19. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie v rozprave
2.10.2024 o 16:58 hod.
Mgr.
Simona Petrík
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Tak ja by som sa vrátila k našej práci, za ktorú sme tu platení a platené.
Dobrý deň, ja verím, že teda toto, čo mám pre vás pripravené v rámci aj pozmeňujúceho návrhu, ktorý chcem predstaviť, bude ľudí, občanov a občianky tejto krajiny zaujímať viac ako nejaké extempore, ktoré sme tu zažili poslednú hodinu.
Takže, vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, ja by som teda chcela využiť tento priestor desaťminútový, aby som predstavila aj pozmeňujúci návrh ku konsolidačnému balíku, ktorý predkladám spoločne s kolegyňou Luščíkovou a kolegom Štefunkom, ale zároveň by som ešte predtým rada využila tento čas aj na krátke okomentovanie chystaných zmien a to v mene všetkých rodín a detí. (Ruch v sále.) Ja verím, že vás to bude zaujímať napriek tomu, že si tu teraz takto rozprávate. Chápem, že to bola ojedinelá situácia, ale bola by som rada, keby ste venovali pozornosť tomu, čo hovorím.
Ako opozičná poslankyňa, ale takisto aj ako čerstvá dvojnásobná matka, občianka tejto krajiny, ja sa naozaj vyslovene bojím, čo opatrenia tejto vlády pripravia pre budúcnosť našich rodín. Začala by som rodičovským dôchodkom. Nástrojom, ktorý bol zavedený primárne na to, aby vraj vyvažoval nižšie dôchodky žien. Tie, aj keď celý život pracovali, štát sankcionuje za to, že sa istý čas doma starali o deti... (Ruch v sále.) Ja vás poprosím, pán predsedajúci, keby sa tu dalo utíšiť toto plénum. (Zaznievanie gongu.)
Odmenou za roky materskej a rodičovskej dovolenky sú im nižšie dôchodky. Nehovoriac o tom, že rodičovský dôchodok, tak ako je nadizajnovaný aj teraz a ešte aj bude po týchto zmenách, nemyslí na ľudí, ktorým deti zomreli, sú znevýhodnené alebo žijú v zahraničí. Už vláda, ktorá rodičovský dôchodok zaviedla, a to teda aj do ústavy, si nedala povedať, že je to diskriminačné, nesystémové a neadresné opatrenie. Namiesto toho, aby ste to teraz opravili, prišli ste opäť s riešením, ktoré zvýhodňuje bohatších ľudí, ktorí platia vyššie dane, a tým pádom z nich vedia potom odviesť – či už tie 2 % pre jedného, alebo 4 % pre oboch rodičov – viac ako ľudia s nízkymi príjmami.
Neviem, či toto ste si uvedomili, ale ten rodičovský dôchodok po novom, ako ste ho navrhli v konsolidačnom balíku, absolútne nič nerieši. Na týchto ľudí vy nemyslíte.
Ďalej mi dovoľte sa tak ľudsky povenovať aj zvýšeniu základnej sadzby DPH na 23 %. Táto sociálna, vraj sociálna a národná vláda posledné dni strávila doťahovaním sa nad tým, či v gastre to bude 23 % a v cestovnom ruchu 5 alebo, naopak, v gastre 5, v cestovnom ruchu 23. Nakoniec je to v oboch 5 %, ale úspešné firmy zaplatia na dépeháčke 24 %. Tak len aby ste teda vedeli, ale jednorodičovské rodiny, matky samoživiteľky, seniori, začínajúce mladé rodiny napríklad s učiteľským príjmom alebo, ja neviem, so záchranárskym príjmom, ale môžme si pokojne vziať aj takých dvoch koncipientov napríklad, alebo ľudí, ktorí začínajú vo verejnej sfére. Tak tí si z toho gastra, z tých pobytov teda veľa neužijú, lebo na to jednoducho nebudú mať. Takže toto veľkodušné znižovanie na 5 % maximálne raz do roka im môže byť naozaj srdečne ukradnuté.
Čo im ale ukradnuté nie je, je zvýšená 23-percentná DPH, ktorá zasiahne takmer každú oblasť ich každodenného života od potravín po ošatenie či zariaďovanie bytu. Zvýšenie tejto sadzby znamená jediné: vyššie ceny.
Argumentujete, že základné potraviny budú mať 5-percentnú sadzbu. Prosím vás, ja by som bola rada, keby sme už opustili tú predstavu toho, že na Slovensku žijú ľudia, ktorí budú žiť aj naďalej zo základných potravín. Vládnete tu dlho. Už prvovoliči, tí si vlastne už ani nepamätajú nikoho iného ako vás. Tak choďte sa ich spýtať, že či oni chcú žiť zo základných potravín. Asi nie. Svoj život si predstavujú aspoň trochu lepšie ako z ruky do huby. Možno aj preto odtiaľto odchádzajú za prácou, vzdelaním a životnou úrovňou na západ. Tak ak ste za 16 rokov nevedeli spraviť nič pre to, aby si títo ľudia mohli dovoliť nakupovať aj iné ako základné potraviny, ktorými sa tu momentálne zakrývate, tak choďte od toho a prenechajte to nám, my to urobíme lepšie.
No a na záver, prečo tu vlastne dnes aj vystupujem, je daňový bonus na dieťa, aby som to stihla. Áno, aj my v Progresívnom Slovensku si uvedomujeme, že bolo potrebné jeho súčasné nastavenie upraviť, pretože to boli častokrát veľmi neadresne vyplytvané helikoptérové peniaze aj pre tých, ktorí to nepotrebovali, a ktoré aj neprimerane finančne zaťažili samosprávy. Na druhej strane zrušenie akéhokoľvek nároku na daňový bonus pre vyživované dieťa nad 18 rokov považujeme v kontexte vašich antisociálnych konsolidačných opatrení za veľmi necitlivé. Namiesto tých všetkých kotrmelcov s tou dépeháčkou, ktorého sme tu svedkami denne aj dokonca po niekoľkých hodinách, kde sa tie sadzby menia pomaly ako počasie a nakoniec ani neprinesú žiadané financie, ste sa rozhodli brať opäť rodinám. Ja viem, že vy vo vládnej koalícii si vzdelávanie ceníte len minimálne. Na rozdiel od vás tieto rodiny zo strednej vrstvy alebo s nízkym príjmom sa snažia svojim deťom vzdelanie dať, poslať ich do škôl, podporovať ich aj po 18. roku života. Neviem, či poznáte realitu rodiny stredoškoláka alebo vysokoškoláčky. Tam treba platiť za internát minimálne 100 eur, ďalšia stovka za stravu, ošatenie, hygienické potreby, učebnice, električenka. To je veľký náklad aj pre študenta alebo študentku, ktorý pracuje či brigáduje. A opäť tak zasahujete do životnej úrovne tých, čo stabilne prepadávajú podporou, žijú z mála a stojí na nich ekonomika tohto štátu. To nie sú kaviarenskí povaľači s tekvicovým latté, pán minister Kamenický. To sú tvrdo pracujúci ľudia za pásmi, v potravinách, autodielňach, materských školách, ale aj v nemocniciach, ktorí milujú svoje deti a chcú, aby sa im už konečne žilo lepšie, ako sa im žije doteraz za tých všetkých Ficových vlád. Preto týmto pozmeňujúcim návrhom navrhujeme ponechať nárok na daňový bonus aj vyživovaným deťom nad 18 rokov veku, pokiaľ študujú na strednej alebo vysokej škole, pretože aj títo rodičia majú mať nárok na daňový bonus a nebyť diskriminovaní.
Dovoľte mi teda teraz prečítať pozmeňujúci návrh a teda vás poprosím aj o zastavenie času.
Pozmeňujúci návrh poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky Simony Petrík a Dariny Luščíkovej a poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Ivana Štefunka k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (tlač 483).
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci pozmeňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (tlač 483). Vo vládnom návrhu zákona navrhujem túto zmenu:
V čl. III sa vypúšťa bod 10.
Ostatné novelizačné body v čl. III sa primerane prečíslujú.
Skončila som s predstavením tohto návrhu a ešte by som na záver možno len doplnila, ak mi, teda môžte mi asi opäť pustiť čas, aby náhodou sme sa tu nedopustili nejakých... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Rozpracované
Vystúpenia
15:29
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:29
Ján HargašPán kolega sa opäť venoval tomu, čo sme všetci aj tak čakali, keď som už tam videl tie faktické poznámky, takže ja som to dotiahol ešte ďalej ako tu kolega Kišš, ja som si to aj tuná spísal, takže, takže, ale to som vytvoril teraz, takže to nie je vizuálna pomôcka, takže mám to tu spísané. Budem sledovať tie faktické poznámky, ja vám to budem odškrtávať, keď potom príde na nejaké koncoročné odmeny v stranách,...
Pán kolega sa opäť venoval tomu, čo sme všetci aj tak čakali, keď som už tam videl tie faktické poznámky, takže ja som to dotiahol ešte ďalej ako tu kolega Kišš, ja som si to aj tuná spísal, takže, takže, ale to som vytvoril teraz, takže to nie je vizuálna pomôcka, takže mám to tu spísané. Budem sledovať tie faktické poznámky, ja vám to budem odškrtávať, keď potom príde na nejaké koncoročné odmeny v stranách, tak budem robiť evidenciu, že kto krajšie prečítal faktickú poznámku a či teda vyškrtal všetky políčka, aby ste vedeli, že načo triafame: Matovič, Heger, Ódor, to je prvý riadok. Boli ste tam, 27 miliárd, momky, vakcíny, lotéria a vláda Progresívneho Slovenska. Ešte jedno políčko mám voľné, takže budem sledovať tie faktické a doplním si to. A dám vám aj taký, taký, taký teaser, viete čo, ja som si povedal, že v poriadku, však spravili ste nejakú výzvu, tak neviem to po slovensky povedať, že v poriadku, tak keď sa vy budete hlásiť s tými vašimi otrepanými frázami, tak ja to budem v každej faktickej opäť vyvracať.
Čiže ešte raz poviem: žiadne Matovič, Ódor, Heger, áno, tu sa rozprávame o vašom návrhu konsolidácie. Váš návrh konsolidácie konsoliduje tak, že 5 % šetríte na štáte a 95 % šetríte na peňaženkách ľudí. To je vaše rozhodnutie, vy ste sa tak rozhodli, že budete takto konsolidovať, nie Matovič, Ódor, Heger. Pozrel som dokonca aj vlastnosti dokumentu, ktoré ste predložili, nie je tam ani jeden z týchto troch, čiže je to, sú tam nejakí legislatívci, ktorých nebudem pochopiteľne menovať, lebo sú štátni úradníci, takže sú to zamestnanci ministerstva. Je to váš návrh, ako ste sa rozhodli konsolidovať, a vy idete na ľudí uvaliť tú drahotu.
No a ešte dávam teda upútavku, že teda aj ja pôjdem do rozpravy a namiesto toho, aby sme sa tu rozprávali o nejakej mase, že koalícia, koalícia, tu sú konkrétni poslanci a poslankyne, ktorí za to budú hlasovať, tak ja sa budem venovať aj vám, konkrétni poslanci a poslankyne. Nie je to nič osobné, nič osobné, ale tým, že za to idete zahlasovať, myslím si, že vaši voliči by sa vás mali pýtať, prečo idete na nich uvaliť dražobu namiesto šetrenia.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
2.10.2024 o 15:29 hod.
Ing.
Ján Hargaš
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predsedajúci.
Pán kolega sa opäť venoval tomu, čo sme všetci aj tak čakali, keď som už tam videl tie faktické poznámky, takže ja som to dotiahol ešte ďalej ako tu kolega Kišš, ja som si to aj tuná spísal, takže, takže, ale to som vytvoril teraz, takže to nie je vizuálna pomôcka, takže mám to tu spísané. Budem sledovať tie faktické poznámky, ja vám to budem odškrtávať, keď potom príde na nejaké koncoročné odmeny v stranách, tak budem robiť evidenciu, že kto krajšie prečítal faktickú poznámku a či teda vyškrtal všetky políčka, aby ste vedeli, že načo triafame: Matovič, Heger, Ódor, to je prvý riadok. Boli ste tam, 27 miliárd, momky, vakcíny, lotéria a vláda Progresívneho Slovenska. Ešte jedno políčko mám voľné, takže budem sledovať tie faktické a doplním si to. A dám vám aj taký, taký, taký teaser, viete čo, ja som si povedal, že v poriadku, však spravili ste nejakú výzvu, tak neviem to po slovensky povedať, že v poriadku, tak keď sa vy budete hlásiť s tými vašimi otrepanými frázami, tak ja to budem v každej faktickej opäť vyvracať.
Čiže ešte raz poviem: žiadne Matovič, Ódor, Heger, áno, tu sa rozprávame o vašom návrhu konsolidácie. Váš návrh konsolidácie konsoliduje tak, že 5 % šetríte na štáte a 95 % šetríte na peňaženkách ľudí. To je vaše rozhodnutie, vy ste sa tak rozhodli, že budete takto konsolidovať, nie Matovič, Ódor, Heger. Pozrel som dokonca aj vlastnosti dokumentu, ktoré ste predložili, nie je tam ani jeden z týchto troch, čiže je to, sú tam nejakí legislatívci, ktorých nebudem pochopiteľne menovať, lebo sú štátni úradníci, takže sú to zamestnanci ministerstva. Je to váš návrh, ako ste sa rozhodli konsolidovať, a vy idete na ľudí uvaliť tú drahotu.
No a ešte dávam teda upútavku, že teda aj ja pôjdem do rozpravy a namiesto toho, aby sme sa tu rozprávali o nejakej mase, že koalícia, koalícia, tu sú konkrétni poslanci a poslankyne, ktorí za to budú hlasovať, tak ja sa budem venovať aj vám, konkrétni poslanci a poslankyne. Nie je to nič osobné, nič osobné, ale tým, že za to idete zahlasovať, myslím si, že vaši voliči by sa vás mali pýtať, prečo idete na nich uvaliť dražobu namiesto šetrenia.
Ďakujem.
Rozpracované
15:29
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:29
Zuzana MatejičkováA teraz k...
A teraz k pánovi Stachurovi, ktorý je doktor, a používali ste vo vašom vystúpení slová ako optimálne a optimalizovať. Tiež ste pôsobili v rôznych vedúcich a poradenských pozíciách na úrade vlády, respektíve radili ste pánovi premiérovi Matovičovi v roku 2021, boli ste taktiež štátnym tajomníkom, myslím, že len nejaký rok, ale boli ste u pána Krajčího na ministerstve zdravotníctva a myslím, že práve aj za vás sa modlila tá slávna salara banda za vašu múdrosť. Tak len škoda, že sa nemodlili aj za to, aby ste nerozvrátili verejné financie počas covidu, pán Hargaš, si robte ďalší terčík za jednu miliardu, lebo vy sa len smejete na tom, ale boli ste to vy, takíto štátni úradníci na vysokých postoch, ktorí ste zadlžovali Slovensko, a teraz sme to my, ktorí musíme ozdravovať verejné financie a vôbec nie tak ako vy za sedem miliárd, tak si myslím, že keby to bol váš apolitický pán Ódor, tak asi by bola rozpustená Slovenská republika. Aby ste mali aj nejaké čísla, samozrejme, to bolo aj slávne druhé Slovenské národné povstanie, ale aj expirované vakcíny alebo zaplatené vakcíny, ktoré sa v živote ani nedostali sem na Slovensko, prípadne to bol Sputnik, ktorý prišiel, odletel, priletel, ľudia sa s ním chceli, nechceli zaočkovať. Takže toto ste boli vy a vy sa teraz, pán Hargaš, smejete slovenskému občanovi práve do tváre.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
2.10.2024 o 15:29 hod.
Ing.
Zuzana Matejičková
Videokanál poslanca
Pán predsedajúci, ďakujem veľmi pekne. Dovolím si len tak krátko, keďže aj pán Hargaš vôbec nehovoril o predrečníkovi, ale celý čas o nás, tak len pán Hargaš bol štátnym tajomníkom u pani Remišovej, že? Takže ste tam, vláda Progresívneho Slovenska aj u pani Remišovej, dajte si to do vášho pexesa a pani Remišová robila tiež také pexeso, kde po ňom zomierali ľudia, tak si vytvorte nové políčko, dobre? Nezabúdajme na takéto veci.
A teraz k pánovi Stachurovi, ktorý je doktor, a používali ste vo vašom vystúpení slová ako optimálne a optimalizovať. Tiež ste pôsobili v rôznych vedúcich a poradenských pozíciách na úrade vlády, respektíve radili ste pánovi premiérovi Matovičovi v roku 2021, boli ste taktiež štátnym tajomníkom, myslím, že len nejaký rok, ale boli ste u pána Krajčího na ministerstve zdravotníctva a myslím, že práve aj za vás sa modlila tá slávna salara banda za vašu múdrosť. Tak len škoda, že sa nemodlili aj za to, aby ste nerozvrátili verejné financie počas covidu, pán Hargaš, si robte ďalší terčík za jednu miliardu, lebo vy sa len smejete na tom, ale boli ste to vy, takíto štátni úradníci na vysokých postoch, ktorí ste zadlžovali Slovensko, a teraz sme to my, ktorí musíme ozdravovať verejné financie a vôbec nie tak ako vy za sedem miliárd, tak si myslím, že keby to bol váš apolitický pán Ódor, tak asi by bola rozpustená Slovenská republika. Aby ste mali aj nejaké čísla, samozrejme, to bolo aj slávne druhé Slovenské národné povstanie, ale aj expirované vakcíny alebo zaplatené vakcíny, ktoré sa v živote ani nedostali sem na Slovensko, prípadne to bol Sputnik, ktorý prišiel, odletel, priletel, ľudia sa s ním chceli, nechceli zaočkovať. Takže toto ste boli vy a vy sa teraz, pán Hargaš, smejete slovenskému občanovi práve do tváre.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
15:31
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:31
Peter StachuraPani Čavojová, no viete, tá situácia na niektorých ministerstvách je katastrofálna. Napríklad na ministerstve zdravotníctva pracovalo, keď sme tam prišli konkrétne, päť lekárov, zo štyristo ľudí päť lekárov. To je jedna z...
Pani Čavojová, no viete, tá situácia na niektorých ministerstvách je katastrofálna. Napríklad na ministerstve zdravotníctva pracovalo, keď sme tam prišli konkrétne, päť lekárov, zo štyristo ľudí päť lekárov. To je jedna z odpovedí, prečo sa niekedy tí dohodári tam musia objaviť, viete? Lebo jednoducho ten odborný trust na tých ministerstvách chýba, potom ho musíte dohodami doplniť. Chcem ešte povedať, že tieto dohody sme zdedili aj po vás, lebo myslím si, že pani Kalavská, pán Drucker patria k vašej skupine a môžme sa baviť o štandardoch, ktoré boli na ministerstve zdravotníctva, o intervenčných tímoch. My sme tam zdedili strašne veľa ľudí, ktorí mali dohody ešte z vášho pôsobenia. Čiže keď chceme seriózne rozprávať, musíme sa naozaj o tom baviť, ale ja súhlasím, aby sme budovali ľudí na ministerstvách, aby sme nemuseli mať veľa dohodárov, aby sme mali kvalitných ľudí na ministerstvách. Ale to naozaj nie je populistická téma, tomu sa treba venovať.
No, čo sa týka pani poslankyne Matejičkovej, vy veľmi radi teda tak ad hominem útočíte teda na osobu, robíte to pravidelne, ja si to všímam takisto intenzívne, salara banda. Keď chcete, keď chcete naozaj apelovať, čo som robil, tak si to, nech vám to pripravia poriadne, pretože ja som nerobil poradcu pánovi Matovičovi, robil som poradcu pánovi Hegerovi dva mesiace, potom som dobrovoľne odišiel, takže nabudúce si to lepšie pripravte. A čo sa týka tých vecí, milerád sa s vami o tom porozprávam, nakoniec veď 15.40 h tuná bude veľký mág rozprávať, bude mať tlačovú besedu pán Kotlár, bude hovoriť o tom, že ako to tu bolo, milerád sa na to prídem pozrieť a ku každému sa viem vyjadriť.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
2.10.2024 o 15:31 hod.
MUDr. Dr. med., MBA
Peter Stachura
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Ku kolegom, ktorí dávali nejaké podporné stanovisko, chcem vám poďakovať, nebudem sa ďalej k tomu vyjadrovať, ale dovolím si povedať niečo k pani poslankyni Čavojovej aj k pani poslankyni Matejičkovej.
Pani Čavojová, no viete, tá situácia na niektorých ministerstvách je katastrofálna. Napríklad na ministerstve zdravotníctva pracovalo, keď sme tam prišli konkrétne, päť lekárov, zo štyristo ľudí päť lekárov. To je jedna z odpovedí, prečo sa niekedy tí dohodári tam musia objaviť, viete? Lebo jednoducho ten odborný trust na tých ministerstvách chýba, potom ho musíte dohodami doplniť. Chcem ešte povedať, že tieto dohody sme zdedili aj po vás, lebo myslím si, že pani Kalavská, pán Drucker patria k vašej skupine a môžme sa baviť o štandardoch, ktoré boli na ministerstve zdravotníctva, o intervenčných tímoch. My sme tam zdedili strašne veľa ľudí, ktorí mali dohody ešte z vášho pôsobenia. Čiže keď chceme seriózne rozprávať, musíme sa naozaj o tom baviť, ale ja súhlasím, aby sme budovali ľudí na ministerstvách, aby sme nemuseli mať veľa dohodárov, aby sme mali kvalitných ľudí na ministerstvách. Ale to naozaj nie je populistická téma, tomu sa treba venovať.
No, čo sa týka pani poslankyne Matejičkovej, vy veľmi radi teda tak ad hominem útočíte teda na osobu, robíte to pravidelne, ja si to všímam takisto intenzívne, salara banda. Keď chcete, keď chcete naozaj apelovať, čo som robil, tak si to, nech vám to pripravia poriadne, pretože ja som nerobil poradcu pánovi Matovičovi, robil som poradcu pánovi Hegerovi dva mesiace, potom som dobrovoľne odišiel, takže nabudúce si to lepšie pripravte. A čo sa týka tých vecí, milerád sa s vami o tom porozprávam, nakoniec veď 15.40 h tuná bude veľký mág rozprávať, bude mať tlačovú besedu pán Kotlár, bude hovoriť o tom, že ako to tu bolo, milerád sa na to prídem pozrieť a ku každému sa viem vyjadriť.
Ďakujem.
Rozpracované
16:58
Vystúpenie v rozprave 16:58
Simona PetríkDobrý deň, ja verím, že teda toto, čo mám pre vás pripravené v rámci aj pozmeňujúceho návrhu, ktorý chcem predstaviť, bude ľudí, občanov a občianky tejto krajiny zaujímať viac ako nejaké extempore, ktoré sme tu zažili poslednú hodinu.
Takže, vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, ja by som teda chcela využiť tento...
Dobrý deň, ja verím, že teda toto, čo mám pre vás pripravené v rámci aj pozmeňujúceho návrhu, ktorý chcem predstaviť, bude ľudí, občanov a občianky tejto krajiny zaujímať viac ako nejaké extempore, ktoré sme tu zažili poslednú hodinu.
Takže, vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, ja by som teda chcela využiť tento priestor desaťminútový, aby som predstavila aj pozmeňujúci návrh ku konsolidačnému balíku, ktorý predkladám spoločne s kolegyňou Luščíkovou a kolegom Štefunkom, ale zároveň by som ešte predtým rada využila tento čas aj na krátke okomentovanie chystaných zmien a to v mene všetkých rodín a detí. (Ruch v sále.) Ja verím, že vás to bude zaujímať napriek tomu, že si tu teraz takto rozprávate. Chápem, že to bola ojedinelá situácia, ale bola by som rada, keby ste venovali pozornosť tomu, čo hovorím.
Ako opozičná poslankyňa, ale takisto aj ako čerstvá dvojnásobná matka, občianka tejto krajiny, ja sa naozaj vyslovene bojím, čo opatrenia tejto vlády pripravia pre budúcnosť našich rodín. Začala by som rodičovským dôchodkom. Nástrojom, ktorý bol zavedený primárne na to, aby vraj vyvažoval nižšie dôchodky žien. Tie, aj keď celý život pracovali, štát sankcionuje za to, že sa istý čas doma starali o deti... (Ruch v sále.) Ja vás poprosím, pán predsedajúci, keby sa tu dalo utíšiť toto plénum. (Zaznievanie gongu.)
Odmenou za roky materskej a rodičovskej dovolenky sú im nižšie dôchodky. Nehovoriac o tom, že rodičovský dôchodok, tak ako je nadizajnovaný aj teraz a ešte aj bude po týchto zmenách, nemyslí na ľudí, ktorým deti zomreli, sú znevýhodnené alebo žijú v zahraničí. Už vláda, ktorá rodičovský dôchodok zaviedla, a to teda aj do ústavy, si nedala povedať, že je to diskriminačné, nesystémové a neadresné opatrenie. Namiesto toho, aby ste to teraz opravili, prišli ste opäť s riešením, ktoré zvýhodňuje bohatších ľudí, ktorí platia vyššie dane, a tým pádom z nich vedia potom odviesť – či už tie 2 % pre jedného, alebo 4 % pre oboch rodičov – viac ako ľudia s nízkymi príjmami.
Neviem, či toto ste si uvedomili, ale ten rodičovský dôchodok po novom, ako ste ho navrhli v konsolidačnom balíku, absolútne nič nerieši. Na týchto ľudí vy nemyslíte.
Ďalej mi dovoľte sa tak ľudsky povenovať aj zvýšeniu základnej sadzby DPH na 23 %. Táto sociálna, vraj sociálna a národná vláda posledné dni strávila doťahovaním sa nad tým, či v gastre to bude 23 % a v cestovnom ruchu 5 alebo, naopak, v gastre 5, v cestovnom ruchu 23. Nakoniec je to v oboch 5 %, ale úspešné firmy zaplatia na dépeháčke 24 %. Tak len aby ste teda vedeli, ale jednorodičovské rodiny, matky samoživiteľky, seniori, začínajúce mladé rodiny napríklad s učiteľským príjmom alebo, ja neviem, so záchranárskym príjmom, ale môžme si pokojne vziať aj takých dvoch koncipientov napríklad, alebo ľudí, ktorí začínajú vo verejnej sfére. Tak tí si z toho gastra, z tých pobytov teda veľa neužijú, lebo na to jednoducho nebudú mať. Takže toto veľkodušné znižovanie na 5 % maximálne raz do roka im môže byť naozaj srdečne ukradnuté.
Čo im ale ukradnuté nie je, je zvýšená 23-percentná DPH, ktorá zasiahne takmer každú oblasť ich každodenného života od potravín po ošatenie či zariaďovanie bytu. Zvýšenie tejto sadzby znamená jediné: vyššie ceny.
Argumentujete, že základné potraviny budú mať 5-percentnú sadzbu. Prosím vás, ja by som bola rada, keby sme už opustili tú predstavu toho, že na Slovensku žijú ľudia, ktorí budú žiť aj naďalej zo základných potravín. Vládnete tu dlho. Už prvovoliči, tí si vlastne už ani nepamätajú nikoho iného ako vás. Tak choďte sa ich spýtať, že či oni chcú žiť zo základných potravín. Asi nie. Svoj život si predstavujú aspoň trochu lepšie ako z ruky do huby. Možno aj preto odtiaľto odchádzajú za prácou, vzdelaním a životnou úrovňou na západ. Tak ak ste za 16 rokov nevedeli spraviť nič pre to, aby si títo ľudia mohli dovoliť nakupovať aj iné ako základné potraviny, ktorými sa tu momentálne zakrývate, tak choďte od toho a prenechajte to nám, my to urobíme lepšie.
No a na záver, prečo tu vlastne dnes aj vystupujem, je daňový bonus na dieťa, aby som to stihla. Áno, aj my v Progresívnom Slovensku si uvedomujeme, že bolo potrebné jeho súčasné nastavenie upraviť, pretože to boli častokrát veľmi neadresne vyplytvané helikoptérové peniaze aj pre tých, ktorí to nepotrebovali, a ktoré aj neprimerane finančne zaťažili samosprávy. Na druhej strane zrušenie akéhokoľvek nároku na daňový bonus pre vyživované dieťa nad 18 rokov považujeme v kontexte vašich antisociálnych konsolidačných opatrení za veľmi necitlivé. Namiesto tých všetkých kotrmelcov s tou dépeháčkou, ktorého sme tu svedkami denne aj dokonca po niekoľkých hodinách, kde sa tie sadzby menia pomaly ako počasie a nakoniec ani neprinesú žiadané financie, ste sa rozhodli brať opäť rodinám. Ja viem, že vy vo vládnej koalícii si vzdelávanie ceníte len minimálne. Na rozdiel od vás tieto rodiny zo strednej vrstvy alebo s nízkym príjmom sa snažia svojim deťom vzdelanie dať, poslať ich do škôl, podporovať ich aj po 18. roku života. Neviem, či poznáte realitu rodiny stredoškoláka alebo vysokoškoláčky. Tam treba platiť za internát minimálne 100 eur, ďalšia stovka za stravu, ošatenie, hygienické potreby, učebnice, električenka. To je veľký náklad aj pre študenta alebo študentku, ktorý pracuje či brigáduje. A opäť tak zasahujete do životnej úrovne tých, čo stabilne prepadávajú podporou, žijú z mála a stojí na nich ekonomika tohto štátu. To nie sú kaviarenskí povaľači s tekvicovým latté, pán minister Kamenický. To sú tvrdo pracujúci ľudia za pásmi, v potravinách, autodielňach, materských školách, ale aj v nemocniciach, ktorí milujú svoje deti a chcú, aby sa im už konečne žilo lepšie, ako sa im žije doteraz za tých všetkých Ficových vlád. Preto týmto pozmeňujúcim návrhom navrhujeme ponechať nárok na daňový bonus aj vyživovaným deťom nad 18 rokov veku, pokiaľ študujú na strednej alebo vysokej škole, pretože aj títo rodičia majú mať nárok na daňový bonus a nebyť diskriminovaní.
Dovoľte mi teda teraz prečítať pozmeňujúci návrh a teda vás poprosím aj o zastavenie času.
Pozmeňujúci návrh poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky Simony Petrík a Dariny Luščíkovej a poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Ivana Štefunka k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (tlač 483).
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci pozmeňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (tlač 483). Vo vládnom návrhu zákona navrhujem túto zmenu:
V čl. III sa vypúšťa bod 10.
Ostatné novelizačné body v čl. III sa primerane prečíslujú.
Skončila som s predstavením tohto návrhu a ešte by som na záver možno len doplnila, ak mi, teda môžte mi asi opäť pustiť čas, aby náhodou sme sa tu nedopustili nejakých... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Vystúpenie v rozprave
2.10.2024 o 16:58 hod.
Mgr.
Simona Petrík
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Tak ja by som sa vrátila k našej práci, za ktorú sme tu platení a platené.
Dobrý deň, ja verím, že teda toto, čo mám pre vás pripravené v rámci aj pozmeňujúceho návrhu, ktorý chcem predstaviť, bude ľudí, občanov a občianky tejto krajiny zaujímať viac ako nejaké extempore, ktoré sme tu zažili poslednú hodinu.
Takže, vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, ja by som teda chcela využiť tento priestor desaťminútový, aby som predstavila aj pozmeňujúci návrh ku konsolidačnému balíku, ktorý predkladám spoločne s kolegyňou Luščíkovou a kolegom Štefunkom, ale zároveň by som ešte predtým rada využila tento čas aj na krátke okomentovanie chystaných zmien a to v mene všetkých rodín a detí. (Ruch v sále.) Ja verím, že vás to bude zaujímať napriek tomu, že si tu teraz takto rozprávate. Chápem, že to bola ojedinelá situácia, ale bola by som rada, keby ste venovali pozornosť tomu, čo hovorím.
Ako opozičná poslankyňa, ale takisto aj ako čerstvá dvojnásobná matka, občianka tejto krajiny, ja sa naozaj vyslovene bojím, čo opatrenia tejto vlády pripravia pre budúcnosť našich rodín. Začala by som rodičovským dôchodkom. Nástrojom, ktorý bol zavedený primárne na to, aby vraj vyvažoval nižšie dôchodky žien. Tie, aj keď celý život pracovali, štát sankcionuje za to, že sa istý čas doma starali o deti... (Ruch v sále.) Ja vás poprosím, pán predsedajúci, keby sa tu dalo utíšiť toto plénum. (Zaznievanie gongu.)
Odmenou za roky materskej a rodičovskej dovolenky sú im nižšie dôchodky. Nehovoriac o tom, že rodičovský dôchodok, tak ako je nadizajnovaný aj teraz a ešte aj bude po týchto zmenách, nemyslí na ľudí, ktorým deti zomreli, sú znevýhodnené alebo žijú v zahraničí. Už vláda, ktorá rodičovský dôchodok zaviedla, a to teda aj do ústavy, si nedala povedať, že je to diskriminačné, nesystémové a neadresné opatrenie. Namiesto toho, aby ste to teraz opravili, prišli ste opäť s riešením, ktoré zvýhodňuje bohatších ľudí, ktorí platia vyššie dane, a tým pádom z nich vedia potom odviesť – či už tie 2 % pre jedného, alebo 4 % pre oboch rodičov – viac ako ľudia s nízkymi príjmami.
Neviem, či toto ste si uvedomili, ale ten rodičovský dôchodok po novom, ako ste ho navrhli v konsolidačnom balíku, absolútne nič nerieši. Na týchto ľudí vy nemyslíte.
Ďalej mi dovoľte sa tak ľudsky povenovať aj zvýšeniu základnej sadzby DPH na 23 %. Táto sociálna, vraj sociálna a národná vláda posledné dni strávila doťahovaním sa nad tým, či v gastre to bude 23 % a v cestovnom ruchu 5 alebo, naopak, v gastre 5, v cestovnom ruchu 23. Nakoniec je to v oboch 5 %, ale úspešné firmy zaplatia na dépeháčke 24 %. Tak len aby ste teda vedeli, ale jednorodičovské rodiny, matky samoživiteľky, seniori, začínajúce mladé rodiny napríklad s učiteľským príjmom alebo, ja neviem, so záchranárskym príjmom, ale môžme si pokojne vziať aj takých dvoch koncipientov napríklad, alebo ľudí, ktorí začínajú vo verejnej sfére. Tak tí si z toho gastra, z tých pobytov teda veľa neužijú, lebo na to jednoducho nebudú mať. Takže toto veľkodušné znižovanie na 5 % maximálne raz do roka im môže byť naozaj srdečne ukradnuté.
Čo im ale ukradnuté nie je, je zvýšená 23-percentná DPH, ktorá zasiahne takmer každú oblasť ich každodenného života od potravín po ošatenie či zariaďovanie bytu. Zvýšenie tejto sadzby znamená jediné: vyššie ceny.
Argumentujete, že základné potraviny budú mať 5-percentnú sadzbu. Prosím vás, ja by som bola rada, keby sme už opustili tú predstavu toho, že na Slovensku žijú ľudia, ktorí budú žiť aj naďalej zo základných potravín. Vládnete tu dlho. Už prvovoliči, tí si vlastne už ani nepamätajú nikoho iného ako vás. Tak choďte sa ich spýtať, že či oni chcú žiť zo základných potravín. Asi nie. Svoj život si predstavujú aspoň trochu lepšie ako z ruky do huby. Možno aj preto odtiaľto odchádzajú za prácou, vzdelaním a životnou úrovňou na západ. Tak ak ste za 16 rokov nevedeli spraviť nič pre to, aby si títo ľudia mohli dovoliť nakupovať aj iné ako základné potraviny, ktorými sa tu momentálne zakrývate, tak choďte od toho a prenechajte to nám, my to urobíme lepšie.
No a na záver, prečo tu vlastne dnes aj vystupujem, je daňový bonus na dieťa, aby som to stihla. Áno, aj my v Progresívnom Slovensku si uvedomujeme, že bolo potrebné jeho súčasné nastavenie upraviť, pretože to boli častokrát veľmi neadresne vyplytvané helikoptérové peniaze aj pre tých, ktorí to nepotrebovali, a ktoré aj neprimerane finančne zaťažili samosprávy. Na druhej strane zrušenie akéhokoľvek nároku na daňový bonus pre vyživované dieťa nad 18 rokov považujeme v kontexte vašich antisociálnych konsolidačných opatrení za veľmi necitlivé. Namiesto tých všetkých kotrmelcov s tou dépeháčkou, ktorého sme tu svedkami denne aj dokonca po niekoľkých hodinách, kde sa tie sadzby menia pomaly ako počasie a nakoniec ani neprinesú žiadané financie, ste sa rozhodli brať opäť rodinám. Ja viem, že vy vo vládnej koalícii si vzdelávanie ceníte len minimálne. Na rozdiel od vás tieto rodiny zo strednej vrstvy alebo s nízkym príjmom sa snažia svojim deťom vzdelanie dať, poslať ich do škôl, podporovať ich aj po 18. roku života. Neviem, či poznáte realitu rodiny stredoškoláka alebo vysokoškoláčky. Tam treba platiť za internát minimálne 100 eur, ďalšia stovka za stravu, ošatenie, hygienické potreby, učebnice, električenka. To je veľký náklad aj pre študenta alebo študentku, ktorý pracuje či brigáduje. A opäť tak zasahujete do životnej úrovne tých, čo stabilne prepadávajú podporou, žijú z mála a stojí na nich ekonomika tohto štátu. To nie sú kaviarenskí povaľači s tekvicovým latté, pán minister Kamenický. To sú tvrdo pracujúci ľudia za pásmi, v potravinách, autodielňach, materských školách, ale aj v nemocniciach, ktorí milujú svoje deti a chcú, aby sa im už konečne žilo lepšie, ako sa im žije doteraz za tých všetkých Ficových vlád. Preto týmto pozmeňujúcim návrhom navrhujeme ponechať nárok na daňový bonus aj vyživovaným deťom nad 18 rokov veku, pokiaľ študujú na strednej alebo vysokej škole, pretože aj títo rodičia majú mať nárok na daňový bonus a nebyť diskriminovaní.
Dovoľte mi teda teraz prečítať pozmeňujúci návrh a teda vás poprosím aj o zastavenie času.
Pozmeňujúci návrh poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky Simony Petrík a Dariny Luščíkovej a poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Ivana Štefunka k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (tlač 483).
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci pozmeňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (tlač 483). Vo vládnom návrhu zákona navrhujem túto zmenu:
V čl. III sa vypúšťa bod 10.
Ostatné novelizačné body v čl. III sa primerane prečíslujú.
Skončila som s predstavením tohto návrhu a ešte by som na záver možno len doplnila, ak mi, teda môžte mi asi opäť pustiť čas, aby náhodou sme sa tu nedopustili nejakých... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Rozpracované
17:15
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:15
Ivan HazuchaPani poslankyňa, spomenuli ste v úvode, že základná sadzba DPH sa dvíha na 24 %, takže nedvíha sa na 24 %, ale na 23. A rovnako ste spomenuli na potraviny, až som to ja správne, že sa na potraviny zvyšuje na 23 %. Až som to ja správne pochopil, tak sa nezvyšuje, ale práveže znižuje na 19 %, nie zvyšuje na 23, a na vybrané základné potraviny sa znižuje na 5 %. Pred pár hodinami nám váš pán kolega nás upozorňoval, aby sme...
Pani poslankyňa, spomenuli ste v úvode, že základná sadzba DPH sa dvíha na 24 %, takže nedvíha sa na 24 %, ale na 23. A rovnako ste spomenuli na potraviny, až som to ja správne, že sa na potraviny zvyšuje na 23 %. Až som to ja správne pochopil, tak sa nezvyšuje, ale práveže znižuje na 19 %, nie zvyšuje na 23, a na vybrané základné potraviny sa znižuje na 5 %. Pred pár hodinami nám váš pán kolega nás upozorňoval, aby sme si naštudovali veci. Tak teraz neviem, či zmeny v DPH na potraviny ste nepostrehli, alebo ste nepochopili, alebo len tak troška schválne zavádzate verejnosť. Ale sú to sadzby určené tak, ako som povedal ja. Na potraviny sa všeobecne znižujú z 20 na 19, nie dvíhajú na 23. A niektoré sa znižujú na 5, aj z tých, čo boli predtým 20, alebo z tých, čo boli predtým 10 %. Takto sa veci majú.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
2.10.2024 o 17:15 hod.
Ing.
Ivan Hazucha
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne.
Pani poslankyňa, spomenuli ste v úvode, že základná sadzba DPH sa dvíha na 24 %, takže nedvíha sa na 24 %, ale na 23. A rovnako ste spomenuli na potraviny, až som to ja správne, že sa na potraviny zvyšuje na 23 %. Až som to ja správne pochopil, tak sa nezvyšuje, ale práveže znižuje na 19 %, nie zvyšuje na 23, a na vybrané základné potraviny sa znižuje na 5 %. Pred pár hodinami nám váš pán kolega nás upozorňoval, aby sme si naštudovali veci. Tak teraz neviem, či zmeny v DPH na potraviny ste nepostrehli, alebo ste nepochopili, alebo len tak troška schválne zavádzate verejnosť. Ale sú to sadzby určené tak, ako som povedal ja. Na potraviny sa všeobecne znižujú z 20 na 19, nie dvíhajú na 23. A niektoré sa znižujú na 5, aj z tých, čo boli predtým 20, alebo z tých, čo boli predtým 10 %. Takto sa veci majú.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
17:15
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:15
Ivan ŠtefunkoĎakujem veľmi pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
2.10.2024 o 17:15 hod.
Mgr.
Ivan Štefunko
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne, milá kolegyňa, že si predstavila tento návrh. Priznám sa, že dlhodobo ma trápi to a stále to tu rozprávam, ako sa Slovensko vyľudňuje a akým spôsobom mladí ľudia odchádzajú do zahraničia. Dokonca akým spôsobom starší ľudia, povedzme dôchodcovia, zostávajú sami. Tento pozmeňovací návrh, ktorý si prezentovala teda za našu skupinu, má riešiť to, aby rodičia vedeli ešte platiť povedzme internát alebo životné potreby svojich už dospelých detí a aby boli ešte stále motivované zostať na Slovensku. Ide o priemerne 60 euro za mesiac, ktoré môžu využiť či už na zaplatenie internátu, alebo zaplatenie cestovného, keďže vlaky nechodia všade zadarmo. To znamená, že myslím si, že ak teda chceme, vážení kolegovia a kolegyne, zachovať nejakú sociálnu spravodlivosť a naozaj sa starať aj o budúcnosť tejto krajiny, teda mladých ľudí, tak by sme mali vyhovieť tomuto pozmeňovaciemu návrhu. Myslím, že to nebude taká veľká sekera, ako sú povedzme rôzne iné veci a kolega Hargaš alebo kolega Kišš vám pomôžu nájsť, kde to ušetriť. Navrhujem zvyšovanie daní z externalít alebo ekologické dane.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
17:15
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:15
Ondrej DostálPokiaľ ide o obsah toho, čo ste ešte stihli vystúpiť verím, že ten zvyšok, zvyšok poviete vo faktickej. Tak áno, je to tak, že vláda sa nesnaží šetriť, vláda sa snaží vybrať od ľudí peniaze, kde sa, kde sa dá. Toto považujem aj ja za najvážnejší problém celého návrhu zákona, že konsolidácia je takmer výlučne alebo teda z veľmi veľkej časti, z dominantnej časti na príjmovej stránke, teda vybrať od ľudí viacej peňazí, nie šetriť na sebe, šetriť na spotrebe vlády, šetriť na tom, čo štát prerozdeľuje, teda vyberá od ľudí a posiela, posiela niekde inde, lebo v konečnom dôsledku tak či tak všetko to zvýšenie daní, všetko to zvýšenie odvodov zaplatia ľudia. Nemá to kto iný zaplatiť. To nie je nejaký imaginárny zdroj peňazí, ktorý bude vláda využívať. Aj keď to zaplatia firmy, tak to prenesú na ľudí.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
2.10.2024 o 17:15 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Pani poslankyňa Petrík, no, je to, bohužiaľ, tak, že tak máme nastavený rokovací poriadok, že nie je možné po prečítaní pozmeňujúceho návrhu ďalej k nemu nič hovoriť. Ja si myslím, že je to nelogické ustanovenie, my sme to navrhovali aj zmeniť, ale tak zatiaľ nebola vôľa. Ale myslím si, že je to nelogické najmä v situáciách, keď ten čas nie je vyčerpaný a keď poslanec by stručný pozmeňujúci návrh normálne mohol predniesť a potom by ešte mohol niečo povedať a zmestil by sa do tých desiatich alebo dvadsiatich minút a nebol by žiadny problém, lebo ja chápem, že to ustanovenie je tam preto, aby sa nenaťahoval čas čítaním odôvodnení po uplynutí toho času, tak uvidíme, čo prinesie zmena rokovacieho poriadku.
Pokiaľ ide o obsah toho, čo ste ešte stihli vystúpiť verím, že ten zvyšok, zvyšok poviete vo faktickej. Tak áno, je to tak, že vláda sa nesnaží šetriť, vláda sa snaží vybrať od ľudí peniaze, kde sa, kde sa dá. Toto považujem aj ja za najvážnejší problém celého návrhu zákona, že konsolidácia je takmer výlučne alebo teda z veľmi veľkej časti, z dominantnej časti na príjmovej stránke, teda vybrať od ľudí viacej peňazí, nie šetriť na sebe, šetriť na spotrebe vlády, šetriť na tom, čo štát prerozdeľuje, teda vyberá od ľudí a posiela, posiela niekde inde, lebo v konečnom dôsledku tak či tak všetko to zvýšenie daní, všetko to zvýšenie odvodov zaplatia ľudia. Nemá to kto iný zaplatiť. To nie je nejaký imaginárny zdroj peňazí, ktorý bude vláda využívať. Aj keď to zaplatia firmy, tak to prenesú na ľudí.
Rozpracované
17:15
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:15
Simona PetríkÁno, tiež si myslím, že bude na to presne tento priestor, o ktorom ste hovorili.
A k pánovi Hazuchovi. Tak napríklad taká dépeháčka na vajíčka ide z 10 na 19, nie? Tá sa napríklad zvyšuje. Ale kto už sa má v tom, kto už sa má v tom vyznať, všakže, keďže sa tie dépeháčky stále menia tu každé dve hodinky a nakoniec sme zistili, že z tej takmer miliardy eur, ktorú ste chceli ušetriť, nakoniec bude len 300 miliónov, či...
Áno, tiež si myslím, že bude na to presne tento priestor, o ktorom ste hovorili.
A k pánovi Hazuchovi. Tak napríklad taká dépeháčka na vajíčka ide z 10 na 19, nie? Tá sa napríklad zvyšuje. Ale kto už sa má v tom, kto už sa má v tom vyznať, všakže, keďže sa tie dépeháčky stále menia tu každé dve hodinky a nakoniec sme zistili, že z tej takmer miliardy eur, ktorú ste chceli ušetriť, nakoniec bude len 300 miliónov, či koľko to teda bude, pán minister Kamenický? Lebo my stále nevieme, že koľko vlastne ušetríme na tej dépeháčke. Ale ja som skôr čakala, že sa budete venovať tomu daňovému bonusu, o ktorom som ja hovorila a ktorý som stihla odôvodniť ešte predtým, ako som prečítala samotný pozmeňovák. Ja som potom na záver už len chcela povedať, že ono to nie sú štatistiky ani žiadne čísla. To sú reálne životy, reálni ľudia, ktorí budú rátať každé euro, budú rátať, z čoho ošatia svoje deti, či pošlú dieťa na výlet, či vôbec budú môcť obe napríklad deti poslať na vysokú školu. Skrátka, vy nás posielate do roku pomaly 1850, kedy sa takéto veci diali, a toto vaše bačovanie nás tam naozaj dostalo.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
2.10.2024 o 17:15 hod.
Mgr.
Simona Petrík
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne.
Áno, tiež si myslím, že bude na to presne tento priestor, o ktorom ste hovorili.
A k pánovi Hazuchovi. Tak napríklad taká dépeháčka na vajíčka ide z 10 na 19, nie? Tá sa napríklad zvyšuje. Ale kto už sa má v tom, kto už sa má v tom vyznať, všakže, keďže sa tie dépeháčky stále menia tu každé dve hodinky a nakoniec sme zistili, že z tej takmer miliardy eur, ktorú ste chceli ušetriť, nakoniec bude len 300 miliónov, či koľko to teda bude, pán minister Kamenický? Lebo my stále nevieme, že koľko vlastne ušetríme na tej dépeháčke. Ale ja som skôr čakala, že sa budete venovať tomu daňovému bonusu, o ktorom som ja hovorila a ktorý som stihla odôvodniť ešte predtým, ako som prečítala samotný pozmeňovák. Ja som potom na záver už len chcela povedať, že ono to nie sú štatistiky ani žiadne čísla. To sú reálne životy, reálni ľudia, ktorí budú rátať každé euro, budú rátať, z čoho ošatia svoje deti, či pošlú dieťa na výlet, či vôbec budú môcť obe napríklad deti poslať na vysokú školu. Skrátka, vy nás posielate do roku pomaly 1850, kedy sa takéto veci diali, a toto vaše bačovanie nás tam naozaj dostalo.
Rozpracované
17:15
Vystúpenie v rozprave 17:15
Ján HargašVčera som vystúpil v písomnej rozprave a vysvetlil som vám, akým spôsobom táto vláda a prečo podľa môjho názoru konsoliduje zle....
Včera som vystúpil v písomnej rozprave a vysvetlil som vám, akým spôsobom táto vláda a prečo podľa môjho názoru konsoliduje zle. Konsoliduje 1,7 mld., respektíve 2,7, lebo ste sa rozhodli ešte k tomu prihodiť 1 miliardu navyše. A tých 2,7 mld. 95 % pôjde z peňaženiek ľudí a podnikateľov a len 5 % je táto vláda ochotná šetriť na sebe. Päť percent z toho, 120-130 mil. približne.
Na stretnutí na úrade vlády, kde boli teda aj pán premiér, aj pán minister Kaliňák, všetci sa zhodli, že keby sa chcelo, tak štát dokáže na svojej prevádzke ušetriť 500 mil. eur, pol miliardy, pol miliardy.
My sme sa potom pozreli na ďalšie čísla. Neefektívnym, zrušením neefektívnych dotácií alebo lepšou adresnosťou sociálnych dávok, aby naozaj pomáhali len tým, ktorí to potrebujú, a nie ľuďom, ktorí majú aj tak už tisícové dávky, tak ešte im prihodíte pár stovák. Lepšou adresnosťou a zrušením neefektívnych dotácií by ste vedeli nájsť ďalšiu pol miliardu. Čiže 1 miliarda eur z konsolidácie by sa dala ušetriť, keby táto vláda chcela šetriť na sebe. Vy to nechcete. Zatiaľ. Neviem, možno zmeníte názor. Zatiaľ to vyzerá, že to nechcete robiť. A keby ste na sebe šetrili, tak čo by to mohlo znamenať? Znamenalo by to napríklad, že by ste nemuseli zavádzať transakčnú daň, ktorá zadusí podniky a ekonomiku, že by ste nemuseli napríklad zvyšovať ceny diaľničných známok. A teda pôjdem do tej oblasti, ktorá je mne najbližšia, v rámci tých 500 mil., ktoré sa dajú ušetriť na prevádzke štátu plus teda ďalšia pol miliarda na neefektívnych dotáciách, tak 100 mil. ročne sa dá ušetriť na prevádzke neefektívnych IT systémov. A to nehovorím ja, to hovoria analytici ministerstva financií, ktorých pán minister, jeho vlastní zamestnanci mu hovoria, že dá sa tam ušetriť 100 mil. eur ročne. A vy nebudete šetriť, vy nechcete šetriť tých 100 mil. eur ročne. Analytici vám to vypočítali, vy to nechcete robiť. Keby ste šetrili na tom IT-čku tých 100 mil. eur ročne, tak ľudia nemusia platiť drahé diaľničné známky a ešte vám 50 mil. ostane k dobru. Kľudne sa zahrajme takú hru, že dobre tak nebolo by to 100 mil. v prvom roku, že len 50 by ste vedeli ušetriť. No tak by ste ušetrili 50 mil. na tých IT výdavkoch a ľudia by nemuseli platiť drahšie diaľničné známky. Takáto jednoduchá matematika to je, takáto jednoduchá matika. A to nie sú nejaké naozaj že vymyslené čísla. Vládni analytici z ministerstva financií to hovoria.
A vy sa tu celý deň, celý deň sa vyhovárate na Matoviča, Hegera, Ódora. To ste dostali asi noty od komunikačného. V každej druhej faktickej, aby som vám nekrivdil, Matovič, Heger, Ódor, Matovič, Heger... normálne jak stroj. Už som si spravil také bosworth bingo, lebo zakaždým to, zakaždým to opakujete. A ja sa teda pýtam, že Matovič, Heger alebo Ódor vás prinútili nešetriť na výdavkoch štátu? Oni vás prinútili nešetriť na výdavkoch štátu, áno? Pani poslankyňa prikyvuje, že... a oni vás prinútili? Oni vás prinútili? Tak to toto som, toto sa neta... Ja sa, spýtam sa Ľuda, Ľuda Ódora, že teda ktorého z vás konkrétne prinútil, aby nešetril na výdavkoch štátu. To je neuveriteľné, že vy dokážete ten váš naratív natoľko silno tlačiť, že ani fakty vám nevadia v ceste, hej, že, že... Povedzte mi, ktorý fakt som povedal nepresný? Kľudne sa prihláste do faktickej. Nech sa páči, pani poslankyne. Povedzte mi, povedzte mi, ktoré čísla som odcitoval nesprávne z toho analytického dokumentu, že na IT výdavkoch sa dá ušetriť 100 mil. eur. A ja som vám tu včera v písomnej rozprave dal konkrétne príklady ako, keď som ja bol štátny tajomník, tak ako sme šetrili desiatky miliónov eur na IT, lebo sa nám chcelo a bola to makačka, ale chcelo sa nám.
Takže povedzte mi, kde vás ten Matovič, Heger a Ódor prinútili nešetriť. Toto je pre mňa strašná záhada. Lebo ja chápem, že vy potrebujete vytvoriť nejakého nepriateľa, že teda konsolidovať musíte, lebo Matovič, Heger a Ódor. Nie je to síce pravda, ale dobre, dajme to chvíľu nabok. Už rok ste vo vláde a teraz sa pozeráme na váš návrh konsolidácie – a ten je zlý. Ani vo vlastnostiach dokumentu nie je ani jeden z Matovičov, Matovičov, Hegerov ani Ódorov. Je to váš dokument, váš návrh. Takže mi povedzte, že ako vám oni zabránili šetriť. To som fakt zvedavý, že ako vám zabránili šetriť.
No a teraz by som išiel konkrétne, neviem, nepoznám úplne až tak, až tak dobre pánov poslancov a poslankyne. A opakujem, že nie je to nič osobné. Dostali ste sa sem, lebo nejakí ľudia vás sem zvolili, a ja si myslím, že by ste im mali vysvetľovať. Pani poslankyňa Laššáková. Naozaj nič osobné, mám voči vám úctu a naozaj, myslím si, vy ste myslím že z Banskej Bystrice, 8 308 ľudí vám dalo krúžok, že vám verí, že budete zastupovať ich záujmy. A ja sa pýtam, že či týmto ľuďom ste vysvetlili, prečo budú platiť zvýšené diaľničné známky, lebo vám sa nechce šetriť. Toto ja si myslím, že by ste im to mali povedať.
Ďalší poslanec, pán Puci tu bol. Trebišov, 3 236. Tiež si myslím, že by ste mali vysvetliť svojim voličom, ktorí vás sem do tohto parlamentu poslali svojimi krúžkami, vám veria. Tak mi, prosím vás, povedzte, že či ste sa s nimi už rozprávali, s podnikateľmi vo vašom okolí, ktorí by nemuseli platiť transakčnú daň ani tie drahé diaľničné známky, keby ste chceli šetriť. Na konkrétnych číslach som vám ukázal, kde môžte šetriť a nechce sa vám.
Neviem, koho tu mám, pán Blcháč. Ten pôjde po mne do rozpravy, tak možno by to mohol vysvetliť, že prečo jeho voliči budú platiť drahšie diaľničné známky alebo transakčnú daň, keď je tam priestor na šetrenie, ale vám sa proste šetriť nechce. Tak mi to skúste vysvetliť.
Pán Hazucha, tiež by som sa vás spýtal. Nemám tu váš počet krúžkov, ale myslím, že by ste to mali vysvetliť svojim voličom. A teraz ak to niektorí pozerajú, tak kľudne sa môžte pýtať svojich poslancov mailom. Hej? Je to krstné meno, bodka, priezvisko, zavináč, nrsr, bodka, sk. A ja si myslím, že by sa vás mali pýtať, keď už sa teda vy nepýtate tých vašich ministrov.
Paradoxom je, a preto som sa vy... preto sa zameriavam na stranu HLAS, lebo jednak si myslím, že vy ste teda hovorili, že vy budete ten hlas zdravého rozumu v tejto koalícii, tak vy by ste mali v prvom rade takúto jasnú matiku vedieť, vedieť pochopiť. V druhom rade najväčšie úspory na IT výdavkoch sú práve v rezortoch, ktorú vedú ministri za HLAS. To je ministerstvo vnútra a ministerstvo práce. To nehovorím ja, to hovoria vládni analytici, ktorých pán minister nepočúva. A zároveň máte ministra informatizácie pána Rašiho, ktorý by tento tlak na šetrenie v IT oblasti mal vytvárať. Takže vás by sa mali pýtať: meno, bodka, priezvisko, zavináč, nrsr, bodka, sk, že prečo budú v januári platiť drahšie diaľničné známky, keď to tak vôbec nemuselo byť, ak by sa vám chcelo trošku zamakať a šetriť.
No a už mi pomaly dochádza čas na túto rozpravu, tak sa ešte chcem venovať, venovať druhej veci. A tá druhá vec je spôsob, akým prijímate túto legislatívu. Dnes pán Gašpar vystúpil v rozprave mimoriadne a v skutočnosti priznal, že vlastne aj vy viete, že ten zákon je zlý. Pán Gašpar povedal, že príde ešte konsolidácia číslo dva, ktorou budete opravovať veci v konsolidácii číslo jedna. To kde sme? Ako nehnevajte sa na mňa, pred voľbami ste sa navážali do PS-ka, že my sme vlastne nejakí neskúsení, ktorí nevedia radiť štát, a vy ste tí harcovníci, tí poriadni mazáci politickí, ktorí vedia čo a ako robiť a ako riadiť štát. No tak takto riadite štát? Že sem prinesiete zákon, ktorý je polotovar?
Pán spravodajca, chápem, že si chcete pozerať nejaké videá, ale trochu ma to vyrušuje, keď si ich tu púšťate pri mne. Možno aj vy by ste mohli svojim voličom vysvetliť, prečo budú platiť drahšie diaľničné známky, keď ste, keď ste, keď takto veľmi dávate pozor na to, že kde by ste napríklad mohli ušetriť. Alebo ministra sa môžte, však vy tu nie ste na to, aby ste iba stláčali gombíky. Veď sa môžte tých ministrov opýtať, že počúvaj ma, ten Hargaš hovoril o nejakej analýze ministerstva financií, že vraj nejakých 100 mil. ročne by sa dalo ušetriť na IT-čku. To fakt taký dokument existuje? Poviem vám áno, existuje. A, ale prečo nešetríme tých 100 miliónov. No a oni by vám museli povedať že prečo. A povedali by vám asi, že sa im nechce, lebo to fakt je, je makačka a je to robota. No tak aj, aj vy by ste mohli skúsiť vašim voličom vysvetliť, že prečo budú platiť drahšie veci, lebo vašim ministrom sa nechce.
No a teda vrátim sa k tomu, že akým spôsobom to prijímate. Dnes tu pán Gašpar priznal, že to vlastne budete ešte opravovať. To je úplne rovnaký príbeh ako trestná novela. No tak toto ste, takí ste politickí mazáci, ako nehnevajte sa na mňa. Pred voľbami ste sa tu tvárili, ako vy idete teda viesť, riadiť tento štát. Každý jeden deň meníte parametre tejto konsolidácie. Nový pozmeňovák, tam sa niekto hodí o zem v koalícii, že chce nejakú úľavu, tak tam nejaká úľava. Dnes bude koaličná rada, to som fakt zvedavý, že čo tu, čo tu vznikne po dnešnej koaličnej rade, to zase príde nejaká vlna dobre myslených nápadov. A proste opravujete to počas jazdy, to tu lepíte presne ako tú trestnú novelu, ktorú ste potom trikrát už museli opravovať tu v parlamente. To isté bude aj osud tejto konsolidácie. A ja si naozaj nemyslím, že toto je ukážka nejakej politickej skúsenosti. Naozaj si to nemyslím, keď ste sa tak veľmi vymedzovali voči vládam Igora Matoviča, tak, žiaľ, pri trestnej novele aj pri tomto zákone, pri konsolidácii, robíte presne to, čo sa dialo za minulých vlád a čo ste kritizovali. Tak asi až takí skúsení politickí harcovníci nebudete.
Ďakujem veľmi pekne za pozornosť. (Potlesk.)
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci, budem to musieť trochu z rýchlika, pretože mám málo času a hneď na úvod hovorím, že sa budem aj pýtať konkrétnych poslancov a poslankýň, a nie je to nič osobné. Nie je to nič osobné, ale naozaj si myslím, že by ste mali vysvetliť svojim voličom, čo tu idete schváliť.
Včera som vystúpil v písomnej rozprave a vysvetlil som vám, akým spôsobom táto vláda a prečo podľa môjho názoru konsoliduje zle. Konsoliduje 1,7 mld., respektíve 2,7, lebo ste sa rozhodli ešte k tomu prihodiť 1 miliardu navyše. A tých 2,7 mld. 95 % pôjde z peňaženiek ľudí a podnikateľov a len 5 % je táto vláda ochotná šetriť na sebe. Päť percent z toho, 120-130 mil. približne.
Na stretnutí na úrade vlády, kde boli teda aj pán premiér, aj pán minister Kaliňák, všetci sa zhodli, že keby sa chcelo, tak štát dokáže na svojej prevádzke ušetriť 500 mil. eur, pol miliardy, pol miliardy.
My sme sa potom pozreli na ďalšie čísla. Neefektívnym, zrušením neefektívnych dotácií alebo lepšou adresnosťou sociálnych dávok, aby naozaj pomáhali len tým, ktorí to potrebujú, a nie ľuďom, ktorí majú aj tak už tisícové dávky, tak ešte im prihodíte pár stovák. Lepšou adresnosťou a zrušením neefektívnych dotácií by ste vedeli nájsť ďalšiu pol miliardu. Čiže 1 miliarda eur z konsolidácie by sa dala ušetriť, keby táto vláda chcela šetriť na sebe. Vy to nechcete. Zatiaľ. Neviem, možno zmeníte názor. Zatiaľ to vyzerá, že to nechcete robiť. A keby ste na sebe šetrili, tak čo by to mohlo znamenať? Znamenalo by to napríklad, že by ste nemuseli zavádzať transakčnú daň, ktorá zadusí podniky a ekonomiku, že by ste nemuseli napríklad zvyšovať ceny diaľničných známok. A teda pôjdem do tej oblasti, ktorá je mne najbližšia, v rámci tých 500 mil., ktoré sa dajú ušetriť na prevádzke štátu plus teda ďalšia pol miliarda na neefektívnych dotáciách, tak 100 mil. ročne sa dá ušetriť na prevádzke neefektívnych IT systémov. A to nehovorím ja, to hovoria analytici ministerstva financií, ktorých pán minister, jeho vlastní zamestnanci mu hovoria, že dá sa tam ušetriť 100 mil. eur ročne. A vy nebudete šetriť, vy nechcete šetriť tých 100 mil. eur ročne. Analytici vám to vypočítali, vy to nechcete robiť. Keby ste šetrili na tom IT-čku tých 100 mil. eur ročne, tak ľudia nemusia platiť drahé diaľničné známky a ešte vám 50 mil. ostane k dobru. Kľudne sa zahrajme takú hru, že dobre tak nebolo by to 100 mil. v prvom roku, že len 50 by ste vedeli ušetriť. No tak by ste ušetrili 50 mil. na tých IT výdavkoch a ľudia by nemuseli platiť drahšie diaľničné známky. Takáto jednoduchá matematika to je, takáto jednoduchá matika. A to nie sú nejaké naozaj že vymyslené čísla. Vládni analytici z ministerstva financií to hovoria.
A vy sa tu celý deň, celý deň sa vyhovárate na Matoviča, Hegera, Ódora. To ste dostali asi noty od komunikačného. V každej druhej faktickej, aby som vám nekrivdil, Matovič, Heger, Ódor, Matovič, Heger... normálne jak stroj. Už som si spravil také bosworth bingo, lebo zakaždým to, zakaždým to opakujete. A ja sa teda pýtam, že Matovič, Heger alebo Ódor vás prinútili nešetriť na výdavkoch štátu? Oni vás prinútili nešetriť na výdavkoch štátu, áno? Pani poslankyňa prikyvuje, že... a oni vás prinútili? Oni vás prinútili? Tak to toto som, toto sa neta... Ja sa, spýtam sa Ľuda, Ľuda Ódora, že teda ktorého z vás konkrétne prinútil, aby nešetril na výdavkoch štátu. To je neuveriteľné, že vy dokážete ten váš naratív natoľko silno tlačiť, že ani fakty vám nevadia v ceste, hej, že, že... Povedzte mi, ktorý fakt som povedal nepresný? Kľudne sa prihláste do faktickej. Nech sa páči, pani poslankyne. Povedzte mi, povedzte mi, ktoré čísla som odcitoval nesprávne z toho analytického dokumentu, že na IT výdavkoch sa dá ušetriť 100 mil. eur. A ja som vám tu včera v písomnej rozprave dal konkrétne príklady ako, keď som ja bol štátny tajomník, tak ako sme šetrili desiatky miliónov eur na IT, lebo sa nám chcelo a bola to makačka, ale chcelo sa nám.
Takže povedzte mi, kde vás ten Matovič, Heger a Ódor prinútili nešetriť. Toto je pre mňa strašná záhada. Lebo ja chápem, že vy potrebujete vytvoriť nejakého nepriateľa, že teda konsolidovať musíte, lebo Matovič, Heger a Ódor. Nie je to síce pravda, ale dobre, dajme to chvíľu nabok. Už rok ste vo vláde a teraz sa pozeráme na váš návrh konsolidácie – a ten je zlý. Ani vo vlastnostiach dokumentu nie je ani jeden z Matovičov, Matovičov, Hegerov ani Ódorov. Je to váš dokument, váš návrh. Takže mi povedzte, že ako vám oni zabránili šetriť. To som fakt zvedavý, že ako vám zabránili šetriť.
No a teraz by som išiel konkrétne, neviem, nepoznám úplne až tak, až tak dobre pánov poslancov a poslankyne. A opakujem, že nie je to nič osobné. Dostali ste sa sem, lebo nejakí ľudia vás sem zvolili, a ja si myslím, že by ste im mali vysvetľovať. Pani poslankyňa Laššáková. Naozaj nič osobné, mám voči vám úctu a naozaj, myslím si, vy ste myslím že z Banskej Bystrice, 8 308 ľudí vám dalo krúžok, že vám verí, že budete zastupovať ich záujmy. A ja sa pýtam, že či týmto ľuďom ste vysvetlili, prečo budú platiť zvýšené diaľničné známky, lebo vám sa nechce šetriť. Toto ja si myslím, že by ste im to mali povedať.
Ďalší poslanec, pán Puci tu bol. Trebišov, 3 236. Tiež si myslím, že by ste mali vysvetliť svojim voličom, ktorí vás sem do tohto parlamentu poslali svojimi krúžkami, vám veria. Tak mi, prosím vás, povedzte, že či ste sa s nimi už rozprávali, s podnikateľmi vo vašom okolí, ktorí by nemuseli platiť transakčnú daň ani tie drahé diaľničné známky, keby ste chceli šetriť. Na konkrétnych číslach som vám ukázal, kde môžte šetriť a nechce sa vám.
Neviem, koho tu mám, pán Blcháč. Ten pôjde po mne do rozpravy, tak možno by to mohol vysvetliť, že prečo jeho voliči budú platiť drahšie diaľničné známky alebo transakčnú daň, keď je tam priestor na šetrenie, ale vám sa proste šetriť nechce. Tak mi to skúste vysvetliť.
Pán Hazucha, tiež by som sa vás spýtal. Nemám tu váš počet krúžkov, ale myslím, že by ste to mali vysvetliť svojim voličom. A teraz ak to niektorí pozerajú, tak kľudne sa môžte pýtať svojich poslancov mailom. Hej? Je to krstné meno, bodka, priezvisko, zavináč, nrsr, bodka, sk. A ja si myslím, že by sa vás mali pýtať, keď už sa teda vy nepýtate tých vašich ministrov.
Paradoxom je, a preto som sa vy... preto sa zameriavam na stranu HLAS, lebo jednak si myslím, že vy ste teda hovorili, že vy budete ten hlas zdravého rozumu v tejto koalícii, tak vy by ste mali v prvom rade takúto jasnú matiku vedieť, vedieť pochopiť. V druhom rade najväčšie úspory na IT výdavkoch sú práve v rezortoch, ktorú vedú ministri za HLAS. To je ministerstvo vnútra a ministerstvo práce. To nehovorím ja, to hovoria vládni analytici, ktorých pán minister nepočúva. A zároveň máte ministra informatizácie pána Rašiho, ktorý by tento tlak na šetrenie v IT oblasti mal vytvárať. Takže vás by sa mali pýtať: meno, bodka, priezvisko, zavináč, nrsr, bodka, sk, že prečo budú v januári platiť drahšie diaľničné známky, keď to tak vôbec nemuselo byť, ak by sa vám chcelo trošku zamakať a šetriť.
No a už mi pomaly dochádza čas na túto rozpravu, tak sa ešte chcem venovať, venovať druhej veci. A tá druhá vec je spôsob, akým prijímate túto legislatívu. Dnes pán Gašpar vystúpil v rozprave mimoriadne a v skutočnosti priznal, že vlastne aj vy viete, že ten zákon je zlý. Pán Gašpar povedal, že príde ešte konsolidácia číslo dva, ktorou budete opravovať veci v konsolidácii číslo jedna. To kde sme? Ako nehnevajte sa na mňa, pred voľbami ste sa navážali do PS-ka, že my sme vlastne nejakí neskúsení, ktorí nevedia radiť štát, a vy ste tí harcovníci, tí poriadni mazáci politickí, ktorí vedia čo a ako robiť a ako riadiť štát. No tak takto riadite štát? Že sem prinesiete zákon, ktorý je polotovar?
Pán spravodajca, chápem, že si chcete pozerať nejaké videá, ale trochu ma to vyrušuje, keď si ich tu púšťate pri mne. Možno aj vy by ste mohli svojim voličom vysvetliť, prečo budú platiť drahšie diaľničné známky, keď ste, keď ste, keď takto veľmi dávate pozor na to, že kde by ste napríklad mohli ušetriť. Alebo ministra sa môžte, však vy tu nie ste na to, aby ste iba stláčali gombíky. Veď sa môžte tých ministrov opýtať, že počúvaj ma, ten Hargaš hovoril o nejakej analýze ministerstva financií, že vraj nejakých 100 mil. ročne by sa dalo ušetriť na IT-čku. To fakt taký dokument existuje? Poviem vám áno, existuje. A, ale prečo nešetríme tých 100 miliónov. No a oni by vám museli povedať že prečo. A povedali by vám asi, že sa im nechce, lebo to fakt je, je makačka a je to robota. No tak aj, aj vy by ste mohli skúsiť vašim voličom vysvetliť, že prečo budú platiť drahšie veci, lebo vašim ministrom sa nechce.
No a teda vrátim sa k tomu, že akým spôsobom to prijímate. Dnes tu pán Gašpar priznal, že to vlastne budete ešte opravovať. To je úplne rovnaký príbeh ako trestná novela. No tak toto ste, takí ste politickí mazáci, ako nehnevajte sa na mňa. Pred voľbami ste sa tu tvárili, ako vy idete teda viesť, riadiť tento štát. Každý jeden deň meníte parametre tejto konsolidácie. Nový pozmeňovák, tam sa niekto hodí o zem v koalícii, že chce nejakú úľavu, tak tam nejaká úľava. Dnes bude koaličná rada, to som fakt zvedavý, že čo tu, čo tu vznikne po dnešnej koaličnej rade, to zase príde nejaká vlna dobre myslených nápadov. A proste opravujete to počas jazdy, to tu lepíte presne ako tú trestnú novelu, ktorú ste potom trikrát už museli opravovať tu v parlamente. To isté bude aj osud tejto konsolidácie. A ja si naozaj nemyslím, že toto je ukážka nejakej politickej skúsenosti. Naozaj si to nemyslím, keď ste sa tak veľmi vymedzovali voči vládam Igora Matoviča, tak, žiaľ, pri trestnej novele aj pri tomto zákone, pri konsolidácii, robíte presne to, čo sa dialo za minulých vlád a čo ste kritizovali. Tak asi až takí skúsení politickí harcovníci nebudete.
Ďakujem veľmi pekne za pozornosť. (Potlesk.)
Rozpracované
17:25
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:25
Ivan HazuchaPán Hargaš, keď viete tak perfektne, jednoducho a bezbolestne šetriť, prečo ste tak nerobili, keď ste vládli, ale radšej ste zatínali sekeru a zdvihli zadlženosť o 23 mld. eur, čo je asi 50 % dlhu, ktorý činil v roku, v roku 2018, ´19.
A na tie, na ten záver vášho vystúpenia. No každá vláda si tvorí vlastnú cestu a ide vlastnou cestou. My sme, z nutnosti tvoríme túto cestu, ktorú tvoríme, a vy ste...
Pán Hargaš, keď viete tak perfektne, jednoducho a bezbolestne šetriť, prečo ste tak nerobili, keď ste vládli, ale radšej ste zatínali sekeru a zdvihli zadlženosť o 23 mld. eur, čo je asi 50 % dlhu, ktorý činil v roku, v roku 2018, ´19.
A na tie, na ten záver vášho vystúpenia. No každá vláda si tvorí vlastnú cestu a ide vlastnou cestou. My sme, z nutnosti tvoríme túto cestu, ktorú tvoríme, a vy ste si, keď ste vládli, tvorili tiež vlastnú a tá ma za následok tú konsolidáciu. Takže je to veľmi čudné, že všetci máte toľko receptov. Veľa vašich kolegov, kolegýň, poslancov nevládli. Jasné nemôžme im tento argument používať. Ale vy ste vládli. Boli ste súčinnosťou, v súčinnosti s vládou. Tak tie recepty ste mohli uvádzať do praxe vtedy. (Reakcia z pléna.) Ja viem. Za vás, neraz ste to spomenul, verím, čo hovoríte.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
2.10.2024 o 17:25 hod.
Ing.
Ivan Hazucha
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, len veľmi krátko.
Pán Hargaš, keď viete tak perfektne, jednoducho a bezbolestne šetriť, prečo ste tak nerobili, keď ste vládli, ale radšej ste zatínali sekeru a zdvihli zadlženosť o 23 mld. eur, čo je asi 50 % dlhu, ktorý činil v roku, v roku 2018, ´19.
A na tie, na ten záver vášho vystúpenia. No každá vláda si tvorí vlastnú cestu a ide vlastnou cestou. My sme, z nutnosti tvoríme túto cestu, ktorú tvoríme, a vy ste si, keď ste vládli, tvorili tiež vlastnú a tá ma za následok tú konsolidáciu. Takže je to veľmi čudné, že všetci máte toľko receptov. Veľa vašich kolegov, kolegýň, poslancov nevládli. Jasné nemôžme im tento argument používať. Ale vy ste vládli. Boli ste súčinnosťou, v súčinnosti s vládou. Tak tie recepty ste mohli uvádzať do praxe vtedy. (Reakcia z pléna.) Ja viem. Za vás, neraz ste to spomenul, verím, čo hovoríte.
Ďakujem pekne.
Rozpracované