6. schôdza

6.12.2023 - 22.12.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

19.12.2023 o 15:10 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

15:10

Oskar Dvořák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
No ja keď som pozeral na ostatné krajiny, tak prečo sa väčšinou spája téma športu a mládeže a vzdelávania, tak je to preto, lebo tie intervencie sú vždy najefektívnejšie, keď sa robia v čo najrannejšom veku. A ja si napríklad spomínam vždy na, na príklad, na príklad Islandu, konkrétne Reykjavíku, kde sa celkovo začali venovať tak koncepčnejšie podpore voľnočasových aktivít u mládeže. Teda šport je veľkou súčasťou toho. A im sa vďaka tým koncepčnejším politikám voľnočasovým a športovým podarilo dosiahnuť to, že mládež, že u mládeže tam veľmi výrazne klesol napríklad počet fajčiarov alebo pitia u mladistvých.
A zhodou okolností dneska, nie dneska, ale nedávno vyšiel nový OECS report, ktorý teda porovnáva tieto štatistiky rôzne naprieč populáciami vyspelých krajín. A čuduj sa svete, ale naozaj Slovensko vychádza nadpriemerne, čo sa týka v počte fajčiarov, alkoholu, konzumácie cukru, pohybu u mladých, ale aj celkovo nejakej obezity. A jedna vec je, samozrejme, ako by to malo fungovať a tuto je dôkaz toho, že pravdepodobne tá podpora športu alebo voľnočasových aktivít, alebo nejakých ranných intervencií nefungovala, ani keď to bola na tom ministerstve školstva.
Ale na druhej strane ja si neviem predstaviť, že keď už sme, keď už sme takto zlí vo veľa veciach v nejakej medzirezortnej koordinácii. My tu duševné zdravie nemáme koordinované naprieč rezortnými, teraz nevieme prevenciu koordinovať naprieč rezortmi. A už sme teraz takí zlí a ideme to ešte ďalej drobiť a tú medzirezortnú koordináciu ešte viac dávať preč. Tak tie štatistiky nám teraz ukazujú, že už teraz sme veľmi v tej medzirezortnej koordinácii športu, vzdelávania, duševného zdravia. Ale my to ideme rozdrobiť ešte viac, úplne krok vedľa.
Skryt prepis

19.12.2023 o 15:10 hod.

Mgr.

Oskar Dvořák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

15:10

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
Pán poslanec Šmilňák, no tá poznámka o politickej kultúre teda bola riadne sarkastická. To, ten váš odkaz predsedovi Národnej rady Pellegrinimu v súvislosti s tým, akým spôsobom rokujeme o novele kompetenčného zákona v skrátenom legislatívnom konaní bez akéhokoľvek priestoru pre vyjadrenie sa verejnosti v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Rokovali sme doteraz až do polnoci, boli natiahnuté rokovania a teraz si koalícia, resp. na návrh pána predsedu Národnej rady Pellegriniho povedala, že nestačí rokovať do polnoci, budete rokovať až do rána. Tak naozaj oceňujem tú iróniu k pripomenutím politickej kultúry, ktorú tu chcel zniesť pán predseda Národnej rady a HLAS-u a prezidentský kandidát Pellegrini.
Z vecného hľadiska vo vašom vystúpení ma zaujal ten odkaz alebo poukaz, alebo poukázanie, alebo dôraz na decentralizáciu. Lebo myslím si, že práve decentralizácia je tá, je tá vhodná cesta, akým spôsobom sa môže rozvíjať krajina vrátane cestovného ruchu, vrátane športu, vrátane budovania infraštruktúry. Nie nové ministerstvá ale viac kompetencií, viac právomocí a viac financií pre samosprávy, pre regionálnu samosprávu aj pre miestnu samosprávu, teda samosprávu obcí a miest je tá správna cesta. Ale ten spôsob, akým k tomu dospieť, určite nie je skrátené legislatívne konanie, rokovanie parlamentu nonstop v nočných hodinách.
Skryt prepis

19.12.2023 o 15:10 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

15:10

Natália Nash
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pán, kolega Šmilňák. Veľmi pekne ste zhrnuli to, že takúto novú kultúru si nezaslúžime a zneužívať skrátené legislatívne konanie na takéto nepremyslené kroky je naozaj veľmi krátkozraké a vznik nového úradu by si vyžadoval oveľa širšiu a dlhšiu verejnú diskusiu a najmä odbornú diskusiu o tom, akým spôsobom taký úrad kreovať a aká by mala byť vlastne jeho náplň a ciele.
Správne ste aj spomenuli zákon o športe, že je tam taká kuleha, ktorá je pre štátny rozpočet záťažou, pretože sa hovorí, že nemôže byť rozpočet na oblasť športu v nasledujúcom roku menší ako v predchádzajúcom roku. To znamená, že nám kontinuálne už od zavedenia tohto zákona o športe 440/2014, nám kontinuálne stúpajú, stúpa objem prostriedkov vynaložených na šport, čo sa nijako ale neodzrkadlilo na jeho rozvoji. Stále vidíme, že ideme dole v konkurencii, máme stále horšie výsledky, stále menej detí nám športuje. Takže neviem kde, kde by mala byť tá chyba. Správne ste aj povedali, že fond na podporu športu rozšíril svoju pôsobnosť o športové podujatia, čiže o podporu tých regionálnych a možno že aj medzinárodných a nejakých významných športových podujatí. A ja toto nazvem skôr jako takú malú domov, ktorú si tu zase prihrávajú títo kšeftári a budú to tu aj zneužívať na podporu rôznych športových podujatí malého význam... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

19.12.2023 o 15:10 hod.

Natália Nash

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

15:10

Martin Dubéci
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Ja takisto teda ďakujem predrečníkovi poslancovi za jeho prejav. Som rád, že dotkol mnohých tém a jednou z nich je teda aj podpora cestovného ruchu, čo je v dlhom zozname všetkých tém, ktoré sa tu tak ako zjavia, a teda tento parlament a predošlý parlament a predošlý parlament hovorí, že bolo by ich dobré riešiť, tak si myslím, že cestovný ruchu by bol určite v tej prvej dvadsiatke. Lebo vždy každý povie, že teda Slovensko je krásna krajina, čo je pravda, s veľkým potenciálom, čo je pravda. Ale akurát nikdy, nikdy som nepočul nejaký jasný recept a zvlášť teda od kolegov z SNS, ktorí o cestovnom ruchu hovoria veľmi veľa, že čo sa, čo konkrétne ideme teda spraviť preto, aby sa ten potenciál naplnil. Lebo nové ministerstvo je fajn, ale robíme ho spôsobom teda, teda, šijeme ho najhorúcejšou ihlou, ako sa dá. Všetci sa tu bijú do hrude, že musí vzniknúť 1. 1. a nemáme čas ani rozmýšľať to 1. 2., nedajbože, alebo do 1. 3., aby sme si teda premysleli, že vlastne čo to ministerstvo bude robiť, akým spôsobom to bude robiť. A teda žiaden konkrétny recept, čo ja považujem za najhlavnejšie, sme nepočuli. Lebo mne sa zdá, že ono toto nie je téma ani o tom, že aká inštitúcia bude mať napísané na svojich dverách a na vizitke, že cestovný ruch, ale akým spôsobom pristupujeme k ochrane životného prostredia, k budovaniu verejnej udržateľnej dopravy, akým spôsobom stanovujeme daňovú politiku tejto krajiny, akým spôsobom podporujeme malých výrobcov, gastropriemysel a všetky tieto témy, ktorých ako sme sa vôbec nedotkli alebo v konsolidačnom balíčku sme im značne priťažili, ale povieme si, že keď urobíme nejakú inštitúciu, ktorá bude mať na dverách napísané cestovného ruchu, tak zrazu sa všetko magicky zmení.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

19.12.2023 o 15:10 hod.

MSc

Martin Dubéci

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

15:10

Tomáš Hellebrandt
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci, aj ďakujem pánovi Šmilňákovi za jeho prejav. Spomínal, aj kolegyňa Jurík, ako sú, ako je šport vlastne začlenený do centrálnych orgánov štátnej správy v jednotlivých krajinách. Nie je to vôbec jednotné. Niekde má vlastné ministerstvo, niekde je súčasťou nejakého väčšieho ministerstva. Podľa mňa na Slovensku, kde jedným z najväčších problémom štátnej správy je silný rezortizmus, nemá zmysel kreovať ďalšie ministerstvo. No a keď rozmýšľame, že kde šport začleniť, tak podľa mňa by sme mali rozmýšľať o tom, kde sú najväčšie prieniky a najväčšie komplementarity s inými činnosťami. A ja to podobne ako viacerí predo mnou vidím práve v tom vzdelávaní. V tom, že sa snažíme, že jednou z hlavných cieľov politík športu je, aby sme, aby sme akoby motivovali čo najväčšiu časť populácie byť aktívny. A to docielime tým, že s tým začneme v rannom veku. Naopak, keď sa pozrieme na cestovný ruch, tak ja tam v podstate žiadne prieniky nevidím okrem toho, že občas organizujeme nejaké veľké podujatia, ktoré sem priláka partu turistov. Ďakujem.
Skryt prepis

19.12.2023 o 15:10 hod.

MSc.

Tomáš Hellebrandt

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

15:10

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Začnem od konca. Vy ste im zaželali krásne Vianoce a ja zo srdca takisto. Naozaj keď mi na Facebooku napíše, aby som zdochol a vyhrážajú sa mojej rodine, čo mám denno-denne, tak ja im zaželám krásne Vianoce a každému jednému poviem, každý si zaslúži to, čo vysiela. Vy ste im zaželali krásne Vianoce. Myslíte si, že tí poslanci, čo sú teraz tu, úprimne myslia to, čo konajú? Lebo v úvode ste zapochybovali o ich politickej kultúre. A áno, je to o tom, že ideme urobiť niečo a vypichnem z toho ten zákon o tom športe, o ktorom ste rozprávali, teda keď ste učiteľ, riaditeľ, športovec a ešte aj kresťan, takže viete, ideme urobiť niečo, čo nemá s logikou, čo nemá s hospodárnosťou, čo nemá s nejakých spravodlivým prístupom k veci nič spoločné. Ale absolútne nič. A už vôbec nie je nič spoločné so športom. Pretože opakujeme to tu stále, to je Dankov čistý biznis, čistý biznis. A oni to vedia, je to aj, nie, nie je tu, on sedí tam niekto iný. Škoda, že ten Dušan tu neni, Tittel. A oni to vedia. Vedia to esenesáci, vedia to hlasáci, vedia so smeráci, že to je biznis pre Antona Danka, Andreja, Ježiš, druhýkrát, Tono, prepáč v Poprade, prečo si ich mýlim, neviem.
Takže viete, myslieť si, že oni idú urobiť ministerstvo športu preto, lebo chcú zlepšiť šport, je naivné. My to vieme a vedia to aj poslanci, ktorí teraz tu sedia v tejto sále. Sú obdarení tým základným intelektom. Ale čo je hrozné, oni nakoniec stlačia to tlačítko "za". Svedomie... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

19.12.2023 o 15:10 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:25

Peter Pollák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán podpredseda.
Láčho džives, Martin. Ďakujem za tvoj príspevok, v ktorom si veľmi dobre zhodnotil tento katastrofálny návrh zákona. Nová vláda mala pred voľbami plné ústa rečí, ako nechceme zbrojiť, ako musíme zastaviť konflikt na Ukrajine, ako je mier ich najvyšším cieľom. Samozrejme, kampaň skončila, už tu nie je a veci treba aj naozaj presadiť, takže zbrojiť ideme. Len ma mrzí, že to nová vláda toto opatrenie zakrýva a dáva ako prílepok k zákonu, ktorý zakladá ministerstvo športu. Je to niečo, za čo sme my mali minulé volebné obdobie obrovskú kritiku zo strany súčasnej vlády. Oni to teraz robia každý boží deň.
A čo sa týka turizmu, ja si nemyslím, že tento návrh dokáže naplniť to málo, čo sa píše v dôvodovej správe. Cieľom je efektivita a rozpoznateľnosť značky Slovensko. Problémom je, že založením nového ministerstva a ďalšia byrokratizácia je opak efektivity. Viac a viac peňazí pôjde práve na ministerských pracovníkov a menej priamo na turistiku, či na šport. Zároveň tu neexistuje jednotná stratégia, ktorá by myslela na turizmus, či šport z hľadiska kontinuity. Neexistuje plán, ktorý sa takto, neexistuje plán, všetko sa robí na kolene, neodborne a bez vízie. A problémov, ktoré bránia rozvoju turistiky, tu máme veľmi veľa. Tento návrh to však nerieši.
Ešte raz, Martin, ďakujem ti veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.12.2023 o 15:25 hod.

Mgr.

Peter Pollák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:25

Veronika Šrobová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci.
A ďakujem vám, pán kolega Šmilňák, za vašu rozpravu a za vaše pekné prianie k Vianociam. Dobre nám to padlo určite.
Z vášho príspevku ma zaujalo, zaujal ten návrh mapy infraštruktúry športu a športových aktivít na Slovensku, ktorý, ktorý by bol vhodný určite v tejto finančnej situácii, aby sme vedeli podľa neho vytvoriť plán na stanovenie si nejakých jasných cieľov v tom, čo chceme týmto návrhom tohto nového ministerstva dosiahnuť, ako chceme efektívne vynaložiť tie finančné prostriedky. Lebo v dnešnej dobe, kedy tá finančná situácia na Slovensku aj, aj celkovo nie je dobrá, tak aby sme vedeli efektívne podporiť nejakú športovú aktivitu, konkrétnu v nejakej konkrétnej oblasti. Ale my teda stále nemáme ani vysvetlené tie finančné dopady tohto ministerstva na štátnu kasu a ani takýto plán teda, ktorý by nám ukazoval, čo tým chceme dosiahnuť.
Takže ďakujem ešte raz.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.12.2023 o 15:25 hod.

Ing.

Veronika Šrobová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:25

Martin Šmilňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán Dvořák, vy ste spomenul organizáciu pre hospodársku spoluprácu a rozvoj OECD. Smutné je, že to nie je len tých 38 krajín, ale tam je 52 ďalších pridružených krajín. A keď, keď v tomto kontexte nás merajú a sme podpriemerní, napríklad v PISA výsledkoch sme úplne na chvoste v mnohom, nie len v PISA, ale aj v tých negatívnych javoch, ktoré ste spomínali.
Pani Tina Gažovičová, jasné, to isté, čo pán Pollák povedal. Táto vláda niečo rozpráva a niečo iné robí. Napríklad ako toto zbrojenie. Súhlasím.
Ondrej Dostál, pán kolega, ja mám rád sarkazmus a veľké duše to postrehnú, no ja som sa pokúsil.
Pani kolegyňa Nash, vidno, že ste v téme. Tu ide o to, že, že tie verejné zdroje, či sa využívajú, alebo nevyužívajú efektívne. A či berieme verejné zdroje ako niečo, čo nám bolo len zverené a naša úloha je čo najlepšie, najefektívnejšie to využiť.
Pán Dubéci, samozrejme, udržateľnosť a, a veci, ktoré spomínal v súvislosti s tým, podpisujem.
Pán Hellebrandt spomenul dôležitú vec, ktorá sa volá rezortizmus. O tej téme si pokecáme niekedy v budúcnosti ešte viac.
Pán Pročko, ja, ja zaželám každému pekné Vianoce. Ja to úprimne myslím. A z celej duše sa budem snažiť mať rád každého človeka. Aj keď, ako vravíte, niekedy je to pomerne ťažké.
No a, pani Šrobová, mapa infraštruktúry, toto je niečo, viete, buď vychádzame z dát a, a robíme veci tak, lebo dávajú logiku, preosejeme ich cez sito, povedzme máme ÚHP, Útvar pre hodnotu za peniaze, alebo to robíme tak, že čo sú naši kamaráti, naši priatelia, robíme to od srdca a míňame. No tak táto partia to ide robiť od srdca. Ja by som radšej cez dáta a cez efektivitu a cez dobré nastavenia... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.12.2023 o 15:25 hod.

Mgr.

Martin Šmilňák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 15:25

Ľubomír Galko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, vážená koalícia, vraj lepšieho, pokojnejšieho a bezpečnejšieho žitia. Najprv by som chcel pozdraviť pána Pellegriniho a povedať mu, že brnkať po nose môže tak seberovným a nie mne. Takže vám oznamujem, že na konci môjho vystúpenia predložím opäť pozmeňovací návrh. Bude to zaujímaví pozmeňovací návrh. Pohodlne sa usaďte. (Reakcia z pléna.) Áno. (Povedané so smiechom.)
Budem vám, samozrejme, čítať a prednášať zrozumiteľne a pomaly, aby som sa náhodou nepomýlil, ako tomu bolo pri predchádzajúcom návrhu zákona „lex ožobračovanie“. Ono vlastne, ak sa pomýlim, tak sa môžem ešte prihlásiť do ústnej rozpravy a tam ho prečítam potom druhýkrát. Takže tá možnosť tu je.
Hneď na úvod musím povedať, že návrh tzv. kompetenčného zákona, ktorý tu prerokúvame a prezentuje ho táto vláda podvodníkov a klamárov, nepotvrdzuje, že by ste boli vládou lepšieho, pokojnejšieho alebo bezpečnejšieho Slovenska, ale potvrdzuje pravý opak.
Po prvé. Lepšie Slovensko prijatím tohto zákona nezabezpečíte. Zabezpečíte horšie Slovensko, lebo vytvoríte zbytočné ministerstvo. Namiesto toho, aby ste počet úradníkov redukovali, tak ho zvýšite. Okrem toho zlikvidujete životne dôležitú nezávislosť u viacerých úradov.
Po druhé. Pokojnejšie Slovensko prijatím tohto zákona takisto nezabezpečíte, práve naopak. Zabezpečíte nepokojnejšie Slovensko. Lebo nie len vaša snaha zlikvidovať špeciálnu prokuratúru a demontovať spravodlivosť a právny štát, ale aj konkrétne tento mimoriadne nebezpečný kompetenčný zákon ženie ľudí do ulíc na protesty a stavia zároveň voči Slovensku aj európske inštitúcie.
Po tretie. Bezpečnejšie Slovensko takisto prijatím tejto zákonnej normy nezabezpečíte. Minimálne dokazujete, že v bezpečí pred vami nie sú nie len legislatíva ako taká, ale ani ľudia, napríklad apolitickí odborníci, ktorí tu doteraz roky rokúce bez ohľadu na to, aká vláda bola pri moci, odvádzali pre našu vlasť poctivú apolitickú odbornú prácu.
Som nútený konštatovať a je mi to veľmi ľúto, že spoločným menovateľom celého tohto vášho dobrodružstva nazvaného ´darujme Andrejovi Dankovi k narodeninám jedno ministerstvo a zahrňme tam a schválme si spolu s tým čo najviacej svinstiev, ktoré sa popri tom zvezú´, je snaha o uzurpovanie si moci aj tam, kde vám to vôbec neprináleží. Áno, na začiatku možno bola myšlienka zavrieť Andrejovi Dankovi a jeho strane ústa tým, že dostanú k dispozícii ix úradníckych miest na novom ministerstve a v jeho podriadených organizáciách pre straníkov SNS. Minister Taraba evidentne nestíha uspokojiť všetkých straníkov, aj keď usilovne každý deň vyhadzuje z jeho miesta každého, koho stretne v robote na chodbe a strká tam namiesto neho nejakého straníka. Zjavne ani táto jeho frenetická snaha množstvu hladných straníckych krkov nestačí.
Lenže blbé je to, že pôvodná snaha darovať ministerstvo Andrejovi Danko sa zvrhla na niečo úplne iné. Vo svojom vystúpení sa budem venovať len niektorým aspektom daného návrhu.
Po prvé. Je to vaša drzosť a diletantizmus. Tvárite sa, že riešite jedno nové ministerstvo a popri tom meníte všetko možné ostatné. Celkovo ho novelizujete až 21 zákonov. Robíte to chaoticky, nezrozumiteľne, v skrátenom legislatívnom konaní, prečo tristné je, že sa ukázalo, že ani kopa vašich vlastných koaličných poslancov nemá ani páru, čo vlastne v tom návrhu je. Toľko vecí ste tam pomixovali.
Až tragikomicky pôsobila reportáž jednej televízie, kde sa redaktorka pýtala dvoch koaličných poslancov, na nejaké veci z návrhu zákona a jeden povedal, že on k tomu dokopy nič nevie, lebo on len mal prečítať nejaký pozmeňovací návrh, že jeho tým na klube len poverili. No a ten druhý odborník, váš poslanec, ten sa nezmohol ani na také vyjadrenia, ako ten prvý a len čumel na mikrofón ako teľa na nové vráta a niečo nezrozumiteľne koktal. Nehovoriac o tom, že keď sa na výbor pre verejnú správu dotasila predsedníčka Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, Bláhová, ako hostka, poslanci koalície pozerali ako vyorané myši, že čo tam vlastne pri prerokúvaní návrhu na zriadenie ministerstva športu tá pani robí. A lámali si hlavu, či sa dala na atletiku, alebo na bedminton. Konštatujem zároveň, že vaša dôvodová správa je katastrofálna. Zdôvodnenia v nej nie sú žiadne. Bezducho tam opisujete jednotlivé paragrafy, ale zdôvodnenie jednotlivých návrhov a zmien žiadne. Drzo ste do návrhu o kreovaní nového ministerstva v skrátenom legislatívnom konaní zakomponovali aj napríklad také veci, ako je špeciálna zbrojárska technika, spôsob odvolávania a menovania vedúcich ústredných orgánov štátnej správy aj postavenie týchto štátnych orgánov. To, že strkáte SIS do pozície postavenia ostatného ústredného orgánu štátnej správy, aby sa jej budúci riaditeľ, ak to bude váš poslanec Tibor Gašpar, mal možnosť vrátiť do parlamentu a mohli ste ho ochrániť pred celou predbežného zadržania, ak by ho náhodou zasa z niečoho obvinili a chceli ho mať vo vyšetrovacej väzbe, pokladám z vašej strany už nie za nejakú drzosť, ale doslova za chrapúňstvo. Takéto schovania sa pod krídla parlamentu a mimo dosahu orgánov činných v trestnom konaní, nie je ničím ospravedlniteľné ani vysvetliteľné. Je to hnusný a perfídny plán, ktorým sa táto koalícia podvodníkov a klamárov už úplne odkopala.
Mimochodom včera ma pomerne dosť pobavila reakcia práve Tibora Gašpara, ktorý sa tu ohradil na vystúpenie jednej poslankyne z opozície s tým, že on je predsa odborník a prečo by tam nemohol do tej SIS ísť. Že ona šíri demagógiu, pričom jej nezabudol povedať, že je ešte mladá, a teda ničomu nerozumie a naznačiť jej, že keď je ešte taká mladá, tak on jej odpúšťa. Záver svojej faktickej poznámky využil na to, aby tu zasa čítal z nejakých zmanipulovaných nahrávok, ktoré nás nezaujímajú. A nemajú tu v rozprave čo hľadať, resp. chcel ten záver svojej faktickej poznámky tak využiť, len tak využiť, lebo mu našťastie skončil čas, tak nemal možnosť tu s tými prepismi z nahrávok ďalej smradiť.
Spomínam to tu hlavne preto, lebo pán Gašpar ani slovkom nevyvrátil to, čo tu viacerí opakovane z opozície tvrdíme. Že táto zmena je navrhnutá výlučne kvôli nemu, že je účelová a že ho má v prípade akéhokoľvek ďalšieho obvinenia ochrániť návratom do parlamentu pred možným umiestnením do cely predbežného zadržania.
Po druhé. Je to vaša arogancia a bohorovnosť. Idete zlikvidovať nezávislosť Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a navrhujete zmeniť spôsob vymenovania predsedu a nemáte v sebe ani toľko chochmesu, aby ste toto dali prerokovať na výbor pre zdravotníctvo...
To je arogantné. Vyrušujete ma, vy dvaja. (Prerušenie vystúpenia časomerom.)

Šimečka, Michal, podpredseda NR SR
Ja len, že pokračujte.

Galko, Ľubomír, poslanec NR SR
Cpete svoje nectené, špinavé paprče do niečoho, čo má byť všetkým sväté. A to nezávislosť úradu, ktorý kontroluje, či napríklad neprišlo k chybám, nesprávnej liečbe a následne ujme na zdraví alebo dokonca aj smrti občanov. Úradu, ktorý kontroluje štátne aj súkromné zdravotné poisťovne, a má právo aj zasiahnuť za určitých okolností do spôsobu ich efektívneho fungovania. Medzi dôvody na odvolanie predsedu úradu ste zaradili dôvod, citujem: „Ak existujú iné závažné dôvody najmä v prípade konania, ktoré vyvoláva alebo je spôsobilé vyvolať pochybnosti o osobnostných, morálnych alebo odborných predpokladoch na výkone vo funkcie." To je to isté ako bez udania dôvodu, lebo pod to schováte akýkoľvek dôvod na odvolanie a z akéhokoľvek predsedu úradu v budúcnosti tým robíte vazala vládnej moci.
Zasa idete podobne ako pri špeciálnej prokuratúre rozbiť úrad kvôli tomu, že sa chcete zbaviť jeho súčasnej predsedníčky. Síce celý úrad úplne nerušíte ako špeciálnu prokuratúru, ale chcete z neho spraviť bezzubú trafiku vládnych nominantov, ktorá neodkontroluje poriadne vôbec nič. Inak keď sme už pri tom, toto je na tejto vláde podvodníkov a klamárov fascinujúce. Že keď sa potrebujú zbaviť nejakého človeka, lebo je to nezávislý profík, ktorý im nejde po ruke a chcú si dať na jeho miesto niekoho svojho, servilnejšieho, tak buď zničia celý úrad, alebo ho z nezávislého spravia závislým.
Keď zasa potrebujú dosadiť niekde svojho človeka, nie síce odborne zdatného a schopného, ale skôr schopného všetkého a má na jeho vymenovanie prezidentka, u ktorej by nemal šancu sa o to miesto uchádzať, lebo by ho prezidentka vypoklonkovala už od záhradnej brány Prezidentského paláca, šup s úradom mimo dosah prezidentky. Popritom ešte pre istotu rozšíria možnosti odvolania človeka, ktorého chcú z jeho miesta odpáliť, len aby im to išlo šikovnejšie a bezbolestnejšie. V skutočnosti bohorovné konanie. Na tomto mieste je hodné pripomenúť, že nie je lepšie vysvedčenie pre šéfku Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ako to, že jej idú po krku finančné skupiny cez nastrčenú ministerku zdravotníctva z politickej partaje SMER II alias HLAS Petra Pellegriniho z tejto vlády podvodníkov a klamárov, ktorá teraz na Slovensku vládne. Niet pre tú šéfku tohto úradu lepšie vysvedčenie.
Po tretie. Sú to vami navrhnuté chybné až nebezpečné veci. Za vážnu chybu pokladám to, že Slovenská informačná služba, ministerstvo zahraničných vecí má vypadnúť z reťazca posudzovateľov žiadostí o licencie na obchodovanie s vojenským materiálom a výrobkami a technológiami dvojakého použitia v oblasti zbrojárstva a udeľovanie licencií sa má presunúť na ministerstvo obrany. Stratí sa tým istá krížová, resp. mimorezortná kontrola nad jednotlivými dovozmi a vývozmi. Treba si totiž uvedomiť, že častokrát o tieto licencie žiadajú podniky, kde jedným z akcionárov, resp. jediným akcionárom je práve rezort obrany. A v takýchto prípadoch a v dnešnej zložitej geopolitickej situácií práveže je mimoriadne žiadúce, aby boli do posudzovateľského reťazca zapojené aj subjekty mimo hlavného alebo dokonca jediného akcionára, žiadateľa.
To, že tomu celému má veliť Robert Kaliňák, je problém. A je to až tragické. Áno. Je to aj neprijateľné a nebezpečné, nakoľko on je v konflikte záujmov ako aktívny alebo ak chcete zamaskovaný podnikateľ v zbrojárstve. Ale treba zdôrazniť, že aj keby bol na jeho mieste iný, tak platí, že táto zmena spočívajúca vo vypustení oboch subjektov z povoľovacieho konania by bola nesprávna. Má to to totiž ten rozmer, že aj ministerstvo zahraničných vecí, aj Slovenská informačná služba disponujú totiž často informáciami, ku ktorým sa ministerstvo obrany, aj keď je jeho súčasťou Vojenské spravodajstvo, nevie nijako dostať. A práve tieto informácie môžu byť kľúčové pri zamietnutí alebo naopak pri povolení tej-ktorej žiadosti. Preto je táto zmena neodborná, zlá až nebezpečná. No a to, že ste k tomu predložili ešte aj pozmeňovací návrh, že štátny orgán bude môcť konanie o udelení licencie prerušiť a to bez toho, aby bola stanovená lehota, dokedy má rozhodnúť, no tak to je až úchvatné. To čo chcete tie podnikateľské subjekty vydierať alebo čo chcete s nimi robiť?
Ja som teraz viac ako tri roky viedol ako generálny riaditeľ a predseda predstavenstva akciovú spoločnosť Letecké opravovne Trenčín, kde je jediným akcionárom ministerstvo obrany a s licenciami som tam prichádzal do styku pravidelne. A poviem vám, že na to, aby takýto podnik prežil a zabezpečil pre ľudí robotu a dostal sa do priateľských čísiel, sa musíte sakramentsky obracať. A to vám nestačia zákazky v rezorte obrane, pretože po transformácií slovenskej armády na profesionálne ozbrojené sily Slovenskej republiky a vstupe do NATO a kolektívneho systému obrany, tých zákaziek nie je až tak veľa, aby vás uživili. Musíte sa obracať vo svete a to nielen u partnerov z Európskej únie a NATO, ale aj inde, aby ste prežili. Musíte ísť dole s cenami, súhlasiť so šibeničnými termínmi, aby ste sa v tvrdej konkurencií presadili v medzinárodných tendroch. Potrebujete všetko precízne naplánovať, pripraviť, častokrát vašu ponuku ohlodáte až na kosť, aby ste uspeli. Uspokojíte sa s tým, že idete s minimálnym ziskom alebo aj bez neho, len aby mali ľudia robotu a ich rodiny živobytie.
Jeden príklad. Vyhrali sme tender v Indii, v krajine, kde sa po prvýkrát v histórií táto krajina presadila. Opravovali sme tam 14 vrtuľníkov systémom, že sme tam vysielali v niekoľkých etapách naše pracovné firmy, tímy a tie realizovali opravy priamo v Indii. Na to tiež potrebujete mať vývoznú licenciu, lebo to je vývoz služby. To ako by sme sa mohli zúčastniť tohto tendra a pripraviť svoju ponuku, keby sme nevedeli, že kedy dostaneme tú licenciu? Ako by sme naplánovali tie výjazdy? Môžete mi to niekto z vás povedať? Toto je jeden z reálnych úspešných príkladov z praxe, ktoré do budúcnosti vami navrhnutý zákon pošle do teplých krajín. V preklade, vystaví im neprekonateľnú prekážku. A takýchto príkladov z praxe vám tu môžem vysypať kopu. Dosť ich tam bolo za tie tri a pol roka.
Vy viete vôbec, že súčasťou podmienok každého takéhoto tendra, takéto medzinárodné súťaže sú veľmi tvrdé sankcie v prípade omeškania pri realizácií zákazky? No evidentne to neviete, lebo tomu nerozumiete. Inak by ste takýto pozmeňovací návrh nemohli dať. Celá táto časť týkajúca sa licencií pri obchodovaní s vojenským materiálom a tovaru a technológií dvojakého použitia len explicitne dokazuje, že tí, ktorí to navrhli, aj tí, čo to idú schváliť okolo praxe v danej oblasti vo svojom živote ani len neprešli, ani sa o nich neobtrela. Mohol by som ešte rozpitvávať tento hlúpy a nebezpečný návrh zákona zľava, sprava, ale myslím si, že to už nie je nutné. Jednak to spravili už mnohí predo mnou a jednak by to už bolo ako hrádza... hádzanie hrachu na stenu. Zdôrazním ešte to, že pri takejto neodbornej, diletantskej a nespravodlivej zákonnej norme je isté, že Slovensko sa neposunie ani o milimeter k lepšiemu. Ale naopak, zaradí spätný chod. O tomto som hlboko presvedčený.
Návrh tohto zákona, samozrejme, členovia nášho hnutia nepodporia pre dôvody, ktoré som uviedol. Som si istý, že to ani od nás neočakávate. Nápady a iniciatívy, ktoré sú zhmotnené v návrhu zákona, ktorý prerokúvame, pokladáme za barbarské a nebezpečné. Sú to návrhy, ktoré chcú pokračovať v neblahej praxi, ovládnime všetko a ktorých cieľom je sústrediť a uzurpovať si aj tú moc do rúk vládnucej vrstvy, ktorá jej rozhodne nepatrí. A postupne zlikvidovať všetko, čo sa o nejakú odbornosť, apolitickosť a nezávislosť čo len trocha obtrelo. Hulvátsky a surovo. A preto si tento návrh zákona nielenže nezaslúži našu podporu, ale si, naopak, zaslúži naše rozhodné odsúdenie a verejný pranier.
Skôr ako prečítam môj pozmeňovací návrh k tomuto návrhu zákona, dovoľte mi, aby som poďakoval tým poslancom hnutia alebo tým poslancom klubu Progresívne Slovensko, ktorí pridali svoje podpisy pod tento pozmeňujúci návrh, nakoľko niektorí naši poslanci nášho hnutia sú chorí a nemohli sa pod to podpísať. Ďakujem vám. Teraz prečítam svoj pozmeňovací návrh k tomuto návrhu zákona. Budem ho čítať zrozumiteľne, tak aby ho každý pochopil.
Pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Ľubomíra Galka k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácií činnosti vlády a organizácií činnosti ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
1. V čl. I sa vypúšťa bod 1.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
2. V čl. I sa vypúšťa bod 2.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
3. V čl. I sa vypúšťa bod 3.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
4. V čl. I sa vypúšťa bod 4.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
5. V čl. I sa vypúšťa bod 5.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú. (Rečníkovi sa vypol mikrofón. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Šimečka, Michal, podpredseda NR SR
Môžete, prosím, pánovi poslancovi zapnúť mikrofón? (Reakcie z pléna.) Skúste to zapnúť, pán poslanec.

Galko, Ľubomír, poslanec NR SR
6. V čl. I sa vypúšťa bod 6.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
7. V čl. I sa vypúšťa bod 7.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
8. V čl. I sa vypúšťa bod 8.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
9. V čl. I sa vypúšťa bod 9.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
10. V čl. I sa vypúšťa bod 10.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
11. V čl. I sa vypúšťa bod 11.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
12. V čl. I sa vypúšťa bod 12.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
13. V čl. I sa vypúšťa bod 13.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
14. V čl. I sa vypúšťa bod 14.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú
15. V čl. I sa vypúšťa bod 15.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
16. V čl. I sa vypúšťa bod 16.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
17. V čl. I sa vypúšťa bod 17.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
18. V čl. I sa vypúšťa bod 18.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
19. V čl. I sa vypúšťa bod 19.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
20. V čl. I sa vypúšťa bod 20.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
21. V čl. I sa vypúšťa bod 21.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
22. V čl. I sa vypúšťa bod 22.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
23. V čl. I sa vypúšťa bod 23.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
24. V čl. I sa vypúšťa bod 24.
25. V čl. II sa vypúšťa bod 1.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
26. V čl. II sa vypúšťa bod 2.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
27. V čl. II sa vypúšťa bod 3.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
28. V čl. II sa vypúšťa bod 4.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
29. V čl. II sa vypúšťa bod 5.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
30. V čl. II sa vypúšťa bod 6.
31. V čl. III sa vypúšťa bod 1.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
32. V čl. III sa vypúšťa bod 2.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
33. V čl. III sa vypúšťa bod 3.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
34. V čl. III sa vypúšťa bod 4.
35. V čl. IV sa vypúšťa bod 1.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
36. V čl. IV sa vypúšťa bod 2.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
37. V čl. IV sa vypúšťa bod 3.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
38. V čl. IV sa vypúšťa bod 4.
39. V čl. V sa vypúšťa bod 1.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
40. V čl. V sa vypúšťa bod 2.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
41. V čl. V sa vypúšťa bod 3.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
42. V čl. V sa vypúšťa bod 4.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
43. V čl. V sa vypúšťa bod 5.
44. V čl. VI sa vypúšťa bod 1.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
45. V čl. VI sa vypúšťa bod 2.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
46. V čl. VI sa vypúšťa bod 3.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
47. V čl. VI sa vypúšťa bod 4.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
48. V čl. VI sa vypúšťa bod 5.
49. V čl. VII sa vypúšťa bod 1.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
50. V čl. VII sa vypúšťa bod 2.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
51. V čl. VII sa vypúšťa bod 3.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
52. V čl. VII sa vypúšťa bod 4.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
53. V čl. VII sa vypúšťa bod 5.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
54. V čl. VII sa vypúšťa bod 6.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
55. V čl. VII sa vypúšťa bod 7.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
56. V čl. VII sa vypúšťa bod 8.
57. V čl. VIII sa vypúšťa bod 1.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
58. V čl. VIII sa vypúšťa bod 2.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
59. V čl. VIII sa vypúšťa bod 3.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
60. V čl. VIII sa vypúšťa bod 4.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
61. V čl. VIII sa vypúšťa bod 5.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
62. V čl. VIII sa vypúšťa bod 6.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
63. V čl. VIII sa vypúšťa bod 7.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
64. V čl. VIII sa vypúšťa bod 8.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
65. V čl. VIII sa vypúšťa bod 9.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
66. V čl. VIII sa vypúšťa bod 10.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
67. V čl. VIII sa vypúšťa bod 11.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
68. V čl. VIII sa vypúšťa bod 12.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
69. V čl. VIII sa vypúšťa bod 13.
70. V čl. IX sa vypúšťa bod 1.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
71. V čl. IX sa vypúšťa bod 2.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
72. V čl. IX sa vypúšťa bod 3.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
73. V čl. IX sa vypúšťa bod 4.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
74. V čl. IX sa vypúšťa bod 5.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
75. V čl. IX sa vypúšťa bod 6.
76. Čl. X sa vypúšťa.
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú.
77. V čl. XI sa vypúšťa bod 1.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
78. V čl. XI sa vypúšťa bod 2.
79. V čl. XII sa vypúšťa bod 1.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
80. V čl. XII sa vypúšťa bod 2.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
81. V čl. XII sa vypúšťa bod 3.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
82. V čl. XII sa vypúšťa bod 4.
83. V čl. XIII sa vypúšťa bod 1.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
84. V čl. XIII sa vypúšťa bod 2.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
85. V čl. XIII sa vypúšťa bod 3.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
86. V čl. XIII sa vypúšťa bod 4.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
87. V čl. XIII sa vypúšťa bod 5.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
88. V čl. XIII sa vypúšťa bod 6.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
89. V čl. XIII sa vypúšťa bod 7.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
90. V čl. XIII sa vypúšťa bod 8.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
91. V čl. XIII sa vypúšťa bod 9.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
92. V čl. XIII sa vypúšťa bod 10.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
93. V čl. XIII sa vypúšťa bod 11.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
94. V čl. XIII sa vypúšťa bod 12.
95. Čl. XIV sa vypúšťa.
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú.
96. V čl. XV sa vypúšťa bod 1.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
97. V čl. XV sa vypúšťa bod 2.
98. V čl. XVI sa vypúšťa bod 1.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
99. V čl. XVI sa vypúšťa bod 2.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
100. V čl. XVI sa vypúšťa bod 3.
101. V čl. XVII sa vypúšťa bod 1.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
102. V čl. XVII sa vypúšťa bod 2.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
103. V čl. XVII sa vypúšťa bod 3.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
104. V čl. XVII sa vypúšťa bod 4.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
105. V čl. XVII sa vypúšťa bod 5.
106. V čl. XVIII sa vypúšťa bod 1.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
107. V čl. XVIII sa vypúšťa bod 2.
108. V čl. XIX sa vypúšťa bod 1.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
109. V čl. XIX sa vypúšťa bod 2.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
110. V čl. XIX sa vypúšťa bod 3.
111. Čl. XX sa vypúšťa.
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú.
112. V čl. XXI sa vypúšťa bod 1.
Nasledujúci bod sa primerane prečísluje.
113. V čl. XXI sa vypúšťa bod 2.
Pán predsedajúci, o každom bode môjho pozmeňovacieho návrhu žiadam hlasovať osobitne.
Ďakujem vám za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.12.2023 o 15:25 hod.

Mgr.

Ľubomír Galko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom