33. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.4.2025 o 15:11 hod.
MBA
Marek Lackovič
Videokanál poslancaĎakujem za slovo. Opäť tu odzneli nejaké slová aj o zaťatých sekerách do rozpočtov, alebo do rozpočtov miest a obcí ako takých z toho predchádzajúceho obdobia, ale my nemôžme zabúdať na to, že aj v tomto období, keď už teda vládne táto nová vláda, už je to rok a pol, tak tu bola zaťatá 327-miliónová sekera. A to tu máme len naozaj relatívne krátky čas za nami. Keď si spočítame 60 mil. na podielových daniach, teda mínus v tomto roku, 180 mil. cez vyššiu 23 % DPH, to sú odhady ZMOS a 87 mil. cez tú tzv. 800-eurovú jednorazovú odmenu, to sme už na 327 mil. A to tam ešte nerátam transakčnú daň z Venezuely, ktorou ste sa teda inšpirovali aj na Slovensku a od dnešného dňa, od 1. apríla tu platí a máme ju, pretože to nikto nevie vyčísliť, aké škody to v regiónoch napácha, najmä teda v dopravných podnikoch, ktoré sa jej nevyhnú. A rovnako tak sa na budúci rok prejavia v roku 2026 aj cca 100 mil. tam je odhad, ktoré vezmete cez tzv. rodičovské dôchodky. Čiže aj toto je tá vizitka vlády po roku. Čiže drahota pre ľudí, drahota pre mestá, nie je to naozaj dobrá vizitka. Čiže na 327 mil. sme a to tu ste ešte len rok a pol, to som tam ešte nerátal transakčnú daň, rodičovské dôchodky na budúci rok. Čiže zďaleka nie ste takí dobrí, ako si teda myslíte a oproti tomu Igorovi Matovičovi ste už len v tesnom závese, naozaj. Ďakujem. ...siedmich miliónoch sme a to tu ste ešte len rok a pol. To som tam ešte nerátal transakčnú daň, rodičovské dôchodky na budúci rok. Čiže zďaleka nie ste takí dobrí ako si teda myslíte a oproti tomu Igorovi Matovičovi ste už len v tesnom závese. Naozaj. Ďakujem.
Rozpracované
Vystúpenia
14:20

Vystúpenie 14:20
Ladislav KamenickýŠtefunko, Ivan, poslanec NR SR
Pani podpredsedníčka vlády, pani podpredsedníčka vlády, chcel by som vás poprosiť, aby ...
Danko, Andrej, podpredseda NR...
Štefunko, Ivan, poslanec NR SR
Pani podpredsedníčka vlády, pani podpredsedníčka vlády, chcel by som vás poprosiť, aby ...
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Pán Štefunko, nerád by som vás vykázal zo sály, aj keď by mi to robilo radosť. Takže sadneme si, dobre. Nech sa páči.
Kamenický, Ladislav, minister financií SR
Dobre. Takže cieľom návrhu zákona je poskytnúť v mesiaci máj 2025 preddavok na podiel na výnose dane z príjmov fyzických osôb mestám a obciam v sume 100 mil. eur a vyšším územným celkom v sume 50 mil. eur v rámci celkového zákonného nároku podielu na výnose DPFO v roku 2025. Finančné riaditeľstvo následne vysporiada s obcami a VÚC tieto preddavky priebežne v ďalších mesiacoch do konca roku 2025.
Prevod podielu na výnose DPFO samosprávam je v roku 2025 v mesiaci máj nižší z dôvodu vratiek, ktoré si uplatňujú daňovníci v termíne zúčtovania DPFO v marci, ktorý im daňová správa poukazuje v mesiaci apríli, čiže je tam mesačný posun. To čo tu bolo mnohokrát rozprávané bez znalosti veci a potom samozrejme ten dopad je v tom máji každého roku, aj keď teda musím povedať, že novelami zákonov, ktoré my sme urobili čo sa týka daňového bonusu sa ten budúci rok tento problém odstráni, pán Lackovič. To je poznámka k tomu, čo ste tu minule rozprávali. V roku 2023 a 2024 boli dopady čiastočne sanované podielom z výnosu DPPO. Negatívny dopad v roku 25 sa navrhuje riešiť formou preddavku poskytnutého v mesiaci máj. Ministerstvo financií ešte koncom roku 2024 informovalo zástupcov samospráv i odbornú komunálnu verejnosť, že skôr zrealizované legislatívne zmeny v súvislosti s daňovým bonusom negatívne ovplyvnia aj zúčtovanie DPF v roku 2025. Proaktívne vytvorené nelegislatívne podporné podmienky a pre rok 2025 nastavilo vyplácanie podielov DPFO v začiatku mesiaca, siedmy deň v mesiaci a zároveň, čiže skôr, a zároveň na začiatku roka zverejnilo rozpis novembrovej a neskôr aj februárovej prognózy prevodu DPFO do rozpočtu obcí a VÚC podľa jednotlivých mesiacov roku 2025. Ministerstvo financií predložením návrhu zákona plní dohodu prijatú na marcových rokovaniach so zástupcami republikových združení samospráv, kde samosprávy napriek vyššie uvedeným opatreniam ministerstva upozorňovali na potrebu urgentného riešenia financovania vybraných, najmä malých obcí. V mesiaci máj požadovali riešiť predpokladaný nižší prevod DPFO v mesiaci máj preddavkom z celoročného podielu na výnose z DPFO.
Toľko možno na úvod. Ja možno zareagujem ešte na to čo povedal pán Hajko. Máme prvé čítanie. Vidím, že tu je veľmi malý, malá audiencia. Ja sa vyjadrím ku každému vášmu vyjadreniu, ktoré som tu počul ešte pri tom skrátenom legislatívnom konaní, buď teda v tomto alebo v tom druhom čítaní, ale musím povedať bolo tu narozprávané veľa nezmyslov s ktorými nesúhlasím a budem na každú jednu reagovať, páni poslanci. Buď je to z nevedomosti alebo je to z dôvodu toho, že to účelovo zapierate. Pán Hajko, dnes ste povedali jednu vec a budem na to reagovať aj v svojom facebookovom statuse o tom, že máme najhoršie, najhoršiu udržateľnosť verejných financií, čo konštatovala aj Európska komisia. Je to tak až na to, že a to si dovolím poznamenať a to odkazujem všetkým médiám, ktoré to prevzali z Denníku N, ktorý o tom informoval, že majú si dočítať správu do konca a bolo tam napísané, že Slovenská republika a je tam aj graf, ktorý uverejním dnes na svojom facebookovom profile, kde sa hovorí o tom, že Slovenská republika sa najviac zo všetkých krajín Európskej únie v tomto ukazovateli zlepšila. Takže toto odkazujem všetkým, ktorí tárajú a nepozerajú si jednotlivé informácie. Uznala to aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, ktorá nás pri grafe o udržateľnosti dostala, znížila nám teda to riziko z najvyššej kategórie rizika na strednú kategóriu. Takže keď teda niekto informuje, tak by som poprosil aj médiá, ktoré to popreberali tak, aby uvádzali informácie pravdivo. Ja chápem, že tu je obrovská selektívnosť, každý si len vyberá len negatívne správy, však samozrejme, do Smeru treba len kopať, ale to, že vďaka konsolidácii sme sa najviac zlepšili zo všetkých krajín Európskej únie v tomto ukazovateli to nikto nenapíše. To je absurdné, že ich hanba nefackuje.
Ďakujem pekne.
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vláda na svojom rokovaní 26. marca 2025 schválila vládny zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon 564/2004 o rozpočtovom určení výnosu...(Prerušenie vystúpenia poslancom.)
Štefunko, Ivan, poslanec NR SR
Pani podpredsedníčka vlády, pani podpredsedníčka vlády, chcel by som vás poprosiť, aby ...
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Pán Štefunko, nerád by som vás vykázal zo sály, aj keď by mi to robilo radosť. Takže sadneme si, dobre. Nech sa páči.
Kamenický, Ladislav, minister financií SR
Dobre. Takže cieľom návrhu zákona je poskytnúť v mesiaci máj 2025 preddavok na podiel na výnose dane z príjmov fyzických osôb mestám a obciam v sume 100 mil. eur a vyšším územným celkom v sume 50 mil. eur v rámci celkového zákonného nároku podielu na výnose DPFO v roku 2025. Finančné riaditeľstvo následne vysporiada s obcami a VÚC tieto preddavky priebežne v ďalších mesiacoch do konca roku 2025.
Prevod podielu na výnose DPFO samosprávam je v roku 2025 v mesiaci máj nižší z dôvodu vratiek, ktoré si uplatňujú daňovníci v termíne zúčtovania DPFO v marci, ktorý im daňová správa poukazuje v mesiaci apríli, čiže je tam mesačný posun. To čo tu bolo mnohokrát rozprávané bez znalosti veci a potom samozrejme ten dopad je v tom máji každého roku, aj keď teda musím povedať, že novelami zákonov, ktoré my sme urobili čo sa týka daňového bonusu sa ten budúci rok tento problém odstráni, pán Lackovič. To je poznámka k tomu, čo ste tu minule rozprávali. V roku 2023 a 2024 boli dopady čiastočne sanované podielom z výnosu DPPO. Negatívny dopad v roku 25 sa navrhuje riešiť formou preddavku poskytnutého v mesiaci máj. Ministerstvo financií ešte koncom roku 2024 informovalo zástupcov samospráv i odbornú komunálnu verejnosť, že skôr zrealizované legislatívne zmeny v súvislosti s daňovým bonusom negatívne ovplyvnia aj zúčtovanie DPF v roku 2025. Proaktívne vytvorené nelegislatívne podporné podmienky a pre rok 2025 nastavilo vyplácanie podielov DPFO v začiatku mesiaca, siedmy deň v mesiaci a zároveň, čiže skôr, a zároveň na začiatku roka zverejnilo rozpis novembrovej a neskôr aj februárovej prognózy prevodu DPFO do rozpočtu obcí a VÚC podľa jednotlivých mesiacov roku 2025. Ministerstvo financií predložením návrhu zákona plní dohodu prijatú na marcových rokovaniach so zástupcami republikových združení samospráv, kde samosprávy napriek vyššie uvedeným opatreniam ministerstva upozorňovali na potrebu urgentného riešenia financovania vybraných, najmä malých obcí. V mesiaci máj požadovali riešiť predpokladaný nižší prevod DPFO v mesiaci máj preddavkom z celoročného podielu na výnose z DPFO.
Toľko možno na úvod. Ja možno zareagujem ešte na to čo povedal pán Hajko. Máme prvé čítanie. Vidím, že tu je veľmi malý, malá audiencia. Ja sa vyjadrím ku každému vášmu vyjadreniu, ktoré som tu počul ešte pri tom skrátenom legislatívnom konaní, buď teda v tomto alebo v tom druhom čítaní, ale musím povedať bolo tu narozprávané veľa nezmyslov s ktorými nesúhlasím a budem na každú jednu reagovať, páni poslanci. Buď je to z nevedomosti alebo je to z dôvodu toho, že to účelovo zapierate. Pán Hajko, dnes ste povedali jednu vec a budem na to reagovať aj v svojom facebookovom statuse o tom, že máme najhoršie, najhoršiu udržateľnosť verejných financií, čo konštatovala aj Európska komisia. Je to tak až na to, že a to si dovolím poznamenať a to odkazujem všetkým médiám, ktoré to prevzali z Denníku N, ktorý o tom informoval, že majú si dočítať správu do konca a bolo tam napísané, že Slovenská republika a je tam aj graf, ktorý uverejním dnes na svojom facebookovom profile, kde sa hovorí o tom, že Slovenská republika sa najviac zo všetkých krajín Európskej únie v tomto ukazovateli zlepšila. Takže toto odkazujem všetkým, ktorí tárajú a nepozerajú si jednotlivé informácie. Uznala to aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, ktorá nás pri grafe o udržateľnosti dostala, znížila nám teda to riziko z najvyššej kategórie rizika na strednú kategóriu. Takže keď teda niekto informuje, tak by som poprosil aj médiá, ktoré to popreberali tak, aby uvádzali informácie pravdivo. Ja chápem, že tu je obrovská selektívnosť, každý si len vyberá len negatívne správy, však samozrejme, do Smeru treba len kopať, ale to, že vďaka konsolidácii sme sa najviac zlepšili zo všetkých krajín Európskej únie v tomto ukazovateli to nikto nenapíše. To je absurdné, že ich hanba nefackuje.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
14:25

Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:25
Daniel KarasPán predsedajúci, skončil som, prosím, otvorte rozpravu.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
1.4.2025 o 14:25 hod.
Mgr.
Daniel Karas
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte mi, aby som v zmysle § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku Národnej rady vystúpil v prvom čítaní ako spravodajca k uvedenému návrhu zákona. Predmetný vládny návrh zákona bol doručený poslancom Národnej rady Slovenskej republiky s tým, že vláda požiadala prerokovať tento vládny návrh zákona prostredníctvom skráteného legislatívneho konania. Predseda Národnej rady Slovenskej republiky posúdil uvedený návrh podľa § 70 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku a podľa legislatívnych pravidiel a zaradil ho na rokovanie 33. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky. Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa, ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor, Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet a Výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali ihneď.
Pán predsedajúci, skončil som, prosím, otvorte rozpravu.
Rozpracované
14:27

Vystúpenie v rozprave 14:27
Marek Lackovič===== Nižšie v porovnaní s minulých rokom, aj keď vezmeme do úvahy ten fakt, že materské školy teda už sú pod štátom.
Po druhé, podľa aktuálnych prognóz nebude dodržaná dohoda so štátom o podiele 55,1 % výnosu dane z príjmov fyzických osôb na financovanie miest a obcí. Tie tak nevedie koncepčne plánovať, nevedia koncepčne fungovať.
Po ďalšie, konsolidácia na úkor samospráv bude zrejme napokon väčšia ako bolo pôvodne dohodnuté a avizované 1 % výnosu DPFO. Minulé roky tu bola kompenzácia formou časti výnosu dane z príjmov právnických osôb, takzvané DPPO, tento rok nič. Vláda riešila 139 dní iba seba, riadna februárová schôdza v parlamente neprebehla. Tam sme mohli tieto veci riešiť, ale februárová schôdza ani len nebola zvolaná.
Poďme ale ďalej. Obce a mestá teda nie sú schopné realizovať ani dohodnuté 800-eurové odmeny pre zamestnancov v I. polovici roka, či nárast miezd o 7 % v oblasti školstva, to sú tie školské kluby detí a jedálne. A teraz veľký pozor, a na to som už upozorňoval aj v piatok, aby sa nám nestalo, že od samospráv budete teraz chcieť aby tieto odmeny vyplatili z týchto májových preddavkov, lebo to by bolo naozaj neférové.
Po ďalšie, viaceré mestá a obce podľa ZMOS-u prepúšťajú zamestnancov a prijímajú ďalšie konsolidačné opatrenia ktoré sa dotknú poskytovaných služieb.
Po ďalšie, my dnes evidujeme starostov a starostky na Slovensku v krajine Európskej únie, ktorí sa vypísali na PN-ky dokonca, aby sa nemuseli vyplácať z obecnej kasy, čo je teda naozaj neuveriteľné. Obce a mestá už vo februári žiadajú občanov o rešpektovanie že sa bude menej svietiť, že sa bude menej kúriť alebo sa menej dávať do športu a do kultúry.
Po ďalšie, obce a mestá hlásia najväčšiu finančnú nepredvídateľnosť za posledných 20 rokov. Dnes absolútne netušia koľko peňazí im vlastne príde. Samosprávy sú svedkami naozaj mimoriadne vážnej právnej legislatívnej neistoty.
Po ďalšie, hodnotenie eurofondových výziev je snáď najpomalšie vo svojej histórii. Máme tu totálne nespravodlivé rozhadzovanie vládnych dotácií na výjazdových rokovaniach vlády. Šesťdesiat-obyvateľovej obce ste schopní len preto, že tam máte smeráckeho starostu prihodiť štyrikrát viac ako okresnému Humennému, alebo okresnému Vranovu nad Topľou, alebo dokonca dvakrát viac ako všetkým obciam s nezávislým vedením v okrese Púchov dohromady. Sám premiér v reportáži pritom úplne v pohode na Markíze povie, že je snáď normálne že uprednostňujú svojich.
Po ďalšie, zvýšená 23-percentá DPH drasticky predražuje až úplne všetko.
Potom tu máme ďalší bod, nikto nevie ako od 1. 4. od dnes, dnes je ten deň D, ako zafunguje v praxi nový stavebný zákon. Referentov namiesto štátu dnes školia súkromné vzdelávacie seminárne spoločnosti a agentúry na svojich seminároch za 300 eur. Najbližšie voľné termíny sú ale v septembri a to teda prízvukujem a pripomínam na legislatívu, ktorá platí od apríla, oddnes. Že nám tu už tretí mesiac nefunguje mapová verzia katastra, že tu ľuďom výrazne dražie daň z nehnuteľností a teda výrazne zdražie, daň za psa, poplatky za hrobové miesta, dokonca ešte aj cestovné lístky, MHD-ečky, odvoz odpadu, DSS-ky, že vidíme stále drahšie a drahšie vstupy na plavárne, na zimáky, do divadiel, aspoň teda do tých, ktoré ešte nezavreli. Že tu už v apríli nikoho nevzrušujú samosprávy v rozpočtovom provizóriu, tak to už snáď nikoho ani neprekvapuje.
Pozrime sa však na to aké sú opatrenia tejto vlády na tento stav. Ja ani teda neviem či sa smiať alebo plakať, ale táto vláda predstavila a postavila tri stabilné, v úvodzovkách, stabilné piliere ako sa s týmto všetkým vysporiadať. Tým prvým bolo to, že našim obciam a mestám veľkoryso umožnila roztápať si ich vlastné naozaj krvopotne a rokmi nasporené rezervné fondy na bežné výdavky, opatrenie č. 1 tejto vlády.
Opatrenie č. 2 bolo, že podielové dane, ako hlavný zdroj príjmov samospráv už na obecné či mestské účty neprichádzajú dvadsiateho v mesiaci, ako dlhé roky doteraz, ale už šiesteho v mesiaci. Neviem, o rok možno ohlásite, že to už nebude šiesteho v mesiaci ale druhého v mesiaci a my tomuto máme tlieskať.
No a po tretie, podielové dane za jún, december 25 samosprávam aby prežili majú prísť v predstihu v máji v podobe preddavkov. Ak sa pýtate, že no dobre, ale čo bude od júna, tak sa pýtate správne.
Toto všetko je po roku a pol vládnutia, dámy a páni, všetko čo ste samosprávam za rok a pol povedali pán minister je, prejedzte si vlastné rezervy, podielové dane vám pošleme 6-teho namiesto 20-teho a preddavky za jún až december vám hodíme v máji. To je všetko, nič viac neprišlo. Je mimoriadne slabý, naozaj až hanebný výkon a vaši kolegovia vždy keď si to odhlasujete vám za toto tlieskajú teda v stoji, neuveriteľné.
Povedzme si teda o čo presne ide. Štát opäť pošle obciam a župám časť výnosov z podielových daní. Skôr vláda minulú stredu schválila novelu vďaka ktorej dostanú v máji 150 miliónov. Od poslancov sa chce, aby sa to schválilo zrýchlene. Pochopiteľne chápeme aj my prečo, preto sme to v tomto prípade podporili. Netvrdíme, že je to samo osebe zlé riešenie a hovoríme to už niekoľko dní. Problém je že je to jediné riešenie, že nič iné neprinášate, že je to osamotené riešenie, ktoré nie je sprevádzané ďalšími dobrými návrhmi. A aj to jediné čo ste doniesli museli prísť od ZMOS-u, respektíve od SK8. Čiže nebyť ich, nebyť týchto našich organizácií, ktoré tu dnes máme, tak ani toto nie ste schopní priniesť. Slovenské samosprávy sa oprávnene sťažujú nielen na nedostatok peňazí už celé roky. Nie je to nič nové. Podielové dane, teda výnosy z daní z príjmov fyzických osôb patria k ich hlavným príjmov. Táto vláda však nielen na starostov a starostky, už aj na tých svojich vlastných úplne a z výšky kašle a problém nechala, tak ako vždy, žiaľ vyhniť a toto je ten dôsledok. Kde však problém vznikol pripomeniem teda, je to vážny technický rozmer. Ide o to, že v apríli daňové úrady ľuďom vracajú preplatky na daniach z daňových priznaní, takže v máji môžu byť výnosy pre samosprávy pokojne nulové. Áno, mohlo by sa to stať, aj by sa to stalo. Vo výsledku tak mnohé, najmä tie menšie obce by nedostali nič, nebolo by ani na výplaty. Naozaj že doslova takáto zlá situácia by nastala. Obce, mestá a kraje tak dostanú 150 miliónov, alebo majú dostať, pokiaľ sa to teda schváli. 150 miliónov ako preddavok o ktorý sa im poníži vyplácania výnosu v tých ďalších zvyšných mesiacoch roka 25, teda v júni až decembri.
Je to rok v ktorom preukázateľne samosprávy vypínajú už aj verejné osvetlenie, živoria, naozaj melú z posledného. 150 miliónov, ktoré by dostali tak či tak, ani cent navyše. Od začiatku sa bavíme len o preddavkoch, ani cent navyše. Daňový bonus na deti, ktorého zvýšenie presadil ešte Igor Matovič a samosprávy oberal o príjmy postupne klesol. Táto koalícia im však znížila v rámci konsolidácie percento ktoré z daní dostávajú a tak dostávajú obce, mestá aj VÚC ešte menej než doteraz. Preto prichádza toto riešenie, riešenie v úvodzovkách.
Dostali sme sa žiaľ do fázy kedy samosprávam, aby prežili, musíme na Slovensku posielať preddavky. Ak sa pýtate, že no dobre, ale čo bude od júna, už tá obligátna veta, veď to nie sú žiadne peniaze navyše len tie isté, čo by tak či tak prišli, pýtate sa dobre. Nie je to nič iné, len náplasť na otvorenú zlomeninu. Táto vláda sa ukazuje byť naozaj v tomto rok a pol slabá ako čaj.
Napadá ma pri tomto taká otázka, že možno pán minister či viete kto v opozícii predkladal pred rokom a pol uznesenie o dofinancovaní samospráv vo výške 108 mil. eur. Ak neviete bol to Robert Fico, ktorý k tomu zvolával dokonca mimoriadnu schôdzu nie tak dávno spolu s vami. A keď ste prišli k moci a mohli ste sa činiť viete koľko ste im poskytli? Bolo 50 miliónov a krajom odpustenie pôžičiek. A to ste ich ešte nechali chladnokrvne mesiace čakať až do októbra, pretože ste striehli na daňové príjmy na konci roka, lebo ste vedeli, že po lete budú príjmy vyššie aby ste im mohli poskytnúť čo najmenej peňazí. Nakoniec ste to uhrali na tých 50 mil. eur, krajom len odpustenie pôžičiek. Dnes sa táto vláda nezmôže ani na to a samosprávam dáva len ich vlastné preddavky ich vlastných príjmov.
Ešte možno pán minister viete kto v septembri 23 zverejnil tlačové vyhlásenie, že, citujem, Výbory Národnej rady Slovenskej republiky nebudú rokovať o takýto návrhoch bez prítomnosti predstaviteľov územnej samosprávy s možnosťou aktívneho vstupu do diskusie. Toto je z tlačového vyhlásenia Smeru, zo dňa 27. septembra 2023. Odkedy som ja vo výbore pre regionálny rozvoj neudialo sa tak ani raz, pán minister, ani raz. To je rozdiel medzi Robertom Ficom v opozícii a Robertom Ficom v koalícii keď vládne.
Na záver jedna veľmi dôležitá vec, ktorá takmer prešla v tichosti, ale teda rád by som bol keby neskončila v takej tichosti. Čo sme sa dozvedeli totižto v piatok. A teraz naozaj to je že veľmi, veľmi veľká hanba. Samosprávy dodnes nedostali peniaze kvôli septembrovým povodniam kvôli záplavám čo sme tu mali v septembri pred pol rokom. Obce a mestá na financie na opravy zničenej infraštruktúru stále čakajú. Je apríl, že pol roka po povodniach naozaj že budíček, vláda bude o refundácii nákladov rozhodovať až v II. polovici tohto roka a ani využitie pomoci z európskych zdrojov žiaľ nebude rýchlejšie.
Premiér Robert Fico vtedy ubezpečoval, že na opravu objektov a nehnuteľností sú k dispozícii peniaze z európskych fondov, aj finančná rezerva vlády. Doslova povedal, citujem, „Môžem garantovať samosprávam, že budeme maximálne ústretoví a spolu s predstaviteľmi týchto samospráv budeme na veci reagovať konkrétnymi finančnými rozhodnutiami“ povedal po mimoriadnom rokovaní vlády 16. septembra 2024. A premiér v roku 2025, ten istý premiér, z rezervy nerieši sanáciu po záplavách, po povodniach, on rieši nákup kosačky za 6 tis. eur pre poľovnícke združenie z Vištuka, z tej istej rezervy z ktorej mal pomôcť sanovať záplavy. Žiaľ, takto si tu žijeme, preto sa potom takto stretávame. Na poslednú chvíľu sa tu schvaľuje to, aby samosprávam vyšli ich vlastné preddavky. Teším sa na vecnú diskusiu pán minister. Verím, že ste si robili poznámky.
Na konci dňa sa totiž v našich obciach, mestách a krajoch nežije ani lepšie, ani pokojnejšie a ani bezpečnejšie ako ste pred rokom a pol sľubovali vo vašom programovom vyhlásení vlády.
Ďakujem pekne.
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci. Dámy a páni, ak dovolíte, pokúsim sa chronologicky, ale aj prehľadne zhrnúť aktuálne problémy obcí a miest na Slovensku, ktoré vysvetľujú prečo tu dnes vlastne stojíme. Ide o to, že januárové a februárové výnosy z podielových daní, tie sú hlavným príjmom obcí, boli výrazne nižšie v porovnaní s minulým rokom aj keď vezmeme do úvahy ten fakt, že materské školy teda už sú pod štátom. Po druhé podľa aktuálnych prognóz nebude dodržaná dohoda so štátom o podiele 55,1 % výnosu dane z príjmov fyzických osôb na financovanie...
===== Nižšie v porovnaní s minulých rokom, aj keď vezmeme do úvahy ten fakt, že materské školy teda už sú pod štátom.
Po druhé, podľa aktuálnych prognóz nebude dodržaná dohoda so štátom o podiele 55,1 % výnosu dane z príjmov fyzických osôb na financovanie miest a obcí. Tie tak nevedie koncepčne plánovať, nevedia koncepčne fungovať.
Po ďalšie, konsolidácia na úkor samospráv bude zrejme napokon väčšia ako bolo pôvodne dohodnuté a avizované 1 % výnosu DPFO. Minulé roky tu bola kompenzácia formou časti výnosu dane z príjmov právnických osôb, takzvané DPPO, tento rok nič. Vláda riešila 139 dní iba seba, riadna februárová schôdza v parlamente neprebehla. Tam sme mohli tieto veci riešiť, ale februárová schôdza ani len nebola zvolaná.
Poďme ale ďalej. Obce a mestá teda nie sú schopné realizovať ani dohodnuté 800-eurové odmeny pre zamestnancov v I. polovici roka, či nárast miezd o 7 % v oblasti školstva, to sú tie školské kluby detí a jedálne. A teraz veľký pozor, a na to som už upozorňoval aj v piatok, aby sa nám nestalo, že od samospráv budete teraz chcieť aby tieto odmeny vyplatili z týchto májových preddavkov, lebo to by bolo naozaj neférové.
Po ďalšie, viaceré mestá a obce podľa ZMOS-u prepúšťajú zamestnancov a prijímajú ďalšie konsolidačné opatrenia ktoré sa dotknú poskytovaných služieb.
Po ďalšie, my dnes evidujeme starostov a starostky na Slovensku v krajine Európskej únie, ktorí sa vypísali na PN-ky dokonca, aby sa nemuseli vyplácať z obecnej kasy, čo je teda naozaj neuveriteľné. Obce a mestá už vo februári žiadajú občanov o rešpektovanie že sa bude menej svietiť, že sa bude menej kúriť alebo sa menej dávať do športu a do kultúry.
Po ďalšie, obce a mestá hlásia najväčšiu finančnú nepredvídateľnosť za posledných 20 rokov. Dnes absolútne netušia koľko peňazí im vlastne príde. Samosprávy sú svedkami naozaj mimoriadne vážnej právnej legislatívnej neistoty.
Po ďalšie, hodnotenie eurofondových výziev je snáď najpomalšie vo svojej histórii. Máme tu totálne nespravodlivé rozhadzovanie vládnych dotácií na výjazdových rokovaniach vlády. Šesťdesiat-obyvateľovej obce ste schopní len preto, že tam máte smeráckeho starostu prihodiť štyrikrát viac ako okresnému Humennému, alebo okresnému Vranovu nad Topľou, alebo dokonca dvakrát viac ako všetkým obciam s nezávislým vedením v okrese Púchov dohromady. Sám premiér v reportáži pritom úplne v pohode na Markíze povie, že je snáď normálne že uprednostňujú svojich.
Po ďalšie, zvýšená 23-percentá DPH drasticky predražuje až úplne všetko.
Potom tu máme ďalší bod, nikto nevie ako od 1. 4. od dnes, dnes je ten deň D, ako zafunguje v praxi nový stavebný zákon. Referentov namiesto štátu dnes školia súkromné vzdelávacie seminárne spoločnosti a agentúry na svojich seminároch za 300 eur. Najbližšie voľné termíny sú ale v septembri a to teda prízvukujem a pripomínam na legislatívu, ktorá platí od apríla, oddnes. Že nám tu už tretí mesiac nefunguje mapová verzia katastra, že tu ľuďom výrazne dražie daň z nehnuteľností a teda výrazne zdražie, daň za psa, poplatky za hrobové miesta, dokonca ešte aj cestovné lístky, MHD-ečky, odvoz odpadu, DSS-ky, že vidíme stále drahšie a drahšie vstupy na plavárne, na zimáky, do divadiel, aspoň teda do tých, ktoré ešte nezavreli. Že tu už v apríli nikoho nevzrušujú samosprávy v rozpočtovom provizóriu, tak to už snáď nikoho ani neprekvapuje.
Pozrime sa však na to aké sú opatrenia tejto vlády na tento stav. Ja ani teda neviem či sa smiať alebo plakať, ale táto vláda predstavila a postavila tri stabilné, v úvodzovkách, stabilné piliere ako sa s týmto všetkým vysporiadať. Tým prvým bolo to, že našim obciam a mestám veľkoryso umožnila roztápať si ich vlastné naozaj krvopotne a rokmi nasporené rezervné fondy na bežné výdavky, opatrenie č. 1 tejto vlády.
Opatrenie č. 2 bolo, že podielové dane, ako hlavný zdroj príjmov samospráv už na obecné či mestské účty neprichádzajú dvadsiateho v mesiaci, ako dlhé roky doteraz, ale už šiesteho v mesiaci. Neviem, o rok možno ohlásite, že to už nebude šiesteho v mesiaci ale druhého v mesiaci a my tomuto máme tlieskať.
No a po tretie, podielové dane za jún, december 25 samosprávam aby prežili majú prísť v predstihu v máji v podobe preddavkov. Ak sa pýtate, že no dobre, ale čo bude od júna, tak sa pýtate správne.
Toto všetko je po roku a pol vládnutia, dámy a páni, všetko čo ste samosprávam za rok a pol povedali pán minister je, prejedzte si vlastné rezervy, podielové dane vám pošleme 6-teho namiesto 20-teho a preddavky za jún až december vám hodíme v máji. To je všetko, nič viac neprišlo. Je mimoriadne slabý, naozaj až hanebný výkon a vaši kolegovia vždy keď si to odhlasujete vám za toto tlieskajú teda v stoji, neuveriteľné.
Povedzme si teda o čo presne ide. Štát opäť pošle obciam a župám časť výnosov z podielových daní. Skôr vláda minulú stredu schválila novelu vďaka ktorej dostanú v máji 150 miliónov. Od poslancov sa chce, aby sa to schválilo zrýchlene. Pochopiteľne chápeme aj my prečo, preto sme to v tomto prípade podporili. Netvrdíme, že je to samo osebe zlé riešenie a hovoríme to už niekoľko dní. Problém je že je to jediné riešenie, že nič iné neprinášate, že je to osamotené riešenie, ktoré nie je sprevádzané ďalšími dobrými návrhmi. A aj to jediné čo ste doniesli museli prísť od ZMOS-u, respektíve od SK8. Čiže nebyť ich, nebyť týchto našich organizácií, ktoré tu dnes máme, tak ani toto nie ste schopní priniesť. Slovenské samosprávy sa oprávnene sťažujú nielen na nedostatok peňazí už celé roky. Nie je to nič nové. Podielové dane, teda výnosy z daní z príjmov fyzických osôb patria k ich hlavným príjmov. Táto vláda však nielen na starostov a starostky, už aj na tých svojich vlastných úplne a z výšky kašle a problém nechala, tak ako vždy, žiaľ vyhniť a toto je ten dôsledok. Kde však problém vznikol pripomeniem teda, je to vážny technický rozmer. Ide o to, že v apríli daňové úrady ľuďom vracajú preplatky na daniach z daňových priznaní, takže v máji môžu byť výnosy pre samosprávy pokojne nulové. Áno, mohlo by sa to stať, aj by sa to stalo. Vo výsledku tak mnohé, najmä tie menšie obce by nedostali nič, nebolo by ani na výplaty. Naozaj že doslova takáto zlá situácia by nastala. Obce, mestá a kraje tak dostanú 150 miliónov, alebo majú dostať, pokiaľ sa to teda schváli. 150 miliónov ako preddavok o ktorý sa im poníži vyplácania výnosu v tých ďalších zvyšných mesiacoch roka 25, teda v júni až decembri.
Je to rok v ktorom preukázateľne samosprávy vypínajú už aj verejné osvetlenie, živoria, naozaj melú z posledného. 150 miliónov, ktoré by dostali tak či tak, ani cent navyše. Od začiatku sa bavíme len o preddavkoch, ani cent navyše. Daňový bonus na deti, ktorého zvýšenie presadil ešte Igor Matovič a samosprávy oberal o príjmy postupne klesol. Táto koalícia im však znížila v rámci konsolidácie percento ktoré z daní dostávajú a tak dostávajú obce, mestá aj VÚC ešte menej než doteraz. Preto prichádza toto riešenie, riešenie v úvodzovkách.
Dostali sme sa žiaľ do fázy kedy samosprávam, aby prežili, musíme na Slovensku posielať preddavky. Ak sa pýtate, že no dobre, ale čo bude od júna, už tá obligátna veta, veď to nie sú žiadne peniaze navyše len tie isté, čo by tak či tak prišli, pýtate sa dobre. Nie je to nič iné, len náplasť na otvorenú zlomeninu. Táto vláda sa ukazuje byť naozaj v tomto rok a pol slabá ako čaj.
Napadá ma pri tomto taká otázka, že možno pán minister či viete kto v opozícii predkladal pred rokom a pol uznesenie o dofinancovaní samospráv vo výške 108 mil. eur. Ak neviete bol to Robert Fico, ktorý k tomu zvolával dokonca mimoriadnu schôdzu nie tak dávno spolu s vami. A keď ste prišli k moci a mohli ste sa činiť viete koľko ste im poskytli? Bolo 50 miliónov a krajom odpustenie pôžičiek. A to ste ich ešte nechali chladnokrvne mesiace čakať až do októbra, pretože ste striehli na daňové príjmy na konci roka, lebo ste vedeli, že po lete budú príjmy vyššie aby ste im mohli poskytnúť čo najmenej peňazí. Nakoniec ste to uhrali na tých 50 mil. eur, krajom len odpustenie pôžičiek. Dnes sa táto vláda nezmôže ani na to a samosprávam dáva len ich vlastné preddavky ich vlastných príjmov.
Ešte možno pán minister viete kto v septembri 23 zverejnil tlačové vyhlásenie, že, citujem, Výbory Národnej rady Slovenskej republiky nebudú rokovať o takýto návrhoch bez prítomnosti predstaviteľov územnej samosprávy s možnosťou aktívneho vstupu do diskusie. Toto je z tlačového vyhlásenia Smeru, zo dňa 27. septembra 2023. Odkedy som ja vo výbore pre regionálny rozvoj neudialo sa tak ani raz, pán minister, ani raz. To je rozdiel medzi Robertom Ficom v opozícii a Robertom Ficom v koalícii keď vládne.
Na záver jedna veľmi dôležitá vec, ktorá takmer prešla v tichosti, ale teda rád by som bol keby neskončila v takej tichosti. Čo sme sa dozvedeli totižto v piatok. A teraz naozaj to je že veľmi, veľmi veľká hanba. Samosprávy dodnes nedostali peniaze kvôli septembrovým povodniam kvôli záplavám čo sme tu mali v septembri pred pol rokom. Obce a mestá na financie na opravy zničenej infraštruktúru stále čakajú. Je apríl, že pol roka po povodniach naozaj že budíček, vláda bude o refundácii nákladov rozhodovať až v II. polovici tohto roka a ani využitie pomoci z európskych zdrojov žiaľ nebude rýchlejšie.
Premiér Robert Fico vtedy ubezpečoval, že na opravu objektov a nehnuteľností sú k dispozícii peniaze z európskych fondov, aj finančná rezerva vlády. Doslova povedal, citujem, „Môžem garantovať samosprávam, že budeme maximálne ústretoví a spolu s predstaviteľmi týchto samospráv budeme na veci reagovať konkrétnymi finančnými rozhodnutiami“ povedal po mimoriadnom rokovaní vlády 16. septembra 2024. A premiér v roku 2025, ten istý premiér, z rezervy nerieši sanáciu po záplavách, po povodniach, on rieši nákup kosačky za 6 tis. eur pre poľovnícke združenie z Vištuka, z tej istej rezervy z ktorej mal pomôcť sanovať záplavy. Žiaľ, takto si tu žijeme, preto sa potom takto stretávame. Na poslednú chvíľu sa tu schvaľuje to, aby samosprávam vyšli ich vlastné preddavky. Teším sa na vecnú diskusiu pán minister. Verím, že ste si robili poznámky.
Na konci dňa sa totiž v našich obciach, mestách a krajoch nežije ani lepšie, ani pokojnejšie a ani bezpečnejšie ako ste pred rokom a pol sľubovali vo vašom programovom vyhlásení vlády.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
14:43

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:43
Richard Dubovický===== ...respektíve, tie mestské podniky alebo iné podniky musia platiť navyše, urobilo obrovský škrt tým samosprávam a stále rozmýšľam nad tým, či ministerstvo financií si to uvedomilo, že na jednej strane, ako si aj ty povedal, tie peniaze zobrali tým samosprávam, ale na druhej strane im dali tú povinnosť zobrať viac peňazí tým samosprávam, čo, čo je obrovský problém a napríklad v takom meste Prešov to urobilo stovky tisíc eur a áno, máme na to liek, máme na to liek tak, že v konečnom dôsledku štát nemusí dostať nič, stačí, že mestá z firiem, povedzme z eseročiek urobia rozpočtové alebo príspevkové organizácie, lebo to je jediným riešením ako ušetriť tým samosprávam peniaze, ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
1.4.2025 o 14:43 hod.
MBA
Richard Dubovický
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo pán predsedajúci. Ja len k jednému bodu, čo si hovoril Marek, možno k tej DPH, tých 23 %, ktoré už povedzme tie samosprávy alebo aj tie podniky, respektíve tie mestské podniky, alebo iné podniky musia platiť navyše, urobilo obrovský škrt tým samosprávam. A stále rozmýšľam nad tým, že či ministerstvo financií si to uvedomilo, že na jednej strane, ako si aj ty povedal, tie peniaze zobrali tým samosprávam, ale na druhej strane im dali tú povinnosť
===== ...respektíve, tie mestské podniky alebo iné podniky musia platiť navyše, urobilo obrovský škrt tým samosprávam a stále rozmýšľam nad tým, či ministerstvo financií si to uvedomilo, že na jednej strane, ako si aj ty povedal, tie peniaze zobrali tým samosprávam, ale na druhej strane im dali tú povinnosť zobrať viac peňazí tým samosprávam, čo, čo je obrovský problém a napríklad v takom meste Prešov to urobilo stovky tisíc eur a áno, máme na to liek, máme na to liek tak, že v konečnom dôsledku štát nemusí dostať nič, stačí, že mestá z firiem, povedzme z eseročiek urobia rozpočtové alebo príspevkové organizácie, lebo to je jediným riešením ako ušetriť tým samosprávam peniaze, ďakujem.
Rozpracované
14:44

Vystúpenie v rozprave 14:44
Jana HanuliakováVystúpenie v rozprave
1.4.2025 o 14:44 hod.
Mgr.
Jana Hanuliaková
Videokanál poslancaĎakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, pán minister, kolegyne, kolegovia, po roku a pol tejto vlády opäť stojím takpovediac na začiatku. Prerokúvame návrh zákona, ktorým sa má samosprávam vyplatiť preddavok z peňazí, ktoré im budú de facto chýbať počas nasledujúcich mesiacov. Ak sa nenašlo za jeden a pol roka iné riešenie situácie, tak samozrejme toto je spôsob ako vykryť chýbajúce peniaze v mesiaci máj pre samosprávy. Je to však opäť len riešenie problému o päť minút pred dvanástou a ja si dovolím teda ešte v krátkosti sa vrátiť aj k tej piatkovej debate, kedy sa pán minister tak rozvášnil k tomu SLK-ku a myslím si, že teda trošku prehnane reagoval a prisľúbil nám teda, že nám to natrie dneska, ale tak ja dúfam, že tá debata nebude celá o tom, že lebo Matovič alebo Odór, ale poďme teda k podstate problému. Asi sa zhodneme pán minister, že za aktuálnu situáciu ohľadom financií v našich samosprávach môže výpadok, ktorý spôsobil daňový bonus o ktorom vieme, o ktorom hovoríme posledné dva roky a ktorý bol zavedený vládou Igora Matoviča. Tento výpadok samosprávy od zavedenia až po dnešok intenzívne komunikujú a hovoria o tom, aké dopady to má na poskytovanie služieb občanom. Od vypnutia osvetlenia až po nedostatok peňazí na projektové dokumentácie, ktoré sú potrebné k čerpaniu eurofondov a opäť sa asi zhodneme na tvrdení, že situácia je vážna, lebo čo je primárnou povinnosťou samospráv? Poskytovať dostupnú a kvalitnú verejnú službu a realita teda dneska naozaj smeruje k tomu, že táto povinnosť nie je v mnohých samosprávach dnes naplnená. Čo nás ale k tomuto stavu okrem daňového bonusu priviedlo? Daňový bonus samozrejme spôsobil obrovský výpadok, ale po prvé, za posledný rok a pol vašej vlády ste neprišli naozaj so žiadnymi systémovými riešeniami. Dokonca vaše konsolidačné opatrenia ešte stav v akom sa samosprávy nachádzajú zhoršili a po druhé, vaše vlády ako také v minulosti naozaj nerobili žiadne reformné kroky k tomu, aby zlepšili financovanie samospráv s cieľom zvýšiť už spomínanú kvalitu a dostupnosť poskytovaných služieb občanom Slovenska. Rozmeňme si to teda na drobné, obce, mestá, kraje sú vo finančnej kríze, ktorá sa najviac prejavila v rokoch 2023 až 2024. Celkové výdavky, podielové dane činili v septembri 2024, výpadky pardon, činili v septembri 88 mil., no vaša vláda poskytla samosprávam len 50 mil. na plus odpustenie pôžičiek výške 20 mil. pre kraje. Progresívne Slovensko a myslím, že spomínal to aj kolega, navrhovalo v septembri dofinancovať samosprávam 120 mil., čo by zohľadňovali vtedajšie požiadavky samospráv a pomohlo aj preklenúť nejasnú situáciu začiatkom tohto roka 2025. Čo ale vaša vláda urobila, rovnako kolega už mnohé z toho spomínal, vláda na jednej strane okresala daňový bonus rodičom, ale zároveň znížila samosprávam príjmy z podielovej dane, celkovo tak samosprávy dostanú o vyše 60 mil. menej ako sa ušetrí na tzv. rodinnom balíčku. Vláda berie krajom 0,5% príjmu z podielovej dane a obciam, mestám 1%, toto zníženie už spôsobilo, že samosprávy boli nútené zvýšiť napr. daň z nehnuteľností, takisto to spomínal kolega, daň za psa a rôzne iné poplatky. Samospráv sa zároveň dotkla aj zvýšená DPH-čka, pretože všetky tovary a služby už teda nakupuje so zvýšenou DPH, ktorú samozrejme rovnako musí zohľadniť pri poskytovaní služieb občanom a od dnes teda platí aj transakčná daň, ktorá sa rovnako prejaví do zvýšenia cien všetkých služieb. Ďalej tu máme jednorazovú odmenu, tiež kolega spomínal pre zamestnancov verejnej správy a kde zatiaľ rovnako nevieme ako tento prísľub zamestnancom chce vláda kompenzovať samosprávam. Dnes začal druhý štvrťrok tohto roka a my stále nevieme ako plánuje vláda dofinancovať samosprávy v tomto roku, resp. aké kroky urobí, aby situáciu zastabilizovala, v ideálnom svete zlepšila. Táto neistota opäť len spôsobí zhoršenie kvality verejných služieb, ohrozenie investičných projektov, či zatváranie aj športovísk. Robert Fico podmienil dofinancovanie reformou, ale zatiaľ teda nevidíme, ani sme nepočuli žiadne návrhy, ale tak možno ja verím tomu, že dneska nám pán minister povie niečo viacej, okrem teda toho už známeho, čo som hovorila, že lebo Matovič, lebo Odór. Toto všetko sa deje v čase, kedy samosprávy za posledných päť rokov čelili veľkým krízam, covidovej, utečeneckej a energetickej a okrem jednej nie sme v nich ešte ani zďaleka na konci. Treba zároveň dodať, že vďaka snahe zo strany našich obcí a miest sme dokázali covidovú aj utečeneckú krízu zvládnuť. Nedostatok peňazí v obecných kasách bude zároveň znamenať zastavenie rozvoja, pretože obce nebudú schopné, nebudú mať teda dostatok peňazí na financovanie projektov pre čerpanie eurofondov. To nám už potvrdili aj viaceré samosprávy s ktorými sme sa mali možnosť stretnúť počas našich výjazdových rokovaní a čo na túto situáciu hovoria samosprávne stavovské organizácie? Dovolím si teda povedať niektoré ich vyjadrenia. ZMOS žiada, aby vláda nezostala len pri počúvaní o zlej finančnej kondícii samospráv, ale predstavila reálne a vykonateľné opatrenia na urýchlené dofinancovanie miest a obcí. Na rokovaní Rady ZMOS, citujem "ktorého sa zúčastnilo viac ako 110 členov sa samosprávy uzniesli na tom, že opätovne vyzvú ministra financií, aby si urgentne v čo najkratšom čase sadol za rokovací stôl so zástupcami miest a obcí a predložil konkrétne opatrenia, ktoré môžu samosprávam, ktoré pomôžu samosprávam nielen zvládnuť súčasnú finančnú krízu, ale aj vytvoriť dlhodobé systémové riešenia, ktoré v nasledujúcich rokoch zabezpečia vyššie príjmy pre samosprávy a ich stabilné financovanie". ZMOS ďalej konštatuje, že si uvedomuje potrebu konsolidácie verejných financií však upozorňuje, že podiel 55,1% výnosu dane z príjmov fyzických osôb, ktorý mal byť garantovaný pre miestne územné samosprávy nebude dodržaný. Z dostupných prognóz z novembra 2024 a februára 2025 vyplýva, že vládna konsolidácia bude na úkor miest a obcí väčšia ako bolo dohodnuté. Pôvodne deklarované 1% podielovej dane nebude dodržané. Únia miest Slovenska zase hovorí o nedostatku celkových príjmov samospráv, o nadmernej regulácii miestnych príjmov, nespravodlivom prerozdeľovaní daňových výnosov medzi mestá a obce. Spomínajú aj nevhodný systém vyrovnávania regionálnych rozdielov zo strany štátu, ako aj nedostatok zdrojov na investičnú výstavbu. Efektívna a spravodlivá zmena financovania ako súčasť komplexnej reformy verejnej správy je dlhodobo jednou z priorít UMS. SK8 takisto hovorí, že výber daňových príjmov je v skutočnosti nižší ako predpokladala prognóza Inštitútu finančnej politiky, čo stavia kraje do veľkej neistoty. Spolu s negatívnym dopadom vyššej DPH a inflácie je výsledkom pozastavenie nových pripravovaných investičných a rozvojových projektov, ktoré sú pre kvalitu života obyvateľov nevyhnutné. SK8 konštatuje, že toto opatrenie, ktoré prináša môže krátkodobo pomôcť, neodstraňuje však systémový problém podfinancovania samospráv. Kraje, mestá, obce nemôžu fungovať v neistote, potrebujú systémové riešenia, nie len dočasné záplaty. Ja by som aj preto naozaj chcela vyzvať pána ministra, aby sme naozaj diskutovali, aby sme mohli naňho reagovať a ja verím tomu, že nám predstaví naozaj konkrétne opatrenia, že to nebude len o tom vyhováraní sa, lebo už sa nepozerajme asi do minulosti, prešiel jeden a pol roka a potrebujeme naozaj počuť od vás konkrétne opatrenia, ktoré prinesiete pre naše samosprávy v tomto roku. Ďakujem veľmi pekne za pozornosť.
Rozpracované
14:54

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:54
Marek LackovičVystúpenie s faktickou poznámkou
1.4.2025 o 14:54 hod.
MBA
Marek Lackovič
Videokanál poslancaĎakujem pekne za slovo. Povedala si to presne pani poslankyňa, ja ťa len teda doplním, keď si sa dotkla toho, že čo by teda robilo PS-ko, čo by teda robilo Progresívne Slovensko, keby vládlo? No, ale bolo to práve PS-ko, ktoré preukázateľne napríklad už v decembri 2023 žiadalo finančnú injekciu 54 miliónov, bolo to PS-ko, ktoré v septembri 2024 žiadalo dofinancovanie 120 miliónov, v novembri 2024 to bolo práve PS-ko, ktoré žiadalo, nech sa nesiaha za žiadnych okolností na podielové dane, bolo práve PS-ko, ktoré v novembri 2024 upozornilo, že roztápať si rezervy nie je riešenie a napokon bolo to práve PS-ko, ktoré v novembri 2024 predkladalo vlastnú prínosnú a potrebnú novelu miestneho poplatku za rozvoj, ktorú ste si teda osvojili napokon a predkladali ste ju vy na dnešnú schôdzu alebo na túto schôdzu, čiže PS-ko už minimálne päť zárezov má v tomto smere. Kiežby ste sa teda inšpirovali, ďakujem pekne.
Rozpracované
14:56

Vystúpenie v rozprave 14:56
Jozef Hajko===== chystá ministerstvo financií, aké kroky čo sa týka dane z nehnuteľností, pretože aspoň tak som to zachytil, ako minister financií povedal, že sa uvažuje o nejakom vyrovnaní vzťahov so samosprávami a bolo to tak vlastne, táto odpoveď bola položená, teda bola po otázke, že ako to bude s daňami s nehnuteľností. My hovoríme dlhodobo, že v tejto špecifickej situácii, ktorá nastala samozrejme aj tým, že sa zmenil daňový bonus, tak v tejto špecifickej situácii potrebujú samosprávy ešte viac ako predtým daňový mix. Ten daňový mix tu v podstate bol, bol tu predchádzajúce dva roky, pretože samosprávy získali okrem podielu z dane z príjmov fyzických osôb aj podiel z dane z príjmov právnických osôb. To bolo po dva roky. V roku 2025 získajú z tejto dane veľkú nulu, nezískajú nič. To znamená, ak to bol aký taký daňový mix, tak teraz nie je žiaden a jednoducho je to naviazané na jednu daň, čo sa už dávno prežilo a treba to riešiť. Ja uznávam, že samosprávy takisto ako vlastne všetci na Slovensku sa musíme nejakým spôsobom podieľať na konsolidovaní verejných financií. Je to tak, dostali sme sa do veľmi ťažkej situácie, ale spôsob, takým sa to deje, to znamená spôsob taký, že zaťažíme tie samosprávy viac a že od nich žiadame, aby skutočne siahali doslova až na svoj majetok, neviem či to je práve ten najlepší spôsob. Navyše keď vidíme, že tá konsolidácia vyzerá tak jeden krok dopredu, dva kroky dozadu. To znamená, že schválim si vyššie dane, poplatky, atď. a zároveň jednou rukou a druhou rukou zasa rozdávam peniaze na veci, ktoré v podstate ani nie sú známe. Však si spomeňme, spomeňme si ako sa robila konsolidácia vlani v septembri. Ministerstvo financií vypočítalo nejaké čísla a zrazu tam ostala visieť nejaká jedna miliarda eur. Je to potrebné, aby sa až toľko vyzbieralo navyše? No a potom sme sa dozvedeli, že akým spôsobom sa to rozdávalo navyše. A teraz, ja nechcem používať slovník ministra financií, ktorý stále hovorí o táraní a že tu táram a neviem čo, ale ak niekto tára, tak skúsim povedať, že tára aj minister financií. A to je oveľa horšie, ako keď tára poslanec, jeden zo 150. A prečítam vám to, čo sa minister financií vyjadril na začiatku, čo je to tá správa Európskej komisie. Slovensko dosiahlo najhoršie postavenie spomedzi krajín EÚ podľa ukazovateľa S1, ktorým sa vyjadruje veľkosť zlepšenia salda verejných financií, potrebného na zníženie verejného dlhu na 60 % do roku 2070. Na takto nastavenú zmenu by podľa tohto ukazovateľa bolo potrebné zlepšiť bilanciu verejných financií o 6,5 % HDP. Je to jasne povedané? Ja si myslím, že to je úplne jasne povedané. (Reakcia navrhovateľa.) Je to presne to čítam... Ja viem, že sa vám to nepáči... toto zverejnil... pán minister, pán minister...
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Kľud, kľud, kľud. Pán minister, pán minister reagovať potom dobre, ako navrhovateľ. Nech sa páči, pokračujte.
Hajko, Jozef, poslanec NR SR
Ďakujem. Slovensko je zároveň jedinou krajinou, ktorá sa podľa S1 nachádza v pásme vysokého rizika. Ukazovateľ S1 je metodicky veľmi blízky slovenskému ukazovateľu dlhodobej udržateľnosti, ktorým sa vyjadruje stav dlhodobej udržateľnosti podľa ústavného zákona. Toto hovorí Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, ktorá len cituje európsku správu. Ja viem, že sa ministrovi financií zle počúva, čo hovorí Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, lebo ju nerešpektuje, ale Rada pre rozpočtovú zodpovednosť je ústavná inštitúcia, ktorá hľadí na zdravie verejných financií. A tak ju treba aj brať. A poslednú poznámku čo poviem. Viete, ja si veľmi rád počkám, čo bude možno už tento mesiac. Agentúra Standard & Poor's, to je najvýznamnejšia agentúra na svete, ratingová na svete, sa vyjadrí k ratingu Slovenska. A to bude, to bude známka, kam sa uberá Slovensko v konsolidácii za toho rok a pol, čo tu máme túto vládu. Hovorím, nebudem sa tešiť, ak to hodnotenie nedopadne dobre. Vôbec sa nebudem tešiť, lebo to dopadne na nás všetkých. Ale treba si ctiť, treba si ctiť a brať do úvahy vyjadrenia renomovaných inštitúcií a podľa toho aj postupovať. Ďakujem za pozornosť.
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, ja som si doniesol aj počítač, aby som pracoval s číslami presne a s číslami, ktoré uvádzajú renomovanú inštitúcie aj samo ministerstvo financií, takže k samosprávam a k tomu, čo tu máme predložené. keď sa pozrieme na schválený rozpočet verejnej správy a štátny rozpočet z konca minulého roka, tak vidíme, že samosprávy skutočne dostanú v tomto prípade myslím obce, o 170 miliónov eur menej, čo sa týka podielovej dane z príjmov fyzických osôb. Samozrejme, že môžeme hovoriť o škôlkach, môžeme hovoriť o daňovom bonuse a tak ďalej, ale jednoducho dostanú menej, je to tak a keď som si teda pozrel návrh rozpočtu a toto som uvidel, tak mi bolo hneď na začiatku jasné, že samosprávy sa dostanú v priebehu roka 2025 presne do tohto stavu, kde sú dnes. To znamená, že budú musieť ísť a prosíkať ministerstvo financií, aby dostali peniaze na prežitie a nepomôže im ani rozpúšťanie rezervného fondu, rezervných fondov, vlastne rozpúšťanie vlastného majetku. Ja som sa rozprával so samosprávami, ktoré na to, aby mohli zabezpečiť bežný chod, tak už doslova rozpredávajú svoj majetok. V takomto stave sú dnes a čo ministerstvo financií? Ministerstvo financií jednoducho, to je zase s materiálu Inštitútu finančnej politiky, ministerstvo financií počíta s tým, že však pomôžte si trošku aj sami, však máme konsolidáciu. Takže čo sa stalo? Od 1.1.2024 hej, keď začalo vlastne v podstate veľmi silno tiecť samosprávam do topánok, tak vybrali na dani z nehnuteľnostiach o 120 miliónov eur viac ako rok predtým. 72% okresných miest zdvihlo sadzby v priemere o 40%, o 40% jednu daň, tak on mi povedal, že má číslo. Dane za špecifické služby, to je, to je poplatok za zber a spracovanie komunálnych odpadu a daň z ubytovania, tá zase stúpla v roku 2024 o 45 miliónov eur a čo robí ministerstvo financií? Inštitút finančnej politiky počíta s tým, že vyzbiera tento rok ešte o 20 miliónov, teda aj obce vyzbierajú ešte o 20 miliónov viac na tejto dani a neviem teda čo chystá ministerstvo financií, aké kroky, čo sa týka dane z nehnuteľností, pretože aspoň tak som to zachytil ako minister financií povedal, že sa uvažuje o nejakom vyrovnaní vzťahov so samosprávami a bolo to tak vlastne na polo táto odpoveď bola položená, teda bola po otázke, že ako to bude...
===== chystá ministerstvo financií, aké kroky čo sa týka dane z nehnuteľností, pretože aspoň tak som to zachytil, ako minister financií povedal, že sa uvažuje o nejakom vyrovnaní vzťahov so samosprávami a bolo to tak vlastne, táto odpoveď bola položená, teda bola po otázke, že ako to bude s daňami s nehnuteľností. My hovoríme dlhodobo, že v tejto špecifickej situácii, ktorá nastala samozrejme aj tým, že sa zmenil daňový bonus, tak v tejto špecifickej situácii potrebujú samosprávy ešte viac ako predtým daňový mix. Ten daňový mix tu v podstate bol, bol tu predchádzajúce dva roky, pretože samosprávy získali okrem podielu z dane z príjmov fyzických osôb aj podiel z dane z príjmov právnických osôb. To bolo po dva roky. V roku 2025 získajú z tejto dane veľkú nulu, nezískajú nič. To znamená, ak to bol aký taký daňový mix, tak teraz nie je žiaden a jednoducho je to naviazané na jednu daň, čo sa už dávno prežilo a treba to riešiť. Ja uznávam, že samosprávy takisto ako vlastne všetci na Slovensku sa musíme nejakým spôsobom podieľať na konsolidovaní verejných financií. Je to tak, dostali sme sa do veľmi ťažkej situácie, ale spôsob, takým sa to deje, to znamená spôsob taký, že zaťažíme tie samosprávy viac a že od nich žiadame, aby skutočne siahali doslova až na svoj majetok, neviem či to je práve ten najlepší spôsob. Navyše keď vidíme, že tá konsolidácia vyzerá tak jeden krok dopredu, dva kroky dozadu. To znamená, že schválim si vyššie dane, poplatky, atď. a zároveň jednou rukou a druhou rukou zasa rozdávam peniaze na veci, ktoré v podstate ani nie sú známe. Však si spomeňme, spomeňme si ako sa robila konsolidácia vlani v septembri. Ministerstvo financií vypočítalo nejaké čísla a zrazu tam ostala visieť nejaká jedna miliarda eur. Je to potrebné, aby sa až toľko vyzbieralo navyše? No a potom sme sa dozvedeli, že akým spôsobom sa to rozdávalo navyše. A teraz, ja nechcem používať slovník ministra financií, ktorý stále hovorí o táraní a že tu táram a neviem čo, ale ak niekto tára, tak skúsim povedať, že tára aj minister financií. A to je oveľa horšie, ako keď tára poslanec, jeden zo 150. A prečítam vám to, čo sa minister financií vyjadril na začiatku, čo je to tá správa Európskej komisie. Slovensko dosiahlo najhoršie postavenie spomedzi krajín EÚ podľa ukazovateľa S1, ktorým sa vyjadruje veľkosť zlepšenia salda verejných financií, potrebného na zníženie verejného dlhu na 60 % do roku 2070. Na takto nastavenú zmenu by podľa tohto ukazovateľa bolo potrebné zlepšiť bilanciu verejných financií o 6,5 % HDP. Je to jasne povedané? Ja si myslím, že to je úplne jasne povedané. (Reakcia navrhovateľa.) Je to presne to čítam... Ja viem, že sa vám to nepáči... toto zverejnil... pán minister, pán minister...
Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Kľud, kľud, kľud. Pán minister, pán minister reagovať potom dobre, ako navrhovateľ. Nech sa páči, pokračujte.
Hajko, Jozef, poslanec NR SR
Ďakujem. Slovensko je zároveň jedinou krajinou, ktorá sa podľa S1 nachádza v pásme vysokého rizika. Ukazovateľ S1 je metodicky veľmi blízky slovenskému ukazovateľu dlhodobej udržateľnosti, ktorým sa vyjadruje stav dlhodobej udržateľnosti podľa ústavného zákona. Toto hovorí Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, ktorá len cituje európsku správu. Ja viem, že sa ministrovi financií zle počúva, čo hovorí Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, lebo ju nerešpektuje, ale Rada pre rozpočtovú zodpovednosť je ústavná inštitúcia, ktorá hľadí na zdravie verejných financií. A tak ju treba aj brať. A poslednú poznámku čo poviem. Viete, ja si veľmi rád počkám, čo bude možno už tento mesiac. Agentúra Standard & Poor's, to je najvýznamnejšia agentúra na svete, ratingová na svete, sa vyjadrí k ratingu Slovenska. A to bude, to bude známka, kam sa uberá Slovensko v konsolidácii za toho rok a pol, čo tu máme túto vládu. Hovorím, nebudem sa tešiť, ak to hodnotenie nedopadne dobre. Vôbec sa nebudem tešiť, lebo to dopadne na nás všetkých. Ale treba si ctiť, treba si ctiť a brať do úvahy vyjadrenia renomovaných inštitúcií a podľa toho aj postupovať. Ďakujem za pozornosť.
Rozpracované
14:58

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:58
Marek LackovičVystúpenie s faktickou poznámkou
1.4.2025 o 14:58 hod.
MBA
Marek Lackovič
Videokanál poslanca
Ďakujem za príspevok pán poslanec. Z toho vášho vystúpenia na mňa vypadli také dve základné otázky, ktoré stojí za to sa pýtať pána ministra a na ne by sme dnes mohli dostať odpoveď a to je, prvá je, že či teda sa dá očakávať, že sa pomôže mestám a obciam tento rok ešte s daňou z príjmu právnických osôb, tak ako minulý rok a rok predtým. Aspoň toto by sme mohli v snahe zvýšiť predvídateľnosť financovania samospráv. A tá druhá otázka je teda, že ako majú teda ešte vyplatiť tie 800-eurové odmeny svojim zamestnancom v tej prvý polrok, pretože pevne verím, že ani pán minister nechce, aby ich platili z týchto preddavkov, ktoré dostanú teraz v máji, ktoré im mali chodiť od júna až do decembra, lebo potom by nevedeli vyžiť, prežiť z toho, ten zvyšok toho roka. Čiže minimálne na tieto dve veľmi závažné otázky by sme dnes od pána ministra odpoveď dostať mohli, na konci dňa by tá predvídateľnosť financovania mohla byť aspoň o niečo, o niečo vyššia. Čiže veľmi pekne ďakujem a teda pevne verím, že sa toto dozvieme a že sa budeme vedieť pohnúť aspoň o kúsok ďalej. Ďakujem.
Rozpracované
15:04

Vystúpenie v rozprave 15:04
Richard DubovickýVystúpenie v rozprave
1.4.2025 o 15:04 hod.
MBA
Richard Dubovický
Videokanál poslanca
Dobrý deň pán minister, dobrý deň kolegovia, kolegyne. Dovoľte mi v prvom rade zareagovať na vás pán minister, lebo v piatok ste, myslím si, že ste až príliš emočne zareagovali na naše poznámky v rámci tohto SLK, ale ja by som vám úprimne teraz z tohto miesta chcel povedať, že samozrejme, že vy nemôžete teraz za to, že ako sú financované tieto samosprávy v súčasnosti. Samozrejme môžem s vami absolútne súhlasiť, že pri všetkej úcte ku kolegom z hnutia SLOVENSKO, alebo z OĽANO, ale áno, svojím spôsobom ten daňový bonus, ktorý dopadol na tie obce a na tie všetky samosprávy naštartoval krízu v samospráve, ale viete pán minister, toto všetko bola nejaká tikajúca bomba. To si povedzme úprimne pravdu a prečo vám to hovorím. Napríklad hovorím to práve preto, že tie samosprávy ja nesúhlasím s tou konsolidáciou, akú ste predviedli pre samosprávy a z niekoľkých dôvodov vám to poviem. Určite viete pán minister, že samospráva, mesto, obec tvorí, resp. poskytuje nejaké služby a tie služby sú napríklad sociálne. A keď, dovoľte mi v skratke napríklad tie sociálne služby a je to aj v zákonoch, napríklad o miestnej dani, že povedzme, že tá samospráva môže poskytnúť dôchodcom, ZŤP, alebo ľuďom v hmotnej núdzi určitú zľavu, aby pomohla týmto ľuďom v zlej dobe. Ale sú to tiež samosprávy, ktoré pomáhajú týmto ľuďom a práve preto, to je jeden z tých dôvodov, že prečo si myslím, že tá konsolidácia pre samosprávy nie je férová. Takisto samosprávy plnia aj ďalšie úlohy, kultúrne, športové, však práve samospráva poskytuje ten šport danej mládeži. A samozrejme niektoré samosprávy nejakým spôsobom sa snažia pomôcť aj profesionálnym športovým klubom a podobne. Preto si myslím a z tohto miesta by som vás chcel aj poprosiť pán minister, že treba sa trošku zamyslieť nad tým, že čo vlastne tá samospráva poskytuje a prečo nie je vhodné už ďalej brať peniaze všetkým obciam alebo mestám. Kde vidím medzery, čo som skôr očakával, že tento rok príde, však máme tuná ako už kolegovia povedali, máme tuná správy zo ZMOS, z Únie miest, alebo z SK8, že neexistujú nejaké pravidlá, ako by mala samospráva resp. fungovať. Neexistujú pravidlá, kde by tá samospráva už vedela povedzme aspoň rok vopred, s akými financiami vie fungovať. Stále sa to zverejňuje, niekedy, opravte ma ak sa mýlim, ale niekedy raz kvartálne, ale sú to plus mínus iba nejaké štatistické údaje. Nemôžem s vami súhlasiť dovoľte, že peniaze nie sú, lebo keď si povieme úprimne za posledné týždne, mesiace, bolo to aj zmedializované, veľa peňazí sa v skratke prejedlo. A dovoľte mi napríklad teraz jeden malý príklad. 1,4 mil. eur na projektovú dokumentáciu EXPO, táto dokumentácia išla do koša, lebo sme zvolili v konečnom dôsledku inú stratégiu. Takisto rôzne organizácie upozorňujú, že opäť pri všetkej úcte ku opozičným poslancom z bývalého hnutia OĽANO, že ten dlh rástol v tom období kedy vládli, ale na druhej strane si treba povedať, že povedzme už to bolo tiež spomenuté, že bola tu tá energokríza, tie ceny energií išli o desaťnásobok vyššie a ten daňový bonus sa snažil nejakým spôsobom pomôcť tým ľuďom, na čo samozrejme tie samosprávy dopadli. Ale momentálne na čo chcem poukázať je to, že posledné mesiace ukazujú, že súčasná vláda už prejedla viac, za ten rok a pol, ako bývalá vláda za tri a pol roka. A toto ma nejakým spôsobom vyrušuje, že my hľadáme to koncepčné riešenie pre tie samosprávy a jediným riešením po vyše roku, pri všetkej úcte, sme dostali tento materiál. Ja netvrdím pán minister, že to nie potrebné, ja za to budem hlasovať aj za, lebo myslím si, že iná možnosť nie je ako pomôcť tým samosprávam, ale to viem práve preto, že som poslancom mesta a viem, čo sa udialo, keď tie samosprávy prišli o tie peniaze. Zvyšovali sa dane, samozrejme mestá zvyšovali tie mestá rapídnejšie, tie obce menej, ale povedzme si úprimne, to nie je populárne riešenie, to nie je populárne riešenie ani pre poslancov, nie je to populárne riešenie ani pre starostov, ani pre primátorov, ale skrátka je to tak. A preto ja by som vás z tohto miesta, pán minister chcel poprosiť, že ja by som sa veľmi nerád stretol tu budúci rok s podobným návrhom, kde poviete, že tak ideme dať ďalší preddavok týmto samosprávam. My musím nájsť, určite kolegovia zo Sasky budú súhlasiť, vhodný daňový mix na to, aby samosprávy vedeli si naplánovať fungovanie nie na rok, ale povedzme na dlhodobejší horizont. A zároveň prečo si myslím, že prečo nie je dobré konsolidovať peniaze, resp. oberať tie samosprávy o peniaze je to, že z verejne dostupných údajov, určite to má aj ministerstvo dopravy, majú to VÚC, majú to aj niektoré mestá, že máme obrovský investičný dlh. Máme obrovský investičný dlh v mostoch, však sám viete, že vyše 1600 mostov máme v zlom, veľmi zlom a havarijnom stave, ale obce na to peniaze nemajú. Im tie peniaze chýbajú a momentálne ako riešia obce, resp. ako riešia opravy je braním nejakého úveru. A opäť je to nejakým spôsobom, sú to ďalšie navyše náklady pre tú obec a dovoľte, poviem svoj názor, ja si myslím, že samospráva by mala byť tak financovaná, že by takéto úvery nemusela brať, aby vedela si naplánovať povedzme na 5,10 rokov opravu takejto infraštruktúry, lebo je to kritická infraštruktúra pre danú obec, alebo pre daný kraj. Takže vás pekne pán minister poprosím, že ak tento zákon podporíme, ja som veľmi otvorený diskusii, ako pomôcť samosprávam do budúcnosti tak, aby povedzme to zvyšovanie ďalších daní, tá konsolidácia a to všetko, čo prichádza tento rok, aby už neprichádzalo v budúcnosti. Ďakujem pekne.
Rozpracované
15:11

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:11
Marek LackovičVystúpenie s faktickou poznámkou
1.4.2025 o 15:11 hod.
MBA
Marek Lackovič
Videokanál poslancaĎakujem za slovo. Opäť tu odzneli nejaké slová aj o zaťatých sekerách do rozpočtov, alebo do rozpočtov miest a obcí ako takých z toho predchádzajúceho obdobia, ale my nemôžme zabúdať na to, že aj v tomto období, keď už teda vládne táto nová vláda, už je to rok a pol, tak tu bola zaťatá 327-miliónová sekera. A to tu máme len naozaj relatívne krátky čas za nami. Keď si spočítame 60 mil. na podielových daniach, teda mínus v tomto roku, 180 mil. cez vyššiu 23 % DPH, to sú odhady ZMOS a 87 mil. cez tú tzv. 800-eurovú jednorazovú odmenu, to sme už na 327 mil. A to tam ešte nerátam transakčnú daň z Venezuely, ktorou ste sa teda inšpirovali aj na Slovensku a od dnešného dňa, od 1. apríla tu platí a máme ju, pretože to nikto nevie vyčísliť, aké škody to v regiónoch napácha, najmä teda v dopravných podnikoch, ktoré sa jej nevyhnú. A rovnako tak sa na budúci rok prejavia v roku 2026 aj cca 100 mil. tam je odhad, ktoré vezmete cez tzv. rodičovské dôchodky. Čiže aj toto je tá vizitka vlády po roku. Čiže drahota pre ľudí, drahota pre mestá, nie je to naozaj dobrá vizitka. Čiže na 327 mil. sme a to tu ste ešte len rok a pol, to som tam ešte nerátal transakčnú daň, rodičovské dôchodky na budúci rok. Čiže zďaleka nie ste takí dobrí, ako si teda myslíte a oproti tomu Igorovi Matovičovi ste už len v tesnom závese, naozaj. Ďakujem. ...siedmich miliónoch sme a to tu ste ešte len rok a pol. To som tam ešte nerátal transakčnú daň, rodičovské dôchodky na budúci rok. Čiže zďaleka nie ste takí dobrí ako si teda myslíte a oproti tomu Igorovi Matovičovi ste už len v tesnom závese. Naozaj. Ďakujem.
Rozpracované