16. schôdza

15.7.2024 - 16.7.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.7.2024 o 13:56 hod.

MBA

Richard Dubovický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:49

Branislav Vančo
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo pán predsedajúci. Pán kolega Hajko, súhlasím s vami a takisto ako KDH, aj Progresívne Slovensko je konštruktívna opozícia, snažíme sa naozaj dávať konštruktívne pripomienky, návrhy, upozorňovať. Svedčí o tom aj aktivita trebárs kolegyne Števulovej pri, pri premlčacích dobách alebo kolegyne Jurík minulý týždeň, kde sme up, kde upozorňovali na to korektne, že sú chyby v návrhoch, ktoré sa potom premietli aj do pozmeňujúcich návrhov, teraz sa znova premietnu. A to je síce pekné, ale tento prístup absolútne nenahradí medzirezortné pripomienkové konanie. Tu sa naozaj hasia iba tie najťažšie a najväčšie chyby, ktoré sa dajú, dajú nejakým spôsobom uhasiť alebo aspoň niektoré z nich. Ale to, že stále vláda a koalícia obchádza riadny legislatívny proces, nenapraví nič, pretože tam množstvo chýb zostane aj veľkých aj menších, ktoré ale potom v praxi môžu spôsobiť aj tie menšie chyby, a keď nebudú opravené, keď sa nestihnú opraviť a vojdú do platnosti a účinnosti, tak spôsobia obrovské škody, a tam už ani konštruktívna opozícia nepomôže. Tam už nepomôže nič a zodpovednosť za to, čo sa udeje, za tie škody, za tie nenapraviteľné škody nebude mať opozícia, ktorá naozaj je tu konštruktívna v každom jednom ohľade, ale vláda a minister spravodlivosti.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.7.2024 o 12:49 hod.

JUDr.

Branislav Vančo

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:49

Richard Glück
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Pán kolega, prosím vás pekne, Ústavným súdom ten proces riešil, on teda však konštatoval, že podľa jeho názoru neboli splnené podmienky pre skrátené legislatívne konanie. Faktom však je, že Ústavný súd nedisponoval informáciami takými, ktorými disponoval zákonodarca o tom, že jednoducho dajak dobre, no však sa realite, no tak jak malé deti o tom, akým spôsobom tu boli porušované základné ľudské práva a boli porušované sústavne a jednoducho vláda musela túto vec riešiť v skrátenom legislatívnom konaní, a ja budem veľmi rád, že si v budúcnosti niekedy v septembri zopakujem správu SIS, kde nás tu množstvo v sále vidím nových poslancov. Neviem, či kolega si to zo SAS-ky stihol vypočuť, či bol poslanec v minulom vládnom období, ale asi je to potrebné si aj tomuto plénu opäť, aby si to pripomenulo, že a čo sa tu dialo, a prečo musela vláda riešiť Trestný zákon v skrátenom legislatívnom konaní.
Čo sa týka čerpania, čerpania eurofondov, ja súhlasím s vami, že tie eurofondy by mali ísť čo najviac na samosprávy a regióny, a verím tomu, že po tom, čo sa podarilo vláde schváliť aj s hlasmi opozície množstvo dobrých zákonov, ktoré uľahčia čerpanie eurofondov, že, že sa to čerpanie zlepší. Napokon vláda prispela k tomu, že Úrad vlády kontroluje ministrov v tom, ako čerpajú tieto eurofondy, takže verím, že v tomto nastane veľký, veľký pokrok, a že čo najviac tých peňazí pôjde do, do regiónov a samospráv.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.7.2024 o 12:49 hod.

JUDr.

Richard Glück

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:49

Jozef Hajko
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem kolegovia za vaše reakcie a pani Mesterovej. Stále hovorím o tom, že Ústavný súd na Slovensku vydal, vydal verdikt, ktorý je veľmi dôležitý, a na ktorý sa v podstate aj čakalo, čo sa bude diať vonku pochopiteľne. Takže ja nebudem vôbec znevažovať prácu Ústavného súdu, naopak, dokonca budem apelovať na to, aby Ústavný súd mal ozaj otvorené možnosti na to, aby mohol pracovať. Myslím tým napríklad na doplnenie stavu Ústavného súdu, ktorý je stále nekompletný.
A druhá vec, pán Vančo, konštrukcia, konštruktívna opozícia, áno, tak však pochopiteľne, my podobne rovnako tiež postupujeme často konštruktívne pri mnohých návrhoch. Ak chcete počuť, že či môže zohrať konštruktívnu opozíciu KDH v prípade trestných zákonov, zatiaľ vidíme tu snahu vlády meniť trestné kódexy takú urputnú, že asi tam priestor nebude. Ja som myslel do budúcna skôr možnože v inej politickej konštelácii, keď bude, keď bude tento parlament.
A čo sa týka pána Glücka, samozrejme, že dodržiavanie ľudských práv je veľmi dôležitá vec. My sme na to aj ústami Viliama Karasa viackrát upozorňovali, že nebolo úplne všetko v poriadku, čo sa tu dialo v predchádzajúcom období, to my nevylučujeme, aj práve preto sme chceli zmenu trestných kódexov, ale zároveň neviem, prečo by práve toto by mal byť pre Ústavný súd nejako či vedomosť či nevedomosť ústavných sudcov o tomto stave. Vy ste vydali vo vláde takú krásnu publikáciu, tak asi si to prečítali. Ja neviem, tak potom boli vedomí, ale, ale to nie je argument na to, aby Ústavný súd sa nejako vyjadroval k novele Trestných zákonov, ktoré ovplyvnia život tejto spoločnosti, ako som už povedal na roky ak, ak nie, ak nie na desaťročia.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.7.2024 o 12:49 hod.

Ing.

Jozef Hajko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 12:49

Zuzana Števulová
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Kolegovia, kolegyne, budem sa snažiť byť stručná, aby som to teda stihla do obeda, a aby ma ne, nebolo nutné prerušovať. Chcela by som povedať, že vlastne to, že tu dnes stojíme alebo sedíme na tejto mimoriadnej schôdzi parlamentu, ja v podstate považujem za také vyjadrenie hanby do našich vlastných radov ako kolektívneho zákonodarného orgánu Národnej rady Slovenskej republiky už bez ohľadu na to, či sme tu v slabom počte z koalície alebo v silnejšom počte z opozície na, nakoniec tak ako vždy, aj keď naprávame chyby koalície, znova vystupujeme len my. Ale treba povedať, že je veľmi smutné, že sme tu pri ďalšom skrátenom legislatívnom konaní o novele Trestného zákona, ktorú budeme zajtra alebo kedy znova opravovať, a že ako kolektívny orgán, ktorý má spoločnú zodpovednosť za to, aké kvalitné právne predpisy na Slovensku prijímame osobitne, keď sa bavíme o trestnoprávnej politike štátu, ktorá má také obrovské dosahy na obyvateľov tejto krajiny, na náš štát ako členský štát Európskej únie, a tým pádom aj vlastne na iné členské štáty Európskej únie, ktoré sa skladajú do spoločného rozpočtu, a z ktorého nám prúdia potom tie finančné prostriedky, že tu musíme stáť a opravovať znova v skrátenom legislatívnom konaní niečo, čo po prvé, nemuselo byť vôbec pokazené a zároveň, ak by tá primárna novela Trestného zákona bola išla reálnym neskráteným medzirezortným pripomienkovým konaním tak ako mala ísť, tak sme sa tomuto celému mohli vyhnúť.
Chcem pripomenúť, že to, čo tu ideme opravovať, a čo teda považuje aj minister spravodlivosti za najdôležitejšiu časť tohto predloženého vládneho návrhu, je práve plynutie premlčania a veľmi legitímna obava Európskej únie, že ak bude zverejnený nálež Ústavného súdu, ktorým bude veľká časť tej novely Trestného zákona odobrená a bude účinná, tak by mohlo dôjsť k premlčaniu niektorých trestných stíhaní, nevieme akého počtu. Bolo by fajn, keby to bolo kvantifikované a možno to neviete. Minimálneho, tak neviem prečo to tam teda, ak teda by malo dôjsť k pre, k premlčaniu minimálneho počtu trestného stíhania, trestných stíhaní, ktoré sa týkajú trestných činov, ktoré poškodzujú záujmy Európskej únie, tak potom vlastne neviem, načo je to skrátené legislatívne konanie a prečo to Európsku komisiu nezaujíma. Bolo by super, keby inak tieto dôvody boli všetky vypísané v tom návrhu na skrátené legislatívne konania, lebo ako povedal Ústavný súd, to, že to nie je protiústavné, neznamená, že je to v súlade so zákonom. A v súlade so zákonom je návrh na skrátené legislatívne konanie vtedy, ak obsahuje vyčerpávajúcim spôsobom dôvody pre ktoré vlastne toto skrátené legislatívne konanie absolvujeme. A to sa tak mimochodom na Ústavnoprávnom výbore a teraz vďaka vám, pán minister, že odpovedáte na moje rečnícke otázky. Vážim si to, naozaj bez nejakej irónie aspoň vieme, že čo je tým dôvodom, sa dozvedáme, že je to teda obava Európskej komisie z toho, že by v skutočnosti mohlo dôjsť k preruše, k premlčaniu niektorých trestných konaní, ktoré súvisia s trestnými činmi, ktoré poškodzujú záujmy, finančné záujmy Európskej únie.
A tu treba povedať, že toto nie je nič nové. Rozsudok Súdneho dvora lin, ktorý, na ktorý sa odvoláva dôvodová správa k tejto vládnej novele zákona je rok starý, a inak ako v skutočnosti on len deklaruje to čo všetci vieme, zásadu prednosti, práva Európskej únie, to že súčasťou členstva nášho štátu, takisto ako všetkých ostatných členských štátov Európskej únie sú zásady, ktoré treba dodržiavať. Konkrétne napríklad zásada právneho štátu, lojálnej spolupráce a schopnosť každého členského štátu byť schopný obhajovať finančné záujmy Európskej únie, a to aj prostriedkami Trestného práva. Na to mimochodom nepotrebujeme ani nález Ústavného súdu, ani skrátené legislatívne konanie, pretože to vyplýva už zo samotnej zmluvy o fungovaní Európskej únie, ako aj z Charty základných práv Európskej únie. A preto musím povedať, že ja zásadne nesúhlasím s tým, ak podpredseda tohto parlamentu a podpredseda Ústavnoprávneho výboru pán Tibor Gašpar, sa dnes ráno vyjadril, že považuje konanie Európskej komisie, kde sa snaží chrániť finančné záujmy všetkých členských štátov Európskej únie, ktoré sa skladajú na spoločný rozpočet, z ktorého k nám prichádzajú finančné prostriedky, kde máme chrániť práve to, aby ich zneužívanie bolo trestným činom, a aby sme mali trestné nielen sadzby, ale aj plynutie premlčacích lehôt nastavené dostatočne odradzujúco, tak ja zásadne nemôžem súhlasiť s tým, že podpredseda tohto parlamentu nazve konanie Európskej komisie, ktorým chráni finančné záujmy všetkých členských štátov za vydieranie. Toto je podľa mňa ne...
=====
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.7.2024 o 12:49 hod.

JUDr.

Zuzana Števulová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

12:54

Zuzana Števulová
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
by sme mali trestné nielen sadzby, ale aj plynutie premlčacích lehôt nastavené dostatočne odradzujúco, tak ja zásadne nemôžem súhlasiť s tým, že podpredseda tohto parlamentu nazve konanie Európskej komisie, ktorým chráni finančné záujmy všetkých členských štátov za vydieranie. Toto je, podľa mňa, neospravedlniteľné. Neviem, či si to teda SMER predstavuje tak, že to, keď k nám prúdia peniaze z eurofondov, alebo z plánu obnovy je nejaký jednosmerný lístok, že nám ich prosto budú lopatami tu zhadzovať z vrtuľníka a nebudú sa pýtať ako s nimi nakladáme, lebo tak to nefunguje, akože SMER, ktorý tu vládol x, y rokov, tri vlády za sebou máme, a toto je štvrtá, by mal predovšetkým vedieť, že tu stále platia zásady lojálnej spolupráce a schopnosť ochraňovať finančné záujmy Európskej únie aj prostriedkami trestného práva a trestného procesu. My tu ale dnes stojíme, pretože pri novele Trestného zákona boli tieto zásady úplne obídené, sa nám tu donekonečna všetci vysmievajú aj dnes v podstate robia to, čo sme tvrdili, že majú urobiť už v decembri, v januári a februári, že my tu žalujeme, že my neviem, čo robíme, keď v skutočnosti to celé, čo vám tie mesiace hovoríme je o tom, že keď chcete brať nejaké finančné prostriedky, to už je jedno, z akéhokoľvek zdroja, či je to štátny rozpočet Slovenskej republiky, alebo rozpočet Európskej únie, tak sa na to vzťahujú nejaké pravidlá a nejaká zodpovednosť, a tú zodpovednosť momentálne od nás Európska únia požaduje a my jej predsa vychádzame v ústrety, tak aké žalovanie, aké vydieranie? To je dodržiavanie zákona.
A chcem povedať a znova zopakovať, že toto čo tu predvádzame, je podľa mňa legislatívna fušerina. Mali sme tu novelu Trestného zákona, ktorá sa tu pánom poslancom Gašparom, dvakrát myslím, opravte ma, už si to presne nepamätám, opravovala, potom sa znova opravovala kvôli plynutiu, kvôli premlčaniu znásilnenia. Teraz tu máme nový vládny návrh, ktorý predkladáme preto, aby bol prijatý ešte predtým ako Ústavný súd publikuje svoj nález v Zbierke zákonov a už vieme, že ho aj tak budeme opravovať, čiže v podstate a vlastne ešte nevieme ako, lebo ten návrh bude zrejme predložený až neskôr, ale že ideme opravovať opravu opravenej opravy, a to všetko v skrátenom legislatívnom konaní. Prečo to takto robíme? Ja sa stále pýtam, na čo sú vám tie skrátené legislatívne konania, keď by ste mohli mať jedno riadne konanie, kde by sa všetky tieto chyby vychytali a však môžu tam byť všelijaké ďalšie chyby, o ktorých momentálne netušíme, uvidíme ako sa to vlastne celé prejaví na trestných procesoch, ale normálne keby sme boli išli normálnym legislatívnym procesom, tak sme tu dnes nemuseli byť, mohli sme to mať pekne vyčistené, mohli ste aj vy mať už v platnosti a v účinnosti trestný proces aj Trestný zákon, ktoré by boli aj v súlade s ústavou, aj v súlade so zásadami európskeho práva, aj v súlade s tým, že aby sme boli schopní ochrániť tie finančné záujmy Európskej únie.
Namiesto toho sme v júli, prvá novela bola predložená, ako tu správne bolo povedané, 6. decembra, to je sedem mesiacov, za ktoré sme neboli schopní prijať novelu Trestného zákona a Trestného poriadku, ktorá by bola bez chýb, že my tu ešte ani teraz, keď sa bavíme o skrátenom legislatívnom konaní tejto krátkej novely, nemáme v podstate novelu bez chýb a budeme ju opravovať. To je podľa mňa, naozaj legislatívna fušerina a mňa mrzí, že keď sme tu kvôli chybám vládnej koalície, ktorá tu mimochodom, nakoniec ani zase nie je prítomná a nevystupuje v rozprave, ta keď sme tu kvôli ich vlastným chybám, že oni si to proste nevedia priznať a stále obviňujú nás, že my sme tomu na vine. Tak, prosím vás, spamätajme sa a povedzme si, že už od septembra, kedy začnú riadne schôdze Národnej rady Slovenskej republiky, budeme využívať legislatívne konanie tak, ako sa má. V prvom rade medzirezortné pripomienkové konanie a až keď to bude naozaj nevyhnutné a budú aj tie dôvody popísané riadne v tej dôvodovej správe, tak len vtedy budeme robiť skrátené legislatívne konanie. Podľa mňa, je to naša základná zodpovednosť, nielen k obyvateľom tejto krajiny, ale ku všetkým členským štátom Európskej únie. Ďakujem.
(Potlesk.)
Skryt prepis

15.7.2024 o 12:54 hod.

JUDr.

Zuzana Števulová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
16. schôdza NR SR - 1.deň - B. poludní
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:56

Branislav Vančo
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, aj teda udelenie faktickej opätovne, pán predsedajúci, a ďakujem kolegyni Števulovej za jej vystúpenie. A chcel by som, chcel by som povedať, že chyby sa stávajú, žiadny návrh nie je, nie je bezchybný. Je to, je to, je to normálne.
Na druhej strane nepovažujem za normálne, ak očividné chyby na ktoré sme upozorňovali, tak na ne nikto nereagoval, okrem teda tej, tej jednej, ktoré sa týkali premlčacích lehôt, ale tam naozaj už bolo to tak vážne a to, to, tá reakcia verejnosti bola taká silná, že, že na ňu musela koalícia reagovať, ale, ale povinnosťou ministra alebo vlády alebo, alebo koaličných poslancov je riešiť aj chyby, ktoré nie sú také očividné a na ktoré verejnosť nemá takú, takú silnú reakciu, pretože, pretože ľudia jednoducho nedokážu vyhodnotiť detailné, odborné pripomienky, ale vy by ste to, alebo teda koalicní, koaliční poslanci alebo minister by to mali byť schopní vyhodnotiť a reagovať na to. A to nielen ako v tomto prípade, keď sú ohrozené eurofondy, ktoré nebude môcť koalícia potom míňať, keď, keď ich Európska únia zastaví a ale, ale aj v týchto iných prípadoch. A tých prípadov, tých chýb je tam strašne veľa, a je to kvôli skrátenému legislatívnemu konaniu, ktoré sa k novele Trestného zákona vykonalo, tak ako teraz máme skrátené legislatívne konanie, ktoré nie je pripravené, zase sú tam chyby, sú tam aj očividné chyby, a sú tam aj ďalšie. Tak nerobte to prosím, takýmto spôsobom už nikdy, už nikdy viac, pretože budú sa chyby len...(Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.7.2024 o 13:56 hod.

JUDr.

Branislav Vančo

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:56

Richard Dubovický
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo pán predsedajúci. Ja by som len doplnil kolegyňu, že už teraz k dnešnému dátumu máme vyše 40 legislatív, ktoré prešli skráteným legislatívnym konaním, čo je asi za históriu Slovenskej republiky najviac. Celkom tomu nerozumiem, lebo nebola tu respektíve z našej strany, zo strany opozície tu bola vždycky konštruktívna debata, ale povedzme si úprimne, z lavíc koalície nikdy tu nebola a ani dnes tu nie je, čo ma celkom mrzí. Ja by som len chcel povedať, že žiaľ, a opäť potvrdilo, že čo funguje na túto koalíciu je to, že prídu o peniaze. Prídu o peniaze zo štruktúr Európskej únie. A môžeme ďakovať, že máme Európsku úniu ako takú, aká je a funguje a kontroluje, lebo neviem si predstaviť, že potom by asi každá jedna vec alebo zákon, ktorý by nebol v súlade s ústavou, by to tu poprechádzalo a nikto nič s tým by nerobil.
Možno, že by som doplnil kolegynku, ty si spomenula, že Európska únia nám tu vyhadzuje lopatou peniaze cez vrtuľník, nie, neni to, nie sú to peniaze, ale niektorí si tu stále myslia, že piesok, takže tak by som to asi vyhodnotil...(Smiech.) stav tejto koalície. Nie peniaze, ale piesok nám tu vyhadzujú zo Sahary.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.7.2024 o 13:56 hod.

MBA

Richard Dubovický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:56

Zuzana Števulová
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za reakcie. A keďže vlastne som bola pred tou obednou prestávkou, tak využijem ešte tento čas, aby som dopovedala aj poslednú vetu, čo som nestihla v rámci svojho príspevku. Jednak si myslím, teda znova, že ide o legislatívnu fušerinu, ako sa tu vlastne staviame k Trestnému zákonu a Trestnému poriadku, a že je to hanba aj pre nás všetkých, lebo nakoniec to padá na hlavu celej tento Národnej rady, bez ohľadu na to, či sme z koalície alebo opozície, lebo sme kolektívny orgán a kolektívne prijímame tie zákony.
Ale zároveň by som som ešte chcela zdôrazniť, že my tu vlastne sedíme preto, lebo na začiatku bol úzky záujem nejakej úzkej skupiny ľudí, ktorí si chceli prispôsobiť novelu Trestného zákona tomu, aby sa či už vyhli trestným sadzbám alebo prosto vyhli nejakej trestnoprávnej zodpovednosti alebo si ju oklieštili. A kvôli tomu je to vlastne už sedem mesiacov celý tento cirkus a vlastne znášame v podstate to, že, že musíme čeliť aj výhradám Európskej komisie. A mne príde nesmierne smutné a zahanbujúce aj pre nás ako Národnú radu ako kolektívny celok, že sme schopní a musíme sa zísť kvôli tomu, aby sme tu naprávali chyby, ktoré nastali kvôli záujmom úzkej skupiny ľudí a zároveň tá istá Národná rada nie je schopná zaradiť do programu uznesenie, ktorým sa odsudzuje ruský útok na ukrajinskú detskú nemocnicu. Že mám pocit, že tie naše morálne hodnoty sú trochu pokrivené, a že teda keď už sme schopní sa tu zísť a prísť z dovoleniek a utekať ráno v šortkách, aby tu nebolo 75 ale 76 poslancov, tak by sme si mali uvedomiť, že nad všetkým je určitý ľudský súcit, empatia a ľudský život, a špeciálne život detí je tá najväčšia hodnota, a myslím si, že táto Národná rada mala mať morálne a etické hodnoty na to, aby sme tento bod do programu zaradili. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.7.2024 o 13:56 hod.

JUDr.

Zuzana Števulová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 13:56

Lucia Plaváková
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Vážené dámy, vážení páni, teda veľa vás tu skutočne nie je, vidím, že táto mimoriadna schôdza sa, má obrovský záujem v radoch koalície. A dnes sme tu preto, že minister spravodlivosti predložil na rokovanie parlamentu novely novelizovanej novely Trestného zákona, a uvidíme, koľko tých noviel ešte medzičasom pribudne. Už vieme o tom, že teda nás tu čaká aj ďalší pozmeňujúci návrh, takže budeme mať pozmeňujúci návrh k novele novelizovanej novely Trestného zákona.
My sme vás počas prerokovávania novely Trestného zákona intenzívne upozorňovali na aspekty vyplývajúce z práva Európskej únie a potreby adekvátne chrániť finančné záujmy Európskej únie. Konkrétne kolegyňa poslankyňa Beáta Jurík pripravila v ten, tejto veci aj pozmeňovák, ktorý ste samozrejme neprijali. Vyzývali sme vás, aby ste to zastavili a opravili, inak nám hrozia hospodárske škody. Chceli sme tak ochrániť dôležité finančné prostriedky, ktoré by ľuďom na Slovensku naozaj chýbali. Ale vy nie, vy ste stále dookola len tvrdili, že nič nehrozí, všetko je v poriadku, vy si to vydiskutujete, a my len chodievame žalovať do Bruselu. A teraz čo píšete v odôvodnení skráteného legislatívneho konania? Z ostatnej komunikácie medzi Slovenskou republikou a Európskou komisiou vyplýva, že v prípade zohľadnenia požiadaviek Európskej komisie a prijatia navrhovanej právnej úpravy sa minimalizuje riziko značných hospodárskych škôd pre Slovenskú republiku spôsobených iniciovaním finančných nástrojov Európskej komisie.
Keďže sme v skrátenom legislatívnom konaní, pri ktorom musia byť splnené zákonné podmienky, je podľa mňa povinnosťou predkladateľa, v tomto prípade ministra spravodlivosti riadne tento návrh skráteného legislatívneho konania odôvodniť. V odôvodnení však nijako nie je bližšie špecifikované, aké teda značné hospodárske škody Slovensku v dôsledku konania vlády Roberta Fica hrozia. Pýtala som sa na to pána ministra spravodlivosti Borisa Suska opakovane aj na Ústavnoprávnom výbore. Odpoveď som nedostala, iba všeobecné slová o finančných nástrojoch, ktoré teda Európska komisia môže použiť. Tak skúsim aspoň námatkovo niektoré z možných dopadov kvantifikovať a vyčísliť, akým finančným hrozbám nás vystavila vláda Roberta Fica, minister spravodlivosti svojou novelou Trestné zákona a samozrejme a všetci koaliční poslanci a poslankyne, ktoré za novelu trestných kódexov hlasovali. Jedným z možných dopadov sú dopady na platby z plánu obnovy a odolnosti. Konkrétne máme pred sebou ešte nevyplatenú štvrtú platbu vo výške 923 miliónov eur. Ďalej nás čakajú ďalšie platby, piata, 598 miliónov eur, šiesta, jedna miliarda päť miliónov, siedma, 694 miliónov, ôsma, 550 miliónov eur, deviata, 550 miliónov eur. Pre Slovensko bola teda súhrnne vypočítaná predpokladaná alokácia 6,3 miliardy eur v grantoch vo forme nenávratnej finančnej alokácie.
Okrem toho tu máme hrozbu aktivovania mechanizmu podmienenosti, ako sme tu už v tomto pléne počuli, a to sa môže rovnako ako v prípade Maďarska či Poľska dotknúť aj čerpania eurofondov. Slovensko má z Kohéznych fondov vyčlenených 12,5 miliardy eur na roky 2021 až 2027. Toto sú konkrétne čísla, konkrétne finančné údaje, ktoré...
=====
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.7.2024 o 13:56 hod.

JUDr. PhD.

Lucia Plaváková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:11

Lucia Plaváková
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
či Poľska dotknúť aj čerpania eurofondov. Slovensko má z kohéznych fondov vyčlenených 12 a pol. mld. eur na roky 2021 až 2027. Toto sú konkrétne čísla, konkrétne finančné údaje, ktoré sa týkajú práve možných následkov novely Trestného zákona, ktorú ste v tomto pléne prijali a problémy, ktoré teda sa tu minister spravodlivosti Boris Susko snaží odstrániť. Ja úplne rozumiem, že mi nechcel konkrétne odpovedať, pretože tie následky sú hrôzostrašné, ide o miliardy eur, ktoré môžu byť ovplyvnené práve touto novelou. Aby som to zhrnula, v odôvodnení ste mali uviesť: Slovenskej republike hrozia v dôsledku konania vlády Roberta Fica miliardové, hospodárske škody, ak nedôjde k prijatiu navrhovaného zákona. To by bolo úplne korektné, pretože takáto je realita, to ste tam samozrejme neuviedli. Úplne absurdné je, že sa v odôvodnení skráteného legislatívneho konania odvolávate aj na judikatúru Súdneho dvoja, síce nešpecifikujete akú, ale konkrétny odkaz nájdeme v dôvodovej správe k samotnej novele, konkrétne rozsudok z 24. júla 2023, ten už tu bol tiež spomínaný, ale teda rozsudok z 23. júla 2023, nie 2024, teraz máme 15. júla 2024, čiže rok starý rozsudok.
Vy sa teda vlastne teda odvolávate na judikatúru z júla 2013, t. j. päť mesiacov predtým ako ste vôbec novelu trestných kódexov, ktorú už asi piatykrát opravujete, predložili do parlamentu. No, mne to teda nejako nevychádza toto odôvodnenie a dnes sme tu vlastne vôbec nemuseli byť, sme tu len a len kvôli tomu, že vašou absolútnou prioritou bolo rýchlo pomôcť vašim ľuďom, ktorí majú trestnoprávne opletačky. Chcela som sa aj pána podpredsedu Gašpara opätovne spýtať a už aj prichádza, akým spôsobom novela trestných kódexov ovplyvnila jeho prebiehajúce trestné konania, nehovorím o zrušených obvineniach, ale o tých prebiehajúcich a ako sa zmenili potenciálne tresty, ktoré v týchto konaniach hrozia v dôsledku prijatia novely Trestného zákona, za ktorú tu pán Gašpar tiež hlasoval. Samotnú novelu trestných kódexov ako zrejmé aj z toho, že tu dnes sme, ste robili úplne babrácky. Najprv sme museli opravovať vašu nehoráznu chybu, kedy ste snáď naozaj len omylom chceli skrátiť premlčaciu dobu pri násilných trestných činoch, a teraz sme tu kvôli vášmu ďalšiemu babráctvu a ani podľa toho, čo teda sa informácie tu šíria, ani tento návrh novely nie je teda koniec, ešte sa ju chystáte aj opravovať a pán minister, možno by ste teda nám mohli priblížiť, keď tu s nami trávite čas, že akým spôsobom idete ešte opravovať túto novelu novelizovanej novely Trestného zákona, že tu budeme mať nejaký pozmeňujúci návrh, jeho obsah ešte nevieme, ale verím, že pán minister spravodlivosti nám to snáď vo svojom vystúpení priblíži, aby sme to mali dostatočne včas vopred informácie, ktoré sú dôležité v samotnom legislatívnom procese a úplne úžasné je naozaj to, že tuto už piatykrát opravovanú novelu Trestného zákona, tu máme vlastne skrz tri skrátené legislatívne konania, čo mne príde ako totálna hanba, ak som to dobre spočítala, tak vláda nám tu predložila už takmer 40 skrátených legislatívnych konaní, mali sme štyri riadne schôdze, myslím, a to vychádza desať skrátených legislatívnych konaní približne na jednu schôdzu.
Je to zároveň práve minister spravodlivosti, ktorý by mal dohliadať nad riadnym dodržiavaním legislatívneho procesu, verím, že ma počúva, a v tomto som teda presvedčená o tom, že pán minister spravodlivosti Boris Susko absolútne zlyháva, naozaj jednak celý tento proces týkajúcich sa novely trestných kódexov je absolútne zbabraný a zároveň desiatky, štyridsať skrátených legislatívnych konaní, to už vyzerá tak, že vláda nedokáže ani základné, úplne základné legislatívne procesy dodržiavať a priniesť tu návrhy zákonov, ktoré prechádzajú riadnymi procesmi, pretože to jednoducho nedokáže. Už ste si tak zvykli na skrátené legislatívne konania, že nie sú mimoriadnym nástrojom, ale riadnym pre vás. Normálne to používate kedykoľvek ako sa vám zachce. A toto konkrétne skrátené legislatívne konanie ste si vyvolali vy sami, pretože tú značnú hospodársku škodu, na ktorú sa odvolávate, tak tú ste si spôsobili vy novelou Trestného zákona. Ďakujem.
(Potlesk.)
Skryt prepis

15.7.2024 o 14:11 hod.

JUDr. PhD.

Lucia Plaváková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video