19. schôdza

10.9.2024 - 3.10.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.9.2024 o 10:49 hod.

PhDr. Mgr. MBA

Ján Ferenčák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:44

Zora Jaurová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
Vážený pán podpredseda, Danko, ja som si to naozaj pozorne vypočula, čo ste hovorili, lebo ja si myslím, že konštruktívny prístup nám tu treba ako soľ. A ja sa 20 rokov venujem problematike verejnoprávnych fondov a toho, ako majú fungovať verejné politiky v týchto fondoch. A vy hovoríte, že to je najtransparentnejší spôsob. No, áno, on môže byť najtransparentnejší, len to záleží od dizajnu toho fondu, od toho, ako ten fond nadizajnujete, ako, ako bude usporiadaný. A ja o tom budem oveľa podrobnejšie hovoriť za chvíľu v rozprave.
Ale ja som vás na to upozorňovala aj pri STVR, že ak sa niečo volá verejnoprávna inštitúcia, tak to musí mať parametre verejnoprávnej inštitúcie. Tento fond nemá tie parametre, bohužiaľ. Je to tak. A ja vám to potom ukážem, že ako.
A ak hovoríte, že to má byť transparentný spôsob prideľovania financií, tak tie orgány a vnútorné kompetencie toho fondu musia byť nadizajnované tak, aby ten systém bol transparentný. A ja vám opäť ukážem na tomto návrhu, že ten systém má od transparentnosti, ako keby... to je míle vzdialené od transparentnosti, lebo v realite o všetkom rozhoduje minister.
Čiže ako keby, a hovorím toto naozaj úprimne, že ja by som veľmi rada chcela pochváliť a podporiť nejaký návrh z dielne SNS, len proste to musí byť napísané tak, aby sa to dalo pochváliť. A ja vám ponúkam svoje kapacity, ja veľmi rada budem s vami spolupracovať na týchto veciach (povedané so smiechom), keď chcete tie fondy dizajnovať, len oni musia byť dizajnované tak, aby boli efektívne.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.9.2024 o 10:44 hod.

Mgr. art.

Zora Jaurová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:46

Jozef Hajko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja budem tiež vyjadrovať na... na vystúpenie pána Danka.
Musím sa priznať, že z tých mojich skúseností, čo vidím, že fondový systém nie je dobrý ako od podstaty, pretože fondový systém to sú také, také zapuzdrené peniaze, ktoré majú, majú svoju kolonku a jednoducho tých, o tých fondoch sa potom rozhoduje, a to, čo hovorila kolegyňa Jaurová, o tých sa rozhoduje v podstate potom nejakým spôsobom, takže som za to skôr, čo som spomenul aj vo svojom vystúpení, aby tie peniaze išli po nejak, išli podľa nejakého modelu na tie organizácie cestovného ruchu v regiónoch. A ideálne by bolo, aby boli tieto peniaze nárokovateľné. To znamená, keď splním podmienku, tak tie peniaze dostanem.
Teraz vôbec nehovorím o tom, však napokon to tak funguje aj dnes, pán minister to vie, funguje to tak aj dnes, že keď sa vyzbierajú v tých regiónoch na nejaké projekty, tak ministerstvo doplní tieto peniaze z vlastných prostriedkov.
Ja nie som proti tomu, aby išli peniaze na túto oblasť, skutočne aj v tom, ako sledujeme teraz tie avizované opatrenia na konsolidovanie verejných financií, absolútne tam chýba, aby sme nejakým spôsobom rozbehli ekonomiku. Skôr tam vidím reštrikčné opatrenia a cestovný ruch by mohol byť tou oblasťou, to dávam pánovi ministrovi za pravdu, cestovný ruch by mohol byť tou oblasťou, že aby nám tú ekonomiku trošku rozbehol, rozbehol nám regióny, zamestnanosť regiónov, aby nám ľudia nependlovali krížom cez republiku za prácou alebo do zahraničia.
Ale opakujem, nie som si istý, či ten fondový systém je práve to najlepšie.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.9.2024 o 10:46 hod.

Ing.

Jozef Hajko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:48

Natália Nash
Skontrolovaný text
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pán Danko, žiadali ste uznanie a úctu. A nemáte za čo.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.9.2024 o 10:48 hod.

PaedDr.

Natália Nash

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:48

Veronika Šrobová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Ďakujem, pán podpredseda, uznávam, že skoro všetko ste povedali pekne, a my by sme vám aj chceli veriť, že to myslíte úprimne, čo sa týka športu a celkovo zlepšenia tej športovej infraštruktúry a situácie na Slovensku, a že to myslíte bez nejakých bočných úmyslov.
Ale moja otázka je, prečo potom diskriminujete pri rozvoji napr. športovej infraštruktúry, ktorá by bola na prospech všetkých a aj na prospech Slovensku, potom vo svete, diskriminujete mestá a okresy, ale iba tie, ktoré nie sú vám spriaznené, teda nemáte tam takú podporu možno, ako by ste si predstavovali.
Tak to je moja otázka.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.9.2024 o 10:48 hod.

Ing.

Veronika Šrobová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:49

Ján Ferenčák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem.
Zachytil som v diskusii, že všetci sa rozprávate len o súkromných spoločnostiach, ktoré rozvíjajú cestovný ruch. Musím vám všetkým pripomenúť, že aj mestá, obce sú významnými hráčmi pri rozvoji cestovného ruchu. A to nielen, máme mestá, ktoré patria do UNESCO, ale sú aj mestá, ktoré sú ako pamiatkové rezervácie, a práve Kežmarok patrí medzi také centrá, tí, čo prídu do Vysokých Tatier, tak potom nielen trávia v horách celý čas, ale hľadajú, kde môžu stráviť tých pár chvíľ ešte alebo pri zlom počasí aj práve v týchto možno v spišských mestách.
My doteraz sme nemali nástroj, ktorým by sme vedeli rozvíjať tieto naše centrá, a tým myslím naše obce a mestá, a práve fond, ktorý kritizujete, sa môže stať týmto nástrojom, kde my vidíme veľký potenciál rozvoja práve aj týchto miest. Preto ma zaráža, že len sa upriamujete na súkromné spoločnosti ako jediné, ktoré dokážu rozvíjať cestovný ruch. A to nie je len podpora rôznych akcií, ale hovorím aj o obnove rôznych pamiatok alebo výstavbe nových, nových pamiatok, ktoré by boli lákadlom pre turizmus.
To, či a ako je financovaná správna rada, ja, podľa mňa je to zúženie celého významu tohto fondu, len na to, že niekto bude v správnej rade bude rozhodovať. A možno moja otázka je, alebo zistenie, že ako fungoval Fond na podporu umenia alebo iné fondy, ktoré všetci ste tak velebili, a sú dobré, pretože pomáhajú rozvoju práve tomu, na čo sú určené, čiže ak hovoríme o podpore cez fondové... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.9.2024 o 10:49 hod.

PhDr. Mgr. MBA

Ján Ferenčák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:51

Ján Blcháč
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno, ja ďakujem za vystúpenie, vážený pán podpredseda Národnej rady, pretože výsledkom je čiastočne povedzme reálna diskusia a aj hľadanie riešení, s výnimkou niektorých vystúpení, samozrejme.
Ja sa venujem destinačnému manažmentu v cestovnom ruchu už 17 rokov. Privítali sme prijatie zákona v roku 2010 v januári vládou Roberta Fica v Poprade na výjazdovom zasadnutí a odvtedy fungujú tie naše OCR-ky a KOCR-ky. Podpísal som 10 projektov a rozvoj cestovného ruchu v Liptove je toho dôsledkom aj.
Ale znovu pripomínam, že áno, som rád, že chápeme viacerí už dnes, teraz v tomto momente a diskusia bude pokračovať v druhom čítaní na budúcu schôdzu pravdepodobne, že bez investícií do hocičoho, v tomto prípade do cestovného ruchu, sa nedosiahne jeho rozvoj alebo nejaký prínos, ktorý od samotného ministerstva, ktoré bolo zriadené začiatkom tohto roku, očakávame a v tom, samozrejme, mu držíme palce.
Takže ten fond na podporu cestovného ruchu, nie na podporu športu, ako sme si pred chvíľkou vypočuli, je určitým nástrojom a súhlasím s pánom kolegom Hlinom, že treba tam hľadať tiež nejakú, nejakú racionálnu a o tom treba ďalej hovoriť.
A preto vítam to, že sa vysvetľujú možno pre tých ľudí, ktorí s cestovným ruchom sa doteraz nejako bližšie nestretli, je dôležité, aby mali čo najviac informácií, aby pri ďalšom rozvoji svojich diskusií mohli korigovať možno niektoré veci, ktorým z logických dôvodov nie celkom môžu rozumieť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.9.2024 o 10:51 hod.

Ing. PhD.

Ján Blcháč

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:53

Dávid Dej
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Pán Danko, tak naozaj si myslím, že bol to z vašej strany konštruktívny príspevok. Škoda, že ste to trošku pokazili na konci, kde ste zaútočili na kolegyňu Nash, ktorá na rozdiel od vás nebola súčasťou dvoch vlád, a tým pádom si nemyslím, že je za niečo zodpovedná. Bola vyššia štátna úradníčka a povedzme si úprimne, že ten štát dnes aj vďaka ľuďom, ako ste vy, ktorí tu vládnu, stojí na úradníkoch, pretože keby to oni nedržali, tak by sa to zosypalo asi ako ten semafor, do ktorého ste napálili.
Ale teraz k veci. Bolo to tu povedané, tie, tie fondy naozaj presne, že ony fungujú tak, ako ich nastavíte a musíte naozaj že nemať nám za zlé, keď máme trošku obavy vzhľadom na to, čo ste s tými fondami, ktoré tu už boli spomínané, stihli za ani nie rok tohto volebného obdobia spraviť.
A viete, vy ste spomínali v tom príspevku, že prichádzajú nejaké systémové riešenia ohľadom športu a cestovného ruchu. Ja sa dotknem toho športu, lebo vy aj v tom príspevku ste to spomínali. No, ja mám pocit, že systémové riešenia nie sú tie, keď začnete riešiť ten šport od strechy, a nie od podlahy. Ja si myslím, že momentálne ten šport na Slovensku potrebuje riešenia, ktoré sú od podlahy, a nie od strechy.
Ak sa bavíme o Fonde na podporu športu, ja som vždy hovoril, že je to dobrý nástroj, že ten Fond na podporu športu, ktorý ste zriadili, že, to bola dobrá myšlienka, a je aj fajn, že tam tie peniaze aj navyšujete. Ale potom nemá zmysel na poslednú chvíľu meniť výzvy a podobne, kde jednoducho toto mu neprospieva. Viete, a keď jednoducho ten šport je dôležité podporovať od tej podlahy, pretože keď budete podporovať mladých ľudí, školský šport a jednoducho talentovanú mládež, tak potom sa nestane to, že za chvíľku je dosť možné, že na olympiáde bude menšia výprava, ako je aktuálny počet podpredsedov parlamentu.
Ďakujem pekne. (Ruch v sále.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.9.2024 o 10:53 hod.

Dávid Dej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:55

Andrej Danko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Takže nemám byť osobný, ale vy trepete o semafore, áno? To je v poriadku? To je také pohladenie a potom bodnutie.
Čo sa týka pani Nash, ja chápem, že nemáte slovo, pretože za vami nie je žiaden výsledok.
Čo sa týka pána Kišša, ak sa pýta, ako sme prispeli ku konsolidácii. Áno, chceme, aby išlo viac peňazí do cestovného ruchu, športu, ale pýtali sme sa aj, kde sa strácajú peniaze v zdravotníctve, takže o tom sa budeme baviť, ale v kuchyni na koaličnej rade.
Čo sa týka Fondu na podporu cestovného ruchu, myslím, že to je dobrý nástroj. A zopakujem ešte raz, pozrite sa na štruktúru a skladbu správnej rady, pozriete sa, že sú tam zástupcovia, starostovia, sú tam zástupcovia žúp, odbornej verejnosti, a celé je to nastavené na to, aby sme si vyskúšali prvých 20 mil. v deľbe do regiónov a systémové nastavenia aj vo Fonde na podporu športu, príde sem nové rozdelenie, tak aby bolo garantované, infraštrukturálne projekty národného významu, projekty pre obce, projekty, ktoré pôjdu na propagáciu športu, ale dôležité je, že tam tých peňazí pôjde viac.
Ten investičný deficit Slovenska do oblasti športu tu je. Orbán je na úrovni 300 až 400 mil. ročných peňazí eur do športu. My sme na úrovni teraz zhruba 100 mil. Ešte štyrikrát menej ako Maďari, trikrát menej ako Poliaci. Takže keď to robíme, nás za to kritizujete. Ale opäť sa pýtam, čo ste urobili vy. A vy ste neurobili naozaj nič.
Čo sa týka ministerstva, plne stojím za jeho zriadením a myslím si, že to bol dobrý krok, pretože cestovný ruch a šport môžu tvoriť v HDP až 10 %. Až 10 mld. je možné vyrobiť v tejto oblasti systémovými krokmi. A ja verím, že toto ministerstvo, keď prídete k moci, nezrušíte len preto, že sme ho navrhli zriadiť my zo SNS. Tak ste to urobili aj pri fonde... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.9.2024 o 10:55 hod.

JUDr.

Andrej Danko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:23

Zora Jaurová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, ako som už vlastne avizovala pred prestávkou na hlasovanie, ja by som sa k tomuto návrhu vytvorenia Fondu na podporu cestovného ruchu chcela vyjadriť ako niekto, kto sa už viac ako 20 rokov venuje verejnoprávnym fondom a tomu princípu arm’s length, alebo na dĺžku ruky pri verejných politikách.
A pán podpredseda Danko, to ma inak mrzí, že tu nie je, lebo tu pred prestávkou veľmi sugestívne hovoril o tom, že je to najtransparentnejší spôsob podpory. Tak ja by som sa chcela pozrieť trocha podrobnejšie na to, že ako si vlastne v tomto návrhu navrhovatelia predstavujú tú transparentnosť.
My sme v tomto pléne celkom dlho debatovali v uplynulých mesiacoch o Fonde na podporu umenie a Audiovizuálnom fonde, čo sú teda tiež verejnoprávne fondy. A ja som sa tu niekoľkokrát z tohto miesta snažila vysvetliť, že čo to vlastne verejnoprávny fond je a čo ten princíp na dĺžku ruky znamená. A že to v skutočnosti znamená alebo jeho zmyslom je vzdialiť rozhodovanie o niektorých veciach od politikov a dať ho do rúk odborníkov. A tento princíp sa teda, pochopiteľne, používa najmä v oblasti kultúry a umenia, vedy, výskumu a podobných oblastí, prípadne iných verejnoprospešných činností, pri posudzovaní ktorých je potrebná vysoká miera odbornosti a zároveň istá miera subjektívneho hodnotenia, lebo v takýchto prípadoch má zmysel takéto fondy vytvárať.
Naopak, takéto fondy sa nepoužívajú pri podpore podnikania, pretože zmyslom a cieľom týchto inštitúcií je zvyčajne podporovať verejné politiky a projekty, ktoré trh nedokáže zabezpečiť, a nie podporu podnikania, pretože na podporu podnikania alebo investícií existujú úplne iné právne formy a úplne iné typy fondov, ktoré sa zriaďujú prevažne podľa obchodného práva, lebo to vyplýva z logiky veci.
No my tu máme dnes na stole návrh zákona, ktorý teda zavádza niečo, o čom tvrdí, že je to verejnoprávny fond, a ktorý má poskytovať finančnú podporu projektom, ktoré sú zamerané na ekonomickú, environmentálnu a sociálnu udržateľnosť cestovného ruchu aj na rozvoj teda infraštruktúry, ktorá slúži na turizmus a udržateľný rozvoj regiónov. To prakticky znamená, že zmyslom tohto fondu vôbec nie je primárne podporovať nejaké spoločné politiky pre všetkých aktérov v cestovnom ruchu ani destinačný manažment, dokonca ani propagáciu Slovenska ako turistickej destinácie alebo jednotlivých regiónov, ale zmyslom toho fondu je podporovať primárne podnikateľské aktivity fyzických a právnických osôb, eventuálne ďalších subjektov, ako sú napríklad mestá a obce, krajské a oblastné organizácie cestovného ruchu, či dokonca orgány štátnej správy, čo teda ja osobne považujem za extrémne neštandardné, aby orgány štátnej správy, ktoré sú priamo platené zo štátneho rozpočtu a tvoria jeho štruktúru čerpali z verejnoprávnych fondov, pretože tam v podstate nie je možné zabrániť dvojitému financovaniu, na čo je európska legislatíva, a je to extrémne neštandardné. Ja som to ešte nevidela napríklad.
To, že návrh, samozrejme, neuvádza žiadne alternatívne riešenia ani príklady podobných organizácií či inštitúcií v iných krajinách, alebo akýchkoľvek referenčných projektov a politík, to je už taká tradícia, na ktorú sme si pri tejto vláde zvykli, takže to ani nebudem komentovať.
Čo tento fond podporuje? Poskytuje teda podľa toho návrhu zákona finančné prostriedky formou príspevku na projekt. Príspevok na projekt poskytuje na základe výzvy v oblasti podpory cestovného ruchu. Odvoláva sa na § 2 písm. a) zákona o podpore cestovného ruchu. A ten paragraf hovorí, že podporou cestovného ruchu sa rozumejú aktivity smerujúce k zvýšeniu počtu domácich a zahraničných návštevníkov, predĺženiu ich pobytu na území Slovenskej republiky a zvýšeniu ich prínosu pre hospodárstvo. No nehnevajte sa, ale toto je extrémne vágna definícia.
Vy ste tu, pán minister, pred chvíľou pri zákone o cestovnom ruchu hovorili, že preto vyškrtávate tie definície investícií, lebo sú definované v tomto zákone. No tam nielenže nie sú definované, ale ten zákon tak vágne hovorí o tom, čo ten fond bude podporovať, že sa do tej definície zmestí prakticky úplne všetko, od, ja neviem, výuky angličtiny pre bačov na salaši v Orave až po postavenie Las Vegas na Muránskej planine, to všetko by ten fond mohol podporovať.
A ten zákon ani nestanovuje nejaké typy projektov, ani oblasti podpory a dokonca ani jej vymedzenie v zmysle nejakého efektívneho využívania verejných zdrojov, čo podporuje, čo nepodporuje, a najmä v zmysle prevencie narúšania hospodárskej súťaže, lebo pri tomto fonde, kde sú to podnikateľské subjekty, toto musíme nejakým spôsobom ošetriť. A takisto nestanovila ani žiadne priority podpory, čo vám vlastne aj vytkli niektorí, niektoré subjekty v medzirezortnom pripomienkovom konaní.
Z môjho pohľadu podľa toho, jak je zákon napísaný, môže ten fond dať prakticky peniaze na čokoľvek a prakticky komukoľvek. Zároveň ani zo zákona, ani z predkladacej správy nie je jasné, ako sa bude líšiť činnosť tohto fondu napríklad od tej dotačnej schémy ministerstva športu a cestovného ruchu, o ktorej sme hovorili pri tom predošlom zákone, pretože súčasné znenie obidvoch zákonov nijako to nevylučuje, to dvojité financovanie, čiže dvojité financovanie znamená, že štát dáva dvakrát na tú istú vec peniaze, pretože tento zákon nikde nevysvetľuje, prečo sú potrebné obidve tieto schémy, prečo potrebujete aj dotačnú schému na ministerstve, aj Fond na podporu cestovného ruchu. A možno sú potrebné, ja neviem, lebo ste to v tej dôvodovej správe nenapísali a nedoložili ste ani ako keby definíciu tých deliacich línií medzi tými dvomi schémami, čo napríklad pri eurofondovom programovaní je povinná doložka, bez ktorej vám neschvália eurofondové schémy, hej, tá doložka o deliacich líniách, takže to by tomu veľmi pomohlo, lebo možno by som tu nemusela toto všetko rozprávať, lebo by ste nám to vysvetlili.
A takisto nie je jasné ani to, aký bude vzťah tohto fondu k organizácii Slovakia Travel, ktorý, jej zmyslom je tiež rozvoj cestovného ruchu, resp. aký bude jeho vzťah vôbec k politikám na propagáciu Slovenska ako turistickej destinácie, pretože ja som teda urobila tú prácu, ktorú ste vy neurobili, a vyhľadala som si podobné organizácie v zahraničí, a oni všetky sú organizácie, ktoré sú primárne organizácie typu Slovakia Travel, ktoré propagujú tú destináciu, a popri tom majú nejaké dotačné schémy, ktorými podporujú ten cestovný ruch, ale tam to dáva zmysel, lebo je to súčasť nejakých komplexných politík. (Reakcia navrhovateľa.) Majú. Aj majú ministerstvá.
V každom prípade, však určite mi odpoviete na tie otázky, v každom prípade z môjho pohľadu najproblematickejšie na tomto návrhu je vlastne to, ako je ten fond riadený a spravovaný, čiže konkrétne ako má definované svoje jednotlivé orgány, lebo túto časť považujem naozaj za najbizarnejšiu v tom návrhu.
Na prvý pohľad je všetko úplne štandardné, orgánmi fondu sú správna rada, dozorná rada a riaditeľ, ale, tak ako som už tu ixkrát povedala, nie je podstatné, ako sa veci volajú, ale ako sú definované. A správna rada, teda podľa vášho zákona, je najvyšším orgánom fondu, riadi jeho činnosť, rozhoduje prakticky takmer o všetkých záležitostiach v rámci tohto fondu, schvaľuje základné dokumenty a schvaľuje aj princípy dotačnej činnosti, ale najmä, schvaľuje samotné poskytovanie príspevkov na projekty. Na projekty do päť mil. eur, na projekty nad päť mil., teda tie musí schváliť vláda, čo ma tiež prekvapilo, že fond, ktorý má dohromady 20 mil. bude udeľovať aj peniaze na projekty viac ako päť miliónov, čo mne príde nie veľmi efektívne nastavenie, lebo v skutočnosti podľa tohto by mohol ten fond všetkých 20 mil. dať niektorý rok na jeden projekt.
Správna rada teda má deväť členov, to už hovoril o tom tu pán kolega Hlina. Ja teda musím povedať, že ja nesúhlasím s tým, že ľudia v týchto správnych radách by nemali byť platení, to je podľa mňa veľmi zlá prax.
V každom prípade správna rada má teda deväť členov, ktorých vymenúva a odvoláva minister cestovného ruchu a športu. Predsedu a jedného člena vymenúva a odvoláva bez návrhu, jedného člena na návrh predsedu vlády a zvyšných na návrh organizácií, pričom taxatívne sú vymenované len tri organizácie a zvyšné tri organizácie sú len opísané činnosťou, čiže len približne, čo by to mohlo byť, čo je opäť veľmi, veľmi vágne. A takéto definície dávajú samozrejme obrovský, ak nie nekonečný priestor na svojvoľné rozhodovanie ministra pri menovaní tých ľudí. Podľa mňa podľa tohto zákona môže minister vymenovať prakticky kohokoľvek, o kom sa rozhodne, že v tej rade má byť, a to nie len preto, že môže si vybrať vlastne, ale ja vďaka tomu, že napríklad tie podmienky na vymenovanie do správnej rady, ktoré považujem teda tiež za mimoriadne zaujímavé a neštandardné, hovoria, že na to, aby ste boli do tej rady vymenovaný, stačí, aby ste mali trvalý pobyt v Slovenskej republike, spôsobilosť na právne úkony a aby ste boli bezúhonný. Čiže nie je tu požadovaná žiadna odborná prax ani vysokoškolské vzdelanie, ani prakticky žiadna kvalifikácia.
Za zmienku v tejto súvislosti stojí napríklad aj to, ako zákon definuje nezlučiteľnosť funkcií, pretože napríklad oproti zákonu, trebárs zákon o Fonde na podporu umenia, medzi nezlučiteľné funkcie napríklad nepatrí predseda samosprávneho kraja, primátor a starosta. Čiže v zásade, keďže títo všetci mestá, obce, župy sú zároveň prijímateľmi alebo žiadateľmi oprávnenými z tohto fondu, v podstate umožňuje v princípe ovplyvňovať rozhodnutia v prospech vlastných záujmov.
A čiže keď to tak zhrniem, tak o tom zložení správnej rady, ktorá robí všetky rozhodnutia, lebo prídeme ešte k tomu, že čo robí riaditeľ, ale ten prakticky nemá žiadne kompetencie, on je len taký administrátor toho fondu, a o zložení správnej rady rozhoduje výlučne minister a môže do nej menovať prakticky kohokoľvek. Navyše priamo menuje jej predsedu, čo je tiež neštandardné lebo zvyčajne si predsedu volí správna rada a ten predseda má, samozrejme, štatutárne právomoci.
A to, samozrejme, ešte stále nie je všetko pretože minister dokonca menuje aj predsedu dozornej rady, ktorá má kontrolovať tú správnu radu a dohliadať na dodržiavanie zákonov a predpisov fondu. Tam potom ešte tí zvyšní dvaja členovia dozornej rady sú, môžu byť teda na, mali by byť na návrh ministerstva financií a NKÚ, ale zase je možnosť ich nominovať bez návrhu ak tieto inštitúcie nikoho nenominujú v nejakom čase.
Ako som už spomínala, riaditeľ je síce výkonný orgán fondu, ale v podstate len zodpovedá za každodennú administratívu a technickú činnosť fondu. Vykonáva to, čo mu povie správna rada, čiže nemá žiadne reálne kompetencie.
Ten fond má teda aj odborné komisie, ktoré posudzujú žiadosti, čo, mimochodom, je zmyslom tých verejnoprávnych fondov. Akože tie komisie je to, čo z toho fondu robí verejnoprávny fond, hej. Ale tie menuje, hádajte kto? Predseda správnej rady, čiže nie nejakí ľudia z toho prostredia ani nič také a ich stanoviská, samozrejme, vôbec nie sú záväzné pretože správna rada môže rozhodnúť inak, ako im komisie navrhli. A teda aby toho nebolo dosť, tak ten zákon navyše umožňuje a to – tam som sa už úplne stratila –, aby predseda odbornej komisie bol zároveň členom správnej rady, ktorá rozhoduje o financovaní.
Kolegyne a kolegovia, ako ja môžem takto pokračovať, ale toto je tak neuveriteľný galimatiáš vnútorných právomocí v tom fonde, aký som ja naozaj ešte nevidela v nejakom návrhu.
A my sme tu už pri tom zákone o FPÚ debatovali o tom, že pri týchto fondoch existuje taký trojuholník vzťahov medzi správnou radou, riaditeľom a odbornými komisiami a ten trojuholník je určený na to, že aby ten fond fungoval, tak v ňom musia byť vyvážené kompetencie a zodpovednosti jednotlivých subjektov, ktoré sa navzájom kontrolujú, a nikto nemá príliš veľa moci. Toto z toho fondu vytvára verejnoprávny fond, hej. A upozorňovala som vašich kolegov, ktorí tu teda robili tie fantastické novely tých iných fondov, že ak sa táto rovnováha naruší, tak sa úplne stráca verejnoprávny charakter tej inštitúcie a v zásade aj zmysel jej existencie, pretože v tomto modeli, ktorý ste navrhli, minister vymenuje aj tých, čo rozhodujú, aj tých, čo ich kontrolujú, aj tých, ktorí hodnotia, a vlastne to môže byť ktokoľvek, kto koho chce, a bez akejkoľvek kvalifikácie. Nie je v tomto modeli vôbec jasné, kto za čo zodpovedá a na čo tam vlastne je, jasné je iba jedno, že nakoniec aj tak o všetkom rozhoduje minister.
A ja už som tu hovorila, že proste my keď nazveme nejakú inštitúciu verejnoprávna, tak to nie je, to z nej verejnoprávnu nerobí, z nej robí verejnoprávnu to, ako je dizajnovaná a že je dizajnovaná na tú dĺžku ruky. Lenže v tomto návrhu nie je žiadna dĺžka ruky, ktorá by bola dlhšia ako tá ministrova ruka, ktorá to tam všetko ovláda. A, a to je zaujímavé, že túto ruku, ktorá sa takto vykradne mimo ministerstva, nebude navyše tým pádom vôbec nikto kontrolovať. A môžte argumentovať ako viackrát predtým vaši kolegovia tým, že minister má mať kontrolu, lenže v tomto modeli neexistuje vôbec žiaden dôvod, prečo by táto dotačná schéma mala byť vyňatá do samostatnej akože verejnoprávnej inštitúcie. Že prečo si, pán minister, nenecháte tú schému na ministerstve pri tých ostatných dotačných schémach, keď ju aj tak chcete úplne komplet kontrolovať spôsobom, ktorý podľa mňa nie je štandardný ani pri tých interných dotačných schémach ústredných orgánov štátnej správy? Že nie je to náhodou preto, lebo existuje nejaká nádej, že vo verejnoprávnom fonde je predsa len väčšia voľnosť pri nakladaní s prostriedkami, a snažíte sa takto obísť pravidlá hospodárenia s verejnými zdrojmi, lebo ja iný dôvod na to nevidím pri tomto nastavení toho fondu.
A ako som tu už povedala pred tou prestávkou, ja by som úprimne, lebo ja si myslím, že je strašne dôležité podporovať cestovný ruch, a ja si dokonca na rozdiel od iných kolegov viem predstaviť, že dokonca aj formou fondu, aj keď je to problematické, lebo je to podpora podnikania, ale viem si to predstaviť. V každom prípade... Takto to proste, že keď chcete robiť zákony o verejnoprávnych fondoch, mali by ste si naozaj naštudovať aspoň základné medzinárodné štandardy pre verejnoprávne inštitúcie. Nájdete ich v usmerneniach OECD, OSN, Rady Európy a všetky hovoria o tom, že jedným z najdôležitejších prvkov riadenia verejnoprávnych inštitúcii je zabezpečenie nezávislosti ich vedenia od priameho vládneho vplyvu. Vy robíte presný opak. Zároveň tam je presné usmernenie, ako majú vyzerať správne rady, manažment, to už ani nemám čas to tu rozoberať, a všetko toto sme tu už ixkrát spomínali napríklad v debate o STVR a momentálne sa potvrdzuje, že sme mali pravdu, pretože napríklad komisárka Jourová spochybňuje ten systém v STVR a hovorí, že to nespĺňa kritériá verejnoprávnosti. A to isté sa môže stať s týmto fondom, pretože naozaj to, ako ste ho navrhli, je opakom týchto štandardov, a podľa mňa to môže mať za následok aj problémy pri schvaľovaní schém štátnej pomoci v tom fonde, pretože tie sa riadia európskym právom, a to je v oblasti hospodárskej súťaže absolútne nadriadené slovenským zákonom.
Bohužiaľ, ako z môjho pohľadu z toho zákona trčí snaha vytvoriť proste paralelnú politicky ovládanú schému, z ktorej je možné financovať čokoľvek, čo si v centrále SNS odsúhlasíte. A ja vám nebudem dávať znova ten príklad, že predstavte si, že po voľbách to preberie niekto z Progresívneho Slovenska, pretože viem, že dovtedy už chcete mať tie peniaze rozdelené. Musím skončiť.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.9.2024 o 11:23 hod.

Mgr. art.

Zora Jaurová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:43

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Viete, pani kolegyňa, ja som si vypočul aj pána Danka, ktorý sľúbil voličom pred voľbami, že ochráni a podporí cestovný ruch, tak dostal od Fica stomiliónové ministerstvo, každý rok bude 100 mil. čerpať od Slovákov.
No a v utorok oznámil, že vybavil pre ubytovateľov v cestovnom ruchu päťpercentnú daň. Hosana všetci! No my, naša rodina pôsobí, podniká 20 rokov, 20 rokov živíme takých príživníkov, prepáčte, to SNS povedalo, že môžme takých ľudí nazývať príživníci, takých príživníkov, ako je Danko, Takže Danko povedal v utorok, že bude päťpercentné DPH na ubytovateľov. Hurá! No lenže Fico si ho zavolal, dal mu pár facek, prepleskol ho a už to nebude. Už bude 23 %.
Andrej Danko je jedno neskutočné, neskutočné kšeftárske stvorenie, ktoré vo všetkých fondoch, ktoré SNS ovláda, bude mať strčené tie svoje paprče, a toto je ten dôvod aj tohoto fondu. Viete, je to krásna myšlienka. Nádherná. On o tej myšlienke rozpráva neskutočne, Andrej Danko. Andrej „Semaforovič“ Danko, ktorý naozaj v každom jednom fonde bude neskutočne brať Slovákom a tým, na ktorých tie peniaze idú.
Vy si naozaj, Slováci, myslíte, že Andrej Danko, keď sa do tohto fondu na podporu cestovného ruchu dajú peniaze, že Andrej Danko nebude rozhodovať o tom, komu pôjdu a kde pôjdu?! Pri skúsenostiach, ktoré máme so Slovenskou národnou stranou?! Tuná niektorí rozprávali o tom predrečníci, že áno, na mestá to pôjde, to je krásne, to je skvelé. Áno, ale pôjde to zase nohsledom SMEROHLAS-u a SNS-u. Nepôjde to tým, ktorí naozaj rozvíjajú tuto, tento cestovný ruch.
A opakujem, ja 20 rokov podnikám v tomto smere. Nič sme nedostali od Fica ani, ani mäkké „ň“, ani, ani nedostaneme, pretože no nikdy sme neboli Ficovi poplatní. Nikdy sme mu netrčali, netrčali sme mu z ničoho. A Andrej Danko v utorok: „Päťpercentná daň!“ Fico dá zaucho a teraz Andrej čuší jak, jak voš pod chra... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.9.2024 o 11:43 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video