23. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
5.12.2024 o 12:44 hod.
Mgr. MBA
Jana Bittó Cigániková
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne.
Peťo, raz si mi povedal, že si myslím o tvojich návrhoch alebo o tvojom prístupe k zdravotníctvu niečo negatívne, tak chcem to teda vyvrátiť aj týmto spôsobom, považujem tvoje príspevky za veľmi podnetné a tento bol určite jeden z nich, aj tie návrhy, nápady. Musím uznať, že čo sa týka, veľmi na mňa urobilo dojem, čo sa týka tých vyšetrení predoperačných, ktoré robíme, ja to vidím teraz v reále v praxi, hovoria to nielen ty, ale aj mnohí lekári, že jednoducho my robíme úplne nadbytočné vyšetrenia a opakovane a netušila som, že čo je za tým, nikdy som sa tomu hlbšie nevenovala, ak v tomto budeš nejaké kroky robiť, veľmi rada budem teda spoluúčastná, absolútne podporujem, ak je to teda tak a je to pochopiteľné, že je to teda niekoho lobingom, lebo sú tam za tým peniaze, však v poriadku, určite tá skupina si vie peniaze zarobiť aj spôsobom, ktorý je pre spoločnosť prospešný. Viete, že ja teda proti zisku vôbec nič nemám, práve naopak, ale nemôžme fungovať tak, že robíme úplne nadbytočné vyšetrenia opakovane. Táto časť sa mi teda mimoriadne páčila a som rada, že si to tu aj otvorene nadniesol.
Čo sa týka napríklad tých anestézií, mne sa, anestéziológov, cítim teda podľa tvojho vystúpenia, že je tu, určite tu bolo nejaké stretnutie s anestéziológmi, za mňa je aj toto úplne v poriadku, ja si myslím, že poslanci by mali zastupovať kohokoľvek, kto príde s rozumným nápadom, napríklad za rozumné považujem, že konečne anestézia u zubára nebude takmer na hrane, čo je obsahom tohto zákona, takže to úplne chválim. My s Tomášom sme považovali aj tie anestéziologické ambulancie mimo nemocníc za dobrý nápad, ale radi sa o tom pobavíme. Naopak, ak nesúhlasíme s tou optimálnou sieťou, tam si myslíme, že to je teda naozaj už nadbyrokracia a že toto by mohli napríklad do tohto hovoriť župy. Čiže veľmi dobrý príspevok, zaujíma... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
Vystúpenia
12:14
Vystúpenie v rozprave 12:14
Peter StachuraNo a samozrejmé, že tento systém je nastavený tak, aby tých špecialistov bolo treba dosť. Spomeniem opäť príklad, ktorý som spomínal nedávno ohľadom napríklad potvrdení, ktoré musia absolvovať seniori od 65. roku života, kedy na to, aby dostali povolenie na vodičské oprávnenie, tak ich niektorí všeobecní lekári a myslím si, že to nie je ojedinelý prípad, lebo sa mi ozvali viacerí, ktorí mali takúto povinnosť, boli poslaní všeobecným lekárom na otorinolaryngologické vyšetrenie, na očné vyšetrenie, hoci to základné, bežné vyšetrenie by mohli urobiť oni. Rovnako chodia niektorí, chodia aj na preventívne prehliadky. Súčasťou preventívnej prehliadky sú aj očné alebo zbežné ušné vyšetrenie, napriek tomu musia ísť ešte na ďalšie vyšetrenie. Môžeme hovoriť o novozáchyte diabetu, ak pacient má zachytený vysoký cukor, tak ho všeobecný lekár, a mnoho z nich, nehovorím všetci, aby sa to nevnímalo, že teda paušalizujem, ale veľa lekárov bez toho, aby začalo tento problém riešiť u seba doma, tak posiela pacienta k diabetológovi. Čiže aj bez toho, aby napríklad glykovaný hemoglobín vedeli vyhodnotiť, resp. sa pokúsili o nápravu životosprávy, resp. možno o aplikáciu niektorej, niektorých liekov, tak ho posielajú k diabetológovi, no a takýmto spôsobom my sme sa dopracovali do situácie, že máme jedenásť návštev na hlavu za rok, čo je obrovské číslo, sme v rámci Európskej únie najhorší v tomto meradle. Jedenásť návštev je naozaj obrovská, obrovské číslo.
No a v tomto neporiadku, v tomto generovaní si rôznych pacientov, v posúvaní si pacientov v systéme, kedy si všeobecní lekári veľakrát netrúfajú využiť všetky svoje možnosti, aby vedeli niektoré veci riešiť sami, resp. nemajú za tieto špecifické terapeutické alebo diagnostické možnosti dostatočne zaplatené, tak ich posúvajú ku špecialistom. A rovnako špecialisti tým, že sú platení za výkon a nemajú ani paušálnu platbu, to znamená, že aj keď pacient príde alebo nepríde, tak dostanú zaplatené, tak sa snažia tých pacientov si nejakým spôsobom v systéme točiť. No a točia si práve tých chronických pacientov, ktorých poznajú, a kde sa dá najľahšie zabezpečiť tá, tá dávka tých pacientov, aby prichádzali a boli vyšetrovaní v ambulanciách.
No a v takejto situácii, ak hovoríme o optimálnej sieti špecializovaných ambulancií, tak sa pýtam, ako to bude zmanažované inak, či hovoríme o tej sieti, ktorá je tu teraz, lebo celkom dobre sa môže stať, že je len zle rozdistribuovaná, alebo že sme zabudli dopĺňať špecialistov a majú vysoký vec, ale možno tých špecialistov v niektorých lokalizáciách a v niektorých špecializáciách nie je až tak málo. Čiže tu je otázka, že čo je vlastne tá optimálna sieť?
Ďalšou dôležitou vecou, ktorej sme sa relatívne málo venovali, bolo, ako sa zlepšia, ako sa zlepšia kompetencie vyšších územných celkov. Na jednej strane zákon hovorí o tom, že vyššie územné celky dostávajú určité nové kompetencie, vítame to, o tom sme hovorili, že VÚC-ky by mali viac rozhodovať o tom, ako bude vyzerať distribúcia siete, ale tie kompetencie sú ešte stále nedostatočné, ešte stále sa deje to, že vyšší územný celok kým zareaguje a kým dá nejaké potvrdenie, oprávnenie na otvorenie novej špecializovanej ambulancie, tak už táto ambulancia si vybavila nejakým spôsobom svoje sídlo a potom je ťažké penalizovať, lebo nemajú možnosti penalizácie alebo, alebo nejakú možnosť zvrátiť už rozbehnutú špecializovanú ambulanciu povedzme tam, kde ju nevyhnutne región nepotrebuje, ale tam, kde je to pre poskytovateľa najlepšie.
Čiže tu sú tiež veci, ktoré nie sú celkom z nášho pohľadu dotiahnuté do konca, a sú veľmi dôležité. O tom sme sa mali rozprávať v prvom čítaní, o tom sme mali viesť diskusiu na výbore, o tom tu mala byť táto diskusia. Bohužiaľ, tá diskusia bola o všeličom inom, aj o čom ja budem ďalej hovoriť, ale nie o tejto sieti.
Ďalej by som chce povedať, že tejto zákon pojednáva aj o optimálnej sieti nemocníc, hovoríme o nejakých zmenách čakacích lehôt, nastavovanie maximálnych čakacích lehôt. Hovorí niečo o tzv. partnerskej nemocnici, ktorá by sa mala nachádzať do 30 minút. To sú všetko takisto dosť veci na hlbšiu odbornú diskusiu, či je to takto nastavené správne. A ja by som sa venoval ďalej tomu, že v tomto zákone prichádza spŕška rôznych nových pojmov, ktoré doteraz ešte náš zdravotnícky legislatívny svet nepoznal. Prichádzame s takzvanou prierezovou zdravotnou starostlivosťou, s komunitnou zdravotnou starostlivosťou, komplexnou zdravotnou starostlivosťou, hovoríme o multiprofesionálnych tímoch, hovoríme o podporných tímoch pacienta. Je to veľký, veľké množstvo rôznych pojmov, ktoré nie sú jasne, striktne zadefinované, mnohokrát majú presuny alebo prekrytia aj s inými časťami ambulantnej alebo ústavnej zdravotnej starostlivosti, napríklad s dlhodobou, s následnou, so špecializovanou pomocou pre psychiatrických alebo psychologických pacientov a nie sú jasne vyšpecifikované deliace čiary, kedy hovoríme o prierezovej, kedy hovoríme o komunitnej, ako to má v skutočnosti vyzerať. Komunitná prierezová zdravotná starostlivosť pojednáva o nezdravotníkoch v zdravotníckom zákone. Takisto určité špecifikum. Takže z môjho pohľadu nie je to ešte dobre vycizelované, ako sa hovorí na ministerstve zdravotníctva, nie je to z môjho pohľadu urobené racionálne tak, aby sme si zákonmi nezahlcovali systém a aby sme mohli adekvátne predstúpiť pred, pred tých, ktorí nakoniec podľa tohto zákona budú musieť fungovať v našom systéme. Čiže opäť by som povedal, že sme majstri v komplikovaní si rôznych zákonov tak, že sa už z toho potom málokto vyzná.
Čiže za mňa v tomto je dosť veľká kritika, že hoci sú tieto veci, ako správne nastaviť dlhodobú, následnú a iné starostlivosti, veľmi dôležité, tak potrebujeme mať to presne zadefinované kompetenčne, ktoré, ktorá časť kde, kde súvisí-nesúvisí a tak ďalej a toto sa v tomto zákone nedeje a pokiaľ viem, nie sú k tomu zatiaľ urobené ani podzákonné normy.
Dostávam sa ku anesteziologickým ambulanciám. To je vec, ktorá mňa osobne trápi. Máme, samozrejme, aj v rámci opozície rozdielne názory, ale ja tu ešte raz prednesiem ten, ktorý zastávame my. Komunikoval som aj s predstaviteľmi slovenskej spoločnosti anesteziológia intenzívnej medicíny a rovnako s niektorými kolegami. Samozrejmé, že v tom systéme sú rôzne názory, ale vo všeobecnosti je z môjho pohľadu ten hlavný argument ten, že my tu máme predoperačné vyšetrenia ešte z čias Márie Terézie, ktoré už nezodpovedajú evidencii, nezodpovedajú medicíne založenej na dôkazoch, a na tento nekvalitný, nekvalitný stav na odborné usmernenie, ktoré už dávno malo byť prerobené, ale blokuje ho Slovenská spoločnosť anesteziológie a intenzívnej medicíny z určitých dôvodov. Ja som na zmene pracoval vyše roka, na, teda nie vyše roka, jedenásť mesiacov na ministerstve zdravotníctva, ale nebola sila presadiť, aby sme začali robiť predoperačné vyšetrenia tak, ako sa majú robiť. Naďalej sa odoberá krv malým deťom pred banálnymi výkonmi, naďalej sa pred kataraktou musia odosielať pacienti na vzorku moču, naďalej robíme aj pri zdravých pacientoch, ktorí nám behajú po horách, aj pri pacientoch, ktorí idú na jednoduché vyšet... jednoduché operačné zákroky, robíme veľmi veľa laboratórnych vyšetrení, robíme EKG, robíme röntgeny, robíme veci, ktoré naozaj by sme robiť nemali. A nemali a na to je dostatočná evidencia dôkazov.
A na tento nedobrý systém my nasúvame ďalšiu, ďalší paradox a vytvárame alebo chceme vytvoriť anesteziologické ambulancie, ktoré potom majú slúžiť na to, aby jednodňovky mohli rýchlejšie alebo flexibilnejšie pracovať a aby aj niektoré nemocnice podľa, podľa navrhovateľov mohli efektívnejšie pracovať. Nemyslím si to, že je to nevyhnutné. Poviem z vlastnej skúsenosti, ak sú dobre nastavené predoperačné vyšetrenia, tak žiadne ambulancie netreba. Zoberme si konkrétny príklad jednodňovej zdravotnej starostlivosti, veď predsa anestéza, anesteziológ má určitú dohodu s eseročkou. Podľa tejto dohody súčasťou anesteziologického výkonu je aj predoperačné anesteziologické vyšetrenie a môže to fungovať úplne jednoducho. Čiže lekár chirurg, ktorý vyšetrí pacienta pred tým, ako ide na jednodňovku, môže dať do ruky tzv. predoperačný anesteziologický protokol, ktorý pacient vypíše, anesteziológ sa s ním môže spojiť napríklad telefonicky, prejde si celý tento dokument, vysvetlí mu o tom, čo anestéza znamená, že musí prísť nalačno, že nesmie užívať tie a tie lieky a pacient, a podotýkam, to sú zdraví pacienti, ASA 1, ASA 2 pacienti, ktorí idú na malé zákroky, maximálne stredne veľké zákroky, prídu ráno v bdelom stave, nemajú dormikum, podpíšu a môže začať výkon. Čiže nevidím dôvod, prečo by tam mala byť anesteziologická ambulancia. Rovnako nevidím dôvod, prečo by mala byť anesteziologická ambulancia v Kežmarku, ak ide pacient na výkon do Košíc. Pretože ak v Kežmarku mu má robiť predoperačné anesteziologické vyšetrenie lekár, ktorý nemá absolútne žiadnu zodpovednosť a nič ho neviaže s tímom v Košiciach, ktorí vedia, aká je tam aktuálna situácia, či sa podáva epidurálny kateter, ako sa, ako sa rieši pooperačná analgéza, na čo si treba dávať pozor a tak ďalej, tak môže toto predoperačné vyšetrenie úplne jednoducho odfláknuť a potom ten kolega v Košiciach, ktorý má podľa tohto predoperačného vyšetrenia zodpovednosť za daného pacienta a musí robiť anestézu, buď ho urobí ešte raz, alebo, alebo musí zobrať naozaj na svoje tričko to riziko, že ten pacient nebol dobre pripravený.
Čiže ja nevidím dôvod a neviem, kde máme takéto, takéto krajiny, kde máme rozšírené ambulancie anesteziológov. Áno, máme ambulancie chronickej bolesti, tomu rozumiem, ale anesteziologické ambulancie, pokiaľ by sa nastavili predoperačné anesteziologické vyšetrenia naozaj, naozaj nie sú potrebné a podľa mňa je to silný lobing zo strany aj anesteziológov, ktorí chcú mať eseročky, okrem iného, a ktorí chcú, samozrejme, pracovať okrem ústavnej zdravotnej starostlivosti aj mimo a tu podotýkam a upozorňujem, že sa to bude diať, bude diať, že anesteziológov, ktorých máme málo, ktorí sa majú, ktorí majú byť predovšetkým na intenzívkach, ktorí majú byť na jiskách, ktorí majú byť pri zložitejších výkonoch, tak tí budú pracovať buď na skrátený úväzok, alebo celkom odídu z nemocnice a pôjdu pracovať do jednodňoviek robiť nejaké katarakty. Takže s týmto si ja nesúhlasím a myslím si, že trebalo by sa zamyslieť, či je to správne.
Čo sa týka ďalšieho, ďalšieho nášho bodu, to sú psychológovia a celá tá stať v rámci päť-sedem-osmičky, ktorá sa dotýka psychológie, psychiatrie, duševného zdravia. Takisto z môjho pohľadu veľmi chaoticky, tak hmlisto popísané, aj na výbore, keď sme sa pýtali, nebolo nám jednoznačne zodpovedané, ako to majú premyslené, aká mapa, ako to má vyzerať, aká je cesta pacienta, cesta človeka, ktorý má takéto ochorenie a podľa tohto zákona si myslím, že veľmi múdrejší ani poskytovatelia nebudú.
Čo sa týka, čo sa týka pozmeňovákov, ktoré prišli aj ku psychológom do tohto zákona, tak by som chcel upozorniť na jeden veľmi škodlivý, ktorý sa týka Komory klinických psychológov. Tu podľa pozmeňováku je do tejto Komory klinických psychológov možné, aby sa prihlásili aj iní psychológovia, a nielen psychológovia, ale napríklad aj fyzioterapeuti, psychoterapeuti, prepáčte. Psychoterapeuti nie sú regulovaným povolaním, to znamená, oni nemajú čo v komore hľadať. Komora je stavovská organizácia a psychoterapeutický výcvik môže mať napríklad aj lekár. Čiže lekár nemôže byť aj v Slovenskej lekárskej komore a aj v Komore klinických psychológov len preto, že má psychoterapeutický kurz. A toto sa robí len preto, aby sme dobehli zanedbaný, zanedbaný míľnik z plánu obnovy, ktorý hovorí o tom, že má vzniknúť určit...
=====
Vystúpenie v rozprave
5.12.2024 o 12:14 hod.
MUDr. Dr. med., MBA
Peter Stachura
Videokanál poslanca
ambulancií, rieši sa tam aj OSN-ka (OSN - Optimalizácia siete nemocníc, pozn. prepis.). Je to naozaj veľmi namiešaný, namiešané spektrum rôznych vecí, ktoré rieši tento, tento zákon. A práve tá podstatná je tá sieť. A tu by som chcel ešte raz sa opýtať a možno aj zdôrazniť, že akým spôsobom táto optimálna sieť, lebo sa zavádza nový, nový pojem - verejná optimálna sieť poskytovateľov špecializovanej ambulantnej starostlivosti, ako bola pripravovaná alebo ako si to predstavujeme. Pretože čo znamená optimálna? Čo znamená optimálna? Optimálna na tieto podmienky, ktoré tu dnes máme? Keď vieme, že máme aj v medzinárodnom porovnaní relatívne málo všeobecných lekárov a máme pomerne veľa špecializovaných špecialistov. Samozrejme v niektorých špecializáciách ich je málo alebo sú zle rozdistribuovaní, ale vo všeobecnosti je tento pomer všeobecný lekár verzus špecialista výrazne v prospech špecialistov.
No a samozrejmé, že tento systém je nastavený tak, aby tých špecialistov bolo treba dosť. Spomeniem opäť príklad, ktorý som spomínal nedávno ohľadom napríklad potvrdení, ktoré musia absolvovať seniori od 65. roku života, kedy na to, aby dostali povolenie na vodičské oprávnenie, tak ich niektorí všeobecní lekári a myslím si, že to nie je ojedinelý prípad, lebo sa mi ozvali viacerí, ktorí mali takúto povinnosť, boli poslaní všeobecným lekárom na otorinolaryngologické vyšetrenie, na očné vyšetrenie, hoci to základné, bežné vyšetrenie by mohli urobiť oni. Rovnako chodia niektorí, chodia aj na preventívne prehliadky. Súčasťou preventívnej prehliadky sú aj očné alebo zbežné ušné vyšetrenie, napriek tomu musia ísť ešte na ďalšie vyšetrenie. Môžeme hovoriť o novozáchyte diabetu, ak pacient má zachytený vysoký cukor, tak ho všeobecný lekár, a mnoho z nich, nehovorím všetci, aby sa to nevnímalo, že teda paušalizujem, ale veľa lekárov bez toho, aby začalo tento problém riešiť u seba doma, tak posiela pacienta k diabetológovi. Čiže aj bez toho, aby napríklad glykovaný hemoglobín vedeli vyhodnotiť, resp. sa pokúsili o nápravu životosprávy, resp. možno o aplikáciu niektorej, niektorých liekov, tak ho posielajú k diabetológovi, no a takýmto spôsobom my sme sa dopracovali do situácie, že máme jedenásť návštev na hlavu za rok, čo je obrovské číslo, sme v rámci Európskej únie najhorší v tomto meradle. Jedenásť návštev je naozaj obrovská, obrovské číslo.
No a v tomto neporiadku, v tomto generovaní si rôznych pacientov, v posúvaní si pacientov v systéme, kedy si všeobecní lekári veľakrát netrúfajú využiť všetky svoje možnosti, aby vedeli niektoré veci riešiť sami, resp. nemajú za tieto špecifické terapeutické alebo diagnostické možnosti dostatočne zaplatené, tak ich posúvajú ku špecialistom. A rovnako špecialisti tým, že sú platení za výkon a nemajú ani paušálnu platbu, to znamená, že aj keď pacient príde alebo nepríde, tak dostanú zaplatené, tak sa snažia tých pacientov si nejakým spôsobom v systéme točiť. No a točia si práve tých chronických pacientov, ktorých poznajú, a kde sa dá najľahšie zabezpečiť tá, tá dávka tých pacientov, aby prichádzali a boli vyšetrovaní v ambulanciách.
No a v takejto situácii, ak hovoríme o optimálnej sieti špecializovaných ambulancií, tak sa pýtam, ako to bude zmanažované inak, či hovoríme o tej sieti, ktorá je tu teraz, lebo celkom dobre sa môže stať, že je len zle rozdistribuovaná, alebo že sme zabudli dopĺňať špecialistov a majú vysoký vec, ale možno tých špecialistov v niektorých lokalizáciách a v niektorých špecializáciách nie je až tak málo. Čiže tu je otázka, že čo je vlastne tá optimálna sieť?
Ďalšou dôležitou vecou, ktorej sme sa relatívne málo venovali, bolo, ako sa zlepšia, ako sa zlepšia kompetencie vyšších územných celkov. Na jednej strane zákon hovorí o tom, že vyššie územné celky dostávajú určité nové kompetencie, vítame to, o tom sme hovorili, že VÚC-ky by mali viac rozhodovať o tom, ako bude vyzerať distribúcia siete, ale tie kompetencie sú ešte stále nedostatočné, ešte stále sa deje to, že vyšší územný celok kým zareaguje a kým dá nejaké potvrdenie, oprávnenie na otvorenie novej špecializovanej ambulancie, tak už táto ambulancia si vybavila nejakým spôsobom svoje sídlo a potom je ťažké penalizovať, lebo nemajú možnosti penalizácie alebo, alebo nejakú možnosť zvrátiť už rozbehnutú špecializovanú ambulanciu povedzme tam, kde ju nevyhnutne región nepotrebuje, ale tam, kde je to pre poskytovateľa najlepšie.
Čiže tu sú tiež veci, ktoré nie sú celkom z nášho pohľadu dotiahnuté do konca, a sú veľmi dôležité. O tom sme sa mali rozprávať v prvom čítaní, o tom sme mali viesť diskusiu na výbore, o tom tu mala byť táto diskusia. Bohužiaľ, tá diskusia bola o všeličom inom, aj o čom ja budem ďalej hovoriť, ale nie o tejto sieti.
Ďalej by som chce povedať, že tejto zákon pojednáva aj o optimálnej sieti nemocníc, hovoríme o nejakých zmenách čakacích lehôt, nastavovanie maximálnych čakacích lehôt. Hovorí niečo o tzv. partnerskej nemocnici, ktorá by sa mala nachádzať do 30 minút. To sú všetko takisto dosť veci na hlbšiu odbornú diskusiu, či je to takto nastavené správne. A ja by som sa venoval ďalej tomu, že v tomto zákone prichádza spŕška rôznych nových pojmov, ktoré doteraz ešte náš zdravotnícky legislatívny svet nepoznal. Prichádzame s takzvanou prierezovou zdravotnou starostlivosťou, s komunitnou zdravotnou starostlivosťou, komplexnou zdravotnou starostlivosťou, hovoríme o multiprofesionálnych tímoch, hovoríme o podporných tímoch pacienta. Je to veľký, veľké množstvo rôznych pojmov, ktoré nie sú jasne, striktne zadefinované, mnohokrát majú presuny alebo prekrytia aj s inými časťami ambulantnej alebo ústavnej zdravotnej starostlivosti, napríklad s dlhodobou, s následnou, so špecializovanou pomocou pre psychiatrických alebo psychologických pacientov a nie sú jasne vyšpecifikované deliace čiary, kedy hovoríme o prierezovej, kedy hovoríme o komunitnej, ako to má v skutočnosti vyzerať. Komunitná prierezová zdravotná starostlivosť pojednáva o nezdravotníkoch v zdravotníckom zákone. Takisto určité špecifikum. Takže z môjho pohľadu nie je to ešte dobre vycizelované, ako sa hovorí na ministerstve zdravotníctva, nie je to z môjho pohľadu urobené racionálne tak, aby sme si zákonmi nezahlcovali systém a aby sme mohli adekvátne predstúpiť pred, pred tých, ktorí nakoniec podľa tohto zákona budú musieť fungovať v našom systéme. Čiže opäť by som povedal, že sme majstri v komplikovaní si rôznych zákonov tak, že sa už z toho potom málokto vyzná.
Čiže za mňa v tomto je dosť veľká kritika, že hoci sú tieto veci, ako správne nastaviť dlhodobú, následnú a iné starostlivosti, veľmi dôležité, tak potrebujeme mať to presne zadefinované kompetenčne, ktoré, ktorá časť kde, kde súvisí-nesúvisí a tak ďalej a toto sa v tomto zákone nedeje a pokiaľ viem, nie sú k tomu zatiaľ urobené ani podzákonné normy.
Dostávam sa ku anesteziologickým ambulanciám. To je vec, ktorá mňa osobne trápi. Máme, samozrejme, aj v rámci opozície rozdielne názory, ale ja tu ešte raz prednesiem ten, ktorý zastávame my. Komunikoval som aj s predstaviteľmi slovenskej spoločnosti anesteziológia intenzívnej medicíny a rovnako s niektorými kolegami. Samozrejmé, že v tom systéme sú rôzne názory, ale vo všeobecnosti je z môjho pohľadu ten hlavný argument ten, že my tu máme predoperačné vyšetrenia ešte z čias Márie Terézie, ktoré už nezodpovedajú evidencii, nezodpovedajú medicíne založenej na dôkazoch, a na tento nekvalitný, nekvalitný stav na odborné usmernenie, ktoré už dávno malo byť prerobené, ale blokuje ho Slovenská spoločnosť anesteziológie a intenzívnej medicíny z určitých dôvodov. Ja som na zmene pracoval vyše roka, na, teda nie vyše roka, jedenásť mesiacov na ministerstve zdravotníctva, ale nebola sila presadiť, aby sme začali robiť predoperačné vyšetrenia tak, ako sa majú robiť. Naďalej sa odoberá krv malým deťom pred banálnymi výkonmi, naďalej sa pred kataraktou musia odosielať pacienti na vzorku moču, naďalej robíme aj pri zdravých pacientoch, ktorí nám behajú po horách, aj pri pacientoch, ktorí idú na jednoduché vyšet... jednoduché operačné zákroky, robíme veľmi veľa laboratórnych vyšetrení, robíme EKG, robíme röntgeny, robíme veci, ktoré naozaj by sme robiť nemali. A nemali a na to je dostatočná evidencia dôkazov.
A na tento nedobrý systém my nasúvame ďalšiu, ďalší paradox a vytvárame alebo chceme vytvoriť anesteziologické ambulancie, ktoré potom majú slúžiť na to, aby jednodňovky mohli rýchlejšie alebo flexibilnejšie pracovať a aby aj niektoré nemocnice podľa, podľa navrhovateľov mohli efektívnejšie pracovať. Nemyslím si to, že je to nevyhnutné. Poviem z vlastnej skúsenosti, ak sú dobre nastavené predoperačné vyšetrenia, tak žiadne ambulancie netreba. Zoberme si konkrétny príklad jednodňovej zdravotnej starostlivosti, veď predsa anestéza, anesteziológ má určitú dohodu s eseročkou. Podľa tejto dohody súčasťou anesteziologického výkonu je aj predoperačné anesteziologické vyšetrenie a môže to fungovať úplne jednoducho. Čiže lekár chirurg, ktorý vyšetrí pacienta pred tým, ako ide na jednodňovku, môže dať do ruky tzv. predoperačný anesteziologický protokol, ktorý pacient vypíše, anesteziológ sa s ním môže spojiť napríklad telefonicky, prejde si celý tento dokument, vysvetlí mu o tom, čo anestéza znamená, že musí prísť nalačno, že nesmie užívať tie a tie lieky a pacient, a podotýkam, to sú zdraví pacienti, ASA 1, ASA 2 pacienti, ktorí idú na malé zákroky, maximálne stredne veľké zákroky, prídu ráno v bdelom stave, nemajú dormikum, podpíšu a môže začať výkon. Čiže nevidím dôvod, prečo by tam mala byť anesteziologická ambulancia. Rovnako nevidím dôvod, prečo by mala byť anesteziologická ambulancia v Kežmarku, ak ide pacient na výkon do Košíc. Pretože ak v Kežmarku mu má robiť predoperačné anesteziologické vyšetrenie lekár, ktorý nemá absolútne žiadnu zodpovednosť a nič ho neviaže s tímom v Košiciach, ktorí vedia, aká je tam aktuálna situácia, či sa podáva epidurálny kateter, ako sa, ako sa rieši pooperačná analgéza, na čo si treba dávať pozor a tak ďalej, tak môže toto predoperačné vyšetrenie úplne jednoducho odfláknuť a potom ten kolega v Košiciach, ktorý má podľa tohto predoperačného vyšetrenia zodpovednosť za daného pacienta a musí robiť anestézu, buď ho urobí ešte raz, alebo, alebo musí zobrať naozaj na svoje tričko to riziko, že ten pacient nebol dobre pripravený.
Čiže ja nevidím dôvod a neviem, kde máme takéto, takéto krajiny, kde máme rozšírené ambulancie anesteziológov. Áno, máme ambulancie chronickej bolesti, tomu rozumiem, ale anesteziologické ambulancie, pokiaľ by sa nastavili predoperačné anesteziologické vyšetrenia naozaj, naozaj nie sú potrebné a podľa mňa je to silný lobing zo strany aj anesteziológov, ktorí chcú mať eseročky, okrem iného, a ktorí chcú, samozrejme, pracovať okrem ústavnej zdravotnej starostlivosti aj mimo a tu podotýkam a upozorňujem, že sa to bude diať, bude diať, že anesteziológov, ktorých máme málo, ktorí sa majú, ktorí majú byť predovšetkým na intenzívkach, ktorí majú byť na jiskách, ktorí majú byť pri zložitejších výkonoch, tak tí budú pracovať buď na skrátený úväzok, alebo celkom odídu z nemocnice a pôjdu pracovať do jednodňoviek robiť nejaké katarakty. Takže s týmto si ja nesúhlasím a myslím si, že trebalo by sa zamyslieť, či je to správne.
Čo sa týka ďalšieho, ďalšieho nášho bodu, to sú psychológovia a celá tá stať v rámci päť-sedem-osmičky, ktorá sa dotýka psychológie, psychiatrie, duševného zdravia. Takisto z môjho pohľadu veľmi chaoticky, tak hmlisto popísané, aj na výbore, keď sme sa pýtali, nebolo nám jednoznačne zodpovedané, ako to majú premyslené, aká mapa, ako to má vyzerať, aká je cesta pacienta, cesta človeka, ktorý má takéto ochorenie a podľa tohto zákona si myslím, že veľmi múdrejší ani poskytovatelia nebudú.
Čo sa týka, čo sa týka pozmeňovákov, ktoré prišli aj ku psychológom do tohto zákona, tak by som chcel upozorniť na jeden veľmi škodlivý, ktorý sa týka Komory klinických psychológov. Tu podľa pozmeňováku je do tejto Komory klinických psychológov možné, aby sa prihlásili aj iní psychológovia, a nielen psychológovia, ale napríklad aj fyzioterapeuti, psychoterapeuti, prepáčte. Psychoterapeuti nie sú regulovaným povolaním, to znamená, oni nemajú čo v komore hľadať. Komora je stavovská organizácia a psychoterapeutický výcvik môže mať napríklad aj lekár. Čiže lekár nemôže byť aj v Slovenskej lekárskej komore a aj v Komore klinických psychológov len preto, že má psychoterapeutický kurz. A toto sa robí len preto, aby sme dobehli zanedbaný, zanedbaný míľnik z plánu obnovy, ktorý hovorí o tom, že má vzniknúť určit...
=====
Rozpracované
12:29
Vystúpenie v rozprave 12:29
Peter StachuraČiže tie poradne zdravia a okrem toho zase veľmi veľmi chaotický systém čo sa týka tej prevencie, máme tu úrady verejného zdravotníctva. V rámci úradu verejného zdravotníctva máme tzv. poradne zdravia tie sa skoro vôbec nevyužívajú alebo veľmi ojedinele. Máme tu rôzne akcie, rôzne projekty, ktoré vznikajú dnes, teraz aktuálne. Misia zdravia a rôzne iné, ktoré opäť dávajú peniaze do prevencie. Možno niektoré sú aj zmysluplné a správne, ale tú prevenciu nemáme uchopenú nejakým spôsobom komplexne a tento zákon to žiaľ takisto intenzívne nerieši.
Aj preto sme proti takýmto zatiaľ nevyšpecifikovaným čistým peniazom pre poisťovne, ktoré ich ale musia zobrať s peňazí, ktoré sú vyčlenené na zdravotnú starostlivosť.
Ďalej by som ešte spomenul naše pozmeňujúce návrhy, budem ich mať štyri. Skúsim ich odôvodniť a následne prečítať.
Pán predsedajúci môžete zastaviť čas? Rád by som odôvodnil a prečítal pozmeňujúce návrhy.
Pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Petra Stachuru k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 517)
Pozmeňujúci návrh znie:
V článku I. sa vypúšťa bod 55.
Odôvodnenie:
Navrhujeme ponechať' súčasné znenie, podľa ktorého sú ambulancie anestéziológie a intenzívnej medicíny zriadené len v nemocnici, v ktorej sa poskytuje ústavná zdravotná starostlivosť' v odbore anestéziológia a intenzívna medicína.
Zriadenie ambulancií anestéziológie a intenzívnej medicíny mimo ústavných zdravotníckych zariadení spôsobí odliv anesteziológov z nemocničných zariadení do centier jednodňovej chirurgie a zhorší dostupnosť poskytovania zdravotnej starostlivosti v tejto špecializácii v ústavných nemocničných zariadeniach. Rovnako môže prehĺbiť' riziko vykonávania anestézy neatestovaným lekárom tak, ako sme toho svedkami pri iných špecializáciách.
To je pozmeňujúci návrh č. 1.
Pozmeňujúci návrh č. 2:
Pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra Stachuru a Františka Majerského k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 517)
V článku I. sa za bod 45. vkladajú nové body 46. až 48., ktoré znejú:
48. V § 80as ods. 3, v § 80at ods. 3 a v § 80au ods. 3 sa slová „1,40-násobok” nahrádzajú slovami „2,10-násobok” a pripája sa druhá veta, ktorá znie: „Uvedené sa použije aj na výpočet výšky základnej zložky mzdy u logopédov, liečebných pedagógov a psychológov so špecializáciami v príslušných špecializačných odboroch, ktorí sú zamestnancami orgánov verejného zdravotníctva podľa osobitného predpisu 60ab .
Poznámka pod čiarou k odkazu 60ab znie: zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Ďalšie čísla poznámok pod čiarou sa primerane prečíslujú.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
2. V článku I. sa za bod 52. vkladajú nové body 53. a 54., ktoré znejú:
53. V § 102ax sa v odsekoch 12, 15 a 18 slovo „1,1539-násobok” nahrádza slovom „1,2314-násobok", v odsekoch 13, 16 a 19 slovo „1,1927-násobok” slovom „1,2799násobok” a v odsekoch 14, 17 a 20 slovo „1,3575-násobok” slovom „2,0361-násobok”.
54. V článku I. v § 102ay sa v odsekoch 11, 14 a 17 slovo „1,1720-násobok” nahrádza slovom „1,2507-násobok”, v odsekoch 12, 15 a 18 slovo „1,2114-násobok” slovom „1,300-násobok” a v odsekoch 13, 16 a 19 slovo „1,3788-násobok” slovom „2,0681násobok” .
Odôvodnenie:
V ustanoveniach návrhu sa v nadväznosti na zhoršujúci celkový zdravotný stav populácie v oblasti mentálneho zdravia navrhuje navýšiť platové koeficienty pre udržanie kľúčových odborníkov starajúcich sa o pacientov v rezorte zdravotníctva v tejto oblasti a zachovať súčasné platové koeficienty odborníkov pôsobiacich v oblasti diagnostiky, liečby a prevencie charakteru ochrany a podpory duševného zdravia.
Ide spolu o cca 280 klinických psychológov a psychológov pôsobiacich v zariadeniach ústavnej zdravotnej starostlivosti, 42 logopédov a klinických logopédov pracujúcich v rezorte zdravotníctva a 37 liečebných pedagógov Uvedené zabezpečí ich udržanie v rezorte zdravotníctva a kontinuitu kvalifikovaného výkonu pracovných činností, ktorým sa v zariadeniach ústavnej zdravotnej starostlivosti, v ktorých dnes pracujú a spravidla riešia najzložitejšie prípady alebo výpočty.
Úprava je urobená tak, aby jednak zohľadňovala požadovaný najmenej II. stupeň vysokoškolského vzdelania potrebný na výkon týchto povolaní, ich rozhodujúci vplyv na diagnostiku a liečbu pacienta v spolupráci s lekármi, ku ktorým sú v konziliárnom postavení, a tiež skutočnosť', že ide o vysoko náročné povolanie, kde stredoškolský stupeň vzdelania nikdy na ich výkon nestačil, a kde sa vyžaduje celoživotné štúdium vysokoodborného charakteru.
Tu by som chcel ešte dodať, že je to dorovnanie ku nezdravotníckym pracovníkom, pretože napríklad fyzik alebo farmaceut má takéto koeficienty ako navrhujeme zvýšiť klinickým psychológom.
Ďalší pozmeňujúci návrh:
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Petra Stachuru k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 517)
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh znie:
V čl. III, , príloha č. 6 sa mení nasledovne:
Vo zvislom stĺpci „Úhrada z verejného zdravotného poistenia” sa v riadku indikačná skupina VI/13 mení písmeno „B” na písmeno „A”
Vo štvrtom zvislom stĺpci tabuľky pod názvom „Indikácia” sa v riadku indikačná skupina VI/13 pred slová „Parkinsonova choroba” dopĺňajú slová „sústavne odborne liečená”
Odôvodnenie:
Parkinsonova choroba je neurodegeneratívne ochorenie, postihuje typicky ľudí na prelome 5. a 6. dekády veku. Títo pacienti boli teda celoživotne pracovne a ekonomicky aktívni a po nástupe do dôchodku si kúpelľnú starostlivosť nemôžu z finančných dôvodov dovoliť. Podľa údajov NCZI absolvovalo v r. 2022 v neurologických indikáciách (skupina VI) kúpeľnú liečbu celkovo 2 443 pacientov, pričom z indikácie Parkinsonovej choroby len 149 pacientov. Pre porovnanie, v rovnakom roku absolvovalo kúpeľnú liečbu celkovo 774 pacientov s diagnózou Sclerosis Multiplex (má „A ” úhradu a je počtom pacientov porovnateľná), pri cievnych mozgových príhodách to bolo 501 pacientov.
Odhaduje sa, že na Slovensku týmto ochorením trpí asi 15 000 pacientov, pričom vznik ochorenia u jednotlivca nedokážeme žiadnym spôsobom ovplyvniť. V aktuálne platnom indikačnom zozname je Parkinsonova choroba jedinou diagnózou spomedzi všetkých najčastejších neurologických diagnóz, ktorá nemá „A” spôsob úhrady kúpeľnej liečby. Je pritom dokázané, že nefarmakologické prístupy majú v liečbe Parkinsonovej choroby dôležitú úlohu. Toto ochorenie totiž vo svojich príznakoch, akými sú zvýšené svalové napätia, zhoršovanie rozsahu pohybu na končatinách vedie ku bolestiam a poškodzovaniu kĺbov a celkovo pohybovej sústavy, zhoršovaniu chôdze, sebestačnosti.
Rehabilitácia, pohybová aktivita, fyzioterapia a kúpeľná liečba môže pozitívne vplývať na zmiernenie týchto ťažkostí, dlhšie zachovanie sebestačnosti a sebaobsluhy.
Posledný pozmeňujúci návrh:
Pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Petra Stachuru k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 517)
Pozmeňujúci návrh znie:
V č. IV. sa vypúšťajú body 5 a 6. Ostatné body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie:
Predložený návrh neobsahuje definíciu použitých pojmov, neurčuje rozsah poskytovaného poradenstva, neupravuje požiadavky odbornej spôsobilosti na fyzické osoby poskytujúce poradenstvo, vrátane právnej zodpovednosti za dôsledky takto poskytovaného poradenstva.
Posudzovanie zdravotného stavu pacienta a akékoľvek poradenstvo spočívajúce v radách o zdraví, životospráve, zdravom životnom štýle, preventívnych zdravotníckych programoch slúžiacich na odhaľovanie ochorení a podporu zdravého spôsobu života a zdravia poistencov by malo vždy vychádzať z vyšetrenia osoby vykonaného na to odborne spôsobilou osobou, a teda zdravotníckym pracovníkom v príslušnom špecializačnom odbore.
Navrhovaná úprava vytvára riziko vzniku kolízií medzi činnosťou zdravotných poisťovní a činnosťou poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, na čo sú naviazané ďalšie riziká spojené napr. s otázkou zodpovednosti v prípade, ak poskytnuté poradenstvo bude mat' za následok poškodenie..
Vystúpenie v rozprave
5.12.2024 o 12:29 hod.
MUDr. Dr. med., MBA
Peter Stachura
Videokanál poslanca
.....komora je stavovská organizácia a psychoterapeutický výcvik môže mať aj napríklad aj lekár. Čiže lekár nemôže byť aj v Slovenskej lekárskej komore a aj v komore klinických psychológov len preto, že má psychoterapeutický kurz. A toto sa robí len preto, aby sme dobehli zanedbaný míľnik z Plánu obnovy, ktorý hovoril o tom, že má vzniknúť určitá nadregionálna alebo teda nadrezortná skupina alebo nadrezortná komora, ktorá by mala svoje sekcie a tá by zahŕňala jednotlivých psychológov podotýkam nie aj iných pracovníkov, ktorí sa dotýkajú alebo pracujú v oblasti duševného zdravia. My si tu trošku mýlime aj pojmy čo má byť komora a čo má byť odborná spoločnosť. Komora je stavovská organizácia a to sú napríklad komora sestier, komora záchranárov, komora lekárov, komora klinických psychológov a potom tu máme odborné spoločnosti napríklad aj tejto psychoterapie a v tej odbornej spoločnosti môžu byť rôzni experti z rôznych skupín čiže tu vnímame rozpoj aj s Plánom obnovy a upozorňujeme na to, že tak ako je nastavený tento pozmeňovák tak nespĺňa náležitosti Plánu obnovy takže tu pán minister vás upozorňujem na tento bod. Čo sa týka poradní zdravia alebo poradní zdravia ako sa to ukazuje alebo nazýva v tomto návrhu. Už viackrát sme spomínali, že v princípe this is menežment program to znamená snaha poisťovní aktívnejšie zasiahnuť do menežovania hlavne chronických ochorení je pozitívna a my by sme ju vedeli podporiť, ale musela by byť lepšie vyšpecifikovaná. Ak je napísaná len tak všeobecne tak za nás je to voľná karta, to sú zdroje, ktoré sa zoberú so zdravotnej starostlivosti a budú sa dávam napríklad na preventívne vlaky alebo sa budú dávať na rôzne iné komerčné resp. nejaké PR veci a nie na to, aby to vedel zúročiť náš pacient.
Čiže tie poradne zdravia a okrem toho zase veľmi veľmi chaotický systém čo sa týka tej prevencie, máme tu úrady verejného zdravotníctva. V rámci úradu verejného zdravotníctva máme tzv. poradne zdravia tie sa skoro vôbec nevyužívajú alebo veľmi ojedinele. Máme tu rôzne akcie, rôzne projekty, ktoré vznikajú dnes, teraz aktuálne. Misia zdravia a rôzne iné, ktoré opäť dávajú peniaze do prevencie. Možno niektoré sú aj zmysluplné a správne, ale tú prevenciu nemáme uchopenú nejakým spôsobom komplexne a tento zákon to žiaľ takisto intenzívne nerieši.
Aj preto sme proti takýmto zatiaľ nevyšpecifikovaným čistým peniazom pre poisťovne, ktoré ich ale musia zobrať s peňazí, ktoré sú vyčlenené na zdravotnú starostlivosť.
Ďalej by som ešte spomenul naše pozmeňujúce návrhy, budem ich mať štyri. Skúsim ich odôvodniť a následne prečítať.
Pán predsedajúci môžete zastaviť čas? Rád by som odôvodnil a prečítal pozmeňujúce návrhy.
Pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Petra Stachuru k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 517)
Pozmeňujúci návrh znie:
V článku I. sa vypúšťa bod 55.
Odôvodnenie:
Navrhujeme ponechať' súčasné znenie, podľa ktorého sú ambulancie anestéziológie a intenzívnej medicíny zriadené len v nemocnici, v ktorej sa poskytuje ústavná zdravotná starostlivosť' v odbore anestéziológia a intenzívna medicína.
Zriadenie ambulancií anestéziológie a intenzívnej medicíny mimo ústavných zdravotníckych zariadení spôsobí odliv anesteziológov z nemocničných zariadení do centier jednodňovej chirurgie a zhorší dostupnosť poskytovania zdravotnej starostlivosti v tejto špecializácii v ústavných nemocničných zariadeniach. Rovnako môže prehĺbiť' riziko vykonávania anestézy neatestovaným lekárom tak, ako sme toho svedkami pri iných špecializáciách.
To je pozmeňujúci návrh č. 1.
Pozmeňujúci návrh č. 2:
Pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra Stachuru a Františka Majerského k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 517)
V článku I. sa za bod 45. vkladajú nové body 46. až 48., ktoré znejú:
48. V § 80as ods. 3, v § 80at ods. 3 a v § 80au ods. 3 sa slová „1,40-násobok” nahrádzajú slovami „2,10-násobok” a pripája sa druhá veta, ktorá znie: „Uvedené sa použije aj na výpočet výšky základnej zložky mzdy u logopédov, liečebných pedagógov a psychológov so špecializáciami v príslušných špecializačných odboroch, ktorí sú zamestnancami orgánov verejného zdravotníctva podľa osobitného predpisu 60ab .
Poznámka pod čiarou k odkazu 60ab znie: zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Ďalšie čísla poznámok pod čiarou sa primerane prečíslujú.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
2. V článku I. sa za bod 52. vkladajú nové body 53. a 54., ktoré znejú:
53. V § 102ax sa v odsekoch 12, 15 a 18 slovo „1,1539-násobok” nahrádza slovom „1,2314-násobok", v odsekoch 13, 16 a 19 slovo „1,1927-násobok” slovom „1,2799násobok” a v odsekoch 14, 17 a 20 slovo „1,3575-násobok” slovom „2,0361-násobok”.
54. V článku I. v § 102ay sa v odsekoch 11, 14 a 17 slovo „1,1720-násobok” nahrádza slovom „1,2507-násobok”, v odsekoch 12, 15 a 18 slovo „1,2114-násobok” slovom „1,300-násobok” a v odsekoch 13, 16 a 19 slovo „1,3788-násobok” slovom „2,0681násobok” .
Odôvodnenie:
V ustanoveniach návrhu sa v nadväznosti na zhoršujúci celkový zdravotný stav populácie v oblasti mentálneho zdravia navrhuje navýšiť platové koeficienty pre udržanie kľúčových odborníkov starajúcich sa o pacientov v rezorte zdravotníctva v tejto oblasti a zachovať súčasné platové koeficienty odborníkov pôsobiacich v oblasti diagnostiky, liečby a prevencie charakteru ochrany a podpory duševného zdravia.
Ide spolu o cca 280 klinických psychológov a psychológov pôsobiacich v zariadeniach ústavnej zdravotnej starostlivosti, 42 logopédov a klinických logopédov pracujúcich v rezorte zdravotníctva a 37 liečebných pedagógov Uvedené zabezpečí ich udržanie v rezorte zdravotníctva a kontinuitu kvalifikovaného výkonu pracovných činností, ktorým sa v zariadeniach ústavnej zdravotnej starostlivosti, v ktorých dnes pracujú a spravidla riešia najzložitejšie prípady alebo výpočty.
Úprava je urobená tak, aby jednak zohľadňovala požadovaný najmenej II. stupeň vysokoškolského vzdelania potrebný na výkon týchto povolaní, ich rozhodujúci vplyv na diagnostiku a liečbu pacienta v spolupráci s lekármi, ku ktorým sú v konziliárnom postavení, a tiež skutočnosť', že ide o vysoko náročné povolanie, kde stredoškolský stupeň vzdelania nikdy na ich výkon nestačil, a kde sa vyžaduje celoživotné štúdium vysokoodborného charakteru.
Tu by som chcel ešte dodať, že je to dorovnanie ku nezdravotníckym pracovníkom, pretože napríklad fyzik alebo farmaceut má takéto koeficienty ako navrhujeme zvýšiť klinickým psychológom.
Ďalší pozmeňujúci návrh:
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Petra Stachuru k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 517)
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh znie:
V čl. III, , príloha č. 6 sa mení nasledovne:
Vo zvislom stĺpci „Úhrada z verejného zdravotného poistenia” sa v riadku indikačná skupina VI/13 mení písmeno „B” na písmeno „A”
Vo štvrtom zvislom stĺpci tabuľky pod názvom „Indikácia” sa v riadku indikačná skupina VI/13 pred slová „Parkinsonova choroba” dopĺňajú slová „sústavne odborne liečená”
Odôvodnenie:
Parkinsonova choroba je neurodegeneratívne ochorenie, postihuje typicky ľudí na prelome 5. a 6. dekády veku. Títo pacienti boli teda celoživotne pracovne a ekonomicky aktívni a po nástupe do dôchodku si kúpelľnú starostlivosť nemôžu z finančných dôvodov dovoliť. Podľa údajov NCZI absolvovalo v r. 2022 v neurologických indikáciách (skupina VI) kúpeľnú liečbu celkovo 2 443 pacientov, pričom z indikácie Parkinsonovej choroby len 149 pacientov. Pre porovnanie, v rovnakom roku absolvovalo kúpeľnú liečbu celkovo 774 pacientov s diagnózou Sclerosis Multiplex (má „A ” úhradu a je počtom pacientov porovnateľná), pri cievnych mozgových príhodách to bolo 501 pacientov.
Odhaduje sa, že na Slovensku týmto ochorením trpí asi 15 000 pacientov, pričom vznik ochorenia u jednotlivca nedokážeme žiadnym spôsobom ovplyvniť. V aktuálne platnom indikačnom zozname je Parkinsonova choroba jedinou diagnózou spomedzi všetkých najčastejších neurologických diagnóz, ktorá nemá „A” spôsob úhrady kúpeľnej liečby. Je pritom dokázané, že nefarmakologické prístupy majú v liečbe Parkinsonovej choroby dôležitú úlohu. Toto ochorenie totiž vo svojich príznakoch, akými sú zvýšené svalové napätia, zhoršovanie rozsahu pohybu na končatinách vedie ku bolestiam a poškodzovaniu kĺbov a celkovo pohybovej sústavy, zhoršovaniu chôdze, sebestačnosti.
Rehabilitácia, pohybová aktivita, fyzioterapia a kúpeľná liečba môže pozitívne vplývať na zmiernenie týchto ťažkostí, dlhšie zachovanie sebestačnosti a sebaobsluhy.
Posledný pozmeňujúci návrh:
Pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Petra Stachuru k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 517)
Pozmeňujúci návrh znie:
V č. IV. sa vypúšťajú body 5 a 6. Ostatné body sa primerane prečíslujú.
Odôvodnenie:
Predložený návrh neobsahuje definíciu použitých pojmov, neurčuje rozsah poskytovaného poradenstva, neupravuje požiadavky odbornej spôsobilosti na fyzické osoby poskytujúce poradenstvo, vrátane právnej zodpovednosti za dôsledky takto poskytovaného poradenstva.
Posudzovanie zdravotného stavu pacienta a akékoľvek poradenstvo spočívajúce v radách o zdraví, životospráve, zdravom životnom štýle, preventívnych zdravotníckych programoch slúžiacich na odhaľovanie ochorení a podporu zdravého spôsobu života a zdravia poistencov by malo vždy vychádzať z vyšetrenia osoby vykonaného na to odborne spôsobilou osobou, a teda zdravotníckym pracovníkom v príslušnom špecializačnom odbore.
Navrhovaná úprava vytvára riziko vzniku kolízií medzi činnosťou zdravotných poisťovní a činnosťou poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, na čo sú naviazané ďalšie riziká spojené napr. s otázkou zodpovednosti v prípade, ak poskytnuté poradenstvo bude mat' za následok poškodenie..
Rozpracované
12:44
Skončil som, pán predsedajúci.
... osobou a teda zdravotníckym pracovníkom v príslušnom špecializačnom odbore. Navrhovaná úprava vytvára riziko vzniku kolízií medzi činnosťou zdravotných poisťovní a činnosťou poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, na čo sú naviazané ďalšie riziká spojené napríklad s otázkou zodpovednosti v prípade, ak poskytnuté poradenstvo bude mať za následok poškodenie zdravia poistencov. Návrh zákona neprijateľne a neodôvodnene zasahuje do práva na súkromie poistencov, keďže podľa navrhovanej úpravy budú môcť zdravotné poisťovne pri organizácii programov zdravia uzatvárať zmluvy s tretími stranami a poskytovať osobné údaje o zdravotnom stave poistencov bez ich súhlasu. Poradenstvo v oblasti zdravého životného štýlu, životospráve, radách o zdraví je súčasťou preventívnych prehliadok všeobecnými lekármi, rovnako aj regionálne úrady verejného zdravotníctva môžu podľa platnej legislatívy vykonávať poradenskú činnosť v oblasti podpory a ochrany zdravia a sú zároveň oprávnené zriaďovať a prevádzkovať poradenské centrá ochrany a podpory zdravia. Činnosť ďalšieho subjektu zdravotných poisťovní v tejto oblasti preto pokladáme za nadbytočnú, nedostatočne odôvodnenú a potenciálne odčerpávajúce obmedzené finančné zdroje z verejného zdravotného poistenia.
Skončil som, pán predsedajúci.
Rozpracované
12:44
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:44
Jana Bittó CigánikováPeťo, raz si mi povedal, že si myslím o tvojich návrhoch alebo o tvojom prístupe k zdravotníctvu niečo negatívne, tak chcem to teda vyvrátiť aj týmto spôsobom, považujem tvoje príspevky za veľmi podnetné a tento bol určite jeden z nich, aj tie návrhy, nápady. Musím uznať, že čo sa týka, veľmi na mňa urobilo dojem, čo sa týka tých vyšetrení predoperačných, ktoré robíme, ja to vidím teraz v reále v praxi, hovoria to...
Peťo, raz si mi povedal, že si myslím o tvojich návrhoch alebo o tvojom prístupe k zdravotníctvu niečo negatívne, tak chcem to teda vyvrátiť aj týmto spôsobom, považujem tvoje príspevky za veľmi podnetné a tento bol určite jeden z nich, aj tie návrhy, nápady. Musím uznať, že čo sa týka, veľmi na mňa urobilo dojem, čo sa týka tých vyšetrení predoperačných, ktoré robíme, ja to vidím teraz v reále v praxi, hovoria to nielen ty, ale aj mnohí lekári, že jednoducho my robíme úplne nadbytočné vyšetrenia a opakovane a netušila som, že čo je za tým, nikdy som sa tomu hlbšie nevenovala, ak v tomto budeš nejaké kroky robiť, veľmi rada budem teda spoluúčastná, absolútne podporujem, ak je to teda tak a je to pochopiteľné, že je to teda niekoho lobingom, lebo sú tam za tým peniaze, však v poriadku, určite tá skupina si vie peniaze zarobiť aj spôsobom, ktorý je pre spoločnosť prospešný. Viete, že ja teda proti zisku vôbec nič nemám, práve naopak, ale nemôžme fungovať tak, že robíme úplne nadbytočné vyšetrenia opakovane. Táto časť sa mi teda mimoriadne páčila a som rada, že si to tu aj otvorene nadniesol.
Čo sa týka napríklad tých anestézií, mne sa, anestéziológov, cítim teda podľa tvojho vystúpenia, že je tu, určite tu bolo nejaké stretnutie s anestéziológmi, za mňa je aj toto úplne v poriadku, ja si myslím, že poslanci by mali zastupovať kohokoľvek, kto príde s rozumným nápadom, napríklad za rozumné považujem, že konečne anestézia u zubára nebude takmer na hrane, čo je obsahom tohto zákona, takže to úplne chválim. My s Tomášom sme považovali aj tie anestéziologické ambulancie mimo nemocníc za dobrý nápad, ale radi sa o tom pobavíme. Naopak, ak nesúhlasíme s tou optimálnou sieťou, tam si myslíme, že to je teda naozaj už nadbyrokracia a že toto by mohli napríklad do tohto hovoriť župy. Čiže veľmi dobrý príspevok, zaujíma... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
5.12.2024 o 12:44 hod.
Mgr. MBA
Jana Bittó Cigániková
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne.
Peťo, raz si mi povedal, že si myslím o tvojich návrhoch alebo o tvojom prístupe k zdravotníctvu niečo negatívne, tak chcem to teda vyvrátiť aj týmto spôsobom, považujem tvoje príspevky za veľmi podnetné a tento bol určite jeden z nich, aj tie návrhy, nápady. Musím uznať, že čo sa týka, veľmi na mňa urobilo dojem, čo sa týka tých vyšetrení predoperačných, ktoré robíme, ja to vidím teraz v reále v praxi, hovoria to nielen ty, ale aj mnohí lekári, že jednoducho my robíme úplne nadbytočné vyšetrenia a opakovane a netušila som, že čo je za tým, nikdy som sa tomu hlbšie nevenovala, ak v tomto budeš nejaké kroky robiť, veľmi rada budem teda spoluúčastná, absolútne podporujem, ak je to teda tak a je to pochopiteľné, že je to teda niekoho lobingom, lebo sú tam za tým peniaze, však v poriadku, určite tá skupina si vie peniaze zarobiť aj spôsobom, ktorý je pre spoločnosť prospešný. Viete, že ja teda proti zisku vôbec nič nemám, práve naopak, ale nemôžme fungovať tak, že robíme úplne nadbytočné vyšetrenia opakovane. Táto časť sa mi teda mimoriadne páčila a som rada, že si to tu aj otvorene nadniesol.
Čo sa týka napríklad tých anestézií, mne sa, anestéziológov, cítim teda podľa tvojho vystúpenia, že je tu, určite tu bolo nejaké stretnutie s anestéziológmi, za mňa je aj toto úplne v poriadku, ja si myslím, že poslanci by mali zastupovať kohokoľvek, kto príde s rozumným nápadom, napríklad za rozumné považujem, že konečne anestézia u zubára nebude takmer na hrane, čo je obsahom tohto zákona, takže to úplne chválim. My s Tomášom sme považovali aj tie anestéziologické ambulancie mimo nemocníc za dobrý nápad, ale radi sa o tom pobavíme. Naopak, ak nesúhlasíme s tou optimálnou sieťou, tam si myslíme, že to je teda naozaj už nadbyrokracia a že toto by mohli napríklad do tohto hovoriť župy. Čiže veľmi dobrý príspevok, zaujíma... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
12:44
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:44
Oskar DvořákČo sa týka tých, teda aby som to uzavrel, ja si myslím, že takto by to nemalo fungovať, malo by to byť teda urobené tak, že však buďme rovnocenní k nim alebo aspoň minimálne sledujme nejakú stratégiu, že kto nám najviac chýba a podľa toho upravujme tie platy.
K zvyšnému už sa nestíham vyjadriť, takže ďakujem, možno v rozprave.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
5.12.2024 o 12:44 hod.
Mgr.
Oskar Dvořák
Videokanál poslanca
Peťo, ďakujem ti za trefný príspevok, ja som na to upozorňoval aj skôr a som rád, že aj ty to vyzdvihuješ a rozprávaš o tom, pretože keď vláda pristúpila k tomu, že znižovala platy zdravotníkom, tak ich znížila plošne najprv teda v rámci konsolidácie a potom teda vzhľadom na tlak, ktorý sem prišiel, tak vrátili to vlastne iba určitým skupinám a začali tým pádom tých zdravotníkov rozdeľovať na viaceré skupiny, čo je absolútne nefér. A podľa mňa ty to aj týmto pozmeňujúcim návrhom ukazuješ, že máme tu aj určité povolania v nemocniciach, bez ktorých tie nemocnice nevedia fungovať, sú oveľa horšie platené tie povolenia ako samotní lekári, zároveň ich je málo, sú ťažko zohnateľní, rozprávame sa presne o rôznych psychológoch, logopédov, diagnostici, farmaceuti a mnohé iné povolania, ktoré tam pracujú v tých nemocniciach, a verejnosť o tom nevie, lebo sa o tom veľa nerozpráva, ale aj týmto povolaniam, ktoré sú nedostatkové, je ich málo, sú ťažko zohnateľné, vláda ide znižovať teda tie rasty, ktoré im prisľúbila. Zároveň teda vytvára to podľa mňa také akože, rozdeľuje to na určité kasty tých zdravotníkov, čo nie je dobré, že kto viac kričí, tak tomu ustúpime, ale nepozeráme sa možno na to trošku strategicky, že tak kto, koho máme najviac, kto je najviac chýbajúci, kto by mal byť najlepšie ohodnotený. No a teraz máme teda viaceré rôzne kategórie zdravotníkov, máme záchranárov, sestry, ktorým zostanú nejaké rasty, potom máme, potom máme lekárov a potom máme, potom máme, samozrejme, aj ostatný zdravotnícky personál.
Čo sa týka tých, teda aby som to uzavrel, ja si myslím, že takto by to nemalo fungovať, malo by to byť teda urobené tak, že však buďme rovnocenní k nim alebo aspoň minimálne sledujme nejakú stratégiu, že kto nám najviac chýba a podľa toho upravujme tie platy.
K zvyšnému už sa nestíham vyjadriť, takže ďakujem, možno v rozprave.
Rozpracované
12:44
Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:44
Peter StachuraJanka, veľmi rád, kľudne sa môžme o tých predoperačných porozprávať, ja som naozaj vyvinul strašne veľa energie a ostalo to niekde v šuflíku, na ministerstve zdravotníctva je pripravený komplet nový štandard podľa najnovších guidelinov, dokonca tam do tej komisie dala aj SSIM (nezrozumiteľne vyslovené, pozn. prepis.) svojich členov a na konci, keď sme ho mali urobený, tak...
Janka, veľmi rád, kľudne sa môžme o tých predoperačných porozprávať, ja som naozaj vyvinul strašne veľa energie a ostalo to niekde v šuflíku, na ministerstve zdravotníctva je pripravený komplet nový štandard podľa najnovších guidelinov, dokonca tam do tej komisie dala aj SSIM (nezrozumiteľne vyslovené, pozn. prepis.) svojich členov a na konci, keď sme ho mali urobený, tak ho odmietli z pre mňa nepochopiteľných dôvodov. A mňa to naozaj veľmi mrzí, lebo, ako si spomínala, robíme veľmi veľa zbytočných vyšetrení a toto musí skončiť. My nemôžme len plakať, že máme málo lekárov, ale v prvom rade musíme očistiť systém od balastu a potom môžme hovoriť, samozrejme, ako dofinancovať, ako robiť optimálnu sieť a o to mi ide, takže veľmi rád sa s tebou o tom porozprávam.
No a, Oskar, áno, myslím si, že tu sa stala akási chyba, pretože áno, tých klinických psychológov nie je veľa, ich je 280, oni veľmi nekričia, nemajú takú silnú, silnú lobby za sebou a v podstate ten rozdiel v koeficientoch je hrozný, lebo aktuálny stav je napríklad bez špecializácie 1,19, podľa návrhu dokonca im ešte išli zobrať na 1,15, hej, pri špecializácii 1,40 a návrh bol 1,35, ale myslím, že týchto, na týchto sa zabudlo, na logopédov, klinických psychológov. A okrem toho oni stále namietali, že prečo by mal fyzik alebo farmaceut mať rozdielny koeficient ako oni, ktorí sú klinickí psychológovia, pracujú tiež v zdravotníctve, sú vysokoškolsky vzdelaní druhého stupňa, takže si myslím, že ak už ideme cestou takéhoto zákonnej formy, čo tiež nie je šťastné, ale dobre, tak nech sú potom spravodlivo nastavené tie koeficienty. Takže o tom je ten pozmeňovák a možno sa aj vládna koalícia rozhodne aspoň v tejto oblasti urobiť výnimku a schváliť to.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
5.12.2024 o 12:44 hod.
MUDr. Dr. med., MBA
Peter Stachura
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne kolegom za konštruktívne podnety a komentáre.
Janka, veľmi rád, kľudne sa môžme o tých predoperačných porozprávať, ja som naozaj vyvinul strašne veľa energie a ostalo to niekde v šuflíku, na ministerstve zdravotníctva je pripravený komplet nový štandard podľa najnovších guidelinov, dokonca tam do tej komisie dala aj SSIM (nezrozumiteľne vyslovené, pozn. prepis.) svojich členov a na konci, keď sme ho mali urobený, tak ho odmietli z pre mňa nepochopiteľných dôvodov. A mňa to naozaj veľmi mrzí, lebo, ako si spomínala, robíme veľmi veľa zbytočných vyšetrení a toto musí skončiť. My nemôžme len plakať, že máme málo lekárov, ale v prvom rade musíme očistiť systém od balastu a potom môžme hovoriť, samozrejme, ako dofinancovať, ako robiť optimálnu sieť a o to mi ide, takže veľmi rád sa s tebou o tom porozprávam.
No a, Oskar, áno, myslím si, že tu sa stala akási chyba, pretože áno, tých klinických psychológov nie je veľa, ich je 280, oni veľmi nekričia, nemajú takú silnú, silnú lobby za sebou a v podstate ten rozdiel v koeficientoch je hrozný, lebo aktuálny stav je napríklad bez špecializácie 1,19, podľa návrhu dokonca im ešte išli zobrať na 1,15, hej, pri špecializácii 1,40 a návrh bol 1,35, ale myslím, že týchto, na týchto sa zabudlo, na logopédov, klinických psychológov. A okrem toho oni stále namietali, že prečo by mal fyzik alebo farmaceut mať rozdielny koeficient ako oni, ktorí sú klinickí psychológovia, pracujú tiež v zdravotníctve, sú vysokoškolsky vzdelaní druhého stupňa, takže si myslím, že ak už ideme cestou takéhoto zákonnej formy, čo tiež nie je šťastné, ale dobre, tak nech sú potom spravodlivo nastavené tie koeficienty. Takže o tom je ten pozmeňovák a možno sa aj vládna koalícia rozhodne aspoň v tejto oblasti urobiť výnimku a schváliť to.
Rozpracované
13:59
Dobre, ja som pripravený, ďakujem pekne.
Rozpracované
13:59
Vážený pán podpredseda Národnej rady, dovoľte mi, aby som podľa § 131 rokovacieho poriadku Národnej rady z dnešnej hodiny otázok ospravedlnil neprítomných členov vlády a oznámil ministrov poverených ich zastupovaním.
Neprítomný je minister vnútra Matúš Šutaj Eštok, zastupuje ho ministerka kultúry pani Martina Šimkovičová. Neprítomný je...
Vážený pán podpredseda Národnej rady, dovoľte mi, aby som podľa § 131 rokovacieho poriadku Národnej rady z dnešnej hodiny otázok ospravedlnil neprítomných členov vlády a oznámil ministrov poverených ich zastupovaním.
Neprítomný je minister vnútra Matúš Šutaj Eštok, zastupuje ho ministerka kultúry pani Martina Šimkovičová. Neprítomný je minister školstva Tomáš Drucker, zastupuje ho minister financií Ladislav Kamenický. Ďalej je neprítomný minister zahraničných vecí Juraj Blanár, zastupuje ho minister financií Ladislav Kamenický. A ministra práce Erika Tomáša zastupuje ministerka kultúry pani Martina Šimkovičová.
A sú neprítomní aj tí členovia vlády, ktorým neboli položené žiadne otázky, a to je podpredsedníčka vlády Denisa Saková, podpredseda vlády Tomáš Taraba, minister spravodlivosti Boris Susko, minister pôdohospodárstva Richard Takáč, minister dopravy Jozef Ráž a minister cestovného ruchu a športu Dušan Keketi.
Pán podpredseda, som pripravený v stanovenom časovom limite odpovedať na otázky pani poslancov a pani poslankýň.
Ďakujem pekne. Prepáčte za malé meškanie aj za to, že ako obyčajne mi nefunguje žiadna karta.
Vážený pán podpredseda Národnej rady, dovoľte mi, aby som podľa § 131 rokovacieho poriadku Národnej rady z dnešnej hodiny otázok ospravedlnil neprítomných členov vlády a oznámil ministrov poverených ich zastupovaním.
Neprítomný je minister vnútra Matúš Šutaj Eštok, zastupuje ho ministerka kultúry pani Martina Šimkovičová. Neprítomný je minister školstva Tomáš Drucker, zastupuje ho minister financií Ladislav Kamenický. Ďalej je neprítomný minister zahraničných vecí Juraj Blanár, zastupuje ho minister financií Ladislav Kamenický. A ministra práce Erika Tomáša zastupuje ministerka kultúry pani Martina Šimkovičová.
A sú neprítomní aj tí členovia vlády, ktorým neboli položené žiadne otázky, a to je podpredsedníčka vlády Denisa Saková, podpredseda vlády Tomáš Taraba, minister spravodlivosti Boris Susko, minister pôdohospodárstva Richard Takáč, minister dopravy Jozef Ráž a minister cestovného ruchu a športu Dušan Keketi.
Pán podpredseda, som pripravený v stanovenom časovom limite odpovedať na otázky pani poslancov a pani poslankýň.
Rozpracované
13:59
Dámy a páni, nie je možné, aby v rokoch 2020 – ´23 Európska komisia absolútne nereagovala na žiadne podnety, ktoré sme dávali v súvislosti s hrubým porušovaním pravidiel právneho štátu na Slovensku. Písali sme podania, písali sme listy, nikto na to nereagoval. Jediné, čo sa nám podarilo, bolo to, že navštívil Slovenskú republiku komisár pre spravodlivosť, ktorý viete ako dopadol, je to jednoducho do určitej miery aj karma, ale je to do určitej miery aj výsmech. Človek, ktorý nechcel uznať, že na Slovensku sú hrubo porušované ľudské práva, je dnes predmetom vyšetrovania, ja rešpektujem jeho prezumpciu neviny, za to, že pravdepodobne pral špinavé peniaze.
Veľmi vážne som povedal pani predsedníčke Európskej komisie, pani predsedníčka, musí skončiť dvojaký štandard, ktorý tu predstavujete vo vzťahu k niektorým členským štátom. Pýtam sa, ako je možné, že ak došlo v Gruzínsku k zadržaniu opozičného lídra, Európska komisia mala okamžite silné vyhlásenia. Kde ste boli, Európska komisia, keď bol zadržaný opozičný líder na Slovensku? A to bol opozičný líder krajiny, ktorá je členským štátom Európskej únie. A o tomto dvojitom metri sa dá rozprávať veľmi veľa a Európska únia je dnes v situácii, kedy bude musieť zabojovať aj cez Európsku komisiu o svoju dôveryhodnosť, pretože mienka vo vzťahu k Európskej únii sa mimoriadne mení.
Máme dnes na mnohé témy v rámci Európskej únie rozdielne názory, pokiaľ ide o Komisiu. Predovšetkým som jasne naznačil, že Slovensko, ktoré nepodporilo nový pakt o migrácii, nemôže súhlasiť s novými pravidlami, ktoré hovoria, že buď zoberiete na svoje územie určitý počet nelegálnych migrantov, alebo za každého z nich zaplatíte 20-tisíc eur pokuty. Problém v nelegálnej migrácii nemôže byť v tom, že si budeme rozdeľovať migrantov, ktorí sú už v Európe. Našou povinnosťou je robiť takú politiku, aby sa títo nelegálni migranti nedostali na územie Európskej únie.
Máme úplne iný názor na vojnu na Ukrajine. Veľmi často sa hnevá pani predsedníčka Európskej komisie, keď nazývam Európsku radu alebo Európsku komisiu, že to nie sú mierové orgány, ale sú to vojnové kabinety. My sa bavíme iba o nábojoch, o húfniciach, o zbraniach a o mŕtvych ľuďoch. Ako je možné, že Európska komisia s vlastnou ministerkou zahraničných vecí pre európske záležitosti nemá vlastný mierový plán? Nemáme nič. Len sledujeme, čo urobí americká administratíva. Je tu téma Green Dealu. Je tu téma, samozrejme, sankcií a rôznych obchodných vojen....
=====
Ďakujem pekne aj za túto otázku a dovoľte mi, aby som bol pri odpovedi rovnako otvorený, ako som bol otvorený v pondelok ráno, keď som telefonoval v prvý pracovný deň tejto novej Európskej komisie s predsedníčkou Európskej komisie pani Ursulou von der Leyenovou. Pri tvorbe Európskej komisie som namietal, keď prebiehali politické diskusie medzi lídrami, že ak chceme niečo zmeniť v Európskej únii, musia prísť aj personálne zmeny. Keďže dopadli voľby do Európskeho parlamentu tak, ako dopadli, my to rešpektujeme, nomináciu na predsedníčku Európskej komisie dostala opätovne pani predsedníčka, ktorá pôsobila prvý mandát, čo je však zaujímavejšie, že nomináciu na tzv. ministerku zahraničných vecí dostala bývalá estónska premiérka, u ktorej je evidentný absolútny príklon k Spojeným štátom a absolútny odklon od realistického riešenia konfliktu na Ukrajine. Preto som povedal, že mám problém s takouto Európskou komisiou, na druhej strane sme tvrdili, že pokračovanie Maroša Šefčoviča je to najlepšie riešenie pre celú komisiu, pretože má obrovské skúsenosti a hoci mám kritický pohľad na komisiu, chcem poďakovať vedeniu Komisie za portfólio, ktoré Maroš Šefčovič dostal, lebo je to portfólio, ktoré je mimoriadne silné. Komisia je etablovaná a ja chcem poďakovať europoslancom za stranu SMER – slovenská sociálna demokracia, že ju nepodporili ako celok, lebo mali sme na to dôvod a ja som tento dôvod veľmi jasne vysvetľoval aj pani predsedníčke Komisie v pondelok ráno.
Dámy a páni, nie je možné, aby v rokoch 2020 – ´23 Európska komisia absolútne nereagovala na žiadne podnety, ktoré sme dávali v súvislosti s hrubým porušovaním pravidiel právneho štátu na Slovensku. Písali sme podania, písali sme listy, nikto na to nereagoval. Jediné, čo sa nám podarilo, bolo to, že navštívil Slovenskú republiku komisár pre spravodlivosť, ktorý viete ako dopadol, je to jednoducho do určitej miery aj karma, ale je to do určitej miery aj výsmech. Človek, ktorý nechcel uznať, že na Slovensku sú hrubo porušované ľudské práva, je dnes predmetom vyšetrovania, ja rešpektujem jeho prezumpciu neviny, za to, že pravdepodobne pral špinavé peniaze.
Veľmi vážne som povedal pani predsedníčke Európskej komisie, pani predsedníčka, musí skončiť dvojaký štandard, ktorý tu predstavujete vo vzťahu k niektorým členským štátom. Pýtam sa, ako je možné, že ak došlo v Gruzínsku k zadržaniu opozičného lídra, Európska komisia mala okamžite silné vyhlásenia. Kde ste boli, Európska komisia, keď bol zadržaný opozičný líder na Slovensku? A to bol opozičný líder krajiny, ktorá je členským štátom Európskej únie. A o tomto dvojitom metri sa dá rozprávať veľmi veľa a Európska únia je dnes v situácii, kedy bude musieť zabojovať aj cez Európsku komisiu o svoju dôveryhodnosť, pretože mienka vo vzťahu k Európskej únii sa mimoriadne mení.
Máme dnes na mnohé témy v rámci Európskej únie rozdielne názory, pokiaľ ide o Komisiu. Predovšetkým som jasne naznačil, že Slovensko, ktoré nepodporilo nový pakt o migrácii, nemôže súhlasiť s novými pravidlami, ktoré hovoria, že buď zoberiete na svoje územie určitý počet nelegálnych migrantov, alebo za každého z nich zaplatíte 20-tisíc eur pokuty. Problém v nelegálnej migrácii nemôže byť v tom, že si budeme rozdeľovať migrantov, ktorí sú už v Európe. Našou povinnosťou je robiť takú politiku, aby sa títo nelegálni migranti nedostali na územie Európskej únie.
Máme úplne iný názor na vojnu na Ukrajine. Veľmi často sa hnevá pani predsedníčka Európskej komisie, keď nazývam Európsku radu alebo Európsku komisiu, že to nie sú mierové orgány, ale sú to vojnové kabinety. My sa bavíme iba o nábojoch, o húfniciach, o zbraniach a o mŕtvych ľuďoch. Ako je možné, že Európska komisia s vlastnou ministerkou zahraničných vecí pre európske záležitosti nemá vlastný mierový plán? Nemáme nič. Len sledujeme, čo urobí americká administratíva. Je tu téma Green Dealu. Je tu téma, samozrejme, sankcií a rôznych obchodných vojen....
=====
Rozpracované
14:14
Preto som pani predsedníčke Európskej komisie povedal: pani predsedníčka,...
Preto som pani predsedníčke Európskej komisie povedal: pani predsedníčka, nepodporili sme vás, lebo sme si pamätali, čo ste nám... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
ako je možné, že Európska komisia s vlastnou ministerkou zahraničných vecí pre európske záležitosti nemá vlastný mierový plán? Nemáme nič. Len sledujeme, čo urobí americká administratíva. Je tu téma Green Dealu. Je tu téma, samozrejme, sankcií a rôznych obchodných vojen, do ktorých sa chystá v poslednom čase predovšetkým Európska komisia vo vzťahu k Číne.
Preto som pani predsedníčke Európskej komisie povedal: pani predsedníčka, nepodporili sme vás, lebo sme si pamätali, čo ste nám... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované