22. schôdza

22.10.2024 - 7.11.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

29.10.2024 o 14:11 hod.

Mgr.

Oskar Dvořák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:57

Ján Hargaš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Pán poslanec, som sa pozrel ešte na to, čo ste, čo ste hovorili, že nevieme o tej funkcionalite veľa, to je pravda, nevieme. Čo ešte nevieme a ani tie reťazce nevedia, napríklad že kedy štát zverejní tzv. integračnú dokumentáciu, čiže kedy bude jasné, ako sa na to majú napojiť, jediné, čo zatiaľ vedia, je, či sa ich to týka, alebo nie podľa návrhu vyhlášky, ktorá je teraz v MPK, a vedia, že akých 20 produktov sa bude porovnávať v akej dátovej štruktúre, to je všetko. Nič iné, hej, a za pol roka, plus-mínus, za pol roka to má fičať. Tak to mi nepríde úplne, úplne fér a bolo by fér, keby si štát napríklad dal povinnosť, že dokedy zverejní integračnú dokumentáciu, keď už teda tým podnikateľom dáva povinnosť, ale sebe ju akosi zabudol dať.
No a potom tá druhá vec, ktorú ste hovorili, a veľmi správne ste to podotkli, že sa môže veľmi ľahko stať, že tam budú dávať produkty, ktoré v skutočnosti ani v predaji nebudú. Tak by som mal takú radu pre pána Kamenického, že keď už teda kopírujete maďarské nápady, tak ich kopírujte aj s chlpami, pretože napríklad ten maďarský porovnávač má podmienku, že tam môžu dať len produkt, ktorý je prístupný aspoň na 80 % predajní daného reťazca. Tak nápad na vylepšenie, aj keď celok je hlúposť, ale keď už teda, nech to je aspoň možno menšia hlúposť, tak tam dajte aspoň podmienku takú, že môžu do toho porovnávača dávať len produkty, ktoré reálne si ľudia aj môžu kúpiť v nejakých prevádzkach v nejakých zmysluplných množstvách, keď už teda sa tak inšpirujete, inšpirujete tým Maďarskom a ste ochotní za toto vyvaliť 160-tisíc z peňazí daňových, daňových poplatníkov.
Takže to sú len také dve technické veci, ktoré mne tam chýbajú, že povinnosť, kedy štát zverejní konkrétne materiály, s ktorými vedia obchodníci pracovať, aby vedeli, ako sa na to môžu napojiť. A druhé, nejaká povinnosť dávať tam reálne produkty, ktoré sa aj reálne v tom reťazci dajú kúpiť.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.10.2024 o 10:57 hod.

Ing.

Ján Hargaš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:59

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Niekedy si tak pripadám, že naozaj je to taká že márnosť nad márnosť, všetko je márnosť, že človek sa snaží, snažil som sa niečo popísať a urobiť nejakú analýzu, dokonca aj návrh nejakých riešení a bum, dostal som to sprava, že na vine je, na vine je... stredoveká Európska únia (povedané so smiechom).
No viete, to je tak, najväčší žijúci filozof súčasnosti povedal, všetky tvoje plány, aj dobre mienené, vie zmeniť jedna dobre mierená medzi oči. Hej, to je naozaj, že vy sa môžte tak natrápiť, koľko sa natrápite, a potom vám to niekto takto všetko vysvetlí. Takže niekedy mám ten pocit márnosti, ale nedalo mi, povedal som to, snažil som sa hovoriť o tom, že problémom je, že v slovenskom poľnohospodárstve bola, je a zdá sa, že ešte aj bude mafia, len sa popreobliekala. Problémom je, že ste ju tam pustili, to, že ste sa s ňou fotili, to, že ste nechali proste tie polia a to, že ste jej dovolili vytĺcť kravy, hej. To sú všetko dôležité veci, ktoré bolo treba pomenovať, a dôsledkom toho je, že teraz naši ľudia platia najviac za maslo. Za maslo platia najviac preto, lebo nemáme kravy. Keď nemáme kravy, nemáme mlieko, keď nemáme mlieko, nemáme smotanu, keď nemáme smotanu, nemáme maslo. Snažím sa to tak, by som povedal, že relatívne jednoducho povedať, aby sa to dalo pochopiť. Áno, potom sa stávate obeťou, keď nemáte surovinu, a to sa nám presne stáva.
A takéto, takéto fasády, takéto potemkiny, takéto čarabary, hej, že vo forme porovnávačov, ktoré budú o pol roka, ak budú, a ešte nevieme, ako budú a čo to bude, len už vieme, že to bude niečo stáť, naozaj toto nevyriešia.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.10.2024 o 10:59 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
22. schôdza NR SR - 6.deň - B. popoludni
 

Vystúpenie 14:07

Kamil Šaško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň. Dobrý deň. Vážený pán podpredseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky predkladám návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Jeho predložením sa plní úloha č. 16 v mesiaci september vyplývajúca z plánu legislatívnych úloh vlády na rok 2024.
Navrhovaná právna úprava rieši viaceré oblasti týkajúce sa systému verejného zdravotného poistenia, činnosti zdravotných poisťovní a Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a napĺňajú sa ním aj úlohy z programového vyhlásenia vlády.
Návrh má za cieľ predovšetkým upraviť a ďalej kultivovať proces prerozdeľovania poistného, vyriešiť problematiku tzv. mŕtvych duší, znížiť administratívnu záťaž zamestnávateľov pri vykazovaní údajov o poistencoch a vyriešiť ďalšie problematické oblasti v súlade s podnetmi z aplikačnej praxe. Vážený pán podpredseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovolím si vás požiadať o prerokovanie predloženého vládneho návrhu zákona. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie

29.10.2024 o 14:07 hod.

MSc.

Kamil Šaško

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:09

Karol Janas
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, v súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku som bol určený gestorským výborom Národnej rady pre zdravotníctvo za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona, tlač č. 475.
Návrh zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financovanie a rozpočet a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre zdravotníctvo. Odporúčam, aby výbory prerokovali predmetný návrh zákona v druhom čítaní do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Prosím, pán predseda, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

29.10.2024 o 14:09 hod.

doc. PhDr. PaedDr. PhD.

Karol Janas

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:11

Oskar Dvořák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Ja teda vítam pána ministra u nás prvýkrát v Národnej rade. Ja sa pokúsim byť teda aj konštruktívny a nebudem rozprávať teda celých tridsať minút a pokúsim sa teda dať tomu taký kontext a stanovisko nášho klubu. Ja zároveň teda konštatujem, že zároveň teda ešte aj ex post trošku v tomto pochválim, aj keď to pre mňa nebolo zvyčajné, pani ministerku Dolinkovú, že rok sme sa teda nedočkali nejakej legislatívy v parlamente, nevideli sme nejaké reformnejšie zámery, nejaké systémovejšie zámery, tak toto je jeden z tých, ktorý je z tej väčšej legislatívy, z nejakých systémovejších zmien, čo ja teda vnímam, o čom už môžme teda diskutovať, čo by sa ako malo robiť, a nie je to iba také nejaké malinké plátanie dier. Ja teda oceňujem aj pána ministra, že beriem to tak, že si to vlastne osvojil a že prichádza s tým do parlamentu už ako so svojím zámerom, čo teda ja tiež vítam.
Ja zároveň vidím teda, chcem aj oceniť viacero oblastí, ktoré sa tam riešia, či už to bolo spomenuté napríklad tie mŕtve duše, tie registre, tak ja chcem teda povedať, že toto naozaj je tiež dobrá vec. Nie je to nejaká akože ekonomicky prevratná zachraňujúca vec pre tú poisťovňu, pre ten celý systém, ale zároveň je to proste že dobrá vec, nech si upraceme registre, nech tu zbytočne nelietajú nejaké peniaze za ľudí, ktorí majú 105 rokov alebo už by dávno mali byť vyradení.
Zároveň ja chcem veľmi aj oceniť tú starostlivosť pre ľudí bez domova, ktorá sa tam rozširuje, a ja si myslím, že je to veľmi múdry krok. Ide to tým západným smerom, to, čo krajiny na západ od nás idú tým, týmto smerom. A má to jednoduchú logiku. Ľudia bez domova často neplatia zdravotné poistenie a potom nechodia k lekárovi, nemali často, ani na Slovensku na to doteraz nemali nárok na nejakú bežnú, štandardnú starostlivosť. To znamená, že veľmi často nejaké ich problémy potom sa stali akútnymi a museli zbytočne si volať potom sanitky alebo urgenty a potom oveľa drahšie, náročnejšie sme ich museli riešiť na tých samotných urgentoch alebo zaťažovať zdravotnú službu. Tento, toto, čo tu ja vidím, má práve za cieľ toto odstrániť a snaží sa nejaký aj štandard, nejakú štandardnú starostlivosť bežnú dať aj takýmto ľuďom, aby práve za cieľom toho, aby niečo, teda nezaťažovali ten akútny systém.
Zároveň teda, a tuto budem aj trošku kritický voči predošlej pani ministerke, zavádzajú sa opäť finančné benefity. Finančné benefity, ktoré ale boli zrušené už teda za jej mandátu. A tu chcem teda jasne povedať, že tie benefity, vtedy ako fungovali a boli vo väčšej výške, teraz sa tie benefity znižujú, budú približne mať takú akože asi polovičnú nejakú hodnotu oproti tomu, ako fungovali predtým. Tie finančné benefity predtým slúžili, hlavne čo sa týka tých zubných benefitov, na to, že ony do veľkej miery kompenzovali doplatky alebo vysoké doplatky, ktoré museli platiť pacienti, keď chodili k zubárom. Zároveň to pôsobilo teda aj motivačne, že sme ich lákali na rôzne prevencie, zubné hygieny. To znamená, že menej sme míňali potom peňazí na nejaké akútne starostlivosti, ale zároveň to teda riešilo aj veľkú tému, ktorú by sme tu mohli rozdiskutovať, čo sú doplatky, neúnosnosť doplatkov u lekárov. No a tu ja zároveň teda... že, samozrejme, to bolo neoptimálne riešenie, že máme tu nejaké poisťovnícke benefity a budeme tým sanovať nejakú dieru v tom, že tá dostupnosť tej zdravotnej starostlivosti je nízka práve kvôli tým doplatkom. A tu ja vlastne chcem aj apelovať na pána ministra, že myslím si, že je extrémne dôležité, aby sme sa už v najbližšej dobe začali, už je to naozaj veľmi akútna téma, aby sme sa začali venovať tej téme tých doplatkov. Pretože tým, že, keď som sa bavil aj so zubárskou komorou a s niektorými zubármi, ktorí majú veľké kliniky po celom Slovensku, tak oni práve hovorili, že tie zubné benefity prinášali práve nejakých možno až 15 – 20 % do toho systému tých peňazí. A práve teraz, keď tie peniaze sme zobrali cez tie zubné benefity, ľudia si to musia viac doplácať. No a teraz to síce zavádzame, ale už to nebude presne v takej forme, už tie benefity budú vyzerať inak, budú v polovičnej hodnote, ale zároveň sa nevyriešil ten problém tých doplatkov.
V tom samotnom programovom vyhlásení vlády máte aj napísané, že urobíte nejaký audit doplatkov a následne prídete aj s nejakými riešeniami. Ja som počul teda už od minulej pani ministerky, že nejaký audit doplatkov sa už teda robí, ale ja si myslím, že už je aj namieste, aby sme teda začali riešiť komplexne tému doplatkov, pretože to je jeden z faktorov, ktorý teda, keď sa pozrieme aj na celkovú tú tému tej konsolidácie, transakčná daň pre ambulancie, znížené prostriedky aj pre ambulancie, ktoré napríklad mali ísť pre platy, zvýšená inflácia, toto sú všetko veci, ktoré sa budú prenášať na pacientov na zvýšených doplatkoch. Práve preto je o to podľa mňa dôležitejšie neriešiť to cez benefity, ktoré tuto sú a cez ktoré sme to riešili v minulosti, ale naozaj venovať sa tej téme tých doplatkov komplexnejšie už tuto aj v pléne Národnej rady.
Zároveň tu riešite teda aj v tom samotnom zákone rozširovanie kompetencií úradu pre dohľad, aby mohol skôr zasiahnuť, ak vidíme, že niekto môže smerovať k ozdravnému plánu. Toto ja kvitujem, ja som to kritizoval aj v minulosti, keď to minulá vláda uvoľňovala, že sa to tu môže, že úrad bude môcť zasiahnuť raz ročne. Tuto to vraciate tuším raz kvartálne, že bude môcť ten úrad zasiahnuť, veľmi dobrá vec. Ale zároveň tu sa aj dostávame k tej téme, že ja zároveň keď sa pozriem aj na to, že riešite tu tie mŕtve duše v tých registroch, čo priamo ovplyvňuje financie v našom poistnom systéme. Riešite kompetencie úradu pre dohľad, aby vedel teda efektívnejšie kontrolovať poisťovne, čo ja všetko kvitujem, ale zároveň ono to má slúžiť na to, aby teda tie poisťovne dobre hospodárili. No a všetci, viacerí, ktorí ste ma tu už počúvali dlhšie v pléne, tak viete, že napríklad keď sa pozrieme na Všeobecnú zdravotnú poisťovňu, tam ten problém hospodárenia je naozaj že veľký. Už sa tu pol, trištvrte roka rozprávame o tom, že tá predikovaná strata celého sektora môže byť okolo 150 miliónov. Ja by som aj tuto chcel apelovať, že keď už riešime aj kontrolu a dohľad nad zdravotnými poisťovňami, zdravotným poistením, tak podľa mňa je urýchlene nutné aj stabilizovať tú situáciu v tej Všeobecnej zdravotnej poisťovni. Vieme dlho, že máme tam nejakú predikovanú stratu. Minulá pani ministerka nejak neukázala nám ten ozdravný plán. Povedala pravdepodobne, že sa tam niečo deje. Vidíme, vidíme to na tých sekaniach limitov, vidíme to na sekaniach zmlúv, vidíme to teda ale aj na tých efektoch pre pacientov. Zároveň ale čo teda my nevidíme, je, že nejak transparentne že by ste sa postavili, či už riaditeľstvo, alebo ministerstvo, a povedali ste nám teda veľmi jasne, že toto bude ten ozdravný plán, takto ideme stabilizovať tú poisťovňu, takýto vplyv na pacientov to bude mať, takýto to nebude mať.
Zároveň je veľmi ťažké, aby tá poisťovňa prechádzala nejakým ozdravným plánom, ak teda nemá stále, nejaké stále vedenie, nemá generálneho riaditeľa. Myslím si, že to bude asi, predpokladám, že jedna z agend, ktorú riešite. Ja si myslím, že toto sú veci, že keď už riešime dohľad nad zdravotným poistením, tak pozrieť sa aj teda, aby lepšie fungovala tá naša štátna poisťovňa. To znamená, že ona teda potrebuje podľa mňa že urýchlene generálneho riaditeľa, potrebujeme vedieť, ako to pôjde ďalej. Potrebujeme, ja by som veľmi aj ocenil, keby sme mali my prednesené, my tu poslanci, ale aj samotná verejnosť, aby mala veľmi transparentne povedané, že ako bude ten ozdravný plán vyzerať, lebo zatiaľ sme, teda nebolo to komunikované. A zároveň tým pádom aj pacienti aby vedeli, aký bude ten dopad toho ozdravného plánu. Pretože zatiaľ čo teda iba uniklo na verejnosť, bolo to, že vidíme, ako som to už spomínal, že vidíme jednodňové chirurgie, ako sa im dávajú limity. To znamená, že to naozaj z dňa na deň môže spôsobiť to, že ľuďom zrušíte nejaké operácie šedého zákalu, nejaké ortopedické výkony, natiahne sa im to o niekoľko mesiacov. Vidíme, že niektoré možno jednodňové chirurgie sa odzmluvňujú. To ja predpokladám, však možno mi to aj niekto vysvetlíte, ja predpokladám, že to je práve dôsledok toho ozdravného plánu, a práve to je na tom zlé, že vidíme, že sa tu niečo deje, upravujú sa tu nejaké finančné toky, ale nie je to transparentne komunikované.
To je z mojej strany všetko, ale ja teda chcem aj povedať, ja zatiaľ teda vidím že dobré veci v tomto zákone. Zatiaľ v tom prvom čítaní my sa to chystáme podporiť. Uvidíme, dúfam, že nový pán minister nenaskočí úplne na tú trajektóriu, aká sa tu diala pri minulých zákonoch, že ja keď som aj v prvom čítaní niečo pochválil, tak potom som videl teda rôzne prílepky od poslancov alebo na výbore. Tak ja teda dúfam, že aj s tou kultúrou tvorby legislatívy teda vykročíme do nového obdobia trošku inak.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

29.10.2024 o 14:11 hod.

Mgr.

Oskar Dvořák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:20

Peter Stachura
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, Oskar, za taký krátky, ale ucelený pohľad na tento, na tento zákon. Sme v druhom čítaní. Ja by som chcel v krátkosti zareagovať na tie benefity, ktoré si spomínal.
No, ja nie som veľkým zástancom, úprimne, benefitov. V niektorých oblastiach by sme sa vedeli možno pozrieť na nárok alebo definovanie nároku, povedať, čo je nárok a čo nie je nárok. U zubárov podľa mňa je tu tá možnosť, mali by sme byť určitým spôsobom odvážni, pretože ak je to zadefinované ako benefit, tak je to také celé trošku benevolentné, poisťovne k tomu môžu pristupovať rôzne a každý volá ten benefit inak. Nemáme zadefinované, čo konkrétne má pacient za tento benefit dostať. Napríklad ak sa povie, že je benefit bielenie zubov, tak nie je striktne zadefinované, že koľko to bielenie zubov má byť, či to má byť 30 minút, 15 minút, ako kvalitne to má byť urobené, hlavne že sa to nejakým spôsobom rýchlo urobí. Poistenci si myslia, že super, starajú sa o svoj chrup, o svoje zdravie, ale len napríklad prehliadkou alebo čistením zubov ešte nikto nekazivé zuby nemal. Musí sa pravidelne starať o zubnú hygienu sám, to je rozhodujúce.
Čiže tie poisťovne využívali benefity ako v rámci konkurenčného boja, aby prilákali pre seba klientov, aby sa prepoistili. Nemyslím si, že je to dlhodobo správne a vhodné riešenie. Ešte raz zopakujem, ja by som skôr išiel cestou naozaj možno nebáť sa začať možno v tej zubnej oblasti cestou nároku definovania, na čo má poistenec nárok a na čo nie. A potom v tom nároku jasne zadefinovať, akú kvalitu máme očakávať od toho-ktorého vyšetrenia alebo zákroku.
No a od pána ministra dúfame, že teda nový generálny riaditeľ bude veľmi skoro a predstaví plán.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.10.2024 o 14:20 hod.

MUDr. Dr. med., MBA

Peter Stachura

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:22

Oskar Dvořák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za poznámku. Peťo, ja súhlasím s týmto, myslím si, že by sme mali smerovať k tomu, aby sme tu mali nejaký nárok zadefinovaný. Ja dokonca to, že cez nejaké benefity ideme sanovať, a tým som sa, to som sa práve chcel, na to som chcel poukázať v tom mojom príspevku, že tie benefity tu slúžili na to, že ony sanovali to, ako tu nesystémovo máme rozmáhajúce sa poplatky, ale zároveň to bola nejaká sanácia pre tých pacientov, že vedeli, že dajme tomu, ja neviem, 100 eur budú mať na tie zuby, čo si dneska nemôžu dovoliť. Výsledkom je teda, že buď zaplatia vyššie doplatky, alebo k tomu lekárovi nepôjdu, a teda tá prevencia bude akože upadať.
No a ja som práve na to chcel ukázať, že zároveň to sanovalo nejakú vec, ale sanovalo ju to nesystémovo. A práve preto si myslím, že aj rok po voľbách, vzhľadom na to, čo tu prichádza – zvýšená dépeháčka, transakčné dane a podobne –, o to dôležitejšie je, aby kým nabehnú všetky tieto zdražovania od januára, sme tu mali veľmi jasne zadefinované už aj nejaké akože poplatkové pravidlá a povedali, že čo je akceptovateľné, čo nie je akceptovateľné, mali by sme zavedené nejaké sociálne ochrany, tak to robia západné štáty, že aj keď zadefinujú, samozrejme, nejakú, nejaké penzum toho, že čo je akceptovateľné, čo nie je akceptovateľné, tak zároveň zavádzajú aj nejaké sociálne ochrany, lebo naozaj sa to nemôže dotýka tých najslabších, ktorí si to nemôžu dovoliť. Zároveň je to, má to regionálne špecifiká, má to špecifiká rôzne ambulancie, nemocnice a podobne, doplatky za lieky. Však to by sme vedeli riešiť.
Čiže ďakujem veľmi pekne a ja verím teda, že dočkáme sa nejakej legislatívy aj, ktorá bude regulovať samotné tie navyšujúce poplatky.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.10.2024 o 14:22 hod.

Mgr.

Oskar Dvořák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:24

Tomáš Szalay
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Dámy a páni, nebudem dlho zdržiavať, ja sa pridám k predrečníkom, ale keďže táto téma alebo témy, ktoré sú riešené v tomto návrhu zákona, tak trošku aj osobne prežívam, tak by som sa k tomu chcel vyjadriť.
Teraz v zásade pán minister s týmto zákonom nemá nič spoločné, to zdedil. Je to in memoriam Zuzana Dolinková. Škoda, že s tým neprišla skôr, že to trvalo rok, kým sme dostali do toho, že tu máme tieto zákony. Nejde o žiadnu reformu, hej, to si povedzme na rovinu. Je to štandardná údržba legislatívy, ktorá mala nastať minimálne o pol roka skôr. Sú to vylepšenia, aplikačná prax, donesené problémy, ktoré, na ktoré všelibárskto upozorňoval. Nemá to žiadnu politickú príchuť, ľavú, pravú. Myslím si, že je tu dokonca zhoda skrz opozičné spektrum, že nie je dôvod toto nepodporiť. Je to štandardná údržba, údržba legislatívy. Opakujem, mrzí ma, že teda neprišla skôr.
Témy, ktoré sa tu riešia, považujem za zmysluplné. Jednu z nich sme otvorili my ako strana Sloboda a Solidarita ešte vlani pred voľbami, a to je skutočnosť, že v našom centrálnom registri poistencov máme niekoľko tisíc mŕtvych ľudí, mŕtvych duší. Ľudí, ktorí nežijú, ale figurujú, ako keby žili. Ja tvrdím, že ich je minimálne 2 800. Podľa mojich analýz ich môže byť takmer 7-tisíc. Ľudí, ktorých vykazujú zdravotné poisťovne ako svojich poistencov a dostávajú na nich peniaze, ale v skutočnosti tí ľudia nežijú. Ako je toto možné v 21. storočí, ako môžme takéto niečo pripustiť, nechápem. Ale v okamihu, keď som objavil v centrálnom registri poistencov, a to si môžete otvoriť na portáli ÚDZS, tam zadáte rodné číslo a vám povie, či ten človek žije, alebo nežije a keď žije, v ktorej je poisťovni. Keď tam zadáte, ja vám dám za hrsť rodných čísiel, ktoré som pokus-omyl zistil, tak zistíte, že tam máme človeka, ktorý má 132 rokov. Meno, priezvisko, 132 rokov a je poistený vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni. Drvivá väčšina tých viac ako storočných ľudí sú poistení vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni. Pripisujem to tomu, že pred 30 rokmi, keď bola ešte národná poisťovňa, tak sa tam šuflíkovali vidlami nejaké papiere, niekto niečo prepísal a nikto to za tých 30 rokov nekontroloval. Prešla transformácia poisťovní na akciovky, stále sa to ťahalo v tých registroch a nebol nástroj na to, ako sa zbaviť ľudí, o ktorých vieme, že už asi ich nikdy v živote nenájdeme, ale nie je možné ich len tak ľahko škrtnúť z toho centrálneho registra. Minimálne 2,5 milióna eur každý rok išlo neoprávnene Všeobecnej zdravotnej poisťovni za to, že vykazovala tzv. mŕtve duše.
Som veľmi rád teda, pán minister, že v tomto návrhu zákona sa táto problematika ide nejako riešiť, že ak s tým pacientom päť rokov nebol žiaden kontakt, nikto o ňom nič nevie, tak ho z toho registra škrtneme, aby nám nekazil tie čísla. Lebo my, ešte raz opakujem, niekoľko tisíc ľudí, to sú že väčšie dediny, menšie mestá neexistujúcich ľudí máme v našom systéme. A to je len teda vrchol pyramídy neporiadku v našom zdravotníctve.
Oceňujem aj prehliadky, dobrá vec, teda prehliadky, zjednodušenie administrácie okolo prehliadky mŕtvych.
Oceňujem vylepšovanie prerozdeľováku, prerozdeľovací mechanizmus zabezpečuje, aby peniaze medzi zdravotnými poisťovňami boli prerozdelené tak, aby zodpovedali riziku jednotlivých poistencov tých-ktorých poisťovní. Ja to považujem za zlepšenie toho parametru. Ten parameter je že nadmerné prepoistenia. Sú takí tí často poisťovňu meniaci poistenci, najčastejšie to býva v MRK komunitách, tak aby sme akýmsi spôsobom odradili poisťovne od týchto, prepoisťovania týchto poistencov, tak bude to mať vplyv na prerozdelenie peňazí medzi zdravotnými poisťovňami. Opäť kvitujem.
No a poslednú tému, ktorú by som chcel nejako poznamenať alebo k nej sa vyjadriť, je, sú tí ľudia bez domova. Zaviedli sme do legislatívy pojem dlžník na zdravotnom poistení a dlžníkom sme upreli časť zdravotnej starostlivosti.
Ak dlžíš na zdravotnom poistení, tak nemáš nárok na plánovanú starostlivosť a nejaké cindrlátka v zdravotnom poistení, až nakoniec to došlo tak, že nemáš nárok vlastne na nič iné iba na neodkladnú zdravotnú starostlivosť a všetko ostatné nad neodkladnú starostlivosť by si si mal hradiť sám, aby sme donútili dlžníka minimálne vstúpiť do rokovania so zdravotnou poisťovňou ohľadom uhrádzania dlžného poistného.
Do tejto situácie sa často dostávali nielen ľudia bez domova, ale aj povedzme živnostníci, ľudia, ktorí sa zabudli odhlásiť z nášho systému pred tým, než odišli niekde brigádovať do Anglicka alebo kde a podobne, a potom, keď sa vrátili, tak zistili, že už ten dlh je taký veľký, že už sa s ním nevedia vysporiadať. Mohlo to viesť k podliečovaniu pacientov, k tomu, že neužívali svoju pravidelnú dlhodobú liečbu, k poddiagnostikovaniu pacientov. Keď, a je to aj v materiáli k tomu zákonu uvedené, keď organizácia Depaul robila analýzu nad bezdomovcami, tak zistila, že štyrikrát častejšie sa vyskytujú na urgentných príjmoch. Priemerná cena hospitalizácie oproti väčšinovej populácii pri ľuďoch bez domova je takmer štvornásobná. A teda je otázka, že či na tom niečo ušetríme, keď im tú zdravotnú starostlivosť uprieme, a či by nebolo možno lacnejšie im tú starostlivosť radšej dať a hľadať iný spôsob ako z dlžníkov urobiť platičov. Ako z neplatičov urobiť platičov. Táto otázka tu nie je riešená v tomto zákone. Je to taká výzva možno aj na nového pána ministra, že dobre, buďme solidárni s ľuďmi, lebo zdá sa, že to bude asi výhodnejšie pre nás všetkých, aj s tými ľuďmi, ktorí si nevedia zaplatiť zdravotnú starostlivosť, sú dlžníkmi, ale poďme hľadať spôsob, ako ich, z nich urobiť platičov. Pre významnú časť totiž tých ľudí, ktorí tie dlhy tam nemali z dôvodu toho, že sú ľudia bez domova, ale že naozaj boli živnostníci napr. samostatne zárobkovo, teda samostatne si platiaci poistenie, tak keď narazili na to, že pri, v zdravotnom zariadení im povedali, že je neplatič a kým si nevyrovná dlhy alebo aspoň neuzavrie splátkový kalendár so zdravotnou poisťovňou, tak nedostane ani len tieto lieky, tak to často viedlo k tomu, že si to išli na tú pobočku vybaviť, dohodli si splátkový kalendár a viedlo to k disciplíne tých poistencov. V okamihu, keď za neplatičstvo nebude žiadna sankcia, tak to môže nejakých ľudí motivovať k tomu neplatičstvu. Čiže tu treba hľadať nejakú vyváženú, vyvážený systém, aby sme s vaničkou nevyliali aj dieťa, teda aby sme zabezpečili platobnú disciplínu poistencov.
Každopádne, podčiarknuté, sčítané, ide o zákon, ktorý robí štandardnú údržbu legislatívy. Osobne vítam veci, ktoré sú v ňom napísané, a minimálne v prvom čítaní aj klub strany Sloboda a Solidarita hodlá podporiť tento návrh zákona, pán minister, a budeme sa modliť a držať si palce, aby sa v druhom čítaní nevyrojilo príliš veľa podivných pozmeňovákov.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

29.10.2024 o 14:24 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:32

Martina Bajo Holečková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Pán poslanec, ja chcem nadviazať na vás, lebo my sme v našom kraji veľmi podobnú situáciu riešili práve s ľuďmi bez domova. Bol problém s ich ošetrením. My sme tam spolupracovali s katolíckou charitou, ktorá sa teda venuje práci s ľuďmi bez domova a musím povedať, že my sme, poviem to tak, že plátali tie vzniknuté problémy a hľadali sme nejaké riešenie. Vyšli nám v ústrety niekoľkí lekári, ktorí sa, poviem to, že dobrovoľne prihlásili, že sú ochotní ošetrovať týchto, týchto klientov s tým, že vlastne sociálni pracovníci z charity ich, poviem to, že pripravili na to vyšetrenie, čo znamená, že urobili nejakú tú základnú hygienu a tak, a teda prišli k lekárovi. Ozvali sa nám niekoľkí špecialisti, ktorí sa zapojili do takejto pomoci. Nie je to, samozrejme, systémové riešenie, ale chcem povedať, že naozaj v teréne sa s tým stretáme, že je to obrovský, obrovský problém.
A ešte spomeniem jednu kategóriu, a to sú ťažko ošetriteľní pacienti, prevažne deti so zdravotným znevýhodnením, napríklad s Downovým syndrómom, ktorých tiež vlastne je veľký problém s tým, že kde ich ošetriť, že vlastne dostupnosť. Čiže ak by sme vedeli aj v tejto oblasti, pán minister, urobiť nejaké systémové kroky, možno zmapovať nejakú tú základnú sieť, kto dokáže poskytovať, aby sa to k ľuďom dostalo, určite by im to veľmi pomohlo a veľmi by to ocenili.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.10.2024 o 14:32 hod.

Mgr.

Martina Bajo Holečková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:34

Peter Stachura
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja by som sa chcel, Tomáš, vrátiť ešte k tomu, čo si spomínal ohľadom e-prehliadok mŕtvych tiel. Samozrejme, tiež vítam, že prehliadky, to znamená elektronizácia celého procesu, je fajn. Ale chcel by som tiež poznamenať, že je to taká oblasť, ktorú, ktorá je tak v tieni, nie je tomu venovaná pozornosť, pretože pitva ako taká u nás nie je súčasťou zdravotnej starostlivosti a týka sa to teda úradu pre dohľad a on má akýsi, nazvem to monopol, čo sa týka teda týchto, týchto aj prehliadok, aj potom pitiev.
Ja som sa tejto problematike trošku tiež venoval a mňa tak vždy prekvapí, akým spôsobom sme to zadefinovali my na Slovensku, že prehliadajúci lekár musí spĺňať určité predpoklady, ktoré stanoví Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. V iných krajinách je to väčšinou tak, že je to povinnosť každého jedného lekára, každého jedného lekára, ktorý skončí medicínu, tak má povinnosť vedieť urobiť prehliadku mŕtveho. Samozrejme, sú tu potom špecifiká, ak ide o násilný trestný čin, alebo ak ide o cudzie zavinenie, tam, samozrejme, má prísť špecialista, súdny lekár. U nás súdni lekári prehliadajú úplne bežné úmrtia doma. Nie celkom som s tým spokojný.
Rovnako aj v tomto zákone sa hovorí, dokonca úrad pre dohľad chce, aby každé ústavné zariadenie dokonca dávalo zoznam lekárov, ktorí prehliadajú mŕtvoly v rámci nemocníc. To mi príde opäť ako zbytočná administratíva, ktorú musia robiť. A celkovo ja mám pocit, ako keby sme túto problematiku tak veľmi skomplikovali a ako keby sme sa niečoho obávali, hoci je to skutočne z môjho pohľadu povinnosť každého lekára urobiť prehliadku mŕtvej, mŕtvej osoby.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.10.2024 o 14:34 hod.

MUDr. Dr. med., MBA

Peter Stachura

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video