33. schôdza

25.3.2025 - 11.4.2025
 
 
This video file cannot be played.(Error Code: 102630)

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

28.3.2025 o 9:52 hod.

JUDr.

Andrej Danko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:23

Marek Lackovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za faktické poznámky.
Zareagujem skôr na pána poslanca Muňka. Ďakujem veľmi pekne ešte raz. Ak sa ale aj v dôvodovej správe odvolávate a aj teraz v tej vašej faktickej poznámke na Matoviča 2022 a tie veci, ktoré sa udiali v tom období, a ja s vami súhlasím, avšak ak je to také zlé, čo urobil, čo teda aj vy tvrdíte, že áno, veď sa na to odvolávate, že tu hrozia vďaka tomu vážne hospodárske škody, a ja s tým súhlasím, tak prečo ste ten zákon nezmenili, aby k tým škodám dôjsť nemuselo? Prečo ten daňový bonus nebol okresaný? Aby k tým škodám dôjsť nemuselo, pretože my sa potom, cyklíme sa v začarovanom kruhu. A tam je tá moja otázka, že možno bol aj priestor na to, ten parlament napríklad vo februári keby zasadal, tak si to vieme prejsť podrobnejšie, koncepčnejšie, systémovejšie. Dobre, nestalo sa. O. K. Riešime tu last minute nejakú vec na poslednú chvíľu. Nehorím, že je zlá. Čo mi prekáža a čo ma mrzí, je to, že je jediná, že je osamotená, jediná, a neviem, ako tie samosprávy ten zvyšok roka prežijú.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.3.2025 o 9:23 hod.

MBA

Marek Lackovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:25

Jozef Hajko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, máme pred sebou zase problém, ktorý sa nám tu opakuje pomaly už každoročne. To znamená, samosprávy už na začiatku roka majú problém s financiami. Ja spomeniem najskôr pár čísiel, pretože rád pracujem s číslami.
Len keď sa pozriete do štátneho rozpočtu na tento rok tak, ako si ho schválili vládni poslanci, tak výnos z dane z príjmov fyzických osôb medziročne pre obce klesá o 180 mil. eur. Na rozdiel od minulého roka, výnos dane z právnických osôb, z tohto výnosu obce nebudú mať tento rok vôbec nič. Samosprávy, to znamená obce aj vyššie územné celky. Samozrejme, že môžeme uvažovať, musíme brať do úvahy to, že sa zmenil daňový bonus, ale ja opakujem, teda zdôrazňujem, že ten daňový bonus je dnes zhruba na 1,5-násobku z toho spred Matovičovho obdobia, takže on je stále vyšší, ako bol v minulosti. To znamená, že to je výpadok pre samosprávy. Samozrejme, že musím brať do úvahy to, že kompetencie, čo sa týka materských škôl, prešli priamo na financovanie zo štátu, ale zároveň musíme brať do úvahy aj to, že tu máme infláciu a že výnos z dane z príjmov fyzických osôb stúpa. Popri tom všetkom príjem obcí z dane z príjmov fyzických osôb medziročne nižší o 170 mil. eur. Preto hovorím, ja som na to upozorňoval už pri predkladaní štátneho rozpočtu. Preto som aj upozorňoval na to, že veľmi rýchlo príde situácia, že tie obce prídu a budú prosíkať na kolenách vládu, aby im, aby im presunula nejaké prostriedky. A to, o čom dnes rokujeme je vlastne len začiatok tohto scenára, pretože obce sú na tom mimoriadne zle. Tak ako to kolega spomenul, je to katastrofa, keď sa rozpúšťajú rezervné fondy, keď sa rozpúšťa majetok, majetok samospráv len na to, aby prežili tieto obce. Takže toto pokladám iba za jeden z prvých prejavov toho nedostatku, ktorými obce budú trpieť tento rok.
Ja tu spomeniem ešte jednu vec, sú to všetko veci z podkladov ministerstva financií, že vlastne akým spôsobom pristupuje ministerstvo financií k samosprávam z hľadiska celkového financovania, to znamená nielen prenesených, ale aj originálnych kompetencií. Vo svojich vlastných materiáloch ministerstvo financií uvádza, že dane z nehnuteľností na základe situácie, do ktorej sa dostali tieto obce, tak dane z nehnuteľností stúpli po prvom 1. 1. 2024 o 120 mil. eur. To znamená tie obce, tie samosprávy boli dotlačené už týmto spôsobom, aby si hľadali iné príjmy.
Čo to znamená, tých 120 mil. eur? Znamená to, že 70 % okresných miest, 70 % okresných miest zdvihlo dane z nehnuteľností o 40%, to znamená takmer o polovicu. Týmto vlastne štát dotlačil samosprávy, aby takýmto spôsobom zdvíhali dane.
Dane za špecifické služby. Viete, čo to je? Sú to, sú to hlavne poplatky za komunálny odpad...
Tak v tomto prípade po 1. 1. 2024 výnos týchto daní stúpol o 45 mil. eur. A zase, keď to premietneme, čo to vlastne znamenalo pre tie samosprávy. Znamená to, že 70 % okresných a krajských miest zdvihlo poplatky za komunálny odpad v priemere o 18 %, takže vlastne obce boli donútené už v minulosti, aby takto, takto, takýmto spôsobom si vylepšovali hospodárenie alebo zachraňovali hospodárenie.
Nebudem tu teraz hovoriť o tom, že prečo to tak alebo čo spôsobil daňový bonus. Určite chybou predchádzajúcej vlády bolo to, že prišla s daňovým bonusom, veľkorysým daňovým bonusom a neriešila samosprávy. Aj tým, ktorí uznávajú daňový bonus, a je to aj KDH, ktoré daňový bonus podporuje, tak urobila tá vláda medvediu službu, pretože nedoriešila financovanie obcí, samospráv a vyšších územných celkov. A my sme už vtedy upozorňovali, aby vláda prišla s návrhom daňového mixu, ktorý by tento problém vyriešil.
Ja sa obávam, že to, čo sa deje dnes, je opäť len, len cielená politika vlády, aby samosprávy nejakým spôsobom, aby samosprávy nejakým spôsobom boli opäť dotlačené k zvyšovaniu iných daní. Ja si rád nechám vysvetliť od ministra financií, akým, čo myslel. Myslím, že to bolo v diskusii s kolegom Viskupičom, keď hovoril, že bude hľadať spôsoby ako, ako samospráva, aby štát, aby vláda nemusela samosprávam nahrádzať toľko prostriedkov, koľko musí dnes. Predpokladám, že sa to týkalo dane z nehnuteľností, Že tu bude veľký tlak na to, aby stúpli dane z nehnuteľností. Je to, samozrejme, citlivá téma o ktorej treba diskutovať. Máme tie dane nehnuteľností skutočne na nízkej úrovni. Ale Slovensko žije v špecifických pomeroch, najmä čo sa týka privatizácie bytového fondu ešte začiatku 90. rokov.
Takže to, čo tu máme dnes, to skrátené legislatívne konanie, ja hovorím, že to je len začiatok nejakého procesu, ktorý tu bude. My tu o samospráve ešte budeme hovoriť veľakrát. A nie je div, že to prichádza už v marci, pretože už dnes majú tie samosprávy problémy. Napriek tomu, že napríklad ja som hovoril s niektorým samosprávami, že rozpúšťajú rezervný fond, aby mohli, mohli obslúžiť úplne základné funkcie, ktoré majú obce spĺňať.
Východiskom z tejto situácie je, aby skutočne to, čo povedal aj kolega Muňko, aby sme sa zamysleli nad tým, že čo chceme s tými samosprávami ďalej, či pristúpime na ďalšiu vlnu decentralizácie, a východiskom je aspoň do toho stavu, do toho času, kým príde táto ďalšia vlna decentralizácie, zmapovať, vlastne akým spôsobom sú samosprávy financované, kde sú problémy vo financovaní samospráv, kde tie peniaze chýbajú, a aspoň do toho času nahradiť to, čo máme dnes, daňovým mixom. To znamená, že do toho, do tých, do toho vzorca, ktorý je dnes mimoriadne jednoduchý, a je to iba podiel z dane z príjmu fyzických osôb, vsunúť aj iné časti dane. Združenie miest a obcí Slovenska malo nejaký prepočet, zdá sa mi, ten prepočet ako veľmi vytrhnutý. Nie je to také jednoduché, len tak ten mix nakresliť.
Ale jednoducho treba sa zamyslieť nad tým, aby ten mix tu bol a tým pádom aby sme nemuseli pristupovať k takýmto skráteným legislatívnym konaniam, pretože tie obce majú skutočne hlboko do vrecka. A opakujem znovu, čaká túto vládu veľká úloha, stále som to nevidel, netýka sa to len vládnych inštitúcii, ale týka sa to aj samospráv, aby sa vypracoval skutočný audit, čo tie obce vlastne robia, čo potrebujú a ako má k tomuto pristupovať štát.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.3.2025 o 9:25 hod.

Ing.

Jozef Hajko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:42

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Kolega Jožko Hájek, ďakujem pekne za tvoje vystúpenie. Dotkol si sa viacerých vecí. Áno, posúvame sa v tej debate trošku od toho samotného skráteného, ale ja si myslím, že dobre, pretože toto treba diskutovať. Fakt tu chýbajú systémové riešenia.
Trochu sa chcem spýtať, lebo teraz aj pán štátny hovoril vlastne na, na výbore, že daň z príjmu fyzických osôb je jedna z mála daní, ktorá sa práveže vyvíja pozitívne. Rozumiem, že môže tam byť výpadok, že nám odišli zasa nejakí ľudia do predčasného dôchodku a takto. A zdá sa mi to, že by bol za tri mesiace výpadok 170 mil., dosť veľký. Môžeme si to pozrieť. Aspoň minimálne nekorešponduje to so slovami pána štátneho, ale fakt to treba asi pozrieť.
Ale inú vec som ešte chcel. Presne si hovoril, že tie obce teda hľadajú dodatočné zdroje príjmov, a ja poviem, že bohužiaľ hľadajú to vo zvyšovaní daní, pretože ja teda budem vždy kritizovať nielen štát za zvyšovanie daní, ale teda toto budem hovoriť aj obciam. Nezanedbateľný nárast daní bol. To si presne pomenoval. Myslím, daní z nehnuteľností. A skutočne tu to treba dávať veľký pozor a to si zasa povedal – nie je cesta, či už z pohľadu štátu, alebo aj, aj z pohľadu samotných samospráv zvyšovať daň z nehnuteľností. Áno je nižšia, ako je nejaký európsky priemer. A ja sa pýtam, a to je zlé? Buďme radi, že je nižšia. Je to určitá výhoda Slovenska a my sme fakt v špecifickej situácii. 90 % Slovákov býva vo svojej nehnuteľnosti. U nás to nie je tak, že kto má nehnuteľnosť, je bohatý človek – a hurá, zdaňme ho! Nie, nie, nie. Je treba dávať veľký pozor na to, aby sme aspoň nejakú tu konkurenčnú výhodu Slovenska mali. Áno, máme trošku nižšie dane z nehnuteľností. Je to určitá historická črta Slovenska a určite ju nezrušme.
Keď ju zrušíme, ja sa pýtam, kde vytvoríme nejakú inú konkurenčnú výhodu našej kra...? (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.3.2025 o 9:42 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:42

Marek Lackovič

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:42

Jana Hanuliaková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem.
Ja by som chcela reagovať na to, čo pán Hajko hovoril, že áno, dopady na samosprávy mal daňový bonus, ktorý bol teda za predchádzajúcej vlády zavedený. Ale treba povedať, že nemôže sa táto vláda donekonečna vyhovárať na predchádzajúcu vládu, tak ako to zvyknete často tu robiť, že treba už prísť s nejakými riešeniami po jeden a pol roku, a mňa mrzí, že často, keď vás počujeme, tak hovoríte, teda že ste si podali ruku s každým starostom a starostkou na Slovensku. Ale my ako keby nevidíme to, že či ich vôbec počúvate, pretože my keď chodíme po tých našich aj výjazdových rokovaniach... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.3.2025 o 9:42 hod.

Mgr.

Jana Hanuliaková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:42

Jana Hanuliaková
Skontrolovaný text
No reagujem v kontexte toho, že pán Hajko hovoril, že dopady mal daňový bonus, ale táto vláda stále neprišla za 1,5 roka s reálnymi riešeniami. A jediné, čo vidíme, sú aktuálne vládne dotácie, ktoré sú teda prideľované častokrát stranícky, kde obec so 60 obyvateľmi... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.3.2025 o 9:42 hod.

Mgr.

Jana Hanuliaková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:42

Zdenko Svoboda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Dôvod na skrátené legislatívne konanie určite je v tejto situácii. Keďže situácia, čo sa týka rozpočtov miest a obcí, je zložitá a napätá. Ja chcem poopraviť pána poslanca Hajka, kde, ako povedal aj pán poslanec Viskupič, dnes bolo konštatované, že výber z daní príjmov fyzických osôb stúpa. To znamená, že nejaké peniažky nazvyš alebo nejaký vyšší príjem, príjem bude pre rozpočty miest a obcí. Ako ste poznamenal, kameňom úrazu, áno, a s tým súhlasím, je daňový bonus na dieťa, ktorý bol zavedený predchádzajúcou vládou, kde bolo povedané „A“. To znamená, že zobralo sa z rozpočtu miest a obcí, ale nebolo povedané „B“, kde tie peniažky si nájdu. Tu alebo z úst KDH, z vašich úst bolo povedané, že vy podporujete, aby bol zachovaný. Dneska sme sa dozvedeli z úst kolegu z PS, že ho máme zreformovať alebo zmeniť, aby vlastne príjmy miest a obcí sa zvýšili. No ak táto vláda prišla s nejakou novelou alebo reformou, kde, myslím si, že tento daňový bonus je už adresnejší, kde sa zaviedli pásma, a už ho nedostávajú tí vysokopríjmoví, ale dostávajú ich tí, ktorým bol určený.
Ďakujem za slovo.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.3.2025 o 9:42 hod.

Mgr. MBA

Zdenko Svoboda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:42

Jozef Hajko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Tak ja budem reagovať na ten výber dane z príjmov fyzických osôb. Ja som hovoril o tom, čo je nakreslené v štátnom rozpočte, s čím, s čím vlastne štátny rozpočet počíta a čo, čo vlastne prisľubuje tento štátny rozpočet samosprávam a najmä obciam. A to, že je lepší výber daní, tak, samozrejme, len vítam, pretože, pretože to je plus pre samosprávy, ale napriek tomu rokujeme o skrátenom konaní. To znamená, že napriek tomu lepšiemu výberu daní sa musia riešiť pálčivé problémy samospráv už teraz.
Ja len k tomu modelu, ktorý používame dodnes. A ja sa na to veľmi dobre pamätám, ako vznikol ten model pri, pri decentralizácii, keď bol ministrom financií Ivan Mikloš, a vzniklo to tak, že sa spočítali, spočítali povinnosti obcí, a koľko peňazí teda tie obce budú potrebovať na tieto kompetencie, na ich pokrývanie, a vyšlo číslo, ktoré bolo veľmi podobné ako celkový výber dane z príjmov fyzických osôb. To znamená, ja neviem, 20 rokov tu pracujeme s týmto číslom a skutočne tých 20 rokov je dosť veľký čas na to, aby sme sa nad tým zamysleli, že aby sme to spravili inak, pretože tie okolnosti sa za ten čas veľmi zmenili.
Ja poviem len na záver jednu vec, že ministerstvo financií v podstate tlačí tie obce, aby tie dane zdvíhali. Opäť z podkladov Inštitútu finančnej politiky poviem, že len tento rok sa predpokladá, že na tých daniach za špecifické služby sa vyberie o 20 mil. eur viac ako minulý rok. To znamená, čaká sa, že obce budú samé, samy dvíhať dane. A jednoducho tie obce sú do toho dotlačené.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

28.3.2025 o 9:42 hod.

Ing.

Jozef Hajko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

9:42

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, dovoľte aj mne vyjadriť sa k skrátenému legislatívnemu konaniu.
No, zasa, zasa tu stojíme tak, ako sme tu inak stáli že vlani. Tak ako tu stojíme ixkrát a máme skrátené legislatívne konanie, ktoré teda, samozrejme, má tu napísané v tom svojom odôvodnení tú čarovnú formulku, že zároveň môžu hroziť hospodárske škody štátu, ak by musel sanovať výpadok príjmov obcí a vyšších územných celkov zo zdrojov štátneho rozpočtu.
Áno, je tu aj ďalšia formulka, že by mohlo hroziť tým, áno, že teda nedostatkom financií by mohlo dôjsť k znemožneniu plnenia základných funkcií samosprávy, čo môže spôsobiť napríklad ohrozenie bezpečnosti obyvateľov obcí a vyšších územných celkov z dôvodu obmedzovania prevádzky verejného osvetlenia a iných činností.
No. Čiže zasa máme takéto, ja to poviem, že, že gumené vysvetlenie, ktoré áno, keď sa, po roku a pol sme sa znovu dostali k situácii, že znovu tu máme máj, a presne tak ako vlani zasa tým obciam a vúckam nič nepríde. Vlani to bolo dokonca že mínus. Normálne, že de iure vlastne bol ten výnos dane v máji mínusový. Teraz to bude o niečo málo lepšie. Pán štátny tajomník teraz hovoril, teda že bude tam nejaký plusový, takže dobre. A jednoducho, jasné, že to treba doriešiť, keď sa zasa, zasa za ten rok proste, za ten rok a pol nič nestalo. Proste skutočne nevytvorilo sa žiadne systémové riešenie a zase sme v skrátenom, kde sa oháňame alebo oháňa sa minister financií proste hroziacimi škodami. Toto si fakt treba uvedomiť, že to skrátené legislatívne konanie by malo byť fakt, že keď je záplava a treba niečo sanovať, keď je epidémia a treba niečo sanovať, keď je, ja neviem, skutočne nejaké ohrozenie. Len fakt ja sa pýtam, že a fakt sme nevedeli takto že pred rokom, že tá istá situácia nastane aj tento rok? Veď, akože vedeli, veď daňový bonus nech už bol akokoľvek zle nastavený, a ja to hovorím, že bol zle nastavený, v tom sa s pánom ministrom jednoznačne zhodneme. My sme inak hlasovali proti, pretože to bolo tak nastavené, že to jednoducho nemohlo fungovať, a proste presne tak, ten výpadok obciam bol jasný a nebol sanovaný.
No, ale ešte raz. To všetko bolo jasné. Tá situácia bola vlani na stole. Vlani zase vyriešená tiež skráteným legislatívnymi konaním, a teda nejakým doplatkom. No, a po roku sme tu zasa, hej. Toto je, toto je vlastne ten problém, že už po roku a pol aktuálnej vlády skutočne sa to mohlo nejako inak vyriešiť. Je to – v úvodzovkách – čarovné v tom, že vo finále, áno, aj ja podporím podľa všetkého aj skrátené a, samozrejme, aj ten samotný návrh, lebo keď už sme sa dostali sem, tak to treba. Jednoducho tie obce skutočne aj vúcky skutočne potrebujú, aby sa im tie peniaze presunuli. A to tu jasne chcem povedať, aby to jasne zaznelo pre každého jedného občana, ktorý teda nesleduje tú situáciu tak podrobne – toto nie je ani jedno euro navyše pre obce. Toto je len vlastne predsunutie, a teda aby ten, ten májový výnos, kedy by nedostali takmer nič alebo drobné, tak aby dostali teda, aspoň teda vúcky do 50 mil., alebo teda bolo im poslaných, a obce do 100 mil. Takže vyrieši to v podstate cash flow. Áno, je to posunutie toho, že dostanú určitú časť predpokladaných plánovaných príjmov skôr a budú si môcť, budú si môcť teda zaplatiť faktúry, čiže po tejto stránke skutočne akože je to, je to riešenie, je to riešenie, také to zaplátanie diery, ktoré je potrebné. No, ale ešte raz, chýba tam to systémové riešenie.
No, a teraz s čím by mal prísť štát. No, v prvom rade ja vnímam aj to, že máme Úniu miest, ZMOS, ďalšie organizácie, čiže skutočne treba nejakú tú reformu, reformu financovania obcí a treba niečo vymyslieť. Sú, samozrejme, dve možnosti, jedna je, že štát by mal prísť s niečím, preto aby sme nemuseli chodiť, aby vláda nemusela chodiť každý rok so skráteným legislatívnym konaním, a to ešte, keď sa nič nevymyslí, príde ešte s jedným, lebo tým obciam ešte bude treba minimálne vyriešiť tých 800 euro, a asi im bude chýbať, takže uvidíme, ešte s čím prídu. Ale pravda je taká, že asi by bolo fajn očakávať, že aj tie samosprávne organizácie sa nejak dohodnú a prídu s jedným návrhom, hej? Toto normálne, tuto treba povedať, že aj ja by som to vnímal, že by to bolo fajn keby bol jeden, hej. A ešte ideálne by bolo tak ako teda frflem vždy štátu, že zvyšovanie daní je cesta do pekla, lebo to je cesta do pekla, to isté inak platí aj pre samosprávy, hej.
Keď sa človek začíta do návrhu Únie miest, ktorá tam má napísané, že vlastne celý výnos z dane z príjmu fyzických osôb by mal byť obciam, hej. Znie to dobre, ale keď sa posunieme ďalej, to tam už nie je napísané, tak asi tá 1-1,2 mld. bude chýbať, lebo vlastne to, čo je dnes u vúciek, by bolo u obcí. No, takže teda Únia miest hlási, že treba vyrobiť dve nové transakčné dane, hej? Pretože, samozrejme, aj vúcky potrebujú peniaze a bude im chýbať viac ako miliarda, a teda odkiaľ, hej. Čiže toto, toto, pri všetkej úcte, teda tiež nie sú riešenia. Nie je cesta zvyšovať dane. A to isté je aj, aj tá ďalšia možnosť, do ktorej sú tie obce nútené, že teda zvyšovať, zvyšovať daň z nehnuteľnosti. Ja to fakt poviem tuná zasa pri skrátenom legislatívnom konaní, nie je, nie je to cesta. Proste my máme trošku nižšiu daň z nehnuteľností, máme, ale je to jedna z mála konkurenčných výhod, ktoré zostali Slovensku, ktoré proste sú, sú niečo, čo pomáha ľuďom, čo pomáha nakoniec aj, aj firmám, pretože teda aj tam je tá daň o niečo nižšia, ako je európsky priemer. Zároveň dnes majú tie obce a majú tú možnosť v nejakých zákonných, samozrejme, mierach zvyšovať tú daň z nehnuteľnosti alebo aj znižovať a takto si vlastne motivovať, aby, aby ľudia možno chceli, chceli u nich byť.
No, a potom tie návrhy, a to inak pán kolega Lackovič veľmi pekne povedal. Ono sa to javí, ako geniálne riešenie – zdaňme druhú nehnuteľnosť, zdaňme tretiu nehnuteľnosť, zdaňme investičné nehnuteľnosti. Ale veď v nich skutočne častokrát bývajú ľudia, ktorí nemajú na vlastnú, hej. Proste mladý človek v podnájme, zas ten podnájom bude drahší, samozrejme. Čo spraví vlastník nehnuteľnosti? Zvýšený náklad si prenesie do svojich, do svojich cien, takže fakt všetci by sme mali opustiť, ale že všetci, aj, aj štát, aj ministerstvo financií a skutočne aj samosprávy takú tu mantru, že problémy sa riešia, alebo finančné problémy sa riešia zvyšovaním daní. Neriešia sa zvyšovaním daní. To nie je cesta pri súčasnej výške zdanenia a odvodov všetkého, nie je žiadna cesta zvyšovať dane, hej, tak ako nie je cesta vlastne robiť takéto skrátené legislatívne konania a vlastne prelepiť tú náplasť, hej, zobrať tú náplasť niekde z decembra, a teda prelepiť ju do mája, ale teda trebalo by hľadať, hľadať riešenia.
Skutočne tým nejakým riešením by mal byť daňový mix a mala by byť podpora ekonomickej aktivity. To je to, čo my v SaS-ke stále hovoríme, že jednoducho treba, treba podporovať ekonomiku. My potrebujeme, aby sa obce a štát dostali na jednu loď. Nech je to akokoľvek, ak je proste, ak sú obce a vúcky závislé na jednej jedinej dani, tak jednoducho neplávajú na tej iste lodi ako štát. A práve ten daňový mix, tak ako ho napríklad my navrhujeme, že aby tam bol výnos z troch najvyšších daní, tým pádom by sa vlastne situácia štátu a obcí dostala vlastne na nejakú tú jednu loď, pretože ten vývoj by bol rovnaký. To by bola tá cesta, kde, kde by sa tie samosprávy vedeli byť aj lepšie a hlavne prediktabilnejšie financované.
Zároveň – a to je to „B“ – treba nájsť cestu, ako motivovať aj tie samosprávy na tom, aby mali niečo z ekonomickej aktivity, ktorá sa deje na ich území, hej. Aby mali všetky obce – aj tie najmenšie, aj tie väčšie – tendencie proste sťahovať ekonomickú aktivitu na svoje územie. Z toho by potom profitovala, samozrejme, obec, hej, keďže by mala vyššie daňové príjmy, a, samozrejme, z robustnejšej ekonomiky, hej, by profitoval aj štát, pretože vždy, samozrejme, má z ekonomickej aktivity a bude mať príjmy štát. Takže toto, toto sú vlastne cesty, ktoré by boli nejakým návrhom systémového riešenia, a úplne si tu povedzme na rovinu, a nielenže za nás opozičných poslancov, ale ja som normálne že presvedčený, veď aj koaliční, kopu z nich sú starostovia, kopu z nich sú primátori, že aj oni by po roku a pol už očakávali vlastne od vlastnej vlády nejaké skutočné riešenia, ktoré by systémovo dokázali vyriešiť a zastabilizovať financovanie samospráv.
Kolegovia, kolegyne, ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

28.3.2025 o 9:42 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:52

Andrej Danko
Skontrolovaný text
Tri faktické.
Pán poslanec Dubovický
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.3.2025 o 9:52 hod.

JUDr.

Andrej Danko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video