31. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
16.5.2018 o 14:47 hod.
MUDr. PhD.
Štefan Zelník
Videokanál poslanca
Ďakujem kolegom za doplnenie problematiky. A chcem odpovedať pani Blahovej. Tu nejde o to, že kto má koľko škôl a akých škôl. Ja som absolútne neargumentoval tým, že či ja mám takú alebo onakú školu. Ide o skúsenosť, dlhoročnú skúsenosť. Pani Blahová, 38 rokov robím v rezorte zdravotníctva a prešiel som od obvodného lekára cez výučbu medikov, cez legislatívu, cez poisťovňu, cez štátne, neštátne zdravotnícke zariadenie. Takže niečo o tom, o tej organizácii viem. Sám som riadil rezort zdravotníctva ako štátny tajomník. A z pohľadu riadenia škôlky a jaslí je to diametrálny rozdiel, verte mi.
Ak hovoríte o tom, že s nikým sme, alebo s kým sme ešte diskutovali. Predstavte si, že Asociácia nemocníc, ktorá má 65 nemocníc, urobila prieskum po týchto nemocniciach. A na otázku námestníčok ošetrovateľstva, a to sú ešte námestníčky ošetrovateľstva, tak ako tuná kolegyňa pred chvíľkou povedala, ktoré skončili strednú zdravotnú školu a urobili si magisterské štúdium, 85 % z nich sa vyjadrilo, 85 %, že stačí stredná zdravotná škola plus ďalšie štúdium ako diplomovaná zdravotná sestra. Tak, prosím vás pekne, prestaňme s tou demagógiou, či sme sa pýtali sestier alebo aký majú na to názor. To, že jedna sestra proste si povie, že ona, a to, čo presne povedala pani kolegyňa. Ja som nevidel toľko dekubitov, koľko je teraz, napriek tomu, že je samostatný odbor ošetrovateľstva. Viete prečo? Pretože tieto dámy prídu a povedia: To neni moja robota! Dajte mi asistentov! Toto je tá tragédia. Tu sa nemôžeme hrať na to, či niekto má bakalár, magister. To musí mať v srdci aj v hlave ten človek a musí to chcieť a musí to robiť s láskou. Nemá kto pacientovi podať dneska čaj alebo vodu, alebo sa ho ísť spýtať, že, prosím vás pekne, nie ste smädný... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
Vystúpenia
14:22
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:22
Juraj BlanárKeby som chcel byť sarkastický, pani kolegyňa, tak by som povedal, že tento príspevok písal nejaký mäsiar alebo automechanik a ešte k tomu bol aj prizvaný nejaký marketér, ktorý si neodpustil, aby tam bolo doplnené, že spoluvinníci písali tento pozmeňujúci návrh. To bolo tak hlboké nepochopenie toho všetkého, čo tam zaznelo, že sa to nedá ani okomentovať. Ale ja vo svojom vystúpení niečo poviem, ale predsa len aspoň na...
Keby som chcel byť sarkastický, pani kolegyňa, tak by som povedal, že tento príspevok písal nejaký mäsiar alebo automechanik a ešte k tomu bol aj prizvaný nejaký marketér, ktorý si neodpustil, aby tam bolo doplnené, že spoluvinníci písali tento pozmeňujúci návrh. To bolo tak hlboké nepochopenie toho všetkého, čo tam zaznelo, že sa to nedá ani okomentovať. Ale ja vo svojom vystúpení niečo poviem, ale predsa len aspoň na zopár vecí zareagujem.
Bez akýchkoľvek problémov tam narábali práve s výrazmi, že môžu ísť automechanici, mäsiari robiť, ale my pritom hovoríme, že práve by to mali byť absolventi stredných zdravotníckych škôl, my tam nehovoríme o žiadnych mäsiaroch, o žiadnych automechanikoch. A potom vzápätí poviete, nie je tam žiadna záruka kvality. Presne citujem to, čo ste tam mali napísané od pani Cigánikovej. Veď to si vzájomne odporuje. O spoluvinníkoch ani nebudem rozprávať.
Ale viete, keď vám vyhovuje, tak kritizujete, že pozmeňujúce návrhy by mali byť všetky v rámci MPK a tak ďalej, ale vy tu predkladáte pozmeňujúce návrhy, čo je legitímne v rámci aj druhého čítania, na bežiacom páse desiatky a keď by sme vám my vyčítali, že má to byť všetko cez MPK, tak poviete, však je to legitímne. A ja si myslím, že je to legitímne a niekedy je to aj potrebné ako v tomto prípade, pretože ja mám pocit, že dlhodobo komora sestier a pôrodných asistentov nechce počúvať riešenie tohto problému a je zahľadená len do seba. A hovorím to zo skúseností aj ako zriaďovateľ stredných zdravotných škôl, lebo viem, čo sa tam dialo, a Asociácia stredných zdravotných škôl to plne víta. My potrebujeme, aby sa otvárali nie jedny, dve triedy prvé, ale štyri, päť, lebo potrebujeme toľko sestier. A viac poviem potom vo svojom vystúpení.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
16.5.2018 o 14:22 hod.
Ing.
Juraj Blanár
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne.
Keby som chcel byť sarkastický, pani kolegyňa, tak by som povedal, že tento príspevok písal nejaký mäsiar alebo automechanik a ešte k tomu bol aj prizvaný nejaký marketér, ktorý si neodpustil, aby tam bolo doplnené, že spoluvinníci písali tento pozmeňujúci návrh. To bolo tak hlboké nepochopenie toho všetkého, čo tam zaznelo, že sa to nedá ani okomentovať. Ale ja vo svojom vystúpení niečo poviem, ale predsa len aspoň na zopár vecí zareagujem.
Bez akýchkoľvek problémov tam narábali práve s výrazmi, že môžu ísť automechanici, mäsiari robiť, ale my pritom hovoríme, že práve by to mali byť absolventi stredných zdravotníckych škôl, my tam nehovoríme o žiadnych mäsiaroch, o žiadnych automechanikoch. A potom vzápätí poviete, nie je tam žiadna záruka kvality. Presne citujem to, čo ste tam mali napísané od pani Cigánikovej. Veď to si vzájomne odporuje. O spoluvinníkoch ani nebudem rozprávať.
Ale viete, keď vám vyhovuje, tak kritizujete, že pozmeňujúce návrhy by mali byť všetky v rámci MPK a tak ďalej, ale vy tu predkladáte pozmeňujúce návrhy, čo je legitímne v rámci aj druhého čítania, na bežiacom páse desiatky a keď by sme vám my vyčítali, že má to byť všetko cez MPK, tak poviete, však je to legitímne. A ja si myslím, že je to legitímne a niekedy je to aj potrebné ako v tomto prípade, pretože ja mám pocit, že dlhodobo komora sestier a pôrodných asistentov nechce počúvať riešenie tohto problému a je zahľadená len do seba. A hovorím to zo skúseností aj ako zriaďovateľ stredných zdravotných škôl, lebo viem, čo sa tam dialo, a Asociácia stredných zdravotných škôl to plne víta. My potrebujeme, aby sa otvárali nie jedny, dve triedy prvé, ale štyri, päť, lebo potrebujeme toľko sestier. A viac poviem potom vo svojom vystúpení.
Ďakujem.
Rozpracované
14:24
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:24
Natália BlahováĎakujem pekne za to, že ste si to vypočuli.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
16.5.2018 o 14:24 hod.
Mgr.
Natália Blahová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, ja chcem povedať za pani Cigánikovú opäť, že bola pozvaná na uzavretú časť už dnes poobede, nie tak ako pán Suchánek. A k vašemu, k vašej poznámke, že ste diskutovali s českými partnermi, a však so slovenskými sestrami ste nediskutovali a tento diskusný príspevok vznikol na základe reflektovania ich názorov, čiže asi sa treba baviť najprv s našimi slovenskými zamestnancami a sestrami, zamestnancami v zdravotníctve a potom so zahraničím.
Ďakujem pekne za to, že ste si to vypočuli.
Rozpracované
14:24
Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:24
Štefan ZelníkAle ja musím povedať jedno: Všetci prichádzame do Národnej rady s nejakou životnou skúsenosťou, s nejakou praktickou...
Ale ja musím povedať jedno: Všetci prichádzame do Národnej rady s nejakou životnou skúsenosťou, s nejakou praktickou skúsenosťou a chceme ju odovzdať. Pri všetkej úcte, ak pani Cigániková má sieť škôlok a jaslí, možnože z jej pohľadu, áno, je to hodné učiteľky materskej škôlky, pretože je tak dezorientovaná a taký má z toho guláš, že chápem, že toto, čo splodila, tak áno, je to hodné tejto autorky, je to katastrofa.
To, že nehovorí pravdu, prosím vás pekne, čo sme nedebatovali? (Spravodajca si zobral podklady zo spravodajského stola.) Minulý rok 10. mája výbor pre zdravotníctvo prijal uznesenie k zriadeniu dočasnej komisie k problematike sústavného vzdelávania zdravotníckych pracovníkov. Vy tvrdíte, že nikto nerokoval so sestrami, ale veď to nie je pravda! Opakovane sme rokovali na ministerstve zdravotníctva, dokonca z ministerstva zdravotníctva vrátane zdravotných sestier, ktorá tam bola ako ministerská sestra delegovaná z komory, boli na rokovaní v Národnej rade. Tak ja vás poprosím, keby ste takéto; prepáčte, nie vy; ale keby pani Cigániková takéto dezinformácie neudávala. To, že ona nebola, to neznamená, že sme nerokovali. A hovorí tak, jako povedal Szalay, že poslanci sa ráno zobudia, oblečú si obleky a Slovensko, traste sa, pretože čo schvália na poslednú chvíľku. To vôbec nebolo na poslednú chvíľu, dva roky sa o tom debatuje na zdravotnom výbore.
A to, čo hovoril pán kolega Suchánek, naozaj čakali sme veľmi trpezlivo, boli tu na návšteve kolegovia z českého parlamentu, poslanci zdravotníckeho výboru, a tam sme debatovali celý deň o zdravotných sestrách, teda oni len ten zákon vtedy schválili, a teda aký bude efekt. Teraz sme tam boli druhýkrát a povedali, že naozaj, fakt zvýšil sa zásadným spôsobom záujem o štúdium na zdravotných školách.
A teraz poďme vôbec k tomu meritu veci, prečo premenovanie a tak ďalej. Na jednej strane komora sestier tvrdí, že sestry sú preťažené, vyhorené, a keď im chceme pomôcť odbremeniť nejakú činnosť, tak sú zásadne proti tomu. Pamätáte si pred rokom, keď ministerstvo zdravotníctva pripravilo vyhlášku o ďalších kompetenciách pri zdravotníckych asistentoch. Bola to prvá pani Lazarová, ktorá tvrdila, že aké je to nebezpečné, aké to je zlé a nesúhlasia s tým, zásadne s tým nesúhlasia, aby sa rozšírili kompetencie pre zdravotníckych asistentov.
No tak, vážené dámy, vážení páni, ja vám tie rozšírené kompetencie prečítam, aby ste vy zvážili, čo takú nehoráznosť ministerstvo zdravotníctva urobilo a ako ohrozilo pacientov. Deväť kompetencií sa zvýšilo zdravotníckym asistentom, pretože aj ministerstvo to vyhodnotilo tak, nie zase preto, že chceme niečo kamuflovať alebo pretože chceme niekoho nahrádzať, ale tie zdravotné, tí zdravotní asistenti boli tak dobre dovzdelávaní, že dokonca keď odišli niekde do zahraničia, tak im stačil nejaký kurz a sú plnoprávne sestry. Teda boli tak dovzdelávaní, že naozaj na základe toho, aké štúdium mali, mohli sa rozšíriť kompetencie. A ja vám teda poviem tie kompetencie, ktoré; s ktorými predstaviteľky komory sestier zásadne nesúhlasili.
Kompetencia; absolvent strednej zdravotnej školy s maturitou. Uspokojuje biologické potreby súvisiace so zdravím, chorobou alebo umieraním. Pracuje s informačným systémom zdravotníckeho zariadenia. Zaznamenáva do zdravotnej dokumentácie uskutočnené zdravotné výkony a na základe zdravotnej dokumentácie vykazuje činnosti pre potreby zdravotných poisťovní a štatistiky. Za d) poúča osobu o základnej starostlivosti súvisiacej s uspokojovaním biologických potrieb. Ďalej sa pridalo, že na základe indikácie lekára samostatne môže zdravotnícky asistent odoberať kapilárnu krv okrem krvi na acidobázickú rovnováhu.
Môže dokonca podávať inzulín. Boli zásadne, komora bola proti. Máte v okolí diabetikov? Alebo nejakého príbuzného? Normálne si to ľudia pichali bez akéhokoľvek vzdelania sami. Ministerstvo zdravotníctva dalo kompetenciu zdravotníckym asistentom, že môžu podkožne podávať fraxiparín, nízko molekulárny heparín. Dneska sme mali stretnutie s dôchodcami z Liptovskej Revúcej a tí povedali, ja som si pichala minule, lebo som... Bežne to robíme, že ukážeme pacientovi, ako to má urobiť, pichne si a pichá si doma sám. A toto komora sestier povedala: V žiadnom prípade.
Môže podávať lieky do svalu a odoberať venóznu krv na vyšetrenie periférneho cievneho systému, podáva stravu sondou.
Predstavte si, že komora sestier nesúhlasila ani s tým, aby zdravotnícky asistent mohol asistovať lekárovi napríklad pri takých veciach ako malé chirurgické zákroky. To, aby vám sestra podala, teda zdravotnícky asistent tampón, to nemá na to vzdelanie. Človek s maturitou. Robí to aj sanitár. Aby mohol asistovať zdravotnícky asistent napríklad pri ošetrovaní drenov a drenážnych systémov, tak ani to, že vám niekto podá pean alebo nožnice, toto zdravotnícky asistent, to bolo zakázané, mohol asistovať len zdravotnej sestre.
Nechcem pokračovať v celom tom výpočte, čiže skutočne tieto kompetencie dávajú možnosť asistentovi, aby mohol pracovať samostatne na základe indikácie lekára na ktorejkoľvek ambulancii praktického lekára, aby mohol pracovať pri lôžku pacienta, môže pracovať na odbornej ambulancii. Ruka v ruke s tým po skúsenosti aj teda kolegov v Čechách, keďže tam sa zvýšil záujem o sestry.
A ešte teda prečítam, aby ste boli v obraze, keď tuná hovorí pani Cigániková o tom, že sa obrátia na proste inštitúcie európske a tak ďalej. Nechali sme si preložiť celú smernicu Európskej únie, tak počúvajte, prosím vás pekne. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2005/36 ES čl. 31 ods. 1 a 3 príloha 5 bod 5.2.1 strana L 255/111 oddiel 3 Sestry zodpovedné za všeobecnú starostlivosť: "Odborná príprava sestier zodpovedných za všeobecnú starostlivosť. Pripustenie sestier zodpovedných za všeobecnú starostlivosť v odbornej príprave je podmienené ukončením desaťročného všeobecného vzdelania potvrdením, diplomom, osvedčením alebo iným dokladom, ktoré vydali príslušné orgány v ich členskom štáte."
Čo to znamená? Ktokoľvek, ktorý chodil 10 rokov do školy, získava všeobecné vzdelanie podľa školského systému v krajinách Európskej únie. To znamená, keby sme my v prvom ročníku na strednej zdravotnej škole vydali papier, diplom, že ste ukončili, že ste získali všeobecné vzdelanie. Tí ľudia, ktorí boli v zahraničí, to vyhodnotili tak, keď pripravovali korporáciu európskeho práva, veď u nás bola základná deväťročná škola a všeobecné sa získavalo až po maturite na strednej škole. High school je v zahraničí odborná škola, vyhodnotili to tak, že high school je vysoká škola a povedali, všetky sestry musia mať vysokú školu, pretože ináč nie sú sestry. Čo sa stalo? Útlm stredných zdravotných škôl, to bola tá katastrofa. My sme s týmto mali prísť pred desiatimi rokmi, nie teraz! A nútili sme všetky sestry, že musia si urobiť vysokú školu.
A teraz sa pýtam, dámy a páni, na logiku. Tak pani Lazarová hovorí, že ak sestra, ktorá chodila na poľnohospodársku školu alebo hotelovú, alebo obchodnú akadémiu, získala maturitu, môže ísť na ktorúkoľvek vysokú školu a prihlási sa na ošetrovateľstvo a za tri roky urobí bakalárku, to je tá pravá, skutočná zdravotná sestre. Ale tá sestra, ktorá začala na strednej zdravotnej škole, to je proste nič.
Preto my máme záujem jedno, aby sme zvýšili záujem o štúdium na stredných zdravotných školách. Ak niekto povie, že deti nepatria do nemocnice, tak, prosím vás pekne, duálne školstvo im nič nehovorí? To povieme, že deti nepatria do fabriky? Deti nepatria do autodielne? Ako chceme to duálne školstvo zabezpečiť? Čiže malo to ruka v ruke; a kedy sa dá získať ten vzťah tých ľudí? No zrejme na tej strednej zdravotnej škole.
A to, čo je zarážajúce, poviem vám štatistiku. V roku ´94 zmaturovalo v dennom štúdiu na stredných zdravotných školách 4 364 žiakov, vďaka týmto veciam v roku 2014 zmaturovalo na dennom štúdiu len 1 911. Pokles 66 percent. Máme 31 166 sestier. 10 500 sestier je nad 50 rokov. Ročne nám odchádza do dôchodku podľa komory sestier 1 200 až 1 600 sestier. A my ideme stále tuná dupať nohami, nie sú sestry a nič nerobíme a jediná vec, čo je od pani Lazarovej, zvýšte platy. Dobre zvýšme, ale kde ich zoberieme, veď my musíme zabezpečiť, prepánaboha, dorast a vzdelávanie. Tak naozaj ja ďakujem poslancovi, že napriek politickému spektru nebol absolútne problém na zdravotnom výbore okrem teda jednej pani poslankyni, ktorá teda má aprobáciu, že sa stará o jasle a škôlky, takže z jej pohľadu to tak vyzerá, že to neni správne.
Čo teda bolo cieľom, aby sme pristúpili ku zmene na praktickú sestru? Bola to v prvom rade požiadavka a boli sme tam spolu aj s pánom podpredsedom zdravotníckeho výboru pánom doktorom Suchánkom, aby, na asociácii stredných zdravotných škôl, kde výrazne zaznelo: Klesajú nám počty žiakov a nebude mať naozaj kto nastúpiť do nemocníc. Urobte; jednak bola otázka kompetencií a potom aj tí ľudia si zaslúžia nejaký status, veď si predstavte, že v tej kolónke boli zaradení sanitár alebo zdravotnícky asistent. No povedzte mi jedno, kto by išiel študovať na strednú zdravotnícku školu, aby potom nastúpil ako sanitár? Veď nebol za nič, nemohol robiť nič.
A na dôvažok toho, čo hovorím, ak skončilo v Slovenskej republike 10-tisíc zdravotníckych asistentov, len 2 200 ich zostalo v systéme, tí ľudia išli radšej do Kauflandu alebo do Lidla za pokladňu a nezostávali v zdravotníctve. Tak ja sa pýtam, my sme tí previnilci, alebo ako nás to nazvala pani Cigániková, že chceme, aby ten človek, ktorý skončil strednú zdravotnú školu, je to praktická sestra, teda my nehovoríme, že to je zdravotná sestra, to je o stupienok dole oproti teda zdravotnej sestre, a aby potom pokračovala popri zamestnaní, aby si doplnila to štúdium ako diplomovaná sestra, keď sú šikovné, nech ide ako bakalárka. Keď chce robiť manažérsku funkciu, nech ide na magisterské štúdium. Ale popri zamestnaní zostane nám tam. Ak nám ročne končí 1 000 sestier na stredných zdravotných školách, ja sa pýtam, nepomôže to nášmu systému? Tak ja sa pýtam, čo teda chce, čo navrhuje pani Cigániková?
Dámy a páni, ja sa ospravedlňujem, za niekedy také emotívnejšie vystúpenie, len toľko, poviem, nezmyslov som už dávno nepočul, a teda vyplýva to z toho, čo pani Cigániková robí. Ďakujem pekne za pozornosť a veľmi rád ešte ďalej odpoviem na otázky.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
16.5.2018 o 14:24 hod.
MUDr. PhD.
Štefan Zelník
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Ja som myslel, že vystúpim až potom, ale tak ma to vyiritovalo, tento príspevok pani Cigánikovej, ja sa ospravedlňujem, pani Blahová, vy ste v tom úplne nevinne, vy ste len prečítali to, čo ste museli.
Ale ja musím povedať jedno: Všetci prichádzame do Národnej rady s nejakou životnou skúsenosťou, s nejakou praktickou skúsenosťou a chceme ju odovzdať. Pri všetkej úcte, ak pani Cigániková má sieť škôlok a jaslí, možnože z jej pohľadu, áno, je to hodné učiteľky materskej škôlky, pretože je tak dezorientovaná a taký má z toho guláš, že chápem, že toto, čo splodila, tak áno, je to hodné tejto autorky, je to katastrofa.
To, že nehovorí pravdu, prosím vás pekne, čo sme nedebatovali? (Spravodajca si zobral podklady zo spravodajského stola.) Minulý rok 10. mája výbor pre zdravotníctvo prijal uznesenie k zriadeniu dočasnej komisie k problematike sústavného vzdelávania zdravotníckych pracovníkov. Vy tvrdíte, že nikto nerokoval so sestrami, ale veď to nie je pravda! Opakovane sme rokovali na ministerstve zdravotníctva, dokonca z ministerstva zdravotníctva vrátane zdravotných sestier, ktorá tam bola ako ministerská sestra delegovaná z komory, boli na rokovaní v Národnej rade. Tak ja vás poprosím, keby ste takéto; prepáčte, nie vy; ale keby pani Cigániková takéto dezinformácie neudávala. To, že ona nebola, to neznamená, že sme nerokovali. A hovorí tak, jako povedal Szalay, že poslanci sa ráno zobudia, oblečú si obleky a Slovensko, traste sa, pretože čo schvália na poslednú chvíľku. To vôbec nebolo na poslednú chvíľu, dva roky sa o tom debatuje na zdravotnom výbore.
A to, čo hovoril pán kolega Suchánek, naozaj čakali sme veľmi trpezlivo, boli tu na návšteve kolegovia z českého parlamentu, poslanci zdravotníckeho výboru, a tam sme debatovali celý deň o zdravotných sestrách, teda oni len ten zákon vtedy schválili, a teda aký bude efekt. Teraz sme tam boli druhýkrát a povedali, že naozaj, fakt zvýšil sa zásadným spôsobom záujem o štúdium na zdravotných školách.
A teraz poďme vôbec k tomu meritu veci, prečo premenovanie a tak ďalej. Na jednej strane komora sestier tvrdí, že sestry sú preťažené, vyhorené, a keď im chceme pomôcť odbremeniť nejakú činnosť, tak sú zásadne proti tomu. Pamätáte si pred rokom, keď ministerstvo zdravotníctva pripravilo vyhlášku o ďalších kompetenciách pri zdravotníckych asistentoch. Bola to prvá pani Lazarová, ktorá tvrdila, že aké je to nebezpečné, aké to je zlé a nesúhlasia s tým, zásadne s tým nesúhlasia, aby sa rozšírili kompetencie pre zdravotníckych asistentov.
No tak, vážené dámy, vážení páni, ja vám tie rozšírené kompetencie prečítam, aby ste vy zvážili, čo takú nehoráznosť ministerstvo zdravotníctva urobilo a ako ohrozilo pacientov. Deväť kompetencií sa zvýšilo zdravotníckym asistentom, pretože aj ministerstvo to vyhodnotilo tak, nie zase preto, že chceme niečo kamuflovať alebo pretože chceme niekoho nahrádzať, ale tie zdravotné, tí zdravotní asistenti boli tak dobre dovzdelávaní, že dokonca keď odišli niekde do zahraničia, tak im stačil nejaký kurz a sú plnoprávne sestry. Teda boli tak dovzdelávaní, že naozaj na základe toho, aké štúdium mali, mohli sa rozšíriť kompetencie. A ja vám teda poviem tie kompetencie, ktoré; s ktorými predstaviteľky komory sestier zásadne nesúhlasili.
Kompetencia; absolvent strednej zdravotnej školy s maturitou. Uspokojuje biologické potreby súvisiace so zdravím, chorobou alebo umieraním. Pracuje s informačným systémom zdravotníckeho zariadenia. Zaznamenáva do zdravotnej dokumentácie uskutočnené zdravotné výkony a na základe zdravotnej dokumentácie vykazuje činnosti pre potreby zdravotných poisťovní a štatistiky. Za d) poúča osobu o základnej starostlivosti súvisiacej s uspokojovaním biologických potrieb. Ďalej sa pridalo, že na základe indikácie lekára samostatne môže zdravotnícky asistent odoberať kapilárnu krv okrem krvi na acidobázickú rovnováhu.
Môže dokonca podávať inzulín. Boli zásadne, komora bola proti. Máte v okolí diabetikov? Alebo nejakého príbuzného? Normálne si to ľudia pichali bez akéhokoľvek vzdelania sami. Ministerstvo zdravotníctva dalo kompetenciu zdravotníckym asistentom, že môžu podkožne podávať fraxiparín, nízko molekulárny heparín. Dneska sme mali stretnutie s dôchodcami z Liptovskej Revúcej a tí povedali, ja som si pichala minule, lebo som... Bežne to robíme, že ukážeme pacientovi, ako to má urobiť, pichne si a pichá si doma sám. A toto komora sestier povedala: V žiadnom prípade.
Môže podávať lieky do svalu a odoberať venóznu krv na vyšetrenie periférneho cievneho systému, podáva stravu sondou.
Predstavte si, že komora sestier nesúhlasila ani s tým, aby zdravotnícky asistent mohol asistovať lekárovi napríklad pri takých veciach ako malé chirurgické zákroky. To, aby vám sestra podala, teda zdravotnícky asistent tampón, to nemá na to vzdelanie. Človek s maturitou. Robí to aj sanitár. Aby mohol asistovať zdravotnícky asistent napríklad pri ošetrovaní drenov a drenážnych systémov, tak ani to, že vám niekto podá pean alebo nožnice, toto zdravotnícky asistent, to bolo zakázané, mohol asistovať len zdravotnej sestre.
Nechcem pokračovať v celom tom výpočte, čiže skutočne tieto kompetencie dávajú možnosť asistentovi, aby mohol pracovať samostatne na základe indikácie lekára na ktorejkoľvek ambulancii praktického lekára, aby mohol pracovať pri lôžku pacienta, môže pracovať na odbornej ambulancii. Ruka v ruke s tým po skúsenosti aj teda kolegov v Čechách, keďže tam sa zvýšil záujem o sestry.
A ešte teda prečítam, aby ste boli v obraze, keď tuná hovorí pani Cigániková o tom, že sa obrátia na proste inštitúcie európske a tak ďalej. Nechali sme si preložiť celú smernicu Európskej únie, tak počúvajte, prosím vás pekne. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2005/36 ES čl. 31 ods. 1 a 3 príloha 5 bod 5.2.1 strana L 255/111 oddiel 3 Sestry zodpovedné za všeobecnú starostlivosť: "Odborná príprava sestier zodpovedných za všeobecnú starostlivosť. Pripustenie sestier zodpovedných za všeobecnú starostlivosť v odbornej príprave je podmienené ukončením desaťročného všeobecného vzdelania potvrdením, diplomom, osvedčením alebo iným dokladom, ktoré vydali príslušné orgány v ich členskom štáte."
Čo to znamená? Ktokoľvek, ktorý chodil 10 rokov do školy, získava všeobecné vzdelanie podľa školského systému v krajinách Európskej únie. To znamená, keby sme my v prvom ročníku na strednej zdravotnej škole vydali papier, diplom, že ste ukončili, že ste získali všeobecné vzdelanie. Tí ľudia, ktorí boli v zahraničí, to vyhodnotili tak, keď pripravovali korporáciu európskeho práva, veď u nás bola základná deväťročná škola a všeobecné sa získavalo až po maturite na strednej škole. High school je v zahraničí odborná škola, vyhodnotili to tak, že high school je vysoká škola a povedali, všetky sestry musia mať vysokú školu, pretože ináč nie sú sestry. Čo sa stalo? Útlm stredných zdravotných škôl, to bola tá katastrofa. My sme s týmto mali prísť pred desiatimi rokmi, nie teraz! A nútili sme všetky sestry, že musia si urobiť vysokú školu.
A teraz sa pýtam, dámy a páni, na logiku. Tak pani Lazarová hovorí, že ak sestra, ktorá chodila na poľnohospodársku školu alebo hotelovú, alebo obchodnú akadémiu, získala maturitu, môže ísť na ktorúkoľvek vysokú školu a prihlási sa na ošetrovateľstvo a za tri roky urobí bakalárku, to je tá pravá, skutočná zdravotná sestre. Ale tá sestra, ktorá začala na strednej zdravotnej škole, to je proste nič.
Preto my máme záujem jedno, aby sme zvýšili záujem o štúdium na stredných zdravotných školách. Ak niekto povie, že deti nepatria do nemocnice, tak, prosím vás pekne, duálne školstvo im nič nehovorí? To povieme, že deti nepatria do fabriky? Deti nepatria do autodielne? Ako chceme to duálne školstvo zabezpečiť? Čiže malo to ruka v ruke; a kedy sa dá získať ten vzťah tých ľudí? No zrejme na tej strednej zdravotnej škole.
A to, čo je zarážajúce, poviem vám štatistiku. V roku ´94 zmaturovalo v dennom štúdiu na stredných zdravotných školách 4 364 žiakov, vďaka týmto veciam v roku 2014 zmaturovalo na dennom štúdiu len 1 911. Pokles 66 percent. Máme 31 166 sestier. 10 500 sestier je nad 50 rokov. Ročne nám odchádza do dôchodku podľa komory sestier 1 200 až 1 600 sestier. A my ideme stále tuná dupať nohami, nie sú sestry a nič nerobíme a jediná vec, čo je od pani Lazarovej, zvýšte platy. Dobre zvýšme, ale kde ich zoberieme, veď my musíme zabezpečiť, prepánaboha, dorast a vzdelávanie. Tak naozaj ja ďakujem poslancovi, že napriek politickému spektru nebol absolútne problém na zdravotnom výbore okrem teda jednej pani poslankyni, ktorá teda má aprobáciu, že sa stará o jasle a škôlky, takže z jej pohľadu to tak vyzerá, že to neni správne.
Čo teda bolo cieľom, aby sme pristúpili ku zmene na praktickú sestru? Bola to v prvom rade požiadavka a boli sme tam spolu aj s pánom podpredsedom zdravotníckeho výboru pánom doktorom Suchánkom, aby, na asociácii stredných zdravotných škôl, kde výrazne zaznelo: Klesajú nám počty žiakov a nebude mať naozaj kto nastúpiť do nemocníc. Urobte; jednak bola otázka kompetencií a potom aj tí ľudia si zaslúžia nejaký status, veď si predstavte, že v tej kolónke boli zaradení sanitár alebo zdravotnícky asistent. No povedzte mi jedno, kto by išiel študovať na strednú zdravotnícku školu, aby potom nastúpil ako sanitár? Veď nebol za nič, nemohol robiť nič.
A na dôvažok toho, čo hovorím, ak skončilo v Slovenskej republike 10-tisíc zdravotníckych asistentov, len 2 200 ich zostalo v systéme, tí ľudia išli radšej do Kauflandu alebo do Lidla za pokladňu a nezostávali v zdravotníctve. Tak ja sa pýtam, my sme tí previnilci, alebo ako nás to nazvala pani Cigániková, že chceme, aby ten človek, ktorý skončil strednú zdravotnú školu, je to praktická sestra, teda my nehovoríme, že to je zdravotná sestra, to je o stupienok dole oproti teda zdravotnej sestre, a aby potom pokračovala popri zamestnaní, aby si doplnila to štúdium ako diplomovaná sestra, keď sú šikovné, nech ide ako bakalárka. Keď chce robiť manažérsku funkciu, nech ide na magisterské štúdium. Ale popri zamestnaní zostane nám tam. Ak nám ročne končí 1 000 sestier na stredných zdravotných školách, ja sa pýtam, nepomôže to nášmu systému? Tak ja sa pýtam, čo teda chce, čo navrhuje pani Cigániková?
Dámy a páni, ja sa ospravedlňujem, za niekedy také emotívnejšie vystúpenie, len toľko, poviem, nezmyslov som už dávno nepočul, a teda vyplýva to z toho, čo pani Cigániková robí. Ďakujem pekne za pozornosť a veľmi rád ešte ďalej odpoviem na otázky.
Rozpracované
14:38
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:38
Alan SuchánekAle chcem ešte povedať jednu ďalšiu vec, len veľmi krátko...
Ale chcem ešte povedať jednu ďalšiu vec, len veľmi krátko sa vrátim k pani Cigánikovej. Ja som bol takisto pozvaný na tú spoločenskú udalosť. Ja som ju obetoval práve kvôli tomuto, aby som tu dneska mohol byť, aby som tu mohol počuť argumenty a prípadne aj sám svoje posunúť do pléna.
A čo tam chcem povedať. Priemerný vek zdravotnej sestry v nemocnici je 50 rokov. Naše zdravotníctvo fičí na tých sestrách, ktoré vyšli zo stredných zdravotných škôl. Samozrejme, získavali prax, získavali ďalšie vzdelávanie, postgraduálne, špecializačné a tak ďalej a tak ďalej a dneska sú veľmi kompetentné. Ale prečo je ten priemerný vek 50 rokov? Pretože sa to nedopĺňa ďalej. Ďalej nám tam prestali prichádzať. Tam nie je pravda, že nejaké tie 20-, 30-, 40-ročné sú všetky v zahraničí. To nie je pravda. Ak niečo neurobíme, tak nebudú nám pribúdať pracovníci v zdravotníctve. Pracovníci, ktorí sa budú mať starať a budú nám chýbať, lebo nebude mať kto okiepiť tých ľudí. Nebude mať.
A keď má niekto ísť študovať sedem rokov, tak si to mnohokrát rozmyslia, pretože tie mladé dievčatá, ony snívali kedysi, že bude pani učiteľka alebo zdravotná sestra. Pani učiteľka musela mať vysokú školu. Ak už dneska bude musieť mať aj zdravotná sestra vysokú školu alebo tá praktická sestra vysokú školu, a nie každý má na to podmienky, o tieto prídeme.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
16.5.2018 o 14:38 hod.
MUDr.
Alan Suchánek
Videokanál poslanca
Ďakujem. Štefan, ďakujem, že si vymenoval tie kompetencie, pretože to je veľmi dôležité vypočuť si ich. Ja osobne by som k tomu ešte vedel dodať, že napríklad ten zdravotnícky asistent nemôže dneska podať tabletku. To mi tam chýba, to si myslím, že to by sme tam mali doplniť. Pretože ak môže niektoré ďaleko väčšie, ďaleko dôležitejšie veci robiť, tú tabletku by asi mohol podať.
Ale chcem ešte povedať jednu ďalšiu vec, len veľmi krátko sa vrátim k pani Cigánikovej. Ja som bol takisto pozvaný na tú spoločenskú udalosť. Ja som ju obetoval práve kvôli tomuto, aby som tu dneska mohol byť, aby som tu mohol počuť argumenty a prípadne aj sám svoje posunúť do pléna.
A čo tam chcem povedať. Priemerný vek zdravotnej sestry v nemocnici je 50 rokov. Naše zdravotníctvo fičí na tých sestrách, ktoré vyšli zo stredných zdravotných škôl. Samozrejme, získavali prax, získavali ďalšie vzdelávanie, postgraduálne, špecializačné a tak ďalej a tak ďalej a dneska sú veľmi kompetentné. Ale prečo je ten priemerný vek 50 rokov? Pretože sa to nedopĺňa ďalej. Ďalej nám tam prestali prichádzať. Tam nie je pravda, že nejaké tie 20-, 30-, 40-ročné sú všetky v zahraničí. To nie je pravda. Ak niečo neurobíme, tak nebudú nám pribúdať pracovníci v zdravotníctve. Pracovníci, ktorí sa budú mať starať a budú nám chýbať, lebo nebude mať kto okiepiť tých ľudí. Nebude mať.
A keď má niekto ísť študovať sedem rokov, tak si to mnohokrát rozmyslia, pretože tie mladé dievčatá, ony snívali kedysi, že bude pani učiteľka alebo zdravotná sestra. Pani učiteľka musela mať vysokú školu. Ak už dneska bude musieť mať aj zdravotná sestra vysokú školu alebo tá praktická sestra vysokú školu, a nie každý má na to podmienky, o tieto prídeme.
Rozpracované
14:40
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:40
Natália GrausováA ešte jedna skúsenosť. Ja viem, že potom teda po tých, po tom ´92. alebo ´89. dosť veľa týchto zdravotných sestier odišlo do zahraničia, najmä do Rakúska....
A ešte jedna skúsenosť. Ja viem, že potom teda po tých, po tom ´92. alebo ´89. dosť veľa týchto zdravotných sestier odišlo do zahraničia, najmä do Rakúska. A všetky absolventky tých našich klasických stredných zdravotníckych škôl sa veľmi dobre uplatnili a mali také referencie, že boli na oveľa vyššej úrovni odbornej, než boli zdravotné sestry trebárs, konkrétne čo ja viem, tak v Rakúsku. Naozaj na oveľa vyššej úrovni. A získavali tam aj dobré postavenie. Čo je, žiaľ, škoda, pretože my sme o ne prišli. Ale fakt je ten, že tie školy vychovávali veľmi dobré zdravotné sestry.
Vďaka.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
16.5.2018 o 14:40 hod.
MUDr.
Natália Grausová
Videokanál poslanca
Ja si pamätám, že teda naozaj tie klasické, pôvodné zdravotné školy naše slovenské vychovávali veľmi kvalitné a zodpovedné zdravotné sestry. Tie sestry išli tam kvôli tomu, pretože mali vzťah k pacientovi, chceli pomáhať. Jednoducho chceli ošetrovať, chceli byť zdravotnými sestrami.
A ešte jedna skúsenosť. Ja viem, že potom teda po tých, po tom ´92. alebo ´89. dosť veľa týchto zdravotných sestier odišlo do zahraničia, najmä do Rakúska. A všetky absolventky tých našich klasických stredných zdravotníckych škôl sa veľmi dobre uplatnili a mali také referencie, že boli na oveľa vyššej úrovni odbornej, než boli zdravotné sestry trebárs, konkrétne čo ja viem, tak v Rakúsku. Naozaj na oveľa vyššej úrovni. A získavali tam aj dobré postavenie. Čo je, žiaľ, škoda, pretože my sme o ne prišli. Ale fakt je ten, že tie školy vychovávali veľmi dobré zdravotné sestry.
Vďaka.
Rozpracované
14:42
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:42
Irén SárközyJe teda otázkou, prečo svoju primárnu motiváciu v posledných rokoch strácajú. Prečo zrazu nie je v centre ich pozornosti pacient a prečo zrazu potrebujeme rôzne procesné intervencie, aby sme ich prinútili, aby opäť v centre pozornosti bol? Prečo odchádzajú mimo sektory, republiku? Prečo ich už v mnohých oblastiach je nedostatok a prečo sa tento stav prehlbuje?
Myslím, že medicína ešte dlho bude o interakcii medzi zdravotníckymi pracovníkmi a pacientami a že budúce kroky, ak majú byť úspešné, musia sa sústrediť na zdravotníckych pracovníkov a na to, aby tu nami prijímané opatrenia neviedli k demotivácii, pocitu beznádeje, nezáujmu, k vyhoreniu, odporu k práci, nevraživosti k administratíve. Verím, že legislatívny návrh, o ktorom diskutuje, sleduje presne... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
16.5.2018 o 14:42 hod.
Ing. JUDr.
Irén Sárközy
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. Osobne som presvedčená a hovorím z dlhoročnej praxe v systéme zdravotníctva, že takmer všetci zdravotnícki pracovníci chcú primárne pomáhať pacientom a ak sa im to podarí, pociťujú radosť. A dobro pacienta je v centre ich záujmu. Nepotrebujú to trikrát denne deklarovať, ale manifestujú to tým, že sú ochotní zobrať na seba podpriemerné platové podmienky, často mizerné pracovné podmienky, prácu v infekčnom prostredí, emočný stres spôsobený stykom s ťažko chorými a umierajúcimi, ktorým nemožno pomôcť. Obrovskú zodpovednosť, ak urobia chybu, pracovať viac ako ostatná populácia i v noci a cez víkendy.
Je teda otázkou, prečo svoju primárnu motiváciu v posledných rokoch strácajú. Prečo zrazu nie je v centre ich pozornosti pacient a prečo zrazu potrebujeme rôzne procesné intervencie, aby sme ich prinútili, aby opäť v centre pozornosti bol? Prečo odchádzajú mimo sektory, republiku? Prečo ich už v mnohých oblastiach je nedostatok a prečo sa tento stav prehlbuje?
Myslím, že medicína ešte dlho bude o interakcii medzi zdravotníckymi pracovníkmi a pacientami a že budúce kroky, ak majú byť úspešné, musia sa sústrediť na zdravotníckych pracovníkov a na to, aby tu nami prijímané opatrenia neviedli k demotivácii, pocitu beznádeje, nezáujmu, k vyhoreniu, odporu k práci, nevraživosti k administratíve. Verím, že legislatívny návrh, o ktorom diskutuje, sleduje presne... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
14:44
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:44
Natália BlahováPán kolega Zelník, ja by som vás chcela poprosiť, aby ste, ak argumentujete, neargumentovali ad hominem, pretože pani Cigániková má po prvé vysokoškolské vzdelanie ekonomického charakteru zamerané na riadenie, teraz skončila druhú vysokú školu so zameraním na manažment zdravotníctva. Takže toto nie je argument do diskusie, že aké má vzdelanie, pretože má patričné vzdelanie, aby sa mohla k tejto veci vyjadrovať. Tak ako vy...
Pán kolega Zelník, ja by som vás chcela poprosiť, aby ste, ak argumentujete, neargumentovali ad hominem, pretože pani Cigániková má po prvé vysokoškolské vzdelanie ekonomického charakteru zamerané na riadenie, teraz skončila druhú vysokú školu so zameraním na manažment zdravotníctva. Takže toto nie je argument do diskusie, že aké má vzdelanie, pretože má patričné vzdelanie, aby sa mohla k tejto veci vyjadrovať. Tak ako vy ste neštudoval politické veci alebo niečo, čo by vás oprávňovalo k navrhovaniu zákonov, tak rovnako takýmto spôsobom asi nikto voči vám neargumentuje.
Ďalej pani Cigániková zrejme po ceste, dúfam, že nie priamo za volantom, sa snaží argumentovať do tejto diskusie. Preto mi poslala poznámku v SMS správe, že zmena, ktorú navrhujete, znižuje tlak na ohodnotenie sestier tým, že prichádza k zámene za menej kvalifikovaný personál. Tiež poslala správu, v ktorej hovorí, že na ministerstve zdravotníctva protestovala hlavná odborníčka pre ošetrovateľstvo. Preto sa pýta, že s kým teda ste diskutovali, keď aj tí, s ktorými ste diskutovali, boli proti. Takže toľko, tlmočím jej odkaz a ďakujem za pochopenie.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
16.5.2018 o 14:44 hod.
Mgr.
Natália Blahová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne.
Pán kolega Zelník, ja by som vás chcela poprosiť, aby ste, ak argumentujete, neargumentovali ad hominem, pretože pani Cigániková má po prvé vysokoškolské vzdelanie ekonomického charakteru zamerané na riadenie, teraz skončila druhú vysokú školu so zameraním na manažment zdravotníctva. Takže toto nie je argument do diskusie, že aké má vzdelanie, pretože má patričné vzdelanie, aby sa mohla k tejto veci vyjadrovať. Tak ako vy ste neštudoval politické veci alebo niečo, čo by vás oprávňovalo k navrhovaniu zákonov, tak rovnako takýmto spôsobom asi nikto voči vám neargumentuje.
Ďalej pani Cigániková zrejme po ceste, dúfam, že nie priamo za volantom, sa snaží argumentovať do tejto diskusie. Preto mi poslala poznámku v SMS správe, že zmena, ktorú navrhujete, znižuje tlak na ohodnotenie sestier tým, že prichádza k zámene za menej kvalifikovaný personál. Tiež poslala správu, v ktorej hovorí, že na ministerstve zdravotníctva protestovala hlavná odborníčka pre ošetrovateľstvo. Preto sa pýta, že s kým teda ste diskutovali, keď aj tí, s ktorými ste diskutovali, boli proti. Takže toľko, tlmočím jej odkaz a ďakujem za pochopenie.
Rozpracované
14:45
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:45
Jana NehézováA môžem vám povedať, že ani jedna bakalárka a magistra, už len keď chodia na prax, nemajú o danú problematiku záujem. Sedia na konci chodby,...
A môžem vám povedať, že ani jedna bakalárka a magistra, už len keď chodia na prax, nemajú o danú problematiku záujem. Sedia na konci chodby, hrajú sa s mobilmi a snažia sa schovať, aby im, nedajbože, nedali nejakú prácu. Nehovorím o všetkých, ale väčšinou je to tak. Idú danú problematiku študovať len z dôvodu, aby som mal nejaký vysokoškolský titul, čo je veľmi smutné. A môžem vám povedať, že ani zďaleka nemôžme porovnávať sestry, ktoré vyštudovali do roku 2003, so sestrami, ktoré študovali po roku 2003. A neviem, či pani Lazarová niekedy stála pri lôžku, nemám takú informáciu, ani som ju nezisťovala. Ale treba sa opýtať z praxe a nie z teórie. Lebo teória od stola je jedna vec a prax je druhá vec. Sestry, ktoré 20 až 30 rokov robia pri lôžku, vám porozprávajú, čo je to bakalár a magister, ktorý nemá záujem o prácu.
V Čechách, keď teda pán kolega povedal, že mali návštevu, už zaviedli opätovné štúdium na strednej škole a myslím si, že urobili veľmi dobrý krok, pretože sestry so strednou školou po skončení školy prišli do praxe a vedeli samostatne fungovať. Tak ako ja som nastúpila po škole do praxe v Rooseveltovej nemocnici, tak som vedela po mesiaci základného zaškolenia samostatne fungovať a pracovať.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
16.5.2018 o 14:45 hod.
Ing.
Jana Nehézová
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Musím povedať, že ja osobne mám vyštudovanú strednú zdravotnícku školu a dostala som teda titul zdravotná sestra v ošetrovateľstve na strednej zdravotníckej škole, na žiadnej vysokej. Odrobila som 20 rokov pri lôžku pacienta a mám skúsenosti aj s dnešnými bakalárkami a magistrami.
A môžem vám povedať, že ani jedna bakalárka a magistra, už len keď chodia na prax, nemajú o danú problematiku záujem. Sedia na konci chodby, hrajú sa s mobilmi a snažia sa schovať, aby im, nedajbože, nedali nejakú prácu. Nehovorím o všetkých, ale väčšinou je to tak. Idú danú problematiku študovať len z dôvodu, aby som mal nejaký vysokoškolský titul, čo je veľmi smutné. A môžem vám povedať, že ani zďaleka nemôžme porovnávať sestry, ktoré vyštudovali do roku 2003, so sestrami, ktoré študovali po roku 2003. A neviem, či pani Lazarová niekedy stála pri lôžku, nemám takú informáciu, ani som ju nezisťovala. Ale treba sa opýtať z praxe a nie z teórie. Lebo teória od stola je jedna vec a prax je druhá vec. Sestry, ktoré 20 až 30 rokov robia pri lôžku, vám porozprávajú, čo je to bakalár a magister, ktorý nemá záujem o prácu.
V Čechách, keď teda pán kolega povedal, že mali návštevu, už zaviedli opätovné štúdium na strednej škole a myslím si, že urobili veľmi dobrý krok, pretože sestry so strednou školou po skončení školy prišli do praxe a vedeli samostatne fungovať. Tak ako ja som nastúpila po škole do praxe v Rooseveltovej nemocnici, tak som vedela po mesiaci základného zaškolenia samostatne fungovať a pracovať.
Ďakujem.
Rozpracované
14:47
Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:47
Štefan ZelníkAk hovoríte o tom, že s nikým sme, alebo s kým sme ešte diskutovali. Predstavte si, že Asociácia nemocníc, ktorá má 65 nemocníc, urobila prieskum po týchto nemocniciach. A na otázku námestníčok ošetrovateľstva, a to sú ešte námestníčky ošetrovateľstva, tak ako tuná kolegyňa pred chvíľkou povedala, ktoré skončili strednú zdravotnú školu a urobili si magisterské štúdium, 85 % z nich sa vyjadrilo, 85 %, že stačí stredná zdravotná škola plus ďalšie štúdium ako diplomovaná zdravotná sestra. Tak, prosím vás pekne, prestaňme s tou demagógiou, či sme sa pýtali sestier alebo aký majú na to názor. To, že jedna sestra proste si povie, že ona, a to, čo presne povedala pani kolegyňa. Ja som nevidel toľko dekubitov, koľko je teraz, napriek tomu, že je samostatný odbor ošetrovateľstva. Viete prečo? Pretože tieto dámy prídu a povedia: To neni moja robota! Dajte mi asistentov! Toto je tá tragédia. Tu sa nemôžeme hrať na to, či niekto má bakalár, magister. To musí mať v srdci aj v hlave ten človek a musí to chcieť a musí to robiť s láskou. Nemá kto pacientovi podať dneska čaj alebo vodu, alebo sa ho ísť spýtať, že, prosím vás pekne, nie ste smädný... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
16.5.2018 o 14:47 hod.
MUDr. PhD.
Štefan Zelník
Videokanál poslanca
Ďakujem kolegom za doplnenie problematiky. A chcem odpovedať pani Blahovej. Tu nejde o to, že kto má koľko škôl a akých škôl. Ja som absolútne neargumentoval tým, že či ja mám takú alebo onakú školu. Ide o skúsenosť, dlhoročnú skúsenosť. Pani Blahová, 38 rokov robím v rezorte zdravotníctva a prešiel som od obvodného lekára cez výučbu medikov, cez legislatívu, cez poisťovňu, cez štátne, neštátne zdravotnícke zariadenie. Takže niečo o tom, o tej organizácii viem. Sám som riadil rezort zdravotníctva ako štátny tajomník. A z pohľadu riadenia škôlky a jaslí je to diametrálny rozdiel, verte mi.
Ak hovoríte o tom, že s nikým sme, alebo s kým sme ešte diskutovali. Predstavte si, že Asociácia nemocníc, ktorá má 65 nemocníc, urobila prieskum po týchto nemocniciach. A na otázku námestníčok ošetrovateľstva, a to sú ešte námestníčky ošetrovateľstva, tak ako tuná kolegyňa pred chvíľkou povedala, ktoré skončili strednú zdravotnú školu a urobili si magisterské štúdium, 85 % z nich sa vyjadrilo, 85 %, že stačí stredná zdravotná škola plus ďalšie štúdium ako diplomovaná zdravotná sestra. Tak, prosím vás pekne, prestaňme s tou demagógiou, či sme sa pýtali sestier alebo aký majú na to názor. To, že jedna sestra proste si povie, že ona, a to, čo presne povedala pani kolegyňa. Ja som nevidel toľko dekubitov, koľko je teraz, napriek tomu, že je samostatný odbor ošetrovateľstva. Viete prečo? Pretože tieto dámy prídu a povedia: To neni moja robota! Dajte mi asistentov! Toto je tá tragédia. Tu sa nemôžeme hrať na to, či niekto má bakalár, magister. To musí mať v srdci aj v hlave ten človek a musí to chcieť a musí to robiť s láskou. Nemá kto pacientovi podať dneska čaj alebo vodu, alebo sa ho ísť spýtať, že, prosím vás pekne, nie ste smädný... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
14:49
Vystúpenie v rozprave 14:49
Elena ČerveňákováOšetrovateľstvo v sebe zahŕňa mnoho zručností. Je klinické, praktické, technické, inšpiratívne a, samozrejme, aj emocionálne. Práca v zdravotníctve je vzrušujúca, ťažká, veľmi ťažká, náročná, ale aj desivá. No skutočne sú tu naplňujúce okamihy. V ošetrovateľstve sa často nachádzate v situácii, keď je nutné, aby ste zostali pokojní, mysleli jasne a podnikli prvé kroky pre záchranu alebo na záchranu pacienta. Je to komplexná práca, ktorá je hlavne nepredvídateľná. Každý deň je iná a prináša mnoho príležitostí pre rast a rozvoj. Je nutné mať zároveň silný žalúdok, ponechať si zmysel pre humor, čo nie je jednoduché. Ale sestry to vedia. A je jedno, či pracujú v zdravotníckych zariadeniach, nemocniciach, ambulanciách alebo v sociálnych zariadeniach.
Sestra musí byť schopná kriticky myslieť, pretože európsky pohľad na sestru je autonómny pohľad. Sestra musí vedieť posúdiť pacienta, musí vedieť stanoviť jeho problém, nastaviť intervencie zo svojho rozsahu a na to potrebuje, samozrejme, kritické myslenie. Sestra by mala počúvať ušami, očami, ale hlavne srdcom. Sestry majú na seba preberať oveľa viac zodpovednosti či v rámci dlhodobej starostlivosti o chronicky chorých, alebo ide o preventívne aktivity pre obyvateľstvo či už v obciach, alebo v školách. Ak chceme deklarovať, že sme európskou krajinou, tak má sestra nadobudnúť status autonómnej odbornej pracovníčky, ktorá v zdravotníckych službách zabezpečuje ošetrovateľskú starostlivosť.
Často sa stretávam s tvrdením v praxi, že plná zodpovednosť za pacienta je na lekárovi. Nespochybňujem to, ale dovolím si tvrdiť, že právna zodpovednosť už teraz v súčasnosti je legislatívne nastavená tak, že sestra plne nesie vlastnú zodpovednosť za výkon ošetrovateľských intervencií.
Som presvedčená, že v živote som mala šťastie. Stala som sa totiž súčasťou života radu ľudí v dobe, keď boli najzraniteľnejší. Bolo a je mi cťou byť súčasťou ošetrovateľstva, lebo toto sú v praxi ozaj posvätné momenty. Nikdy nebudem tie chvíle považovať za samozrejmosť. Počas svojej praxe som videla mnoho sestier prísť a odísť. Boli unavené s ťažkosťami zdravotníckeho systému, dlhými službami – sobota, nedeľa – a, samozrejme, nedostatočným morálnym a finančným ocenením.
Nezabúdajme, že sestry a pôrodné asistentky sú súčasťou multidisciplinárneho tímu, v ktorom sa musia zdravotnícki pracovníci navzájom rešpektovať, uznávať a oceňovať každodennú prácu. Všetci občania Slovenskej republiky sú potencionálnymi pacientmi a ak sestra nemá vytvorené podmienky na prácu, tak sú to zároveň zlé podmienky aj pre pacienta. Každý zdravotnícky pracovník musí mať jasne definované pracovné činnosti, kompetencie, ktoré môže vykonávať na základe svojho vzdelania, skúseností a pracovného zaradenia.
Pokročilá prax sestier sa začala kreovať už v polovici minulého storočia, najskôr pre anestéziologické sestry a pôrodné asistentky, nasledovalo psychiatrické ošetrovateľstvo. Koncept sestry s pokročilou praxou pre primárnu starostlivosť praktickej sestry bol vytvorený v roku 1960 a jeho vznik podnietil nedostatok praktických lekárov. Pre formálne postgraduálne vzdelávanie vzniklo v roku 1965 s víziou pomôcť vyrovnať rastúce náklady na zdravotnú starostlivosť, zvýšiť počet poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a opraviť neefektívne rozdelenie zdravotníckych zdrojov.
Praktické sestry vďaka kombinácii skúseností a odborných znalostí sú neoddeliteľnou súčasťou systému zdravotnej starostlivosti v Spojených štátoch, Austrálii, Kanade, Izraeli, Holandsku a ďalších päťdesiatich krajinách sveta. Praktické sestry s pokročilou praxou, ktorých základná vzdelanostná úroveň je vysokoškolské vzdelanie s magisterským titulom v odbore ošetrovateľstvo. V Rakúsku a Nemecku musia do roku 2020 dobehnúť vzdelávanie sestier podľa požiadaviek Európskej únie, teda aj tam končí doba stredoškolsky vzdelaných sestier. Máme informácie, že Európska komisia začala správne konanie voči Nemeckej republike za netransformovanie smernice Európskej únie z roku 2005 o uznávaní odborných kvalifikácií.
V zahraničí existuje model certifikovaný asistent sestry, ktorý spolupracuje so sestrou, ktorá má vysokoškolské vzdelanie, vykonáva výkony súvisiace so stravovaním, hygienou, polohovaním. Jeho pomenovanie jasne vystihuje jeho praktické využitie. Praktické sestry sú zdravotnícki pracovníci pripravení pre podporu zdravia a prevenciu ochorení prostredníctvom edukácie, niektoré diagnostiky a starostlivosť o pacientov s akútnymi a chronickými ochoreniami, odoberanie anamnézy, predpisovanie liekov, vydávanie rozhodnutí a odporúčaní, poskytovanie služieb prenatálnej starostlivosti a plánovania rodičovstva, preventívna starostlivosť vrátane skríningu a imunizácie, dlhodobej starostlivosti, vykonávania alebo spolupráce pri menších operáciách a postupoch, napríklad dermatologické biopsie a šitie a podobne, poradenstvo a edukácia pacientov, primárna, sekundárna, terciálna, selfmonitoring, zvládanie denných aktivít pacientov so zmeneným zdravotným stavom, koordinácia domácej ošetrovateľskej starostlivosti.
Vychádzajúc zo správ o zdravotnom stave obyvateľov a medzinárodných štatistík, svetových zdravotníckych programov a z presvedčenia, že poslanci ako zástupcovia občanov smerujú aktivity k tomu, aby naši občania dostali čo najkvalitnejšiu starostlivosť, čoho dôkazom bude aj opustenie európskych i svetových popredných priečok v chorobnosti a úmrtnosti. Zníženie chorobnosti a úmrtnosti prinesie efektívna prevencia, ktorá je nielen prijateľnejšia pre pacienta, ale i ekonomicky výhodnejšia ako liečba.
Ak chceme vytvoriť kategóriu praktická sestra, tak s vysokoškolským vzdelaním, ktorá by účinne prispela k riešeniu zdravotnej situácie na Slovensku, bola by v súlade s trendami, ktoré sú overené v zahraničí. Nie je možné premenovať zdravotníckeho asistenta teraz na praktickú sestru.
Novelizáciou zákona 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti a o službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa od 1. 1. 2018 po dlhom čase a volaní sestier pracujúcich v zariadeniach sociálnych služieb a zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately konečne podarilo zlegalizovať poskytovanie ošetrovateľskej starostlivosti v týchto zariadeniach. Zadefinovali sa podmienky poskytovania ošetrovateľskej starostlivosti v zariadeniach sociálnej pomoci, čo všetko musí takéto zariadenie spĺňať, ako musí byť materiálno-technicky a personálne vybavené. Vyšpecifikovala sa osoba zodpovedná za poskytovanie ošetrovateľskej starostlivosti, ktorá musí mať vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa v študijnom odbore ošetrovateľstvo, trojročnú odbornú prax a musí spĺňať odbornú spôsobilosť na výkon špecializovaných pracovných činností. Následne, ak zariadenie sociálnej pomoci disponuje zodpovednou osobou, môže poskytovať odbornú ošetrovateľskú starostlivosť osobe umiestnenej v zariadení sociálnej pomoci, ktorá spĺňa indikačné kritériá na poskytovanie takejto starostlivosti. Potreba poskytovania ošetrovateľskej starostlivosti sa určí na základe indikačných kritérií v súlade so štandardnými diagnostickými postupmi a štandardnými terapeutickými postupmi, čo posudzuje zodpovedná osoba, teda sestra, a indikuje všeobecný lekár na základe návrhu zodpovednej osoby o potrebe poskytovania ošetrovateľskej starostlivosti.
Ďalej sa vyhláškou ministerstva zdravotníctva z roku 2018 Z. z. s účinnosťou od 1. 4. 2018 ustanovujú indikačné kritériá na poskytovanie ošetrovateľskej starostlivosti v zariadení sociálnych služieb a v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a tiež sa ustanovuje vzor návrhu zodpovednej osoby na indikáciu poskytovania ošetrovateľskej starostlivosti osobe umiestnenej v zariadení sociálnych služieb a v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
Vážené poslankyne, vážení poslanci, práve preto je potrebné doplniť do zákona o lieku, o zdravotníckych pomôckach možnosť uplatnenia činnosti zodpovednej osoby, ktoré vychádzajú z ustanovenia § 3 ods. 1 písm. g) vyhlášky Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 95/2018 Z. z., kde sa sestrám s pokročilou praxou udeľuje kompetencia indikovať a predpisovať zdravotnícke pomôcky s poskytovaním, v súvislosti s poskytovaním ošetrovateľskej starostlivosti. V tomto prípade sa pomôže imobilným pacientom, dlhodobo chorým pacientom v zariadeniach sociálnych služieb, pre ktorých bolo utrpením ísť za všeobecným lekárom predpísať dať zdravotnícku pomôcku.
Sestry a pôrodné asistentky môžu predpisovať z 5 000 zdravotníckych pomôcok 17. Nie je to síce veľa, ale vážime si krok ministerstva zdravotníctva a možnosť predpisovania týchto pomôcok. Je to veľký krok pre históriu ošetrovateľstva, o ktorý sa pričinili samotné sestry v spolupráci s ministerskou sestrou a, samozrejme, v spolupráci s ministerstvom zdravotníctva. Aj týmto krokom by sme mali dať najavo, že nám záleží na prepojení zdravotno-sociálnej starostlivosti o našich občanov.
Doplňujúci návrh poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky Eleny Červeňákovej a Sone Gaborčákovej k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, sa dopĺňa takto:
Za doterajší bod 73 sa vkladajú nové body 74 a 75, ktoré znejú:
"74. V § 119a ods. 1 písm. b) sa vypúšťa slovo "alebo".
75. V § 119a ods. 1 sa za písmeno b) vkladá nové písmeno c), ktoré znie:
"c) v zariadení sociálnych služieb alebo v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately alebo"."
Poznámky pod čiarou k odkazom 83a) a 83b) znejú:
"83a) § 35, 36, 38 a 39 zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
83b) § 4 ods. 5 zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov."
Doterajšie písmeno c) sa označuje ako d).
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
Ďakujem za pozornosť.
Vystúpenie v rozprave
16.5.2018 o 14:49 hod.
Mgr.
Elena Červeňáková
Videokanál poslanca
Vážený pán predsedajúci, vážená pani ministerka, vážený pán spravodajca, vážené kolegyne, kolegovia, vážení hostia, byť súčasťou pacientovho života v okamihu jeho najväčšej zraniteľnosti je, samozrejme, privilégium. Pacienti nám do rúk vkladajú vlastný život. Obracajú sa na nás v neľahkej životnej situácii s dôverou. Je preto pre nás záväzkom plniť ich očakávania, podať im pomocnú ruku a pristupovať k nim slušne, humánne, eticky, s úctou a s rešpektovaním práv pacientov. Nie je veľa povolaní, čo toto, ktoré toto dokáže.
Ošetrovateľstvo v sebe zahŕňa mnoho zručností. Je klinické, praktické, technické, inšpiratívne a, samozrejme, aj emocionálne. Práca v zdravotníctve je vzrušujúca, ťažká, veľmi ťažká, náročná, ale aj desivá. No skutočne sú tu naplňujúce okamihy. V ošetrovateľstve sa často nachádzate v situácii, keď je nutné, aby ste zostali pokojní, mysleli jasne a podnikli prvé kroky pre záchranu alebo na záchranu pacienta. Je to komplexná práca, ktorá je hlavne nepredvídateľná. Každý deň je iná a prináša mnoho príležitostí pre rast a rozvoj. Je nutné mať zároveň silný žalúdok, ponechať si zmysel pre humor, čo nie je jednoduché. Ale sestry to vedia. A je jedno, či pracujú v zdravotníckych zariadeniach, nemocniciach, ambulanciách alebo v sociálnych zariadeniach.
Sestra musí byť schopná kriticky myslieť, pretože európsky pohľad na sestru je autonómny pohľad. Sestra musí vedieť posúdiť pacienta, musí vedieť stanoviť jeho problém, nastaviť intervencie zo svojho rozsahu a na to potrebuje, samozrejme, kritické myslenie. Sestra by mala počúvať ušami, očami, ale hlavne srdcom. Sestry majú na seba preberať oveľa viac zodpovednosti či v rámci dlhodobej starostlivosti o chronicky chorých, alebo ide o preventívne aktivity pre obyvateľstvo či už v obciach, alebo v školách. Ak chceme deklarovať, že sme európskou krajinou, tak má sestra nadobudnúť status autonómnej odbornej pracovníčky, ktorá v zdravotníckych službách zabezpečuje ošetrovateľskú starostlivosť.
Často sa stretávam s tvrdením v praxi, že plná zodpovednosť za pacienta je na lekárovi. Nespochybňujem to, ale dovolím si tvrdiť, že právna zodpovednosť už teraz v súčasnosti je legislatívne nastavená tak, že sestra plne nesie vlastnú zodpovednosť za výkon ošetrovateľských intervencií.
Som presvedčená, že v živote som mala šťastie. Stala som sa totiž súčasťou života radu ľudí v dobe, keď boli najzraniteľnejší. Bolo a je mi cťou byť súčasťou ošetrovateľstva, lebo toto sú v praxi ozaj posvätné momenty. Nikdy nebudem tie chvíle považovať za samozrejmosť. Počas svojej praxe som videla mnoho sestier prísť a odísť. Boli unavené s ťažkosťami zdravotníckeho systému, dlhými službami – sobota, nedeľa – a, samozrejme, nedostatočným morálnym a finančným ocenením.
Nezabúdajme, že sestry a pôrodné asistentky sú súčasťou multidisciplinárneho tímu, v ktorom sa musia zdravotnícki pracovníci navzájom rešpektovať, uznávať a oceňovať každodennú prácu. Všetci občania Slovenskej republiky sú potencionálnymi pacientmi a ak sestra nemá vytvorené podmienky na prácu, tak sú to zároveň zlé podmienky aj pre pacienta. Každý zdravotnícky pracovník musí mať jasne definované pracovné činnosti, kompetencie, ktoré môže vykonávať na základe svojho vzdelania, skúseností a pracovného zaradenia.
Pokročilá prax sestier sa začala kreovať už v polovici minulého storočia, najskôr pre anestéziologické sestry a pôrodné asistentky, nasledovalo psychiatrické ošetrovateľstvo. Koncept sestry s pokročilou praxou pre primárnu starostlivosť praktickej sestry bol vytvorený v roku 1960 a jeho vznik podnietil nedostatok praktických lekárov. Pre formálne postgraduálne vzdelávanie vzniklo v roku 1965 s víziou pomôcť vyrovnať rastúce náklady na zdravotnú starostlivosť, zvýšiť počet poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a opraviť neefektívne rozdelenie zdravotníckych zdrojov.
Praktické sestry vďaka kombinácii skúseností a odborných znalostí sú neoddeliteľnou súčasťou systému zdravotnej starostlivosti v Spojených štátoch, Austrálii, Kanade, Izraeli, Holandsku a ďalších päťdesiatich krajinách sveta. Praktické sestry s pokročilou praxou, ktorých základná vzdelanostná úroveň je vysokoškolské vzdelanie s magisterským titulom v odbore ošetrovateľstvo. V Rakúsku a Nemecku musia do roku 2020 dobehnúť vzdelávanie sestier podľa požiadaviek Európskej únie, teda aj tam končí doba stredoškolsky vzdelaných sestier. Máme informácie, že Európska komisia začala správne konanie voči Nemeckej republike za netransformovanie smernice Európskej únie z roku 2005 o uznávaní odborných kvalifikácií.
V zahraničí existuje model certifikovaný asistent sestry, ktorý spolupracuje so sestrou, ktorá má vysokoškolské vzdelanie, vykonáva výkony súvisiace so stravovaním, hygienou, polohovaním. Jeho pomenovanie jasne vystihuje jeho praktické využitie. Praktické sestry sú zdravotnícki pracovníci pripravení pre podporu zdravia a prevenciu ochorení prostredníctvom edukácie, niektoré diagnostiky a starostlivosť o pacientov s akútnymi a chronickými ochoreniami, odoberanie anamnézy, predpisovanie liekov, vydávanie rozhodnutí a odporúčaní, poskytovanie služieb prenatálnej starostlivosti a plánovania rodičovstva, preventívna starostlivosť vrátane skríningu a imunizácie, dlhodobej starostlivosti, vykonávania alebo spolupráce pri menších operáciách a postupoch, napríklad dermatologické biopsie a šitie a podobne, poradenstvo a edukácia pacientov, primárna, sekundárna, terciálna, selfmonitoring, zvládanie denných aktivít pacientov so zmeneným zdravotným stavom, koordinácia domácej ošetrovateľskej starostlivosti.
Vychádzajúc zo správ o zdravotnom stave obyvateľov a medzinárodných štatistík, svetových zdravotníckych programov a z presvedčenia, že poslanci ako zástupcovia občanov smerujú aktivity k tomu, aby naši občania dostali čo najkvalitnejšiu starostlivosť, čoho dôkazom bude aj opustenie európskych i svetových popredných priečok v chorobnosti a úmrtnosti. Zníženie chorobnosti a úmrtnosti prinesie efektívna prevencia, ktorá je nielen prijateľnejšia pre pacienta, ale i ekonomicky výhodnejšia ako liečba.
Ak chceme vytvoriť kategóriu praktická sestra, tak s vysokoškolským vzdelaním, ktorá by účinne prispela k riešeniu zdravotnej situácie na Slovensku, bola by v súlade s trendami, ktoré sú overené v zahraničí. Nie je možné premenovať zdravotníckeho asistenta teraz na praktickú sestru.
Novelizáciou zákona 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti a o službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa od 1. 1. 2018 po dlhom čase a volaní sestier pracujúcich v zariadeniach sociálnych služieb a zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately konečne podarilo zlegalizovať poskytovanie ošetrovateľskej starostlivosti v týchto zariadeniach. Zadefinovali sa podmienky poskytovania ošetrovateľskej starostlivosti v zariadeniach sociálnej pomoci, čo všetko musí takéto zariadenie spĺňať, ako musí byť materiálno-technicky a personálne vybavené. Vyšpecifikovala sa osoba zodpovedná za poskytovanie ošetrovateľskej starostlivosti, ktorá musí mať vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa v študijnom odbore ošetrovateľstvo, trojročnú odbornú prax a musí spĺňať odbornú spôsobilosť na výkon špecializovaných pracovných činností. Následne, ak zariadenie sociálnej pomoci disponuje zodpovednou osobou, môže poskytovať odbornú ošetrovateľskú starostlivosť osobe umiestnenej v zariadení sociálnej pomoci, ktorá spĺňa indikačné kritériá na poskytovanie takejto starostlivosti. Potreba poskytovania ošetrovateľskej starostlivosti sa určí na základe indikačných kritérií v súlade so štandardnými diagnostickými postupmi a štandardnými terapeutickými postupmi, čo posudzuje zodpovedná osoba, teda sestra, a indikuje všeobecný lekár na základe návrhu zodpovednej osoby o potrebe poskytovania ošetrovateľskej starostlivosti.
Ďalej sa vyhláškou ministerstva zdravotníctva z roku 2018 Z. z. s účinnosťou od 1. 4. 2018 ustanovujú indikačné kritériá na poskytovanie ošetrovateľskej starostlivosti v zariadení sociálnych služieb a v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a tiež sa ustanovuje vzor návrhu zodpovednej osoby na indikáciu poskytovania ošetrovateľskej starostlivosti osobe umiestnenej v zariadení sociálnych služieb a v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
Vážené poslankyne, vážení poslanci, práve preto je potrebné doplniť do zákona o lieku, o zdravotníckych pomôckach možnosť uplatnenia činnosti zodpovednej osoby, ktoré vychádzajú z ustanovenia § 3 ods. 1 písm. g) vyhlášky Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 95/2018 Z. z., kde sa sestrám s pokročilou praxou udeľuje kompetencia indikovať a predpisovať zdravotnícke pomôcky s poskytovaním, v súvislosti s poskytovaním ošetrovateľskej starostlivosti. V tomto prípade sa pomôže imobilným pacientom, dlhodobo chorým pacientom v zariadeniach sociálnych služieb, pre ktorých bolo utrpením ísť za všeobecným lekárom predpísať dať zdravotnícku pomôcku.
Sestry a pôrodné asistentky môžu predpisovať z 5 000 zdravotníckych pomôcok 17. Nie je to síce veľa, ale vážime si krok ministerstva zdravotníctva a možnosť predpisovania týchto pomôcok. Je to veľký krok pre históriu ošetrovateľstva, o ktorý sa pričinili samotné sestry v spolupráci s ministerskou sestrou a, samozrejme, v spolupráci s ministerstvom zdravotníctva. Aj týmto krokom by sme mali dať najavo, že nám záleží na prepojení zdravotno-sociálnej starostlivosti o našich občanov.
Doplňujúci návrh poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky Eleny Červeňákovej a Sone Gaborčákovej k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, sa dopĺňa takto:
Za doterajší bod 73 sa vkladajú nové body 74 a 75, ktoré znejú:
"74. V § 119a ods. 1 písm. b) sa vypúšťa slovo "alebo".
75. V § 119a ods. 1 sa za písmeno b) vkladá nové písmeno c), ktoré znie:
"c) v zariadení sociálnych služieb alebo v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately alebo"."
Poznámky pod čiarou k odkazom 83a) a 83b) znejú:
"83a) § 35, 36, 38 a 39 zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
83b) § 4 ods. 5 zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov."
Doterajšie písmeno c) sa označuje ako d).
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
Ďakujem za pozornosť.
Rozpracované