43. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie v rozprave
26.11.2025 o 15:29 hod.
gen. v. v. PaedDr.
Tibor Gašpar
Videokanál poslanca
a to aj ľudia z rôznych úradov, ktorí tam boli nakreslení do tých úradov a vy tu budete hovoriť o nejakom kádrovaní v tomto čase.
Vy si musíte voličov kupovať, my ich získame normálne politickou prácou. (Smiech v sále.) Vy chodíte do osád a vy ste rozdávali a sľubovali, že budete 500 euro dávať každému, kto príde k voľbám. Vy ste... Povedal som, že 25 minút rozprával pán Matovič mimo témy. Takže ak máme rovnaký meter, pán predsedajúci, ja som na to upozornil, budem reagovať na všetko, čo bolo povedané iným diskutujúcim. Toto je vaša obľúbená pesnička, keď sa vám to nepríjemne počúva. (Reakcie z pléna.) Vy ste nakupovali Fiatky za nemalé peniaze a vy teraz investujete tiež nemalé peniaze do záchrany tých percent, ktoré máte, ale, samozrejme, opäť sa zaktivizujete vtedy, keď bude treba kupovať si hlasy voličov.
Znova povedané slovami pána Matoviča, bol to najneschopnejší premiér a minister financií v histórii Slovenskej republiky, profesionálny daňový podvodník. K tomu chcem dodať, že existuje rozhodnutie orgánov činných v trestnom konaní, že daňový trestný čin v spojitosti s jeho firmou sa nevyšetroval a nedokončilo to vyšetrovanie len preto, že bol premlčaný. Je to človek, ktorý tu káže, ktorý sa dá označiť opäť jeho slovami, že je to čistý fejk na čistotu, morálku a neviem, na čo všetko. Neváhal zneužiť do tých daňových podvodov svoju matku a podľa všetkého aj svoju manželku. Čo robili vyšetrovacie spisy, pán Matovič, na ministerstve financií? To je jeden z priamych dôkazov, že ste vstupoval aj do trestných konaní. A tu ste sa vyjadroval ku kauze podvodníka, podľa vás, Kičuru, ktorého dodnes nedokázali po piatich rokoch prípravného konania dostať pred súd, a ja som presvedčený, že sa zase dozvieme, ako celá táto kauza sa vytvorila a vyšetrovala. Ale ak niekto tuneloval štátny rozpočet v čase covidu, tak rozhodne v tom máte prsty vy aj s vašimi firmičkami, na ktoré ste naviazaní a ktoré sa na tom podieľali.
Čo príbehy ľudí, ktorí si trúfli vyšetrovať všetky tie manipulácie a porušovanie právneho štátu? Prídeme v súvislosti s diskusiou, ja sa za chvíľku dostanem aj k samotnému úradu a k tej téme, súvisia totižto s týmito ľuďmi a vysvetlím vám aj ako, ale úrad, ktorý chceme dnes sčasti opraviť a sčasti pozmeniť hlavne jeho právomoci a činnosti, je už dávno spolitizovaný. A spolitizovali ste ho vy. Na čele úradu, či sa hnevá niekto, či nie, je predsedníčka, ktorá je manželkou politika z Progresívneho Slovenska, ktorý zakladal údajne Progresívne Slovensko, dvakrát kandidoval za Progresívne Slovensko. Ak chce niekto hovoriť o nezávislosti a nejakej nezaujatosti, no tak musí najprv vyriešiť tento problém, pretože vy to často takto ako argument ponúkate a ja si osobne myslím, že celý ten proces prípravy toho, ako sa ten úrad dá zneužiť, sa začal v máji v roku 2023, kedy ste prijímali tu v tomto parlamente novelu zákona o úrade na ochranu oznamovateľov, ktorá bola platná následne od 1. júla 2023 a robili ste to preto, aby, potom poviem ďalší dátum, ste rozšírili okruh chránených oznamovateľov trestnej činnosti, zvýšili ste pokuty za porušovanie zákona a tí, ktorí to tu riadili, tento proces, a nehovorím, že všetci, ktorí zdvihli ruku, vedeli o tom, čo sa deje, to robili presne účelovo pre to, čo sa potom stalo na prelome toho vládnutia alebo respektíve tesne pred voľbami v roku 2023 na jeseň. A teraz si poďme na jednom prípade teda povedať, čo sa vlastne teda stalo a prečo máme výhrady k tomu, ako úrad dnes funguje a prečo sú problémy s týmto úradom a všetko, čo budem hovoriť, hovorím z podkladov, ktoré mám zákonným spôsobom, lebo to budete prvé napádať, že či, odkiaľ to mám a aký mám k tomu prístup.
Takže prvým, čím začnem, je, aby som poukázal na jednom konkrétnom prípade, ako sa tam robí teraz činnosť a ako sa chránia akí oznamovatelia.
29. septembra roku 2023, sme deň pred voľbami, ide podať trestné oznámenie skupina policajtov, takzvaní čurillovci, nebudem ich všetkých menovať pre istotu, nevediac ako tridsiateho voľby dopadnú, ale teda preventívne sa ideme dať do ochrany. Oznamujú hneď v prvej vete, že podávajú trestné oznámenie na Roberta Fica, Roberta Kaliňáka, Maroša Žilinku, Katarínu Habčákovú, Rastislava Remetu, to sú prokurátori, pán Chylo, prokurátor, Diana Santusová, policajtka, Višváder, policajt. Zámerne som tie mená čítal, aby ste vedeli, že aký vzťah majú k zamestnávateľovi tie ich oznámenia, pretože ani jedno z týchto mien v tom čase nebolo v nijakom súvise s ich zamestnávateľom, rezortom vnútra. Sedel tam, a už tam nikto nesedel, bola, to tuším bola úradnícka vláda, už ste tam, pán Mikulec, vy nebol, ale teda išli podať oznámenie na tieto osoby, ktoré ste tu počul. Výsledkom toho ich oznámenia a doterajšieho vyšetrovania je, že ani jedna z týchto osôb nie je z ničoho obvinená. My zo zákona hovoríme, že oznamovateľ má prísť povedať oznámenie, ktoré sa volá prívlastkovo kvalifikované a že ho má podať v dobrej viere. Takže výsledkom tohto trestného oznámenia na tieto osoby je, že nula. A keď sa teraz domáhame, aby bolo takéto rozhodnutie preskúmané v čase, už bol dostatočný priestor od roku 29. septembra 2023, či tá ochrana má teda trvať, keď podali nekvalifikované oznámenie, tak nás posielate do hája. Minister vnútra si to zákonným spôsobom žiadal, aby tak urobil nadriadený orgán prokurátora, ktorý rozhodol, v tom čase to bol prokurátor, a ja za chvíľku budem z jeho rozhodnutia niečo aj citovať, Úradu špeciálnej prokuratúry, ktorý dnes neexistuje, tak prirodzene a logicky by mala o tom rozhodovať Generálna prokuratúra. Tá odpovedá, že ona tú kompetenciu v zmysle zákona nemá a že je to všetko stále v rukách toho konkrétneho prokurátora.
Tak si kladiem otázku: je, alebo nie je potrebné urobiť zmenu zákona, aby mohol niekto nezávislý a nadriadený orgán v nejakom opravnom prostriedku preskúmať, či to, či tá ochrana stále platí a do akej miery bolo podané to trestné oznámenie v dobrej vôli a do akej miery je relevantné. Ale budem citovať zatiaľ z tohto oznámenia, lebo to súvisí s tým, čo chcem povedať.
Ako príslušníci PZ sme v rámci výkonu nášho zamestnania sa dozvedeli o podozreniach z rôznej trestnej činnosti, ktoré páchajú vyššie menované osoby. Taká veta je v tom trestnom oznámení. Zopakujem: Žilinka, Remeta, Chylo, Kaliňák, Fico, oni sa dozvedeli. Tak oni od konca roku 2020 vypočúvajú kajúcnikov ku nezmyslom a oni sa dozvedeli o nejakej trestnej činnosti súvisle so svojím zamestnávateľom. Stretli ste sa tu niekde? Pre mňa je to aleže všetko úplne mimo zatiaľ, ale úplne mimo.
My všetci sme participovali v rámci vyšetrovania v skupine Očistec, však je ich viac tam, a naše postupne získavané poznatky boli následne zhmotnené do viacerých teda úradných záznamov, sa tu píše. A prečo to hovorím: Pretože jeden taký úradný záznam tu spomeniem, o ktorom jasne vedeli, že ho vyfabulovali. Čo chcem povedať? Prišli podať normálne trestné oznámenie v dobre viere, ako hovorí zákon, s falošným, vyfabulovaným podkladom. Preto nemohol byť výsledok k tým osobám žiaden, lebo to boli všetko vymyslené veci. A prečo to tvrdím, že to tak bolo? Za chvíľku oznámim, len dokončím ešte. Podstatná časť poznatkov, ktoré sme nadobudli a kde časť z nich bola prenesená do tých úradných záznamov, ide hlavne o vyfabulovanú správu Slovenskej informačnej služby o údajnom manipulovaní trestných konaní v rámci pracovnej skupiny Očistec. Opäť tu musím sa pristaviť a povedať, o čom to je. Všetci viete o slávnom stretnutí najvyšších ústavných činiteľov niekedy v polovici roku ´21, ktoré bolo o tom, že SIS zdokumentovala prvé podozrenia z manipulácie trestných konaní a bola ich oznámiť najvyšším ústavným činiteľom. Aká mohla byť obrana čurillovcov? No len taká, že sa pokúsime tú inštitúciu, ktorá to prišla oznámiť, istým spôsobom znegovať, zdehonestovať, čo neskôr vyuzlilo do slávnej kauzy, ktorú poznáte pod názvom Rozuzlenie, kde došlo k obvinenia služby SIS, riaditeľa Národného bezpečnostného úradu a ďalších vyššie postavených osôb, len pre vlastnú ochranu. Dnes ten prípad, a treba dopovedať, v akom je stave, bolo samozrejme už pred nejakým rokom a pol zrušené obvinenie tých osôb, ktoré bolo účelové, o ktorom tak veľmi slávne informoval politický policajný prezident Hamran, dnes tajomník poslankyne Bajo Holečkovej, a ukazoval nám tam, hovoril o Rozuzlení, že to je ten záver, vidíte, tí čurillovci sú tí čistí a my sme teraz obvinili ľudí, ktorých teda sa pokúsili zdiskreditovať.
No výsledok je taký, že obvinenie bolo zrušené a v podstate ja očakávam vzhľadom na to, že sa vyšetruje to, či nekonali pri tom obvinení v rozpore so zákonom, že naopak, že dôjde k obvineniu tých, čo toto úmyselné, účelové obvinenie spáchali. Hovorím to preto, že to má svoju súvislosť, pretože čurillovci píšu v tom oznámení, že keďže tie ich podozrenia boli tak vážne, tak sa rozhodli vydať uznesenie, my ho voláme pracovne všetci a poznáte ho pod týmto názvom v médiách, Proti Diane Santusovej. Vyšetrovateľke, ktorá to, samozrejme, chcela vyšetrovať a potrebovali sprocesovať to, ako teda urobiť protiopatrenia a protiopatrením bolo to uznesenie, ktoré poznáte tiež možno aj pod listom Ježiškovi, kde sa na odposluchoch, samozrejme rozprávajú o tom, ako to uznesenie tvoria z ničoho, ako ho fabulujú.
V tejto veci sú dnes čurillovci, podaná obžaloba na súde, za to, že si toto uznesenie vymysleli, pričom hovoríme o rozhodnutiach, ktoré sa týkajú roku ´21. Oni toto trestné oznámenie robili v septembri ´23 a nemali tú drzosť napísať, že argumentujú uznesením, ktoré bolo v tom čase už dávno právoplatne zrušené a za čo sú už vlastne trestne stíhaní. To znamená, tú absurditu si zoberte. Prokurátor Úradu špeciálnej prokuratúry, ktorý toto posudzoval, toto ich trestné oznámenie, musel zo všetkých mediálnych oznámení vedieť, že to uznesenie, na ktoré sa odvolávajú, ktoré má dať dôveryhodnosť ich trestnému oznámeniu, je dávno zrušené, že bolo vydané v rozpore so zákonom. Chápem, že sa to zle počúva, ale dokončím všetko, čo chcem povedať.
"Uvedené skutočnosti, či sa to niekomu páči", to je citácia, "alebo nie, zhmotňovali nami získané reálne poznatky." No a vyvrcholením marenia našich poznatkov bolo to, že si dovolila Generálna prokuratúra zrušiť teda cez osobu pána Kanderu, námestníka generálneho prokurátora, ich uznesenie vyrobené nezákonne, kde dôvodnosť obvinenia potvrdila Generálna prokuratúra na sto stranách. Na sto stranách im napísala, čo všetko ste porušili a aké dôkazy sú proti vám. Mimochodom na tých sto stranách sa môže nájsť aj pán Mikulec, lebo sa tam hovorí o tom, ako mu nosili prokurátori Úradu špeciálnej prokuratúry dôkazy z trestných konaní, aby si ich vypočul, prečítal a podobne. Ten, ktorý tu tiež hovorí o nejakej morálke a dodržiavaní zákona.
"Nedá nám neuviesť dôvodné podozrenie na tento postup či už pani policajtky Santusovej, alebo Kanderu a následne ešte aj prokurátorky Habčákovej, pretože ona bola tá, ktorá im potvrdila obvinenie. To potvrdenie obvinenia prebehlo niekedy začiatkom roku ´22, sa mi zdá, tak si predstavte, čo sa vlastne deje. Policajti, voči ktorým konala tak, že potvrdila obvinenie, podávajú v rámci svojej ochrany a sebaochrany na túto osobu trestné oznámenie. Chápete aj tú absurdnosť celého toho procesu? A prokurátor špeciálnej prokuratúry, ktorý ich zobral do ochrany, to predsa musel vedieť, že Habčáková bola tá pani doktorka, ktorá rozhodla o obvinení, právoplatnom obvinení policajtov. Oni idú na ňu podať trestné oznámenie za to, že takto právoplatne rozhodla. A nevadilo to žiadnemu prokurátorovi. Najmä nie tomu, čo rozhodoval, však to je kvalifikované rozhodnutie, idete do ochrany. A ja som presvedčený, že aj preto tie krajské súdy, ktoré naopak vyhoveli ministerstvu vnútra pri neodkladných opatreniach, v niektorých odôvodneniach konštatovali, že celá tá ochrana je pochybná ako-taká, ale oni nemali právo, samozrejme, tú ochranu zrušiť.
Predmetné trestné oznámenie bolo následne odstúpené na krajskú prokuratúru a tam ďalšie konanie prebiehalo u pána doktora Chyla, takže preto ho museli zahrnúť do trestného oznámenia ako osobu podozrivú. A si predstavte, čo napíšu do toho oznámenia: "Dozorový prokurátor JUDr. Chylo, prokurátorka Generálne prokuratúry Habčáková vo svojom rozhodnutí zo dňa 4. 2. 2022", tak ako som hovoril, "vedome uvádzajú klamstvá a úmyselne zamlčiavajú existujúce dôkazy, o ktorých má preukázateľne vedomosť a ignorujú skutočnosti." Tak miesto toho, aby sa bránili riadnymi opravnými prostriedkami, tak oni išli a podali trestné oznámenia a išli sa dať teda do ochrany takýmto účelovým spôsobom. A čo sa dialo ďalej? Ešte sa vrátim k tomu úradnému záznamu, o ktorom som povedal, že bol vyfabulovaný, pretože aj ten úradný záznam je dnes predmetom vyšetrovania, že pri jeho písaní sa mohli dopustiť tí policajti, ktorí ho vytvorili, trestného činu zneužitia právomoci verejného činiteľa. A o čo je opreté to, že vlastne ten záznam je vyfabulovaný a že iniciátorom záznamu bol vyšetrovateľ Čurilla a autormi dvaja operatívci, tuším Magula a Dunčko.
Podstatou dôkazov sú odposluchy z kancelárií, kde sa veľmi konkrétne čurillovci rozprávajú (povedané so smiechom), ako ten záznam treba vytvoriť a kto musí byť príslušný, že to musí byť Úrad špeciálnej prokuratúry, aby náhodou zase niekto nezrušil aj tento záznam, ktorý je zjavne vyfabulovaný, a len niekoľko citácií: "Analýzou doslovných prepisov zvukových záznamov", aby niekto nehovoril, že sú vyfabulované a že ich strihám, "zo dňa 17. 6. bolo zaznamenané aj to, že Ján Čurilla hovorí: "Keby sa robil nejaký realizák, že...
=====
Rozpracované
Vystúpenia
15:14
Vystúpenie v rozprave 15:14
Tibor GašparPretože sa vecne týka skutkov, pre ktoré už je dávno vedené trestné stíhanie. Paradoxne nie za tie osoby, ktoré som tu čítal v tom trestnom oznámenie, voči ktorým to bolo podané, samozrejme úplne voči iným osobám a boli to práve osoby z kauzy Rozuzlenie, o ktorej som tu tiež už dnes hovoril a ktoré majú dnes zrušené obvinenie. Takže ešte aj táto trestná vec v čase, keď sa rozhodovalo, myslím, že už bolo zrušené a keď nie, tak to bolo tesne po tom, tak mala byť použitá na tú argumentáciu, že týchto berieme do ochrany, lebo je to v súlade so zákonom. Z jeho rozhodnutia ešte môžem prečítať takéto niečo: Z uvedeného vyplýva, že v prípade žiadateľa bolo urobené kvalifikované oznámenie, pretože uviedol skutočnosti o závažnej protispoločenskej činnosti, o ktorých sa dozvedel v súvislosti so služobným pomerom. No krásne! Tak z vyfabulovaného záznamu, ktorý doložili, tak to sú tie veci, ktoré sa vraj dozvedeli pri služobnom pomere. Mimochodom tie záznamy, keď som to tu čítal, sú z roku ´21, rozhodoval prokurátor v roku ´23. Všetky prepisy z tých kancelárií mali k dispozícii a mohli sa verifikovať všetky ich tvrdenia a povedať, páni, a toto nie je ani kvalifikované, ani v dobrej viere. No nie, pretože museli dostať ten ochranný dáždnik účelovým opatrením prokurátora.
Ide totiž o trestnoprávne relevantné formulované podozrenie z nezákonných zásahov a spochybňovania vedených trestných stíhaní. Chápete? Prokurátor sa normálne, vážne stotožnil s tým trestným oznámením, s tým tvrdením, ktoré tam dali, v čase, keď už bolo úplne zrejmé a bolo množstvo dôkazov, že to je všetko vymyslené. Normálne na drzovku to tam píše, v zásade teda zakrýva to, že nemá dôvod na to, aby ich bral do ochrany.
No, argumentuje následne tým, že v podstate ide teda o tú trestnú vec rozuzlenie, čo som povedal, ako to dopadlo, tak otázka pre prokurátora cez verejnosť: Pán prokurátor, nebolo by načase, aby ste to preverili? Aby ste prišli vy, keď už teda nebola platná úprava na to, aby to mohol urobiť nejaký nadriadený prokurátor s tým, že posúdite, či tá dôvodná ochrana trvá?
No toto bol, toto bol jeden z konkrétnych príkladov toho, ako fungovali ochrany a čo ja vytýkam predsedníčke úradu, bez ohľadu na to, aká je to odborníčka a, počúvam, skúsená právnička, prečo sa verejne ani raz nevyjadrila aj o tom, úrad neberie do ochrany, úradu nemožno vytýkať to, že sa dostali čurillovci do ochrany. Úrad chránil pracovnoprávne vzťahy smerom k zamestnávateľovi, ale mal možnosť na základe trestného oznámenia a tohto rozhodnutia pána prokurátora polemizovať minimálne o tom, či táto ochrana je dôvodná a má naďalej trvať. Pretože vedel, že títo ľudia sú stíhaní nie za dopravnú nehodu, sú ľudia, aj Ústavný súd o tom hovoril, že nemôžeme aplikovať ochranu nad osobami, ktoré samé sú obvinené, samé za zneužívanie právomoci verejného činiteľa. A ja stále hovorím, že takýmito rozhodnutiami, a chápem súdne rozhodnutie, ktoré povedalo, že má ministerstvo vnútra komunikovať s úradom, lebo takto zákon je nastavený a keďže to vyzerá skutočne až nezmyselne, že by sa mali vrátiť do výkonu služby policajti typu pán Ďurka, ktorý je na takýchto nahrávkach zachytený nie raz, ktorý je obvinený z porušovania, zneužívania právomoci verejného činiteľa, ďalej vykonávať právomoc verejného činiteľa. Chápete tú absurditu, o ktorej hovorím? Ako sa majú nastaviť pracovnoprávne vzťahy, keď tu máme takúto účelovú ochranu, takto účelovú ochranu nastavenú.
Ja som si prečítal aj stanovisko úradu, ktoré bolo ku ešte, sa mi zdá, len chystanej novele, ktorú predkladali poslanci HLAS-u a keď sa ešte nehovorilo o zriadení nového úradu, chcem len podotknúť, že aj z toho stanoviska je zrejmé, že majú výhrady ku zúženiu rozsahu ochrany. My sa tu rozprávame, aj vy odborne hovoríte o tom, že vlastne aký má byť rozsah tej ochrany a akých oznamovateľov sa to má týkať. Základná myšlienka, pre ktorú vznikol tento problém v spoločnosti a ktorý teda sa riešil nejakým úradom, je tá, že zamestnanec ide oznámiť nejakú protiprávnu činnosť, ktorá sa týka jeho zamestnávateľa. Niekoho, kto je nad ním v tej hierarchii a kto má tu šancu mu ublížiť v pracovnoprávnych vzťahoch aj tým, že ho vyšupuje z toho miesta alebo že mu zníži plat a iné veci. Novelou, o ktorej som tu hovoril, v roku ´23 sa snažili to rozšíriť, lebo vedeli, vedeli, že nemôžu prísť čurillovci oznámiť, že pán Mikulec spáchal trestný čin, to vedeli, ale vedeli, že môžu obviňovať kohokoľvek, lebo obvinili Žilinku, Kanderu a neviem koho, a že treba to nastaviť tak, že sa nebude skúmať, či to má nejaký priamy súvis so zamestnávateľom alebo nemá. Toto bolo to, čo tí politici tu pripravili bývalí pre takýto účelový spôsob ochrany. Ja si myslím, že o tomto nemôžeme byť ticho, o tom musíme nahlas rozprávať, lebo ja neviem, koľko je takých ochrán. Môžem vám s istotou povedať, že jednu ochranu som oznamoval ako podozrenie zo spáchania trestného činu na prokuratúre, ktorý rozhodol, je to prípad, kedy zobral dokonca do ochrany akože neoznamovateľov trestnej činnosti, ale svedkov, ktorí vlastne ani o ničom nesvedčia. A opäť bolo konštatované v nejakom zamietnutí toho konania, prokuratúra nemá záujem sa babrať v tom, či ich prokurátori robia alebo nerobia zákonné rozhodnutia, ale hlavne spravodlivé rozhodnutia. A že tu je systém, systém organizovanej ochrany čurillovcov, ktorý mal teraz trvať, a my sme spôsobili, aby ste vedeli, paniku a hystériu aj na prokuratúre, aj u čurillovcov, lebo oni takto chceli prečkať a prežiť do konca volebného obdobia a v prípade, že vyhrá voľby Igor Matovič, ako sa tu teda nám vyhrážal, aby im takto dal opraty do rúk a povedal: a hybajte! Hej, čiže opäť poďte robiť to, čo ste tu robili, no a my hovoríme jedno, my chceme, a myslím si, že to hovorím aj za našich voličov a sympatizantov, nič iné, len zákonný odpočet toho, čo tu bolo v rokoch ´20 – ´23. Pri covide, pán Matovič, pri tzv. rozkrádačkách, ktoré sa týkali vášho hospodárenia so štátom, a hlavne teda s právnym štátom, pretože tie podozrenia sa stále nejakým spôsobom sčasti vyšetrujú, sčasti nevyšetrujú, hľadajú sa spôsoby, ako ich ochrániť a ako nedopustiť to, aby sme sa dozvedeli, tak ako teraz, že oni prišli, účelovo oznámili na koho čokoľvek, bez toho, že by to ten prokurátor verifikoval aspoň čo len sčasti a mal možnosť, pretože som tu hovoril, už bola vedomosť o tom, že úradný záznam, ktorý dokladajú, je vyfabulovaný, že oznámenie sa týka osôb, ktoré nič nespáchali, a že sa týka ďalšieho trestného konania, kde bolo zrušené obvinenie tým osobám. Čiže čo vlastne oznámili? Na koho čo oznámili? Za čo sú v tej ochrane tí ľudia? Tak stojí otázka. Prečo tu nie sú mechanizmy, aby sme to mohli preskúmať a rozhodnúť a povedať. To je celé, čo chceme. Nič viac s touto zmenou nechceme, len to, aby sme sa tohoto dožili. Aby opäť nadriadená prokuratúra mala možnosť, keď to odpísala ministrovi vnútra, my to nebudeme robiť, my to nemôžeme, neni sme oprávnení, zákon to neumožňuje.
Takže takéto účelové rozhodnutie, ktoré ja tvrdím, že aj to jedno, čo som oznamoval, aj toto, zakladajú pre mňa podozrenie zo spáchania trestného činu zneužitia právomoci verejného činiteľa. Ak vy viete o faktoch a ich ignorujete a ešte účelovo si napíšete, čo chcete, ako ináč by sa to dalo nazvať, keď nie zneužívanie právomoci verejného činiteľa?
Čo sa týka spôsobu, akým sa vedie táto diskusia, ja chápem to, že sme včera zase v nejakom okamihu ukončili rozpravu, a ja za seba poviem, viete, ja som pomerne celý deň počúval, ako to tuná vystupujete z hľadiska obsahu, z hľadiska formy, k tej forme jednou vetou. Tá sa veľmi podobala tomu, čo tu mal pred chvíľou pán Matovič, ja sám som musel upozorniť jednu pani poslankyňu z Progresívneho Slovenska, že hádam by bolo dobré sa vrátiť k jazyku slušnosti. Kritizujte, koľko chcete, kritizujte, koľko chcete, ale riešiť tu osobné invektívy a to, či niekto bol, nebol si niekde nastreliť vlasy a podobne, pán Matovič, to sa mi teda nezdá celkom v poriadku a tá obsahová stránka, o tej pomlčím, lebo z toho času, ktorý máte určený, sa venujete 10 % dôvodom na skrátené, ktoré tvrdíte, že nie sú, a zvyšok sú len politické traktáty o všeličom možnom, len nie o tom, či ten úrad treba zmeniť alebo upraviť mu právomoci a kompetencie.
Chcel by som povedať, že ja sa domnievam, že treba vymeniť aj personálne to vedenie úradu, aby ste zbytočne sa tomu, netvárili sme sa, že to tak nie je. Mne chýba u tej pani predsedníčky tá sebareflexia, aby prišla a povedala, áno, ja musím dodržiavať ale zlý zákon. Jednoducho vidím sama, sú tu aj rozhodnutia, ktoré by zaslúžili nejakú revíziu, a vôbec nehovoríme o retroaktivite, ja si myslím, že treba zaviesť mechanizmus, aby sa preskúmavali tie rozhodnutia v čase, tak ako čas plynie, a mohlo sa, mohlo sa hodnotiť, či je toto rozhodnutie, ktoré vzniklo na začiatku, omylom, či bolo v dobrej viere podané, alebo či je kvalifikované. Pretože to vyšetrovanie toho, čo ten človek oznamuje, tu beží včas a nemôže to byť nekonečný príbeh. Nemôže byť zamestnávateľ bez toho, že by mal možnosť to napadnúť nejakým opravným prostriedkom, jednoducho ten zamestnávateľ sa tiež musí vedieť brániť, ak cíti, že toto je účelová vec. Veď týmto spôsobom vy môžte spôsobiť len chaos. Ak budeme vnímať tak, jak hovoríte vy, že to sa týka každého, každý jeden, kto príde dnes oznámiť trestné oznámenie, by mal hneď, dám vám takú radu, a hneď žiadajte, aby vás úrad zobral do ochrany a budeme tu vydávať rozhodnutia na rozhodnutie, bez ohľadu na to, či sa také trestné oznámenie zakladá alebo nezakladá na pravde, a čo ten zamestnávateľ, ktorého sa to ani netýka, čo s tým má robiť? Čo s tým má robiť? Mne zamestnávateľ povie, nie som spokojný s tvojou činnosťou, zvažujem to, či vôbec zostaneš u mňa pracovať, máš šancu sa zlepšiť, ty sa nezlepšíš, ale tuto hovoria politici, hybaj rýchlo na prokuratúru, oznam na suseda, že niečo zlé urobil, ja neviem, vyrúbal stromy v rozpore s envirozákonom... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie v rozprave
26.11.2025 o 15:14 hod.
gen. v. v. PaedDr.
Tibor Gašpar
Videokanál poslanca
... prokuratúry, aby im náhodou zase niekto nezrušil aj tento záznam, ktorý je zjavne vyfabulovaný, ja len niekoľko citácií. Analýzou doslovných prepisov zvukových záznamov, aby niekto nehovoril, že sú vyfabulované a že ich strihám, zo dňa 17. 6. bolo zaznamenané aj to, že Ján Čurilla hovorí: Keby sa robil nejaký realizák, že máme informáciu o tom, uhm, že konkrétny svedok, že mu boli sľúbené nejaké nenáležité výhody. Toto, toto by teoreticky mohlo byť v dozore na špeciáli. A vieš, vy keby ste taký realizák dávali pod nejakým číslom. Hovorí to dvom operatívcom, ktorí potom následne teda píšu a sami sa nad tým trošku pozastavujú, čo tam teda napíšeme, musíme si niečo vymyslieť, lebo potrebujeme spochybniť nejakého svedka. A vy keby ste spravili realizák, vieš, že vy máte z prostredia od informátorov rôzne takéto informácie a jemu že sľúbili nejaké, však vieš, vulgarizmy a tak ďalej. Tak oni predložia vyfabulovaný úradný záznam, a ja som presvedčený, že aj tie ďalšie, ktoré tam boli, že sú vyfabulované, na podporu svojho trestného oznámenia. Všetky tieto informácie mimochodom pre daného prokurátora boli verifikovateľné už v čase, keď sa rozhodol, že ich vezme do ochrany a ten, kto ich zobral do ochrany, bol pán prokurátor bývalý špeciálnej prokuratúry, pán Harkabus, ktorý 5. 10., čiže 29. septembra dali oznámenie, ´23, a 5. 10. po voľbách, keď teda bolo zrejmé, že ako voľby dopadli, tak sa rozhodol urobiť pre nich to, ten dáždnik, ku ktorému si pripravili legislatívu v lete. Samozrejme, že v tom, pán prokurátor v tom rozhodnutí, ktoré tu mám tiež pred sebou, sa snaží nejako argumentačne vykorčuľovať z toho, čo ide. Je potrebné predovšetkým vyriešiť otázku, akej povahy je to predmetné podanie, okrem iných osôb aj žiadateľom o poskytnutie ochrany. V predmetnom podaní nejde podľa obsahu o podanie nového trestného oznámenia. Chápete, čo povedal ten prokurátor? Že to ich trestné oznámenie ani nie je nové trestné oznámenie, že to už sa dávno vyšetrujú tie veci a napriek tomu tú ochranu rozhodol, že im ju dáva. Legitímna otázka, z akého dôvodu a legitímna otázka pre nadriadenú prokuratúru, prečo sa tým nezaoberajú, prečo neriešia toto rozhodnutie.
Pretože sa vecne týka skutkov, pre ktoré už je dávno vedené trestné stíhanie. Paradoxne nie za tie osoby, ktoré som tu čítal v tom trestnom oznámenie, voči ktorým to bolo podané, samozrejme úplne voči iným osobám a boli to práve osoby z kauzy Rozuzlenie, o ktorej som tu tiež už dnes hovoril a ktoré majú dnes zrušené obvinenie. Takže ešte aj táto trestná vec v čase, keď sa rozhodovalo, myslím, že už bolo zrušené a keď nie, tak to bolo tesne po tom, tak mala byť použitá na tú argumentáciu, že týchto berieme do ochrany, lebo je to v súlade so zákonom. Z jeho rozhodnutia ešte môžem prečítať takéto niečo: Z uvedeného vyplýva, že v prípade žiadateľa bolo urobené kvalifikované oznámenie, pretože uviedol skutočnosti o závažnej protispoločenskej činnosti, o ktorých sa dozvedel v súvislosti so služobným pomerom. No krásne! Tak z vyfabulovaného záznamu, ktorý doložili, tak to sú tie veci, ktoré sa vraj dozvedeli pri služobnom pomere. Mimochodom tie záznamy, keď som to tu čítal, sú z roku ´21, rozhodoval prokurátor v roku ´23. Všetky prepisy z tých kancelárií mali k dispozícii a mohli sa verifikovať všetky ich tvrdenia a povedať, páni, a toto nie je ani kvalifikované, ani v dobrej viere. No nie, pretože museli dostať ten ochranný dáždnik účelovým opatrením prokurátora.
Ide totiž o trestnoprávne relevantné formulované podozrenie z nezákonných zásahov a spochybňovania vedených trestných stíhaní. Chápete? Prokurátor sa normálne, vážne stotožnil s tým trestným oznámením, s tým tvrdením, ktoré tam dali, v čase, keď už bolo úplne zrejmé a bolo množstvo dôkazov, že to je všetko vymyslené. Normálne na drzovku to tam píše, v zásade teda zakrýva to, že nemá dôvod na to, aby ich bral do ochrany.
No, argumentuje následne tým, že v podstate ide teda o tú trestnú vec rozuzlenie, čo som povedal, ako to dopadlo, tak otázka pre prokurátora cez verejnosť: Pán prokurátor, nebolo by načase, aby ste to preverili? Aby ste prišli vy, keď už teda nebola platná úprava na to, aby to mohol urobiť nejaký nadriadený prokurátor s tým, že posúdite, či tá dôvodná ochrana trvá?
No toto bol, toto bol jeden z konkrétnych príkladov toho, ako fungovali ochrany a čo ja vytýkam predsedníčke úradu, bez ohľadu na to, aká je to odborníčka a, počúvam, skúsená právnička, prečo sa verejne ani raz nevyjadrila aj o tom, úrad neberie do ochrany, úradu nemožno vytýkať to, že sa dostali čurillovci do ochrany. Úrad chránil pracovnoprávne vzťahy smerom k zamestnávateľovi, ale mal možnosť na základe trestného oznámenia a tohto rozhodnutia pána prokurátora polemizovať minimálne o tom, či táto ochrana je dôvodná a má naďalej trvať. Pretože vedel, že títo ľudia sú stíhaní nie za dopravnú nehodu, sú ľudia, aj Ústavný súd o tom hovoril, že nemôžeme aplikovať ochranu nad osobami, ktoré samé sú obvinené, samé za zneužívanie právomoci verejného činiteľa. A ja stále hovorím, že takýmito rozhodnutiami, a chápem súdne rozhodnutie, ktoré povedalo, že má ministerstvo vnútra komunikovať s úradom, lebo takto zákon je nastavený a keďže to vyzerá skutočne až nezmyselne, že by sa mali vrátiť do výkonu služby policajti typu pán Ďurka, ktorý je na takýchto nahrávkach zachytený nie raz, ktorý je obvinený z porušovania, zneužívania právomoci verejného činiteľa, ďalej vykonávať právomoc verejného činiteľa. Chápete tú absurditu, o ktorej hovorím? Ako sa majú nastaviť pracovnoprávne vzťahy, keď tu máme takúto účelovú ochranu, takto účelovú ochranu nastavenú.
Ja som si prečítal aj stanovisko úradu, ktoré bolo ku ešte, sa mi zdá, len chystanej novele, ktorú predkladali poslanci HLAS-u a keď sa ešte nehovorilo o zriadení nového úradu, chcem len podotknúť, že aj z toho stanoviska je zrejmé, že majú výhrady ku zúženiu rozsahu ochrany. My sa tu rozprávame, aj vy odborne hovoríte o tom, že vlastne aký má byť rozsah tej ochrany a akých oznamovateľov sa to má týkať. Základná myšlienka, pre ktorú vznikol tento problém v spoločnosti a ktorý teda sa riešil nejakým úradom, je tá, že zamestnanec ide oznámiť nejakú protiprávnu činnosť, ktorá sa týka jeho zamestnávateľa. Niekoho, kto je nad ním v tej hierarchii a kto má tu šancu mu ublížiť v pracovnoprávnych vzťahoch aj tým, že ho vyšupuje z toho miesta alebo že mu zníži plat a iné veci. Novelou, o ktorej som tu hovoril, v roku ´23 sa snažili to rozšíriť, lebo vedeli, vedeli, že nemôžu prísť čurillovci oznámiť, že pán Mikulec spáchal trestný čin, to vedeli, ale vedeli, že môžu obviňovať kohokoľvek, lebo obvinili Žilinku, Kanderu a neviem koho, a že treba to nastaviť tak, že sa nebude skúmať, či to má nejaký priamy súvis so zamestnávateľom alebo nemá. Toto bolo to, čo tí politici tu pripravili bývalí pre takýto účelový spôsob ochrany. Ja si myslím, že o tomto nemôžeme byť ticho, o tom musíme nahlas rozprávať, lebo ja neviem, koľko je takých ochrán. Môžem vám s istotou povedať, že jednu ochranu som oznamoval ako podozrenie zo spáchania trestného činu na prokuratúre, ktorý rozhodol, je to prípad, kedy zobral dokonca do ochrany akože neoznamovateľov trestnej činnosti, ale svedkov, ktorí vlastne ani o ničom nesvedčia. A opäť bolo konštatované v nejakom zamietnutí toho konania, prokuratúra nemá záujem sa babrať v tom, či ich prokurátori robia alebo nerobia zákonné rozhodnutia, ale hlavne spravodlivé rozhodnutia. A že tu je systém, systém organizovanej ochrany čurillovcov, ktorý mal teraz trvať, a my sme spôsobili, aby ste vedeli, paniku a hystériu aj na prokuratúre, aj u čurillovcov, lebo oni takto chceli prečkať a prežiť do konca volebného obdobia a v prípade, že vyhrá voľby Igor Matovič, ako sa tu teda nám vyhrážal, aby im takto dal opraty do rúk a povedal: a hybajte! Hej, čiže opäť poďte robiť to, čo ste tu robili, no a my hovoríme jedno, my chceme, a myslím si, že to hovorím aj za našich voličov a sympatizantov, nič iné, len zákonný odpočet toho, čo tu bolo v rokoch ´20 – ´23. Pri covide, pán Matovič, pri tzv. rozkrádačkách, ktoré sa týkali vášho hospodárenia so štátom, a hlavne teda s právnym štátom, pretože tie podozrenia sa stále nejakým spôsobom sčasti vyšetrujú, sčasti nevyšetrujú, hľadajú sa spôsoby, ako ich ochrániť a ako nedopustiť to, aby sme sa dozvedeli, tak ako teraz, že oni prišli, účelovo oznámili na koho čokoľvek, bez toho, že by to ten prokurátor verifikoval aspoň čo len sčasti a mal možnosť, pretože som tu hovoril, už bola vedomosť o tom, že úradný záznam, ktorý dokladajú, je vyfabulovaný, že oznámenie sa týka osôb, ktoré nič nespáchali, a že sa týka ďalšieho trestného konania, kde bolo zrušené obvinenie tým osobám. Čiže čo vlastne oznámili? Na koho čo oznámili? Za čo sú v tej ochrane tí ľudia? Tak stojí otázka. Prečo tu nie sú mechanizmy, aby sme to mohli preskúmať a rozhodnúť a povedať. To je celé, čo chceme. Nič viac s touto zmenou nechceme, len to, aby sme sa tohoto dožili. Aby opäť nadriadená prokuratúra mala možnosť, keď to odpísala ministrovi vnútra, my to nebudeme robiť, my to nemôžeme, neni sme oprávnení, zákon to neumožňuje.
Takže takéto účelové rozhodnutie, ktoré ja tvrdím, že aj to jedno, čo som oznamoval, aj toto, zakladajú pre mňa podozrenie zo spáchania trestného činu zneužitia právomoci verejného činiteľa. Ak vy viete o faktoch a ich ignorujete a ešte účelovo si napíšete, čo chcete, ako ináč by sa to dalo nazvať, keď nie zneužívanie právomoci verejného činiteľa?
Čo sa týka spôsobu, akým sa vedie táto diskusia, ja chápem to, že sme včera zase v nejakom okamihu ukončili rozpravu, a ja za seba poviem, viete, ja som pomerne celý deň počúval, ako to tuná vystupujete z hľadiska obsahu, z hľadiska formy, k tej forme jednou vetou. Tá sa veľmi podobala tomu, čo tu mal pred chvíľou pán Matovič, ja sám som musel upozorniť jednu pani poslankyňu z Progresívneho Slovenska, že hádam by bolo dobré sa vrátiť k jazyku slušnosti. Kritizujte, koľko chcete, kritizujte, koľko chcete, ale riešiť tu osobné invektívy a to, či niekto bol, nebol si niekde nastreliť vlasy a podobne, pán Matovič, to sa mi teda nezdá celkom v poriadku a tá obsahová stránka, o tej pomlčím, lebo z toho času, ktorý máte určený, sa venujete 10 % dôvodom na skrátené, ktoré tvrdíte, že nie sú, a zvyšok sú len politické traktáty o všeličom možnom, len nie o tom, či ten úrad treba zmeniť alebo upraviť mu právomoci a kompetencie.
Chcel by som povedať, že ja sa domnievam, že treba vymeniť aj personálne to vedenie úradu, aby ste zbytočne sa tomu, netvárili sme sa, že to tak nie je. Mne chýba u tej pani predsedníčky tá sebareflexia, aby prišla a povedala, áno, ja musím dodržiavať ale zlý zákon. Jednoducho vidím sama, sú tu aj rozhodnutia, ktoré by zaslúžili nejakú revíziu, a vôbec nehovoríme o retroaktivite, ja si myslím, že treba zaviesť mechanizmus, aby sa preskúmavali tie rozhodnutia v čase, tak ako čas plynie, a mohlo sa, mohlo sa hodnotiť, či je toto rozhodnutie, ktoré vzniklo na začiatku, omylom, či bolo v dobrej viere podané, alebo či je kvalifikované. Pretože to vyšetrovanie toho, čo ten človek oznamuje, tu beží včas a nemôže to byť nekonečný príbeh. Nemôže byť zamestnávateľ bez toho, že by mal možnosť to napadnúť nejakým opravným prostriedkom, jednoducho ten zamestnávateľ sa tiež musí vedieť brániť, ak cíti, že toto je účelová vec. Veď týmto spôsobom vy môžte spôsobiť len chaos. Ak budeme vnímať tak, jak hovoríte vy, že to sa týka každého, každý jeden, kto príde dnes oznámiť trestné oznámenie, by mal hneď, dám vám takú radu, a hneď žiadajte, aby vás úrad zobral do ochrany a budeme tu vydávať rozhodnutia na rozhodnutie, bez ohľadu na to, či sa také trestné oznámenie zakladá alebo nezakladá na pravde, a čo ten zamestnávateľ, ktorého sa to ani netýka, čo s tým má robiť? Čo s tým má robiť? Mne zamestnávateľ povie, nie som spokojný s tvojou činnosťou, zvažujem to, či vôbec zostaneš u mňa pracovať, máš šancu sa zlepšiť, ty sa nezlepšíš, ale tuto hovoria politici, hybaj rýchlo na prokuratúru, oznam na suseda, že niečo zlé urobil, ja neviem, vyrúbal stromy v rozpore s envirozákonom... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
15:14
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:14
Zuzana ŠtevulováVystúpenie s faktickou poznámkou
26.11.2025 o 15:14 hod.
JUDr.
Zuzana Števulová
Videokanál poslanca
Čo k tomuto dodať? No, teda chápem, že idete aj pokračovať a teda ja som čakala, že keď vystúpite v tomto pléne, že sa konečne dozvieme tie odpovede na tie otázky, že napr. o tých obetiach trestných činov, ako to bude zabezpečené, nič k tomu nezaznelo, tak možno to bude, toto bol taký teaser na to pokračovanie, chápem. Ale teda, pán Gašpar, ako ja sa vám divím, vy tu moralizujete, celý čas nám vstupujete do našich prejavov a tvrdíte, ako hovoríme od veci, a vy sám tu celý svoj prejav venujete akože nejakej konšpiračnej úvahe. My sme si tu s kolegom Vančom takéto bingo spravili, že či budú roky ´20 – ´23, Santusová, čurillovci, senát 5T, Lipšic, Kliment, máme tu toho viac, že aj sme si tak klikali, že teda začiarkovali, že čo všetko bude, aj si to teda budeme ďalej pokračovať, začiarkovať, lebo to vaše konšpiračné myslenie, kde všetko súvisí so všetkým a najmä to súvisí s minulou vládou, a preto musíte všetko rušiť a ešte vám aj vadí, že pani Dlugošová nerozmýšľa presne tak isto ako vy, vau. Keď ste sa spýtali, že či rozumieme tej absurdite toho, čo nám predstavujete, tak áno, rozumiem, fakt toto je že absurdné. Ak toto sú reálne dôvody na zrušenie jedného nezávislého, dobre fungujúceho úradu, tak ako sorry, ale vy všetci tu nemáte čo robiť, by ste mali položiť funkcie, lebo toto je absurdné, toto je naozaj, naozaj, naozaj absurdné. Ja ani neviem slušnejšie na to reagovať.
Rozpracované
15:29
Vystúpenie v rozprave 15:29
Tibor GašparVy si musíte voličov kupovať, my ich získame normálne politickou prácou. (Smiech v sále.) Vy chodíte do osád a vy ste rozdávali a sľubovali, že budete 500 euro dávať každému, kto príde k voľbám. Vy ste... Povedal som, že 25 minút rozprával pán Matovič mimo témy. Takže ak máme rovnaký meter, pán predsedajúci,...
Vy si musíte voličov kupovať, my ich získame normálne politickou prácou. (Smiech v sále.) Vy chodíte do osád a vy ste rozdávali a sľubovali, že budete 500 euro dávať každému, kto príde k voľbám. Vy ste... Povedal som, že 25 minút rozprával pán Matovič mimo témy. Takže ak máme rovnaký meter, pán predsedajúci, ja som na to upozornil, budem reagovať na všetko, čo bolo povedané iným diskutujúcim. Toto je vaša obľúbená pesnička, keď sa vám to nepríjemne počúva. (Reakcie z pléna.) Vy ste nakupovali Fiatky za nemalé peniaze a vy teraz investujete tiež nemalé peniaze do záchrany tých percent, ktoré máte, ale, samozrejme, opäť sa zaktivizujete vtedy, keď bude treba kupovať si hlasy voličov.
Znova povedané slovami pána Matoviča, bol to najneschopnejší premiér a minister financií v histórii Slovenskej republiky, profesionálny daňový podvodník. K tomu chcem dodať, že existuje rozhodnutie orgánov činných v trestnom konaní, že daňový trestný čin v spojitosti s jeho firmou sa nevyšetroval a nedokončilo to vyšetrovanie len preto, že bol premlčaný. Je to človek, ktorý tu káže, ktorý sa dá označiť opäť jeho slovami, že je to čistý fejk na čistotu, morálku a neviem, na čo všetko. Neváhal zneužiť do tých daňových podvodov svoju matku a podľa všetkého aj svoju manželku. Čo robili vyšetrovacie spisy, pán Matovič, na ministerstve financií? To je jeden z priamych dôkazov, že ste vstupoval aj do trestných konaní. A tu ste sa vyjadroval ku kauze podvodníka, podľa vás, Kičuru, ktorého dodnes nedokázali po piatich rokoch prípravného konania dostať pred súd, a ja som presvedčený, že sa zase dozvieme, ako celá táto kauza sa vytvorila a vyšetrovala. Ale ak niekto tuneloval štátny rozpočet v čase covidu, tak rozhodne v tom máte prsty vy aj s vašimi firmičkami, na ktoré ste naviazaní a ktoré sa na tom podieľali.
Čo príbehy ľudí, ktorí si trúfli vyšetrovať všetky tie manipulácie a porušovanie právneho štátu? Prídeme v súvislosti s diskusiou, ja sa za chvíľku dostanem aj k samotnému úradu a k tej téme, súvisia totižto s týmito ľuďmi a vysvetlím vám aj ako, ale úrad, ktorý chceme dnes sčasti opraviť a sčasti pozmeniť hlavne jeho právomoci a činnosti, je už dávno spolitizovaný. A spolitizovali ste ho vy. Na čele úradu, či sa hnevá niekto, či nie, je predsedníčka, ktorá je manželkou politika z Progresívneho Slovenska, ktorý zakladal údajne Progresívne Slovensko, dvakrát kandidoval za Progresívne Slovensko. Ak chce niekto hovoriť o nezávislosti a nejakej nezaujatosti, no tak musí najprv vyriešiť tento problém, pretože vy to často takto ako argument ponúkate a ja si osobne myslím, že celý ten proces prípravy toho, ako sa ten úrad dá zneužiť, sa začal v máji v roku 2023, kedy ste prijímali tu v tomto parlamente novelu zákona o úrade na ochranu oznamovateľov, ktorá bola platná následne od 1. júla 2023 a robili ste to preto, aby, potom poviem ďalší dátum, ste rozšírili okruh chránených oznamovateľov trestnej činnosti, zvýšili ste pokuty za porušovanie zákona a tí, ktorí to tu riadili, tento proces, a nehovorím, že všetci, ktorí zdvihli ruku, vedeli o tom, čo sa deje, to robili presne účelovo pre to, čo sa potom stalo na prelome toho vládnutia alebo respektíve tesne pred voľbami v roku 2023 na jeseň. A teraz si poďme na jednom prípade teda povedať, čo sa vlastne teda stalo a prečo máme výhrady k tomu, ako úrad dnes funguje a prečo sú problémy s týmto úradom a všetko, čo budem hovoriť, hovorím z podkladov, ktoré mám zákonným spôsobom, lebo to budete prvé napádať, že či, odkiaľ to mám a aký mám k tomu prístup.
Takže prvým, čím začnem, je, aby som poukázal na jednom konkrétnom prípade, ako sa tam robí teraz činnosť a ako sa chránia akí oznamovatelia.
29. septembra roku 2023, sme deň pred voľbami, ide podať trestné oznámenie skupina policajtov, takzvaní čurillovci, nebudem ich všetkých menovať pre istotu, nevediac ako tridsiateho voľby dopadnú, ale teda preventívne sa ideme dať do ochrany. Oznamujú hneď v prvej vete, že podávajú trestné oznámenie na Roberta Fica, Roberta Kaliňáka, Maroša Žilinku, Katarínu Habčákovú, Rastislava Remetu, to sú prokurátori, pán Chylo, prokurátor, Diana Santusová, policajtka, Višváder, policajt. Zámerne som tie mená čítal, aby ste vedeli, že aký vzťah majú k zamestnávateľovi tie ich oznámenia, pretože ani jedno z týchto mien v tom čase nebolo v nijakom súvise s ich zamestnávateľom, rezortom vnútra. Sedel tam, a už tam nikto nesedel, bola, to tuším bola úradnícka vláda, už ste tam, pán Mikulec, vy nebol, ale teda išli podať oznámenie na tieto osoby, ktoré ste tu počul. Výsledkom toho ich oznámenia a doterajšieho vyšetrovania je, že ani jedna z týchto osôb nie je z ničoho obvinená. My zo zákona hovoríme, že oznamovateľ má prísť povedať oznámenie, ktoré sa volá prívlastkovo kvalifikované a že ho má podať v dobrej viere. Takže výsledkom tohto trestného oznámenia na tieto osoby je, že nula. A keď sa teraz domáhame, aby bolo takéto rozhodnutie preskúmané v čase, už bol dostatočný priestor od roku 29. septembra 2023, či tá ochrana má teda trvať, keď podali nekvalifikované oznámenie, tak nás posielate do hája. Minister vnútra si to zákonným spôsobom žiadal, aby tak urobil nadriadený orgán prokurátora, ktorý rozhodol, v tom čase to bol prokurátor, a ja za chvíľku budem z jeho rozhodnutia niečo aj citovať, Úradu špeciálnej prokuratúry, ktorý dnes neexistuje, tak prirodzene a logicky by mala o tom rozhodovať Generálna prokuratúra. Tá odpovedá, že ona tú kompetenciu v zmysle zákona nemá a že je to všetko stále v rukách toho konkrétneho prokurátora.
Tak si kladiem otázku: je, alebo nie je potrebné urobiť zmenu zákona, aby mohol niekto nezávislý a nadriadený orgán v nejakom opravnom prostriedku preskúmať, či to, či tá ochrana stále platí a do akej miery bolo podané to trestné oznámenie v dobrej vôli a do akej miery je relevantné. Ale budem citovať zatiaľ z tohto oznámenia, lebo to súvisí s tým, čo chcem povedať.
Ako príslušníci PZ sme v rámci výkonu nášho zamestnania sa dozvedeli o podozreniach z rôznej trestnej činnosti, ktoré páchajú vyššie menované osoby. Taká veta je v tom trestnom oznámení. Zopakujem: Žilinka, Remeta, Chylo, Kaliňák, Fico, oni sa dozvedeli. Tak oni od konca roku 2020 vypočúvajú kajúcnikov ku nezmyslom a oni sa dozvedeli o nejakej trestnej činnosti súvisle so svojím zamestnávateľom. Stretli ste sa tu niekde? Pre mňa je to aleže všetko úplne mimo zatiaľ, ale úplne mimo.
My všetci sme participovali v rámci vyšetrovania v skupine Očistec, však je ich viac tam, a naše postupne získavané poznatky boli následne zhmotnené do viacerých teda úradných záznamov, sa tu píše. A prečo to hovorím: Pretože jeden taký úradný záznam tu spomeniem, o ktorom jasne vedeli, že ho vyfabulovali. Čo chcem povedať? Prišli podať normálne trestné oznámenie v dobre viere, ako hovorí zákon, s falošným, vyfabulovaným podkladom. Preto nemohol byť výsledok k tým osobám žiaden, lebo to boli všetko vymyslené veci. A prečo to tvrdím, že to tak bolo? Za chvíľku oznámim, len dokončím ešte. Podstatná časť poznatkov, ktoré sme nadobudli a kde časť z nich bola prenesená do tých úradných záznamov, ide hlavne o vyfabulovanú správu Slovenskej informačnej služby o údajnom manipulovaní trestných konaní v rámci pracovnej skupiny Očistec. Opäť tu musím sa pristaviť a povedať, o čom to je. Všetci viete o slávnom stretnutí najvyšších ústavných činiteľov niekedy v polovici roku ´21, ktoré bolo o tom, že SIS zdokumentovala prvé podozrenia z manipulácie trestných konaní a bola ich oznámiť najvyšším ústavným činiteľom. Aká mohla byť obrana čurillovcov? No len taká, že sa pokúsime tú inštitúciu, ktorá to prišla oznámiť, istým spôsobom znegovať, zdehonestovať, čo neskôr vyuzlilo do slávnej kauzy, ktorú poznáte pod názvom Rozuzlenie, kde došlo k obvinenia služby SIS, riaditeľa Národného bezpečnostného úradu a ďalších vyššie postavených osôb, len pre vlastnú ochranu. Dnes ten prípad, a treba dopovedať, v akom je stave, bolo samozrejme už pred nejakým rokom a pol zrušené obvinenie tých osôb, ktoré bolo účelové, o ktorom tak veľmi slávne informoval politický policajný prezident Hamran, dnes tajomník poslankyne Bajo Holečkovej, a ukazoval nám tam, hovoril o Rozuzlení, že to je ten záver, vidíte, tí čurillovci sú tí čistí a my sme teraz obvinili ľudí, ktorých teda sa pokúsili zdiskreditovať.
No výsledok je taký, že obvinenie bolo zrušené a v podstate ja očakávam vzhľadom na to, že sa vyšetruje to, či nekonali pri tom obvinení v rozpore so zákonom, že naopak, že dôjde k obvineniu tých, čo toto úmyselné, účelové obvinenie spáchali. Hovorím to preto, že to má svoju súvislosť, pretože čurillovci píšu v tom oznámení, že keďže tie ich podozrenia boli tak vážne, tak sa rozhodli vydať uznesenie, my ho voláme pracovne všetci a poznáte ho pod týmto názvom v médiách, Proti Diane Santusovej. Vyšetrovateľke, ktorá to, samozrejme, chcela vyšetrovať a potrebovali sprocesovať to, ako teda urobiť protiopatrenia a protiopatrením bolo to uznesenie, ktoré poznáte tiež možno aj pod listom Ježiškovi, kde sa na odposluchoch, samozrejme rozprávajú o tom, ako to uznesenie tvoria z ničoho, ako ho fabulujú.
V tejto veci sú dnes čurillovci, podaná obžaloba na súde, za to, že si toto uznesenie vymysleli, pričom hovoríme o rozhodnutiach, ktoré sa týkajú roku ´21. Oni toto trestné oznámenie robili v septembri ´23 a nemali tú drzosť napísať, že argumentujú uznesením, ktoré bolo v tom čase už dávno právoplatne zrušené a za čo sú už vlastne trestne stíhaní. To znamená, tú absurditu si zoberte. Prokurátor Úradu špeciálnej prokuratúry, ktorý toto posudzoval, toto ich trestné oznámenie, musel zo všetkých mediálnych oznámení vedieť, že to uznesenie, na ktoré sa odvolávajú, ktoré má dať dôveryhodnosť ich trestnému oznámeniu, je dávno zrušené, že bolo vydané v rozpore so zákonom. Chápem, že sa to zle počúva, ale dokončím všetko, čo chcem povedať.
"Uvedené skutočnosti, či sa to niekomu páči", to je citácia, "alebo nie, zhmotňovali nami získané reálne poznatky." No a vyvrcholením marenia našich poznatkov bolo to, že si dovolila Generálna prokuratúra zrušiť teda cez osobu pána Kanderu, námestníka generálneho prokurátora, ich uznesenie vyrobené nezákonne, kde dôvodnosť obvinenia potvrdila Generálna prokuratúra na sto stranách. Na sto stranách im napísala, čo všetko ste porušili a aké dôkazy sú proti vám. Mimochodom na tých sto stranách sa môže nájsť aj pán Mikulec, lebo sa tam hovorí o tom, ako mu nosili prokurátori Úradu špeciálnej prokuratúry dôkazy z trestných konaní, aby si ich vypočul, prečítal a podobne. Ten, ktorý tu tiež hovorí o nejakej morálke a dodržiavaní zákona.
"Nedá nám neuviesť dôvodné podozrenie na tento postup či už pani policajtky Santusovej, alebo Kanderu a následne ešte aj prokurátorky Habčákovej, pretože ona bola tá, ktorá im potvrdila obvinenie. To potvrdenie obvinenia prebehlo niekedy začiatkom roku ´22, sa mi zdá, tak si predstavte, čo sa vlastne deje. Policajti, voči ktorým konala tak, že potvrdila obvinenie, podávajú v rámci svojej ochrany a sebaochrany na túto osobu trestné oznámenie. Chápete aj tú absurdnosť celého toho procesu? A prokurátor špeciálnej prokuratúry, ktorý ich zobral do ochrany, to predsa musel vedieť, že Habčáková bola tá pani doktorka, ktorá rozhodla o obvinení, právoplatnom obvinení policajtov. Oni idú na ňu podať trestné oznámenie za to, že takto právoplatne rozhodla. A nevadilo to žiadnemu prokurátorovi. Najmä nie tomu, čo rozhodoval, však to je kvalifikované rozhodnutie, idete do ochrany. A ja som presvedčený, že aj preto tie krajské súdy, ktoré naopak vyhoveli ministerstvu vnútra pri neodkladných opatreniach, v niektorých odôvodneniach konštatovali, že celá tá ochrana je pochybná ako-taká, ale oni nemali právo, samozrejme, tú ochranu zrušiť.
Predmetné trestné oznámenie bolo následne odstúpené na krajskú prokuratúru a tam ďalšie konanie prebiehalo u pána doktora Chyla, takže preto ho museli zahrnúť do trestného oznámenia ako osobu podozrivú. A si predstavte, čo napíšu do toho oznámenia: "Dozorový prokurátor JUDr. Chylo, prokurátorka Generálne prokuratúry Habčáková vo svojom rozhodnutí zo dňa 4. 2. 2022", tak ako som hovoril, "vedome uvádzajú klamstvá a úmyselne zamlčiavajú existujúce dôkazy, o ktorých má preukázateľne vedomosť a ignorujú skutočnosti." Tak miesto toho, aby sa bránili riadnymi opravnými prostriedkami, tak oni išli a podali trestné oznámenia a išli sa dať teda do ochrany takýmto účelovým spôsobom. A čo sa dialo ďalej? Ešte sa vrátim k tomu úradnému záznamu, o ktorom som povedal, že bol vyfabulovaný, pretože aj ten úradný záznam je dnes predmetom vyšetrovania, že pri jeho písaní sa mohli dopustiť tí policajti, ktorí ho vytvorili, trestného činu zneužitia právomoci verejného činiteľa. A o čo je opreté to, že vlastne ten záznam je vyfabulovaný a že iniciátorom záznamu bol vyšetrovateľ Čurilla a autormi dvaja operatívci, tuším Magula a Dunčko.
Podstatou dôkazov sú odposluchy z kancelárií, kde sa veľmi konkrétne čurillovci rozprávajú (povedané so smiechom), ako ten záznam treba vytvoriť a kto musí byť príslušný, že to musí byť Úrad špeciálnej prokuratúry, aby náhodou zase niekto nezrušil aj tento záznam, ktorý je zjavne vyfabulovaný, a len niekoľko citácií: "Analýzou doslovných prepisov zvukových záznamov", aby niekto nehovoril, že sú vyfabulované a že ich strihám, "zo dňa 17. 6. bolo zaznamenané aj to, že Ján Čurilla hovorí: "Keby sa robil nejaký realizák, že...
=====
Vystúpenie v rozprave
26.11.2025 o 15:29 hod.
gen. v. v. PaedDr.
Tibor Gašpar
Videokanál poslanca
a to aj ľudia z rôznych úradov, ktorí tam boli nakreslení do tých úradov a vy tu budete hovoriť o nejakom kádrovaní v tomto čase.
Vy si musíte voličov kupovať, my ich získame normálne politickou prácou. (Smiech v sále.) Vy chodíte do osád a vy ste rozdávali a sľubovali, že budete 500 euro dávať každému, kto príde k voľbám. Vy ste... Povedal som, že 25 minút rozprával pán Matovič mimo témy. Takže ak máme rovnaký meter, pán predsedajúci, ja som na to upozornil, budem reagovať na všetko, čo bolo povedané iným diskutujúcim. Toto je vaša obľúbená pesnička, keď sa vám to nepríjemne počúva. (Reakcie z pléna.) Vy ste nakupovali Fiatky za nemalé peniaze a vy teraz investujete tiež nemalé peniaze do záchrany tých percent, ktoré máte, ale, samozrejme, opäť sa zaktivizujete vtedy, keď bude treba kupovať si hlasy voličov.
Znova povedané slovami pána Matoviča, bol to najneschopnejší premiér a minister financií v histórii Slovenskej republiky, profesionálny daňový podvodník. K tomu chcem dodať, že existuje rozhodnutie orgánov činných v trestnom konaní, že daňový trestný čin v spojitosti s jeho firmou sa nevyšetroval a nedokončilo to vyšetrovanie len preto, že bol premlčaný. Je to človek, ktorý tu káže, ktorý sa dá označiť opäť jeho slovami, že je to čistý fejk na čistotu, morálku a neviem, na čo všetko. Neváhal zneužiť do tých daňových podvodov svoju matku a podľa všetkého aj svoju manželku. Čo robili vyšetrovacie spisy, pán Matovič, na ministerstve financií? To je jeden z priamych dôkazov, že ste vstupoval aj do trestných konaní. A tu ste sa vyjadroval ku kauze podvodníka, podľa vás, Kičuru, ktorého dodnes nedokázali po piatich rokoch prípravného konania dostať pred súd, a ja som presvedčený, že sa zase dozvieme, ako celá táto kauza sa vytvorila a vyšetrovala. Ale ak niekto tuneloval štátny rozpočet v čase covidu, tak rozhodne v tom máte prsty vy aj s vašimi firmičkami, na ktoré ste naviazaní a ktoré sa na tom podieľali.
Čo príbehy ľudí, ktorí si trúfli vyšetrovať všetky tie manipulácie a porušovanie právneho štátu? Prídeme v súvislosti s diskusiou, ja sa za chvíľku dostanem aj k samotnému úradu a k tej téme, súvisia totižto s týmito ľuďmi a vysvetlím vám aj ako, ale úrad, ktorý chceme dnes sčasti opraviť a sčasti pozmeniť hlavne jeho právomoci a činnosti, je už dávno spolitizovaný. A spolitizovali ste ho vy. Na čele úradu, či sa hnevá niekto, či nie, je predsedníčka, ktorá je manželkou politika z Progresívneho Slovenska, ktorý zakladal údajne Progresívne Slovensko, dvakrát kandidoval za Progresívne Slovensko. Ak chce niekto hovoriť o nezávislosti a nejakej nezaujatosti, no tak musí najprv vyriešiť tento problém, pretože vy to často takto ako argument ponúkate a ja si osobne myslím, že celý ten proces prípravy toho, ako sa ten úrad dá zneužiť, sa začal v máji v roku 2023, kedy ste prijímali tu v tomto parlamente novelu zákona o úrade na ochranu oznamovateľov, ktorá bola platná následne od 1. júla 2023 a robili ste to preto, aby, potom poviem ďalší dátum, ste rozšírili okruh chránených oznamovateľov trestnej činnosti, zvýšili ste pokuty za porušovanie zákona a tí, ktorí to tu riadili, tento proces, a nehovorím, že všetci, ktorí zdvihli ruku, vedeli o tom, čo sa deje, to robili presne účelovo pre to, čo sa potom stalo na prelome toho vládnutia alebo respektíve tesne pred voľbami v roku 2023 na jeseň. A teraz si poďme na jednom prípade teda povedať, čo sa vlastne teda stalo a prečo máme výhrady k tomu, ako úrad dnes funguje a prečo sú problémy s týmto úradom a všetko, čo budem hovoriť, hovorím z podkladov, ktoré mám zákonným spôsobom, lebo to budete prvé napádať, že či, odkiaľ to mám a aký mám k tomu prístup.
Takže prvým, čím začnem, je, aby som poukázal na jednom konkrétnom prípade, ako sa tam robí teraz činnosť a ako sa chránia akí oznamovatelia.
29. septembra roku 2023, sme deň pred voľbami, ide podať trestné oznámenie skupina policajtov, takzvaní čurillovci, nebudem ich všetkých menovať pre istotu, nevediac ako tridsiateho voľby dopadnú, ale teda preventívne sa ideme dať do ochrany. Oznamujú hneď v prvej vete, že podávajú trestné oznámenie na Roberta Fica, Roberta Kaliňáka, Maroša Žilinku, Katarínu Habčákovú, Rastislava Remetu, to sú prokurátori, pán Chylo, prokurátor, Diana Santusová, policajtka, Višváder, policajt. Zámerne som tie mená čítal, aby ste vedeli, že aký vzťah majú k zamestnávateľovi tie ich oznámenia, pretože ani jedno z týchto mien v tom čase nebolo v nijakom súvise s ich zamestnávateľom, rezortom vnútra. Sedel tam, a už tam nikto nesedel, bola, to tuším bola úradnícka vláda, už ste tam, pán Mikulec, vy nebol, ale teda išli podať oznámenie na tieto osoby, ktoré ste tu počul. Výsledkom toho ich oznámenia a doterajšieho vyšetrovania je, že ani jedna z týchto osôb nie je z ničoho obvinená. My zo zákona hovoríme, že oznamovateľ má prísť povedať oznámenie, ktoré sa volá prívlastkovo kvalifikované a že ho má podať v dobrej viere. Takže výsledkom tohto trestného oznámenia na tieto osoby je, že nula. A keď sa teraz domáhame, aby bolo takéto rozhodnutie preskúmané v čase, už bol dostatočný priestor od roku 29. septembra 2023, či tá ochrana má teda trvať, keď podali nekvalifikované oznámenie, tak nás posielate do hája. Minister vnútra si to zákonným spôsobom žiadal, aby tak urobil nadriadený orgán prokurátora, ktorý rozhodol, v tom čase to bol prokurátor, a ja za chvíľku budem z jeho rozhodnutia niečo aj citovať, Úradu špeciálnej prokuratúry, ktorý dnes neexistuje, tak prirodzene a logicky by mala o tom rozhodovať Generálna prokuratúra. Tá odpovedá, že ona tú kompetenciu v zmysle zákona nemá a že je to všetko stále v rukách toho konkrétneho prokurátora.
Tak si kladiem otázku: je, alebo nie je potrebné urobiť zmenu zákona, aby mohol niekto nezávislý a nadriadený orgán v nejakom opravnom prostriedku preskúmať, či to, či tá ochrana stále platí a do akej miery bolo podané to trestné oznámenie v dobrej vôli a do akej miery je relevantné. Ale budem citovať zatiaľ z tohto oznámenia, lebo to súvisí s tým, čo chcem povedať.
Ako príslušníci PZ sme v rámci výkonu nášho zamestnania sa dozvedeli o podozreniach z rôznej trestnej činnosti, ktoré páchajú vyššie menované osoby. Taká veta je v tom trestnom oznámení. Zopakujem: Žilinka, Remeta, Chylo, Kaliňák, Fico, oni sa dozvedeli. Tak oni od konca roku 2020 vypočúvajú kajúcnikov ku nezmyslom a oni sa dozvedeli o nejakej trestnej činnosti súvisle so svojím zamestnávateľom. Stretli ste sa tu niekde? Pre mňa je to aleže všetko úplne mimo zatiaľ, ale úplne mimo.
My všetci sme participovali v rámci vyšetrovania v skupine Očistec, však je ich viac tam, a naše postupne získavané poznatky boli následne zhmotnené do viacerých teda úradných záznamov, sa tu píše. A prečo to hovorím: Pretože jeden taký úradný záznam tu spomeniem, o ktorom jasne vedeli, že ho vyfabulovali. Čo chcem povedať? Prišli podať normálne trestné oznámenie v dobre viere, ako hovorí zákon, s falošným, vyfabulovaným podkladom. Preto nemohol byť výsledok k tým osobám žiaden, lebo to boli všetko vymyslené veci. A prečo to tvrdím, že to tak bolo? Za chvíľku oznámim, len dokončím ešte. Podstatná časť poznatkov, ktoré sme nadobudli a kde časť z nich bola prenesená do tých úradných záznamov, ide hlavne o vyfabulovanú správu Slovenskej informačnej služby o údajnom manipulovaní trestných konaní v rámci pracovnej skupiny Očistec. Opäť tu musím sa pristaviť a povedať, o čom to je. Všetci viete o slávnom stretnutí najvyšších ústavných činiteľov niekedy v polovici roku ´21, ktoré bolo o tom, že SIS zdokumentovala prvé podozrenia z manipulácie trestných konaní a bola ich oznámiť najvyšším ústavným činiteľom. Aká mohla byť obrana čurillovcov? No len taká, že sa pokúsime tú inštitúciu, ktorá to prišla oznámiť, istým spôsobom znegovať, zdehonestovať, čo neskôr vyuzlilo do slávnej kauzy, ktorú poznáte pod názvom Rozuzlenie, kde došlo k obvinenia služby SIS, riaditeľa Národného bezpečnostného úradu a ďalších vyššie postavených osôb, len pre vlastnú ochranu. Dnes ten prípad, a treba dopovedať, v akom je stave, bolo samozrejme už pred nejakým rokom a pol zrušené obvinenie tých osôb, ktoré bolo účelové, o ktorom tak veľmi slávne informoval politický policajný prezident Hamran, dnes tajomník poslankyne Bajo Holečkovej, a ukazoval nám tam, hovoril o Rozuzlení, že to je ten záver, vidíte, tí čurillovci sú tí čistí a my sme teraz obvinili ľudí, ktorých teda sa pokúsili zdiskreditovať.
No výsledok je taký, že obvinenie bolo zrušené a v podstate ja očakávam vzhľadom na to, že sa vyšetruje to, či nekonali pri tom obvinení v rozpore so zákonom, že naopak, že dôjde k obvineniu tých, čo toto úmyselné, účelové obvinenie spáchali. Hovorím to preto, že to má svoju súvislosť, pretože čurillovci píšu v tom oznámení, že keďže tie ich podozrenia boli tak vážne, tak sa rozhodli vydať uznesenie, my ho voláme pracovne všetci a poznáte ho pod týmto názvom v médiách, Proti Diane Santusovej. Vyšetrovateľke, ktorá to, samozrejme, chcela vyšetrovať a potrebovali sprocesovať to, ako teda urobiť protiopatrenia a protiopatrením bolo to uznesenie, ktoré poznáte tiež možno aj pod listom Ježiškovi, kde sa na odposluchoch, samozrejme rozprávajú o tom, ako to uznesenie tvoria z ničoho, ako ho fabulujú.
V tejto veci sú dnes čurillovci, podaná obžaloba na súde, za to, že si toto uznesenie vymysleli, pričom hovoríme o rozhodnutiach, ktoré sa týkajú roku ´21. Oni toto trestné oznámenie robili v septembri ´23 a nemali tú drzosť napísať, že argumentujú uznesením, ktoré bolo v tom čase už dávno právoplatne zrušené a za čo sú už vlastne trestne stíhaní. To znamená, tú absurditu si zoberte. Prokurátor Úradu špeciálnej prokuratúry, ktorý toto posudzoval, toto ich trestné oznámenie, musel zo všetkých mediálnych oznámení vedieť, že to uznesenie, na ktoré sa odvolávajú, ktoré má dať dôveryhodnosť ich trestnému oznámeniu, je dávno zrušené, že bolo vydané v rozpore so zákonom. Chápem, že sa to zle počúva, ale dokončím všetko, čo chcem povedať.
"Uvedené skutočnosti, či sa to niekomu páči", to je citácia, "alebo nie, zhmotňovali nami získané reálne poznatky." No a vyvrcholením marenia našich poznatkov bolo to, že si dovolila Generálna prokuratúra zrušiť teda cez osobu pána Kanderu, námestníka generálneho prokurátora, ich uznesenie vyrobené nezákonne, kde dôvodnosť obvinenia potvrdila Generálna prokuratúra na sto stranách. Na sto stranách im napísala, čo všetko ste porušili a aké dôkazy sú proti vám. Mimochodom na tých sto stranách sa môže nájsť aj pán Mikulec, lebo sa tam hovorí o tom, ako mu nosili prokurátori Úradu špeciálnej prokuratúry dôkazy z trestných konaní, aby si ich vypočul, prečítal a podobne. Ten, ktorý tu tiež hovorí o nejakej morálke a dodržiavaní zákona.
"Nedá nám neuviesť dôvodné podozrenie na tento postup či už pani policajtky Santusovej, alebo Kanderu a následne ešte aj prokurátorky Habčákovej, pretože ona bola tá, ktorá im potvrdila obvinenie. To potvrdenie obvinenia prebehlo niekedy začiatkom roku ´22, sa mi zdá, tak si predstavte, čo sa vlastne deje. Policajti, voči ktorým konala tak, že potvrdila obvinenie, podávajú v rámci svojej ochrany a sebaochrany na túto osobu trestné oznámenie. Chápete aj tú absurdnosť celého toho procesu? A prokurátor špeciálnej prokuratúry, ktorý ich zobral do ochrany, to predsa musel vedieť, že Habčáková bola tá pani doktorka, ktorá rozhodla o obvinení, právoplatnom obvinení policajtov. Oni idú na ňu podať trestné oznámenie za to, že takto právoplatne rozhodla. A nevadilo to žiadnemu prokurátorovi. Najmä nie tomu, čo rozhodoval, však to je kvalifikované rozhodnutie, idete do ochrany. A ja som presvedčený, že aj preto tie krajské súdy, ktoré naopak vyhoveli ministerstvu vnútra pri neodkladných opatreniach, v niektorých odôvodneniach konštatovali, že celá tá ochrana je pochybná ako-taká, ale oni nemali právo, samozrejme, tú ochranu zrušiť.
Predmetné trestné oznámenie bolo následne odstúpené na krajskú prokuratúru a tam ďalšie konanie prebiehalo u pána doktora Chyla, takže preto ho museli zahrnúť do trestného oznámenia ako osobu podozrivú. A si predstavte, čo napíšu do toho oznámenia: "Dozorový prokurátor JUDr. Chylo, prokurátorka Generálne prokuratúry Habčáková vo svojom rozhodnutí zo dňa 4. 2. 2022", tak ako som hovoril, "vedome uvádzajú klamstvá a úmyselne zamlčiavajú existujúce dôkazy, o ktorých má preukázateľne vedomosť a ignorujú skutočnosti." Tak miesto toho, aby sa bránili riadnymi opravnými prostriedkami, tak oni išli a podali trestné oznámenia a išli sa dať teda do ochrany takýmto účelovým spôsobom. A čo sa dialo ďalej? Ešte sa vrátim k tomu úradnému záznamu, o ktorom som povedal, že bol vyfabulovaný, pretože aj ten úradný záznam je dnes predmetom vyšetrovania, že pri jeho písaní sa mohli dopustiť tí policajti, ktorí ho vytvorili, trestného činu zneužitia právomoci verejného činiteľa. A o čo je opreté to, že vlastne ten záznam je vyfabulovaný a že iniciátorom záznamu bol vyšetrovateľ Čurilla a autormi dvaja operatívci, tuším Magula a Dunčko.
Podstatou dôkazov sú odposluchy z kancelárií, kde sa veľmi konkrétne čurillovci rozprávajú (povedané so smiechom), ako ten záznam treba vytvoriť a kto musí byť príslušný, že to musí byť Úrad špeciálnej prokuratúry, aby náhodou zase niekto nezrušil aj tento záznam, ktorý je zjavne vyfabulovaný, a len niekoľko citácií: "Analýzou doslovných prepisov zvukových záznamov", aby niekto nehovoril, že sú vyfabulované a že ich strihám, "zo dňa 17. 6. bolo zaznamenané aj to, že Ján Čurilla hovorí: "Keby sa robil nejaký realizák, že...
=====
Rozpracované
15:44
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:44
Darina LuščíkováĎakujem.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
26.11.2025 o 15:44 hod.
Ing. PhD.
Darina Luščíková
Videokanál poslanca
...toho čo sa stalo a ako sa stalo, prečo sa stalo, kto si čo myslel. A zakaždým sa musí rušiť úrad, ktorý prispel k tomu, že ste, že ste vy skončili tak ako ste skončili. A ja sa teraz pýtam, čo bude nasledovať? Ak vás odsúdi prvostupňový súd, budeme rušiť prvostupňové súdy? Ak vás odsú, ak vás odsúdi, ak to potvrdí druhostupňový súd, budeme rušiť druhostupňové súdy? Takto to pôjdeme ďalej v tejto republike?
Ďakujem.
Rozpracované
15:44
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:44
Juraj KrúpaVystúpenie s faktickou poznámkou
26.11.2025 o 15:44 hod.
PhDr.
Juraj Krúpa
Videokanál poslanca
Ja. Neviem, akože ja som k tomu urobil si niekoľko poznámok, ako kolega Dostál ma predbehol, lebo presne, keď ste začali hovoriť o spolitizovanom Úrade na ochranu oznamovateľov, tak v tom momente ma napadlo, že teda, či nevnímate aj spolitizovaná, spolitizovanú Slovenskú informačnú službu, keďže jej šéfuje váš syn. A neviem aký rozdiel tam teda potom je, keď pani Dlugošová má partnera, ktorý je teda členom PS, a vy ste členom SMER-u. Vieme, poznáme všetky tie nahrávky z, z, z Čifárov, čiže to všetko akože tam nejak nesedí. Ale kvitujem, kvitujem, bol tu aspoň pokus o akési argumenty vysvetliť niečo, na rozdiel od toho pána, čo sedí vedľa vás, ktorý nebol schopný vysvetliť vôbec nič, len sem prišiel, trošku tu štekal, pourážal ľudí na okolo. Ale musím povedať, že tiež ste takisto často odbočoval od témy, to je veľmi zaujímavé, pretože ste tu hovoril o Matovičovi, o neviem kom. A ja som nikoho nezaznamenal ani od vedúceho, teda, tu, tu, tu Danka, ktorý tu akože viedol schôdzu, že by vás prerušil, že, že odbočujete od témy. Ale to by sa možno celkom hodilo občas vám tiež povedať, že odbočujete od témy. Odbočili ste od témy. Ale to, čo mi to pripomínalo, bola vyslovene, to bolo déjá vu z rozpravy o novele Trestného zákona. V podstate sa to točilo o tom istom, a to sú Čurillovci. Celé toto je o Čurillovcoch. Vy ste nehovoril o niekom inom. O nikom inom. (Ruch v sále.) A zároveň ste ani nikde nespomenul, že kde sú porušované tie ľudské práva tých, ktorých pod sebou má ten Úrad na ochranu oznamovateľov. Na základe ktorého tu máme to skrátené legislatívne konanie. To ste nespomenul nikde. V podstate, vy prejudikujete akože nejaké súdy, ktoré bežia, vyšetrovania, a tým pádom vlastne hovoríte, že treba zrušiť...(Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
15:44
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:44
Lucia PlavákováĎakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
26.11.2025 o 15:44 hod.
JUDr. PhD.
Lucia Plaváková
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Pán Gašpar, ja som sa naozaj snažila pozorne vás počúvať. A tak som sa, dúfala som, že konečne si vypočujem nejaké argumenty k tomu zákonu a odpovede na naše otázky. Neprišlo nič, ale namiesto toho som opäť tu počúvala príbehy zo spisov. A ja vidím, že z tých vašich vystúpení, že vy ste plný týchto príbehov zo spisov, len ja nerozumiem tomu, že prečo to my máme tu stále počúvať dokola. Lebo neviem, možno by potom bolo lepšie, nechcete napísať knihu? Mohla by sa volať napríklad, "Zápisky zo spisov obžalovaného bývalého policajného prezidenta." a môžete si spraviť aj turné a čítačky k tomu a rozprávať to ľuďom, ktorých to zaujíma, určite sa nejakí nájdu. Lebo však veľa ľudí má rado všelijaké takéto konšpirácie. Ale prečo to my máme tu počúvať. My by sme sa tu mohli vrátiť k tomu, čo je úlohou tohto zákonodarného zboru, a to riešiť problémy ľudí na Slovensku. Nie vaše príbehy zo spisov. Prečo by sme sa im mali venovať. Naozaj, skúste napísať knihu, možno vás to uvoľní takým spôsobom, nebudeme to musieť počúvať my tu stále dokola.
Ďakujem.
Rozpracované
15:44
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:44
Zuzana PlevíkováVystúpenie s faktickou poznámkou
26.11.2025 o 15:44 hod.
Mgr.
Zuzana Plevíková
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo pán predsedajúci. Ďakujem, pán podpredseda za váš príspevok do rozpravy. To, keď vidím, koľkí opoziční poslanci sa prihlásili faktickou a ako reagujú, tak vám poviem to, ste trafili klinec po hlavičke. A nechce a vôbec, počúvajú to, čo nechcú vôbec počuť, a to je pravda. Kto predkladal návrh zákona tak, aby vyhovoval práve Čurillovcom, myslím, že je nám to všetkým zrejmé. Takzvaný zákon šitý na mieru vyšetrovateľom. Presne v roku 2023 ako sa blížili voľby, veľká náhoda, vtedajšia vláda Slovenskej republiky prostredníctvom Eduarda Hegera predložili tento návrh, pretože chceli chrániť tých svojich, a to Čurillovcov. Tento zákon umožnil, že sa stali takými chránenými a zabetónovanými, že mal jediný cieľ zablokovať akékoľvek kroky, ktoré by mohli vzniknúť voči nim. Netvárme sa tu, že odrazu predchádzajúca vláda precitla a rozhodla sa pomôcť oznamovateľom, o ktorých sa vôbec nestarali, a ostatné je tiež akože úžasná náhoda. A áno, pani progresívna Dlugošová vôbec vtedy neprotestovala a neozývala sa, že by to mohlo byť zneužívané. Jedine, že by to sama vedela na margo toho, na margo koho to bolo celé predložené. Chcem ešte povedať, že my nerušíme žiaden úrad. Takže ten hurhaj, čo tu robia okolo toho, že ako sa k tomu postaví Únia, a nebodaj tu ohrozujeme plán obnovy, je úplne scestná. Nahradzuje sa už existujúci úrad a aj preberie agendu odškodňovania obetí od ministerstva spravodlivosti. Tento predložený návrh uvádza, ale aj model, ktorý chráni skutočných oznamovateľov, nie predurčených, ako to bolo v prípade Čurillovcov, a zamedzuje zneužívaniu systému, ktorý tu nastavila predchádzajúca vládna koalícia. A na záver chcem položiť otázku do pléna, že čo majú hovoriť...(Prerušenie vystúpenia časomerom. Potlesk.)
Rozpracované
15:44
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:44
Jana HanuliakováĎakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
26.11.2025 o 15:44 hod.
Mgr.
Jana Hanuliaková
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za slovo. No, pán Gašpar, toto ste presne vy. Tvárite sa ako etalón morálky, ale tá pravda je, že úplne, ale úplne, že niekde inde. Dve minúty predtým ako ste začal rozprávať, tak ste moralizoval opozičného poslanca, že teda nerozpráva k veci. A ako ste začal svoje vystúpenie, no, presne úplne od veci toho, o čom sa tu dneska rozprávame. Však, keď niečo kritizujete, tak to skúste teda aj nerobiť. Potom poviete, že teda predsedníčka úradu je manželka rádového člena Progresívneho Slovenska, akože toto už začína byť naozaj trošku smiešne. Veď ona, teda prešla ako tu aj bolo povedané, transparentným výberovým konaním, a snáď tiež to tu už kolegyňa spomínala, že asi sa doma nepýta muža ako má rozhodovať. Ale ja teda predpokladám, že asi vychádzate z vlastnej skúsenosti, že asi váš syn sa vás pýta, že čo má vyšetrovať a ako má rozhodovať na SIS-ke, lebo z toho mi to teda vychádza, že podľa seba súdim teba. A ja mám taký pocit, že vy ste naozaj tak trochu posadnutý tými rokmi ´20, ´23, že čo ste asi zažil a cez túto posadnutosť idete ničiť Slovensko a vidíme to tu teda však už dva roky, a vám je akože úplne jedno, aké to bude mať dopady na spoločnosť a na krajinu ako takú. A dva roky robíte všetko preto, aby ste jednoducho ničili právny štát a demokraciu. A ja len dúfam teda, že vaši voliči to už vidia, a že vám to teda aj spočítajú a pošlú vás tam, kam patríte.
Ďakujem.
Rozpracované
15:44
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:44
Igor ŠimkoVystúpenie s faktickou poznámkou
26.11.2025 o 15:44 hod.
Ing. PhD. MBA
Igor Šimko
Videokanál poslanca
Ďakujem. Ja som po predkladateľovi konečne počul jedno slušné vystúpenie, ktoré malo naozaj aj fakty a malo aj normálnu kadenciu. Ale skôr ma prekvapilo to ohlušujúce ticho, ktoré tu bolo na tom celom ľavom boku tejto sály, pretože počúvali so zatajeným dychom, čo sa naozaj dialo. (Smiech.) Ale niekoľkokrát ste zdôraznili, aj tu kolegyňa na faktických poznámkach, že to má byť nezávislý úrad. Tak ja vám presne poviem, čo si myslia aj ľudia, keď ste sa včera postavili na námestia a riešili ste naozaj, to maximálne prepojenie na tento úrad. Nie len to, čo tu bolo povedané, že sú tam nejaké rodinné väzby na Progresívne Slovensko, a kde aké možné veci, ktoré bohužiaľ sú faktami, ale aj to, že ste výrazne angažovaní a výrazne zaujatí v tom, že nie ste schopní sa odosobniť, a potvrdili ste, že ten úrad je dnes maximálne spolitizovaný. Je tam dnes naozaj jedno maximálne prepojenie na mimovládky, na kdejaké iné štruktúry. Je to dokladované rôznymi informáciami na, na naozaj šialenej úrovni. Toto si myslím, že treba odpolitizovať. Sú navrhnuté tri úrovne nezávislého nominovania takýchto ľudí, ktorí majú viesť takýto úrad. Ja si myslím, že je konečne čas na to, aby sa tu právny štát vrátil na nohy a prestalo sa tu politicky manipulovať. Bohužiaľ, z vašej strany. (Potlesk.)
Rozpracované
15:44
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:44
Mária KolíkováVystúpenie s faktickou poznámkou
26.11.2025 o 15:44 hod.
Mgr.
Mária Kolíková
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne, pán podpredseda. Ja som čakala, kedy budem počuť ochranu obetí, lebo ochrana obetí je ako kľúčový pojem pre skrátené legislatívne konanie, a ten základný dôvod prečo vlastne úrad má k sebe pribrať aj túto dôležitú agendu z ministerstva spravodlivosti, ale teda ani ň, ani ň. Tak zjavne o žiadnu ochranu obetí vám tu nejde, a ďakujem, že ste nám to takto jasne vo vašom príspevku 30 minútovom sprehľadnili, keď ste rozprávali iba o vojne policajtov, iba o policajtoch Čurillovcoch, že ste to úplne jasne pomenovali, je to o tomto. Vôbec si nečítate dôvodové správy. Veď, je to samozrejme o vojne policajtov a keďže sa nevyvíja tak ako by sme chceli, tak musíme zrušiť vedenie úradu. Toto ste nám povedali, pán podpredseda. Toto ste nám povedali. Len ste zabudli povedať jednu vec. Ja som v konflikte záujmov, som obžalovaný z korupcie a áno, tí vyšetrovatelia, ktorí sa nám nepáči, že vyhrávajú v tých sporoch proti ministrovi vnútra a ministerstvu vnútra. No tak chcem, aby boli odstavení. No tak ja som tu v konflikte záujmov a nepáči sa mi to. Tak, samozrejme, že chcem odstaviť vedenie tohto úradu. A je úplne jedno, že robí na základe zákona. Je úplne jedno, že my sme si vybrali Zuzanu Dlugošovú, je to úplne jedno, lebo výsledky nás teraz netešia. Idú proti nám. Ďakujem, že ste to takto jasne povedali. Len je to proste iba zbabelosť vaša. Neviete sa postaviť pred súd. Ste obžalovaný, čo najskôr by ste tam mali byť, a tam, nech sa páči, čítajte tieto vaše všetky výňatky, výpisky, príbehy, tam sa obhajujte v trestnom konaní. Idete zase meniť zákon takisto, ako ste menili hanebnú novelu trestných kódexov, idete meniť zákon, ktorý sa týka Úradu na ochranu oznamovateľov korupcie, lebo vám stojí v ceste. Stojí vám v ceste ako inštitúcia, ktorá je tu dôležitá pre boj s korupciou, a preto ju treba odstrániť. Takto to je.
Rozpracované
