6. schôdza

6.12.2023 - 22.12.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.12.2023 o 10:41 hod.

Ing. MSc.

Štefan Kišš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:26

Vladimíra Marcinková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Ďakujem aj za vystúpenie. Ja by som začala takou procesnou vecou, keďže sa bavíme o najdôležitejšom zákone roka, o rozpočte. A naozaj ľudia, ktorí teraz vystupujú vrátane, vrátane pána Kišša, vrátane ďalších rečníkov, ale aj samotného navrhovateľa pána ministra, sú ľudia, ktorých minimálne ja by som si rada vypočula a nebolo to možné, lebo súčasne v tom istom čase, ako vystupoval pán minister, prebiehal aj európsky výbor. Stalo sa to už opakovane, že prebiehal v čase, kedy zasadá plénum a mimoriadne mi to vadí v čase, keď ide naozaj o tak dôležitú tému ako je rozpočet roka. Takže chcem, chcem na to upozorniť. Lebo, pán minister, bohužiaľ, prišli sme o možnosť niektorí si vás vypočuť.
A k pánovi Kiššovi. Úplne s vami súhlasím, že o tom rozpočte a aj vlastne o navrhovanom dokumente veľa, veľa predpovedali už aj zákony, ktoré nám tu prišli, či kompetenčný zákon alebo konsolidačný zákon, ale kým sa dozvedáme najmä z výborov o pravidlách, ktoré boli uplatnené napríklad pri niektorých inštitúciách, spomeniem tie, ktoré ochraňujú ľudské práva, napr. verejného ochrancu práv, že tam museli skresať výdavky, kde už dnes bije na poplach verejný ochranca práv, že to skresanie je likvidačné a naozaj nebude schopný viesť kanceláriu s týmto rozpočtom. Pri iných inštitúciách, napríklad pri komisariáte pre deti, došlo k navýšeniu rozpočtu o vyše 40 %.
Takže ja by som rada počula aj od pána ministra, že ako si máme vysvetliť tento nerovný prístup vlastne ku konsolidácii verejných financií a k tomu, ako pristupovali k financovaniu týchto organizácií. Nehovorím, že to nemá vysvetlenie, ale rada by som ho počula.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.12.2023 o 10:26 hod.

Mgr.

Vladimíra Marcinková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:26

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Kolega Štefan Kišš, ďakujem pekne za tvoje vystúpenie. Ďakujem, že si spomenul aktuálnu správu Národnej banky Slovenska o ekonomickom a menovom vývoji. Je fakt úplne aktuálna, včera zverejnená a jasne, jasne hovorí o tom, že žiadnu konsolidáciu v návrhu rozpočtu pre rok 2024 nevidí. Vidí, tie čísla si, myslím, spomínal, prognózuje pre tento rok 5,6-percentný deficit, pre budúci rok 6,4-percentný deficit. No ale zoberme si, čo robí vláda tento rok, už teda nová vláda. V októbri semafor ukazoval 5,6 %, teraz už rozprávajú o 6,5-percentnom deficite pre tento rok, pán Fico v nedeľu už spomínal, že skoro 7. Vláda „konsoliduje" v budúcom roku tak, že navyšuje tohtoročný deficit, robí to umelo účtovnými trikmi, ale robí to, samozrejme, aj reálne plošným rozdávaním toho, čo nemáme, a volajú to teda plnenie sľubov. Áno, deficit bol v tomto roku plánovaný na 6,4, ale ak došlo k ušetreniu, čo došlo, hlavne v sume energetických dotácií, neznamená to, že tieto peniaze sa mali a môžu nezmyselne minúť. Veď stále sú to peniaze, ktoré Slovensko nemá, musí si ich požičať. Proste lepšia situácia sa mala preniesť do nižšieho deficitu, do toho, že by sme si pre tento rok požičali menej peňazí. Ale rozumiem, ono by to úplne pokazilo všetky plány Roberta Fica na bohapusté míňanie v budúcom roku. Štefan, spomínal si aj rast dlhovej brzdy v tomto roku, pardon, dlhovej služby, v tomto roku dáme na, na splátky dlhu okolo 1,3 mld., v budúcom roku to bude viac, v 2026 až 2,5 mld.. Ale ja doplním ešte tú sumu, ktorú si vlastne Slovensko refinancovať v tomto roku, a čítam priamo z rozpočtu, je to 12,604 mld. Porovnajme len s príjmami rozpočtu za 22,7... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.12.2023 o 10:26 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:26

Tina Gažovičová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Ďakujem kolegovi Kiššovi za jeho taký podrobný exkurz do toho štátneho rozpočtu, lebo naozaj je tam veľa aspektov, na ktoré sa musí pozrieť človek, ktorý, ktorý dlhodobo pracoval a analyzoval, a analyzoval verejné financie. A naozaj aj ja chcem zopakovať, že nás teda veľmi mrzí, že napriek tomu, že priamo toto plénum odhlasovalo tú päťhodinovú prestávku na výbory práve k rozpočtu, kde sme sa mali mať priestor podrobne tomu venovať, tak teda nielenže to sa nenaplnilo, ale teraz sa tuto ešte dozvedám od kolegyne, že, že ešte aj keď už sa tá rozprava otvorila, tak sa deje paralelne s výbormi, čo, čo teda asi naozaj nie je v poriadku.
Mňa viacero vecí teda veľmi zaujalo v tom vystúpení, okrem iného práve napríklad informácia o tom, že tá rezerva, ktorú si to ministerstvo necháva, je, je najväčšia v histórii. A okrem iného sa tam skrýva teda aj už teda tuto opakovane diskutovaná energopomoc za 800 mil. a naozaj ma to nesmierne mrzí hlavne teda v kontexte toho, že pre rezort školstva na jednej strane teda minister zo svojho pohľadu to podáva ako úspech, že došlo k nejakému 660 mil. eur navýšenie nie pre školstvo, čím vlastne ale prevažne sa ako doťahujú tie valorizácie platov, ktoré už boli predtým schválené. Čiže nedochádza k nejakému novému navýšeniu. A napriek tomu teda na školstvo, a to aj Národný kontrolný úrad upozorňuje na ten investičný dlh do školstva, že ešte aj na toto ide menej ako napríklad na plošnú a neekologickú energopomoc... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.12.2023 o 10:26 hod.

Mgr. PhD.

Tina Gažovičová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:41

Štefan Kišš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

38.
Ďakujem pekne, kolegyne, kolegovia, za tieto vaše doplnenia. Ako vidíte, mal som toho veľa, čo povedať, tak som nestihol, nestihol všetko, ale chcel by som to uzavrieť tým, že, pán minister, ja napriek tomuto všetkému, čo tu bolo povedané, a ja rozumiem, že to môže byť vnímané nejako mierne negatívne to moje vystúpenie, ja vám prajem, aby sa vám darilo v tom, v tej misii, ktorú, ktorú máte. Ona, samozrejme, že nie je ľahká, ale, ale dá sa dá sa zrealizovať. A hovorím za seba a určite aj za mnohých ďalších kolegov a kolegyne, že ponúkame konštruktívnu diskusiu a najbližší krok by mohol byť, aby sme sa v kľude, bez časového stresu počas obedňajšej prestávky alebo zavčas rána porozprávali na finančnom výbore a povedali si k tým témam, o ktorých som, o ktorých som hovoril. Jednak samotná, samotná možnosť provizória, čo by to znamenalo, výklad legislatívy o výdavkových limitoch, o financovaní dlhu, akým spôsobom chce vláda zabezpečiť hodnotu za peniaze vo svojom rozpočte a ďalších témach. A opatrenia, ako to môžte dosiahnuť, nemusíte vyťahovať z klobúka, ako ste ich hovorili, ako ste hovorili na výbore. Ony sú u vás na stole stačí, stačí si vybrať a politicky ich presadiť, tak aby pomáhali rastu a životnej úrovne a nielen prejedali našu budúcnosť.
Ďakujem pekne.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.12.2023 o 10:41 hod.

Ing. MSc.

Štefan Kišš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 10:41

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, vážený pán predseda NKÚ, ctené kolegyne, kolegovia, máme pred sebou zákon roka, štátny rozpočet. Zákon o štátnom rozpočte spolu s rozpočtom verejnej správy bude ovplyvňovať dianie na Slovensku počas celého budúceho roka. Ovplyvňuje takmer každý aspekt nášho života ako občana, ako spoločnosti a, samozrejme, v maximálnej miere ovplyvňuje aj chod štátu. Je to komplexný dokument zasluhujúci si maximálnu pozornosť. V rozpočte by mali byť zhmotnené všetky schopnosti štátu na zabezpečenie fungovania krajiny. Rozpočet by mal zabezpečovať napredovanie Slovenska, zabezpečovať konkurencieschopnosť krajiny, podporovať rast ekonomiky, podporovať investície. Rozpočet by mal zabezpečovať, aby sa na Slovensku oplatilo vytvárať hodnoty, aby bola oceňovaná šikovnosť, aby sa (rečník si odkašľal), pardon, aby sa cenila schopnosť občanov sa o seba postarať. Úlohou rozpočtu je, samozrejme, aj zabezpečenie fungovania vzdelávania, sociálnej, zdravotnej starostlivosti či kultúry. Úlohou rozpočtu a teda aj ministra financií je však aj to, aby sa Slovensko zakrývalo takou perinou, na akú má. A to aj v krátkodobom, aj v dlhodobom horizonte, to sú tie často skloňované slová. Krátkodobá udržateľnosť, dlhodobá udržateľnosť.
Rozpočet je komplexný materiál, ktorému do dôsledkov rozumie skutočne málokto. V posledných rokoch som pri rozpočte, pri rozprave o rozpočte vystupoval ako spravodajca, mal som teda možnosť vystupovať opakovane a v neobmedzenom rozsahu, vždy som túto možnosť využíval aj na to, aby mojimi ústami v pléne zazneli hlasy tých, ktorí majú čo k rozpočtu povedať, ale spôsob prerokovania im nedovoľuje v pléne vystúpiť. Vždy som odprezentoval stanoviská Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, stanoviská slovenského zastúpenia Európskej komisie či stanoviská zamestnávateľov tak, aby poslanci aj verejnosť, ktorá nás počúva, mali čo najširší a najplastickejší obraz o rozpočte. A takto sa aj obraciam na pána spravodajcu, hlavného spravodajcu, pána predsedu finančného výboru, že by mohol mať rovnakú ambíciu, rokovací poriadok mu to jasne dovoľuje. No situácia je teraz iná, musím v jednom vystúpení, a teda plus ešte v desiatich minútach ústnej rozpravy, povedať čo najviac.
Čo je však dobré povedať v situácii, keď koalícia v podstate vôbec nediskutuje o predložených vlastných vládnych materiáloch. Keď jediným používaným nástrojom koalície je ich väčšina. Či už to bolo samotné programové vyhlásenie vlády, lex konsolidácia, ale aj samotný rozpočet. O čom je dobre hovoriť v stave, keď k rozpočtu sa na finančnom výbore vyjadril len jeden jediný vládny poslanec. Bohužiaľ, realita rozpočtu na Slovensku je dlhé roky taká, že je hračkou alebo možno skôr zbraňou politikov pri moci, ktorí ho prioritne považujú za nástroj na dosahovanie svojich politických cieľov. Platí to dlhé roky aj v časoch, keď najväčšou zábavou pána ministra financií, pardon, pána ministra financií Kažimíra bolo vymýšľanie stále nových a nových daní a poplatkov, aby bolo dosť pre spriaznených oligarchov, s výsledkom prejedených dobrých časov bez akýchkoľvek reforiem a s postupnou eróziou konkurencieschopnosti Slovenska. Platilo to aj pre rozpočty pána Kamenického na sklonku dobrých časov. Bohužiaľ, rovnako sa k rozpočtu správal aj premiér a neskôr minister financií Matovič, aj keď kombinácia viacerých kríz, či už covid, inflácia, energetická kríza, vojna na Ukrajine, dala zabrať aj onakvejším ministrom financií v iných krajinách.
Korunu však koristníckemu prístupu k verejným financiám nasadil aktuálny premiér Robert Fico. Citujem jeho slová: „Je nerobím politiku, že budem mať pekné číslo v rozpočte. Rozpočet nie je môj politický cieľ. Rozpočet je môj politický nástroj, ktorý používam na dosahovanie politických cieľov." Toto bolo v relácii V politike na TA3 minulú nedeľu. Tým je v troch vetách povedané všetko. Už len spomeniem slová iného velikána SMER-u Vyhraj voľby a môžeš všetko a doplním, bohužiaľ, zaplatia to ľudia.
Aj predložený rozpočet je plný politických rozhodnutí. Plný škodlivých politických rozhodnutí. A aký je teda predložený rozpočet? Je to rozpočet premárnených príležitostí rozpočet ďalšieho zadlžovania a, bohužiaľ, aj rozpočet ignorancie vlády ku základným pravidlám. Pritom dnes sú všetky krízy z minulej doby alebo väčšina kríz z minulej doby za nami, či je to covid, ale aj na vojnu sa už krajina vedela prispôsobiť, takisto energie klesajú. A práve naopak dnes platí, že hlavnou krízou Slovenska je zlý stav verejných financií, ktoré predložený rozpočet nijak nevylepšuje, práve naopak zhoršuje. Je to rozpočet ružových okuliarov na strane príjmov, je to rozpočet nulovej odvahy na strane konsolidácie výdavkov. Je to rozpočet, ktorý masívne podporí firmám i občanom, ktorí tvoria hodnoty. Je to rozpočet, ktorý nič nevyrieši, práve naopak, bude tlmiť hospodársky rast, poškodí konkurencieschopnosti Slovenska, nie sú v ňom takmer žiadne prorastové opatrenia. Rozpočet bude o pár mesiacov čeliť zásadnému výpadku optimisticky rozpočtovaných príjmov. O to viac bude tiež čeliť problémom s rastúcimi výdavkami, vládou sľubovaný rozsah sociálneho štátu nebude možné naplniť. A ak, tak len za cenu extrémneho zadlžovania za cenu výrazne rastúcich úrokov a teda nákladov na obsluhu dlhu. Som presvedčený, že do niekoľkých mesiacov, predpokladám niekde v čase po prezidentských voľbách, samozrejme po druhom kole, bude musieť vláda pristúpiť ku novelizácii zákona o štátnom rozpočte, teda vláda bude musieť zmeniť parametre rozpočtu, bude musieť zmeniť parametre svojho fungovania.
Krajina akákoľvek, samozrejme aj Slovensko, potrebuje na svoje fungovanie zmysluplný a realistický rozpočet. V tejto súvislosti som presvedčený, že vláda, by mala zvážiť, či by nemalo, alebo či by nedávalo zmysel ísť radšej na niekoľko týždňov do rozpočtového provizória, vláda by mohla stiahnuť rozpočet, prepracovať ho, zabezpečiť aj dodržanie pravidiel rozpočtovej zodpovednosti, hlavne výdavkových limitov, dosť sa im venoval kolega Kišš v svojej rozprave, a v januári by ho vláda mohla predložiť naspäť do Národnej rady. Toto hovoria dokonca niektorí členovia finančného výboru z radov koalície, aj pán kolega Dušan Muňko takúto možnosť pripúšťa.
Poďme k číslam štátneho rozpočtu. Príjmy 22,7 mld. eur, výdavky 30,3 mld. eur, deficit 7,6 mld. eur, podľa čísel vlády 6 % hrubého domáceho produktu. Hrubý dlh vzrastie z 57,8 % hrubého domáceho produktu na 58,3 % a v roku ´26 k úrovni až 61,4 % hrubého domáceho produktu. Ak porovnáme tieto čísla s rozpočtom ´23, prosím, nenechajme sa pomýliť nižšími sumami na strane aj príjmov, aj výdavkov oproti teda rozpočtu 2023, nie, nie je to žiadna konsolidácia, nie je to žiadne znižovanie daní. Tie vysoké čísla tohto roku sú, okrem teda, samozrejme, vysokého zadlženia, výsledok končiaceho eurofondového obdobia 2020 v systéme N+3, a teda aj plánu obnovy, ktoré práve v tomto rozpočtovom roku spôsobilo vysoké rozpočtované príjmy a výdavky. Práve naopak, odhliadnuc od EÚ zdrojov v rozpočte 2024 masívne rastú rozpočtové príjmy i výdavky.
Jednou z našich základných a zásadných výhrad k rozpočtu je, že vláda si v rozpočte 2024 predsavzala, že zvýšením daní, odvodov, poplatkov získa navyše od občanov 1,8 mld. eur ročne. Ešte hrozivejšie znejú celé čísla. V tomto roku na daniach bolo, alebo je plánované vybrať 16,8 mld. eur, rozpočet 2024 hovorí o 18,6 mld. výberu daní, to je tých spomínaných 1,8 mld. naviac, naviac už k tomu doterajšiemu vysokému daňovému a odvodovému zaťaženiu. Je to, samozrejme, z peňaženiek firiem a občanov Slovenska. Vláda hovorí o konsolidácii, ale je to tá najhoršia možná forma konsolidácie. Nechať to zaplatiť ľudí. Ja by som povedal, že vláda úplne zmenila význam slova konsolidácia. Tento pojem sa vždy chápal ako šetrenie na strane výdavkov. Takto to nejak všetci aj vnímame v tých našich rozpočtoch, keď ideme konsolidovať naše rodinné financie, tak sa pozeráme na tú stránku výdavkov, lebo tú máme, tú máme v rukách. No a opatrenia, ktoré teda, ktoré zvyšujú príjmy, sa jednoducho vždy nazývali príjmové opatrenia, nie konsolidácia. Vláda to skutočne otočila úplne že na hlavu. Ale každopádne celá tá naplánovaná konsolidácia, bohužiaľ, je na pleciach ľudí a firiem, tak ako tu včera si ju koalícia dokázala schváliť v zákone lex konsolidácia.
Ešte by sa trochu dalo chápať, keby zároveň vláda šetrila aj na strane výdavkov. Pretože si myslím, že jediná vec, na ktorej sa asi zhodneme, že fakt tie verejné financie sú vo veľmi zlom stave. Aj tie krátkodobé, aj tie dlhodobé. Krátkodobé preto, lebo plánovaný deficit pre budúci rok je najvyšší v celej EÚ, najvyšší v celej EÚ a takisto sme na poslednej priečke aj v dlhodobej udržateľnosti zasa v celej EÚ.
No ale nie, vláda sa proste nerozhodla šetriť na sebe, alebo na plošných pomociach, ktoré nie sú efektívne, nič z toho sa nejde diať, vláda svoj skutočný postoj ku konsolidácii dokonale zhrnula do jedinej vety, kto si chce pozrieť, nájde si ju na strane 19 v hlavnej knihe. Citujem: „Konsolidačný balík v celkovom objeme 1,5 % HDP," to je tých cca 1,9 mld., o ktorých som hovoril, „zároveň vytvára pri plánovanom znížení deficitu o pol percenta rozpočtový priestor pre priority vlády." Čiže ľudia sa proste zložili na to, aby vláda mala na svoje priority, ergo ďalšie a ďalšie nezmyselné rozdávanie, prejedanie financií, aj tých, čo mali slúžiť pre budúcnosť. Len zopakujem, ľudia to platia, ľudia, aj voliči SMER-u, aj voliči HLAS-u, aj voliči SNS, aj voliči všetkých ostatných strán. Najhoršia možná kombinácia, najhoršia možná kombinácia vo verejných financiách je, ak sa nezmyselné výdavky financujú zvyšovaním daní. A presne to sa, bohužiaľ, deje a bude diať celý budúci rok.
Ďalšou výhradou je arogancia vlády v priamom prenose. Ministerstvo financií jednoducho vyhlásilo schválené výdavkové limity za neplatné, jednoducho ich nerešpektovalo. Zákon však hovorí, že schválené výdavkové limity sú platné až do schválenia nových, je to veľmi podobné ako keby nová vláda vyhlásila, že zákony, ktoré boli prijaté počas predchádzajúcej vlády, jednoducho neplatia. Môžu tam byť rôzne právne názory, rešpektujem, ale ja to vidím takto.
Navyše rozpočtová rada už zverejnila nové vypočítané limity, ktoré po schválení v Národnej rade musí dodržať aj návrh rozpočtu. Koalícia tieto limity jednoducho ignoruje, pričom zákon hovorí, že by mala stiahnuť rozpočet, zabezpečiť súlad s novými limitmi a až následne rozpočet schvaľovať. To sme sa tu pokúšali včera, keď sme teda chceli zaradiť na rokovanie tie nové vypočítané limity, aby boli schválené ešte pred rozpočtom a následne ich rozpočet rešpektoval po úprave. Prečo? Možno tí, čo sme tu boli aj v minulom období, si pamätáme, ako sme bojovali pri minulom rozpočte, aby tie výdavkové limity boli v rozpočte, nie preto, že sme chceli robiť vtedajšej vláde zle, alebo že teraz chceme robiť tejto vláde zle. Je to schválený míľnik plánu obnovy a je to jeho zvrátenie, nasledovať môže niekoľko stomiliónová penalizácia, alebo nám môžu pozastaviť celý plán obnovy a odolnosti, to by sme zase raz boli, to by sme zase raz boli premiantom Európskej únie, bohužiaľ, samozrejme v tom negatívnom zmysle.
Vláda nerešpektuje ani vlastné predsavzatia zo svojho vlastného programového vyhlásenia vlády. Prioritou vlády v rámci rozpočtovej politiky je po tri a pol rokoch rozvratu verejných financií návrat k udržateľným verejným financiám s cieľom stabilizácie vývoja verejného dlhu v pomere k hrubému domácemu produktu. Toto nehovorím ja, toto je citácia z programového vyhlásenia vlády. Jednoducho vláda v tom predloženom rozpočte toto nijak neplní. Predložený návrh rozpočtu nijak nezlepšuje udržateľnosť verejných financií, ani krátkodobých, ani dlhodobých, ani o tých pol percenta, ktoré spomína stále pán minister a aj pán premiér. Nula. Ono to bude v realite dekonsolidácia a ono to bude veľmi rýchlo jasné a nebude to hovoriť nejaká politická strana, ale budú to hovoriť napríklad aj odborníci z EÚ.
Vláda hovorí o podpore hospodárskeho rastu, o podpore konkurencieschopnosti Slovenska, realita rozpočtu je, že tak ako je navrhnutý, tak ako sú navrhnuté hlavne tie príjmy dodatočné, je to jed pre hospodársky rast Slovenska, je to jed pre konkurencieschopnosť našej ekonomiky. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.12.2023 o 10:41 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:26

Gábor Grendel
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predseda.
Strany vládnej koalície sľubovali pred voľbami lacnejšie energie, po voľbách sa dostali k moci a na tento sľub akosi zabudli. Energie lacnejšie nebudú. Strany vládnej koalície sľubovali pred voľbami lacnejšie potraviny. Potom sa dostali k moci a aj na tento sľub akosi zabudli. Ani potraviny lacnejšie nie sú a nebudú. Zato budú drahšie pasy, občianskej preukazy, vodičské preukazy a všetky správne poplatky a súdne poplatky. Nič nie je lacnejšie, naopak, viac ako 900 rôznych poplatkov zdražie. A prečo? Aby strany vládnej koalície mohli zriadiť nové ministerstvo, zvýšiť počet štátnych zamestnancov o 13-tisíc, politicky ovládnuť nezávislé inštitúcie, vychýliť rovnováhu moci, oslabiť úrad prezidenta a koncentrovať moc do rúk vlády. Poslanecký klub hnutia Slovensko tomu asistovať nebude. Nepodporíme tento zákon a nenecháme sa kúpiť ponukou na voľné sviatky a budeme ďalej brániť spravodlivosť a právny štát. Každý jeden deň ďalšej existencie Úradu špeciálnej prokuratúry za to stojí. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.12.2023 o 11:26 hod.

Mgr.

Gábor Grendel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:26

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Blíži sa hlasovanie o kompetenčnom zákone. Strana SaS bude hlasovať proti. Máme na to viacero veľmi vážnych dôvodov. Spomeniem iba jeden kvôli krátkosti času. Takzvané právo veta pri vystavovaní licencií na vývoz zbraní sa presúva z ministerstva zahraničných vecí na ministerstvo obrany a problém je ten, že významne sa narúša systém bŕzd a protiváh, ktorý je dnes nastavený, a to z toho dôvodu, že dnes ministerstvo obrany je zároveň obchodník so zbraňami, má licenciu na obchodovanie so zbraňami, to je správne, to tak má aj byť, ale tým pádom nemalo by ministerstvo obrany rozhodovať samo o sebe, to správne už nie je. Preto je tam ministerstvo zahraničných vecí, ktoré má právo veta. Ja som to aj vysvetľoval v rozprave, považujem to za vážne narušenie systému bŕzd a protiváh. Preto my budeme hlasovať proti.
Mám ešte trochu času, dovoľte mi, najmä cteným kolegom z opozície povedať, že ak vedenie Národnej rady a koalícia sa znovu uchýlia k tomu, že nechajú, nechajú Národnú radu rokovať celú noc, to je zjavne tá nová parlamentná kultúra, ktorú Peter Pellegrini sľuboval. Ak sa teda také niečo stane, Alojz Hlina tu mal včera jeho food-truck, tak dnes o polnoci tam pribudne kapustnica, ktorú navarím, aby sme to tu vydržali, aby sme ukázali tejto, tomuto parnému valcu s tou jeho kultúrou slávnou, že naše odhodlanie brániť demokraciu je silnejšie ako, ako odhodlanie väčšiny koaličných poslancov, ktorí, a som aj presvedčený, že väčšina z nich nemá žiaden strach pre basou a podobne, že sú, že je aj veľa slušných ľudí medzi nimi, ale hrajú túto špinavú hru, no ale naše odhodlanie je silnejšie.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.12.2023 o 11:26 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:26

Milan Majerský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, milí kolegovia a kolegyne, Kresťanskodemokratické hnutie nezahlasuje za kompetenčný zákon. My sme mali naozaj jednoducho a žili sme v tom, že ide naozaj o odpolitizovanie štátnej správy, deje sa presný opak. Je to účelový zásah do kompetencií prezidentského úradu a tam, kde napríklad pri Úrade pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ktorý kontroluje, mimochodom, osem miliárd eur, kde sa to vždy dialo cez Národnú radu a cez prezidentský palác, teraz v podstate to bude mať v rukách vláda Slovenskej republiky. Preto odmietame takýto účelový zásah a v podstate pod rúškom vzniku nového ministerstva, ministerstva športu a cestovného ruchu sa nám dostáva na stôl veľa ďalších vecí, s ktorými jednoducho nesúhlasíme. Práve preto aj klub KDH s týmto súhlasiť nebude.
Áno, aj k tým ďalším veciam klub KDH chce byť konštruktívny, chce, aby sme mali aj pokojné, aj požehnané sviatky a na to je potrebných viac klubov. Preto by som aj touto cestou chcel požiadať všetkých poslancov, aby boli konštruktívni, aby mysleli na to, aby sme riešili rozpočet a aby aj tie sviatky, ktoré máme predo dvermi, boli aj pokojné, aj požehnané. Na to ale potrebujeme viacerých.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.12.2023 o 11:26 hod.

PaedDr. PhD.

Milan Majerský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:26

Martin Dubéci
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Dovoľte, aby som vás všetkých informoval, že klub Progresívne Slovensko bude hlasovať proti tomuto návrhu, asi vás to nikoho neprekvapuje, lebo sme to počas tejto dlhej rozpravy veľmi jasne a opakovane vraveli. To, čo nás ale prekvapuje, je to, že napriek tomu, že sme tu diskutovali o tomto návrhu niekoľko dní a nocí, tak sme sa stále nedozvedeli, aký je dôvod toho, že musíme zmeniť právne postavenie a potenciálnu nezávislosť Slovenskej informačnej služby. Stále sme sa nedozvedeli to, prečo musíme zmeniť nezávislosť a postavenie Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, a stále sme sa nedozvedeli to, prečo musíme napríklad zmeniť postavenie štatistického úradu.
Kolegovia, to nie je ani diskusia o tom, že či vaše argumenty sú dostatočne dobré, zaujímavé, správne, to je najmä diskusia o tom, že my ani netušíme, prečo to Národná rada má urobiť, prečo sa má na tom, na tejto veci uzniesť. A ja mám za to, že pokiaľ ani my nepoznáme nejaké základné argumenty, pokiaľ my nepoznáme základné fakty, tak by bolo od tohto orgánu nezodpovedné, aby tento návrh schválil a preto vás vyzývam, aby ste to nerobili.
Ďakujem veľmi pekne za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.12.2023 o 11:26 hod.

MSc

Martin Dubéci

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

11:41

Martina Holečková
Skontrolovaný text
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Ja chcem, po prvé, povedať, že aj na našu žiadosť, my sme prosili klub OĽANO, aby bolo stiahnuté toto hlasovanie a ďakujem teda aj kolegom, že stiahli svoj podpis. Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

20.12.2023 o 11:41 hod.

Mgr.

Martina Holečková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom