43. schôdza

25.11.2025 - 12.12.2025
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.12.2025 o 18:38 hod.

MBA

Marek Lackovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:08

Peter Stachura
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem kolegovia za komentáre. Ja sa mi veľmi páči, čo povedal Jano Horecký, že krajina večných začiatkov. No, to to sme my, to sme presne my. Vízia chýba veľakrát alebo sa tak horlivo nadchneme, ale potom, potom už veľmi nič. Rezortizmus, koalično-opozičná ondulácia, niekto niečo začne, druhý to skončí, potom začne niečo nové a tak ďalej. Chýbajúca kontrola a jednoducho nevieme doťahovať veci do konca a to je naprieč všetkými rezortami, kde sa pozrieš. Takže presne si to vystihol, krajina večných začiatkov a neviem, čo s tým máme robiť. Každopádne treba na tom tvrdo zapracovať, lebo s týmto je problém všade. No a pán Pročko takisto, ďakujem za tú pripomienku, tak celý tento, celá táto snaha urobiť takúto zásadnú veľkú reformu, mala byť pôvodne z pobytových zariadení urobiť prirodzené prostredie, teda nasmerovať klientov, aby čo najmenej klientov bolo v pobytových zariadeniach, čo najviac bolo v prirodzenom prostredí doma a urobiť takú, také podhubie, takú záchytnú sieť, aby sme pomáhali tým ľuďom ostať čo najdlhšie v prirodzenom prostredí. Žiaľ, niekedy mám pocit, že tá reforma sa zmenila na zmenu z vysokokapacitných na nízkokapacitné zariadenia sociálnych služieb, že tá primárna, tá primárna esencia, ktorú sme chceli dosiahnuť, aby boli čo najdlhšie udržateľní v prirodzenom prostredí sa vytratila alebo je tam len parciálna niekde zastúpená a toto ma mrzí, toto ma úprimne mrzí, pretože, že bola to príležitosť možno aj inovatívne urobiť nejaký virtuálny domov dôchodcov, urobiť niečo, čo naozaj dokáže tých ľudí udržať doma a urobiť všetko pre to, aby tam ostali, lebo tam je pre nich najlepší priestor.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.12.2025 o 18:08 hod.

MUDr. Dr. med., MBA

Peter Stachura

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 18:11

Erik Tomáš
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia. Sme vo finále, ako sa hovorí a nie vo finále parlamentnej rozpravy, ale vo finále dvojročného procesu. Dámy a páni, kolegovia a kolegyne, dva roky sa táto reforma financovania sociálnych služieb pripravovala a teda hneď na úvod pre tých, ktorí to tak nevnímali, celú tú atmosféru a situáciu okolo reformy, chcem rovno povedať, že v skrátenom legislatívnom konaní sa táto reforma prijímala len preto, pretože sa vytvoril čo najväčší priestor na odbornú diskusiu v komunite poskytovateľov sociálnych služieb s prizvaním opozície do pracovnej skupiny a preto sme takýto spôsob zvolili. Všetko sme si odkomunikovali na odbornej úrovni a potom na záver roka prišla táto reforma do parlamentu. Takže nie je to ten prípad, ak ste ešte pritom neboli, nemusíte samozrejme vnímať všetko. Ten štandardný prípad, že sa niečo narýchlo prijíma alebo niečo alebo niečo podobné, ale opačný prístup tu bol zvolený. Ja vám chcem veľmi pekne poďakovať za korektnú diskusiu v parlamente. Myslím si, že tomu výrazne pomohlo aj to, že sme predtým túto reformu rozdiskutovali so všetkými, ktorých sa táto reforma týka. Aj vy ste od nich navnímali určité signály, že naozaj to prebiehalo v širokom sociálnom dialógu. Zo všetkých tých pozitívnych reakcií si musím všimnúť teda reakciu pani poslankyne Jurík. Naozaj ste mi zlepšili deň, musím povedať, pretože nestáva sa často, aby sa opozičný poslanec, poslankyňa, len tak posadili za mikrofón a povedali, že áno, je to dobré a pochválili niečo, čo dobré je. Povedali ste, áno, pán Tomáš tu bol minulý týždeň, pán minister Tomáš tu bol minulý týždeň, predložil dôležitý zákon o odstránení diskriminácií matiek. Je to dobre, tak to tak je. To isté pri tejto reforme a viem, poznám vás, nie osobne, ale poznám vás, že keď teda kritizujete, tak kritizujete tvrdo. Naozaj chcem poďakovať za konštruktívnu debatu a tu musím napríklad aj povedať, že trochu mi je ľúto zase reakcie pani Simony Petrík, s ktorou sme teda strávili na touto reformou veľa času a napriek tomu, že vie ako to bolo, napriek tomu, že bola prizvaná aj do pracovnej skupiny, musela prísť a povedať, že je to skrátené legislatívne konanie, nie je to dobré a navyše to vraj bolo manažérsky nezvládnuté. Na čo tieto slová? Takýto jazyk proste podrezaný môžete mať, nech sa páči, ale myslím si, že v tomto prípade sme si to nezaslúžili všetci na ministerstve práce, najmä z hľadiska prístupu k tomu aj k opozícii, ako sme k tomu celý čas pristupovali v rámci reformy. Prijali sme túto reformu presne v takom istom režime ako reformu posudkovej činnosti. Presne tak isto sme ju prijímali minulý rok, mimochodom, druhú dôležitú reformu, ktorú sa nám podarilo schváliť. V minulom roku sme tiež získali podporu pre reformu posudkovej činnosti v celej komunite a potom sme to v skrátenom legislatívnom konaní predložili a dostalo to ústavnú väčšinu. Takže možno sa vám môj manažérsky prístup nepáči, ale naozaj si myslím, že sme urobili maximum pre to, aby táto reforma bola pripravená čo najlepšie a hlavne v tých finančných možnostiach štátu, ktorý štát má, tak si myslím, že je to veľký zázrak, nie malý zázrak. Chcem reagovať na niektoré veci, ale ak...
===== myslím si, že sme urobili maximum pre to, aby táto reforma bola pripravená čo najlepšie a hlavne v tých finančných možnostiach štátu, ktoré štát má, tak si myslím, že je to veľký zázrak, nie malý zázrak. Chcem reagovať na niektoré veci, ale ak dovolíte, ja to zarámcujem, pretože naozaj tá rozprava už trvala dlho a nemôžem reagovať na úplne všetko. Napríklad pre tých, ktorí sa zamýšľali nad tým, prečo sa v rámci tejto reformy naviazanej na Plán obnovy budujú zariadenia sociálnych služieb, u ktorých je povinnosť udržať tento účel len 10 rokov, tak chcem vysvetliť aj pánovi Pročkovi, ktorý už tu nie je, ale aj KDH, pánovi Stachurovi, že výzvu na výstavbu alebo rekonštrukciu týchto zariadení, spolu to je 170 objektov, nastavovala ešte bývalá vláda. Bývalá vláda nastavila túto výzvu tak, že udržateľnosť týchto objektov, resp. účelu týchto objektov je 10 rokov. A predstavte si, vôbec nebudem kritický, pretože mám aj informáciu od odborných sekcií, mimochodom pán Stachura, dievčatá, ja ich volám dievčatá, ale dámy, pani riaditeľky, sa nemenia na týchto postoch roky rokúce bez ohľadu kto tam minister je alebo nie. Ak ide konkrétne o oblasť sociálnych služieb, tak tam máme tie isté riaditeľky, či už odborov alebo sekcií a samozrejme k tomu ešte šéfka legislatívy, ktorá je tam tiež už roky rokúce, tak od nich mám túto informáciu, že za bývalej vlády, za bývalého ministra sa presadzovalo a tvrdo to pán Krajniak presadzoval, aby udržateľnosť účelu týchto nových objektov stavaných z Plánu obnovy bola v prípade tých, ktorí majú kapacitu 30 rokov a v prípade ambulantných objektov 20 rokov. Ale únia má pravidlá, že má to byť len 5 rokov, tak sa vybojovalo pomerne neštandardne tých 10 rokov. Takže len chcem, keď KDH malo tlačovú besedu a avizovalo nejakú ďalšiu tlačovú besedu, že nová kauza haciend, v oblasti poskytovania sociálnych služieb, tak len aby ste vedeli ako to celé je. Čiže ešte raz, výzva bola nastavená za bývalej vlády a zvíťazila v súboji o to, koľko rokov má byť udržateľnosť týchto stavieb. Maximálne Európska komisia dovolila 10 rokov, takže žiadna kauza haciend ani tejto, ani bývalej vlády, takto to je. Tak len na vysvetlenie, pretože áno, z toho istého Plánu obnovy, kde my musíme naplniť touto reformou míľnik, tak správne bývalá vláda zaradila do Plánu obnovy financovanie týchto objektov, pretože 170 objektov musí vzniknúť po celom Slovensku. Skolaudovaných musí byť do leta 2026 a vytvorí sa takto 3300 nových miest, či už v pobytových alebo ambulantných službách, čo je dobré pre Slovensko, lebo stále máme samozrejme deficit. A dobre viete, že z hľadiska napĺňania alebo vytvárania nových miest, je dobré sa porozprávať a podiskutovať o tom, či kapacita, ktorá je na úrovni 40 miest v zariadeniach sociálnych služieb nastavená na Slovensku asi ako v jednej jedinej krajine, je potrebné o tom proste diskutovať. Ale opäť to neurobím takto, že na hulváta, že to zrušíme, lebo niekto to chce, potom iné organizácie to nechcú, ale chcem v rámci budúceho roka a to už celá komunita vie, o tom diskutovať. Máme aj nejaké kompromisné riešenia, pretože ak chceme vytvárať nové miesta v pobytových zariadeniach, musíme naozaj vytvárať ekonomicky prevádzkovateľné podmienky, ale uvidíme ako to dopadne. Pán Stachura, nesúhlasím s tým, napriek tomu, že ste mali vecné príspevky, že táto reforma ako keby strácala tú pôvodnú ideu, aby čo najviac ľudí odkázaných bolo v domácom prostredí, naopak, samotná filozofia, aj to v akej forme bude táto reforma schválená, hovorí o presnom opaku, že práve vďaka tejto reforme dávame dôraz na odkázanosť, resp. na starostlivosť ľudí, odkázaných ľudí v domácom prostredí, pretože tá základná principiálna zmena spočíva v tom príspevku na odkázanosť, že ho dostane odkázaná osoba a práve tá osoba si bude môcť vybrať. Ten príspevok bude môcť použiť buď na opatrovanie doma svojimi príbuznými alebo blízkymi osobami, alebo na domácu opatrovateľskú službu, čo sú terénni pracovníci, ktorí prídu z terénu odborne podkutí, ale opäť pomáhať tomu človeku doma. A tá tretia možnosť je, že ho môže použiť na ambulantné služby, čiže zase len že tak si doma a popri tom proste si ešte absolvuješ nejakú ambulantnú službu. Čiže naopak, tak ako sme to nastavili, čo možno teraz bolo aj kritizované zo strany, kritizované no, bolo to pripomienkované aj zo strany vašich kolegýň opozičných je, že zatiaľ ten príspevok na odkázanosť nejde na pobytové zariadenia tak, ako bol pôvodne zavedený, čo ale súvisí dosť aj s finančnými možnosťami štátu, ale my by sme boli najradšej a možno už ma niekto potom vystrieda v tejto pozícii, aby ten príspevok na odkázanosť raz išiel aj na pobytové zariadenia, aby ten človek si mohol vybrať kompletne z tej ponuky, ale tak ako je reforma teraz nastavená naopak podporuje domáce opatrovanie s tým, že samozrejme ponechávame štátny príspevok, priamo štátny príspevok pre pobytové zariadenia. Trochu sa tu miešala téma sociálnych podnikov s touto témou, ale môže to byť aj preto, že nie každý musí tej problematike naozaj nevyhnutne rozumieť. Každý ste rozdelený podľa oblastí. Tak len chcem povedať, že sociálne podniky s touto témou naozaj nesúvisia. Áno sociálne podniky, ich účelom je zamestnávať odkázaných ľudí, ale toto nie je téma sociálnych služieb. Bola tu spomenutá tá téma pánom Pročkom, tak len som chcel upozorniť, že nie, sociálne podniky to je iný zákon. My sme sa dnes na sociálnom výbore dohodli. A mohol by som opäť ťať do živého, politicky si to viem samozrejme rozdať v úvodzovkách, ako sa hovorí, aj so stranou SaS. Dobre vieme, ako to bolo. Najprv som bol vyzvaný stranou SaS, aby som čo najskôr systémovo riešil sociálne podniky v skrátenom legislatívnom konaní. Pán Ledecký, však len hovorím teraz chronológie, lebo už som čítal, ako pod vašim tlakom som zas niečomu ustúpil a podobne. Zase, nenaruším túto atmosféru, túto vecnú. Čiže len hovorím fakty. SaS ma vyzvala, aby som prijal systémové veci v oblasti sociálnych podnikov. Pán Ledecký, aj pani Bajo Holečková povedali, že to mám urobiť v skrátenom legislatívnom konaní, veď sú z toho záznamy. Ja som to v skrátenom legislatívnom konaní predložil. Predložil som systémové zmeny, o ktorých povedala SaS, že sú výborné, že ich teda vítajú, že som ich dokonca odkopíroval a potom, keď ich vláda schválila odrazu nastal problém, ale keďže som Erik Tomáš, minister práce, ktorý sa snaží o dialóg s opozíciou, tak sme povedali, že ten zákon teda, aj s tou, samozrejme s tou procedúrou skráteného legislatívneho konania, pôjde až na januárovo-februárovú schôdzu. DPH sa tiež, to je iný zákon, zákon o DPH, nemusíte to dávať na vrub mne pani Petrík, to je zákon o DPH z dielne ministerstva financií. Treba naozaj byť odborný v tomto. Tiež som sa dozvedel včera v Na telo od pána Viskupiča, že SaS je za to, aby stúpla DPH pre sociálne podniky z 5 na 19. Pán Ledecký by dnes povedal, že nie je za to SaS, áno. (Reakcia z pléna.) No veď áno, ale že nie ste za to. No, tak dobre, takže keďže som Erik Tomáš a komunikujem s opozíciou fakt normálne konštruktívne, tak sme sa dohodli aj na tom, že vypustíme tú racionalizáciu vyrovnávacieho príspevku zo zákona o DPH, ale že zrušíme tú ročnú viazanosť, aby sa hneď sociálne podniky si nezazmluvnili ten vyrovnávací príspevok na celý rok, aby sme si vytvorili priestor do januárovo-februárovej schôdze teda diskutovať o všetkom a ja pevne verím, že ak raz opozícia tvrdí, že treba urobiť poriadok v sociálnych podnikoch, tak nájdeme nejaký prienik a spoločne to urobíme, pretože naozaj to urobiť treba, lebo viete dobre, že sú tam aj špekulanti, ale poďme teda si ešte raz k tomu sadnúť a potom to vieme na januárovo-februárovej schôdzi spoločne urobiť a viac sa k tomu vracať nebudem, pokiaľ teda nebudem vidieť nejakú zase atak smerom k svojej osobe politický, kde sa budem logicky politicky brániť. No, bolo tu, áno, predložených zo strany opozície veľa pozmeňujúcich návrhov. Treba ale povedať, že viaceré z týchto zmien, ktoré ste navrhli vy, sme už aj my navrhli v našich pozmeňujúcich návrhoch, resp. možno iné riešenia, ale alternatívne. Pani poslankyňa Turčanová dobre vie, že napríklad ambulant sme vyriešili doplatkom pre tých opatrovateľov, ktorí sú sami, takže je tam mnoho teda duplicít. Potom neustále sa tu opakuje to, myslím že aj pani Veslárová to povedala, aj pani Turčanová, že na rozdiel od súčasného stavu, pokiaľ ten človek zomrie, tak už nedostane ten príspevok tak, ako teraz, ten opatrovateľ, tak opäť chcem poprosiť, je to ošetrené v zákone. Viete dobre, že v súčasnosti ten príspevok, teda po novom dostane príspevok odkázaná osoba. No tak keď zomrie, tak nemôžeme ten odkázanej osobe niečo dať, tomu mŕtvemu človeku, pardon za ten výraz, ale samozrejme máme v zákone dotáciu presne v tej výške dostane ten opatrovateľ, ktorý sa oňho staral aj mesiac po úmrtí, tak sme to teda navrhli. Sú tam aj ďalšie veci, ktoré navrhujete aj vy pán Stachura, aj pani Turčanová, aj zo strany teda PS som niečo zaznamenal, ale musím povedať, že sú to veci, ktoré by mohli rozladiť tú dohodu, tú krehkú dohodu, resp. krehkú, pevnú dohodu v rámci komunity, pretože niektoré veci sú protichodné, aby ste chápali, aj v tej komunite sú proste niektoré záujmy proste odlišné, takže nebudeme, nie preto, že sú to opozičné návrhy, ale preto, že proste, keď je raz dohoda tej komunity a pozná ten finálnu verziu toho textu, tak jednoducho už nebudem do toho vstupovať, ale to, čo som sľúbil aj na výbore je, že vieme dobre, že ten zákon o sociálnych službách budeme otvárať aj v budúcom roku práve kvôli diskusii o kapacitách v pobytových zariadeniach a tam môžeme všelijaké veci, ktoré vy navrhujete doladiť, napríklad 30 dní verzus 7 dní atď. O tom treba samozrejme ďalej diskutovať, ale neurobím to bez dialógu s tou komunitou, o ktorú teda ide. Myslím si, že som to teda zarámcoval. Pani Veslárová je zdravotne znevýhodnená poslankyňa, trošku ma zamrzelo to, že dúfa, že táto reforma dopadne lepšie, ako reforma posudkovej činnosti. No ešte raz, dáta sú jasné a naozaj neznevažujme prácu posudkových lekárov a sociálnych pracovníkov na úradoch práce. V piatok som mal tlačovú besedu, kde som vyhodnotil prvý mesiac fungovania posudkovej činnosti, to znamená, či stíhame vydávať integrované posudky v zákonných 60-dňových lehotách. Ak raz sme vybavili 100 % z týchto žiadostí, tak sme ich vybavili. Ak sme vydali v 92 % integrovaný posudok, tak sme ho vydali. Opakujem, ide o integrovaný posudok, kde naozaj musíte posudzovať tú osobu aj smerom ku kompenzačným príspevkom, ak ku sociálnym službám. Naozaj tie lehoty sú a ja nehovorím, že môžu sa vyskytnúť aj individuálne prípady, kde niekto niečo nestihne, kde niekto je nespokojný s tým posudkom, ale takto sa o tom bavme, nehovorme o tom, že sa nezvláda nábeh reformy posudkovej činnosti, pretože aj na to si dávame pozor. Ja nie som ten, ktorý len že sa schváli zákon a je vybavené. Nie, chcem dáta, chcem vidieť, chceme vidieť, že či to funguje v praxi. Dobre, dámy a páni, zarámcoval som to, bola o tom veľká diskusia, nechcem už ďalej zdržiavať, chcem vám len povedať na záver opäť jednu vec, ktorú už som niekoľkokrát povedal. Túto reformu posudkovej činnosti vďaka tomu, že sme vytvorili čo najväčší priestor na diskusiu v komunite podporuje Asociácia poskytovateľov sociálnych služieb, komisárka pre osoby so zdravotným postihnutím, Združenie miest a obcí Slovenska, Únia miest, Komora opatrovateliek, Fórum pre osoby so zdravotným postihnutím, Sociofórum a po novom už aj Katolícka charita, kde sme odstránili rozpor a samozrejme aj SK8, kde sme našli spôsob financovania. A preto vás prosím, aby ste sa k tejto celej komunite pridali aj vy v opozícii, pretože takáto reforma si zaslúži ústavnú väčšinu. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

8.12.2025 o 18:11 hod.

Mgr.

Erik Tomáš

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:28

Ondrej Dostál
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Čiže reagujem na pána poslanca Lackoviča a súhlasím s ním, že ako uviedol, pre skrátené legislatívne konanie nebol dôvod, resp. tie dôvody, ktoré boli prezentované sú čisto vyfabulované. Ja som si robil poznámky, takže si nevymýšľam teraz, ani nefabulujem, podobne ako fabulovala vláda pri odôvodňovaní návrhu na skrátené legislatívne konanie. V tom sa s pánom poslancom Lackovičom úplne zhodujem. Rovnako sa s ním zhodujem v tom, že predkladateľ návrhu zákona a teda podporovatelia návrhu zákona prejavili veľkú mieru zbabelosti v tom, ako o tomto návrhu hovoria a ako sa boja diskusie. Na ústavnoprávny výbor neprišiel pán minister Šutaj Eštok, poslal tam štátnu tajomníčku pani Kurilovskú. Keď je v parlamente, no tak niečo si povie, ale nie je to normálna diskusia a opakovanie na viacerých fórach, dvakrát na ústavnoprávnom výbore a raz aj v pléne koalícia odmietla umožniť pani Zuzane Dlugošovej vystúpiť
=====
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.12.2025 o 18:28 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:29

Ondrej Dostál
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Keď je v parlamente, no tak niečo si povie, ale nie je to normálna diskusia a opakovanie na viacerých fórach, dvakrát na ústavnoprávnom výbore a raz aj v pléne koalícia odmietla umožniť pani Zuzane Dlugošovej vystúpiť a vyjadriť sa k tomu, že koalícia ide zrušiť jej úrad. Teraz tu onedlho, ja neviem či ešte teraz alebo až zajtra ráno, bude predložený ďalší pozmeňujúci návrh, s ktorým príde pán poslanec Tibor Gašpar a ten si zachováva všetky nedostatky a chyby tých predchádzajúcich verzií či už Šutaja Eštokovej alebo Eliáš-Bartekovej, bude v rozpore s Ústavou a s európskym právom.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.12.2025 o 18:29 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:30

Juraj Krúpa
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán poslanec Lackovič, správne ste upozornili na tú prázdnotu pri odôvodňovaní tohto návrhu na skrátené legislatívne konanie na rušenie Úradu na ochranu oznamovateľov, z ktorého má vzniknúť zlúčením aj spoločne s tým ďalším úradom na ochranu obetí a máme to tu krásnu skratku, má vzniknúť ÚOOTČOPČ. Myslím si, že to už dokonale (nezrozumiteľne.) naznačuje ako uvažoval predkladateľ a čím sa všetkým musel boriť, aby pochopil vôbec, že o čo ide. A my už samozrejme sme pochopili, že ide v podstate len o odstavenie riaditeľky Dlugošovej, ktorú ináč mohli odstaviť tak, že by ju odvolali na základe rozhodnutia Národnej rady a nemuseli tu robiť tieto cirkusy a piruety okolo zlučovania, rušenia a zlučovania a neviem akého menenia tohto úradu. Jednoducho samé si to skomplikovali a sami si vlastne aj skomplikujú život, keď tu riešia práve tú situáciu s Európskou komisiou, mysliac si, že jeden Infringement, desať Infringementov je v podstate jedno. Plán obnovy, však nejak to budeme vydierať a nejak nám to vyplatia. Toto je to myslenie, ktoré tu máme. No a samozrejme, mali sme tu už ten jeden pozmeňujúci návrh, ktorý sa mal akože priblížiť k tomu, čo vlastne Európska únia namietala, ale vidím, že tu už máme druhý, ktorý pravdepodobne asi po skončení faktických poznámok nám prednesie teraz pán Gašpar, ináč by tu nesedel. A som zvedavý ako to dopadne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.12.2025 o 18:30 hod.

PhDr.

Juraj Krúpa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:32

Ondrej Prostredník
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pán predsedajúci. Kolega Lackovič hovoril vo svojom vystúpení aj o kritike, ktorej čelíme ako opozícia, že tu zdržiavame, že bránime prerokúvaniu iných zákonov. No tak pred chvíľočkou sme boli svedkami toho, že to nie je celkom tak. Ak jednoducho koalícia tak rozhodne, tak na program príde zákon, ktorý môže byť aj užitočný a o ktorom sa dá konštruktívne diskutovať. Navyše, chcel by som dodať, ak koalícia chce, aby sme prešli k iným zákonom, je to veľmi jednoduché riešenie, stiahnite tento návrh a okamžite môžeme prejsť k ďalšiemu programu. Máme tam ešte ďalších 150 bodov. Ale chcem pripomenúť inú vec. Črtá sa tu veľmi zaujímavá situácia. Zajtra, 9. septembra, je medzinárodný deň boja proti korupcii. Súvisí to s medzinárodným dohovorom na platforme OSN, v ktorom sa členské štáty, signatárske alebo teda štáty, ktoré ratifikovali tento dohovor, vrátane Slovenska, zaviazali bojovať proti korupcii. No bude to veľmi zaujímavé ak práve zajtra koalícia rozhodne o zrušení Úradu na ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti a nahradí tento fungujúci úrad iným úradom, ktorý v podstate bude predstavovať veľké zriedenie a oslabenie celého systému, ktorý doteraz pracne pracovníci terajšieho úradu budovali. Myslím si, že to bude veľká medzinárodná hanba pre túto koalíciu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.12.2025 o 18:32 hod.

doc. Mgr. PhD.

Ondrej Prostredník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:34

Beáta Jurík
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo pán podpredseda. Vidím, že ste všímavý. Cca päť a pol tisíc v čistom mesačne, to je plat poslanca a poslankyne Národnej rady. Tak mňa by zaujímalo, že čo si dajú po tejto schôdzi na faktúru koaliční poslanci a poslankyne. Budeme tam mať dva zákony ministra Tomáša, áno, ja si stojím za tým, že on rieši problémy ľudí, aj keď teda môžeme a nemusíme súhlasiť s tým, akým spôsobom to robí. Ale potom tu máme zrušenie Úradu na ochranu oznamovateľov, ktorý ale následne hneď vstane z popola ako taký fénix s inou hlavou. Budeme tu mať odvolanie alebo aj neodvolanie Jána Ferenčáka z postu predsedu výboru pre európske záležitosti. A potom neviem či sa dostaneme ku všetkým tým odvolávačkám členov a členiek vlády lebo tie by mali ísť v stredu, ale uvidíme lebo to sa bude samozrejme odvíjať aj od toho, ako sa dohodnete teda na Jánovi Ferenčákovi pretože podľa toho strana HLAS otvorí alebo neotvorí, zahlasuje alebo nezahlasuje za jednotlivé odvolávačky. A možno stihneme aj ten horalkový zákon, ale to nie je isté pretože vraj najneskôr v utorok, ďalší utorok by malo byť po schôdzi lebo čo tam po všetkých tých 150 bodoch, ktoré ešte sú na programe lebo niekto sa tu očividne ponáhľa piecť medovníky, veď ako povedal minister financií Kamenický, keď si to napečiete a ešte aj džem navaríte, tak vlastne ušetríte. No ja sa teraz pýtam ešte raz, čo poviete ľuďom, že za čo vás tu počas tej schôdze platili. 825-tisíc eur vyjde daňových poplatníkov tejto krajiny mesiac rokovania a to čisto len na platoch poslancov a vy ste ochotní túto sumu zaplatiť za zrušenie Úradu na ochranu oznamovateľov alebo teda ani nie je ho zrušenie lebo hovoríte, že nerušíme, ale zrušíme. Čiže čisto za odvolanie vedenia tohto úradu. Tak to je drahá zábavka, dámy a páni z koalície, skutočne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.12.2025 o 18:34 hod.

Mgr. et Mgr.

Beáta Jurík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:36

Jozef Pročko
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Pán kolega Lackovič, vy ste hovorili, že vlastne vadí koalícii, keď na čele úradu je žena, ktorej manžel je v strane PS a vlastne vadí im, že to je vraj spolitizovaný úrad. No, ja som veľmi rád, že tu sedia dvaja ľudia a to je pán Huliak, ktorý si do každej funkcie dosadzuje straníckych funkcionárov zo svojej strany, straníckych funkcionárov. Čiže to už nie je spolitizovaná funkcia. A tých straníckych funkcionárov dobre platí. Musím pochváliť Demokratov, ktorí uverejnili platy, aké dáva pán Huliak svojim straníckym kolegom a sú veľmi dobré. No a sedí tu pán Gašpar, ktorému to tiež vadí, ktorý vystupoval v rozprave a hovoril, že tiež že to nie je dobré, že to je spolitizovaný úrad, keďže na čele toho úradu je politikova manželka a pán Gašpar je ukážkový príklad politika, ktorý vo funkcii, vysokej, má svojho syna. To už nie je spolitizovaná funkcia. Tá funkcia je čestná a spravodlivá. Čiže pán Lackovič, presne ste pomenovali ich farizejstvo. To, čo oni rozprávajú, tak vlastne oni robia. A ešte na úplný záver chcem povedať, že mne je až ľúto, že pani predsedníčka toho úradu nemohla vystúpiť pretože je spolitizovaná a oni si ju zvolili, títo politici. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.12.2025 o 18:36 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:38

Marek Lackovič
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za faktické poznámky, kolegyniam i kolegom. Také dva postrehy, ktorými zhrniem to moje pozorovanie lebo časť faktických sa odohrala ešte aj pred obednou pauzou. Ondro, áno, pokiaľ sa zajtra priamo na samotný deň, medzinárodný deň boja proti korupcii udeje to, že buď seknú rozpravu v rámci druhého čítania, ktorá bude prebiehať. Zrejme už bude ústna časť rozpravy. Tak to bude nádherné a naozaj, teda v úvodzovkách, veľmi príznačné, symptomatické konanie tejto vládnej koalície, ak sa tá rozprava teda utne a bude snaha prejsť obratom do čítania tretieho. Takže, ak sa toto udeje na medzinárodný deň boja proti korupcii, tak naozaj už nemôže byť nič krajšie, v úvodzovkách, čo na Vianoce, ktoré budú mimochodom pre tých bežných ľudí najťažšie Vianoce v histórii, pre tých bežných Slovákov a Slovenky. Tak to bude naozaj nádhera. A druhá vec ešte, čo ma napadla, my sme sa tu bavili aj o pánovi dekanovi Burdovi, ktorý teda nie je len funkcionárom Univerzity Komenského, ale je aj nominantom HLAS-u, ktorý vedie Štátnu volebnú komisiu a tam bolo veľmi zaujímavé to, že nevie vysvetliť ako sa objavil v tých piár článkoch, v ktorých kritizoval úrad chrániaci ohlasovateľov korupcie a to máme len tri možnosti. Teda buď bol zneužitý pán dekan niekým na túto prácu alebo má nejaké zatmenie mysle, alebo nás klame. A ja neviem, ktorá z týchto možností je úplne že najprijateľnejšia, asi ani jedna z nich, ale ak sme sa dostali už do takýchto, už do takejto roviny a už takéto veci tu musíme naozaj riešiť, tak tú situáciu ste absolútne stratili, kontrolu nad tou situáciou. No a budeme veľmi zvedaví, kam sa to ešte posunie zajtra a aký pozmeňovák prednesie pán Gašpar.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.12.2025 o 18:38 hod.

MBA

Marek Lackovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 18:41

Tibor Gašpar
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
(Smiech.) Pán predsedajúci, ďakujem za slovo. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte, aby som predniesol aj pozmeňujúci návrh, ktorý teda najskôr odôvodním a vyjadrím sa ešte niekoľkými poznámkami k tomu, čo som si vypočul za tých 10 dní ohľadne diskusie pri novele zákona o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti. Ak dovolíte, najprv sa vyjadrím kratučko len k niektorým spôsobom a formám, akým ste diskutovali a konkrétne tuná pán poslanec Hlina, už sedí. Musím takto na mikrofón, na zápis, skutočne verejne odsúdiť spôsob, akým vystupoval v piatok v rozprave. Nie je pre mňa problém, že kritizuje zákon, odsudzujem tú formu, ktorú použil pretože, keby som tento príklad teraz ja použil voči nemu, tak sa ho musím opýtať, že či sa už doma nažral so svojimi zvieratami, aby sem prišiel kľudný a mohol počúvať moje vystúpenie. S prepáčením, dobre? Toto je váš spôsob a považujem ho za nemiestny a hlavne v rozpore s dobrými mravmi a slušným správaním. Aj preto som ako predsedajúci postupoval, ako som postupoval. A k pánovi Burdovi sa síce prvý vyjadroval už pán poslanec Vančo vo faktickej, čo tiež bolo niekde za hranicou pretože hovoriť niekomu, že má vrátiť diplom alebo že nepatrí do spoločnosti právnikov, neviem, či toto je úplne vhodné na takúto diskusiu k zákonu, ale je to úplne typické pre vás a teraz hovorím výrazne k Progresívnemu Slovensku pretože to je človek, ktorý mal iný názor. Vy sa tu v tejto diskusii často obhajujete stanoviskami od Európskej komisie a kdejakých odborných organizácií, vrátane pani predsedníčky Dlugošovej, ale akonáhle má zaznieť nejaký iný názor z odbornej verejnosti, tak už dostane ten človek tzv. po chrbte pretože čo si to dovolil povedať niečo, čo je v rozpore s vašim názorom. A vy sa tým ani netajíte. Vy v tých diskusiách normálne skáčete do reči z jedného zásadného dôvodu lebo vraj nesmie zanieť názor vášho oponenta pretože to nie je dovolené, aby taký názor zaznel. No, toto sú vaše slová. To si ja nevymýšľam. Takže to je len taký malý postreh k tomu, o čom ste, teda v akej forme ste tu diskutovali. A teraz k tomu o čom. Pán Lackovič, tuším vy ste tu ráno povedal, že mi to tak uniklo trošku, keď som povedal verejne, že je to aj kvôli pani predsedníčke, že som to ani vlastne nechcel povedať. No, ja som to chcel povedať, že je to aj o pani predsedníčke Dlugošovej, ale toto je nejaký druhoradý, treťoradý dôvod a zaobišiel by som sa aj bez tohoto dôvodu. Pre mňa je skôr dôležité, aby sme zmenili kompetencie účastníkov, ktorí v tej ochrane figurujú. Doba totižto ukázala, od kedy ten zákon máme, že sa dá zneužiť. Ja som tu uviedol konkrétny príklad, ja sa k nemu nebudem opakovať, ale chcem odmietnuť to, čo tu rozprávate, že je to v rozpore s európskym právom. Už pán Dostál, ešte ani nepočul, aj keď si už mohol prečítať na webe, čo prídem, s čím, v tom pozmeňujúcom návrhu, že je to protiústavné a... že sa dá zneužiť. Ja som tu uviedol konkrétny príklad. Ja sa k nemu nebudem opakovať, ale chcem odmietnuť to čo tu rozprávate, že je to v rozpore s európskym právom. Už pán Dostál ešte ani nepočul aj keď si už mohol prečítať na webe čo prídem. Čim v tom pozmeňujúcom návrhu, že je to protiústavné a neviem akým spôsobom. No však neberiem vám váš názor. V zásade sa ho pokúsim vysvetliť prečo si myslím, že nie je to protiústavné. Čo sa týka postavenia samotného úradu. Komparáciou postavenia tohto úradu v členských krajinách EÚ máme prípady kedy táto agenda vôbec nie je v pôsobnosti samostatného úradu, tak ako na Slovensku. Je v pôsobnosti štátneho orgánu ako je napríklad ministerstvo spravodlivosti a na čele ministerstva spravodlivosti je politicky nominant. Takže je to postavenie či doteraz ešte existujúceho úradu prípadne toho, ktorý má vzniknúť bude naďalej postačujúce pre potreby EÚ ale aj pre potreby plánu obnovy a neviem čo všetko tu kritizujete, pretože to, že nebudeme mať teda čerpanie z eurofondov alebo z plánu obnovy. To tu počúvam vlastne od začiatku vládnutia tejto vlády alebo tohto parlamentu. V zásade ale nedošlo k obmedzeniu ešte ani jedného eura. To je taká už vaša odrhovačka pre verejnosť, že toto sa zastaví, hento sa zastaví. V zásade ani jedno euro komisia nepozastavila a menili sme tu už niekoľko zákonov. Takže úrad ostane naďalej ako samostatný mimo pôsobnosti štátnych orgánov a taktiež tá skratka, ktorú občas počúvam zrušujete, zrušujete, rozpadne sa systém ochrany. Pán Vančo sa na to dosť ohradil v rámci výboru, keď som mu to povedal, že to je nepravda. Štátne inštitúcie robia občas svoje reorganizácie a reformy a vznikne to byť tak, že k polnocu jedného dňa zaniká nejaká stará inštitúcia. Nahrádza ju od rána alebo od polnoci samozrejme nová inštitúcia a plynule prechádza agenda z jedného úradu do prípadne transformovaného úradu. Nikto sa nemusí obávať, že by sa nejakým spôsobom narušil systém ochrany, či už tých, ktoré sú funkčné a o ktorých rozhodnuté v tejto chvíli, že sú teda nejakí ľudia v tej ochrane alebo systém toho, že by prišiel na druhý deň niekto nový, ktorý sa chce oznámením dostať pod ochranu a že by ho nemal kto vypočuť alebo zariadiť celý ten, ten chod toho, tej ochrany. Takže nie je pravda ako hovoríte do verejnosti, že my tu rušíme úrad a tým sa rozpadá boj proti korupcii a proti, protispoločenskej činnosti, ktorú títo ľudia oznamujú. Druhý moment, ktorý tu chcem zdôrazniť je ten, že my novelou vôbec nemeníme podmienky vzatia do ochrany. Vy to tu tak trochu predkladáte, pán Prostredník použil slová, že teraz to rozriedite. Ak by som bol čo tým myslíte možno vecne by ma to zaujímalo, čo to je rozriediť zákon? Pretože tie podmienky tak jak to pozná pôvodný zákon pred touto novelou ostávajú úplne rovnaké. Nikto nemení systém kedy príde niekto, chce oznámiť protispoločenskú činnosť a ten systém určuje presne čo by mal naplniť aké podmienky. V zásade sú dôležité dve základné podmienky, keďže budem o nich hovoriť aj v pozmeňujúcom návrhu, tak ich trošku rozvediem. A to je, že jeho podanie by malo byť kvalifikované a malo by byť podané v dobrej viere. Kto pozrie súčasný paragraf a znenie § 2 tam máte napísané čo je to kvalifikované podanie a čo je to podanie v dobrej viere. Alebo čo sa má pod tým rozumieť. To znamená, nič iné nechceme, len aby boli napĺňané tie podmienky, ktoré tu už boli a ktoré nemeníme. Oznamovateľ teda prichádza, vypočuje ho pre potreby rozhodnutia a vydá to rozhodnutie, je to opatrenie. Ak oznamuje trestný čin robí to prokurátor, ak oznamuje nejaký správny delikt, priestupok robí to správny orgán. To tak isto zostáva v zákone zachované a taktiež zostáva zachované to, že ak náhodou prokurátor alebo správny orgán ten prvostupňový povie, že nespĺňate to vaše oznámenie, tú kvalifikovanosť alebo nepodávate to v dobrej viere, tak na to existuje opravný prostriedok. Oznamovateľ sa môže samozrejme sťažovať a vtedy rozhoduje nadriadená prokuratúra o tom, či ten odmietavý prístup toho prvostupňového prokurátora je na mieste a je dôvodný alebo nie je. Čiže z hľadiska oznamovateľa sa teda nič nemení. Vôbec nič nemení a nie je pravda čo tu rozprávate dookola, že by sem tým oslavovali to, že teraz nebudú chodiť ľudia to oznamovať, lebo meníme a riedime dôvody prípadne spôsob ich ochrany. To je, to je veľmi dôležité, aby som to teraz zopakoval. Boli tu skutočnosti, ktoré ja teda vnímam nasledovne a chcem sa k ním vyjadriť. Zákon bol z pohľadu toho, že kto do tej ochrany má ísť a má naplniť podmienky zneužívaní. A tá vlna zneužívania začala na konci roku 23, keď končilo volebné obdobie predchádzajúcej vlády a zneužitá bola v skupine policajtov na ministerstve vnútra, ktorej, ktorú označujeme často krát ako Čurilovci a práve preto bolo potrebné urobiť aktualizáciu tohto zákona a dať tam také kompetencie, ktoré umožnia, umožnia toto tvrdenie buď vyvrátiť alebo potvrdiť. Nemá to posudzovať zdôrazňujem ani terajšia predsedníčka úradu v prípade, že dôjde k jej výmene ani budúci predseda úradu alebo osoby z úradu. Túto kompetenciu má pri oznamovaní trestnej činnosti prokurátor. Pri oznamovaní protispoločenskej činnosti v zmysle správneho deliktu, v správny orgán. A my naďalej chceme, aby to tam ostalo a aby rozhodla táto inštitúcia o tom, či teda to naďalej to podanie, ktoré bolo podané v čase pred dvoma rokmi bolo podané v dobrej viere, prípadne bolo podané ako kvalifikované oznámenie. Pretože, keď som tu hovoril o tom konkrétnom prípade, tak som možno vtedy nespomenul ale poviem to. Mám tu pred sebou odpoveď generálnej prokuratúry, keď sa domáhalo ministerstvo vnútra a musím vám povedať sú tu uvedený dokopy 15-ti policajti, ktorí spadli do ochrany ako predmet toho posudzovania alebo teda tá ich ochrana kde píše generálna prokuratúra na požiadavku ministerstva vnútra, ministra vnútra, že má domnieva sa teda, že tá ochrana je účelová a žiada o preskúmanie tej ochrany. V odpovedi a teraz si dovolím zacitovať nejaké časti prokuratúra píše, že je samozrejme výslovne pôsobnosť taká, že je povinná používať iba prostriedky a postupy upravené v príslušných zákonoch. To všetci chápeme. Prokurátor ako orgán, ktorý poskytol ochranu oznamovateľovi nemá podľa zákona č. 54/2019 Z. z. oprávnenie vydať rozhodnutie, ktorým by zrušil ním poskytnutú ochranu oznamovateľa. Tak vážený ak sa preukáže, že tu bolo v minulosti podanie, ktoré je, nie je podané v dobrej viere, nie je kvalifikované prokurátor odpisuje, že oni nemajú v zmysle zákona to oprávnenie ako to zrušiť. Tu máte hneď prvý dôvod, pre ktorý bolo potrebné novelizovať ako som na úvod povedal kompetencie účastníkov z tohto zákona vrátane teda prokuratúry a správneho orgánu. Čítam ďalej. Pojem konaní v dobrej viere je upravený priamo v zákone. Spomenul som už ten § 2 písm. k). Zákon vyžaduje konanie v dobrej viere. Definícia dobrej viery sa vzťahuje vyslovene len na pravdivosť oznámenia. Ja som tu čítal, že v tom oznámení, ktoré som tu spomenul z 29. septembra roku 2023 sú vyfabulované a vymyslené veci. Konštatovalo sa to preto, lebo sú k tomu, k tým záznamom vyfabulovaným ITP nahrávky vážené páni a dámy. Oni sa tam rozprávajú o tom ako ten záznam vytvárajú na fiktívnych podkladoch a tento záznam poskytli prokurátorovi, ktorý mal brať do ochrany čo asi ľahko pochopiteľné, že to nespĺňa absolútne požiadavku pravdivosti oznámenia. Práve kvalifikovanosť oznámenia je tou relevantnou skutočnosťou, od ktorej je možné odvíjať to či bude alebo nebude poskytnutá ochrana oznamovateľovi. Takže máme tu prvý problém. Oprávnenie nemá prokuratúra podľa starého zákona a keby teda aj boli podklady, z ktorých nepochybne hovorím o dôkazoch. Nehovorím o subjektívnom pocite bolo možné z konštatovať, že to podanie nebolo pravdivé, tak sa nedá rozhodnúť, lebo nie je oprávnenie. Na preverenie pravdivosti informácií obsiahnutých v oznámení je často potrebné vykonať dokazovanie na základe výsledkov, ktoré ho bude s odstupom času možné potvrdiť alebo vyvrátiť tu pravdivosť. Opakujem dátum 29. septembra 2023 ochrana začala 5. októbra 2023. Ja mám pocit, že prešlo viac ako dva roky. Nejaké vyšetrovanie niekde prebieha a očakával by som, že prokurátor, ktorý rozhodol o ochrane sa bude zaujímať ako teda dopadlo to oznámenie. Aké je relevantné, či je pravdivé, či sa zakladalo na nejakých skutočných podozreniach alebo len bolo účelové a vymyslené. A keďže v zákone nie je ani toto uvedené aj keď niektorí prokurátori tvrdia, že to vyplýva zo zákona povinnosť toho prokurátora, ktorý udelil ochranu sa o to priebežne zaujímať, tak sme v pozmeňujúcom návrhu, návrhu uviedli aj jedno ústavné navrhli jedno ustanovenie, ktoré teraz to ukladá prokuratúre ako povinnosť. Niečo podobné ako pri väzbe kedy je orgány činné v trestnom konaní aj sudca pre prípravné konanie je v podstate povinný skúmať tie dôvody väzby priebežne. Inými slovami každý deň. Takže toto bolo toľko z citácie listu generálnej prokuratúry, ktorý odoslala ministrovi vnútra. Prečo to hovorím. No minister vnútra sa snažil dva roky komunikovať s príslušnými inštitúciami ako je teda prokuratúra, aby nemusel zaťažovať túto snemovňu tým, že budeme tu meniť zákon ale v zásade inú možnosť dnes nemá a toto je ten najhlavnejší dôvod, aby sa aktualizovali a ešte raz to zopakujem oprávnenia účastníkov, ktorí sú pri ochrane zaangažovaní zo zákona tak, aby sme sa vedeli cez toto účelové zneužitie ochrany nejakým spôsobom dostať. A zdôrazňujem, že to nebude nikdy túto ochranu posudzovať predseda úradu alebo nejaký úradník z úradu. Úrad len prevezme rozhodnutie prokuratúry a musí akceptovať v pracovnoprávnych vzťahoch tento stav. My chceme povedať, že ochrana sa, tak ako som to čítal zo stanoviska generálnej prokuratúry vyvíja v čase a dá sa aktualizovať a povedať, či to podanie bolo alebo nebolo v dobrej viere a či bolo kvalifikované alebo bolo teda od základu vymyslené. Mimochodom to napĺňa aj následne možno trestnú činnosť krivého obvinenia, lebo to pozná zase § 8 nášho zákona kde sú uvedené dôvody kedy zaniká ochrana. Takže chcel by som tým povedať, že v tom pozmeňujúcom návrhu, ktorý prinášam ja a pán poslanec Bartek sa rieši to akým spôsobom by mohlo byť to rozhodnutie preskúmavané v čase. Rieši sa tam jednak to, aby jednoznačne prokuratúra mala nástroj, že je povinná dokonca nie, že môže ale je povinná preskúmavať to či to podanie bolo podané v dobrej viere a či bolo kvalifikované a bonusom, ktorý tam dávame je zamestnávateľovi sa obrátiť na prokurátora tiež s požiadavkou o preskúmanie. A teraz to trošku upresním. Boli tu úvahy, že či priamo pri začatí ochrany, tak ako má oznamovateľ možnosť podať opravný prostriedok ak ho nevezmú do ochrany, že či by zamestnávateľ mal rovnakú možnosť tiež si dať opravný prostriedok ak niekoho vezmú do ochrany. Považujem to trošku za zjednodušenie poviem blbosť, pretože zamestnávateľ nemôže tušiť čo je predmetom oznámenia. To majú vedieť orgány činné v trestnom konaní, ktoré to idú vyšetrovať. Takže neviem na základe čoho by ten oznamovateľ mohol napadnúť takéto vzatie do ochrany. Preto sa domnievam, že to je nie dobrý postup a bolo by to asi také násilné zasahovanie zamestnávateľa. Skončilo by to tak, že každý zamestnávateľ by formálne podal opravný prostriedok a čakal by, že čo mu odpovie ten prokurátor hoci sám nevie vyargumentovať prečo by tá ochrana teda nemala byť udelená. A to si myslím aj o tom, o tej úvahe, keď bolo povedané, že raz za 6 mesiacov. Ak vychádzame z logiky toho postupu zamestnávateľ po formálnej stránke pokiaľ sa vykonáva nejaké utajované vyšetrovanie nemá možnosť vedieť posúdiť či je podané v dobrej viere a či je kvalifikované. Iná situácia nastáva ak sa vykonáva o oznámení poviem to obrazne povedané verejné vyšetrovanie. Čo také neexistuje. Po pri ako prípravné konanie je tiež neverejné ale už sme si zvykli, že od roku 2020 sa zverejňuje z prípravného konania všetko čo môže poslúžiť na politický súboj, tak môže sa však zamestnávateľ napríklad dostať do situácie, že jeho zamestnancov budú predvolávať už na vypočutie, lebo sú podozriví a dozvedia sa vtedy prvý krát, že bolo na vás podané nejaké podanie pred rokom, že ste spáchali to a to, tak sa nám k tomu vyjadrite. To je moment kedy môže nastať aká situácia. Podozrivý sa prihlási a povie: počkajte, počkajte veď vy mi tu hovoríte, že mám sa vyjadriť k niečo čo sa malo stať 3. mája onoho roku. Ale ja som bol dva mesiace v zahraničí. Už tu máme prvý fakt kedy, kedy je jasné, že to čo bolo oznámené sa nezakladá na pravde. Viem to preukázať. Tam som bol, pobyt v hoteli, videli ma tam na kamerách. Takže chcem tým povedať, že u zamestnávateľa môže nastať situácia kedy sa zamestnávateľ dozvie, že toto podanie asi nie je v dobrej viere ... kedy je jasné, že to, čo bolo oznámené sa nezakladá na pravde. Viem to preukázať, tam som bol pobyt v hoteli, videli ma tam na kamerách. Takže chcem tým povedať, že u zamestnávateľa môže nastať situácia, keby sa zamestnávateľ dozvie, že toto podanie asi nie je v dobrej viere podané a nie je ani kvalifikované. Preto tým pozmeňujúcim návrhom dávame možnosť, aby sa obrátil na prokurátora, predložil tie relevantné fakty, ako zamestnávateľ a čakal čo s tým urobí prokurátor a ako to posúdi a ako to rozhodne. Príklad k čurillovcom konkrétny. Čítal som tu na koho všetkého bolo podané oznámenie skupinou čurillovcov. Tie osoby podľa mojej vedomosti dodnes neboli k tomu za dva roky teda ani vypočuté, už nie že ako podozriví, ale ani ako svedkovia. Ukazuje sa zjavne, že to, čo bolo voči nim oznamované sa nemôže zakladať na pravde. Boli tam vyfabulované úradné záznamy a teda tým chcem povedať, že dali sme tu ešte do pozmeňujúceho návrhu aj možnosť zamestnávateľovi v takomto prípade sa obrátiť na prokurátora, aby to mohol teda posúdiť, a pretože mám málo času a chcem prečítať pozmeňujúci návrh. Tak vás poprosím, aby ste mi zastavili čas.
Začínam prednes pozmeňujúceho návrhu.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, prepáčte, ale vodu si...Takže ešte raz: Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Tibora Gašpara a Michala Barteka
k vládnemu návrhu zákona o Úrade na ochranu obetí trestných činov a oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1123)
1. V čl. 1 § 3 ods. 4 druhej vete sa slová „odpisom registra trestov" nahrádzajú slovami „špecializovaným výpisom z registra trestov".
2. V čl. 1 § 3 ods. 4 tretej a štvrtej vete a § 6 ods. 3 prvej a druhej vete sa slová „odpisu registra trestov" nahrádzajú slovami „špecializovaného výpisu z registra trestov".
3. V čl. 1 poznámke pod čiarou k odkazu 3 sa slová „§ 20 ods. 5" nahrádzajú slovami „§ 16 ods. 3".
4. V čl. II v bode 6 sa v nadpise pod § 35b slová „dňom vyhlásenia" nahrádzajú slovami „od 1. januára 2026".
5. V čl. III sa vypúšťajú body 2 až 4, 7 a 16. Doterajšie body 5, 6 a 8 až 15 sa primerane prečíslujú.
6. V čl. III doterajšie body 5 a 6 znejú: „5. Za § 7 sa vkladajú § 7a a 7b, ktoré vrátane nadpisov znejú:
„§ 7a Preskúmanie ochrany v rámci trestného konania
(1) Počas poskytovania ochrany chránenému oznamovateľovi podľa § 4 je prokurátor povinný priebežne preskúmavať, či kvalifikované oznámenie, na základe ktorého rozhodol o poskytnutí ochrany, spÍňa podmienku kvalifikovanosti podľa § 2 písm. c) a či bolo urobené v dobrej viere.
(2) Skutočnosti podľa odseku 1 je prokurátor povinný preskúmať aj na základe podnetu zamestnávateľa chráneného oznamovateľa, ak tento podnet obsahuje informácie majúce priamu súvislosť s posúdením kvalifikovanosti oznámenia a konaním chráneného oznamovateľa v dobrej viere.
(3) Ak prokurátor postupom podľa odseku 1 alebo odseku 2 zistí, že oznámenie nespÍňa podmienku kvalifikovanosti podľa § 2 písm. c) alebo že nebolo urobené v dobrej viere, zruší rozhodnutie, ktorým sa poskytla ochrana.

§ 7b
Preskúmanie ochrany v rámci správneho konania
( 1) Počas poskytovania ochrany chránenému oznamovateľovi podľa § 6 je správny orgán povinný priebežne preskúmavať, či kvalifikované oznámenie, na základe ktorého rozhodol o poskytnutí ochrany, spÍňa podmienku kvalifikovanosti podľa § 2 písm. c) a či bolo urobené v dobrej viere.
(2) Skutočnosti podľa odseku 1 je správny orgán povinný preskúmať aj na základe podnetu zamestnávateľa chráneného oznamovateľa, ak tento podnet obsahuje informácie majúce priamu súvislosť s posúdením kvalifikovanosti oznámenia a konaním chráneného oznamovateľa v dobrej viere.
(3) Ak správny orgán postupom podľa odseku 1 alebo odseku 2 zistí, že oznámenie nespÍňa podmienku kvalifikovanosti podľa § 2 písm. c) alebo že nebolo urobené v dobrej viere, zruší rozhodnutie, ktorým sa poskytla ochrana.
6. V § 8 ods. 1 písmeno e) znie: „e) zrušením rozhodnutia, ktorým sa poskytla ochrana podľa tohto zákona.".".
7. Za čl. III sa vkladá nový čl. IV, ktorý znie:
„Čl. IV
Zákon č. 192/2023 Z. z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 161/2024 Z. z., zákona č. 179/2024 Z. z., zákona č. 299/2024 Z. z. a zákona č. 294/2025 Z. z. sa mení a dopÍňa takto:
1. V § 21 sa odsek 5 dopÍňa písmenom l), ktoré znie:
„l) Kancelárii Národnej rady Slovenskej republiky na účely ustanovenia do funkcie zástupcu štatutárneho orgánu Úradu na ochranu obetí trestných činov a oznamovateľov protispoločenskej činnosti, ktorý vykonáva funkciu do zvolenia prvého predsedu tohto úradu, predsedom Národnej rady Slovenskej republiky.".
2. V § 30 ods. 2 písm. b) sa za slová „ustanovenia do funkcie" vkladajú slová „predsedom Národnej rady Slovenskej republiky alebo".
Doterajší čl. IV sa primerane prečísluje.
V novom čl. IV bod 1 nadobúda účinnosť 1. januára 2026 a bod 2 nadobúda účinnosť 30. decembra 2025, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
8. V čl. IV sa slová „dňom vyhlásenia" nahrádzajú slovami „1. januára 2026".
9. V prílohe k zákonu sa dátum „20. 1O. 2022" nahrádza dátumom „20. 1O. 2020" a vypúšťa sa čiarka a slová „nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/573 zo 7. februára 2024 (Ú. v. EÚ L, 2024/573, 20.2.2024)" za slovami „(Ú. v. EÚ L, 2024/1760, 5.7.2024)".
Skončil som pán predsedajúci.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

8.12.2025 o 18:41 hod.

gen. v. v. PaedDr.

Tibor Gašpar

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom