43. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi, aby som prečítal teraz list, ktorý spracovala odborná komisia, ktorá pôsobí na Žilinskom samosprávnom kraji, a spoločne s Erikou Jurinovou: "Pán minister, ďakujem, že ste umožnili Žilinskému samosprávnemu kraju posledný rok rokovať o prevode Letiskovej spoločnosti Žilina na Žilinský samosprávny kraj a otvorili cestu k oživeniu letiska Žilina za účasti Žilinského samosprávneho kraja prostredníctvom novonastavenej spolupráce Žilinského samosprávneho kraja a Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky.
Letisko Žilina, Dolný Hričov, bolo vybudované v 70. rokoch a uvedené do prevádzky v roku 1974. V súčasnosti je letisko Žilina prevádzkované ako medzinárodné verejné letisko pre leteckú dopravu. Intenzívne sa využíva na pilotný výcvik a prípravu leteckého personálu Žilinskou univerzitou v Žiline, lety všeobecného letectva, sanitné lety, špeciálne letecké práce a činnosť letectva armády Slovenskej republiky. Obchodné využitie, zabezpečenie prevádzkových služieb a technickú obsluhu letiska Žilina vykonáva Letisková spoločnosť Žilina, a. s., ktorá je prevádzkovateľom letiska.
V minulosti bolo letisko Žilina vo vlastníctve Žilinského samosprávneho kraja, ale v súvislosti so zriadením Letiskovej spoločnosti Žilina bolo za symbolickú cenu 1 euro prevedené na štát v zastúpení Ministerstvom dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktoré má v súčasnosti v letiskovej spoločnosti majetkový podiel 99,53 % a Žilinský samosprávny kraj je s majetkovým podielom 0,47 percenta.
Treba podotknúť, že Slovenská republika na rozdiel od okolitých štátov nemá vypracovanú koncepciu rozvoja civilného letectva, čoho dôsledkom je aj nelichotivý stav letiskovej infraštruktúry a finančné problémy letísk, Letiskovú spoločnosť Žilina, a. s., nevynímajúc. Veci došli tak ďaleko, že Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky pripravovalo negatívnu finančnú situáciu letiska Žilina riešiť prenájmom majetku letiska Žilina súkromnej spoločnosti spôsobom a nastavenými parametrami, ktoré podľa nás negarantovali zachovanie letiska pre účely civilného letectva.
Regionálne inštitúcie, Žilinský samosprávny kraj, Žilinská univerzita a mesto Žilina na druhej strane deklarovali vážny záujem zachovať prevádzku letiska Žilina, obnoviť pravidelnú dopravu cestujúcich a zabezpečiť ďalší rozvoj letiska v zmysle schválenej územnoplánovacej dokumentácie a podpísali vo februári 2018 memorandum o spolupráci pri rozvoji letiska Žilina, uvedomujúc si dôležitosť letiska Žilina a leteckej dopravy pre rozvoj regiónu, prílev investícií, podnikania, vedy, výskumu, vzdelávania a turizmu. Zástupcovia Žilinského samosprávneho kraja následne vstúpili do spoločného rokovania s Ministerstvom dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorého výsledkom je vôľa zúčastnených strán realizovať prevod časti majetkovej účasti štátu na Žilinský samosprávny kraj, ako aj spoločný a vážny záujem zachovať prevádzku letiska Žilina a leteckej dopravy pre rozvoj regiónu a jeho potrieb.
Zastupiteľstvo Žilinského samosprávneho kraja vyjadrilo súhlas s návrhom prevodu dvoch tretín balíka akcií 28. januára 2019 a následne 6. februára 2019 odsúhlasila prevod vláda Slovenskej republiky.
Prevodom preberáme na Žilinský samosprávny kraj aj finančnú ťarchu a významné záväzky. Letisková spoločnosť má v súčasnosti záväzky vo výške takmer 500-tisíc euro, ale aj bez pravidelnej leteckej dopravy, ktorá je esenciálna pre existenciu regionálneho letiska, vstup Žilinského samosprávneho kraja do letiskovej spoločnosti je jednou z posledných možností na zabezpečenie pravidelnej leteckej dopravy do regiónu severného Slovenska. Bez podpory Žilinského samosprávneho kraja hrozí v krátkom čase scenár, ktorý môže viesť k zmene účelu využitia územia na iný ako letecký a fakticky likvidácia letiska Žilina.
V Žilinskom kraji neexistuje iná lokalita, kde by bolo možné vybudovať letisko v prípade, že by letisko Žilina bolo uzatvorené alebo stratilo štatút medzinárodného letiska. V rámci prevzatia majoritného podielu 65,99 % podielu akcií v Letiskovej spoločnosti Žilina, a. s., predpokladáme v krátkej budúcnosti zvýšenie technickej úrovne letiskovej infraštruktúry na záväzné požiadavky. Pre začiatok plánujeme predĺženie dráhy zhruba o 200 metrov, nakoľko súčasná dĺžka dráhy umožňovala prevádzku turbovrtuľových lietadiel len s výrazným obmedzením počtu cestujúcich. Súčasná dĺžka dráhy nedáva predpoklady na rentabilitu prevádzky letiska Žilina so súčasným štatútom. Očakávame, resp. očakávali sme, že zmenou akciového podielu nastanú podmienky pre lepšiu spoluprácu Žilinského samosprávneho kraja a Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky pri rozvoji letiska Žilina. Zároveň boli prostredníctvom nariadenia Komisie EÚ 2017/1084 zo 14. júna 2017 výrazne uľahčené podmienky pre poskytovanie pomoci regionálnym letiskám, najmä čo sa týka posudzovania oprávnenosti štátnej pomoci.
V tejto súvislosti považujem za veľmi dôležité poukázať na pripravovaný návrh zákona o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý môže podmienky spolupráce do budúcna vážne narušiť. Návrh zákona o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve bol v medzirezortnom pripomienkovaní, pripomienkovom konaní podrobený značnej kritike odbornej verejnosti. Po preštudovaní návrhu konštatujeme, že pripravovaný návrh môže ohroziť, pokiaľ bude dopracovaný, rozvojové zámery regionálnych letísk vrátane letiska Žiliny. Máme na mysli najmä ustanovenie § 14 ods. 5 písm. b) a c) publikovaného návrhu zákona, kde navrhované znenie neumožní v plnej miere realizovať prípadné strategické zámery Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky pri rozvoji letiskovej infraštruktúry v spoluvlastníctve štátu a samosprávneho kraja v prípadoch, ak by to vyžadovalo verejný záujem, na čo sme listom upozorňovali ministra dopravy a výstavby Slovenskej republiky.
Apelujem s ohľadom na náš spoločný zámer oživenia obchodnej leteckej prevádzky na regionálnych letiskách o zohľadnenie našich pripomienok, ktoré umožnia štátu v prípade dostatočných rozpočtových zdrojov v budúcnosti a verejného záujmu realizovať strategické plány v oblasti leteckej dopravy bez limitácie a obmedzenia vyššími územnými celkami a obcami. V súčasnosti navrhované zmeny návrhu zákona o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov § 14 ods. 5 písm. b) a c) s ohľadom na už schválené zámery či na strane ministerstva, alebo vyšších územných celkov a obcí by mohlo spôsobiť, že sa nepodarí realizovať tieto pripravované zámery a v prípade Letiskovej spoločnosti Žilina, a. s., by mohlo dôjsť dokonca k zmareniu pripravovaného prevodu akciového podielu.
Počas viac ako roku spoločného rokovania zo strany Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky a Žilinského samosprávneho kraja ani raz nezaznel zámer o pripravovanom novom zákone o odplatách pre civilné letectvo, ktorý sme mohli vopred pripomienkovať. Žilinský samosprávny kraj má záujem prevziať 66,52 % podielu akcií, a tak vlastniť majoritných 66,99 % podielu akcií aj s ťarchou záväzkov v hodnote približne pol milióna eur, s existenčnými problémami a neexistujúcou pravidelnou linkou, s pár medzinárodnými letmi ročne. Na druhej strane od Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky očakáva, že bude vytvárať takú legislatívu, ktorá nebude blokačná, prípadne až likvidačná v prípade investičných aktivít pre malé regionálne medzinárodné letiská, akým je Letisková spoločnosť Žilina, akciová spoločnosť.
Letisková spoločnosť Žilina, a. s., bude musieť nevyhnutne predlžovať dráhu o 200 metrov, aby sa stala atraktívnejším letiskom a lety mali ekonomický zmysel. Pri realizácii týchto krokov však potrebujeme minimálne legislatívnu súčinnosť, korektnosť a kooperáciu so štátom."
Ďakujem.
Rozpracované
Vystúpenia
10:00
Vystúpenie v rozprave 10:00
Ján MaroszPripomeňme si, že pri Žiline sa nachádza letisko Žilina, ku ktorému vedie z D3, z diaľnice D3 je tam aj privádzač za nemalé prostriedky vybudovaný. No a napriek tomu, že tá...
Pripomeňme si, že pri Žiline sa nachádza letisko Žilina, ku ktorému vedie z D3, z diaľnice D3 je tam aj privádzač za nemalé prostriedky vybudovaný. No a napriek tomu, že tá lokalita okolia Žiliny je silná priemyselná lokalita, kde máme viacero firiem, ako napríklad KIA, Schaeffler a podobne, Scheidt & Bachmann, je tam množstvo, množstvo technológií v tejto oblasti, je to turisticky zaujímavá lokalita, máme tam nádherné hory, termálne kúpele a podobne, tak boli sme svedkami toho, že nám tam za celé desaťročie letisko jednoducho chátra pred očami a toto letisko aj nečinnosťou štátu doslova bolo na zavretie, bola tam letisková dráha, ktorá bola v zlom stave, a toto letisko si vyžadovalo naozaj nemalé prostriedky na to, aby reálne fungovalo.
Na druhej strane ale treba povedať, že je tam aj pekný a pozitívny projekt, že súčasťou letiska je aj Žilinská univerzita, ktorá na katedre leteckej dopravy vychováva vedúcich letových prevádzkových služieb, školí pilotov, majú tam trenažéry, majú tam naozaj v rámci toho letiska špičkové pracoviská a robia, robia naozaj kvalitnú a dobrú robotu a absolventi tejto Žilinskej univerzity sú známi v celom svete v rôznych leteckých spoločnostiach. No a práve aj vďaka tomu, že je tam nejaké pekné dielo a má to aj nejakú históriu, to letisko, a mohlo by mať v dnešnej dobe prínos pre občanov toho regiónu, tak nás veľmi zneistili a znepokojili informácie, že toto letisko štát plánuje prenajať, no a prenajať takým nejakým záhadným spôsobom, že nebolo ani jasné, ako tento prenájom vlastne dopadne. A my sme sa skutočne na žilinskej župe obávali, že toto letisko je určené na zánik. Ako bolo povedané, ten nový, ktorý to dostane, to letisko, do majetku, stačí, že tam prejde po tej dráhe bager a povie, neni spôsobilé, jednoducho treba ho zavrieť.
A ešte takú vec poviem, však mám imunitu, že mali sme informácie, že už tam obchádzajú rôzni developeri a už s občanmi toho regiónu podpisujú zmluvy o budúcej zmluve, čiže tie naše reálne hrozby sa začali aj potvrdzovať, že štát nielenže sa poriadne nestará o to letisko, ale už sú tam rôzni developeri, tí oligarchovia na pozadí, ktorí si tam rozparceluvávajú to okolie toho letiska a chcú tam jednoducho urobiť nejaký svoj biznis projekt.
No a my sme povedali, my sa zastaneme ľudí, v dnešnej dobe vidíme napríklad pozitívny príklad prievidzského letiska, ktoré sa rozlietalo, jedna firma, zásluhou jednej firmy prievidzské letisko funguje, tak prečo by nemohlo aj to žilinské. A tak sme iniciovali spolu so Žilinskou univerzitou, Žilinským samosprávnym krajom aj mestom Žilina, a tu poviem, akože pozitívne ocením aj prínos inžiniera Chomu, ktorý za mesto Žilina bol ochotný participovať na tomto memorande, že sme požiadali ministerstvo dopravy, aby toto letisko slúžilo svojmu pôvodnému zámeru a že my ako región sa pokúsime o to letisko postarať a ho rozlietať.
A tento zámer sa aj vydaril a zároveň teda aj z tohto miesta chcem poďakovať pánu ministrovi dopravy, že takýmto spôsobom, veľmi konštruktívne, pristúpil k rokovaniam s pani župankou Erikou Jurinovou, ktorá so svojím tímom aj s podpredsedom pre dopravu pánom Janckulíkom vzájomnými rokovaniami urobili veľký kus práce, a takýmto spôsobom dnešný deň dochádza k tomu prevodu tých väčšinových akcií letiska na samosprávny kraj. Takže naozaj len chcem pozitívne oceniť a my veríme, že keď sa to podarilo v Prievidzi, keď sa to podarilo v Českých Budějoviciach, keď sa to podarilo aj malým regiónom, tak sa to podarí aj Žilinskému samosprávnemu kraju a mestu Žilina a toto letisko bude slúžiť svojmu pôvodnému zámeru.
Tu vás aj v mene pani županky, pán minister, chcem poprosiť, aby, sú tu nejaké tie kulehy, ktoré na nás ešte číhajú, pán kolega Janckulík bude o tom hovoriť presnejšie, aby ste boli naozaj súčinne nápomocný a nejakým spôsobom nám nedávali nohu do dverí. Skúsim to úplne zjednodušiť, aby nejakí tí oligarchovia, ktorí si brúsili zuby na tie parcely, aby naozaj akože radšej zbalili kufre a zamerali sa na svoje iné biznisy, ale aby ste vy urobili všetko pre to, aby toto letisko slúžilo svojmu pôvodnému zámeru, aby sa nám spoločnými silami – aj štátu, aj župe – podarilo ho rozlietať, aby slúžilo doprave obyvateľstva do civilizovanej Európy a ocitlo sa v cestovných poriadkoch na mape sveta.
Takže tak. Ďakujem veľmi pekne.
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, my určite podporíme tento bod programu. Ja by som možno len zhrnul, čo aj ja osobne alebo aj s kolegami aj župnými poslancami a so župankou pani Erikou Jurinovou sme v tomto smere vykonali.
Pripomeňme si, že pri Žiline sa nachádza letisko Žilina, ku ktorému vedie z D3, z diaľnice D3 je tam aj privádzač za nemalé prostriedky vybudovaný. No a napriek tomu, že tá lokalita okolia Žiliny je silná priemyselná lokalita, kde máme viacero firiem, ako napríklad KIA, Schaeffler a podobne, Scheidt & Bachmann, je tam množstvo, množstvo technológií v tejto oblasti, je to turisticky zaujímavá lokalita, máme tam nádherné hory, termálne kúpele a podobne, tak boli sme svedkami toho, že nám tam za celé desaťročie letisko jednoducho chátra pred očami a toto letisko aj nečinnosťou štátu doslova bolo na zavretie, bola tam letisková dráha, ktorá bola v zlom stave, a toto letisko si vyžadovalo naozaj nemalé prostriedky na to, aby reálne fungovalo.
Na druhej strane ale treba povedať, že je tam aj pekný a pozitívny projekt, že súčasťou letiska je aj Žilinská univerzita, ktorá na katedre leteckej dopravy vychováva vedúcich letových prevádzkových služieb, školí pilotov, majú tam trenažéry, majú tam naozaj v rámci toho letiska špičkové pracoviská a robia, robia naozaj kvalitnú a dobrú robotu a absolventi tejto Žilinskej univerzity sú známi v celom svete v rôznych leteckých spoločnostiach. No a práve aj vďaka tomu, že je tam nejaké pekné dielo a má to aj nejakú históriu, to letisko, a mohlo by mať v dnešnej dobe prínos pre občanov toho regiónu, tak nás veľmi zneistili a znepokojili informácie, že toto letisko štát plánuje prenajať, no a prenajať takým nejakým záhadným spôsobom, že nebolo ani jasné, ako tento prenájom vlastne dopadne. A my sme sa skutočne na žilinskej župe obávali, že toto letisko je určené na zánik. Ako bolo povedané, ten nový, ktorý to dostane, to letisko, do majetku, stačí, že tam prejde po tej dráhe bager a povie, neni spôsobilé, jednoducho treba ho zavrieť.
A ešte takú vec poviem, však mám imunitu, že mali sme informácie, že už tam obchádzajú rôzni developeri a už s občanmi toho regiónu podpisujú zmluvy o budúcej zmluve, čiže tie naše reálne hrozby sa začali aj potvrdzovať, že štát nielenže sa poriadne nestará o to letisko, ale už sú tam rôzni developeri, tí oligarchovia na pozadí, ktorí si tam rozparceluvávajú to okolie toho letiska a chcú tam jednoducho urobiť nejaký svoj biznis projekt.
No a my sme povedali, my sa zastaneme ľudí, v dnešnej dobe vidíme napríklad pozitívny príklad prievidzského letiska, ktoré sa rozlietalo, jedna firma, zásluhou jednej firmy prievidzské letisko funguje, tak prečo by nemohlo aj to žilinské. A tak sme iniciovali spolu so Žilinskou univerzitou, Žilinským samosprávnym krajom aj mestom Žilina, a tu poviem, akože pozitívne ocením aj prínos inžiniera Chomu, ktorý za mesto Žilina bol ochotný participovať na tomto memorande, že sme požiadali ministerstvo dopravy, aby toto letisko slúžilo svojmu pôvodnému zámeru a že my ako región sa pokúsime o to letisko postarať a ho rozlietať.
A tento zámer sa aj vydaril a zároveň teda aj z tohto miesta chcem poďakovať pánu ministrovi dopravy, že takýmto spôsobom, veľmi konštruktívne, pristúpil k rokovaniam s pani župankou Erikou Jurinovou, ktorá so svojím tímom aj s podpredsedom pre dopravu pánom Janckulíkom vzájomnými rokovaniami urobili veľký kus práce, a takýmto spôsobom dnešný deň dochádza k tomu prevodu tých väčšinových akcií letiska na samosprávny kraj. Takže naozaj len chcem pozitívne oceniť a my veríme, že keď sa to podarilo v Prievidzi, keď sa to podarilo v Českých Budějoviciach, keď sa to podarilo aj malým regiónom, tak sa to podarí aj Žilinskému samosprávnemu kraju a mestu Žilina a toto letisko bude slúžiť svojmu pôvodnému zámeru.
Tu vás aj v mene pani županky, pán minister, chcem poprosiť, aby, sú tu nejaké tie kulehy, ktoré na nás ešte číhajú, pán kolega Janckulík bude o tom hovoriť presnejšie, aby ste boli naozaj súčinne nápomocný a nejakým spôsobom nám nedávali nohu do dverí. Skúsim to úplne zjednodušiť, aby nejakí tí oligarchovia, ktorí si brúsili zuby na tie parcely, aby naozaj akože radšej zbalili kufre a zamerali sa na svoje iné biznisy, ale aby ste vy urobili všetko pre to, aby toto letisko slúžilo svojmu pôvodnému zámeru, aby sa nám spoločnými silami – aj štátu, aj župe – podarilo ho rozlietať, aby slúžilo doprave obyvateľstva do civilizovanej Európy a ocitlo sa v cestovných poriadkoch na mape sveta.
Takže tak. Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
10:06
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:06
Igor ChomaJa som rokoval s pani župankou na túto tému, ešte keď som bol v pozícii primátora mesta, moja prvá...
Ja som rokoval s pani župankou na túto tému, ešte keď som bol v pozícii primátora mesta, moja prvá otázka bola vždy taká, či má na to Žilinský samosprávny kraj dosť peňazí. Otázka, teda odpoveď vždy bola, ale však nejako peniaze nájdeme. Ja vám želám, aby ste tie peniaze našli, aby sa vám tento projekt zadaril.
Verím, že pán minister sa veľmi rád zbaví väčšinového podielu štátneho, ako štátneho podielu na tomto letisku, ale je dôležité upozorniť aj na to, že ak v Prievidzi funguje, sú tam celkom iné podmienky na to, aby to fungovalo. Sú aj letiská, kde to nefunguje. Zoberme si Piešťany, zoberme si Trnavský samosprávny kraj, kde to dopadlo naozaj nedobre. Okrem toho sú v Žiline aj istí podnikatelia, ktorí majú pazúry strčené aj v tomto letisku. Ja vám prajem, aby ste sa, aby sa vám podarilo tie pazúry nejakým spôsobom odrezať a usekať, ale nie, myslím si, že to nie je reálne.
V každom prípade pokiaľ budem vedieť pomôcť, pomôžem tomuto projektu, ale na druhej strane nabádam na obrovskú opatrnosť a už teraz na hľadanie obrovského množstva financií.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
27.3.2019 o 10:06 hod.
Ing.
Igor Choma
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Vážený pán poslanec, ja by som rád zareagoval v tom zmysle, že samozrejme, že bolo by fajn, keby letisko mohlo fungovať najmä teda pre turizmus a pre rozvoj, širší rozvoj priemyslu v našej oblasti. Na druhej strane je to vždy však obrovský záväzok Žilinského samosprávneho kraja do budúcnosti najmä z pohľadu financovania.
Ja som rokoval s pani župankou na túto tému, ešte keď som bol v pozícii primátora mesta, moja prvá otázka bola vždy taká, či má na to Žilinský samosprávny kraj dosť peňazí. Otázka, teda odpoveď vždy bola, ale však nejako peniaze nájdeme. Ja vám želám, aby ste tie peniaze našli, aby sa vám tento projekt zadaril.
Verím, že pán minister sa veľmi rád zbaví väčšinového podielu štátneho, ako štátneho podielu na tomto letisku, ale je dôležité upozorniť aj na to, že ak v Prievidzi funguje, sú tam celkom iné podmienky na to, aby to fungovalo. Sú aj letiská, kde to nefunguje. Zoberme si Piešťany, zoberme si Trnavský samosprávny kraj, kde to dopadlo naozaj nedobre. Okrem toho sú v Žiline aj istí podnikatelia, ktorí majú pazúry strčené aj v tomto letisku. Ja vám prajem, aby ste sa, aby sa vám podarilo tie pazúry nejakým spôsobom odrezať a usekať, ale nie, myslím si, že to nie je reálne.
V každom prípade pokiaľ budem vedieť pomôcť, pomôžem tomuto projektu, ale na druhej strane nabádam na obrovskú opatrnosť a už teraz na hľadanie obrovského množstva financií.
Rozpracované
10:07
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:07
Ján MaroszČo je podstatné povedať, že akonáhle sa nám podarí jedna linka alebo dve linky a tí záujemcovia už sú, prebehli rokovania aj s LOT-om, hej, s Varšavou a tak ďalej, jednoducho sú záujemcovia, ktorí majú záujem lietať už aj dnes do Žiliny, a keď sa nám už podarí jedného dopravcu získať, už potom aj tá ekonomika nebude až taká, taká zlá.
A poviem ešte aj k tým, čo majú tie pazúry tam, tak napríklad bojujeme s nimi trpezlivo, teraz súťažíme SAD-ky, autobusy, zákon je na našej strane. Snažíme sa všetko robiť čestne, transparentne a verím, že postupným spôsobom, takýmto spôsobom odstavíme rôzne tie biznis skupiny od tej politiky. Toto je mojím ako jednoznačným záujmom a veľmi pekne ďakujem, že sme v tomto smere na jednej lodi a budeme ťahať za jeden povraz.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
27.3.2019 o 10:07 hod.
Mgr.
Ján Marosz
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za reakciu. Ja si myslím, že sa naozaj zhodneme v úprimnosti cez to letisko slúžiť ľuďom. To znamená, aby plnilo svoj dopravný účel. Mojím jednoznačným aj politickým zámerom, aj lobizmom, čo do toho vnášam, je, aby sme odpojili presne tie pazúry, aby sme odpojili rôznych príštipkárov, ktorí za tú nečinnosť, aj v Piešťanoch to bolo, si nadeľovali nehorázne odmeny za to, že vôbec priviedli letisko ku krachu. Niečo podobné sa dialo aj v Žiline a naším spoločným zámerom má byť, na to sme v politike, aby sme slúžili ľuďom a aby sme to letisko pokojne rozlietali.
Čo je podstatné povedať, že akonáhle sa nám podarí jedna linka alebo dve linky a tí záujemcovia už sú, prebehli rokovania aj s LOT-om, hej, s Varšavou a tak ďalej, jednoducho sú záujemcovia, ktorí majú záujem lietať už aj dnes do Žiliny, a keď sa nám už podarí jedného dopravcu získať, už potom aj tá ekonomika nebude až taká, taká zlá.
A poviem ešte aj k tým, čo majú tie pazúry tam, tak napríklad bojujeme s nimi trpezlivo, teraz súťažíme SAD-ky, autobusy, zákon je na našej strane. Snažíme sa všetko robiť čestne, transparentne a verím, že postupným spôsobom, takýmto spôsobom odstavíme rôzne tie biznis skupiny od tej politiky. Toto je mojím ako jednoznačným záujmom a veľmi pekne ďakujem, že sme v tomto smere na jednej lodi a budeme ťahať za jeden povraz.
Ďakujem.
Rozpracované
10:09
Vystúpenie v rozprave 10:09
Igor JanckulíkLetisko Žilina, Dolný Hričov, bolo vybudované v 70. rokoch a uvedené do prevádzky v roku 1974. V súčasnosti je letisko Žilina prevádzkované ako medzinárodné verejné letisko pre leteckú dopravu. Intenzívne sa využíva na pilotný výcvik a prípravu leteckého personálu Žilinskou univerzitou v Žiline, lety všeobecného letectva, sanitné lety, špeciálne letecké práce a činnosť letectva armády Slovenskej republiky. Obchodné využitie, zabezpečenie prevádzkových služieb a technickú obsluhu letiska Žilina vykonáva Letisková spoločnosť Žilina, a. s., ktorá je prevádzkovateľom letiska.
V minulosti bolo letisko Žilina vo vlastníctve Žilinského samosprávneho kraja, ale v súvislosti so zriadením Letiskovej spoločnosti Žilina bolo za symbolickú cenu 1 euro prevedené na štát v zastúpení Ministerstvom dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktoré má v súčasnosti v letiskovej spoločnosti majetkový podiel 99,53 % a Žilinský samosprávny kraj je s majetkovým podielom 0,47 percenta.
Treba podotknúť, že Slovenská republika na rozdiel od okolitých štátov nemá vypracovanú koncepciu rozvoja civilného letectva, čoho dôsledkom je aj nelichotivý stav letiskovej infraštruktúry a finančné problémy letísk, Letiskovú spoločnosť Žilina, a. s., nevynímajúc. Veci došli tak ďaleko, že Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky pripravovalo negatívnu finančnú situáciu letiska Žilina riešiť prenájmom majetku letiska Žilina súkromnej spoločnosti spôsobom a nastavenými parametrami, ktoré podľa nás negarantovali zachovanie letiska pre účely civilného letectva.
Regionálne inštitúcie, Žilinský samosprávny kraj, Žilinská univerzita a mesto Žilina na druhej strane deklarovali vážny záujem zachovať prevádzku letiska Žilina, obnoviť pravidelnú dopravu cestujúcich a zabezpečiť ďalší rozvoj letiska v zmysle schválenej územnoplánovacej dokumentácie a podpísali vo februári 2018 memorandum o spolupráci pri rozvoji letiska Žilina, uvedomujúc si dôležitosť letiska Žilina a leteckej dopravy pre rozvoj regiónu, prílev investícií, podnikania, vedy, výskumu, vzdelávania a turizmu. Zástupcovia Žilinského samosprávneho kraja následne vstúpili do spoločného rokovania s Ministerstvom dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorého výsledkom je vôľa zúčastnených strán realizovať prevod časti majetkovej účasti štátu na Žilinský samosprávny kraj, ako aj spoločný a vážny záujem zachovať prevádzku letiska Žilina a leteckej dopravy pre rozvoj regiónu a jeho potrieb.
Zastupiteľstvo Žilinského samosprávneho kraja vyjadrilo súhlas s návrhom prevodu dvoch tretín balíka akcií 28. januára 2019 a následne 6. februára 2019 odsúhlasila prevod vláda Slovenskej republiky.
Prevodom preberáme na Žilinský samosprávny kraj aj finančnú ťarchu a významné záväzky. Letisková spoločnosť má v súčasnosti záväzky vo výške takmer 500-tisíc euro, ale aj bez pravidelnej leteckej dopravy, ktorá je esenciálna pre existenciu regionálneho letiska, vstup Žilinského samosprávneho kraja do letiskovej spoločnosti je jednou z posledných možností na zabezpečenie pravidelnej leteckej dopravy do regiónu severného Slovenska. Bez podpory Žilinského samosprávneho kraja hrozí v krátkom čase scenár, ktorý môže viesť k zmene účelu využitia územia na iný ako letecký a fakticky likvidácia letiska Žilina.
V Žilinskom kraji neexistuje iná lokalita, kde by bolo možné vybudovať letisko v prípade, že by letisko Žilina bolo uzatvorené alebo stratilo štatút medzinárodného letiska. V rámci prevzatia majoritného podielu 65,99 % podielu akcií v Letiskovej spoločnosti Žilina, a. s., predpokladáme v krátkej budúcnosti zvýšenie technickej úrovne letiskovej infraštruktúry na záväzné požiadavky. Pre začiatok plánujeme predĺženie dráhy zhruba o 200 metrov, nakoľko súčasná dĺžka dráhy umožňovala prevádzku turbovrtuľových lietadiel len s výrazným obmedzením počtu cestujúcich. Súčasná dĺžka dráhy nedáva predpoklady na rentabilitu prevádzky letiska Žilina so súčasným štatútom. Očakávame, resp. očakávali sme, že zmenou akciového podielu nastanú podmienky pre lepšiu spoluprácu Žilinského samosprávneho kraja a Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky pri rozvoji letiska Žilina. Zároveň boli prostredníctvom nariadenia Komisie EÚ 2017/1084 zo 14. júna 2017 výrazne uľahčené podmienky pre poskytovanie pomoci regionálnym letiskám, najmä čo sa týka posudzovania oprávnenosti štátnej pomoci.
V tejto súvislosti považujem za veľmi dôležité poukázať na pripravovaný návrh zákona o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý môže podmienky spolupráce do budúcna vážne narušiť. Návrh zákona o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve bol v medzirezortnom pripomienkovaní, pripomienkovom konaní podrobený značnej kritike odbornej verejnosti. Po preštudovaní návrhu konštatujeme, že pripravovaný návrh môže ohroziť, pokiaľ bude dopracovaný, rozvojové zámery regionálnych letísk vrátane letiska Žiliny. Máme na mysli najmä ustanovenie § 14 ods. 5 písm. b) a c) publikovaného návrhu zákona, kde navrhované znenie neumožní v plnej miere realizovať prípadné strategické zámery Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky pri rozvoji letiskovej infraštruktúry v spoluvlastníctve štátu a samosprávneho kraja v prípadoch, ak by to vyžadovalo verejný záujem, na čo sme listom upozorňovali ministra dopravy a výstavby Slovenskej republiky.
Apelujem s ohľadom na náš spoločný zámer oživenia obchodnej leteckej prevádzky na regionálnych letiskách o zohľadnenie našich pripomienok, ktoré umožnia štátu v prípade dostatočných rozpočtových zdrojov v budúcnosti a verejného záujmu realizovať strategické plány v oblasti leteckej dopravy bez limitácie a obmedzenia vyššími územnými celkami a obcami. V súčasnosti navrhované zmeny návrhu zákona o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov § 14 ods. 5 písm. b) a c) s ohľadom na už schválené zámery či na strane ministerstva, alebo vyšších územných celkov a obcí by mohlo spôsobiť, že sa nepodarí realizovať tieto pripravované zámery a v prípade Letiskovej spoločnosti Žilina, a. s., by mohlo dôjsť dokonca k zmareniu pripravovaného prevodu akciového podielu.
Počas viac ako roku spoločného rokovania zo strany Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky a Žilinského samosprávneho kraja ani raz nezaznel zámer o pripravovanom novom zákone o odplatách pre civilné letectvo, ktorý sme mohli vopred pripomienkovať. Žilinský samosprávny kraj má záujem prevziať 66,52 % podielu akcií, a tak vlastniť majoritných 66,99 % podielu akcií aj s ťarchou záväzkov v hodnote približne pol milióna eur, s existenčnými problémami a neexistujúcou pravidelnou linkou, s pár medzinárodnými letmi ročne. Na druhej strane od Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky očakáva, že bude vytvárať takú legislatívu, ktorá nebude blokačná, prípadne až likvidačná v prípade investičných aktivít pre malé regionálne medzinárodné letiská, akým je Letisková spoločnosť Žilina, akciová spoločnosť.
Letisková spoločnosť Žilina, a. s., bude musieť nevyhnutne predlžovať dráhu o 200 metrov, aby sa stala atraktívnejším letiskom a lety mali ekonomický zmysel. Pri realizácii týchto krokov však potrebujeme minimálne legislatívnu súčinnosť, korektnosť a kooperáciu so štátom."
Ďakujem.
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi, aby som prečítal teraz list, ktorý spracovala odborná komisia, ktorá pôsobí na Žilinskom samosprávnom kraji, a spoločne s Erikou Jurinovou: "Pán minister, ďakujem, že ste umožnili Žilinskému samosprávnemu kraju posledný rok rokovať o prevode Letiskovej spoločnosti Žilina na Žilinský samosprávny kraj a otvorili cestu k oživeniu letiska Žilina za účasti Žilinského samosprávneho kraja prostredníctvom novonastavenej spolupráce Žilinského samosprávneho kraja a Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky.
Letisko Žilina, Dolný Hričov, bolo vybudované v 70. rokoch a uvedené do prevádzky v roku 1974. V súčasnosti je letisko Žilina prevádzkované ako medzinárodné verejné letisko pre leteckú dopravu. Intenzívne sa využíva na pilotný výcvik a prípravu leteckého personálu Žilinskou univerzitou v Žiline, lety všeobecného letectva, sanitné lety, špeciálne letecké práce a činnosť letectva armády Slovenskej republiky. Obchodné využitie, zabezpečenie prevádzkových služieb a technickú obsluhu letiska Žilina vykonáva Letisková spoločnosť Žilina, a. s., ktorá je prevádzkovateľom letiska.
V minulosti bolo letisko Žilina vo vlastníctve Žilinského samosprávneho kraja, ale v súvislosti so zriadením Letiskovej spoločnosti Žilina bolo za symbolickú cenu 1 euro prevedené na štát v zastúpení Ministerstvom dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktoré má v súčasnosti v letiskovej spoločnosti majetkový podiel 99,53 % a Žilinský samosprávny kraj je s majetkovým podielom 0,47 percenta.
Treba podotknúť, že Slovenská republika na rozdiel od okolitých štátov nemá vypracovanú koncepciu rozvoja civilného letectva, čoho dôsledkom je aj nelichotivý stav letiskovej infraštruktúry a finančné problémy letísk, Letiskovú spoločnosť Žilina, a. s., nevynímajúc. Veci došli tak ďaleko, že Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky pripravovalo negatívnu finančnú situáciu letiska Žilina riešiť prenájmom majetku letiska Žilina súkromnej spoločnosti spôsobom a nastavenými parametrami, ktoré podľa nás negarantovali zachovanie letiska pre účely civilného letectva.
Regionálne inštitúcie, Žilinský samosprávny kraj, Žilinská univerzita a mesto Žilina na druhej strane deklarovali vážny záujem zachovať prevádzku letiska Žilina, obnoviť pravidelnú dopravu cestujúcich a zabezpečiť ďalší rozvoj letiska v zmysle schválenej územnoplánovacej dokumentácie a podpísali vo februári 2018 memorandum o spolupráci pri rozvoji letiska Žilina, uvedomujúc si dôležitosť letiska Žilina a leteckej dopravy pre rozvoj regiónu, prílev investícií, podnikania, vedy, výskumu, vzdelávania a turizmu. Zástupcovia Žilinského samosprávneho kraja následne vstúpili do spoločného rokovania s Ministerstvom dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorého výsledkom je vôľa zúčastnených strán realizovať prevod časti majetkovej účasti štátu na Žilinský samosprávny kraj, ako aj spoločný a vážny záujem zachovať prevádzku letiska Žilina a leteckej dopravy pre rozvoj regiónu a jeho potrieb.
Zastupiteľstvo Žilinského samosprávneho kraja vyjadrilo súhlas s návrhom prevodu dvoch tretín balíka akcií 28. januára 2019 a následne 6. februára 2019 odsúhlasila prevod vláda Slovenskej republiky.
Prevodom preberáme na Žilinský samosprávny kraj aj finančnú ťarchu a významné záväzky. Letisková spoločnosť má v súčasnosti záväzky vo výške takmer 500-tisíc euro, ale aj bez pravidelnej leteckej dopravy, ktorá je esenciálna pre existenciu regionálneho letiska, vstup Žilinského samosprávneho kraja do letiskovej spoločnosti je jednou z posledných možností na zabezpečenie pravidelnej leteckej dopravy do regiónu severného Slovenska. Bez podpory Žilinského samosprávneho kraja hrozí v krátkom čase scenár, ktorý môže viesť k zmene účelu využitia územia na iný ako letecký a fakticky likvidácia letiska Žilina.
V Žilinskom kraji neexistuje iná lokalita, kde by bolo možné vybudovať letisko v prípade, že by letisko Žilina bolo uzatvorené alebo stratilo štatút medzinárodného letiska. V rámci prevzatia majoritného podielu 65,99 % podielu akcií v Letiskovej spoločnosti Žilina, a. s., predpokladáme v krátkej budúcnosti zvýšenie technickej úrovne letiskovej infraštruktúry na záväzné požiadavky. Pre začiatok plánujeme predĺženie dráhy zhruba o 200 metrov, nakoľko súčasná dĺžka dráhy umožňovala prevádzku turbovrtuľových lietadiel len s výrazným obmedzením počtu cestujúcich. Súčasná dĺžka dráhy nedáva predpoklady na rentabilitu prevádzky letiska Žilina so súčasným štatútom. Očakávame, resp. očakávali sme, že zmenou akciového podielu nastanú podmienky pre lepšiu spoluprácu Žilinského samosprávneho kraja a Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky pri rozvoji letiska Žilina. Zároveň boli prostredníctvom nariadenia Komisie EÚ 2017/1084 zo 14. júna 2017 výrazne uľahčené podmienky pre poskytovanie pomoci regionálnym letiskám, najmä čo sa týka posudzovania oprávnenosti štátnej pomoci.
V tejto súvislosti považujem za veľmi dôležité poukázať na pripravovaný návrh zákona o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý môže podmienky spolupráce do budúcna vážne narušiť. Návrh zákona o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve bol v medzirezortnom pripomienkovaní, pripomienkovom konaní podrobený značnej kritike odbornej verejnosti. Po preštudovaní návrhu konštatujeme, že pripravovaný návrh môže ohroziť, pokiaľ bude dopracovaný, rozvojové zámery regionálnych letísk vrátane letiska Žiliny. Máme na mysli najmä ustanovenie § 14 ods. 5 písm. b) a c) publikovaného návrhu zákona, kde navrhované znenie neumožní v plnej miere realizovať prípadné strategické zámery Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky pri rozvoji letiskovej infraštruktúry v spoluvlastníctve štátu a samosprávneho kraja v prípadoch, ak by to vyžadovalo verejný záujem, na čo sme listom upozorňovali ministra dopravy a výstavby Slovenskej republiky.
Apelujem s ohľadom na náš spoločný zámer oživenia obchodnej leteckej prevádzky na regionálnych letiskách o zohľadnenie našich pripomienok, ktoré umožnia štátu v prípade dostatočných rozpočtových zdrojov v budúcnosti a verejného záujmu realizovať strategické plány v oblasti leteckej dopravy bez limitácie a obmedzenia vyššími územnými celkami a obcami. V súčasnosti navrhované zmeny návrhu zákona o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve a o zmene a doplnení niektorých zákonov § 14 ods. 5 písm. b) a c) s ohľadom na už schválené zámery či na strane ministerstva, alebo vyšších územných celkov a obcí by mohlo spôsobiť, že sa nepodarí realizovať tieto pripravované zámery a v prípade Letiskovej spoločnosti Žilina, a. s., by mohlo dôjsť dokonca k zmareniu pripravovaného prevodu akciového podielu.
Počas viac ako roku spoločného rokovania zo strany Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky a Žilinského samosprávneho kraja ani raz nezaznel zámer o pripravovanom novom zákone o odplatách pre civilné letectvo, ktorý sme mohli vopred pripomienkovať. Žilinský samosprávny kraj má záujem prevziať 66,52 % podielu akcií, a tak vlastniť majoritných 66,99 % podielu akcií aj s ťarchou záväzkov v hodnote približne pol milióna eur, s existenčnými problémami a neexistujúcou pravidelnou linkou, s pár medzinárodnými letmi ročne. Na druhej strane od Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky očakáva, že bude vytvárať takú legislatívu, ktorá nebude blokačná, prípadne až likvidačná v prípade investičných aktivít pre malé regionálne medzinárodné letiská, akým je Letisková spoločnosť Žilina, akciová spoločnosť.
Letisková spoločnosť Žilina, a. s., bude musieť nevyhnutne predlžovať dráhu o 200 metrov, aby sa stala atraktívnejším letiskom a lety mali ekonomický zmysel. Pri realizácii týchto krokov však potrebujeme minimálne legislatívnu súčinnosť, korektnosť a kooperáciu so štátom."
Ďakujem.
Rozpracované
10:18
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:18
Anna VerešováĎakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
27.3.2019 o 10:18 hod.
Mgr.
Anna Verešová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Aj ja patrím medzi poslancov Žilinského samosprávneho kraja, takže o tejto úlohe alebo o tomto prevode akcií viem, mám dostatok informácií, a preto by som naozaj chcela tak požiadať pána ministra, aby rozplynul alebo aby nás presvedčil, aby sme nemali pochybnosti o dobrých úmysloch ministerstva. Cestovný ruch v Žilinskom kraji zaznamenáva stále rastúcu tendenciu, na území kraja sa ubytovalo v minulom roku skoro 900-tisíc návštevníkov a patríme teda medzi, medzi kraj, ktorý je veľmi dobre navštevovaný zahraničnými turistami. A práve aj preto, hoci s veľkými obavami a vo veľmi širokej a veľkej diskusii, sme pristúpili aj k tomuto, aby letisko naozaj slúžilo ľuďom, občanom kraja, občanom regiónov, občanom celého Slovenska, ale aj zahraničným návštevníkom, aby naši ľudia mohli v cestovnom ruchu podnikať, aby sa jednoducho región rozvíjal. Preto ma trošku nejak mrzí a trápi alebo mám pochybnosti naozaj o dobrých úmysloch ministerstva, a preto, prosím vás, pán minister, naozaj ako utvrďte nás v tom, že ministerstvo má záujem verejný, v prospech občanov pri tomto prevode.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
10:20
Vystúpenie v rozprave 10:20
Miroslav IvanMňa mrzí, že ministerstvo dopravy sa v tomto prípade tak, tak za lacno vzdáva svojho štátneho majetku, aj keď je to pre Žilinský kraj, alebo pre samosprávny kraj. Keď som si pozrel len majetkové pomery tej spoločnosti, tak sú tam pozemky v objeme 200-tisíc metrov štvorcových a čo sa finančného vyjadrenia týka, vo výkaze, vo výkaze aktív, pasív, pozemky v hodnote účtovnej 1,6 milióna a stavby 3,7 milióna eur. Čiže dve tretiny tohto ideme dať za jedno euro VÚC-ke. Ja nemám nič proti tomu, pokiaľ štát odovzdá majetok niekomu, ale myslím si, že ak sa ani len nepokúsil povedzme vytvoriť akúsi súťaž o to, kto by mohol za tento majetok dať viac, tak potom toto bola podľa mňa chyba.
A keď sa tu operovalo prievidzským letiskom, tam práve súkromný investor vstúpil do letiska aj investíciami do pristávacej dráhy, takže rozhodne si myslím, že súkromný sektor, pokiaľ by tu bol; ale nepokúsili sme sa a to mňa teda mrzí. A toto vytýkam celému tomuto procesu, pretože na základe záujmu VÚC jednoducho ministerstvo dalo súhlas, neurobilo žiadne ďalšie kroky, aby získalo za svoj majetok viac. A myslím si, že v prípade, že by tam súkromný sektor povedzme to vysúťažil lepšie a štát si ponechal tzv. tie, tú zlatú akciu, to znamená podmienky k tomu, aby zachované tam bolo to letisko a prevádzka letiska, tak by tam bola aj lepšia garancia záujmu takéhoto investora, ktorý do toho vloží vlastné peniaze, a aj štát by z toho mal viac a zároveň by mal istotu, že bude zachovaná prevádzka letiska.
My nie sme proti tomu, aby, aby, alebo za to, aby sa to letisko zrušilo, to vôbec nie, sme za to ale, aby sa štát takto ľahkovážne nevzdával majetku, brajúc do úvahy to, že deň čo deň, týždeň čo týždeň, mesiac čo mesiac počúvame od ministerstva dopravy, že nie je dostatok financií na opravy ciest, na opravy koľajníc, na výstavbu diaľnic. Každá jedna, každé jedno euro, ktoré, ktoré ministerstvo má, je dôležité a takto to, takto sa zbavuje nejakého; aj keď, samozrejme, dobre, dva milióny, dva milióny je hodnota tých dvoch tretín, čo som sa pozeral, nie je možno v tom kontexte tých rozpočtov ministerstva dopravy taká obrovská suma, ale len ten, na ten princíp, samozrejme, chcem poukázať. To je všetko.
Vystúpenie v rozprave
27.3.2019 o 10:20 hod.
Ing.
Miroslav Ivan
Videokanál poslanca
Dobrý deň prajem, vážené dámy, vážení páni, ja prinesiem možno iný pohľad na celý, celú túto problematiku. My sme sa na výbore pre hospodárske záležitosti pýtali štátnej tajomníčky ministerstva dopravy, že či má ministerstvo dopravy tak veľa financií na svoje plánované financovanie infraštruktúry, keď odovzdáva dve tretiny letiska v Žiline za jedno euro. A pýtali sme sa, ako k tomu teda celému prišlo. Prišlo k tomu tak, že Žilinský kraj požiadal a na to ministerstvo dopravy zareagovalo pozitívne.
Mňa mrzí, že ministerstvo dopravy sa v tomto prípade tak, tak za lacno vzdáva svojho štátneho majetku, aj keď je to pre Žilinský kraj, alebo pre samosprávny kraj. Keď som si pozrel len majetkové pomery tej spoločnosti, tak sú tam pozemky v objeme 200-tisíc metrov štvorcových a čo sa finančného vyjadrenia týka, vo výkaze, vo výkaze aktív, pasív, pozemky v hodnote účtovnej 1,6 milióna a stavby 3,7 milióna eur. Čiže dve tretiny tohto ideme dať za jedno euro VÚC-ke. Ja nemám nič proti tomu, pokiaľ štát odovzdá majetok niekomu, ale myslím si, že ak sa ani len nepokúsil povedzme vytvoriť akúsi súťaž o to, kto by mohol za tento majetok dať viac, tak potom toto bola podľa mňa chyba.
A keď sa tu operovalo prievidzským letiskom, tam práve súkromný investor vstúpil do letiska aj investíciami do pristávacej dráhy, takže rozhodne si myslím, že súkromný sektor, pokiaľ by tu bol; ale nepokúsili sme sa a to mňa teda mrzí. A toto vytýkam celému tomuto procesu, pretože na základe záujmu VÚC jednoducho ministerstvo dalo súhlas, neurobilo žiadne ďalšie kroky, aby získalo za svoj majetok viac. A myslím si, že v prípade, že by tam súkromný sektor povedzme to vysúťažil lepšie a štát si ponechal tzv. tie, tú zlatú akciu, to znamená podmienky k tomu, aby zachované tam bolo to letisko a prevádzka letiska, tak by tam bola aj lepšia garancia záujmu takéhoto investora, ktorý do toho vloží vlastné peniaze, a aj štát by z toho mal viac a zároveň by mal istotu, že bude zachovaná prevádzka letiska.
My nie sme proti tomu, aby, aby, alebo za to, aby sa to letisko zrušilo, to vôbec nie, sme za to ale, aby sa štát takto ľahkovážne nevzdával majetku, brajúc do úvahy to, že deň čo deň, týždeň čo týždeň, mesiac čo mesiac počúvame od ministerstva dopravy, že nie je dostatok financií na opravy ciest, na opravy koľajníc, na výstavbu diaľnic. Každá jedna, každé jedno euro, ktoré, ktoré ministerstvo má, je dôležité a takto to, takto sa zbavuje nejakého; aj keď, samozrejme, dobre, dva milióny, dva milióny je hodnota tých dvoch tretín, čo som sa pozeral, nie je možno v tom kontexte tých rozpočtov ministerstva dopravy taká obrovská suma, ale len ten, na ten princíp, samozrejme, chcem poukázať. To je všetko.
Rozpracované
10:24
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:24
Igor JanckulíkĎakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
27.3.2019 o 10:24 hod.
Igor Janckulík
Videokanál poslanca
Ďakujem. Ja len chcem upozorniť, že štát nám to nedáva za jedno euro, lebo štát nám tam odovzdáva toto letisko s dlhom zhruba 500-tisíc euro. Takže zadarmo to nie je. A tak ako som spomínal, že Žilinský samosprávny kraj v minulosti odovzdal toto vlastne letisko štátu za jedno euro, takže teraz si to vymieňame teoreticky. I keď viem, že štát tam za tie roky investoval nemalé finančné zdroje.
Ďakujem.
Rozpracované
10:25
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:25
Igor ChomaSamozrejme, ministerstvo nebolo rado, pretože muselo sa začať o letisko starať a starostlivosť o tak významnú vec, to vyžaduje...
Samozrejme, ministerstvo nebolo rado, pretože muselo sa začať o letisko starať a starostlivosť o tak významnú vec, to vyžaduje naozaj obrovské množstvo peňazí. A stále to zdôrazňujem, pretože som presvedčený, že žilinská župa na čele s pani župankou nie je do dnešného dňa uzrozumená s tým, koľko peňazí ju to bude stáť. Ak už len hovoríme o záväzkoch pol milióna eur, ak hovoríme o predĺžení dráhy v najbližšom čase o 200 metrov, plánuje sa potom o predĺžení ďalšie o 800 metrov, aby tam mohli pristávať charterové lety a tak ďalej a tak ďalej. To sú milióny eur, ktoré budú musieť ísť do letiska, a nie som presvedčený o tom, keďže som bol poslanec Žilinského samosprávneho kraja, že župa tieto peniaze nájde. Ak ich aj nájde, tak ich nájde, samozrejme, na úkor niečoho úplne iného. A predpokladám, že pani županka neustane vo svojej chuti, pretože na nič iné nebude mať peniaze, opravovať a budovať cesty v Žilinskom samosprávnom kraji.
Dámy a páni, zobrali ste si na rohy príliš veľa a ja, samozrejme, budem pozerať a sledovať, ako sa vyvíja žilinské letisko, ako napreduje, ako sa buduje, ako prosperuje. Ale naozaj som v tomto ohľade pesimista a myslím si, že pani županka neodhadla svoje možnosti.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
27.3.2019 o 10:25 hod.
Ing.
Igor Choma
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Ja sa znova vraciam k tomu, čo som povedal, a znova sa vraciam k financiám. Viete, ak bolo v minulosti letisko odpredané štátu za jedno euro, takisto na to bol nejaký dôvod. Ten dôvod bol podľa mňa zásadný a myslím si, že v tom čase bol Žilinský samosprávny kraj rád, že sa zbavil toho letiska.
Samozrejme, ministerstvo nebolo rado, pretože muselo sa začať o letisko starať a starostlivosť o tak významnú vec, to vyžaduje naozaj obrovské množstvo peňazí. A stále to zdôrazňujem, pretože som presvedčený, že žilinská župa na čele s pani župankou nie je do dnešného dňa uzrozumená s tým, koľko peňazí ju to bude stáť. Ak už len hovoríme o záväzkoch pol milióna eur, ak hovoríme o predĺžení dráhy v najbližšom čase o 200 metrov, plánuje sa potom o predĺžení ďalšie o 800 metrov, aby tam mohli pristávať charterové lety a tak ďalej a tak ďalej. To sú milióny eur, ktoré budú musieť ísť do letiska, a nie som presvedčený o tom, keďže som bol poslanec Žilinského samosprávneho kraja, že župa tieto peniaze nájde. Ak ich aj nájde, tak ich nájde, samozrejme, na úkor niečoho úplne iného. A predpokladám, že pani županka neustane vo svojej chuti, pretože na nič iné nebude mať peniaze, opravovať a budovať cesty v Žilinskom samosprávnom kraji.
Dámy a páni, zobrali ste si na rohy príliš veľa a ja, samozrejme, budem pozerať a sledovať, ako sa vyvíja žilinské letisko, ako napreduje, ako sa buduje, ako prosperuje. Ale naozaj som v tomto ohľade pesimista a myslím si, že pani županka neodhadla svoje možnosti.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
10:27
Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:27
Miroslav IvanJa viem, že vôľa je silná, že VÚC-ka to chce, to, samozrejme, nikto nespochybňuje,...
Ja viem, že vôľa je silná, že VÚC-ka to chce, to, samozrejme, nikto nespochybňuje, ale myslím si, že ak by tam bola vypísaná súťaž a umožnilo by sa súkromnému sektoru; samozrejme, stále budem hovoriť, za predpokladu povinnosti v takejto zmluve naďalej prevádzkovať toto letisko ako letisko, by aj kraj získal viac, aj by kupujúci mal predpoklad pridať nové investície do letiska.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
27.3.2019 o 10:27 hod.
Ing.
Miroslav Ivan
Videokanál poslanca
Ďakujem za pripomienky. A dobre, Igor, že si povedal aj to, že bolo to najprv z VÚC prevedené za euro a práveže aj tam, že tam boli vykonané tie investície. Ja si jednoducho myslím, že prevody za jedno euro sú zlé, nerobia dobrotu, pretože, pretože ten, čo kupuje, nie je motivovaný k tomu, aby ten majetok zveľaďoval, nie je na to dostatočne pripravený.
Ja viem, že vôľa je silná, že VÚC-ka to chce, to, samozrejme, nikto nespochybňuje, ale myslím si, že ak by tam bola vypísaná súťaž a umožnilo by sa súkromnému sektoru; samozrejme, stále budem hovoriť, za predpokladu povinnosti v takejto zmluve naďalej prevádzkovať toto letisko ako letisko, by aj kraj získal viac, aj by kupujúci mal predpoklad pridať nové investície do letiska.
Ďakujem.
Rozpracované
10:27
Ale vrátim sa k iným veciam. "Nedávajte nohy do dverí." A jak máme my dávať, ministerstvo, nohy do dverí pri tomto procese, ktorý trvá rok a pol? Viete, že to muselo prejsť medzi Žilinou, nami, keď sme už povedali, vyhlásime súťaž, pán poslanec Ivan. My sme boli pripravení vyhlásiť súťaž. Ak by to nezobrala župa, tak vyhlasujeme súťaž na prenájom letiska, nie na predaj, na prenájom letiska. Pretože bol by som rád videl, že kde by štát, keby som povedal tu, že idem predávať žilinské letisko, kde by Národná rada s týmto mohla niekedy súhlasiť. Sú to strategické veci na jednej strane, na druhej strane si myslím, že je lepšie riešenie, lebo VÚC je čo? VÚC je štát.
Čiže my nič nerobíme, my hľadáme možnosti a pomáhame VÚC-čkam, ako by to letisko mohli rozlietať. Ony lepšie poznajú pomery jak ministerstvo dopravy, ktoré sa dejú v kraji. Zoberte si len letisko v Košiciach, máte Žilinu, máte Piešťany. To chcem povedať pánovi Chomovi, že mám informácie, že Piešťany robia všetko pre to, aby rozlietali, a mám informácie, že sa niektorým veciam darí. Budeme vidieť, jak sa hovorí po slovensky, alebo uvidíme, že či sa to podarí. Ja im fandím. Lebo toto sú fakt, podľa môjho názoru, regionálne letiská, ktoré vedia najlepšie rozdeľovať regióny.
Ohľadom toho, samozrejme, je tam, je tam podpísaná zmluva s Žilinskou univerzitou. Keby som ju bol predal, to letisko, kto tam bude akceptovať to, že tam Žilinská univerzita učí letcov, pilotov a tak ďalej? Majú na to grant podpísaný dlhodobý, podporuje to Európska únia a tak ďalej. Toto sú jednoduché veci, ktoré hovoriť je veľmi ľahko, lebo papier a písanie znesie všetko. Samozrejme, treba vedieť, že štátna pomoc stále existuje. To nikto nevylúčil, ani Európska komisia. My nemôžme dotovať letisko, že si rozmyslíme, že postavíme tam dlhšiu dráhu alebo bársčo spravíme. Je to jednoducho štátna pomoc, to nám neprejde. To treba vedieť. My doteraz máme povolené dávať na bezpečnosť a na hasičov finančné prostriedky, čo sme roky robili a nikto sa o žilinské letisko nezaujímal. Keby sme boli vypísali súťaž na prenájom letiska, vidíte, jak ideme s bratislavským letiskom na koncesionár, roky to trvá, ten proces, a bol by som rád, keby sa to ukončilo do konca roka. Jednoducho nejde to z môjho hľadiska tak jednoducho. Preto zákony sú zákony pre každého.
Čo ešte k tomu poviem. Ja by som bol veľmi rád, keby žilinské letisko sa rozlietalo. Ja viem, čo to je rozlietať jedno letisko, lebo sa pokúšame. Pozrite sa, Bratislava – Košice nelieta, pretože ten, ktorý to lietal, prišiel a povedal, že to nebude lietať, lebo finančne je v strate na tejto linke a jednoducho dáva nové lietadlá, vynechal nás z toho. Hľadáme ďalšieho, ktorý by eventuálne túto destináciu zabezpečil a nedarí sa nám. A nedarí sa nám ho nájsť. Vypísať súťaž na toto nemôžem, pretože to okamžite nejaký doplatok tam pre toho prevádzkovateľa, ktorý by tú linku prevádzkoval, je štátna pomoc. Toto sú veci, ktoré treba, treba si ujasniť. Ja som sa tiež obával jednoducho, že pri týchto letiskách môžu prísť developeri a začne rozmýšľať, ale určite keby som aj dal do prenájmu inému toto letisko, tak to by tam muselo minimálne desať rokov byť zachované, že môžu robiť len letiskové služby a s tým spojené veci, ktoré, ktoré, čo má dočinenia s letectvom.
Samozrejme, pán Janckulík, dobre, vy vždycky niečo poviete, že zákon a tak ďalej. Zákon je v medzirezortnom pripomienkovom konaní nový, alebo bude, teraz neviem stopercentne, aký je stav. Máme právo sa k tomu vyjadriť, samozrejme, samozrejme. Čo sa dá, tam vieme ošetriť, aby; ale jednoducho si treba mať na mysli, že nemôže to byť štátna pomoc a vždycky s tým sa tu hrajeme, kedy je to štátna pomoc, kedy to nie je.
Ja ďakujem vám veľmi pekne, že sa o to zaujímate. Je to prvý krok, ktorý je, tu desať, pätnásť rokov nikto so žilinským letiskom nerobil. Pán Choma vie, že ja; okrem holubov tam nič nepristávalo a okrem tých lietadiel, ktoré školili pilotov. Chvalabohu, že to tam bolo. Neustále sme tam peniaze dávali. Môj ďalší prvý krok by bol, že zruším medzinárodné letisko a tak ďalej, tie kroky, ktoré mu viedli, lebo idú tam naše peniaze bez účelu.
A ja pevne verím, možno, pán Choma, viete, dlhšie ste v tom, že sa podarí niečo spraviť v Žiline. Nech je to tak, ja im fandím a všetko spravím, zrobím pre to, že tieto kroky od župy, ktoré sú, skúsime naplniť, ale nikdy to nebude tak, že vieme naplniť neštandardnými krokmi a že to bude štátna pomoc.
Ďakujem veľmi pekne.
Ďakujem pekne za slovo. Kolegyne, kolegovia, viac sa potom vyjadrím možno v druhom čítaní, ak sa podporí tento návrh. Jednoducho chcem povedať len k veci, ale neni tu pán poslanec Marosz, neviem, prečo odišiel, neviem, "prenajať záhadným spôsobom". Neviem, čo myslel. To vždycky dáme otázku "prenajať záhadným spôsobom". Nech mi povie pán poslanec, čo je podľa neho záhadný spôsob, keď idem niečo prenajímať. To je pre mňa ako poučenie. Keby mi to vysvetlil, ten záhadný spôsob, lebo nerozumiem tomu. 82 poslancov podporilo tento návrh v župe.
Ale vrátim sa k iným veciam. "Nedávajte nohy do dverí." A jak máme my dávať, ministerstvo, nohy do dverí pri tomto procese, ktorý trvá rok a pol? Viete, že to muselo prejsť medzi Žilinou, nami, keď sme už povedali, vyhlásime súťaž, pán poslanec Ivan. My sme boli pripravení vyhlásiť súťaž. Ak by to nezobrala župa, tak vyhlasujeme súťaž na prenájom letiska, nie na predaj, na prenájom letiska. Pretože bol by som rád videl, že kde by štát, keby som povedal tu, že idem predávať žilinské letisko, kde by Národná rada s týmto mohla niekedy súhlasiť. Sú to strategické veci na jednej strane, na druhej strane si myslím, že je lepšie riešenie, lebo VÚC je čo? VÚC je štát.
Čiže my nič nerobíme, my hľadáme možnosti a pomáhame VÚC-čkam, ako by to letisko mohli rozlietať. Ony lepšie poznajú pomery jak ministerstvo dopravy, ktoré sa dejú v kraji. Zoberte si len letisko v Košiciach, máte Žilinu, máte Piešťany. To chcem povedať pánovi Chomovi, že mám informácie, že Piešťany robia všetko pre to, aby rozlietali, a mám informácie, že sa niektorým veciam darí. Budeme vidieť, jak sa hovorí po slovensky, alebo uvidíme, že či sa to podarí. Ja im fandím. Lebo toto sú fakt, podľa môjho názoru, regionálne letiská, ktoré vedia najlepšie rozdeľovať regióny.
Ohľadom toho, samozrejme, je tam, je tam podpísaná zmluva s Žilinskou univerzitou. Keby som ju bol predal, to letisko, kto tam bude akceptovať to, že tam Žilinská univerzita učí letcov, pilotov a tak ďalej? Majú na to grant podpísaný dlhodobý, podporuje to Európska únia a tak ďalej. Toto sú jednoduché veci, ktoré hovoriť je veľmi ľahko, lebo papier a písanie znesie všetko. Samozrejme, treba vedieť, že štátna pomoc stále existuje. To nikto nevylúčil, ani Európska komisia. My nemôžme dotovať letisko, že si rozmyslíme, že postavíme tam dlhšiu dráhu alebo bársčo spravíme. Je to jednoducho štátna pomoc, to nám neprejde. To treba vedieť. My doteraz máme povolené dávať na bezpečnosť a na hasičov finančné prostriedky, čo sme roky robili a nikto sa o žilinské letisko nezaujímal. Keby sme boli vypísali súťaž na prenájom letiska, vidíte, jak ideme s bratislavským letiskom na koncesionár, roky to trvá, ten proces, a bol by som rád, keby sa to ukončilo do konca roka. Jednoducho nejde to z môjho hľadiska tak jednoducho. Preto zákony sú zákony pre každého.
Čo ešte k tomu poviem. Ja by som bol veľmi rád, keby žilinské letisko sa rozlietalo. Ja viem, čo to je rozlietať jedno letisko, lebo sa pokúšame. Pozrite sa, Bratislava – Košice nelieta, pretože ten, ktorý to lietal, prišiel a povedal, že to nebude lietať, lebo finančne je v strate na tejto linke a jednoducho dáva nové lietadlá, vynechal nás z toho. Hľadáme ďalšieho, ktorý by eventuálne túto destináciu zabezpečil a nedarí sa nám. A nedarí sa nám ho nájsť. Vypísať súťaž na toto nemôžem, pretože to okamžite nejaký doplatok tam pre toho prevádzkovateľa, ktorý by tú linku prevádzkoval, je štátna pomoc. Toto sú veci, ktoré treba, treba si ujasniť. Ja som sa tiež obával jednoducho, že pri týchto letiskách môžu prísť developeri a začne rozmýšľať, ale určite keby som aj dal do prenájmu inému toto letisko, tak to by tam muselo minimálne desať rokov byť zachované, že môžu robiť len letiskové služby a s tým spojené veci, ktoré, ktoré, čo má dočinenia s letectvom.
Samozrejme, pán Janckulík, dobre, vy vždycky niečo poviete, že zákon a tak ďalej. Zákon je v medzirezortnom pripomienkovom konaní nový, alebo bude, teraz neviem stopercentne, aký je stav. Máme právo sa k tomu vyjadriť, samozrejme, samozrejme. Čo sa dá, tam vieme ošetriť, aby; ale jednoducho si treba mať na mysli, že nemôže to byť štátna pomoc a vždycky s tým sa tu hrajeme, kedy je to štátna pomoc, kedy to nie je.
Ja ďakujem vám veľmi pekne, že sa o to zaujímate. Je to prvý krok, ktorý je, tu desať, pätnásť rokov nikto so žilinským letiskom nerobil. Pán Choma vie, že ja; okrem holubov tam nič nepristávalo a okrem tých lietadiel, ktoré školili pilotov. Chvalabohu, že to tam bolo. Neustále sme tam peniaze dávali. Môj ďalší prvý krok by bol, že zruším medzinárodné letisko a tak ďalej, tie kroky, ktoré mu viedli, lebo idú tam naše peniaze bez účelu.
A ja pevne verím, možno, pán Choma, viete, dlhšie ste v tom, že sa podarí niečo spraviť v Žiline. Nech je to tak, ja im fandím a všetko spravím, zrobím pre to, že tieto kroky od župy, ktoré sú, skúsime naplniť, ale nikdy to nebude tak, že vieme naplniť neštandardnými krokmi a že to bude štátna pomoc.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované