22. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vážený pán predsedajúci, ďakujem za slovo.
Pán minister mi práve povedal, že si na chvíľku odbehol, ale tak ja predsa len poviem jednu vec, však on to sám veľmi dobre vie, rokujeme o zákone, ktorý v podstate dostal do rúk ako horúci zemiak, a je nový minister vo funkcii, takže mnohé veci, ktoré budem hovoriť sa tak ani netýkajú súčasného ministra Šaška, ale skôr jeho predchodkyne. Ja sa nejdem vyjadrovať k odbornej stránke veci, na to tu máme kolegov, ktorí sa venujú zdravotníctvu, ja sa skôr pozriem na tie peniaze, tak by som povedal. A začnem, začnem pri konsolidačnom balíku.
Sú to necelé dva mesiace ako sa, ako predseda vlády s ministrom financií a ďalšími členmi vlády ohlásil, ohlásil konsolidačný balík, na televíznej obrazovke počítača sme videli čísla, ktoré mali, ktoré vyplynuli z tých navrhovaných konsolidačných opatrení tak, aby napokon štát získal budúci rok dve miliardy sedemsto miliónov eur. Ubehlo iba 16 dní a tento konsolidačný balík táto snemovňa schválila, lepšie povedané vládni poslanci tejto snemovne schválili. My sme už vtedy upozorňovali, že je to šité horúcou ihlou, alebo keby som to povedal, povedal možno primeranejšie, táto bábovka, táto bábovka sa upiekla veľmi rýchlo a ešte ostala poriadne nafúknutá. Čo tým myslím.
Potreba konsolidovania verejných financií bola zhruba na úrovni jeden a pol miliardy eur, ale tento balík bol o viac ako miliardu väčší. Vtedy sme si kládli otázku, že čo bude, čo vlastne sa bude financovať z tejto miliardy, miliardy eur navyše. No a vidíme, že už je to tu. Je to, je to problém, ktorý sa týka zdravotníctva a platov, platov lekárov a všeobecne zdravotníkov. Je to, je to vážny problém, ale na druhej strane tento problém bol aj očakávateľný, pretože keď tú bábovku piekli tí kuchári, tak asi neboli pritom všetci. Pretože, pretože jedna politická strana sa vyhradila voči tomuto balíku, ale napriek tomu, ako sme videli potom, poslušne všetci poslanci vládnej koalície tento konsolidačný balík schválili. No a stalo sa to, čo sa stalo už v tomto parlamente v tomto funkčnom období viackrát, to znamená, niečo sa prijalo a teraz sa to začalo opravovať a ešte sa to bude opravovať neviem ako dokedy, ak sa vôbec niečo takéto opraviť dá. A môžem to pomenovať tak, že keď niekto hlasne kričí, tak z toho, z tej bábovky, z toho nafúknutého priestoru, čo vznikol v tej bábovke, z tej viac ako miliardy eur, tak si môže odkrojiť nejaké peniaze. A toto je ten prípad, keďže na zvýšené mzdy lekárov má plynúť z tohto, z tejto už rezervy ako, neviem, ako to nazvať celkom presne, má plynúť viac ako sto miliónov eur.
Ja sa pýtam, kto bude ďalší kričať a kto ešte bude kričať tak veľmi a bude tak tlačiť spoločnosť do kúta a vládu, samozrejme, aby tie peniaze získal. Ja neviem, čo to bude. Budú to, budú to opäť plošné dotácie na energie, alebo to budú nejaké ďalšie dôchodky, alebo čo to bude. Nevieme, pretože ten balík viac ako miliardy eur, ktorý je navyše, nie je, nie je rozpracovaný ani v návrhu štátneho rozpočtu. Je tam spomenutý veľmi chabo a ak môžem povedať, tak ide do jedného veľkého mešca, ktorý nemá žiadne účelové viazanie tých prostriedkov, a to je všeobecná pokladničná správa. To znamená, to budú peniaze, ktoré budú v rukách vlády.
A teraz konkrétne ešte k jednému bodu, ktorému sa tu venujeme dosť málo, a to sú platby za poistencov štátu. Súčasťou tejto novely je aj zdvihnutie koeficientu, podľa ktorého sa bude, bude upravovať platba za poistencov štátu v mesiaci december. Tá sadzba stúpne zo 4,5 % na šesť celá, niečo vyše, 6,55 %. Prečo? A pritom sa pozastavím. Platy za poistencov štátu sa rátajú takýmto spôsobom. Zoberú sa všetci ekonomicky neaktívni občania, potom sa zoberie ich počet, ten sa vynásobí, vynásobí priemernou mzdou spred dvoch rokov a tým koeficientom 4,5 %. Aby bolo jasné, teraz máme koeficient 4,5 %, budúci rok bude tiež 4,5 % a ten ďalší rok by mal byť 5 %. Takže takto sa to urobí. A teraz zrazu zistíme ku koncu roka, že ten koeficient nám nejako nefunguje. Otázka, že je či práve tento spôsob, práve tento spôsob dopĺňania príjmov do zdravotníctva zo strany štátneho rozpočtu je ten správny. Pretože upozorňuje na to aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť. Tie doplatky štátu, keď to tak povieme, by mali byť zhruba na takej úrovni, aby dofinancovali zdravotníctvo primerane. To znamená, aby tam nebolo ani príliš veľa peňazí, aby sa nerozhadzovali, a na druhej strane, aby tam bol dostatok, aby boli financované všetky činnosti, ktoré je potrebné financovať.
Takže kladiem si otázku, je tento spôsob dobrý? A poviem to na vlastne na tomto príklade, ktorý tu máme, ktorý tu máme v tomto návrhu zákona. Aký je dôvod, že sa ten koeficient v decembri zdvihne? Veľmi jednoduchý, pretože v rozpočte dávame nejaké peniaze za poistencov štátu, lenže to vyšlo tak, že tých poistencov je trošku menej, to znamená, že ten koeficient musíme zväčšiť v decembri, aby sme sa dostali na tú sumu, ktorá je určená v rozpočte. A toto sa má diať aj budúci rok. My pritom pracujeme s veľmi nepresnými číslami, pretože ja sa opýtam, ak odišli poistenci štátu, je ich menej, ako sme čakali, kam sa podeli. Samozrejme, že už začíname aj vymierať, to je pravda, ale na druhej strane je pravdepodobné, že sa presunuli do medzi ekonomicky aktívnych, to znamená, že platia odvody. Ak platia odvody, tak napĺňajú vo vyššej miere zdravotné poisťovne, to mi tam chýba.
Ďalej poviem, do budúceho roka sa plánujú veľké opatrenia, ktoré sú už v konsolidačnom balíku a napokon mnohé sú potom kvantifikované aj v rozpočte, a to sú opatrenia, ktoré súvisia so zdvíhaním daní, poplatkov a tak ďalej. Čo toto spraví s podnikateľským prostredím? Ako to bude vyzerať s ekonomickými aktívnymi osobami v tomto štáte? Nebudeme mať menej zamestnancov? Ak budem mať menej zamestnancov, nebudeme mať viac, viac tých, ktorí sú neekonomicky aktívni, ekonomicky neaktívni a budú na pleciach štátu? To sú veľmi vážne veci a s týmito, týmito parametrami by sa malo pracovať, pretože sledujeme to, keď si pozriete ten koeficient za poistencov štátu, ako sa to robilo v posledných desiatich, pätnástich rokov, tak to takto kadejako lietalo. Potom sme prišli na myšlienku, že dajme tam pevnú sumu, nevyhovovalo to, potom sme sa zase vrátili ku koeficientu, máme teraz dočasný 4,5, potom budeme mať o dva roky budeme mať 5 % a tak ďalej.
To znamená, ja upozorňujem na to, že my sa musíme zamyslieť nad tým, akým spôsobom štát bude financovať zdravotníctvo, aký ho bude doplácať za tých svojich, za tých svojich ľudí, ktorí neplatia zdravotné odvody. Musíme sa nad tým zamyslieť. A tým skôr, že keď sa pozrieme do návrhu štátneho rozpočtu na budúci rok, ktorý, samozrejme, obsahuje aj výhľad na ďalšie dva roky a pozrieme si, aké sú tam čísla, tak tento rok by mali celkové výdavky na zdravotníctvo byť 8,9 mld. eur, budúci rok 9,6 a v roku 2026 10 mld. takmer. To znamená, každý rok nám to poskočí o pol miliardy eur. A teraz my hovoríme o čiastke zhruba dva, dva a pol miliardy eur, ktorú štát platí za svojich poistencov. To znamená, je to nejaká štvrtina tých výdavkov, čo sú v celom, v celom zdravotníctve, je postavená, by som povedal, dosť na vode. A možnože toto je jeden z problémov, nad ktorým by sme sa mali tiež zamyslieť. Platy zdravotníkov je jedna vec pochopiteľne, idú z toho celého balíka pochopiteľne, ale my by sme sa mali zamyslieť nad tým, že vlastne ako to máme projektovať. Ja tam vidím len, skutočne keď sa pozriete do rozpočtu, návrh rozpočtu, tak tam máte len tieto okrúhle čísla, ako nám to pôjde hore každý rok zhruba o pol miliardy eur, ale ja nevidím za tým nejaké, nejaké prepočty. Možnože sú na ministerstve zdravotníctva, ale zdá sa, že sú tiež deravé. Keď musíme dva mesiace, necelé dva mesiace pred koncom roka tento koeficient upravovať, lebo sme si to nevedeli vypočítať.
Takže ten apel je, že ja držím ministrovi zdravotníctva palce, aby vlastne sa do budúcna pracovalo s presnými analýzami a aby sa nehovorilo len sucho o, alebo sucho, ako to poviem, len o tých odborných veciach, ale aby sa hovorilo o peniazoch. Aby sa hovorilo o peniazoch od podstaty, od tých základných výpočtov, na základe ktorých budeme potom stavať vývoj celého systému.
Ďakujem za pozornosť.
Rozpracované
Vystúpenia
15:13
Vystúpenie v rozprave 15:13
Tomáš SzalayPán Matovič hovorí, že ideme okradnúť lekárov týmto zákonom. No neviem, myslím si, že sme tých lekárov už okradli zákonom schváleným pred štyrmi týždňami v rámci konsolidácie. Toto je pokus o úpravu toho zákona, aby sme ich okradli menej, ako im hrozí, že sme ich okradli pred tými štyrmi týždňami. A aj vtedy som to kritizoval, ale nie preto, že by som bol zástanca platového automatu, ale preto, a to považujem za najväčšiu chybu tejto vlády, že tú konsolidáciu na úkor zdravotníctva urobili bez toho, že by to mali premyslené aspoň o jeden ťah dopredu. Už dvakrát tí zdravotníci predtým dávali výpovede, raz za Uhliarika a raz za Lengvarského, už sme sa mohli všetci poučiť, že opatrne tu treba našľapovať, nie bez diskusie, nielen tak s bubnom na zajace. Neviem, čo má byť koncovka tejto hry, ale v tejto chvíli to nevyzerá na to, že by to bol býval mal niekto premyslené. To je chyba, ktorej sa táto vláda dopustila. Za to tento pán minister nemôže, lebo tam nebol. Mohla by za to teoreticky pani Dolinková, ale dokonca ani tá nebola pri rokovaniach o konsolidácii, pretože ju do toho len namočili, riešili to jej stranícki kolegovia. Takže rokujme o tom memorande, či má, alebo nemá platiť, a čo v ňom má, alebo nemá byť.
Marek Krajčí tu ďalej spomenul, že medzi ľuďmi, ktorí dávajú výpovede v nemocniciach, sú aj takí lekári, ktorých plat alebo mzda teda nezávisí od platového automatu, pretože v tých pohnutých dňoch v roku 2022 podpísali pracovné zmluvy, v ktorých majú priamo zakotvený platový automat. Bez ohľadu na to, čo je napísané v zákone, ich pracovná zmluva obsahuje tú valorizačnú doložku. Ja sa chcem spýtať, a že to som že fakt naštvaný, akým právom podpísal akýkoľvek riaditeľ nejakej štátnej nemocnice takýto typ pracovnej zmluvy?! To sú že debili a kreténi v tých funkciách? Prepáčte za úprimnosť, ale ako môže nejaký zodpovedný riaditeľ štátnej inštitúcie podpísať takto nevýhodný typ pracovnej zmluvy so svojimi zamestnancami?! My aj keď zajtra zrušíme, keby sme zrušili platový automat, tak tým ľuďom sa budú stále valorizovať v desiatich percent... 10-percentne medziročne ich mzdy. To akým právom mohol niekto podpísať? Toto by sa, prosím pekne, v súkromnej organizácii nemohlo stať, lebo by majiteľ takého riaditeľa okamžite na hodinu vyhodil z práce. Takéto nevýhodné zmluvy dokážu očividne podpisovať len politickí nominanti, ktorí vedia, že sú tam na dobu určitú a po nich príde potopa, nemusia sa trápiť s tým, ako sa s takouto vecou vyrovná tá organizácia, v mene ktorej toto podpísali. Ako ja to považujem za škandalózne, že takéto zmluvy v slovenskom zdravotníctve máme a považujem to za zlyhanie manažmentu v štátnych nemocniciach.
Potom tu zaznela poznámka o tom, že jednoduchšie výkony robia súkromníci a zložitejšie výkony končia v štátnych nemocniciach, ktoré potom na to doplácajú, pretože nemajú preplatené náklady. No povedzme si na rovinu, že tu máme stratifikáciu, ktorá hovorí, čo kto smie robiť. A áno, menšie nemocnice smú robiť jednoduchšie výkony a zložitejšie výkony musia robiť nemocnice vyššieho typu. A zhodou okolností tak to už vyšlo pri decentralizácii verejnej správy v roku 2003, že tie menšie nemocnice skončili na župách a mestách a tie župy a mestá ich prenajali, predali, dlhodobo poskytli súkromným investorom, čiže súkromní investori dnes prevádzkujú menšie nemocnice, ktorým, opakujem, zo stratifikácie, na ktorej ste sa podieľali aj vy, vyplývajú kompetencie, čo môžu a čo nemôžu robiť. Ale náročnejšie výkony sú tiež dobre ohodnocované a toto je DRG, teda platbu za diagnózu, kde sa zohľadňujú aj vyššie náklady s technikou, viac času, ktoré tam musí stráviť viac odborný personál a tak ďalej a tak ďalej. A keby sme platili podľa DRG, tak už sa nemôžeme vyhovárať na to, že niekto alebo, nie je dofinancovaný.
Nemocnice by nemali byť akciové spoločnosti, hovorí Marek Krajčí. Ja sa pýtam: a je to zlé, keby boli akciové spoločnosti? Je skutočnosť, že napríklad kardiocentrum NÚSCH je akciová spoločnosť a je dobre financovaný a dobre to tam vyzerá, je to zlé? Akože závidíme im a chceme im, aby to vyzeralo rovnako, ako to vyzerá na Kramároch alebo na Mickiewiczovej? Nie je to zlé. Chceme, aby všetky nemocnice na Slovensku vyzerali tak, ako to kardiocentrum. A ak, áno, treba kvôli tomu urobiť veľa vecí. Treba nasta... treba v prvom rade urobiť poriadok v tej nemocnici a potom nastavovať, samozrejme, aj platby. Ale kým nezačneme robiť poriadok a keď tam budeme len dolievať peniaze, tak ten poriadok v tej nemocnici nezavládne a frustrácia bude trvať ďalej.
K lekárskym fakultám som už povedal niečo vo faktickej poznámke. Lekárske fakulty sa nevedia spoľahnúť na štát. Pozrel som si aj počty študentov, jak sa to vyvíjalo posledných päť rokov. Jeden jediný rok sa prijalo o dvesto študentov viac na lekárske fakulty a vzápätí to dekani horko oľutovali, pretože zistili, že na ďalšie roky už nedostanú peniaze a vlastne druhýkrát už túto chybu neurobili a počty študentov sú niveau stabilisé, nemeniace sa, počty študentov nestúpajú. Myslím si, že výzvou pre slovenské zdravotníctvo je rozmýšľať, ako v budúcnosti riešiť zdravotníctvo bez tých lekárov. To znamená, ako presunúť kompetencie na nižší zdravotný personál, ako posilniť samoliečbu, ako posilniť osvetu, edukáciu, ako posilniť umelú inteligenciu, aplikácie, telemedicínu a tak ďalej, ako sa vysporiadať s touto výzvou, keď vieme, že tých zdravotníkov viac nebude.
No a na záver, ešte mám asi 40 sekúnd, pán Šipoš spomenul, že chorí sú vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni a zdravých poistencov si vyberajú súkromné poisťovne, to je, že po A že nezmysel, po B že nezmysel, po C ešte raz že nezmysel a prejav toho, že pán Šipoš netuší, o čom rozpráva. A keby aj tušil, tak by musel ešte vedieť, že existuje prerozdeľovací mechanizmus medzi zdravotnými poisťovňami, ktorý presne toto medzi zdravotnými poisťovňami kompenzuje a prerozdeľovací mechanizmus na Slovensku máme jeden z najlepších na svete. Takže toto bola úplne zbytočná poznámka.
Ďakujem, viac času už nemám.
Vystúpenie v rozprave
6.11.2024 o 15:13 hod.
MUDr. PhD.
Tomáš Szalay
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, pán minister, dámy a páni. Včera som už čo-to porozprával, ale už dnes, čo som si vypočul, vyžaduje reakciu presahujúcu faktické poznámky, tak som si tu robil niekoľko poznámok. Skúsim hneď prepojiť od toho vystúpenia pána Matoviča, kde vlastne hovoríme a celé sa to odvíja od memoranda, ktoré uzavrela vláda Slovenskej republiky v decembri 2022 s Lekárskym odborovým združením. No a pán Matovič bol pri tom teda, tvrdí, že bol súčasťou toho rokovacieho tímu, veľmi pekne ďakujem kolegovi Svobodovi za prečítanie stanovísk, ktoré vtedy pán premiér Matovič, teda vtedajší minister, pardon, financií Matovič hovoril, keď hovoril o odborároch ako o výpalníkoch a o vydieraní. Bolo to spackané, zbabrané rokovanie o tom memorande. Napriek tým veľkohubým rečiam o tom, že sú to výpalníci a že si berú pacientov ako rukojemníkov, ako živý štít, čo ste dosiahli? Ustúpili ste vo všetkom, čo tí odborári chceli a pre slovenského pacienta ste nevybojovali že vôbec nič. V tej miestnosti ako keby nebol zástupca slovenských pacientov. Čo získali slovenskí pacienti tým, že vláda podpísala memorandum? Čo získali slovenskí pacienti tým, že sa zrušil rezidentský program v ambulanciách? Čo získali slovenskí pacienti tým, že boli prijaté tabuľky? Postupne aj podľa veku. Skrátili sa čakacie doby? Neskrátili. Počet plánovaných výkonov, kde pacienti čakajú na poskytnutie starostlivosti, sa predlžuje. Platia menšie poplatky v slovenskom zdravotníctve? Majú dostupnejšiu tú starostlivosť? Nemajú. Včera som to nazval a budem to opakovať pri každom jednom vystúpení, bola to bezpodmienečná kapitulácia vlády, bola to zrada občanov, bola to zrada slovenských pacientov, čo ste vtedy dopustili. A ja považujem za úplne legitímne, keď budeme o tom, či to memorandum vôbec má do budúcnosti platiť, keď o tom budeme aspoň diskutovať. To, že bolo raz podpísané vládou, ktorá na to nemala mandát, ktorá bola menšinová, to neznamená, že teraz budeme musieť s tým memorandom žiť na veky vekov amen. Poďme o ňom diskutovať, poďme ho prehodnotiť, poďme otvoriť rokovania s odborármi a poďme o tom diskutovať tak, ako sa malo diskutovať na sklonku toho roku 2022. Len tam tie rokovania boli zbabrané. Výsledkom je, že slovenské zdravotníctvo kolabuje, pacienti nemajú v rukách svoj nárok a svoje istoty a všetci sú frustrovaní a máme tu pred dverami ďalší štrajk. Ja pánovi ministrovi toto vôbec, ale vôbec nezávidím.
Pán Matovič hovorí, že ideme okradnúť lekárov týmto zákonom. No neviem, myslím si, že sme tých lekárov už okradli zákonom schváleným pred štyrmi týždňami v rámci konsolidácie. Toto je pokus o úpravu toho zákona, aby sme ich okradli menej, ako im hrozí, že sme ich okradli pred tými štyrmi týždňami. A aj vtedy som to kritizoval, ale nie preto, že by som bol zástanca platového automatu, ale preto, a to považujem za najväčšiu chybu tejto vlády, že tú konsolidáciu na úkor zdravotníctva urobili bez toho, že by to mali premyslené aspoň o jeden ťah dopredu. Už dvakrát tí zdravotníci predtým dávali výpovede, raz za Uhliarika a raz za Lengvarského, už sme sa mohli všetci poučiť, že opatrne tu treba našľapovať, nie bez diskusie, nielen tak s bubnom na zajace. Neviem, čo má byť koncovka tejto hry, ale v tejto chvíli to nevyzerá na to, že by to bol býval mal niekto premyslené. To je chyba, ktorej sa táto vláda dopustila. Za to tento pán minister nemôže, lebo tam nebol. Mohla by za to teoreticky pani Dolinková, ale dokonca ani tá nebola pri rokovaniach o konsolidácii, pretože ju do toho len namočili, riešili to jej stranícki kolegovia. Takže rokujme o tom memorande, či má, alebo nemá platiť, a čo v ňom má, alebo nemá byť.
Marek Krajčí tu ďalej spomenul, že medzi ľuďmi, ktorí dávajú výpovede v nemocniciach, sú aj takí lekári, ktorých plat alebo mzda teda nezávisí od platového automatu, pretože v tých pohnutých dňoch v roku 2022 podpísali pracovné zmluvy, v ktorých majú priamo zakotvený platový automat. Bez ohľadu na to, čo je napísané v zákone, ich pracovná zmluva obsahuje tú valorizačnú doložku. Ja sa chcem spýtať, a že to som že fakt naštvaný, akým právom podpísal akýkoľvek riaditeľ nejakej štátnej nemocnice takýto typ pracovnej zmluvy?! To sú že debili a kreténi v tých funkciách? Prepáčte za úprimnosť, ale ako môže nejaký zodpovedný riaditeľ štátnej inštitúcie podpísať takto nevýhodný typ pracovnej zmluvy so svojimi zamestnancami?! My aj keď zajtra zrušíme, keby sme zrušili platový automat, tak tým ľuďom sa budú stále valorizovať v desiatich percent... 10-percentne medziročne ich mzdy. To akým právom mohol niekto podpísať? Toto by sa, prosím pekne, v súkromnej organizácii nemohlo stať, lebo by majiteľ takého riaditeľa okamžite na hodinu vyhodil z práce. Takéto nevýhodné zmluvy dokážu očividne podpisovať len politickí nominanti, ktorí vedia, že sú tam na dobu určitú a po nich príde potopa, nemusia sa trápiť s tým, ako sa s takouto vecou vyrovná tá organizácia, v mene ktorej toto podpísali. Ako ja to považujem za škandalózne, že takéto zmluvy v slovenskom zdravotníctve máme a považujem to za zlyhanie manažmentu v štátnych nemocniciach.
Potom tu zaznela poznámka o tom, že jednoduchšie výkony robia súkromníci a zložitejšie výkony končia v štátnych nemocniciach, ktoré potom na to doplácajú, pretože nemajú preplatené náklady. No povedzme si na rovinu, že tu máme stratifikáciu, ktorá hovorí, čo kto smie robiť. A áno, menšie nemocnice smú robiť jednoduchšie výkony a zložitejšie výkony musia robiť nemocnice vyššieho typu. A zhodou okolností tak to už vyšlo pri decentralizácii verejnej správy v roku 2003, že tie menšie nemocnice skončili na župách a mestách a tie župy a mestá ich prenajali, predali, dlhodobo poskytli súkromným investorom, čiže súkromní investori dnes prevádzkujú menšie nemocnice, ktorým, opakujem, zo stratifikácie, na ktorej ste sa podieľali aj vy, vyplývajú kompetencie, čo môžu a čo nemôžu robiť. Ale náročnejšie výkony sú tiež dobre ohodnocované a toto je DRG, teda platbu za diagnózu, kde sa zohľadňujú aj vyššie náklady s technikou, viac času, ktoré tam musí stráviť viac odborný personál a tak ďalej a tak ďalej. A keby sme platili podľa DRG, tak už sa nemôžeme vyhovárať na to, že niekto alebo, nie je dofinancovaný.
Nemocnice by nemali byť akciové spoločnosti, hovorí Marek Krajčí. Ja sa pýtam: a je to zlé, keby boli akciové spoločnosti? Je skutočnosť, že napríklad kardiocentrum NÚSCH je akciová spoločnosť a je dobre financovaný a dobre to tam vyzerá, je to zlé? Akože závidíme im a chceme im, aby to vyzeralo rovnako, ako to vyzerá na Kramároch alebo na Mickiewiczovej? Nie je to zlé. Chceme, aby všetky nemocnice na Slovensku vyzerali tak, ako to kardiocentrum. A ak, áno, treba kvôli tomu urobiť veľa vecí. Treba nasta... treba v prvom rade urobiť poriadok v tej nemocnici a potom nastavovať, samozrejme, aj platby. Ale kým nezačneme robiť poriadok a keď tam budeme len dolievať peniaze, tak ten poriadok v tej nemocnici nezavládne a frustrácia bude trvať ďalej.
K lekárskym fakultám som už povedal niečo vo faktickej poznámke. Lekárske fakulty sa nevedia spoľahnúť na štát. Pozrel som si aj počty študentov, jak sa to vyvíjalo posledných päť rokov. Jeden jediný rok sa prijalo o dvesto študentov viac na lekárske fakulty a vzápätí to dekani horko oľutovali, pretože zistili, že na ďalšie roky už nedostanú peniaze a vlastne druhýkrát už túto chybu neurobili a počty študentov sú niveau stabilisé, nemeniace sa, počty študentov nestúpajú. Myslím si, že výzvou pre slovenské zdravotníctvo je rozmýšľať, ako v budúcnosti riešiť zdravotníctvo bez tých lekárov. To znamená, ako presunúť kompetencie na nižší zdravotný personál, ako posilniť samoliečbu, ako posilniť osvetu, edukáciu, ako posilniť umelú inteligenciu, aplikácie, telemedicínu a tak ďalej, ako sa vysporiadať s touto výzvou, keď vieme, že tých zdravotníkov viac nebude.
No a na záver, ešte mám asi 40 sekúnd, pán Šipoš spomenul, že chorí sú vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni a zdravých poistencov si vyberajú súkromné poisťovne, to je, že po A že nezmysel, po B že nezmysel, po C ešte raz že nezmysel a prejav toho, že pán Šipoš netuší, o čom rozpráva. A keby aj tušil, tak by musel ešte vedieť, že existuje prerozdeľovací mechanizmus medzi zdravotnými poisťovňami, ktorý presne toto medzi zdravotnými poisťovňami kompenzuje a prerozdeľovací mechanizmus na Slovensku máme jeden z najlepších na svete. Takže toto bola úplne zbytočná poznámka.
Ďakujem, viac času už nemám.
Rozpracované
15:23
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:23
Igor MatovičJa som mal naozaj pocit z tých rečí, že tu rozpráva lobista Penty a že SaS-ka si miesto svojej (povedané so smiechom) dokonalej lobistky Cigánikovej, ktorá to tu predvádzala aj v čase covidu a blúznila tu tie svoje propenťácke reči, tak že si našla ešte lepšieho človeka, lebo rovno teda vyslala, vyslala lepšieho, aby to teda tá Cigániková nekazila. Ale to, čo ste povedali, že ste nazvali riaditeľov štátnych nemocníc, a to citujem, debili a kreténi, len za to, že museli podpísať s ľuďmi, ktorí vydierali z LOZ, že museli podpísať zmluvy so svojimi lekármi, tak to si myslím, že si tí debili a kreténi zdravotníci veľmi dobre zapamätajú. Lebo vy ste týmto nepovedali len, že tí riaditelia sú debili a kreténi, ale aj tí lekári, ktorí sú členmi LOZ, lebo oni to požadovali. A za toto by ste sa ako lobista Penty teda mohli sakra hanbiť.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
6.11.2024 o 15:23 hod.
Mgr.
Igor Matovič
Videokanál poslanca
Viete, ono niekedy to, tak v ľudovom jazyku sa to hovorí, trošku tak tvrdšie, ale by som povedal, že keď sa nula tvári, že je jednotka, ale dobre, o tom, to nebudem teraz rozvádzať. Ale hovorili ste o VšZP a o tom, ako sú rozdelení chorí pacienti medzi slovenské zdravotné poisťovne a o tom, aký je dokonalý alebo najlepší, jeden z najlepších prerozdeľovacích mechanizmov na Slovensku. No je tam jeden problém, že desiatky miliónov eur nahráva tuto pánovi chlebodarcovi Haščákovi, chlebodarcovi pána Szalaya, a to znamená teda, že Haščákovi alebo do Dôvery, lebo ten prerozdeľovací mechanizmus keď nie je úplne dokonalý a zlyháva v desatinkách percent, v prípade toho objemu financií, ktoré sa v zdravotníctve pohybujú, čo je okolo teda 9 mld. eur na budúci rok, tak sú to desiatky miliónov eur, ktoré idú na správny účet pána Haščáka, alias chlebodarcu pána Szalaya.
Ja som mal naozaj pocit z tých rečí, že tu rozpráva lobista Penty a že SaS-ka si miesto svojej (povedané so smiechom) dokonalej lobistky Cigánikovej, ktorá to tu predvádzala aj v čase covidu a blúznila tu tie svoje propenťácke reči, tak že si našla ešte lepšieho človeka, lebo rovno teda vyslala, vyslala lepšieho, aby to teda tá Cigániková nekazila. Ale to, čo ste povedali, že ste nazvali riaditeľov štátnych nemocníc, a to citujem, debili a kreténi, len za to, že museli podpísať s ľuďmi, ktorí vydierali z LOZ, že museli podpísať zmluvy so svojimi lekármi, tak to si myslím, že si tí debili a kreténi zdravotníci veľmi dobre zapamätajú. Lebo vy ste týmto nepovedali len, že tí riaditelia sú debili a kreténi, ale aj tí lekári, ktorí sú členmi LOZ, lebo oni to požadovali. A za toto by ste sa ako lobista Penty teda mohli sakra hanbiť.
Rozpracované
15:25
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:25
Marek KrajčíPracovné zmluvy. No teraz tí lekári pohrozili, tak potom keď tento pán minister vydrží a tie výpovede dokonajú, tak potom stačí len urobiť lepšie. Som veľmi zvedavý, ako to pôjde, ale veľmi dobre vieme, že to vôbec také jednoduché v praxi nemusí byť.
No a zmena na akciovky. Keď nebude poriadok, vôbec o tom nehovorme zatiaľ, a poriadok nie je. Treba aplikovať memorandum s LOZ-om, ktorí jasne hovoria o tom, že urobme poriadok vo financovaní veľkých štátnych nemocníc a potom, keď to bude fungovať, super, poďme sa baviť o tom, že nech to prejde aj na tie spoločnosti. Jak sa to spraví teraz, tak sa tí všetci, ktorí to presadia, podpíšu na ďalší, ale brutálny kolaps zdravotníctva.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
6.11.2024 o 15:25 hod.
MUDr.
Marek Krajčí
Videokanál poslanca
Ďakujem, Tomáš, za vystúpenie. No čo z toho mali pacienti, že stúpli platy lekárov? No zastabilizoval sa exodus lekárov, to znamená, má ich kto ošetrovať. Je to aj podľa šéfa ANS, pravda, dokonca podľa vicerektora Univerzity Pavla Jozefa Šafárika je to prvý rok, čo mierne stúpli počty sestier v našich zdravotníckych zariadeniach. Takže myslím si, že celkom dosť veľa z toho pacienti zatiaľ majú, hoci súhlasím, že sa mohlo baviť aj ďalej a, žiaľ, sa nebavilo.
Pracovné zmluvy. No teraz tí lekári pohrozili, tak potom keď tento pán minister vydrží a tie výpovede dokonajú, tak potom stačí len urobiť lepšie. Som veľmi zvedavý, ako to pôjde, ale veľmi dobre vieme, že to vôbec také jednoduché v praxi nemusí byť.
No a zmena na akciovky. Keď nebude poriadok, vôbec o tom nehovorme zatiaľ, a poriadok nie je. Treba aplikovať memorandum s LOZ-om, ktorí jasne hovoria o tom, že urobme poriadok vo financovaní veľkých štátnych nemocníc a potom, keď to bude fungovať, super, poďme sa baviť o tom, že nech to prejde aj na tie spoločnosti. Jak sa to spraví teraz, tak sa tí všetci, ktorí to presadia, podpíšu na ďalší, ale brutálny kolaps zdravotníctva.
Rozpracované
15:26
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:26
Zdenko SvobodaPán poslanec Szalay, pýtali ste sa, že ako mohli riaditelia nemocníc podpísať tak nevýhodné zmluvy s lekármi, ktorá im garantuje vlastne toto navýšenie platu bez ohľadu na to, že či by mzdový automat platil, alebo neplatil. Odpoveď je taká, že dostali priamo príkaz z ministerstva zdravotníctva. Viem to, keďže som bol priamym účastníkom webinárov, prostredníctvom ktorých táto informácia bola sprostredkovaná a daní...
Pán poslanec Szalay, pýtali ste sa, že ako mohli riaditelia nemocníc podpísať tak nevýhodné zmluvy s lekármi, ktorá im garantuje vlastne toto navýšenie platu bez ohľadu na to, že či by mzdový automat platil, alebo neplatil. Odpoveď je taká, že dostali priamo príkaz z ministerstva zdravotníctva. Viem to, keďže som bol priamym účastníkom webinárov, prostredníctvom ktorých táto informácia bola sprostredkovaná a daní riaditelia boli prinútení k takémuto kroku. Tým pádom vinníci sú jasní.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
6.11.2024 o 15:26 hod.
Mgr. MBA
Zdenko Svoboda
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo.
Pán poslanec Szalay, pýtali ste sa, že ako mohli riaditelia nemocníc podpísať tak nevýhodné zmluvy s lekármi, ktorá im garantuje vlastne toto navýšenie platu bez ohľadu na to, že či by mzdový automat platil, alebo neplatil. Odpoveď je taká, že dostali priamo príkaz z ministerstva zdravotníctva. Viem to, keďže som bol priamym účastníkom webinárov, prostredníctvom ktorých táto informácia bola sprostredkovaná a daní riaditelia boli prinútení k takémuto kroku. Tým pádom vinníci sú jasní.
Ďakujem.
Rozpracované
15:27
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:27
Jozef PročkoTomáš, to bolo tak tvrdé vystúpenie. Vidíš, ale nikto ti nepovedal, nekričal na teba tamto hore pán Gašpar, že si kričal. Tomáš, ty si bol poradcom Druckera aj Uhliarika, že? Že? A ty si bol pri Zajacovi, keď Penta dostala obrovské milióny, že? (Potlesk v blízkosti sediaceho poslanca.) Bol si, Tomáš, alebo nebol?
Tomáš, ja som to tu nechcel hovoriť, ale ja ťa poznám strašne dlhé roky, ale keď si sa pri tom...
Tomáš, to bolo tak tvrdé vystúpenie. Vidíš, ale nikto ti nepovedal, nekričal na teba tamto hore pán Gašpar, že si kričal. Tomáš, ty si bol poradcom Druckera aj Uhliarika, že? Že? A ty si bol pri Zajacovi, keď Penta dostala obrovské milióny, že? (Potlesk v blízkosti sediaceho poslanca.) Bol si, Tomáš, alebo nebol?
Tomáš, ja som to tu nechcel hovoriť, ale ja ťa poznám strašne dlhé roky, ale keď si sa pri tom Zajacovi tam vtedy dostal, vieš, ja som im vtedy pomáhal v tej kampani, lebo liberáli povedali, že budú, že budú bojovať proti, proti všetkému a nakoniec liberáli si posielali sami peniaze a mali maslo na hlave a to bolo tak neskutočné a aj ten Zajac tak ma sklamal. Keď si tu rozprával rozohnene, že ako Matovič povedal, že vydierali, tak si povedal, že sú debili tí riaditelia, na ktorých tlačili tí zdravotníci. A ja si pamätám, ako naozaj vtedy sa to, vtedy dostali peniaze, nedostali toľko, koľko chceli, ale dostali. A ty teraz čo si predviedol, tam aj spomínal si toho Svobodu, jak si rozumiete so Svobodom, ktorý (povedané so smiechom), ktorý je v HLAS-e, rozumieš (povedané so smiechom), to je jasné, že ten bude tu rozprávať, že je jasné, kto je za to zodpovedný. No Fico a dvanásť rokov, Svoboda, zdierania zdravotníctva, to je za to zodpovedný.
A, Tomáš, vieš, tie esemesky Sulíka s Haščákom a Cigánikovej promo a celé to, naozaj ja, Tomáško, ty to nevidíš? Ty si to obhajoval v jednom denníku, že to je v poriadku, veď oni si môžu písať, Sulík si s Haščákom môže písať, že vybavíme ti, Haščák, nejaké tie vecičky. Tomáš, prosím ťa, prosím ťa, skús obhajovať ľudí a nie Pentu.
Ďakujem ti veľmi pekne. (Potlesk.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
6.11.2024 o 15:27 hod.
Mgr.
Jozef Pročko
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne.
Tomáš, to bolo tak tvrdé vystúpenie. Vidíš, ale nikto ti nepovedal, nekričal na teba tamto hore pán Gašpar, že si kričal. Tomáš, ty si bol poradcom Druckera aj Uhliarika, že? Že? A ty si bol pri Zajacovi, keď Penta dostala obrovské milióny, že? (Potlesk v blízkosti sediaceho poslanca.) Bol si, Tomáš, alebo nebol?
Tomáš, ja som to tu nechcel hovoriť, ale ja ťa poznám strašne dlhé roky, ale keď si sa pri tom Zajacovi tam vtedy dostal, vieš, ja som im vtedy pomáhal v tej kampani, lebo liberáli povedali, že budú, že budú bojovať proti, proti všetkému a nakoniec liberáli si posielali sami peniaze a mali maslo na hlave a to bolo tak neskutočné a aj ten Zajac tak ma sklamal. Keď si tu rozprával rozohnene, že ako Matovič povedal, že vydierali, tak si povedal, že sú debili tí riaditelia, na ktorých tlačili tí zdravotníci. A ja si pamätám, ako naozaj vtedy sa to, vtedy dostali peniaze, nedostali toľko, koľko chceli, ale dostali. A ty teraz čo si predviedol, tam aj spomínal si toho Svobodu, jak si rozumiete so Svobodom, ktorý (povedané so smiechom), ktorý je v HLAS-e, rozumieš (povedané so smiechom), to je jasné, že ten bude tu rozprávať, že je jasné, kto je za to zodpovedný. No Fico a dvanásť rokov, Svoboda, zdierania zdravotníctva, to je za to zodpovedný.
A, Tomáš, vieš, tie esemesky Sulíka s Haščákom a Cigánikovej promo a celé to, naozaj ja, Tomáško, ty to nevidíš? Ty si to obhajoval v jednom denníku, že to je v poriadku, veď oni si môžu písať, Sulík si s Haščákom môže písať, že vybavíme ti, Haščák, nejaké tie vecičky. Tomáš, prosím ťa, prosím ťa, skús obhajovať ľudí a nie Pentu.
Ďakujem ti veľmi pekne. (Potlesk.)
Rozpracované
15:29
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:29
Tomáš SzalayÁno, robil som aj s Rudolfom Zajacom, Penta vtedy nedostala žiadne milióny. Ty si, Jozef, vtedy pracoval pre Paľa Ruska, Paľo Rusko dneska sedí v base na 20 rokov za falšovanie zmeniek a je obvinený z toho, že si objednal nejakú vraždu, možno máš s tým niečo spoločné.
K Igorovi Matovičovi. Prerozdeľovák je matematická vec, ktorá je veľmi zložitá, ktorá podľa mňa presahuje vaše pochopenie,...
Áno, robil som aj s Rudolfom Zajacom, Penta vtedy nedostala žiadne milióny. Ty si, Jozef, vtedy pracoval pre Paľa Ruska, Paľo Rusko dneska sedí v base na 20 rokov za falšovanie zmeniek a je obvinený z toho, že si objednal nejakú vraždu, možno máš s tým niečo spoločné.
K Igorovi Matovičovi. Prerozdeľovák je matematická vec, ktorá je veľmi zložitá, ktorá podľa mňa presahuje vaše pochopenie, pretože inak by ste takýmto spôsobom nemohli reagovať, klamete a rozprávate hlúposti. Riaditelia nemocníc nemuseli tieto veci podpísať, keby im na nich nebolo bývalo tlačilo ministerstvo zdravotníctva, nie LOZ donútil riaditeľov podpisovať nevýhodné zmluvy, ale ministerstvo zdravotníctva pod vedením nominanta strany OĽANO. Takže to je aj odpoveď na to, čo tu hovorí pán kolega Svoboda, a fakt nás neupodozrievajte z nejakej súhry, pretože pán Svoboda vie, že ako ho kritizujem na zdravotníckom výbore, neraz je z toho červený, z mojich, z mojich pripomienok, ale teraz hovorí absolútne presne. Zodpovednosť ide za OĽANO.
No a k Marekovi Krajčímu. Ďakujem veľmi pekne, poznámka moja k tomu je, že poriadok treba robiť nielen vo financovaní, teda v zdrojoch, ktoré prichádzajú do nemocnice, ale aj vo fungovaní tých organizácií. To znamená, poriadok treba urobiť v procesoch, poriadok treba urobiť v personálnej politike, poriadok treba urobiť v nákupoch, v riadení, v tom, aby tam fungovalo to, čo sa nazýva corporate governance a až potom sa môžeme baviť o ďalších riešeniach. A to corporate governance nám s najväčším, s najväčším úspechom prinesú práve akciové spoločnosti, ktoré sú odladenou právnou formou, dobre popísanou v našej legislatíve.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
6.11.2024 o 15:29 hod.
MUDr. PhD.
Tomáš Szalay
Videokanál poslanca
Veľmi pekne ďakujem. Takže poďme od konca.
Áno, robil som aj s Rudolfom Zajacom, Penta vtedy nedostala žiadne milióny. Ty si, Jozef, vtedy pracoval pre Paľa Ruska, Paľo Rusko dneska sedí v base na 20 rokov za falšovanie zmeniek a je obvinený z toho, že si objednal nejakú vraždu, možno máš s tým niečo spoločné.
K Igorovi Matovičovi. Prerozdeľovák je matematická vec, ktorá je veľmi zložitá, ktorá podľa mňa presahuje vaše pochopenie, pretože inak by ste takýmto spôsobom nemohli reagovať, klamete a rozprávate hlúposti. Riaditelia nemocníc nemuseli tieto veci podpísať, keby im na nich nebolo bývalo tlačilo ministerstvo zdravotníctva, nie LOZ donútil riaditeľov podpisovať nevýhodné zmluvy, ale ministerstvo zdravotníctva pod vedením nominanta strany OĽANO. Takže to je aj odpoveď na to, čo tu hovorí pán kolega Svoboda, a fakt nás neupodozrievajte z nejakej súhry, pretože pán Svoboda vie, že ako ho kritizujem na zdravotníckom výbore, neraz je z toho červený, z mojich, z mojich pripomienok, ale teraz hovorí absolútne presne. Zodpovednosť ide za OĽANO.
No a k Marekovi Krajčímu. Ďakujem veľmi pekne, poznámka moja k tomu je, že poriadok treba robiť nielen vo financovaní, teda v zdrojoch, ktoré prichádzajú do nemocnice, ale aj vo fungovaní tých organizácií. To znamená, poriadok treba urobiť v procesoch, poriadok treba urobiť v personálnej politike, poriadok treba urobiť v nákupoch, v riadení, v tom, aby tam fungovalo to, čo sa nazýva corporate governance a až potom sa môžeme baviť o ďalších riešeniach. A to corporate governance nám s najväčším, s najväčším úspechom prinesú práve akciové spoločnosti, ktoré sú odladenou právnou formou, dobre popísanou v našej legislatíve.
Rozpracované
15:42
Vystúpenie v rozprave 15:42
Jozef HajkoPán minister mi práve povedal, že si na chvíľku odbehol, ale tak ja predsa len poviem jednu vec, však on to sám veľmi dobre vie, rokujeme o zákone, ktorý v podstate dostal do rúk ako horúci zemiak, a je nový minister vo funkcii, takže mnohé veci, ktoré budem hovoriť sa tak ani netýkajú súčasného ministra Šaška, ale skôr jeho predchodkyne. Ja sa nejdem vyjadrovať k odbornej stránke veci, na to...
Pán minister mi práve povedal, že si na chvíľku odbehol, ale tak ja predsa len poviem jednu vec, však on to sám veľmi dobre vie, rokujeme o zákone, ktorý v podstate dostal do rúk ako horúci zemiak, a je nový minister vo funkcii, takže mnohé veci, ktoré budem hovoriť sa tak ani netýkajú súčasného ministra Šaška, ale skôr jeho predchodkyne. Ja sa nejdem vyjadrovať k odbornej stránke veci, na to tu máme kolegov, ktorí sa venujú zdravotníctvu, ja sa skôr pozriem na tie peniaze, tak by som povedal. A začnem, začnem pri konsolidačnom balíku.
Sú to necelé dva mesiace ako sa, ako predseda vlády s ministrom financií a ďalšími členmi vlády ohlásil, ohlásil konsolidačný balík, na televíznej obrazovke počítača sme videli čísla, ktoré mali, ktoré vyplynuli z tých navrhovaných konsolidačných opatrení tak, aby napokon štát získal budúci rok dve miliardy sedemsto miliónov eur. Ubehlo iba 16 dní a tento konsolidačný balík táto snemovňa schválila, lepšie povedané vládni poslanci tejto snemovne schválili. My sme už vtedy upozorňovali, že je to šité horúcou ihlou, alebo keby som to povedal, povedal možno primeranejšie, táto bábovka, táto bábovka sa upiekla veľmi rýchlo a ešte ostala poriadne nafúknutá. Čo tým myslím.
Potreba konsolidovania verejných financií bola zhruba na úrovni jeden a pol miliardy eur, ale tento balík bol o viac ako miliardu väčší. Vtedy sme si kládli otázku, že čo bude, čo vlastne sa bude financovať z tejto miliardy, miliardy eur navyše. No a vidíme, že už je to tu. Je to, je to problém, ktorý sa týka zdravotníctva a platov, platov lekárov a všeobecne zdravotníkov. Je to, je to vážny problém, ale na druhej strane tento problém bol aj očakávateľný, pretože keď tú bábovku piekli tí kuchári, tak asi neboli pritom všetci. Pretože, pretože jedna politická strana sa vyhradila voči tomuto balíku, ale napriek tomu, ako sme videli potom, poslušne všetci poslanci vládnej koalície tento konsolidačný balík schválili. No a stalo sa to, čo sa stalo už v tomto parlamente v tomto funkčnom období viackrát, to znamená, niečo sa prijalo a teraz sa to začalo opravovať a ešte sa to bude opravovať neviem ako dokedy, ak sa vôbec niečo takéto opraviť dá. A môžem to pomenovať tak, že keď niekto hlasne kričí, tak z toho, z tej bábovky, z toho nafúknutého priestoru, čo vznikol v tej bábovke, z tej viac ako miliardy eur, tak si môže odkrojiť nejaké peniaze. A toto je ten prípad, keďže na zvýšené mzdy lekárov má plynúť z tohto, z tejto už rezervy ako, neviem, ako to nazvať celkom presne, má plynúť viac ako sto miliónov eur.
Ja sa pýtam, kto bude ďalší kričať a kto ešte bude kričať tak veľmi a bude tak tlačiť spoločnosť do kúta a vládu, samozrejme, aby tie peniaze získal. Ja neviem, čo to bude. Budú to, budú to opäť plošné dotácie na energie, alebo to budú nejaké ďalšie dôchodky, alebo čo to bude. Nevieme, pretože ten balík viac ako miliardy eur, ktorý je navyše, nie je, nie je rozpracovaný ani v návrhu štátneho rozpočtu. Je tam spomenutý veľmi chabo a ak môžem povedať, tak ide do jedného veľkého mešca, ktorý nemá žiadne účelové viazanie tých prostriedkov, a to je všeobecná pokladničná správa. To znamená, to budú peniaze, ktoré budú v rukách vlády.
A teraz konkrétne ešte k jednému bodu, ktorému sa tu venujeme dosť málo, a to sú platby za poistencov štátu. Súčasťou tejto novely je aj zdvihnutie koeficientu, podľa ktorého sa bude, bude upravovať platba za poistencov štátu v mesiaci december. Tá sadzba stúpne zo 4,5 % na šesť celá, niečo vyše, 6,55 %. Prečo? A pritom sa pozastavím. Platy za poistencov štátu sa rátajú takýmto spôsobom. Zoberú sa všetci ekonomicky neaktívni občania, potom sa zoberie ich počet, ten sa vynásobí, vynásobí priemernou mzdou spred dvoch rokov a tým koeficientom 4,5 %. Aby bolo jasné, teraz máme koeficient 4,5 %, budúci rok bude tiež 4,5 % a ten ďalší rok by mal byť 5 %. Takže takto sa to urobí. A teraz zrazu zistíme ku koncu roka, že ten koeficient nám nejako nefunguje. Otázka, že je či práve tento spôsob, práve tento spôsob dopĺňania príjmov do zdravotníctva zo strany štátneho rozpočtu je ten správny. Pretože upozorňuje na to aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť. Tie doplatky štátu, keď to tak povieme, by mali byť zhruba na takej úrovni, aby dofinancovali zdravotníctvo primerane. To znamená, aby tam nebolo ani príliš veľa peňazí, aby sa nerozhadzovali, a na druhej strane, aby tam bol dostatok, aby boli financované všetky činnosti, ktoré je potrebné financovať.
Takže kladiem si otázku, je tento spôsob dobrý? A poviem to na vlastne na tomto príklade, ktorý tu máme, ktorý tu máme v tomto návrhu zákona. Aký je dôvod, že sa ten koeficient v decembri zdvihne? Veľmi jednoduchý, pretože v rozpočte dávame nejaké peniaze za poistencov štátu, lenže to vyšlo tak, že tých poistencov je trošku menej, to znamená, že ten koeficient musíme zväčšiť v decembri, aby sme sa dostali na tú sumu, ktorá je určená v rozpočte. A toto sa má diať aj budúci rok. My pritom pracujeme s veľmi nepresnými číslami, pretože ja sa opýtam, ak odišli poistenci štátu, je ich menej, ako sme čakali, kam sa podeli. Samozrejme, že už začíname aj vymierať, to je pravda, ale na druhej strane je pravdepodobné, že sa presunuli do medzi ekonomicky aktívnych, to znamená, že platia odvody. Ak platia odvody, tak napĺňajú vo vyššej miere zdravotné poisťovne, to mi tam chýba.
Ďalej poviem, do budúceho roka sa plánujú veľké opatrenia, ktoré sú už v konsolidačnom balíku a napokon mnohé sú potom kvantifikované aj v rozpočte, a to sú opatrenia, ktoré súvisia so zdvíhaním daní, poplatkov a tak ďalej. Čo toto spraví s podnikateľským prostredím? Ako to bude vyzerať s ekonomickými aktívnymi osobami v tomto štáte? Nebudeme mať menej zamestnancov? Ak budem mať menej zamestnancov, nebudeme mať viac, viac tých, ktorí sú neekonomicky aktívni, ekonomicky neaktívni a budú na pleciach štátu? To sú veľmi vážne veci a s týmito, týmito parametrami by sa malo pracovať, pretože sledujeme to, keď si pozriete ten koeficient za poistencov štátu, ako sa to robilo v posledných desiatich, pätnástich rokov, tak to takto kadejako lietalo. Potom sme prišli na myšlienku, že dajme tam pevnú sumu, nevyhovovalo to, potom sme sa zase vrátili ku koeficientu, máme teraz dočasný 4,5, potom budeme mať o dva roky budeme mať 5 % a tak ďalej.
To znamená, ja upozorňujem na to, že my sa musíme zamyslieť nad tým, akým spôsobom štát bude financovať zdravotníctvo, aký ho bude doplácať za tých svojich, za tých svojich ľudí, ktorí neplatia zdravotné odvody. Musíme sa nad tým zamyslieť. A tým skôr, že keď sa pozrieme do návrhu štátneho rozpočtu na budúci rok, ktorý, samozrejme, obsahuje aj výhľad na ďalšie dva roky a pozrieme si, aké sú tam čísla, tak tento rok by mali celkové výdavky na zdravotníctvo byť 8,9 mld. eur, budúci rok 9,6 a v roku 2026 10 mld. takmer. To znamená, každý rok nám to poskočí o pol miliardy eur. A teraz my hovoríme o čiastke zhruba dva, dva a pol miliardy eur, ktorú štát platí za svojich poistencov. To znamená, je to nejaká štvrtina tých výdavkov, čo sú v celom, v celom zdravotníctve, je postavená, by som povedal, dosť na vode. A možnože toto je jeden z problémov, nad ktorým by sme sa mali tiež zamyslieť. Platy zdravotníkov je jedna vec pochopiteľne, idú z toho celého balíka pochopiteľne, ale my by sme sa mali zamyslieť nad tým, že vlastne ako to máme projektovať. Ja tam vidím len, skutočne keď sa pozriete do rozpočtu, návrh rozpočtu, tak tam máte len tieto okrúhle čísla, ako nám to pôjde hore každý rok zhruba o pol miliardy eur, ale ja nevidím za tým nejaké, nejaké prepočty. Možnože sú na ministerstve zdravotníctva, ale zdá sa, že sú tiež deravé. Keď musíme dva mesiace, necelé dva mesiace pred koncom roka tento koeficient upravovať, lebo sme si to nevedeli vypočítať.
Takže ten apel je, že ja držím ministrovi zdravotníctva palce, aby vlastne sa do budúcna pracovalo s presnými analýzami a aby sa nehovorilo len sucho o, alebo sucho, ako to poviem, len o tých odborných veciach, ale aby sa hovorilo o peniazoch. Aby sa hovorilo o peniazoch od podstaty, od tých základných výpočtov, na základe ktorých budeme potom stavať vývoj celého systému.
Ďakujem za pozornosť.
Vážený pán predsedajúci, ďakujem za slovo.
Pán minister mi práve povedal, že si na chvíľku odbehol, ale tak ja predsa len poviem jednu vec, však on to sám veľmi dobre vie, rokujeme o zákone, ktorý v podstate dostal do rúk ako horúci zemiak, a je nový minister vo funkcii, takže mnohé veci, ktoré budem hovoriť sa tak ani netýkajú súčasného ministra Šaška, ale skôr jeho predchodkyne. Ja sa nejdem vyjadrovať k odbornej stránke veci, na to tu máme kolegov, ktorí sa venujú zdravotníctvu, ja sa skôr pozriem na tie peniaze, tak by som povedal. A začnem, začnem pri konsolidačnom balíku.
Sú to necelé dva mesiace ako sa, ako predseda vlády s ministrom financií a ďalšími členmi vlády ohlásil, ohlásil konsolidačný balík, na televíznej obrazovke počítača sme videli čísla, ktoré mali, ktoré vyplynuli z tých navrhovaných konsolidačných opatrení tak, aby napokon štát získal budúci rok dve miliardy sedemsto miliónov eur. Ubehlo iba 16 dní a tento konsolidačný balík táto snemovňa schválila, lepšie povedané vládni poslanci tejto snemovne schválili. My sme už vtedy upozorňovali, že je to šité horúcou ihlou, alebo keby som to povedal, povedal možno primeranejšie, táto bábovka, táto bábovka sa upiekla veľmi rýchlo a ešte ostala poriadne nafúknutá. Čo tým myslím.
Potreba konsolidovania verejných financií bola zhruba na úrovni jeden a pol miliardy eur, ale tento balík bol o viac ako miliardu väčší. Vtedy sme si kládli otázku, že čo bude, čo vlastne sa bude financovať z tejto miliardy, miliardy eur navyše. No a vidíme, že už je to tu. Je to, je to problém, ktorý sa týka zdravotníctva a platov, platov lekárov a všeobecne zdravotníkov. Je to, je to vážny problém, ale na druhej strane tento problém bol aj očakávateľný, pretože keď tú bábovku piekli tí kuchári, tak asi neboli pritom všetci. Pretože, pretože jedna politická strana sa vyhradila voči tomuto balíku, ale napriek tomu, ako sme videli potom, poslušne všetci poslanci vládnej koalície tento konsolidačný balík schválili. No a stalo sa to, čo sa stalo už v tomto parlamente v tomto funkčnom období viackrát, to znamená, niečo sa prijalo a teraz sa to začalo opravovať a ešte sa to bude opravovať neviem ako dokedy, ak sa vôbec niečo takéto opraviť dá. A môžem to pomenovať tak, že keď niekto hlasne kričí, tak z toho, z tej bábovky, z toho nafúknutého priestoru, čo vznikol v tej bábovke, z tej viac ako miliardy eur, tak si môže odkrojiť nejaké peniaze. A toto je ten prípad, keďže na zvýšené mzdy lekárov má plynúť z tohto, z tejto už rezervy ako, neviem, ako to nazvať celkom presne, má plynúť viac ako sto miliónov eur.
Ja sa pýtam, kto bude ďalší kričať a kto ešte bude kričať tak veľmi a bude tak tlačiť spoločnosť do kúta a vládu, samozrejme, aby tie peniaze získal. Ja neviem, čo to bude. Budú to, budú to opäť plošné dotácie na energie, alebo to budú nejaké ďalšie dôchodky, alebo čo to bude. Nevieme, pretože ten balík viac ako miliardy eur, ktorý je navyše, nie je, nie je rozpracovaný ani v návrhu štátneho rozpočtu. Je tam spomenutý veľmi chabo a ak môžem povedať, tak ide do jedného veľkého mešca, ktorý nemá žiadne účelové viazanie tých prostriedkov, a to je všeobecná pokladničná správa. To znamená, to budú peniaze, ktoré budú v rukách vlády.
A teraz konkrétne ešte k jednému bodu, ktorému sa tu venujeme dosť málo, a to sú platby za poistencov štátu. Súčasťou tejto novely je aj zdvihnutie koeficientu, podľa ktorého sa bude, bude upravovať platba za poistencov štátu v mesiaci december. Tá sadzba stúpne zo 4,5 % na šesť celá, niečo vyše, 6,55 %. Prečo? A pritom sa pozastavím. Platy za poistencov štátu sa rátajú takýmto spôsobom. Zoberú sa všetci ekonomicky neaktívni občania, potom sa zoberie ich počet, ten sa vynásobí, vynásobí priemernou mzdou spred dvoch rokov a tým koeficientom 4,5 %. Aby bolo jasné, teraz máme koeficient 4,5 %, budúci rok bude tiež 4,5 % a ten ďalší rok by mal byť 5 %. Takže takto sa to urobí. A teraz zrazu zistíme ku koncu roka, že ten koeficient nám nejako nefunguje. Otázka, že je či práve tento spôsob, práve tento spôsob dopĺňania príjmov do zdravotníctva zo strany štátneho rozpočtu je ten správny. Pretože upozorňuje na to aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť. Tie doplatky štátu, keď to tak povieme, by mali byť zhruba na takej úrovni, aby dofinancovali zdravotníctvo primerane. To znamená, aby tam nebolo ani príliš veľa peňazí, aby sa nerozhadzovali, a na druhej strane, aby tam bol dostatok, aby boli financované všetky činnosti, ktoré je potrebné financovať.
Takže kladiem si otázku, je tento spôsob dobrý? A poviem to na vlastne na tomto príklade, ktorý tu máme, ktorý tu máme v tomto návrhu zákona. Aký je dôvod, že sa ten koeficient v decembri zdvihne? Veľmi jednoduchý, pretože v rozpočte dávame nejaké peniaze za poistencov štátu, lenže to vyšlo tak, že tých poistencov je trošku menej, to znamená, že ten koeficient musíme zväčšiť v decembri, aby sme sa dostali na tú sumu, ktorá je určená v rozpočte. A toto sa má diať aj budúci rok. My pritom pracujeme s veľmi nepresnými číslami, pretože ja sa opýtam, ak odišli poistenci štátu, je ich menej, ako sme čakali, kam sa podeli. Samozrejme, že už začíname aj vymierať, to je pravda, ale na druhej strane je pravdepodobné, že sa presunuli do medzi ekonomicky aktívnych, to znamená, že platia odvody. Ak platia odvody, tak napĺňajú vo vyššej miere zdravotné poisťovne, to mi tam chýba.
Ďalej poviem, do budúceho roka sa plánujú veľké opatrenia, ktoré sú už v konsolidačnom balíku a napokon mnohé sú potom kvantifikované aj v rozpočte, a to sú opatrenia, ktoré súvisia so zdvíhaním daní, poplatkov a tak ďalej. Čo toto spraví s podnikateľským prostredím? Ako to bude vyzerať s ekonomickými aktívnymi osobami v tomto štáte? Nebudeme mať menej zamestnancov? Ak budem mať menej zamestnancov, nebudeme mať viac, viac tých, ktorí sú neekonomicky aktívni, ekonomicky neaktívni a budú na pleciach štátu? To sú veľmi vážne veci a s týmito, týmito parametrami by sa malo pracovať, pretože sledujeme to, keď si pozriete ten koeficient za poistencov štátu, ako sa to robilo v posledných desiatich, pätnástich rokov, tak to takto kadejako lietalo. Potom sme prišli na myšlienku, že dajme tam pevnú sumu, nevyhovovalo to, potom sme sa zase vrátili ku koeficientu, máme teraz dočasný 4,5, potom budeme mať o dva roky budeme mať 5 % a tak ďalej.
To znamená, ja upozorňujem na to, že my sa musíme zamyslieť nad tým, akým spôsobom štát bude financovať zdravotníctvo, aký ho bude doplácať za tých svojich, za tých svojich ľudí, ktorí neplatia zdravotné odvody. Musíme sa nad tým zamyslieť. A tým skôr, že keď sa pozrieme do návrhu štátneho rozpočtu na budúci rok, ktorý, samozrejme, obsahuje aj výhľad na ďalšie dva roky a pozrieme si, aké sú tam čísla, tak tento rok by mali celkové výdavky na zdravotníctvo byť 8,9 mld. eur, budúci rok 9,6 a v roku 2026 10 mld. takmer. To znamená, každý rok nám to poskočí o pol miliardy eur. A teraz my hovoríme o čiastke zhruba dva, dva a pol miliardy eur, ktorú štát platí za svojich poistencov. To znamená, je to nejaká štvrtina tých výdavkov, čo sú v celom, v celom zdravotníctve, je postavená, by som povedal, dosť na vode. A možnože toto je jeden z problémov, nad ktorým by sme sa mali tiež zamyslieť. Platy zdravotníkov je jedna vec pochopiteľne, idú z toho celého balíka pochopiteľne, ale my by sme sa mali zamyslieť nad tým, že vlastne ako to máme projektovať. Ja tam vidím len, skutočne keď sa pozriete do rozpočtu, návrh rozpočtu, tak tam máte len tieto okrúhle čísla, ako nám to pôjde hore každý rok zhruba o pol miliardy eur, ale ja nevidím za tým nejaké, nejaké prepočty. Možnože sú na ministerstve zdravotníctva, ale zdá sa, že sú tiež deravé. Keď musíme dva mesiace, necelé dva mesiace pred koncom roka tento koeficient upravovať, lebo sme si to nevedeli vypočítať.
Takže ten apel je, že ja držím ministrovi zdravotníctva palce, aby vlastne sa do budúcna pracovalo s presnými analýzami a aby sa nehovorilo len sucho o, alebo sucho, ako to poviem, len o tých odborných veciach, ale aby sa hovorilo o peniazoch. Aby sa hovorilo o peniazoch od podstaty, od tých základných výpočtov, na základe ktorých budeme potom stavať vývoj celého systému.
Ďakujem za pozornosť.
Rozpracované
15:43
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:43
Vladimír BalážČo sa týka toho navyšovania toho koeficientu, však bavili sme sa o tom aj my trošku včera, no pán minister týmto rozhodnutím, a teda aj teda poslanci, budú vylepšovať účtovné závierky poisťovní, teda v podstate optimalizovať ich hospodárstvo, hospodárenie a teda optimalizovať aj zisk súkromných zdravotných poisťovní. Nič proti zisku, nakoniec ony si môžu vygenerovať jedno percento zisku, tak sa to spravilo, tak okej, nech ho teda majú. Problém je, že ja sa obávam, že tam bude dostatočný keš v budúcom roku na to, žeby si mohli vyplatiť aj dividendy z nerozdeleného zisku, pokiaľ pán minister dobre nenastaví programovú vyhlášku, tak aby tieto peniaze nám zo zdravotníctva takýmto spôsobom neodtiekli.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
6.11.2024 o 15:43 hod.
MUDr. PhD.
Vladimír Baláž
Videokanál poslanca
No, ďakujem veľmi pekne za tento príspevok. Som veľmi rád, že ste sa dotkli tej položky viac ako jedna miliarda, ktorá je vo všeobecnej pokladničnej správe, o ktorej hovoríme, že nevieme na čo bude použitá, napriek tomu táto vládna koalícia ide enormne zaťažiť všetkých občanov tejto krajiny, aby sa práve na túto jednu miliardu skladali. A samozrejme absolútne amorálne to hádžu na, ako na zodpovednosť na predchádzajúce vlády, že ony sú tomu na vine. No nie, tomu nie sú ony na vine, ony idú skasírovať ľudí tejto krajiny o viac ako jednu miliardu a my nevieme na čo.
Čo sa týka toho navyšovania toho koeficientu, však bavili sme sa o tom aj my trošku včera, no pán minister týmto rozhodnutím, a teda aj teda poslanci, budú vylepšovať účtovné závierky poisťovní, teda v podstate optimalizovať ich hospodárstvo, hospodárenie a teda optimalizovať aj zisk súkromných zdravotných poisťovní. Nič proti zisku, nakoniec ony si môžu vygenerovať jedno percento zisku, tak sa to spravilo, tak okej, nech ho teda majú. Problém je, že ja sa obávam, že tam bude dostatočný keš v budúcom roku na to, žeby si mohli vyplatiť aj dividendy z nerozdeleného zisku, pokiaľ pán minister dobre nenastaví programovú vyhlášku, tak aby tieto peniaze nám zo zdravotníctva takýmto spôsobom neodtiekli.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
15:43
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:43
Vladimír BalážNo a sú tam, chcel by som ešte upozorniť, znova to budeme rozprávať pri rozpočte, že ten rozpočet treba čítať troška inak, všetci tam hovoríme, že je tam deväť miliárd, jedna miliarda je, ale to sú kapitálové výdavky, plán obnovy a tak ďalej. Vždy sa dívajme na kapitolu VZP, to je vlastne, to je to, za čo sa poskytuje zdravotná starostlivosť, takže to je tá najdôležitejšia časť v tom rozpočte. Ale pri rozpočte o tom budeme rozprávať viacej.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
6.11.2024 o 15:43 hod.
MUDr. PhD.
Vladimír Baláž
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Ďakujem za to vystúpenie. Odišlo to trošička od témy, ale nevadí, lebo peniaze sú v prvom rade, s tým je ako absolútne súhlasím, spolieham sa, že nový pán minister je v tom odborník a aj pri rozpočte pre zdravotníctvo k tomu ešte vystúpi a budeme mať k tomu jednanie aj na zdravotníckom výbore. Ale otvorili ste tému, ktorá je veľmi zaujímavá a ja nemám, bohužiaľ, pre ňu nejaké riešenie, a to je, aká má byť, aká má byť vlastne tá zaujatosť, ingerencia štátu v tom, pri tej tvorbe toho zdravotníckeho rozpočtu, ako do toho štát môže vstupovať. A už sme, už ste to, veľmi dobre ste povedali, že raz sme dávali nejaké percento stabilné, potom sme to nechali bez percenta a tak ďalej. Musíme si povedať, že to musí byť určitým spôsobom flexibilné, pretože tie predikcie, ktoré sa robia, jednoducho majú nejakú, nejakú, nejakú odchýlku, nejakú chybu. Takže tam sa, s tým sa prakticky vôbec asi nedá nič urobiť, len tým pádom potom tie predikcie doplniť cez ten štátny rozpočet, tak ako sa to dialo stále, ale iste budem veľmi rád za každú poznámku finančníkov, ktorí k tomu povedia niečo viac.
No a sú tam, chcel by som ešte upozorniť, znova to budeme rozprávať pri rozpočte, že ten rozpočet treba čítať troška inak, všetci tam hovoríme, že je tam deväť miliárd, jedna miliarda je, ale to sú kapitálové výdavky, plán obnovy a tak ďalej. Vždy sa dívajme na kapitolu VZP, to je vlastne, to je to, za čo sa poskytuje zdravotná starostlivosť, takže to je tá najdôležitejšia časť v tom rozpočte. Ale pri rozpočte o tom budeme rozprávať viacej.
Ďakujem.
Rozpracované
15:45
Vystúpenie v rozprave 15:45
Igor MatovičJedna vec bola tá, keď tu ako verejne takisto akože z pozície alebo s takou aurou odborníka v zdravotníctve hovoril, že Slovensko má v podstate dokonalý prerozdeľovací mechanizmus. Aby ste vedeli, čo to znamená. Ono tí, čo sa trošku viacej zamýšľate alebo zaoberáte spravodlivosťou financovania zdravotnej starostlivosti cez zdravotné poisťovne, tak určite viete, že sa tak hovorí vo verejnom priestore alebo teda pri týchto debatách, že všeobecná zdravotná starostlivosť je vlastne tak, jak poviem, inštancia poslednej záchrany, že aj to možno máte z rodiny niekde, alebo od známych to poznáte, že keď prídete k lekárovi, je to nejaká vážnejšia diagnóza, tak ten lekár vám tak potichu a niekedy aj nahlas otvorene povie, že viete čo, skúste sa prihlásiť do všeobecky, lebo títo súkromníci trošku viacej nám idú po krku a skresávajú tie výdavky a jednoducho nedostanete úplne tú zdravotnú starostlivosť pri tých vážnych diagnózach veľmi nákladných a vlastne tým pádom Všeobecná zdravotná poisťovňa vychytáva tie najťažšie prípady, ale teda aj to súvisí so skladbou toho poistného kmeňa, ako sa nazývajú poistenci v zdravotných poisťovniach, kde teda je výrazne väčší podiel starších ľudí vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni, alebo teda ľudí celkovo, ktorí majú väčšie nároky na zdravotnú starostlivosť.
No a preto aby následne tie peniaze, ktoré ľudia platia, lebo máme taký poistný systém, že teda platíme zdravotné odvody, každý podľa toho, v akej pozícii sa nachádza, teda keď je niekto nezamestnaný, keď je dieťa alebo na dôchodku za neho platí štát, to sú poistenci štátu, za tých ostatných, keď je teda aktívny, či už je zamestnaný alebo živnostník, podnikateľ, tak už si teda platí či už sám, alebo za neho zamestnávateľ, ale aby to bolo spravodlivé, potom nastupuje takzvaný prerozdeľovací mechanizmus, ktorý berie do úvahy tú skladbu toho poistného kmeňa v jednej, druhej, tretej poisťovni a berie, teda snaží sa vyrovnať tie disproporcie, že aby teda nebola zvýhodnená až tak veľmi tá Všeobecná zdravotná poisťovňa a presúva vlastne peniaze od tých súkromných zdravotných poisťovní smerom do všeobecnej zdravotnej poisťovne. Ak by sme mali dokonalý prerozdeľovací mechanizmus, inak povedané zabezpečenie, to druhotné zabezpečenie spravodlivého rozdelenia peňazí v zdravotníckom systéme, tak by sa malo, vlastne by muselo byť úplne jedno, ktorý pacient sa kde v akej poisťovni vyskytne, žiadna poisťovňa na to nedoplatí finančne.
Lenže je tam teda ten problém, ktorý som tu spomínal a ktorý sa snažil pán Szalay ako lobista Penty minimalizovať alebo bagatelizovať, a to je to, že je tam taký rozdiel pár desiatok percent. Veľmi poviem príklad, tak zhruba Všeobecná zdravotná poisťovňa poskytne 61 % zdravotnej starostlivosti, ale aj po pripočítaní prerozdeľovacieho mechanizmu má zaplatené len 60,6 trebárs percenta celkovo z financií, ktoré idú na zdravotnú starostlivosť. A tých malinkých pár desiatok percent vzhľadom na to, že na budúci rok to je 9,6 mld. eur, ktoré pôjdu na poskytovanie zdravotnej starostlivosti, pár desiatok percent z 9,6 mld. eur zrazu znamenajú desiatky miliónov eur na Haščákov účet a o to Szalayovi ide. Vytvárať vo verejnosti bublinu a zdanie, že vlastne všetko je v poriadku, lebo na konci by sa to Haščákovi neoplatilo. Takže preto tu Szalay hovorí o tom, že máme dokonalý, Matovič sa nevyzná, lebo to je čistá matematika, ale ja by som ho chcel upozorniť, že on študoval medicínu a ja som študoval finančný manažment a už tu máme jedného doktora v tejto sále, ktorý si myslí, že keď vyštudoval ortopédiu, zrazu sa vyzná v infektológii a zrazu nám tu skúma, že či tu pandémia bola, alebo nebola.
Takže, pán Szalay, kedykoľvek si s vami dám verejný duel o tom, že kto vie lepšie počítať. Takže ešte raz vám hovorím z tohto miesta, máme pokrivený a dlhé roky pokrivený prerozdeľovací mechanizmus v prospech Hačšáka, v prospech súkromných zdravotných poisťovní a to, že to obhajujete, je len krásnou pečiatkou pod papier, že ste lobista Penty. A druhá vec, čo ma tak veľmi mrzí, čo ste tu verejne opäť zaklamali, opäť akože, akože autorita, ktorá sa v zdravotníctve vyzná a ja to uznávam, že to je efektívne, lebo akože relatívne málo ľudí ide do hĺbky a nikomu to nevyčítam, ani poslancom koalície, ani opozície, že nejdú v každej jednej téme do hĺbky, lebo jednoducho nemajú na to priestor, ale ja som sa tej téme venoval, ja som tie rokovania s tými odborármi viedol, a to je to, že ste tu verejne klamali vo vašom vystúpení, že čo to jakí debili a kreténi, keď si vás dovolím teda citovať, riaditelia štátnych nemocníc, takto ste nazvali riaditeľov štátnych nemocníc, podpísali aké to pracovné zmluvy, len podotýkam pri tej pracovnej zmluve sú dve strany. Vy ste týmto nazvali za debilov a kreténov ľudí, ktorí mali túto požiadavku, a túto požiadavku, aby to bolo v pracovných zmluvách, mali všetci členovia Lekárskeho odborového združenia, to znamená viac ako dvetisíc lekárov. Vy ste tých dvetisíc lekárov nazvali, že sa vlastne podieľali na niečom spoločne s debilmi, kreténmi, čiže aj oni boli vlastne debili, kreténi, lebo si to pýtali, aby takéto pracovné zmluvy mali, a toto bolo obrovské, po prvé, morálny prešľap od vás voči tým zdravotníkom a voči tým vedeniam nemocníc, štátnych nemocníc, ktoré si ruky nohy išli dolámať, aby zachraňovali životy počas covidu, veľmi pekne ste sa im poďakovali, ste tak teraz na úrovni Fica asi, keď im on znižuje platy, tak vy ich nazvete debilmi a kreténmi, gratulujem, pán Szalay. Ale čo som iné teda chcel povedať, čo ste tu bohapusto klamali, bolo to, že čo si to tí debili a kreténi dovolili podpísať v mene štátu, lebo teraz keď my, a to naozaj vás veľmi presne parafrázujem, lebo teraz keď my aj tu zrušíme niekedy platový automat, tak to vlastne stále budú mať rok čo rok desaťpercentný rast platov, tí, čo si podpísali takúto zmluvu.
A teraz sa vás pýtam. Vedome ste klamali a pravdu poznáte, alebo ste až taký amatér, hoci sa tvárite profesionál, že neviete, aká je pravda. Jedna aj druhá skutočnosť je krutá, lebo veľmi dobre viete, že 9,7-percentný rast vychádza z rastu platov spred dvoch rokov. Čiže ten koeficient rastie podľa toho, ako rastú platy, ale vy ste tu povedali, že keď sa zruší platový automat na základe tých zmlúv, ktoré tí debili a kreténi podľa vás, teda alias riaditelia štátnych nemocníc, podpísali, že to bude znamenať desaťpercentný rast platov každý jeden rok. Čiže predpokladám, že tých 9,7 ste zaokrúhlili na 10 %. To vás nekefujem za to, to je v poriadku, okej, 10 %, a teraz sa ešte raz pýtam. Naozaj neviete, ani ako sa ten koeficient počíta a teda dobre, je to dôkaz toho vašej neznalosti a amaterizmu v tejto téme, alebo viete, ako sa ten koeficient počíta, že to je rast platov spred dvoch rokov a vedome ste chceli vyzerať za hrdinu, za kráľa, argumentačného to bossa v zdravotníctve a ste všetkých týchto ľudí a ľudí, ktorí to sledujú, oklamali. Jedno aj druhé je veľký problém. Z pozície ak by ste sa tak netvárili ako teda viete čo, tak vám to nevyčítam. Ale vy sa tvárite ako tuto normálne že zdravotnícka elita a že vy to teda veľmi dobre viete. Ale ja som vás nachytal na hruškách na absolútnej amatérčine, že buď teda neviete, ako sa ten koeficient, o čom celý tento zákon je, počíta a že to je rast platov spred dvoch rokov, alebo ste vedome klamali vo veľmi dôležitej a zásadnej veci. To som vám chcel povedať na začiatok.
No a teraz k pánovi ministrovi. Môžme sa tu otáčať, ja som sa tešil na vystúpenie pána ministra, že bude mať odvahu, že vystúpi tu počas rozpravy, aby sme mohli na neho reagovať. Ono moje predošlé vystúpenie v písomnej rozprave bolo o tom, že som bazíroval na jeho odvahu, aby mal odvahu napísať Ficovi alebo buchnúť po stole a povedať, že on chce tých sto miliónov z tých sedemsto, čo sa ide zvýšiť Kaliňákovi. Ale keďže vidím, že asi nemá odvahu vystúpiť v rozprave, ja sa trošku obávam, že nebude mať ani odvahu napísať Kaliňákovi tú esemesku a buchnúť po stole. A možno iba vystúpi v záverečnom slove a ako hrdina teda povie svoje bez možnosti, aby sme ktokoľvek z opozície mohli reagovať. A teda chcel by som poprosiť pána ministra, nech tú odvahu má tu na tomto mieste a ešte do rozpravy vystúpi, aby sme teda mohli prípadne na neho reagovať, tak či tak bude mať posledné slovo, keď bude reagovať na tie faktické poznámky.
Takže, pán minister, aby som teda ešte išiel k téme, mám 21 sekúnd, veľa nie, veľa som venoval lobistovi Penty, poprosím vás, nájdite odvahu, sto miliónov určite dokážeme zobrať alebo dokážete zobrať Kaliňákovi, nemusí tak prudko zvyšovať rozpočet na náboje na Ukrajinu a môžete ich mať pre zdravotníkov, ktorí zachránili Ficovi život. Zaslúžia si to tí zdravotníci, aby ste za nich bojovali.
Priznám sa, že prihlásil som sa preto, lebo som vedel, že nedokážem reagovať v tom skrátenom čase na niektoré vystúpenia, tak som chcel reagovať na pána Szalaya, lebo ja naozaj nemám rád takýchto týchto poskokov penťáckych, ktorí vlastne v zdravotníctve robia veľmi podľa mňa takú diverznú činnosť. Áno, smeráci a spol. to sú zlodeji, normálne hulváti, ktorí akože natvrdo to zdravotníctvo rozkrádajú, ale takýto ako Cigániková, Szalay, to sú tí ľudia, ktorí chodia do médií a v podstate to sú klasickí lobisti. Jednoducho tak sa to nazýva, že oni vytvárajú pocit alebo takú ilúziu odbornosti, ale v skutočnosti im ide iba o to, aby vlastne iným spôsobom ten biznis pre tie pijavice v zdravotníctve zabezpečili. Ale pán Szalay tu klamal v dvoch zásadných veciach a dovolím si na ne upozorniť.
Jedna vec bola tá, keď tu ako verejne takisto akože z pozície alebo s takou aurou odborníka v zdravotníctve hovoril, že Slovensko má v podstate dokonalý prerozdeľovací mechanizmus. Aby ste vedeli, čo to znamená. Ono tí, čo sa trošku viacej zamýšľate alebo zaoberáte spravodlivosťou financovania zdravotnej starostlivosti cez zdravotné poisťovne, tak určite viete, že sa tak hovorí vo verejnom priestore alebo teda pri týchto debatách, že všeobecná zdravotná starostlivosť je vlastne tak, jak poviem, inštancia poslednej záchrany, že aj to možno máte z rodiny niekde, alebo od známych to poznáte, že keď prídete k lekárovi, je to nejaká vážnejšia diagnóza, tak ten lekár vám tak potichu a niekedy aj nahlas otvorene povie, že viete čo, skúste sa prihlásiť do všeobecky, lebo títo súkromníci trošku viacej nám idú po krku a skresávajú tie výdavky a jednoducho nedostanete úplne tú zdravotnú starostlivosť pri tých vážnych diagnózach veľmi nákladných a vlastne tým pádom Všeobecná zdravotná poisťovňa vychytáva tie najťažšie prípady, ale teda aj to súvisí so skladbou toho poistného kmeňa, ako sa nazývajú poistenci v zdravotných poisťovniach, kde teda je výrazne väčší podiel starších ľudí vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni, alebo teda ľudí celkovo, ktorí majú väčšie nároky na zdravotnú starostlivosť.
No a preto aby následne tie peniaze, ktoré ľudia platia, lebo máme taký poistný systém, že teda platíme zdravotné odvody, každý podľa toho, v akej pozícii sa nachádza, teda keď je niekto nezamestnaný, keď je dieťa alebo na dôchodku za neho platí štát, to sú poistenci štátu, za tých ostatných, keď je teda aktívny, či už je zamestnaný alebo živnostník, podnikateľ, tak už si teda platí či už sám, alebo za neho zamestnávateľ, ale aby to bolo spravodlivé, potom nastupuje takzvaný prerozdeľovací mechanizmus, ktorý berie do úvahy tú skladbu toho poistného kmeňa v jednej, druhej, tretej poisťovni a berie, teda snaží sa vyrovnať tie disproporcie, že aby teda nebola zvýhodnená až tak veľmi tá Všeobecná zdravotná poisťovňa a presúva vlastne peniaze od tých súkromných zdravotných poisťovní smerom do všeobecnej zdravotnej poisťovne. Ak by sme mali dokonalý prerozdeľovací mechanizmus, inak povedané zabezpečenie, to druhotné zabezpečenie spravodlivého rozdelenia peňazí v zdravotníckom systéme, tak by sa malo, vlastne by muselo byť úplne jedno, ktorý pacient sa kde v akej poisťovni vyskytne, žiadna poisťovňa na to nedoplatí finančne.
Lenže je tam teda ten problém, ktorý som tu spomínal a ktorý sa snažil pán Szalay ako lobista Penty minimalizovať alebo bagatelizovať, a to je to, že je tam taký rozdiel pár desiatok percent. Veľmi poviem príklad, tak zhruba Všeobecná zdravotná poisťovňa poskytne 61 % zdravotnej starostlivosti, ale aj po pripočítaní prerozdeľovacieho mechanizmu má zaplatené len 60,6 trebárs percenta celkovo z financií, ktoré idú na zdravotnú starostlivosť. A tých malinkých pár desiatok percent vzhľadom na to, že na budúci rok to je 9,6 mld. eur, ktoré pôjdu na poskytovanie zdravotnej starostlivosti, pár desiatok percent z 9,6 mld. eur zrazu znamenajú desiatky miliónov eur na Haščákov účet a o to Szalayovi ide. Vytvárať vo verejnosti bublinu a zdanie, že vlastne všetko je v poriadku, lebo na konci by sa to Haščákovi neoplatilo. Takže preto tu Szalay hovorí o tom, že máme dokonalý, Matovič sa nevyzná, lebo to je čistá matematika, ale ja by som ho chcel upozorniť, že on študoval medicínu a ja som študoval finančný manažment a už tu máme jedného doktora v tejto sále, ktorý si myslí, že keď vyštudoval ortopédiu, zrazu sa vyzná v infektológii a zrazu nám tu skúma, že či tu pandémia bola, alebo nebola.
Takže, pán Szalay, kedykoľvek si s vami dám verejný duel o tom, že kto vie lepšie počítať. Takže ešte raz vám hovorím z tohto miesta, máme pokrivený a dlhé roky pokrivený prerozdeľovací mechanizmus v prospech Hačšáka, v prospech súkromných zdravotných poisťovní a to, že to obhajujete, je len krásnou pečiatkou pod papier, že ste lobista Penty. A druhá vec, čo ma tak veľmi mrzí, čo ste tu verejne opäť zaklamali, opäť akože, akože autorita, ktorá sa v zdravotníctve vyzná a ja to uznávam, že to je efektívne, lebo akože relatívne málo ľudí ide do hĺbky a nikomu to nevyčítam, ani poslancom koalície, ani opozície, že nejdú v každej jednej téme do hĺbky, lebo jednoducho nemajú na to priestor, ale ja som sa tej téme venoval, ja som tie rokovania s tými odborármi viedol, a to je to, že ste tu verejne klamali vo vašom vystúpení, že čo to jakí debili a kreténi, keď si vás dovolím teda citovať, riaditelia štátnych nemocníc, takto ste nazvali riaditeľov štátnych nemocníc, podpísali aké to pracovné zmluvy, len podotýkam pri tej pracovnej zmluve sú dve strany. Vy ste týmto nazvali za debilov a kreténov ľudí, ktorí mali túto požiadavku, a túto požiadavku, aby to bolo v pracovných zmluvách, mali všetci členovia Lekárskeho odborového združenia, to znamená viac ako dvetisíc lekárov. Vy ste tých dvetisíc lekárov nazvali, že sa vlastne podieľali na niečom spoločne s debilmi, kreténmi, čiže aj oni boli vlastne debili, kreténi, lebo si to pýtali, aby takéto pracovné zmluvy mali, a toto bolo obrovské, po prvé, morálny prešľap od vás voči tým zdravotníkom a voči tým vedeniam nemocníc, štátnych nemocníc, ktoré si ruky nohy išli dolámať, aby zachraňovali životy počas covidu, veľmi pekne ste sa im poďakovali, ste tak teraz na úrovni Fica asi, keď im on znižuje platy, tak vy ich nazvete debilmi a kreténmi, gratulujem, pán Szalay. Ale čo som iné teda chcel povedať, čo ste tu bohapusto klamali, bolo to, že čo si to tí debili a kreténi dovolili podpísať v mene štátu, lebo teraz keď my, a to naozaj vás veľmi presne parafrázujem, lebo teraz keď my aj tu zrušíme niekedy platový automat, tak to vlastne stále budú mať rok čo rok desaťpercentný rast platov, tí, čo si podpísali takúto zmluvu.
A teraz sa vás pýtam. Vedome ste klamali a pravdu poznáte, alebo ste až taký amatér, hoci sa tvárite profesionál, že neviete, aká je pravda. Jedna aj druhá skutočnosť je krutá, lebo veľmi dobre viete, že 9,7-percentný rast vychádza z rastu platov spred dvoch rokov. Čiže ten koeficient rastie podľa toho, ako rastú platy, ale vy ste tu povedali, že keď sa zruší platový automat na základe tých zmlúv, ktoré tí debili a kreténi podľa vás, teda alias riaditelia štátnych nemocníc, podpísali, že to bude znamenať desaťpercentný rast platov každý jeden rok. Čiže predpokladám, že tých 9,7 ste zaokrúhlili na 10 %. To vás nekefujem za to, to je v poriadku, okej, 10 %, a teraz sa ešte raz pýtam. Naozaj neviete, ani ako sa ten koeficient počíta a teda dobre, je to dôkaz toho vašej neznalosti a amaterizmu v tejto téme, alebo viete, ako sa ten koeficient počíta, že to je rast platov spred dvoch rokov a vedome ste chceli vyzerať za hrdinu, za kráľa, argumentačného to bossa v zdravotníctve a ste všetkých týchto ľudí a ľudí, ktorí to sledujú, oklamali. Jedno aj druhé je veľký problém. Z pozície ak by ste sa tak netvárili ako teda viete čo, tak vám to nevyčítam. Ale vy sa tvárite ako tuto normálne že zdravotnícka elita a že vy to teda veľmi dobre viete. Ale ja som vás nachytal na hruškách na absolútnej amatérčine, že buď teda neviete, ako sa ten koeficient, o čom celý tento zákon je, počíta a že to je rast platov spred dvoch rokov, alebo ste vedome klamali vo veľmi dôležitej a zásadnej veci. To som vám chcel povedať na začiatok.
No a teraz k pánovi ministrovi. Môžme sa tu otáčať, ja som sa tešil na vystúpenie pána ministra, že bude mať odvahu, že vystúpi tu počas rozpravy, aby sme mohli na neho reagovať. Ono moje predošlé vystúpenie v písomnej rozprave bolo o tom, že som bazíroval na jeho odvahu, aby mal odvahu napísať Ficovi alebo buchnúť po stole a povedať, že on chce tých sto miliónov z tých sedemsto, čo sa ide zvýšiť Kaliňákovi. Ale keďže vidím, že asi nemá odvahu vystúpiť v rozprave, ja sa trošku obávam, že nebude mať ani odvahu napísať Kaliňákovi tú esemesku a buchnúť po stole. A možno iba vystúpi v záverečnom slove a ako hrdina teda povie svoje bez možnosti, aby sme ktokoľvek z opozície mohli reagovať. A teda chcel by som poprosiť pána ministra, nech tú odvahu má tu na tomto mieste a ešte do rozpravy vystúpi, aby sme teda mohli prípadne na neho reagovať, tak či tak bude mať posledné slovo, keď bude reagovať na tie faktické poznámky.
Takže, pán minister, aby som teda ešte išiel k téme, mám 21 sekúnd, veľa nie, veľa som venoval lobistovi Penty, poprosím vás, nájdite odvahu, sto miliónov určite dokážeme zobrať alebo dokážete zobrať Kaliňákovi, nemusí tak prudko zvyšovať rozpočet na náboje na Ukrajinu a môžete ich mať pre zdravotníkov, ktorí zachránili Ficovi život. Zaslúžia si to tí zdravotníci, aby ste za nich bojovali.
Rozpracované