30. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie v rozprave
5.2.2025 o 11:40 hod.
Mgr. MBA
Zdenko Svoboda
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte aj mne vyjadriť podporu návrhu zákona o ochrane pacienta a o sociálnom zmieri v zdravotníctve, ktorý predkladá náš minister zdravotníctva po úspešnej dohode s LOZ-om. Tento návrh je dôkazom, že aj v strane HLAS, ako aj v samotnej vláde vieme prinášať konkrétne riešenia na zlepšenie zdravotníckeho systému, nielen prázdne populistické sľuby.
Pozrime sa najprv na stabilizáciu platov zdravotníkov. V ´25. roku sa základné platy zvýšia o 9,66 %, čo je dodatočných 23,8 mil. euro, čo je nevyhnutné na udržanie kvalitných odborníkov v tomto systéme. Ale nie je to tak, že by každý dostal rovnaké podmienky. Tí lekári, ktorí v nemocnici pracujú menej ako na polovičný úväzok a zároveň pôsobia aj v súkromných ambulanciách, budú mať nižšiu valorizáciu. V ´25. roku je to 6,44 % a od ´26. roku nedostanú žiadnu valorizáciu. Ide o cielený prístup, ktorý, ako zdôraznil minister, nie je o plošnom rozdávaní peňazí, ale o starostlivo premyslených opatreniach zameraných na dlhodobú stabilitu nášho systému.
Ďalej prichádza téma krátenia pracovného času. Návrh zavádza možnosť pre štátne nemocnice prejsť na 37,5 hodiny týždenne, samozrejme to prinesie dodatočné náklady na nadčasy, ide o 4,4 mil. eur v roku 2025, ale verím, že táto investícia do lepších pracovných podmienok sa nám vráti v podobe spokojnejšieho a motivovanejšieho personálu a taktiež kvalitnejšej starostlivosti o pacientov. Minister zároveň hovorí, že k tejto zmene bude patriť aj optimalizácia prevádzky a detailný audit, ktorý nám pomôže lepšie rozvrhnúť pracovné kapacity.
Transparentnosť financovania je ďalším kľúčovým bodom. Nové pravidlá pre zdravotné poisťovne a zverejňovanie úhrad za poskytnutú zdravotnú starostlivosť zabezpečia, že každý odber verejných financií bude pod dôslednou kontrolou. Takto budeme vedieť, kam a na čo idú naše peniaze, zdroje a že každý odobrený cent ide do zlepšenia starostlivosti o pacientov.
A nakoniec aj zmluva s LOZ-om je nástrojom, ako povedal pán minister, na skutočné reformy, kým vláda pána Matoviča a Hegera v roku ´22, ako bolo povedané, uzavrela memorandum, okrem iného aj sľubovalo nekonečný mzdový automat, garanciu personálnych normatívov bez reálnych riešení a dvojnásobnú potrebu lekárov, dnešná zmluva o sociálnom zmieri nastavuje jasné pravidlá.
Nejde o to, aby sme preplácali všetko, čo si nemocnice požiadali, ale aby sme, ale aby sme tiež trestne nestíhali riaditeľov za nedostatok personálu, ale aby sme prostredníctvom personálneho, prevádzkového a produkčného auditu zistili, kde sú rezervy a kde môžeme hospodáriť efektívnejšie. Zároveň zavádzame udržateľné normatívy a centralizáciu riadenia štátnych nemocníc, čo nám pomôže zamedziť nekontrolovateľnému rastu výdavkov na lieky a zdravotnícky materiál.
Keď sa pozrieme späť na prístup minulých vlád, je zrejmé, že opatrenia uzavreté v memorande z roku ´22 boli populisticky a nedomyslene premyslené. Ak by sa ich návrhy plne naplnili, výdavky na zdravotnú starostlivosť by vystrelili z dnešných 8 mld. na 18 až 20 mld. v priebehu piatich rokov. Potreba lekárov by sa zdvojnásobila a nemocnice by preplácali absolútne všetko. Na rozdiel od toho dnešná zmluva, ako aj predkladaný zákon vychádzajú z reálnych analýz a prepočtov ministerstva zdravotníctva. Napríklad sa očakávajú systémové úspory vo výške takmer 150 mil. euro už v roku 2025 vďaka lepšiemu hospodáreniu a centralizovaným nákupom, čo potvrdzuje, že dodatočné výdavky budú vyvážené úsporami a efektívnejším riadením financovania, pričom celý tento prístup je zabezpečený z rozpočtu verejného zdravotného poistenia. Je jasné, že roky ´25 a ďalej prinesú z pohľadu udržateľnosti financovania a úsporných opatrení určité náročnosti, ale nikdy nesmieme zabúdať, že pacient je vždy na prvom mieste.
To, čo robíme, je viac než len o peniazoch. Ide o zabezpečenie kvalitnej zdravotnej starostlivosti a dobrých pracovných podmienok pre našich zdravotníkov. Zodpovednosť voči občanom si vyžaduje, aby sme hľadali vnútorné rezervy, robili ťažké rozhodnutia, ktoré zabezpečia stabilitu a rozvoj nášho systému. Preto vyzývam aj kolegov z opozície, aby si uvedomili, že tento návrh zákona je výsledkom konštruktívneho dialógu a reálnych analýz, nejde o ďalší neuvážený populistický návrh, za ktorý by ste mali odmietnuť hlasovať. Verím, že spoločne dokážeme prekonať politické rozdiely a prijať opatrenia, ktoré sú naozaj v najlepšom záujme našich pacientov a zdravotníkov, a tým vytvoríme stabilnejší a efektívnejší systém zdravotnej starostlivosti.
Ďakujem za pozornosť.
Rozpracované
Vystúpenia
11:40

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:40
Michal BartekPán minister, mňa naozaj veľmi teší, že na čele rezortu zdravotníctva a na čele ľudí, ktorí rokujú s LOZ-om, máme konečne odborníkov, ktorí aj vedia, o čom rokujú, pretože pamätáme si, ako bolo podpísané predchádzajúce memorandum, slovami Matoviča, Hegera, oni ani nevedeli, čo podpísali, takže ja konečne som rád, že niekto drží tie opraty pevne a vie, o čom jedná. Možno by bolo dobré, pán...
Pán minister, mňa naozaj veľmi teší, že na čele rezortu zdravotníctva a na čele ľudí, ktorí rokujú s LOZ-om, máme konečne odborníkov, ktorí aj vedia, o čom rokujú, pretože pamätáme si, ako bolo podpísané predchádzajúce memorandum, slovami Matoviča, Hegera, oni ani nevedeli, čo podpísali, takže ja konečne som rád, že niekto drží tie opraty pevne a vie, o čom jedná. Možno by bolo dobré, pán minister, keby si im aj pripomenul, kto zbrzdil napríklad v roku 2020 rekonštrukciu nemocnice v Banskej Bystrici, kde bolo pripravených 100 mil., a kde by sme mohli byť, keby tá matovičovsko-hegerovská kotva nepadla na Slovensko, nemuseli by sme to rozbiehať opäť teraz. Čiže ja som veľmi rád, že na tieto dobré projekty sa nadviazalo, mohol by si tam spomenúť aj rekonštrukciu Ružinova, kde bolo nachystaných 70 mil., ale opäť matovičovsko-hegerovská kotva padla na túto našu milú krajinu.
Ja budem stáť a budem obhajovať každý jeden krok, ktorý si robil, ja budem stáť aj za tým, že sme museli prijať také opatrenia, aby sme ľuďom garantovali ich ústavné právo, a gratulujem ti aj k tomu, že si odvrátil ten armagedon, ktorý hovorili, že bude kolaps v zdravotníctve, ktorý sa nestane.
Nemáš to jednoduché, pán minister, ten LOZ vie byť tvrdý, ale držím ti päste do ďalších vyjednávaní a som presvedčený, že všetkou touto legislatívou dávame jasné garancie tak lekárom, ktorí si ich zaslúžia, ale aj tým pacientom, aby sme ich upokojili po tom, čo tu opozícia predvádza.
Ďakujem. (Potlesk. Reakcia z pléna.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
5.2.2025 o 11:40 hod.
Michal Bartek
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
Pán minister, mňa naozaj veľmi teší, že na čele rezortu zdravotníctva a na čele ľudí, ktorí rokujú s LOZ-om, máme konečne odborníkov, ktorí aj vedia, o čom rokujú, pretože pamätáme si, ako bolo podpísané predchádzajúce memorandum, slovami Matoviča, Hegera, oni ani nevedeli, čo podpísali, takže ja konečne som rád, že niekto drží tie opraty pevne a vie, o čom jedná. Možno by bolo dobré, pán minister, keby si im aj pripomenul, kto zbrzdil napríklad v roku 2020 rekonštrukciu nemocnice v Banskej Bystrici, kde bolo pripravených 100 mil., a kde by sme mohli byť, keby tá matovičovsko-hegerovská kotva nepadla na Slovensko, nemuseli by sme to rozbiehať opäť teraz. Čiže ja som veľmi rád, že na tieto dobré projekty sa nadviazalo, mohol by si tam spomenúť aj rekonštrukciu Ružinova, kde bolo nachystaných 70 mil., ale opäť matovičovsko-hegerovská kotva padla na túto našu milú krajinu.
Ja budem stáť a budem obhajovať každý jeden krok, ktorý si robil, ja budem stáť aj za tým, že sme museli prijať také opatrenia, aby sme ľuďom garantovali ich ústavné právo, a gratulujem ti aj k tomu, že si odvrátil ten armagedon, ktorý hovorili, že bude kolaps v zdravotníctve, ktorý sa nestane.
Nemáš to jednoduché, pán minister, ten LOZ vie byť tvrdý, ale držím ti päste do ďalších vyjednávaní a som presvedčený, že všetkou touto legislatívou dávame jasné garancie tak lekárom, ktorí si ich zaslúžia, ale aj tým pacientom, aby sme ich upokojili po tom, čo tu opozícia predvádza.
Ďakujem. (Potlesk. Reakcia z pléna.)
Rozpracované
11:40

Vystúpenie v rozprave 11:40
Zdenko SvobodaPozrime sa najprv na stabilizáciu platov zdravotníkov. V ´25. roku sa základné platy zvýšia o 9,66 %, čo je dodatočných 23,8 mil. euro, čo je nevyhnutné na udržanie kvalitných odborníkov v tomto systéme. Ale nie je to tak, že by každý dostal rovnaké podmienky. Tí lekári, ktorí v nemocnici pracujú menej ako na polovičný úväzok a zároveň pôsobia aj v súkromných ambulanciách, budú mať nižšiu valorizáciu. V ´25. roku je to 6,44 % a od ´26. roku nedostanú žiadnu valorizáciu. Ide o cielený prístup, ktorý, ako zdôraznil minister, nie je o plošnom rozdávaní peňazí, ale o starostlivo premyslených opatreniach zameraných na dlhodobú stabilitu nášho systému.
Ďalej prichádza téma krátenia pracovného času. Návrh zavádza možnosť pre štátne nemocnice prejsť na 37,5 hodiny týždenne, samozrejme to prinesie dodatočné náklady na nadčasy, ide o 4,4 mil. eur v roku 2025, ale verím, že táto investícia do lepších pracovných podmienok sa nám vráti v podobe spokojnejšieho a motivovanejšieho personálu a taktiež kvalitnejšej starostlivosti o pacientov. Minister zároveň hovorí, že k tejto zmene bude patriť aj optimalizácia prevádzky a detailný audit, ktorý nám pomôže lepšie rozvrhnúť pracovné kapacity.
Transparentnosť financovania je ďalším kľúčovým bodom. Nové pravidlá pre zdravotné poisťovne a zverejňovanie úhrad za poskytnutú zdravotnú starostlivosť zabezpečia, že každý odber verejných financií bude pod dôslednou kontrolou. Takto budeme vedieť, kam a na čo idú naše peniaze, zdroje a že každý odobrený cent ide do zlepšenia starostlivosti o pacientov.
A nakoniec aj zmluva s LOZ-om je nástrojom, ako povedal pán minister, na skutočné reformy, kým vláda pána Matoviča a Hegera v roku ´22, ako bolo povedané, uzavrela memorandum, okrem iného aj sľubovalo nekonečný mzdový automat, garanciu personálnych normatívov bez reálnych riešení a dvojnásobnú potrebu lekárov, dnešná zmluva o sociálnom zmieri nastavuje jasné pravidlá.
Nejde o to, aby sme preplácali všetko, čo si nemocnice požiadali, ale aby sme, ale aby sme tiež trestne nestíhali riaditeľov za nedostatok personálu, ale aby sme prostredníctvom personálneho, prevádzkového a produkčného auditu zistili, kde sú rezervy a kde môžeme hospodáriť efektívnejšie. Zároveň zavádzame udržateľné normatívy a centralizáciu riadenia štátnych nemocníc, čo nám pomôže zamedziť nekontrolovateľnému rastu výdavkov na lieky a zdravotnícky materiál.
Keď sa pozrieme späť na prístup minulých vlád, je zrejmé, že opatrenia uzavreté v memorande z roku ´22 boli populisticky a nedomyslene premyslené. Ak by sa ich návrhy plne naplnili, výdavky na zdravotnú starostlivosť by vystrelili z dnešných 8 mld. na 18 až 20 mld. v priebehu piatich rokov. Potreba lekárov by sa zdvojnásobila a nemocnice by preplácali absolútne všetko. Na rozdiel od toho dnešná zmluva, ako aj predkladaný zákon vychádzajú z reálnych analýz a prepočtov ministerstva zdravotníctva. Napríklad sa očakávajú systémové úspory vo výške takmer 150 mil. euro už v roku 2025 vďaka lepšiemu hospodáreniu a centralizovaným nákupom, čo potvrdzuje, že dodatočné výdavky budú vyvážené úsporami a efektívnejším riadením financovania, pričom celý tento prístup je zabezpečený z rozpočtu verejného zdravotného poistenia. Je jasné, že roky ´25 a ďalej prinesú z pohľadu udržateľnosti financovania a úsporných opatrení určité náročnosti, ale nikdy nesmieme zabúdať, že pacient je vždy na prvom mieste.
To, čo robíme, je viac než len o peniazoch. Ide o zabezpečenie kvalitnej zdravotnej starostlivosti a dobrých pracovných podmienok pre našich zdravotníkov. Zodpovednosť voči občanom si vyžaduje, aby sme hľadali vnútorné rezervy, robili ťažké rozhodnutia, ktoré zabezpečia stabilitu a rozvoj nášho systému. Preto vyzývam aj kolegov z opozície, aby si uvedomili, že tento návrh zákona je výsledkom konštruktívneho dialógu a reálnych analýz, nejde o ďalší neuvážený populistický návrh, za ktorý by ste mali odmietnuť hlasovať. Verím, že spoločne dokážeme prekonať politické rozdiely a prijať opatrenia, ktoré sú naozaj v najlepšom záujme našich pacientov a zdravotníkov, a tým vytvoríme stabilnejší a efektívnejší systém zdravotnej starostlivosti.
Ďakujem za pozornosť.
Vystúpenie v rozprave
5.2.2025 o 11:40 hod.
Mgr. MBA
Zdenko Svoboda
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte aj mne vyjadriť podporu návrhu zákona o ochrane pacienta a o sociálnom zmieri v zdravotníctve, ktorý predkladá náš minister zdravotníctva po úspešnej dohode s LOZ-om. Tento návrh je dôkazom, že aj v strane HLAS, ako aj v samotnej vláde vieme prinášať konkrétne riešenia na zlepšenie zdravotníckeho systému, nielen prázdne populistické sľuby.
Pozrime sa najprv na stabilizáciu platov zdravotníkov. V ´25. roku sa základné platy zvýšia o 9,66 %, čo je dodatočných 23,8 mil. euro, čo je nevyhnutné na udržanie kvalitných odborníkov v tomto systéme. Ale nie je to tak, že by každý dostal rovnaké podmienky. Tí lekári, ktorí v nemocnici pracujú menej ako na polovičný úväzok a zároveň pôsobia aj v súkromných ambulanciách, budú mať nižšiu valorizáciu. V ´25. roku je to 6,44 % a od ´26. roku nedostanú žiadnu valorizáciu. Ide o cielený prístup, ktorý, ako zdôraznil minister, nie je o plošnom rozdávaní peňazí, ale o starostlivo premyslených opatreniach zameraných na dlhodobú stabilitu nášho systému.
Ďalej prichádza téma krátenia pracovného času. Návrh zavádza možnosť pre štátne nemocnice prejsť na 37,5 hodiny týždenne, samozrejme to prinesie dodatočné náklady na nadčasy, ide o 4,4 mil. eur v roku 2025, ale verím, že táto investícia do lepších pracovných podmienok sa nám vráti v podobe spokojnejšieho a motivovanejšieho personálu a taktiež kvalitnejšej starostlivosti o pacientov. Minister zároveň hovorí, že k tejto zmene bude patriť aj optimalizácia prevádzky a detailný audit, ktorý nám pomôže lepšie rozvrhnúť pracovné kapacity.
Transparentnosť financovania je ďalším kľúčovým bodom. Nové pravidlá pre zdravotné poisťovne a zverejňovanie úhrad za poskytnutú zdravotnú starostlivosť zabezpečia, že každý odber verejných financií bude pod dôslednou kontrolou. Takto budeme vedieť, kam a na čo idú naše peniaze, zdroje a že každý odobrený cent ide do zlepšenia starostlivosti o pacientov.
A nakoniec aj zmluva s LOZ-om je nástrojom, ako povedal pán minister, na skutočné reformy, kým vláda pána Matoviča a Hegera v roku ´22, ako bolo povedané, uzavrela memorandum, okrem iného aj sľubovalo nekonečný mzdový automat, garanciu personálnych normatívov bez reálnych riešení a dvojnásobnú potrebu lekárov, dnešná zmluva o sociálnom zmieri nastavuje jasné pravidlá.
Nejde o to, aby sme preplácali všetko, čo si nemocnice požiadali, ale aby sme, ale aby sme tiež trestne nestíhali riaditeľov za nedostatok personálu, ale aby sme prostredníctvom personálneho, prevádzkového a produkčného auditu zistili, kde sú rezervy a kde môžeme hospodáriť efektívnejšie. Zároveň zavádzame udržateľné normatívy a centralizáciu riadenia štátnych nemocníc, čo nám pomôže zamedziť nekontrolovateľnému rastu výdavkov na lieky a zdravotnícky materiál.
Keď sa pozrieme späť na prístup minulých vlád, je zrejmé, že opatrenia uzavreté v memorande z roku ´22 boli populisticky a nedomyslene premyslené. Ak by sa ich návrhy plne naplnili, výdavky na zdravotnú starostlivosť by vystrelili z dnešných 8 mld. na 18 až 20 mld. v priebehu piatich rokov. Potreba lekárov by sa zdvojnásobila a nemocnice by preplácali absolútne všetko. Na rozdiel od toho dnešná zmluva, ako aj predkladaný zákon vychádzajú z reálnych analýz a prepočtov ministerstva zdravotníctva. Napríklad sa očakávajú systémové úspory vo výške takmer 150 mil. euro už v roku 2025 vďaka lepšiemu hospodáreniu a centralizovaným nákupom, čo potvrdzuje, že dodatočné výdavky budú vyvážené úsporami a efektívnejším riadením financovania, pričom celý tento prístup je zabezpečený z rozpočtu verejného zdravotného poistenia. Je jasné, že roky ´25 a ďalej prinesú z pohľadu udržateľnosti financovania a úsporných opatrení určité náročnosti, ale nikdy nesmieme zabúdať, že pacient je vždy na prvom mieste.
To, čo robíme, je viac než len o peniazoch. Ide o zabezpečenie kvalitnej zdravotnej starostlivosti a dobrých pracovných podmienok pre našich zdravotníkov. Zodpovednosť voči občanom si vyžaduje, aby sme hľadali vnútorné rezervy, robili ťažké rozhodnutia, ktoré zabezpečia stabilitu a rozvoj nášho systému. Preto vyzývam aj kolegov z opozície, aby si uvedomili, že tento návrh zákona je výsledkom konštruktívneho dialógu a reálnych analýz, nejde o ďalší neuvážený populistický návrh, za ktorý by ste mali odmietnuť hlasovať. Verím, že spoločne dokážeme prekonať politické rozdiely a prijať opatrenia, ktoré sú naozaj v najlepšom záujme našich pacientov a zdravotníkov, a tým vytvoríme stabilnejší a efektívnejší systém zdravotnej starostlivosti.
Ďakujem za pozornosť.
Rozpracované
11:47

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:47
Jozef PročkoJe mi ľúto naozaj Slovenska, pretože aj teraz nám vládne niekto, kto nerozumie, kto tomu nerozumie. Aj to, čo sa tu deje v parlamente, my tu nemáme predsedu. Na ministerstvách sú ľudia, ktorí nemajú s odbornosťou nič spoločné. Dosadzovaní sú všade, všade sú dosadzovaní kamaráti, priatelia, rodinní príslušníci, straníci a takto sa to tu deje. Toto je to. Je mi to veľmi ľúto a Slovensko stráda. Už včera ste počuli, včera ste počuli, že budú ľudia, chorí ľudia naozaj strácať, chorí ľudia budú prichádzať o príplatky, o lieky. A toto ste spôsobili vy. Ale vaša mantra? Zabudli ste tam v tej správe neuvedomelej, čo ste tu prečítali, povedať, že a za toto všetko sú zodpovední Heger, Matovič, potom ešte aj Soros, potom ešte aj médiá strašne zlé a už aj Šimečka. Už aj Šimečka je za to zodpovedný. A ten Dvořák najviac, lebo to vyveštila Vaľová.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
5.2.2025 o 11:47 hod.
Mgr.
Jozef Pročko
Videokanál poslanca
No, nemáte tu Kalivodu a Barteka, takže celý HLAS bude za vami stáť. Všetci budú za vami stáť. To, čo ste povedali, je niečo unikátne a o nás rozprávate, že nám to píše umelá inteligencia, no vám toto napísala neuvedomelá inteligencia. Prečítali ste to takým spôsobom, že naozaj to mohlo zaujať len pána ministra. Bolo to také, tieto noty musíš prečítať a keď ich prečítaš, tak všetci v sále pochopia, že vlastne ako to je. A toto ste vy. Toto ste vy, celá vaša koaličná skupinka, ktorá dostane noty, posadia sa tu dvaja-traja, naložia, ako sme to všetko zle urobili, a potom vystúpite vy, neuvedomelá inteligencia vám napíše tento pamflet, čo ste tu prečítali, a my budeme hlasovať, ako vy chcete.
Je mi ľúto naozaj Slovenska, pretože aj teraz nám vládne niekto, kto nerozumie, kto tomu nerozumie. Aj to, čo sa tu deje v parlamente, my tu nemáme predsedu. Na ministerstvách sú ľudia, ktorí nemajú s odbornosťou nič spoločné. Dosadzovaní sú všade, všade sú dosadzovaní kamaráti, priatelia, rodinní príslušníci, straníci a takto sa to tu deje. Toto je to. Je mi to veľmi ľúto a Slovensko stráda. Už včera ste počuli, včera ste počuli, že budú ľudia, chorí ľudia naozaj strácať, chorí ľudia budú prichádzať o príplatky, o lieky. A toto ste spôsobili vy. Ale vaša mantra? Zabudli ste tam v tej správe neuvedomelej, čo ste tu prečítali, povedať, že a za toto všetko sú zodpovední Heger, Matovič, potom ešte aj Soros, potom ešte aj médiá strašne zlé a už aj Šimečka. Už aj Šimečka je za to zodpovedný. A ten Dvořák najviac, lebo to vyveštila Vaľová.
Rozpracované
11:49

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:49
Tomáš SzalayPán kolega, vypočul som si váš diskusný príspevok v rozprave. Nevidím úplne v tom zákone veľa o centralizácii riadenia nemocníc. Viem, že je to plánom pána ministra a že je to dokonca aj niekde v programovom vyhlásení, ale v zákone o tom veľa, veľa napísaného nie je. Ale chcem sa pristaviť pri tých úsporách. Ja vás nechcem trolovať, pán kolega, ale ja vám v septembri tohto roku pripomeniem vaše dnešné vystúpenie,...
Pán kolega, vypočul som si váš diskusný príspevok v rozprave. Nevidím úplne v tom zákone veľa o centralizácii riadenia nemocníc. Viem, že je to plánom pána ministra a že je to dokonca aj niekde v programovom vyhlásení, ale v zákone o tom veľa, veľa napísaného nie je. Ale chcem sa pristaviť pri tých úsporách. Ja vás nechcem trolovať, pán kolega, ale ja vám v septembri tohto roku pripomeniem vaše dnešné vystúpenie, lebo tie úspory, ktoré sú tu napísané v dopadovej analýze aj v, pri rozpočte, tie sú virtuálne. Ja som pripravený sa s vami staviť o basu šampanského, že sa tie úspory nematerializujú a že neušetríme v zdravotníctve peniaze, ktoré to bude stáť, a že v septembri nám budú chýbať peniaze na dofinancovanie sektora, že Všeobecná zdravotná poisťovňa bude v takom prúseri, že budeme hľadať zdroje na to, aby bola schopná zaplatiť faktúry dodávateľom, pretože viete, Excel znesie všetko. Ako je to pekné, že je to tu napísané, ale je to virtuálna realita.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
5.2.2025 o 11:49 hod.
MUDr. PhD.
Tomáš Szalay
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne.
Pán kolega, vypočul som si váš diskusný príspevok v rozprave. Nevidím úplne v tom zákone veľa o centralizácii riadenia nemocníc. Viem, že je to plánom pána ministra a že je to dokonca aj niekde v programovom vyhlásení, ale v zákone o tom veľa, veľa napísaného nie je. Ale chcem sa pristaviť pri tých úsporách. Ja vás nechcem trolovať, pán kolega, ale ja vám v septembri tohto roku pripomeniem vaše dnešné vystúpenie, lebo tie úspory, ktoré sú tu napísané v dopadovej analýze aj v, pri rozpočte, tie sú virtuálne. Ja som pripravený sa s vami staviť o basu šampanského, že sa tie úspory nematerializujú a že neušetríme v zdravotníctve peniaze, ktoré to bude stáť, a že v septembri nám budú chýbať peniaze na dofinancovanie sektora, že Všeobecná zdravotná poisťovňa bude v takom prúseri, že budeme hľadať zdroje na to, aby bola schopná zaplatiť faktúry dodávateľom, pretože viete, Excel znesie všetko. Ako je to pekné, že je to tu napísané, ale je to virtuálna realita.
Rozpracované
11:50

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:50
Marek KrajčíTakže opäť, neviem, to by chcelo prediskutovať, ale tento návrh sa mne osobne vôbec teda nepozdáva.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
5.2.2025 o 11:50 hod.
MUDr.
Marek Krajčí
Videokanál poslanca
Ja som sa k tomu dostal v rozprave, ale v podstate doteraz to tu nikto nejako nerozoberal, vy ste sa opäť k tomu prihlásili. Pýtam sa, že prečo 50-percentné úväzky sú akurát tým bodom zlomu? Však predsa logické by bolo, aby tí lekári, ktorí majú na papieri vysoké úväzky v nemocniciach a chodia potom ešte k súkromníkom pracovať, práve aby títo to nerobili, nie, aby pracovali v tej nemocnici naplno. Pôvodne to bolo myslené, aspoň ja som to tak pochopil, že tí, ktorí majú ešte iné úväzky, však tí nepotrebujú tú valorizáciu, ale toto mi príde úplne zvláštny návrh. To znova odborári asi chceli, lebo oni veľmi dobre vedia, koľko tých lekárov takých je. A plus keď niekto bude oscilovať okolo 50 %, tak si vybaví 51 %, no a potom tí, čo budú mať tie nizučké úväzky v nemocniciach, to sú tí, čo vyťahujú najmä tých pacientov z nemocníc k tým súkromníkom, tak tým to aj tak bude jedno.
Takže opäť, neviem, to by chcelo prediskutovať, ale tento návrh sa mne osobne vôbec teda nepozdáva.
Rozpracované
11:51

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:51
Anna ZáborskáJa mám jednu otázku na pána kolegu a myslím, že aj na pána ministra. Privítala som, keď sa pán minister vyjadril pred nejakým časom, že bude trvať na audite v rezorte zdravotníctva, a predpokladám, že nezávislom audite, pretože po takomto audite sa volá už roky, pomaly desaťročia v zdravotníctve, len nevidím celkom logiku v tom, že pred tým, ako sa tento audit urobí a ako z neho vzídu isté výsledky, sa...
Ja mám jednu otázku na pána kolegu a myslím, že aj na pána ministra. Privítala som, keď sa pán minister vyjadril pred nejakým časom, že bude trvať na audite v rezorte zdravotníctva, a predpokladám, že nezávislom audite, pretože po takomto audite sa volá už roky, pomaly desaťročia v zdravotníctve, len nevidím celkom logiku v tom, že pred tým, ako sa tento audit urobí a ako z neho vzídu isté výsledky, sa skracuje pracovný čas v zdravotníctve. To by mal byť výsledok, to by mal byť výsledok auditu, že bude lepšie fungovať zdravotníctvo, keď bude skrátený pracovný čas, a nie predtým to dať do zákona.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
5.2.2025 o 11:51 hod.
MUDr.
Anna Záborská
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán predseda.
Ja mám jednu otázku na pána kolegu a myslím, že aj na pána ministra. Privítala som, keď sa pán minister vyjadril pred nejakým časom, že bude trvať na audite v rezorte zdravotníctva, a predpokladám, že nezávislom audite, pretože po takomto audite sa volá už roky, pomaly desaťročia v zdravotníctve, len nevidím celkom logiku v tom, že pred tým, ako sa tento audit urobí a ako z neho vzídu isté výsledky, sa skracuje pracovný čas v zdravotníctve. To by mal byť výsledok, to by mal byť výsledok auditu, že bude lepšie fungovať zdravotníctvo, keď bude skrátený pracovný čas, a nie predtým to dať do zákona.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
11:54

Vystúpenie 11:54
Jozef RážVážený pán predsedajúci, pani poslankyne, páni poslanci, na rokovanie NR SR predkladám návrh zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými stavebným zákonom ako iniciatívny materiál. V nadväznosti na platný a neúčinný zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe v znení neskorších predpisov bol schválený zákon č. 205/2023 Z. z. a zákon č. 272/2023 Z. z., ktorých...
Vážený pán predsedajúci, pani poslankyne, páni poslanci, na rokovanie NR SR predkladám návrh zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými stavebným zákonom ako iniciatívny materiál. V nadväznosti na platný a neúčinný zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe v znení neskorších predpisov bol schválený zákon č. 205/2023 Z. z. a zákon č. 272/2023 Z. z., ktorých cieľom bolo vykonať úpravy v predpisoch dotknutých schválením zákona o výstavbe.
Tieto dva zákony v časti, ktorá obsahuje zmeny vyvolané zákonom o výstavbe, ešte nenadobudli účinnosť a mali by ju nadobudnúť od 1. apríla 2025. Vláda Slovenskej republiky schválila uznesením 676 zo 6. novembra 2024 návrh Stavebného zákona, ktorého cieľom je nahradiť v súčasnosti platný a účinný stavebný zákon č. 50/1976 Zb., ako aj platný zákon o výstavbe s odloženou účinnosťou od 1. apríla 2025, a odstrániť tak nedostatky, ktoré má súčasná legislatíva na úseku stavebného práva.
Návrh Stavebného zákona bol predložený na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky pod číslom parlamentnej tlače 587 a jeho účinnosť je navrhovaná od 1. apríla 2025. Uvedený dátum účinnosti je navrhnutý tak, aby sa Stavebný zákon mohol stať funkčnou súčasťou právneho poriadku Slovenskej republiky a vyvolával účinky v oblastiach upravených súvisiacimi právnymi predpismi. V nadväznosti na návrh Stavebného zákona je rovnako ako v prípade zákona o výstavbe nevyhnutné vykonať zmeny v dotknutých osobitných predpisoch a tieto zmeny musia nadobudnúť účinnosť spolu so Stavebným zákonom, teda 1. apríla 2025.
Vzhľadom na zmenu v štruktúre nového povoľovacieho procesu na úseku výstavby, ako aj v úprave vydávania záväzných stanovísk dotknutými orgánmi, by omeškanie v účinnosti vyvolaných zmien v dotknutých predpisoch spôsobilo komplikácie, až zastavenie povoľovacích procesov stavieb. Negatívny dopad na proces prípravy a povoľovania stavieb by spôsobilo vážne ekonomické škody a sekundárne by znamenalo aj výrazný pokles stavebných zákaziek, tým aj zníženie výkonnosti stavebného trhu vrátane negatívneho dopadu na výnosovú časť verejného rozpočtu. Absencia právnej úpravy v oblasti správnych poplatkov v súvislosti so stavebným zákonom by mala za následok výpadok príjmov štátneho rozpočtu, keďže za tieto úkony by nebolo možné vyberať žiadne správne poplatky.
Z uvedených dôvodov sa postupuje podľa § 27 ods. 1 zákona č. 400/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Na záver úvodného slova k tlači 701 mi dovoľte vyjadriť súhlas s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi zo spoločnej správy výborov.
A uvediem tlač 578.
Vážený pán predsedajúci, panie poslankyne, páni poslanci, vláda Slovenskej republiky predložila na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky vládny návrh Stavebného zákona, ktorý bol vypracovaný s cieľom akcelerovania prípravných a povoľovacích procesov vo výstavbe ako požiadavka pre splnenie jednej z prioritných úloh vlády vyplývajúcej z Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky ´23 až ´27 časť Doprava a výstavba. Jeho účelom je vytvoriť nový právny rámec pre zjednodušenie a urýchlenie výstavby a zníženie administratívnej záťaže povoľovacích konaní s dôrazom na zabezpečenie transparentnosti v tejto oblasti. Predložený vládny návrh Stavebného zákona, ako aj jeho vykonávacie právne predpisy ovplyvnia viaceré ekonomické a spoločenské procesy vytvárajúce predpoklady na ďalší rozvoj Slovenskej republiky.
Vládny návrh zákona po takmer päťdesiatich rokoch nahradí v súčasnosti platný a účinný zákon č. 50/76 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku, tzv. stavebný zákon, v znení neskorších predpisov, ako aj zákon č. 201/2020 Z. z. o výstavbe s odloženou účinnosťou od 1. apríla 2025, ktorý sa nachádza v stave inštitucionálnej nepripravenosti a k tomuto dátumu účinnosti je nevykonateľný. Nadobudnutie účinnosti zákona o výstavbe by viedlo k značným ťažkostiam v príprave a povoľovaní stavieb. Jeho aplikácia sa ukázala byť nereálna, a to nielen z hľadiska technickej a organizačnej, ale aj z pohľadu nadväzujúcej legislatívy. Zásadnou zmenou oproti súčasnému stavu pri povoľovaní stavieb je, že dokumentácia stavebného zámeru sa bude prerokovávať so všetkými dotknutými subjektmi iba v jednom správnom konaní. To si vyžiada dôslednejší prístup projektanta a stavebníka vo fáze prípravy stavebného zámeru v komunikácii so všetkými účastníkmi výstavby, ako aj v komunikácii so stavebným úradom. Výkon pôsobnosti stavebného úradu ostáva preneseným výkonom štátnej správy na obec s požiadavkami na kvalifikované personálne obsadenie a technické zabezpečenie úradu. Zjednodušenie postupov pri povoľovaní stavieb vyžaduje sprísnenie dozoru a kontroly zo strany štátu nad všetkými oprávnenými osobami vo výstavbe. Vláda navrhuje, aby tento dohľad vrátane prijímania účinných opatrení, ukladania pokút a výkonu nariadených opatrení vykonával štátny orgán, a teda Úrad pre územné plánovanie a výstavbu.
Vládny návrh zákona je vypracovaný po rokovaniach s odbornou verejnosťou, nie je politicky motivovaný a jeho prijatie je v záujme občanov, podnikateľov aj ostatnej verejnosti. Vládny návrh zákona je kompromisom a zároveň konsenzom všetkých zainteresovaných zložiek štátnej správy, samosprávy, združení a zväzov sociálnych partnerov. Žiadam vás o jeho podporu.
Taktiež mi na záver dovoľte vyjadriť súhlas s pozmeňujúcimi a doplňujúcim návrhmi zo spoločnej správy výborov.
Ďakujem veľmi pekne.
Ďakujem pekne za slovo. Takže najskôr tlač 701.
Vážený pán predsedajúci, pani poslankyne, páni poslanci, na rokovanie NR SR predkladám návrh zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými stavebným zákonom ako iniciatívny materiál. V nadväznosti na platný a neúčinný zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe v znení neskorších predpisov bol schválený zákon č. 205/2023 Z. z. a zákon č. 272/2023 Z. z., ktorých cieľom bolo vykonať úpravy v predpisoch dotknutých schválením zákona o výstavbe.
Tieto dva zákony v časti, ktorá obsahuje zmeny vyvolané zákonom o výstavbe, ešte nenadobudli účinnosť a mali by ju nadobudnúť od 1. apríla 2025. Vláda Slovenskej republiky schválila uznesením 676 zo 6. novembra 2024 návrh Stavebného zákona, ktorého cieľom je nahradiť v súčasnosti platný a účinný stavebný zákon č. 50/1976 Zb., ako aj platný zákon o výstavbe s odloženou účinnosťou od 1. apríla 2025, a odstrániť tak nedostatky, ktoré má súčasná legislatíva na úseku stavebného práva.
Návrh Stavebného zákona bol predložený na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky pod číslom parlamentnej tlače 587 a jeho účinnosť je navrhovaná od 1. apríla 2025. Uvedený dátum účinnosti je navrhnutý tak, aby sa Stavebný zákon mohol stať funkčnou súčasťou právneho poriadku Slovenskej republiky a vyvolával účinky v oblastiach upravených súvisiacimi právnymi predpismi. V nadväznosti na návrh Stavebného zákona je rovnako ako v prípade zákona o výstavbe nevyhnutné vykonať zmeny v dotknutých osobitných predpisoch a tieto zmeny musia nadobudnúť účinnosť spolu so Stavebným zákonom, teda 1. apríla 2025.
Vzhľadom na zmenu v štruktúre nového povoľovacieho procesu na úseku výstavby, ako aj v úprave vydávania záväzných stanovísk dotknutými orgánmi, by omeškanie v účinnosti vyvolaných zmien v dotknutých predpisoch spôsobilo komplikácie, až zastavenie povoľovacích procesov stavieb. Negatívny dopad na proces prípravy a povoľovania stavieb by spôsobilo vážne ekonomické škody a sekundárne by znamenalo aj výrazný pokles stavebných zákaziek, tým aj zníženie výkonnosti stavebného trhu vrátane negatívneho dopadu na výnosovú časť verejného rozpočtu. Absencia právnej úpravy v oblasti správnych poplatkov v súvislosti so stavebným zákonom by mala za následok výpadok príjmov štátneho rozpočtu, keďže za tieto úkony by nebolo možné vyberať žiadne správne poplatky.
Z uvedených dôvodov sa postupuje podľa § 27 ods. 1 zákona č. 400/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Na záver úvodného slova k tlači 701 mi dovoľte vyjadriť súhlas s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi zo spoločnej správy výborov.
A uvediem tlač 578.
Vážený pán predsedajúci, panie poslankyne, páni poslanci, vláda Slovenskej republiky predložila na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky vládny návrh Stavebného zákona, ktorý bol vypracovaný s cieľom akcelerovania prípravných a povoľovacích procesov vo výstavbe ako požiadavka pre splnenie jednej z prioritných úloh vlády vyplývajúcej z Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky ´23 až ´27 časť Doprava a výstavba. Jeho účelom je vytvoriť nový právny rámec pre zjednodušenie a urýchlenie výstavby a zníženie administratívnej záťaže povoľovacích konaní s dôrazom na zabezpečenie transparentnosti v tejto oblasti. Predložený vládny návrh Stavebného zákona, ako aj jeho vykonávacie právne predpisy ovplyvnia viaceré ekonomické a spoločenské procesy vytvárajúce predpoklady na ďalší rozvoj Slovenskej republiky.
Vládny návrh zákona po takmer päťdesiatich rokoch nahradí v súčasnosti platný a účinný zákon č. 50/76 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku, tzv. stavebný zákon, v znení neskorších predpisov, ako aj zákon č. 201/2020 Z. z. o výstavbe s odloženou účinnosťou od 1. apríla 2025, ktorý sa nachádza v stave inštitucionálnej nepripravenosti a k tomuto dátumu účinnosti je nevykonateľný. Nadobudnutie účinnosti zákona o výstavbe by viedlo k značným ťažkostiam v príprave a povoľovaní stavieb. Jeho aplikácia sa ukázala byť nereálna, a to nielen z hľadiska technickej a organizačnej, ale aj z pohľadu nadväzujúcej legislatívy. Zásadnou zmenou oproti súčasnému stavu pri povoľovaní stavieb je, že dokumentácia stavebného zámeru sa bude prerokovávať so všetkými dotknutými subjektmi iba v jednom správnom konaní. To si vyžiada dôslednejší prístup projektanta a stavebníka vo fáze prípravy stavebného zámeru v komunikácii so všetkými účastníkmi výstavby, ako aj v komunikácii so stavebným úradom. Výkon pôsobnosti stavebného úradu ostáva preneseným výkonom štátnej správy na obec s požiadavkami na kvalifikované personálne obsadenie a technické zabezpečenie úradu. Zjednodušenie postupov pri povoľovaní stavieb vyžaduje sprísnenie dozoru a kontroly zo strany štátu nad všetkými oprávnenými osobami vo výstavbe. Vláda navrhuje, aby tento dohľad vrátane prijímania účinných opatrení, ukladania pokút a výkonu nariadených opatrení vykonával štátny orgán, a teda Úrad pre územné plánovanie a výstavbu.
Vládny návrh zákona je vypracovaný po rokovaniach s odbornou verejnosťou, nie je politicky motivovaný a jeho prijatie je v záujme občanov, podnikateľov aj ostatnej verejnosti. Vládny návrh zákona je kompromisom a zároveň konsenzom všetkých zainteresovaných zložiek štátnej správy, samosprávy, združení a zväzov sociálnych partnerov. Žiadam vás o jeho podporu.
Taktiež mi na záver dovoľte vyjadriť súhlas s pozmeňujúcimi a doplňujúcim návrhmi zo spoločnej správy výborov.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
11:59

Vystúpenie v rozprave 11:59
Jozef CechNárodná rada Slovenskej republiky uznesením č. 790 zo 4. februára 2025 pridelila predmetný návrh zákona na...
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 790 zo 4. februára 2025 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti, výboru pre obranu a bezpečnosť, výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch. Predmetný návrh zákona, tlač 701, prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť všetky určené výbory.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto spoločnej správy vyplýva 32 pozmeňujúcich návrhov. Gestorský výbor odporúča návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich návrhov schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj č. 100 z 5. februára 2025. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informoval o výsledku rokovania výborov a predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona v rokovacom poriadku Národnej rady. Zároveň určil aj náhradníkov spravodajcu.
Zároveň predložím tlač 587. Dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu stavebného zákona, tlač 587a.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 687 z 28. novembra 2024 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru a výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Určila zároveň výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Predmetný návrh zákona, tlač 587, prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť oba určené výbory. Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto spoločnej správy vyplýva 51 pozmeňujúcich návrhov. Gestorský výbor odporúča návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich návrhoch schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj č. 94 zo 4. februára 2025. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informoval o výsledku rokovania výborov a predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady. Zároveň určil náhradníkov spravodajcu.
Pán predsedajúci, skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu, do ktorej sa hlásim ako prvý.
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Vážený pán minister, pán predsedajúci, panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom, tlač 701a.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 790 zo 4. februára 2025 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti, výboru pre obranu a bezpečnosť, výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch. Predmetný návrh zákona, tlač 701, prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť všetky určené výbory.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto spoločnej správy vyplýva 32 pozmeňujúcich návrhov. Gestorský výbor odporúča návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich návrhov schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj č. 100 z 5. februára 2025. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informoval o výsledku rokovania výborov a predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona v rokovacom poriadku Národnej rady. Zároveň určil aj náhradníkov spravodajcu.
Zároveň predložím tlač 587. Dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu stavebného zákona, tlač 587a.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 687 z 28. novembra 2024 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru a výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Určila zároveň výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Predmetný návrh zákona, tlač 587, prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť oba určené výbory. Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto spoločnej správy vyplýva 51 pozmeňujúcich návrhov. Gestorský výbor odporúča návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich návrhoch schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj č. 94 zo 4. februára 2025. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informoval o výsledku rokovania výborov a predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady. Zároveň určil náhradníkov spravodajcu.
Pán predsedajúci, skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu, do ktorej sa hlásim ako prvý.
Rozpracované
14:02

Vystúpenie v rozprave 14:02
Jozef CechĎakujem veľmi pekne.
Ďakujem veľmi pekne.
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, pán minister, milé kolegyne, kolegovia, ja len žiadam o vyňatie bodu 49 spoločnej správy na osobitné hlasovanie.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
14:05

Vystúpenie v rozprave 14:05
Igor JanckulíkKDH si veľmi dobre uvedomuje, že neprijatie nového Stavebného zákona môže viesť k totálnemu...
KDH si veľmi dobre uvedomuje, že neprijatie nového Stavebného zákona môže viesť k totálnemu kolapsu v stavebníctve, čo bude mať obrovský dosah pre našu spoločnosť, to si nemusíme okolo toho ani rozprávať. Vieme dobre, že by mohlo aj dosť k ohrozeniu čerpania eurofondov.
Pán minister, určite si dobre pamätáte, že pred rokom, keď sme sedeli u nás na poslaneckom klube KDH, tak ja som vám aj navrhoval, že poďme odsunúť návrh, účinnosť na dva roky. Odsunula sa na jeden rok a teraz vlastne vláda je pod veľkým stresom, že či to prejde. Do Stavebného zákona sa dostávajú rôzne prílepky a tak ďalej.
Vieme, že na politické strany sa obracali aj viaceré inštitúcie, ZMOS, únia miest, Klub 500, asociácia zamestnávateľov, takisto, samozrejme, aj na KDH sa obracali tieto inštitúcie a KDH k tomuto zákonu, návrhu zákona pristupovalo veľmi zodpovedne. Vypočuli sme si všetky pripomienky, stretávali sme sa aj s odbornou verejnosťou, stretávali sme sa aj s našimi starostami, lebo ich máme vyše 250, s primátormi a vlastne prebrali sme si celý tento návrh zákona. ZMOS a únia miest a ďalšie inštitúcie, žiaľ, ony iba riešia stavebné konania, ale nikto nerieši firmy, ktoré budú stavať a realizovať tieto stavby.
Návrh Stavebného zákona v § 2 Stavba ods. 8 zavádza nový pojem vyhradená stavba. Vyhradená stavba je budova alebo inžinierska stavba, ktorá je technologicky náročná alebo konštrukčne neobvyklá, ktorá z hľadiska rozsahu stavebných prác, technológie stavebných prác a použitých stavebných výrobkov kladie zvýšené nároky na organizovanie a koordináciu činnosti vo výstavbe a na potrebné technické vybavenie zhotoviteľa stavby.
V § 31 zhotoviteľ stavby, ods. 5, stanovuje kvalifikačné požiadavky na zhotoviteľa vyhradených stavieb. Zhotovenie vyhradenej stavby realizuje zhotoviteľ stavby, ktorý po celú dobu uskutočňovania stavebných prác na vyhradenej stavbe spĺňa podmienky spôsobilosti podľa certifikačnej schémy. Zákon rozlišuje vyhradené pozemné stavby a vyhradené inžinierske stavby. Pri inžinierskych stavbách zákon správne identifikuje, že z veľkého množstva stavieb tieto, ktoré spadajú pod definíciu podľa § 2 ods. 8.
Pri pozemných stavbách navrhovateľ rozdelil v podstate stavby na dve kategórie. Jednoduché stavby a... (Rečníkovi sa vypol mikrofón.) Padol som, dobre. Takže zopakujem, že pri pozemných stavbách navrhovateľ rozdelil v podstate stavby na dve kategórie: jednoduché stavby a vyhradené stavby. Nakoľko vyhradené stavby môžu podľa navrhovaného zákona realizovať len certifikovaní generálni dodávatelia, dodávatelia podľa § 31 ods. 5, zákon neprimerane zasahuje do konkurenčného prostredia stavebného trhu, keď malým a stredným firmám necháva možnosť realizovať v podstate len jednoduché stavby, preto navrhujeme definíciu vyhradená stavba pre podzemné stavby podľa predloženého pozmeňovacieho návrhu, ktorý neskôr prečítam.
Tu chcem upozorniť hlavne koaličných poslancov, že tento návrh zákona je doslova likvidačný pre malých a stredných podnikateľov, to znamená pre malé a stredné firmy, lebo vyhradené stavby budú robiť tie špecializované firmy s tými certifikátmi a problém je aj v tom, že do tých vyhradených stavieb prešli aj tie jednoduchšie stavby. To znamená, že tie malé a stredné firmy budú väčšinou robiť v subdodávkach pre tých veľkých, a obávam sa, že sa vrátime o niekoľko rokov naspäť. Viete dobre ten príbeh, keď veľké stavebné firmy si brali subdodávateľov, ktorých potom nevyplatili. A fakt mi je ľúto, že niektoré stavebné firmy, ktoré sú rodinné podniky, môžeme úplne zlikvidovať, na to by som chcel upozorniť a... upozorniť a vlastne budeme aj dávať aj pozmeňujúci návrh.
Tu uvediem aj pár príkladov, aby ste si vedeli predstaviť, že kde vidím ten problém. Pri vládnom navrhovanom znení písm. e) by sa vyhradenými stavbami stali aj mnohé rodinné domy. Počujete dobre, mnohé rodinné domy, ktoré majú nad otvormi použité napríklad keramické predpäté preklady. Hej, to znamená, že nemohla by vám to stavať nejaká malá alebo stredná firma, ale veľká firma. Teraz budete čakať možno niekoľko rokov, kým vám, sa dostanete, hej, lebo každý, veľké firmy robia veľké zákazky alebo cestné diaľnice a tak ďalej, a teraz vy budete čakať a, samozrejme, tá cena bude úplne iná. Takže toto je úplne zlé. Ďalej, napríklad kultúrne domy, telocvične nebudú môcť stavať malé a stredné firmy kvôli kapacite osôb. Vyhradenými stavbami by mali byť napríklad štadióny, vstavané, výstavné priestory. Hej, tam si vieme predstaviť, lebo tam je zhromaždenie od šesťtisíc osôb a viac. Ale aby, ja neviem, tie menšie kultúrne domy, telocvične boli vyhradené stavby a mohli stavať len firmy s týmito certifikátmi, to tiež nie je dobré riešenie.
Ďalej, napríklad máme tu rozpon nosnej konštrukcie pri viacpodlažnej budove viac ako 12 metrov, má byť vyhradená stavba, a pritom je to najpoužívanejší rozpon v stavebných konštrukciách. My aj preto navrhujeme tento rozpon viac ako 24 metrov.
Ďalej, jednopodlažná budova 30-metrový rozpon, navrhujeme na 36-metrový. 30-metrový je bežný rozpon pri oceľových konštrukciách.
Ďalej, v ďalšom pozmeňujúcom návrhu by sme chceli presadiť efektívnu súčinnosť stavebných úradov pri výstavbe rodinných domov. Vieme dobre, že rodinné domy sú veľmi dôležité pre našich obyvateľov, žiaľ, bytové domy, je ich nedostatok a hlavne nájomné domy. A tu by sme chceli vlastne tým pozmeňujúcim návrhom zvýšiť vlastne takú možnosť konzultácií so stavebnými úradmi v záujme zabránenia napríklad prepadnutia procesných lehôt a podobne. Samozrejme, platilo by to len pre fyzické osoby, nie pre právnické. To znamená, že tie stavebné úrady by sa snažili viac pomáhať tým obyvateľom alebo staviteľom, ktorí sa rozhodli postaviť si rodinné domy.
A v poslednom pozmeňujúcom a doplňujúcom návrhu, ktorý sme spoločne vypracovali s VIA IURIS, riešime problematiku posudzovania vplyvov na životné prostredie, tzv. EIA, dotknutou verejnosťou, spôsob oznámenia začatia konania pri vymedzených druhoch stavieb aj verejnou vyhláškou.
Ďalej, posilnenie práv verejnosti na informácie o významných stavbách s dopadom na životné prostredie, ktoré vyplýva aj z Aarhuského dohovoru.
Chcem sa ešte raz vrátiť ku tým malým a stredným firmám. Fakt, nemali by sme to podceniť, lebo zatiaľ sa nič nedeje. Nikto si to skoro nevšimol, že môže dôjsť k takémuto niečomu. Ale tie firmy si to rýchlo všimnú, keď sa budú uchádzať, keď bude proste vyhlásené nejaké verejné obstarávanie na nejakú budovu a ony sa budú chcieť prihlásiť a zistia, že to je vyhradená stavba, tým pádom nemôžu sa uchádzať o tú stavbu. A tieto stavebné firmy budú mať proste obmedzené možnosti realizácie a fakt budú len nútení, aby robili v nejakých subdodávkach, čo nie je dobré.
Teraz mi dovoľte, aby som prečítal pozmeňujúce návrhy. Predkladáme tri pozmeňujúce návrhy a ten prvý vlastne sa aj týka, to čo som sa vlastne venoval hlavne v mojom vystúpením, a to je téma malých a stredných firiem, lebo vieme dobre, že aj automobilový priemysel nám bude, bude mať teraz veľké problémy a my týmto Stavebným zákonom nemali by sme vychádzať v ústrety veľkým firmám, ktoré doslova si vylobovali lepšie znenie Stavebného zákona pre nich, ktoré, ktorým bude umožňovať viac proste sa rozvíjať na úkor malých a stredných firiem.
Takže začnem s prvým pozmeňujúcim návrhom. Času mám dosť, takže nemusíte mi ani zastavovať, pán predsedajúci, čas.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Igora Janckulíka, Milana Majerského, Františka Majerského a Jána Horeckého k vládnemu návrhu Stavebného zákona. V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladáme nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu Stavebného zákona.
Vládny návrh Stavebného zákona, tlač 587, sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 2 ods. 8 sa v písm. a) sa na konci vety mení slovné spojenie „30 m“ a nahrádza sa slovami „36 m“.
2. V § 2 ods. 8 písm. c) znie:
„c) viacpodlažná budova s rozponom nosnej konštrukcie viac ako 24 m okrem strešnej konštrukcie s rozponom viac ako 36 m,“.
3. V § 2 ods. 8 písm. d) sa číslovka „1 200“ nahrádza číslovkou „6 000,“.
4. V § 2 ods. 8 sa vypúšťa písm. e).
Nasledujúce písmena f) až s) sa premenujú na e) až r).
5. V § 2 ods. 8 písm. o) znie:
„o) nádrže a silá s celkovou výškou viac ako 16 m nad úrovňou terénu alebo s rozponom viac ako 15 m alebo nádrže a silá slúžiace na uskladnenie výbušných hmôt a hmôt s vysokou horľavosťou vrátane plynov,“.
To bol jeden pozmeňujúci návrh, teraz prečítam doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Igora Janckulíka, Milana Majerského, Františka Majerského a Jána Horeckého k vládnemu návrhu stavebného zákona, tlač 587. V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších prepisov predkladáme nasledujúci doplňujúci návrh k vládnemu návrhu Stavebného zákona.
Vládny návrh Stavebného zákona, tlač 587, sa dopĺňa takto:
V § 18 ods. 2 sa za poslednou vetou doplňujú nasledovné vety:
„Pri stavbách rodinných domov určených na bývanie stavebný úrad poskytne efektívnu súčinnosť vzhľadom k starostlivosti, ktorú Slovenská republika kladie na rodinu, a to najmä poučenie o právach a povinnostiach, aby pre ich neznalosť nedochádzalo k škodám. Stavebný úrad zároveň poskytne súčinnosť pri hľadaní efektívnych riešení pri dosiahnutí príslušných povolení. To neplatí, ak je stavebníkom právnická osoba."
A posledný pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Igora Janckulíka, Milana Majerského, Františka Majerského a Jána Horeckého k vládnemu návrhu Stavebného zákona, tlač 587. V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladáme nasledujúce pozmeňujúce a doplňujúce návrhy k vládnemu návrhu Stavebného zákona.
Vládny návrh Stavebného zákona, tlač 587, sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 49 ods. 1 písm. d) sa na konci dopĺňa čiarka a slová "dotknutá verejnosť, ktorá podala odvolanie proti záväznému stanovisku zo zisťovacieho konania podľa osobitného predpisu 17) a toto odvolanie nebolo vyhodnotené príslušným odvolávacím orgánom ako zneužitie práva alebo zjavné šikanózne. Dotknutá verejnosť je účastníkom konania v rozsahu procesných oprávnení vzťahujúcim sa len vo veci životného prostredia."
2. V § 51 ods. 3 znie:
"Pri líniových stavbách, v odôvodnených prípadoch aj pri zvlášť rozsiahlych stavbách, ak je počet účastníkov väčší ako 20, alebo ak konaniu predchádzalo konanie podľa osobitného predpisu, alebo ak pobyt účastníkov konania nie je správnemu orgánu známy, sa oznámenie o začatí konania oznamuje verejnou vyhláškou. Týmto nie je dotknuté doručenie úradného dokumentu do elektronickej schránky dotknutých orgánov a dotknutých právnických osôb."
3. V § 61 ods. 3 znie:
"Pri líniových stavbách, v odôvodnených prípadoch aj pri zvlášť rozsiahlych stavbách, ak je počet účastníkov konania väčší ako 20, alebo ak konaniu predchádzalo konanie podľa osobitného predpisu sa rozhodnutie o stavebnom zámere oznamuje verejnou vyhláškou."
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som.
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, Stavebný zákon, vieme, že je veľmi dôležitý pre obce, mestá, vyššie územné celky, samozrejme, aj pre štát, aj pre bežných ľudí. Stavebný zákon je aj veľmi dôležitý pre podnikateľské prostredie, lebo potrebujeme vlastne, aby mohol niekto realizovať stavby.
KDH si veľmi dobre uvedomuje, že neprijatie nového Stavebného zákona môže viesť k totálnemu kolapsu v stavebníctve, čo bude mať obrovský dosah pre našu spoločnosť, to si nemusíme okolo toho ani rozprávať. Vieme dobre, že by mohlo aj dosť k ohrozeniu čerpania eurofondov.
Pán minister, určite si dobre pamätáte, že pred rokom, keď sme sedeli u nás na poslaneckom klube KDH, tak ja som vám aj navrhoval, že poďme odsunúť návrh, účinnosť na dva roky. Odsunula sa na jeden rok a teraz vlastne vláda je pod veľkým stresom, že či to prejde. Do Stavebného zákona sa dostávajú rôzne prílepky a tak ďalej.
Vieme, že na politické strany sa obracali aj viaceré inštitúcie, ZMOS, únia miest, Klub 500, asociácia zamestnávateľov, takisto, samozrejme, aj na KDH sa obracali tieto inštitúcie a KDH k tomuto zákonu, návrhu zákona pristupovalo veľmi zodpovedne. Vypočuli sme si všetky pripomienky, stretávali sme sa aj s odbornou verejnosťou, stretávali sme sa aj s našimi starostami, lebo ich máme vyše 250, s primátormi a vlastne prebrali sme si celý tento návrh zákona. ZMOS a únia miest a ďalšie inštitúcie, žiaľ, ony iba riešia stavebné konania, ale nikto nerieši firmy, ktoré budú stavať a realizovať tieto stavby.
Návrh Stavebného zákona v § 2 Stavba ods. 8 zavádza nový pojem vyhradená stavba. Vyhradená stavba je budova alebo inžinierska stavba, ktorá je technologicky náročná alebo konštrukčne neobvyklá, ktorá z hľadiska rozsahu stavebných prác, technológie stavebných prác a použitých stavebných výrobkov kladie zvýšené nároky na organizovanie a koordináciu činnosti vo výstavbe a na potrebné technické vybavenie zhotoviteľa stavby.
V § 31 zhotoviteľ stavby, ods. 5, stanovuje kvalifikačné požiadavky na zhotoviteľa vyhradených stavieb. Zhotovenie vyhradenej stavby realizuje zhotoviteľ stavby, ktorý po celú dobu uskutočňovania stavebných prác na vyhradenej stavbe spĺňa podmienky spôsobilosti podľa certifikačnej schémy. Zákon rozlišuje vyhradené pozemné stavby a vyhradené inžinierske stavby. Pri inžinierskych stavbách zákon správne identifikuje, že z veľkého množstva stavieb tieto, ktoré spadajú pod definíciu podľa § 2 ods. 8.
Pri pozemných stavbách navrhovateľ rozdelil v podstate stavby na dve kategórie. Jednoduché stavby a... (Rečníkovi sa vypol mikrofón.) Padol som, dobre. Takže zopakujem, že pri pozemných stavbách navrhovateľ rozdelil v podstate stavby na dve kategórie: jednoduché stavby a vyhradené stavby. Nakoľko vyhradené stavby môžu podľa navrhovaného zákona realizovať len certifikovaní generálni dodávatelia, dodávatelia podľa § 31 ods. 5, zákon neprimerane zasahuje do konkurenčného prostredia stavebného trhu, keď malým a stredným firmám necháva možnosť realizovať v podstate len jednoduché stavby, preto navrhujeme definíciu vyhradená stavba pre podzemné stavby podľa predloženého pozmeňovacieho návrhu, ktorý neskôr prečítam.
Tu chcem upozorniť hlavne koaličných poslancov, že tento návrh zákona je doslova likvidačný pre malých a stredných podnikateľov, to znamená pre malé a stredné firmy, lebo vyhradené stavby budú robiť tie špecializované firmy s tými certifikátmi a problém je aj v tom, že do tých vyhradených stavieb prešli aj tie jednoduchšie stavby. To znamená, že tie malé a stredné firmy budú väčšinou robiť v subdodávkach pre tých veľkých, a obávam sa, že sa vrátime o niekoľko rokov naspäť. Viete dobre ten príbeh, keď veľké stavebné firmy si brali subdodávateľov, ktorých potom nevyplatili. A fakt mi je ľúto, že niektoré stavebné firmy, ktoré sú rodinné podniky, môžeme úplne zlikvidovať, na to by som chcel upozorniť a... upozorniť a vlastne budeme aj dávať aj pozmeňujúci návrh.
Tu uvediem aj pár príkladov, aby ste si vedeli predstaviť, že kde vidím ten problém. Pri vládnom navrhovanom znení písm. e) by sa vyhradenými stavbami stali aj mnohé rodinné domy. Počujete dobre, mnohé rodinné domy, ktoré majú nad otvormi použité napríklad keramické predpäté preklady. Hej, to znamená, že nemohla by vám to stavať nejaká malá alebo stredná firma, ale veľká firma. Teraz budete čakať možno niekoľko rokov, kým vám, sa dostanete, hej, lebo každý, veľké firmy robia veľké zákazky alebo cestné diaľnice a tak ďalej, a teraz vy budete čakať a, samozrejme, tá cena bude úplne iná. Takže toto je úplne zlé. Ďalej, napríklad kultúrne domy, telocvične nebudú môcť stavať malé a stredné firmy kvôli kapacite osôb. Vyhradenými stavbami by mali byť napríklad štadióny, vstavané, výstavné priestory. Hej, tam si vieme predstaviť, lebo tam je zhromaždenie od šesťtisíc osôb a viac. Ale aby, ja neviem, tie menšie kultúrne domy, telocvične boli vyhradené stavby a mohli stavať len firmy s týmito certifikátmi, to tiež nie je dobré riešenie.
Ďalej, napríklad máme tu rozpon nosnej konštrukcie pri viacpodlažnej budove viac ako 12 metrov, má byť vyhradená stavba, a pritom je to najpoužívanejší rozpon v stavebných konštrukciách. My aj preto navrhujeme tento rozpon viac ako 24 metrov.
Ďalej, jednopodlažná budova 30-metrový rozpon, navrhujeme na 36-metrový. 30-metrový je bežný rozpon pri oceľových konštrukciách.
Ďalej, v ďalšom pozmeňujúcom návrhu by sme chceli presadiť efektívnu súčinnosť stavebných úradov pri výstavbe rodinných domov. Vieme dobre, že rodinné domy sú veľmi dôležité pre našich obyvateľov, žiaľ, bytové domy, je ich nedostatok a hlavne nájomné domy. A tu by sme chceli vlastne tým pozmeňujúcim návrhom zvýšiť vlastne takú možnosť konzultácií so stavebnými úradmi v záujme zabránenia napríklad prepadnutia procesných lehôt a podobne. Samozrejme, platilo by to len pre fyzické osoby, nie pre právnické. To znamená, že tie stavebné úrady by sa snažili viac pomáhať tým obyvateľom alebo staviteľom, ktorí sa rozhodli postaviť si rodinné domy.
A v poslednom pozmeňujúcom a doplňujúcom návrhu, ktorý sme spoločne vypracovali s VIA IURIS, riešime problematiku posudzovania vplyvov na životné prostredie, tzv. EIA, dotknutou verejnosťou, spôsob oznámenia začatia konania pri vymedzených druhoch stavieb aj verejnou vyhláškou.
Ďalej, posilnenie práv verejnosti na informácie o významných stavbách s dopadom na životné prostredie, ktoré vyplýva aj z Aarhuského dohovoru.
Chcem sa ešte raz vrátiť ku tým malým a stredným firmám. Fakt, nemali by sme to podceniť, lebo zatiaľ sa nič nedeje. Nikto si to skoro nevšimol, že môže dôjsť k takémuto niečomu. Ale tie firmy si to rýchlo všimnú, keď sa budú uchádzať, keď bude proste vyhlásené nejaké verejné obstarávanie na nejakú budovu a ony sa budú chcieť prihlásiť a zistia, že to je vyhradená stavba, tým pádom nemôžu sa uchádzať o tú stavbu. A tieto stavebné firmy budú mať proste obmedzené možnosti realizácie a fakt budú len nútení, aby robili v nejakých subdodávkach, čo nie je dobré.
Teraz mi dovoľte, aby som prečítal pozmeňujúce návrhy. Predkladáme tri pozmeňujúce návrhy a ten prvý vlastne sa aj týka, to čo som sa vlastne venoval hlavne v mojom vystúpením, a to je téma malých a stredných firiem, lebo vieme dobre, že aj automobilový priemysel nám bude, bude mať teraz veľké problémy a my týmto Stavebným zákonom nemali by sme vychádzať v ústrety veľkým firmám, ktoré doslova si vylobovali lepšie znenie Stavebného zákona pre nich, ktoré, ktorým bude umožňovať viac proste sa rozvíjať na úkor malých a stredných firiem.
Takže začnem s prvým pozmeňujúcim návrhom. Času mám dosť, takže nemusíte mi ani zastavovať, pán predsedajúci, čas.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Igora Janckulíka, Milana Majerského, Františka Majerského a Jána Horeckého k vládnemu návrhu Stavebného zákona. V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladáme nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu Stavebného zákona.
Vládny návrh Stavebného zákona, tlač 587, sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 2 ods. 8 sa v písm. a) sa na konci vety mení slovné spojenie „30 m“ a nahrádza sa slovami „36 m“.
2. V § 2 ods. 8 písm. c) znie:
„c) viacpodlažná budova s rozponom nosnej konštrukcie viac ako 24 m okrem strešnej konštrukcie s rozponom viac ako 36 m,“.
3. V § 2 ods. 8 písm. d) sa číslovka „1 200“ nahrádza číslovkou „6 000,“.
4. V § 2 ods. 8 sa vypúšťa písm. e).
Nasledujúce písmena f) až s) sa premenujú na e) až r).
5. V § 2 ods. 8 písm. o) znie:
„o) nádrže a silá s celkovou výškou viac ako 16 m nad úrovňou terénu alebo s rozponom viac ako 15 m alebo nádrže a silá slúžiace na uskladnenie výbušných hmôt a hmôt s vysokou horľavosťou vrátane plynov,“.
To bol jeden pozmeňujúci návrh, teraz prečítam doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Igora Janckulíka, Milana Majerského, Františka Majerského a Jána Horeckého k vládnemu návrhu stavebného zákona, tlač 587. V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších prepisov predkladáme nasledujúci doplňujúci návrh k vládnemu návrhu Stavebného zákona.
Vládny návrh Stavebného zákona, tlač 587, sa dopĺňa takto:
V § 18 ods. 2 sa za poslednou vetou doplňujú nasledovné vety:
„Pri stavbách rodinných domov určených na bývanie stavebný úrad poskytne efektívnu súčinnosť vzhľadom k starostlivosti, ktorú Slovenská republika kladie na rodinu, a to najmä poučenie o právach a povinnostiach, aby pre ich neznalosť nedochádzalo k škodám. Stavebný úrad zároveň poskytne súčinnosť pri hľadaní efektívnych riešení pri dosiahnutí príslušných povolení. To neplatí, ak je stavebníkom právnická osoba."
A posledný pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Igora Janckulíka, Milana Majerského, Františka Majerského a Jána Horeckého k vládnemu návrhu Stavebného zákona, tlač 587. V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladáme nasledujúce pozmeňujúce a doplňujúce návrhy k vládnemu návrhu Stavebného zákona.
Vládny návrh Stavebného zákona, tlač 587, sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 49 ods. 1 písm. d) sa na konci dopĺňa čiarka a slová "dotknutá verejnosť, ktorá podala odvolanie proti záväznému stanovisku zo zisťovacieho konania podľa osobitného predpisu 17) a toto odvolanie nebolo vyhodnotené príslušným odvolávacím orgánom ako zneužitie práva alebo zjavné šikanózne. Dotknutá verejnosť je účastníkom konania v rozsahu procesných oprávnení vzťahujúcim sa len vo veci životného prostredia."
2. V § 51 ods. 3 znie:
"Pri líniových stavbách, v odôvodnených prípadoch aj pri zvlášť rozsiahlych stavbách, ak je počet účastníkov väčší ako 20, alebo ak konaniu predchádzalo konanie podľa osobitného predpisu, alebo ak pobyt účastníkov konania nie je správnemu orgánu známy, sa oznámenie o začatí konania oznamuje verejnou vyhláškou. Týmto nie je dotknuté doručenie úradného dokumentu do elektronickej schránky dotknutých orgánov a dotknutých právnických osôb."
3. V § 61 ods. 3 znie:
"Pri líniových stavbách, v odôvodnených prípadoch aj pri zvlášť rozsiahlych stavbách, ak je počet účastníkov konania väčší ako 20, alebo ak konaniu predchádzalo konanie podľa osobitného predpisu sa rozhodnutie o stavebnom zámere oznamuje verejnou vyhláškou."
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som.
Rozpracované