55. schôdza

1.2.2022 - 17.2.2022
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vstup predsedajúceho

1.2.2022 o 16:50 hod.

Ing.

Milan Laurenčík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:28

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Tak ešte raz, vážené kolegynky, kolegovia, pán minister, dovoľte mi pár poznámok ku návrhu zákona o centrálnom registri účtov. Hlavným cieľom tohto návrhu zákona je transpozícia čl. 32a Smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ 2018/843 z 30. mája 2018, ktorou sa mení Smernica EÚ z roku 2015/849 o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu. Je to tzv. piata ANO smernica. Takisto tiež transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ č. 2019/1153, ktorou sa stanovujú pravidlá uľahčovania využívania finančných a iných informácií na predchádzanie určitým trestným činom, ich odhaľovanie, vyšetrovanie alebo stíhanie.
V návrhu zákona, v predloženom návrhu zákona sú tiež zohľadnené odporúčania MONEYVAL-u, čo je výbor expertov na hodnotenie opatrení proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu, ktorý pôsobí ako stály monitorovací orgán Rady Európy, ktoré teda vyplývajú z jeho piatej hodnotiacej správy o vykonávaní opatrení proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu v Slovenskej republike, a tak isto aj revidované odporúčania finančného akčného výboru skupiny G7, tzv. FATF, z februára 2012, ktoré reagujú na neustály vývoj v oblasti boja proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu. Predložený návrh zároveň reflektuje aj požiadavky Európskej komisie na nesprávnu transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ 2015/849 o predchádzaní využívaniu finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu.
Zo všetkých týchto vyššie uvedených smerníc vyplynula požiadavka na zriadenie nejakej formy centralizovaného automatizovaného mechanizmu, ktorý umožní oprávneným orgánom verejnej moci, ktorých okruh vychádza z informačnej smernice, napríklad finančná spravodajská jednotka, orgány činné v trestnom konaní, súdy v trestnom konaní, ale aj spravodajské služby, ktoré im teda umožňuje včasnú identifikáciu majiteľov a disponentov bankových účtov alebo platobných účtov, vrátane bezpečnostných schránok, čo je nevyhnutým predpokladom zvýšenia efektivity pri predchádzaní, odhaľovaní, vyšetrovaní alebo stíhaní páchateľov závažných trestných činov, respektíve, a čo je častokrát ešte dôležitejšie, následného zaistenia majetku a výnosov z tejto trestnej činnosti. O potrebnosti boja proti praniu špinavých peňazí, resp. boju proti celkovej trestnej činnosti nie je aleže absolútne žiadna pochybnosť. Všetci vnímame, čo všetko sa na Slovensku dialo. Vnímame to z výsledkov práce orgánov činných v trestnom konaní, už pomaly aj z právoplatných rozhodnutí súdov. Je jednoznačné, že jasné, zmysluplné a funkčné pravidlá sú nevyhnutne potrebné.
Treba však na rovinu povedať a nezabudnúť na to, že prijímané pravidlá zároveň prinášajú aj komplikácie pre všetkých, pre banky, firmy, občanov, aj pre politicky exponované osoby a ich rodinných príslušníkov. Je potrebné veľmi citlivo voliť riešenia, tak, aby sme s vodou z vaničky nevyliali aj dieťa. Preto celý proces prijímania zákona o centrálnom registri účtov je o nájdení najlepšieho riešenia medzi efektívnymi pravidlami boja proti podvodom, ale zároveň čo najmenšieho alebo čo i najmenšieho vplyvu na bežné fungovanie. Zároveň je veľmi potrebné zachovať aj bankové tajomstvo a maximálne rešpektovať ochranu osobných údajov osôb.
Z dvoch možných základných alternatív bolo rozhodnuté o zriadení centrálneho registra účtov. Druhá možnosť je tzv. vyhľadávací systém. Táto alternatíva oproti teda tomu vyhľadávaciemu systému v sebe kumuluje niekoľko výhod. Ide predovšetkým o rýchlosť a bezpečnosť získania informácií. Takisto jednoduchosť zasielania dopytov, vylúčenie potreby formou plošného dopytu oslovovať všetky finančné inštitúcie, len na Slovensku je vyše dvadsať bánk, a nie sú teda tak banky nútené prijímať nákladné, personálne a technické opatrenia zaručujúce aspoň čiastočne prijateľné časové limity pre vybavenie dopytu oprávnených orgánov.
Od pôvodného a poviem to, že absolútne neakceptovateľného návrhu, ktorý napríklad obsahoval denné zasielanie všetkých zostatkov všetkých účtov do registra, sa rokovaniami so všetkými zainteresovanými, samozrejme s ministerstvom vnútra a teda hľadaním kompromisov, podarilo nájsť akceptovateľné riešenie tak, ako ho tu aj pán minister prezentoval. Toto je veľmi kľúčové povedať, že skutočne sa všetci zainteresovaní, banky, ministerstvá, či financií, či vnútra, sa skutočne v priebehu celého legislatívneho procesu hľadali riešenia, kompromisy tak, aby to celé fungovalo, čo najlepšie.
A aby som teda nezabudol, predkladaný návrh prináša aj zmenu v zákone o bankách, ktorými sa previaže navrhovaná právna úprava o centrálnom registri účtov správnou úpravou bankového tajomstva a zefektívni sa komunikácia medzi bankami a orgánmi oprávnenými žiadať údaje. Návrh zákona takisto obsahuje súvisiace zmeny v zákone o cenných papieroch a v zákone o finančnej správe.
Veľmi pekne ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

1.2.2022 o 16:28 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:36

Roman Mikulec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne opäť za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, zákonom o registri adries sa v roku 2015 zriadil nový register, ktorého hlavnou úlohou bolo vybudovanie jednotného, centrálneho a dátovo konzistentného zdroja dát o adresách budov na území Slovenskej republiky slúžiaceho hlavne pre potreby budovania integrovaného informačného systému verejnej správy. Dáta z registra adries boli v máji 2020 vyhlásené za referenčné a stali sa tak jedným zo základov elektronizácie verejnej správy a budovania e-Governmentu na Slovensku.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je zefektívnenie práce s registrom na základe požiadaviek a poznatkov z aplikačnej praxe. Medzinárodné skúsenosti preukázali potrebu zavedenia novej položky do položkovej skladby údajov registra adries, a to údaj, ktorým je názov budovy.
Ďalej sa precizujú ustanovenia o povinných osobách, ktoré znášajú náklady na vyhotovenie zamerania geografickej osi ulice a výslovne sa určujú mestské časti v Bratislave a v Košiciach ako subjekty vykonávajúce úkony v registri adries. Novelou zákona o obecnou zriadení sa umožní obci umiestniť označenie ulice aj na inú stavbu ako budovu z dôvodu zabezpečenia lepšej viditeľnosti označenia ulice a dopĺňa sa ustanovenie o priestupkoch pri porušení niektorých ustanovení zákona.
Návrh zákona bol prerokovaný so Združením miest a obcí Slovenska a Úniou miest Slovenska a má ich podporu.
Vážený pán predsedajúci, vážené dámy poslankyne, páni poslanci, dovoľujem si vás požiadať o podporu predloženého vládneho návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

1.2.2022 o 16:36 hod.

Ing.

Roman Mikulec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 16:38

Michal Šipoš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 125/2015 Z. z. o registri adries a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, tlač 736, podáva Národnej rade v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady spoločnú správu výborov Národnej rady.
Národná rada uznesením č. 1148 z 2. decembra 2021 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet a výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Výbory Národnej rady, ktorým bol zákon, návrh zákona pridelený, zaujali k nemu nasledujúce stanoviská:
ústavnoprávny výbor uznesením č. 428 z 27. januára 2022 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť s pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom;
výbor pre financie a rozpočet uznesením č. 277 z 31. januára 2022 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť s pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom;
výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 130 z 27. januára 2022 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť s pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. spoločnej správy vyplynul jeden pozmeňujúci a doplňujúci návrh. Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe, hlasovať takto: hlasovať o jednom bode zo spoločnej správy s odporúčaním gestorského výboru schváliť. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov odporúča Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť v znení schváleného pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu uvedeného v spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady bola schválená uznesením gestorského výboru č. 135 zo dňa 1. februára 2022.
Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril za spoločného spravodajcu, aby som na schôdzi Národnej rady pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady v znení neskorších predpisov.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie

1.2.2022 o 16:38 hod.

Mgr.

Michal Šipoš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vstup predsedajúceho 16:42

Milan Laurenčík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Prerušujem rokovanie o tomto bode programu. Ďakujem vám obom.
A teraz bude nasledovať prvé čítanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Vládny návrh zákona je uverejnený ako tlač 833. Návrh na jeho pridelenie na prerokovanie výborom je v rozhodnutí č. 868. Teraz by som rád poprosil pána ministra práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky pána Milana Krajniaka, aby nám vládny návrh zákona uviedol.
Máme tu niekde pána ministra Krajniaka?
Vyhlasujem päťminútovú prestávku.

(Prestávka.)

(Po prestávke.)
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

1.2.2022 o 16:42 hod.

Ing.

Milan Laurenčík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:42

Ján Szőllős
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán minister, vážený pán predsedajúci, vážení kolegovia, dovoľte mi, aby som predložil k tomuto zákonu krátky pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
Odôvodnenie. V čl. II bode 1 sa v § 2b ods. 6 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov navrhuje umožniť obci umiestniť označenie ulice alebo iného verejného priestranstva aj na inú stavbu ako budovu, pričom vlastník budovy je povinný takéto označenie strpieť. Vzhľadom na skutočnosť, že nie v každom prípade musí byť vlastník budovy aj vlastníkom inej stavby, na ktorej môže byť umiestnené označenie ulice alebo iného verejného priestranstva, je to potrebné v návrhu zákona zohľadniť.
A druhá malá zmena je, súvisí s týmto, s touto prvou zmenou. Takže idem čítať pozmeňujúci a doplňujúci návrh.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Milana Vetráka, Jána Szőllősa a Marcela Mihálika k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 125/2015 Z. z. o registri adries a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, tlač 736.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 125/2015 Z. z. o registri adries a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov sa mení a dopĺňa takto:
1. V čl. II bod 1 znie:
"1. V § 2b odsek 6 znie:
(6) Vlastník stavby je povinný strpieť označenie budovy alebo inej stavby názvom ulice alebo iného verejného priestranstva.".".
2. V čl. II bode 4 v § 27c ods. 2 sa slovo "budovy" nahrádza slovom "stavby".
Toto bolo znenie pozmeňujúceho návrhu.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.2.2022 o 16:42 hod.

RNDr. Mgr. CSc.

Ján Szőllős

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:42

Roman Mikulec
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Len chcem, že s týmto môžme súhlasiť, vieme s tým súhlasiť. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.2.2022 o 16:42 hod.

Ing.

Roman Mikulec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:42

Michal Šipoš
Skontrolovaný text
Navrhujem hlasovať o tomto bode návrhu o sedemnástej dnes.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.2.2022 o 16:42 hod.

Mgr.

Michal Šipoš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vstup predsedajúceho 16:50

Milan Laurenčík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, budeme pokračovať v prerušenom rokovaní o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Prosím pána ministra práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky pána Milana Krajniaka, aby nám vládny návrh zákona uviedol.
Pán minister, nech sa páči, máte slovo.

(Rokovanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 833.)
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

1.2.2022 o 16:50 hod.

Ing.

Milan Laurenčík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:50

Milan Krajniak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán podpredseda.
Vážené dámy a páni, takými najdôležitejšími zmenami, ktoré upravuje táto novela zákona o nelegálnej práci, sú dve.
Po prvé, podľa navrhovanej úpravy budú nelegálnu prácu kontrolovať iba inšpektoráty práce, doteraz to bolo takým spôsobom upravené, že mohli aj úrady práce kontrolovať nelegálnu prácu, ale v praxi sa to nevykonávalo, lebo ten spôsob konania bol iný a úrady práce de facto aj tak tieto kontroly nevykonávali.
A druhá vec, ktorú by som chcel zmieniť, upravujeme to, aby dvojosobové eseročky, ich rodinní príslušníci, to znamená manželia, súrodenci, deti a rodičia, ak sú dôchodkovo poistení, mohli vypomáhať v takejto rodinnej firme, v rodinnej eseročke bez toho, aby to bolo považované za nelegálnu prácu. To si myslím, že najmä menším rodinným firmám môže veľmi uľahčiť ich fungovanie, aby neboli konfrontovaní s tým, že budú musieť ad hoc uzatvárať nejaké pracovné zmluvy a toto si myslím, že im uľahčí život.
Ďakujem pekne, prípadne odpoviem na otázky v rozprave.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.2.2022 o 16:50 hod.

Bc.

Milan Krajniak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:54

Katarína Hatráková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, v súlade s § 73 o rokovacom poriadku som bola výborom určená za spravodajkyňu k návrhu zákona, ktorý je vedený pod tlačou 833. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. V zmysle oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 868 zo 17. januára 2022 navrhujem, aby zákon, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v prvom čítaní.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.2.2022 o 16:54 hod.

PhDr.

Katarína Hatráková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video