9. schôdza

6.9.2016 - 23.9.2016
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

21.9.2016 o 16:23 hod.

PhDr.

Soňa Gaborčáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:16

Jozef Rajtár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Čo sa týka toho praktického riešenia, tak, samozrejme, ten bezplatný prístup pre tie ďalšie aj miestne úrady alebo teda miestne samosprávy je to, čo by, to čo už malo fungovať, keby tá elektronizácia, tých 900 miliónov išlo tam, kam malo, a spravilo sa to, čo sa malo spraviť. A existuje ešte taký alternatívny prístup a to je nejakým spôsobom kombinácia toho, že sú dostupné tieto databázy a plus že tá ťarcha sa dá na toho dajme tomu žiadateľa, na samosprávu o niečo. To znamená, že nemusí behať na nejaký úrad, ale zoberie si výpis z orsr alebo z toho elektronického živnostenského registra a podpíše sa tam, že na vlastnú zodpovednosť toto sú moje aktuálne údaje. Takže praktické riešenia na tieto veci existujú.
Hovorím, to ideálne a to, čo naozaj už malo byť, je ten bezplatný prístup pre všetky tie samosprávy a ďalšie úrady v rámci elektronizácie, v rámci OPIS-u. No a keďže toto zatiaľ zlyháva, tak je aj takýto prístup možný, že tá ťarcha sa dá preniesť na toho žiadateľa tak, že sa tam podpíše, a potom vlastne mu to uľahčí to, že nemusí behať na tie úrady, len si z internetu, teda z orsr alebo z toho druhého registra vypíše, teda vytlačí ten výpis, podpíše sa naň, že preberá za tie údaje zodpovednosť. Čiže takéto riešenia sú.
Ďakujem za slovo.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.9.2016 o 16:16 hod.

Dip Mgmt

Jozef Rajtár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:18

Milan Uhrík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za vysvetlenie. Ešte mi napadla jedna taká kľúčová vec, ktorú by tiež bolo potrebné povedať, a to je ten, že väčšina verejných inštitúcií alebo teda orgánov štátnej správy, keď vyžaduje tieto výpisy, tak ich vyžaduje nie staršie ako tri mesiace. A je otázka, do akej miery sú výpisy nie staršie ako tri mesiace záväzné, keďže vieme, že zmena údajov v obchodnom registri trvá menej ako tri mesiace. To znamená, že keď mi niekto prinesie trojmesačný výpis z obchodného registra, ja aj tak v skutočnosti neviem, či ten papier je ešte stále aktuálny alebo už medzičasom sa zapisuje alebo zapísalo niečo iné. Čiže naozaj treba s ním niečo robiť a trošku tých podnikateľov odbremeniť od byrokracie.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.9.2016 o 16:18 hod.

Ing. PhD.

Milan Uhrík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:19

Anna Zemanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Presne tak, ako bolo povedané v rozprave, tak výpis z obchodného registra má platnosť tri mesiace a medzitým môže dôjsť aj k desiatim zmenám. Čiže to overenie tej právnej identity v danom okamihu, kedy pri nejakom podpise zmluvy alebo pri nejakom úkone niekto donesie tri mesiace starý výpis z obchodného registra alebo živnostenského registra, už dávno to situácia nemusí byť platná. Čiže je, aj by som povedala, oveľa legitímnejšie, keď si ten daný účastník vzťahu, či to je verejná, teda samospráva, alebo štátna správa, napojí sa na portál, ktorý je spravovaný štátom, tak ten údaj, ktorý vidí v tom danom okamihu, je ďaleko čerstvejší ako ten, ktorý možno má s guľatou červenou pečiatkou v rukách. To znamená, že naozaj treba urobiť zmenu aj na tých portáloch, aby nebolo tam uvedené, že má len informatívny charakter. Táto informácia následne si bude vyžadovať úpravu teda v tom počítačovom systéme.
Ale tiež si myslím, že akože pre právne úkony typu nejakého prevodu spoločnosti a podobne navzájom asi si budú vyžadovať nejaké papierové podoby, ale čo sa týka vo vzťahu k inštitúciám, ku vzťahu k predkladaniu dokladov, tak rozhodne výpis, nahliadnutie do internetu alebo vytlačenie si v danom okamihu výpisu by malo postačovať.
Samozrejme, je to celé o informatizácii spoločnosti, je tu snaha, aj v programovom vyhlásení vláda tvrdí, zriadila samostatný post pre pána Pellegriniho, ktorý by to mal riešiť a, myslím si, že ktorý by mohol uvítať túto snahu ako takýto prvý krok.
Ešte ma napadá jedna vec, že z praxe, možno aj vy sa s tým stretávate, že podnikatelia si v pravidelných cykloch, teda každé tri mesiace, dávajú robiť originál výpisov a majú ich tam v šanónoch založené, proste štvrťročne, v štvrťročných periódach. Je to kopu peňazí, nezmyselných peňazí pre podnikateľov, ale možno je to príjem do štátneho rozpočtu, ale je to veľmi; povedzme si to úprimne, šikana, ktorá v konečnom dôsledku ani tú právnu podstatu, tú právnu relevanciu platnosti toho trojmesačného dokumentu, je aj tak druhoradá, lebo už dávno situácia môže byť zmenená.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

21.9.2016 o 16:19 hod.

RNDr.

Anna Zemanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:22

Jozef Mihál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda.
Vážené kolegyne a kolegovia, som poverený mojimi kolegami Eugenom Jurzycom, Jankou Kiššovou a Natáliou Blahovou, aby som predniesol návrh novely zákona 461/2003 o sociálnom poistení, ktorého podstatou je zmena pravidiel pri zvyšovaní dôchodkového veku.
Návrh spĺňa všetky náležitosti, stojíme si za ním, bude mať mierne negatívny finančný dopad pre rozpočet Sociálnej poisťovne. Je v súlade s ústavou a medzinárodnými predpismi.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

21.9.2016 o 16:22 hod.

RNDr.

Jozef Mihál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:23

Soňa Gaborčáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Pekný deň.
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola určená Výborom Národnej rady pre sociálne veci za spravodajkyňu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 222. V menovanom súvise si dovoľujem predložiť informáciu k tomuto návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku aj legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.l
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla sa na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 226 z 22. augusta 2016 navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, ďakujem, skončila som, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

21.9.2016 o 16:23 hod.

PhDr.

Soňa Gaborčáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:23

Jozef Mihál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Pokúsim sa vysvetliť, o čo v tomto návrhu ide.
Verím, že viete, že od 1. 1. 2017 sa začne postupne zvyšovať dôchodkový vek. Pre zjednodušenie si povedzme, že v súčasnosti podľa platného zákona je dôchodkový vek 62 rokov u všetkých, prakticky u všetkých mužov a zároveň aj u väčšiny žien. 1. 1. 2017 sa však dôchodkový vek podľa zákona, ktorý bol schválený už pred snáď piatimi, štyrmi rokmi, zvýši a konkrétne aj vieme v tomto čase o koľko. Dôchodkový vek sa zvýši o 76 dní.
Čiže pre váš, pre príklad, ak budeme mať muža, ktorý dosiahne vek 62 rokov 31. decembra 2016, teraz na Silvestra, tak pre neho ešte platí, že dôchodkový vek, je to rok 2016, je 62 rokov. Čiže 31. decembra 2016 dovŕšením 62 rokov veku môže požiadať o starobný dôchodok, aj ho zrejme dostane. Jeho priateľ, ktorý má tú smolu, že sa narodil o rok, pardon, o rok, o deň neskôr, čiže na Nový rok, 1. januára, bude mať 62 rokov 1. januára 2017. V roku 2017 to znamená, že pre neho už podľa platného zákona bude platiť dôchodkový vek 62 rokov a 76 dní. Čiže on nemôže požiadať o dôchodok toho 1. januára, ale musí si ešte vlastne 76 dní počkať, teraz to asi nepoviem z hlavy presne, ale niekedy 15. marca 2017 až môže požiadať o starobný dôchodok. Čiže vlastne približne dva a pol mesiaca si musí počkať.
Zoberte si to šťastie alebo tú smolu. Ten, kto má narodeniny 31. decembra, ide do dôchodku v tento deň a ten, ktorý mal tú smolu, že sa narodil o deň neskôr, pôjde do dôchodku až o dva a pol mesiaca neskôr. Keď si to zoberieme cez peniaze, ak je priemerný novovymeraný dôchodok dnes okolo 420 eur mesačne, tak vlastne tomu druhému, ktorý môže žiadať o dôchodok až 15. marca, tomu druhému vlastne zoberieme 420 plus 420 plus 210, čiže vlastne týmto zákonom on cez peniaze príde o vyše tisíc eur na dôchodku, ktorý by inak čerpal, ale čerpať môže až od 15. marca.
Pamätáte si na Ľudovíta Kaníka a tzv. staro- a novodôchodcov? Pamätáte si na to? To bolo jednoducho o tom, že dovtedy platný zákon, ktorý platil do 31. decembra 2003, stanovoval nejaké pravidlá pre výpočet dôchodku a Ľudovít Kaník ako minister presadil nový zákon, práve túto štyristošesťdesiatjednotku s účinnosťou od 1. januára 2004, ktorá zásadným spôsobom, naozaj zásadným spôsobom zmenila pravidlá pre výpočet dôchodku. Takže ten občan, ktorý šiel do dôchodku 31. decembra 2003, šiel po starom, tzv. starodôchodca, a ten, ktorý šiel 1. januára, deň nato, lebo deň po sebe sa narodili, tak ten už bol tým novodôchodcom. A bol medzi nimi zásadný rozdiel vo výške dôchodku. Jeden to mal lepšie, druhý horšie, ťažko sa to vysvetľuje, lebo nie je to až také jednoduché. Ale jeden deň rozhodol niekedy zásadným spôsobom o výške dôchodku.
Poprosím, tu síce v menšom, omnoho menšom merítku, ale vlastne opakujeme chybu Ľudovíta Kaníka. Nie síce vo výške výpočtu dôchodku, ale vo veci stanovenia odchodu do dôchodku, nároku na dôchodok. Práve som vám pred chvíľkou povedal príklad. Ten, ktorý sa narodí 1. januára, príde približne o tisíc eur. Je tisíc eur pre dôchodcu zanedbateľná čiastka? Podľa mňa nie. No, čiže popísal som súčasný stav.
A teraz ten náš návrh. Ten náš návrh sa dosť komplikovane vysvetľuje cez tie paragrafy, ale pokúsim sa to povedať čo najjednoduchšie, zrozumiteľne. Ten náš návrh vlastne hovorí, aby sa dôchodkový vek posúval, v podstate aby to o tých povedzme dva a pol mesiaca ročne teda stúpalo. Čiže my nie sme teraz v situácii v návrhu, že chceme poprieť tú filozofiu zvyšovania dôchodkového veku ako takú, ale my vlastne navrhujeme, aby sa ten dôchodkový vek posúval po dňoch. Čiže, keď sa vrátim k príkladu, ten, kto pôjde do dôchodku 31. decembra 2016, lebo vtedy má 62 rokov, tam to platí. A ten, ktorý sa narodí 1. januára a bude mať 62 rokov 1. januára 2017, tomu sa dôchodkový vek, pozor, zvýši o jeden deň. O jeden deň. Nie o 76 dní, čiže nebude musieť čakať do toho 15. marca, ale symbolicky si počká do 2. januára. Rozumieme si? Čiže áno, už spadne do toho režimu zvyšovania dôchodkového veku, ale tak že o jeden deň. Ten, ktorý sa narodí 10. januára, tomu sa to posunie o dva dni. Ten, ktorý sa narodí 30. januára, tomu sa to posunie o 3 dni. Rozumiete? Čiže celkovo sa to o tých 76 dní naozaj posunie, ale až v prípade občana, ktorý sa narodí na konci roku, hej. Čiže tie rozdiely pri dôchodkovom veku medzi dvoma ľuďmi, ktorí sa narodili deň po sebe alebo týždeň po sebe, rozhodne nebudú. Budú o jeden deň, možno o dva, ale nebudú také dramatické, ako to vlastne hovorí aktuálne platný zákon.
Neviem, či stačí tento priestor na to, čo chcem vysvetliť. Len, vážené kolegyne, kolegovia, poprosím, ako skutočne v dobrom vás varujem. Budete sa po 1. januári stretávať s ľuďmi na stretnutiach, mítingoch, na uliciach, vaši známi, vaši rodinní príslušníci sa vás budú pýtať, čo je toto, preboha, za hlúposť. Tento sa narodil na konci roku, išiel do dôchodku, tento sa narodil 5. januára, musí čakať do marca. A neodpustím si ako matfyzák a známy autor daňových odvodových typov ešte povedať jednu poznámku, ktorá z tejto strany s tým súvisí.
Viete, čo je to predčasný starobný dôchodok? Predpokladám, že viete. To je teda možnosť, ktorú dáva zákon občanovi vo vyššom veku, ktorému chýbajú dva roky do dôchodkového veku, aby v prípade, že nemá prácu, teda nie je poistený, nepodniká, aby mohol ísť vlastne do toho predčasného dôchodku. A teraz vám poviem takýto príklad.
Občan dosiahne vek 60 rokov 31. decembra 2016. Čiže podľa zákona, ktorý platí v tomto roku, keďže na konci roku, tohto roku dosiahol vek 60 rokov, chýbajú mu dva roky do dôchodkového veku, tak tým pádom si na tom konci tohto roka, 31. decembra napríklad, môže žiadať o predčasný starobný dôchodok a aj ho dostane. Jeho kamarát, ktorý sa narodil 1. januára a 1. januára 2017 bude mať 60 rokov, čiže sú deň po sebe, 1. januára 2017 bude mať 60 rokov, naňho spadne už tá zmena a on vlastne môže žiadať o predčasný dôchodok až toho 15. marca zase. Rozumiete? Čiže rovnako ako je to pri starobných dôchodkoch diskriminujúce medzi dvoma ľuďmi, ktorý jeden sa narodil na konci roka, druhý sa narodil tesne po Novom roku, tak rovnako to bude diskriminujúce aj z hľadiska čerpania predčasných dôchodkov. A s tým súvisí jednoducho to, a to sa už deje, že tí, ktorí majú tých 60 rokov niekedy v novembri, decembri, sa chystajú na tie predčasné dôchodky, pretože si toto dobre spočítali, to je znovu o tej tisícke eur, ktorú dostanú skrátka naviac. To je úplne jednoduchá matematika.
Čiže ak si niekto myslí, že veď to bude v pohode fungovať, to čo hovorí dnešný platný zákon, ja vás varujem nepriamo, teda varujem pána generálneho riaditeľa Vážneho, generálneho riaditeľa Sociálnej poisťovne, aby nebol prekvapený, keď v novembri, decembri zaznamená výrazný príliv žiadostí o predčasné starobné dôchodky práve kvôli tomu, že takto ja ako žiadateľ získam naviac plus-mínus tisíc eur. Ak sa prijme tento náš návrh, tak ten tlak na tie predčasné dôchodky taký jednoducho nebude. To mi verte, z princípu tej filozofie, toho pomaličkého posúvania dôchodkového veku.
Neviem, či mám povedať ešte jednu fintu, ktorá s tými predčasnými dôchodkami súvisí, ale predpokladám, že radšej nie, pretože to už by bolo možno príliš, príliš veľa. Stačí to nechať v tejto rovine, ale je tam ešte jeden háčik, ktorý je možno aj dobre verejne nepovedať, aby sa to nezneužívalo, ale naozaj je tam ešte jeden veľmi zaujímavý háčik, na ktorý môže Sociálna poisťovňa skutočne doplatiť pri tom platnom zákone, ak sa neprijme táto naša novela.
Zaznamenal som komentár k tejto novele zo strany ministerstva práce, mediálne, slovami hovorcu, že to, čo navrhujeme, je príliš komplikované. Áno, súvisí, súhlasím. Na prečítanie pre bežného človeka je to skutočne komplikovanejší text ako to, čo je v platnom zákone, ale... My tiež hovoríme, že zákony by mali byť jednoduché a tak ďalej, ale v tomto prípade podľa nás treba uprednostniť možno trošku komplikovanejšie znenie jedného paragrafu, ktoré ale prinesie spravodlivejšie riešenie toho problému zvyšovania dôchodkového veku.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

21.9.2016 o 16:23 hod.

RNDr.

Jozef Mihál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:38

Milan Krajniak

Vystúpenie v rozprave 16:38

Jozef Lukáč
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som podľa § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku vystúpil v prvom čítaní ako spravodajca určený ústavnoprávnym výborom k uvedenému návrhu zákona.
Návrh zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku, v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov.
Predseda Národnej rady vo svojom rozhodnutí navrhol, aby návrh zákona prerokovali ústavnoprávny výbor a výbor pre financie a rozpočet. Za gestorský výbor navrhol ústavnoprávny výbor s tým, aby výbory prerokovali návrh zákona do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v Národnej rade v prvom čítaní.
Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Ako spravodajca určený navrhnutým gestorským výborom odporúčam, aby Národná rada po všeobecnej rozprave sa uzniesla na tom, že návrh zákona sa prerokuje v druhom čítaní. Odporúčam zároveň návrh zákona prideliť výborom vrátane určenia gestorského výboru a lehoty na prerokovanie návrhu zákona vo výboroch v zmysle uvedeného rozhodnutia predsedu Národnej rady.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

21.9.2016 o 16:38 hod.

Mgr.

Jozef Lukáč

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:41

Boris Kollár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Som v treťom mesiaci tehotenstva a doteraz ma nevyšetril žiadny gynekológ. Neabsolvovala som žiadnu gynekologickú poradňu. Prečo? Pre dlh voči zdravotnej poisťovni. Dozvedela som sa o tom pred mesiacom, keď som bola poslaná z práce na preventívnu prehliadku k firemnej lekárke. Keď sestrička hneď po otvorení karty v systéme zbadala, že mám nárok len na bezodkladné vyšetrenie, ale vyšetrila ma a povedala, že to musí zaplatiť zamestnávateľ. Vraj im to nedovolí a vysvetlila mi, že môžem ísť len na pohotovosť s vážnym prípadom. Tak som teda kontaktovala poisťovňu, kde mi po niekoľkých dňoch odpísali, nech to s nimi už ani neriešim, lebo oni to posunuli na exekúciu. Keď som exekútora kontaktovala, ozval sa po dvoch týždňoch. A keď som si myslela, že tehotenstvo je vážna vec, obrátila som sa na svojho gynekológa. Vyjadril sa, že ma, bohužiaľ, nemôže vyšetriť. Ak by ma aj vyšetril, že dostane pokutu, lebo prijal pacientku s dlhom, že si to musím čím skôr vyplatiť, pretože ak nebudem mať dostatočný počet poradní, tak nedostanem ani materskú, ani rodičovský príspevok. Dozvedela som sa od neho tiež, že žena, ktorá má dlh a už by rodila, tak by ju odrodili, lebo to už je akútne, ale hneď by jej došla faktúra z poisťovne na preplatenie celého pôrodu, čo je pri normálnom pôrode bez komplikácií cca 1 500 eur. Dárius, Šamorín, teraz príde. Toto bola Anna z Topoľčianok, 32-ročná.
Teraz Dárius, Šamorín: Nie som schopný pracovať, lebo keď nastúpim do práce a prídu výzvy zamestnávateľovi na zrážky a on vidí tie čísla, tak mi dá radšej výpoveď. Neviem sa nikde zamestnať. Bol som preto nútený odísť za prácou do Nemecka, kde som dostával osem eur na hodinu. Ale aj tam prišli výzvy. Okamžite som dostal výpoveď. Stalo sa mi to už štyrikrát. Argument bol, že už ma nepotrebujú. Keby to bolo len raz, tak to beriem. Ale stále na moje meno prišiel iný zamestnanec a ostal tam. Dlžím približne 12-tisíc eur. Ako to mám zaplatiť? Nikde mi nepožičajú, nikto mi nepomôže, nikde ma nezamestnajú. A ak áno, všetko mi stiahnu. A úroky stále len rastú. Toto je pre mňa naozaj bezvýchodisková situácia.
Ivana, 46, Banská Bystrica: Momentálne mám exekúciu voči zdravotnej poisťovni. Každú chvíľu sa k nej pridá asi aj sociálna. Viete prečo? Ako samostatne zárobkovo činná osoba som zarábala okolo 400 až 500 eur mesačne. Lenže platiť odvody vo výške 200 eur mesačne pri takom zárobku, to sa jednoducho nedalo zvládnuť. Ako samoživiteľka s chorým dieťaťom je to priam nemožné. Tak som sa riadne zamestnala a chcela splácať. Dlh mi ale odvtedy narástol na 3 000 eur. No, poviem vám, nestíham platiť. Hneď po prvom odrobenom mesiaci sa to stalo, že mi zdravotná poisťovňa siahla na plat. A opakuje sa to z mesiaca na mesiac. Zarobím síce 580 eur, ale teraz už rok žijem z 320 na mesiac. Všetko mi sťahujú. Splácať ďalšie nemôžem. Tak sa mi to kopí a východisko žiadne. Z tých 320 eur platím účty a lieky chorému synovi v sume 110 eur. Žijeme z toho, čo ostane. Toto skutočne nie je život.
Kornélia, 43, Michalovce: Celé to začalo tým, že mi vznikol dlh v poisťovni, lebo som pracovala pre zamestnávateľa, ktorý za mňa neuhrádzal odvody. Aj keď som mala riadnu pracovnú zmluvu, zamestnávateľ za mňa neplatil, o čom som ja nevedela. Namiesto oznamu z poisťovne prišiel rovno exekučný príkaz. Myslíte si, že toto je v poriadku?
Toto je výsledok vládnutia garnitúr, politických garnitúr, štandardných politických garnitúr za 27 rokov! Ak by sa títo štandardní politici zaujímali o ľudí, myslíte si, že by som tu mal takýto list popísaný týmito príbehmi? Určite nie. Za jeden deň sme urobili výzvu. Prišlo nám cez tisíc, cez tisíc takýchto prípadov. My tomu hovoríme čertove koleso. Tí ľudia sa z toho nevedia dostať.
Čo sme pre nich spravili? Ja vám poviem, čo sme pre nich spravili. Nechali sme to dojsť až sem. Máme milión exekúcií, milión ľudí má exekúciu, tri milióny exekúcií je tunak. Skutočne, tí ľudia si nevedia pomôcť. Keď je v tom jeden milión ľudí, tí majú rodiny, majú deti, manželky. Sa to týka, dvoch miliónov ľudí sa to priamo dotýka. Spravili sme z nich finančných otrokov. A oni sa z toho nevedia vymaniť.
Štandardné politické strany už sa postarali snáď o každého, o všetko možné, hlavne o seba. Dokonca už sme dokázali oddlžiť banky, už sme oddlžili dokonca aj oligarchov v prípade Váhostavu. Ja sa pýtam, kedy začneme myslieť na ľudí. Som presvedčený, že je najvyšší čas, aby konečne prišli neštandardní politici, áno, neštandardní politici a neštandardné politické strany, ktoré v prvom rade budú myslieť na ľudí a nie na vlastný prospech.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

21.9.2016 o 16:41 hod.

Mgr.

Boris Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:48

Peter Pčolinský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené dámy, vážení páni, milí hostia, ja som veľmi rád, že som sa stal poslancom Národnej rady, nie kvôli tomu platu alebo nejakému statusu, ale kvôli tomu, že mám jedinečnú možnosť byť pri tom, aby sme našimi návrhmi prispeli k lepšiemu životu na Slovensku.
Asi sa nemusíme baviť o tom, čo znamenajú exekúcie alebo v akom rozsahu sú exekúcie na Slovensku. Náš pán predseda Boris Kollár pred chvíľou povedal, že na Slovensku je aktívnych viac ako tri milióny stotisíc exekučných konaní. Z toho zhruba vychádza, že jeden milión ľudí na Slovensku má dnes exekúciu. Je to dôsledok zle nastaveného systému, práce politikov a práce vlád za posledných 27 rokov.
Všetci viete, ja som z východného Slovenska a tam je úplne normálne, že na východnom Slovensku máte problém nájsť človeka, ktorý by nemal skúsenosť s exekútorom. Máte problém nájsť človeka, ktorý nemá skúsenosť s exekútorom.
Poviem vám príklad, ktorý veľmi dôverne poznám. Predstavte si, že máte 20 rokov, bývate na východnom Slovensku a chcete pracovať. Samozrejme, prácu hľadáte ťažko, nakoniec ju nájdete a oni vám povedia, že za svoju prácu dostanete 1 500 euro, na východnom Slovensku úplne super, ale musíte pracovať na živnosť. Je mesiac september. Tak v mesiaci september si otvoríte živnosť a začnete pracovať. Zarobíte v septembri 1 500, v októbri 1 500, november, december tak isto po 1 500 euro. Veľmi sa tomu tešíte, lebo na pomery na východnom Slovensku zarábate nadštandardne veľa.
Avšak na ďalší rok v júli vám príde list zo Sociálnej poisťovne, že Sociálna poisťovňa na základe vášho príjmu v minulom roku tak vám vymerala odvody za vaše podnikanie, za váš príjem. Lenže, bohužiaľ, legislatíva je postavená tak, že vymeriavací základ vám vypočítajú delené nie dvanásť mesiacov, ale delené počet mesiacov, v ktorom ste mali aktívnu živnosť a príjem. Čiže v tomto prípade delené štyri. A zrazu zistíte, že máte, teraz hovorím príklad, to nie je presné číslo, že máte platiť 500 euro mesačne do Sociálnej poisťovne za to, že ste za štyri mesiace, že ste si našli prácu a zarábali ste 1 500 euro mesačne štyri mesiace.
Lenže príde február, na ďalší rok príde február a zamestnávateľ vám povie, že, bohužiaľ, firma ruší prevádzku na východnom Slovensku a vy ste prišli o prácu. Čiže pracovali ste pol roka, zarábali ste 1 500 euro, ale po pol roku ste prácu stratili. Tak hľadáte zase. Chodíte, pýtate sa, posielate životopisy, špekulujete, akým spôsobom si nájsť prácu. Pošlete denne 20, 30 životopisov, reagujete na všetky možné ponuky na internete, lebo veď máte otvorenú živnosť a chcete pracovať, lebo máte 20 rokov a nechcete sedieť doma alebo v krčme. A v tom júli vám príde výmer zo Sociálnej poisťovne – 500 euro mesačne odvody. No ale vy tých 500 euro nemáte, pretože ste bez práce. No tak ich neplatíte. Odkiaľ by som to vzal? Júl, august, september, október, november, december.
A zrazu vám po niekoľkých mesiacoch príde domov list, na ktorom je napísané, taká pečiatka JUDr. Rudolf Krutý. To je asi najznámejší exekútor na Slovensku. Teraz nejdem útočiť na neho vôbec. To len ako príklad. On má také aj výstižné meno: Krutý. Týmto ho pozdravujem. A pán Krutý vám píše, že máte zaplatiť niekoľko tisíc euro exekúciu. Vy, samozrejme, viete, že ste za štyri mesiace predošlého roka niečo zarobili, a viete, že ten zákon je nastavený tak, že delené štyri mesiace, nie delené dvanásť, hoci ste v predchádzajúce mesiace nezarábali nič, a že máte zaplatiť a že máte platiť 500-eurové odvody. A tiež viete, že ste si nemohli nájsť prácu. Bohužiaľ, lebo žijete na východnom Slovensku. Ale pán doktor je nekompromisný a on tie peniaze chce. Pán doktor zistí, že máte účet, tak vám ho blokne na tú sumu niekoľko tisíc euro. A pošle vám ten jeden list.
Tak mu voláte, že by ste sa chceli dohodnúť na splátkovom kalendári. Lenže čo čert nechce, či voláte ráno, na obed, poobede, v akomkoľvek čase, tam nikto nedvíha telefón. Alebo je v kuse obsadené. A skúšate to týždeň. Skúšate dva týždne sa dovolať, pretože pán doktor sídli v Bratislave a nie na východnom Slovensku. Tak tam pošlete e-mail. Na e-mail vám nikto neodpovie. Tak sa na to vykašlete, hej, chceli ste kontaktovať, chceli ste sa dohodnúť na splátkovom kalendári, ale tam sa nedá dovolať, tak na to kašlete. Prejde rok, dva, tri, štyri, vy ste už aj na to zabudli, od pána doktora žiaden list nechodí, tak si spokojne žijete ďalej.
Samozrejme, stále ste si vedomý toho, že je to vaša chyba. Viete o tom dlhu, ani ho nepopierate, aj by ste ho zaplatili, ale mladícka nerozvážnosť, kašlete na to. A jedného dňa sa zamestnáte. Po dvoch mesiacoch vám príde príkaz na zrážky zo mzdy a váš zamestnávateľ vám povie, že však, prosím ťa, ale tak ty si nejaký blázon, lebo však ty tam máš 6-tisíc euro exekúciu. Takého človeka ja nebudem akože držať v práci, tak vás vyhodí. Urobí to jeden, druhý, tretí a vy zrazu zistíte, že vzhľadom na tú exekúciu, zablokovaný účet, že nemáte šancu pracovať. Tak začnete pracovať ako? Nelegálne, načierno. Neplatíte štátu dane, neplatíte štátu odvody, jednoducho ste mimo systému. Nepoužívate žiaden bankový účet, žiadne karty, ak chcete telefonovať, samozrejme, mobilný operátor, keďže už ste na nejakom blokliste, tam vám ani paušál nedá. Tak ukecáte frajerku, nech vám vyberie paušál na svoje meno, aby ste mohli vôbec telefonovať. Čiže dostávate sa do situácie, keď ste úplne mimo systém, úplne ste mimo bežného pracovného procesu. Jednoducho ste v produktívnom veku, ale ste v situácii, keď nemôžte normálne pracovať. Tak chodíte na rôzne fušky, privyrábanie a keď sa náhodou vyskytne dobrá pracovná príležitosť, tak špekulujete, ako povedať tomu zamestnávateľovi, že veď to skúsme nejako bez papiera, ale nechcete mu povedať, že máte exekúciu, lebo sa hanbíte.
Jedného dňa už ste v situácii, keď už neviete ako ďalej, pretože všetci na vás zazerajú, celá rodina na vás zazerá, že to je tá čierna ovca, ktorá si nevie nájsť prácu, lebo, samozrejme, sa hanbíte povedať, že ste boli mladý a sprostý a dopustili ste, aby vám vznikol takýto dlh. Vy by ste ho aj zaplatili, lebo ten dlh, tá istina je možno 2 000 euro, ale ten exekútor chce od vás 6-, 7-tisíc euro. Neviete, čo máte robiť. Tak jednoducho sa to ťahá roky. Tak sa jedného pekného dňa zbalíte a odídete do zahraničia a tam robíte všetko možné napriek tomu, že dajme tomu máte nejaké vzdelanie, hoci ste šikovný, hoci viete tvrdo pracovať aj 16 hodín denne, ak je potrebné, ale, bohužiaľ, kvôli tejto exekúcii nemôžte žiť na Slovensku.
Vážené dámy, vážení páni, takýchto prípadov máme na Slovensku tisíce. Mnoho ľudí odišlo z tejto krajiny kvôli tomu, že sa dostali do začarovaného kruhu a nevedeli túto situáciu svoju vyriešiť. Náš návrh exekučnej amnestie nie je o tom, aby sme zmazali teraz dlhy. O to vôbec nejde. Sme za to, tvrdíme, že každý dlh sa má zaplatiť. Sme, samozrejme, za to, aby ľudia niesli zodpovednosť za svoje vlastné činy, za svoje vlastné konanie.
Návrh zákona, ktorý sme predložili, je o tom, aby každý, kto má dlh voči Sociálnej poisťovni, Všeobecnej zdravotnej poisťovni a daňovému úradu, dostal možnosť vystúpiť z tohto začarovaného kruhu exekúcií. Aby dostal možnosť zaplatiť svoj reálny dlh, istinu a aby mu boli odpustené častokrát iksnásobne vyššie trovy, poplatky, penále a rôzne úroky. Je nemysliteľné, aby kvôli 50-eurovým dlhom, o ktorých častokrát ľudia nevedia a ku ktorým častokrát prišli buď nedopatrením, alebo nie vlastnou vinou, dnes od nich exekútor vymáhal rádovo stovky až tisíce euro. Práve preto sme pripravili tento návrh zákona a verím, že dáte nám za pravdu, že problém exekúcie na Slovensku je tak obrovský a je to taká veľká guľa, ktorú tento štát pred sebou tlačí už dlhé roky, že je načase s týmto niečo urobiť. Pretože skôr či neskôr sa to obráti proti nám, poslancom, politikom, pretože ľuďom buď prejde trpezlivosť, alebo sa dostanú už do situácie, keď už nebudú vedieť ako ďalej.
Ďakujem pekne za vašu pozornosť. Samozrejme, budeme pokračovať v rozprave a verím, že sa aj mnohí zapojíte do rozpravy o tomto zákone. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

21.9.2016 o 16:48 hod.

Mgr.

Peter Pčolinský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video