46. schôdza

18.6.2019 - 28.6.2019
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

24.6.2019 o 10:32 hod.

Ing.

Eduard Heger

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:30

Juraj Kolesár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený predsedom výboru za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko ministra financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení pre mňa ako spravodajcu vyplývajúce z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh prerokovali do 6. septembra 2019 a gestorský výbor do septembra 2019.
Vážený pán predsedajúci, skončil som, ďakujem. Otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

24.6.2019 o 10:30 hod.

Juraj Kolesár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:32

Eduard Heger
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Kolegyne, kolegovia, ja nechcem dlho k tomuto zákonu hovoriť.
Ak teda dobre pozerám, tak vyčíslenie tohto dopadu je nejakých 8 mil. eur, čiže z pohľadu rozpočtu to nie je nejaká veľká čiastka, aj keď teda vieme, že niekedy tá debata sa tu dokáže byť búrlivá aj pri takýchto malých čiastkach.
Ja by som možno chcel sa tak koncepčne opýtať, pretože máme to poslanecký návrh, a ja teda viem, že kolegovia z SNS začali predkladať viacej poslanecké návrhy preto, lebo hovorili, že aby teda nevyzerali zle v štatistikách, ale, ale aj tak máme polroka pred voľbami, ste, kolega mi tu ukazuje, že nie, čiže možno, máme možno menej pred voľbami, ale tak toho trištvrte roka, tak predpokladajme, že vo februári by mali byť voľby, takže sme tesne pred voľbami a prichádzate teraz so sériou tých balíčkov, a to sa netýka len tohto zákona, ale všetkej tej série, ktoré tu teraz predkladáte ako, ako jeden taký balíček. A ja sa naozaj pýtam, kolegovia, že, že prečo teda teraz. Však toto napríklad za 8 mil., to ste tu kľudne mohli urobiť aj hneď v prvý rok ako poslanecký návrh. Že kde je ten problém, že teraz, mne to naozaj príde ako taká veľká päsť na oko, proste pred voľbami tu ideme teda ľuďom vyjsť v ústrety, čo sa cení, samozrejme, keď ľuďom sa vychádza v ústrety. Ale tu sa ani nedá úplne pýtať alebo mohol..., to, to by som sa, budem sa to pýtať pri tých ďalších opatreniach, že z čoho to chcete teda zaplatiť, lebo to zatiaľ sme sa nedozvedeli.
Čiže ale to najdôležitejšie je, že prečo práve teraz takéto opatrenie prichádza. A o to viac, keď je to formou poslaneckého návrhu. Ako to, to poslanecký návrh by som aj vedel prehliadnuť, ale skôr ten timing mi naozaj príde veľmi, veľmi okatý a veľmi marketingový, tak ako vám to aj hovoria, a veľmi rád by som teda počul, ja som chcel pôvodne vo faktickej poznámke, ale keďže nevystupujete v rozprave, tak musím, musel som sa prihlásiť. Alebo tu by sa pýtalo, tu by sa omnoho viacej pýtalo pri tomto zákone, alebo keď sa chceme vôbec baviť o týchto poplatkoch, tak by sa skôr pýtalo sa baviť o nejakej reforme toho celého systému. Ale to neni moja parketa, do toho nechcem zabŕdať.
Už ma len zaujala jedna informácia, ktorú ste povedali v úvodnom slove, pán predkladateľ, že sa očakáva zvýšenie životnej úrovne alebo mierne, mierne (reakcia z pléna), tak. Mierne, mierne zvýšenie životnej úrovne. Veľmi dobre, prepáčte, áno, nestihol som si to zapísať, ale vedel som, že tam bolo ešte teda prívetok či prívlastok, takže mierne. Hovoríme o 2,32, ktoré teda ten človek dostane vďaka tomuto opatreniu. 30 eur ročne. 2,32, to je mierne. Tak to je akože veľký otáznik. Lebo keby sme sa bavili aj o tých dôchodcoch, tak začnime o dôchodku 280, tak to neni ani, ani 10 %. Mierne by som si predstavoval aspoň tých 20-30 %, ale v pohode. A v tom teda len tú optiku aby sme vyladili. Čiže považujete to za mierne. Ja to beriem, mne to príde naozaj ako také, že tu ani nejde tak o tú sumu ako skôr o to gesto, že to je podľa mňa dôležitejšie. Lebo tá suma naozaj 2,32 z hľadiska pomoci ľuďom mesač..., na mesačnej báze je naozaj minimálna alebo akože zanedbateľná. Aj keď teda, samozrejme, dôchodca sa poteší určite alebo tí ľudia, ktorých sa to dotkne, sa potešia každému euru. O to pokoj, to v žiadnom prípade nechcem napádať. Len ma tam zaujalo to slovo mierne a zvýšenie životnej úrovni tiež.
Čiže moja otázka, ak môžem zopakovať. Prečo teraz? A to je asi všetko, čo ma v tomto momente zaujíma. Ak by ste chceli doplniť, že aj z čoho to chcete financovať, tak samozrejme, budem rád.
Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

24.6.2019 o 10:32 hod.

Ing.

Eduard Heger

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:36

Radovan Baláž
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Pán kolega, asi si budem musieť zvyknúť, že akýkoľvek návrh zákona ktokoľvek z koalície - a hlavne z SNS - predloží, tak to bude súčasťou predvolebnej kampane, pretože už nič inšie nemôžte k tomuto návrhu zákona povedať, pretože aj sami ste za to, aby sa koncesionárske poplatky rušili. A keď už neviete, tak poviete čokoľvek.
Slovenská národná strana od samého začiatku vraví, že koncesionárske poplatky treba zrušiť plošne pre všetkých. Žiaľ, žijeme v nejakom čase, v nejakom priestore, s nejakou koalíciou a jednoducho podarilo sa nám pretlačiť aktuálne len to, že poplatky sa zrušia pre seniorov, čo, si myslím, že je dobrá správa, a ideme krok za krokom k tomu, aby sme koncesionárske poplatky zrušili en bloc a nahradili iný zdroj financovania verejnoprávnej televízie. S týmto asi sme za jedno.
Čiže prečo teraz? Pretože teraz sa našla vôľa na to, využili sme to, že to podporí parlamentná väčšina, a dúfam, že klub OĽANO aj vrátane vás sa k tomu pripojí a nebudete zbytočne kritizovať, že prečo nie. Vždy sa dá spraviť viac, ale, žiaľbohu, parlamentná väčšina sa dohodla na tom, že aktuálne sa zrušia poplatky pre dôchodcov.
Súhlasím s vami, že mohlo to prísť aj skôr. Nevravím, že nie, ale buďme radi za to, že to prišlo aspoň teraz, a vôbec by som to nedával do kontextu s nejakými blížiacimi sa voľbami, pretože každý rok Slovenská národná strana prináša rôzne druhy opatrení, a nielen rok pred voľbami, ale každý rok tu boli opatrenia a môžme sa o tom po tom v zákulisí porozprávať, čo všetko sme predložili, čo by ste vedeli pomenovať, že to je nejaký predvolebný balíček. Čiže ja by som toto odmietol, to vaše tvrdenie, že je to v rámci volieb.
A poďme sa naozaj baviť systémovo o tom, akým spôsobom do budúcna zabezpečiť financovanie verejnoprávnej televízii a rozhlasu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

24.6.2019 o 10:36 hod.

Ing.

Radovan Baláž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:38

Tibor Bernaťák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. V podstate pán poslanec Baláž povedal všetko, resp. nahrubo všetko, čo som mal na mysli aj ja. Ja len teda doplním, že naozaj Slovenská národná strana neprináša len v tejto chvíli nejaké návrhy, úplne nejak tak, ako ste to vy pomenovali, že pred voľbami. Ale ja neviem, rovnako sme mohli navrhnúť aj zvýšenie paušálnych výdavkov pre živnostníkov až teraz. Navrhli sme ich na začiatku. Takisto daňové licencie pre právnické osoby sme navrhli. Však my každú, každý rok navrhujeme istú sériu opatrení, ktorá síce má nejaký dopad na štátny rozpočet, ale keby že všetko dáme na začiatku, tak ten rozpočet v tom prvom roku by tiež mal problémy. Preto sa to postupne musí nastavovať a dávať tak, aby sme s koaličnými partnermi v podstate nejak, nejak si to odsúhlasili a odkomunikovali.
Čiže viete, teraz povedať, že práve v tejto chvíli s týmto opatrením. No, prepáčte, ale tak vy máte právo predkladať návrhy zákonov, my máme právo predkladať návrhy zákonov. A keď sa na tom dohodneme, tak prečo nie. Dopad 8 mil. ste spomínali. Ja by som dal do súvislosti 8 mil. eur, ktoré dôchodcovia ušetria napríklad s referendom, podľa niektorých bývalých členov OĽANO nezmysleným referendom, ktoré ste chceli vyhlásiť, a to tiež v úvodzovkách povedali vaši bývalí poslanci, že bol, že bol to nezmyselný návrh. Čiže viete, 8 mil. by vypadlo na referendum nejaké nezmyselné podľa vašich bývalých členov. My radšej tieto, týchto 8 mil. eur ušetríme dôchodcom, to je naša filozofia.
A čo sa týka dôchodcov a zvyšovania životnej úrovne dôchodcov, toto neni jediné opatrenie Slovenskej národnej strany, kde chceme dôchodcom pomôcť. Dočkáte sa, predseda Národnej rady, resp. Slovenskej národnej strany ohlasoval ďalšie opatrenia, tak aby našim dôchodcom sa lepšie žilo, a predpokladám, že aj po dohode s koaličnými partnermi takisto ešte v priebehu tohto roka naše návrhy uzrú svetlo svetla.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

24.6.2019 o 10:38 hod.

JUDr.

Tibor Bernaťák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:40

Eduard Heger
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Kolegovia, ja vám neupieram určite právo na zákon, na predkladanie zákonov, o tom sa tu vôbec nebavíme ani to som nijako nezmienil, ja som sa pýtal, prečo teraz, nie prečo, ale prečo teraz a čiastočne ste na to odpovedali.
A, kolega Bernaťák, povedali ste, že na začiatku ste nejaké zákony už dávali, tak presne to je tá otázka, že 8 mil. pri paušálnych výdavkoch by tento zákon kľudne mohol byť predložený už pred 3 rokmi a mohli ste tým dôchodcom pomáhať už 3 roky, to by sa tam určite zmestilo. O to viac, keď sa pýtam, keď teda hovoríme o tých rozpočtoch, tak práve tie rozpočty v tých rokoch by to uniesli omnoho lepšie ako teraz, keď vieme, že tie dodatočné príjmy už nehrozia v nasledujúcich rokoch, a doteraz tu boli a v enormných výškach, 700-800 mil., 1 mld. a podobne, takže tam by sa bez problémov tých 8 mil. zmestilo a bez problémov by tí dôchodcovia už 3 roky mohli mať zvýšenú životnú, mierne zvýšenú životnú úroveň, ako to vy nazývate.
Čo sa týka vôle, tak ste spomenuli, že aj vôľa tu bola, ako viete, no, ľudia majú radi, keď sú politici úprimní, a myslím si, že bolo by omnoho od vás úprimnejšie, ak by ste priznali, že áno, je to proste, tak ste pred voľbami chceli ľudí potešiť a je to vlastne taká predvolebná kampaň, môžete skúsiť na to vymyslieť nejaký iný názov, ale, ale povedzme si na rovinu, s tými voľbami to súvisí... (Reakcia z pléna.) Ale však akože v poriadku, to je, na to máte právo, tak ako sme hovorili.
A čo sa týka našich, našich predstáv a podpory a podobne, viete, my sme za koncepčné riešenia. My sme za to, aby tu naozaj veci fungovali aj p..., aj po nás, takže preto chceme prinášať koncepčné, a keď budeme mať na to príležitosť, tak tie koncepčné riešenia prinesieme, pretože kúriť, svietiť a popritom rozdať pár grošov určite nie je koncepčné riešenie.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

24.6.2019 o 10:40 hod.

Ing.

Eduard Heger

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:42

Renáta Kaščáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Ja by som chcela povedať iba veľmi krátko a objasniť možno aj za celý klub SaS, prečo za tento návrh nezahlasujeme napriek tomu, že vo svojej agende aj my máme dlhodobo zrušenie koncesií. A vysvetlím prečo.
Ten dôvod je hlavne ten, že je to presne tá pasca, ktorá sa na prvý pohľad, povrchný pohľad zdá byť užitočná pre ľudí, ale v konečnom dôsledku ako rozpočtu, tak aj ľuďom, ktorí sa naň skladajú, škodia. Za zrušenie koncesií sme, sme dlhodobo, sme zaň preto, lebo je našim bytostným presvedčením, že ich výber je z princípu nespravodlivý a neetický voči občanom, nakoľko ich zaväzuje prispievať na služby rozhlasu a televízie bez ohľadu na to, či ich využívajú, alebo nie, je to skrátka osobitné zdanenie, koncesie sú skrátka poplatok navyše nad rámec daní, ktoré už ľudia štátu platia, a je to navyše aj diskriminačný stav voči, voči zamestnávateľom, ktorí sú povinní platiť podľa počtu zamestnancov takisto bez ohľadu na to, či pri svojej podnikateľskej činnosti služby verejnoprávnych médií využívajú, alebo nie. Z tohto pohľadu sme teda za zrušenie koncesií, ale všetkým. Sme toho názoru, že ak chce štát poskytovať občanom služby RTVS ako verejnoprávneho média, tak musí vyčleniť na jeho financovanie prostriedky z daní, ktoré ľudia už štátu odvádzajú, a nie zaťažovať verejnosť ďalšími osobitnými poplatkami. To je naša jediná motivácia k tomu, prečo sme za zrušenie koncesií ako celku, pričom ale ich rušenie musí byť sprevádzané verejnou diskusiou a následným riešením, koncepčným riešením, ktoré spomínal už aj kolega Heger, ako bude RTVS financovaná ďalej.
A preto sme do parlamentu nedávno predložili náš návrh, ktorý sa takisto týkal zrušenia úhrady za služby verejnosti, avšak súbežne s týmto našim návrhom sme navrhovali aj to povestné B, čiže cez zmenu zákona o Rozhlase a televízii Slovenska zaviesť financovanie tejto služby prostredníctvom nárokovateľného príspevku zo štátneho rozpočtu. Čiže navrhli sme, ako by sa koncesie mali nielen zrušiť, ale ako by sa ich výpadok vo financovaní RTVS mal nahradiť, a to dokonca aj s prechodnými ustanoveniami, tak, aby RTVS o žiadne financie, ktoré by jej ešte dobiehali z prípadných neskoršie uhradených koncesií, resp. z koncesií, ktoré ešte vymáha, aby o ne neprišla.
To, tento zákon z dielne SNS neobsahuje, navrhuje iba škrtnúť istú časť poplatkov, a to veľmi konkrétnej skupine, jednej skupine, ktorým sa aj podľa nášho názoru takýmto spôsobom pred voľbami zalieča. Ja by som touto cestou ale chcela ľuďom odkázať, aby, aby nenaleteli na tento populistický ťah, pretože nič nie je zadarmo a v konečnom dôsledku tie 2 eurá mesačne, ktoré im SNS akože ušetrí na mesačných nákladoch, sú ťažko vykúpené inými nezmyslami z tej istej dielne, ktoré ľudí ukracujú na dôchodkoch a na ostatných benefitoch oveľa, oveľa viac. A nebyť deštruktívnej politiky tejto vlády, tak mali by iste vyššie dôchodky, vyššie sociálne dávky, na ktoré práve zlým vládnutím a rozkrádačkami tejto vlády už, už nezostáva. Takže je zaujímavé sledovať SNS, ako za náš návrh nezahlasovala napriek tomu, že, ako som povedala, bol komplexný, riešil aj súvislosti, asi iba preto, lebo bol, bol z opozičnej dielne, a teraz tu vyťahuje túto tému opäť, avšak myslím si, že čisto ako politický nástroj, keď sa pred koncom volebného obdobia potrebuje ešte z posledných síl zalíškať voličom, prípadne robiť ramená vo veľmi krehkej vládnej koalícii, s ktorou zrušenie koncesií nikdy nedosiahnu, pretože SMER, naopak, predstavuje tú silu, ktorá je dlhodobo za zachovanie, ba, ba priam zvýšenie koncesií.
Takže zhrniem to, táto vláda z jedného vrecka vyťahuje občanom peniaze a potom takýmito veľkodušnými gestami - 2 eurá mesačne - rozdáva almužny. Je to ponižujúce, dúfam, že ľudia na to nenaletia, a prikláňam sa k pochybnostiam, ktoré zazneli v otázkach kolegu Hegera, prečo práve teraz a prečo takýmto poslaneckým návrhom. Odpoveď mu dal vlastne na to čiastočne už kolega Baláž, ktorý, ktorý vlastne s kolegom Bernaťákom povedali, že, že vlastne ide o predvolebné gesto, ale... (Reakcia z pléna.) No pán Baláž to povedal, áno, že však pred voľbami sme v zásade, takže je to normálne. Ale myslím si, že, že to je naozaj návrh, ktorý znamená prínos iba opticky, ale ako nám ukazuje realita, v konečnom dôsledku to, to vždy niekto zaplatí a všetky takéto balíčky sú, sú veľmi drahé, a ak 8 mil. na jednej strane ušetríme dôchodcom, tak som presvedčená, že zajtra príde RTVS klepať na dvere a tvrdiť, že im 8 mil. v rozpočte chýba a potrebujú ho dorovnať z nejakej inej rozpočtovej kapitoly, takže takto to funguje.
A to sú hlavné dôvody, prečo SaS napriek tomu, že je dlhodobo za zrušenie koncesií, tento návrh nemôže podporiť.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

24.6.2019 o 10:42 hod.

Mgr.

Renáta Kaščáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:48

Karol Farkašovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Pani kolegyňa, v demokratických krajinách Európskej únie sú tri štandardné zdroje financovania verejnoprávnych médií a to sú koncesionárske poplatky, štátny príspevok a zdroje z reklamy. Je to tak vo väčšine európskych krajín a je to tak aj na základe rozhodnutia EBU, teda Európskej vysielacej asociácie. Pokiaľ ide o RTVS, príjem RTVS z koncesionárskych poplatkov činí 78 mil. ročne pri dobrom výbere, takže je to veľmi vážny položka jednak v hospodárení RTVS, ale aj za hľadiska štátneho rozpočtu. Takže nahradiť 78 mil. eur jedným šmahom ruky je asi veľmi ťažké. Práve preto volíme postupné kroky a práve preto postupne s cieľom rušiť koncesionárske poplatky pre celú populáciu začíname u najzraniteľnejšej kategórie ľudí, a teda ľudí ktorí poberajú dôchodky.
Ja osobne som pri výbere generálneho riaditeľa RTVS očakával, že jednotliví kandidáti prídu s predstavami o ekonomickom fungovaní RTVS. Žiaľ, okrem pána Flašíka, nikto z nich neprišiel s predstavou, ako zabezpečiť financovanie RTVS, a pán generálny riaditeľ Rezník, ktorý už funguje v pozícii generálneho riaditeľa na výberovom konaní povedal, že 128 mil. eur pre RTVS je dostatočný počet financií a RTVS nepotrebuje ďalšie financie. To sú slová, ktoré citujem z výberového konania.
Takže ubezpečujem vás, že nejde o žiadne predvolebné zapáčenie sa niekomu, ale ide o systémový krok, alebo o systémový prvý krok s cieľom zrušiť en bloc koncesionárske poplatky na Slovensku.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

24.6.2019 o 10:48 hod.

Mgr. PhD.

Karol Farkašovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:50

Renáta Kaščáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno, ja na túto poznámku zareagujem tak, že no áno, financovanie verejnoprávnych médií majú aj inde z koncesií, samozrejme, ale myslím si, že je to vždy na tej-ktorej vláde , ako sa rozhodne, že budú jej verejnoprávne médiá financované, nie je vôbec žiaden dôvod, aby sme nerozvinuli diskusiu, že by mala byť financovaná zo štátneho rozpočtu. Hovoríte, že 78 mil., ktoré dnes vyberie RTVS z koncesií, sa nedá jedným šmahom nahradiť. No je to stále tých 78 mil., ktoré sú z tých istých vrecák občanov, hej, čiže vlastne je jedno, či z toho istého vrecka občana to ide cez koncesie, alebo by to išlo cez štátny rozpočet, sú to stále tie isté peniaze tých istých ľudí. A čo sa týka toho, toho rozpočtu, o ktorom pán Rezník teda vyhlásil, že mu, že mu postačuje, no nie je to 128 mil., ten rozpočet RTVS sa šplhá k 150 mil., treba pripomenúť aj v tejto súvislosti, že táto suma je viac ako polovica všetkých výdavkov na kultúru, ktoré štátny rozpočet vynakladá, celkový rozpočet na kultúru je ledva 300-tisíc a 150..., teda, pardon, miliónov. A 150 mil. dávame len na jednu jedinú inštitúciu, ktorá má 1 500 interných, 3 000 externých zamestnancov, je to obrovská automobilka porovnaním, takže ja naozaj neviem, že či je potrebné ako teraz tými 2 eurami sa zaliečať nejakej skupine ľudí, keď tá úspora by mohla byť omnoho, omnoho väčšia, keby sme sa bavili o systémových, nejakých koncepčných zmenách, naozaj nejakej reforme, pretože RTVS dnes nezodpovedá digitálnej dobe 21. storočia, stále žije v nejakom svete, ktorý tu pretrval z čias ešte socializmu, takže je to konzerva, s ktorou určite raz bude treba niečo urobiť, a nielen takýmto kozmetickým opatrením.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

24.6.2019 o 10:50 hod.

Mgr.

Renáta Kaščáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:52

Tibor Bernaťák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, ja len krátko. Páni kolegovia, kto zastavil zvyšovanie koncesionárskych poplatkov na začiatku tejto vlády? Kto? Myslím si, že je to absolútne jasné, a všetci, čo ste boli tu v parlamente a boli ste svedkami nejakých takých informácií, či už mediálnych, alebo priamo tu Národnej rade, alebo kuloárnych, bolo jasné, že Slovenská národná strana zastavila zvyšovanie koncesionárskych poplatkov, a od začiatku sme tvrdili, že koncesionárske poplatky treba zrušiť. Akonáhle sme sa dohodli s našimi koaličnými partnermi, tak sme to urobili a robíme to teraz. Keby sme sa na tom dohodli pred 3 rokmi, tak to urobíme pred 3 rokmi.
Ale som prekvapený aj zo SaS-ky napríklad, lebo tá tvrdila, že, samozrejme, že súhlasí so zrušením koncesionárskych poplatkov, a zrazu nejak otáčate zvláštne a... To je jedna vec. A druhá vec, myslím si, že aj tých 20 zhruba, no do 30 eur pre dôchodcu ročne je smiešny peniaz? No, ja si to nemyslím, že to je smiešny peniaz, práve naopak, to je dosť slušná suma pre dôchodcu.
Takisto som naozaj zvedavý, čo sa SaS-ke podarí a čo by sa teoreticky mohlo podariť v nejakej vláde, v ktorej teoreticky by mohla niekedy fungovať, obávam sa, že žiadne pečené holuby ľuďom do úst padať nebudú, bohužiaľ, si to myslím a som o tom presvedčený. Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

24.6.2019 o 10:52 hod.

JUDr.

Tibor Bernaťák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:54

Magdaléna Kuciaňová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi, aby som vám predstavila návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Magdalény Kuciaňovej, Radovana Baláža, Petra Pamulu, Tibora Jančulu, návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
Stručne. Cieľom predpokladanej novely zákona o dani z príjmov je zavedenie zníženia sadzby dane z príjmov právnických osôb, ktoré je v súlade s programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky. Sadzba dane sa navrhuje znížiť z úrovne 21 % na 15 %. Takéto zníženie sadzby dane je umožnené výrazne efektívnejším výberom daní a zrýchľovaním rastu slovenskej ekonomiky. Zároveň zníženie sadzby dane umožní nielen stimulovanie prílevu nových investícii často podporené aj dodatočnými stimulmi a daňovými úľavami. Rovnako tak je možné očakávať aj generovanie domáceho inovačného potenciálu, ktorý predstavuje základný pilier pre rozvoj ekonomiky štátu v odvetviach hospodárstva s vysokou pridanou hodnotou a ktorý priamo súvisí s nástupom technologických zmien a ich budúcich štrukturálnych dopadov. Možno konštatovať a povedať, že Slovensko práve aj týmto návrhom zákona sa takto zaradí medzi krajiny s najatraktívnejšou sadzbou dane z pohľadu investorov spomedzi členských štátov Európskej únie a vytvorí priaznivé podmienky pre domáce právnické osoby v čase vysokej investičnej potreby.
A iba na dôvažok. Podľa daňového reportu Slovenskej republiky z októbra 2018 od roku 2017 úspešnosť výberu dane z príjmov právnických osôb opäť rastie a prispieva k rastu očisteného daňového výnosu aj napriek zníženiu sadzby v tom čase z 22 % na 21 %.
Myslím si, že na začiatok a na úvod vari aj stačí, s tým, že žiadam o podporu, aby sa tento návrh zákona dostal do druhého čítania, v rámci ktorého je možné ešte diskutovať, hovoriť či podávať pozmeňujúce a iné návrhy.
Ďakujem veľmi pekne za pozornosť, skončila som.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

24.6.2019 o 10:54 hod.

JUDr.

Magdaléna Kuciaňová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video