12. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie v rozprave
7.5.2024 o 17:46 hod.
PaedDr.
Viera Kalmárová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci, a rada by som požiadala o priestor na to, aby som mohla predniesť svoj príspevok, a žiadam o to diskutujúcich, ktorí sa nachádzajú vľavo odo mňa. (Prerušenie vystúpenie predsedajúcim.)
Žiga, Peter, podpredseda NR SR
Pani ministerka, poprosím vás, nediskutujte s poslancami, lebo rušíte pani kolegyňu.
Kalmárová, Viera, poslankyňa NR SR
Dovolím si, vážení kolegovia, pokračovať v štafete športovej disciplíny, ktorú minule tak trefne nazval pán Dostál, a nazval ju hádzanie hrachu o stenu a povedal to presne v kontexte kvality legislatívneho procesu, resp. v kontexte jeho rozporu s legislatívou.
Keď sme na 9. schôdzi prerokúvali vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia, tak Progresívne Slovensko tento návrh podporilo. Podpora bola úplne logická a konštruktívna, keďže návrh zákona súvisel s tým, čo pred chvíľou povedala pani ministerka, a teda s transpozíciou Európskej smernice, ktorá má ochraňovať pracovníkov pred rizikami súvisiacimi s vystavením karcinogénom a mutagénom. Dnes je však situácia absolútne, ale naozaj absolútne iná. K tejto schôdzi boli na zdravotnícky výbor, ktorý je logicky gestorským výborom k tomu pôvodnému návrhu, predložené pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktorými sa nepriamo a najmä nesúvisiaco novelizujú ďalšie zákony, zákon o správnych poplatkoch, zákon o sociálnych službách a školský zákon.
Zopakujem, že podľa legislatívnych pravidiel jedným zákonom je možné priamo novelizovať viac zákonov len v tom prípade, ak je novelizácia týchto zákonov vzájomne obsahovo súvisiaca. A poviem to ešte naopak. Návrh zákona nemôže obsahovať novelizáciu iného zákona, ktorá obsahovo nesúvisí s návrhom zákona. A toto sa práve ale stalo.
Keby trochu na nejaký moment stratil pán predsedajúci koncentráciu a počúval by, o čom hovorím, okamžite by mi musel zobrať slovo, lebo ja budem v súvislosti so zákonom o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia hovoriť o školskom zákone. Tak to je naozaj čudné.
Veľmi zaujímavá situácia nastala na školskom výbore, kde bol prítomný aj pán štátny tajomník ministerstva školstva, ktorý, keď sme vysvetlili, v čom vidíme problém, uviedol, že vidí obsahovú súvislosť medzi počtom hodín telesnej a športovej výchovy a zákonom o ochrane a podpore a rozvoji verejného zdravia. No ja tam osobne nevidím žiadnu súvislosť medzi počtom hodín telesnej výchovy, budem to hovoriť takto krátko a ochranou zamestnancov pred účinkami karcinogénov a mutagénov. Medzi tým žiadna súvislosť neexistuje. Pán štátny tajomník možno vidí súvislosť aj medzi zdravotníckym zákonom a ospravedlňovaním neprítomnosti žiakov. Pán štátny tajomník možno vidí aj súvislosť medzi tým, že sa rozširujú právomoci ministra školstva v prípade núdzového stavu, mimoriadneho stavu a výnimočnej situácie. Z tohto výpočtu zmien školského zákona je zrejmé, že o žiadnu priamu a ani nepriamu súvislosť vôbec v tomto prípade nejde. Každý, kto sa orientuje v tej pôvodnej úprave zdravotníckeho zákona, vie, že ani nemôže ísť.
A teda ja sa chcem opýtať, čo sa také mimoriadne a akútne stalo, že to bolo potrebné teda v rezorte školstva, že to bolo potrebné riešiť týmto nesúvisiacim prílepkom, a či by nebolo vhodné predložiť samostatný zákon a gestorským výborom by bol výbor pre vzdelávanie, lebo pravdou je, že touto prílepkovou metódou nielen vzniká legislatívna džungľa, ale z odbornej diskusie bol vyšachovaný úplne vecne príslušný výbor a tým je výbor pre vzdelanie.
Druhá poznámka smeruje k tomu a to už niekto spomenul aj v predchádzajúcom príspevku, že v skutočnosti ide o návrh, ktorý je z dielne ministerstva školstva, len bol nájdený ochotný poslanec, ktorý to predložil ako vlastný pozmeňujúci návrh. A prečo to hovorím? Hovorím to preto, lebo ministra Druckera považujem za jedného z najviac kompetentných ministrov tejto vlády a jedného z mála kompetentných ministrov tejto vlády, a nechápem, prečo on sa potrebuje uchyľovať k takémuto spôsobu riešenia nejakých problémov. Toľko k metóde.
A teraz k vecným výhradám, lebo aj táto téma je dôležitá. Už aj preto, lebo v tomto parlamente bola v uplynulom volebnom období objektom, predmetom veľmi vášnivých diskusií, a nielen v parlamente, ale v celom školskom prostredí. Mohli by sme si teda detailnejšie prediskutovať jedno z predložených ustanovení, ktoré sa týka uplatňovania rozšíreného počtu hodín telesnej a športovej výchovy, a tento návrh navrhuje, aby do toho zvýšeného počtu hodín telesnej a športovej výchovy boli započítavané aj aktivity, ktoré žiaci absolvujú mimo vyučovania. To je, to je tá samotná podstata.
Je potrebné trochu sa pozrieť do histórie celého toho problému, a keď hovorím o histórii, objektívne uznávam, že s týmto problémom naozaj pán minister nemá nič spoločné. To treba povedať. Tento jeho návrh, lebo je to jeho návrh, však umocňuje ten problém, ktorý sa začal v minulom volebnom období. Vtedy bola do zákona zavedená zvýšená dotácia predmetu v základných školách týždenná, minimálna týždenná hodinová dotácia tri hodiny a v stredných školách dve hodiny a skratkovito to v priebehu tejto debaty budem označovať ako paragraf 15a, lebo v tomto paragrafe to rozšírenie počtu hodín je obsiahnuté. Poznamenávam, že išlo o nesystémový zásah do zákona, lebo minimálne počty hodín neurčujú osobitné ustanovenia v zákone, ale štátny vzdelávací program, resp. jeho súčasť, ktorým je rámcový učebný plán. To znamená, že rozsah vyučovania jednotlivých povinných predmetov nemajú opakovane, ale zbytočne redudantne riešiť osobitné ustanovenia, ale treba sa spoliehať na komplexný dokument, ktorým ten rámcový učebný plán je.
Musím sa tomu trochu venovať, lebo niektorí kolegovia v školskom výbore vyjadrili presvedčenie, že Štátny vzdelávací program je podzákonná norma, ktorý... ktorá nemá v podstate takú silu ako osobitné ustanovenie § 15a. Chcem upozorniť, že zo súčasnej právnej úpravy vyplýva pravý opak, a to, že sa kladie väčší dôraz na dodržiavanie toho, čo je v Štátnom vzdelávacom programe, než čo je v tomto osobitnom ustanovení. A skúsim to dokázať.
Prvý argument je ten, že v školskom zákone v § 7 ods. 1 sa uvádza, že školský vzdelávací program je základným dokumentom školy podľa ktorého sa uskutočňuje výchova a vzdelávanie. Potom v § 7 ods. 3 sa uvádza, že školský vzdelávací program musí byť vypracovaný v súlade so Štátnym vzdelávacím programom. V § 6 ods. 4, písm. j) sa uvádza, že súčasťou Štátneho vzdelávacieho programu je rámcový učebný plán. A v § 9 ods. 1 zákona sa uvádza, že rámcové učebné plány vymedzujú najnižší počet vyučovacích hodín buď pre vzdelávaciu oblasť, alebo pre vyučovací predmet a tieto rámcové učebné plány sú záväzné pre vypracovanie učebných plánov príslušných školských vzdelávacích programov.
Mimochodom, už aj z tohoto vyplýva, aké mätúce je, že nejaká škola má vypracovávať vlastný učebný plán raz podľa rámcového učebného plánu a raz podľa § 15a.
Druhý argument. Ak si niekto myslí, že Štátny vzdelávací program a jeho záväznosť nie je dostatočne silný, tak potom je namieste otázka, ako môžu školy stavať rozsah vyučovacích hodín iných predmetov, ktoré v zákone nemajú osobitné ustanovenia. To by nemalo logiku.
Ďalší argument. V zákone č. 597/2003 Z. z. o financovaní regionálneho školstva sa uvádza, alebo resp. obsahuje ustanovenie, podľa ktorého možno sankcionovať tých zriaďovateľov, ktorí nedodržiavajú parametre štátneho vzdelávacieho programu, to znamená aj rámcového učebného plánu. Tá sankcia je veľmi zlá a veľmi prísna, lebo sa zriaďovateľovi kráti rozpočet.
A tretí argument. Podľa § 13 ods. 17 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školskej a školskej samospráve a tak ďalej sa nedodržanie štátneho vzdelávacieho programu považuje za závažné porušenie alebo závažný nedostatok vo výchove a vzdelávaní a na základe toho možno buď odvolať riaditeľa školy zo svojej funkcie, ale dokonca aj navrhnúť školu na vyradenie zo siete. Toto sa na § 15a neviaže, áno? Tak po tomto výpočte už iste zaniknú pochybnosti o význame a právnom účinku Štátneho vzdelávacieho programu.
A teraz sa vrátim zase k histórii vzniku problému. To rozšírenie počtu hodín telesnej a športovej výchovy v minulosti bolo uskutočnené silovo a bez ohľadu na to, či na to školy majú podmienky. A teraz nemyslím len tie priestorové, materiálne, ale najmä personálne. Samozrejme, že to vyvolalo nesmierne silný odpor v školskom prostredí a v tom čase aj vo vedení ministerstva školstva. No a stalo sa to, čo podľa mňa sa stať nemalo. Minister školstva, aby ochránil školy pred negatívnymi účinkami § 15a, prišiel vtedy so svojskou interpretáciou tohto ustanovenia a, samozrejme, bolo len otázkou času, kedy sa stane neudržateľným jeho metodické usmernenie. Samozrejme, Generálna prokuratúra podala protest a upozornila na nesúlad medzi § 15a a usmernením, ktoré vydalo teda vtedajšie ministerstvo.
Podľa tohto pozmeňujúceho návrhu, o ktorom dnes hovorím, by sa do fondu hodín telesnej a športovej výchovy, aby sa vykázali teda tie tri hodiny v základných školách a tie dve hodiny v stredných školách, majú započítavať aj také telovýchovné aktivity, ktoré sú v podstate nie obligatórne, sú dobrovoľné, sú fakultatívne. Dnes ani nevieme z tohto ustanovenia, ako by ten spôsob započítavania vyzeral, lebo je tam odvolávka, že rozsah a spôsob ich započítavania podľa návrhu určia rámcové učebné plány. A ja sa teda pýtam, načo je teda ten § 15a, keď sa zase vraciame aj v tomto návrhu k rámcovým učebným plánom. Čo je ale dôležitejšie? Čo sme týmto návrhom zákona priznali?
Po prvé priznali sme to, že v riadnom vyučovacom procese sa rozšírený počet hodín telesnej a športovej výchovy nedá uskutočniť všade, lebo mnohé školy podmienky nemajú. Nakoniec aj toto odôvodnenie je napísané v tom pozmeňujúcom návrhu, že školy nemajú podmienky, preto ideme to riešiť inak. Základné posolstvo teda tohto pozmeňujúceho návrhu je takéto – vieme, že na to nemáte podmienky, ale aj tak sa budeme tváriť, že to robíte. Takto to je. A čo týmto návrhom spôsobíme? Riaditeľom škôl a učiteľom hodíme na krk ďalšiu administratívnu povinnosť, prepočítavať rôzne mimoškolské aktivity na hodinové dotácie pre telesnú a športovú výchovu, pričom každá trieda ich nebude absolvovať rovnako. Dokonca ich nebudú rovnako absolvovať ani všetci žiaci tej istej triedy. Nie každé dieťa chodí do školského klubu detí, nie každé dieťa chodí alebo sa zúčastní lyžiarskeho výcvikového kurzu a tak ďalej. Viete, keby som to mala pritiahnuť za vlasy, tak vytvárame taký precedens, ktorý môže viesť k tomu, že každá mimoškolská a dobrovoľná aktivita podľa svojho charakteru bude môcť nahrávať... nahrádzať povinnú dotáciu akéhokoľvek predmetu. Napríklad týždenný pobyt v Londýne môže znamenať škrt v jednej hodine konverzácie do týždňa v anglickom jazyku.
A teda otázka znie, čo by sme mali urobiť. Po mne vystúpi podľa všetkého pán poslanec Horecký. A ja beriem za svoj, vnútorne sa stotožňujem teda s jeho návrhom, ktorý odznie, lebo ide o jedno z dobrých riešení, a tým dobrým návrhom je zrušenie § 15a.
Ako som spomínala, existuje účinný komplexný systém, podľa ktorého sú školy povinné stavať svoje učebné plány. Úlohou štátu je v tomto momente vytvárať podmienky pre rozvoj fyzických aktivít vo všetkých školách.
Po druhé si myslím, že ministerstvo školstva si veľmi zle interpretuje výhrady prokuratúry, ktoré namieta voči nesúladu medzi tým komickým usmernením ministerstva školstva a samotným obsahom charakteru 15a. Veď predsa ministerstvo nemusí vytvárať fikciu naplnenia zvýšeného počtu hodín telesnej a športovej výchovy, tak ako to robí týmto pozmeňujúcim návrhom, ale môže nevykonateľný § 15a zrušiť a s týmto riešením predsa nemôže mať prokuratúra absolútne žiadny problém. Takto to vidím. Bude to znamenať toľko, že školy, ktoré majú podmienky pre vyučovanie troch hodín a už teraz to robia, tak to budú robiť aj tak naďalej. A tie školy, ktoré tie podmienky nemajú, ostanú pri dvoch hodinách, resp. môžu využiť, ak budú chcieť, kombináciu rôznych foriem pri... aktivít, pričom tie aktivity budú mať obligatórny charakter, a nie nejaká mimoškolská nepovinná aktivita.
A napokon tretí argument. Komplexne môže ministerstvo túto problematiku upraviť v rámci kurikulárnej reformy.
Napokon chcem povedať, že Progresívne Slovensko nemôže podporiť tento návrh zákona, hoci zaňho pôvodne hlasovalo, nielen pre tento chybný proces, aj preň, ale nielen preň, ale aj v prípade prílepku ku školskému zákonu, aj pre chybný obsah.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Rozpracované
Vystúpenia
17:34
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:34
Zdenko SvobodaPán poslanec, uviedli ste, že tento návrh vznikol v Bratislave na ministerstve niekde od zeleného stola, len chcem pripomenúť, že táto problematika bola konzultovaná priamo so ZMOS-om aj s pánom Bôžikom, takže toto nie je pravda. Nemáte správnu informáciu. Zo ZMOS-om došlo ku konsenzu a našlo sa aj riešenie, možnože nie tak na 100 %, ale komplexne, ale čiastkovo táto problematika bola, bola odkonzultovaná a ZMOS s tým...
Pán poslanec, uviedli ste, že tento návrh vznikol v Bratislave na ministerstve niekde od zeleného stola, len chcem pripomenúť, že táto problematika bola konzultovaná priamo so ZMOS-om aj s pánom Bôžikom, takže toto nie je pravda. Nemáte správnu informáciu. Zo ZMOS-om došlo ku konsenzu a našlo sa aj riešenie, možnože nie tak na 100 %, ale komplexne, ale čiastkovo táto problematika bola, bola odkonzultovaná a ZMOS s tým súhlasil.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
7.5.2024 o 17:34 hod.
Mgr. MBA
Zdenko Svoboda
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo.
Pán poslanec, uviedli ste, že tento návrh vznikol v Bratislave na ministerstve niekde od zeleného stola, len chcem pripomenúť, že táto problematika bola konzultovaná priamo so ZMOS-om aj s pánom Bôžikom, takže toto nie je pravda. Nemáte správnu informáciu. Zo ZMOS-om došlo ku konsenzu a našlo sa aj riešenie, možnože nie tak na 100 %, ale komplexne, ale čiastkovo táto problematika bola, bola odkonzultovaná a ZMOS s tým súhlasil.
Ďakujem.
Rozpracované
17:36
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:36
Alojz HlinaJa keď počujem Orava, tak mi stisne srdce, tak musím, sa ospravedlňujem. (Povedané so smiechom.) A naozaj však on... údajne to je aj z maďarčiny, že to je, že sirota, my sme boli vždycky taký región tak zabudnutý a Bohom zabudnutý, ale prežili sme to, veľa sme toho prežili, len že dokedy ešte. A naozaj, že keby sme to tak nejak parametricky nastavovali, že ako aj kolega sa snažil povedať, že ako sa tam tie deti rodia, ako...
Ja keď počujem Orava, tak mi stisne srdce, tak musím, sa ospravedlňujem. (Povedané so smiechom.) A naozaj však on... údajne to je aj z maďarčiny, že to je, že sirota, my sme boli vždycky taký región tak zabudnutý a Bohom zabudnutý, ale prežili sme to, veľa sme toho prežili, len že dokedy ešte. A naozaj, že keby sme to tak nejak parametricky nastavovali, že ako aj kolega sa snažil povedať, že ako sa tam tie deti rodia, ako chcú chodiť do školy, lebo to neni len toto, čo riešime.
Ja som sa minule rozprával, že z toho námestovského gymnázia pomaly tie deti trčia z okien. Hej, proste je tam strašne veľa detí, ktoré chcú chodiť do gymnázia, len to gymnázium nenafúknete a peniaze na nové nie sú, hej. Už nám pomaly tam padnú aj mosty, takže je to tak trošku nefér a neviem, kto to teda robil a ako to robil a čo všetko zohľadňoval alebo nezohľadňoval, či sa spoliehal na klimatickú krízu, alebo s ňou ešte nerátal, lebo na tej Orave ešte sem-tam napadne aj sneh, a ja keď si predstavím, že z toho Mútneho sa treba dostať do Trstenej, to je kus cesty. Hej, to, a keď napadne ten sneh, tak to začína byť možno až neriešacia situácia, takže naozaj že trošku také oko pozornejšie by to zaslúžilo, tá Orava, po tom všetkom, čo si užila a zažila. A tí Oraváci, nie sú len dobrí na stavbu, hej, Oraváci chcú tiež, by som povedal, že slušne žiť, mať to, čo majú aj iné regióny na Slovensku.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
7.5.2024 o 17:36 hod.
Alojz Hlina
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne.
Ja keď počujem Orava, tak mi stisne srdce, tak musím, sa ospravedlňujem. (Povedané so smiechom.) A naozaj však on... údajne to je aj z maďarčiny, že to je, že sirota, my sme boli vždycky taký región tak zabudnutý a Bohom zabudnutý, ale prežili sme to, veľa sme toho prežili, len že dokedy ešte. A naozaj, že keby sme to tak nejak parametricky nastavovali, že ako aj kolega sa snažil povedať, že ako sa tam tie deti rodia, ako chcú chodiť do školy, lebo to neni len toto, čo riešime.
Ja som sa minule rozprával, že z toho námestovského gymnázia pomaly tie deti trčia z okien. Hej, proste je tam strašne veľa detí, ktoré chcú chodiť do gymnázia, len to gymnázium nenafúknete a peniaze na nové nie sú, hej. Už nám pomaly tam padnú aj mosty, takže je to tak trošku nefér a neviem, kto to teda robil a ako to robil a čo všetko zohľadňoval alebo nezohľadňoval, či sa spoliehal na klimatickú krízu, alebo s ňou ešte nerátal, lebo na tej Orave ešte sem-tam napadne aj sneh, a ja keď si predstavím, že z toho Mútneho sa treba dostať do Trstenej, to je kus cesty. Hej, to, a keď napadne ten sneh, tak to začína byť možno až neriešacia situácia, takže naozaj že trošku také oko pozornejšie by to zaslúžilo, tá Orava, po tom všetkom, čo si užila a zažila. A tí Oraváci, nie sú len dobrí na stavbu, hej, Oraváci chcú tiež, by som povedal, že slušne žiť, mať to, čo majú aj iné regióny na Slovensku.
Ďakujem.
Rozpracované
17:36
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:36
Igor JanckulíkĎakujem za faktické poznámky. Pán Szalay, no, pani Nosková, určite sama neslúži, komunikujem s ňou, hovorila mi aj tie mená tých lekárov, škoda, mohol som si zobrať taký istý papier, ako ja mám z okresu Námestovo. A, samozrejme, tí lekári, niektorí si menia tie služby tak, niekedy sa stane leto na báze dobrovoľnosti, ale myslím si, že určite by to nepadlo. Ale nepoznám až tak tú problematiku, ale mám, telefonujeme si spolu,...
Ďakujem za faktické poznámky. Pán Szalay, no, pani Nosková, určite sama neslúži, komunikujem s ňou, hovorila mi aj tie mená tých lekárov, škoda, mohol som si zobrať taký istý papier, ako ja mám z okresu Námestovo. A, samozrejme, tí lekári, niektorí si menia tie služby tak, niekedy sa stane leto na báze dobrovoľnosti, ale myslím si, že určite by to nepadlo. Ale nepoznám až tak tú problematiku, ale mám, telefonujeme si spolu, telefonujem aj dosť často s pánom primátorom, takže riešime to.
A čo sa týka pána kolegu Svobodu, ja som aj v mojom vystúpení povedal, že ja si cením, že ZMOS chytil sa iniciatívy, lebo keď vidí, že proste je to veľký problém, a ministerstvo to tak nerieši, len ZMOS nemôže rozhodnúť napríklad o tej APS-ke v Námestove. Ja viem, že bol tam pán primátor, len pán primátor proste nemal všetky informácie, ani sa proste nás nepýtal o tie informácie, lebo viete, ja som KDH, on je SMER, on nepotrebuje odo mňa nejaké informácie. Ja som aj župný poslanec, to znamená, že ja poznám veľmi dobre tú problematiku. Ja som už niekoľkých lekárov aj pritiahol do Námestova, ktorí tam začali slúžiť. A ja viem, čo to je, keď sa dennodenne na mňa ľudia obracajú: „Prosím ťa, pomôž mi, vybav mi magnetickú rezonanciu, lebo z Námestova nemáš šancu, štyri mesiace musíš čakať, alebo na cétečko.“ To znamená, že ja to oceňujem ZMOS, ale mali tam byť aj prizvaní, napríklad, prečo tam nebola riaditeľka polikliniky Námestovo, ktorá vie presne, koľko tam tých detí príde, ako to funguje.
Ja viem, že pani Pekarčíkovej sa to moc nepáči ani pani županke, lebo je za to, aby proste niektoré detské APS-ky, ja neviem, čo za to majú, keď to poviem, aby boli zrušené. Ale prečo si vybrali Námestovo? Keby tam bola pani riaditeľka Šišková, tak tá by dala argumenty, presne to, čo som menoval, 5 546 detí je tam vyšetrených ročne. Teraz, keď máte pandémiu... (Prerušenie vystúpenia časomerom. Potlesk.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
7.5.2024 o 17:36 hod.
Bc.
Igor Janckulík
Videokanál poslanca
Ďakujem.
Ďakujem za faktické poznámky. Pán Szalay, no, pani Nosková, určite sama neslúži, komunikujem s ňou, hovorila mi aj tie mená tých lekárov, škoda, mohol som si zobrať taký istý papier, ako ja mám z okresu Námestovo. A, samozrejme, tí lekári, niektorí si menia tie služby tak, niekedy sa stane leto na báze dobrovoľnosti, ale myslím si, že určite by to nepadlo. Ale nepoznám až tak tú problematiku, ale mám, telefonujeme si spolu, telefonujem aj dosť často s pánom primátorom, takže riešime to.
A čo sa týka pána kolegu Svobodu, ja som aj v mojom vystúpení povedal, že ja si cením, že ZMOS chytil sa iniciatívy, lebo keď vidí, že proste je to veľký problém, a ministerstvo to tak nerieši, len ZMOS nemôže rozhodnúť napríklad o tej APS-ke v Námestove. Ja viem, že bol tam pán primátor, len pán primátor proste nemal všetky informácie, ani sa proste nás nepýtal o tie informácie, lebo viete, ja som KDH, on je SMER, on nepotrebuje odo mňa nejaké informácie. Ja som aj župný poslanec, to znamená, že ja poznám veľmi dobre tú problematiku. Ja som už niekoľkých lekárov aj pritiahol do Námestova, ktorí tam začali slúžiť. A ja viem, čo to je, keď sa dennodenne na mňa ľudia obracajú: „Prosím ťa, pomôž mi, vybav mi magnetickú rezonanciu, lebo z Námestova nemáš šancu, štyri mesiace musíš čakať, alebo na cétečko.“ To znamená, že ja to oceňujem ZMOS, ale mali tam byť aj prizvaní, napríklad, prečo tam nebola riaditeľka polikliniky Námestovo, ktorá vie presne, koľko tam tých detí príde, ako to funguje.
Ja viem, že pani Pekarčíkovej sa to moc nepáči ani pani županke, lebo je za to, aby proste niektoré detské APS-ky, ja neviem, čo za to majú, keď to poviem, aby boli zrušené. Ale prečo si vybrali Námestovo? Keby tam bola pani riaditeľka Šišková, tak tá by dala argumenty, presne to, čo som menoval, 5 546 detí je tam vyšetrených ročne. Teraz, keď máte pandémiu... (Prerušenie vystúpenia časomerom. Potlesk.)
Rozpracované
17:38
Vystúpenie v rozprave 17:38
Zuzana DolinkováVážené pani poslan... panie poslankyne, páni poslanci, no, bolo tu povedané strašne veľa a strašne veľa neprávd až... alebo poloprávd, možnože až zavádzania a klamstiev. Ak začnem od konca, nebudem sa venovať skrátenému legislatívnemu konaniu. Tie dôvody boli vysvetlené, predložený návrh na skrátené legislatívne konanie, nakoniec v prvom, potom aj v prvom čítaní.
Vážené pani poslan... panie poslankyne, páni poslanci, no, bolo tu povedané strašne veľa a strašne veľa neprávd až... alebo poloprávd, možnože až zavádzania a klamstiev. Ak začnem od konca, nebudem sa venovať skrátenému legislatívnemu konaniu. Tie dôvody boli vysvetlené, predložený návrh na skrátené legislatívne konanie, nakoniec v prvom, potom aj v prvom čítaní.
Začnem od toho konca a možno teda o tej ambulantnej pohotovostnej služby, a budem reagovať pána, priamo na pána poslanca Jackuliaka. No, nestačí mať, pán poslanec, jedenásť podpisov lekárov, tobôž nie 11 podpisov lekárov, ktorí neslúžia v jednom alebo neslúžili doteraz v tom jednom pevnom bode ambulantnej pohotovostnej služby. Dovolím si vás, možnože aj upraviť aj v tom, že tie rokovania so ZMOS-om boli prvé kolo vyvolané práve zo strany ministerstva zdravotníctva, pretože my sa snažíme robiť rozhodnutia tak, že najskôr si to odborne vysvetlíme za zatvorenými dverami. Chceme, aby ZMOS a takisto aj Únia miest a obcí Slovenska, ale aj samosprávne kraje boli naším partnerom, a preto, ja som pána predsedu Združenia miest a obcí Slovenska pozvala na prvé rokovanie, bolo to asi pred mesiacom a pol, a vtedy prvýkrát sa oboznámil s problematikou ambulantnej pohotovostnej služby, a včera 14 primátori a primátorky miest, kde bude zrušený pevný bod ambulantnej pohotovostnej služby, prvýkrát počuli tie dôvody, ako to funguje, ako to nefunguje a z akého dôvodu sme museli pristúpiť k takémuto riešeniu, a cieľom nie je to, aby sa navyšoval počet ľudí na urgentoch alebo detí na... ošetrených na urgentoch alebo prevozy na záchrannej zdravotnej službe, ako to hovoril váš kolega pán poslanec Majerský, ale cieľom je to, aby sa tie deti, tie záchranky si nevolali a aby do tých nemocníc chodiť nemuseli, ale bola zastabilizovaná denná ambulantná starostlivosť o naše deti.
A preto pred druhým stretnutím, ako ZMOS rokoval, tak oni iniciatívne prišli s názor... s návrhom, aby sme upravili ambulantné hodiny jeden deň do 18.00 hod., aby tie deti mali zabezpečený každý deň v týždni dennú ambulantnú starostlivosť vo svojej ambulancii teda do 18.00 hod. Potom tie dve hodiny, ktoré budú do 20.00 hod. nejakým spôsobom, pokiaľ nejde o život ohrozujúci stav, vydržali, a pokiaľ ide o život ohrozujúci stav alebo náhle zhoršenie zdravotného stavu, išli do najbližšej nemocnice. Rovnako tento návrh bol odkomunikovaný aj so všetkými nemocnicami, takže nie je pravda, že by nemocnice alebo riaditelia nemocníc o tom nevedeli a vychádzali sme na základe dôkladných analýz, ktoré prebiehali dlhodobo.
Ak ste spomenuli páni hlavnú odborníčku Prokopovú čo, ktorá pracuje, ako ste spomínali na ministerstve zdravotníctva od roku 2017, čo urobila a čo neurobila, no chcem vám povedať, že vďaka nej sa ešte o naše deti, moje deti, vaše deti, vaše vnúčatá má kto ešte na Slovensku o nich starať, pretože urobila a komunikuje na dennej báze so všetkými svojimi kolegami, s regiónmi, s okresmi a prinášajú systémové riešenia, ktoré sú prerokované najskôr na výbore v spoločnosti primárnej pediatrie, následne ich komunikujeme na ministerstve zdravotníctva a pripravujeme také zmeny, aby tá starostlivosť a dostupná zdravotná starostlivosť pre naše deti bola zabezpečená. Asi tento pozmeňujúci návrh bol taký okrem tej optimalizácie sietí nemocníc, ale k tej bola asi široká rozprava a myslím si, teda že bez neho sa ďalej nepohneme, preto, aby sme mohli v tejto reforme, ako bolo povedané, pokračovať, bol teda ten návrh k APS-ke bol asi taký najviac diskutovaný, takže ja by som chcela iba povedať, že, a dokonca to povedal aj pán predseda ZMOS-u včera na tlačovej konferencii, zachraňujeme, doslova zachraňujeme kolabujúci systém pediatrie na Slovensku týmto opatrením vrátane ďalších, ktoré robíme, a to je, áno, rezidentský program, ktorý sa má robiť aj v ambulanciách, meníme kompetencie pediatrov, upravujeme kompetencie a tie zmeny sú, samozrejme, systémové, nevieme to urobiť všetko za šesť mesiacov.
A už tu neni asi kolega pán poslanec Dvořák, ktorý teda povedal, že, iba jednou vetou sa vyjadrím k tej optimalizácii siete nemocníc, že môžeme urobiť všetko, môžeme ju zrušiť, môžeme si tu zmeniť, čo chceme, no prezradím mu, že optimalizáciu siete nemocníc zmeniť nemôžeme, pretože na základe nej potrebujeme čerpať peniaze z Plánu obnovy a odolnosti, je to vyše miliarda eur, ktorá má ísť do slovenského zdravotníctva, a keď predchádzajúcej vláde nevadilo rozflákať 800 mil. eur na plošné testovanie, tak nám tá jedna miliarda do slovenského zdravotníctva, do investície do slovenského zdravotníctva stojí za to.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Ďakujem veľmi... ďakujem veľmi pekne, vážený pán predsedajúci.
Vážené pani poslan... panie poslankyne, páni poslanci, no, bolo tu povedané strašne veľa a strašne veľa neprávd až... alebo poloprávd, možnože až zavádzania a klamstiev. Ak začnem od konca, nebudem sa venovať skrátenému legislatívnemu konaniu. Tie dôvody boli vysvetlené, predložený návrh na skrátené legislatívne konanie, nakoniec v prvom, potom aj v prvom čítaní.
Začnem od toho konca a možno teda o tej ambulantnej pohotovostnej služby, a budem reagovať pána, priamo na pána poslanca Jackuliaka. No, nestačí mať, pán poslanec, jedenásť podpisov lekárov, tobôž nie 11 podpisov lekárov, ktorí neslúžia v jednom alebo neslúžili doteraz v tom jednom pevnom bode ambulantnej pohotovostnej služby. Dovolím si vás, možnože aj upraviť aj v tom, že tie rokovania so ZMOS-om boli prvé kolo vyvolané práve zo strany ministerstva zdravotníctva, pretože my sa snažíme robiť rozhodnutia tak, že najskôr si to odborne vysvetlíme za zatvorenými dverami. Chceme, aby ZMOS a takisto aj Únia miest a obcí Slovenska, ale aj samosprávne kraje boli naším partnerom, a preto, ja som pána predsedu Združenia miest a obcí Slovenska pozvala na prvé rokovanie, bolo to asi pred mesiacom a pol, a vtedy prvýkrát sa oboznámil s problematikou ambulantnej pohotovostnej služby, a včera 14 primátori a primátorky miest, kde bude zrušený pevný bod ambulantnej pohotovostnej služby, prvýkrát počuli tie dôvody, ako to funguje, ako to nefunguje a z akého dôvodu sme museli pristúpiť k takémuto riešeniu, a cieľom nie je to, aby sa navyšoval počet ľudí na urgentoch alebo detí na... ošetrených na urgentoch alebo prevozy na záchrannej zdravotnej službe, ako to hovoril váš kolega pán poslanec Majerský, ale cieľom je to, aby sa tie deti, tie záchranky si nevolali a aby do tých nemocníc chodiť nemuseli, ale bola zastabilizovaná denná ambulantná starostlivosť o naše deti.
A preto pred druhým stretnutím, ako ZMOS rokoval, tak oni iniciatívne prišli s názor... s návrhom, aby sme upravili ambulantné hodiny jeden deň do 18.00 hod., aby tie deti mali zabezpečený každý deň v týždni dennú ambulantnú starostlivosť vo svojej ambulancii teda do 18.00 hod. Potom tie dve hodiny, ktoré budú do 20.00 hod. nejakým spôsobom, pokiaľ nejde o život ohrozujúci stav, vydržali, a pokiaľ ide o život ohrozujúci stav alebo náhle zhoršenie zdravotného stavu, išli do najbližšej nemocnice. Rovnako tento návrh bol odkomunikovaný aj so všetkými nemocnicami, takže nie je pravda, že by nemocnice alebo riaditelia nemocníc o tom nevedeli a vychádzali sme na základe dôkladných analýz, ktoré prebiehali dlhodobo.
Ak ste spomenuli páni hlavnú odborníčku Prokopovú čo, ktorá pracuje, ako ste spomínali na ministerstve zdravotníctva od roku 2017, čo urobila a čo neurobila, no chcem vám povedať, že vďaka nej sa ešte o naše deti, moje deti, vaše deti, vaše vnúčatá má kto ešte na Slovensku o nich starať, pretože urobila a komunikuje na dennej báze so všetkými svojimi kolegami, s regiónmi, s okresmi a prinášajú systémové riešenia, ktoré sú prerokované najskôr na výbore v spoločnosti primárnej pediatrie, následne ich komunikujeme na ministerstve zdravotníctva a pripravujeme také zmeny, aby tá starostlivosť a dostupná zdravotná starostlivosť pre naše deti bola zabezpečená. Asi tento pozmeňujúci návrh bol taký okrem tej optimalizácie sietí nemocníc, ale k tej bola asi široká rozprava a myslím si, teda že bez neho sa ďalej nepohneme, preto, aby sme mohli v tejto reforme, ako bolo povedané, pokračovať, bol teda ten návrh k APS-ke bol asi taký najviac diskutovaný, takže ja by som chcela iba povedať, že, a dokonca to povedal aj pán predseda ZMOS-u včera na tlačovej konferencii, zachraňujeme, doslova zachraňujeme kolabujúci systém pediatrie na Slovensku týmto opatrením vrátane ďalších, ktoré robíme, a to je, áno, rezidentský program, ktorý sa má robiť aj v ambulanciách, meníme kompetencie pediatrov, upravujeme kompetencie a tie zmeny sú, samozrejme, systémové, nevieme to urobiť všetko za šesť mesiacov.
A už tu neni asi kolega pán poslanec Dvořák, ktorý teda povedal, že, iba jednou vetou sa vyjadrím k tej optimalizácii siete nemocníc, že môžeme urobiť všetko, môžeme ju zrušiť, môžeme si tu zmeniť, čo chceme, no prezradím mu, že optimalizáciu siete nemocníc zmeniť nemôžeme, pretože na základe nej potrebujeme čerpať peniaze z Plánu obnovy a odolnosti, je to vyše miliarda eur, ktorá má ísť do slovenského zdravotníctva, a keď predchádzajúcej vláde nevadilo rozflákať 800 mil. eur na plošné testovanie, tak nám tá jedna miliarda do slovenského zdravotníctva, do investície do slovenského zdravotníctva stojí za to.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Rozpracované
17:43
Vystúpenie v rozprave 17:43
Zuzana DolinkováVážený pán predsedajúci, vážení páni poslanci, vážené panie poslankyne, Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky predkladá na rokovanie vlády návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2004 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ako iniciatívny materiál.
Cieľom návrhu zákona je transponovať ustanovenia smernice...
Vážený pán predsedajúci, vážení páni poslanci, vážené panie poslankyne, Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky predkladá na rokovanie vlády návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2004 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ako iniciatívny materiál.
Cieľom návrhu zákona je transponovať ustanovenia smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ 2022/431 z 9. marca 2022, ktorou sa mení smernica č. 2004/37/ES o ochrane pracovníkov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou karcinogénom alebo mutagénom pri práci do slovenského právneho poriadku. Účelom návrhu zákona je zlepšiť ochranu zdravia zamestnancov pri práci tým, že sa v súlade s predmetnou smernicou doplnia do zákona č. 355/2007 Z. z. ustanovenia súvisiace s ochranou zdravia zamestnancov exponovaných pri práci reprodukčne toxickým faktorom, ktoré môžu mať vážne a nezvratné účinky na zdravie zamestnancov.
Vážený pán podpredseda Národnej rady, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľujem si vás požiadať o prerokovanie predloženého návrhu zákona a o jeho podporu.
Ďakujem.
Ďakujem veľmi pekne.
Vážený pán predsedajúci, vážení páni poslanci, vážené panie poslankyne, Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky predkladá na rokovanie vlády návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2004 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ako iniciatívny materiál.
Cieľom návrhu zákona je transponovať ustanovenia smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ 2022/431 z 9. marca 2022, ktorou sa mení smernica č. 2004/37/ES o ochrane pracovníkov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou karcinogénom alebo mutagénom pri práci do slovenského právneho poriadku. Účelom návrhu zákona je zlepšiť ochranu zdravia zamestnancov pri práci tým, že sa v súlade s predmetnou smernicou doplnia do zákona č. 355/2007 Z. z. ustanovenia súvisiace s ochranou zdravia zamestnancov exponovaných pri práci reprodukčne toxickým faktorom, ktoré môžu mať vážne a nezvratné účinky na zdravie zamestnancov.
Vážený pán podpredseda Národnej rady, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľujem si vás požiadať o prerokovanie predloženého návrhu zákona a o jeho podporu.
Ďakujem.
Rozpracované
17:44
Vystúpenie v rozprave 17:44
Adam LučanskýNávrh zákona...
Návrh zákona prerokovali určené výbory, ústavnoprávny výbor a výbor pre zdravotníctvo. Výbory vyslovili súhlas s návrhom zákona a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi návrhmi, ktoré sú uvedené v IV. časti spoločnej správy.
Gestorský výbor nedostal žiadne stanoviská poslancov, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona (tlač 123) vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanovisku gestorského výboru odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa obsahuje 15 pozmeňujúcich návrhov. Gestorský výbor odporučil hlasovať o bodoch 1 až 15 spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť. Spoločná správa výborov bola schválená uznesením č. 39 zo 16. apríla 2024, kde ma výbor poveril za spoločného spravodajcu k predloženému návrhu zákona a Petra Slyška za náhradníka k predmetnému návrhu zákona v prípade neúčasti spravodajcu.
Pán predsedajúci, skončil som, môžete otvoriť rozpravu.
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, vážená pani ministerka, ako spoločný spravodajca výboru predkladám spoločnú správu o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 123) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky.
Návrh zákona prerokovali určené výbory, ústavnoprávny výbor a výbor pre zdravotníctvo. Výbory vyslovili súhlas s návrhom zákona a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi návrhmi, ktoré sú uvedené v IV. časti spoločnej správy.
Gestorský výbor nedostal žiadne stanoviská poslancov, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona (tlač 123) vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanovisku gestorského výboru odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa obsahuje 15 pozmeňujúcich návrhov. Gestorský výbor odporučil hlasovať o bodoch 1 až 15 spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť. Spoločná správa výborov bola schválená uznesením č. 39 zo 16. apríla 2024, kde ma výbor poveril za spoločného spravodajcu k predloženému návrhu zákona a Petra Slyška za náhradníka k predmetnému návrhu zákona v prípade neúčasti spravodajcu.
Pán predsedajúci, skončil som, môžete otvoriť rozpravu.
Rozpracované
17:46
Vystúpenie v rozprave 17:46
Viera KalmárováŽiga, Peter, podpredseda NR SR
Pani ministerka, poprosím vás, nediskutujte s poslancami, lebo rušíte pani kolegyňu.
Kalmárová, Viera, poslankyňa NR SR
Žiga, Peter, podpredseda NR SR
Pani ministerka, poprosím vás, nediskutujte s poslancami, lebo rušíte pani kolegyňu.
Kalmárová, Viera, poslankyňa NR SR
Dovolím si, vážení kolegovia, pokračovať v štafete športovej disciplíny, ktorú minule tak trefne nazval pán Dostál, a nazval ju hádzanie hrachu o stenu a povedal to presne v kontexte kvality legislatívneho procesu, resp. v kontexte jeho rozporu s legislatívou.
Keď sme na 9. schôdzi prerokúvali vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia, tak Progresívne Slovensko tento návrh podporilo. Podpora bola úplne logická a konštruktívna, keďže návrh zákona súvisel s tým, čo pred chvíľou povedala pani ministerka, a teda s transpozíciou Európskej smernice, ktorá má ochraňovať pracovníkov pred rizikami súvisiacimi s vystavením karcinogénom a mutagénom. Dnes je však situácia absolútne, ale naozaj absolútne iná. K tejto schôdzi boli na zdravotnícky výbor, ktorý je logicky gestorským výborom k tomu pôvodnému návrhu, predložené pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktorými sa nepriamo a najmä nesúvisiaco novelizujú ďalšie zákony, zákon o správnych poplatkoch, zákon o sociálnych službách a školský zákon.
Zopakujem, že podľa legislatívnych pravidiel jedným zákonom je možné priamo novelizovať viac zákonov len v tom prípade, ak je novelizácia týchto zákonov vzájomne obsahovo súvisiaca. A poviem to ešte naopak. Návrh zákona nemôže obsahovať novelizáciu iného zákona, ktorá obsahovo nesúvisí s návrhom zákona. A toto sa práve ale stalo.
Keby trochu na nejaký moment stratil pán predsedajúci koncentráciu a počúval by, o čom hovorím, okamžite by mi musel zobrať slovo, lebo ja budem v súvislosti so zákonom o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia hovoriť o školskom zákone. Tak to je naozaj čudné.
Veľmi zaujímavá situácia nastala na školskom výbore, kde bol prítomný aj pán štátny tajomník ministerstva školstva, ktorý, keď sme vysvetlili, v čom vidíme problém, uviedol, že vidí obsahovú súvislosť medzi počtom hodín telesnej a športovej výchovy a zákonom o ochrane a podpore a rozvoji verejného zdravia. No ja tam osobne nevidím žiadnu súvislosť medzi počtom hodín telesnej výchovy, budem to hovoriť takto krátko a ochranou zamestnancov pred účinkami karcinogénov a mutagénov. Medzi tým žiadna súvislosť neexistuje. Pán štátny tajomník možno vidí súvislosť aj medzi zdravotníckym zákonom a ospravedlňovaním neprítomnosti žiakov. Pán štátny tajomník možno vidí aj súvislosť medzi tým, že sa rozširujú právomoci ministra školstva v prípade núdzového stavu, mimoriadneho stavu a výnimočnej situácie. Z tohto výpočtu zmien školského zákona je zrejmé, že o žiadnu priamu a ani nepriamu súvislosť vôbec v tomto prípade nejde. Každý, kto sa orientuje v tej pôvodnej úprave zdravotníckeho zákona, vie, že ani nemôže ísť.
A teda ja sa chcem opýtať, čo sa také mimoriadne a akútne stalo, že to bolo potrebné teda v rezorte školstva, že to bolo potrebné riešiť týmto nesúvisiacim prílepkom, a či by nebolo vhodné predložiť samostatný zákon a gestorským výborom by bol výbor pre vzdelávanie, lebo pravdou je, že touto prílepkovou metódou nielen vzniká legislatívna džungľa, ale z odbornej diskusie bol vyšachovaný úplne vecne príslušný výbor a tým je výbor pre vzdelanie.
Druhá poznámka smeruje k tomu a to už niekto spomenul aj v predchádzajúcom príspevku, že v skutočnosti ide o návrh, ktorý je z dielne ministerstva školstva, len bol nájdený ochotný poslanec, ktorý to predložil ako vlastný pozmeňujúci návrh. A prečo to hovorím? Hovorím to preto, lebo ministra Druckera považujem za jedného z najviac kompetentných ministrov tejto vlády a jedného z mála kompetentných ministrov tejto vlády, a nechápem, prečo on sa potrebuje uchyľovať k takémuto spôsobu riešenia nejakých problémov. Toľko k metóde.
A teraz k vecným výhradám, lebo aj táto téma je dôležitá. Už aj preto, lebo v tomto parlamente bola v uplynulom volebnom období objektom, predmetom veľmi vášnivých diskusií, a nielen v parlamente, ale v celom školskom prostredí. Mohli by sme si teda detailnejšie prediskutovať jedno z predložených ustanovení, ktoré sa týka uplatňovania rozšíreného počtu hodín telesnej a športovej výchovy, a tento návrh navrhuje, aby do toho zvýšeného počtu hodín telesnej a športovej výchovy boli započítavané aj aktivity, ktoré žiaci absolvujú mimo vyučovania. To je, to je tá samotná podstata.
Je potrebné trochu sa pozrieť do histórie celého toho problému, a keď hovorím o histórii, objektívne uznávam, že s týmto problémom naozaj pán minister nemá nič spoločné. To treba povedať. Tento jeho návrh, lebo je to jeho návrh, však umocňuje ten problém, ktorý sa začal v minulom volebnom období. Vtedy bola do zákona zavedená zvýšená dotácia predmetu v základných školách týždenná, minimálna týždenná hodinová dotácia tri hodiny a v stredných školách dve hodiny a skratkovito to v priebehu tejto debaty budem označovať ako paragraf 15a, lebo v tomto paragrafe to rozšírenie počtu hodín je obsiahnuté. Poznamenávam, že išlo o nesystémový zásah do zákona, lebo minimálne počty hodín neurčujú osobitné ustanovenia v zákone, ale štátny vzdelávací program, resp. jeho súčasť, ktorým je rámcový učebný plán. To znamená, že rozsah vyučovania jednotlivých povinných predmetov nemajú opakovane, ale zbytočne redudantne riešiť osobitné ustanovenia, ale treba sa spoliehať na komplexný dokument, ktorým ten rámcový učebný plán je.
Musím sa tomu trochu venovať, lebo niektorí kolegovia v školskom výbore vyjadrili presvedčenie, že Štátny vzdelávací program je podzákonná norma, ktorý... ktorá nemá v podstate takú silu ako osobitné ustanovenie § 15a. Chcem upozorniť, že zo súčasnej právnej úpravy vyplýva pravý opak, a to, že sa kladie väčší dôraz na dodržiavanie toho, čo je v Štátnom vzdelávacom programe, než čo je v tomto osobitnom ustanovení. A skúsim to dokázať.
Prvý argument je ten, že v školskom zákone v § 7 ods. 1 sa uvádza, že školský vzdelávací program je základným dokumentom školy podľa ktorého sa uskutočňuje výchova a vzdelávanie. Potom v § 7 ods. 3 sa uvádza, že školský vzdelávací program musí byť vypracovaný v súlade so Štátnym vzdelávacím programom. V § 6 ods. 4, písm. j) sa uvádza, že súčasťou Štátneho vzdelávacieho programu je rámcový učebný plán. A v § 9 ods. 1 zákona sa uvádza, že rámcové učebné plány vymedzujú najnižší počet vyučovacích hodín buď pre vzdelávaciu oblasť, alebo pre vyučovací predmet a tieto rámcové učebné plány sú záväzné pre vypracovanie učebných plánov príslušných školských vzdelávacích programov.
Mimochodom, už aj z tohoto vyplýva, aké mätúce je, že nejaká škola má vypracovávať vlastný učebný plán raz podľa rámcového učebného plánu a raz podľa § 15a.
Druhý argument. Ak si niekto myslí, že Štátny vzdelávací program a jeho záväznosť nie je dostatočne silný, tak potom je namieste otázka, ako môžu školy stavať rozsah vyučovacích hodín iných predmetov, ktoré v zákone nemajú osobitné ustanovenia. To by nemalo logiku.
Ďalší argument. V zákone č. 597/2003 Z. z. o financovaní regionálneho školstva sa uvádza, alebo resp. obsahuje ustanovenie, podľa ktorého možno sankcionovať tých zriaďovateľov, ktorí nedodržiavajú parametre štátneho vzdelávacieho programu, to znamená aj rámcového učebného plánu. Tá sankcia je veľmi zlá a veľmi prísna, lebo sa zriaďovateľovi kráti rozpočet.
A tretí argument. Podľa § 13 ods. 17 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školskej a školskej samospráve a tak ďalej sa nedodržanie štátneho vzdelávacieho programu považuje za závažné porušenie alebo závažný nedostatok vo výchove a vzdelávaní a na základe toho možno buď odvolať riaditeľa školy zo svojej funkcie, ale dokonca aj navrhnúť školu na vyradenie zo siete. Toto sa na § 15a neviaže, áno? Tak po tomto výpočte už iste zaniknú pochybnosti o význame a právnom účinku Štátneho vzdelávacieho programu.
A teraz sa vrátim zase k histórii vzniku problému. To rozšírenie počtu hodín telesnej a športovej výchovy v minulosti bolo uskutočnené silovo a bez ohľadu na to, či na to školy majú podmienky. A teraz nemyslím len tie priestorové, materiálne, ale najmä personálne. Samozrejme, že to vyvolalo nesmierne silný odpor v školskom prostredí a v tom čase aj vo vedení ministerstva školstva. No a stalo sa to, čo podľa mňa sa stať nemalo. Minister školstva, aby ochránil školy pred negatívnymi účinkami § 15a, prišiel vtedy so svojskou interpretáciou tohto ustanovenia a, samozrejme, bolo len otázkou času, kedy sa stane neudržateľným jeho metodické usmernenie. Samozrejme, Generálna prokuratúra podala protest a upozornila na nesúlad medzi § 15a a usmernením, ktoré vydalo teda vtedajšie ministerstvo.
Podľa tohto pozmeňujúceho návrhu, o ktorom dnes hovorím, by sa do fondu hodín telesnej a športovej výchovy, aby sa vykázali teda tie tri hodiny v základných školách a tie dve hodiny v stredných školách, majú započítavať aj také telovýchovné aktivity, ktoré sú v podstate nie obligatórne, sú dobrovoľné, sú fakultatívne. Dnes ani nevieme z tohto ustanovenia, ako by ten spôsob započítavania vyzeral, lebo je tam odvolávka, že rozsah a spôsob ich započítavania podľa návrhu určia rámcové učebné plány. A ja sa teda pýtam, načo je teda ten § 15a, keď sa zase vraciame aj v tomto návrhu k rámcovým učebným plánom. Čo je ale dôležitejšie? Čo sme týmto návrhom zákona priznali?
Po prvé priznali sme to, že v riadnom vyučovacom procese sa rozšírený počet hodín telesnej a športovej výchovy nedá uskutočniť všade, lebo mnohé školy podmienky nemajú. Nakoniec aj toto odôvodnenie je napísané v tom pozmeňujúcom návrhu, že školy nemajú podmienky, preto ideme to riešiť inak. Základné posolstvo teda tohto pozmeňujúceho návrhu je takéto – vieme, že na to nemáte podmienky, ale aj tak sa budeme tváriť, že to robíte. Takto to je. A čo týmto návrhom spôsobíme? Riaditeľom škôl a učiteľom hodíme na krk ďalšiu administratívnu povinnosť, prepočítavať rôzne mimoškolské aktivity na hodinové dotácie pre telesnú a športovú výchovu, pričom každá trieda ich nebude absolvovať rovnako. Dokonca ich nebudú rovnako absolvovať ani všetci žiaci tej istej triedy. Nie každé dieťa chodí do školského klubu detí, nie každé dieťa chodí alebo sa zúčastní lyžiarskeho výcvikového kurzu a tak ďalej. Viete, keby som to mala pritiahnuť za vlasy, tak vytvárame taký precedens, ktorý môže viesť k tomu, že každá mimoškolská a dobrovoľná aktivita podľa svojho charakteru bude môcť nahrávať... nahrádzať povinnú dotáciu akéhokoľvek predmetu. Napríklad týždenný pobyt v Londýne môže znamenať škrt v jednej hodine konverzácie do týždňa v anglickom jazyku.
A teda otázka znie, čo by sme mali urobiť. Po mne vystúpi podľa všetkého pán poslanec Horecký. A ja beriem za svoj, vnútorne sa stotožňujem teda s jeho návrhom, ktorý odznie, lebo ide o jedno z dobrých riešení, a tým dobrým návrhom je zrušenie § 15a.
Ako som spomínala, existuje účinný komplexný systém, podľa ktorého sú školy povinné stavať svoje učebné plány. Úlohou štátu je v tomto momente vytvárať podmienky pre rozvoj fyzických aktivít vo všetkých školách.
Po druhé si myslím, že ministerstvo školstva si veľmi zle interpretuje výhrady prokuratúry, ktoré namieta voči nesúladu medzi tým komickým usmernením ministerstva školstva a samotným obsahom charakteru 15a. Veď predsa ministerstvo nemusí vytvárať fikciu naplnenia zvýšeného počtu hodín telesnej a športovej výchovy, tak ako to robí týmto pozmeňujúcim návrhom, ale môže nevykonateľný § 15a zrušiť a s týmto riešením predsa nemôže mať prokuratúra absolútne žiadny problém. Takto to vidím. Bude to znamenať toľko, že školy, ktoré majú podmienky pre vyučovanie troch hodín a už teraz to robia, tak to budú robiť aj tak naďalej. A tie školy, ktoré tie podmienky nemajú, ostanú pri dvoch hodinách, resp. môžu využiť, ak budú chcieť, kombináciu rôznych foriem pri... aktivít, pričom tie aktivity budú mať obligatórny charakter, a nie nejaká mimoškolská nepovinná aktivita.
A napokon tretí argument. Komplexne môže ministerstvo túto problematiku upraviť v rámci kurikulárnej reformy.
Napokon chcem povedať, že Progresívne Slovensko nemôže podporiť tento návrh zákona, hoci zaňho pôvodne hlasovalo, nielen pre tento chybný proces, aj preň, ale nielen preň, ale aj v prípade prílepku ku školskému zákonu, aj pre chybný obsah.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Vystúpenie v rozprave
7.5.2024 o 17:46 hod.
PaedDr.
Viera Kalmárová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci, a rada by som požiadala o priestor na to, aby som mohla predniesť svoj príspevok, a žiadam o to diskutujúcich, ktorí sa nachádzajú vľavo odo mňa. (Prerušenie vystúpenie predsedajúcim.)
Žiga, Peter, podpredseda NR SR
Pani ministerka, poprosím vás, nediskutujte s poslancami, lebo rušíte pani kolegyňu.
Kalmárová, Viera, poslankyňa NR SR
Dovolím si, vážení kolegovia, pokračovať v štafete športovej disciplíny, ktorú minule tak trefne nazval pán Dostál, a nazval ju hádzanie hrachu o stenu a povedal to presne v kontexte kvality legislatívneho procesu, resp. v kontexte jeho rozporu s legislatívou.
Keď sme na 9. schôdzi prerokúvali vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia, tak Progresívne Slovensko tento návrh podporilo. Podpora bola úplne logická a konštruktívna, keďže návrh zákona súvisel s tým, čo pred chvíľou povedala pani ministerka, a teda s transpozíciou Európskej smernice, ktorá má ochraňovať pracovníkov pred rizikami súvisiacimi s vystavením karcinogénom a mutagénom. Dnes je však situácia absolútne, ale naozaj absolútne iná. K tejto schôdzi boli na zdravotnícky výbor, ktorý je logicky gestorským výborom k tomu pôvodnému návrhu, predložené pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktorými sa nepriamo a najmä nesúvisiaco novelizujú ďalšie zákony, zákon o správnych poplatkoch, zákon o sociálnych službách a školský zákon.
Zopakujem, že podľa legislatívnych pravidiel jedným zákonom je možné priamo novelizovať viac zákonov len v tom prípade, ak je novelizácia týchto zákonov vzájomne obsahovo súvisiaca. A poviem to ešte naopak. Návrh zákona nemôže obsahovať novelizáciu iného zákona, ktorá obsahovo nesúvisí s návrhom zákona. A toto sa práve ale stalo.
Keby trochu na nejaký moment stratil pán predsedajúci koncentráciu a počúval by, o čom hovorím, okamžite by mi musel zobrať slovo, lebo ja budem v súvislosti so zákonom o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia hovoriť o školskom zákone. Tak to je naozaj čudné.
Veľmi zaujímavá situácia nastala na školskom výbore, kde bol prítomný aj pán štátny tajomník ministerstva školstva, ktorý, keď sme vysvetlili, v čom vidíme problém, uviedol, že vidí obsahovú súvislosť medzi počtom hodín telesnej a športovej výchovy a zákonom o ochrane a podpore a rozvoji verejného zdravia. No ja tam osobne nevidím žiadnu súvislosť medzi počtom hodín telesnej výchovy, budem to hovoriť takto krátko a ochranou zamestnancov pred účinkami karcinogénov a mutagénov. Medzi tým žiadna súvislosť neexistuje. Pán štátny tajomník možno vidí súvislosť aj medzi zdravotníckym zákonom a ospravedlňovaním neprítomnosti žiakov. Pán štátny tajomník možno vidí aj súvislosť medzi tým, že sa rozširujú právomoci ministra školstva v prípade núdzového stavu, mimoriadneho stavu a výnimočnej situácie. Z tohto výpočtu zmien školského zákona je zrejmé, že o žiadnu priamu a ani nepriamu súvislosť vôbec v tomto prípade nejde. Každý, kto sa orientuje v tej pôvodnej úprave zdravotníckeho zákona, vie, že ani nemôže ísť.
A teda ja sa chcem opýtať, čo sa také mimoriadne a akútne stalo, že to bolo potrebné teda v rezorte školstva, že to bolo potrebné riešiť týmto nesúvisiacim prílepkom, a či by nebolo vhodné predložiť samostatný zákon a gestorským výborom by bol výbor pre vzdelávanie, lebo pravdou je, že touto prílepkovou metódou nielen vzniká legislatívna džungľa, ale z odbornej diskusie bol vyšachovaný úplne vecne príslušný výbor a tým je výbor pre vzdelanie.
Druhá poznámka smeruje k tomu a to už niekto spomenul aj v predchádzajúcom príspevku, že v skutočnosti ide o návrh, ktorý je z dielne ministerstva školstva, len bol nájdený ochotný poslanec, ktorý to predložil ako vlastný pozmeňujúci návrh. A prečo to hovorím? Hovorím to preto, lebo ministra Druckera považujem za jedného z najviac kompetentných ministrov tejto vlády a jedného z mála kompetentných ministrov tejto vlády, a nechápem, prečo on sa potrebuje uchyľovať k takémuto spôsobu riešenia nejakých problémov. Toľko k metóde.
A teraz k vecným výhradám, lebo aj táto téma je dôležitá. Už aj preto, lebo v tomto parlamente bola v uplynulom volebnom období objektom, predmetom veľmi vášnivých diskusií, a nielen v parlamente, ale v celom školskom prostredí. Mohli by sme si teda detailnejšie prediskutovať jedno z predložených ustanovení, ktoré sa týka uplatňovania rozšíreného počtu hodín telesnej a športovej výchovy, a tento návrh navrhuje, aby do toho zvýšeného počtu hodín telesnej a športovej výchovy boli započítavané aj aktivity, ktoré žiaci absolvujú mimo vyučovania. To je, to je tá samotná podstata.
Je potrebné trochu sa pozrieť do histórie celého toho problému, a keď hovorím o histórii, objektívne uznávam, že s týmto problémom naozaj pán minister nemá nič spoločné. To treba povedať. Tento jeho návrh, lebo je to jeho návrh, však umocňuje ten problém, ktorý sa začal v minulom volebnom období. Vtedy bola do zákona zavedená zvýšená dotácia predmetu v základných školách týždenná, minimálna týždenná hodinová dotácia tri hodiny a v stredných školách dve hodiny a skratkovito to v priebehu tejto debaty budem označovať ako paragraf 15a, lebo v tomto paragrafe to rozšírenie počtu hodín je obsiahnuté. Poznamenávam, že išlo o nesystémový zásah do zákona, lebo minimálne počty hodín neurčujú osobitné ustanovenia v zákone, ale štátny vzdelávací program, resp. jeho súčasť, ktorým je rámcový učebný plán. To znamená, že rozsah vyučovania jednotlivých povinných predmetov nemajú opakovane, ale zbytočne redudantne riešiť osobitné ustanovenia, ale treba sa spoliehať na komplexný dokument, ktorým ten rámcový učebný plán je.
Musím sa tomu trochu venovať, lebo niektorí kolegovia v školskom výbore vyjadrili presvedčenie, že Štátny vzdelávací program je podzákonná norma, ktorý... ktorá nemá v podstate takú silu ako osobitné ustanovenie § 15a. Chcem upozorniť, že zo súčasnej právnej úpravy vyplýva pravý opak, a to, že sa kladie väčší dôraz na dodržiavanie toho, čo je v Štátnom vzdelávacom programe, než čo je v tomto osobitnom ustanovení. A skúsim to dokázať.
Prvý argument je ten, že v školskom zákone v § 7 ods. 1 sa uvádza, že školský vzdelávací program je základným dokumentom školy podľa ktorého sa uskutočňuje výchova a vzdelávanie. Potom v § 7 ods. 3 sa uvádza, že školský vzdelávací program musí byť vypracovaný v súlade so Štátnym vzdelávacím programom. V § 6 ods. 4, písm. j) sa uvádza, že súčasťou Štátneho vzdelávacieho programu je rámcový učebný plán. A v § 9 ods. 1 zákona sa uvádza, že rámcové učebné plány vymedzujú najnižší počet vyučovacích hodín buď pre vzdelávaciu oblasť, alebo pre vyučovací predmet a tieto rámcové učebné plány sú záväzné pre vypracovanie učebných plánov príslušných školských vzdelávacích programov.
Mimochodom, už aj z tohoto vyplýva, aké mätúce je, že nejaká škola má vypracovávať vlastný učebný plán raz podľa rámcového učebného plánu a raz podľa § 15a.
Druhý argument. Ak si niekto myslí, že Štátny vzdelávací program a jeho záväznosť nie je dostatočne silný, tak potom je namieste otázka, ako môžu školy stavať rozsah vyučovacích hodín iných predmetov, ktoré v zákone nemajú osobitné ustanovenia. To by nemalo logiku.
Ďalší argument. V zákone č. 597/2003 Z. z. o financovaní regionálneho školstva sa uvádza, alebo resp. obsahuje ustanovenie, podľa ktorého možno sankcionovať tých zriaďovateľov, ktorí nedodržiavajú parametre štátneho vzdelávacieho programu, to znamená aj rámcového učebného plánu. Tá sankcia je veľmi zlá a veľmi prísna, lebo sa zriaďovateľovi kráti rozpočet.
A tretí argument. Podľa § 13 ods. 17 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školskej a školskej samospráve a tak ďalej sa nedodržanie štátneho vzdelávacieho programu považuje za závažné porušenie alebo závažný nedostatok vo výchove a vzdelávaní a na základe toho možno buď odvolať riaditeľa školy zo svojej funkcie, ale dokonca aj navrhnúť školu na vyradenie zo siete. Toto sa na § 15a neviaže, áno? Tak po tomto výpočte už iste zaniknú pochybnosti o význame a právnom účinku Štátneho vzdelávacieho programu.
A teraz sa vrátim zase k histórii vzniku problému. To rozšírenie počtu hodín telesnej a športovej výchovy v minulosti bolo uskutočnené silovo a bez ohľadu na to, či na to školy majú podmienky. A teraz nemyslím len tie priestorové, materiálne, ale najmä personálne. Samozrejme, že to vyvolalo nesmierne silný odpor v školskom prostredí a v tom čase aj vo vedení ministerstva školstva. No a stalo sa to, čo podľa mňa sa stať nemalo. Minister školstva, aby ochránil školy pred negatívnymi účinkami § 15a, prišiel vtedy so svojskou interpretáciou tohto ustanovenia a, samozrejme, bolo len otázkou času, kedy sa stane neudržateľným jeho metodické usmernenie. Samozrejme, Generálna prokuratúra podala protest a upozornila na nesúlad medzi § 15a a usmernením, ktoré vydalo teda vtedajšie ministerstvo.
Podľa tohto pozmeňujúceho návrhu, o ktorom dnes hovorím, by sa do fondu hodín telesnej a športovej výchovy, aby sa vykázali teda tie tri hodiny v základných školách a tie dve hodiny v stredných školách, majú započítavať aj také telovýchovné aktivity, ktoré sú v podstate nie obligatórne, sú dobrovoľné, sú fakultatívne. Dnes ani nevieme z tohto ustanovenia, ako by ten spôsob započítavania vyzeral, lebo je tam odvolávka, že rozsah a spôsob ich započítavania podľa návrhu určia rámcové učebné plány. A ja sa teda pýtam, načo je teda ten § 15a, keď sa zase vraciame aj v tomto návrhu k rámcovým učebným plánom. Čo je ale dôležitejšie? Čo sme týmto návrhom zákona priznali?
Po prvé priznali sme to, že v riadnom vyučovacom procese sa rozšírený počet hodín telesnej a športovej výchovy nedá uskutočniť všade, lebo mnohé školy podmienky nemajú. Nakoniec aj toto odôvodnenie je napísané v tom pozmeňujúcom návrhu, že školy nemajú podmienky, preto ideme to riešiť inak. Základné posolstvo teda tohto pozmeňujúceho návrhu je takéto – vieme, že na to nemáte podmienky, ale aj tak sa budeme tváriť, že to robíte. Takto to je. A čo týmto návrhom spôsobíme? Riaditeľom škôl a učiteľom hodíme na krk ďalšiu administratívnu povinnosť, prepočítavať rôzne mimoškolské aktivity na hodinové dotácie pre telesnú a športovú výchovu, pričom každá trieda ich nebude absolvovať rovnako. Dokonca ich nebudú rovnako absolvovať ani všetci žiaci tej istej triedy. Nie každé dieťa chodí do školského klubu detí, nie každé dieťa chodí alebo sa zúčastní lyžiarskeho výcvikového kurzu a tak ďalej. Viete, keby som to mala pritiahnuť za vlasy, tak vytvárame taký precedens, ktorý môže viesť k tomu, že každá mimoškolská a dobrovoľná aktivita podľa svojho charakteru bude môcť nahrávať... nahrádzať povinnú dotáciu akéhokoľvek predmetu. Napríklad týždenný pobyt v Londýne môže znamenať škrt v jednej hodine konverzácie do týždňa v anglickom jazyku.
A teda otázka znie, čo by sme mali urobiť. Po mne vystúpi podľa všetkého pán poslanec Horecký. A ja beriem za svoj, vnútorne sa stotožňujem teda s jeho návrhom, ktorý odznie, lebo ide o jedno z dobrých riešení, a tým dobrým návrhom je zrušenie § 15a.
Ako som spomínala, existuje účinný komplexný systém, podľa ktorého sú školy povinné stavať svoje učebné plány. Úlohou štátu je v tomto momente vytvárať podmienky pre rozvoj fyzických aktivít vo všetkých školách.
Po druhé si myslím, že ministerstvo školstva si veľmi zle interpretuje výhrady prokuratúry, ktoré namieta voči nesúladu medzi tým komickým usmernením ministerstva školstva a samotným obsahom charakteru 15a. Veď predsa ministerstvo nemusí vytvárať fikciu naplnenia zvýšeného počtu hodín telesnej a športovej výchovy, tak ako to robí týmto pozmeňujúcim návrhom, ale môže nevykonateľný § 15a zrušiť a s týmto riešením predsa nemôže mať prokuratúra absolútne žiadny problém. Takto to vidím. Bude to znamenať toľko, že školy, ktoré majú podmienky pre vyučovanie troch hodín a už teraz to robia, tak to budú robiť aj tak naďalej. A tie školy, ktoré tie podmienky nemajú, ostanú pri dvoch hodinách, resp. môžu využiť, ak budú chcieť, kombináciu rôznych foriem pri... aktivít, pričom tie aktivity budú mať obligatórny charakter, a nie nejaká mimoškolská nepovinná aktivita.
A napokon tretí argument. Komplexne môže ministerstvo túto problematiku upraviť v rámci kurikulárnej reformy.
Napokon chcem povedať, že Progresívne Slovensko nemôže podporiť tento návrh zákona, hoci zaňho pôvodne hlasovalo, nielen pre tento chybný proces, aj preň, ale nielen preň, ale aj v prípade prílepku ku školskému zákonu, aj pre chybný obsah.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Rozpracované
18:05
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:05
Tina GažovičováRada by som naozaj podčiarkla slová mojej kolegyne z klubu Viery Kalmárovej, ktorá absolútne detailne vysvetlila, že aký je problém s tým prílepkom k školskému zákonu, a myslím, že je to veľmi výrečné, že keď sa aj tuto pozrieme, že kto sa hlási k zákonu, ktorý teda predkladá ministerka zdravotníctva, tak nakoniec sú tam ľudia, ktorí sa prevažne venujú školstvu. A naozaj je to škoda, že kvôli...
Rada by som naozaj podčiarkla slová mojej kolegyne z klubu Viery Kalmárovej, ktorá absolútne detailne vysvetlila, že aký je problém s tým prílepkom k školskému zákonu, a myslím, že je to veľmi výrečné, že keď sa aj tuto pozrieme, že kto sa hlási k zákonu, ktorý teda predkladá ministerka zdravotníctva, tak nakoniec sú tam ľudia, ktorí sa prevažne venujú školstvu. A naozaj je to škoda, že kvôli takémuto, ako to pekne kolegyňa nazvala, že prílepková legislatívna džungľa, že kvôli takýmto nasilu vstupom a takému znásilňovaniu toho legislatívneho procesu vlastne aj zákon, ktorý pôvodne bol dobrý, tak ho nemôžme podporiť. A ja chápem, že ako opozícia teda máme menej hlasov v tomto pléne, čiže asi vám to môže byť jedno, že my vám tie hlasy k tomuto zákonu nedodáme, ale čo je asi najhlavnejšie, je, že tá časť, ktorá sa týka telesnej výchovy, je naozaj zlá. A asi iba ľudia, ktorí sú hlboko v téme školstva a v školskom zákone mohli naplno pochopiť, ako detailne pani Kalmárová ukázala, že prečo je to zlé.
A ale každý si môže uvedomiť, že keď raz je niekde napísané, že v rozvrhu má byť nejaký počet hodín telesnej, a zrazu škola si do toho môže, nemusí, nejako začne zarátavať poobedné aktivity a lyžiarske výcviky a niektoré deti potom možno ani nebudú mať žiadnu telesnú, lebo sa povie, že veď išli na lyžiarsky, ale potom niekto ochorel, na lyžiarskom nebol, vznikne z toho absolútny chaos. Je to úplne v rozpore s nejakou... akoby myšlienkami telesnej ako takej a myslím si, že oveľa lepšie je to celé zrušiť, tak ako asi zaznel pán...(Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
7.5.2024 o 18:05 hod.
Mgr. PhD.
Tina Gažovičová
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Rada by som naozaj podčiarkla slová mojej kolegyne z klubu Viery Kalmárovej, ktorá absolútne detailne vysvetlila, že aký je problém s tým prílepkom k školskému zákonu, a myslím, že je to veľmi výrečné, že keď sa aj tuto pozrieme, že kto sa hlási k zákonu, ktorý teda predkladá ministerka zdravotníctva, tak nakoniec sú tam ľudia, ktorí sa prevažne venujú školstvu. A naozaj je to škoda, že kvôli takémuto, ako to pekne kolegyňa nazvala, že prílepková legislatívna džungľa, že kvôli takýmto nasilu vstupom a takému znásilňovaniu toho legislatívneho procesu vlastne aj zákon, ktorý pôvodne bol dobrý, tak ho nemôžme podporiť. A ja chápem, že ako opozícia teda máme menej hlasov v tomto pléne, čiže asi vám to môže byť jedno, že my vám tie hlasy k tomuto zákonu nedodáme, ale čo je asi najhlavnejšie, je, že tá časť, ktorá sa týka telesnej výchovy, je naozaj zlá. A asi iba ľudia, ktorí sú hlboko v téme školstva a v školskom zákone mohli naplno pochopiť, ako detailne pani Kalmárová ukázala, že prečo je to zlé.
A ale každý si môže uvedomiť, že keď raz je niekde napísané, že v rozvrhu má byť nejaký počet hodín telesnej, a zrazu škola si do toho môže, nemusí, nejako začne zarátavať poobedné aktivity a lyžiarske výcviky a niektoré deti potom možno ani nebudú mať žiadnu telesnú, lebo sa povie, že veď išli na lyžiarsky, ale potom niekto ochorel, na lyžiarskom nebol, vznikne z toho absolútny chaos. Je to úplne v rozpore s nejakou... akoby myšlienkami telesnej ako takej a myslím si, že oveľa lepšie je to celé zrušiť, tak ako asi zaznel pán...(Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
18:07
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:07
Ondrej DostálPokiaľ ide o tú legislatívu, myslím si, že je to úplne jasné, že je to prílepok, je to v rozpore so zákonom o rokovacom...
Pokiaľ ide o tú legislatívu, myslím si, že je to úplne jasné, že je to prílepok, je to v rozpore so zákonom o rokovacom poriadku. O tomto návrhu by sa vôbec nemalo, nemalo hlasovať. Ak, ak bude to takto schválené, opäť sa celý zákon vystavuje riziku, že ho pani prezidentka bude vetovať, lebo je to, je to teda očividné porušenie toho, čo je napísané v legislatívnych pravidlách, ktoré sú vo vzťahu k parlamentu upravené v zákone. Čiže je to aj porušenie, porušenie zákona, keďže tá zmena alebo dopĺňanie iného zákona musí mať nielen nejakú matnú súvislosť s tým zákonom, ktorý sa novelizuje, ale s tou novelizáciou, hej. A s tou novelizáciou to zjavne žiadny, žiadnu súvislosť nemá. A je to vlastne o to horšie, že ministerstvo školstva akoby sa cez tento prílepok snažilo vyriešiť problém, ktorý spôsobila predchádzajúca parlamentná väčšina, v podstate populistickým návrhom, ktorý bol v minulom volebnom období ku koncu schválený s iba nejakého takého nadšenia, že teda budeme všetci zdraví, keď budú mať deti o hodinu telocviku viac a prikážeme im to zákonom bez ohľadu na to, či majú alebo nemajú podmienky.
Čiže snaha riešiť ten problém je legitímna, ale tá forma nie je v poriadku a ani ten obsah nie je v poriadku. A miesto toho, aby sa to normálne prediskutovalo, tak zasa ideme to znásilňovať.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
7.5.2024 o 18:07 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Pani poslankyňa Kalmárová, veľmi dobré hádzanie hrachu na stenu. Oceňujem to. A ja som vás počúval, aj keď som nebol, nebol v sále prevažnú časť vášho vystúpenia, a teda musím povedať, že súhlasím, ako s tým upozornením na legislatívny deficit tohto návrhu, tak ako je predkladaný, tak s vašimi výhradami k jeho obsahu.
Pokiaľ ide o tú legislatívu, myslím si, že je to úplne jasné, že je to prílepok, je to v rozpore so zákonom o rokovacom poriadku. O tomto návrhu by sa vôbec nemalo, nemalo hlasovať. Ak, ak bude to takto schválené, opäť sa celý zákon vystavuje riziku, že ho pani prezidentka bude vetovať, lebo je to, je to teda očividné porušenie toho, čo je napísané v legislatívnych pravidlách, ktoré sú vo vzťahu k parlamentu upravené v zákone. Čiže je to aj porušenie, porušenie zákona, keďže tá zmena alebo dopĺňanie iného zákona musí mať nielen nejakú matnú súvislosť s tým zákonom, ktorý sa novelizuje, ale s tou novelizáciou, hej. A s tou novelizáciou to zjavne žiadny, žiadnu súvislosť nemá. A je to vlastne o to horšie, že ministerstvo školstva akoby sa cez tento prílepok snažilo vyriešiť problém, ktorý spôsobila predchádzajúca parlamentná väčšina, v podstate populistickým návrhom, ktorý bol v minulom volebnom období ku koncu schválený s iba nejakého takého nadšenia, že teda budeme všetci zdraví, keď budú mať deti o hodinu telocviku viac a prikážeme im to zákonom bez ohľadu na to, či majú alebo nemajú podmienky.
Čiže snaha riešiť ten problém je legitímna, ale tá forma nie je v poriadku a ani ten obsah nie je v poriadku. A miesto toho, aby sa to normálne prediskutovalo, tak zasa ideme to znásilňovať.
Rozpracované
18:09
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:09
Jozef HabánikNo, nechcem sa vyjadriť teraz k tým legislatívnotechnickým otázkam, ale trošku k tomu § 15a, ktorý nepovažujem za skutočný problém, o ktorom tu dnes diskutujeme.
Problémom je to, že Generálna prokuratúra namietla nesprávne metodické usmernenie vtedajšieho ministra školstva pána Bútoru vo vzťahu k tomuto platnému paragrafu v zákone, v školskom zákone. Dnes nejaká alternatíva...
No, nechcem sa vyjadriť teraz k tým legislatívnotechnickým otázkam, ale trošku k tomu § 15a, ktorý nepovažujem za skutočný problém, o ktorom tu dnes diskutujeme.
Problémom je to, že Generálna prokuratúra namietla nesprávne metodické usmernenie vtedajšieho ministra školstva pána Bútoru vo vzťahu k tomuto platnému paragrafu v zákone, v školskom zákone. Dnes nejaká alternatíva okamžitého vypustenia tohto § 15a zo školského zákona v strede školského roka, alebo uprostred školského roka, toto ja nepovažujem za metodicky správnu vec, preto súhlasím s postupom, ktorý je navrhnutý v tomto pozmeňovacom návrhu, aby sme to teda ošetrili a dali celú vec na poriadok, tak aby školy a školské zariadenia si jasne vedeli vysvetliť ustanovenie tohto zákona.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
7.5.2024 o 18:09 hod.
doc. Ing. PhD.
Jozef Habánik
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo, vážený pán predsedajúci.
No, nechcem sa vyjadriť teraz k tým legislatívnotechnickým otázkam, ale trošku k tomu § 15a, ktorý nepovažujem za skutočný problém, o ktorom tu dnes diskutujeme.
Problémom je to, že Generálna prokuratúra namietla nesprávne metodické usmernenie vtedajšieho ministra školstva pána Bútoru vo vzťahu k tomuto platnému paragrafu v zákone, v školskom zákone. Dnes nejaká alternatíva okamžitého vypustenia tohto § 15a zo školského zákona v strede školského roka, alebo uprostred školského roka, toto ja nepovažujem za metodicky správnu vec, preto súhlasím s postupom, ktorý je navrhnutý v tomto pozmeňovacom návrhu, aby sme to teda ošetrili a dali celú vec na poriadok, tak aby školy a školské zariadenia si jasne vedeli vysvetliť ustanovenie tohto zákona.
Ďakujem pekne.
Rozpracované