43. schôdza

25.11.2025 - 9.12.2025
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

1.12.2025 o 13:00 hod.

Ing.

Marián Čaučík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:44

Karol Janas
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
Pán minister, kolegyne, kolegovia, niekedy si tu pripadám ako v takom absurdnom divadle, keď poslankyňa nám tu vyčíta, že nechodíme do práce a je nás tu málo a keď sa takto voľným okom pozriem, tak z jej politickej strany sú tu, slovom, dvaja, opakujem dvaja poslanci. Absurdné, no ale tak to už k životu patrí. Vôbec sa nedivím tomu, že v OĽANO nerozumejú tomu, že legislatívne výstupy a najmä v trestnej politike musia okrem toho, že sú zákonné, a to podotýkam, zákonné, musia aj vykazovať aj znaky zákonnosti. Verejnosť ich musí vnímať ako zákonné. Ak tomu nerozumiete, že verejnosť by mala takéto rozhodnutie vnímať ako zákonné, tak potom, potom je to na vašom mentálnom nastavení. Takže nevkladajte mi do úst niečo, čo som nepovedal. Tie úrady ako špeciálna prokuratúra, Úrad na ochranu oznamovateľov, tie musia byť, ich rozhodnutia musia byť zákonné a musia aj vykazovať znaky zákonnosti navonok. A to podľa mňa nevykazovali minimálne v tom jednom prípade, o ktorom sa tu stále rozpráva dokola, a to sú tí, tí policajti, ktorí tam požiadali podľa mňa dosť takým pochybným spôsobom. A pre všetkých tých, ktorí sú takí zásadní ochrancovia legislatívnej čistoty, by som rád pripomenul možno dva prípady. Možno si spomeniete, ako sa tu menila súdna mapa. Nemenila sa náhodou pozmeňujúcim návrhom, a ak sa tak dobre pamätám, v skrátenom legislatívnom konaní? Ja si myslím, že áno. To vtedy nikomu nevadilo.
A druhé. Možno si pamätáte aj na tú dobu, keď sa tu dokonca Ústava Slovenskej republiky menila prílepkom k inému zákonu. Takže vždycky keď chcete napadnúť nejaký legislatívny proces, spomeňte si pár mesiacov, možno rokov dozadu, čo ste robili vy sami.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.12.2025 o 12:44 hod.

doc. PhDr. PaedDr. PhD.

Karol Janas

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:46

Tina Gažovičová
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo a ďakujem kolegyni Škopovej, ktorá tu znovu ozvučila tú tému šírenie, šírenie strachu a nejakej autocenzúry. A naozaj to vnímam v mnohých-mnohých oblastiach verejného života v súčasnosti aj tým, ako je polarizovaná spoločnosť, aj tým, čo robí táto vláda a aké rozhodnutia presadzuje, že ten strach ozvať sa, naozaj sa rozširuje. A ja som hlboko presvedčená, že toto je jeden z tých krokov, že keď niekto účelovo sa potrebuje zbaviť osoby, ktorá poukazovala na nezákonné správanie vládnych predstaviteľov, ktorá si dovolila dať pokutu, ktorá vyplývala zo zákona, ale bola to pokuta pre ministra a jeho ministerstvo, tak zrazu jej niekto ide nasilu a narýchlo vytrhnúť stoličku. Je to jasný signál do spoločnosti, že radšej sa neozývajte, lebo dostanete od tejto vládnej koalície po prstoch. A ja som presvedčená, že to je niečo, čo ďalej bude rozožierať našu spoločnosť.
A viete, je to také zaujímavé, že sa tu teraz v tejto diskusii hovorí o tom, že ako veci vyzerajú. Tak veď áno, veď práve aj o tom to je. Je to aj o tom, že odvolávate predsedníčku, ktorá neporušila zákon, a jediné, čo jej vyčítate, je, že ako veci vyzerajú. Tak keď sa o tom chceme rozprávať, tak sa rozprávame o tom, ako to vyzerá, že šéf SIS je syn obžalovaného podpredsedu Národnej rady? Ako to vyzerá, že v skrátenom konaní sa menil Trestný zákon v prospech vládnych predstaviteľov a teraz sa menia ďalšie inštitúcie v prospech ministra vnútra? Tak sa zamyslite, ako to vyzerá a čo to prináša do... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.12.2025 o 12:46 hod.

Mgr. PhD.

Tina Gažovičová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:48

Jozef Pročko
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. No počúvame tu na tvoju, na tvoje vystúpenie, Anežka, naozaj rôzne bludy a ja musím pochváliť pána predsedajúceho Žigu, ktorý nás nevyženie za to, že sa zasmeje, jak Gašpar, ale takisto ho, musím povedať, že teraz čo sme počuli faktickú od pána poslanca z HLAS-u, tak bola úplne o všetkom možnom, len nie o tom, čo mal, ale, pán Žiga, ja dúfam, že ma nevyhodíte za toto zo sály, že som si to dovolil povedať.
Anežka, ty si tam hovorila o strachu, o tom, že ľudia nebudú môcť mať možnosť hovoriť, a to je to, čo aj ja dostávam v správach, že mi ľudia píšu, že Jozef, to naozaj nás už, už takýmto spôsobom idú umlčať? To už naozaj sa bude diať to, že keď budem, keď budem mať možnosť alebo keď budem vidieť, že niekto kšeftuje v mojom zamestnaní a kradne, tak to nahlásim, ale pri tom všetkom, čo oni robia, tak sa budem báť to spraviť, aby som nebol nejako, aby mi, aby mi nejak nevrátili nejakú vendetu? Ja odpovedám, no robia to a je len na nás, či to dovolíme, či dovolíme, aby sme mali ministra, ktorý kávové košele predražuje o niekoľko miliónov, či budeme mať ministrov, ktorý predražujú nákup lietadiel o niekoľko miliónov, ale, a či tu budeme mať naozaj v parlamente zoskupenie, ktoré o sebe vyhlasuje, že nie sú handry, my si nenecháme s Ficom vytierať podlahu. A potom keď príde k odvolávaniu toho Ráža, tak zistíme, že sú handry, že vlastne oni, oni sem neprídu.
A keď ti niekto rozpráva, že kde sú teraz, no kde sú? Keby, keby, Anežka, nebolo toto, táto, tento zákon a nebol tu pán minister, tak hliadky, ktoré si on tu dám, traja, tak by tu neboli. Oni totižto naozaj nechodia do práce. Prídu, zahlasujú a odídu. A zahlasujú tak, ako chce Robert Fico.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.12.2025 o 12:48 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 12:50

Marián Čaučík
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte mi nadviazať na rozpravu a upozorniť na zásadný problém, ktorý sa tiahne celým predkladaným návrhom. Celý materiál stojí na presvedčení predkladateľa a nie na dôkazoch. Stojí na tvrdeniach, nie na analýze, na dojmoch a nie na faktoch. A toto je pri tak vážnej zmene, pri rušení nezávislého úradu jednoducho neakceptovateľné.
Dôvodová správa tohto zákona je slabá, povrchná a nepresvedčivá. A pritom práve dôvodová správa je tým dôležitým dokumentom, ktorý má vysvetliť, čo vláda navrhuje a prečo. V dôvodovej správe je uvedené, že: "Vládny návrh zákona o Úrade na ochranu obetí trestných činov a oznamovateľov protispoločenskej činnosti sa predkladá ako iniciatívny návrh, že cieľom návrhu zákona je reagovať na najvypuklejšie problémy spojené s doterajšou aplikáciou zákona, a to predovšetkým v kontexte nedostatočných práv zamestnávateľa chráneného oznamovateľa a nejasným súvisom medzi oznamovateľom a zamestnávateľom pri poskytovaní ochrany."
Po tretie sa tam uvádza, že sa v praxi ukazuje, že: "práva zamestnávateľa nie sú dostatočne chránené, pretože v právnej úprave nie je zakotvený princíp možnosti preskúmania poskytnutia ochrany zo strany zamestnávateľa, čím dochádza k ohrozeniu základných práv zamestnávateľa. Zavádza sa tak mechanizmus zrovnoprávnenia postavenia zamestnanca a zamestnávateľa. Týmto krokom sa odstráni nerovnomerné a disproporčné postavenie zamestnanca a zamestnávateľa." Toľko citácia z dôvodovej správy. Toto však nie je žiadny spôsobom vysvetlené či zdôvodnené. V dôvodovej správe sa tiež hovorí o vplyvoch na rozpočet verejnej správy. Píše sa, že nie sú žiadne. Nuž je vopred jasné, že toto tvrdenie nebude pravdivé. Keď už nič iné, tak nový úrad bude musieť zamestnať ľudí na ochranu obetí trestných činov, ktorí boli doteraz zamestnaní na ministerstve spravodlivosti.
Táto dôvodová správa obsahuje tri zásadné nedostatky.
Po prvé, neobsahuje žiadnu analýzu fungovania doterajšieho úradu. Nie je tam žiadne vyhodnotenie činnosti za štyri roky fungovania, žiadne porovnanie s praxou v iných štátoch, žiadne štatistiky o počte poskytnutých ochrán, žiadne údaje o úspešnosti či neúspešnosti rozhodnutí, žiadny audit vnútorných procesov, žiadny odborný posudok. Toto je pri návrhu, ktorý ruší celú inštitúciu, absolútne nedostatočné.
Po druhé, neobsahuje nič, čo by dokazovalo nefunkčnosť úradu. Dôvodová správa tvrdí, že existujú aplikačné problémy či fragmentácia úpravy, ale nedáva ani jeden konkrétny príklad, ktorý by dokazoval, že úrad konal nesprávne, že konal nezákonne, že konal pomaly alebo neefektívne, že nespolupracoval s orgánmi štátu, alebo že spôsoboval škody. Nie je tam nič. Nič, čo by objektívne zdôvodňovalo jeho zrušenie.
Po tretie. Namiesto analýz dôvodová správa obsahuje len vágne tvrdenia a všeobecné frázy. Čítame tam veci ako zvýšenie efektívnosti, sprehľadnenie systému, komplexnejšie nastavenie či odstránenie aplikačných nedostatkov, ale žiadne z týchto tvrdení nie je podložené. Je to jazyk, ktorý sa dá použiť pri akejkoľvek zmene, aj pri úplne neodôvodnenej. Dôvodová správa tak neobhajuje vecnú potrebu tohto zákona, iba politické rozhodnutie technickými frázami. Úrad sa ruší bez jedinej zmienky o jeho výsledkoch, a to je najzásadnejšie.
Predkladateľ ani raz neuvádza, že by úrad pochyboval, zlyhal, bol nečinný, že by konal mimo zákona, prehrával spory alebo bol predmetom kritiky kontrolných orgánov. Keby existoval jediný audit, ktorý by preukazoval systémové chyby, bol by v dôvodovej správe. Nie je tam. Keby existovala analýza, že súčasná štruktúra je neudržateľná, bola by v dôvodovej správe. Nie je tam. Keby existoval odborný posudok, že úrad nedokáže plniť svoju úlohu, bol by tam a nie je tam. Vláda teda ruší úrad, o ktorom sama nepredložila ani jeden podklad dokazujúci, že nefungoval dobre. Takto sa jednoducho nepracuje s inštitúciami v právnom štáte.
Najvážnejšie ohrozenie právnej istoty v zákone je retroaktivita. Nový zákon umožňuje spätné preskúmavanie už priznaných ochrán, aj to, čo už má právoplatné účinky, aj to, čo už bolo potvrdené v konaní, aj to, čo už oznamovateľovi poskytlo status a ochranu. Zamestnávateľ môže iniciovať proces, ktorým sa preskúma minulé rozhodnutie, a toto môže byť zrušené. To je porušenie zákazu retroaktivity, princípu právnej istoty, legitímneho očakávania a stability právnych vzťahov. A opäť dôvodová správa to vôbec nezdôvodňuje. Ani jedným riadkom sa nevenuje tomu, čo to bude znamenať pre stovky oznamovateľov, ktorí už dnes dostali ochranu. Úrad bol funkčný, dokazujú to ľudia, ktorí tam pracujú, a zamestnanci úrad poslali nám poslancom list, kde upozorňujú, že zmeny môžu oslabiť ochranu oznamovateľov, že môže dôjsť k zrušeniu už udelených ochrán, že oznamovatelia sa môžu ocitnúť vo vákuu, že dostávajú správy od ľudí, ktorí sa reálne boja, a že koncentrácia dvoch odlišných agend bez zdrojov nie je reálna. To nie sú politické názory, to sú praktické skúsenosti ľudí, ktorí túto agendu vykonávajú každý deň.
V dôvodovej správe ďalej absentuje európsky rozmer. Odvoláva sa síce na európske smernice, ale práve tie najdôležitejšie požiadavky neznižovať úroveň ochrany, zabezpečiť nezávislosť a trvalosť ochrany, tento návrh porušuje. O európskych rizikách mlčí. Mlčí o konflikte so smernicou, o riziku infringementu, o strate dôveryhodnosti aj o potenciálnych sankciách. To je ďalšia slabina dôvodovej správy, že neobsahuje dopad na záväzky Slovenska voči Európskej únii.
O čom mlčí dôvodová správa a predkladatelia, o tom sa ale cez víkend jasne vyjadrila európska prokurátorka, ktorá povedala, že váš návrh môže negatívne ovplyvniť efektivitu vyšetrovania i celkovú úroveň ochrany finančných záujmov Európskej únie.
Laura Codruta Kövesiová upozornila na to, že navrhovaná legislatíva obmedzuje ochranu oznamovateľov na vybrané skupiny. Hlavná prokurátorka zdôraznila riziko retroaktivity zákona, upozornila tiež na to, že zmeny môžu tiež ovplyvniť vyšetrovacie procesy európskej prokuratúry a že nová legislatíva môže ohroziť ochranu finančných záujmov Európskej únie.
V dôvodovej správe tiež chýba elementárne vyhodnotenie dopadov na oznamovateľov. To najdôležitejšie tam nie je vôbec. Koľko oznamovateľov je dnes v procese ochrany? Koľkým bola ochrana priznaná? Koľko konaní stále beží? Koľko zamestnávateľov ich spochybňuje a koľko ľudí sa ozvalo s obavami? Bez týchto údajov nevieme vyhodnotiť, či zmena pomáha, alebo škodí. Vláda ich nepredložila, úplne ich vynechala...
=====
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.12.2025 o 12:50 hod.

Ing.

Marián Čaučík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 13:00

Marián Čaučík
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
...s procesiou ochrany. Koľkým bola ochrana prijatá, priznaná. Koľko konaní stále beží. Koľko zamestnávateľov ich spochybňuje a koľko ľudí sa ozvalo s obavami. Bez týchto údajov nevieme vyhodnotiť, či zmena pomáha alebo škodí. Vláda ich nepredložila, úplne ich vynechala. Preto na záver chcem povedať, že rozhodujeme v tme. A dovoľte mi to zhrnúť a povedať úplne jasne. Dnes, diskutujeme zásadný zákon o ochrane oznamovateľov bez toho, aby sme mali jediný dôkaz, že existujúci úrad nefungoval. Nemáme analýzu, audit, stanovisko kontrolného orgánu, odborné posúdenie, nemáme čísla, dáta, dôvody. Mále len politické tvrdenie, že treba zmeniť systém. Rušenie inštitúcie bez dôkazov o jej zlyhaní je presne to, pred čím nás varujú právnici akademici, aj samotní zamestnanci úradu. Je to znižovanie nezávislosti, právna neistota a oslabenie ochrany tých, ktorí chránia verejný záujem. Rušenie inštitúcie a vytváranie novej bez analýz, bez dopadu na rozpočet a jasného plánu transformácie je nezmysel a babráctvo. Takýto návrh je nehodný toho, aby sme o ňom rokovali v zákonodarnom zbore. Preto navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky nepokračovala ďalej v prerokovávaní tohto zákona a vrátila ho predkladateľovi. To bolo posolstvo hlavne pre spravodajcu tohto zákona.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.12.2025 o 13:00 hod.

Ing.

Marián Čaučík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:04

Ondrej Dostál
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Pán poslanec Čaučík, počúval som ako si sa úporne snažil nájsť nejaké dôvody pre ktoré by bolo potrebné schváliť tento návrh zákona a zrušiť Úrad na ochranu oznamovateľov. A poukazoval si na to, že tie dôvody, ktoré predkladateľ uvádza v dôvodovej správe, sú všeobecné frázovité, nevychádzajú žiadny, zo žiadnych analýz, ale sú to iba nejaké také dojmy, ktoré nie sú ničím podložené. Myslím si, že základná chyba v tejto úvahe je, že pripisujeme dôvodovej správe význam, ktorý ani v chápaní predkladateľom toho návrhu zákona nemá. Oni do tej dôvodovej správy aj do návrhu na skrátené legislatívne konanie jednoducho len potrebovali niečo napísať, mu tam byť nejaký text, no tak tam niečo napísali, ale samozrejme, že to, čo tam napísali nie sú skutočné dôvody. A ani oni sami si nemyslia, že to sú skutočné dôvody. Tie skutočné dôvody pomenoval vo svojom vystúpení v Národnej rade podpredseda Národnej rady za SMER pán poslanec Gašpar. A tým skutočným dôvodom je snaha urobiť politickú zmenu na čele úradu, zbaviť sa jeho súčasnej predsedníčky Zuzana Dlugošovej. A keďže to nemôžu urobiť v súlade s dnes platným zákonom, a keďže, keby iba zmenili zákon tak, že tam doplnia nejaké dôvody, ktoré by mohli použiť alebo odvolať predsedníčku bez uvedenia dôvodu, tak to robia takto, že rušia celú inštitúcia a založia novú.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.12.2025 o 13:04 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 13:14

Lukáš Bužo
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
... sme pri prvom a sme v druhom týždni rokovania. Ďakujem za slovo. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.12.2025 o 13:14 hod.

Mgr.

Lukáš Bužo

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:14

Marián Čaučík
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán kolega Dostál. Povedal si, že som sa úporne snažil nájsť nejaké dôvody v dôvodovej správe. Naozaj som sa snažil a vymenoval som, že tam nie sú nájditeľné. Nedajú sa tam nájsť. A povedal si na to, že pripisujeme dôvodovej správe význam, ktorý u predkladateľov nemá, lebo aj to, čo tam napísali nie sú skutočné dôvody. Áno, nie sú to skutočné dôvody, ja súhlasím s tebou, že skutočným dôvodom je urobiť politickú zmenu. Avšak považujem to za našu povinnosť. Sme poslanci Národnej rady a máme rokovať o zákonoch tak ako o nich rokovať patrí. To znamená, každý zákon má myť zmysluplnú dôvodovú správu, máme z nej vidieť zmysel prečo sa ten zákon predkladá. Nielen pri takýchto dôležitých zákonoch, ktoré rušia jednu inštitúciu a nahradzujú ju druhou, a práve o to viac si myslím, že nám treba na tieto nedostatky poukazovať. A keďže sme úporne nevedeli nájsť tam zmysluplné dôvody, tak o to viac sa úporne snažíme diskusii na toto poukazovať, aby sme presvedčili kolegov z koalície, aby za takýto zákon nezahlasovali, pretože naozaj, prinášajú niečo, čo nebude pre túto krajinu pozitívne. Prinášajú rozvrat právneho štátu, a toto je pre nás neprijateľné.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.12.2025 o 13:14 hod.

Ing.

Marián Čaučík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:14

Jozef Pročko
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Dobrý deň, ďakujem za slovo. Dámy a páni, dnes je pondelok, rokujeme piaty deň o návrhu zákona, ktorý je všetkým nad mieru jasné, že tento návrh zákona je zbytočný a jasne ukazuje iba o tom, že, že sú, nie sú tu dôvody na to, aby sa, aby sme ho prerokovali v skrátenom legislatívnom konaní, a nie sú dôvody ani to, aby sme naozaj venovali toľko času tomuto návrhu zákona. Zrušeniu úradu, ktorý funguje, ktorý nemá žiadne nejaké závažné chyby alebo poškodenia voči spoločnosti, ale pardon, pomýlil som sa. Voči jednému človeku má, voči ministrovi. A toto je ten problém prečo, prečo tu hovoríme už piaty deň nás tu nechávajú dookola vystupovať a vyjadrovať sa k tomu. A nebojte sa, my sa nevzdáme. My budeme vystupovať a budeme argumentovať a budeme dookola hovoriť o tých veciach, o všetkých tých nepravdivých vymyslených dôvodoch, ktoré, s ktorými ste tu prišli a vlastne vy ste ani tie dôvody nepovedali. Pán minister, vy ste nepovedali naozaj dôvody, pre ktoré idete zrušiť. Lenže, vy hovoríte tak medzi riadkami a každý kto tu sedí, tak už pochopil a dávno nám je jasné, prečo to robíte. Preto, lebo si dovolila pani riaditeľka tohto úradu dať vám pokutu, dať vám sankciu, že tento úrad si dovolil sankciovať ministra vnútra, ktorý si nečíta svoju poštu elektronickú, ktorý nereaguje na výzvy súdu a ktorý vôbec neakceptuje názor právnikov, odborníkov, ktorí mu dopredu hovorili, že takto by ste to nemali robiť, lebo tento zákon hovorí takto o ochrane oznamovateľov. Ale pomsta, cieľ, ktorý máme nadstavený, ten sa musí plniť. A môj kolega Roman Mikulec v piatok hovoril o kráľovi Robertovi IV., a keď to rozprával, tak ja som si uvedomil, že áno, Robert Fico je ten kráľ, ale Matúš Šutaj Eštok je jeho poradca. A čo povie kráľ, to sa musí urobiť. Jasným dôkazom bola aj dnešná mimoriadna schôdza k odvolávaniu ministra dopravy, kde sme naozaj očakávali, že, že poslanci HLAS-u, tí, ktorí v médiách, na sociálnych sieťach tak prehlasovali, že oni nebudú handrami, oni si nedajú skákať po hlave, oni nebudú takými slúžkami toho kráľa premiéra, tak dnes iba ukázali, že ten poradca toho nášho slávneho kráľa, musí poslúchať kráľa a všetci jeho poddaní. A aj tá reakcia poslanca z HLAS-u, že tu sedíme, že je nás tu málinko. No, pozrite sa do vlastných radov, koľko sedí vás tu. A to je tiež svedectvo o tom, že ukazujete na iných, ale sami na seba nepozeráte. A tak ako aj Jožo, Jožko Pročko povedal, že ak by ste tu nemuseli byť, ak by tu nesedel minister vnútra, tak by ste tu naozaj ani, ani jeden z vás by tu nesedel. Tak ako tu máme jedného poslanca zo SMER-u, tak možno bol by tu jeden poslanec HLAS-u, lebo vy tu musíte sedieť, lebo tu máte šéfa. A veď to sa nepatrí, aby šéf tu ostal sám. Ale dobre, to je už vaša stratégia, to už je vaše svedomie. Viete ako sa hovorí, že kto mlčí, ten svedčí, a ja by som to upravil, že kto ruší, ten svedčí. Lebo všetko čo vám nepasovalo odkedy pán minister sa stal ministrom, a táto vládna koalícia prišla k moci, tak všetko čo vám prekáža, čo vám, čo vás vyrušuje, vy rušíte, vy meníte. A tak ako poslanec Kalivoda v piatok povedal, že vlastne rušíme, neruš, rušíme, tak vy sa sami priznávate a vy sami nemusíte hovoriť pravdu, lebo tá pravda vás sama odhalí. Tá pravda sa sama odhalí. A to, že rušíte úrad, ktorý funguje, ktorý má výsledky, ktorý naozaj zabezpečuje na Slovensku aký taký legislatívny proces a ochranu ľuďom, ktorí, ktorí sa neboja a naberú odvahu a prídu a usvedčia nejaké korupčné kauzy, ktoré vidia vo svojich zamestnaniach, ktoré vidia na svojich pracoviskách, tak vy, namiesto toho, aby ste tento úrad podporili, dali mu ešte väčšiu právomoc, urobili možno nejakú mediálnu kampaň, aby čo najviac ľudí sa dozvedelo o tom ako majú postupovať, keď vidia vo svojom zamestnaní, že ich zamestnávateľ robí nejaké čachre machre, že kradne, že okráda firmu, štát, región, že je niekto na úrade si vypisuje projekty, aby zbohatol na úkor chudobných, na úkor slabých. Tak vy namiesto toho, aby ste naozaj túto tému dostali v pozitívnom svetle medzi ľudí, tak vy poviete, však čo. Tí, ktorí kradnú, tí ktorí robia korupciu, nech sa páči, robte to ďalej a nemusíte sa báť. Lebo keď budete vedieť na akú stranu z tých korupčných ziskov, kde sa máte správne podeliť, tak my vás ešte aj ochránime. Toto vysielate vy medzi ľudí. Toto je signál, toto je ten, to porekadlo, ktoré som povedal, že "kto mlčí, ten svedčí" a vy to robíte tak, že "kto ruší, ten tiež svedčí," a toto je svedectvo iba o tom, že, že vám nevadí korupcia. Lebo teraz odhliadnuc od všetkých politických názorov, ktoré nás rozdeľujú, ja si kladiem otázku, čo je to za svedectvo pre obyčajných ľudí, čestných, pracujúcich, keď im povieme, že rušíme Úrad na ochranu oznamovateľov korupcie. (Reakcia z pléna.) Veď tí ľudia majú toho dosť, majú toho plné zuby, keď sledujú čo robíte. Už aj v Budkovciach sa za vás hanbia, pán minister. Moja manželka je z Budkoviec, Budkovce dobre poznám, aj tam občas chodíme. Ale čo ešte dodám, čo sejete, to si aj zožnete. Lebo všetko čo zasievate a čo robíte v tomto štáte, vy ste nastavený, že to ľudia si zožerú. To ľudia najviac na to doplatia. Áno, do istej miery, ale v konečnom dôsledku na konci dňa, vy budete, vy budete žať všetko to, čo ste tu zasiali. (Reakcia z pléna.) A to neni o tom, že ja chcem vám niečo priať zlé. Práve naopak, ja vám chcem priať dobre, a všetci tí, ktorí tu vystupujú vám naznačujú, nerobte to. Stiahnite tento návrh. Ale vaše presvedčenie, klapky na očiach a to, že naozaj, idete si svoj príbeh, svoju rozprávku v ktorej ste, vám nič nezabráni v tom, aby ste dosiahli to, čo ste si naplánovali. Ale nech sa páči, robte to ďalej, robte to na úkor kohokoľvek, len si dávajte pozor, lebo vy sejete, vy zasievate a vy dávate spoločnosti signál, vy hovoríte spoločnosti ako to vlastne my tu bačujeme, ako my vlastne tu rozhodujeme. Opakujem, na konci zopakujem, piaty deň rokujeme o jedinom návrhu a o to, návrhu zrušenia Úradu pre ochranu oznamovateľov. Máme 158 bodov na tejto schôdzi, sme pri prvom, a sme v druhom týždni rokovania.
Ďakujem za slovo. (Potlesk.) No tvoje naozaj také najväčšie motto z celého tvojho vystúpenia čo pre mňa je, tak to je to, že my rušíme Úrad na ochranu oznamovateľov namiesto toho, aby sme vyvíjali ako štát rôzne aktivity, ktoré by mali takéto úrady dať verejnosti viac do pozornosti, ktoré by takéto úrady mali propagovať a mali by hovoriť, pozrite, máme tu úrad, v ktorom môžete oznámiť nekalú činnosť. Ten úrad je nezávislý, opakujem, nezávislý. To čo tu rozprávajú páni z HLAS-u a čo tu stále tú mantru svoju dávajú, že ten úrad je preto zlý, lebo je tam predsedníčka, ktorej bratranec otcov koňov syn je z tretieho kolena a PS robil kedysi priateľa, no tak to sú, to je, to je absolútne, pretože v každom jednom dôležitom úrade už máte svojich ľudí, už máte svojich ľudí. Ja by som sa hanbil na mieste pána Gašpara, keby môj syn bol šéfom SIS a on ešte rozpráva, no ale tak ja som ho nenavrhol. To ho navrhla vláda, to ho navrhol Fico. Toto je taký blud, taký blud. Všetci dobre vieme, že Tibor Gašpar vopchal svojho večného syna do funkcie a Fico ovláda prokuratúru, ovláda políciu, ovláda SIS-ku. To chce a teraz chce zrušiť, teraz chce ovládnuť aj úrad, kde normálna, ale fakt pre mňa normálna predsedníčka si robí svoju robotu normálne, ale pre Fica je to nenormálne, lebo nemôže ochrániť svojich zločincov, svojich zloduchov. Presne, Lukáš, si to vystihol. Mali by sme takéto úrady propagovať. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.12.2025 o 13:14 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:14

Jozef Pročko
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
No, tvoje naozaj také najväčšie motto z celého tvojho vystúpenia, čo pre mňa je, tak to je to, že...
=====
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.12.2025 o 13:14 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom