6. schôdza

6.12.2023 - 22.12.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 17:11 hod.

MBA

Marek Lackovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:11

Ingrid Kosová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo.
Ja sa vám priznám, že ja mám niekedy pocit, že nie som na Slovensku, ale v nejakom Kocúrkove, lebo všetko tu robíme nejako naopak. Podľa medializovaných informácií je zámerom zriadenia ministerstva "šprotu" či športu, či čo to vlastne je, nejaká podpora zlepšenia financovania športu, ale z dôvodovej správy vidíme, že tu ide o starostlivosť o športovú reprezentáciu Slovenskej republiky, a dokonca športové hnutie vyjadrilo, že je to historická šanca pre zjednotený šport. Tak ja neviem, ale ja sa pýtam, že aké talenty vlastne budú reprezentovať našu krajinu, keď úplne zanedbáme športovú výchovu na školách. Nie sú to práve školy, ktoré sú miestom, kde sa má formovať športový talent? Nie je škola miestom, kde máme vyhľadávať talenty bez ohľadu na to, z akého sociálneho statusu pochádzajú? Alebo povedzme si pravdu, koľko rodičov si dnes môže dovoliť financovať športové aktivity svojich detí v drahých športových kluboch. A miesto toho, aby sme my zvýšili financovanie v rezorte školstva práve tohto športu na školách, kde vyhľadávame talenty, tak tieto peniaze ideme kompletne presunúť na nové ministerstvo a vyjmeme stade ešte aj fond na podporu športu na ministerstve, ktorý je určený napríklad na rekonštrukciu športovísk alebo telocviční, a na ministerstve školstva nám zostane asi šesť zamestnancov, ktorí budú mať celkový rozpočet asi 300-tisíc eur ročne. Ja nerozumiem tomu, pretože si asi neuvedomujeme, aký má význam výchova a vzdelávanie na školách a pre jeho pozitívny prístup k pohybu.
Za posledné desaťročie výrazne klesla fyzická zdatnosť detí a mládeže. A pokiaľ nebudeme od raného veku pracovať s týmito deťmi, tak sa nám môže stať, že o desať rokov tu nebude mať športový talent nikto a vôbec nebude mať kto Slovensko reprezentovať. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 17:11 hod.

Ing. Bc. PhD.

Ingrid Kosová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:11

Marián Čaučík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Ďakujem pekne, pani kolegyňa Marcinková, za vaše vystúpenie. Súhlasím celkom s vami, že dôvodová správa je veľmi stručná a odfláknutá. Som prekvapený, že sa tak stalo okrem iného aj v časti dôvodovej správy týkajúcej sa dopadov tohto zákona.
V dôvodovej správe je napísané, že táto zmena nebude mať dopad na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyv na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyv na služby verejnej správy pre občana ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Nuž, to asi nesedí, keďže namiesto jedného ministra Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky budeme mať dvoch ministrov a namiesto dvoch štátnych tajomníkov budeme mať päť štátnych tajomníkov. IT služby pre nové ministerstvo od zariadenia priestorov, nákup IT, hardvér, softvér, licencie, takže si myslím, že to určite bude mať dopad na rozpočet, nehovoriac o takých položkách, ako sú priestory nového ministerstva, nákup či prenájom, zariadenie kancelárií, funkčné technické zariadenia a podobne.
Premenovanie ministerstva z pôvodného názvu Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky na nový, Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky bude mať tiež dopad na rozpočet. V názve ministerstva, označením budov, pečiatky, hlavičkové papiere, rebranding, PR, komunikácia a podobne. Nie je teda pravda, že tento navrhovaný zákon nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 17:11 hod.

Ing.

Marián Čaučík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:11

Marek Lackovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Pani poslankyňa, ty si predniesla ten príspevok takým novým spôsobom, veľmi sa mi páčilo, že si poukázala, že čo všetko by sme za tie peniaze mohli mať v tejto krajine, keby sme ich zrovna neinvestovali takýmto spôsobom do, do vzniku takýmto spôsobom vznikajúceho ministerstva. A veľmi ma potešila zmienka o úplne absentujúcich telocvičniach, ktoré sú že naozaj absolútne nedostatkovým tovarom, ak sa to dá tak nazvať na Slovensku. My máme obrovský investičný dlh v rámci telocviční v Slovenskej republike a vidíme, že aj tie výzvy, ktoré prichádzajú či už z fondu na podporu športu, alebo z plánu obnovy, častokrát tam dokonca telocvične alebo aj jedálne neboli oprávnenými výdavkami, napríklad aj v našom prípade v okrese Dunajská Streda, a bolo problém vôbec teda ich dobudovať, lebo keď ich nemáte ako oprávnený výdavok, tak z vlastných zdrojov pre samosprávy, tie telocvične sú na úrovni jedného až troch miliónov eur častokrát, sú jednoducho neufinancovateľné.
A veľmi vhodne si aj podotkla, že je toto veľký problém aj hlavne, aj NKÚ vydal správu minulý rok, je toto hlavne veľký problém Košického a Prešovského kraja, kde máme, kde máme 35 % škôl, ktoré nemajú vôbec žiadnu telocvičňu, čo je naozaj že alarmujúce. My, my dnes ideme za desiatky miliónov zriaďovať nové ministerstvo, ale nemáme tu pokrytú ani len takúto základnú infraštruktúru v rámci týchto vzdelávacích kapacít, ako sú telocvične. Čiže toto je naozaj že veľký problém, ktorého by sme sa mali tiež dotknúť.
Potom druhý problém bude, ale netýka sa to tejto témy, že tu máme povinnosť umiestňovať štvorročné deti do škôlok a tie taktiež nemajú kde vy... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 17:11 hod.

MBA

Marek Lackovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:11

Michal Sabo
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Ja budem pokračovať v reflexii na tú otázku, čo všetko by sme mohli mať, keby... Pani poslankyňa Marcinková spomínala športovú infraštruktúru, ale keď už sme pri slove infraštruktúra, tak môžeme spomenúť aj tú infraštruktúru dopravnú, zdravotnú, nemusíme ísť do detailov, asi vieme, ako sme na tom. Ale spomínajúc infraštruktúru, tak Slovensko má veľký investičný dlh aj v tej úplne že najzákladnejšej infraštruktúre, na čo pravidelne upozorňujeme aj s kolegyňou Janou Hanuliakovou, že pol milióna ľudí na Slovensku nemá bezpečný prístup k pitnej vode napríklad, 447 obcí nie je dobre alebo teda že dodnes vôbec pripojených na vodovod. Čiže v tejto krajine sa ľudia reálne v 21. storočí rozhodujú, či večer spláchnu toaletu, alebo sa osprchujú, a tisíce ľudí zase veria, že voda, ktorú pijú zo svojich pohárov, je zdravotne nezávadná, a že v pohári nemajú kokteil plný dusičnanov. No a prečo to hovorím, je, lebo tento investičný dlh z veľkej časti ide za tromi vládami Roberta Fica, do obdobia, kedy táto republika mala k dispozícii tie najväčšie prostriedky na modernizáciu.
Na a hovorím to aj preto, lebo kvalita základnej infraštruktúry dokázateľne podľa všetkých dostupných dát dvíha kvalitu života a to na konci dňa môže spôsobiť, že nám ľudia nebudú utekať za lepším životom. Špeciálne teda nebudú utekať ľudia z regiónov, ktoré, ktoré, kde práve tých ľudí potrebujeme pre... a tam sa kruh uzatvára, rozvoj cestovného ruchu. Čiže pri tomto vedomí týchto investičných dlhov, ktoré tu na Slovensku máme, plytvať stámilióny na vznik nového ministerstva, Vlaďka, ty si to vypočítala teda na 400 mil. na toto volebné obdobie, ale ktovie ešte, aké dodatočné náklady tam budú, tak to je naozaj, to je naozaj tristné. To sa inak nedá nazvať.
A ďakujem za tvoj príspevok.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 17:11 hod.

Mgr.

Michal Sabo

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:11

Tibor Gašpar
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Pani poslankyňa Marcinková, ja som sa rozhodol zareagovať len preto, že ste podľa mňa vekom mladá a častokrát zaznelo v tom vašom príspevku, ale aj v príspevku mnohých diskutujúcich v tejto rozprave aj vecné argumenty a, samozrejme, je tam množstvo dohadov, prognóz, najhoršie, že niekedy demagógia, a čo ma najviac zaráža vzhľadom na to, v akom ste veku, že sa niekedy uchyľujete ku argumentácii, ktorú používajú niektorí jedinci tam spod balkóna, zo strany neoľano. Pretože ja mám 61 rokov a mne k Vianociam stačí len moja rodina a dobrá večera. Neviem, ako vy, ale vy, vy ste ma už normálne dali do väzby. Vy už normálne ste prišli a začali ste tu demagogicky rozprávať, že keď sa raz bude rozhodovať o mojej väzbe. Už to isté som počul z úst jednej poslankyni z Progresívneho Slovenska a to je, to sa nedá ináč nazvať, nijako ináč len hrubá demagógia. Ešte ani raz nezaznela nejaká argumentácia a výhrada voči mojej odbornosti, všetci tu len, počúvam, máte problém s nejakým mojím obvinením, ktoré opakovane zopakujem, robili účelovo čurillovci a prokurátori ÚŠP a budete o tom počuť ešte dosť veľa.
Čo chcem dodať? Budem iniciovať čítanie správy z leta ´21, ktorú polovica parlamentu počula a polovica nie, o manipuláciách trestných konaní, aby ste si aj vy urobili vecný obraz o tom, o čom budete rozhodovať v prípade niektorých zákonov, ktoré sú prejednávané na tejto schôdzi.
A jedna poznámka na záver, 18. mája Čurilla hovorí, či je vôbec potrebné vypočúvať svedkov, ktorí podľa neho nič nepovedia proti obvineným. Takto uvažujú ľudia... (Prerušenie vystúpenia časomerom. )
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 17:11 hod.

gen. v. v. PaedDr.

Tibor Gašpar

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 17:11

Jana Hanuliaková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vďaka za vaše vystúpenie, pani poslankyňa, a som nesmierne rada, že ste zdôraznila potrebu budovania športovej infraštruktúry. V tejto oblasti skutočne zaostávame. Ja sama pochádzam a žijem v obci, kde nemáme telocvičňu, a je to naozaj obrovský problém, ktorý vplýva na rozvoj detí a ich športových talentov. A každé volebné obdobie ľudia sa snažia veriť, že kandidát alebo kandidátka, ktorý príde, že im ju sľúbi, a dúfajú teda, že ju aj vybuduje, ale, žiaľ teda, nie sú na to finančné prostriedky a počítam, že ani tak skoro nebudú. Preto by som tiež naozaj ocenila, keby 400 mil., ktoré... čo je minimálne 400 mil., ktoré chce vláda investovať do nového ministerstva, aby radšej porozmýšľali a investovali do in... do novej športovej infraštruktúry.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

18.12.2023 o 17:11 hod.

Mgr.

Jana Hanuliaková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:11

Vladimíra Marcinková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Ja som rada, že sa mi podarilo mojím vystúpením v rozprave vyprovokovať k reakcii aj koaličného poslanca, teraz hovorím konkrétne o pánovi Gašparovi. A v tejto súvislosti by som chcela povedať len jedno, ak sa chcete hrdiť svojou odbornosťou a dávate ju nad bezúhonnosť, tak to je mylné uvažovanie. Lebo keď to prenesiem do inej roviny, ja by som bola veľmi rada, keby napríklad moju dcéru v škole vychovávala nielen tá najlepšia učiteľka s najvyšším vzdelaním, ale taká, ktorá nebude mať násilnícke správanie, ktorú, ktorá bude ovládať základy morálky a čestnosti a aj hodnotovo sa budem môcť na ňu spoľahnúť. Takže tam vidím tiež veľmi dôležitú rovnicu, ktorá by mala platiť v celej spoločnosti a na najvyšších miestach dvojnásobne.
K ostatným kolegom, pre mňa, pre mňa bolo až hrozivé to číslo, ktoré povedal pán Hargaš, týkajúce sa tých členov strany SNS, lebo naozaj sa bojím, keď hovoril o nejakom čísle dvetisíc a viac, že kde všade bude treba týchto členov v štátnom aparáte umiestniť. To, to bude naozaj tento štát stáť nemalé prostriedky.
Pán Čaučík pekne ilustroval, ako je odfláknutá táto dôvodová správa k tomuto zákonu, pretože ešte aj zmena názvu ministerstva čosi stojí a nie je to málo, a naozaj napísať tam, že to má nulový dopad na štátny rozpočet, to je absolútny výsmech poslancom v parlamente.
A pán Lackovič, som rada, že ste, že ste sa vyjadrili k tomu investičnému dlhu k telocvičniam aj k jedálňam. Tak čo už, budeme mať národné menu, ale nebude ho kde podávať.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

18.12.2023 o 17:11 hod.

Mgr.

Vladimíra Marcinková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 17:26

Ján Horecký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pani ministerka, dámy a páni, v svojom príspevku sa pokúsim vyjadriť ku kompetenčnému zákonu tak, aby som sa neopakoval po už mnohých vážnych zisteniach a vyjadreniach, ktoré ste tu predniesli, a pozriem sa na to tak, aby som doplnil svojím postrehom vaše postrehy.
Prvý z nich je to, že sme vo výbore pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport mali rokovať o tomto návrhu vládneho zákona z celkom silného a logického dôvodu, že sa ním, tak to bolo aj ohlásené, mení najmä kompetencia ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu. Predstavte si, že toto rokovanie výboru malo byť minulý pondelok 8.15 h a na toto rokovanie sa dostavilo okrem niekoľkých opozičných poslancov iba pani predsedníčka výboru a nebol tam ani jeden koaličný poslanec. To mi príde ako hrubé zrno aj v týchto neľahkých časoch, pretože ak máme rokovať na výbore, ktorého sa toto dotýka, mimoriadne o zmene štruktúry fungovania kompetencií ministerstva školstva a nezaujíma to žiadneho z koaličných poslancov, oberá nás to aj o to minimum príležitostí rokovať a vyjadrovať sa k tomuto zákonu, vážení kolegovia a kolegyne, vzhľadom na to, že tento zákon predkladá vláda v skrátenom legislatívnom konaní.
Taktiež som bol svedkom vyjadrení medializovaných aj pána predsedu Národnej rady, kedy hovoril o tom, že obviňoval nás z toho teda, opozičné strany, menovite aj KDH, že nám ide o nejaké sabotovanie rokovania zákona o štátnom rozpočte. Ďakujem vám, kolegovia, ktorí ste predkladali procedurálne návrhy, aby bol zákon o štátnom rozpočte, ktorý si uvedomujeme, že je zákonom roka, predradený a ku ktorému sme sa chceli konštruktívne, vecne vyjadrovať, pretože si uvedomujeme, že je to dôležité pre našu krajinu.
A na záver tohto úvodu si dovolím vyhlásiť, že aj keby sme boli v strede uhorkovej sezóny a nie pár dní pred koncom roka, po ktorom máme fungovať podľa nového rozpočtu, tak by som priniesol presne ten istý príspevok, ktorý poviem dnes večer, pretože tento zá... tento môj príspevok nie je len o nejakej obštrukcii, ale podobne ako aj vaše poukazuje na vecné a konkrétne nedostatky, čo je naša úloha, jediným možným spôsobom, ktorý nám zostal v rozprave v pléne Národnej rady.
A pôjdem postupne. Minimálne sa budem dotýkať tých vecí, ktoré tu už boli riadne spracované a doplním ich o ďalšie.
V čl. I zmeny, sa riešia zmeny v zákone 575, kompetenčný zákon, z roku 2001, je to § 3 písm. l), ktoré znie, že ministerstvo školstva, výskumu... že nový názov ministerstva bude Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky. Keď už musíme meniť názov ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu kvôli zriadeniu nového ministerstva a odčlenenia športu, pýtam sa, prečo to nie je Ministerstvo vzdelávania, vedy, vývoja a mládeže Slovenskej republiky. Ubezpečujem vás, že nejde o slovíčka, ale o potrebný posun smerom k realite a nielen k svetovým trendom, ale aj k potrebe Slovenska. Školstvo je síce významná, ale podmnožina vzdelávania. Nevyhnutne potrebujeme systém celoživotného vzdelávania nielen v podobe zákona, ale aj dostupného systému, dostupného každému občanovi v dospelom veku.
Poviem vám na to jeden konkrétny príklad. Nedávno sme spustili tretí reaktor jadrovej elektrárne v Mochovciach a jadrová elektráreň v Bohuniciach má pripravený jeden veľkolepý projekt, kde sú nielen nový jadrový zdroj, ale aj alternatívne zdroje elektrickej energie. No a predstavte si, že štvrtý jadrový reaktor v Mochovciach vyžaduje minimálne šesťdesiat operátorov jadrovej elektrárne, ale na slovenských univerzitách ich študuje dokopy dvanásť. My ich potrebujeme šesťdesiat na to spustenie, inak by sme už boli pripravení na ďalší zdroj elektrickej energie. Táto situácia je riešiteľná. Nie je to riešiteľné nejakým, nejakými umiestenkami alebo príkazmi, čo majú mladí študovať, ale je riešiteľná práve formou celoživotného vzdelávania. My nepotrebujeme absolventov jadrovej fyziky, ktorí budú po piatich rokoch schopní vymyslieť princíp a fungovanie jadrovej elektrárne. To už je vymyslené. My potrebujeme operátorov jadrových elektrární. My máme na Slovensku energetikov, stavebných architektov, bezpečnostných technikov, jednoducho veľa ľudí, ktorí sú pripravení si doplniť vzdelanie tak, aby mohli slúžiť ako operátori jadrových elektrární. Toto vám nehovorím ako svoj názor. Komunikoval som s týmito odborníkmi a viem, čo potrebujú, a riešil som to aj z pozície toho krátkeho pôsobenia ministra školstva. Toto je cesta. Ak by sme dokázali fragmentovať vzdelávanie, aby ten, kto potrebuje nejaký semester alebo doplniť si nejaký významný, významný segment svojho vzdelávania, ktoré mu chýba pre svoju kvalifikáciu, načo potrebuje nastúpiť znovu na vysokú školu, keď je to zamestnaný človek, ktorý je povedzme v strednom veku? Čiže fragmentovať mnohé vzdelávacie programy na vysokých školách tak, aby ich ony mohli poskytovať aj ľuďom, ktorí si takto budú v režime celoživotného vzdelávania dopĺňať vzdelanie, je veľmi žiaduce.
No, píšete vo vládnom návrhu "výskum a vývoj". Pýtam sa, prečo nie "veda a vývoj", čo, samozrejme, je komplexnejšie a pokrýva danú oblasť úplne.
V § 3 sa dopĺňa písm. o), ktoré znie, a to je to slávne písmeno, ktorým vzniká Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky. No, ja budem veľmi ústretový a konštruktívny. Uznávam, že je to téma, že zriadiť ústredný orgán štátnej správy pre cestovný ruch a šport nemôžeme, kolegovia, len tak zahodiť do koša ako na prvú blbý nápad. Viem si predstaviť, že by to mohlo priniesť vďaka istému raciu aj nejaký osoh. Ale to vyžaduje, samozrejme, do detailu, nemyslím malé nepodstatné detaily, ale procesné záležitosti a kompetencie, ako bude toto ministerstvo fungovať, kde budú kompetenčné čiary medzi jednotlivými rezortami, ako to tu už bolo spomínané, školský šport a profesionálny šport. Takéto usporiadanie sme nevideli ani v dôvodovej správe, ani v žiadnom, žiadnom ďalšom materiáli, zdá sa, že to je ministerstvo pre ministerstvo. V doložke vybraných vplyvov je uvedené, že zriadenie nového ministerstva bude mať nulový, žiaden vplyv na rozpočet verejnej správy, ale ja nemám vedomosť, a bol som na tom ministerstve, že by niekde čakala hotová pripravená kompletne zariadená budova pre nové ministerstvo so zodpovedajúcou technikou a technikmi, autami, mobiliárom a tak ďalej. Viem si predstaviť, že ak by toto vláda myslela vážne a chcela to uskutočniť seriózne, že by potrebovala minimálne rok na to, aby sa aj so zväzmi, aj so všetkými zainteresovanými, aj so samosprávami pripravil komplexný návrh v riadnom legislatívnom procese s MPK, a nie v skrátenom legislatívnom procese.
Mimochodom, v doložke vybraných vplyvov sa explicitne uvádza, že predložený vply... predložený vládny návrh zákona nemá vplyv absolútne na nič. Žiaden vplyv na rozpočet verejnej správy a samospráv, žiaden vplyv na podnikateľské prostredie, žiaden vplyv na životné prostredie a služby verejnej správy. Tak ja túto vec čítam trochu inak, ako to už zaznelo, tak sa teda pýtam, načo nám vlastne vláda predkladá zákon, ktorý nemá vplyv vôbec na nič okrem toho, že zaťaží štátnu kasu v čase, keď ju treba sanovať.
Tiež v § 4 ods. 3 sa teda mení popis umiestnenia štátnych tajomníkov na ministerstvách, čo už ste aj vy spomínali, táto zmena umožňuje neobmedzený počet štátnych tajomníkov. Každý štátny tajomník má, samozrejme, kanceláriu, auto, priamo podriadených, takto naozaj nevyzerá snaha o šetrenie a konsolidáciu a ani snaha o jasné kompetenčné vymedzenie, čo má za úlohu zákon, kompetenčný zákon priniesť.
Len sa dotknem, § 22 ods. 2 znie: "Na čele Protimonopolného úradu Slovenskej republiky je predseda, ktorého vymenúva a odvoláva prezident Slovenskej republiky na návrh vlády. Na čele Slovenskej informačnej služby je riaditeľ, ktorého vymenúva a odvoláva prezident Slovenskej republiky na návrh vlády." Hneď prišiel pozmeňujúci návrh s týmto vládnym návrhom zákona, že aj podpredseda protimonopolného úradu bude vymenovaný, odvolávaný už nie prezidentom, ale vládou Slovenskej republiky. To je, samozrejme, ďalšia nedemokratická koncentrácia moci, ktorá môže urobiť z nezávislého úradu poslušného služobníka vlády, tak ako sme to videli pri Úrade pre reguláciu sieťových odvetví, ktorý tým taktiež stráca svoju faktickú nezávislosť, a takto to bude fungovať vždy, keď sa predsedovi vlády alebo vláde nebude pozdávať výstup údajne podľa zákona nezávislého Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ako to bolo pri okamžitej výmene pána Jurisa.
Do § 24a sa vkladajú nové body 4 a 6, ktoré znejú: "Úrad vlády Slovenskej republiky plní úlohy strategickej a metodickej koordinácie v oblasti výskumu, vývoja a inovácií." A ešte vás chcem upozorniť na jeden bod, bod 6: "Úrad vlády Slovenskej republiky", počúvajte, "Úrad vlády Slovenskej republiky riadi a koordinuje opatrenia na tvorbu a uskutočňovanie talentovej politiky."
Súčasné ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu s priamou vecnou pôsobnosťou v oblasti vysokých škôl a vedeckých výskumných ústavov, ako je Slovenská akadémia vied, má byť kompetentné pri tvorbe politík a úprave podmienok pre vedu, výskum a čiastočne aj vývoj a inovácie. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu má priamo riadenú organizáciu Centrum vedecko-technických informácií, ktorá 85 rokov má na starosti podporu vedy. Činnosť CVTI sa stručne dá zhrnúť do piatich dimenzií: vedecká knižnica, podpora vedy, popularizácia vedy, informačné systémy a správa dát v školstve, projektová činnosť vrátane internacionalizácie. Samozrejme, videl som to zblízka, CVTI treba riadne manažovať a využiť jeho potenciál, a nie však nechať tak a začať stavať systém podpory vedy a výskumu na inom mieste na úrade vlády, ktorá nemá vecné odborné zázemie ako ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu. Tvorba a uskutočňovanie talentovej politiky je priamou súčasťou vzdelávania a je absurdné, ak sa táto vecná pôsobnosť prenáša na úrad vlády. Vzniká tak naozaj namiesto jasného rozdelenia kompetencií skôr kompetenčný chaos. Vítam, ak podpredseda vlády bude koordinovať prierezové témy, ako je transfer inovácií do biznisu, čo sa týka ministerstiev, minimálne ministerstva školstva, hospodárstva a financií. To je naozaj potrebné a vítané. Kompetenčný zákon má za úlohu robiť jasno v kompetenciách ústredných orgánov štátnej správy, nastaviť deliace čiary zodpovednosti a vecnej pôsobnosti a efektívnej synergie. Lebo som však povedal, tento zákon robí opak, vnáša nejasnosti do kompetencií a komplikuje systém.
Článok II. Tu sú zmeny v zákone 540 o štátnej štatistike. V § 6 ods. 2 a 3 sa slová "prezident Slovenskej republiky na návrh vlády" nahrádzajú slovom "vláda". Viete, o čo ide, lebo je to pri viacerých týchto nezávislých, zo zákona zriadených štátnych inštitúcií, ktoré majú byť odbornou protiváhou politickým rozhodnutiam, respektíve dávať odborné stanoviská a výstupy pre čo najlepšiu politiku štátu.
Viete, ako matematik som pracoval so štatistikou nielen v edukácii, ale aj pri spracovaní výskumných dát tvorby záverov a hodnotenia dát. Verte, že štatistika a jej použitie nie je nezávislé od ľudského faktora a to vo všetkých procesných krokoch; získavanie dát, ich organizácii, voľby metód spracovania, analýzy dát a napokon ich vyhodnotenia interpretácie. Zľudovela trochu taká žartovná definícia, štatistika je presný súčet nepresných čísel. Štatistický úrad musí byť z titulu zákona, ale najmä z princípu zo zákona nezávislý. Prečo potom táto zmena zákona, prečo nemôže riaditeľa štatistického úradu menovať na návrh vlády prezident Slovenskej republiky, ale bude ho menovať a odvolávať vláda? Je to, žiaľ, ďalší príklad koncentrácie moci a politizácie inštitúcií. Viete, v detaile, myslím, že to tu už zaznelo, sú dôvody pri odvolávaní týchto šéfov týchto nezávislých inštitúcií pribudlo písmenko e), ktoré hovorí, že vláda môže odvolať takého človeka, ak sa vyskytnú po taxatívnych dôvodoch, "ak sa vyskytnú iné závažné dôvody," teraz počúvajte pozorne, "najmä v prípade konania, ktoré vyvoláva alebo je spôsobilé vyvolať pochybnosti o osobnostných, morálnych a odborných predpokladoch na výkon jeho funkcie".
Čiže ak ten človek sa niekde vyjadrí alebo jednoducho akokoľvek vystúpi, čo má, čo vyvolá, čo má len potenciál vyvolať pochybnosti v členoch vlády, tak ho môžu okamžite odvolať. Ako vágnejšiu definíciu som nečítal ani v školskom poriadku na základnej škole.
Článok III, zmeny v zákone o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou. Je to, samozrejme, to isté, také isté vágne dôvody na odvolanie a tiež to už bolo spomenuté, že tento nezávislý úrad má v kompetencii spravovať 8 mld. eur.
Na záver článok VIII o zmene zákona 392/2011 Z. z. o obchodovaní s výrobkami obranného priemyslu a čl. IX o zmene zákona 144/2013 Z. z. o obchodovaní s určenými výrobkami, ktorých držba sa obmedzuje z bezpečnostných dôvodov. Tam sa jednoducho kompetencie ministerstva zahraničných vecí nahrádzajú kompetenciami ministerstva obrany vo všetkých bodoch. Čo to znamená? Že ministerstvo hospodárstva, ktoré rozhoduje o udelení dovozných a vývozných licencií, tak všetci ostatní partneri ministerstva hospodárstva majú len odporúčací charakter okrem záporného vyjadrenia, teraz už nie ministerstvo zahraničných vecí, ale ministerstva obrany k žiadosti o udelenie vývoznej licencie alebo dovoznej licencie, ktoré sú pre ministerstvo záväzné.
No, zmeny v zákonoch upravujúcich obchodovanie so zbraňami vrátane presunu niektorých kompetencií z ministerstva zahraničných vecí na ministerstvo obrany nie sú maličkosťami ani precizovaním aktuálnej úpravy. Ak zoberieme do úvahy charakter viacerých legislatívnych úprav tohto vládneho návrhu zákona, ktorým je oslabenie nezávislosti kľúčových úradov a koncentrácia politickej moci, tak zmeny v zákonoch upravujúcich obchodovanie so zbraňami, vyvolávajú obavy a rozhodne by si vyžadovali riadne legislatívne konanie, medzirezortné pripomienkovacie konania a dostatočný priestor na prerokovanie v Národnej rade Slovenskej republiky. Osobitne, keď sú občania konfrontovaní s medializovanými informáciami o spojení pána ministra obrany Roberta Kaliňáka so zbrojárskym biznisom. Úprimne, nestaviam iba na medializovaných informáciách, ale riadny priestor na vecné preskúmanie presunu zásadnej kompetencie z ministerstva zahraničných vecí na ministerstvo obrany sme nemali. Ak prejde tento vládny návrh zákona, bude mať ministerstvo obrany pod vedením pána ministra Kaliňáka exkluzívnu kompetenciu rozhodovať o tom, komu nebude udelená dovozná alebo vývozná licencia pre obchod so zbrojárskymi produktami. Znamená to, že bude toto ministerstvo, kde sú medializované správy o prepojení jeho šéfa na firmy obchodujúce so zbraňami, rozhodovať o tom, kto nemôže dovážať a vyvážať tento druh tovaru, a tým pádom, samozrejme, aj kto môže. Zdá sa vám to v poriadku? A takýto zákon je predkladaný v skrátenom legislatívnom konaní.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

18.12.2023 o 17:26 hod.

Mgr.

Ján Horecký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

17:41

Martin Dubéci
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Ja takisto by som sa chcel poďakovať predrečníkovi za jeho prejav a to zopakujem znova, lebo v médiách to znova a znova hovoria opačným spôsobom. Veľmi vecná rozprava, veľmi k veci, toto nie je žiadne bezobsažné naťahovanie času. Toto sú vecné, korektné argumenty, na ktoré z druhej strany nedostávame odpoveď. A ja aj oceňujem to, čo pán poslanec spomenul v súvislosti s výbormi, a ja viem, že to v tej pyramíde všetkých problémov, že tu máme únos SIS, únos zdravotníctva a všetko možné, podobné sa niekomu môže zdať ako úplne malicherné, že ešte budeme riešiť to, že v podstate na výboroch aj jednak so štátnym rozpočtom, ale v podstate so všetkým ostatným tým, že tak ženieme toto plénum, lebo musí donekonečna rýchlo prerokovať všetky veci tak, aby bol pokoj vo vládnej koalícii a všetci sa mohli rozísť na Vianoce domov, tak jednou z obetí je to, že tá rozprava vo výboroch, ktorá podľa vnútorných dokumentov Kancelárie Národnej rady je najdôležitejšou fázou legislatívneho procesu, tak absolútne trpí. Po mne už kolegovia v niektorých výboroch, by som povedal, aj v tých relatívne citlivých už vyslovene zazerajú len, keď sa spýtam otázku, no tak tamto sme, tam sme dospeli. Toto je výsledok toho, akým spôsobom táto väčšina, plná profesionálov, starých bardov, ktorí vedia ako Národná rada funguje, ako sa to robí a nie my mladí, ktorí tu o tom nič nevieme, no tak takto sa to robí, ženieme sa a nedostávame odpoveď ani na najzákladnejšie otázky. Ja si myslím, že to je vlastne celkom hanba.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

18.12.2023 o 17:41 hod.

MSc

Martin Dubéci

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

17:41

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
Pán poslanec Horecký, som rád, že ste upozornili na to, že koalícia má možnosť ukázať, na čom jej záleží. Či je to tak, že jej záleží na schválení štátneho rozpočtu ešte v tomto roku, aby sa krajina neocitla v rozpočtovom provizóriu, alebo je dôležitejšie, aby ministerstvo športu a cestovného ruchu, ktoré si dohodlo v koaličnej zmluve, a ďalšie obsahovo nesúvisiace zmeny, ktoré tento návrh zákona obsahuje, nadobudli účinnosť čím skôr. Hovorím čím skôr, lebo myslím si, že ani keby sa pretrhli, tak tento zákon nebude účinný od 1. januára 2024, ako si to nastavili v samotnom návrhu zákona, lebo tá rozprava ešte chvíľu potrvá a vzhľadom na obsah toho návrhu zákona, ktorý neobsahuje len vytvorenie nového ministerstva, čo je naozaj, je to vecou, vecou dohody koalície, ale obsahuje aj nezávislosti... oslabenie nezávislosti dôležitých inštitúcií, tak ja dosť pochybujem, že pani prezidentka len tak podpíše, čo jej z tejto Národnej rady parlament pošle. To by ten návrh zákona musel doznať dosť závažné zmeny, aby si pani prezidentka povedala, že veď o nič nejde, sú to len nové, nové vzťahy, aké si, aké si vládna koalícia nastavuje medzi sebou. Lebo to nie sú len nové vzťahy, nové ministerstvo, nový flek, nové fleky štátnych tajomníkov, ale dotýka sa to aj iných inštitúcií, ktoré by mali byť nezávislé a ktoré by nemala, nemala ovládať vláda. A vláda sa ich chystá ovládnuť práve týmto zákonom.
Skryt prepis

18.12.2023 o 17:41 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom