6. schôdza

6.12.2023 - 22.12.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 10:55 hod.

Ing.

Ján Hargaš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:55

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Nesúhlasím s vami, že nemajú business case, takzvaný projektový zámer. Oni to majú. Tak ako Japonci minimalizujú telefóny, tak SNS minimalizovala projektový zámer a oni to dali do štyroch bodov. Prvý bod je zobrať 100 miliónov, druhý bod je Paľo, bratranec z Revúcej, bude štátny tajomník a ďalší bratranci sa už na ministerstve etablujú s ďalšími krajskými a okresnými predsedami SNS.
Tretí bod je veľmi dôležitý. Majú tam napísané, že zriadiť komisiu pre komisiu o komisiách, čo budú kupovať stoličky a inventár na ministerstvo od Paľa, bratranca z Revúcej.
No a štvrtý bod je veľmi dôležitý tohoto biznisplánu, business caseu projektového, to je vlastne apel na Fica. Fico, ak nám nedáš ministerstvo, tak my odídeme z vládnej koalície a ty skončíš v base. To je taký apel, že on to musí dať.
No a ja si myslím, že každému z vás je jasné, že to ministerstvo získa Danko preto, lebo naozaj ten "tom-tom", čo rozpráva tie svoje mottá, tak jedno z tých najkrajších je, že len, len zlodej dá zlodejovi to, čo môže dať zlodej zlodejovi. Takže oni to musia dať.
A ja nesúhlasím s rozpravou, čo tu bolo povedané, že vlastne ministerstvo zriadili preto, lebo, lebo mali málo ľudí. No oni majú dosť ľudí, však aj teta Beta z Revúcej má sesternicu a tá tiež môže byť na ministerstve nejaká poradkyňa pre poradcov, takže oni to majú, oni majú dosť ľudí, vysoko špecificky vyškolených na rodinné vzťahy a klientelizmus, ale čo je veľmi dôležité, je to, aby naozaj ten Danko dostal to ministerstvo a aby Robo Fico bol spokojný, že mu Danko neodíde z tej koalície, lebo keď odíde Danko, tak naozaj ten Fico môže skončiť v base.
A ten med bol výborný, mne sa to páči, lebo tá atrapa vedca, čo tu bola pred chvíľočkou, ho ani nezrušila, pretože Danko zrušil všetky horalky a všetky prínosy medu a všetkých jedál.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 10:55 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:55

Ján Hargaš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, kolegovia, kolegyne, za vaše reakcie, dovolím si vyjadriť sa k niektorým z nich.
Pán Dostál, súhlasím s vami, že, že treba na kompetenčný zákon pozerať možno cez inú optiku po výmene, po výmene vlády, ale aj tak by som trval na tom, že aj keď už teda prižmurujeme oko nad tým skráteným legislatívnym konaním, tak aspoň by mala byť dodržaná nejaká základná technika toho, ako je ten zákon odôvodnený. Čiže dôvodová správa, doložka vplyvov, to všetko pre mňa je úplne štandard, ktorý by tam mal byť, aj keď už teda uznáme, že, že možno aj nejaké hospodárske škody by, by nám, by nám hrozili, čo by sme sa mali tiež okrem iného dočítať aj v tej, v tej doložke.
Pokiaľ ide o "šprot", plne podporujem váš návrh vrátiť tento zákon na prepracovanie a nielen kvôli tomuto jednému preklepu. Sú tam oveľa zásadnejšie veci.
Ďakujem, pán poslanec Dvořák, za upozornenie na to, aká dôležitosť je nezávislých inštitúcií a ako to môže dopadnúť, keď tieto inštitúcie nemajú dostatočný mandát, dostatočnú podporu na to, aby vykonávali svoju prácu. Pevne verím, že ďalšie takéto, ďalšie takéto príklady uvedieš aj v ústnej časti rozpravy, pretože naozaj to je veľmi dôležité, upozorňovať na to, prečo tu máme ÚDZS, čo zabezpečuje a čo prestane zabezpečovať, ak jeho nezávislosť bude ohrozená.
Ďakujem aj tebe, pán poslanec Štefunko, za, za peknú anekdotu s cestujúcim cestovným ruchom. No naozaj pri absencii nejakého vecného zdôvodnenia opretého o fakty a dáta, tak to naozaj vyzerá tak, že máme tu nejakú cestujúcu agendu, ktorá v jednom momente pristála a začala sa z nej, žiaľ, robiť, robiť politická, politická trafika.
No a ďakujem aj, aj poslancovi Valáškovi za pripomenutie toho, toho medzinárodného kontextu. Naozaj porovnávajme jablká s jablkami, hrušky s hruškami a keď už sa teda vehementne chceme porovnávať s inými krajinami Európskej únie, tak sa poďme pozrieť na to, ako tam funguje kultúra nezávislých inštitúcií v týchto krajinách a potom si to povedzme.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 10:55 hod.

Ing.

Ján Hargaš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:55

Juraj Krúpa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predseda.
To, čo tu máme pred sebou, ja už som to pred chvíľkou spomínal aj v mojej faktickej poznámke, je jeden z takých tých klasických príkladov, ako sa pod rúškom nejakého návrhu zákona, ktorý sám osebe je zbytočný, pretože ministerstvo športu a cestovného ruchu je zbytočné, sa vlastne podsúvajú aj určité kompetencie vláde a iným členom vlády, ktoré v podstate im poskytujú zásadné a neobmedzené práva v niektorých oblastiach. To, čo tu vidíme, je to, že v podstate naozaj dochádza postupne k uzurpácii, absolútnej uzurpácii moci. Ide o to, že tá koncentrácia moci v podstate, ktorá tu vzniká, ohrozuje aj svoju podstatu fungovania tohto režimu, v ktorom žijeme, teda liberálnu demokraciu. A áno, je tu značná časť predstaviteľov vládnej garnitúry, ktorá má problém s liberálnou demokraciou a tajne dúfajú a veria, že sa im to počas ich volebného obdobia, že sa im podarí liberálnu demokraciu buď zlikvidovať, alebo minimálne nabúrať a podkopať jej fundamenty. A klasickým príkladom nejakej autokracie alebo diktatúry je to, že vlastne máme tu záujem o neobmedzené uplatňovanie politickej moci teda buď niekým, nejakým diktátorom, autokratom, alebo nejakou politickou skupinou. Myslím si, že tu je jasné, že o kom sa bavíme.
Celé toto, samozrejme, prebieha bez akejkoľvek diskusie v skrátenom legislatívnom konaní. Je to veľmi smutné, pretože toto sú zásadné rozhodnutia, ktoré naozaj budú mať dopad na fungovanie nášho systému, a nielen to, že či vznikne nejaké ministerstvo športu alebo nie. Jediný, kto tu o tom naozaj chce diskutovať a diskutuje, je opozícia. A z vašej strany, zo strany garnitúry, sme ešte za to hanení a kritizovaní, že chceme diskutovať o takýchto zásadných otázkach a že vás zdržujeme, že vás vlastne zdržujeme pri absolútnej uzurpácii moci. A aj zdržovať vás budeme dovtedy, dokedy to bude len možné.
A vaše ministerstvo športu a cestovného ruchu? Prosím vás pekne, ešte aké ministerstvá si vymyslíte? Pretože to, čo som počul aj tento víkend, je, že pokiaľ by sa mal pán Pellegrini stať predsedom, či prezidentom, tak že by malo dôjsť k nejakému redefinovaniu koaličnej zmluvy a že pán Danko si predstavuje, že by možno mal nejaké iné, ďalšie ministerstvo alebo čokoľvek. Ďalšie nejaké výplody kapitána Danka a jeho suity. Uvidíme, čo z toho bude, samozrejme, ja sa na tom budem baviť, keď sa vy budete medzi sebou takto hašteriť.
Som zvedavý, že aké ministerstvá ešte vymyslíte. Či nejaké ministerstvo revolúcie pre pána Blahu, alebo, ja neviem, ministerstvo, ja neviem, legalizácie korupcie, alebo čokoľvek, čo vás napadne, len preto, aby ste mohli rozdeľovať funkcie svojim ľuďom. Samo osebe tuto sa spomínalo, že to ministerstvo športu bude od... tie odhadované náklady bude stáť na začiatku zhruba okolo sto miliónov. No to, podklady, ku ktorým sme sa dostali my v SaS-ke, tak hovoria o počiatočných investíciách 200 mil. eur. Dvesto miliónov eur bez toho, aby sme mali jasne definované, akým spôsobom sa toto ministerstvo bude venovať športu alebo cestovnému ruchu. Sú to len také nejaké nápady a výplody Danka, ktorý, samozrejme, však je už dohodnutý aj s niektorými jeho kamarátmi, ako budú fungovať v rámci cestovného ruchu a kúpeľníctva, že áno, a inými ľuďmi. Celé proste klasický business case.
Čo vidíme, je, samozrejme, taktiež to, že sa snažia týmto zákonom kompletne okresávať aj právomoci prezidentky alebo teda úradu prezidenta. Čiže v podstate, ak sa toto podarí a postupne to pôjde takto ďalej, tak ďalší prezident už bude možno len nejaký barón Prášil, ktorý tam už bude len ako štafáž, pretože jeho kompetencie budú totálne limitované. A je celkom zaujímavé toto vidieť a sledovať, keď vládna koalícia sa spolieha alebo má predstavu, že predseda parlamentu sa bude uchádzať o tento post, že skôr, ako sa tam môže dostať, tak tam príde a nebude mať skoro žiadne kompetencie, ale zjavne mu to nevadí.
Takisto tu bolo spomenuté, že sa v podstate mení, menia aj kompetencie pri vymenovávaní rôznych predsedov a predstaviteľov dôležitých inštitúcií, ktoré garantujú a dotvárajú v podstate ten demokratický kolorit našej spoločnosti a nášho systému fungovania a to už je, či už je to predseda, menovanie predsedu štatistického úradu, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a tak ďalej. Toto sú veci, ktoré sú zásadného charakteru, pretože budú vlastne vytvárať predpoklad, že sa stávajú tieto úrady ďalšími trafikami pre ďalších ľudí tejto garnitúry. A ako to dobre poznáme, ide hlavne o politickú príslušnosť a spoľahlivosť, skôr ako o odbornosť.
Toto sme mohli zažívať aj v minulých vládach Roberta Fica či Vladimíra Mečiara.
Čo je ale ďalšou zásadnou vecou, ktorá je v rámci tohto návrhu zákona, tak to je to, že ministerstvu obrany začínajú priznávať právomoci Slovenskej informačnej služby a ministerstva zahraničných vecí. Toto je zásadný zásah do fungovania a kontrolného mechanizmu a tu sa bavíme konkrétne o dohľade alebo teda, resp. kontrolou nad vývozom a dovozom vojenského špeciálu. Tento sa kompletne, kompletne, prosím vás pekne, dostáva pod kontrolu ministra obrany Roberta Kaliňáka.
V minulosti totiž to fungovalo tak a aj zákony to definujú, že ministerstvo zahraničných vecí je takzvaným tým zahraničnopolitickým garantom a má dohľad nad tým, aby nejaký vývoj nejakého vojenského špeciálu nebol vyvezený do nejakej krajiny, ktorá môže byť z pohľadu našej zahraničnej politiky alebo zahraničnopolitického ukotvenia problematická. Takisto je to, je to ministerstvo zahraničných vecí a Slovenská informačná služba, ktoré majú dohľad aj nad tým, aby asi nedošlo aj k takzvanému reexportu, aby sme sa takýmto veciam vedeli vyhýbať. Toto všetko končí schválením tohto zákona a okrem iného, prosím vás pekne, keď si presne alebo detailnejšie prečítate, tak z celého tohto procesu sa vyškrtáva, a teda vyčleňuje aj Vojenské spravodajstvo, ktoré napriek tomu, že je súčasťou ministerstva obrany, malo svoje kompetencie práve pri kontrole vývozu, vývoze a dovoze vojenského špeciálu. Toto sú že naozaj zásadné zásahy, kde v podstate tu vzniká moment, kedy minister obrany bude mať absolútne právomoci a kompetencie rozhodovať, čo sa komu predá a čo sa sem dovezie. Samotný minister obrany. Koniec. Bodka. To je niečo, čo sme tu ešte nemali.
A čo je zásadné, musím povedať, v tomto momente, je, že tento minister obrany má zároveň zbrojársku firmu, Liwa Arms, či ako sa to volá, ktorá tu už má aj nejakého strategického investora z neznámeho nekontro... neskontrolovateľného z arabských emirátov. Nie je väčší konflikt záujmov, nie je, ako to, keď má minister obrany zbrojársku firmu a zároveň bude mať pod kontrolou, kompletne pod kontrolou export – import vojenského špeciálu. Prosím vás pekne, to kde sme? To je niekde na úrovni Nigeru, Burkina Faso, ja neviem, možno Severná Kórea a tak ďalej.
Áno, samozrejme, že v minulosti boli diskusie na túto tému, že ten export – import, že má svoje určité úskalia, že to nejde tak flexibilne a tak rýchlo, ako by si želali aj, aj predošlá garnitúra, aj predošlé vedenie malo s tým problém, pretože predsa len koľkokrát sa stalo, že ministerstvo zahraničných vecí malo nejaké výhrady k nejakému vývozu nejakého špeciálu. Ale to je ten proces a systém kontrolných mechanizmov, ktorý v demokracii musí fungovať, v krajine, ktorá by mala spĺňať štandardy členskej krajiny Európskej únie a Aliancie. A my toto všetko ideme jednoducho škrtnúť.
Ešte musím povedať jednu vec. Predstavte si, ako som už spomínal, že tu máte nejakého strategického investora v nejakej zbrojárskej firme, ktorá deklaruje, že niečo vyrába, ktorej výrobok ešte nikto nikdy nikde nevidel. A tento strategický investor z krajiny, ktorá je v takom okruhu krajín, kde naozaj môžete veľmi ťažko zisťovať tie, to pozadie tejto firmy, tak táto firma sa teraz zjaví tu a investuje obrovské milióny do tejto slovenskej zbrojárskej firmy. Máte, jak by som povedal, sú, máte, keď chcete prať špinavé prádlo, tak ho operiete v práčke a keď chcete prať špinavé peniaze, tak ich operiete cez nejakého záhadného zahraničného investora. Predstavte si, ja nehovorím, že to tak je, len predstavte si, že sa vám podarí počas minulých období, rokov vyniesť značné množstvo finančných prostriedkov v miliónoch, ktoré potom nejakým obratom cez nejakú firmu, ktorú nikto nepozná a v ktorej podľa nejakých dostupných informácií pracujú dvaja ľudia, investuje potom spätne na Slovensku milióny. Vy z toho, samozrejme, zaplatíte nejakú daň, nejaké drobné, splníte si akože občiansku povinnosť platenia daní a ste vybavení, čistí jak ľalia. Perfektné! Perfektné!
Takže toto je tá situácia, ktorá tu nastáva, a predstavte si, že toto všetko budete mať pod palcom, ešte aj export – import zbraní. Kompletne. No, akože všetka česť, hej? To je proste profi prístup. Profi prístup, ktorý tu zažívame, ktorý, samozrejme, našim partnerom má byť prezentovaný ako to, že však pozrite, my sme naďalej spoľahlivý spojenec v Aliancii, tá podpora Ukrajine bude bežať naďalej. A beží. Beží oveľa lepšie, ako bežala v minulosti. Pretože to, čo napríklad predošlé vedenie napríklad ministerstva vnútra nedokázalo, urobiť poriadok napríklad v colnej a finančnej správe a stávalo sa napríklad, že v minulosti na slovensko-ukrajinskej hranici technika, ktorá išla na opravy z Ukrajiny na Slovensko do Michaloviec, bola častokrát blokovaná a častokrát stáli aj niekoľko dní a zo začiatku aj niekoľko týždňov na hranici, kým ich pustili, viete, ako to funguje dnes? Je interné nariadenie, ani ich nekontrolujú, mávajú im, idete hore-dole bez kontrol. Viete, takto sa tu pracuje a takto, takýmto spôsobom sa, samozrejme, snaží aj táto garnitúra pracovať aj s našimi spojencami a partnermi.
Samozrejme, že oni sú si plne vedomí toho, akým spôsobom to funguje, a že aj toto sú tie klasické príklady, ktoré sme zažívali napríklad aj takých dva, štrnásť, dvanásť rokov s Viktorom Orbánom. Ja si spomínam veľmi dobre, ako to bolo napríklad v roku 2014, kde Viktor Orbán bol prvý, ktorý bol v Pobaltí, ktorý vysielal svoje vojenské jednotky do Iraku a bol najspoľahlivejší partner a spojenec, ktorého EÚ a NATO mala. Ale poďme ďalej.
Ďalším momentom, ktorý tu je v tomto zákone, je zaradenie Slovenskej informačnej služby do systému alebo ako úrad ústrednej štátnej správy. To je niečo, čo sme tu doteraz nemali. A kolega Dostál tu aj definoval ten zákon, že čo definuje tento úrad ústrednej štátnej správy alebo orgán ústrednej štátnej správy, a nič také tam nie je okrem všeobecných ustanovení. Čiže je to ďalší účelový krok, ktorý má smerovať k tomu, že by tam mal byť inštalovaný niekto, kto už tu sedí v Národnej rade Slovenskej republiky. A to, čo sa šušká, je aktuálne predseda branno-bezpečnostného výboru pán Gašpar.
Všeobecné informácie, ktoré sa spomínali v kontexte tejto zmeny, boli asi také, že pán Gašpar sa necítil úplne komfortne zmeniť alebo odísť z parlamentu bez toho, aby nemal tú istotu, že by sa doňho znova mohol vrátiť a mať teda aj imunitu. Tu vidíme ten príklad a ten dôvod, prečo to tak je. Čo ma ale osobne mrzí a myslím si, že pánovi Gašparovi sa ešte budeme venovať v najbližších mesiacoch budúceho roka, je nielen to, že je teda obvinený, obžalovaný a všetky tieto veci, ale naši spojenci ho vnímajú ako nespoľahlivú osobu. Osobu, s ktorou v rámci spravodajskej komunity s ním nebudú chcieť spolupracovať, jednoducho nebude tá dôvera na dostatočnej úrovni. Ale napriek tomu táto garnitúra a niektorí jej čelní predstavitelia vynakladajú maximálne úsilie, aby presviedčali našich partnerov a spojencov, že sa zaňho zaručia a že bude naozaj spoľahlivý partner pre spoluprácu spravodajských služieb, prosím vás pekne, s našimi spojencami.
Ja len drobnosť. Ak si niekto prečíta články a názory pána Gašpara, jeho konšpirácie, jeho afinita a taká tá náchylnosť k dezinformáciám ku Kremľu a podobne, myslíte si, že to spravodajské komunity nevnímajú a nevedia a nečítajú? Že toto jednoducho dajú do šuflíka, že to si nebudeme všímať? Nehovoriac o iných veciach, podstatnejších veciach.
Takže toto sú tie momenty, ktoré tu máme a ktoré prináša so sebou aj tento zákon. Čiže nie je to len ministerstvo športu a definovania receptu na varenie halušiek, je to oveľa širšie a oveľa hlbšie, čo tento zákon obsahuje. A preto je dôležité, že sa tomuto zákonu budeme venovať, že o ňom diskutujeme a že obnažujeme aj tie jeho skryté časti v rámci tohto zákona. Čiže asi toľko k tomuto.
Ja len dúfam, že sa nedožijeme toho, že pán Pellegrini raz bude prezident a bude menovať pána Gašpara do funkcie riaditeľa Slovenskej informačnej služby. Myslím si, že už väčší dôkaz toho, že naše spojenectvo, naša, naše euroatlantické ukotvenie im tým pádom je úplne ukradnuté. Na druhej strane by z toho aspoň bolo jasné našim spojencom a partnerom, akým smerom sa Slovenská republika uberať bude. Možnože sú aj takí, ktorí ešte dúfajú, že to, čo vidíme zo strany Roberta Fica, je len akési pozérstvo a hra pre vnútornú politickú scénu, ale pevne verím, že po tomto by tie nádeje stratili. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.12.2023 o 10:55 hod.

PhDr.

Juraj Krúpa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:10

Natália Nash
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Pán poslanec Krúpa, ďakujem, že ste upozornili na zbytočnosť vzniku nového ministerstva, ktoré bude podľa vašich prepočtov stáť až 200 miliónov. A ja chcem len upozorniť na to, že to nebude len v roku 2024, ale aj v nasledujúcich rokoch a myslím si, že táto suma bude počas tých štyroch rokov tejto vlády naďalej rásť.
Mňa však na tomto mrzí najviac nekompetentnosť tohoto rozhodnutia zriadiť tento úrad. Najviac ma mrzí, že vznikom tohto úradu sa pretrhnú vzťahy na ministerstve školstva, ktoré sa dekády budovali, medzi sekciou športu a ostatnými organizačnými útvarmi ministerstva. Tieto vzťahy boli budované na vzájomnej dôvere, rešpekte a so spoločným cieľom: podporiť pohyb detí na všetkých úrovniach škôl. Jednou z najdôležitejších úloh bolo vychovávať obyvateľstvo k pozitívnym vzťahom k pohybovým a športovým aktivitám.
Nový úrad bude po svojom vzniku hľadať prieniky s turizmom. Vzťahy so školstvom sa postupne pretrhajú a ochladnú.
Nové ministerstvo bude obstarávať športové pomôcky a organizovať regionálne športové podujatie ako eventová agentúra. Presne toto je to, čo dosiahneme, keď zriadime nový úrad programovým vyhlásením vlády. Nový úrad by sa mal zriaďovať po verejnej diskusii a nie týmto spôsobom a najmä nie v skrátenom legislatívnom konaní. Namiesto zriadenia nového rezortu mohla vláda peniaze, ktoré týmto vyplytvá, naliať do športu a poskytnúť ich priamo navýšením prostriedkov pre kapitolu ministerstva školstva.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 11:10 hod.

Natália Nash

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:25

Jozef Pročko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. No ja budem reagovať na tri veci, čo si povedal, a to bolo ten, že naozaj Danko a všetci títo idú, bojujú proti liberalizmu. Ak ste, ak si pamätáte tie bilbordy, že "spoločne zastavíme liberalizmus" na tom bilborde, kde bol Danko, v skutočnosti má 140 kíl, tak tam bol ako niečo medzi Marlonom Brandom v mladosti a Sofiou Lorenovou, tak ho urobili za krásneho, tak on išiel bojovať proti liberalizmu. Ja si neviem predstaviť, ako Danko zastaví liberalizmus, pretože oni majú v tom, v tej ich strane SNS aj to, že viera v Boha je pre nich úplne niečo naozaj, čo sa nedá spojiť s ničím iným. Oni veria v toho Boha. No a najväčší liberál bol pre mňa Ježiš Kristus. Takže Danko by sa mal chodiť začať modliť, pretože chce zastaviť niečo, čo Ježiš Kristus propagoval, pretože sloboda, liberalizmus, aj Boh dáva každému právo voľby, tak to, to ma naozaj dojalo, keď Danko ide zastaviť liberalizmus.
Druhá vec je, naozaj Kaliňák je vo veľkom strete záujmov a Kaliňáka obhajoval ten mediálny najväčší guru slovenský Kaliňák mladší, z tej českej televízie ho určite poznáte, keď ho obhajoval, že on má len poľovnícke zbrane, ale nepovedal, že Kaliňák starší bude zbrojársky vládca na Slovensku, on bude rozhodovať o predaji zbraní. A určite oni zabudnú, viete, zabudnú na to, čo rozprávali pred voľbami, že na Ukrajinu žiadne zbrane. Keď to Kalimu bude vyhovovať, tak tam predá ešte aj, aj poplašné, poplašňáky do, na, do pištole.
No a na záver Pellegrini, prezident, a Danko, prezident, neviem, či ste si už všimli, že už aj Danko dal kandidatúru, už petíciu podpisujú po Slovensku. A to je dobré, pretože oni sa budú žrať. Oni totižto sú nenažraní. Oni chcú byť prezidenti, oni chcú byť, oni chcú, aby ich sesternice boli v každej funkcii. Oni, to je, to je úžasná vec. A ja si myslím, že Danko... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 11:25 hod.

Mgr.

Jozef Pročko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:25

Martin Dubéci
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Všetkým prajem príjemný nový týždeň.
Ja by som sa chcel poďakovať pánovi poslancovi Krúpovi za jeho dobrý prejav. Ale ja to nehovorím len preto, že to je taký zvyk tu hovoriť, že poďakovať sa opoziční opozičným, koaliční koaličným. Ja som totiž cez víkend so záujmom sledoval diskusné relácie a tam som sa dozvedel, že sa tu rozprávajú samé hlúposti, táraniny a riešime len bufety. No tak ja by som každému odporúčal sledovať túto rozpravu, lebo každý jeden z poslancov, ktorí tu vystupujú, majú vecné pripomienky, k veci v rámci svojej odbornosti. A naozaj ako z každej strany ukazujú, aký tento zákon má vážne chyby v sebe. A mne je len ľúto to, že z druhej strany tejto snemovne alebo z vládnej strany sa dostáva najmä mlčaniu alebo potom takých technických zlepšovákov a pozmeňovákov, keď už naozaj príde na to, keď zistia, že tie chyby v tom zákone sú zásadné.
Ja by som, dovolím si vyzdvihnúť dva body z prejavu kolegu Krúpu, a to jeden je ten, že mňa neprestáva udivovať to, že je druhý mesiac tohto volebného obdobia a v zrýchlenom legislatívnom konaní musíme riešiť čo? Musíme riešiť predaj zbraní. Ako to je naozaj ako, myslím si, že táto krajina má mnoho, mnoho, mnoho problémov, inflačnú krízu, vojnu na Ukrajine a ja neviem čo všetko možné, však to dobre viete, ale čím sa musí tento parlament zaoberať? No musí sa urgentne rýchlo zmeniť proces vývoja, teda vývozu obranného materiálu, ktorý, ktorý tu máme. To mi príde absurdne neuveriteľné.
A druhá, druhá vec, ktorá je absolútne zrejmá a každý na to tu upozorňuje, a to je ten konflikt záujmov, ktorý v tomto návrhu je. Je to konflikt záujmov voči už spomínanému ministrovi obrany, je konflikt záujmov vo veci SIS, je to konflikt vo veci záujmov napríklad zdravotníctva, kde bez veľkej diskusie proste zmeníme nezávislosť inštitúcie tak, aby to vyhovovalo jednému veľkému hráčovi.
Dámy a páni, prosím, takto nie.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 11:25 hod.

MSc

Martin Dubéci

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:25

Tina Gažovičová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Do istej miery ma predbehol kolega Dubéci, ale tiež by som chcela zdôrazniť to, že ma fascinuje, koľko vecí dokázala teda vláda schovať do tohto skráteného legislatívneho konania. Veď máme tu nejakú ústavu, ktorá hovorí, že čo môže ísť do skráteného, a tuto, ja som, už som to spomínala. Dvakrát som bola na výbore, gestorský výbor, prišiel zástupca ministerstva ako predkladateľ, povedal pár viet o športe a cestovnom ruchu a nikde nepadá, nikde neotvára vládna strana diskusiu o tom, čo všetko je tu schované. A ako naozaj som vďačná, že ako opozícia si berieme ten čas a sedíme tu tak dlho, lebo už sme hovorili o tom, aký to má vplyv na verejné financie, o športe, o SIS-ke, o zdravotníctve, o európskom práve, ako to súvisí napríklad v prípade zásahu do protimonopolného úradu, ale naozaj by som sa chcela úprimne poďakovať predrečníkovi Krúpovi, lebo teda priznám sa, že ani ja som doteraz nevedela, že ešte popritom všetkom, do čoho ten zákon už zasahuje, tak ešte akým zásadným spôsobom zasahuje do fungovania ministerstva obrany, respektíve do, ako pridáva kompetencie samotnému ministrovi obrany a ako to súvisí so zbrojárskym priemyslom. A teda naozaj ako ďakujem kolegom a kolegyniam z opozície, že aspoň tuto si berieme ten čas a rozoberáme ten zákon na súčiastky a keď už nič iné, tak aspoň vieme verejne poukazovať na to, čo všetko tam vláda stihla schovať a akým spôsobom sa snaží meniť tento štát v priebehu čo najkratšej doby.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 11:25 hod.

Mgr. PhD.

Tina Gažovičová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:25

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
Pán poslanec Krúpa, ten príklad s zmenou kompetencií ohľadom zbrojárskej výroby, respektíve vývozu zbrojárskeho materiálu z ministerstva zahraničných vecí s účasťou SIS-ky na ministerstvo obrany je veľmi dobrý, pokiaľ ide aj, nielen o ten konflikt záujmov vo vzťahu k ministrovi obrany pánovi Kaliňákovi, ale aj vo vzťahu k ukázaniu na to, že je nevhodné, aby sa taká zmena diala v skrátenom legislatívnom konaní. Lebo čisto teoreticky, ak by tento návrh zákona išiel v riadnom legislatívnom procese, bol by predmetom medzirezortného pripomienkového konania, bol by v parlamente v neskrátenom legislatívnom konaní, teda najprv by sme ho prerokovali v prvom čítaní, potom by bol mesiac na rokovanie vo výboroch, bol by dostatok priestoru na to, aby sa s ním všetci oboznámili, aby sa k nemu všetci vyjadrili, tak áno, aj takáto úprava, ak by bola nejako zdôvodnená, čo v tomto prípade nie je, ale ak by bola nejako zdôvodnená, asi by sa ťažko dalo namietať, že je to v jednom návrhu zákona alebo v balíku noviel, ktoré sú obsiahnuté v jednom návrhu zákona. Ale v skrátenom legislatívnom konaní?
Keď som ja vyjadroval isté pochopenie pre nejakú rýchlejšiu zmenu kompetenčného zákona, tak práve takéto veci tam nepatria. Lebo ak nevznikne nové ministerstvo, no tak uznajme, že bude jeden koaličný partner nespokojný, že bude mať o ministra menej, aj keď je to teda chabý dôvod, ale dobre. Ale že sa nepresunie nejaká kompetencia? Veď toto je vec, ktorá by mala byť predmetom riadneho legislatívneho konania, a je to ďalší dôkaz, že to nemáme o tomto rokovať v skrátenom kona... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 11:25 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:25

Tomáš Valášek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vďaka, pán predseda.
Vďaka aj predrečníkovi kolegovi Krúpovi za to, že vypichol tie, tie obranné, použijem škaredé slovo, nezmysly, ktoré boli do toho vložené. Zhodou okolností to tak pekne vyšlo, že myslím, že pôjdem rovno po tebe do rozpravy a asi budem pokračovať v tejto istej téme. Ale dovoľte mi už teraz využiť ten čas a vypichnúť, že ten konflikt záujmov, ktorý spomenul pán poslanec Krúpa, ešte ide ďalej a on je vlastne ešte komplikovanejší. Jednak sú to tie, ten konflikt záujmov medzi tými úlohami spomínaných pánov politikov a dnes ministrov, potenciálne šéfom Slovenskej informačnej služby a ich biznisom, aspoň teda v prípade jedného konkrétneho. Ale je tu ešte ďalší konflikt záujmov a to je ten, že ministerstvo obrany ako také, samozrejme, je cez svoju holdingovú spoločnosť vlastne priamo v obrannom biznise. Cez ten holding svoj riadi a nevlastní, možno na papieri vlastnia to iní, ale de facto, poviem to takto, vlastní a riadi niekoľko zbrojárskych spoločností ako sám osebe a bude vlastne teraz regulovať trh, v ktorom budú vedľa seba pôsobiť súkromní hráči, ktorí majú nejaké záujmy predať sa alebo presadiť sa aj na slovenskom a zahraničnom trhu, budú často súperiť s inými, so štátnymi firmami, ktoré budú takisto súperiť o tých istých zákazníkov na slovenskom a zahraničnom trhu. A teraz ministerstvo obrany má, samozrejme, stopercentnú kontrolu nad tým, čo nakúpi od týchto súkromných firiem pre svoje potreby, čiže viem uprieť prístup na slovenský trh, a teraz tým, že si ministerstvo obrany udelilo monopol a právo veta nad všetkými vývoznými licenciami, tak vie zároveň uprieť týmto súkromným firmám aj právo vyviezť von. On ich vie normálne že dostať von z biznisu za dva týždne. Nebudú mať šancu predať na Slovensku, nebudú mať šancu predať v zahraničí, on dokonca vie zobrať povolenie na obchodovanie. Oni skončia a nebudú mať ani len teoretické právo nič naďalej vyvážať. Čiže ten konflikt záujmov čím viac sa do toho pozriete, je hlbší a komplikovanejší. Ďalší dôvod nikdy neschváliť tento zákon v skrátenom legislatívnom konaní alebo vôbec. Inak je to nezmysel a nemal tu byť v tomto, teda takýmto spôsobom na poslednú chvíľku pečený, vôbec... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 11:25 hod.

M. A.

Tomáš Valášek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:25

Martina Holečková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Ja sa naozaj len pridám k mojim predrečníkom a zároveň sa chcem poďakovať pánovi poslancovi za jeho vystúpenie, pretože skutočne to, na čo upozornil, je veľmi dôležité a my to tu v tej rozprave neustále pripomíname. Tento návrh zákona je neprijateľný, nevenuje sa jednej téme a je to skutočne jeden mišmaš. Mieša sa dokopy vznik nového ministerstva, kde šport bude skutočne len na okraji záujmu. A pravda je taká, že to nemyslíte úprimne s podporou či rozvojom športu, ale len jednoducho potrebujete vytvoriť nové ministerstvo pre niekoho, kto si ho takpovediac vydupkal. To, o čo vám naozaj ide v tomto materiáli, je predovšetkým zmena kompetencií ústredných orgánov štátnej správy.
Často ste hovorili o tom, že budete postupovať odborne, s čím sa naozaj dá len súhlasiť, ale to, čo tu predvádzate, akým spôsobom predkladáte tieto návrhy, bez teda poriadnej a poctivej diskusie, tak jednoducho to nehovorí nič o odbornosti, už nehovoriac o tom, že vlastné návrhy musíte často opravovať pozmeňujúcimi návrhmi. Takže naozaj tá istota toho, že niečo je pripravené odborne a dobre, v tomto parlamente jednoducho nie je.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 11:25 hod.

Mgr.

Martina Holečková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video