6. schôdza

6.12.2023 - 22.12.2023
 
 
This video file cannot be played.(Error Code: 102630)

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.1.2024 o 12:40 hod.

Mgr.

Mária Kolíková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:25

Viera Kalmárová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Chcem povedať, že to bol skvelý príspevok, kde rozum a cit boli v dokonalej harmónii, naozaj, to sa málokedy počuje.
Chcem povedať, že je pre mňa nesmierne zaujímavé pozorovať, s akou ľahkosťou tu prebiehajú procesy, ktoré vedú k základným, k deštrukcii základných pilierov právneho štátu, ktorými sú okrem iného aj rešpekt k normotvorným pravidlám. Tí, ktorí napokon o tom rozhodnú, mlčia. Nie je na tom nič čudné, lebo v histórii vždy všetko, čo bolo spoločensky nebezpečné, sa dialo s požehnaním mlčiacej väčšiny. Ale paradoxom je, že tá mlčiaca väčšina sedí v parlamente. To zase také bežné nebýva. Tieto procesy v budúcnosti a možno aj v tej najbližšej bude možné zvrátiť v prospech ochrany bezpečného a naozaj spravodlivého štátu.
Ale čo je ešte zaujímavejšie pozorovať, ako ľahko možno prísť o profesionálnu česť. Ministrom zahraničných vecí sa nestal pán Kmec a možno aj preto, aby pri presadzovaní zahraničnej politiky tejto vlády nestratil povesť rešpektovaného diplomata.
Pána ministra Suska som považovala za človeka, ktorý je odborne a ľudsky uspôsobený tak, že si je vedomý hraníc, za ktorými už nebude môcť byť považovaný za rešpektovaného odborníka. Tieto hranice ale súborom predložených noriem prekročil a tých noriem alebo tých noviel zákonov, o ktorých dnes hovoríme.
Ja to považujem za jeho osobnú tragédiu, lebo tento výsledok na rozdiel od toho predchádzajúceho, o ktorom som hovorila, sa nedá už zvrátiť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.1.2024 o 12:25 hod.

PaedDr.

Viera Kalmárová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:25

Jaroslav Spišiak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pani poslankyňa Kolíková ako bývalá ministerka spravodlivosti veľmi vecne, argumentačne a presne zdôvodnila, prečo sa tento zákon alebo tento návrh zákona nesmie prerokovať v skrátenom legislatívnom konaní a aké následky to bude mať, ak bude v takomto konaní schválený v takej forme, v jakej je napísaný.
To konkrétne sa zamerala na analýzu výšky sadzieb za rôzne trestné činy, čiže výšky trestu. Hľadala v tom nejakú logiku. Ja tiež, keď som si čítal tento návrh, tiež som tam chcel nájsť nejakú logiku, ako pristupoval ten navrhovateľ k navrhovaným sadzbám, no nenašiel som ju. Myslel som si, že pani ministerka spravodlivosti niečo nájde, ale tiež nič nenašla, takže zrejme tam nebola logika, bola tam len rýchlosť, čo najskôr niečo napísať, znížiť tresty za konkrétnu trestnú činnosť a uľahčiť tak pozície tých, ktorým sa uľahčiť majú.
Ďalší postreh. Som vlastne bol rád, že poukázala alebo upriamila pozornosť, ktorá sa prevažne, ktorá prevažne smeruje na pána Fica, premiéra, že on je ten pôvodca tohto všetkého. On síce je, ale vykonávateľom je minister spravodlivosti. Minister spravodlivosti, nie minister životného prostredia alebo kultúry, alebo niečoho iného. Minister spravodlivosti predkladá v skrátenom legislatívnom konaní zle napísaný návrh zákona a ešte k tomu neodôvodnený. Odôvodnený argumentmi, ktoré sme tu už za prvé dve hodiny v pohode všetky presne vyvrá... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.1.2024 o 12:25 hod.

JUDr.

Jaroslav Spišiak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:25

Juraj Krúpa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci. Mária, ďakujem za tvoje vystúpenie, naozaj si trafila klinec po hlavičke pri v podstate všetkých veciach, ktoré si pomenovala.
Čo je tragické, je, že v podstate ľudia, ktorí sú teraz pri moci a ktorí sa rozhodli zrušiť Úrad špeciálnej prokuratúry, sú presne tí istí ľudia, ktorí s ňou majú dočinenia, že sú obvinení. To je taký konflikt záujmov jako hrom. A týmto návrhom, ktorý tu máme, nám vlastne dokazujú, že v podstate oni môžu teraz všetko, ale že úplne všetko, a my ostatní jednoducho musíme sklopiť uši a nehať trpieť toto bezprávie, ktoré sa tu ide páchať. Tak určite s tým ale súhlasiť nebudeme a budeme s tým veľmi intenzívne bojovať.
Ty si, Mária, aj spomínala, že už čakáš na tých 30 prípadov tých sťažností na Ústavný súd, na ne všetci veľmi čakáme. Ja som presvedčený o tom, že to budú prípady typu, že išlo o tie zamietnuté návštevy rodinných príslušníkov, išlo o nejaké tie listy, ktoré im neboli doručené a podobne, ktoré budú dávať do kombinácie akože vytváraného nejakého umelého nátlaku a budú sa snažiť vytvoriť nejaký umelý dojem, že vlastne takýmto spôsobom boli zneužívané ich práva. To ale dokazuje, že toto všetko berú osobne, že to nie je o spravodlivosti, ale je to čisto o pomste.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.1.2024 o 12:25 hod.

PhDr.

Juraj Krúpa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:25

Marek Lackovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. A ďakujem veľmi pekne pani bývalej ministerke za veľmi fundovaný príspevok do rozpravy.
A áno, povedali to už aj moji predrečníci a predrečníčky, my sme sa dostali do štádia, kedy bolo naozaj preukázané, že na skrátené legislatívne konanie nie sú žiadne dôvody. A mňa fascinuje prítomnosť pána ministra spravodlivosti, ktorý sa neunúva to nejakým spôsobom aspoň sa pokúsiť nejako že vyvrátiť, a to je... Už aj o tej bohorovnosti tu bolo veľa povedané, ale naozaj že, pán minister, vám to nevadí? Vám to, vám to neprekáža? Lebo niekoľko poslankýň a poslancov naozaj vyvrátilo to, že tam sú, že je tu nejaká potreba toho legislatívneho konania skráteného. No nie je. Vám to nevadí, pán minister? Nerušíme vás tu náhodou dnes? Preto... že ja mám taký pocit, že či vás naozaj ako nerušíme v rámci toho, že vy si to tak v pohode dokážete nerušene písať, študovať, robiť poznámky, a... a človek za človekom vlastne vyvracia to, že tam je to skrátené legislatívne konanie potrebné. Mňa fascinuje to, že vám to neprekáža. Ale teda skúste nám to aspoň vysvetliť, lebo ja tomuto nerozumiem, ako vám to môže neprekážať. Naozaj.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.1.2024 o 12:25 hod.

MBA

Marek Lackovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:25

Simona Petrík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo a ďakujem aj pani poslankyni Kolíkovej za naozaj komplexný a odborne podkutý príspevok, ale tak asi sme to aj mohli čakať, nič iné sme nemohli čakať.
Ja len teda doplním, aby bolo naozaj každému jasné možno aj ľuďom, ktorí pozerajú túto rozpravu, že čo sa tu vlastne chystá, hej. Vláda chystá noc dlhých nožov a robí to naozaj hulvátsky, cez skrátené legislatívne konanie, na ktoré, ako sme to tu už niekoľkokrát niekoľkí a niekoľké pomenovali, nie je absolútne žiadny dôvod. Štátu nehrozia ani závažné hospodárske škody, ani sa tu nedej porušovanie ľudských práv v tejto oblasti, práve naopak, presne ako povedala aj kolegyňa Irena Bihariová, možno práve naopak, pri prijatí týchto noviel by sa to mohlo začať diať.
Ako pani poslankyňa správne podotkla, tie desiatky rozhodnutí, to ma trošku zdvihlo zo stoličky, keď tu trošku zareagoval aj pán Gašpar o porušovaní ľudských práv, ktorými sa tu teda pán obvinený poslanec Gašpar oháňa, sme doteraz naozaj nevideli, samozrejme, pokiaľ teda pán Gašpar nemyslí vlastné záujmy a záujmy mecenášom a oligarchov SMER-u, ktoré si týmito zákonmi potrebujú poistiť. To však ale asi ťažko môžeme považovať za celospoločenský záujem. Všakže?
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.1.2024 o 12:25 hod.

Mgr.

Simona Petrík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:25

Lucia Plaváková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Ja som rada, že sa tu otvorila aj téma, že pani poslankyňa Kolíková teda priniesla tú tému rozhodnutí Ústavného súdu o porušovaní ľudských práv, ktorých majú byť teda desiatky, a snáď sa teda dočkáme celého toho zoznamu, aby sme si to dopredu mohli naštudovať, možno by nám to mohli doručiť spoločne s pánom ministrom spravodlivosti aj s tým rešeršom a s tou analýzou porovnania úprav v jednotlivých európskych krajinách, na ktoré teda tiež čakáme.
A ja som si teda robila také, taký prehľad rozhodnutí Ústavného súdu za obdobné obdobie, o ktorom koalícia hovorí, a tých rozhodnutí bolo okolo tisíc. Tisíc rozhodnutí Ústavného súdu, v ktorom Ústavný súd konštatoval porušenie základných práv a slobôd. Väčšina sa týkala porušení v podstate spôsobených súdmi v prieťahoch a veľká časť potom samotnej prokuratúry a možno nejaké zlomky sa týkajú veľmi okrajovo špeciálnej prokuratúry. V každom prípade to gro spočíva v porušovaní spôsobených v podstate súdmi tým, že sú prieťahy v súdnych konaniach.
A teda ja už som sa tu tak viackrát aj koaličných poslancov a poslankýň, ale aj ministrov pýtala, že či teda budeme aj súdy rušiť, keď tu máme stovky rozhodnutí Ústavného súdu, ktorý konštatoval zásahy do základných práv a slobôd, teda to isté, čím odôvodňujú celé toto skrátené legislatívne konanie a zrušenie Úradu špeciálnej prokuratúry.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.1.2024 o 12:25 hod.

JUDr. PhD.

Lucia Plaváková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:40

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predsedajúci, ďakujem pekne za slovo. Kolegynka Mária Kolíková, ďakujem ti za tvoje vystúpenie. Ako bývalá ministerka spravodlivosti si rozobrala predložený návrh na súčiastky.
Ak by aktuálnemu ministrovi spravodlivosti skutočne záležalo na spravodlivosti, tak si myslím, že by tu už ďalej ani nesedel a nepočúval ďalšie vystúpenia, ale okamžite by stiahol návrh na skrátené legislatívne konanie, ktorý nemá absolútne žiadne rozumné odôvodnenie, a ešte ako bonus škody vytvára a nie im zabraňuje. A ak by ministrovi spravodlivosti skutočne záležalo na spravodlivosti, tak hneď ako druhý krok by stiahol aj samotný legislatívny návrh.
Ono je to v podstate veľmi jednoduché. Návrh jasne pomáha obvineným z korupcie, návrh otvára cestu aj pre budúcu korupciu. A toto nie je ani len v prospech voličov SMER-u, pretože aj bežný volič SMER-u je slušný a tvrdou prácou sa živiaci človek. Je to len a len o pomoci korupcii na najvyššej úrovni. No a aby to nebolo tak okaté, tak nezmyselné zmiernenie trestov je aj za inú trestnú činnosť, čo ešte navyše ďalej poškodí každému slušnému človekovi. Aj voličovi SMER-u.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.1.2024 o 12:40 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:40

Michal Šipoš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Ja by som chcel zareagovať na pani bývalú ministerku tým, ako hovorila o tom, že ani vlastní voliči koaliční, teda SMER-u, HLAS-u a SNS, nie všetci, nie sú pres... alebo nechcú to, čo sa ide diať, resp. čo si myslia tí koaliční poslanci, sme sa dozvedeli v prieskume 22. 12., ešte v minulom roku.
A tam je zaujímavé, že s výrokom „Vládna koalícia chce zrušením Špeciálnej prokuratúry a znižovaním trestov pomôcť svojim vyšetrovaným a súdeným ľuďom,“ (reakcia z pléna), tak v tomto prieskume vyšlo, že až 39 % voličov HLAS-u súhlasí s týmto výrokom, 27 % voličov SMER-u súhlasí s týmto výrokom a 31 % voličov SNS súhlasí s týmto výrokom. Čiže oni sami, väčšina alebo veľká časť z nich vie, že čo chcú spáchať vládni poslanci, vládni ministri. A mňa len udivuje, že tá slušnejšia časť poslancov, ktorých aj ja vnímam v tejto koalícii, ktorí možno nie sú dlhoroční politici, nie sú tu iks rokov tak ako Robert Fico, Pellegrini a spol., ale sú to možno ľudia, ktorí žijú si svojimi životmi, a sú vťahovaní do tohto, do tohto atentátu na spravodlivosť. Ja chcem apelovať na všetkých slušných a čestných poslancov tohto pléna, aby sa nenechali vtiahnuť do týchto špinavostí.
A ešte jednu poznámočku pod čiarou. Vládni poslanci si odsúhlasili, že nechcú rokovať po... alebo chcú, aby sa rokovalo počas obeda, aby sa obedňajšia prestávka skrátila, tak len pre zápis a pre informovanosť je tu osem vládnych poslancov, ktorí chcú rokovať. Osem zo sedemdesiatdeväť.
Toto je vaša vizitka, vládni poslanci.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.1.2024 o 12:40 hod.

Mgr.

Michal Šipoš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:40

Mária Kolíková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážené kolegyne, vážení kolegovia, na úvod si dovolím povedať, že ja si vlastne nepamätám za predchádzajúce volebné obdobie, že by prebiehala takáto jednosmerná komunikácia, hej, že my sa tu rozprávame sami so sebou, že nech sa páči, tak si tu rokujte, rozprávajte sa, však raz sa dorozprávate. A toto je proste tak absurdné, toto je tak absurdné pri takejto zásadnej zmene trestnej politiky. Ja si to proste nepamätám, že toto by sa dialo.
Ja si nepamätám vlastne ani žiadnu vládu v minulom období, že takto by naozaj bolo ignorovaná parlamentná debata, lebo... Ako načo my si to tu rozprávame? Je zjavné, že na to máme nejaký názor, vysvetľujeme to, a keby som očakávala, že v tých faktických poznámkach tu budem mať aj faktickú poznámku teda od koalície, že tu bude nejaká reakcia, hej. Tak ako to znamená, že takto bude prebiehať teda toto celé vládnutie? Že my nechceme sa s vami rozprávať a nebudeme sa rozprávať a je nám proste, ignorujeme vlastne ľudí tejto krajiny. Však my tu nie sme za seba. My sme tu boli zvolení takisto, ako vy ste tu boli zvolení. Ja ako táto ignorancia tejto parlamentnej demokracie ako to je, mňa to udivuje. Tak ako ma udivuje, pán minister, že vy si tu takto bohorovne proste sedíte. Mňa to proste udivuje, jak toto dávate. Ja to proste nechápem, lebo vy to, vy proste na základe všetkých vašich doterajších vyjadrení je zrejmé, že viete, v čom spočívajú dôvody skráteného legislatívneho konania. Veľmi dobre to viete a že je tu prekročená hrubá hranica. A k tomu sa nakoniec vyjadrovali viacerí kolegovia vo svojich faktických poznámkach, teda len z opozičného tábora.
A nedokážem na všetko reagovať, ale asi by som v tých posledných sekundách povedala, konflikt záujmov, ako na ten sme teda tiež... (Prerušenie vystúpenia časomerom. Potlesk)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.1.2024 o 12:40 hod.

Mgr.

Mária Kolíková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 12:40

Branislav Vančo
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Vážené kolegyne, vážení kolegovia pán minister, chcel by som sa prihovoriť v prvom rade vám, pán minister, pretože vy dobre viete, že podmienky pre skrátené legislatívne konanie nie sú splnené, nie sú splnené pre skrátené legislatívne konanie ani v jednom, ani v jednom prípade.
Za predchádzajúcej vlády ste boli najväčším kritikom skrátených legislatívnych konaní a ja musím povedať, že, že viackrát som s vami súhlasil vo vašej kritike, pokiaľ bola vecná, tak ste mali pravdu a naozaj nemalo dôjsť k tomu, aby v skrátenom legislatívnom konaní niektoré zákony boli prijaté. Najhoršie je, že dnes predkladáte návrh na skrátené legislatívne konanie, ktorý absolútne nespĺňa žiadne podmienky pre skrátené legislatívne konanie a robíte to ako bývalý najväčší kritik týchto, týchto praktík. O to, o to je to mrzutejšie.
Predkladáte zároveň dôvodovú správu k zákonu, ktorá by mala obsahovať podrobnú analýzu toho prečo, aj toho, prečo by sa malo rokovať v skrátenom legislatívnom konaní. Táto dôvodová správa... (Rečník si odkašlal.) Pardon. ... takúto analýzu neobsahuje. Ja som mal jednu diskusiu s pánom poslancom Gašparom, ktorý sa mi vysmial do očí, že či očakávame, že nám budete vy predkladať analýzy dopadov jednotlivých legislatívnych aktov, ktoré, ktoré vláda predkladá. A ja som mu povedal, samozrejme, presne to je to, čo očakávame, a nielenže to sú naše nejaké očakávania. Vy máte povinnosť, vy máte zákonnú povinnosť to robiť, a zvlášť pokiaľ ide o návrh zákona, ktorý neprešiel medzirezortným pripomienkovým konaním.
O to viac si musíte dať záležať na tom, aká je kvalita dôvodovej správy, čo tam uvediete, aby sme vedeli vyhodnotiť ako poslanci a poslankyne, ktorí majú rozhodovať o tom, aké zákony budú platiť v tomto štáte, a to obzvlášť, pokiaľ ide o takú citlivú vec, akou je trestná politika štátu, ako sú spôsoby, ako sa budú stíhať páchatelia alebo osoby, ktoré sú podozrivé z trestnej činnosti, akým spôsobom budú trestaní. To je niečo, čo je, dá sa povedať, v právnom štáte je to najväčší zásah do ľudských práv, ktoré môže štát robiť. A je to tak v každej krajine, v každom právnom štáte, že orgány činné v trestnom konaní zasahujú do ľudských práv, pretože zároveň majú chrániť občanov a občianky pred páchateľmi, pred nebezpečnými ľuďmi, ktorí páchajú trestnú činnosť. O to, o to je dôležitejšie, aby ste veľmi dobre zdôvodnili, prečo robíte konkrétne zmeny, ktoré navrhujete. A ak to nerobíte, navyše sa rozhodnete pre, pre skrátené legislatívne konanie, tak jednak porušujete zákon, porušujete princípy právneho štátu, porušujete práva poslancov a poslankýň a porušujete ústavu.
A ja som presvedčený o tom, že všetko, čo sa doteraz udialo, už to tu bolo spomínané, ale ja to zopakujem, pretože je to dôležité, aby to zaznievalo. Na ústavnoprávnom výbore ste uťali diskusiu v prostriedku a nedali ste možnosť poslancom a poslankyniam sa spýtať všetky otázky, ktoré na vás mali. Pri takej žalostnej dôvodovej správe bolo o to dôležitejšie mať na ústavnoprávnom výbore naozaj diskusiu, ktorá vysvetlí vaše zámery aj vaše riešenia, ktoré, ktoré prinášate. Vy ste však túto diskusiu nedovolili. Tým ste porušili naše práva a v konečnom dôsledku ste nám dali ďalší dôvod, aby sme tento návrh, ak bude schválený, verím, že nie, stále verím, že nie, ale ak bude schválený, tak aby sme ho napadli na Ústavnom súde.
Pokiaľ ide o samotné teda dôvody pre skrátené legislatívne konanie, zákon jasne hovorí, resp. dáva, dáva tri možnosti, a sú to veľmi mimoriadne situácie, kedy môže byť zákon schválený v skrátenom legislatívnom konaní – musí ísť o vážne ohrozenie ľudských práv, ohrozenie bezpečnosti alebo o zásadne zvýšené riziko značných hospodárskych škôd. Ani jeden z týchto dôvodov nebol naplnený. Naopak, tieto dôvody, resp. tieto dô... to, čo sa tu deje, je ohrozením, tento návrh samotný je ohrozením jednak právneho štátu, aj ľudských práv, aj bezpečnosti ľudí, ktorí žijú na Slovensku, a zároveň hrozia a budú hroziť po schválení značné hospodárske škody. Preto je tento váš návrh dokonale absurdný.
Aby bola splnená podmienka existencie mimoriadnej okolnosti, ktorá musí nastať náhle a nečakane a tým sa na ňu nebolo možné pripraviť, splnenie tejto mimoriadnej okolnosti musí byť taktiež náležite odôvodnené, a to s reálnosťou ohrozenia, jeho bezprostrednosťou a konkrétnosťou. To hovorí, to hovorí nález Ústavného súdu, pokiaľ ide o skrátené legislatívne konanie. Nemáme tu žiadnu náhlu situáciu, Trestný zákon, Trestný poriadok, zákon o prokuratúre platia dlhé roky aj za vašich vlád, nič sa nezmenilo. Naozaj sa nič nezmenilo.
Pokiaľ ide o posledné tri roky, ktorými argumentujete, a hovoríte aj s kolegami o tom, že existuje tridsať rozhodnutí Ústavného súdu, ktoré svedčia o tom, že Úrad špeciálnej prokuratúry napríklad porušuje ľudské práva, je to klamstvo. Ja sám som si urobil analýzu rozhodovacej činnosti Ústavného súdu za posledné, za posledné tri a pol roka alebo štyri roky. Našiel som ťažko štyri, štyri rozhodnutia alebo nálezy Ústavného súdu, ktoré konštatujú porušenie práv a ktoré sa nejakým spôsobom týkajú Úradu špeciálnej prokuratúry.
Ide napríklad, aby teda som nepostupoval ako vy, že hovoríte o tridsiatich rozhodnutiach a nikto ich nikde nevidel a nikde ste ich nepredložili, veď kľudne mohli byť súčasťou dôvodovej správy alebo aspoň zaslané na vedomie ústavnoprávnemu výboru. Tak ja poviem, o ktoré, o ktoré išlo.
– Je to rozhodnutie ÚS 106/2021, v ktorom išlo o porušenie práva vlastniť majetok pre nepovolenie návštevy notára väzobne stíhanej osobe.
– Ďalšie rozhodnutie, ÚS 608/2022, v ktorom išlo o porušenie práva na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov.
– Tretie rozhodnutie, ÚS 2019/2022, v ktorom išlo o porušenie práva na inú právnu ochranu, išlo o zadržiavanie a kontrolu korešpondencie.
– A tým posledným, štvrtým, je rozhodnutie ÚS 454/2022, v ktorom išlo o porušenie práva na súkromný život a inú ochranu, keď špeciálna prokuratúra dala súhlas na prehliadku iných priestorov.
Samozrejme, každé porušenie ústavných práv je, je dôležité napraviť. Tuná však vidíme, že ten systém doterajší fungoval, že aj to pochybenie alebo tie, tie porušenia práv Ústavný súd napravil. Nevidím preto aj na základe týchto argumentov dôvod, prečo by sme mali takýmto spôsobom zasahovať do trestnej politiky štátu a rušiť Úrad špeciálnej prokuratúry.
A pokiaľ ich rozhodovacia činnosť, naozaj my nemôžme povedať, tak ako vy hovoríte, že Úrad špeciálnej prokuratúry zásadným spôsobom alebo rozsiahlo porušuje ľudské práva, ak máme za, za posledné tri a pol roka štyri nálezy. To by sme mohli zrušiť Najvyšší súd alebo všetky okresné súdy, alebo aj Generálnu prokuratúru, alebo prokuratúru ako takú, pretože sa to deje, deje v celom systéme toho právneho štátu. Na to máme Ústavný súd, nemáme na to politikov, aby povedali, že tento je zlý, tento je dobrý, toto funguje tak, alebo nefunguje. Je na to Ústavný súd, máme na to procesy a procedúry, ktoré dokážu napraviť tie zlyhania alebo tie chyby, ktoré sa udiali. To, čo robíte vy, je vstupovanie do týchto procedúr násilím, navyše v skrátenom legislatívnom konaní, čím celý tento systém, celý tento systém zničíte, ale zjavne o to vám ide.
Pokiaľ ide o ten ústavnoprávny výbor, ešte by som sa k tomu vrátil, Benátska komisia k problematike skrátených legislatívnych konaní uviedla, že žiadna zmysluplná debata nie je možná, ak je návrh zákona prezentovaný a prijatý náhle a v rýchlosti, v zrýchlenom konaní, ktoré obmedzuje verejné a parlamentné preskúmanie. Nedostatočná diskusia počas legislatívneho procesu negatívne ovplyvňuje aj kvalitu výslednej legislatívy. Keďže táto debata na ústavnoprávnom výbore bola, bola skončená bez toho, aby sa mohli trebárs kolegyňa Števulová, bez toho, aby sa ona mohla spýtať čo i len jednu otázku, porušili ste naše práva. Benátska komisia jasne hovorí, že toto je neprípustné, to je neprijateľné a bude to vada, ak tento zákon bude prijatý, bude to vada na tomto zákone a bude to dôvod na to, aby bol, aby nikdy nevstúpil do účinnosti.
Podľa Benátskej komisie by tiež väčšina nemala manipulovať procesom s cieľom vyhnúť sa verejnému pripomienkovaniu. Benátska komisia tiež skonštatovala, že hoci neexistujú medzinárodné štandardy týkajúce sa dĺžky legislatívneho procesu možnosť verejnej diskusie musí byť zachovaná. Benátska komisia opakovane skonštatovala, že opatrnosť a sebaobmedzenie sú nevyhnutné, keď sa postupuje v skrátenom legislatívnom konaní. A hoci tento postup môže byť v súlade s národnou legislatívou, takýto prístup nie je vhodný pre prijímanie zákonov v prípade komplexných a citlivých záležitostí, ktoré majú významný sociálny a politický dopad, a je veľmi otázny z hľadiska transparentnosti, inkluzívnosti, demokratickej legitimity a zodpovednosti. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

8.1.2024 o 12:40 hod.

JUDr.

Branislav Vančo

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video