci reseču, bol som v Košiciach, bol som v Poprade, bol som na Miletičke v Bratislave, sú aj o tom záznamy, sú aj videá o tom a ukazoval som na tieto nedostatky. Takže ešte raz aby som teda konkrétne odpovedal na túto otázku, tá, ten fokusy na to, že buď v druhom čítaní, keď to chceme dať legislatívne do toho zákona, môžme, po nejakých dohodách, lebo je to otvorená vec, nie je to nič uzavreté a pokiaľ nie, tak pán Bíreš a teda ŠVPS-ka by si to rada riešila sama vo svojej kompetencii vnútorným predpisom. To je jedna vec.
Vypravovalo to ministerstvo pôdohospodárstva tento zákon a ešte by som odpovedal, neboli to dva zákony, ono s tými odbytovými centrami bol problém, lebo zase bolo to prilepené s pánom Hirmanom a pán Dostál, ktorý tu sedí, tak, samozrejme, a veľmi správne, pán Dostál, ste to urobil, tak pán Dostál povedal, že to je prílepok, čo my sme uznali, že to je prílepok a my sme ten zákon stiahli. Čiže to je úplne v poriadku, je to pravda, chceli sme to veľmi rýchlo presadiť, pretože tá politická situácia bola naozaj vtedy veľmi horká.
No a ešte k tej politickej situácii. Keď sa OĽANO mlátilo so SaS-kou a medzi sebou, tak tam nebol veľký priestor na to, aby sme behali medzi ministerstvami, špeciálne nie medzi ministerstvom OĽANO a SaS. Aj pre mňa ako člena vtedajšej koalície so SME RODINA bolo toto veľmi komplikované. Ja som vôbec rád, že som tento zákon dal, aj sa vkladal na niekoľkokrát a prekladal sa do nekonečna, v podstate od kedy, od septembra je už v pléne, takže dnes máme marec. Takže len toto k tomu.
Ďalej by som chcel povedať, poďakovať pánu Kočišovi, úplne správne ste hovoril, že plodiny by sa mali jesť v rámci makrobiotiky zo svojho lokálneho okolia a pán Taraba tak isto spomínal to víno. Na to by som veľmi rád reagoval, pretože mám s tým 20-ročné skúsenosti z pohľadu potravinového kritika, ktorý uháňa takýchto podvodníkov všade po svete.
Žil som v Írsku, aj tam to, tam to tak nefunguje, aj tam majú problémy, ale tam to nefunguje ako u nás, ale dobre, vrátim sa naspäť na Slovensko. Írsko je ostrov, je uzavretá krajina, veľa sa tam dováža, ale si pestujú sami a nemajú tento problém, tam nikoho asi nenapadne ísť do skladu a kúpiť niečo a povedať, že to je írske. Ako ja som nevidel Íra farmára, ktorý by sa tváril, že je farmár, nakupuje v Kauflande, ako alebo v Audi alebo v Lidli, lebo niekde tam, takže to som nikdy nevidel, nemajú to mentálne myslenie.
My aj geograficky, samozrejme, sme viac ohrození tým, že sme kontinent v strede Európy, v srdci Európy, máme tu Poliakov, ktorí tu dovážajú, Maďari, ktorí tu dovážajú, no a do toho maďarského skladu konkrétneho sa dováža úplne z celého, z celej Európy, z celej Európskej únie, tak to z celej Európskej únie, hlavne zo skladov z Belgicka vyradené rôzne tieto životu nebezpečné, zdraviu škodlivé plodiny. Čiže v rámci makrobiotiky by sme mali naozaj podporovať svojich lokálnych pestovateľov, nejaké označenia už existujú, áno, oni existujú, ale nefungujú. A ja vám poviem prečo nefungujú. Nefungujú preto, lebo sú dobrovoľné a to je ten problém. Hej? To je ten problém tej dobrovoľnosti, RVPS-ka nemá dosť kontrolórov, hovorím traja kontrolóri v Nových Zámkoch na 150 obchodov plus trhovisko. To sa nedá. Ja tých kontrolórov poznám, ja o nich môžem povedať po mene, pán Hlísta, ako ja vám ich môžem vymenovať aj s riaditeľom, ja ich poznám, ja som tento zákon aj s nimi tvoril a ja som s nimi diskutoval ako aj s pani Jankou Kováčovou, ktorej je šéfka tržnice v Nových Zámkoch, takže po mene všetkých poznám a tento zákon neni z Bratislavy niekde od stola z parlamentu, že tam šupne a na, trápte sa, tento zákon je jednoducho odšľapaný z praxe, z chodníka a je priamo z ulice vytvorený a prinesený do pléna. Tak som sa dostal aj ja do pléna, z ulice, ako potravinový kritik spred parlamentu, keď som tu chodil na výbory k pánovi Zelníkovi, šéfovi zdravotníckeho výboru zo SNS a až po poslanca.
Naša kontrola nie je dostatočná a ja vám poviem napríklad, ako sa dá obísť. Ako sa dá obísť veľa vecí. Ako sa dá obísť napríklad to, že ste pestovateľ - nepestovateľ. Celý ten proces som si zdokladoval, my sme to chceli riešiť komplexne, systémovo, bohužiaľ, by sme museli zapojiť do toho ministerstvo vnútra, pani Remišovú, čo bolo vtedy nemožné kvôli informatizácii systému, lebo mal by to byť nejaký informačný systém. Ja som ten systém aj vymyslel, aj navrhol, nazval som ho Potravinový semafor, pre trhoviská, jednoducho oni nemajú možnosť ako skontrolovať napríklad polia, hej? Čiže RVPS-ka príde a povie RVPS-ke, že tu je zmluva, tu je dohoda, tu je o poli, o prenájme nejakého políčka, to si môže napísať Janko Hraško s Evičkou, cez balkón si spíšu a napíšu si niečo a obaja majú len dva balkóny a jeden má 1m2 po babičke niekde na dedine, takže si to môže prenajímať a ja neviem čo všetko a môžete tam pestovať 10 ton banánov a ananásov akože v úvodzovkách mesačne, hej, lebo to je ich produkcia. A potom sa ide na RVPS-ku, tam dostanete pečiatku, že v pohode, však máte zmluvu, papierovo to sedí, založí si do šuflíka a nikto nič neuvidí a nikto ani nevie, či to pole vôbec existuje alebo nie a čo sa tam pestuje. Vymyslel som aplikáciu, bohužiaľ, nepodarilo sa nám to aplikovať kvôli tomu, že to bol taký veľký medzirezortný projekt a kvôli tomu, že tá politická situácia už vtedy bola nestabilná. Ja som volil kratšiu formu. Ja volím takú formu, že dobre, poďme do toho, ja nehovorím, že ten zákon je dokonalý, určite každý zákon keď si vezmem, tuto je dvojstránkový, no neni problém, však áno, samozrejme, nejaký základ je, hej ten pilier, ten podstavec, ten základný pilier je postavený, je napísaný schválne veľmi jednoducho a veľmi stručne, veľmi jednoducho, to je veľmi jednoduchý zákon, to je pár riadkov keď sa na toto pozriete, nie je tak komplikovaný ako odbytové centrá alebo potravinový semafor, alebo niečo iné. Toto je naozaj veľmi jednoduchý zákon a práve preto je tak napísaný, tak veľmi jednoducho, aby sa k tomu mohli dávať prípadné návrhy, pozmeňováky v druhom čítaní. My sme nečakali, že každý bude súhlasiť s týmto zákonom, ale to máte ako pivo jednej značky. Ono je také univerzálne, jedna značka americká, nebudem hovoriť, ktoré na B, je také univerzálne pivo, pije to každý, aj ženy, aj muži, aj chutí to tým, čo majú radi plzňové pivá aj ipy, aj čierne pivá, také je to také nejaké medzi. Hej? Aby oslovil každého. No dobre a teraz z toho môžeme urobiť alebo ipu, alebo čierne pivo, alebo poďme z toho vytvoriť niečo, čo potrebujeme na konci dať dokopy, aby to malo nejaký zmysel, nejakú hlavu a pätu. Ja sa nebránim komunikácii, nebránim sa tomu, aby tento zákon prešiel do druhého čítania potom nejakými ešte úpravami, som otvorený.
Takže, pán Taraba a pán Oravec, ja budem veľmi rád, keď si sadneme, obaja ste rozumní ľudia, nebudem sa pozerať na politické tričká. Sadneme si. Keď to podporíte do prvého čítania, ja vám sľubujem, že keď v druhom čítaní nebude zahrnutý váš pozmeňovák alebo nebude akceptovaný, alebo sa otočím chrbtom, tak kľudne to zarežte a dobre, je to moja chyba, ja si to zoberiem na svoje plecia, že dobre, ja som zlyhal, ale prosím vás, nepotopte tento zákon a podporte tento zákon, aby išiel do prvého čítania, v druhom čítaní tam to môžeme upravovať, ten zákon je postavený dobre, stačí tam upraviť pár riadkov alebo dodať pár riadkov, pokiaľ mu tam chýbajú, super, som otvorený debate.
Veľmi pekne vám ďakujem za slovo.
Rozpracované