33. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
4.4.2025 o 14:40 hod.
Mgr.
Ján Horecký
Videokanál poslanca
Ďakujem.
Ďakujem, pán kolega, za tvoju faktickú. Ako minister školstva som vydal nový... nové kurikulum, nové učebné osnovy, nový štátny vzdelávací program pre základné školy. Niekoľko desaťročí exponujem tému aj v praxi charakterového vzdelávania, ktorá je aj v tomto novom kurikule.
Charakterové vzdelanie, rozvoj, osobnostný rozvoj dieťaťa, mladého človeka robiť bez rešpektu k jeho integrite, bez rešpektu k tomu, na čom stavajú život jeho rodičia, bez jednoty s rodinou je nemožné. Je to potom len reforma na papieri. Preto je veľmi dôležité to, čo si aj ty si všimol a komentoval v svojej faktické poznámke, a to je zadanie pre súčasnú školu – hľadať a posilňovať jednotu školy a rodiny vo výchovnom a vzdelávacom pôsobení. Tam, kde sa to podarí, tie školy excelujú, deti prežívajú nielen šťastný život, sú úspešné v ďalšom pokračovaní či už v štúdiu, alebo uplatnení v živote. Ale zároveň sa na takýchto školách minimálne vyskytujú pato-sociologické javy. Kľúčom je spolupráca a jednota rodiny a školy. Tá sa nedá dosiahnuť bez toho, že nie sú riadne rozdelené kompetencie a práva a nie rešpektovaný rodič ako ten, kto má primát vo výchove a vzdelávaní svojich detí.
Ďakujem za pozornosť.
Rozpracované
Vystúpenia
13:53

Vystúpenie v rozprave 13:53
Marián ČaučíkPán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi priblížiť časť návrhu v novele ústavy z dielne KDH, ktorý má za cieľ posilniť prokuratúru v oblasti špecializácie na boj proti korupcii a terorizmu.
Áno, aj takéto návrhy tam sú, a teda z kultúrno-etických tém ideme na tému prokuratúry. Korupcia a terorizmus predstavujú jednu z najzávažnejších hrozieb pre demokratický právny štát a jeho inštitucionálnu...
Pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi priblížiť časť návrhu v novele ústavy z dielne KDH, ktorý má za cieľ posilniť prokuratúru v oblasti špecializácie na boj proti korupcii a terorizmu.
Áno, aj takéto návrhy tam sú, a teda z kultúrno-etických tém ideme na tému prokuratúry. Korupcia a terorizmus predstavujú jednu z najzávažnejších hrozieb pre demokratický právny štát a jeho inštitucionálnu stabilitu. Tieto fenomény majú deštruktívny účinok na spravodlivý právny systém, narušujú princípy právneho štátu, podkopávajú dôveru občanov v spravodlivosť a znižujú efektívnosť orgánov činných v trestnom konaní. Slovenská republika ako demokratický a právny štát je povinná zabezpečiť dostatočnú inštitucionálnu kapacitu na riešenie aj týchto zločinov.
Existujúce organizačné štruktúry prokuratúry sú však v súvislosti s bojom proti korupcii a terorizmu rozptýlené a nepokrývajú túto agendu s potrebnou mierou špecializácie, koordinácie a efektívnosti. Preto navrhujeme doplnenie čl. 149 Ústavy Slovenskej republiky a jeho legislatívne vykonanie v zákone č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov. Navrhovaná úzka špecializácia prostredníctvom osobitných odborov prokuratúry sa ukazuje ako najefektívnejší spôsob zásadného posilnenia boja proti korupcii a terorizmu. V súčasnosti je organizácia a riadenie prokuratúry Slovenskej republiky upravená na úrovni generálneho vymedzenia v článku 149 Ústavy Slovenskej republiky a v konkrétnej rovine zákonom o prokuratúre. Zriadenie osobitných útvarov pre boj proti korupcii a terorizmu len na základe interného predpisu generálneho prokurátora, napr. organizačného poriadku prokuratúry nie je pre nás dostatočnou zárukou ich stabilnej existencie a nezávislosti. Ich fungovanie by mohlo byť v budúcnosti zmenené alebo oslabené jednoduchou zmenou interných predpisov, preto sa navrhuje ich pevne zakotviť do Ústavy Slovenskej republiky a ich podrobnú úpravu upraviť v osobitnom zákone.
Navrhovaná právna úprava sleduje posilnenie boja proti korupcii a terorizmu, vytvorenie osobitných odborov prokuratúry, ktoré sa budú špecializovať na odhaľovanie, trestné stíhanie a prevenciu korupcie a terorizmu, zabezpečia lepšiu koordináciu a efektívnosť trestných konaní. Navrhovaná právna úprava ďalej sleduje zabezpečenie nezávislosti a stability, ich zakotvenie v ústave a v osobitnom zákone zabraňuje ich jednoduchému zrušeniu alebo oslabeniu pod tlakom politických zmien.
Ďalej sleduje efektívnu spoluprácu s medzinárodnými inštitúciami, čo je výmena informácií a spolupráca s Europolom, Eurojustom a OLAF-om, ktorá si vyžaduje špecializované a jasne právne vymedzené útvary prokuratúry schopné reagovať na nadnárodné formy organizovaného zločinu.
V európskych krajinách ako je Francúzsko, Španielsko, Taliansko či Nemecko existujú osobitné štruktúry prokuratúry špecializované na boj proti korupcii a terorizmu, napr. vo Francúzsku funguje štátna finančná prokuratúra, ktorá rieši vážne prípady korupcie a finančných trestných činov. V Taliansku existujú osobitné odbory prokuratúry na boj proti mafii, ktoré majú významnú rolu v eliminácii organizovaného zločinu.
Ústavné ukotvenie osobitných odborov prokuratúry s pôsobnosťou pre celé územie Slovenskej republiky je preto nevyhnutné na zosúladenie s modernými trendami v boji proti korupcii a terorizmu.
Na záver by sme chceli zdôrazniť, že navrhovaná zmena posilňuje právny štát, zvyšuje transparentnosť a efektivitu trestného konania a zaisťuje dlhodobú stabilitu inštitucionálneho rámca boja proti korupcii a terorizmu. Jej prijatie prispeje k posilneniu dôvery verejnosti v spravodlivosť a právny štát ako celok. Veríme tomu, že to tak bude. Navrhovaný ústavný zákon je preto krokom k modernizácii a efektívnemu fungovaniu prokuratúry Slovenskej republiky.
Ďakujem vám za pozornosť.
No ďakujem za slovo.
Pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi priblížiť časť návrhu v novele ústavy z dielne KDH, ktorý má za cieľ posilniť prokuratúru v oblasti špecializácie na boj proti korupcii a terorizmu.
Áno, aj takéto návrhy tam sú, a teda z kultúrno-etických tém ideme na tému prokuratúry. Korupcia a terorizmus predstavujú jednu z najzávažnejších hrozieb pre demokratický právny štát a jeho inštitucionálnu stabilitu. Tieto fenomény majú deštruktívny účinok na spravodlivý právny systém, narušujú princípy právneho štátu, podkopávajú dôveru občanov v spravodlivosť a znižujú efektívnosť orgánov činných v trestnom konaní. Slovenská republika ako demokratický a právny štát je povinná zabezpečiť dostatočnú inštitucionálnu kapacitu na riešenie aj týchto zločinov.
Existujúce organizačné štruktúry prokuratúry sú však v súvislosti s bojom proti korupcii a terorizmu rozptýlené a nepokrývajú túto agendu s potrebnou mierou špecializácie, koordinácie a efektívnosti. Preto navrhujeme doplnenie čl. 149 Ústavy Slovenskej republiky a jeho legislatívne vykonanie v zákone č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov. Navrhovaná úzka špecializácia prostredníctvom osobitných odborov prokuratúry sa ukazuje ako najefektívnejší spôsob zásadného posilnenia boja proti korupcii a terorizmu. V súčasnosti je organizácia a riadenie prokuratúry Slovenskej republiky upravená na úrovni generálneho vymedzenia v článku 149 Ústavy Slovenskej republiky a v konkrétnej rovine zákonom o prokuratúre. Zriadenie osobitných útvarov pre boj proti korupcii a terorizmu len na základe interného predpisu generálneho prokurátora, napr. organizačného poriadku prokuratúry nie je pre nás dostatočnou zárukou ich stabilnej existencie a nezávislosti. Ich fungovanie by mohlo byť v budúcnosti zmenené alebo oslabené jednoduchou zmenou interných predpisov, preto sa navrhuje ich pevne zakotviť do Ústavy Slovenskej republiky a ich podrobnú úpravu upraviť v osobitnom zákone.
Navrhovaná právna úprava sleduje posilnenie boja proti korupcii a terorizmu, vytvorenie osobitných odborov prokuratúry, ktoré sa budú špecializovať na odhaľovanie, trestné stíhanie a prevenciu korupcie a terorizmu, zabezpečia lepšiu koordináciu a efektívnosť trestných konaní. Navrhovaná právna úprava ďalej sleduje zabezpečenie nezávislosti a stability, ich zakotvenie v ústave a v osobitnom zákone zabraňuje ich jednoduchému zrušeniu alebo oslabeniu pod tlakom politických zmien.
Ďalej sleduje efektívnu spoluprácu s medzinárodnými inštitúciami, čo je výmena informácií a spolupráca s Europolom, Eurojustom a OLAF-om, ktorá si vyžaduje špecializované a jasne právne vymedzené útvary prokuratúry schopné reagovať na nadnárodné formy organizovaného zločinu.
V európskych krajinách ako je Francúzsko, Španielsko, Taliansko či Nemecko existujú osobitné štruktúry prokuratúry špecializované na boj proti korupcii a terorizmu, napr. vo Francúzsku funguje štátna finančná prokuratúra, ktorá rieši vážne prípady korupcie a finančných trestných činov. V Taliansku existujú osobitné odbory prokuratúry na boj proti mafii, ktoré majú významnú rolu v eliminácii organizovaného zločinu.
Ústavné ukotvenie osobitných odborov prokuratúry s pôsobnosťou pre celé územie Slovenskej republiky je preto nevyhnutné na zosúladenie s modernými trendami v boji proti korupcii a terorizmu.
Na záver by sme chceli zdôrazniť, že navrhovaná zmena posilňuje právny štát, zvyšuje transparentnosť a efektivitu trestného konania a zaisťuje dlhodobú stabilitu inštitucionálneho rámca boja proti korupcii a terorizmu. Jej prijatie prispeje k posilneniu dôvery verejnosti v spravodlivosť a právny štát ako celok. Veríme tomu, že to tak bude. Navrhovaný ústavný zákon je preto krokom k modernizácii a efektívnemu fungovaniu prokuratúry Slovenskej republiky.
Ďakujem vám za pozornosť.
Rozpracované
13:53

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:53
Jozef HajkoJa by som bol veľmi rád, keby sme aj takýmto spôsobom dali signál spoločnosti, že nemienime sa vrátiť do 90. rokov, keď vybuchovali autá a umierali ľudia. Ja len spomeniem prípad spred niekoľkých dní, keď našli, našli mŕtveho prokurátora v Banskej Bystrici. Skutočne začína sa nám to tu trošku tak vracať do tých 90. rokov a opakujem to, čo aj vysvetlil kolega Čaučík a čo predkladáme, je, že aby sme jasný signál, že v tomto štáte chceme bojovať s organizovaným zločinom a všeobecne s kriminalitou a aby aj prokurátori, ktorí, vidíme, že sú pomaly ohrozovaní na životoch, aby aj prokurátori vedeli, že spoločnosť stojí za nimi.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
4.4.2025 o 13:53 hod.
Ing.
Jozef Hajko
Videokanál poslanca
Áno, postavenie prokuratúry považujeme za veľmi dôležité, tak ako si, kolega Čaučík, hovoril, preto sme, preto s tým ideme až do ústavy. Veľmi citlivo sme reagovali na to, akým spôsobom bola zrušená špeciálna prokuratúra, a toto nevnímajme len ako tlak zo strany Európskej únie, aby boli obhájené jej záujmy, to znamená, aby sa, aby sa nedefraudovali prostriedky, ktoré prichádzajú z Európskej únie na Slovensko, ale vnímame to v širšom kontexte.
Ja by som bol veľmi rád, keby sme aj takýmto spôsobom dali signál spoločnosti, že nemienime sa vrátiť do 90. rokov, keď vybuchovali autá a umierali ľudia. Ja len spomeniem prípad spred niekoľkých dní, keď našli, našli mŕtveho prokurátora v Banskej Bystrici. Skutočne začína sa nám to tu trošku tak vracať do tých 90. rokov a opakujem to, čo aj vysvetlil kolega Čaučík a čo predkladáme, je, že aby sme jasný signál, že v tomto štáte chceme bojovať s organizovaným zločinom a všeobecne s kriminalitou a aby aj prokurátori, ktorí, vidíme, že sú pomaly ohrozovaní na životoch, aby aj prokurátori vedeli, že spoločnosť stojí za nimi.
Rozpracované
14:01

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:01
Igor JanckulíkVážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi, aby som vás oboznámil s ďalšou časťou návrhu ústavných zmien, ktoré predkladáme. Nebude to o kultúrno-etických témach, ktoré sme teraz preberali, ale bude sa to týkať hlavne skráteného legislatívneho konania, tzv. SLK.
Naše zmeny sú zásadné pre posilnenie právnej istoty a ochrany demokratických hodnôt v našej krajine....
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi, aby som vás oboznámil s ďalšou časťou návrhu ústavných zmien, ktoré predkladáme. Nebude to o kultúrno-etických témach, ktoré sme teraz preberali, ale bude sa to týkať hlavne skráteného legislatívneho konania, tzv. SLK.
Naše zmeny sú zásadné pre posilnenie právnej istoty a ochrany demokratických hodnôt v našej krajine. Návrh, ktorý predkladáme, upravuje okrem iného problematiku skráteného legislatívneho konania a posilnenia kompetencií Ústavného súdu v oblasti posudzovania súladu postupu Národnej rady Slovenskej republiky s ústavou pri legislatívnom konaní o návrhu zákona. Z našej strany ide o snahu zabezpečiť, aby legislatívny proces prebiehal efektívne, transparentne, a najmä v súlade s ústavou.
Rád by som povedal, že náš návrh v tejto veci neprichádza len ako reakcia na súčasný spoločenský tlak ohľadne značného zneužívania skráteného legislatívneho konania touto vládou. Tento trend je dlhodobý, mimochodom, už po ôsmich mesiacoch od nástupu súčasnej vlády bolo použité viackrát skrátené legislatívne konanie ako bolo za bývalej vlády, ktorá tento inštitút taktiež zneužívala napriek pandemickej situácii. Náš ústavný návrh predstavuje systematickú zmenu, ktorá má za cieľ posilniť schopnosť efektívne reagovať na výnimočné a kritické situácie, ktoré môžu ohroziť našu bezpečnosť, hospodársku stabilitu, alebo dokonca zasiahnuť do ľudských práv.
Prvá časť návrhu tohto inštitútu sa týka samotného skráteného legislatívneho konania. Tento mechanizmus, ako dobre vieme, umožňuje urýchliť prijímanie zákonov, ako je to nevyhnutné na ochranu základných ľudských práv a slobôd, bezpečnosti štátu alebo na riešenie krízových hospodárskych situácií. Týmto krokom chceme predísť zneužívaniu tohto inštitútu, ktorý sa v minulosti opakovane využíval bez skutočne vážneho dôvodu.
Navrhujeme, aby skrátené legislatívne konanie, tak ako je to doteraz zakotvené len v obyčajnom zákone, zákone o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, bolo premietnuté do ústavnej roviny, priamo do Ústavy Slovenskej republiky. Skrátené legislatívne konanie tak bude možné len v prípadoch, ktoré si to skutočne vyžadujú, teda ak hrozí reálna hrozba pre naše bezpečie alebo ekonomiku alebo ak si to vyžadujú medzinárodné záväzky, napr. v dôsledku rozhodnutia Bezpečnostnej rady OSN.
Týmto spôsobom chceme zabezpečiť, že tento postup nebude zneužívaný a že sa zachová náležitý priestor na verejnú diskusiu a transparentnosť pri tvorbe zákonov, ktoré ovplyvňujú každodenný život nás občanov.
Druhá časť nášho návrhu v tejto problematike sa týka posilnenia právomoci Ústavného súdu Slovenskej republiky, ktorý by mal novú ústavnú kompetenciu, a to preskúmať, či legislatívny proces, teda samostatný spôsob, akým Národná rada prijíma zákony, prebieha v súlade s ústavou. Takto sa zabezpečí, že každý krok v legislatívnom procese bude v súlade s našimi základnými právami a zásadami právneho štátu. Nestane sa tak, že síce v odôvodnení rozhodnutia Ústavný súd síce formálne skonštatuje porušenie zákona rokovacieho poriadku, ale takýto napadnutý zákon nemohol zrušiť ako protiústavný, keďže to nedosiahlo závažnú intenzitu porušenia ústavy, ústavných zákonov alebo medzinárodných dohovorov. Ústavný súd tak dostane užitočnú barličku posudzovania aj formálnej čistoty legislatívneho procesu vrátane nezneužívania inštitútu skráteného legislatívneho konania či porušovania procesných pravidiel rokovacieho poriadku ústavnej intenzity, ako to napríklad bolo pri novele Trestného zákona, ale aj pri viacero ďalších zákonov.
Týmto spôsobom chceme predísť situáciám, kedy by sa legislatívny proces vykonával, nedbal alebo v rozpore s ústavnými normami. Ako som uviedol, Ústavný súd by mal právo preskúmať aj formálnu správnosť legislatívneho procesu, teda či bol postup pri schvaľovaní zákonov úplný a transparentný podľa platného zákona.
Tieto ústavné zmeny, ktoré predkladáme sú dôležité nielen pre právnu istotu našich občanov, ale aj pre posilnenie dôvery občanov v našu legislatívnu a demokratickú inštitúciu. Skutočnosť, že Ústavný súd bude mať túto kompetenciu, zabezpečí, že každý zákon, ktorý sa dostane na stôl bude nielen politicky, ale aj právne v súlade s našimi ústavnými zásadami.
Vážení kolegovia, kolegyne, dnes máme príležitosť posunúť našu krajinu smerom k silnejšiemu a transparentnejšiemu právnemu štátu. Tieto zmeny nie sú len technickými úpravami ústavy. Sú to kroky, ktoré majú zabezpečiť, že legislatívny proces bude slúžiť v prvom rade občanom, že právne normy, ktoré prijímame budú odpovedať na skutočné potreby spoločnosti a budú v súlade s najvyššími právnymi štandardami. Dúfam, že tieto návrhy získajú vašu podporu, pretože práve dnes máme šancu prispieť k posilneniu právnej istoty našich občanov a k zlepšeniu demokratického právneho prostredia na Slovensku.
Ešte na záver chcem povedať, že tiež pred pár dňami sme tu schválili skrátené legislatívne konanie, ktoré vlastne podporila aj opozícia, aj koalícia, lebo bolo to dôležité skrátené legislatívne konanie kvôli slintačke a krívačke, a myslím si, že keď budú takto predložené zákony, ktoré pomôžu a majú význam zabezpečiť našu bezpečnosť, vtedy sa vždy vie spojiť aj koalícia, aj opozícia, ale do budúcna by som prosil, bolo by ideálne, tak ako to predkladáme, aby aj Ústavný súd mal takúto kompetenciu, lebo treba si uvedomiť, že aj koaliční poslanci raz môžu byť v opozícii a tiež pre nich to bude dobré, keď Ústavný súd bude môcť rozhodovať, či SLK-čka boli právom použité alebo neboli právom použité tuná v parlamente, lebo vieme, že keď je zlé SLK-čko, skrátené legislatívne konanie, tak ten zákon väčšinou vždy býva zlý a môže tam potom nastať právny chaos, čo sa väčšinou stáva, ale vytvára to hlavne priestor na korupciu.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
4.4.2025 o 14:01 hod.
Bc.
Igor Janckulík
Videokanál poslanca
Dobre, ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi, aby som vás oboznámil s ďalšou časťou návrhu ústavných zmien, ktoré predkladáme. Nebude to o kultúrno-etických témach, ktoré sme teraz preberali, ale bude sa to týkať hlavne skráteného legislatívneho konania, tzv. SLK.
Naše zmeny sú zásadné pre posilnenie právnej istoty a ochrany demokratických hodnôt v našej krajine. Návrh, ktorý predkladáme, upravuje okrem iného problematiku skráteného legislatívneho konania a posilnenia kompetencií Ústavného súdu v oblasti posudzovania súladu postupu Národnej rady Slovenskej republiky s ústavou pri legislatívnom konaní o návrhu zákona. Z našej strany ide o snahu zabezpečiť, aby legislatívny proces prebiehal efektívne, transparentne, a najmä v súlade s ústavou.
Rád by som povedal, že náš návrh v tejto veci neprichádza len ako reakcia na súčasný spoločenský tlak ohľadne značného zneužívania skráteného legislatívneho konania touto vládou. Tento trend je dlhodobý, mimochodom, už po ôsmich mesiacoch od nástupu súčasnej vlády bolo použité viackrát skrátené legislatívne konanie ako bolo za bývalej vlády, ktorá tento inštitút taktiež zneužívala napriek pandemickej situácii. Náš ústavný návrh predstavuje systematickú zmenu, ktorá má za cieľ posilniť schopnosť efektívne reagovať na výnimočné a kritické situácie, ktoré môžu ohroziť našu bezpečnosť, hospodársku stabilitu, alebo dokonca zasiahnuť do ľudských práv.
Prvá časť návrhu tohto inštitútu sa týka samotného skráteného legislatívneho konania. Tento mechanizmus, ako dobre vieme, umožňuje urýchliť prijímanie zákonov, ako je to nevyhnutné na ochranu základných ľudských práv a slobôd, bezpečnosti štátu alebo na riešenie krízových hospodárskych situácií. Týmto krokom chceme predísť zneužívaniu tohto inštitútu, ktorý sa v minulosti opakovane využíval bez skutočne vážneho dôvodu.
Navrhujeme, aby skrátené legislatívne konanie, tak ako je to doteraz zakotvené len v obyčajnom zákone, zákone o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, bolo premietnuté do ústavnej roviny, priamo do Ústavy Slovenskej republiky. Skrátené legislatívne konanie tak bude možné len v prípadoch, ktoré si to skutočne vyžadujú, teda ak hrozí reálna hrozba pre naše bezpečie alebo ekonomiku alebo ak si to vyžadujú medzinárodné záväzky, napr. v dôsledku rozhodnutia Bezpečnostnej rady OSN.
Týmto spôsobom chceme zabezpečiť, že tento postup nebude zneužívaný a že sa zachová náležitý priestor na verejnú diskusiu a transparentnosť pri tvorbe zákonov, ktoré ovplyvňujú každodenný život nás občanov.
Druhá časť nášho návrhu v tejto problematike sa týka posilnenia právomoci Ústavného súdu Slovenskej republiky, ktorý by mal novú ústavnú kompetenciu, a to preskúmať, či legislatívny proces, teda samostatný spôsob, akým Národná rada prijíma zákony, prebieha v súlade s ústavou. Takto sa zabezpečí, že každý krok v legislatívnom procese bude v súlade s našimi základnými právami a zásadami právneho štátu. Nestane sa tak, že síce v odôvodnení rozhodnutia Ústavný súd síce formálne skonštatuje porušenie zákona rokovacieho poriadku, ale takýto napadnutý zákon nemohol zrušiť ako protiústavný, keďže to nedosiahlo závažnú intenzitu porušenia ústavy, ústavných zákonov alebo medzinárodných dohovorov. Ústavný súd tak dostane užitočnú barličku posudzovania aj formálnej čistoty legislatívneho procesu vrátane nezneužívania inštitútu skráteného legislatívneho konania či porušovania procesných pravidiel rokovacieho poriadku ústavnej intenzity, ako to napríklad bolo pri novele Trestného zákona, ale aj pri viacero ďalších zákonov.
Týmto spôsobom chceme predísť situáciám, kedy by sa legislatívny proces vykonával, nedbal alebo v rozpore s ústavnými normami. Ako som uviedol, Ústavný súd by mal právo preskúmať aj formálnu správnosť legislatívneho procesu, teda či bol postup pri schvaľovaní zákonov úplný a transparentný podľa platného zákona.
Tieto ústavné zmeny, ktoré predkladáme sú dôležité nielen pre právnu istotu našich občanov, ale aj pre posilnenie dôvery občanov v našu legislatívnu a demokratickú inštitúciu. Skutočnosť, že Ústavný súd bude mať túto kompetenciu, zabezpečí, že každý zákon, ktorý sa dostane na stôl bude nielen politicky, ale aj právne v súlade s našimi ústavnými zásadami.
Vážení kolegovia, kolegyne, dnes máme príležitosť posunúť našu krajinu smerom k silnejšiemu a transparentnejšiemu právnemu štátu. Tieto zmeny nie sú len technickými úpravami ústavy. Sú to kroky, ktoré majú zabezpečiť, že legislatívny proces bude slúžiť v prvom rade občanom, že právne normy, ktoré prijímame budú odpovedať na skutočné potreby spoločnosti a budú v súlade s najvyššími právnymi štandardami. Dúfam, že tieto návrhy získajú vašu podporu, pretože práve dnes máme šancu prispieť k posilneniu právnej istoty našich občanov a k zlepšeniu demokratického právneho prostredia na Slovensku.
Ešte na záver chcem povedať, že tiež pred pár dňami sme tu schválili skrátené legislatívne konanie, ktoré vlastne podporila aj opozícia, aj koalícia, lebo bolo to dôležité skrátené legislatívne konanie kvôli slintačke a krívačke, a myslím si, že keď budú takto predložené zákony, ktoré pomôžu a majú význam zabezpečiť našu bezpečnosť, vtedy sa vždy vie spojiť aj koalícia, aj opozícia, ale do budúcna by som prosil, bolo by ideálne, tak ako to predkladáme, aby aj Ústavný súd mal takúto kompetenciu, lebo treba si uvedomiť, že aj koaliční poslanci raz môžu byť v opozícii a tiež pre nich to bude dobré, keď Ústavný súd bude môcť rozhodovať, či SLK-čka boli právom použité alebo neboli právom použité tuná v parlamente, lebo vieme, že keď je zlé SLK-čko, skrátené legislatívne konanie, tak ten zákon väčšinou vždy býva zlý a môže tam potom nastať právny chaos, čo sa väčšinou stáva, ale vytvára to hlavne priestor na korupciu.
Ďakujem.
Rozpracované
14:01

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:01
Jozef HajkoV tomto prípade chceme, aby ozaj mohol Ústavný súd posudzovať aj proces, ako sa, akým...
V tomto prípade chceme, aby ozaj mohol Ústavný súd posudzovať aj proces, ako sa, akým sa zákon prijímal. Je to do veľkej miery možno aj smutné, že sme dospeli až sem, že si musíme nejaký bič vyrobiť tu v parlamente na to, aby nás Ústavný súd bičoval, keď použijeme takýto inštitút skráteného legislatívneho konania, ale, žiaľ, je to tak, je to možno ako pri stavebnom zákone, že možno musí raz byť prvý raz zbúraná jedna čierna stavba, aby sme si začali ozaj ctiť zákon a žiadať aj jeho vynucovanie, tak aj v tomto prípade, aby sme dali punc legislatívnemu procesu bez ohľadu na to, ako kolega povedal, akákoľvek vláda tu je v akejkoľvek zostave, aby sme mali istotu, že keď sa zneužije tento inštitút skráteného legislatívneho konania, tak je tu inštitúcia, ktorá buchne po stole a povie – nie, nerobili ste to v súlade s ústavou, neurobili ste to v súlade so zákonom, ta jednoducho takto postupovať nemôžme.
Takže toto je, toto je ten zámer do budúcna.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
4.4.2025 o 14:01 hod.
Ing.
Jozef Hajko
Videokanál poslanca
To, čo kolega Janckulík spomenul, to je druhá oblasť tých ústavných zmien, ktorá vyslovene súvisí s úplne inými otázkami ako kultúrno-etickými a tak ďalej, je to vyslovene naším zámerom, aby sa takéto niečo dostalo do ústavy, je tu minister spravodlivosti a vie, že keď Ústavný súd posudzoval trestné kódexy minulý rok, tak vyhol sa posudzovaniu procesu.
V tomto prípade chceme, aby ozaj mohol Ústavný súd posudzovať aj proces, ako sa, akým sa zákon prijímal. Je to do veľkej miery možno aj smutné, že sme dospeli až sem, že si musíme nejaký bič vyrobiť tu v parlamente na to, aby nás Ústavný súd bičoval, keď použijeme takýto inštitút skráteného legislatívneho konania, ale, žiaľ, je to tak, je to možno ako pri stavebnom zákone, že možno musí raz byť prvý raz zbúraná jedna čierna stavba, aby sme si začali ozaj ctiť zákon a žiadať aj jeho vynucovanie, tak aj v tomto prípade, aby sme dali punc legislatívnemu procesu bez ohľadu na to, ako kolega povedal, akákoľvek vláda tu je v akejkoľvek zostave, aby sme mali istotu, že keď sa zneužije tento inštitút skráteného legislatívneho konania, tak je tu inštitúcia, ktorá buchne po stole a povie – nie, nerobili ste to v súlade s ústavou, neurobili ste to v súlade so zákonom, ta jednoducho takto postupovať nemôžme.
Takže toto je, toto je ten zámer do budúcna.
Rozpracované
14:04

Vystúpenie v rozprave 14:04
Martin ŠmilňákA teda dopĺňame odsek 2, ktorý znie: „Rodičmi dieťaťa sú matka a otec. Matkou dieťaťa je žena a otcom dieťaťa je muž. Podmienky osvojenia ustanoví zákon.“
V článku 41 navrhujeme doplniť, že „otcom dieťaťa je muž a matkou dieťaťa je žena“.
Vychádzame z biologickej reality a z právneho poriadku Slovenskej republiky. Tento návrh reflektuje prirodzené biologické fakty. Samozrejme, tým nie je dotknuté náhradné rodičovstvo, v zmysle inštitútov rodinného práva. Toto chcem zdôrazniť. Náhradné rodičovstvo nie je dotknuté.
Zavedenie tejto definície do ústavy má za cieľ zabrániť možným snahám o redefinovanie pojmov rodičovstvo, otec a matka v budúcnosti prostredníctvom bežnej legislatívy alebo judikatúry. Zároveň vychádza zo starej rímskej zásady v prípade matky, že matka je vždy istá – „mater semper certa est“ vzhľadom o tzv. snahy o náhradné materstvo, surogátne materstvo, o ktorom hovoril kolega, ktorého sa ešte sčasti dotknem.
Ústavná ochrana poskytuje vyšší stupeň právnej istoty pre občanov aj orgány verejnej moci. Druhá veta ustanovenia ponecháva otázku osvojenia na zákonnú úpravu.
Navrhované ustanovenie je v súlade s Dohovorom o právach dieťaťa najmä v čl. 8, kde sa hovorí a zdôrazňuje, že dieťa má práva poznať svojich rodičov. Rovnako rešpektuje Európsky dohovor o ľudských právach, ktorý ponecháva členským štátom priestor na reguláciu rodinno-právnych vzťahov v súlade s ich kultúrnymi a právnymi tradíciami. Navrhovaná novela ústavy tak jasne definuje biologickú podstatu rodičovstva a poskytuje ústavný rámec pre ďalšiu právnu úpravu osvojenia.
Teraz mi dovoľte jednu osobnú skúsenosť. Pred niekoľkými rokmi som bol požiadaný, aby som prekladal jeden dokument, jeden dokumentárny film, ktorý sa volá Google baby, a bol o tom, ako dvaja partneri sa rozhodli, že chcú mať dieťa. Spermie získali, teda mužské pohlavné bunky získali v spermobanke v Izraeli, cez agentúru si vyhľadali ženu, ktorá sa im páčila, v Amerike, tam si kúpili vajíčka a s týmto materiálom prešli do Indie. V Indii na špecializovanej klinike zaplatili matke, ktorá na deväť mesiacov odišla od svojich detí, od svojej rodiny a bola pod dozorom a aby teda donosila dieťa. Dieťa sa narodilo a tej matke ho odňali hneď po narodení.
Spomína sa tam prípad, kedy matka, takáto surogátna matka donosila dve deti, ale objednané bolo iba jedno. Môžete si domyslieť, kde skončilo to druhé dieťa. Narodené dieťa.
Kolegyne sa tu odvolávali na ľudskú dôstojnosť, na to, aby sa každý cítil dobre, aby nikoho práva neboli upierané, aby, aby ľudia netrpeli, aby, aby teda si nebrali životy – s tým súhlasím. Ale chcem upozorniť na to, že ako boli naplnené práva toho nenaro... toho narodeného dieťaťa v Indii, ktoré sa narodilo takýmto spôsobom, že si ho vyskladali ako lego a potom sa rozhodli, či ho chcú, alebo nechcú. Hovoríme o človeku, ktorý sa narodil. Tu nehovorím teraz o plode alebo o dieťati, ktorý nosí matka pod srdcom. Čiže chcem len povedať, že každá strana, teda každá minca má dve strany a existujú argumenty za a proti. A my musíme hľadať váhu týchto argumentov.
Ale označiť nás kresťanských demokratov, že si nectíme človeka, že mu nevzdávame úctu, nie je fér. (Reakcia z pléna.) Super! Nie, ja sa pozerám na tú stranu, z ktorej prišli tie, tie výhrady. Potom sme dostali výhradu biblického... biblického charakteru. My sme neprišli so žiadnou náboženskou argumentáciou, ale už keď sa niekto odvoláva na Bibliu, tak Desatoro poznáme všetci, či sme ľavičiari, pravičiari, progresívni, tak sa pozrite na štvrtý odkaz, na odkaz –cti otca svojho i matku svoju.
A potom som tu v rozprave zažil alebo počul, čo ma, čo sa ma teda dotklo, že akí sme my tradicionalisti a tie tradičné rodiny nefungujú a... a deti sú často, utekajú stamade a tie vaše tradičné rodiny. Tak ja vám chcem povedať, že ja som z tradičnej rodiny. My sme štyria chlapci vyrástli s otcom a s mamou v jednej izbe a ja som môjmu otcovi a mojej matke vďačný za všetko, čo pre nás urobili, a za všetky obety, čo pre nás priniesli. Ja som hrdý na tradičnú rodinu a pri tejto príležitosti každému otcovi a matke chcem poďakovať.
A ešte chcem povedať niečo mladým. My starší otcovia a matky sme často zlyhali. Veľa vecí sme urobili zle a každý z mladých ľudí má svoj vlastný príbeh a svoje vlastné boľačky a vedel by rozprávať. Ja sa vám za to ospravedlňujem. A chcem vám povedať, že vy máte šancu, vy máte šancu byť lepšími otcami a matkami, máte šancu prispieť k dobrej, dobre sa rozvíjajúcej stabilnej spoločnosti. Buďte lepšími otcami a matkami! Otec a matka sú pre nás dôležité pojmy.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Vystúpenie v rozprave
4.4.2025 o 14:04 hod.
Mgr.
Martin Šmilňák
Videokanál poslanca
Vážený pán predseda, vážený pán predseda KDH, vážené kolegyne, kolegovia, vážený pán minister, ja sa dotknem zase trošku kultúrno-etických tém a chcem dnes hovoriť o tom, ako doplníme alebo navrhujeme doplniť čl. ústavy č. 41. Pôvodné znenie čl. 41 je: „Manželstvo je jedinečný zväzok medzi mužom a ženou. Slovenská republika manželstvo všestranne chráni a napomáha jeho dobru. Manželstvo, rodičovstvo a rodina sú pod ochranou zákona. Zaručuje sa osobitná ochrana detí a mladistvých.“ Toto už v zákone máme.
A teda dopĺňame odsek 2, ktorý znie: „Rodičmi dieťaťa sú matka a otec. Matkou dieťaťa je žena a otcom dieťaťa je muž. Podmienky osvojenia ustanoví zákon.“
V článku 41 navrhujeme doplniť, že „otcom dieťaťa je muž a matkou dieťaťa je žena“.
Vychádzame z biologickej reality a z právneho poriadku Slovenskej republiky. Tento návrh reflektuje prirodzené biologické fakty. Samozrejme, tým nie je dotknuté náhradné rodičovstvo, v zmysle inštitútov rodinného práva. Toto chcem zdôrazniť. Náhradné rodičovstvo nie je dotknuté.
Zavedenie tejto definície do ústavy má za cieľ zabrániť možným snahám o redefinovanie pojmov rodičovstvo, otec a matka v budúcnosti prostredníctvom bežnej legislatívy alebo judikatúry. Zároveň vychádza zo starej rímskej zásady v prípade matky, že matka je vždy istá – „mater semper certa est“ vzhľadom o tzv. snahy o náhradné materstvo, surogátne materstvo, o ktorom hovoril kolega, ktorého sa ešte sčasti dotknem.
Ústavná ochrana poskytuje vyšší stupeň právnej istoty pre občanov aj orgány verejnej moci. Druhá veta ustanovenia ponecháva otázku osvojenia na zákonnú úpravu.
Navrhované ustanovenie je v súlade s Dohovorom o právach dieťaťa najmä v čl. 8, kde sa hovorí a zdôrazňuje, že dieťa má práva poznať svojich rodičov. Rovnako rešpektuje Európsky dohovor o ľudských právach, ktorý ponecháva členským štátom priestor na reguláciu rodinno-právnych vzťahov v súlade s ich kultúrnymi a právnymi tradíciami. Navrhovaná novela ústavy tak jasne definuje biologickú podstatu rodičovstva a poskytuje ústavný rámec pre ďalšiu právnu úpravu osvojenia.
Teraz mi dovoľte jednu osobnú skúsenosť. Pred niekoľkými rokmi som bol požiadaný, aby som prekladal jeden dokument, jeden dokumentárny film, ktorý sa volá Google baby, a bol o tom, ako dvaja partneri sa rozhodli, že chcú mať dieťa. Spermie získali, teda mužské pohlavné bunky získali v spermobanke v Izraeli, cez agentúru si vyhľadali ženu, ktorá sa im páčila, v Amerike, tam si kúpili vajíčka a s týmto materiálom prešli do Indie. V Indii na špecializovanej klinike zaplatili matke, ktorá na deväť mesiacov odišla od svojich detí, od svojej rodiny a bola pod dozorom a aby teda donosila dieťa. Dieťa sa narodilo a tej matke ho odňali hneď po narodení.
Spomína sa tam prípad, kedy matka, takáto surogátna matka donosila dve deti, ale objednané bolo iba jedno. Môžete si domyslieť, kde skončilo to druhé dieťa. Narodené dieťa.
Kolegyne sa tu odvolávali na ľudskú dôstojnosť, na to, aby sa každý cítil dobre, aby nikoho práva neboli upierané, aby, aby ľudia netrpeli, aby, aby teda si nebrali životy – s tým súhlasím. Ale chcem upozorniť na to, že ako boli naplnené práva toho nenaro... toho narodeného dieťaťa v Indii, ktoré sa narodilo takýmto spôsobom, že si ho vyskladali ako lego a potom sa rozhodli, či ho chcú, alebo nechcú. Hovoríme o človeku, ktorý sa narodil. Tu nehovorím teraz o plode alebo o dieťati, ktorý nosí matka pod srdcom. Čiže chcem len povedať, že každá strana, teda každá minca má dve strany a existujú argumenty za a proti. A my musíme hľadať váhu týchto argumentov.
Ale označiť nás kresťanských demokratov, že si nectíme človeka, že mu nevzdávame úctu, nie je fér. (Reakcia z pléna.) Super! Nie, ja sa pozerám na tú stranu, z ktorej prišli tie, tie výhrady. Potom sme dostali výhradu biblického... biblického charakteru. My sme neprišli so žiadnou náboženskou argumentáciou, ale už keď sa niekto odvoláva na Bibliu, tak Desatoro poznáme všetci, či sme ľavičiari, pravičiari, progresívni, tak sa pozrite na štvrtý odkaz, na odkaz –cti otca svojho i matku svoju.
A potom som tu v rozprave zažil alebo počul, čo ma, čo sa ma teda dotklo, že akí sme my tradicionalisti a tie tradičné rodiny nefungujú a... a deti sú často, utekajú stamade a tie vaše tradičné rodiny. Tak ja vám chcem povedať, že ja som z tradičnej rodiny. My sme štyria chlapci vyrástli s otcom a s mamou v jednej izbe a ja som môjmu otcovi a mojej matke vďačný za všetko, čo pre nás urobili, a za všetky obety, čo pre nás priniesli. Ja som hrdý na tradičnú rodinu a pri tejto príležitosti každému otcovi a matke chcem poďakovať.
A ešte chcem povedať niečo mladým. My starší otcovia a matky sme často zlyhali. Veľa vecí sme urobili zle a každý z mladých ľudí má svoj vlastný príbeh a svoje vlastné boľačky a vedel by rozprávať. Ja sa vám za to ospravedlňujem. A chcem vám povedať, že vy máte šancu, vy máte šancu byť lepšími otcami a matkami, máte šancu prispieť k dobrej, dobre sa rozvíjajúcej stabilnej spoločnosti. Buďte lepšími otcami a matkami! Otec a matka sú pre nás dôležité pojmy.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Rozpracované
14:15

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:15
Ondrej DostálPán poslanec Šmilňák, povedali ste, že ste hrdý na tradičnú rodinu a na tradičné rodiny.
Ja sa chcem spýtať, že či si myslíte, že aj pani poslankyňa Plaváková napríklad môže byť hrdá na svoju rodinu, na svoju partnerku, na ich dcéru, alebo teda iba tradičné rodiny môžu byť hrdé na rodinu, a teda rodiny, ktoré nezapadajú do toho konceptu tradičnej rodiny z...
Pán poslanec Šmilňák, povedali ste, že ste hrdý na tradičnú rodinu a na tradičné rodiny.
Ja sa chcem spýtať, že či si myslíte, že aj pani poslankyňa Plaváková napríklad môže byť hrdá na svoju rodinu, na svoju partnerku, na ich dcéru, alebo teda iba tradičné rodiny môžu byť hrdé na rodinu, a teda rodiny, ktoré nezapadajú do toho konceptu tradičnej rodiny z akéhokoľvek dôvodu, napríklad, že nie sú tvorené mužom, ženou a deťmi, ale napríklad dvoma ženami a ich dieťaťom, tak tie nemôžu byť hrdé, tie si nezaslúžia úctu, tie si nezaslúžia rešpekt, tie by sme tam, ako nejakú dôstojnosť ich, ich nemusíme akceptovať. Naozaj by ma to zaujímalo, že špeciálne vy ako to, ako to vidíte, lebo aj z toho vášho návrhu vyplýva, akoby ste ten typ rodín vytesňovali, lebo to potom vlastne z toho vášho návrhu priamo vyplýva, že, že rodičia v takejto rodine nie sú rodičia, lebo tam, keď je tam matka a matka, no tak to nespĺňa tú definíciu, ktorú pre rodičov chcete dať priamo do ústavy.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
4.4.2025 o 14:15 hod.
Mgr.
Ondrej Dostál
Videokanál poslanca
Ja myslím, že aj pravdu, to prerieknutie bolo milé, pán predseda.
Pán poslanec Šmilňák, povedali ste, že ste hrdý na tradičnú rodinu a na tradičné rodiny.
Ja sa chcem spýtať, že či si myslíte, že aj pani poslankyňa Plaváková napríklad môže byť hrdá na svoju rodinu, na svoju partnerku, na ich dcéru, alebo teda iba tradičné rodiny môžu byť hrdé na rodinu, a teda rodiny, ktoré nezapadajú do toho konceptu tradičnej rodiny z akéhokoľvek dôvodu, napríklad, že nie sú tvorené mužom, ženou a deťmi, ale napríklad dvoma ženami a ich dieťaťom, tak tie nemôžu byť hrdé, tie si nezaslúžia úctu, tie si nezaslúžia rešpekt, tie by sme tam, ako nejakú dôstojnosť ich, ich nemusíme akceptovať. Naozaj by ma to zaujímalo, že špeciálne vy ako to, ako to vidíte, lebo aj z toho vášho návrhu vyplýva, akoby ste ten typ rodín vytesňovali, lebo to potom vlastne z toho vášho návrhu priamo vyplýva, že, že rodičia v takejto rodine nie sú rodičia, lebo tam, keď je tam matka a matka, no tak to nespĺňa tú definíciu, ktorú pre rodičov chcete dať priamo do ústavy.
Rozpracované
14:15

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:15
Martin ŠmilňákDruhá vec. Ako, ako sú zaručené práva tých detí, ktorých matka odišla na deväť mesiacov od svojich detí preč z finančných dôvodov? Nebola zo svojou rodinou, nevychovávala svoje deti. A takéto veci sa dneska dejú, dnes zabúdame, čo je otec,...
Druhá vec. Ako, ako sú zaručené práva tých detí, ktorých matka odišla na deväť mesiacov od svojich detí preč z finančných dôvodov? Nebola zo svojou rodinou, nevychovávala svoje deti. A takéto veci sa dneska dejú, dnes zabúdame, čo je otec, čo je mama, relativizujeme tento pojem a ľudský život znižujeme na hodnotu tovaru.
Ja hovorím o tom, že ak argumentujete „A“ a nepoviete „B“, tak to nie je celkom fér. Ja som sa snažil prispieť do diskusie preto, lebo ja tu celý deň počúvam, ako pošliapavame ľudské práva, a úplne sme zabudli na práva týchto detí. Veď v Dohovore o právach dieťaťa sa hovorí, že dieťa má právo poznať svojho otca a svoju matku a má právo byť nimi vychovávané. Ale dnes sa vo svete dejú veci také, že dieťa sa vyrobí, s prepáčením, ako lego. Zneužijú sa na to ekonomicky slabšie krajiny, ľudia, ktorí sú vo finančnej núdzi, ktorí deväť mesiacov nosia pod srdcom deti, a potom tie deti strácajú. A mne sa toto zdá zvrátené.
A toto je reakcia práve na ten zvrátený svet, kde ľudská hodnota, kde dieťa, kde matka, kde otec strácajú hodnotu. A pre nás konzervatívcov sú toto dôležité hodnoty, takže pre mňa nie je správne rodič 1, rodič 2. Pre mňa je otec a mama výsostné.
Ďakujem. (Potlesk.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
4.4.2025 o 14:15 hod.
Mgr.
Martin Šmilňák
Videokanál poslanca
Pán kolega Dostál, ja nikoho nevytesňujem. A skôr, skôr som sa ja pýtal, že, že ako sú zaručené práva toho dieťaťa, ktoré sa narodilo, ale nikto ho nechce, a to dieťa zmizlo. To je jedna vec.
Druhá vec. Ako, ako sú zaručené práva tých detí, ktorých matka odišla na deväť mesiacov od svojich detí preč z finančných dôvodov? Nebola zo svojou rodinou, nevychovávala svoje deti. A takéto veci sa dneska dejú, dnes zabúdame, čo je otec, čo je mama, relativizujeme tento pojem a ľudský život znižujeme na hodnotu tovaru.
Ja hovorím o tom, že ak argumentujete „A“ a nepoviete „B“, tak to nie je celkom fér. Ja som sa snažil prispieť do diskusie preto, lebo ja tu celý deň počúvam, ako pošliapavame ľudské práva, a úplne sme zabudli na práva týchto detí. Veď v Dohovore o právach dieťaťa sa hovorí, že dieťa má právo poznať svojho otca a svoju matku a má právo byť nimi vychovávané. Ale dnes sa vo svete dejú veci také, že dieťa sa vyrobí, s prepáčením, ako lego. Zneužijú sa na to ekonomicky slabšie krajiny, ľudia, ktorí sú vo finančnej núdzi, ktorí deväť mesiacov nosia pod srdcom deti, a potom tie deti strácajú. A mne sa toto zdá zvrátené.
A toto je reakcia práve na ten zvrátený svet, kde ľudská hodnota, kde dieťa, kde matka, kde otec strácajú hodnotu. A pre nás konzervatívcov sú toto dôležité hodnoty, takže pre mňa nie je správne rodič 1, rodič 2. Pre mňa je otec a mama výsostné.
Ďakujem. (Potlesk.)
Rozpracované
14:15

Vystúpenie v rozprave 14:15
Ján HoreckýDámy a páni, v KDH sme predložili návrh ústavných zmien vo viacerých oblastiach. Ja sa dnes budem vyjadrovať konkrétne k oblasti výchovy a vzdelávania, hoci tieto veci spolu súvisia. Najskôr poviem, čo chcem zmeniť v tejto oblasti, čím chceme prispieť k zlepšeniu kvality nášho základného štátneho zákona, ústavy a potom aj života detí, rodičov, učiteľov na školách.
Náš návrh je v tejto oblasti v...
Dámy a páni, v KDH sme predložili návrh ústavných zmien vo viacerých oblastiach. Ja sa dnes budem vyjadrovať konkrétne k oblasti výchovy a vzdelávania, hoci tieto veci spolu súvisia. Najskôr poviem, čo chcem zmeniť v tejto oblasti, čím chceme prispieť k zlepšeniu kvality nášho základného štátneho zákona, ústavy a potom aj života detí, rodičov, učiteľov na školách.
Náš návrh je v tejto oblasti v dvoch bodoch. V doterajšom čl. 41 ústavy ods. 4 vkladáme novú druhú a tretiu vetu, ktorá znie, nech vieme, čo konkrétne prinášame:
„Rodičia majú právo vychovávať svoje deti podľa vlastného presvedčenia a zabezpečiť im morálnu a náboženskú výchovu a vzdelávanie v súlade so svojím presvedčením. Takáto výchova a vzdelávanie musí rešpektovať stupeň zrelosti dieťaťa. Výchovu a vzdelávanie detí a mládeže v oblasti formovania intímneho života a sexuálneho správania možno uskutočňovať len so súhlasom zákonného zástupcu.“ Toto je jedna zmena, doplnenie.
A potom ešte do čl. 42 ústavy ods. 1 na konci navrhujeme pripojiť
túto vetu:
„Pri plnení svojich záväzkov v oblasti výchovy a vzdelávania štát rešpektuje právo rodičov zabezpečovať túto výchovu a vzdelávanie v zhode s ich vlastným náboženským a filozofickým presvedčením.“
Toľko zmien v oblasti... v ústave v oblasti výchovy a vzdelávania.
Teraz by možno úplne stačilo, keby som povedal, že tieto ustanovenia, ktoré som práve citoval, by ani nemuseli do ústavy byť zapísané explicitne, pretože by mali vyplývať z medzinárodných záväzkov Slovenskej republiky, najmä s... pretože sú v súlade najmä s Všeobecnou deklaráciou ľudských práv, kde sa píše: „Rodičia majú prednostné právo voliť druh výchovy a vzdelania pre svoje deti.“
Sú v súlade s Dohovorom o právach dieťaťa, OSN, kde sa píše: „Štáty rešpektujú práva a povinnosti rodičov pri usmerňovaní dieťaťa, pri výkone jeho práva na slobodu myslenia, svedomia a náboženstva.“
A ďalej sa v Dohovore o právach dieťaťa, OSN, píše: „Štát pri výkone svojich funkcií v oblasti vzdelávania a výučby rešpektuje právo rodičov zabezpečiť také vzdelanie a výučbu, ktorá je v súlade s ich vlastným náboženským a filozofickým presvedčením.“
A napokon v Európskom dohovore o ochrane ľudských práv a základných slobôd sa uvádza:
„Štát pri výkone svojich funkcií v oblasti vzdelávania a výučby rešpektuje právo rodičov zabezpečiť také vzdelanie a výučbu, ktorá je v súlade s ich vlastným náboženským a filozofických presvedčením.“
A ďalej: „Štáty rešpektujú práva a povinnosti rodičov pri usmerňovaní dieťaťa pri výkone jeho práva na slobodu myslenia, svedomia a náboženstva.“
Prečo teda to, čo by malo vyplývať z medzinárodne platných zmlúv a záväzkov Slovenskej republiky explicitne, explicitne, ponúkame ako pozmeňujúce a doplňujúce návrhy do Ústavy Slovenskej republiky? Pretože jednoducho tieto základné piliere civilizácie a porozumenia sú narúšané, nie sú rešpektované a máme na to veľmi veľa, veľmi veľa príkladov. Ústava Slovenskej republiky je, samozrejme, základný dokument, ktorý nastavuje tie najpodstatnejšie pravidlá, konštitučné pravidlá pre naše spoločné spolužitie bez rozdielu na svetonázor, náboženstvo, rasu, pohlavie, sociálny status a tak ďalej. A to sa snažíme práve posilniť našimi návrhmi ústavných zmien.
Už aj moji predrečníci z KDH hovorili o subsidiarite, o zvrchovanosti Slovenska, o tom, že tento princíp je najzdravší na, pre funkčnú spoločnosť. Hovorili sme o tom, že Slovenská republika ani iné štáty Európskej únie nezverili v kultúrno-etickej oblasti práva Európskej únie cez Lisabonskú zmluvu, aby rozhodovali v tejto veci na úrovni Európskeho parlamentu a Európskej komisie. Nie. Za tieto, v týchto oblastiach sme si zodpovední sami za to, ako si nastavíme pravidlá fungovania a princípy v našej krajine.
A podobne princíp zvrchovanosti a subsidiarity, ako ho chceme uplatniť voči regiónom, ako ho musíme uplatňovať voči rodinám, najmenším jednotkám v spoločnosti, na ktorých stojí ľudská civilizácia, odkedy vznikla, až po dnešok. My sa síce môžeme rozhodnúť, že už ďalej nebudeme zakladať našu existenciu, našu schopnosť prežiť ako civilizácia na rodinách, ktoré prinášajú deti. Môžeme to urobiť, ale potom budeme existovať ešte jednu-dve generácie a nahradia nás ľudia, ktorí nevolia hedonizmus, nevolia užiť si dedičstvo generácií pred nami, ale tí, ktorí budú voliť život a pokračovanie v deťoch v nasledujúcich generáciách.
Tento prirodzený princíp subsidiarity len potvrdzuje prirodzené a primárne právo rodičov, ktoré je nescudziteľné v týchto oblastiach. A dovoľte mi pripomenúť, že iba totalitné režimy ako fašizmus a komunizmus absolútne, na sto percent si uzurpovali právo rodičov a vtláčali do detí už od mala to, ideológie, chceli ich formovať na svoj totalitný obraz a určovali im jediný správny názor, to, čo si majú deti myslieť, aké majú mať základné postoje k úplne existenčným otázkam, svetonázorovým a iným etickým otázkam. Hovoríme o tom, že tieto totalitné režimy alebo praktiky, ktoré si osobujú primárne a prirodzené právo rodičov rozhodovať za nich.
Čo to je, teda to primárne právo rodičov. Na čom je ono postavené? Lebo zdá sa nám to ako úplne samozrejmá vec. Každý z nás, kto je rodič a má v rukách svoje vlastné dieťa, alebo teda dieťa, ktoré si osvojil, adoptoval, vie, aké je dieťa zraniteľné, aké je krehké, ako je vydané na milosť a nemilosť, na snáď lásku a starostlivosť tým, ktorí sa oň starajú. Nuž tak viete, toto je ten benefit z rodiny a rodičovského vzťahu k dieťaťu. Rodičovská láska, v ktorej sa formuje identita, charakter, správanie, kultúra v najširšom slova zmysle týchto detí a, samozrejme, aj náboženské, resp. filozofické presvedčenie. O to viac a o to silnejšie, ak sa rozprávame o biologických rodičoch, kde je ešte aj genetická blízkosť a príbuznosť, ale, samozrejme, vzťah lásky môže byť aj pri adoptívnych rodičoch.
No a je pravda, že my rodičia to nerobíme dokonale, ale štát, politici, úradníci sú povinní tolerovať aj nedokonalosti zo strany rodičov. Ak niekto z nás pozerá z akejkoľvek pozície, trebárs aj ministra školstva, že, alebo riaditeľa školy, alebo proste poslanca Národnej rady, že nejaké rodiny nefungujú tak, ako by som ja veril, ako by ste vy verili, že najlepšie pre ne, pre tie deti, stále nemáme právo vstúpiť a diktovať, tak ako to robil komunizmus a fašizmus, tým rodinám, čo si majú myslieť, ku čomu majú vychovávať tieto deti.
Samozrejme, je tu hranica. Hranicou tohto rešpektu voči rodinám, našej nedokonalosti rodičovskej a ľudskej je limit zneužívania alebo zanedbávania detí. Po túto hranicu musíme rešpektovať prirodzené a primárne právo rodičov. Samozrejme, sú prípady, excesy, extrémy, kedy tá rodina nefunguje a nie je v prospech dieťaťa, ale, opakujem, tou hranicou, pri ktorej už štát musí spozornieť a pomôcť deťom, je zanedbávanie alebo zneužívanie detí. Nie skôr. A nikoho z nás vlastný svetonázor alebo vlastné presvedčenie neoprávňuje, aby to nedemokraticky, netolerantne vtláčal druhému, do druhých rodín.
Úloha štátu je v tejto oblasti naozaj len sekundárna a nepriama. Štát má len pomáhať napĺňať rodičom v plnení ich rodičovských funkcií a úloh, ktoré z vyššie citovaných medzinárodných noriem, ku ktorým patrí aj výchova a vzdelávanie. Zabezpečenie výchovy a vzdelávania podľa vlastného náboženského svetonázoru alebo filozofického presvedčenia.
Žiaľ, ešte v nedávnej minulosti viaceré európske štáty využívali vzdelávanie k indoktrinácií detí a mládeže a prakticky neumožňovali rodičom odovzdávať životne dôležité hodnoty a presvedčenie. A nechceme, aby sa toto dialo, pretože sami sme to poznali na vlastnej koži, tí, ktorí sme starší, v minulom totalitnom režime. Naše navrhované ustanovenia posilňujú demokratické princípy a predchádza prípadom, keď by sa školy mohli stať nástrojom presadzovania ideológií alebo nejakých extrémov, ktoré, ktoré by neboli v súlade s presvedčením rodičov.
Samozrejme, najcitlivejšou oblasťou je formovanie intímneho života a sexuálneho správania detí. Tu absolútne nemožno obísť rodičov. Preto navrhujeme v tejto ústavnej úprave, aby vždy bola takáto výchovno-vzdelávacia aktivita podmienená informovaným súhlasom rodičov. Prečo? Pretože vy dnes musíte pozvať rodiča k tejto téme. Moji rodičia to mohli nechať na školu, mohli to nechať na prirodzené spoločenstvo, v ktorom sme žili, pretože to bol svet oveľa bezpečnejší pre deti. Bol to svet bez sociálnych sietí, internetu, influencerov, bol to svet, v ktorom boli rádovo menšie percentá detí s duševnými poruchami, so sebapoškodzovaním a s fatálnymi psychiatrickými problémami a diagnózami. Bol to svet, ktorý bol síce jednoduchší v nejakom zmysle, neslobodný, ale nie nebezpečný pre vývoj detí, čo sa týka teda tejto oblasti.
Dnes to rodič nemôže nechať na svet, na školu, na internet, na sociálne siete. Je veľmi dôležité, poviem vám to z praxe ako riaditeľ, ako učiteľ, pedagóg, keď sa takáto vec ide diať, aby bol rodič prizvaný, aby o tom vedel, aby mohol dieťa pripraviť, aby mohol s ním o tom rozprávať, lebo je to primárne jeho zodpovednosť. Nechcem nikoho z vás ani sa dotknúť, ani pohoršiť, viem, že je to predsa verejne prístupné, tieto naše rokovania v rozprave. Ale chcem uviesť dva-tri konkrétne príklady, aby ste videli, že to nie sú nejaké abstrakcie, lebo často počúvam tu námietku – veď sa nič také nedeje. My máme v tomto návrhu, ktorý som vám čítal, aj princíp, že vzdelávanie a výchova musí rešpektovať stupeň zrelosti dieťaťa. Sám som čelil návrhu na zaradenie jedného učebného zdroja sexuálnej výchovy pre deti od 10 do 15 rokov. Prosím vás, viete si predstaviť učebnicu čohokoľvek, teraz to poviem ako pedagóg, fyziky, matematiky, ja neviem, slovenčiny, čo chcete, pre deti v rozpätí 10 až 15 rokov tú istú? To je elementárne porušenie najjednoduchších pedagogických princípov – primeranosť veku. Inak sa rozprávate s desaťročným a inak s pätnásťročným a osobitne na najcitlivejšie témy.
Viete, v týchto materiáloch mnohých, alebo teda z pedagogickej praxe nám prichádzali podnety, ktoré by som vedel citovať, len nechcem citovať žiadneho autora ani žiadnu učebnicu, kedy napríklad sú deti takým, takýmto lektorom využívajúcim takýto materiál nabádané k masturbácii. A čím častejšie – tak doslova a do písmena sa píše – tým to lepšie zvládnete, budete aj lepšie rozumieť svojmu telu a bude vám to prinášať väčšiu radosť, väčšiu rozkoš.
Pri prvom sexe napríklad je treba podľa tohto materiálu zachovať tieto princípy: Cítiš sa na to? Máte vzájomný súhlas? Chránite sa pred počatím a chorobami? A keď nerobíš nič, čo ti je nepríjemné, tak nech sa páči, môžeš mať prvý sex. Nie je tam napísané, s akou osobou.
Viete, ja nevtláčam ľuďom, ktorí to takto majú, lebo verím, že tie lektorky to môžu z vlastného presvedčenia takto ponúkať deťom. Ale viete, je veľmi veľa, trúfam si povedať väčšina rodičov, ktorí spájajú sexuálne správanie s morálkou. A ak je to pre nich vec morálky, tak toto nie je prijateľné pre nich, a nie je to zlučiteľné s výchovou, ktorú dostávajú takéto deti doma, alebo s inou formáciou. Úplne rovnako nevnucujeme na všetky školy ani do štátneho vzdelávacieho programu teológiu tela podľa sv. Jána Pavla II., nebohého pápeža. Jednoducho rešpektujeme túto primárnu kompetenciu rodičov vychovávať a vzdelávať deti tak, ako som citoval, ako je to aj v medzinárodne platných normách – podľa svojho presvedčenia, vierovyznania, alebo teda filozofie.
Nakoniec by som sa chcel ešte dotknúť princípu vzdelávania na základe vedeckého poznania, čo máme ukotvené, a tu vyjadrujem rešpekt ku kompetenciám učiteľov a rodičov. Naším cieľom je v tejto, v týchto, v tomto ústavnom návrhu nielen v oblasti výchovy a vzdelávania, ale aj v iných, ktoré ste mohli počuť od kolegov, umiestniť tú zodpovednosť a kompetenciu tam, kam patrí. V oblasti tej intímnej a sexuálnej patrí rodičom. V iných oblastiach, ste počuli, čo patrí Slovenskej republike, čo medzinárodnému spoločenstvu, čo regiónom, čo štátu. Toto patrí rodičom. O tom sme presvedčení. A učiteľom zase patrí všetko ostatné.
Ja osobne som nesúhlasil s tým, ako bol prijatý školský zákon, kde rodičia môžu takpovediac cenzurovať výchovu a vzdelávanie nad rámec štátneho vzdelávacieho programu vo všetkých oblastiach. To znamená, že keď si zavolám na školu svojich bývalých žiakov majstrov v robotike, majstrov Európy v robotike tak potrebujem mať k tomu informovaný súhlas rodičov. A keď jeden z nich zabudne mi to podpísať, tak to decko tam nemôže ísť. To je proste hlúposť molestovať učiteľov a rodiny! Prevediem takúto fatálnu nedôveru, nie. To, čo patrí rodičom som spomenul, ostatok patrí učiteľom.
A ten vedecký základ? Žiaden, žiadna sekta, žiadna extrémistická skupina sa nemôže skrývať pod nejaké filozofické presvedčenie, lebo na Slovensku neexistuje štátom uznaná cirkev alebo náboženské spoločenstvo, ktoré by hlásalo bludy, ktorého učenie by nebolo preskúmané. A, samozrejme, extrémisti typu vyhodím vás do vzduchu, pretože idem za svojim ideálom, tak tieto extrémne prípady sú ošetrené od medzinárodných zmlúv až po Trestný zákon na viacerých úrovniach.
Vo vládnom návrhu zákona v týchto posledných dvoch minútach chcem upozorniť, doposiaľ som hovoril o návrhu zákona z našej dielne KDH. Chcem upozorniť na to, že sú tu dva body. Bod 4, bod 6. Zacitujem:
„Rodičia majú právo rozhodovať o účasti detí na výchovno-vzdelávacom procese poskytovanom školami a školskými zariadeniami, ak je nad rámec štátneho výchovno-vzdelávacieho programu.“ Tu som už spomenul, že túto formuláciu nepovažujem za šťastnú, pretože nemyslím si, že rodičia by mali nejakým spôsobom cenzurovať, kontrolovať alebo mať tú vrcholnú kompetenciu, napríklad v prírodných vedách, matematike alebo v iných oblastiach. Im vyslovene patrí to čo som viac krát spomínal. Som potom rád, že si vo vládnom návrhu zákona osvojili formuláciu, ktorú sme priniesli mv – výchovu a vzdelávanie detí v oblasti formovania intímneho života a sexuálneho správania môžu poskytovať len so súhlasom zákonného zástupcu. Ale opakujem – vždy má byť pozvaný rodič k stolu, keď niekto bude rozprávať s malým dieťaťom o najcitlivejších veciach, ktoré vôbec existujú vo vesmíre toho to malého dieťaťa. Rodič to musí vedieť.
No a potom je tu ešte návrh teda vo vládnom návrhu zákona: Štátny výchovno-vzdelávací program musí byť v súlade s touto ústavou. To je trošku kuriózne ustanovenie. Ja bývam v bytovom dome a aj náš domový poriadok musí byť v súlade s ústavou Slovenskej republiky ako každá iná nižšia norma. Je to predsa samozrejmé a prirodzené, keď všetci vieme, čo je v Ústave Slovenskej republiky... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Ďakujem, pán predseda, za slovo.
Dámy a páni, v KDH sme predložili návrh ústavných zmien vo viacerých oblastiach. Ja sa dnes budem vyjadrovať konkrétne k oblasti výchovy a vzdelávania, hoci tieto veci spolu súvisia. Najskôr poviem, čo chcem zmeniť v tejto oblasti, čím chceme prispieť k zlepšeniu kvality nášho základného štátneho zákona, ústavy a potom aj života detí, rodičov, učiteľov na školách.
Náš návrh je v tejto oblasti v dvoch bodoch. V doterajšom čl. 41 ústavy ods. 4 vkladáme novú druhú a tretiu vetu, ktorá znie, nech vieme, čo konkrétne prinášame:
„Rodičia majú právo vychovávať svoje deti podľa vlastného presvedčenia a zabezpečiť im morálnu a náboženskú výchovu a vzdelávanie v súlade so svojím presvedčením. Takáto výchova a vzdelávanie musí rešpektovať stupeň zrelosti dieťaťa. Výchovu a vzdelávanie detí a mládeže v oblasti formovania intímneho života a sexuálneho správania možno uskutočňovať len so súhlasom zákonného zástupcu.“ Toto je jedna zmena, doplnenie.
A potom ešte do čl. 42 ústavy ods. 1 na konci navrhujeme pripojiť
túto vetu:
„Pri plnení svojich záväzkov v oblasti výchovy a vzdelávania štát rešpektuje právo rodičov zabezpečovať túto výchovu a vzdelávanie v zhode s ich vlastným náboženským a filozofickým presvedčením.“
Toľko zmien v oblasti... v ústave v oblasti výchovy a vzdelávania.
Teraz by možno úplne stačilo, keby som povedal, že tieto ustanovenia, ktoré som práve citoval, by ani nemuseli do ústavy byť zapísané explicitne, pretože by mali vyplývať z medzinárodných záväzkov Slovenskej republiky, najmä s... pretože sú v súlade najmä s Všeobecnou deklaráciou ľudských práv, kde sa píše: „Rodičia majú prednostné právo voliť druh výchovy a vzdelania pre svoje deti.“
Sú v súlade s Dohovorom o právach dieťaťa, OSN, kde sa píše: „Štáty rešpektujú práva a povinnosti rodičov pri usmerňovaní dieťaťa, pri výkone jeho práva na slobodu myslenia, svedomia a náboženstva.“
A ďalej sa v Dohovore o právach dieťaťa, OSN, píše: „Štát pri výkone svojich funkcií v oblasti vzdelávania a výučby rešpektuje právo rodičov zabezpečiť také vzdelanie a výučbu, ktorá je v súlade s ich vlastným náboženským a filozofickým presvedčením.“
A napokon v Európskom dohovore o ochrane ľudských práv a základných slobôd sa uvádza:
„Štát pri výkone svojich funkcií v oblasti vzdelávania a výučby rešpektuje právo rodičov zabezpečiť také vzdelanie a výučbu, ktorá je v súlade s ich vlastným náboženským a filozofických presvedčením.“
A ďalej: „Štáty rešpektujú práva a povinnosti rodičov pri usmerňovaní dieťaťa pri výkone jeho práva na slobodu myslenia, svedomia a náboženstva.“
Prečo teda to, čo by malo vyplývať z medzinárodne platných zmlúv a záväzkov Slovenskej republiky explicitne, explicitne, ponúkame ako pozmeňujúce a doplňujúce návrhy do Ústavy Slovenskej republiky? Pretože jednoducho tieto základné piliere civilizácie a porozumenia sú narúšané, nie sú rešpektované a máme na to veľmi veľa, veľmi veľa príkladov. Ústava Slovenskej republiky je, samozrejme, základný dokument, ktorý nastavuje tie najpodstatnejšie pravidlá, konštitučné pravidlá pre naše spoločné spolužitie bez rozdielu na svetonázor, náboženstvo, rasu, pohlavie, sociálny status a tak ďalej. A to sa snažíme práve posilniť našimi návrhmi ústavných zmien.
Už aj moji predrečníci z KDH hovorili o subsidiarite, o zvrchovanosti Slovenska, o tom, že tento princíp je najzdravší na, pre funkčnú spoločnosť. Hovorili sme o tom, že Slovenská republika ani iné štáty Európskej únie nezverili v kultúrno-etickej oblasti práva Európskej únie cez Lisabonskú zmluvu, aby rozhodovali v tejto veci na úrovni Európskeho parlamentu a Európskej komisie. Nie. Za tieto, v týchto oblastiach sme si zodpovední sami za to, ako si nastavíme pravidlá fungovania a princípy v našej krajine.
A podobne princíp zvrchovanosti a subsidiarity, ako ho chceme uplatniť voči regiónom, ako ho musíme uplatňovať voči rodinám, najmenším jednotkám v spoločnosti, na ktorých stojí ľudská civilizácia, odkedy vznikla, až po dnešok. My sa síce môžeme rozhodnúť, že už ďalej nebudeme zakladať našu existenciu, našu schopnosť prežiť ako civilizácia na rodinách, ktoré prinášajú deti. Môžeme to urobiť, ale potom budeme existovať ešte jednu-dve generácie a nahradia nás ľudia, ktorí nevolia hedonizmus, nevolia užiť si dedičstvo generácií pred nami, ale tí, ktorí budú voliť život a pokračovanie v deťoch v nasledujúcich generáciách.
Tento prirodzený princíp subsidiarity len potvrdzuje prirodzené a primárne právo rodičov, ktoré je nescudziteľné v týchto oblastiach. A dovoľte mi pripomenúť, že iba totalitné režimy ako fašizmus a komunizmus absolútne, na sto percent si uzurpovali právo rodičov a vtláčali do detí už od mala to, ideológie, chceli ich formovať na svoj totalitný obraz a určovali im jediný správny názor, to, čo si majú deti myslieť, aké majú mať základné postoje k úplne existenčným otázkam, svetonázorovým a iným etickým otázkam. Hovoríme o tom, že tieto totalitné režimy alebo praktiky, ktoré si osobujú primárne a prirodzené právo rodičov rozhodovať za nich.
Čo to je, teda to primárne právo rodičov. Na čom je ono postavené? Lebo zdá sa nám to ako úplne samozrejmá vec. Každý z nás, kto je rodič a má v rukách svoje vlastné dieťa, alebo teda dieťa, ktoré si osvojil, adoptoval, vie, aké je dieťa zraniteľné, aké je krehké, ako je vydané na milosť a nemilosť, na snáď lásku a starostlivosť tým, ktorí sa oň starajú. Nuž tak viete, toto je ten benefit z rodiny a rodičovského vzťahu k dieťaťu. Rodičovská láska, v ktorej sa formuje identita, charakter, správanie, kultúra v najširšom slova zmysle týchto detí a, samozrejme, aj náboženské, resp. filozofické presvedčenie. O to viac a o to silnejšie, ak sa rozprávame o biologických rodičoch, kde je ešte aj genetická blízkosť a príbuznosť, ale, samozrejme, vzťah lásky môže byť aj pri adoptívnych rodičoch.
No a je pravda, že my rodičia to nerobíme dokonale, ale štát, politici, úradníci sú povinní tolerovať aj nedokonalosti zo strany rodičov. Ak niekto z nás pozerá z akejkoľvek pozície, trebárs aj ministra školstva, že, alebo riaditeľa školy, alebo proste poslanca Národnej rady, že nejaké rodiny nefungujú tak, ako by som ja veril, ako by ste vy verili, že najlepšie pre ne, pre tie deti, stále nemáme právo vstúpiť a diktovať, tak ako to robil komunizmus a fašizmus, tým rodinám, čo si majú myslieť, ku čomu majú vychovávať tieto deti.
Samozrejme, je tu hranica. Hranicou tohto rešpektu voči rodinám, našej nedokonalosti rodičovskej a ľudskej je limit zneužívania alebo zanedbávania detí. Po túto hranicu musíme rešpektovať prirodzené a primárne právo rodičov. Samozrejme, sú prípady, excesy, extrémy, kedy tá rodina nefunguje a nie je v prospech dieťaťa, ale, opakujem, tou hranicou, pri ktorej už štát musí spozornieť a pomôcť deťom, je zanedbávanie alebo zneužívanie detí. Nie skôr. A nikoho z nás vlastný svetonázor alebo vlastné presvedčenie neoprávňuje, aby to nedemokraticky, netolerantne vtláčal druhému, do druhých rodín.
Úloha štátu je v tejto oblasti naozaj len sekundárna a nepriama. Štát má len pomáhať napĺňať rodičom v plnení ich rodičovských funkcií a úloh, ktoré z vyššie citovaných medzinárodných noriem, ku ktorým patrí aj výchova a vzdelávanie. Zabezpečenie výchovy a vzdelávania podľa vlastného náboženského svetonázoru alebo filozofického presvedčenia.
Žiaľ, ešte v nedávnej minulosti viaceré európske štáty využívali vzdelávanie k indoktrinácií detí a mládeže a prakticky neumožňovali rodičom odovzdávať životne dôležité hodnoty a presvedčenie. A nechceme, aby sa toto dialo, pretože sami sme to poznali na vlastnej koži, tí, ktorí sme starší, v minulom totalitnom režime. Naše navrhované ustanovenia posilňujú demokratické princípy a predchádza prípadom, keď by sa školy mohli stať nástrojom presadzovania ideológií alebo nejakých extrémov, ktoré, ktoré by neboli v súlade s presvedčením rodičov.
Samozrejme, najcitlivejšou oblasťou je formovanie intímneho života a sexuálneho správania detí. Tu absolútne nemožno obísť rodičov. Preto navrhujeme v tejto ústavnej úprave, aby vždy bola takáto výchovno-vzdelávacia aktivita podmienená informovaným súhlasom rodičov. Prečo? Pretože vy dnes musíte pozvať rodiča k tejto téme. Moji rodičia to mohli nechať na školu, mohli to nechať na prirodzené spoločenstvo, v ktorom sme žili, pretože to bol svet oveľa bezpečnejší pre deti. Bol to svet bez sociálnych sietí, internetu, influencerov, bol to svet, v ktorom boli rádovo menšie percentá detí s duševnými poruchami, so sebapoškodzovaním a s fatálnymi psychiatrickými problémami a diagnózami. Bol to svet, ktorý bol síce jednoduchší v nejakom zmysle, neslobodný, ale nie nebezpečný pre vývoj detí, čo sa týka teda tejto oblasti.
Dnes to rodič nemôže nechať na svet, na školu, na internet, na sociálne siete. Je veľmi dôležité, poviem vám to z praxe ako riaditeľ, ako učiteľ, pedagóg, keď sa takáto vec ide diať, aby bol rodič prizvaný, aby o tom vedel, aby mohol dieťa pripraviť, aby mohol s ním o tom rozprávať, lebo je to primárne jeho zodpovednosť. Nechcem nikoho z vás ani sa dotknúť, ani pohoršiť, viem, že je to predsa verejne prístupné, tieto naše rokovania v rozprave. Ale chcem uviesť dva-tri konkrétne príklady, aby ste videli, že to nie sú nejaké abstrakcie, lebo často počúvam tu námietku – veď sa nič také nedeje. My máme v tomto návrhu, ktorý som vám čítal, aj princíp, že vzdelávanie a výchova musí rešpektovať stupeň zrelosti dieťaťa. Sám som čelil návrhu na zaradenie jedného učebného zdroja sexuálnej výchovy pre deti od 10 do 15 rokov. Prosím vás, viete si predstaviť učebnicu čohokoľvek, teraz to poviem ako pedagóg, fyziky, matematiky, ja neviem, slovenčiny, čo chcete, pre deti v rozpätí 10 až 15 rokov tú istú? To je elementárne porušenie najjednoduchších pedagogických princípov – primeranosť veku. Inak sa rozprávate s desaťročným a inak s pätnásťročným a osobitne na najcitlivejšie témy.
Viete, v týchto materiáloch mnohých, alebo teda z pedagogickej praxe nám prichádzali podnety, ktoré by som vedel citovať, len nechcem citovať žiadneho autora ani žiadnu učebnicu, kedy napríklad sú deti takým, takýmto lektorom využívajúcim takýto materiál nabádané k masturbácii. A čím častejšie – tak doslova a do písmena sa píše – tým to lepšie zvládnete, budete aj lepšie rozumieť svojmu telu a bude vám to prinášať väčšiu radosť, väčšiu rozkoš.
Pri prvom sexe napríklad je treba podľa tohto materiálu zachovať tieto princípy: Cítiš sa na to? Máte vzájomný súhlas? Chránite sa pred počatím a chorobami? A keď nerobíš nič, čo ti je nepríjemné, tak nech sa páči, môžeš mať prvý sex. Nie je tam napísané, s akou osobou.
Viete, ja nevtláčam ľuďom, ktorí to takto majú, lebo verím, že tie lektorky to môžu z vlastného presvedčenia takto ponúkať deťom. Ale viete, je veľmi veľa, trúfam si povedať väčšina rodičov, ktorí spájajú sexuálne správanie s morálkou. A ak je to pre nich vec morálky, tak toto nie je prijateľné pre nich, a nie je to zlučiteľné s výchovou, ktorú dostávajú takéto deti doma, alebo s inou formáciou. Úplne rovnako nevnucujeme na všetky školy ani do štátneho vzdelávacieho programu teológiu tela podľa sv. Jána Pavla II., nebohého pápeža. Jednoducho rešpektujeme túto primárnu kompetenciu rodičov vychovávať a vzdelávať deti tak, ako som citoval, ako je to aj v medzinárodne platných normách – podľa svojho presvedčenia, vierovyznania, alebo teda filozofie.
Nakoniec by som sa chcel ešte dotknúť princípu vzdelávania na základe vedeckého poznania, čo máme ukotvené, a tu vyjadrujem rešpekt ku kompetenciám učiteľov a rodičov. Naším cieľom je v tejto, v týchto, v tomto ústavnom návrhu nielen v oblasti výchovy a vzdelávania, ale aj v iných, ktoré ste mohli počuť od kolegov, umiestniť tú zodpovednosť a kompetenciu tam, kam patrí. V oblasti tej intímnej a sexuálnej patrí rodičom. V iných oblastiach, ste počuli, čo patrí Slovenskej republike, čo medzinárodnému spoločenstvu, čo regiónom, čo štátu. Toto patrí rodičom. O tom sme presvedčení. A učiteľom zase patrí všetko ostatné.
Ja osobne som nesúhlasil s tým, ako bol prijatý školský zákon, kde rodičia môžu takpovediac cenzurovať výchovu a vzdelávanie nad rámec štátneho vzdelávacieho programu vo všetkých oblastiach. To znamená, že keď si zavolám na školu svojich bývalých žiakov majstrov v robotike, majstrov Európy v robotike tak potrebujem mať k tomu informovaný súhlas rodičov. A keď jeden z nich zabudne mi to podpísať, tak to decko tam nemôže ísť. To je proste hlúposť molestovať učiteľov a rodiny! Prevediem takúto fatálnu nedôveru, nie. To, čo patrí rodičom som spomenul, ostatok patrí učiteľom.
A ten vedecký základ? Žiaden, žiadna sekta, žiadna extrémistická skupina sa nemôže skrývať pod nejaké filozofické presvedčenie, lebo na Slovensku neexistuje štátom uznaná cirkev alebo náboženské spoločenstvo, ktoré by hlásalo bludy, ktorého učenie by nebolo preskúmané. A, samozrejme, extrémisti typu vyhodím vás do vzduchu, pretože idem za svojim ideálom, tak tieto extrémne prípady sú ošetrené od medzinárodných zmlúv až po Trestný zákon na viacerých úrovniach.
Vo vládnom návrhu zákona v týchto posledných dvoch minútach chcem upozorniť, doposiaľ som hovoril o návrhu zákona z našej dielne KDH. Chcem upozorniť na to, že sú tu dva body. Bod 4, bod 6. Zacitujem:
„Rodičia majú právo rozhodovať o účasti detí na výchovno-vzdelávacom procese poskytovanom školami a školskými zariadeniami, ak je nad rámec štátneho výchovno-vzdelávacieho programu.“ Tu som už spomenul, že túto formuláciu nepovažujem za šťastnú, pretože nemyslím si, že rodičia by mali nejakým spôsobom cenzurovať, kontrolovať alebo mať tú vrcholnú kompetenciu, napríklad v prírodných vedách, matematike alebo v iných oblastiach. Im vyslovene patrí to čo som viac krát spomínal. Som potom rád, že si vo vládnom návrhu zákona osvojili formuláciu, ktorú sme priniesli mv – výchovu a vzdelávanie detí v oblasti formovania intímneho života a sexuálneho správania môžu poskytovať len so súhlasom zákonného zástupcu. Ale opakujem – vždy má byť pozvaný rodič k stolu, keď niekto bude rozprávať s malým dieťaťom o najcitlivejších veciach, ktoré vôbec existujú vo vesmíre toho to malého dieťaťa. Rodič to musí vedieť.
No a potom je tu ešte návrh teda vo vládnom návrhu zákona: Štátny výchovno-vzdelávací program musí byť v súlade s touto ústavou. To je trošku kuriózne ustanovenie. Ja bývam v bytovom dome a aj náš domový poriadok musí byť v súlade s ústavou Slovenskej republiky ako každá iná nižšia norma. Je to predsa samozrejmé a prirodzené, keď všetci vieme, čo je v Ústave Slovenskej republiky... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
14:40

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:40
Jozef HajkoJe nás tu viac takých, čo boli vychovaní ešte v minulom režime, a ja si...
Je nás tu viac takých, čo boli vychovaní ešte v minulom režime, a ja si na tom veľmi dobre spomínam, čo to bolo, keď nás vychovávali v škole nejako a niečo iné sme mali doma. Tie schizofrénie, ktoré boli, keď prišla moja sestra zo školy a povedala maličká, mala nejakých 6-7 rokov a hovorí: „Otec, nás naučili perfektnú básničku“ – A otec: „No tak, povedz, povedz.“ – A ona začala a tá básnička sa končila týmito slovami, to si pamätám: „A na šťastie našich detí Leninské oko svieti“. A otca skoro vystrelo, keď to počul. (Povedané so smiechom.) Ale však všetci sme vedeli, že niečo iné sa vyučuje v škole a niečo iné sa uznáva doma, takže ja len aj možno touto úsmevnou príhodou nabádam na to, aby sme sa znovu nedostali do situácie, že niečo iné budú, v niečom inom budú vychovávať rodičia deti doma a do niečoho iného by boli nútené tie deti vo výchove v škole, takže plne stojím za tým, čo povedal kolega Horecký.
Treba nájsť tu rovnováhu. Nájsť, pokiaľ rodina a odkiaľ škola.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
4.4.2025 o 14:40 hod.
Ing.
Jozef Hajko
Videokanál poslanca
Pán kolega Horecký, mne sa na tom vystúpení, zvlášť ma osvojilo tá, to budovanie rovnováhy medzi tým, že pokiaľ má právo vychovávať to dieťa rodič a odkiaľ učiteľ. Je to vlastne vymedzenie. Všetci, všetci máme, pochádzame z nejakej rodiny a všetci žijeme v nejakej spoločnosti, takže nájsť tú rovnováhu je vždy veľmi ťažké, ale je to nevyhnutné, hľadať tú rovnováhu.
Je nás tu viac takých, čo boli vychovaní ešte v minulom režime, a ja si na tom veľmi dobre spomínam, čo to bolo, keď nás vychovávali v škole nejako a niečo iné sme mali doma. Tie schizofrénie, ktoré boli, keď prišla moja sestra zo školy a povedala maličká, mala nejakých 6-7 rokov a hovorí: „Otec, nás naučili perfektnú básničku“ – A otec: „No tak, povedz, povedz.“ – A ona začala a tá básnička sa končila týmito slovami, to si pamätám: „A na šťastie našich detí Leninské oko svieti“. A otca skoro vystrelo, keď to počul. (Povedané so smiechom.) Ale však všetci sme vedeli, že niečo iné sa vyučuje v škole a niečo iné sa uznáva doma, takže ja len aj možno touto úsmevnou príhodou nabádam na to, aby sme sa znovu nedostali do situácie, že niečo iné budú, v niečom inom budú vychovávať rodičia deti doma a do niečoho iného by boli nútené tie deti vo výchove v škole, takže plne stojím za tým, čo povedal kolega Horecký.
Treba nájsť tu rovnováhu. Nájsť, pokiaľ rodina a odkiaľ škola.
Rozpracované
14:40

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:40
Ján HoreckýĎakujem, pán kolega, za tvoju faktickú. Ako minister školstva som vydal nový... nové kurikulum, nové učebné osnovy, nový štátny vzdelávací program pre základné školy. Niekoľko desaťročí exponujem tému aj v praxi charakterového vzdelávania, ktorá je aj v tomto novom kurikule.
Charakterové vzdelanie, rozvoj, osobnostný rozvoj dieťaťa, mladého človeka robiť bez rešpektu k jeho integrite, bez rešpektu k tomu, na čom stavajú...
Ďakujem, pán kolega, za tvoju faktickú. Ako minister školstva som vydal nový... nové kurikulum, nové učebné osnovy, nový štátny vzdelávací program pre základné školy. Niekoľko desaťročí exponujem tému aj v praxi charakterového vzdelávania, ktorá je aj v tomto novom kurikule.
Charakterové vzdelanie, rozvoj, osobnostný rozvoj dieťaťa, mladého človeka robiť bez rešpektu k jeho integrite, bez rešpektu k tomu, na čom stavajú život jeho rodičia, bez jednoty s rodinou je nemožné. Je to potom len reforma na papieri. Preto je veľmi dôležité to, čo si aj ty si všimol a komentoval v svojej faktické poznámke, a to je zadanie pre súčasnú školu – hľadať a posilňovať jednotu školy a rodiny vo výchovnom a vzdelávacom pôsobení. Tam, kde sa to podarí, tie školy excelujú, deti prežívajú nielen šťastný život, sú úspešné v ďalšom pokračovaní či už v štúdiu, alebo uplatnení v živote. Ale zároveň sa na takýchto školách minimálne vyskytujú pato-sociologické javy. Kľúčom je spolupráca a jednota rodiny a školy. Tá sa nedá dosiahnuť bez toho, že nie sú riadne rozdelené kompetencie a práva a nie rešpektovaný rodič ako ten, kto má primát vo výchove a vzdelávaní svojich detí.
Ďakujem za pozornosť.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
4.4.2025 o 14:40 hod.
Mgr.
Ján Horecký
Videokanál poslanca
Ďakujem.
Ďakujem, pán kolega, za tvoju faktickú. Ako minister školstva som vydal nový... nové kurikulum, nové učebné osnovy, nový štátny vzdelávací program pre základné školy. Niekoľko desaťročí exponujem tému aj v praxi charakterového vzdelávania, ktorá je aj v tomto novom kurikule.
Charakterové vzdelanie, rozvoj, osobnostný rozvoj dieťaťa, mladého človeka robiť bez rešpektu k jeho integrite, bez rešpektu k tomu, na čom stavajú život jeho rodičia, bez jednoty s rodinou je nemožné. Je to potom len reforma na papieri. Preto je veľmi dôležité to, čo si aj ty si všimol a komentoval v svojej faktické poznámke, a to je zadanie pre súčasnú školu – hľadať a posilňovať jednotu školy a rodiny vo výchovnom a vzdelávacom pôsobení. Tam, kde sa to podarí, tie školy excelujú, deti prežívajú nielen šťastný život, sú úspešné v ďalšom pokračovaní či už v štúdiu, alebo uplatnení v živote. Ale zároveň sa na takýchto školách minimálne vyskytujú pato-sociologické javy. Kľúčom je spolupráca a jednota rodiny a školy. Tá sa nedá dosiahnuť bez toho, že nie sú riadne rozdelené kompetencie a práva a nie rešpektovaný rodič ako ten, kto má primát vo výchove a vzdelávaní svojich detí.
Ďakujem za pozornosť.
Rozpracované