33. schôdza

25.3.2025 - 11.4.2025
 
 
This video file cannot be played.(Error Code: 102630)

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.4.2025 o 16:26 hod.

PhDr.

Vladimír Ledecký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:03

Jana Hanuliaková
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Pán minister, vy hovoríte, že robíte všetko pre verejné financie, len teda možno by bolo dobré, keby ste to povedal aj svojim kolegom vo vláde, lebo naozaj neviem, či je uveriteľné, ak na jednej strane rozdávate doživotnú rentu, nakupujete rôzne nepotrebné veci, podpisujete nevýhodné auditorské zmluvy a dávate milióny na výdavky, ktoré by ste naozaj dávať nemuseli. Tam by sa dalo napríklad ušetriť a nemuseli by ste brať napríklad percentá potom samosprávam. Treba si však povedať, že stav, aký tu aktuálne máme vo fungovaní našich samospráv je dlhodobo neudržateľný a otázka je, čo s tým vieme urobiť. Pretože aktuálne naozaj niektoré samosprávy dávajú 70 až 80 % svojich výdavkov na chod vlastne úradov. Zároveň je nešťastné, ak nám potom Európska únia dáva peniaze na zefektívnenie verejnej správy a my urobíme centrá zdieľaných služieb absolútne nesystémovo a rovnako neudržateľne a naozaj potrebujeme tú férovú diskusiu o tom, čo treba zmeniť vo financovaní a rovnako aj v kompetenciách, ktoré musia dneska samosprávy vykonávať.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.4.2025 o 16:03 hod.

Mgr.

Jana Hanuliaková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:04

Ján Hargaš
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Žijeme takú dobu, keď viacerí z nás pochválime pána ministra za to, že vystúpil v rozprave. Naozaj, je to hodné pochvaly. Žiaľ je to ojedinelý úkaz, že minister vystúpi v rozprave a je ochotný diskutovať.
Pán minister, ja budem reagovať na tú vec, ktorú ste povedali, že vy konsolidujete aj tam, aj tam, na výdavkoch, aj na príjmoch. Ja by som skôr použil inú slovnú frázu, že vy konsolidujete viac - menej. Na príjmoch viac, na výdavkoch menej. Pretože ja to zosumarizujem, hej, že konsolidácia vo vašom poňatí je, že keď už ste chceli šetriť na sebe, tak máte obrovský priestor, obrovský priestor. Môžete 100 miliónov ušetriť na zbytočné ministerstvo športu, 300 miliónov na nákup lietadiel, 50 miliónov tryskáče, 100 miliónov na (nezrozumiteľne vyslovené) výdavkoch, 100 miliónov konzultanti, právnici, neefektívne zmluvy, 300 miliónov na neefektívnych dotáciách, len by sa s tým bolo treba hrať a hľadať hodnotu za peniaze v tých dotáciách, 100 miliónov na adresnej pomoci a to ešte nehovorím renty doživotné, ktoré sa tu rozdávajú ako na bežiacom páse. To nehovorím dvojnásobné platy pre ministrov. Toto všetko dohromady, tento nákupný zoznam, jedna miliarda. A keby ste tú jednu miliardu ušetrili, tak nemusíte zaviesť transakčnú daň, nemusíte zvyšovať tak drasticky DPHáčku, nemusíte zvyšovať poplatky správne. A dokonca by vám ešte ostalo aj tých pár miliónov na odškodnenie ľudí za nefunkčný kataster, ktorý navrhujeme na tejto schôdzi.
Čiže ja nesúhlasím s tým, že konsolidujete, ako ste to povedali, konsolidujete tam aj tam, ja hovorím, že vy konsolidujete viac - menej. Viac na strane daní, ktoré ste zvýšili a menej na strane výdavkov, ktoré odmietate znižovať.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.4.2025 o 16:04 hod.

Ing.

Ján Hargaš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:06

Darina Luščíková
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán minister, musím povedať, že ma zneistili vaše slová o tom, že najistejšou daňou je daň z fyzických osôb a hovorili ste o tom, že daňový mix, ako keby nebol chcený, alebo ako keby samosprávy nechceli prehodnotiť financovanie samospráv. Ja na finančnom výbore som sa pýtala vášho štátneho tajomníka a ten ma ubezpečil, že na ministerstve pracujete na zmene systému financovania samospráv a to aj kvôli tomu, že tento systém je považovaný za neudržateľný. Dosť ma potešilo a preto teraz trošku váham, kde je tá pravda, veď vy hovoríte o tom, že daň z fyzických osôb je tá najstabilnejšia. Treba si uvedomiť, že boli sme v dobrých časoch, kedy nám nezamestnanosť klesala z roku 2013 zo 16 % až nateraz necelých 6 %, čo je 10 % rozdiel. Ale ideme do zlých časov, kedy je hrozba, že nezamestnanosť bude rásť a ten výnos z dane z fyzických osôb nemusí byť dostatočný. Táto konsolidácia spôsobuje a transakčná daň, ktorá teraz naozaj vstúpila do platnosti, spôsobuje neistotu aj pre živnostníkov. Takže nehovorme o tom, že daň z príjmu fyzických osôb je tou najstabilnejšou daňou. Preto chcem pevne veriť, že naozaj na ministerstve budete ďalej pracovať na tom, aby ste našli ten najlepší spôsob financovania samospráv, ktorý bude dlhodobo udržateľný.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.4.2025 o 16:06 hod.

Ing. PhD.

Darina Luščíková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 16:08

Ladislav Kamenický
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ja len krátko zareagujem, lebo dve minúty by mi asi nestačili.
Čiže pán Dubovický, začnem s vami. Či reforma nebude, alebo bude. Bude vtedy, ak mi skutočne samosprávy sami budú medzi sebou dohodnutí.
Hneď odpoviem pani Luščíkovej. Pani Luščíková, jedna vec, však dajte mi návrh, keď teda ste taká múdra, dajte mi návrh, ja to pošlem starostom a primátorom a potom vám odošlem tú odpoveď, ktorú dostanem. Uvidíte, čo vám tam napíšu. Ale nemudrujte tu. Lebo mudrujete, ja to beriem, však máte svoj názor. Doneste, ja to odošlem a potom uvidíte, aké budete mať super odpovede. Ja hovorím, nedá sa robiť reforma samospráv bez samospráv. Hádam to nechcete odo mňa. Ako ja som ochotný na niečom debatovať, ale samosprávy by mali prísť, že nemôžete dôjsť na debatu, keď ministerstvo financií tu bude mať samosprávy a tí sa pohádajú predo mnou v priamom prenose za tým druhým, na tej druhej strane stola. Takto to nemôže fungovať, takto to ani nebude fungovať. Som o tom presvedčený, hovoria mi to skúsenosti.
Daňový bonus, niekto tu hovoril, pani Simona Petrík, zase opäť ďakujem za korektnú debatu, že vy ste nenavrhli zrušiť. Ja som to počul zo svojich úst, ale ja netvrdím, že to chcete, ale uvidíme, čo urobíte. Ale pán Lackovič spomínal, že zrušte daňový bonus, hej. Jednoduché povedať. Horšie a to čo ste povedali, to nastavenie. My sme tú alchýmiu s tým nastavením robili. My sme to prepočítavali zhora nadol a rôzne iné veci a verte, že vždy to bolo o tom, aby sme, jak sa povie, čo najmenej ľudí naštvali. Však tu nikto nechce naštvať ľudí. Na druhej strane sme sa snažili to zabezpečiť, aby tí najmenej príjmoví niečo dostali a potom na konci dňa vždy vyšlo nejaké číslo. A to číslo musí v tej konsolidácii byť nejak stráviteľné. A to je to, čo sme v podstate robili daňovým bonusom. Dnes je daňový bonus adresný, poviem. A teda s tým niekto nesúhlasí, nech povie teda, že helikoptér (nezrozumieteľne vyslovené) tam páni z OĽANA. Čo urobili?
Dovolím si povedať, že najhoršie zareagujem na pána Jakaba. Pán Jakab, vy ste rozdali. Není tu? Samozrejme, však prečo by tu bol. Vy ste rozdali stovky miliónov bez akejkoľvek mihnutia oka. A keď mi tu rozprávate o dlhou Slovenskej republiky, nechali ste tu 24 miliárd dlhu a môžeme sa pobaviť o tých číslach, ako poviem. Nechali ste mi tu viete čo? Za 20, rok 2023 sa tu prijala legislatíva, ktorá mi spôsobila na rok 24 8,5 miliardový deficit a oznámili všetkým tým mudrlantom, ktorí tomu nerozumejú, že deficit ide vždycky do dlhu, pán Jakab. Vy tomu nerozumiete a môžete mi tu počítať čo chcete. Ja vám poviem jednu vec. Keď ja vám odovzdám deficit vo výške 1 celá, ale 1,2 miliardy, tak keď bude deficit do 3 miliárd, stále mi percentuálne dlh ide dole. Keď mi odovzdáte 8,5 miliardy, tak jak ste to urobili, že 24 + 8,5,; 32 a pol miliardy, tak ja aj ďalší rok, keď konsolidujem jednu miliardu, tak idem na koľko? Z 8,5 miliardy na 7,5; 6,5; 5,5. Tak si to napočítate. Myslíte si, že pri tomto môže klesať dlh? To kde ste na takúto matiku prišli? Čo ste mali z matematiky, pán Jakab? Nie ste tu. Mudrujete, ale tárate. A poviem to vždy, keď niekto povie niečo nekorektne. A to, že Jakab si tu vypočíta koľko narástol dlh. Áno narástol dlh kvôli tomu, ja som prebral 8,5 miliardový deficit. A ten deficit keď znížim na 7,5 miliardy, tak sa prirátava k dlhu. Pán Jakab je tu, hurá. Takže to je dôvod, prečo nám ten dlh stúpa, pán Jakab. Nie, nie, neviete počítať. Nenaučili vás na základnej škole počítať, takže ja vám to môžem celé vysvetliť, vy doštu

(Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Pán poslanec, ukľudnite sa, rušíte vystúpenie.

Kamenický, Ladislav, minister financií SR
Vy si doštudujte základné veci a neklamte ľudí na Slovensku. Vy klamete a veľmi dobre viete o čom hovorím. Ak teda tomu rozumiete, tak potom zavádzate ľudí a nie je to pravda. A ja budem dovtedy, ja som vždy povedal, keď budem presvedčený, že niekto bude klamať, ja budem na to poukazovať. A tak, jak sa klamalo, alebo sa nezverejňujú všetky informácie, iba tie negatívne, lebo to treba. Do SMERu si treba kopnúť. Dobre. Nebudem sa ďalej rozvádzať, pán minister už čaká.
Takže všetkým ďakujem za korektnú debatu a vidíme sa pri 2. čítaní.
Ďakujem pekne.
(Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie

1.4.2025 o 16:08 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:13

Ján Ferenčák
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Sa počujeme. Takže ďakujem veľmi pekne pán predsedajúci. Vážené kolegyne, kolegovia, tak ako pán predsedajúci
===== Už sa počujeme. Takže ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Vážené kolegyne, kolegovia, tak ako pán predsedajúci uviedol, bol to spoločný návrh štyroch poslancov, pána poslanca Samuela Migaľa, Jána Ferenčáka, Romana Malatinca a Radomíra Šalitroša, s tým, že dvaja poslanci už nie sú prítomní, resp. mandát si uplatňujú, neuplatňujú, ale majú exekutívnu funkciu, takže tento návrh ostal ako predkladateľovi mne a pánovi poslancovi Romanovi Malatincovi.
Konkrétne ide o návrh zákona poslancov na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Predovšetkým predloženým návrhom zákona sa navrhuje zaviesť nová jednorazová dávka sociálneho zabezpečenia, a to jednorazový príplatok k úmrtnému zaradená do časti výsluhového zabezpečenia policajtov, ale buďme korektní, aby sa uvádzalo príslušníkov Policajného zboru, pretože nehovoríme len o policajtov ako takých, ktorá bezprostredne súvisí a je viazaná na tzv. úmrtné.
Primárnym účelom zavedenia tejto dávky je eliminovať negatívne následky okamžitej a neočakávanej straty príjmu sekundárneho pozostalých osôb pri úmrtí policajta, tak ako túto osobu definuje tento zákon, ku ktorému došlo v dôsledku pracovného úrazu alebo choroby z povolania. Sekundárnym účelom zavedenia tejto jednorazovej dávky je poskytnúť sociálnu istotu formou finančného zabezpečenia pozostalých blízkych osôb policajta a môžem aj doplniť vojakov profesionálnych, pretože pozmeňujúci návrh bol predložený v rámci výboru, gestorského výboru a bol schválený, s ktorým aj súhlasíme aj my ako predkladatelia, na ktorý je zákonný právny nárok po splnení podmienok viazaných na už existujúcu sociálnu dávku úmrtného a dodatočnú podmienku skončenia služobného pomeru úmrtím pri výkone služby alebo v súvislosti s ním.
Druhom dávok výsluhového zabezpečenia sa zaradzuje jednorazový príplatok k úmrtnému, tá je navrhovanou novým ustanovením § 37a sa vymedzuje podstata jednorazového príplatku a podmienky vzniku nároku na jeho vyplatenie. Prvou podmienkou vzniku nároku je vymedzenie okruhu oprávnených osôb na vyplatenie jednorazového príplatku k úmrtnému. Oprávnenou osobou alebo osobami bude vždy osoba, ktorej vznikol nárok na úmrtné alebo jeho pomerný diel, preto je jednorazový príplatok viazaný na vznik nároku na úmrtné. Druhou podmienkou je skončenie služobného pomeru úmrtím alebo následku pracovného úrazu alebo choroby z povolania tzv. pri výkone služby. Zákonom sa navrhuje upraviť aj konkrétna výška jednorazového príplatku, a to vo výške 50-tisíc eur tak, aby táto nebola závislá od rozhodnutia výkonnej moci, ale bola priamo fixovaná v zákonnej právnej norme, čím posilňuje jej vymožiteľnosť, právnu istotu a zákonný právny nárok na jej vyplatenie. Vyplatenie a splatnosť sú viazané na dávku úmrtného, s ktorou sa zároveň vypláca jednorazový príplatok. V prípade, ak dochádza k pluralite oprávnených osôb na vyplatenie úmrtného alebo jeho pomerného dielu, tak táto skutočnosť sa zohľadňuje aj pri jednorazovom príplatku tým, že fixne stanovená suma jednorazového príplatku sa rozdeľuje rovným dielom medzi všetky oprávnené osoby. Zároveň z dôvodu viazanosti vzniku nároku na jednorazový príplatok na vznik nároku na úmrtné zákon zabezpečuje proces vrátenia jednorazového príplatku, ak dôjde k naplneniu dôvodov pre vznik nároku na úmrtné.
Chcem vás požiadať o podporu tohto zákona, ktorý aj bude výraznou istotou pre všetkých tých, ktorí sú pri výkone služby, a to príslušníkov Policajného zboru, ale aj vojakov, profesionálnych vojakov.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, skončil som.
Skryt prepis

1.4.2025 o 16:13 hod.

PhDr. Mgr. MBA

Ján Ferenčák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:18

Michal Bartek
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo, vážený pán predsedajúci. Dovoľte mi, prosím, ako určenému spravodajcovi výboru predniesť spoločnú správu výboru Národnej rady o prerokovaní návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jána Ferenčáka a Romana Malatinca na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 599. Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor podáva Národnej rade spoločnú správu výborov Národnej rady.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 694 z 28. novembra 2024 pridelila predmetný návrh poslancov na prerokovanie nasledujúcim výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet, Výboru Národnej rady pre sociálne veci a Výboru Národnej rady pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému. Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote. Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Výbor pre financie a rozpočet odporučil návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Ústavnoprávny výbor odporučil návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Výbor pre sociálne veci odporučil návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť odporučil návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Z uznesení výborov vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré sú zapracované v spoločnej správe.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k návrhu poslancov, tlač 599, vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča hlasovať o bodoch zo spoločnej správy takto: O bodoch č. 1 až 6 hlasovať spoločne a tieto schváliť. Zároveň odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
Gestorský výbor ma určil ako spoločného spravodajcu vystúpiť na schôdzi Národnej rady k uvedenému návrhu zákona v druhom a treťom čítaní, predniesť spoločnú správu výborov a odôvodniť návrh a stanovisko gestorského výboru. Spoločná správa výboru Národnej rady bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť č. 103 na svojej 55. schôdzi.
Ďakujem, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

1.4.2025 o 16:18 hod.

Michal Bartek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:21

Vladimíra Marcinková
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Ja by som rada využila túto situáciu, že prerokovávame zákon o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a predložila spoločne s mojimi kolegami pozmeňujúci návrh, ktorým by sme upravili nespravodlivosť pri výpočte tehotenského, ktorému dnes vojačky a policajtky čelia. Len pre informáciu ohľadom dávky tehotenské, ide o dávku, ktorá sa vypláca z nemocenského poistenia, ktorú tehotná žena môže každý mesiac poberať od 13. týždňa tehotenstva až do pôrodu a to aj popri svojej pracovnej mzde, péenke alebo dávke v nezamestnanosti, alebo rodičovskom príspevku. Policajtky a vojačky sú pri výpočte tejto dávky diskriminované, pretože nárok vojačiek, hasičiek a iných príslušníkoch, príslušníčok silových zložiek na tehotenské upravuje zákon o sociálnom zabezpečení, o ktorom rokujeme, kým pri ostatných ženách sa vyplácanie tehotenského riadi zákonom o sociálnom poistení. Zatiaľ čo na základe zákona o sociálnom poistení sa výška tehotenského vypočítava pre každú ženu individuálne a sú stanovené minimálne a maximálne sumy, konkrétne na rok 2025 je to minimálne 282,10 eur a maximálne 437,30 eur, pre vojačky a policajtky je výška tehotenského pevne stanovená zákonom na 200 eur. To znamená, že ten rozdiel medzi tými civilnými zamestnankyňami a vojačkami a policajtkami je značný. Pozmeňujúcim návrhom chceme túto nespravodlivosť upraviť a stanoviť rovnaký postup pri výpočte tehotenského aj u policajtiek, vojačiek a tak ďalej, a aby to mali rovnako ako civilné zamestnania.
Ja som už dávnejšie predkladala veľmi podobnú novelu, v ktorej sa, ktorá sa týkala materských pri vojačkách, policajtkách, keďže aj tam bola diskriminácia, že keď sa zvýšila materská, tuším to bol bol 2017, vlastne civilným zamestnaniam, tak sa zabudlo na to, že tu máme aj matky, ktoré sú vlastne v systéme sociálneho zabezpečenia v rámci tohto zákona a naozaj niekoľko rokov, štyri-päť rokov vlastne nemali zvýšenú tú materskú na úroveň civilných zamestnaní, čo im robilo mesačne v priemere stratu vyše 100 eur, čiže znova, akože nie malá suma. Podarilo sa nám to aj s pomocou dnes už koaličných poslancov vlastne pretaviť do reality, čiže bola tam na tom nejaká názorová zhoda, že tiet skrivodlivosti chceme odstraňovať z nášho legislatívneho systému a teraz predkladáme veľmi podobný návrh, keďže znova sa tu pri tvorbe nejakého predpisu a pri zmenách a inflácii a tak ďalej vlastne zabudlo na tú istú skupinu, ktorá už v minulosti čelila diskriminácii počas materstva a starostlivosti o deti.
Takže prejdem konkrétne k pozmeňujúcemu návrhu... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Prosím, zastavte čas pani poslankyni. Nech sa páči.


Marcinková, Vladimíra, poslankyňa NR SR
Ďakujem veľmi pekne. Ide o pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Vladimíry Marcinkovej, Vladimíra Ledeckého, Juraja Krúpu a Martiny Bajo Holečkovej k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jána Ferenčáka a Romana Malatinca na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 328/2002 o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Ide o tlač 599.
V čl. I sa na začiatok vkladá nový 1. bod, ktorý znie:
„1. V § 9a odsek 3 znie:
„(3) Výška tehotenského je 15 % denného vymeriavacieho základu určeného podľa § 98. Výška tehotenského určená podľa prvej vety je najmenej 10 % denného vymeriavacieho základu určeného z 2-násobku všeobecného vymeriavacieho základu podľa osobitného predpisu platného v kalendárnom roku, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom vznikol dôvod na poskytnutie nemocenskej dávky."."
Nasledujúce body v čl. I sa primerane preznačia.
Skončila som čítanie pozmeňujúceho návrhu a prejdem ešte raz k odôvodneniu, ktoré tu mám zaznamenané.
Navrhuje sa nové nastavenie výšky tehotenského ako dávky nemocenského zabezpečenia. Podľa zákona o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov je výška tejto dávky nastavená ako pohyblivá suma percentuálne sa odvíjajúca od sumy vymeriavacieho základu, zatiaľ čo pri policajtkách a hasičkách je to inak, preto to navrhujeme obdobným spôsobom zmeniť v ich prospech, aby nedochádzalo k diskriminácii medzi civilnými a necivilnými zamestnaniami.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.4.2025 o 16:21 hod.

Mgr.

Vladimíra Marcinková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:26

Vladimír Ledecký
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Ja by som chcel reagovať, že aj keď sa jedná o malú cieľovú skupinu policajtiek, hasičiek, vojačiek, tak napriek tomu som rád, že tá diskriminácia, ktorá bola pred viac ako dvomi rokmi, kde sa zmenila materská a vlastne nie sú tým pádom diskriminované a dostanete ženy normálne materské ako väčšina populácie, tak teraz dúfam rovnako, že sa podarí to tehotenské zmeniť a nebudú tie ženy diskriminované, lebo často sa stáva, že na tie ženy zabúdame, aj keď sú to taká malá cieľová skupina, tak si myslím, že mali by mať rovnaké práva aj rovnaké peniaze na tieto dávky.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.4.2025 o 16:26 hod.

PhDr.

Vladimír Ledecký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:27

Juraj Krúpa
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Budem sa snažiť byť veľmi stručný.
Ja len chcem vysvetliť, že pri prvom čítaní sme sa ako klub zdržali pri hlasovaní o tomto návrhu zákona, pretože sme ho považovali za neférový a nevyvážený, keďže cielil vyslovene len na predstaviteľov Policajného zboru, keď ten zákon sám osebe vlastne hovorí o tom, že je to zákon o policajtoch, vojakoch, hasičoch a tak ďalej. Tento návrh úmrtného berieme na vedomie, myslíme si, že to môže byť dobrý návrh a motivačný faktor pre ľudí, ktorí by chceli sa angažovať nielen v Policajnom zbore, ale vôbec v ozbrojených zložkách, pretože predsa len je to rizikové zamestnanie a tí ľudia si zaslúžia mať aj takýto benefit, aby sa takýmto spôsobom mohlo myslieť, samozrejme, aj na nich, na ich pozostalých a vôbec aby tam bolo nejaké aj finančné zabezpečenie aspoň nejakého charakteru pre tých rodinných príslušníkov, ktorých sa to týka. Ja osobne vítam, že bol doplnený teda pozmeňujúci návrh, ktorý rozšíril tento pôvodný návrh zákona alebo novely zákona aj o ostatné zložky alebo teda ozbrojené zložky, čiže beriem to ako fakt. Zároveň chcem podotknúť, že sú určité diskrepancie v rámci sociálneho zabezpečenia predstaviteľov ozbrojených zložiek, ako kolegyňa Marcinková hovorila ešte v minulom volebnom...
===== novely zákona aj ostatné zložky, alebo teda ozbrojené zložky. Čiže beriem to ako fakt. Zároveň chcem podotknúť, že sú určité diskrepancie v rámci sociálneho zabezpečenia predstaviteľov ozbrojených zložiek. Ako kolegyňa Marcinková hovorila, ešte v minulom volebnom období sme práve riešili materskú pre vojačky, policajtky, hasičky a tak ďalej, ktorá bola vtedy neférovo riešená a bola nižšia ako pre ženy v civilných zamestnaniach, čo sa podarilo vtedy vyriešiť. Aj teraz tento pozmeňujúci návrh, ktorý predkladáme, teda tú, tú tehotenskú alebo dorovnanie tehotenskej, považujeme za dôležité, pretože takisto tu dochádza vlastne k diskriminácii práve žien, ktoré pôsobia v týchto uniformovaných alebo ozbrojených zložkách, takže považujeme podľa mňa za apolitickú záležitosť venovať sa tejto téme a áno, dorovnať práve aj tú tehotenskú dávku. Takže pevne verím, že koalícii ako takej nebude vadiť to, že s takýmto pozmeňujúcim návrhom prišla opozícia a že nájdeme spoločnú reč pri tejto téme, pretože to je naozaj apolitická téma.
Len jedna drobnosť. Očakával by som, že by s takýmito návrhmi prichádzal aj minister vnútra, ktorý sa snaží alebo teda tvrdí, že sa snaží riešiť sociálne zabezpečenie a vôbec postavenie policajtov a vojakov aj teraz novou náborovou kampaňou a znižovaním kritérií na policajtov a podobné. Tak si myslím si, myslím, že je čas, aby aj z rezortu ministerstva vnútra začali prichádzať návrhy, ktoré budú riešiť situáciu v Policajnom zbore tak, aby bola aj motivujúca pre ľudí v civile, aby mali tú nejakú perspektívu, ktorá by ich mohla nejakým spôsobom motivovať pôsobiť práve v týchto zložkách. Tá práca je náročná, riziková a mala by byť aj náležite ohodnotená.
To je z mojej strany zatiaľ všetko. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.4.2025 o 16:27 hod.

PhDr.

Juraj Krúpa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:32

Ján Ferenčák
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Veľmi v krátkosti. Bolo povedané, je to mienené ako stabilizačný faktor a motivačný faktor a tiež sa pridávam k tomu, že sa mi páči pozmeňujúci návrh a budeme to diskutovať v kluboch, možno aby bol súčasťou aj tohto zákona. Čiže požiadam vás o podporu, keďže tu nehovoríme ani o koalícii, opozícii, ale o prospech ľudí, ktorých sa to týka.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

1.4.2025 o 16:32 hod.

PhDr. Mgr. MBA

Ján Ferenčák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video