55. schôdza

1.2.2022 - 17.2.2022
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie spoločného spravodajcu

9.2.2022 o 18:23 hod.

Mgr. MHA, MPH

Monika Kavecká

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:23

Monika Kavecká
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán minister, vážený pán predsedajúci, vážené pani kolegyne, páni kolegovia, dovoľte, aby som vystúpila v záverečnom slove. Nechcem vás oberať o čas, ale táto téma je naozaj taká dôležitá a citlivá, že teda musím sa vyjadriť v tom záverečnom slove, aby sme to trošku pochopili aj z toho pohľadu praktického, aj z toho teoretického.
Mám tri tézy. Terminológia vzdelávania, uplatnenie sa v praxi. V názve... názvoslovie, samotná terminológia, už to tu odznelo, že v podstate naozaj za tou profesiou sestra, sestra je niečo, je nejaký príbeh, odborná spôsobilosť, je to niečo, čo je roky rokúce u nás zaužívané. Aby sme povedali na úvod, zdravotná sestra v terminológii ošetrovateľstva sa nepoužíva od roku 2004. To neexistuje. Sestry sa na to možnože už aj hnevajú mnohé, pretože naozaj odbor ošetrovateľský zdravotná sestra neexistuje. To je jedna vec.
Je toľko tu zavádzajúcich informácií, že je dobré, aby sa na tejto pôde to konečne možno aj vysvetlilo.
Druhá vec. V rámci tej terminológie vás chcem poprosiť, že v podstate vnímajte to aj z tej strany, nie z tej sesterskej a pacientskej, ale všeobecne aj z tej vzdelanostnej. My ponúkame niekomu profesiu, ktorá má určité indikácie, aby teda musela splniť nejaké tie podmienky základné, tých 4 600 hodín odbornej prípravy, nie praxe. To znamená teoretickej a praktickej časti a dokopy je to 4 600 hodín.
Ja som sama absolventka strednej zdravotníckej školy, kde som v 80. rokoch nastúpila na túto školu, a bola to vysoko prestížna škola, kde sa naozaj robili prijímačky, a dostalo sa tam len pár, pár tých uchádzačiek vlastne o to štúdium, lebo bolo to naozaj so samými jednotkami. Bol väčší problém sa dostať na strednú zdravotnícku školu ako na gymnázium. A toto všetci my vieme, ale to boli roky osemdesiate. Na jednej strane nechceme, aby sme sa pozerali do minulosti, aby sme sa pozerali do budúcnosti, ale na druhej strane vám to musím všetko ozrejmiť, pretože je to tak dôležité, aby sme to jasne pochopili. Preto to možnože tá laická verejnosť nechápe, pretože sa nikdy o to nezaujímala, je to téma tej stavovskej organizácie, tej, toho sesterstva. A nie také, že v podstate nechápeme, prečo sestry s vysokou školou, bez vysokej školy, my máme v tom jasno, my neútočíme na stredného zdravotníckeho pracovníka v zmysle zdravotníckeho asistenta, pretože ho my ho potrebujeme, je to náš najbližší kolega. Len realita je taká napriek tomu, že od koľkých, od koľkátych rokov je už vlastne zdravotnícky asistent na trhu a produkuje sa ročne na štúdiách, my ich nemáme v praxi. A viete, prečo ich nemáme v praxi, no preto, že proste ten systém to neumožňuje, pretože nie sú peniaze ani na tých zdravotníckych asistentov.
My sa tu tvárime, teraz keď ich, zdravotníckych asistentov, premenujeme na praktickú sestru, že tam bude obrovský záujem. Nie, realita v praxi je, že v podstate prichádzajú do praxe a zistia, že v podstate tá ťažká pomáhajúca profesia nie je adekvátne ani spoločensky, ani ekonomicky, ani statusovo ohodnotená. Ta to už nehovoríme o tom, že v podstate oni sami vidia, že vzdelanostne sa aj boja v tej praxi byť, pretože ak majú zobrať túto obrovskú zodpovednosť za tieto kompetencie, tak, samozrejme, že chcú byť ohodnotené, ale aj adekvátne na to vzdelanostne pripravené.
Ďalšia vec. Keď si porovnáme štúdium na stredných zdravotníckych školách, prechádzam ku vzdelávaniu, štúdium súčasné na stredných zdravotníckych školách, kde vlastne vychádza vlastne z toho študijného odboru teraz už zdravotnícky asistent, predtým od roku 2018, nie od roku 2000, ale od roku 2018, vlastne tí prví absolventi tohoto odboru - aj zdravotnícky asistent, aj praktická sestra - majú najväčšie uplatnenie a najväčší záujem majú o štúdium ošetrovateľstva na fakultách ošetrovateľstva. To sú jednotlivé dáta z fakúlt ošetrovateľstva, čiže my tu nehovorme o tom, že tu nemajú tí ľudia záujem, že nechcú študovať, práveže chcú, lebo v súčasnej dobe každý mladý človek na Slovensku, si myslím, že chce študovať, a vieme o tom, že aké máme počty študentov na vysokých školách.
A nie pravda, že chrlíme obrovské množstvo, práveže máme taký slabý limit na fakultách ošetrovateľstva, a pán minister mi to potvrdí, že sú to mizivé čísla, ktoré sú obrovský problém. Keby sme navýšili štúdiá, počty na fakultách ošetrovateľstva, tak to sa premietne do praxe. Budeme úplne spokojní, pretože so stredných zdravotníckych škôl vyštuduje zdravotnícky asistent, ktorý ide do praxe, lebo ešte nevie, čo ho ešte možno čaká. A keď sa mu táto práca zapáči, je možnosť - a toto zase apelujem aj na ten vzdelanostný systém na ministerstvo školstva, že v podstate sa už pre zdravotnícke povolania znížili kvóty štúdia, dĺžky štúdia popri zamestnaní pri... práve pri fakultách ošetrovateľstva zo štyri na tri pri bakalári. Prečo nemôžeme mať v systéme nemocničnom, zdravotníckom to, že proste príde zdravotnícky asistent a my si ho už v podstate ako, ako zamestnávateľ nakontrahujeme, že mu umožníme študovať, zabezpečíme si kontinuitu, zabezpečíme si to, že do budúcna bude v tej práci, a ho udržíme v systéme. Toto je presná len tá časť, ktorú hovoríme.
My sme si tu postavili iba A - zmeníme terminológiu, nič iné sme nezmenili - a tuto je tá obava od tej sesterskej obce. Viete prečo? Pretože posledných 10 rokov vlastne sa diala v tejto oblasti iba krivda, nič iné. Len sa uberalo na normatívoch, uberalo sa na plate, uberalo sa na statuse a nič ďalej sa nedialo. Tak prečo by mali sme teraz veriť, že sa to zmení týmto? Pretože tak ako to tu odznelo, odznelo to aj od pani predsedníčky výboru, že skutočne tá sestra je veľmi lákavá pre zamestnávateľa v tom zmysle, či už praktická sestra, alebo asistent, lebo naplnia, zase obídením zákona napĺňa tie normatívy napríklad na tých ambulanciách. Ale ja som hlboko presvedčená, že toto prínos pre pacienta na ambulanciách nedonesie v tomto ponímaní.
My tu hovoríme o vysokých školách sesterských, teda vlastne fakultách ošetrovateľstva, ktoré sa nemôžu nikdy stať manažérkami, ktoré neprejdú praxou. Pri vedúcej sestre je to desaťročná prax. Čiže tu nezavádzajme verejnosť, že sestry s vysokou školou sú lenivé, nemajú záujem o povolania, chcú len riadiť personál, to nie je pravda. To je skutočne, to ako, to je zavádzanie verejnosti, pacientov aj, aj poslancov Národnej rady. Viete, ono sa to, presne sa to hovorí tak, že so všetkým súhlasím, pán minister, ale, bohužiaľ, nedá sa. Toto je to, čo je tu opäť to traumatizujúce pre ten stav, že áno, toto chlácholenie, tých posledných desať rokov my všetci súhlasíme. Keď sa schvaľovala praktická sestra v minulosti a pani predsedníčka, máme tým, toho svedkom, kde išla jasne po tom, že áno, zmeníme tú terminológiu. A ona to aj priznala teraz, že mala iný názor. Ale my sme ten názor nikdy nezmenili. A ja ho ani nikdy nezmením, pretože je to naozaj o tom, že, že stojíme si za tým svojím, pretože z minulosti už čerpáme tie poznatky, kde skutočne sa len diali krivdy a boli to sľuby.
Preto nechcem z tohoto titulu aj z tohoto miesta nikomu nič sľubovať, ale chcem vám to iba ozrejmiť, že prečo vás prosím o to, a by sme teraz zahlasovali za ten môj pozmeňujúci návrh a dali tej sesterskej obci ten čas na to, aby povedala si, áno, vy ste v programovom vyhlásení vládu, vlády sľúbili, že to zmeníte, lebo my sme to urobili. A teraz ich zase ideme klamať?! Ideme to opäť vrátiť pod rúškom toho, no nemáme sestry, no tak to zmeňme. To je zasa len to obchádzanie, nezmenili sme normatívy, lebo nemáme s kým bojovať, áno, pán minister má pravdu, že nemáme mužstvo, ale takýmto spôsobom, zalepením náplaste bez liečby to nevyriešime. Ako to je len taká paliatívna liečba, udržiavanie toho klinického ako keby som povedala, že stavu.
Pán poslanec Kočiš tu hovoril o pozdvižení, toto nie je pozdviženie, toto nie je o tom, že my ideme robiť vojnu a burcovať proste zdravotníctvo preto, lebo sa nám mení názor. Tu je vážna obava o tom, že jednoducho sa bude rátať s tými sestrami do norma... s praktickými sestrami, pardon, do normatívov a bude sa zase obchádzať vyhláška o normatívoch, bude to zase o tom, ako sa to teraz deje, pretože tie normatívy sú do dnešného dňa neni naplnené.
Porušujú sa, porušujú sa strašným spôsobom. Nikto za to neni postihnutý, nikto, lebo to nie je v zákone, je to kvázi len nariadenie alebo vyhláška, čo je tiež veľmi smutné, a vymožiteľnosť tohto práva je nemožná.
A samotné uplatňovanie v praxi je také ako taká Potemkinova dedina. My zmeníme názvoslovie, na jednej strane zvýšime záujem – iba záujem –, lebo to reálne odzrkadlenie na tých počtoch študentov nie je preukázateľné, pretože to je zase tá mylná informácia alebo taká trochu zavádzajúca, myslím si, že nie úmyselná, ale možnože taká, nechcem to povedať, že akože navádzajúca informácia, aby sme zvýšili ten počet študentov, že keď to odznie v médiách, že sa nám zvýšil záujem, že to je naozaj aj realita. No nie je to realita. My nemusíme takto hneď meniť názvoslovie, akože nevidím, prečo to potrebujeme. Kto na to tlačil? Pretože ak povedie... poviete, že slovenská, teda stredné zdravotnícke školy, asociácia 29 stredných zdravotníckych škôl, tak tomu nerozumiem, lebo parita nás nepustí. Tu máme 30-tisícovú obec sestier a tu máme 29 stredných zdravotníckych škôl. To je nepomer. Keby na to tlačila proste Komora medicínsko-technických pracovníkov, pochopím, pretože tie praktické sestry prídu do praxe, ale oni nebudú ani registrované sestry, oni sa nezaradia. Aký honor? Oni sú stále v inej komore.
To je množstvo problémov, o ktorých by sme tu mohli rozprávať do rána. Ja vás preto prosím, aby sme nepodporili názvoslovie praktická sestra – asistent, pretože to len vzbudí v tých sestrách opäť nedôveru v ministerstvo zdravotníctva, v poslancoch Národnej rady, pretože robíme jeden kotrmelec za druhým. Ak to raz zmeníme a vieme, prečo sme to zmenili, tak nemôžeme im to teraz brať. Je to nefér a je to zavádzajúce a klamlivé. A my sa máme pod to podpísať? Určite nie! Akože ak nás na jednej strane všetci chápete, tak prečo to nemôžeme urobiť? Pretože je to o tom, že v podstate k pacientovi to nič neprinesie v tom zmysle, že navýšenie, hneď neprinesie. Ale súhlasím s tým, že čo mu prinesenie, už aby sme len zastavili exodus sestier. A to urobíme naozaj skutočne len tým, že zvýšime finančné ohodnotenie oproti krajinám, ktoré s nami tesne susedia, či už je to Česká republika, Poľsko, Maďarsko, Rakúsko už ani nehovorím. V samotnom Rakúsku je 8-stupňové ošetrovateľstvo, tam majú jasne pomenované každý, každý post, každú profesiu a aj adekvátne uplatnenie v tom nemocničnom prostredí, v tej ústavnej zdravotnej starostlivosti, v ambulantnej zdravotnej starostlivosti. Je to tam jasne dané, nikoho neklameme, teraz klameme tých mladých ľudí, že budú praktické sestry – asistenti. Čo si majú z toho vybrať, pomlčku? Ako skutočne zavádzame, potom klameme aj samotnú sesterskú obec, lebo ich názov sestra v podstate je zneužitý.
Na čo? Na motiváciu? Nie, naopak. Ja navrhujem, naozaj aby sa nepokračovalo v tomto, v tej terminológii, aby bolo vlastne ten pozmeňujúci návrh môj prijatý, adekvátne ku tomu nech vyvinieme my tlak na to, aby sa zvýšili platy zdravotníckych pracovníkov, a keď to bude stabilizačné, potom môžeme pristúpiť k názvosloviu, ktoré, pre ktoré sa vysloví všeobecný súhlas. Naozaj, sesterský asistent, asistent alebo proste len nedávajme tam slovo sestra, lebo to zneužívame samostatnú profesiu sestra. Tak ako by sme nikdy v živote nezneužili slovo lekár, aby po strednej škole mohol byť niekto praktický, nepraktický, nechcem to tu dehonestovať, pretože to zlé ide aj z mojich úst, nechcem sa ku tomu vyjadriť.
Ale ešte raz vás prosím, v tejto ťažkej situácii, po tom všetkom, čo tie sestry za posledných desať rokov prežili, ako bojovali za svoje práva a nikto ich nepočúval, prosím vás, začnime ich počúvať. Ďakujem veľmi pekne.
Ešte vám, vás poprosím... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Blanár, Juraj, podpredseda NR SR
Hlasovanie, vás poprosím.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

9.2.2022 o 18:23 hod.

Mgr. MHA, MPH

Monika Kavecká

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 18:25

Monika Kavecká
Skontrolovaný text
Hlasovanie bude v piatok o 11.00 hod.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

9.2.2022 o 18:25 hod.

Mgr. MHA, MPH

Monika Kavecká

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Uvádzajúci uvádza bod 18:40

Andrej Doležal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky uviesť vládny návrh zákona, ktorý... ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 669/2007 Z. z. o jednorazových mimoriadnych opatrenia v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162 o katastri nehnuteľností v znení neskorších predpisov.
V súvislosti s potrebou zefektívnenia a optimalizácie procesov pri výstavbe diaľničnej siete ako dôležitého predpokladu sociálno-ekonomického rozvoja našej krajiny sa navrhujú legislatívne opatrenia smerujúce k akcelerácii jednotlivých procesov a k zefektívneniu a zjednodušeniu niektorých konaní týkajúcich sa výstavby diaľnic, tak aby sa zabezpečil náležitý a včasný prínos plánovaných spoločenských benefitov výstavby diaľničnej siete zadefinovanej v prílohe k tomuto zákonu.
Dámy a páni, som častokrát kritizovaný za rýchlosť alebo skôr pomalosť, ako budujeme diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, preto prinášame tento vládny návrh zákona, ktorým prípravu našej strategickej infraštruktúre, infraštruktúry vieme významne zrýchliť. A jedným z tých prvých krokov, alebo je tam viacero bodov, ktorými tieto procesy chceme zrýchliť, jeden, ten najdôležitejší je ten, že investor nemusí počkať, alebo investor, v tomto prípade NDS nemusí počkať až na právoplatnosť udelenia stavebného povolenia alebo procesu zmeny stavby pred dokončením, ale môže pokračovať vo výstavbe, samozrejme, na svoje riziko.
Ďalšiu dôležitú vec prinášame a to je zákonné vecné bremeno v súvislosti s prekládkou niektorých, niektorých sietí, s ktorými sa stretávame pri výstavbe diaľnic, elektrické vedenia, plynovody a podobne.
Ďalší bod, významný, obligatórne zlúčenie kolaudačného konania s konaním o zmene stavby pred dokončením.
Je tam viacero a viacero iných bodov a zlepšení, ale už z tých skúseností, ktoré máme, táto úprava zákona môže v niektorých prípadoch zrýchliť prípravu výstavby diaľnice aj o viac ako jeden rok, preto si vás dovoľujem požiadať a poprosiť o podporu tohto vládneho zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

9.2.2022 o 18:40 hod.

Ing.

Andrej Doležal

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:43

Peter Vons
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, ďakujem, že sme to stihli ešte dneska. (Povedané so smiechom.)
Vážené kolegyne, kolegovia, predkladám spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 669/2007 Z. z. o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností v znení neskorších predpisov, je to tlač 745 a sme v druhom čítaní. Na... Pardon, v druhom čítaní.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1098 z 24. novembra 2021 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru a výboru pre hospodárske záležitosti. Určila zároveň výbor pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch. Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Návrh zákona odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
- ústavnoprávny výbor uznesením č. 432 z 27. januára 2022 a
- výbor pre hospodárske záležitosti uznesením č. 273 z 31. januára 2022.
Z uznesení výborov uvedených pod bodom III tejto správy vyplýva jeden pozmeňujúci a doplňujúci návrh. Gestorský výbor odporúča tento bod, pardon, gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto zákona... návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh, vládny návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu uvedeného v tejto spoločnej správe, ktorý gestorský výbor odporučil schváliť.
Spoločná správa výborov o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením výboru pre hospodárske záležitosti č. 274 z 1. februára 2022. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril predložiť návrhy, návrhy v zmysle príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

9.2.2022 o 18:43 hod.

PaedDr.

Peter Vons

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie 18:46

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážený pán minister, vážený pán spravodajca, k tomuto návrhu zákona nebudem veľmi vystupovať z dôvodu krátkosti času, pretože chcem aj predložiť pozmeňujúci návrh, ale ide o veľmi, mimoriadne dôležitý zákon, pri ktorom je určite potreba toho zefektívnenia a optimalizácie procesov pri výstavbe diaľničnej siete a veľmi dobre vieme aj z minulosti, že s akými problémami sa rezort dopravy potýkal pri výstavbe a hlavne pri tých procesoch výstavby diaľnic a rýchlostných ciest.
V rámci tej úpravy, ktorá je predložená v rámci rozpravy, do pôvodného návrhu § 4 ods. 9 chcem navrhnúť doplniť podmienky preukázania právneho titulu k nehnuteľnostiam, na ktorých plánuje stavebník uskutočniť stavbu diaľnice. S cieľom odstránenia pochybností pri určovaní výšky primeranej náhrady za obmedzenie vlastníckeho práva zriadením vecného bremena sa vloží odkaz na príslušnú prílohu vyhlášky Ministerstva spravodlivosti SR č. 492/2004 Z. z., podľa ktorej znalec pri vypracovaní znaleckého posudku pre určenie finančnej náhrady zohľadňuje aj časový aspekt obmedzenia užívania pozemku.
Ďalej by som navrhol doplniť časové obmedzenie platnosti stavebného povolenia pre stavbu diaľnice na päť rokov od jeho vykonateľnosti s tým, že jeho platnosť sa smie na žiadosť stavebníka v odôvodnených prípadoch predĺžiť o ďalších päť rokov. Tiež by sa stanovila subjektívna a objektívna lehota na uplatnenie nároku na primeranú náhradu zo strany vlastníka nehnuteľnosti a zároveň by dochá... dochádza aj k drobným legislatívno-technickým úpravám.
V tom bode 2, ktorý predkladám, je gro tej úpravy, skrátenie lehoty na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 dní na 7 dní a tým sa výrazne obmedzuje časová lehota, v ktorej má vyvlastňovací orgán vydať takéto rozhodnutie, ktoré svojou povahou vyžaduje často zložité posúdenie právnych skutočností podstatných pre rozhodnutie o predbežnej držbe v podobe vymedzenia rozsahu prác, ktoré je vyvlastniteľ oprávnený uskutočniť na vyvlastňovanej nehnuteľnosti. Vzhľadom na uvedené sa sedemdňová lehota spresňuje tak, že pôjde o sedem pracovných dní.
No a zároveň navrhujem vypustiť možnosť odňatia odkladného účinku odvolania proti rozhodnutiu o vyvlastnení, pretože ide o nežiaduci zásah do ústavou garantovaného vlastníckeho práva.
Takže teraz by som prešiel na ten pozmeňujúci a doplňujúci návrh. Ide o návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Miloša Svrčeka a Petra Kremského a Milana Vetráka k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 669/2007 Z. z. o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností v znení neskorších predpisov (tlač 745).
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 669/2007 Z. z. o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností v znení neskorších predpisov, sa mení a dopĺňa takto:
1. V čl. I sa pred bod 1 vkladá nový bod 1, ktorý znie, citujem:
„1. V § 4 sa vypúšťa odsek 7.“
Poznámka pod čiarou k odkazu 4c sa vypúšťa. Doterajší odsek 8 sa označuje ako odsek 7. Nasledujúce body sa prečíslujú.
2. V čl. 1 bod 1 znie, citujem:
„1. § 4 sa dopĺňa odsekmi 8 až 12, ktoré znejú:
(8) Odkladný účinok odvolania proti stavebnému povoleniu a rozhodnutiu o zmene stavby pred dokončením možno vylúčiť, ak stavebník pred vydaním stavebného povolenia preukázal, že má vlastnícke alebo iné právo 4) k pozemku, na ktorom sa má uskutočniť stavba diaľnice, alebo podal návrh na vyvlastnenie takého pozemku podľa všeobecného predpisu o vyvlastnení, alebo má priznanú predbežnú držbu takého pozemku podľa tohto zákona, alebo má vlastnícke, alebo iné právo k stavbe, ktorá má byť asanovaná.
(9) Stavebné povolenie stráca platnosť, ak sa so stavbou diaľnice nezačalo do piatich rokov odo dňa nadobudnutia vykonateľnosti stavebného povolenia. Stavebný úrad môže v odôvodnených prípadoch na žiadosť stavebníka predĺžiť platnosť stavebného povolenia najviac o päť rokov. Lehota na začatie stavby diaľnice na pozemku, ku ktorému stavebník pred vydaním stavebného povolenia nenadobudol vlastnícke právo alebo iné právo a ktorý je predmetom vyvlastňovacieho konania podľa všeobecného predpisu o vyvlastnení, počas trvania vyvlastňovacieho konania neplynie.
(10) Ak pri stavbe diaľnice je realizované vedenie elektronickej komunikačnej siete, elektrické, vodovodné, kanalizačné a iné vedenie ako vyvolaná úprava, 4c) vzniká vo verejnom záujme na účely tohto zákona k pozemkom dotknutým realizáciou tohto vedenia v rozsahu podľa geometrického plánu právo zodpovedajúce vecnému bremenu v prospech vlastníka vedenia elektronickej komunikačnej siete, elektrického, vodovodného, kanalizačného a iného vedenia, a to dňom nadobudnutia právoplatnosti povolenia na predčasné užívanie 4d) alebo kolaudačného rozhodnutia 4c) pre toto vedenie podľa toho, ktorá z týchto skutočností nastane skôr. Najskôr (návrh, pozn. red.) na vykonanie záznamu do katastra nehnuteľností 4f) je povinný podať stavebník. Prílohou návrhu na vykonanie záznamu do katastra nehnuteľností je úradne overený geometrický plán, 4g) právoplatné povolenie na predčasné užívanie alebo kolaudačné rozhodnutie a súhlas budúceho vlastníka siete. Vlastník nehnuteľnosti má za zariadenie vecného bremena... za zriadenie vecného bremena a za obmedzenie vlastníckeho práva nárok na primeranú náhradu, ktorá sa poskytne jednorazovo, stanovenú na základe znaleckého posudku; 4h) náhrada sa poskytne za výmeru, v ktorej je vlastník obmedzený pri obvyklom užívaní nehnuteľnosti v dôsledku uplatnenia vecného bremena stavebníkom. Primeranú náhradu uhradí vlastníkovi nehnuteľnosti stavebník. Nárok na primeranú náhradu možno uplatniť u stavebníka do dvoch rokov odo dňa, keď sa vlastník nehnuteľnosti o uplatnení zákonného vecného bremena stavebníkom dozvedel, najneskôr však do troch rokov odo dňa vykonania zápisu vecného bremena do katastra nehnuteľností. Stavebník je povinný najneskôr do troch mesiacov písomne oznámiť vlastníkovi nehnuteľnosti vykonanie zápisu vecného bremena do katastra nehnuteľností.
(11) Pri stavbe diaľnice sa kolaudačné konanie zlúči s konaním o zmene stavby pred dokončením vždy, pokiaľ sa skutočným realizovaním zmeny stavby podstatne nemení účel stavby diaľnice a zmena stavby sa realizuje na pozemkoch uvedených v stavebnom povolení pre stavbu diaľnice.
(12) Stavebný úrad pokračuje v stavebnom konaní a konaní o zmene stavby pred dokončením aj v prípade, ak sa predmet stavebného konania alebo konania o zmene stavby pred dokončením stane navrhovanou činnosťou alebo zmenou navrhovanej činnosti, 4i) ktorá je predmetom povoľovania. Stavebný úrad v takom prípade vydá rozhodnutie až po právoplatnosti povolenia pre navrhovanú činnosť alebo zmenu navrhovanej činnosti.“
Poznámky pod čiarou k odkazom 4c) až 4i) znejú, citujem:
„4c) § 18 ods. 13 zákona č. 135/1961 Zb. v znení neskorších predpisov.
4d) § 83 zákona č. 50/1976 Zb. v znení zákona č. 229/1997 Z. z.
4e) § 82 zákona č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov.
4f) § 34 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 z. z. v znení neskorších predpisov.
4g) § 24 ods. 1. písm. g), § 67 ods. 4 a § 79l ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.
4h) Bod F.2 prílohy č. 3 k vyhláške Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 492/2004 Z. z. o stanovení všeobecnej hodnoty majetku v znení neskorších predpisov.
4i) § 3 písm. f) zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“
3. V čl. 1 bode 2 sa slová „do 7 dní“ nahrádzajú slovami „do 7 pracovných dní“.
4. V čl. 1 bod 4 znie:
4. V § 9 ods. 2 sa slová „§ 60 ods. 2 písm. b), § 62 ods. 4, § 66 ods. 2 písm. a) a f)“ nahrádzajú slovami „§ 60 ods. 2 písm. b) a f), § 62 ods. 4, § 66 ods. 3 písm. a) a f), § 67 ods. 2“.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

9.2.2022 o 18:46 hod.

JUDr. Mgr. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

18:55

Peter Vons
Skontrolovaný text
Ďakujem, ja len, že budeme hlasovať o tomto zajtra o 11.00 hod.
Skryt prepis

9.2.2022 o 18:55 hod.

PaedDr.

Peter Vons

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
55. schôdza NR SR - 6.deň - A. dopoludnia 2
 

Uvádzajúci uvádza bod 10:02

Veronika Remišová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky predkladám vládny návrh zákona o príspevkoch z fondov Európskej únie a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Ako všetci vieme, prideľovanie eurofondov bolo v minulosti neraz poznačené nekalými praktikami, korupciou, za čo štát musel vracať a stále musí vracať stovky miliónov eur a platiť vysoké pokuty. To všetko sú peniaze, o ktoré Slovenská republika prichádza, ktoré by sa mohli zmysluplne investovať. Vďaka novým pravidlám, ktoré zavádzame týmto zákonom, bude prideľovanie eurofondov bez zbytočnej byrokracie, osekali sme európsku, resp. nechali sme pravidlá len na úrovni európskej byrokracie. Zároveň si treba priznať, že európska byrokracia alebo európske pravidlá, ktoré schvaľuje Európsky parlament, legislatíva len k eurofondom, majú 860 strán. Čiže v tomto zákone nejdeme nad rámec európskych pravidiel, snažili sme sa byrokraciu zredukovať na možné minimum v tomto novom zákone a zaviedli sme viaceré významné zjednodušenia aj na základe širokej participatívnej diskusie so všetkými zúčastnenými stranami. Diskutovali sme jednak s ľuďmi z regiónov, so starostami, primátormi, so sociálno-ekonomickými partnermi, tak aby sme do zákona zapracovali čo najviac zjednodušení, ktoré nám umožňuje európska legislatíva.
Základným zjednodušením nových eurofondov je operačný program Slovensko, ktorý nahradí viaceré doterajšie programy. Bude mať 10 sprostredkovateľských orgánov, čo je približne tretina oproti súčasnému stavu. To znamená, že aj procesy budú výrazne jednoduchšie, pretože pred tým každý jeden operačný program mal svoj monitorovací výbor, všetko trvalo veľmi dlho, teraz byrokraciu zjednodušujeme o dve tretiny.
Návrh zákona určuje takisto postavenie a právomoci jednotlivých orgánov verejnej správy v procese využívania finančných prostriedkov z eurofondov, ustanovuje úlohy vlády Slovenskej republiky ako vrcholného orgánu výkonnej moci v oblasti využívania finančných prostriedkov z eurofondov, súčasne definuje orgán zabezpečujúci ochranu finančných záujmov Európskej únie, riadiaci orgán, platobné orgány, finančné nástroje a orgány v oblasti integrovanej územnej investície. Takisto určuje základné princípy a procesy riadenia a kontroly poskytovania príspevku vrátane návratnej formy pomoci a obsahuje tiež procesné ustanovenia pri rozhodovaní o žiadosti o poskytnutie príspevku. Takisto upravujeme aj proces vysporiadania finančných vzťahov.
Podľa nových pravidiel sa výrazne zníži objem vyžadovanej dokumentácie zo strany žiadateľov a prijímateľov, zruší sa napríklad hlásenie o začatí realizácie procesu projektu, či zjednoduší sa vykazovanie nákladov.
Za takmer dve desaťročia sa v Slovenskej republike rozmohol taký zlozvyk, že jednotlivé riadiace a sprostredkovateľské orgány od žiadateľov vyžadovali množstvo tlačív a potvrdení vysoko nad rámec toho, čo od nás požaduje európska legislatíva. Novým zákonom túto byrokraciu okrešeme na minimum.
V čl. VI návrhu zákona sa takisto realizuje a napĺňa jedna z nosných téz Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky. Primárnym cieľom navrhovanej právnej úpravy je zefektívniť súčasný systém kontroly verejného obstarávania pri čerpaní finančných prostriedkov z eurofondov, čím dochádza k zásadným zmenám výkonu kontroly verejného obstarávania, ktorý doteraz patril k najviac problémovým oblastiam. Tí, ktorí implementovali eurofondy alebo starostovia, primátori, sociálno-ekonomickí partneri, tak jedna z najčastejších sťažností bola dlhotrvajúce kontroly, veľká byrokracia, nesúlad medzi jednotlivými riadiacimi orgánmi a medzi Úradom pre verejné obstarávanie. Teraz tieto procesy zjednocujeme a zavádzame jednotný postup.
Návrh zákona vypracovalo ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie v úzkej spolupráci s Ministerstvom financií Slovenskej republiky a Úradom pre verejné obstarávanie a desiatkami relevantných partnerov od jednotlivých rezortov Úradu vlády, splnomocnencov vlády pre rómske komunity a rozvoj občianskej spoločnosti, protimonopolný úrad, Konfederácie odborových zväzov Slovenskej republiky, Republikovú úniu zamestnávateľov až po zástupcov samospráv. Bol predmetom riadneho pripomienkového konania, bol predmetom rokovania Hospodárskej a sociálnej rady Slovenskej republiky, legislatívnej rady vlády a vlády Slovenskej republiky, ktorá ho prerokovala a schválila na svojom rokovaní 12. januára 2022.
Vážené dámy, vážení páni, som presvedčená, že tento zákon prinesie do riadenia eurofondov zásadné a pozitívne zmeny, ktoré zjednodušia celý proces, prinesú čo najvyššiu mieru transparentnosti a zjednodušia využívanie prostriedkov v prospech ľudí.
Ďakujem vám veľmi pekne za pozornosť, dovoľujem si vás požiadať o podporu tomuto návrhu zákona.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

10.2.2022 o 10:02 hod.

Mgr. art. M.A., ArtD.

Veronika Remišová

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:08

Anna Mierna
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážení kolegovia, kolegyne, v súlade s § 73 zákona rokovacom poriadku som bola určená predsedom výboru za spravodajkyňu k uvedenému návrhu zákona.
Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona. Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej zmeny.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predseda, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

10.2.2022 o 10:08 hod.

Ing.

Anna Mierna

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 10:10

Martin Borguľa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážená pani ministerka, ctené kolegyne, kolegovia, veľmi vám pekne ďakujem za tento predkladaný návrh zákona. Eurofondy by mali byť pre tú našu krajinu požehnaním. Eurofondy by mali byť peniaze, ktoré našu krajinu rozvinú, ktoré našu krajinu zveľadia. Žiaľ, mnohokrát to je inak. Ja sa nejdem teraz venovať tým známym korupčným kauzám, ale ja vám poviem jeden príklad jedného obyčajného mladého poľnohospodára, ktorý sa teda pustil do boja s eurofondovou byrokraciou a výsledok je taký, že ja osobne oňho mám strach o život.
Ten človek chová na Horehroní kravy, prišla eurofondová výzva v minulosti, kde si mohol postaviť kravín, tuším za 500-tisíc euro to bolo. Podal si všetky potrebné projekty, tie projekty mu boli schválené a urobil verejné obstarávanie agentúrou PPA. Bolo to verejné obstarávanie, okontrolované. Následne si zohnal dvoch financujúcich partnerov. Nejakého kamaráta, ktorý mu požičiaval peniaze na jeho časť, a banku, ktorá mu dávala peniaze na druhú časť, ktorú mu neskôr mali preplatiť eurofondy. Začal stavať. Prestaval z 500-tisícovej investície 200-tisíc, 100-tisíc mu požičala banka, 100-tisíc mu požičal kamarát. Podal si žiadosť o preplatenie tohto projektu. Prišla kontrola, všetko skontrolovala, všetko bolo v poriadku, preplatili mu tých 100-tisíc. Čiže ostal dlžný banke 100-tisíc a tých 100-tisíc, čo mu preplatili eurofondy, mohol vrátiť tomu kamarátovi alebo možno rodina to bola, neviem presne.
Takto sa to opakovalo asi štyrikrát vždycky po 100-tisíc eurách, proste prestaval, prišla PPA-čka, okontrolovali, preplatili. Prišla, okontrolovali, preplatili. On sa stále viac a viac zadlžoval tej banke, našťastie z tých preplatených mohol vracať tej svojej rodine tie peniaze. Prišla posledná kontrola, ktorá z nejakého dôvodu, ja neviem, či bol za tým nejaký zámer, úmysel, čokoľvek, sa vrátila k úplnému začiatku toho projektu a zistili mu tam nejaké mierne pochybenie.
Na základe tohto pochybenia mu zrušili vlastne všetko ostatné napriek tomu, že to bolo okontrolované. Keby ste chceli nejakého nepriateľa zničiť, tak to nevymyslíte inak, ako takto to oni urobili, lebo keby mu na začiatku povedali, toto si urobil zle, takže on by ostal dlžný tej banke, neviem, 100-tisíc euro a nejak by sa s tým asi vedel vysporiadať, ale oni na konci celého procesu za ním došli, povedali mu, že proste projekt je zlý, a teda musí vrátiť všetky peniaze, ktoré načerpal, čo bolo medzičasom veľká väčšina.
Výsledok preňho ako pre osobu, pre človeka, ktorý chová kravy, pre ktorú vôbec, keď mi opisoval tú byrokraciu, s akou sa on musel stretávať, čo všetko on po nociach musel písať, verejné obstarávania chystať, už vôbec to je obdivuhodné, že sa do toho jeden, 37 rokov má, tuším, ten chalan, že sa vôbec do toho pustil, tak bolo pre mňa obdivuhodné, zvládol, urobil.
Výsledok je teraz taký, že dlží 400-tisíc, pardon, 200-tisíc euro alebo 300-tisíc euro banke a dlží teraz obrovské množstvo peňazí agentúre PPA, lebo tá mu celé projekty zrušila napriek tomu, že mu to štyrikrát kontrolovala a na piatykrát mu povedala - zle.
Ten človek nevie, čo teraz má robiť, nevie, či sa má obesiť, ešte určite skrachuje, to jedno je isté, ale čo teraz bude robiť ďalej so svojím životom, netuší. To ako boli fondy spravované, to, ako sa k nim práve tých, čo by sme mali chcieť vtedy najviac podporiť, to sú malí, strední podnikatelia, ťažko dostávali, tak to sa úplne minulo akémukoľvek účinku, účelu, lebo jednoducho proste tí malí podnikatelia sa k tomu nevedia dostať, nevedeli dostať. Keď sa k tomu vedeli dostať, tak s nasledovnými problémami.
Ja o to viacej, pani ministerka, vítam akúkoľvek iniciatívu, ktorá zjednoduší byrokraciu pri eurofondoch, ktorá umožní práve týmto malým podnikateľom, aby sa k eurofondovým peniazom dostali. Ja si predstavujem, teraz sa bavím špeciálne o oblasti toho pôdohospodárstva, Slovensko, kde sú podporovaní tí malí, drobní podnikatelia, ktorí si chovajú tie svoje ovečky, kravičky, niečo si pestujú, popritom robia nejakú peknú agroturistiku. Ja tu, my tu nepotrebujeme mať, ale však aj oni sú svojím spôsobom potrební, ale určite nie celé Slovensko má byť rozkúskované na desať veľkých poľnohospodárov, pôdohospodárov. Oni sú tí, ktorí tú byrokraciu vedia zvládnuť, oni si to vedia nastaviť, oni vedia zabezpečiť štáb pracovníkov, ktorý tie eurofondy zvláda. No, žiaľ, títo malí nie.
Preto je nevyhnutné, aby sme práve takéto zákony antibyrokratické prijímali, za čo ja vám ďakujem a držím vám palce. A rovnako ako pani ministerka aj ja vás prosím o podporu, aby sme vedeli práve tým drobným ľuďom pomôcť.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

10.2.2022 o 10:10 hod.

Ing.

Martin Borguľa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:15

Milan Potocký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Áno, pán poslanec Borguľa, presne na tomto príklade vidíme, že doterajší systém prideľovania eurofondov bol veľmi komplikovaný, a preto aj ja oceňujem návrh pani ministerky, že prichádza so zjednodušovaním tohoto celého procesu, ako uviedla sama v tej úvodnej reči, o dve tretiny.
Mňa mrzí to, že zo strany Európskej únie vlastne je fakt tá byrokracia značná, ktorú my už nemôžeme ovplyvniť, ako ste sama uviedli, 860 strán vlastne tých dokumentov, ktoré nám nariaďuje Európska únia, ale o to viac vítam, že zo slovenskej strany sa snažíte ten proces maximálne zjednodušiť a urýchliť tak, aby tí žiadatelia prišli k tým finančným prostriedkom čo najrýchlejšie, najefektívnejšie.
Takže ďakujem veľmi pekne, tiež tento návrh podporím.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.2.2022 o 10:15 hod.

Milan Potocký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom