15. schôdza

11.6.2024 - 28.6.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

18.6.2024 o 10:25 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 10:13

Jozef Hajko
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, máme pred sebou vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o spotrebnej dani z tabakových výrobkov. Ja si dovolím citovať z dôvodovej správy, ,,ide o rozšírenie predmetu dane o výrobky súvisiace s tabakovými výrobkami, ktorými sú náplň do elektronickej cigarety, nikotínové vrecúško a iný nikotínový výrobok. Daň sa pokladá za jeden z najúčinnejších nástrojov kontroly spotreby výrobkov spadajúcich do negatívnych externalít, najmä u mladšej populácie. Uvádzajú sa aj dôvody prečo sa pristupuje k novej dani predaja elektronických cigariet. Medziročne vzrástol o 200% a nárast predaja nikotínových vrecúšok zodpovedá zvýšeniu 57 %, predpokladá sa tým pádom zvýšenie cien cigariet o 40 centov v roku 2026,2028 zmena sadzby v prípade bez tabakových výrobkov zodpovedá nárastu necelých 13% v roku 2026 a približne 11% v roku 2028.
A pán minister sa k tomu už dávnejšie vyjadril k tejto dani novej, keď v čase, keď to schválila vláda zdanenie o zdanení elektronických cigariet, nikotínových vrecúšok a iných výrobkov obsadzujúcich nikotín, pretože neplatia žiadnu spotrebnú daň, a to treba zmeniť a napokon očakávaný príjem z elektronických cigariet a ostatných nikotínových výrobkov je 15 miliónov eur v roku 2025 a za rok je to suma 126 miliónov eur a teda spolu aj s tabakovými výrobkami.
Takže tu máme zdôvodnenie prečo sa prečo sa pristupuje k daniam novým alebo sa zvyšujú existujúce dane a teraz teraz s načriem dôvodovej správy a pozriem sa na druhý dôvod.
Už som to spomínal, že ide o jeden s najúčinnejších nástrojov kontroly spotrebných spotreby výrobkov spadajúcich do negatívnych externalít, hej, vo všeobecnosti zvýšenie sadzieb spotrebnej dane s tabakových výrobkov je možné dosiahnúť vyššiu rovnováhu s cieľmi oblasti verejného zdravia, takže kolegovia, máme tu, pán minister, máme tu dva dve zdôvodnenia.
Prvá vec je že ideme zdaňovať, aby sme nejakým spôsobom sanovali príliv štátneho rozpočtu, na druhej strane ideme máme na starosti verejné zdravie obyvateľov, ja mám ja mám takú životnú skúsenosť, že keď niekto predkladá dva dôvody prečo koná a prečo pristupuje k nejakému konaniu, tak treba na pozore.
Takže buď nás ide o to, aby aby sme naplnilo štátny rozpočet nejakým rozpočet, alebo nám ide o to, aby sme chránili verejné zdravie obyvateľov. Je je to problém pretože pretože ak máme chrániť verejné zdravie obyvateľov tak sa na to musíme pozrieť pochopiteľne zo širšieho kontextu a nie len čakať čakať zlepšenie situácie tým, že zvýšime dane. Postihovanie spotrebných daňou spotrebnou daňou všetkých tabakových výrobkov má teda logiku ak teda uvažujeme o uvaľovaní takejto dane na základe škodlivosti pre zdravotný stav pre obyvateľov, sadzby pri už dnes zdaňovaných tabakových výrobkoch teda idú nahor výrazne o desiatky %, pričom ne je jasné aým spôsobom predkladateľ dospel práve k takýmto sadzbám. Ako zdôrazňuje komisia pre posudzovanie vplyvov, dôvodom vypracovania materiálu je aj transpozícia európskej legislatívy a v tej sú minimálne sadzby nižšie ako sadzby navrhované vládou.
Teda hovorí sa síce o pozitívnych dosahoch, teraz keď sa vrátim k tomu výberu, bude vyšší výber dane, hovorí sa síce o pozitívnych dosahoch na štátny rozpočet v nasledujúcich rokoch ale nehovorí sa o možných stratách v prípade rozvinutia pašovania či zvýšenia nákupov v iných štátov z dôvodu cenovej výhodnosti pre obyvateľov žijúcich v pohraničných oblastiach. Spomenieme si na prípad z Česka, kde v Česku výrazným spôsobom zvýšili zvýšili dane z tabakových výrobkov. Prepočty hovorili o tom, že príjmy budú vyššie ale stalo sa že narazili na strop a jednoducho tie príjmy pri zvýšených daniach neboli vyššie.
Takže mne chýba v tomto návrhu nejaký prepočet, že či hrozí nejaký nejaké riziko, že ak ak sa tieto dane zvýšia, či to nebude viesť k takej obmedzenie spotreby alebo alebo k väčšiemu množstvu cezhraničnej nákupov prípadne až k čiernemu obchodu, že nám vlastne suma sumárum tie príjmy veľmi ani nenarastú, to znamená, že ten z jedných cieľov, ktorým je teda naplnenie príjmov štátneho rozpočtu, že nebude nebude dosiahnutý.
Ďalšia vec je, že týmto opatrením sa demonizuje dosah na konsolidovanie verejných financií. Desiatky desiatky eur to je dokonca ešte menej o 15 miliónov eur ide v budúcom roku. tie ďalšie roky by to mal byť mnoho viac, ale deho demonizujúci dosah sa na konsolidovanie verejné financie, tieto milióny prispejú len malým dielom ku konsolidovaniu vyžadujúci si viac ako jednu miliardu eur, už to bolo dnes spomenuté, takže my v prípade tejto tejto uplatnenia tejto dani očakávame paralelne predloženie nejakých vážnych zásadných konsolidačných opatrení. Pretože slovenské verejné financie sú na tom dosť zlé, máme síce šancu ako nám zachovali ratingové agentúry rating a máme na to ešte šancu dovrátiť hroziaci bankrot o ktorom sa aj na pôde tejto snemovne hovorí už niekoľko mesiacov, máme šancu, ale potrebujeme jasný konsolidačný plán. Čo robiť.
My všeobecne nie sme za to, aby sa zvyšovali dane, ale ale aby sa začali uplatňovať nové dane, my sme za to, aby sa daňové daňové bremeno nezvyšovalo.
Na druhej strane môžme povedať, že ak predsa je nevyhnutná situácia, je situácia taká, že je nevyhnutné siahať po po nejakých vyšších daniach tak je tu priestor práve pri týchto daniach, ktoré hovoria o negatívnych externalitách, je tu priestor, ale opakujem, my očakávame, že vláda príde s ozaj riadnym plánom konsolidovania verejných financií. Aby som nehovoril len o tom, že očakávame čo spraví vláda, tak KDH má pochopiteľne svoje predstavy, aby som to rozdelil hneď do niekoľko oblastí.
Prvá oblasť je pochopiteľne je šetrenie na výdavkoch, vidíme, že že tu máme, že tu máme stále výdavky, ktoré sú plošné a ktoré jednoducho nezasahujú tých najzraniteľnejších, typickým príkladom je je plošné dotovanie cien energií, čo na Slovensku skutočne v tejto ťažkej situácii nemá miesto, my netrpezlivo čakáme na to, máme a teda ja som zaregistroval na hospodárskom výbore, hovorila o tom ministerka hospodárstva, hovoril o tom predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, že sa chystá chystá na budúci rok schéma adresných opatrení pri energetickej pomoci, zatiaľ o ničom nevieme a myslíme si, že že práve to opatrenie ktoré tento rok bude stáť verejné financie viac ako miliardu eur, takže práve toto je to čo by malo byť zahrnuté do toho balíčka konsolidovania verejných financií očakávam netrpezlivo KDH dlhodobo presadzuje, aby bol prijatý zákon o energetickej chudobe a tým pádom aby sa podľa tohto zákona adresne vynakladali prostriedky len pre tých, ktorí to naozaj potrebujú.
Druhým druhým opatrením, ktoré vidíme je je podnietenie ekonomickej aktivity, žiaľ sledujeme zatiaľ len že podnikateľom biznisu sa šliape po hlave, zvyšujú sa odvody, zvyšujú sa povinnosti, od budúceho roka začne platiť daň daň zo straty ako to poznáme z minulosti, to znamená, firmy budú musieť platiť daň aj v prípade, že nedosiahnú zisk, takže tých opatrení proti podnikateľskému prostrediu je veľmi veľa mňa osobne mrzí to, že sa dehonestujú firmy a vôbec biznis, sú to práve firmy, ktoré tvoria hodnoty, sú to firmy, ktoré zamestnávajú ľudí a preto by sme očakávali, že v tejto oblasti vláda niečo spraví.
Ja s firmami komunikujem roky roky a môžem povedať, že ak firmy niečo potrebujú tak potrebujú hlavne stabilné prostredie, vypočitateľné prostredie, kde si viem spraviť finančný plán, viem čo ma čaká, potrebujú, aby fungovali inštitúcie, to znamená, aby fungovali súdy, aby aby fungovali daňové úrady atď, všetky, všetky úrady, ktoré spadajú, na ktoré má teda na starosti vláda.
A tretím opatrením, ktoré spomenie, lebo tu tiež sledujeme, že v podstate sa nič nedeje lepšie využívanie eurofondov a prostriedkov z Plánu obnovy a odolnosti, my sme dlhodobo presadzujeme, aby sa efektívnejšie čerpanie eurofondov zabezpečilo presunutím, presunutím možno aj polovice eurofondov na samosprávy, ktoré vedia hospodáriť lepšie ako vláda, žiaľ to sa stále potvrdzuje, nevidíme v tejto oblasti žiadny pohyb a to sme poviem to rovno to sme už pomaly viac než v polovici tohto programového obdobia, ktoré sa končí v roku 2027. Takže tam vidíme ďalší priestor. Preto máme problém podporiť toto opatrenie, tento návrh zákona o spotrebnej dani z tabakových výrobkov, opakujem pretože nevdíme celý balík že čo by sa malo diať, viete veľmi dobre, že pred prázdninami sa často žobrilo východiská štátneho rozpočtu verejnej správy na budúci rok, zatiaľ nemáme nejaké informácie, vyzerá, že budeme štormuvať zase zase na jeseň, takže radi by sme videli ako vláda uvažuje aj do budúcna, ako spravovať verejné financie, pretože zatiaľ sa to nevyvíja vôbec dobre.
Takže na záver poviem toľko, že KDH bude čakať na to, či sa budeme mať k dispozícii hovorím nejaké nejaký plán vlády čo robiť, čo robiť s verejnými financiami a zatiaľ v tejto situácii takýto zákon, ktorý vláda predložila nemôžeme podporiť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.6.2024 o 10:13 hod.

Ing.

Jozef Hajko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:24

Vladimír Baláž
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Ďakujem pekne, nech je to akokoľvek, nech aj veľa pravdy v tom čo ste povedali, ale nepodporiť dane na tabak, považujem za zlé rozhodnutie z vašej strany.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.6.2024 o 10:24 hod.

MUDr. PhD.

Vladimír Baláž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:25

Ladislav Kamenický
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis

===== Ďakujem pekne. Kolegovia, po tých prvých bodoch, ktoré sme tu mali, som považoval tú debatu za konštruktívnu, v tomto prípade musím povedať, že s mnohými vecami absolútne nesúhlasím a bolo tu použitých veľa klamstiev, poviem to úplne otvorene. Normálne klamstvá, hlavne z ... (nezrozumiteľne vyslovené, pozn. prepis.) pána Kišša.
Pán Viskupič, jedna vec, hovoríte, riešilo sa tu, poviem, je to zákon o zvýšení sadzieb tabaku, ale pán Kišš otvoril v podstate ďalšie tri alebo dva zákony, ktoré teda, zákon o sladených nápojoch vrátane konsolidácie, vrátane programu stability, takže vyjadrím sa teraz k tomu celému, aby som nestráčal čas na jednej strane, samozrejme, pri ďalších zákonoch vieme sa ešte baviť, budeme sa baviť ďalej, takže všeobecne sa vyjadrím k tým všetkým pripomienkam, lebo mám pocit, že toto bolo také všeobjímajúce vyjadrenia kolegov.
Na jednej strane musím pripomenúť, že v tomto zákone bol, sa tu hovorilo o nejakej nákupnej turistike, samozrejme tá je vždy, ale za mňa môžem povedať, že my vždy keď prijímame nejaké zákony, prvé, čo sa pýtam kolegov, ako vyzeráme v porovnaní s ostatnými krajinami. Nemôžme mať, samozrejme, keď budeme mať dvojnásobné sadzby, ako majú všetci ostatní, no tak tam môže nastať nejaký problém, pri cigaretách zvlášť. Chcem podotknúť, čo sa týka vôbec, vôbec tabakových výrobkov, všetky štáty okolité majú tzv. kalendáre, každé zvyšujú po dvoch rokoch tie sadzby, aby práve zase zamedzilo tej nákupnej turistike. Kolegovia mi posielali v podstate porovnania, my sa snažíme byť stále niekde v priemere Európskej únie, aby, aby tie pohyby boli čo najmenšie, samozrejme, lebo chceme, aby sme peniaze z tohto zákona vybrali. Je toľko k pripomienkam, aj, myslím, pán Hajko spomínal niektoré veci.
Teraz poďme, myslím, že tento zákon by nemal byť kontroverzný pre nikoho, sú to negatívne externality, ak teda bereme, beriete vážne, že tu všetci ma tu svrčkujete a hovoríte o tom, ako máme konsolidovať, toto je ten najmenší problém pri tom, ako zvyšovať dane, si myslím, z hľadiska konsolidácie. Čiže budú tu oveľa komplikovanejšie veci, ktoré musíme predstaviť.
Počul som tu, že meškáme, alebo niečo také, tak, pán Kišš, musíte povedať pani prezidentke a všetkým tým, aj to hovorím aj do radov SaS-ky, kto meškal s voľbami do parlamentu? Desať mesiacov tu bola nelegitímna vláda, všetci ste to odkladali, len aby sa niečo stihlo dokončiť, neviem čo. Prijalo sa tu iks rôznych opatrení, ktoré zhoršili ten deficit, o ktorý ste hovorili, pán Kišš. Váš kolega pán Horváth, minister financií, oznámil šesťapolpercentný deficit na rok ´24, osem miliárd euro. O čom mi tu vy rozprávate? Osem miliárd. A hovoríte, že nesúhlasíte s tým, že kto čo hovorí, že či, že či, že kto je za to, že kto ten stav spôsobil. Prečo si myslíte, myslíte, že ja sa tu vyžívam v tej konsolidácii? Že to nemám čo robiť? No mám. Teraz hovoríte o tom, že nestíhame, tak čo sme stíhali? My sme za sedem me... iní ministri povedzme sedem mesiacov pripravujú rozpočet, ja som mal na to jeden mesiac. Teraz tu máme jún a vy mi hovoríte, že už som mal mať konsolidáciu, všetko som mal predstaviť a všetko malo byť jasné. Viete, prečo predkladám tieto dva zákony? No lebo treba pripraviť napríklad systémy finančnej správy na to, aby sa to stihlo od tých dátumov, ktoré sú tam stanovené, od 1. 2., niečo od 1. 1., na to treba prípravu.
A máte pravdu, pán Viskupič, že niektoré zákony pravdepodobne budeme musieť urobiť aj v skrátenom legislatívnom konaní a môžete si o tom myslieť, čo chcete. My potrebujeme, samozrejme, nájsť dohodu. Viete, čo to je skonsolidovať 1 % HDP? Vy to neviete, nikdy ste to nikto nerobili. To je jeden a pol miliardy euro. A každý mi tu hovorí, viete, mnohí prídu, že potrebujeme to, potrebujeme tamto, stojí to iba sto miliónov. A ja hovorím, toto je sto miliónov, sladené nápoje plus tabak. A ja nechcem len zvyšovať dane.
A nesúhlasím s tým, čo tu bolo povedané, a to hovoril pán Kišš, to bolo jedno klamstvo za druhým. Hovorili ste, že my sme sľubovali, že zastavíme dlh. My sme sľubovali, že ideme konsolidovať 1 % HDP deficit s tým, že v roku ´27 sa nám ten dlh otočí. Ak ste ekonóm, tak viete, prečo to hovorím. Pri 3 % HDP sa vám začne ten dlh otáčať. Ja som nesľuboval, že na druhý deň alebo druhý rok máme, budeme znižovať dlh, to je proste ekonomický nezmysel, vy to viete veľmi dobre. Čiže vy tu používate veľmi veľa demagógie, pán Kišš. Ešte ja chápem pána Hajka, pána Viskupiča, oni hovoria to, čo chcú, ale trošku korektnosti do toho by som očakával.
Pán Kišš, vy ste tu normálne klamali, že sme hovorili len o tom, že ideme, že, že budeme robiť aj niečo iné okrem daní a že robíme len dane a podobne. Nie je to pravda. Premiér Slovenskej republiky jasne oznámil, že ideme, ideme šetriť na ministerstvách a za mňa hovorím, ja hovorím aj kolegom na ministerstve financií, keď chceme hovoriť my ostatným ministerstvám, že šetrite, musí aj ministerstvo financií šetriť. A ja za seba hovorím môj plán, kde viem niekoľko desiatok miliónov eur ušetriť na ministerstve financií a vyzývam k tomu aj ostatných kolegov, minister.
Čiže nie je pravda, že nešetríme, že nerobíme iné opatrenia, to je prvá vec. Na druhej strane oznamujem, a to sú, to sú opäť demagogické reči, že šetrite na štáte, však nemusíme zdvíhať dane, to je nezmysel, pán Viskupič, vy to viete, však ja chápem že.
Čo sa týka šetrenia, to je podporné opatrenie pre všetky tie veci, ktoré budeme robiť. A vy hovoríte, že nič nerobíme, meškáme, neviem čo. Ja hovorím jedno, to, že sme vyšli s týmito zákonmi, je plán, ktorý máme, to znamená, že tie musíme splniť. Máme aj iné, ak budú iné, ktoré možno budeme stíhať, nebudeme stíhať, budú musieť byť v skrátenom legislatívnom konaní, to proste sa tomu nevyhneme. Musí nastať určitá dohoda. Ja vravím jedno, celá konsolidácia, tých 1,4 mld. je jedna z najvyšších vôbec v rámci Európskej únie a nie kvôli SMER-u, nie kvôli HLAS-u, nie kvôli SNS, kvôli tomu, čo sa tu narobilo za posledných tri a pol roka, preto to musíme robiť. A to, že sa nám stabilizovali ratingy, to je len zato, že dávame jasné signály trhom o tom, že ideme konsolidovať. Myslíte, že tieto dva zákony, čo som sem dal, že to je o čom? To je o konsolidácii. Ideme to robiť ďalej. Keby sme to nerobili, tak áno, súhlasím, trhy by nám to spočítali. Súhlasím. A preto musí nastať dohoda na konsolidácii. To je odkaz všetkým, ktorí si myslia, že sa konsolidovať nemusí. Musí sa. Ak neskonsolidujeme, padnú nám ratingy, zvýšia sa nám prirážky a podobne. Ja hovorím jedno, dobrá správa pre Slovenskú republiku je dôvera finančných trhov, aspoň v to, že sme stabilizovali rating Slovenskej republiky. O tom to je. A to, čo tu bolo povedané, ak budeme zlepšovať rating, budú nižšie prirážky, a ja musím oznámiť, tu sa bavíme skutočne o stovkách miliónov eur, ktoré vieme ušetriť a ktoré vedia takýmto spôsobom, ak teda skonsolidujeme, a takýmto spôsobom sa tie stovky miliónov dajú nasypať zase do tých jednotlivých ministerstiev a budú mať viac peňazí, lebo každý chce viac peňazí. Len na to nesmieme míňať peniaze na úroky, to máte pravdu. Ale za mňa môžem povedať, my robíme maximum pre to, aby sa to nestalo. A ministerstvo financií, celá vláda robí v tom maximum.
Rastie nám aj HDP, čo som rád, že sme jedna z krajín, ktorej stále sa nezastavil hospodársky rast, pozrite sa do Nemecka, ako to tam vyzerá. Tam sú radi, že majú 0,1, 0,2, 0,3, my sa hýbeme niekde okolo 2,5 %, čo je stále dobré, ale my sme tiež závislí od toho, čo sa bude diať v Nemecku, samozrejme. Ak to tam padne, budeme mať veľký problém. To si uvedomujem.
Pán Kišš, zase hovorili ste, že, že ja som hovoril o tom, že ideme zvyšovať DPH a že mi to zastavil Robert Fico. Opäť klamstvo. Kde ste ma počuli povedať, že ideme zvyšovať DPH? A či ho budeme, nebudeme, je to jedno z opatrení, ja som povedal, ja som otvorený každej diskusii. My potrebujeme, my máme na stole takto všetky opatrenia a ja to nazývam, tú konsolidáciu, viete, keď ste chodil do školy, na základnej školy mali sme tu nejaké, nejaké množiny sme sa učili, pamätáte, a teraz máme tzv. tri množiny a hľadáme prienik tých množín a to nie je ľahké nájsť. A keby ste boli vo vláde ktokoľvek z vás, viete, ako by vám to dlho trvalo? To si neviete predstaviť. Lebo každý bude, jeden pôjde chcieť ťahať doľava, druhý doprava a ja potrebujem, aby sme išli dopredu, nie dozadu, to je podstatné. Takže nie je to pravda, čo ste povedali.
A že meškáme? Nemeškáme. Máme termíny, ktoré musíme splniť. Budeme sa tu baviť o programe stability, poviem dopredu, lebo ste už to načali, pán Kišš, program stability je tu poslednýkrát. Poslednýkrát preto, lebo máme nové pravidlá v rámci Európskej únie a budeme pripravovať, tak sme strednodobí konso... teda nejaký plán, ktorý máme predložiť Európskej komisii a termín máme do 20. septembra. Do 20. septembra musíme prísť s jasným plánom, čo budeme robiť v konsolidačných opatreniach. A do pätnásť, stále platí, do 15. októbra musíme predložiť, predložiť rozpočet na ďalší rok. A žiadna iná krajina, poviem z tých pravidiel, o ktorých toľko kritizujete, ja tu čítam články Rady pre rozpočtovú zodpovednosť, mali sme konsolidovať viac o jednu miliardu. Čo máme zadusiť úplne tú ekonomiku, udusiť tých ľudí na Slovensku? My hovoríme o tom, robme to postupne. Majme nejaký plán, dodržme ho. Ak ho nedodržíme, tak nás kritizujte, nemám problém, ale neklamme sa navzájom.
Viete, na jednej strane, pán Viskupič, to je možno na vás, vy poviete, idú zvy... vy všetko, všetko to, čo viete, že jedného dňa budeme museť nejakým spôsobom zvažovať, tak poviete, toto nerobte, to nerobte, tamto nerobte, ale konsolidujte. Tak sa to nedá. Oni idú zvyšovať to, tamto, už som počul, čo všetko sme išli zvýšiť. Nikto nikdy nepovedal, že čo ideme robiť a vy už všetko ste rozobrali. To nesmú urobiť, tamto nesmú urobiť, to nesmú, ale musia konsolidovať a musia škrtať, lebo, lebo tam sa dá ušetriť. Jeden a pol miliardy sa nedá ušetriť na ministerstvách, páni a dámy. Skúste to, zabijete štát, hospodárstvo, všetko vám tu kľakne. A ten váš rating, o ktorom toľko rozprávate, pôjde do kytek. To je podstata. Že nie je to pravda.
Takže poviem otvorene, poďme sa baviť o čomkoľvek, ale buďme k sebe aspoň trošku korektní. Keď mi všetci poviete, že to nerob, tamto nerob, ono nerob, ale konsoliduj, to ide proti sebe, to nemá logiku. My ideme na jednej strane aj šetriť na výdavkoch štátu, to je jedna vec, na druhej strane budete, budem o, myslím, o pondelok ten ďalší týždeň predstavovať určité opatrenia, poviem, na finančnú správu, o ktorej sa tu toľko rozprávalo, a budem, oznamujem, že bude tlačová konferencia k určitým veciam, nebudem dopredu predbiehať, už som o tom hovoril s finančnou správou, takže budeme sa snažiť aj na tej príjmovej stránke trošku zabrať, aby štát dostal do svojich kasy nejaké peniaze, lebo ak máme konsolidovať, ak získame viac peňazí, ak sa budú, nebudú robiť daňové podvody a podobne, tak vieme získať viac peňazí, nemusíme toľko tých daní prijímať. Stále prij... ja nechcem prijímať dane, pán Viskupič, mňa to neteší, ale čo mám robiť? Povedzte mi. Ja som od vás od nikoho nevidel ešte jednu A4-ku, pán Kišš, dajte mi jednu A4-ku za jeden a pol miliardy, čo idete robiť. Pán Viskupič, to isté. Dajte mi A4-ku, čo idete robiť. Čo by ste urobili. Potom ja budem kritizovať, že toto neni dobré, tamto neni dobré. Nikde som to nepočul, všetci len hovoria, poďme šetriť, poďme toto robiť.
Ja sa nechcem tu hrať na nič, ja poviem jednu vec, ja mám dosť veľa problémov, čo sa týka týchto vecí, ale ja robím maximum pre to, aby Slovenská republika, aby sa verejné financie ozdravili a budem to robiť naďalej, či sa vám to nepáči a nepáči, a môžte to kritizovať koľko chcete.
Ďakujem pekne za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.6.2024 o 10:25 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:39

Ladislav Kamenický
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, na rokovanie Národnej rady predkladám vládny návrh zákona o dani zo sladených nealkoholických nápojov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Cieľom návrhu zákona je zavedenie dane zo sladených nealkoholických nápojov, ktoré budú podliehať nealkoholické nápoje sladené cukrom alebo akýmkoľvek inými sladidlami. Okrem mliečnych a jogurtových nápojov, nápojov na rastlinnej báze, liečiv a výživových doplnkov, ak budú spotrebované v tuzemsku, tu chcem avizovať, že my sme čakali túto debatu a my sme aj predložili poslanecký, teda pozmeňujúci návrh, ktorý upravil a vylúčil tieto, tieto typy potravín z tohoto, z tejto dane. V čl. II sa navrhuje doplniť zo zákona Národnej rady Slovenskej republiky 152/1995 o potravinách uložené...
=====
Skryt prepis

18.6.2024 o 10:39 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:40

Ladislav Kamenický
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
sme aj predložili poslanecký, teda pozmeňujúci návrh, ktorý upravil a vylúčil tieto, tieto typy potravín z tohoto, z tejto dane.
V článku II sa navrhuje doplniť zo zákona Národnej rady Slovenskej republiky 152/1995 o potravinách uloženie povinnosti orgánov úradnej kontroly potravín poskytovať v rozsahu ich pôsobnosti súčinnosť orgánov finančnej správy, v článku III sa navrhuje doplniť a spresniť niektoré ustanovenia daňového poriadku.
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, chcel by som vás poprosiť o podporu tohto vládneho návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

18.6.2024 o 10:40 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:41

Zdenko Svoboda
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Vážený pán predsedajúci, panie poslankyne, páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený výborom za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor Národnej rady, Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti, Výbor Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 6. septembra 2024 a gestorský výbor do 9. septembra 2024.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

18.6.2024 o 10:41 hod.

Mgr. MBA

Zdenko Svoboda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:43

Marián Viskupič
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, no máme tu ďalší zo série zákonov, ktoré idú problémy štátu s verejnými financiami preniesť na občanov Slovenska. Štátu chýbajú peniaze, chýbajú mu teda aj v prvom rade preto, že nielenže na sebe nešetrí, že nekonsoliduje na svojich výdavkoch, na svojich, na svojej efektívnosti, ale zároveň ešte vyrába nové výdavky. Tu síce prebieha debata, aj pán minister hovorí, že toto, toto, ale normálne tu ešte nezaznelo to, že veď štát len pre tento rok vyrobil takmer miliardu nových výdavkov, ktoré neexistovali. Čiže nieže štát na sebe nešetrí, že štát nekonsoliduje, ale ešte opačne, vyrába nové výdavky, vyrobil ich pre tento rok, vyrobil ich pre budúci rok a potom pán minister zúfalo musí hľadať, ako ich vykryť. No.
Bavíme sa o dani zo sladených nápojov. No čiže zasa. Je to niečo, čo tu nebolo a zasa je uvalená nová daň na občanov. Jednoducho toto je zasa stav, kedy štát chce nechať zaplatiť ľudí. Normálne že sto percent konsolidácie v tomto prípade je na strane občanov. A treba potom zasa povedať jednu vec, že aj pri týchto sladených nápojov kto vypije viacej sladených nápojov? Ten robotník na stavbe, ktorý v podstate tú energiu ozaj aj potrebuje, aby zvládal tú náročnú prácu? Alebo možno nejaký manažér v kancelárii? Zasa to vo finále zaplatia proste ľudia a zasa práve tí chudobnejší, tí, ktorých práve sa im stále rozprávať, že sa im pomáha, pomáha. No nie. Hlavne sa im, hlavne sa im škodí.
Áno, aj tuná pán minister hovorí o nejakom zdravotnom aspekte, že teda má to nejaký zdravotný zmysel, zdravotný benefit, preto má význam takáto daň, ale ono si stačí prečítať samotný program stability, kde je v podstate jasne potvrdené, že jediný význam a jediný zmysel tohto zákona je získať ďalšie financie do štátneho rozpočtu. Veď ono nevymyslel pán minister koleso, vymyslel novú daň, ktorá je v rôznych krajinách sveta v tých najrozumnejších, najvyspelejších, už ju dokonca stihli aj zrušiť, pretože pochopili, že to proste nie je daň, ktorá, ktorá má zmysel.
No a ja sa, ja ešte z tohto vlastne, teraz čo bude štát robiť? Teraz sú to teda sladené nápoje. Potom z čoho vymyslí ďalšiu novú daň? Veď aj, aj tento zákon síce hovoril o nejakých zdravotných benefitoch, ale to prvé jeho, prvá jeho verzia, ktorá bola teda posunutá do medzirezortného pripomienkového konania, to bol skôr, to bola skôr daň zo zdravého životného štýlu. Boli tam zdanené jogurtové nápoje. On to pán minister koniec koncov aj spomenul. Jogurtové nápoje, výživové doplnky pri, doplnky pre športovcov, dokonca dojčenská výživa pre, pre dojčence, pre deti. Toto všetko vlastne tam bolo zdanené. Našťastie aj, teda aj na náš tlak toto odtiaľ zmizlo. Ale to vôbec nevylepšuje alebo nejak, nejak zásadne nezlepšuje ten zákon. Stále je to niečo, čo musia zaplatiť ľudia a jednoducho štát získa príjmy. Ale tak ako som povedal, tie naše problémy sú s výdavkami. To, že to prekryjete s príjmami, to je len dočasu, navyše sú aj tak príliš malé na to, aby to pomohlo a za druhé, keď sa nebudú riešiť výdavky, tak ten problém bude znova a znova tu bude pán minister sedieť. Čo ešte zdaním? A dá to, áno, dá to aj v tom skrátenom konaní, veď to aj pán minister potvrdil. V podstate už s plynutým časom moc iných možností už ani nemá, ale akože takto sa to skutočne nedá.
Možno by som, možno by som to ukázal tak, že tieto príjmy, ktoré teda pre budúci rok chce takto vláda získať, sú fakt menšie, ako sto miliónov eur, čo je z pohľadu tej potrebnej 1,4 miliardy fakt že kvapka v mori. A tu pán minister hovorí, že my nehovoríme, že ako inak by sa to dalo dosiahnuť. Ale hovoríme a ja poviem aj teraz. Vôbec keď si zoberieme, hneď po voľbách no plnili sa, plnili sa predvolebné sľuby a urobila sa pomoc s hypotékami. To je inak presne rovnakých 85 miliónov, čo sa získa z tých sladených nápojov. Takže vlastne pomôže sa tým bohatším ľuďom, veď keď majú hypotéku, najprv museli mať príjmy a všetko, aby tú hypotéku dostali a jednoducho tým pomôžete a zložia sa na to v podstate tí stavbári, ktorí teda vypijú tých sladených nápojov hodne. Akože na čo je, na čo je toto, toto dobré? (Reakcie z pléna.)
No ešte raz, pani kolegyňa. Vyrábate si nové výdavky a potom zúfalo hľadáte, hľadáte, ako ich, ako ich naplniť. Možno by bolo dobré fakt počúvať odborníkov. Jedna vec je plnenie predvolebných sľubov, druhá vec je, že viete, čo ste urobili s tými hypotékami? Urobili ste to, kde národná banka práve o finančnej stabilite jasne povedala, že situácia s hypotékami je najstabilnejšia v slovenskej histórii, že percento nesplácania je najnižšie v histórii, že to proste tak nikdy nebolo. Navyše prestali rásť úroky, dokonca už aj klesajú, a vy ste vymysleli zákon za 85 miliónov, kde treba pomáhať. Akože no netreba. Toto normálne že nebolo treba a nemuseli ste minúť 85 miliónov, ktoré sa úplne míňajú účinku a nemuseli ste možno vyrábať daň zo sladených nápojov. Jednoducho fakt akože to je, čo je na tom sociálne, keď sa pozbierajú chudobnejší a pomôže sa z toho bohatším.
Pani Vaľová, čo je na tom sociálne? (Reakcia z pléna.) Budem sa tešiť, budem sa tešiť. Takže keď treba šetriť, tak treba šetriť. Akože netreba vymýšľať takéto veci. Takisto aj, aj ďalšie výdavky. Ja ako, ja tu, poviem to aj tu. Jasné, aj ja si vážim dôchodcov, mali to ťažké a špeciálne starodôchodcovia majú malé dôchodky. Ale teraz ten vyrobený, vyrobený trinásty dôchodok, to je inak pre tento rok 830 miliónov eur a pre budúci rok je to už cez 900. Čiže keď pán minister hovorí, že ako by našiel, ako by našiel 1,4 miliardy, no možno tak, že bolo treba pomôcť tým dôchodcom, ktorí to nutne potrebujú, v miere, v akej si to krajina vie dovoliť, a nepodporovať proste, ja neviem, sú dôchodcovia s fakt veľkým dôchodkom a pridáte im 600 euro. A proste tam je to ale zase raz nesociálne, lebo doterajšia situácia bola, že tým dôchodcom s malými príjmami ste pridávali tristo, správne, lebo však tí to najviac potrebujú, a dôchodcovia s veľkými príjmami dostali 50. To bolo pôvodné nastavenie trinásteho dôchodku ako sociálnej dávky. Sociálne. Úplne to podpíšem, tomu, kto potrebuje najviac, pridajme, a tomu, kto má dosť, netreba. Hlavne na to nemáme, nie sme Švajčiarsko.
Viete, ako ste to vy robili? Vy robili ste to tak, že teraz pridáte vlastne len tristo, tristo plus tristo tomu najchudobnejšiemu, ale 550 pridáte tomu najbohatšiemu. Čo je na tom sociálne? Stačilo to neurobiť a nemusel by tu pán minister plakať, že nemá odkiaľ zobrať peniaze. Ja sakra viem, jak je ťažké 1,4 miliardy ušetriť, v tom sa absolútne zhodneme. Je to ťažké. Ono je to ťažké aj ušetriť, aj vybrať, aj požičať, čokoľvek. A navyše stále je to len kvapka v mori. Dnes, ku dnešku máme deficit 5,4 miliardy eur. Päť celé štyri miliardy eur. Ešte neni pol roka. Ešte neni pol roka. Celoročný mal byť 7,6. Tak čo bude v tom druhom? Ako sa ten druhý zvládne iba s dvomi miliardami deficitu, keď za prvý sa vyrobilo, vyrobilo skoro šesť. To jak bude fungovať? Proste to, akože takto to fakt nejde.
K tomu poviem a už som to dneska hovoril, ale sedí tu viacej ľudí, viete, hovorili ste, kolegovia, že to budete robiť lepšie ako, ako predchodcovia. Dalo sa, však nebolo to dobré, ja som tu stál a kritizoval som aj v minulom období, ešte aj predtým inak, keď bol ešte pán minister, ale ste hovorili, že to budete robiť lepšie. Ale ako lepšie, keď... Pani Vaľová, neodchádzajte. Zostaňte. Veď čo, zle hovorím? (Povedané so smiechom. Reakcia z pléna.) Okej.
No každopádne Slovensko si v prvej polovici roka požičalo historicky najviac, 10 miliárd sme si požičali za jednu polovicu roka. V pláne je ešte ďalšie dve. Dvanásť miliárd za jeden jediný rok. Akože to, to sú proste fakt že také, také čísla, že to táto daň, ktorá vie priniesť tých 85 miliónov eur, je skutočne len kvapka v mori. A to sa, môžte robiť čokoľvek, proste toto sa fakt akože nedá vybrať od ľudí, aj keď sa čokoľvek urobí, proste to, ani neviem, ako si to fakt chce pán minister predstaviť. Ale každopádne, a to ešte sa raz vrátim k tým hypotékam. Veď v situácii, keď ten, kto sa v tom najviac vyzná, národná banka hovorí, že situácia je najlepšia, nesplácanie hypoték je najnižšie, úroky prestali rásť, dokonca klesajú, tak tam sa ide využiť 85 miliónov. Načo? Veď toto nebolo treba urobiť a nemuseli ste, nemuseli ste hľadať a zvyšovať ďalšie a ďalšie dane. Každopádne neviem, či budeme jediní alebo akokoľvek, ale jasne hovorím, že strana SaS nepodporí zvyšovanie daní. My sme proti zvyšovaniu daní a toto je daň, ktorá je absolútne nezmyselná. Už som to, zopakujem to, vyspelé krajiny, ktoré ju aj kedysi v minulosti zaviedli, už ju zrušili alebo ju plánujú zrušiť. Jednoducho jasne budeme proti.
Ešte sa obrátim na pána spravodajcu a podávam návrh, aby sa Národná rada podľa § 73 ods. 3 písm. b) rokovacieho poriadku uzniesla, že nebude pokračovať v rokovaní o tomto návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.6.2024 o 10:43 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:54

Vladimír Baláž
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Ja mám iba, ďakujem pekne teda, ja mám iba jednu zdravotnícku poznámku. To, že odmietate zdanenie cigariet a sladených nápojov snáď nemyslíte vážne. Naozaj nemyslíte vážne. potom už, prosím, nikdy nerozprávajte niečo o udržiavaní zdravia na Slovensku.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.6.2024 o 10:54 hod.

MUDr. PhD.

Vladimír Baláž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:54

Jana Vaľová
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Pán kolega, viete, ja vás považujem za človeka, ktorý sa ekonomike venuje, ale už také srandy, čo ste tu teraz porozprávali, to sa všetci musia smiať, že stavbári pijú sladké nápoje, a hypotéky, stavbári na tom zarobia. Ale poďme k meritu veci. Vy ste rozprával, že my pomáhame bohatým, alebo tým, ktorí majú vyššie mzdy, čo sa týka tých úrokových sadzieb. Tak ja vám teraz niečo poviem. Poviem to podľa človeka, ktorý je z mojej rodiny. Z 0,9 mu zvýšili sadzbu na 3,75 úrok, mladí ľudia, ktorí sa zobrali, z 380 na 620 eur. Keďže má vyšší plat, ani vôbec nespadá do tej tabuľky, o ktorej vy tu rozprávate, že pomáhame.
Pán Viskupič, počúvajte...
=====
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.6.2024 o 10:54 hod.

PhDr.

Jana Vaľová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:59

Jana Vaľová
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
tých úrokových sadzieb, tak ja vám teraz niečo poviem. Poviem to podľa človeka, ktorý je z mojej rodiny. Z 0,9 mu zvýšili sadzbu na 3,75 úrok, mladí ľudia, ktorí sa zobrali, z 380 na 620 eur. Keďže má vyšší plat, ani vôbec nespadá do tej tabuľky, o ktorej vy tu rozprávate, že pomáhame, pán Viskupič, počúvajte ma, ste ma zastavili, aby som neodišla, teraz ma nepočúvate. Pán Viskupič, počúvajte ma. Ste ma zastavili, aby som neodišla. Čiže z 380 na 620 mu dali úrokovú sadzbu a keďže má vyšší plat, tak mu štát ani neprispieva. Takže nerozprávajte, že my tu bohatých podporujeme a platíme im úroky, to je absolútny nezmysel.
Ďalšiu vec, ktorú ste povedali, však ste vytvorili tú megadeficit štátu, ja vám poviem, že najväčší objem výdavkov, 4,204 miliárd eur, bolo vyčerpaný sociálnej inkluzív v Sociálnej poisťovni, čož je zámerom zníženie chudoby a odstránenie sociálneho vylúčenia. Tak nerozprávajte, že my tu pomáhame bohatým. Pozrite si záverečný účet Sociálnej poisťovni, pozrite si veci, a potom sa môžeme o tom baviť. Takisto samozrejme, že sú tam aj rôzne iné opatrenia, 100 % zvýšenie prídavku na dieťa, čo som za takisto v tomto rozpočte zohralo veľkú úlohu alebo teda vo financiách Sociálnej poisťovne a vôbec v rozpočte ako takom. Takže prosím vás, naozaj, ako hovorí pán minister, skúste vy napísať A4 a začnite ako Mikloš, zdaňovaním dôchodkov. Skúste. Skúste napísať miesto sladených nápojovo, čo by ste...(Prerušené vystúpenie časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.6.2024 o 10:59 hod.

PhDr.

Jana Vaľová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video