55. schôdza

1.2.2022 - 17.2.2022
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie

1.2.2022 o 15:35 hod.

Ing. PhD.

Jozef Hlinka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:24

Miroslav Žiak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Poslanec Stančík, však budem ti tykať, veď sme kamaráti aj mimo pléna, tak, Andrej, ďakujem, že si to takto zhrnul aj za stranu OĽANO, že v podstate si zopakoval tú moju výzvu a je to teda ten apel na teba a na mňa, aby si možno ty v strane OĽANO bol tým spojítkom, ktorý pomôže, aby sme našli, obrúsili tie posledné hrany, ktoré tam sú, a aby sme našli spoločnú reč vo všetkom, nehľadali presne tie rozdiely, ktoré máme, pozerali sa dopredu, ako spraviť Slovensko lepším a boli tou hrádzou proti extrémizmu, ktorou mala byť v roku 2016 strana SMER, strana SNS a MOST - HÍD. Tak buďme ňou my, konajme tak, seďme za tým rokovacím stolom, dotiahnime to do úspešného konca. Máme ešte dva roky na to, aby sme zo Slovenska spravili úspešnú krajinu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.2.2022 o 15:24 hod.

Ing.

Miroslav Žiak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:24

Miroslav Suja
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pán poslanec Stančík, na pána kolegu Benčíka zareagoval asi pred rokom váš koaličný kolega, koaličný poslanec. A upozornil práve on prvýkrát, aký vlastne ten váš kolega je. Kolega na kolegu. A presne vystihol jeho morálku a pokrivený charakter. Prečo ste boli vtedy ticho? Prečo ste sa vtedy nezastali všetci Benčíka? Lebo ten váš kolega, koaličný poslanec asi pred rokom povedal pravdu. Povedal pravdu presne o tom, čo ten Benčík na tom internete robí, ako prenasleduje ľudí, čo si o ňom myslí a povedal to na rovinu. Ale vtedy, pán kolega, ste bol ticho. Prečo? Nerozumiem. Zrazu po roku, po roku, keď to zaznelo od niekoho iného, že áno, je tu s tým problém, sedíme tu s takýmto človekom, tak vám to vadí a idete moralizovať. Ale keď váš kolega, koaličný poslanec poukáže na to, že Benčík nemá chrbtovú kosť, že má pokrivený charakter a že to je človek, ktorý v dôchodkovom veku objavil taja internetu a robí len zle, tak ste bol ticho. Pekne tichučko ste si tam sedel.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.2.2022 o 15:24 hod.

PaedDr. Mgr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:26

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Pán kolega Stančík, vo svojej rozprave ste poznamenal niektoré zaujímavé vety, a to, že sa chcete a považujete za vhodné sa ospravedlniť za konanie niekoho. Pán kolega, v prvom rade sa máte ospravedlniť slovenskému národu za to, čo na ňom páchate už dva roky. Za tú vašu neschopnosť a za to, že nie ste jednoducho spôsobilí vládnuť a nevyhovárajte sa na ťažkosť doby. Jednoducho ťažkú dobu žijú krajiny, ktoré sú okolo nás, ale aj ktoré sú okolo nás vzdialenejšie, a zvládajú to. Vy idete vlastnou cestou a idete si vlastným štýlom, ktorý je úplne chabý. Súhlasím s tým, že Národná rada Slovenskej republiky, ako ste veľmi pekne poznamenal vo svojej rozprave, by mala byť výkladnou skriňou a nie odpadom.
Pán kolega Stančík, pozrite sa do svojich radov, koľko toho odpadu ste pozbierali kadejako po chodníkoch, po uliciach a ako vás tento odpad, ktorému 85 % občanov Slovenskej republiky nieže nedôveruje, ale vyjadrili názor, že horšia vláda tu od dôb prechodu z jedného režimu na režim "demokratický" nebola. Čiže naozaj si nemyslím, že ospravedlňovať sa niekomu, kto zničil desiatky, stovky životov svojím primitívnym a chrapúnskym konaním, je niečo také, čo by znieslo nejakú štipku kritiky. Nie je poukazovanie ako poukazovanie a nie je udávanie ako udávanie. Čiže vo vlastných radoch si najprv treba upratať, pozametať si treba pred vlastným prahom vždy a potom treba nejakým spôsobom poukazovať, čo robí tá zlá nekonštruktívna opozícia a ako vy chcete zachrániť Slovensko.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.2.2022 o 15:26 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:28

Jana Bittó Cigániková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Kolega Stančík, keď budeš odpovedať, pripomeň, prosím ťa, pánovi Kočišovi, že tu sedíme preto, lebo pán Suja obvinil pána Benčíka, že je vrah, čo jednoducho nie je pravda. Obvinil takto napríklad aj mňa. Tiež to nie je pravda. A to je objektívne klamstvo, nie pravda. Ja som teda nedala podanie na výbor a vôbec sa nečudujem Jánovi Benčíkovi, že áno, ale ja som nedala, lebo ja mám takú skúsenosť zo života, keď si Andrej hovoril, tak mi to pripomenulo o tom správaní, ja som mala v živote takého psíka, srnčí ratlík to bol, Riki sa volal. Počúvajte, to bolo besné jak hovado, lebo on sa všetkého bál. On vyšiel z brány, idem ho venčiť, otvorím bránu, on sa tam postavil, presne jak pán Suja, takto, a začal štekať na všetko, čo sa pohlo, raz na dažďovú kvapku, prisahám. Viete prečo? Lebo ten pes sa strašne bál. Strašne. On sa všetkého bál. Dnes mám nemeckú dogu. Veľký sebavedomý pes, ktorý si je istý sám sebou, v živote nešteká, neútočí, je kľudný, s každým kamarát, úplne v pohode. Preto, lebo si je vedomý svojej sily, je si istý sám sebou a nepotrebuje útočiť.
Pán Suja, ja rozumiem, že vy ste ten Riki, a preto ja na vás teda nič podávať nebudem, len prestaňte takto besnieť. Neni to pekné. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.2.2022 o 15:28 hod.

Mgr. MBA

Jana Bittó Cigániková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:29

Ján Benčík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, Andrej. Iba chcem znovu zopakovať, že ma teda kvôli občanom, ktorí čakajú, že budeme riešiť akútne problémy a sledujú, že sa venujeme takejto hlúposti (povedané so smiechom), sa ospravedlňujem a nečakal som, že to tak dopadne, lebo musím zopakovať, dalo sa to vyriešiť jednou, jednou jedinou vetou. Namiesto toho som si tu vypočul ďalšie urážky, či už z úst poslanca Suju, Mazureka, ale aj Kočiša, ktorý práve tu opäť zopakoval, že som vraj zničil život stovkám mladých ľudí. No máte na to nejaké dôkazy, pán Kočiš, že to opakovane tuná tvrdíte? Ja sa obávam, že nie. Ten, kto ničí životy mladým ľuďom, sú ľudia práve ako vy, extrémisti, ktorých dostávate na scestie. Jeden z vás, ktorý bol na tej kandidátke ako aj vy, Marián Magát, je momentálne vzatý do väzby. Ten človek preukázateľne ničí životy mladým ľuďom, ktorý šírením neonacizmu, popieraním holokaustu, šírením absolútnych lží a nenávisti, ten ničí životy mladým ľuďom, a to je, to je človek z vašej sorty. Tak neobviňujte mňa, že ja ničím životy ľuďom. Životy mladým ľuďom ničíte vy. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.2.2022 o 15:29 hod.

Ján Benčík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:31

Andrej Stančík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Takže, pán Suja, vy ste asi hovorili o pánovi Linhartovi, ja som s tým jeho výrokom určite nesúhlasil, ale som to poriadne ani nezachytil, tuším, to bola faktická poznámka, na to sa ani reagovať nedá. Ja som zareagoval na to, na čo som reagovať mohol, a to bolo vaše o-spra-ve-dl-ne-nie, čo ste absolútne nepochopili ako 45-ročný človek, pánovi Benčíkovi, namiesto toho ste na neho brýzgali a kričali, čo je naozaj hodné toho dieťaťa, ktoré kričí a hádže sa o zem v supermarkete.
Pán Kočiš, veď kritika je v poriadku, ja sa, táto vláda samozrejme má mať, má byť kritizovaná, to je vaša, to je vaša rola ako opozície v podstate. No ja by som to od vás bral, kebyže vy dávate nejaké alternatívy, viete, kebyže poviete, že napríklad málo očkujeme, treba zvýšiť kapacity alebo čo, ale nie. Vy ste za tie dva roky ani jednu, ani jednu reálnu alternatívu nepredviedli. Akože vy ste nemali ani jeden návrh, ktorý by schválil možno nejaký študent prvého ročníka na lekárskej fakulte, nieto konzílium, že vy ste iba ako ten Riki dva roky tu štekali, štekali, štekali od rána do večera a nemali ste ani jednu, ani jednu reálnu alternatívu. Akože toto ako, to bolo konzílium, to bolo také internetové konzílium krčmových epidemiológov, čo tu bolo u vás. Takže toľko.
Pani kolegyňa Bittó Cigániková, to bol taký zaujímavý pohľad z veteriny, ja si myslím, že je to trošku aj na psychológiu, že býva naozaj často pravdou, že ľudia, ktorí si nie sú istí sami sebou, majú nejaké komplexy, sa potrebujú vyvršovať na druhých, čím väčšie a hlbšie tie komplexy majú, tým to agresívnejšie býva. A myslím, že slovo, meno Riki je možno nové pomenovanie na týchto dvoch poslancov.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.2.2022 o 15:31 hod.

Mgr.

Andrej Stančík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 15:33

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Vážený pán predsedajúci, kolegovia, kolegyne, dovoľte, aby som vám predstavil vládny návrh zákona, ktorého cieľom je zefektívniť výkon administratívnej finančnej kontroly tým, že sa bude môcť vykonávať na základe písomnej analýzy rizík.
Druhý cieľ je umožniť externalizáciu výkonu administratívnej finančnej kontroly a finančnej kontroly na mieste na iný orgán verenej správy.
Tretí cieľ je zjednodušiť niektoré procesné pravidlá výkonu finančnej kontroly a auditu, napríklad spôsob podpisovania výslednej dokumentácie z finančnej kontroly, stanovenie minimálnej lehoty na podávanie námietok, precizovanie definície zamestnanca, ako aj štvrtý cieľ, rozšíriť kompetencie auditujúceho orgánu, ktorým je ministerstvo financií a úrad vládneho auditu na ukladanie pokút za porušenie zákona o finančnej kontrole a audite. Výkon finančnej kontroly na základe písomnej analýzy rizík reflektuje najmä na zjednodušenia, ktoré zakladá nariadenie k implementácii fondov Európskej únie na nové programové obdobie 2021 - 2027, pričom v tejto súvislosti sa návrhom zákona novelizujú niektoré súvisiace právne predpisy, zákon o príspevku poskytovanom z EŠIF, zákon o finančných nástrojoch, zákon o mechanizme na podporu obnovy a odolnosti.
Kolegovia kolegyne, dovoľujem si vás požiadať o podporu tohto návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

1.2.2022 o 15:33 hod.

Mgr.

Igor Matovič

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 15:35

Jozef Hlinka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážený pán podpredseda vlády a minister financií, dovoľte mi, prosím, ako určenému spravodajcovi výboru predniesť spoločnú správu výborov Národnej rady o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o finančnej kontrole a audite.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade túto spoločnú správu výborov Národnej rady o prerokovaní vyššie uvedeného návrhu zákona.
Národná rada uznesením č. 1169 z 8. decembra 2021 pridelila vládny návrh zákona týmto výborom Národnej rady: výboru pre financie a rozpočet, ústavnoprávnemu výboru, výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Určila zároveň výbor pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
K predmetnému návrhu zákona zaujali výbory toto stanovisko:
Odporúčanie pre Národnú radu návrh schváliť s pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom výbor pre financie a rozpočet, ústavnoprávny výbor a výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
Z uznesení výborov uvedených pod bodom III. tejto správy vyplýva pozmeňujúci a doplňujúci návrh uvedený pod bodom IV spoločnej správy. Gestorský výbor odporúča o návrhoch výboru Národnej rady, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto: o bode spoločnej správy č. 1 hlasovať s návrhom gestorského výboru schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov odporúča Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť s pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom.
Spoločná správa výborov o prerokovaní vládneho návrhu zákona bola schválená uznesením gestorského výboru č. 283 z 31. januára 2022.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu, mňa, aby na schôdzi Národnej rady pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku.
Ďakujem, pán predsedajúci skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie

1.2.2022 o 15:35 hod.

Ing. PhD.

Jozef Hlinka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:39

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, milé kolegyne, kolegovia, dovoľte mi pár poznámok ku práve prerokovávanému návrhu zákona o finančnej kontrole a audite. Asi všetci intuitívne tušíme, čo od tohto zákona chceme. Finančná kontrola by mala ustrážiť zákonné a efektívne využívanie verejných zdrojov, teda zdrojov nás všetkých, ktorých sa museli najprv vzdať občania. Do tejto kategórie, samozrejme, rátam aj eurofondy, či prostriedky z plánu obnovy, pretože vždy je občan na začiatku, buď keď teda musel zaplatiť dane a odvody, alebo na konci, keďže všetky financie, ktoré si štát požičia, tiež jedného dňa splatia občania svojimi daňami. No a, samozrejme, po finančnej kontrole ešte všetci očakávame, aby bola efektívna aj v tom zmysle, aby zbytočne nebrzdila a nekomplikovala procesy.
Predložený návrh zákona bude mať pozitívny dosah na zníženie administratívnej záťaže pri čerpaní prostriedkov Európskej únie, nakoľko reflektuje implementáciu čl. 74 Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady EÚ z roku 2021 č. 1060, ktorým sa stanovujú spoločné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde a i ďalších fondov, a tedakde sa predpokladá vykonávanie kontroly na základe analýzy rizík.
Návrh zákona vytvára právny základ na overovanie poskytnutia verejných financií administratívnou finančnou kontrolou, len s tými skutočnosťami podľa § 6 ods. 4, ktoré budú určené na základe spomínanej písomnej analýzy rizík. Uvedená úprava sa zavádza najmä pre účely výkonu finančnej kontroly v oblasti implementácie fondov Európskej únie. Takýmto prístupom sa zefektívni proces výkonu administratívnej finančnej kontroly, nakoľko sa zníži administratívna záťaž zamestnancov orgánov verejnej správy, ktorí túto kontrolu vykonávajú. Zefektívnenie výkonu finančnej kontroly zabezpečí aj navrhovaná možnosť podpisovať v odôvodnených prípadoch návrh správy, prípadne návrh čiastkovej správy na mieste len jedným zo zamestnancov orgánu verejnej správy, ktorý vykonal finančnú kontrolu. Podľa súčasnej právnej úpravy sú potrebné podpisy všetkých zamestnancov orgánu verejnej správy, ktorí dané kontroly vykonali, napr. toto tiež zvykne zdržovať a predlžovať celý proces.
Ďalším cieľom návrhu zákona je taktiež upraviť možnosť externalizácie výkonu administratívnej finančnej kontroly a finančnej kontroly na mieste. Touto navrhnutou úpravou sa umožní vykonávať administratívnu finančnú kontrolu iným orgánom verejnej správy, ak tak ustanovia osobitné predpisy. Zároveň sa takisto v predloženom návrhu zákona precizujú niektoré ustanovenia procesných pravidiel výkonu finančnej kontroly a auditu.
Venujem pár slov finančným vplyvom tohto zákona. Drobný, pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy vyplýva zo vzniku nového právneho titulu na uloženie pokuty podľa § 28 ods. 5 návrhu zákona. Pokuta je teda za nedodržanie povinnosti správcov kapitoly štátneho rozpočtu, samozrejme však teda bude mať hlavne, alebo mala by mať hlavne preventívny charakter a nijako sa nepredpokladá jej plošné ukladanie.
Ešte pár slov k tým pokutám. Pokuty sú príjmom rozpočtu kapitoly ministerstva financií, zároveň budú rozšírené prípady, v ktorých príjem z pokút bude príjmom štátneho rozpočtu namiesto aktuálne platného stavu, kým bol príjmom rozpočtu toho orgánu verejnej správy, ktorý vykonal finančnú kontrolu alebo audit. Vzhľadom na charakter úloh, teda fakultatívnosť uloženia pokuty nie je možné v súčasnosti presne kvantifikovať výšku príjmov rozpočtu verejnej správy, ale, samozrejme, toto nie je o tom, len teda, že nejaký drobný vplyv tam môže byť.
Poďme k výdavkom. Výdavky vyplývajúce z realizácie návrhu zákona budú zabezpečené v zmysle existujúcich, teda schválených limitov jednotlivých kapitol na príslušný rozpočtový rok, bez zvýšených požiadaviek na rozpočet verejnej správy. Ak by sme chceli presne identifikovať, v súčasnosti to nie je možné, teda presne kvantifikovať celkovú výšku výdavkov vyplývajúcich z realizácie návrhu zákona, nakoľko teda nie je vopred známy počet finančných kontrol, ktoré budú realizované inými poverenými orgánmi verejnej správy. V prípade, ak má orgán verejnej správy dostatočné vlastné, odborné, personálne kapacity na výkon administratívnej finančnej kontroly, resp. finančnej kontroly na mieste, orgán verejnej správy nie je oprávnený použiť inštitút externalizácie vzhľadom na dodržanie hospodárnosti, efektívnosti, účelnosti a účinnosti nakladania s verejnými financiami. Čiže veľmi jednoducho povedané, ak má, ak má orgán kapacity, tak musí využiť vlastných ľudí. Až v odôvodnených prípadoch je možné využiť inštitút externalizácie, a to na základe úpravy v osobitnom právnom predpise. Skutočnosťou, že auditujúci orgán sa stane tzv. univerzálnym správnym orgánom v tých prípadoch, keď nie je určený správny orgán na ukladanie pokút, nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, nakoľko sa nepredpokladá navyšovanie personálnych a administratívnych kapacít.
Bol tu spomínaný podpis, tak ešte by som sa možno zastavil pri, skôr zo zaujímavosti, pri samotnom podpise. Je to, je to teda v návrhu bod 2 § 2 písm. c). Zavádza sa definícia formu, pojmu podpis, v zmysle ktorej sa teda podpisom pre účely tohto zákona rozumie vlastnoručný podpis, ale aj kvan, kvan (rečník si odkašľal), pardon, kvalifikovaný elektronický podpis, alebo obdobný, preukázateľný podpisový záznam v elektronickej podobe, ktorý nahrádza vlastnoručný podpis, ktorý umožňuje jednoznačnú preukázateľnú identifikáciu osoby, ktorá podpisový záznam vyhotovila. Znamená to, že na účely elektronického výkonu finančnej kontroly alebo auditu sa pri relevantných dokumentoch uznáva okrem kvalifikovaného elektronického podpisu, toho základného elektronického podpisu aj forma elektronického podpisu v podobe podpisového záznamu, ktorý však ale musí umožňovať jednoznačnú, preukázateľnú identifikáciu osoby, ktorá podpisový záznam vyhotovila. Uvedené súvisí najmä s dlhodobým trendom elektronizácie verejnej správy, pričom využívanie aj iných podpisových záznamov u zamestnancov vykonávajúcich finančnú kontrolu má napomôcť k zefektívneniu výkonu finančnej kontroly, resp. auditu. Čiže dúfajme, že aj tu sa posunieme už do doby elektronickej, nielen tej papierovej.
Ako podpisový záznam zodpovednej osoby môže byť akceptované aj overenie osoby prostredníctvom informačného systému, ak má osoba, ak osoba na prístup využíva osobný prístupový kód, prístupové meno, heslo alebo šifrovací kód. Čiže vtedy, ak je ju možné jednoznačne a preukázateľne identifikovať, túto zodpovednú osobu. Takúto formu elektronického podpisu je možné využiť aj pri zachovaní podmienky vytvorenia dostatočných materiálno-technických podmienok v prostredí orgánu verenej správy, a to najmä autenticity, integrity a nepopierateľnosti vykonania finančnej kontroly. Musí byť teda možné jednoznačné a nespochybniteľné určenie osoby, ktorá finančnú kontrolu vykonala. Do takej tej pár slovami v praxi, no keď sa robí home office, tak vlastne dá sa to takto cez tieto prístupy celé zrýchliť a netreba čakať na papierové podpisy na tlačenie, takže mohlo by to pomôcť.
Ešte by som sa pristavil pri výbore pre vnútorný audit a vládny audit, kde tiež predmetný návrh zákona robí drobné zmeny. Je to inak bod 16 a 17 § 11 ods. 1 a ods. 2. Rozširuje sa členstvo vo výbore pre vnútorný audit a vládny audit, a to o zástupcu Národného bezpečnostného úradu, zástupcu Úradu pre dohľad nad výkonom auditu, zástupcu Slovenskej komory audítorov a tiež aj zástupcu Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky, ktorý zároveň vymení v pozícii predsedu výboru zástupcu ministerstva financií. Nové zloženie výboru by malo napomôcť nezávislému zabezpečeniu novej kompetencie, ktorú tento výbor práve dostáva, a teda to je vypracovávanie odporúčaní k výkonu auditu pre správcov kapitoly štátneho rozpočtu a auditujúci orgán.
Výbor prostredníctvom svojich nezávislých odborných členov môže vyjadrovať v nadväznosti na prijaté podania smerovanie voči dodržiavaniu procesných pravidiel pri výkone auditu oprávnenou osobou v procesnej stránke auditu formou odporúčaní pre správcov kapitoly štátneho rozpočtu a auditujúci orgán. Samozrejme, podrobnosti k tejto činnosti výboru budú upravené v samotnom štatúte výboru.
Záverom chcem povedať, že aj najlepšie zákony sú len také, ako v ich litere, ale aj duchu, ako ich aplikujú ľudia, či úradníci, či experti, ale aj my politici. Že je čo zlepšovať, vnímame jednoznačne z výsledkov práce OČTK, ale pomaly už aj z právoplatných rozhodnutí súdov. Verím, že aj tento zákon pomôže, aby tuto na Slovensku sme fungovali transparentnejšie a efektívnejšie.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.2.2022 o 15:39 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:50

György Gyimesi
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán podpredseda. Ja snáď na úvod nadviažem na môjho predrečníka, predsedu výboru Viskupiča, o tom ako hospodári tento štát za ministrovania Igora Matoviča. V januári 2022 dosiahol, dosiahol štátny rozpočet príjmy vo výške 1,3 miliardy euro a výdavky vo výške 1,196 milióna eur, čiže 1 miliarda 196 miliónov, čiže máme prebytok 123 milióna euro. A ak sa bavíme o tom, že či chceme tento štát spravovať spravodlivo a hospodárne, tak toto je, si myslím, že jasný dôkaz toho, že to myslíme vážne a ja držím pánovi ministrovi palce, aby takéto čísla boli aj ku koncu roka.
Tieto čísla nesúvisia len s auditom alebo zákonom o audite, ktorý teraz prejednávame, ale aj tento zákon je jedným z nástrojov toho, aby ten audit a kontrola prebiehala tak, ako prebiehať má, a nielen na oko, ako to bolo počas uplynulých vlád, kedy vieme, že ministerstvo financií a finančná správa tu neboli na to, aby plnili štátny rozpočet, ale aby plnili vrecká oligarchov. Toto sa tiež zmení a tento zákon k tomu prispeje celkom určite.
Dovoľte mi preto, aby som precizoval tento zákon týmto pozmeňujúcim návrhom, ktorý sme pripravili aj s viacerými kolegami koalície, ktorý okrem toho, že v bodoch 1 a 2 s ohľadom na princíp právnej istoty precizuje ustanovenia, ktoré majú súvis s nariadením Európskej únie alebo Európskej komisie, tak má tu aj veľmi významný, významný vplyv, a to sú, to je bod, bod 3, ktorým sa posunie účinnosť tohto zákona z toho titulu, aby finančná správa mala dostatok času na to, aby vedela urobiť poriadnu kampaň a aby vedeli sa pripraviť na realizáciu tohto zákona.
Pokiaľ ide o ďalšie, ďalšie zmeny v novelizácii tohto zákona, by som podčiarkol aj, aj to, aby sme, aby sa správcovská spoločnosť, ktorá doteraz mohla pôsobiť, sa zmenila na právnickú osobu podľa, podľa iného osobitného predpisu, na ktorý tento novelizačný bod odkazuje. A pokiaľ ide o, o ďalší veľmi významný, významný bod, ktorým novelizujeme tento zákon, je aj právomoc, zakotvenie právomoci vlády rozhodnúť o určení konkrétneho prijímateľa, ktorým bude možné poskytnúť prostriedky mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti, na realizáciu reformy alebo investícií plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky, hovoríme o hnuteľnom majetku, ktorý sa bude môcť presúvať do ich vlastníctva. Preto mi dovoľte, aby som teraz pristúpil k prečítaniu pozmeňujúceho návrhu a (zaznel gong), ďakujem pekne.
Čiže by som pristúpil k prečítaniu pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Györgya Gyimesiho, Milana Vetráka, Juraja Šeligu a Jozefa Hlinku k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 755.
Vládny návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, sa mení a dopĺňa takto:
1. V čl. I bode 9 poznámka pod čiarou k odkazu 18) znie:
18) Čl. 4 a 23 nariadenia (EÚ) č. 1299/2013. Čl. 9 a 46 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/1059 z 24. júna 2021 o osobitných ustanoveniach týkajúcich sa cieľa Európska územná spolupráca (Interreg) podporovaného z Európskeho fondu regionálneho rozvoja a vonkajších finančných nástrojov (Ú. v. EÚ L 231, 30. 6. 2021).".
Bod 2. V čl. I bod 10 znie:
„10. Poznámka pod čiarou k odkazu 18a) znie:
18a) Čl. 4 a 23 nariadenia (EÚ) č. 1299/2013.
Čl. 83 nariadenia (EÚ) č. 1306/2013 v platnom znení.
Čl. 9 a 46 nariadenia (EÚ) 2021/1059".".
Bod 3. Za doterajší čl. I sa vkladá nový čl. II, ktorý znie:
„Čl. II
Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 331/2011 Z. z., zákona č. 332/2011 Z. z., zákona č. 384/2011 Z. z., zákona č. 546/2011 Z. z., zákona č. 69/2012 Z. z., zákona č. 91/2012 Z. z., zákona č. 235/2012 Z. z., zákona č. 246/2012 Z. z., zákona č. 440/2012 Z. z., zákona č. 218/2013 Z. z., zákona č. 435/2013 Z. z., zákona č. 213/2014 Z. z., zákona č. 218/2014 Z. z., zákona č. 333/2014 Z. z., zákona č. 361/2014 Z. z., zákona č. 130/2015 Z. z., zákona č. 176/2015 Z. z., zákona č. 252/2015 Z. z., zákona č. 269/2015 Z. z., zákona č. 393/2015 Z. z., zákona č. 447/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 298/2016 Z. z., zákona č. 339/2016 Z. z., zákona č. 267/ 2017 Z. z., zákona č. 344/2017 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 213/2018 Z. z., zákona č. 368/2018 Z. z., zákona č. 35/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 369/2019 Z. z., zákona č. 390/2019 Z. z., zákona č. 46/2020 Z. z., zákona č. 198/2020 Z. z., zákona č. 296/2020 Z. z., zákona č. 312/2020 Z. z., zákona č. 416/2020 Z. z., zákona č. 421/2020 Z. z., zákona č. 45/2021 Z. z., zákona č. 395/2021 Z. z. a zákona č. 408/2021 Z. z. sa mení takto:
1. V § 165m ods. 1 sa slová „30. júna 2022" nahrádzajú slovami „30. septembra 2022".
2. V §165m ods. 2 a 3 sa slová „28. februára 2022" nahrádzajú slovami „30. júna 2022". Doterajšie články sa primerane prečíslujú.
Tento článok nadobúda účinnosť dňom 27. februára 2022, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti zákona pri spracúvaní čistopisu schváleného zákona.
Bod 4. V doterajšom čl. II bode 1 poznámka pod čiarou k odkazu 37a) znie:
37a) Čl. 125 nariadenia (EÚ) č. 1303/2013 v platnom znení.".
Bod 5. V čl. III sa pred doterajší bod 1 vkladá nový bod 1, ktorý znie:
„1. V § 3 písm. j) sa slová „správcovská spoločnosť podľa osobitného predpisu,8)" nahrádzajú slovami „právnická osoba podľa osobitného predpisu,8)''.
Poznámka pod čiarou k odkazu 8) znie:
8) § 27, 31a a 31b zákona č. 203/2011 Z. z. v znení neskorších predpisov.".
Doterajšie body 1 a 2 sa primerane prečíslujú.
Bod 6. V čl. IV sa za doterajší bod 1 vkladajú nové body 2 a 3, ktoré znejú:
„2. V § 12 sa odsek 1 dopĺňa písmenom c), ktoré znie:
„c) prijímateľ určený rozhodnutím vlády, ktorý je v zriaďovateľskej alebo zakladateľskej pôsobnosti ústredného orgánu štátnej správy alebo je právnickou osobou zriadenou zákonom alebo právnickou osobou zriadenou na základe zákona, a ktorý vykonáva úlohy, na ktoré sa poskytujú prostriedky mechanizmu na účely dosahovania míľnikov a cieľov plánu obnovy.".
Bod 3. § 13 sa dopĺňa odsekom 8, ktorý znie:
„(8) Na účely plnenia a dosahovania míľnikov a cieľov12) určených v pláne obnovy sa pri prevode výpočtovej techniky ako hnuteľného majetku štátu nadobudnutého z prostriedkov mechanizmu nepoužije osobitný predpis.21a) Nadobúdateľom hnuteľného majetku štátu podľa prvej vety môže byt' len fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá spĺňa podmienky plánu obnovy na poskytnutie tohto hnuteľného majetku štátu. Nadobúdateľ musí dodržať účel prevodu počas dohodnutej doby. Správca majetku štátu je oprávnený prevod hnuteľného majetku štátu podľa prvej vety zabezpečiť aj prostredníctvom právnickej osoby, ktorá nie je správcom majetku štátu, a to na základe písomnej zmluvy, v ktorej dohodne najmä rozsah a spôsob prevodu a použitia tohto hnuteľného majetku štátu v prospech nadobúdateľa.".
Poznámka pod čiarou k odkazu 21a) znie:
"21a) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov.".".
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
Toto je celý pozmeňujúci návrh.
Ďakujem za slovo, pán podpredseda, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.2.2022 o 15:50 hod.

PhDr. PhD.

György Gyimesi

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video