6. schôdza

6.12.2023 - 22.12.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

18.12.2023 o 22:56 hod.

Mgr.

Rastislav Krátky

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

22:56

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
Pán podpredseda Šimečka, ako ste povedali, je to súčasť toho istého balíka alebo toho istého problému ako ten promafiánsky alebo mafiánsky balíček, akokoľvek už to, už to nazveme. Je to pokus uniesť štát, je to pokus spochybniť nezávislé inštitúcie a zabrániť im v tom, aby si robili svoju robotu, aby robili to, čo majú robiť. V prípade orgánov činných v trestnom konaní je to vyšetrovanie vrátane vyšetrovania korupcie, ktorá má politický rozmer alebo politické korene, v prípade nezávislých kontrolných inštitúcií je to vykonávanie dohľadu či kontroly vládnych a iných politík. Áno, je to veľmi nebezpečné vzhľadom na to, že my tu nemáme za sebou sto rokov alebo dvesto rokov pokojného demokratického vývoja, my sme mali minulé storočie pretnuté totalitnými režimami a demokraciu a demokratické inštitúcie ešte iba budujeme a každú chvíľu sa tu dostávajú k moci politické sily, ktoré nezávislosť demokratických inštitúcií spochybňujú.
Pokiaľ ide o ten pozmeňujúci návrh pána poslanca Michelka, tak ja upozorňujem, že on ešte nebol podaný, takže pán poslanec Michelko ho nemusí sťahovať, úplne stačí, keď s ním nevystúpi v rozprave, tak tým pádom nebude, nebude podaný. A teda tiež som presvedčený, že po tom, čo sa k tomu vyjadril protimonopolný úrad aj Európska komisia, tak si to ešte rozmyslí.
Skryt prepis

18.12.2023 o 22:56 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

22:56

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Mal som faktickú pozva... pozvánku, ha-ha, mal som faktickú poznámku asi pred tromi hodinami presne o tom, čo ste hovorili, že vlastne oni kašlú na rozpočet, ale kompetenčný zákon je pre nich veľmi dôležitý.
Ale čo je ešte veľmi dôležité... Dušan, nevyrušuj, ... čo je veľmi dôležité, je to, že naozaj tie mítingy sú skvelá vec, a preto chcem povedať zajtra 18.00 h Liptovský Mikuláš, námestie... hneď to bude, Námestie osloboditeľov, Radničné námestie, to je... myslím... hneď to bude, Radničné námestie je kde? (Reakcia z pléna.) V Sečovciach. Takže to je Spišská Nová Ves, pardon, prepáčte. V Trenčíne bude, v Trenčíne bude na Štúrovom námestí, v Trnave bude Námestie Sv. Mikuláša, v Nitre bude Štefánikova trieda, v Banskej Bystrici bude Námestie Štefana Moysesa, v Žiline bude Nová synagóga Žilina, v Prešove bude Námestie legionárov, v Košiciach bude Dolná brána, v Bratislave bude Námestie SNP, takže prosím vás veľmi pekne, všetci, ktorí počúvate, prídite ukázať naozaj Ficovi a tej jeho skupinke kšeftárov alebo zlodejov, alebo, alebo tých, čo nám idú ukradnúť spravodlivosť (?), to je jedno, príďte im ukázať, že tu chceme spravodlivosť, že nechceme to, čo nám tu Fico prináša, a to je nesloboda, to je to, že nás budú kontrolovať všade a vždy.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

18.12.2023 o 22:56 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

22:56

Martin Šmilňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý neskorý večer, pán predsedajúci.
Vážený pán podpredseda Šimečka, nedá sa na všetko reagovať, lebo máme len dve minúty a dalo by sa o viacerých veciach, ale skúsim k tomu pozmeňovaciemu návrhu z dielne pána, ja neviem, či to je fakt jeho iniciatíva, ale pána Michelka za SNS, ktorý chce zasiahnuť do zákona o hospodárskej súťaži a chce, aby vláda menovala a odvolávala predsedu a podpredsedu protimonopolného úradu a takisto aby sa zmenili podmienky odvolania. A musela zasiahnuť, musela zasiahnuť európska inštitúcia, aby im povedala, že takto sa to nemôže robiť a dostávate sa do rozporu s európskym právom.
Tu sedí pán predkladateľ, pán minister Susko. Pán minister, vy, jak ste vy s tým v pohode, že predkladáte zákon a potom nejaký váš koaličný poslanec ide dávať pozmeňovák a ešte je to tak šlendriánsky, že ide do rozporu s európskym právom? Čo to tu, čo to tu predkladáte za zákony, za legislatívne iniciatívy, ktoré nemajú ani hlavu, ani pätu? Však vy sami neviete, že čo dnes navrhnete a zajtra sa schváli a či to vôbec bude v poriadku.
Niekoľko dní, niekoľko hodín vám tu hovoríme, že toto nie je dobré, tamto nie je dobré, nepočúvate, rozprávate, tu príde pán Kaliňák, sa tu popromenáduje ako černokňažník a v pohode pôjdeme o polnoci spať, nič sa nevyrieši.
Skúste to urobiť poriadne. Jak je možné, že podávate legislatívnu zmenu v takom rozsahu, ktorá mení 21 zákonov, a váš koaličný poslanec ide dávať pozmeňovák, o ktorom neviem, či vy máte šajnu, ale minimálne o tom majú šajnu európske inštitúcie. Spamätajte sa!
Skryt prepis

18.12.2023 o 22:56 hod.

Mgr.

Martin Šmilňák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

22:56

Július Jakab
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za vystúpenie. Pán Šimečka, vy ste hovorili o analýze Európskej prokuratúry, ste spomínali, tak ja by som si dovolil z nej kúsok zacitovať. Dovolím si taký rýchly preklad toho, čo som si našiel. Na základe dôkladnej analýzy kombinácie navrhovaných zmien a doplnení dospel európska... dospela európska generálna prokuratúra k záveru, že predstavujú vážne riziko porušenia zásad právneho štátu. Minimalizovali by odhalenie možných podvodov poškodzujúcich finančné záujmy Európskej únie. Narúšať funkčné línie podávania správ medzi Európskou prokuratúrou a špeciálnou prokuratúrou, vyňať Európsku prokuratúru od špecializovaných vyšetrovateľov Národnej kriminálnej agentúry bez primeranej náhrady. Presmerovať väčšinu prípadov zo Špecializovaného trestného súdu na nižšie súdy s malými odbornými znalosťami v oblasti trestných činov v kompetencii Európskej prokuratúry a predstavujú faktickú amnestiu v podstatnom počte aktívnych vyšetrovaní podvodov poškodzujúcich finančné záujmy Európskej únie v Slovenskej republike. V dôsledku toho by bola vážne ovplyvnená schopnosť Európskej prokuratúry efektívne vyšetrovať a stíhať trestné činy spadajúce do jej pôsobnosti a úroveň ochrany finančných záujmov Európskej únie v Slovenskej republike by sa prudko znížila.
V tejto súvislosti európsky hlavný prokurátor tiež poznamenal, že rýchlosť, akou slovenská vláda mieni pristúpiť k týmto zmenám, vyvoláva vážne pochybnosti o dodržiavaní povinnosti spolupráce. Napokon vzhľadom na to, že navrhované zmeny a doplnenia by znížili trestnoprávnu odstrašujúcu schopnosť, pokiaľ ide o trestné činy spadajúce do pôsobnosti Európskej prokuratúry, je spochybnený aj zámer slovenskej vlády splniť si svoju povinnosť účinne chrániť rozpočet Únie.
Ďakujem.
Skryt prepis

18.12.2023 o 22:56 hod.

Ing.

Július Jakab

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

22:56

Tomáš Szalay
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci, za slovo.
Ja by som sa tiež chcel venovať tej časti vystúpenia pána podpredsedu Šimečku, ktorá sa venovala pozvánke na zajtrajšie mítingy na Slovensku. Chcem povedať, že nemám žiadne pochybnosti o tom, že či už Progresívne Slovensko, Kresťansko-demokratické hnutie alebo strana Sloboda a Solidarita dokáže využívať sociálne siete na to, aby dokázala ľudí osloviť, ale rozhodne nie sme dobrí natoľko, aby sme získali toľko ľudí v uliciach, ako nám v tom teda pomáhate vy, teda vládna koalícia, svojím nastaveným programom a prístupom k tejto rozprave, skrátenými konaniami, snahou obmedzovať túto rozpravu. Myslím si, že je to veľmi dobrý marketingový nástroj v tom, aby ste tých ľudí do tých ulíc vyhnali, aby ich zajtra bolo viac, ako ich bolo v tých uliciach minulý týždeň alebo predminulý týždeň. A ak takto budete pokračovať, tak pevne verím, že v tom januári už tam nebudú desaťtisíce, ale možno státisíce ľudí. Aspoň tomu pevne verím.
Skryt prepis

18.12.2023 o 22:56 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

22:56

Rastislav Krátky
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Ja by som chcel podčiarknuť a zvýrazniť to, čo odznelo v rozprave, že z Európskej komisie tu máme list na pozmeňujúci návrh poslanca z radov SNS, ktorý v podstate navrhuje oslabenie nezávislosti nezávislého úradu, protimonopolného úradu. Čiže toto je naozaj pozoruhodné.
A ešte, milí kolegovia, aby ste vedeli, ako to bolo konkrétne s týmto pozmeňovákom, ktorý kolega priniesol na ústavnoprávny výbor, tak našťastie sa stala taká vec, že keď ho priniesol, tak už sami koaliční poslanci sú tak unavení z tohoto tempa, že ústavnoprávny výbor sa nám podarilo vtedy s kolegami z opozície nerozbehnúť tak, že sme neodhlasovali program tohto výboru, kde bol tento pozmeňujúci návrh zaradený alebo predložený ako súčasť tohto programu. Takže našťastie sa nám ho tam nepodarilo alebo im nepodarilo zaradiť, a tak musel poslanec Michelko prísť a predložiť ho tu, aby sa to celé demaskovalo. Takže našťastie to vyšlo na svetlo sveta a taký, taká rýchla skúška správnosti.
Však dobre, pripusťme, pripusťme, že teda stala sa nejaká chyba, že teda úmysel, keby, keby bol dobrý úmysel, skúsme sa zamyslieť, že čo by sa stalo. Tak predkladateľ by predložil rýchlo iný návrh. Vystúpil by, povedal by, že teda v jeho záujme toto nie je, že by teda si to predstavoval ináč, že by to chcel opraviť, komunikoval by azda aj s komisiou. No nič také. Ticho. On má normálne taký úmysel, aký reálne predložil do legislatívneho procesu, a to je oslabiť nezávislý úrad protimonopolný, ísť do rozporu s európskou smernicou, kde je v zákone len transpozícia zo smernice. No na hulváta.
Skryt prepis

18.12.2023 o 22:56 hod.

Mgr.

Rastislav Krátky

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 23:11

Michal Šimečka

Vystúpenie v rozprave 23:11

Tomáš Szalay
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, dámy a páni, nastáva posledný zrejme príspevok do rozpravy v dnešný deň. Dúfam, že to budete hojne komentovať potom vo faktických pripomienkach. Vyplním dvadsať minút, dúfam, témou, o ktorej sme tu už viackrát hovorili, a skúsim možno do nej vložiť nejaké nové faktografické veci, a to je teda nezávislosť Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, aby sme sa rozumeli.
A čím vás teda preberiem k životu, no, možno ste počuli také, také slovné spojenie, že butterfly efekt. Efekt motýlích krídel. Bol to taký nejaký meteorológ, on sa volal, že Edward Lorenz, ktorý kedysi povedal ten príklad, mnohokrát je to potom nesprávne preformulované, nesprávne chápané, že na jednom konci zemegule motýľ mávne párkrát krídlami a ono to potom má nejaké dôsledky, že na druhom konci sveta je potom tornádo, hej, a že také nejaké zdanlivo nesúvisiace veci môžu spôsobiť nejaké divné efekty. Keďže som fanúšikom science fiction, odporúčam takú poviedku od Raya Bradburyho, ktorá sa volá, že Burácanie hromu. Tak si to pozrite a to je príklad o to, o týchto motýlích krídlach.
A ja som túto vec použil, toto prirovnanie, pred nejakými sedemnástimi rokmi, keď krachovala Európska zdravotná poisťovňa. Možno si spomeniete v, potom, ako sme s Rudolfom Zajacom presadili reformu zdravotníctva, tak na slovenský trh prišli nejaké nové zdravotné poisťovne, ktoré tu predtým neboli. Jedna z nich bola zdravotná poisťovňa Union, tá tu zostala. No a potom sa objavila taká poisťovňa, ktorá sa volala že Európska zdravotná poisťovňa. Európsku zdravotnú poisťovňu založila finančná skupina J&T. Finančná skupina J&T je charakteristická tým, že teda vstúpila do zdravotníctva po tom, čo videla, že v zdravotníctve sa už nachádza iná finančná skupina Penta a že sa jej darí, tak si povedali, že aj oni pôjdu do zdravotníctva. Akurát ten problém s J&T je ten, že keď dvaja robia to isté, nie je to to isté. A J&T sa úplne to zdravotníctvo nevydarilo. Napríklad nemocnice Svetu zdravia pôvodne boli nemocnice J&T v Prešovskom kraji, teda tie, ktoré sú z Prešova. No a podobne to skončilo aj s tou Európskou zdravotnou poisťovňou, tak začala, nadýchla sa, mala nejakých, neviem, či 160-tisíc poistencov v tých najlepších chvíľach. No, ale prestala nejako že úplne spoľahlivo platiť faktúry poskytovateľom zdravotnej starostlivosti. Oni mali také divné produkty, napríklad umožňovali svojim poistencom, aby mali dvoch všeobecných lekárov. Že keď ste z Oravy, môžete mať lekára na Orave a môžete mať potom aj v Bratislave svojho druhého všeobecného lekára, obidvom platili kapitáciu. Pochopiteľne to nemohlo skončiť inak, ako že sa dostali do finančných problémov. A za normálnych okolností by v takejto situácii na ten trh vstúpil regulátor a povedal: No moment, stačí. Ukážte, kde máte peniaze, koľko máte peňazí, akú máte platobnú schopnosť, a keď ju nemáte dobrú, tak pozor, ozdravný plán, nútená správa a tak ďalej. Sú na to mechanizmy, ktoré v zdravotníctve máme. Máme ich preto, aby sa nezopakovala kauza, a teraz ideme ešte do väčšej archeológie, zdravotnej poisťovne Perspektíva. Neviem, či vám hovorí niečo zdravotná poisťovňa Perspektíva, ale tá skrachovala v roku 1998 ako druhá najväčšia zdravotná poisťovňa na slovenskom trhu. V tom čase mala viac poistencov alebo porovnateľný počet, počet poistencov, ako má dneska tuším Dôvera. A skrachovala preto, lebo vtedy sme ešte nemali Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a tým dohľadom bolo poverené ministerstvo, ktoré bolo v tomto úplne jalové. Dlhy po zdravotnej poisťovni Perspektíva sme potom sanovali ďalšie, neviem, či nie aj viac ako desať rokov.
A keďže mám hovoriť anekdoty, tak skúsim ešte takú jednu anekdotu k zdravotnej poisťovni Perspektíva, že keď skrachovala poisťovňa Perspektíva, tak sa zistilo, že nevieme celkom presne, koľko peňazí nezaplatila svojim veriteľom, teda poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, tak sa bolo treba pozrieť do účtovníctva. A viete, čo sa stalo? Ako to účtovníctvo vyhorelo. Normálne sa prišlo do toho skladu, kde boli tie faktúry a tak ďalej, a normálne tam tí ako všetci našli len akože popol a spálené papiere, takže nebolo úplne možné overiť tú druhú stranu účtovníctva, čiže sa mohli objavovať ľudia na trhu s, aha, ja mám pohľadávku voči Perspektíve a nebolo ju možné niekde verifikovať. No, lenže tí inšpektori, čo tam prišli pozerať ten požiar, zistili, že nie úplne všetko zhorelo, že boli tam kusy papiera také obhoreté, ale z ktorých sa dalo niečo prečítať. Tak sa celkom potešili, no len, žiaľ, ten sklad potom ešte vytopilo. Ten sklad potom ešte vytopilo, takže sme už naozaj nedokázali zrekonštruovať teda pohľadávky Perspektívy a niekoľko rokov po krachu Perspektívy sa objavovali stále nové a nové vygenerované papiere, na ktorých bolo napísané, že niekomu niečo dlžia a bolo to potrebné zaplatiť potom z peňazí štátneho rozpočtu alebo z oddlžení. Ale práve preto vznikol v roku 2004 Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, aby to nebolo ministerstvo zdravotníctva, ktoré bude riešiť a kontrolovať ten trh, lebo však to ministerstvo v tom čase malo ešte pod sebou tú Všeobecnú zdravotnú poisťovňu. Kolegovia na ministerstve vnútra a obrany mali tú Spoločnú zdravotnú poisťovňu a tak ďalej.
Aha a ešte jedna anekdota k tej Perspektíve, keď už o tom hovoríme, toto by vás mohlo zaujať. Zdravotná poisťovňa Perspektíva, keď už videla, že sa ženie do prúseru, hej, to bolo v roku 1997, keď už sa ženie do prúseru, že jednoducho nestíhajú platiť veci, už sú, už je to také divné, tak ich napadlo, že i... že by mohli tú poisťovňu zachrániť a že by ju mohli zachrániť kreatívnym spôsobom. Vedenie tej poisťovne si založilo politickú stranu a dúfali, že sa dostanú do parlamentu a keď sa dostanú do parlamentu, tak potom dokážu tej poisťovni nejako tak zboku pomôcť a všetko bude v poriadku. Tá strana, ak sa nemýlim, sa volala že Nové Slovensko. Pamätám si to preto, lebo jeden z jej top čelných predstaviteľov bol Marian Kollár, neskorší šéf Lekárskeho odborového združenia a neskorší šéf Slovenskej lekárskej komory. No, ale nepodarilo sa, nevydalo, neboli percentá, a preto išla Perspektíva do krachu, preto vznikol neskôr aj úrad pre dohľad, aby sme už takéto veci nemuseli v budúcnosti riešiť, a ten úrad pre dohľad bol od začiatku koncipovaný ako nezávislý úrad, na ktorý, ktorý raz vznikne, je tam posadený šéf a ten, pokiaľ nespácha trestný čin, nestratí spôsobilosť na právne úkony alebo neumrie, tak je šéfom tej organizácie. A dúfali sme, že to takto môže celkom dobre fungovať s tým, že Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou získal dve dôležité kompetencie. Pôvodne mal mať len jednu, ale nakoniec získal dve dôležité kompetencie.
Tá prvá kompetencia, tú, ktorú mal mať od začiatku, je dohľad nad kvalitou zdravotnej starostlivosti. Na to existuje ten typický príklad, že v každej nemocnici bola kedysi pitevňa a v každej nemocnici pracovali patológovia, ktorí potom pitvali mŕtve telá, a títo patológovia boli zamestnanci tej nemocnice. Zvyčajne bol riaditeľom nemocnice lekár, to bolo taký zvyk nie úplne dobrý, lebo viete, keď šikovného chirurga urobíte riaditeľom nemocnice, stratíte dvoch ľudí. Stratíte šikovného chirurga a potom máte chirurga ako riaditeľa nemocnice, ktorý úplne nevie tú nemocnicu riadiť. No, ale keď tento šikovný chirurg, ktorý je riaditeľom nemocnice a náhodou ešte popritom občas aj operuje a niekedy sa mu to nepodarí, tak ten patológ na tej pitve to zistí, no len ako to povie svojmu šéfovi, že počuj, šéfe, ty si teraz ešte riaditeľ nemocnice, ja som tvoj podriadený, ale podľa mňa si akože domrvil tú operáciu. Je tam konflikt. Je to cítiť ten konflikt, že ten človek nie je úplne slobodný pri tej pitve, teda pri tom poslednom audite zdravotnej starostlivosti, ktorý sa poskytuje. No a preto Rudolf Zajac navrhol, že okej, presuňme všetky tieto patológie pod jeden orgán, tak aby neboli podriadené riaditeľom tých jednotlivých zdravotníckych zariadení, a dajme tam celú kompetenciu auditovania kvality zdravotnej starostlivosti. Auditovanie finančných vecí, teda dohľad, aby sa nám nezopakovala Perspektíva, mal mať na starosti Úrad pre finančný trh, ktorý rieši otázky poisťovní, teda tých komerčných poisťovní, bánk. Dnes je to teda súčasť Národnej banky Slovenska. Keď si kolegovia z Úradu pre finančný trh vypočuli, čo by to znamenalo, tak prevrátili očami a povedali nie, o takúto činnosť záujem nemáme, a tak teda sme museli túto kompetenciu dať Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
No, je rok 2004, úrad vznikol, funguje, prišli nové poisťovne na trh. Prišiel rok 2006, voľby, voľby vyhrala strana SMER a úplne prvá vec hneď po tom, ako zrušili Zajacove poplatky, úplne prvá vec, s ktorou prišli, a neprišla s tým vláda, ale prišiel s tým poslanecký pozmeňovací návrh, pozdravujem pána poslanca Valockého, ktorý bol jedným z predkladateľov spolu s poslancom Zvonárom, priniesli taký akože poslanecký návrh, že čo by sa stalo, keby šéfa úradu pre dohľad sme mohli aj odvolať. A prešlo to, ako sa hovorí, krumpeľ cez psa. Bolo to schválené a ja som vtedy povedal tú metaforu o tých motýlích krídlach, že teraz sme videli zamávanie motýlích krídel. Uvidíme, kedy príde to tornádo. A netrvalo to dlho. Prišla tá Európska zdravotná poisťovňa, kauza ako, ako delo a úrad pre dohľad nekonal. Nekonal preto, lebo J&T bola dvorná, spriatelená skupina investorov, ktorá bola spojená s vtedajšou vládou. Spomenieme si z neskorších príbehov, aký kurz sa tam na jachte niekde na Riviére komunikoval medzi, medzi Počiatkom, vtedajším ministrom financií, a ľuďmi z J&T. A úrad nekonal a nekonal a nekonal, namiesto toho, aby prišiel a povedal, ukážte mi ozdravný plán, ukážte mi čísla a tak ďalej. No nekonal z jediného, jedného jediného dôvodu. Šéf úradu pre dohľad, ktorým bol v tom čase, ako to už bolo niekoľkokrát spomenuté, pán Grendel to spomínal, Richard Demovič, človek, ktorý má stranícku legitimáciu strany SMER s číslom 17, patrí medzi zakladajúcich členov, bol to 17. člen SMER-u, ako mal bobky, lebo akože zasiahnem a bohviekto mi sekne po krížoch, môžu ma kedykoľvek odvolať, ja by som mal každú stredu sledovať rokovania.sk, aby som zistil, či náhodou nie som na nejakom zozname odvolávaných ľudí, tak radšej nekonal. A nekonal tak dlho, až nakoniec vznikli z toho škody, lebo tie nezaplatené faktúry už nebolo možné ani nejakým spôsobom uspokojiť z rozpredaja tej konkurznej podstaty po krachu Európskej zdravotnej poisťovne. A to bolo to prvé tornádo, ktoré nasledovalo po tom mávnutí krídel v lete 2006, keď sa zrušila nezávislosť úradu pre dohľad.
Druhé tu ste viacerí spomenuli, je 400 miliónov pre Pentu a pri zlučovaní Dôvery a Apolla, ale nie je to len pre Pentu, a to je dôležitá vec, na ktorú sa často v tejto diskusii zabúda a v tejto diskusii aj k tomuto kompetenčnému zákonu sme to niekoľkokrát počuli bez toho dovetku. Prosím pekne, keď sa 400 miliónov, 400 miliónmi oceňoval kmeň zdravotnej poisťovne, akcionárom tej zdravotnej poisťovne nebola len spoločnosť Penta, mali len 50 %, druhých 50 % mal Prefto Holding, to je tá schránková firma na Cypre, a môžme sa len domnievať, že skutočným konečným užívateľom výhod tohto celého bol Pavol Paška, bývalý predseda parlamentu.
Ale máme ešte jedno tornádo, ktoré ešte bolo v tomto prvom funkčnom období Richarda Demoviča, a to je situácia, do ktorej sa dostala Všeobecná zdravotná poisťovňa, keď v roku 2010 vyhrala Radičovej koalícia voľby a prišli noví nominanti do Všeobecnej zdravotnej poisťovne, zistili, že takto kúsok (rečník ukázal dvoma prstami malú vzdialenosť) od nútenej správy, boli zle ocenené pohľadávky, boli tam zakamuflované veci a je len zázrak, že tá poisťovňa vydržala že do roku 2010. Prečo? Lebo si Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou neplnil, neplnil svoju funkciu.
Za Radičovej vlády sa zrušilo možnosť, zrušila možnosť odvolávania predsedu úradu len tak z plezíru, ale v roku 2012 po necelých dvoch rokoch sme späť, Richard Raši, vtedajší poslanec, svojím poslaneckým návrhom opäť navrhol možnosť odvolať šéfa úradu a, samozrejme, to hneď aj urobili.
Aby som nevymýšľal nové, nové vety, ja som si pozrel, že čo som vtedy o tom ja písal, prípadne iní, ja vám prečítam poznámky, že: "Doterajšia právna úprava zabezpečovala nezávislosť od štátnych orgánov, od orgánov územnej samosprávy, od orgánov verejnej moci a od ďalších právnických osôb alebo fyzických osôb. Schválením takéhoto návrhu by sa úrad stal závislým na štátnej moci a funkcia jeho predsedu podriadenou ministrovi zdravotníctva. Nezávislosť úradu je principiálne zadefinovaná zákonom a predseda úradu je bez ohľadu na meno reprezentantom tejto nezávislosti, a preto musí konať principiálne a v duchu nezávislosti. Nezávislosť úradu, a teda rozhodnutí podpísaných predsedom, znamená vylúčenie tendenčných vplyvov, zodpovednosť za dodržiavanie zákonnosti, korektnosti, nezneužívanie právomoci verejného činiteľa, objektívnosť konania, vysokú profesionalitu a odbornosť a rovnosť všetkých článkov v systéme pred zákonom. Možnosť odvolania predsedu úradu aj z iných dôvodov je nástrojom závislosti úradu na štátnej správe, na osobnej, politickej či straníckej vôli ministra. Pri takejto filozofii postavenia úradu sa stáva jeho nezávislosť len prázdnym slovom a nad princíp nezávislosti sa stavia princíp politický alebo osobný. Je tu však na mieste aj otázka spoločenskej či skôr politickej morálky."
Tieto slová som nenapísal ja, tieto slová v roku 2006, ešte raz, v roku 2006, pred sedemnástimi rokmi pri rovnakom návrhu zákona sformuloval Ján Gajdoš, vtedajší šéf Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, a myslím si, že tu nemusím ani bodkočiarku meniť v tomto texte na to, aby som, aby som niečo podobné povedal dnes.
Keď som pozeral tie, ten návrh, ktorý umožní vláde sa zbaviť Renáty Blahovej ako šéfky úradu pre dohľad, tak je to vtedy, keď jej konanie je spôsobilé vyvolať domnelý pocit, že nie je odborníčka alebo že má nejaký morálny šrám. Prosím vás pekne, to je, že ak chcete niekoho odvolať, tak ho odvolajte, ale neodvolávajte ho z dôvodu, že máte pochybnosti o jeho odbornom alebo morálnom profile. To je urážka tých ľudí. Tí ľudia sa ničím neprevinili, snažia sa robiť svoju prácu čo najlepšie, ako vedia. Ja si myslím, že Renáta Blahová nie je dobrá predsedníčka úradu, ale to neznamená, že ju je možné odvolať s takýmto naozaj že urážlivým a dehonestujúcim, dehonestujúcim odôvodnením.
Keď pozerám, ako je urobená regulácia takýchto dohľadových orgánov v iných krajinách, dovolím si použiť publikáciu, ktorá sa volá že Analýza regulačného rámca slovenského zdravotného sektoru. Autorom tejto analýzy, ktorá vyšla u nás v Health Policy Institute, je istý pán Peter Balík, neskôr minister na MIRRI, čiže od nás vychádzajú naozaj slušné kádre, tak napríklad Holanďania, ktorí majú Nederlandse zorgautoriteit, tak je to inštitúcia, ktorá má obrovskú vážnosť v tej krajine a nie je možné si z nej robiť takýto trhací kalendár. V Holandsku sa na regulácii zdravotníctva podieľa šesť alebo sedem rôznych agentúr, ktoré sú navzájom komplementárne, dopĺňajú sa, a tým pádom to holandské zdravotníctvo opakovane v európskom kontexte v rôznych hitparádach končí v prvej trojici, ak nie teda na prvom mieste. Prečo? Pretože štát tam nevesluje, štát kormidluje a nepotrebuje, nepotrebujú sa politici vkladať do všetkých možných mikromanažmentských vecí, pretože vedia, že to neskončí dobre. A rovnako to neskončí dobre ani na Slovensku. Robíme po tretíkrát toto isté rozhodnutie, po tretíkrát je to na návrh Roberta Fica, čo sa Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou ide kastrovať, a obávam sa, že toto mávnutie motýlími krídlami bude ešte pre nás všetkých veľmi drahé. Bude drahé pre pacientov, ktorí sa nedovolajú spravodlivosti, ktorí sa nedovolajú včasnosti poskytnutia kvalitnej zdravotnej starostlivosti, doplatia na to slovenskí zdravotníci, doplatíme na to aj my daňoví poplatníci, občania Slovenskej republiky. Ja osobne preto nesúhlasím s tým, aby sme popri ministerstve športu ešte aj kastrovali dohľadový orgán v zdravotníctve.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.12.2023 o 23:11 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 23:26

Gábor Grendel
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Budem tentokrát stručný.
Nazvať zdravotnú poisťovňu Perspektíva, ktorá potom skrachuje, to sa môže stať len na Slovensku, to je naozaj perspektíva.
Druhá vec. Spomínali ste, pán poslanec, pozmeňujúci návrh poslanca Valockého a zdá sa mi, ale neviem to teraz takto rýchlo dohľadať, že nielen pri odvolávaní predsedu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou zohral pozmeňujúci návrh tohto poslanca kľúčovú úlohu, ale aj pri už toľkokrát spomínanom zlúčení zdravotných poisťovní. Pokiaľ si pamätám, tak to prevádzanie poistného kmeňa a ohodnocovanie toho poistného kmeňa sa dostalo do zákona práve pozmeňujúcim návrhom pána poslanca Valockého, a bez tohto pozmeňujúceho návrhu, pokiaľ si dobre pamätám, ale treba si to pozrieť, tak vďaka tomuto pozmeňujúcemu návrhu sa potom podarilo urobiť, alebo mohli zdravotné poisťovne a akcionári urobiť ten účtovný trik, ktorým sa vymyslel ten 400-miliónový záväzok voči akcionárom. Ale asi v tejto téme ste, máte lepšiu tú historickú pamäťovú stopu, tak ak si to pamätáte, tak keby ste sa k tomu mohli potom vyjadriť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 23:26 hod.

Mgr.

Gábor Grendel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 23:26

Marek Lackovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Čo dodať takto na záver? No, nové ministerstvá by ani v tejto krajine určite nemali vznikať tak, že donesie pán Danko pod pazuchou dvojstranovú dôvodovú správu a predloží ju na stôl a my o nej potom týždeň, týždeň rokujeme. Naozaj možno na záver ešte raz zopakovať to, čo je dôležité a potrebné v tomto smere, a to je asi to, že ak chceme pomôcť kúpeľníctvu, tak mu pomôžme, ak chceme pomôcť rozvoju cyklotrás, tak mu pomôžme. Aj, aj, aj ten cestovný ruch, aj to, aj tá krajina šampiónov ako Slovensko, to je všetko v poriadku. Dobre, ale nemusíme zakladať nové ministerstvá naozaj takýmto, takto cez koleno a takto pretiahnuto, všelijako krkolomne, bez proste zjavne, zjavne dobrých úmyslov.
Veľmi ma naozaj mrzí, že napriek tomu celodennému rokovaniu ani dnes, ani dnes – až na dve faktické poznámky – sa neprihlásil do toho rokovania ani jeden koaličný poslanec napriek tomu, že sme už vyzývali k tomu, aj poukazujúc na to, že sa tu jedná o deti, o ich sebarozvoj, rozvoj disciplíny, vytrvalosti, mentálne koučingy a neviem čo všetko, ani toto všetko nezabralo. Z mojej strany jedno obrovské sklamanie a posilnenie do ďalšej práce, že to, čo robíme, má naozaj veľký zmysel.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 23:26 hod.

MBA

Marek Lackovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom