39. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s procedurálnym návrhom
10.9.2025 o 11:58 hod.
MUDr. PhD.
Vladimír Baláž
Videokanál poslanca
Prepáčte, pán predseda, mám iba procedurálnu krátku. O dvanástej máme zdravotnícky výbor s Národným onkologickým inštitútom.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
Vystúpenia
11:22
Vystúpenie v rozprave 11:22
Jana Bittó CigánikováTakže, dámy a páni, máme tu teraz možnosť, vytvárame možnosť, v podstate vytvárame korupčné, korupčnú príležitosť. Ja nehovorím, že to bude na isto. Ale môže sa stať, že niekto sa prihovorí tuto na ministerstve nejakému dobrému kamarátovi, však to zas, samozrejme, na Slovensku nie je zvykom, že? A bez toho, aby to bolo prebehla nejaká súťaž to pridelí tomu kamarátovi niekto na ministerstve. Ale pozor, to, čo je na tom najväčší chyták v tomto pozmeňováku, sa ruší takzvaný trhový strop. Vysvetlím. Trhový strop chráni verejné financie. Chráni peniaze, ktoré na odvodoch všetci platíme, aby keď sa teda, keď ministerstvo každoročne určuje, koľko bodov presne potrebuje Slovenská republika na to, aby ochránila svojich občanov, svojich pacientov, aby tam mala nejaký dojazd tá záchranka, tak ona určí presný počet bodov a poisťovňa je zo zákona, poisťovne sú zo zákona povinné preplatiť náklady všetkým týmto bodom. A teraz tento pozmeňovák, ktorý tu máme, toto počúvajte. Tento pozmeňovák ruší trhový strop. To znamená, keď si niekto na ministerstve zmyslí, že nad rámec existujúcich bodov chce prideliť ďalší, tak, prosím ťa, dáš to, Maťka, Tomášovi? Tomáš, máš tu pozmeňovák. Keď, keď si niekto na ministerstve zmyslí, že chce prideliť nejakému kamošovi bod nad rámec schválených bodov a nad rámec možných financií verejného zdravotného poistenia, tak to proste môže spraviť. A my sa to ani nemusíme dozvedieť, jedine, keď tam budeme veľmi pátrať. A áno, protiargumentácia je, že však aj teraz to môže ministerstvo zmeniť, však každý rok dáva teda zoznam tých bodov a tam si to môže zmeniť. Áno, súhlasím, ale, pozor, keď si teraz ministerstvo nastavuje ten počet bodov, tak to musí zdôvodniť. Musí to zverejniť, musí presne vypočítať, teda zverejniť ten výpočet, že prečo toľkoto bodov, prečo v takýchto miestach a tak ďalej a tak ďalej. Takže ja mám s týmto veľký problém. Vytvára to v situácii, kde naozaj tá dôvera občanov je že na bode mrazu, tak vytvárame ďalšiu možnosť, ako si niekto bude, akože môže byť motivovaný ku korupcii, lebo vieme všetci, čo sa budeme tváriť, tak jak farma firmy a tak ďalej, aj záchranky niektorí, ja som teda, mňa asi ťažko niekto bude podozrievať, že som proti súkromníkom, ale niektorí súkromní hráči majú na to financie a mohli by pôsobiť spôsobom, prideľ mi bod navyše, daj ho nám, nikomu inému a ja ti dám za to niečo do vačku. Toto tu vytvárame týmto pozmeňovákom.
A ja som to hovorila aj na výbore, pán minister, sa veľmi čudujem, že ste sami nepredložili takýto pozmeňovák, očakávala by som to. Viem, že chcem poďakovať KDH, Ferkovi Majerskému, Peťovi Stachurovi, že to chceli predložiť, ale správne ste konštatovali, že prílepok samotný je porušením zákona. Tak, samozrejme, úplne chápem, že nechcete sa nejako v tomto angažovať. Napriek tomu my s Tomášom Szalayom sme si povedali, že ak teda zoženieme od vás, kolegovia, podpisy, tak predsa len skúsime podať pozmeňovák len preto, aby sa nevytvorila táto možnosť korupcie v tak citlivej oblasti, ktorá je problematická zakaždým, keď sa otvára tá súťaž. Ja nerozumiem tomu, keď to raz myslí dobre a férovo, tak ja nerozumiem tomu, prečo tam nenastaviť tie časové stropy. S Tomášom dáme teda po odsúhlasení s kolegami, dáme pozmeňovák, ktorý bude hovoriť o tom, že dobre, samozrejme, minister má mať právo riešiť situáciu, keď z nejakého, akéhokoľvek dôvodu záchranka nebude na tom bode, nech sa páči, jasné. Ale mal by mať povinnosť vysvetliť, že prečo práve tento prevádzkovateľ, mal by mať povinnosť maximálne pol rok by tá, ten prevádzkovateľ mal vedieť tú záchranku nejakým spôsobom prevádzkovať, mal by mať povinnosť hneď, ako takto pridelí bod bez súťaže, vyhlásiť zároveň súťaž a zároveň by mal byť dodržaný trhový strop. To znamená, nemali by vzniknúť ďalšie miesta oproti tomu, ktoré na začiatku, alebo teda v tom danom roku už pridelilo ministerstvo. Toto, toto by bol pozmeňovák, ktorý by bol férový, ktorý by podal niekto, kto to myslí vážne. A ja rozumiem aj tým časovým komplikáciám, ale keď nemáme žiadnu v takto citlivej téme, v takto problematickej téme je to jednoducho vytváranie korupčného prostredia.
Takže dúfam, kolegovia, že nás podporíte a škoda, pán minister. No len toľko k tomu.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie v rozprave
10.9.2025 o 11:22 hod.
Mgr. MBA
Jana Bittó Cigániková
Videokanál poslanca
No, kolegovia, vážená koalícia, ja sa k tým zlodejinám, čo sa dejú, alebo k tým nejakým kauzám absolútne nevyjadrujem, lebo si tak hovorím, však voliči vedeli, čo volia, tak tak trošku majú, čo chceli, páči sa. Takže som sa veľmi nevyjadrovala ani k tejto záchranke, hovorím si, že klasika, máme to tu každých šesť rokov, síce takto okaté to ešte nikdy nebolo, ale dobre. No ale teraz máme pri zákone o psychologickej pomoci pozmeňovák k záchrankám, protizákonný prílepok. Tiež by som bola pokrytec, keby som hovorila, že sa to nikdy nepoužilo ani za nás, ale opäť vravím, že teda len konštatujem, že je to opäť použité. Dokonca dokážem pochopiť a súhlasím s tým, aby bolo v zákone jasne explicitne vyriešené, ako treba riešiť, keď záchranky nie sú na tom svojom mieste, keď z nejakého dôvodu skončia na pridelenom mieste a čo teda vtedy treba robiť, lebo teraz je to také, že každý hovorí niečo. Je to, treba jasne stanoviť. S týmto ja vôbec problém nemám. Čiže dokážem si predstaviť, že by som tento pozmeňovák aj podporila. No ale keď som sa doňho pozrela, tak pripadá mi to veľká odvaha až drzosť po tej kauze a po tom, ako je to okaté, dať pozmeňovák, ktorý v podstate umožňuje bez akejkoľvek súťaže, bez akýchkoľvek kritérií prideliť miesto, prideliť akože ten bod, záchranársky bod, komukoľvek, ako si minister zmyslí. Je to preto, lebo v tom pozmeňováku, ktorý tu máme, tak sa píše vlastne, že minister môže teda alebo ministerstvo môže prideliť v prípade, že teda tento záchranársky bod nemá prevádzkovateľa z akýchkoľvek dôvodov, tak môže ho prideliť. A teraz počúvajte, že bez súťaže, bez toho, aby nejaké pravidlá vôbec boli zverejnené, bez toho, aby to musel verejne odôvodniť, bez toho, aby to, ja neviem, najvyšší kontrolný úrad, voľakto, niekto, úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, pre mňa za mňa zdravotnícky výbor, niekto, aby to skontroloval. A ešte ako bonus, môže to priradiť bez časovej nejakej hranice, to znamená, na ako dlho chce.
Takže, dámy a páni, máme tu teraz možnosť, vytvárame možnosť, v podstate vytvárame korupčné, korupčnú príležitosť. Ja nehovorím, že to bude na isto. Ale môže sa stať, že niekto sa prihovorí tuto na ministerstve nejakému dobrému kamarátovi, však to zas, samozrejme, na Slovensku nie je zvykom, že? A bez toho, aby to bolo prebehla nejaká súťaž to pridelí tomu kamarátovi niekto na ministerstve. Ale pozor, to, čo je na tom najväčší chyták v tomto pozmeňováku, sa ruší takzvaný trhový strop. Vysvetlím. Trhový strop chráni verejné financie. Chráni peniaze, ktoré na odvodoch všetci platíme, aby keď sa teda, keď ministerstvo každoročne určuje, koľko bodov presne potrebuje Slovenská republika na to, aby ochránila svojich občanov, svojich pacientov, aby tam mala nejaký dojazd tá záchranka, tak ona určí presný počet bodov a poisťovňa je zo zákona, poisťovne sú zo zákona povinné preplatiť náklady všetkým týmto bodom. A teraz tento pozmeňovák, ktorý tu máme, toto počúvajte. Tento pozmeňovák ruší trhový strop. To znamená, keď si niekto na ministerstve zmyslí, že nad rámec existujúcich bodov chce prideliť ďalší, tak, prosím ťa, dáš to, Maťka, Tomášovi? Tomáš, máš tu pozmeňovák. Keď, keď si niekto na ministerstve zmyslí, že chce prideliť nejakému kamošovi bod nad rámec schválených bodov a nad rámec možných financií verejného zdravotného poistenia, tak to proste môže spraviť. A my sa to ani nemusíme dozvedieť, jedine, keď tam budeme veľmi pátrať. A áno, protiargumentácia je, že však aj teraz to môže ministerstvo zmeniť, však každý rok dáva teda zoznam tých bodov a tam si to môže zmeniť. Áno, súhlasím, ale, pozor, keď si teraz ministerstvo nastavuje ten počet bodov, tak to musí zdôvodniť. Musí to zverejniť, musí presne vypočítať, teda zverejniť ten výpočet, že prečo toľkoto bodov, prečo v takýchto miestach a tak ďalej a tak ďalej. Takže ja mám s týmto veľký problém. Vytvára to v situácii, kde naozaj tá dôvera občanov je že na bode mrazu, tak vytvárame ďalšiu možnosť, ako si niekto bude, akože môže byť motivovaný ku korupcii, lebo vieme všetci, čo sa budeme tváriť, tak jak farma firmy a tak ďalej, aj záchranky niektorí, ja som teda, mňa asi ťažko niekto bude podozrievať, že som proti súkromníkom, ale niektorí súkromní hráči majú na to financie a mohli by pôsobiť spôsobom, prideľ mi bod navyše, daj ho nám, nikomu inému a ja ti dám za to niečo do vačku. Toto tu vytvárame týmto pozmeňovákom.
A ja som to hovorila aj na výbore, pán minister, sa veľmi čudujem, že ste sami nepredložili takýto pozmeňovák, očakávala by som to. Viem, že chcem poďakovať KDH, Ferkovi Majerskému, Peťovi Stachurovi, že to chceli predložiť, ale správne ste konštatovali, že prílepok samotný je porušením zákona. Tak, samozrejme, úplne chápem, že nechcete sa nejako v tomto angažovať. Napriek tomu my s Tomášom Szalayom sme si povedali, že ak teda zoženieme od vás, kolegovia, podpisy, tak predsa len skúsime podať pozmeňovák len preto, aby sa nevytvorila táto možnosť korupcie v tak citlivej oblasti, ktorá je problematická zakaždým, keď sa otvára tá súťaž. Ja nerozumiem tomu, keď to raz myslí dobre a férovo, tak ja nerozumiem tomu, prečo tam nenastaviť tie časové stropy. S Tomášom dáme teda po odsúhlasení s kolegami, dáme pozmeňovák, ktorý bude hovoriť o tom, že dobre, samozrejme, minister má mať právo riešiť situáciu, keď z nejakého, akéhokoľvek dôvodu záchranka nebude na tom bode, nech sa páči, jasné. Ale mal by mať povinnosť vysvetliť, že prečo práve tento prevádzkovateľ, mal by mať povinnosť maximálne pol rok by tá, ten prevádzkovateľ mal vedieť tú záchranku nejakým spôsobom prevádzkovať, mal by mať povinnosť hneď, ako takto pridelí bod bez súťaže, vyhlásiť zároveň súťaž a zároveň by mal byť dodržaný trhový strop. To znamená, nemali by vzniknúť ďalšie miesta oproti tomu, ktoré na začiatku, alebo teda v tom danom roku už pridelilo ministerstvo. Toto, toto by bol pozmeňovák, ktorý by bol férový, ktorý by podal niekto, kto to myslí vážne. A ja rozumiem aj tým časovým komplikáciám, ale keď nemáme žiadnu v takto citlivej téme, v takto problematickej téme je to jednoducho vytváranie korupčného prostredia.
Takže dúfam, kolegovia, že nás podporíte a škoda, pán minister. No len toľko k tomu.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
11:29
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:29
Oskar DvořákTakže prvá vec, ktorá teda ten pozmeňovák bude riešiť, však kolega ho bude predkladať, je taká, že vás zaväzuje k tomu, že poverte niekoho, keď tu máte krízový stav a niečo ste zbabrali, ale zároveň vás ten pozmeňovák a tá legislatíva zaviaže k tomu, že musíte urobiť nový tender, musíte vysúťažiť. Nemôžete tu niekoho bez súťaže donekonečna nebodaj poverovať.
Druhá vec je, aby sme zabránili tomu, aby napríklad, lebo obchádzate, ten trhový strop tam momentálne nie je, aby ste sa nerozhodli napríklad, že LSE, ktorá dneska je najväčším poskytovateľom, je najväčším súkromným poskytovateľom ešte stále a nemohla sa zúčastniť nového tendra, pretože bola, neviem, usvedčená z čiernej, nelegálnej práce, tak preto ani vlastne sa nemohla zúčastniť nového tendra, tak aby sa nestalo, lebo už ste poverili prvými tromi alebo štyrmi bodmi túto spoločnosť, aj napriek tomu, že je usvedčená z čiernej práce, nelegálnej a nemôže byť novým poskytovateľom, tak teraz aby sa nestalo to, že túto spoločnosť poveríte všetkými bodmi náhodou, ktoré postupne začnú ako kebyže ukončovať sa.
Čiže toto sú dve situácie, ktoré mne prekážajú, o ktoré aspoň by ste mali teda veľmi rýchlo vyriešiť. Toto ten pozmeňovák bude riešiť, však kolega ho za chvíľku prednesie.
Ďakujem za pozornosť.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
10.9.2025 o 11:29 hod.
Mgr.
Oskar Dvořák
Videokanál poslanca
Ja teda k tomu samotnému pozmeňováku, lebo som ho teraz práve teraz podpisoval kolegom zo SaS, ho podporíme. A zabraňuje to teda dvom situáciám, ktoré to rieši, ktoré sme tu, ktoré sme tu práve doteraz, sme sa o tom rozprávali. Ja som to spomínal, že nemáme istotu, či nejaký ďalší tender vôbec prebehne a že či nebude zvýhodňovaný na základe akože netendrového, nesúťažného prostredia nejaký jeden uchádzač, ktorý tu dneska je, napríklad LSE, ktorý už bol poverený teraz prvými stanicami.
Takže prvá vec, ktorá teda ten pozmeňovák bude riešiť, však kolega ho bude predkladať, je taká, že vás zaväzuje k tomu, že poverte niekoho, keď tu máte krízový stav a niečo ste zbabrali, ale zároveň vás ten pozmeňovák a tá legislatíva zaviaže k tomu, že musíte urobiť nový tender, musíte vysúťažiť. Nemôžete tu niekoho bez súťaže donekonečna nebodaj poverovať.
Druhá vec je, aby sme zabránili tomu, aby napríklad, lebo obchádzate, ten trhový strop tam momentálne nie je, aby ste sa nerozhodli napríklad, že LSE, ktorá dneska je najväčším poskytovateľom, je najväčším súkromným poskytovateľom ešte stále a nemohla sa zúčastniť nového tendra, pretože bola, neviem, usvedčená z čiernej, nelegálnej práce, tak preto ani vlastne sa nemohla zúčastniť nového tendra, tak aby sa nestalo, lebo už ste poverili prvými tromi alebo štyrmi bodmi túto spoločnosť, aj napriek tomu, že je usvedčená z čiernej práce, nelegálnej a nemôže byť novým poskytovateľom, tak teraz aby sa nestalo to, že túto spoločnosť poveríte všetkými bodmi náhodou, ktoré postupne začnú ako kebyže ukončovať sa.
Čiže toto sú dve situácie, ktoré mne prekážajú, o ktoré aspoň by ste mali teda veľmi rýchlo vyriešiť. Toto ten pozmeňovák bude riešiť, však kolega ho za chvíľku prednesie.
Ďakujem za pozornosť.
Rozpracované
11:32
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:32
Jozef ValockýJa by som sa chcel vyjadriť len k tomu časovému stropu. Jak si dobre pamätám, tak na výbore sme túto otázku riešili a povedali sme, že je veľmi ťažké určiť, že nakoľko vlastne sa má teraz povedať ministrovi, že dokedy to má vyriešiť, pretože ak pôjde nové výberové konanie, tak ten zákonný proces bude trvať dlhšie. A nevedeli sme povedať, že koľko. Či to má byť tri mesiace, šesť mesiacov, deväť mesiacov....
Ja by som sa chcel vyjadriť len k tomu časovému stropu. Jak si dobre pamätám, tak na výbore sme túto otázku riešili a povedali sme, že je veľmi ťažké určiť, že nakoľko vlastne sa má teraz povedať ministrovi, že dokedy to má vyriešiť, pretože ak pôjde nové výberové konanie, tak ten zákonný proces bude trvať dlhšie. A nevedeli sme povedať, že koľko. Či to má byť tri mesiace, šesť mesiacov, deväť mesiacov. Takže, kolegovia, budete síce dávať pozmeňovací návrh, ale na výbore sme si povedali, že je to veľmi problematické a ťažké a minister povedal na výbore, že bude riešiť nový tender, takže môžete skúsiť dať ten pozmeňovací návrh, ale na výbore sme o tom hovorili.
Ďakujem.
Vystúpenie s procedurálnym návrhom
10.9.2025 o 11:32 hod.
MUDr.
Jozef Valocký
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pán predseda.
Ja by som sa chcel vyjadriť len k tomu časovému stropu. Jak si dobre pamätám, tak na výbore sme túto otázku riešili a povedali sme, že je veľmi ťažké určiť, že nakoľko vlastne sa má teraz povedať ministrovi, že dokedy to má vyriešiť, pretože ak pôjde nové výberové konanie, tak ten zákonný proces bude trvať dlhšie. A nevedeli sme povedať, že koľko. Či to má byť tri mesiace, šesť mesiacov, deväť mesiacov. Takže, kolegovia, budete síce dávať pozmeňovací návrh, ale na výbore sme si povedali, že je to veľmi problematické a ťažké a minister povedal na výbore, že bude riešiť nový tender, takže môžete skúsiť dať ten pozmeňovací návrh, ale na výbore sme o tom hovorili.
Ďakujem.
Rozpracované
11:43
Vystúpenie v rozprave 11:43
Peter StachuraJa už tu to nechcem opakovať, chcem sa ešte vrátiť raz k tomu pozmeňováku, ktorý je predložený, a prečo sme my pôvodne očakávali, že ho predložíme my, ale potom sme sa rozhodli, že nie. Lebo tak ako to povedala aj kolegynka Janka Cigániková, že myslíme si, že do zákona o psychológoch žiaden takýto prílepok nepatrí a že je to proste minimálne na hrane rokovacieho poriadku alebo proti rokovaciemu poriadku. Čiže kvôli tomu nie, ale, samozrejme, sme za to a sme za to ešte raz z toho hľadiska časového, pretože ak to necháme otvorené, ja rozumiem aj to, čo hovoril pán Valocký, že teda nevieme ako dlho bude trvať legislatívny proces, ak to budete chcieť nastaviť inak, každopádne je to pre nás veľmi riziková priepustka, ako keby, aby sa tento systém udržiaval tuná na dobu neurčitú. Možno to vyhovuje predsedovi tohto parlamentu, možno to vyhovuje predsedovi tohto parlamentu, že LSE bude tu na na dobu neurčitú. (Reakcia z pléna.) Pán predseda, veď kľudne sa prihláste a reagujte, každopádne ja si myslím, že mali by ste toto veľmi pozorne počúvať. Opozícia je tu nato, aby sme zabránili tomu, aby LSE a iné takéto firmy, ktoré budú mať poverenia, tu boli na dobu neurčitú, lebo to nie je fér. Licencie uplynuli a po šiestich rokoch sa má buď tendrovať, alebo teda štát má prísť s iným riešením. Takže my to tu budeme veľmi pozorne sledovať a budeme to stále prízvukovať verejnosti, že toto je nezákonný postup.
Čiže to časové hľadisko je veľmi dôležité a obávame sa, že ak tam nedáme povedzme pol roka, veď dobre, však koľko zákonov je nastavených pomerne prísne a potom, ak sa to nestíha, tak sa to novelizuje a jednoducho sa posunie, odloží sa účinnosť na určitú dobu. A pokiaľ tam nebudete mať tento Damoklov meč, že niečo s tým robiť musíte do pol roka, alebo povedzme, však sa dohodnime na deviatich mesiacoch, tak jednoducho LSE a iné firmy tam môžu byť na dobu neurčitú. A toto my absolútne akceptovať nemôžeme, nemôže to akceptovať ani verejnosť, nemôžu to akceptovať záchranári, ktorí nevedia, kde budú pracovať. Čiže toto ani nech vás nenapadne. Myslím si teda, že máte možnosť v parlamente si presadiť, čo chcete, ale toto je naozaj proti právnemu štátu, čo idete urobiť v tomto prílepku, keď tam nedávate žiaden časový rámec.
No a čo sa týka ešte raz toho, že, pán minister, poverujete firmy, ktoré naozaj mali čiernu prácu a to nemôžete poprieť, lebo to tak je. A ja vás chápem, že máte nejaký politický tuná rozmer a musíte (reakcia ministra), však dobre, ale LSE mala problém s čiernou prácou a podľa teraz platnej legislatívy sa nemohla prihlásiť ani do tendra. (Reakcia ministra.) Platnú licenciu, jej už uplynula na štyroch bodoch, jej uplynula táto platná licencia. Čiže to je naozaj, veď o tom je nejaký odborný spor, prineste nám dôkazy, na základe akej právnej normy vlastne postupujete. Myslím si, že tým, že prichádzate do parlamentu teraz s týmto pozmeňovákom, prakticky priznávate, že to nebolo všetko podľa kostolného poriadku a že potrebujete upraviť zákon, aby to bola legálna forma predlžovania týchto licencií.
Takže toľko za nás k tomuto pozmeňováku, ešte by som v krátkosti povedal, aby sme teda neboli len opozícia, ktorá tuná len vykrikuje a všetko kritizuje, možno taký náš pohľad, z nášho pohľadu, ako by sme si to predstavovali my a, samozrejme, nie sme prizývaní do diskusie, aj keď verejne sa to vždy deklaruje, že však budete prizvaní, môžete si povedať, bude to krištáľové, všetko možné, realita je úplne iná. Každopádne si myslím, že mal by štát, štátne záchranky, košická a bratislavská naozaj povedať, aký je ich maximálny limit tak, aby s kapacitami, ktoré majú k dispozícii, so záchrankami, ktoré majú k dispozícii, koľko bodov vedia pokryť ony. Lebo toto je legitímne právo, aby si štát tieto body vlastne ďalej netendroval. No a ten zbytok keďže, ak by sme išli do nejakého štátneho systému, tak predpokladám, že budete chcieť ísť takisto cez nejaké verejné obstarávania a ten čas vieme všetci veľmi dobre, v štáte určitú dobu trvá, tak ja si neviem predstaviť, ako to chcete inak urobiť ako, že sa urobí nejaké prechodné obdobie, sa vyhlási nejaký nový tender na určitú dobu, tam, kde tá kapacita štátu nie je aktuálne kvôli chýbajúcim vozidlám dostupná a na určitú limitovanú dobu dáte priestor štátnym poskytovateľom, aby sa vedeli pripraviť a potom vlastne preberú celú sieť. Ja si osobne myslím, bol tu aj od pána Muňka takáto nejaká narážka, že KDH, no každá strana sa vyvíja, každá strana má, samozrejme, svoje obdobia. Čiže je ťažko teraz mne sa nejak vyjadrovať k tomu, ako to bolo pred neviem koľkými rokmi, kedy som ja ešte ani nechyroval o politike. Takže za mňa ale čo si myslím a čo som presvedčený o tom, tak si myslím, že krajiny, kde sa o kritickej infraštruktúre štátu netendruje, tak poskytujú rovnako dobrú kvalitnú zdravotnú službu a nemajú tento cirkus každých šesť rokov a nezažívajú toto trápne divadlo s podozreniami z politickej korupcie alebo z klientelizmu.
Čiže ešte raz zopakujem na záver to, čo som povedal na začiatku, ak tento celý cirkus, tento celý politický cirkus a veľmi nechutné divadlo a obrovský prešľap strany HLAS vlastne má aspoň k niečomu pozitívnemu smerovať, tak nech je to aspoň zmysluplný systém záchrannej zdravotnej služby do budúcna, aby sa tuná naozaj každých šesť rokov netendrovalo a nerobili rôzne kšefty poza búčky.
Ďakujem.
Vystúpenie v rozprave
10.9.2025 o 11:43 hod.
MUDr. Dr. med., MBA
Peter Stachura
Videokanál poslanca
Pán predsedajúci, pán minister, kolegyne, kolegovia, v prvom vstupe som hovoril skôr o psychológoch a teraz sa chcem tiež trochu povenovať ešte tomuto prílepku a záchrankám. Ak to má byť aspoň na niečo dobré, tento celý cirkus a toto naozaj veľmi, veľmi strašné divadlo politické, podozrení z politickej korupcie a klientelizmu, tak aspoň nech to slúži na to, že naozaj skúsite nájsť systém a spôsob, ako ten celý problém upratať a upratáte ho tak, ako hovoril kolega Majerský, aby tá záchranná zdravotná služba fungovala. Dnes sa vyjadril už aj pán predseda strany HLAS teda, že podľa neho ďalší tender neprichádza do úvahy a že očakáva skôr nejaké iné riešenie problému. No tak to by sme chceli veľmi radi vidieť, preto sme aj zvolali výbor, na ktorý ste neprišli. Neprišli ste už na druhý výbor, pán minister, posielate tam štátneho tajomníka stále za seba. (Reakcia ministra.) No, áno, ale už tak už o tom sa bavíme dlho, mohli, mohli sme už nejakým spôsobom nejaké riešenie už mať. Na tie otázky, ktoré vám položil kolega, sú tiež kruciálne, hej, teda na základe akých právnych noriem ste zrušili tender a na základe čoho ste poverili poskytovateľov.
Ja už tu to nechcem opakovať, chcem sa ešte vrátiť raz k tomu pozmeňováku, ktorý je predložený, a prečo sme my pôvodne očakávali, že ho predložíme my, ale potom sme sa rozhodli, že nie. Lebo tak ako to povedala aj kolegynka Janka Cigániková, že myslíme si, že do zákona o psychológoch žiaden takýto prílepok nepatrí a že je to proste minimálne na hrane rokovacieho poriadku alebo proti rokovaciemu poriadku. Čiže kvôli tomu nie, ale, samozrejme, sme za to a sme za to ešte raz z toho hľadiska časového, pretože ak to necháme otvorené, ja rozumiem aj to, čo hovoril pán Valocký, že teda nevieme ako dlho bude trvať legislatívny proces, ak to budete chcieť nastaviť inak, každopádne je to pre nás veľmi riziková priepustka, ako keby, aby sa tento systém udržiaval tuná na dobu neurčitú. Možno to vyhovuje predsedovi tohto parlamentu, možno to vyhovuje predsedovi tohto parlamentu, že LSE bude tu na na dobu neurčitú. (Reakcia z pléna.) Pán predseda, veď kľudne sa prihláste a reagujte, každopádne ja si myslím, že mali by ste toto veľmi pozorne počúvať. Opozícia je tu nato, aby sme zabránili tomu, aby LSE a iné takéto firmy, ktoré budú mať poverenia, tu boli na dobu neurčitú, lebo to nie je fér. Licencie uplynuli a po šiestich rokoch sa má buď tendrovať, alebo teda štát má prísť s iným riešením. Takže my to tu budeme veľmi pozorne sledovať a budeme to stále prízvukovať verejnosti, že toto je nezákonný postup.
Čiže to časové hľadisko je veľmi dôležité a obávame sa, že ak tam nedáme povedzme pol roka, veď dobre, však koľko zákonov je nastavených pomerne prísne a potom, ak sa to nestíha, tak sa to novelizuje a jednoducho sa posunie, odloží sa účinnosť na určitú dobu. A pokiaľ tam nebudete mať tento Damoklov meč, že niečo s tým robiť musíte do pol roka, alebo povedzme, však sa dohodnime na deviatich mesiacoch, tak jednoducho LSE a iné firmy tam môžu byť na dobu neurčitú. A toto my absolútne akceptovať nemôžeme, nemôže to akceptovať ani verejnosť, nemôžu to akceptovať záchranári, ktorí nevedia, kde budú pracovať. Čiže toto ani nech vás nenapadne. Myslím si teda, že máte možnosť v parlamente si presadiť, čo chcete, ale toto je naozaj proti právnemu štátu, čo idete urobiť v tomto prílepku, keď tam nedávate žiaden časový rámec.
No a čo sa týka ešte raz toho, že, pán minister, poverujete firmy, ktoré naozaj mali čiernu prácu a to nemôžete poprieť, lebo to tak je. A ja vás chápem, že máte nejaký politický tuná rozmer a musíte (reakcia ministra), však dobre, ale LSE mala problém s čiernou prácou a podľa teraz platnej legislatívy sa nemohla prihlásiť ani do tendra. (Reakcia ministra.) Platnú licenciu, jej už uplynula na štyroch bodoch, jej uplynula táto platná licencia. Čiže to je naozaj, veď o tom je nejaký odborný spor, prineste nám dôkazy, na základe akej právnej normy vlastne postupujete. Myslím si, že tým, že prichádzate do parlamentu teraz s týmto pozmeňovákom, prakticky priznávate, že to nebolo všetko podľa kostolného poriadku a že potrebujete upraviť zákon, aby to bola legálna forma predlžovania týchto licencií.
Takže toľko za nás k tomuto pozmeňováku, ešte by som v krátkosti povedal, aby sme teda neboli len opozícia, ktorá tuná len vykrikuje a všetko kritizuje, možno taký náš pohľad, z nášho pohľadu, ako by sme si to predstavovali my a, samozrejme, nie sme prizývaní do diskusie, aj keď verejne sa to vždy deklaruje, že však budete prizvaní, môžete si povedať, bude to krištáľové, všetko možné, realita je úplne iná. Každopádne si myslím, že mal by štát, štátne záchranky, košická a bratislavská naozaj povedať, aký je ich maximálny limit tak, aby s kapacitami, ktoré majú k dispozícii, so záchrankami, ktoré majú k dispozícii, koľko bodov vedia pokryť ony. Lebo toto je legitímne právo, aby si štát tieto body vlastne ďalej netendroval. No a ten zbytok keďže, ak by sme išli do nejakého štátneho systému, tak predpokladám, že budete chcieť ísť takisto cez nejaké verejné obstarávania a ten čas vieme všetci veľmi dobre, v štáte určitú dobu trvá, tak ja si neviem predstaviť, ako to chcete inak urobiť ako, že sa urobí nejaké prechodné obdobie, sa vyhlási nejaký nový tender na určitú dobu, tam, kde tá kapacita štátu nie je aktuálne kvôli chýbajúcim vozidlám dostupná a na určitú limitovanú dobu dáte priestor štátnym poskytovateľom, aby sa vedeli pripraviť a potom vlastne preberú celú sieť. Ja si osobne myslím, bol tu aj od pána Muňka takáto nejaká narážka, že KDH, no každá strana sa vyvíja, každá strana má, samozrejme, svoje obdobia. Čiže je ťažko teraz mne sa nejak vyjadrovať k tomu, ako to bolo pred neviem koľkými rokmi, kedy som ja ešte ani nechyroval o politike. Takže za mňa ale čo si myslím a čo som presvedčený o tom, tak si myslím, že krajiny, kde sa o kritickej infraštruktúre štátu netendruje, tak poskytujú rovnako dobrú kvalitnú zdravotnú službu a nemajú tento cirkus každých šesť rokov a nezažívajú toto trápne divadlo s podozreniami z politickej korupcie alebo z klientelizmu.
Čiže ešte raz zopakujem na záver to, čo som povedal na začiatku, ak tento celý cirkus, tento celý politický cirkus a veľmi nechutné divadlo a obrovský prešľap strany HLAS vlastne má aspoň k niečomu pozitívnemu smerovať, tak nech je to aspoň zmysluplný systém záchrannej zdravotnej služby do budúcna, aby sa tuná naozaj každých šesť rokov netendrovalo a nerobili rôzne kšefty poza búčky.
Ďakujem.
Rozpracované
11:43
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:43
Branislav VančoJa to tu počúvam túto diskusiu a nie je to teda moja úplne téma, ale vzhľadom na ten záchrankový tender a tú korupciu, keďže tie podozrenia sú dosť silné v tejto veci, tak to sledujem a, samozrejme, je to obrovsky spoločensky dôležité, pretože dve miliardy je brutálna suma, čiže každého by to malo zaujímať. No ale ja nerozumiem, lebo všetci hovoria, čo bude s tým tendrom, len minister mlčí. Všetci hovoria, že čo...
Ja to tu počúvam túto diskusiu a nie je to teda moja úplne téma, ale vzhľadom na ten záchrankový tender a tú korupciu, keďže tie podozrenia sú dosť silné v tejto veci, tak to sledujem a, samozrejme, je to obrovsky spoločensky dôležité, pretože dve miliardy je brutálna suma, čiže každého by to malo zaujímať. No ale ja nerozumiem, lebo všetci hovoria, čo bude s tým tendrom, len minister mlčí. Všetci hovoria, že čo by sa malo robiť so záchrankami, ale minister mlčí. Sedí tu, ja čítam noviny, tam jeho predseda hovorí o tom, čo bude so záchrankami, a minister mlčí. Takže ja by som ho chcel vyzvať, aby nám povedal, čo bude s tendrom a aj čo sa týka vyšetrovania, pretože verejnosť má právo na informácie, ako prebieha to vyšetrovanie, ja som vyzýval aj generálneho prokurátora, no, samozrejme, však aj vy máte nejaké informácie, však ministerstvo môže byť tam poškodený subjekt. Takže aj informácie ohľadom vyšetrovania a čo bude so záchrankami v budúcnosti, už to povedzte, je mesiac od toho prúseru, ktorý sa udial, keď ste to museli zrušiť. Je to mesiac. Povedzte už, čo s tým bude.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
10.9.2025 o 11:43 hod.
JUDr.
Branislav Vančo
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predseda.
Ja to tu počúvam túto diskusiu a nie je to teda moja úplne téma, ale vzhľadom na ten záchrankový tender a tú korupciu, keďže tie podozrenia sú dosť silné v tejto veci, tak to sledujem a, samozrejme, je to obrovsky spoločensky dôležité, pretože dve miliardy je brutálna suma, čiže každého by to malo zaujímať. No ale ja nerozumiem, lebo všetci hovoria, čo bude s tým tendrom, len minister mlčí. Všetci hovoria, že čo by sa malo robiť so záchrankami, ale minister mlčí. Sedí tu, ja čítam noviny, tam jeho predseda hovorí o tom, čo bude so záchrankami, a minister mlčí. Takže ja by som ho chcel vyzvať, aby nám povedal, čo bude s tendrom a aj čo sa týka vyšetrovania, pretože verejnosť má právo na informácie, ako prebieha to vyšetrovanie, ja som vyzýval aj generálneho prokurátora, no, samozrejme, však aj vy máte nejaké informácie, však ministerstvo môže byť tam poškodený subjekt. Takže aj informácie ohľadom vyšetrovania a čo bude so záchrankami v budúcnosti, už to povedzte, je mesiac od toho prúseru, ktorý sa udial, keď ste to museli zrušiť. Je to mesiac. Povedzte už, čo s tým bude.
Rozpracované
11:43
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:43
Zdenko SvobodaPán kolega Stachura, vy ste tu teraz prezentovali nejaké závery, že ako-čo skončí, bez toho, aby ste poukázali na nejaké rukolapné dôkazy, či tu bude niekto prevádzkovať ten záchranársky bod na dobu neurčitú. To sú len vaše domnienky, ale máte na to nárok, aby ste sa takto vyjadrili, samozrejme, patrí to k práci poslanca Národnej rady, ale vaše vyjadrenia nie sú založené ako na faktoch, prosím vás,...
Pán kolega Stachura, vy ste tu teraz prezentovali nejaké závery, že ako-čo skončí, bez toho, aby ste poukázali na nejaké rukolapné dôkazy, či tu bude niekto prevádzkovať ten záchranársky bod na dobu neurčitú. To sú len vaše domnienky, ale máte na to nárok, aby ste sa takto vyjadrili, samozrejme, patrí to k práci poslanca Národnej rady, ale vaše vyjadrenia nie sú založené ako na faktoch, prosím vás, vysvetlite mi to.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
10.9.2025 o 11:43 hod.
Mgr. MBA
Zdenko Svoboda
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predseda.
Pán kolega Stachura, vy ste tu teraz prezentovali nejaké závery, že ako-čo skončí, bez toho, aby ste poukázali na nejaké rukolapné dôkazy, či tu bude niekto prevádzkovať ten záchranársky bod na dobu neurčitú. To sú len vaše domnienky, ale máte na to nárok, aby ste sa takto vyjadrili, samozrejme, patrí to k práci poslanca Národnej rady, ale vaše vyjadrenia nie sú založené ako na faktoch, prosím vás, vysvetlite mi to.
Rozpracované
11:43
Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:43
Peter StachuraZdenko Svoboda, aké domnienky? Že aké fakty ti chýbajú? Veď ty predkladáš pozmeňovací návrh, v ktorom nie je definovaný čas, na ako dlho sa môže poveriť poskytovateľ poskytovaním záchrannej zdravotnej služby. Veď toto je fakt, že je to na...
Zdenko Svoboda, aké domnienky? Že aké fakty ti chýbajú? Veď ty predkladáš pozmeňovací návrh, v ktorom nie je definovaný čas, na ako dlho sa môže poveriť poskytovateľ poskytovaním záchrannej zdravotnej služby. Veď toto je fakt, že je to na dobu neurčitú. Tam nie je časové hľadisko. Takže neviem, ako čo, čo mám ako k tomu viac dodať.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
10.9.2025 o 11:43 hod.
MUDr. Dr. med., MBA
Peter Stachura
Videokanál poslanca
Branislav Vančo, ďakujem za to, čo si pomenoval a vyzval pána ministra, však nech nám to vysvetlí. Veď on musí vedieť, že ako to plánujú urobiť. Mne sa tiež nepáči, že je ticho a nechodí na výbory.
Zdenko Svoboda, aké domnienky? Že aké fakty ti chýbajú? Veď ty predkladáš pozmeňovací návrh, v ktorom nie je definovaný čas, na ako dlho sa môže poveriť poskytovateľ poskytovaním záchrannej zdravotnej služby. Veď toto je fakt, že je to na dobu neurčitú. Tam nie je časové hľadisko. Takže neviem, ako čo, čo mám ako k tomu viac dodať.
Ďakujem.
Rozpracované
11:43
Vystúpenie v rozprave 11:43
Tomáš SzalayA naspäť najprv k tým psychológom. Už som to tu povedal, ministerstvu zdravotníctva dlhodobo chýba vízia, čo s jednotlivými odvetviami zdravotníctva chce robiť. Vzorovo spomeniem napríklad liekovú politiku, kde ste povedali, že zdravotníctvo je pre vás ako HLAS priorita, povedala to vaša predchodkyňa ešte v predvolebných debatách. Za posledné dva roky sa na ministerstve zdravotníctva vystriedalo šesť, myslím si, že príde siedmy riaditeľ liekovej politiky. Vy neviete, čo chcete s liekovou politikou, vystrieľavajú sa návrhy, ktoré sa potom sťahujú naspäť, lebo ich treba prepracovať. Nemáme jasnú víziu, čo chceme s liekovou politikou. Koaliční poslanci predkladajú alternatívne návrhy riešenia problémov, ktoré máme v liekovej politike. Rovnaký problém máme v záchrannej zdravotnej službe, kde sme do toho nejakým spôsobom vstúpili, medzitým sa zmenil názor, teda diskutujeme, či to bude štátne, alebo neštátne, alebo neviem aké. Rovnaký problém máme s prevenciou, kde neviete čo, treba hovoriť o prevencii, ale neviete, akým spôsobom to má vyzerať. A rovnako to vyzerá s tou psychológiou. Je dôležité urobiť zákon o psychológii, lebo duševné zdravie je trendy, hej, je to téma, sa vás na to budú novinári pýtať, čo robíte pre duševné zdravie? No tak treba niečo urobiť, treba schváliť zákon, treba urobiť čiarku v legislatívnom pláne úloh, že sme schválili zákon. Lebo zákonmi sa riešia problémy v tejto krajine. Ale tu nijakým spôsobom nerieši problém, to ste tu počuli mnohokrát, tých pacientov, tých klientov, ktorí potrebujú psychologicko, psychoterapeutickú podporu. No ale viete, život ide ďalej, tá podpora, ten dopyt zo strany klientov a pacientov a rodičov a rodinných príslušníkov tu je a pokiaľ ponuka neexistuje, alebo pokiaľ neexistuje štandardná ponuka, pokiaľ neexistuje nejaká upravená legálna ponuka, no tak budete čakať sedem alebo osem týždňov na termín u detského psychiatra pri sebapoškodzovaní. Ako neviem, na to ľudia nemajú úplne že vždy trpezlivosť, tak sa hľadajú alternatívne cesty. Hľadajú sa cesty cez alternatívne služby, ktorých kvalitu nevieme posudzovať, pretože sú alternatívne, pretože neprechádzajú štandardný postupom, ale ľudia tú potrebu majú. A tak ako majú ľudia potrebu po lekároch a potom im poskytujú služby šarlatáni, to isté sa deje aj v tejto oblasti. A potom je tu obrovská sila, zóna rôznych online konzultačných systémov, ako aj Hedepy a podobne, ktoré ponúkajú túto psychologickú a psychoterapeutickú podporu bez akejkoľvek regulácie. Prípadne aj zo zahraničia, lebo tá Česká republika, tam nie je veľká jazyková bariéra a vie tieto služby poskytovať. Obrovskou výzvou v tejto téme a obrovskou možnosťou, ako riešiť, prípadne pokaziť tie problémy, je umelá inteligencia. Dneska si s chatom GPT pokecáte omnoho lepšie, ako si pokecáte s akýmkoľvek psychoterapeutom alebo psychológom, lebo sa k nemu ani len nedostanete.
Toto všetko mohlo byť riešené. Päť rokov sa v tom vedierku ako premiešavali nápady, na začiatku bol len nejaký pán Šomšák, ktorý prišiel z Rakúska plný nápadov, ktorý už dávno na ministerstve nie je, už ako pavučinou zarastené, ani to oddelenie neexistuje, na ktoré on prišiel vtedy. Medzitým tú fakľu brali nejakí úradníci a, samozrejme, supy z celého prostredia sa na to pustili a sa na tom rozhádali. Aká je tá vízia pre tú psychológiu a psychoterapiu? Ako ja som ju nepočul, ja som ju nepočul, ja som ju nepočul, ja len viem, že teraz niečo schválime také, čo až tak nebude jatriť rany tým psychoterapeutom a tým ostatným psychológom a niekedy v budúcnosti prinesieme riešenie. Ja si myslím, že to riešenie v budúcnosti neprinesiete, pretože na ňom nemáte zhodu, pretože nemáte víziu, nemáte obsah. A to je moja hlavná výhrada voči tomu, ako strana HLAS riadi zdravotníctvo. Tvrdili ste, že je to pre vás priorita, ale nie je to reálna priorita, lebo nemáte tie veci premyslené, prediskutované, nemáte tu koncepciu. Keď prídete s kožou na trh, že aha, toto chceme robiť, tak vás roztrhajú jednotliví hráči, hráči na trhu.
Nadrezortná téma. Áno, je to nadrezortná téma, absolútne súhlasím a je to jedna z vecí, ktorá tejto vláde nefunguje a ani nefungovala v žiadnej predchádzajúcej vláde. Nadrezortné témy nefungujú. Nefunguje riešenie rómskej problematiky, ktoré má ísť cross-sektorovo a bol som prítomný pri mnohých participatívnych projektoch, kde boli privolané viaceré rezorty, ktoré nedokážu pozerať na veci nadrezortne, pretože každý si háji svoj rozpočet, svoj budžet, svoje kompetencie a nie je ochotný pustiť ani jedno perie do tej celej veci. A pokiaľ v nadrezortných témach nepríde s iniciatívnou samotná vláda a premiér, že, chlapi, neblbnite a dohodnite, tak sa nepohneme z miesta. A možno si pamätáte, vaša predchodkyňa hovorila, že zdravotníctvo sa má stať premiérskou tému, ale nestalo sa. Nestalo sa premiérskou tému a tým pádom nadrezortné veci nefungujú a nadrezortná koordinácia nefunguje.
No, teraz prejdime, prosím pekne, k prílepku. Prílepok hovorí, že ministerstvo zdravotníctva môže poveriť akúkoľvek záchranku, aby prevádzkovala ktorýkoľvek bod, ktorému exspirovala licencia, a to na dobu neurčitú, a to bez toho, aby bol rešpektovaný platný právny stav, že žiadna záchranná služba nesmie prevádzkovať viac ako 25 % staníc. Čiže áno, hypoteticky sa môže stať, že svojim kamarátom z LSE budete vydávať poverenie kľudne na všetkých 300 bodov v krajine, na veky vekov amen, bez toho, že by tom malo nejaký koniec. Môže sa úplne v pohode stať, že ten tender ďalší nebude. Ten tender, ktorý tu bol, ten zbabraný, ten ste povedali, že to nebol, že to nebol tender a ten nový, ten nový nebude. Ten nový nebude preto, lebo však ste niekoho poverili, sanitky jazdia, ľudia sa nemajú čoho obávať, treba ich ubezpečiť, ľudia sa nemajú čoho obávať, akurát nemáme tú záruku, že ten, kto to bude prevádzkovať, to bude prevádzkovať dobre. Áno, príde auto, bude húkať, budú mať ľudia nejaký ten mundúr, ale to neznamená, že sú to naozaj vzdelaní, vyškolení, kvalitní záchranári. Dokonca ani neviem, či sú legálne zamestnaní, pretože LSE má s tým dlhodobo problém a kvôli tomu ani sa nemohlo zúčastniť tohto súčasného tendra, museli zmeniť IČO a vyrobiť k tomu akože nového bieleho koňa, aby sa mohli zúčastniť.
Ja toto nepovažujem, teda okrem toho, že je to formálne hlúposť, nesúvisiaci zákon tam dávať, ja toto nepovažujem za bezpečné. Darmo ma chcete ubezpečiť, že máte záujem tú situáciu v dohľadom čase riešiť. Pokiaľ vás zákon nebude nútiť vyhlásiť tender v rozumnom čase, a to vás nebude, pokiaľ to bude na dobu neurčitú, tak to nebudete robiť. Budete to nechávať vyhnívať, lebo máte 730 iných problémov, ktoré bude treba riešiť a tie budú mať deadline. Ak toto nebude mať deadline, vy sa s tým tendrom nepohnete a nebudete ho vyhlasovať, necháte to vyhniť a bude to problém, problém ďalšej vlády. Dokonca myslím si, že dovtedy aj LSE-čku prejde tá inkubačná lehota, že dokedy sú nedôveryhodná firma kvôli nelegálnemu zamestnávaniu, ale myslím si, že päť rokov je tam tá lehota, že do piatich rokov od zistenia sa nemôže zúčastňovať, takže možno v roku 2027-´8 sa už tej súťaže bude môcť aj LSE, ktoré preukázateľne nelegálne zamestnávalo zamestnancov a dostali za to pokutu. Dostali za to pokutu. To nie je že naše tvrdenie. Dostali za to pokutu. A bol to víťaz minulého tendra z roku 2019, ktorý ešte organizovali SMER, a vtedy bolo všetkým zrejmé, že je to zmanipulovaný tender, ministerka zdravotníctva vtedy povedala, že je to neférové, že tam boli konflikty záujmov a namiesto toho, aby ste sa z toho poučili, ste vleteli do toho akože normálne po hlave, po šiestich rokoch znovu a máme tu veľmi podobný problém.
Dámy a páni, ja by som chcel poprosiť o zastavenie času. Ja by som rád prečítal pozmeňujúci a doplňujúci návrh, ktorý by som k tomu návrhu zákona chcel priložiť. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Raši, Richard, predseda NR SR
Poprosím, zastavíme čas s tým, pán poslanec, že o dvanástej končíme, dobre? Nech sa páči.
Szalay, Tomáš, poslanec NR SR
Čiže pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jany Bittó Cigánikovej a Tomáša Szalaya k vládnemu návrhu zákona o psychologickej činnosti a psychoterapeutickej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 730.
V Čl. III sa pred 1. bod vkladajú nové body 1 až 3, ktoré znejú:
„1. V § 14 ods. 1 sa slová „odseku 15" nahrádzajú slovami „odseku 17".
2. V § 14 odsek 14 znie:
„Ak poskytovateľovi záchrannej zdravotnej služby bolo zrušené povolenie na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby podľa § 19 ods. 1, ministerstvo zdravotníctva vydá poverenie na dočasné prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby pre sídlo stanice záchrannej zdravotnej služby, pre ktoré bolo povolenie na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby zrušené, inému poskytovateľovi záchrannej zdravotnej služby, ktorý má vydané povolenie na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby."
3. V § 14 sa za odsek 14 vkladajú nové odseky 15 a 16, ktoré znejú:
„(15) Ak ministerstvo zdravotníctva nevydalo povolenie na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby pre sídlo stanice záchrannej zdravotnej služby, ministerstvo zdravotníctva vydá poverenie na dočasné prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby v tomto sídle stanice záchrannej zdravotnej služby poskytovateľovi záchrannej zdravotnej služby, ktorý má vydané povolenie na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby.
(16) Ministerstvo zdravotníctva môže vydať poverenie na dočasné prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby podľa odseku 14 alebo odseku 15 len za predpokladu, že tým nedôjde k prekročeniu celkového počtu bodov záchrannej zdravotnej služby (trhového stropu) určeného optimálnou sieťou staníc záchrannej zdravotnej služby. Poverenie možno vydať najdlhšie na obdobie šiestich mesiacov, ktoré nie je možné opätovne predĺžiť. Najneskôr do 30 dní odo dňa vydania poverenia je ministerstvo zdravotníctva povinné vyhlásiť výberové konanie na obsadenie daného sídla stanice záchrannej zdravotnej služby. Platnosť poverenia zaniká uplynutím doby podľa prvej vety alebo dňom nadobudnutia účinkov povolenia na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby vydaného na základe výsledkov výberového konania, podľa toho, čo nastane skôr."
Doterajší odsek 15 sa označuje ako odsek 17."."
Tieto body nadobúdajú účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa premietne do článku o účinnosti zákona.
Nasledujúce body sa primerane preznačia, čo sa premietne do článku o účinnosti zákona.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som.
Vystúpenie v rozprave
10.9.2025 o 11:43 hod.
MUDr. PhD.
Tomáš Szalay
Videokanál poslanca
Tak, dámy a páni, pán minister, ďakujem za možnosť vystúpiť k tomuto zákonu, ktorý teda nie je pôvodne o záchrankách, ale o psychológoch. Nám to už nachvíľku možno zišlo, zišlo z očí. A toto, čo tu riešime ten záchranársky prílepok, je protizákonný vec, hej. Janka Cigániková to už povedala, ja to iba zopakujem. Máme tu § 94 ods. 3 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady, ktorý hovorí, citujem: „Pri prerokúvaní návrhu zákona nemožno podať návrh, ktorým sa mení alebo dopĺňa iný zákon, ktorý obsahovo nesúvisí s prerokúvaným návrhom zákona." To, ako budú rozdávané alebo prideľované poverenia na prevádzkovanie záchrannej zdravotnej služby, nijakým spôsobom nesúvisí so psychologickou činnosťou, psychoterapiou ani psychologickou komorou, ani neviem, s čím všetkým ďalším ostatným. Je to bohapustý prílepok, ktorý k takémuto zákonu nepatrí. Ak ste potrebovali zmeniť legislatívu, pán minister, mohli ste v skrátenom legislatívnom konaní, rovnako ako robíte konsolidáciu a hromadu iných vecí, ktoré možno ani nevyžadujú až taký, taký galop, ste mohli prísť s tým do parlamentu a bolo by to legislatívne čisté. Takto je to bohapustý prílepok a už aj Ústavný súd svojho času o tom rozhodol, že takýmto spôsobom by sme legislatívu prijímať nemali.
A naspäť najprv k tým psychológom. Už som to tu povedal, ministerstvu zdravotníctva dlhodobo chýba vízia, čo s jednotlivými odvetviami zdravotníctva chce robiť. Vzorovo spomeniem napríklad liekovú politiku, kde ste povedali, že zdravotníctvo je pre vás ako HLAS priorita, povedala to vaša predchodkyňa ešte v predvolebných debatách. Za posledné dva roky sa na ministerstve zdravotníctva vystriedalo šesť, myslím si, že príde siedmy riaditeľ liekovej politiky. Vy neviete, čo chcete s liekovou politikou, vystrieľavajú sa návrhy, ktoré sa potom sťahujú naspäť, lebo ich treba prepracovať. Nemáme jasnú víziu, čo chceme s liekovou politikou. Koaliční poslanci predkladajú alternatívne návrhy riešenia problémov, ktoré máme v liekovej politike. Rovnaký problém máme v záchrannej zdravotnej službe, kde sme do toho nejakým spôsobom vstúpili, medzitým sa zmenil názor, teda diskutujeme, či to bude štátne, alebo neštátne, alebo neviem aké. Rovnaký problém máme s prevenciou, kde neviete čo, treba hovoriť o prevencii, ale neviete, akým spôsobom to má vyzerať. A rovnako to vyzerá s tou psychológiou. Je dôležité urobiť zákon o psychológii, lebo duševné zdravie je trendy, hej, je to téma, sa vás na to budú novinári pýtať, čo robíte pre duševné zdravie? No tak treba niečo urobiť, treba schváliť zákon, treba urobiť čiarku v legislatívnom pláne úloh, že sme schválili zákon. Lebo zákonmi sa riešia problémy v tejto krajine. Ale tu nijakým spôsobom nerieši problém, to ste tu počuli mnohokrát, tých pacientov, tých klientov, ktorí potrebujú psychologicko, psychoterapeutickú podporu. No ale viete, život ide ďalej, tá podpora, ten dopyt zo strany klientov a pacientov a rodičov a rodinných príslušníkov tu je a pokiaľ ponuka neexistuje, alebo pokiaľ neexistuje štandardná ponuka, pokiaľ neexistuje nejaká upravená legálna ponuka, no tak budete čakať sedem alebo osem týždňov na termín u detského psychiatra pri sebapoškodzovaní. Ako neviem, na to ľudia nemajú úplne že vždy trpezlivosť, tak sa hľadajú alternatívne cesty. Hľadajú sa cesty cez alternatívne služby, ktorých kvalitu nevieme posudzovať, pretože sú alternatívne, pretože neprechádzajú štandardný postupom, ale ľudia tú potrebu majú. A tak ako majú ľudia potrebu po lekároch a potom im poskytujú služby šarlatáni, to isté sa deje aj v tejto oblasti. A potom je tu obrovská sila, zóna rôznych online konzultačných systémov, ako aj Hedepy a podobne, ktoré ponúkajú túto psychologickú a psychoterapeutickú podporu bez akejkoľvek regulácie. Prípadne aj zo zahraničia, lebo tá Česká republika, tam nie je veľká jazyková bariéra a vie tieto služby poskytovať. Obrovskou výzvou v tejto téme a obrovskou možnosťou, ako riešiť, prípadne pokaziť tie problémy, je umelá inteligencia. Dneska si s chatom GPT pokecáte omnoho lepšie, ako si pokecáte s akýmkoľvek psychoterapeutom alebo psychológom, lebo sa k nemu ani len nedostanete.
Toto všetko mohlo byť riešené. Päť rokov sa v tom vedierku ako premiešavali nápady, na začiatku bol len nejaký pán Šomšák, ktorý prišiel z Rakúska plný nápadov, ktorý už dávno na ministerstve nie je, už ako pavučinou zarastené, ani to oddelenie neexistuje, na ktoré on prišiel vtedy. Medzitým tú fakľu brali nejakí úradníci a, samozrejme, supy z celého prostredia sa na to pustili a sa na tom rozhádali. Aká je tá vízia pre tú psychológiu a psychoterapiu? Ako ja som ju nepočul, ja som ju nepočul, ja som ju nepočul, ja len viem, že teraz niečo schválime také, čo až tak nebude jatriť rany tým psychoterapeutom a tým ostatným psychológom a niekedy v budúcnosti prinesieme riešenie. Ja si myslím, že to riešenie v budúcnosti neprinesiete, pretože na ňom nemáte zhodu, pretože nemáte víziu, nemáte obsah. A to je moja hlavná výhrada voči tomu, ako strana HLAS riadi zdravotníctvo. Tvrdili ste, že je to pre vás priorita, ale nie je to reálna priorita, lebo nemáte tie veci premyslené, prediskutované, nemáte tu koncepciu. Keď prídete s kožou na trh, že aha, toto chceme robiť, tak vás roztrhajú jednotliví hráči, hráči na trhu.
Nadrezortná téma. Áno, je to nadrezortná téma, absolútne súhlasím a je to jedna z vecí, ktorá tejto vláde nefunguje a ani nefungovala v žiadnej predchádzajúcej vláde. Nadrezortné témy nefungujú. Nefunguje riešenie rómskej problematiky, ktoré má ísť cross-sektorovo a bol som prítomný pri mnohých participatívnych projektoch, kde boli privolané viaceré rezorty, ktoré nedokážu pozerať na veci nadrezortne, pretože každý si háji svoj rozpočet, svoj budžet, svoje kompetencie a nie je ochotný pustiť ani jedno perie do tej celej veci. A pokiaľ v nadrezortných témach nepríde s iniciatívnou samotná vláda a premiér, že, chlapi, neblbnite a dohodnite, tak sa nepohneme z miesta. A možno si pamätáte, vaša predchodkyňa hovorila, že zdravotníctvo sa má stať premiérskou tému, ale nestalo sa. Nestalo sa premiérskou tému a tým pádom nadrezortné veci nefungujú a nadrezortná koordinácia nefunguje.
No, teraz prejdime, prosím pekne, k prílepku. Prílepok hovorí, že ministerstvo zdravotníctva môže poveriť akúkoľvek záchranku, aby prevádzkovala ktorýkoľvek bod, ktorému exspirovala licencia, a to na dobu neurčitú, a to bez toho, aby bol rešpektovaný platný právny stav, že žiadna záchranná služba nesmie prevádzkovať viac ako 25 % staníc. Čiže áno, hypoteticky sa môže stať, že svojim kamarátom z LSE budete vydávať poverenie kľudne na všetkých 300 bodov v krajine, na veky vekov amen, bez toho, že by tom malo nejaký koniec. Môže sa úplne v pohode stať, že ten tender ďalší nebude. Ten tender, ktorý tu bol, ten zbabraný, ten ste povedali, že to nebol, že to nebol tender a ten nový, ten nový nebude. Ten nový nebude preto, lebo však ste niekoho poverili, sanitky jazdia, ľudia sa nemajú čoho obávať, treba ich ubezpečiť, ľudia sa nemajú čoho obávať, akurát nemáme tú záruku, že ten, kto to bude prevádzkovať, to bude prevádzkovať dobre. Áno, príde auto, bude húkať, budú mať ľudia nejaký ten mundúr, ale to neznamená, že sú to naozaj vzdelaní, vyškolení, kvalitní záchranári. Dokonca ani neviem, či sú legálne zamestnaní, pretože LSE má s tým dlhodobo problém a kvôli tomu ani sa nemohlo zúčastniť tohto súčasného tendra, museli zmeniť IČO a vyrobiť k tomu akože nového bieleho koňa, aby sa mohli zúčastniť.
Ja toto nepovažujem, teda okrem toho, že je to formálne hlúposť, nesúvisiaci zákon tam dávať, ja toto nepovažujem za bezpečné. Darmo ma chcete ubezpečiť, že máte záujem tú situáciu v dohľadom čase riešiť. Pokiaľ vás zákon nebude nútiť vyhlásiť tender v rozumnom čase, a to vás nebude, pokiaľ to bude na dobu neurčitú, tak to nebudete robiť. Budete to nechávať vyhnívať, lebo máte 730 iných problémov, ktoré bude treba riešiť a tie budú mať deadline. Ak toto nebude mať deadline, vy sa s tým tendrom nepohnete a nebudete ho vyhlasovať, necháte to vyhniť a bude to problém, problém ďalšej vlády. Dokonca myslím si, že dovtedy aj LSE-čku prejde tá inkubačná lehota, že dokedy sú nedôveryhodná firma kvôli nelegálnemu zamestnávaniu, ale myslím si, že päť rokov je tam tá lehota, že do piatich rokov od zistenia sa nemôže zúčastňovať, takže možno v roku 2027-´8 sa už tej súťaže bude môcť aj LSE, ktoré preukázateľne nelegálne zamestnávalo zamestnancov a dostali za to pokutu. Dostali za to pokutu. To nie je že naše tvrdenie. Dostali za to pokutu. A bol to víťaz minulého tendra z roku 2019, ktorý ešte organizovali SMER, a vtedy bolo všetkým zrejmé, že je to zmanipulovaný tender, ministerka zdravotníctva vtedy povedala, že je to neférové, že tam boli konflikty záujmov a namiesto toho, aby ste sa z toho poučili, ste vleteli do toho akože normálne po hlave, po šiestich rokoch znovu a máme tu veľmi podobný problém.
Dámy a páni, ja by som chcel poprosiť o zastavenie času. Ja by som rád prečítal pozmeňujúci a doplňujúci návrh, ktorý by som k tomu návrhu zákona chcel priložiť. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Raši, Richard, predseda NR SR
Poprosím, zastavíme čas s tým, pán poslanec, že o dvanástej končíme, dobre? Nech sa páči.
Szalay, Tomáš, poslanec NR SR
Čiže pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Jany Bittó Cigánikovej a Tomáša Szalaya k vládnemu návrhu zákona o psychologickej činnosti a psychoterapeutickej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 730.
V Čl. III sa pred 1. bod vkladajú nové body 1 až 3, ktoré znejú:
„1. V § 14 ods. 1 sa slová „odseku 15" nahrádzajú slovami „odseku 17".
2. V § 14 odsek 14 znie:
„Ak poskytovateľovi záchrannej zdravotnej služby bolo zrušené povolenie na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby podľa § 19 ods. 1, ministerstvo zdravotníctva vydá poverenie na dočasné prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby pre sídlo stanice záchrannej zdravotnej služby, pre ktoré bolo povolenie na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby zrušené, inému poskytovateľovi záchrannej zdravotnej služby, ktorý má vydané povolenie na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby."
3. V § 14 sa za odsek 14 vkladajú nové odseky 15 a 16, ktoré znejú:
„(15) Ak ministerstvo zdravotníctva nevydalo povolenie na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby pre sídlo stanice záchrannej zdravotnej služby, ministerstvo zdravotníctva vydá poverenie na dočasné prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby v tomto sídle stanice záchrannej zdravotnej služby poskytovateľovi záchrannej zdravotnej služby, ktorý má vydané povolenie na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby.
(16) Ministerstvo zdravotníctva môže vydať poverenie na dočasné prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby podľa odseku 14 alebo odseku 15 len za predpokladu, že tým nedôjde k prekročeniu celkového počtu bodov záchrannej zdravotnej služby (trhového stropu) určeného optimálnou sieťou staníc záchrannej zdravotnej služby. Poverenie možno vydať najdlhšie na obdobie šiestich mesiacov, ktoré nie je možné opätovne predĺžiť. Najneskôr do 30 dní odo dňa vydania poverenia je ministerstvo zdravotníctva povinné vyhlásiť výberové konanie na obsadenie daného sídla stanice záchrannej zdravotnej služby. Platnosť poverenia zaniká uplynutím doby podľa prvej vety alebo dňom nadobudnutia účinkov povolenia na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby vydaného na základe výsledkov výberového konania, podľa toho, čo nastane skôr."
Doterajší odsek 15 sa označuje ako odsek 17."."
Tieto body nadobúdajú účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa premietne do článku o účinnosti zákona.
Nasledujúce body sa primerane preznačia, čo sa premietne do článku o účinnosti zákona.
Ďakujem, pán predsedajúci, skončil som.
Rozpracované
11:56
Vystúpenie v rozprave 11:56
Tomáš SzalayVystúpenie v rozprave
10.9.2025 o 11:56 hod.
MUDr. PhD.
Tomáš Szalay
Videokanál poslanca
.
Rozpracované
11:58
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:58
Vladimír BalážĎakujem pekne.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s procedurálnym návrhom
10.9.2025 o 11:58 hod.
MUDr. PhD.
Vladimír Baláž
Videokanál poslanca
Prepáčte, pán predseda, mám iba procedurálnu krátku. O dvanástej máme zdravotnícky výbor s Národným onkologickým inštitútom.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
