6. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
20.12.2023 o 1:05 hod.
Mgr.
Jozef Pročko
Videokanál poslanca
No ja som si naozaj vypočul celú rozpravu, čo tu prebiehala. Bol som tu naozaj pri každom jednom vystúpení, s faktickými som reagoval a musím povedať, že to, čo si povedal o Pellegrinim a o jeho vedení schôdze, je absolútne totožné s tým, čo tu predvádzal Blaha a čo tu predvádzal Danko aj Žiga. Aj teraz počas tejto rozpravy tu vykrikoval Podmanický niekoľkokrát, niekoľkokrát. Ani raz ho neupozornil predsedajúci. Zažili sme Blahu, ktorý nevedel, čo má robiť a viedol rozpravu protizákonne. Pellegrini absolútne vypína ľuďom bez toho, že by, že by faktické, skracuje, no robí takúto diktatúru, takúto diktatúru nezažili moji kolegovia, teraz koaliční poslanci počas toho, keď my sme boli tu ako koalícia a oni, keď mali svoje rozpravy. Toto vám nikto, toto vám nikdy Gábor Grendel neurobil, čo robia, čo robí Danko, čo robí Blaha, čo robí Žiga. Nikdy. A vám sa to vráti, naozaj. O tom som hlboko presvedčený a, Ľubo, naozaj oni majú 79 tých poslancov a Slovensko im ukazuje, že zdvihnutý prst, chlapci, nemusí byť len prst, takže netvárte sa arogantne na veľkých frajerov. Skúste trošku pokory a naozaj poznám vás niektorých osobne, a mňa sklamalo to, ako sa správate a to, čo robíte.
Rozpracované
Vystúpenia
0:50

Vystúpenie s faktickou poznámkou 0:50
Tomáš SzalayOsobitne by som asi reagoval na pána poslanca Pročka. Je to dobrá otázka. Toto podozrenie tu môžeme mať, preto som ho tu aj pomenoval, možno pripomenúť si historickou pamäťou, že nie všetci si pamätajú, čo sa tu dialo pred 20 rokmi. A je to o dôvod viac sledovať, ako sa tento spor medzi štátom a súkromnou spoločnosťou bude vyvíjať. Vyvíja. To bola taká možno až slovná prešmyčka že? Lebo 280 mil. to je...
Osobitne by som asi reagoval na pána poslanca Pročka. Je to dobrá otázka. Toto podozrenie tu môžeme mať, preto som ho tu aj pomenoval, možno pripomenúť si historickou pamäťou, že nie všetci si pamätajú, čo sa tu dialo pred 20 rokmi. A je to o dôvod viac sledovať, ako sa tento spor medzi štátom a súkromnou spoločnosťou bude vyvíjať. Vyvíja. To bola taká možno až slovná prešmyčka že? Lebo 280 mil. to je že naozaj veľké pokušenie, to už sa blížime k tej 400-miliónovej malej dome na ten Cyprus. Čiže áno, budem rád, keď to nebudem musieť sledovať len ja, ale budeme viacerí, ktorí budeme sledovať, akým spôsobom sa vyvíja osud tejto domnelej, údajnej pohľadávky.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
20.12.2023 o 0:50 hod.
MUDr. PhD.
Tomáš Szalay
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne všetkým reagujúcim.
Osobitne by som asi reagoval na pána poslanca Pročka. Je to dobrá otázka. Toto podozrenie tu môžeme mať, preto som ho tu aj pomenoval, možno pripomenúť si historickou pamäťou, že nie všetci si pamätajú, čo sa tu dialo pred 20 rokmi. A je to o dôvod viac sledovať, ako sa tento spor medzi štátom a súkromnou spoločnosťou bude vyvíjať. Vyvíja. To bola taká možno až slovná prešmyčka že? Lebo 280 mil. to je že naozaj veľké pokušenie, to už sa blížime k tej 400-miliónovej malej dome na ten Cyprus. Čiže áno, budem rád, keď to nebudem musieť sledovať len ja, ale budeme viacerí, ktorí budeme sledovať, akým spôsobom sa vyvíja osud tejto domnelej, údajnej pohľadávky.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
0:50

Po prvé. Táto rozprava mala zmysel, diskutovali sme veľmi dlho a zaznelo tu veľmi veľa odborných vystúpení. Niektorí kolegovia znášali výčitky, že nediskutovala koalícia, že koaliční poslanci sa nezúčastňovali tej diskusie. Musím povedať, že mne osobne to až tak nevadilo, lebo aspoň sa dokázala, ukázal...
Po prvé. Táto rozprava mala zmysel, diskutovali sme veľmi dlho a zaznelo tu veľmi veľa odborných vystúpení. Niektorí kolegovia znášali výčitky, že nediskutovala koalícia, že koaliční poslanci sa nezúčastňovali tej diskusie. Musím povedať, že mne osobne to až tak nevadilo, lebo aspoň sa dokázala, ukázal ten rozdiel v tom odbornom potenciáli koalícia vs. opozícia.
Po druhé. Musím povedať, že ľudia tam vonku to sledovali a sledujú toto rokovanie a vedzte, že aj táto rozprava sa pričinila o to, že sa toľkí dostavili na dnešné protesty a že sa začali zaujímať o veci verejné. Mne pomerne veľké množstvo ľudí píše počas toho rokovania cez sociálnu sieť a ja sa teda snažím im odpovedať, nestíham to, že úplne všetkým, ale boli by ste prekvapení, aké veľké množstvo ľudí to rokovanie sleduje aj do takýchto neskorých večerných hodín.
Po tretie. Dosiahli sme výsledky. Vedzte, že aj to, že poslanec Michelko nedal ten pozmeňovák Protimonopolného úradu, to je výsledok nášho tlaku tu v rozprave, výsledok tlaku na uliciach. On môže tu rozprávať, že to je jeho autonómne rozhodnutie, že je to dohoda strany, ktorú zastupuje. Nie, nie. To bol výsledok nášho tlaku v kombinácií, samozrejme, aj s tlakom z Bruselu.
Po štvrté. Detto dnešné alebo teda už vlastne včerajšie vyjadrenie generálneho prokurátora Žilinku, ktorý vyhlásil, že ak sa zruší naozaj špeciálna prokuratúra, tak všetky prípady, ktoré už sú na špecializovanom trestnom súde a aj tie, kde je uzavreté vyšetrovanie a je tam podaná obžaloba, zostanú tým prokurátorom Úradu špeciálnej prokuratúry, ktorí dnes tie prípady majú a pojednávajú. A toto, prosím pekne, tiež nepadlo z neba takéto vyhlásenie a tiež je to výsledok nejakého procesu, ktorý súvisí s tým, ako tu opozícia počas týchto dní pracuje.
Po piate, piaty bod. Ukázala sa, v priamom prenose sa ukázala bohorovnosť a arogancia Petra Pellegriniho, ktorý sa neštítil tu porušovať rokovací poriadok a uprel mi ako opozičnému poslancovi hlasovanie o mojom pozmeňovacom návrhu. Čo môže mať za následok, resp. môže to prispieť k tomu, že tento chalanko s jamkami v lícach, čo sa snaží voličov oklamať telom, dostane v prezidentských voľbách za svoj nedemokratický prístup a aroganciu taký preplesk, že sa nestihne ani za to poďakovať. A povedzme si pravdu, v takomto prípade by ma to, že sa zachoval ako obyčajný primitív a nedal o mojom pozmeňujúcom návrhu hlasovať, už teda vôbec nejako nebolelo, lebo by to prispelo k dobrej veci.
Po šieste. V súvislosti s bodom päť, s týmto predchádzajúcim, o ktorom som hovoril, a to je tá zmienená arogancia Petra Pellegriniho, ktorý porušil rokovací poriadok s tým, že nedal hlasovať o mojom pozmeňovacom návrhu, vidím pozitívnu vec v tom, že nám rapídne, ale že rapídne zvýšil šance uspieť na ústavnom súde a poslať tak celý tento ich paškvil, ktorý tu idú pretlačiť po tom, ako ho schvália, do hája.
Po siedme. Explicitne sme dokázali, že tejto koalícií nejde o rozpočet, resp. o jeho schválenie v tomto roku, pretože niekoľkokrát sme im dali možnosť formou procedurálneho návrhu prerušiť tento bod návrhu kompetenčného zákona a predradiť rokovanie o rozpočte tak, aby sa to stihlo prerokovať do konca tohto roka. Tým pádom prevzala koalícia plnú zodpovednosť za to, že ak sa dnes od rána od deviatej hodine, hodiny opozícia zomkne a bude o rozpočte diskutovať tak dlho, že sa to tento rok nestihne schváliť a rozprava bude trvať až do Veľkej noci, plnú zodpovednosť.
No a po ôsme, ukázalo sa, aspoň ja mám taký silný pocit, že celá opozícia je schopná v Národnej rade Slovenskej republiky pomerne úspešne spolupracovať a kooperovať, keď je to potrebné. A týmto bodom 8 by som svoje vystúpenie ukončil, lebo to, čo som v ňom uviedol, pokladám za najdôležitejšie zo všetkého.
Ďakujem vám za pozornosť.
Vystúpenie v rozprave
20.12.2023 o 0:50 hod.
Mgr.
Ľubomír Galko
Videokanál poslanca
Výborne. Ďakujem pekne. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, čo dodať na záver k tomuto návrhu zákona. Zhrnul som to v ôsmich bodoch.
Po prvé. Táto rozprava mala zmysel, diskutovali sme veľmi dlho a zaznelo tu veľmi veľa odborných vystúpení. Niektorí kolegovia znášali výčitky, že nediskutovala koalícia, že koaliční poslanci sa nezúčastňovali tej diskusie. Musím povedať, že mne osobne to až tak nevadilo, lebo aspoň sa dokázala, ukázal ten rozdiel v tom odbornom potenciáli koalícia vs. opozícia.
Po druhé. Musím povedať, že ľudia tam vonku to sledovali a sledujú toto rokovanie a vedzte, že aj táto rozprava sa pričinila o to, že sa toľkí dostavili na dnešné protesty a že sa začali zaujímať o veci verejné. Mne pomerne veľké množstvo ľudí píše počas toho rokovania cez sociálnu sieť a ja sa teda snažím im odpovedať, nestíham to, že úplne všetkým, ale boli by ste prekvapení, aké veľké množstvo ľudí to rokovanie sleduje aj do takýchto neskorých večerných hodín.
Po tretie. Dosiahli sme výsledky. Vedzte, že aj to, že poslanec Michelko nedal ten pozmeňovák Protimonopolného úradu, to je výsledok nášho tlaku tu v rozprave, výsledok tlaku na uliciach. On môže tu rozprávať, že to je jeho autonómne rozhodnutie, že je to dohoda strany, ktorú zastupuje. Nie, nie. To bol výsledok nášho tlaku v kombinácií, samozrejme, aj s tlakom z Bruselu.
Po štvrté. Detto dnešné alebo teda už vlastne včerajšie vyjadrenie generálneho prokurátora Žilinku, ktorý vyhlásil, že ak sa zruší naozaj špeciálna prokuratúra, tak všetky prípady, ktoré už sú na špecializovanom trestnom súde a aj tie, kde je uzavreté vyšetrovanie a je tam podaná obžaloba, zostanú tým prokurátorom Úradu špeciálnej prokuratúry, ktorí dnes tie prípady majú a pojednávajú. A toto, prosím pekne, tiež nepadlo z neba takéto vyhlásenie a tiež je to výsledok nejakého procesu, ktorý súvisí s tým, ako tu opozícia počas týchto dní pracuje.
Po piate, piaty bod. Ukázala sa, v priamom prenose sa ukázala bohorovnosť a arogancia Petra Pellegriniho, ktorý sa neštítil tu porušovať rokovací poriadok a uprel mi ako opozičnému poslancovi hlasovanie o mojom pozmeňovacom návrhu. Čo môže mať za následok, resp. môže to prispieť k tomu, že tento chalanko s jamkami v lícach, čo sa snaží voličov oklamať telom, dostane v prezidentských voľbách za svoj nedemokratický prístup a aroganciu taký preplesk, že sa nestihne ani za to poďakovať. A povedzme si pravdu, v takomto prípade by ma to, že sa zachoval ako obyčajný primitív a nedal o mojom pozmeňujúcom návrhu hlasovať, už teda vôbec nejako nebolelo, lebo by to prispelo k dobrej veci.
Po šieste. V súvislosti s bodom päť, s týmto predchádzajúcim, o ktorom som hovoril, a to je tá zmienená arogancia Petra Pellegriniho, ktorý porušil rokovací poriadok s tým, že nedal hlasovať o mojom pozmeňovacom návrhu, vidím pozitívnu vec v tom, že nám rapídne, ale že rapídne zvýšil šance uspieť na ústavnom súde a poslať tak celý tento ich paškvil, ktorý tu idú pretlačiť po tom, ako ho schvália, do hája.
Po siedme. Explicitne sme dokázali, že tejto koalícií nejde o rozpočet, resp. o jeho schválenie v tomto roku, pretože niekoľkokrát sme im dali možnosť formou procedurálneho návrhu prerušiť tento bod návrhu kompetenčného zákona a predradiť rokovanie o rozpočte tak, aby sa to stihlo prerokovať do konca tohto roka. Tým pádom prevzala koalícia plnú zodpovednosť za to, že ak sa dnes od rána od deviatej hodine, hodiny opozícia zomkne a bude o rozpočte diskutovať tak dlho, že sa to tento rok nestihne schváliť a rozprava bude trvať až do Veľkej noci, plnú zodpovednosť.
No a po ôsme, ukázalo sa, aspoň ja mám taký silný pocit, že celá opozícia je schopná v Národnej rade Slovenskej republiky pomerne úspešne spolupracovať a kooperovať, keď je to potrebné. A týmto bodom 8 by som svoje vystúpenie ukončil, lebo to, čo som v ňom uviedol, pokladám za najdôležitejšie zo všetkého.
Ďakujem vám za pozornosť.
Rozpracované
1:05

Vystúpenie s faktickou poznámkou 1:05
Peter PollákJa som aj rád, že v tejto chvíli predsedá parlamentu Andrej Danko a popravde, pán predseda, ak by tento návrh zákona bol iba čisto vytvorením ministerstva športu a cestovného ruchu, kde,...
Ja som aj rád, že v tejto chvíli predsedá parlamentu Andrej Danko a popravde, pán predseda, ak by tento návrh zákona bol iba čisto vytvorením ministerstva športu a cestovného ruchu, kde, verím, že by v takomto prípade tá dôvodová správa by bola obsiahlejšia a vysvetľovala by možno kompetencie a agendu celého toho ministerstva, tak možno by som zvážil a zahlasoval by som vám za. Ale keďže tam máte rôzne prílepky a neni to iba čisto o tomto, vytvorení tohto ministerstva, tak, bohužiaľ, nemôžeme zahlasovať za. A chcem ešte odkázať takisto cez Ľubovu rozpravu kolegom z opozície, že má to zmysel každým jedným dňom naťahovania rozpravy a tými faktickými, každou jednou sekundou odďaľujeme zrušenie Úradu špeciálnej prokuratúry. Vytrvajme v tom a tým, že som sa vzdal možnosti vystúpiť v rozprave, tak moje vystúpenie dnes by nedelilo, nekrátilo, každopádne tá rozprava končí týmto tvojím vystúpením, Ľubo, a zajtra začíname novým bodom, kde predpokladám, že zajtra o tomto návrhu sa bude rokovať a tento návrh prejde.
Ešte raz chcem iba pre záznam povedať, že ja za tento návrh zákona nebudem hlasovať.
Ďakujem veľmi pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
20.12.2023 o 1:05 hod.
Mgr.
Peter Pollák
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne, Ľubo, za tvoju rozpravu a ďakujem každému jednému kolegovi z opozície za to, že rozobral tento návrh sprava, zľava, zhora, zdola, tú guľu vyobracal a vysvetlil možno na každom jednom príklade, prečo nepodporíme tento návrh zákona.
Ja som aj rád, že v tejto chvíli predsedá parlamentu Andrej Danko a popravde, pán predseda, ak by tento návrh zákona bol iba čisto vytvorením ministerstva športu a cestovného ruchu, kde, verím, že by v takomto prípade tá dôvodová správa by bola obsiahlejšia a vysvetľovala by možno kompetencie a agendu celého toho ministerstva, tak možno by som zvážil a zahlasoval by som vám za. Ale keďže tam máte rôzne prílepky a neni to iba čisto o tomto, vytvorení tohto ministerstva, tak, bohužiaľ, nemôžeme zahlasovať za. A chcem ešte odkázať takisto cez Ľubovu rozpravu kolegom z opozície, že má to zmysel každým jedným dňom naťahovania rozpravy a tými faktickými, každou jednou sekundou odďaľujeme zrušenie Úradu špeciálnej prokuratúry. Vytrvajme v tom a tým, že som sa vzdal možnosti vystúpiť v rozprave, tak moje vystúpenie dnes by nedelilo, nekrátilo, každopádne tá rozprava končí týmto tvojím vystúpením, Ľubo, a zajtra začíname novým bodom, kde predpokladám, že zajtra o tomto návrhu sa bude rokovať a tento návrh prejde.
Ešte raz chcem iba pre záznam povedať, že ja za tento návrh zákona nebudem hlasovať.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
1:05

Vystúpenie s faktickou poznámkou 1:05
Gábor GrendelGenerálny prokurátor svojím prvým vyhlásením k vládnemu návrhu novely Trestného zákona a Trestného poriadku si...
Generálny prokurátor svojím prvým vyhlásením k vládnemu návrhu novely Trestného zákona a Trestného poriadku si proti sebe poštval prokurátorov krajských prokuratúr po celom Slovensku. Pôvodne sa totiž k tomuto návrhu vyjadroval v tom duchu, že sa nič vážne nedeje, že zriadil komisiu, tá vyrieši logistiku a materiálne podmienky pri odovzdávaní agendy prokurátorov ÚŠP na krajské prokuratúry. No len potom vyšlo najavo, že to by znamenalo, že spisy v rozsahu desiatok tisíc strán by si museli naštudovať noví prokurátori týchto prípadov nanovo na krajských prokuratúrach. Preto ten ústupok pána generálneho prokurátora. Ale on sa vyjadril, že toto sa týka len ukončených prípadov a prokurátori špeciálnej prokuratúry dozorujú aj stovky, ak nie tisícky, ďalších trestných konaní, ktoré ešte nie sú ukončené, a tam toto zjavne neplatí.
A už len posledná poznámka. Udivuje ma, že generálneho prokurátora absolútne netrápi, že sa na Slovensku znížia tresty za korupciu a ekonomické trestné činy a že sa zo Slovenska opäť stane korupčné eldorádo. (Potlesk.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
20.12.2023 o 1:05 hod.
Mgr.
Gábor Grendel
Videokanál poslanca
Pán poslanec Galko, spomínal si stanovisko generálneho prokurátora v súvislosti s tým, že teda v tých prípadoch, ktoré sú už ukončené procesne s návrhom na podanie obžaloby, tak sa tam nezmenia dozorujúci prokurátori aj po prípadnom zrušení Úradu špeciálnej prokuratúry. No tak k tomu by som chcel dodať nasledovnú poznámku.
Generálny prokurátor svojím prvým vyhlásením k vládnemu návrhu novely Trestného zákona a Trestného poriadku si proti sebe poštval prokurátorov krajských prokuratúr po celom Slovensku. Pôvodne sa totiž k tomuto návrhu vyjadroval v tom duchu, že sa nič vážne nedeje, že zriadil komisiu, tá vyrieši logistiku a materiálne podmienky pri odovzdávaní agendy prokurátorov ÚŠP na krajské prokuratúry. No len potom vyšlo najavo, že to by znamenalo, že spisy v rozsahu desiatok tisíc strán by si museli naštudovať noví prokurátori týchto prípadov nanovo na krajských prokuratúrach. Preto ten ústupok pána generálneho prokurátora. Ale on sa vyjadril, že toto sa týka len ukončených prípadov a prokurátori špeciálnej prokuratúry dozorujú aj stovky, ak nie tisícky, ďalších trestných konaní, ktoré ešte nie sú ukončené, a tam toto zjavne neplatí.
A už len posledná poznámka. Udivuje ma, že generálneho prokurátora absolútne netrápi, že sa na Slovensku znížia tresty za korupciu a ekonomické trestné činy a že sa zo Slovenska opäť stane korupčné eldorádo. (Potlesk.)
Rozpracované
1:05

Vystúpenie s faktickou poznámkou 1:05
Jozef PročkoVystúpenie s faktickou poznámkou
20.12.2023 o 1:05 hod.
Mgr.
Jozef Pročko
Videokanál poslanca
No ja som si naozaj vypočul celú rozpravu, čo tu prebiehala. Bol som tu naozaj pri každom jednom vystúpení, s faktickými som reagoval a musím povedať, že to, čo si povedal o Pellegrinim a o jeho vedení schôdze, je absolútne totožné s tým, čo tu predvádzal Blaha a čo tu predvádzal Danko aj Žiga. Aj teraz počas tejto rozpravy tu vykrikoval Podmanický niekoľkokrát, niekoľkokrát. Ani raz ho neupozornil predsedajúci. Zažili sme Blahu, ktorý nevedel, čo má robiť a viedol rozpravu protizákonne. Pellegrini absolútne vypína ľuďom bez toho, že by, že by faktické, skracuje, no robí takúto diktatúru, takúto diktatúru nezažili moji kolegovia, teraz koaliční poslanci počas toho, keď my sme boli tu ako koalícia a oni, keď mali svoje rozpravy. Toto vám nikto, toto vám nikdy Gábor Grendel neurobil, čo robia, čo robí Danko, čo robí Blaha, čo robí Žiga. Nikdy. A vám sa to vráti, naozaj. O tom som hlboko presvedčený a, Ľubo, naozaj oni majú 79 tých poslancov a Slovensko im ukazuje, že zdvihnutý prst, chlapci, nemusí byť len prst, takže netvárte sa arogantne na veľkých frajerov. Skúste trošku pokory a naozaj poznám vás niektorých osobne, a mňa sklamalo to, ako sa správate a to, čo robíte.
Rozpracované
1:05

Vážené pani poslankyne, páni poslanci, chcel by som sa vyjadriť a prihlásil som sa ešte do rozpravy preto, aby ste mohli prípadne, prípadne na mňa zareagovať.
Rokujeme ku kompetenčnému zákonu, ale veľká časť rozpravy, aj teraz tento záver sa opäť vôbec netýka kompetenčného zákona. Vypočuli sme si značnú časť príspevkov smerujúcich k Úradu špeciálnej prokuratúry a k iným skutočnostiam, ktoré vôbec nesúvisia...
Vážené pani poslankyne, páni poslanci, chcel by som sa vyjadriť a prihlásil som sa ešte do rozpravy preto, aby ste mohli prípadne, prípadne na mňa zareagovať.
Rokujeme ku kompetenčnému zákonu, ale veľká časť rozpravy, aj teraz tento záver sa opäť vôbec netýka kompetenčného zákona. Vypočuli sme si značnú časť príspevkov smerujúcich k Úradu špeciálnej prokuratúry a k iným skutočnostiam, ktoré vôbec nesúvisia s kompetenčným zákonom, takže ja sa nebudem venovať týmto príspevkom a budem sa venovať len otázkam, ktoré sa týkajú samotného kompetenčného zákona a zákona o organizácii ústredných orgánov štátnej správy.
Kritizovali ste, že sme nevystupovali rozprave, koaliční poslanci alebo, alebo ministri, ale je to v zásade na základe toho, že vy ste vyhlásili obštrukciu, že budete účelovo naťahovať čas, aby ste oddialili rokovanie o ďalších bodoch programu. Samozrejmé, že je to legitímna opozičná obštrukcia, ale v takom prípade, samozrejme, nemôžete očakávať, že koalícia vám bude pri tomto sekundovať a bude vám prispievať do tejto vašej, vašej obštrukcie. Takže výhrady k tomu, že sa koalícia nezapája do rozpravy, je len, je len vašou vinou. Keby bola rozprava konštruktívna, tak to mohlo vyzerať úplne inak.
Pokiaľ ide o kritiku skrátených legislatívnych konaní, treba si pozrieť štatistiky za minulé volebné obdobie a siedme volebné obdobie. Za minulé volebné obdobie ste vy v, ktorí ste boli v tom čase v koalícii, v núdzovom stave, v mimoriadnej situácii použili 125 skrátených legislatívnych konaní, predložených bolo na vládu, myslím, 135, do parlamentu sa dostalo 125, ak mám správne čísla, na rozdiel od predchádzajúceho volebného obdobia, keď sme boli my v koalícii, kde ich bolo 32. Čiže je to, je to päťnásobne viac alebo štvornásobne viac, aby som bol presný.
Pokiaľ sa bavíme o samotných, kompetenčný zákon, v minulom volebnom období 20. mája 2020 bol predložený alebo prijatý, prijatá bola zmena kompetenčného zákona takisto v skrátenom legislatívnom konaní a za toto skrátené legislatívne konanie ste takisto s výnimkou niektorých, ktorých som tu už citoval, všetci, ktorí ste tu dnes kritizovali najmä zo strany OĽANO, resp. dnes SLOVENSKO hlasovali. Osobitne by som spomenul pána poslanca Grendela, ktorý to tu násobne krát teraz kritizoval, sám za to v 2020 hlasoval. Ale aj ďalší z tejto strany, ktorí za to hlasovali.
Aj v roku 2020 sa odôvodňovalo skrátené legislatívne konanie hroziacimi hospodárskymi škodami, pričom sa v rámci skráteného legislatívneho konania menil Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu na ministerstvo pre investície, regionálny rozvoj a informatizáciu, do ktorého ste potom posadili pani ministerku, terajšiu poslankyňu Remišovú. V roku 2020, pokiaľ si pozriete doložku vplyvov, táto doložka vplyvov takisto neobsahovala žiadne vplyvy. Úrad podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo, za vašej vlády vznikol pozmeňujúcim návrhom pána poslanca Svrčeka predloženého 30. marca 2021, hlasovalo sa o ňom 1. apríla 2021, to znamená na druhý deň. Takže úrad podpredsedu, ktorý neriadi ministerstvo, neprešiel žiadnym legislatívnym konaním a novela kompetenčného zákona bola ako prílepok k zákonu o ochrane hospodárskej súťaže. Úplne nesúvisiaceho zákona. Vtedy to z vás, ktorí ste dnes v opozícii a vtedy ste sedeli v koalícii, nikto nekritizoval. Takže toľko k pripomienkam tých pánov poslancov, ktorí víno pili a teraz vodu kážu, osobitne teda pán poslanec Grendel, ktorý to viackrát spomínal, viackrát tu moje meno spomínal a za obidva tieto návrhy zahlasoval.
Teraz ďalej už konkrétne k niektorým vystúpeniam možno, možno trochu nesúrodo budem komentovať tie vystúpenia, pretože som si robil poznámky tak, ako, tak ako prebiehala rozprava.
K dotačným schémam. V súvislosti so vznikom nového ministerstva je potrebné vyriešiť aj jednotlivé dotačné schémy tak, aby nový minister mohol kontinuálne pokračovať a nadviazať na prácu ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu. Ide o konania, ktoré je potrebné dokončiť na novom vzniknutom ministerstve, a je to absolútne legitímne a v súlade s legislatívnym procesom. Síce sa navrhuje rozšíriť okruh subjektov, ktoré budú môcť požiadať o dotáciu, ale len na účel, ktorý je uvedený aj dnes v § 70 ods. 1 zákona o športe.
Bola tu spomínaná kritika, resp. skutočnosti, že ide o trafiky. No pokiaľ ide o, pokiaľ chcete hovoriť o trafikách, treba sa zase pozrieť sami na seba, do minulosti. Minulá vláda ponechala post splnomocnenca pre šport, hoci na ministerstve školstva bol tretí štátny tajomník pre šport, zriadil sa okrem toho splnomocnenec pre slobodu náboženského vyznania a presvedčenia, osobitne účelovo pre pani poslankyňu za OĽANO pani Záborskú.
Ďalej tu boli vystúpenia, ktoré hovori... ktoré hovorili o tom, že unášame orgány štátnej správy z hľadiska spôsobu menovania predsedu jednotlivých úradov, že ideme odoberať nezávislosť úradu pre dohľad atď. Zmena spôsobu vymenovania a odvolania predsedu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou nerobí nič iné, len vracia sa do stavu, aký bol pôvodne, kde súčasný spôsob kreovania predsedu úradu zaviedol zákon č. 540/2021 s účinnosťou od 1. 1. 2022, teda v súčasnosti sa vraciame do pôvodného stavu pred zákonom 540/2021, kde sa, teda tým, že sa vracia, to znamená, že pred tým, ako prišla táto zmena, tento úrad nebol nezávislý? Lebo hovoríte, že sa stráca nezávislosť úradu. A meníme to z toho dôvodu, že v tom čase išlo o účelové zabetónovanie vo funkcii súčasnej predsedníčky, ktorá bola, ak mám správne informácie, poradkyňou pána premiéra Hegera, čiže o jej nezávislosti sa nedá absolútne hovoriť a bola zvolená ešte za pôvodných podmienok zákona, ktorý dnes vraciame späť, a vaša vtedajšia koalícia ju v tejto funkcii zabetónovala, aby ju nikto nemohol odvolať. Čiže kto akým spôsobom narúšal nezávislosť tohto úradu, je tu naozaj veľmi diskutabilné.
Ďalej tu boli výtky k tomu, že ide o vyšších štátnych funkcionárov pri jednotlivých zmenách jednotlivých ústredných orgánov štátnej správy, resp. doplnenie ďalších inštitúcií ako ústredných orgánov štátnej správy. Pri logike argumentácie, kto je vyšší štátny funkcionár, by pri takejto logike aj vedúci úradu vlády by ho musel menovať prezident, lebo spĺňa pojmové znaky vyššieho štátneho funkcionára a je evidentné, že prezident Slovenskej republiky by mal menovať takých vyšších štátnych funkcionárov, ako je napríklad generálny prokurátor, verejný ochranca práv, predseda národného kontrolného úradu, teda takí, ktorí majú ústavný charakter. Nie všetci vedúci predstavitelia ústredných orgánov štátnej správy, ale takí, ktorí majú ústavný charakter, aspoň teda to sa domnievam ja.
Keď sa hovorí alebo hovoríte o tom, že robíme účelové zmeny. Opäť sa treba pozrieť do minulosti a opäť sa treba zamyslieť nad tým, že kto tu robil účelové zmeny. My sa snažíme robiť zmeny také len, ako boli, teda sa vracať do stavu, ktorý tu už bol a ktorý fungoval, ale vy ste za vašej vlády v minulom volebnom období zmenili spôsob odvolávania Súdnej rady, a to v skrátenom legislatívnom konaní. Zmenili ste ústavu v skrátenom legislatívnom konaní, doplnili ste zmenu spôsobu a možnosti posudzovať súlad ústavných zákonov s ústavou po ukončení medzirezortného pripomienkového konania, potichu na vláde, tak aby o tom nikto nevedel, aby Ústavný súd teda nemohol preskúmavať súlad ústavných zákonov s ústavou, a to sa tu už hovorilo, že aký to má, môže mať dopad.
Menili ste podmienky na voľbu generálneho prokurátora a špeciálneho prokurátora pozmeňovacími návrhmi na výbore Národnej rady, bez akéhokoľvek legislatívneho procesu, bez akejkoľvek diskusie a ďalšie a ďalšie by som takto mohol menovať. Čiže z vašej strany hovoriť o tom, že aké kto robí účelové zmeny, akože je veľmi, veľmi odvážne. Bola tu poznámka o tom, že poslanci nemôžu byť trestne stíhaní. Treba dodať, že od 1. 9. 2012 už poslanci nemajú trestno-právnu imunitu, keďže sa v 2012 zmenila ústava a za jej zrušenie vtedy hlasovalo 144 poslancov vtedajších, vrátane poslancov za stranu SMER, teda žiaden poslanecký mandát nechráni pred trestným stíhaním, ako to tu bolo mylne prezentované.
Bola tu otázka, resp. konštatovanie alebo otázka od pána poslanca Dostála, že prečo by sa mala Slovenská informačná služba stať ústredným orgánom štátnej správy. Treba povedať, že pri Slovenskej informačnej službe nemeníme spôsob menovania, odvolania jej čelného predstaviteľa, iba dávame postavenie ostatného ústredného orgánu štátnej správy tejto inštitúcii, pretože je to orgán, ktorý plní úlohy na ústrednej úrovni riadenia, vykonáva pôsobnosť typickú pre ostatné ústredné orgány štátnej správy, a to najmä a nielen podieľa sa na tvorbe jednotnej, štátnej politiky vo veciach ochrany ústavného zriadenia, vnútorného poriadku a bezpečnosti štátu a ochrany zahraničnopolitických a hospodárskych záujmov štátu, a túto politiku uskutočňuje a vykonáva.
Ďalej v rozsahu vymedzenej pôsobnosti zodpovedá aj za úlohy obrany, kybernetickú bezpečnosť a vytváranie podmienok na realizáciu požiadaviek zabezpečovania príprav na ochranu, obranu a kybernetickú bezpečnosť s celoslovenskou pôsobnosťou, čiže si myslíme, že táto inštitúcia má mať charakter a postavenie ostatného ústredného orgánu štátnej správy, okrem teda samotných ministerstiev, pokiaľ tu bola kritika toho, že viac štátnych tajomníkov. Táto otázka, túto sme rozoberali aj rokovaní výborov, osobitne na výbore pre financie a rozpočet. Návrh na zmenu § 4 ods. 3 je založený na základe poznatkov z aplikačnej praxe, pritom tá kritika toho, že by mohli byť napríklad desiati štátni tajomníci, je len čistá špekulácia. Samozrejme, to ani vy nemôžte myslieť vážne, že by to niekto schválil. Je to čistá fabulácia a v konečnom dôsledku štátneho tajomníka menuje a odvoláva vláda Slovenskej republiky, nie je to v žiadnej diskrécii ministra, koľko bude na tom, ktorom ministerstve štátnych tajomníkov.
Pri predsedovi štatistického úradu meníme jeho kreovanie tak, aby ho vymenovala a odvolala vláda. To je ten istý prípad, ako pri úrade pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, pričom dopĺňame dôvody na odvolanie za účelom práve jeho nezávislosti. Prvý dôvod na odvolanie je, že predseda úradu pri výkone svojej pôsobnosti by nekonal nezávisle od pokynov štátnych orgánov, orgánov územnej samosprávy, iných orgánov verejnej moci a od ďalších osôb.
A druhý dôvod, že sa vyskytnú iné závažné dôvody, najmä v prípade konania, ktoré vyvoláva alebo je spôsobilé vyvolať pochybnosti o osobnostných, morálnych alebo odborných predpokladoch na výkon jeho funkcie. Je to takisto, sú to dôvody, ktoré už v zákone predtým boli. Nezávislosť ostatných ústredných orgánov štátnej správy posudzoval aj Súdny dvor Európskej únie aj vo veci C378/19, pričom táto vec sa týkala posudzovania nezávislosti regulačných orgánov, konkrétne vymenovania a odvolávania predsedu ÚRSO, Úradu pre reguláciu sieťových odvetví. Súd posudzoval, či presun kompetencie vymenovať predsedu ÚRSO z prezidenta na vládu je, alebo nie je zásah do nezávislosti. Súd v zásade povedal, že nezávislosť nie je len o menovaní a odvolávaní, ale aj o právnej, funkčnej a finančnej nezávislosti. V zásade súd urobil záver, že samotný presun kompetencie vymenovať a odvolať predsedu úradu, nie je zásahom, ktorý by bol bez ďalšieho spôsobilý ovplyvniť nezávislosť úradu. Čiže to, čo hovoríte, že tu ideme zrušiť nezávislosť nejakých úradov, je absolútna dezinformácia a zavádzanie verejnosti.
Pokiaľ ide o samotnú Slovenskú informačnú službu, veľakrát tu bolo konštatované, že sa tu robí pre pána poslanca Gašpara. Neviem, odkiaľ ste, odkiaľ ste na to prišli, pán poslanec sa niekoľkokrát vyjadril, že táto otázka nebola doteraz téma, že nikto ho s tým ani neoslovil, kľudne by to mohol byť pán poslanec Saloň alebo niektorý iný z poslancov Národnej rady, alebo úplne tretia osoba mimo Národnej rady, takže to sú čisté špekulácie a nikto o tom ešte nikdy nehovoril a žiadne mená, mená nevyjadril. Pričom spôsob menovania a odvolávania riaditeľa Slovenskej informačnej služby sa nič nemení, stále bude riaditeľa menovať a odvolávať prezidentka Slovenskej republiky alebo prezident na návrh vlády, tak ako tomu je doteraz. Čiže akákoľvek obava z toho, že by tam prišiel niekto, kto by mohol byť nejakou závadovou osobou asi neprichádza do úvahy, lebo takého by asi prezident, resp. pani prezidentka nevymenovala.
Pokiaľ ide o spochybňovanie toho, že majú postavenie ostatného ústredného orgánu štátnej správy, to nie je nedostatok tejto právnej úpravy, ale úmysel, pretože cieľom je to, aby na čele týchto inštitúcií mohol byť aj poslanec Národnej rady Slovenskej republiky, ktorému bude mandát spočívať, tak ako je to napríklad u riaditeľa Národného bezpečnostného úradu alebo u vedúceho Úradu vlády Slovenskej republiky, ktorý plní pre vládu aj predsedu rovnaké úlohy ako tieto inštitúcie, a preto sa navrhuje aj vyňať § 37, 39 a 40, teda ide o paragrafy, ktoré upravujú platové náležitosti, riadenie a koordináciu ostatných ústredných orgánov štátnej správy, teda nie je ambíciou vlády riadiť alebo koordinovať tieto subjekty a taktiež nechce, aby tieto inštitúcie pripravovali návrhy zákonov, čo vyplýva z § 37, a preto sú vyňaté.
Pán poslanec Gröhling tu nejakým spôsobom spochybňoval dotačný zákon. Tento je v poriadku, vzhľadom k tomu, že nové ministerstvo pre šport bude dotovať alebo bude poskytovať tieto dotácie a nie Úrad vlády, ktorý šport dotuje v súčasnosti. Pokiaľ ide o spochybňovanie prílepkov, pani poslankyňa Remišová toto uviedla, tak podľa § 6 ods. zákona o tvorbe právnych predpisov ustanovuje, že jedným právnym predpisom možno priamo novelizovať viac právnych predpisov, len ak je novelizácia týchto právnych predpisov vzájomne obsahovo súvisiaca. Teda nejde o požiadavku bezprostrednej obsahovej súvislosti, pričom kompetenčný zákon neopravuje len organizáciu činnosti vlády, ale aj organizáciu ústrednej štátnej správy, teda ide v širšom zmysle o úpravy kompetencií medzi ministerstvom obrany, ministerstvom hospodárstva, ministerstvom zahraničných vecí a Slovenskou informačnou službou, čiže nejedná sa tu o žiadne prílepky, ale je to v súlade s legislatívnymi pravidlami tvorby zákonov.
Pokiaľ ide o konštatovanie pána poslanca Grendela, že sa skrátené legislatívne konanie odôvodňuje hroziacimi hospodárskymi škodami z hľadiska toho, že nové ministerstvo má podporovať rozvoj cestovného ruchu, ktoré podpora prinesie udržanie a rast pracovných pozícií z cestovného ruchu, najmä v sektore Horeca, ktorý bol ťažko skúšaný počas covidu, sami to dobre viete, keď bývalá vláda plošne zatvárala často málo alebo vôbec odôvodnene jednotlivé gastroprevádzky a mnoho zamestnancov v gastropriemysle si museli hľadať inú prácu a práve je preto potrebné tento sektor cestovného ruchu podporiť, aby generoval zisk, aby generoval nové pracovné miesta a prispel v tomto sektore k rastu HDP a rozvíjal jednotlivé regióny. Tak sa ospravedlňujem, ja som si to poznačil ako vašu ešte spredvčera myslím, ale môžem sa mýliť.
Tvrdenie poslanca Čaučíka, že vzhľadom na vylúčenie § 40 kompetenčného zákona, ktorý upravuje platové náležitosti pre vedúcich ústredných orgánov štátnej správy, pri štátnych orgánov, ktoré majú získať postavenie ostatného ústredného orgánu štátnej správy, majú byť platy týchto funkcionárov bezbrehé. Samozrejme, tomu tak nie je. Platové náležitosti sú upravené v osobitých predpisoch, takže zostáva zachovaný súčasný režim, napríklad v prípade ÚRSO sa plat predsedu odvíja od odmeny predsedu Regulačnej rady, ktorá je presne vymedzená v zákone ako príslušný násobok priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve Slovenskej republiky, na plat riaditeľa SIS, ako aj ďalších príslušníkov SIS sa zase vzťahuje zákon č. 73/1998 o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov a tak ďalej, čiže toto je tiež zavádzanie.
Výhrada, že úprava kreácie vedúcich ostatných ústredných štátnej správy je duplicitná, keďže je to aj v osobitných predpisoch. Návrh novely kompetenčného zákona v tomto prípade rešpektuje doterajšiu úpravu, ktorá obsahovala kreáciu týchto predstaviteľov, aj keď tá bola uvedená aj v osobitnom predpise. Dnes je tomu tak napríklad aj v prípade predsedu štatistického úradu aj predsedu protimonopolného úradu či riaditeľa NBÚ.
Ďalšie tvrdenie, že pôsobnosť oblasti strategickej a metodickej koordinácie v oblasti výskumu, vývoja a inovácií prechádza nelogicky na úrad vlády z ministerstva školstva, opäť tomu tak nie je. Túto pôsobnosť vykonáva úrad vlády aj podľa súčasného znenia kompetenčného zákona § 24 ods. 5. Zmena v návrhu kompetenčného zákona spočíva v tom, že túto pôsobnosť bude aj naďalej zabezpečovať úrad vlády, akurát jej výkon bude zabezpečovať podpredseda vlády, ktorý neriadi ministerstvo. To je v súlade s deklarovaným cieľom novely a jasne, ktorým je jasne vymedziť pôsobnosť úradu vlády osobitne vo vzťahu k tým úlohám, ktorých plnenie zabezpečuje podpredseda vlády, ktorý neriadi ministerstvo.
Pokiaľ ide o otázky obchodovania s výrobkami obranného priemyslu, k tomu sa nebudem podrobnejšie vyjadrovať, včera sa minister obrany k tomu veľmi podrobne a detailne vyjadril v mediálnych výstupoch, takže myslím, že tam to jasne zdôvodnil.
Čiže nebudem, ctené auditórium, o tomto čase zaťažovať podrobnou analýzou tejto oblasti. Povedal som, že, že nebudem sa vyjadrovať k tým skutočnostiam, ktoré tu boli prezentované k iným bodom programu, ktoré sú na tejto schôdzi, avšak tu musím spraviť výnimku... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Pročko, vypnite to! (Reakcia z pléna.) No, ja vám dám takú tyčku, vypnite to! Reakcie z pléna.) Pán minister, prepáčte. Pán Pročko, prestaňte, toto neni už ani Markíza, ani nič, už to neni ani smiešne. (Reakcie z pléna.) Prestaňte, pán Pročko, nie je to dôstojné, dobre? (Reakcie z pléna.) Dobre, pán poslanec, dajte to dole, dobre? No, dobre? Skúste to, skúste to dať dole (reakcie z pléna), he-he-he-he-he.
Pán minister, nech sa páči.
Susko, Boris, minister spravodlivosti SR
Ďakujem pekne. Že pokiaľ ide o tie ďalšie otázky, ktoré tu boli prezentované k iným bodom programu, resp. nesúvisiacim otázkam z kompetenčného zákona, tak chcem sa vyjadriť len k jednej, a to je k výzve právnikov, ktorí poukazujú na porušovanie právneho štátu práve v oblasti trestného práva, pretože ste tu spochybnili niektorých advokátov, resp. iných odborníkov z právnej oblasti, ktorí sa vyjadrovali práve k porušovaniu právneho štátu, a tu chcem len zdôrazniť, že keď hovoríte o tom, že sú to obhajcovia v trestných veciach, no samozrejme, že sú to obhajcovia v trestných veciach, veď kto sa má vyjadrovať k zmene trestnej politiky štátu ako keď, ako nie trestní právnici. Veď sú to práve trestní obhajcovia, trestní sudcovia a príslušníci akademickej obce, ktorí sú v oblasti trestného práva. A nie je to len pán doc. Burda, dekan Právnickej fakulty Univerzity Komenského, ale sú to aj ďalší akademici, profesori trestného práva, ktorí sa k tomuto pridali, k tejto výzve, ale to už bude predmetom inej diskusie a iného bodu, ktorý nás čaká v najbližšom období.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Ďakujem pekne za slovo.
Vážené pani poslankyne, páni poslanci, chcel by som sa vyjadriť a prihlásil som sa ešte do rozpravy preto, aby ste mohli prípadne, prípadne na mňa zareagovať.
Rokujeme ku kompetenčnému zákonu, ale veľká časť rozpravy, aj teraz tento záver sa opäť vôbec netýka kompetenčného zákona. Vypočuli sme si značnú časť príspevkov smerujúcich k Úradu špeciálnej prokuratúry a k iným skutočnostiam, ktoré vôbec nesúvisia s kompetenčným zákonom, takže ja sa nebudem venovať týmto príspevkom a budem sa venovať len otázkam, ktoré sa týkajú samotného kompetenčného zákona a zákona o organizácii ústredných orgánov štátnej správy.
Kritizovali ste, že sme nevystupovali rozprave, koaliční poslanci alebo, alebo ministri, ale je to v zásade na základe toho, že vy ste vyhlásili obštrukciu, že budete účelovo naťahovať čas, aby ste oddialili rokovanie o ďalších bodoch programu. Samozrejmé, že je to legitímna opozičná obštrukcia, ale v takom prípade, samozrejme, nemôžete očakávať, že koalícia vám bude pri tomto sekundovať a bude vám prispievať do tejto vašej, vašej obštrukcie. Takže výhrady k tomu, že sa koalícia nezapája do rozpravy, je len, je len vašou vinou. Keby bola rozprava konštruktívna, tak to mohlo vyzerať úplne inak.
Pokiaľ ide o kritiku skrátených legislatívnych konaní, treba si pozrieť štatistiky za minulé volebné obdobie a siedme volebné obdobie. Za minulé volebné obdobie ste vy v, ktorí ste boli v tom čase v koalícii, v núdzovom stave, v mimoriadnej situácii použili 125 skrátených legislatívnych konaní, predložených bolo na vládu, myslím, 135, do parlamentu sa dostalo 125, ak mám správne čísla, na rozdiel od predchádzajúceho volebného obdobia, keď sme boli my v koalícii, kde ich bolo 32. Čiže je to, je to päťnásobne viac alebo štvornásobne viac, aby som bol presný.
Pokiaľ sa bavíme o samotných, kompetenčný zákon, v minulom volebnom období 20. mája 2020 bol predložený alebo prijatý, prijatá bola zmena kompetenčného zákona takisto v skrátenom legislatívnom konaní a za toto skrátené legislatívne konanie ste takisto s výnimkou niektorých, ktorých som tu už citoval, všetci, ktorí ste tu dnes kritizovali najmä zo strany OĽANO, resp. dnes SLOVENSKO hlasovali. Osobitne by som spomenul pána poslanca Grendela, ktorý to tu násobne krát teraz kritizoval, sám za to v 2020 hlasoval. Ale aj ďalší z tejto strany, ktorí za to hlasovali.
Aj v roku 2020 sa odôvodňovalo skrátené legislatívne konanie hroziacimi hospodárskymi škodami, pričom sa v rámci skráteného legislatívneho konania menil Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu na ministerstvo pre investície, regionálny rozvoj a informatizáciu, do ktorého ste potom posadili pani ministerku, terajšiu poslankyňu Remišovú. V roku 2020, pokiaľ si pozriete doložku vplyvov, táto doložka vplyvov takisto neobsahovala žiadne vplyvy. Úrad podpredsedu vlády, ktorý neriadi ministerstvo, za vašej vlády vznikol pozmeňujúcim návrhom pána poslanca Svrčeka predloženého 30. marca 2021, hlasovalo sa o ňom 1. apríla 2021, to znamená na druhý deň. Takže úrad podpredsedu, ktorý neriadi ministerstvo, neprešiel žiadnym legislatívnym konaním a novela kompetenčného zákona bola ako prílepok k zákonu o ochrane hospodárskej súťaže. Úplne nesúvisiaceho zákona. Vtedy to z vás, ktorí ste dnes v opozícii a vtedy ste sedeli v koalícii, nikto nekritizoval. Takže toľko k pripomienkam tých pánov poslancov, ktorí víno pili a teraz vodu kážu, osobitne teda pán poslanec Grendel, ktorý to viackrát spomínal, viackrát tu moje meno spomínal a za obidva tieto návrhy zahlasoval.
Teraz ďalej už konkrétne k niektorým vystúpeniam možno, možno trochu nesúrodo budem komentovať tie vystúpenia, pretože som si robil poznámky tak, ako, tak ako prebiehala rozprava.
K dotačným schémam. V súvislosti so vznikom nového ministerstva je potrebné vyriešiť aj jednotlivé dotačné schémy tak, aby nový minister mohol kontinuálne pokračovať a nadviazať na prácu ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu. Ide o konania, ktoré je potrebné dokončiť na novom vzniknutom ministerstve, a je to absolútne legitímne a v súlade s legislatívnym procesom. Síce sa navrhuje rozšíriť okruh subjektov, ktoré budú môcť požiadať o dotáciu, ale len na účel, ktorý je uvedený aj dnes v § 70 ods. 1 zákona o športe.
Bola tu spomínaná kritika, resp. skutočnosti, že ide o trafiky. No pokiaľ ide o, pokiaľ chcete hovoriť o trafikách, treba sa zase pozrieť sami na seba, do minulosti. Minulá vláda ponechala post splnomocnenca pre šport, hoci na ministerstve školstva bol tretí štátny tajomník pre šport, zriadil sa okrem toho splnomocnenec pre slobodu náboženského vyznania a presvedčenia, osobitne účelovo pre pani poslankyňu za OĽANO pani Záborskú.
Ďalej tu boli vystúpenia, ktoré hovori... ktoré hovorili o tom, že unášame orgány štátnej správy z hľadiska spôsobu menovania predsedu jednotlivých úradov, že ideme odoberať nezávislosť úradu pre dohľad atď. Zmena spôsobu vymenovania a odvolania predsedu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou nerobí nič iné, len vracia sa do stavu, aký bol pôvodne, kde súčasný spôsob kreovania predsedu úradu zaviedol zákon č. 540/2021 s účinnosťou od 1. 1. 2022, teda v súčasnosti sa vraciame do pôvodného stavu pred zákonom 540/2021, kde sa, teda tým, že sa vracia, to znamená, že pred tým, ako prišla táto zmena, tento úrad nebol nezávislý? Lebo hovoríte, že sa stráca nezávislosť úradu. A meníme to z toho dôvodu, že v tom čase išlo o účelové zabetónovanie vo funkcii súčasnej predsedníčky, ktorá bola, ak mám správne informácie, poradkyňou pána premiéra Hegera, čiže o jej nezávislosti sa nedá absolútne hovoriť a bola zvolená ešte za pôvodných podmienok zákona, ktorý dnes vraciame späť, a vaša vtedajšia koalícia ju v tejto funkcii zabetónovala, aby ju nikto nemohol odvolať. Čiže kto akým spôsobom narúšal nezávislosť tohto úradu, je tu naozaj veľmi diskutabilné.
Ďalej tu boli výtky k tomu, že ide o vyšších štátnych funkcionárov pri jednotlivých zmenách jednotlivých ústredných orgánov štátnej správy, resp. doplnenie ďalších inštitúcií ako ústredných orgánov štátnej správy. Pri logike argumentácie, kto je vyšší štátny funkcionár, by pri takejto logike aj vedúci úradu vlády by ho musel menovať prezident, lebo spĺňa pojmové znaky vyššieho štátneho funkcionára a je evidentné, že prezident Slovenskej republiky by mal menovať takých vyšších štátnych funkcionárov, ako je napríklad generálny prokurátor, verejný ochranca práv, predseda národného kontrolného úradu, teda takí, ktorí majú ústavný charakter. Nie všetci vedúci predstavitelia ústredných orgánov štátnej správy, ale takí, ktorí majú ústavný charakter, aspoň teda to sa domnievam ja.
Keď sa hovorí alebo hovoríte o tom, že robíme účelové zmeny. Opäť sa treba pozrieť do minulosti a opäť sa treba zamyslieť nad tým, že kto tu robil účelové zmeny. My sa snažíme robiť zmeny také len, ako boli, teda sa vracať do stavu, ktorý tu už bol a ktorý fungoval, ale vy ste za vašej vlády v minulom volebnom období zmenili spôsob odvolávania Súdnej rady, a to v skrátenom legislatívnom konaní. Zmenili ste ústavu v skrátenom legislatívnom konaní, doplnili ste zmenu spôsobu a možnosti posudzovať súlad ústavných zákonov s ústavou po ukončení medzirezortného pripomienkového konania, potichu na vláde, tak aby o tom nikto nevedel, aby Ústavný súd teda nemohol preskúmavať súlad ústavných zákonov s ústavou, a to sa tu už hovorilo, že aký to má, môže mať dopad.
Menili ste podmienky na voľbu generálneho prokurátora a špeciálneho prokurátora pozmeňovacími návrhmi na výbore Národnej rady, bez akéhokoľvek legislatívneho procesu, bez akejkoľvek diskusie a ďalšie a ďalšie by som takto mohol menovať. Čiže z vašej strany hovoriť o tom, že aké kto robí účelové zmeny, akože je veľmi, veľmi odvážne. Bola tu poznámka o tom, že poslanci nemôžu byť trestne stíhaní. Treba dodať, že od 1. 9. 2012 už poslanci nemajú trestno-právnu imunitu, keďže sa v 2012 zmenila ústava a za jej zrušenie vtedy hlasovalo 144 poslancov vtedajších, vrátane poslancov za stranu SMER, teda žiaden poslanecký mandát nechráni pred trestným stíhaním, ako to tu bolo mylne prezentované.
Bola tu otázka, resp. konštatovanie alebo otázka od pána poslanca Dostála, že prečo by sa mala Slovenská informačná služba stať ústredným orgánom štátnej správy. Treba povedať, že pri Slovenskej informačnej službe nemeníme spôsob menovania, odvolania jej čelného predstaviteľa, iba dávame postavenie ostatného ústredného orgánu štátnej správy tejto inštitúcii, pretože je to orgán, ktorý plní úlohy na ústrednej úrovni riadenia, vykonáva pôsobnosť typickú pre ostatné ústredné orgány štátnej správy, a to najmä a nielen podieľa sa na tvorbe jednotnej, štátnej politiky vo veciach ochrany ústavného zriadenia, vnútorného poriadku a bezpečnosti štátu a ochrany zahraničnopolitických a hospodárskych záujmov štátu, a túto politiku uskutočňuje a vykonáva.
Ďalej v rozsahu vymedzenej pôsobnosti zodpovedá aj za úlohy obrany, kybernetickú bezpečnosť a vytváranie podmienok na realizáciu požiadaviek zabezpečovania príprav na ochranu, obranu a kybernetickú bezpečnosť s celoslovenskou pôsobnosťou, čiže si myslíme, že táto inštitúcia má mať charakter a postavenie ostatného ústredného orgánu štátnej správy, okrem teda samotných ministerstiev, pokiaľ tu bola kritika toho, že viac štátnych tajomníkov. Táto otázka, túto sme rozoberali aj rokovaní výborov, osobitne na výbore pre financie a rozpočet. Návrh na zmenu § 4 ods. 3 je založený na základe poznatkov z aplikačnej praxe, pritom tá kritika toho, že by mohli byť napríklad desiati štátni tajomníci, je len čistá špekulácia. Samozrejme, to ani vy nemôžte myslieť vážne, že by to niekto schválil. Je to čistá fabulácia a v konečnom dôsledku štátneho tajomníka menuje a odvoláva vláda Slovenskej republiky, nie je to v žiadnej diskrécii ministra, koľko bude na tom, ktorom ministerstve štátnych tajomníkov.
Pri predsedovi štatistického úradu meníme jeho kreovanie tak, aby ho vymenovala a odvolala vláda. To je ten istý prípad, ako pri úrade pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, pričom dopĺňame dôvody na odvolanie za účelom práve jeho nezávislosti. Prvý dôvod na odvolanie je, že predseda úradu pri výkone svojej pôsobnosti by nekonal nezávisle od pokynov štátnych orgánov, orgánov územnej samosprávy, iných orgánov verejnej moci a od ďalších osôb.
A druhý dôvod, že sa vyskytnú iné závažné dôvody, najmä v prípade konania, ktoré vyvoláva alebo je spôsobilé vyvolať pochybnosti o osobnostných, morálnych alebo odborných predpokladoch na výkon jeho funkcie. Je to takisto, sú to dôvody, ktoré už v zákone predtým boli. Nezávislosť ostatných ústredných orgánov štátnej správy posudzoval aj Súdny dvor Európskej únie aj vo veci C378/19, pričom táto vec sa týkala posudzovania nezávislosti regulačných orgánov, konkrétne vymenovania a odvolávania predsedu ÚRSO, Úradu pre reguláciu sieťových odvetví. Súd posudzoval, či presun kompetencie vymenovať predsedu ÚRSO z prezidenta na vládu je, alebo nie je zásah do nezávislosti. Súd v zásade povedal, že nezávislosť nie je len o menovaní a odvolávaní, ale aj o právnej, funkčnej a finančnej nezávislosti. V zásade súd urobil záver, že samotný presun kompetencie vymenovať a odvolať predsedu úradu, nie je zásahom, ktorý by bol bez ďalšieho spôsobilý ovplyvniť nezávislosť úradu. Čiže to, čo hovoríte, že tu ideme zrušiť nezávislosť nejakých úradov, je absolútna dezinformácia a zavádzanie verejnosti.
Pokiaľ ide o samotnú Slovenskú informačnú službu, veľakrát tu bolo konštatované, že sa tu robí pre pána poslanca Gašpara. Neviem, odkiaľ ste, odkiaľ ste na to prišli, pán poslanec sa niekoľkokrát vyjadril, že táto otázka nebola doteraz téma, že nikto ho s tým ani neoslovil, kľudne by to mohol byť pán poslanec Saloň alebo niektorý iný z poslancov Národnej rady, alebo úplne tretia osoba mimo Národnej rady, takže to sú čisté špekulácie a nikto o tom ešte nikdy nehovoril a žiadne mená, mená nevyjadril. Pričom spôsob menovania a odvolávania riaditeľa Slovenskej informačnej služby sa nič nemení, stále bude riaditeľa menovať a odvolávať prezidentka Slovenskej republiky alebo prezident na návrh vlády, tak ako tomu je doteraz. Čiže akákoľvek obava z toho, že by tam prišiel niekto, kto by mohol byť nejakou závadovou osobou asi neprichádza do úvahy, lebo takého by asi prezident, resp. pani prezidentka nevymenovala.
Pokiaľ ide o spochybňovanie toho, že majú postavenie ostatného ústredného orgánu štátnej správy, to nie je nedostatok tejto právnej úpravy, ale úmysel, pretože cieľom je to, aby na čele týchto inštitúcií mohol byť aj poslanec Národnej rady Slovenskej republiky, ktorému bude mandát spočívať, tak ako je to napríklad u riaditeľa Národného bezpečnostného úradu alebo u vedúceho Úradu vlády Slovenskej republiky, ktorý plní pre vládu aj predsedu rovnaké úlohy ako tieto inštitúcie, a preto sa navrhuje aj vyňať § 37, 39 a 40, teda ide o paragrafy, ktoré upravujú platové náležitosti, riadenie a koordináciu ostatných ústredných orgánov štátnej správy, teda nie je ambíciou vlády riadiť alebo koordinovať tieto subjekty a taktiež nechce, aby tieto inštitúcie pripravovali návrhy zákonov, čo vyplýva z § 37, a preto sú vyňaté.
Pán poslanec Gröhling tu nejakým spôsobom spochybňoval dotačný zákon. Tento je v poriadku, vzhľadom k tomu, že nové ministerstvo pre šport bude dotovať alebo bude poskytovať tieto dotácie a nie Úrad vlády, ktorý šport dotuje v súčasnosti. Pokiaľ ide o spochybňovanie prílepkov, pani poslankyňa Remišová toto uviedla, tak podľa § 6 ods. zákona o tvorbe právnych predpisov ustanovuje, že jedným právnym predpisom možno priamo novelizovať viac právnych predpisov, len ak je novelizácia týchto právnych predpisov vzájomne obsahovo súvisiaca. Teda nejde o požiadavku bezprostrednej obsahovej súvislosti, pričom kompetenčný zákon neopravuje len organizáciu činnosti vlády, ale aj organizáciu ústrednej štátnej správy, teda ide v širšom zmysle o úpravy kompetencií medzi ministerstvom obrany, ministerstvom hospodárstva, ministerstvom zahraničných vecí a Slovenskou informačnou službou, čiže nejedná sa tu o žiadne prílepky, ale je to v súlade s legislatívnymi pravidlami tvorby zákonov.
Pokiaľ ide o konštatovanie pána poslanca Grendela, že sa skrátené legislatívne konanie odôvodňuje hroziacimi hospodárskymi škodami z hľadiska toho, že nové ministerstvo má podporovať rozvoj cestovného ruchu, ktoré podpora prinesie udržanie a rast pracovných pozícií z cestovného ruchu, najmä v sektore Horeca, ktorý bol ťažko skúšaný počas covidu, sami to dobre viete, keď bývalá vláda plošne zatvárala často málo alebo vôbec odôvodnene jednotlivé gastroprevádzky a mnoho zamestnancov v gastropriemysle si museli hľadať inú prácu a práve je preto potrebné tento sektor cestovného ruchu podporiť, aby generoval zisk, aby generoval nové pracovné miesta a prispel v tomto sektore k rastu HDP a rozvíjal jednotlivé regióny. Tak sa ospravedlňujem, ja som si to poznačil ako vašu ešte spredvčera myslím, ale môžem sa mýliť.
Tvrdenie poslanca Čaučíka, že vzhľadom na vylúčenie § 40 kompetenčného zákona, ktorý upravuje platové náležitosti pre vedúcich ústredných orgánov štátnej správy, pri štátnych orgánov, ktoré majú získať postavenie ostatného ústredného orgánu štátnej správy, majú byť platy týchto funkcionárov bezbrehé. Samozrejme, tomu tak nie je. Platové náležitosti sú upravené v osobitých predpisoch, takže zostáva zachovaný súčasný režim, napríklad v prípade ÚRSO sa plat predsedu odvíja od odmeny predsedu Regulačnej rady, ktorá je presne vymedzená v zákone ako príslušný násobok priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve Slovenskej republiky, na plat riaditeľa SIS, ako aj ďalších príslušníkov SIS sa zase vzťahuje zákon č. 73/1998 o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov a tak ďalej, čiže toto je tiež zavádzanie.
Výhrada, že úprava kreácie vedúcich ostatných ústredných štátnej správy je duplicitná, keďže je to aj v osobitných predpisoch. Návrh novely kompetenčného zákona v tomto prípade rešpektuje doterajšiu úpravu, ktorá obsahovala kreáciu týchto predstaviteľov, aj keď tá bola uvedená aj v osobitnom predpise. Dnes je tomu tak napríklad aj v prípade predsedu štatistického úradu aj predsedu protimonopolného úradu či riaditeľa NBÚ.
Ďalšie tvrdenie, že pôsobnosť oblasti strategickej a metodickej koordinácie v oblasti výskumu, vývoja a inovácií prechádza nelogicky na úrad vlády z ministerstva školstva, opäť tomu tak nie je. Túto pôsobnosť vykonáva úrad vlády aj podľa súčasného znenia kompetenčného zákona § 24 ods. 5. Zmena v návrhu kompetenčného zákona spočíva v tom, že túto pôsobnosť bude aj naďalej zabezpečovať úrad vlády, akurát jej výkon bude zabezpečovať podpredseda vlády, ktorý neriadi ministerstvo. To je v súlade s deklarovaným cieľom novely a jasne, ktorým je jasne vymedziť pôsobnosť úradu vlády osobitne vo vzťahu k tým úlohám, ktorých plnenie zabezpečuje podpredseda vlády, ktorý neriadi ministerstvo.
Pokiaľ ide o otázky obchodovania s výrobkami obranného priemyslu, k tomu sa nebudem podrobnejšie vyjadrovať, včera sa minister obrany k tomu veľmi podrobne a detailne vyjadril v mediálnych výstupoch, takže myslím, že tam to jasne zdôvodnil.
Čiže nebudem, ctené auditórium, o tomto čase zaťažovať podrobnou analýzou tejto oblasti. Povedal som, že, že nebudem sa vyjadrovať k tým skutočnostiam, ktoré tu boli prezentované k iným bodom programu, ktoré sú na tejto schôdzi, avšak tu musím spraviť výnimku... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Danko, Andrej, podpredseda NR SR
Pročko, vypnite to! (Reakcia z pléna.) No, ja vám dám takú tyčku, vypnite to! Reakcie z pléna.) Pán minister, prepáčte. Pán Pročko, prestaňte, toto neni už ani Markíza, ani nič, už to neni ani smiešne. (Reakcie z pléna.) Prestaňte, pán Pročko, nie je to dôstojné, dobre? (Reakcie z pléna.) Dobre, pán poslanec, dajte to dole, dobre? No, dobre? Skúste to, skúste to dať dole (reakcie z pléna), he-he-he-he-he.
Pán minister, nech sa páči.
Susko, Boris, minister spravodlivosti SR
Ďakujem pekne. Že pokiaľ ide o tie ďalšie otázky, ktoré tu boli prezentované k iným bodom programu, resp. nesúvisiacim otázkam z kompetenčného zákona, tak chcem sa vyjadriť len k jednej, a to je k výzve právnikov, ktorí poukazujú na porušovanie právneho štátu práve v oblasti trestného práva, pretože ste tu spochybnili niektorých advokátov, resp. iných odborníkov z právnej oblasti, ktorí sa vyjadrovali práve k porušovaniu právneho štátu, a tu chcem len zdôrazniť, že keď hovoríte o tom, že sú to obhajcovia v trestných veciach, no samozrejme, že sú to obhajcovia v trestných veciach, veď kto sa má vyjadrovať k zmene trestnej politiky štátu ako keď, ako nie trestní právnici. Veď sú to práve trestní obhajcovia, trestní sudcovia a príslušníci akademickej obce, ktorí sú v oblasti trestného práva. A nie je to len pán doc. Burda, dekan Právnickej fakulty Univerzity Komenského, ale sú to aj ďalší akademici, profesori trestného práva, ktorí sa k tomuto pridali, k tejto výzve, ale to už bude predmetom inej diskusie a iného bodu, ktorý nás čaká v najbližšom období.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Rozpracované
1:35

Vystúpenie s faktickou poznámkou 1:35
Branislav VančoĎakujem, pán minister, za vaše vystúpenie a oceňujem, že ste sa pokúsili aspoň, aspoň na časť vecí reagovať, aj keď takto zrýchlenie to asi nebude mať veľký efekt a navyše my máme veľmi obmedzený čas teraz na vás reagovať. Každopádne na začiatku ste povedali o tom, o kvalite príspevkov, ja teda tvrdím s hlbokým presvedčením, že drvivá väčšina príspevkov v rámci tejto, tejto rozpravy bola absolútne k veci a to...
Ďakujem, pán minister, za vaše vystúpenie a oceňujem, že ste sa pokúsili aspoň, aspoň na časť vecí reagovať, aj keď takto zrýchlenie to asi nebude mať veľký efekt a navyše my máme veľmi obmedzený čas teraz na vás reagovať. Každopádne na začiatku ste povedali o tom, o kvalite príspevkov, ja teda tvrdím s hlbokým presvedčením, že drvivá väčšina príspevkov v rámci tejto, tejto rozpravy bola absolútne k veci a to napriek tomu, že sme tu viac ako štyri dni, napriek tomu, že ste nás nechali rokovať do noci, teraz akoby nonstop ideme asi, ja neviem, 16 hodín vkuse v podstate dnes, takže, takže aj vzhľadom na to, alebo aj bez ohľadu na to drvivá väčšina týchto príspevkov, ktoré tu zazneli za posledné štyri dni, bola absolútne k veci. A to napriek tomu, že dôvodová správa k tomuto zákonu neobsahuje žiadne relevantné, žiadne relevantné informácie, idete cez skrátené legislatívne konanie a, a vďaka príspevkom, ktoré tu zazneli, tohto rokovania, zďaleka nie je iba obštrukcia.
Posledná vec, viete, vy ste, ja som sledoval prácu parlamentu aj počas minulého volebného obdobia, vy ste patrili ku kritikom takýchto krokov ako, ako dnes robíte. A, a ja som s vami vtedy súhlasil, no a, samozrejme, teraz s vami nemôžem súhlasiť, pretože robíte to isté alebo ešte horšie ako sa dialo predtým, pretože idete ešte, ešte oveľa ďalej v tom obsahu. A svojím vystúpením ste to teraz potvrdili. Ďakujem za... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
20.12.2023 o 1:35 hod.
JUDr.
Branislav Vančo
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predsedajúci.
Ďakujem, pán minister, za vaše vystúpenie a oceňujem, že ste sa pokúsili aspoň, aspoň na časť vecí reagovať, aj keď takto zrýchlenie to asi nebude mať veľký efekt a navyše my máme veľmi obmedzený čas teraz na vás reagovať. Každopádne na začiatku ste povedali o tom, o kvalite príspevkov, ja teda tvrdím s hlbokým presvedčením, že drvivá väčšina príspevkov v rámci tejto, tejto rozpravy bola absolútne k veci a to napriek tomu, že sme tu viac ako štyri dni, napriek tomu, že ste nás nechali rokovať do noci, teraz akoby nonstop ideme asi, ja neviem, 16 hodín vkuse v podstate dnes, takže, takže aj vzhľadom na to, alebo aj bez ohľadu na to drvivá väčšina týchto príspevkov, ktoré tu zazneli za posledné štyri dni, bola absolútne k veci. A to napriek tomu, že dôvodová správa k tomuto zákonu neobsahuje žiadne relevantné, žiadne relevantné informácie, idete cez skrátené legislatívne konanie a, a vďaka príspevkom, ktoré tu zazneli, tohto rokovania, zďaleka nie je iba obštrukcia.
Posledná vec, viete, vy ste, ja som sledoval prácu parlamentu aj počas minulého volebného obdobia, vy ste patrili ku kritikom takýchto krokov ako, ako dnes robíte. A, a ja som s vami vtedy súhlasil, no a, samozrejme, teraz s vami nemôžem súhlasiť, pretože robíte to isté alebo ešte horšie ako sa dialo predtým, pretože idete ešte, ešte oveľa ďalej v tom obsahu. A svojím vystúpením ste to teraz potvrdili. Ďakujem za... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
1:35

Vystúpenie s faktickou poznámkou 1:35
Gábor GrendelNie je žiadne hrdinstvo prísť po štyroch dňoch rozpravy o pol druhej v noci a poučovať tu poslancov, ako má vyzerať parlamentná rozprava. Tie veci, pán minister, ktoré ste povedali, ste mali buď napísať do dôvodovej správy, a tam nie sú, alebo ste to mali povedať na začiatku rozpravy a možno inak by vyzerala diskusia. Možno by sa nespomínalo meno pána Gašpara, možno by sa nespomínali iné špekulácie,...
Nie je žiadne hrdinstvo prísť po štyroch dňoch rozpravy o pol druhej v noci a poučovať tu poslancov, ako má vyzerať parlamentná rozprava. Tie veci, pán minister, ktoré ste povedali, ste mali buď napísať do dôvodovej správy, a tam nie sú, alebo ste to mali povedať na začiatku rozpravy a možno inak by vyzerala diskusia. Možno by sa nespomínalo meno pána Gašpara, možno by sa nespomínali iné špekulácie, ale vy ste nás tu nechali štyri dni, štyri noci bez toho, aby ste odargumentovali tento návrh novely kompetenčného zákona. A vo vzťahu k mojej osobe ste použili, pán minister, totálny argumentačný faul. Ja som nekritizoval skrátené legislatívne konanie, na to tu boli iní kolegovia, ja som kritizoval vás. Ja som kritizoval to, že vy ste ako opozičný poslanec poukazovali na každé jedno skrátené legislatívne konanie, ktoré nebolo dostatočne odôvodnené, a potom by človek čakal, že keď sa raz stanete ministrom a použijete tento inštitút, tak budete vystupovať alebo používať tento inštitút v súlade s tým, čo ste hovorili o opozícii. Vy ste ten, ktorý vodu káže a víno pije. Vodu ste kázali v opozícii a teraz pijete víno. To som kritizoval. Viete, môžte sa odvolávať na právnické autority, obhajcov, ktorým, samozrejme, pomôže, ak ich klientom pomôžete, ak dostanú miernejší trest. Ale s vaším menom bude navždy spojené rozpustenie špeciálnej prokuratúry a zníženie trestov za korupciu. S vaším menom. (Potlesk.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
20.12.2023 o 1:35 hod.
Mgr.
Gábor Grendel
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Nie je žiadne hrdinstvo prísť po štyroch dňoch rozpravy o pol druhej v noci a poučovať tu poslancov, ako má vyzerať parlamentná rozprava. Tie veci, pán minister, ktoré ste povedali, ste mali buď napísať do dôvodovej správy, a tam nie sú, alebo ste to mali povedať na začiatku rozpravy a možno inak by vyzerala diskusia. Možno by sa nespomínalo meno pána Gašpara, možno by sa nespomínali iné špekulácie, ale vy ste nás tu nechali štyri dni, štyri noci bez toho, aby ste odargumentovali tento návrh novely kompetenčného zákona. A vo vzťahu k mojej osobe ste použili, pán minister, totálny argumentačný faul. Ja som nekritizoval skrátené legislatívne konanie, na to tu boli iní kolegovia, ja som kritizoval vás. Ja som kritizoval to, že vy ste ako opozičný poslanec poukazovali na každé jedno skrátené legislatívne konanie, ktoré nebolo dostatočne odôvodnené, a potom by človek čakal, že keď sa raz stanete ministrom a použijete tento inštitút, tak budete vystupovať alebo používať tento inštitút v súlade s tým, čo ste hovorili o opozícii. Vy ste ten, ktorý vodu káže a víno pije. Vodu ste kázali v opozícii a teraz pijete víno. To som kritizoval. Viete, môžte sa odvolávať na právnické autority, obhajcov, ktorým, samozrejme, pomôže, ak ich klientom pomôžete, ak dostanú miernejší trest. Ale s vaším menom bude navždy spojené rozpustenie špeciálnej prokuratúry a zníženie trestov za korupciu. S vaším menom. (Potlesk.)
Rozpracované
1:35

Vystúpenie s faktickou poznámkou 1:35
Ondrej DostálVystúpenie s faktickou poznámkou
20.12.2023 o 1:35 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Pán minister Susko, keď pred pár minútami po svojom vystúpení alebo vystúpení, alebo ku koncu vystúpenia pána Galka, myslím, odchádzal pán poslanec Hlina, tak ja som sa ho spýtal, že či nepočká na záverečné vystúpenie pána ministra a on sa tak na mňa usmial, lebo to považoval za vtip, že, že vy budete po jednej hodine v noci ešte, ešte vystupovať. No a vy ste tu vystúpili dokonca v rozprave, tak ja teraz neviem, či ja sa mám tešiť alebo sa mám tak ako sarkasticky usmievať. O jednej hodine v noci, keď tu už skoro nikto nie je, vystúpite miesto toho, aby ste, ako to už zaznel, to, čo ste hovorili, malo byť v dôvodovej správe, malo to byť, ak to nebolo v dôvodovej správe, malo to byť pri uvádzaní návrhu zákona, ak to už nebolo pri uvádzaní návrhu zákona, tak, tak aj to vystúpenie malo zaznieť niekedy, niekedy v priebehu rozpravy, áno, bolo by o niečo viac tých faktických poznámok, ale nebolo by to ibaže my dookola medzi sebou opakujeme. A k tým vašim argumentom, samozrejme, že nie všetky, ale skrátené legislatívne konanie na tú kritiku, že nie je dôvod a že argument je: ale však vy ste to robili tiež. To je ako veľmi silný argument, vôbec nič k tomu, čo sme hovorili, nie je dôvod. Menenie spôsobu menovania alebo teda SIS-ka, ústredný orgán štátnej správy, opäť, prečo toto, to, to sú také vycucané argumenty, a že, že pán Gašpar, že nikto ho nespomína ako riaditeľa SIS? Však pán Fico 2. decembra povedal, že Tibor Gašpar by bol perfektný kandidát na šéfa SIS, ale sme príliš ďaleko. Váš šéf hovorí o tom, že pán Gašpar by bol perfektný šéf SIS.
Rozpracované
1:35

Vystúpenie s faktickou poznámkou 1:35
František MajerskýVystúpenie s faktickou poznámkou
20.12.2023 o 1:35 hod.
Mgr.
František Majerský
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Pán minister, ja ďakujem pekne za vaše vystúpenie, ale ja nemôžem súhlasiť s tým, čo ste vraveli o úrade pre dohľad, že sa má vracať to, čo bolo, lebo práve ten zákon, ako sa zmenil pred tými dvoma rokmi, a ja som nebol poslancom Národnej rady, ale súhlasím s tým, ako sa menuje tento, teda šéfka Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, lebo ho, za ňu hlasuje parlament. A to je najdôležitejšia vec. Nie, nevymenúvava vláda a nie je vymenovaný na pôde pani ministerky, lebo tým pádom stráca tú nezávislosť, ktorú má mať, a tento úrad mal ostať nezávislý. Ja som počul aj na zdravotníckom výbore aj z úst koaličných poslancov, že sú spokojní s tým ako posledné dva roky pani predsedníčka vedie tento úrad a je to naozaj kľúčová inštitúcia v zdravotníctve a my to teraz ideme skráteným legislatívnym konaním zmeniť tak dôležitý úrad a s týmto naozaj s vami nemôžem súhlasiť, lebo dôvod na to nie je žiadny. A za seba vám hovorím, že keby som bol koaličný poslanec, nikdy by som s tým nesúhlasil, aby sme takýmto skráteným legislatívnym konaním menili takúto dôležitú inštitúciu. Naozaj na to treba odbornú diskusiu a my to tlačíme naozaj rýchlo a podľa mňa úplne zbytočne a v konečnom dôsledku na to doplatia zase a zase len pacienti. Ďakujem.
Rozpracované