19. schôdza

5.9.2017 - 19.9.2017
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.9.2017 o 11:54 hod.

prof. Mgr. PhD.

Peter Štarchoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 11:46

Miroslav Ivan
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Vážené kolegyne, vážení kolegovia, ja som tú svoju reč rozdelil tak na také tri kapitoly. Začnem tou prvou.
Vážení kolegovia, neveríme, neveríme, že myslíte úprimne to, čo ste tu predložili, pretože to, čo dokazuje dnes ministerstvo dopravy, ako "systémovo" funguje a pracuje, nie je pre nás dôkaz a doklad, že by toto pomohlo. Ministerstvo dopravy podpisuje projekty za 45 miliónov za kilometer. Meškajú všetky úseky. Dnes som sa dočítal, že Hubová - Ivachnová bude ďalšie dva roky meškať. Prosím vás, čo je toto za štát, ako sa tu stavajú diaľnice?
Viem o tom, že hrozí nevyplatenie ďalším subdodávateľom na diaľničnom úseku pri Kriváni. Čo robí toto ministerstvo? Ministerstvo dopravy ignoruje a vy to tu píšete v tom vašom predloženom materiáli, že budete akceptovať alebo rešpektovať odbor hodnoty za peniaze. Ministerstvo dopravy odkedy je toto volebné obdobie, ani jeden úsek, ktorý podpísalo, nerešpektovalo hodnotenie hodnotu za peniaze. Nerešpektoval názor tohto odboru a podpísalo to tak, ako to dostalo.
Sám predseda vlády, citujem, povie: "Mňa vôbec nezaujíma názor nejakého úradníka." To toto tu skutočne predkladáte? Predseda parlamentu, ďalej, zasahuje do kompetencií ministra dopravy, spúšťa stratové, na jeho rozkaz púšťa minister stratové IC vlaky. Vyhodí, vyženie stadeto niekoho, kto nechcel dotácie na rýchliky. A minister dopravy, ktorý konečne mohol nejaké peniaze ušetriť na liberalizácii dopravy na železnici, tak jediný, jedinú súťaž na spojenie Banská Bystrica - Bratislava zruší. Tak toto sú tie základné predpoklady, prečo neveríme, že toto, čo ste tu predložili, myslíte úprimne.
Druhá časť, nepripravenosť. Predložili ste nám sem zoznam diaľničných úsekov. Ja som to spočítal, sumár približne 1 040 kilometrov. Pozrel som si detailne pripravenosť všetkých týchto úsekov. To nehovorím o tom, že ako v úvodnej časti som povedal, koľko z toho mešká, tak aby sa mohla začať výstavba do roku 2020 a vypísať súťaž, tak takto máte pripravených 8,7 kilometra z tohto zoznamu. Prosím vás pekne, na čo to tu teraz predkladáte? O čo, o čom sa tu bavíme?
Dávate falošné sľuby ľuďom, že sa dočkajú v krátkej dobe nejakého diaľničného úseku. No nemáte to pripravené. Ministerstvo nemá vôbec nič pripravené na to, aby v horizonte troch-štyroch rokov nejaké výberové konanie na zhotoviteľa vôbec otváralo.
Posledná vec a zásadná. Stratégia rozvoja infraštruktúry, nie cestnej siete, celej infraštruktúry. Ministerstvo dopravy nemá žiadne, žiadnu stratégiu, konkrétnu stratégiu, nie takú tú všeobecnú, budeme, budeme sa snažiť, urobíme maximum pre to, aby, a tak ďalej. Ministerstvo dopravy nevie, čo chce urobiť prvé, druhé, tretie v poradí. Nevie, ktorú infraštruktúru má za prioritnú, či je to cesta, železnica. Nevie, ktorý spôsob dopravy chce podporovať, osobnú dopravu alebo verejnú. A viete, prečo nevie? Pretože nepoužíva dopravný model, ktorý objednalo a kúpilo.
Ministerstvo dopravy kúpilo v roku 2014 dopravný model, software za 900-tisíc eur. Viete to? A keď som na výbore chcel predložiť, alebo požiadavku som predložil na poslanecký prieskum, aby sme sa pozreli, ako sa tento dopravný model používa, vaši poslanci, koaliční to nepodporili, lebo oni nie sú zvedaví na to, ako sa tento dopravný model využíva.
A prekvapenie. V rámci zmluvy z roku 2014 o dodávke tohto dopravného modelu je zaškolenie dvanástich ľudí na ministerstve dopravy, aby vedeli s týmto dopravným modelom pracovať. Ten dopravný model má slúžiť na to, že tam dáte priemyselné parky, že tam dáte ponuku, to znamená, ponuka je tá infraštruktúra, koľajnice, cesty, diaľnice, cesty I. triedy, II., III. triedy. Dáte tam dopyt, to znamená, aký je dopyt po preprave, osobnej, nákladnej. Dáte tam aglomerácie, dáte tam hustotu obyvateľstva v jednotlivých regiónoch. Ten dopravný model vám ukáže všetko. Keď do dopravného modelu dáte nový úsek diaľnice, ukáže vám, ako sa presmeruje intenzita dopravy na iných úsekoch ciest a diaľnic. Dvanásti ľudia mali byť zaškolení podľa tejto zmluvy na ministerstve dopravy, 2014 hovorím. Viete, čo sa stalo? Minulý, minulý mesiac v auguste minister dopravy podpísal externú zmluvu s firmou, ktorá za ďalších, drobné, "drobné", za 20-tisíc bude toto robiť na ministerstve. Takto funguje naše ministerstvo dopravy, prosím pekne.
A odpoveď pánovi Kamenickému, teraz tu nie je, že aké máme návrhy? No tu začnite, vážení. Tu, koalícia, začnite, nech konečne ľudia vedia, že čo vlastne ministerstvo dopravy chce robiť. Ministerstvo dopravy to nevie. Takže toto tu, čo ste predložili, prepáčte, to si zoberte, toto v žiadnom prípade nepodporíme.
Ďakujem za slovo.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

8.9.2017 o 11:46 hod.

Ing.

Miroslav Ivan

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:53

Alojz Baránik
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, ďakujem. Kolega Ivan, veľmi dobré technické vystúpenie, ale zhrniem a zhrniem tiež aj to, čo bolo predmetom vystúpení tvojich predrečníkov. Jednoducho táto koalícia nemá technickú schopnosť správne využiť finančné, ekonomicky využiť finančné prostriedky, ktoré má, pretože v podstate jej jediná kvalifikácia je rozkrádať. Nič iné nevedia robiť, len rozkrádať. A potom geniálne o tom klamať. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.9.2017 o 11:53 hod.

JUDr.

Alojz Baránik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:54

Peter Štarchoň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán poslanec Ivan, som veľmi rád, že ste trošku rozšírili tú tému a ďalšiu oblasť, že len cestná infraštruktúra, aj o železničnú infraštruktúru. Naozaj v tomto prípade sa nejedná len o cestnú infraštruktúru. Každopádne možno by som zareagoval na to, čo ste spomenuli, že samotné ministerstvo dopravy nevie. No ja si myslím, že vie. Vie veľmi dobre a zabudli sme ešte na ďalší rozmer. Dokonca sa to objavilo aj v programovom vyhlásení vlády. Ministerstvo dopravy možno má v pláne zriadiť nového národného leteckého dopravcu. Myslím, že sa to dostalo do programového vyhlásenia vlády priamo. Tak možno aj toto je cesta, kde by sa dali míňať ďalšie nieže milióny, miliardy, lebo taký národný letecký prepravca to nie je lacná záležitosť.
A som prekvapený, že sa nespomenula možno aj ďalšia nejaká taká možnosť, taká že teoreticky fiktívna, ale v našich slovenských podmienkach vcelku realizovateľná. Možno by sme mali zvažovať zriadenie aj takej národnej flotily. Toto je vec, námorná flotila, ktorá nám naozaj ešte chýba a doplnilo by to celú tú infraštruktúru, ktorá sa týka dopravy. A myslím, že viac nemám čo v tomto momente dodať, ale určite sa prihlásim aj do ďalších príspevkov, ktoré tu odznejú v rámci rozpravy. A budem možno aj ďalej vyzývať, aby predkladatelia tohto návrhu uznesenia porozmýšľali nad tým, či by predsa len nemalo zmysel ho stiahnuť a vrátiť tú debatu tam, kde má byť. To znamená napríklad priamo na výbor pre financie a rozpočet alebo na inú sféru odbornú, výsostne odbornú bez toho, aby sme tu politikárčili.
Takže ešte raz vďaka.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.9.2017 o 11:54 hod.

prof. Mgr. PhD.

Peter Štarchoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:56

Eduard Heger
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Kolega Ivan, ďakujem veľmi pekne za odborné argumenty a pre mňa to opäť len ukazuje na to, že, a je dobré, že táto debata je nakoniec, lebo vlastne môžeme pomenovať všetky tie problémy, ktoré ministerstvo dopravy má, môžeme ich rozobrať podrobne a práve aj tieto argumenty jasne nasvedčujú tomu, že ministerstvo dopravy nevie využiť ani tie peniaze, ktoré v súčasnosti má. A teraz máme sa baviť o nejakých ďalších. Že toto sú presne, ako si povedal na záver, že týmto treba začať, treba začať s nápravou všetkých týchto problémov a odstrániť ich, aby ministerstvo, a potom budeme vidieť, ako sa tie diaľnice budú dať rýchlo a efektívne a lacnejšie stavať a kvalitne a potom môžeme hovoriť o nejakom ďalšom rozvoji infraštruktúry. Lebo to je to, čo si potvrdil, to, čo hovoríme, že peňazí je dosť, len treba ich správne vedieť využiť. A všetky tie tvoje argumenty ukazujú, že toto ministerstvo, táto vláda, ani tá predchádzajúca to nedokázala. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.9.2017 o 11:56 hod.

Ing.

Eduard Heger

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:57

Ján Marosz
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Kolega Ivan hovorí o nejakej nepripravenosti ministerstva na stavanie ďalších diaľnic, že nemáme pripravené projekty. Na druhej strane sú aj niektoré projekty, ktoré už sú dokončené, zrealizované a napriek tomu neslúžia svojmu cieľu. A tu by som dal do pozornosti, bola by zaujímavá fotka pána župana Blanára pred terminálom Žilina. Ide totiž o prekladisko, koľajové prekladisko tiež z verejného rozpočtu za 18 miliónov eur, ktoré je dva roky vybudované, ktoré mohlo odťažiť našu dopravu od kamiónov, nemuseli nám ničiť cesty a napriek tomu, že je dva roky hotové, do dnešného dňa nepreložilo jeden jediný kontajner, nič, nula. Údržba, kosenie, skúšky, stráženie nás stojí 68-tisíc eur ročne. Takže toto je gazdovanie strany SMER a takto, takýmto spôsobom sa správame zodpovedne k peniazom daňových poplatníkov. Osemnásť miliónov eur nateraz vyhodených do luftu. A toto sú také tie pomníky tejto súčasnej vládnej koalície. Takže, nech sa páči, ísť tam a odfotiť sa a vyvesiť si na billboard terminál Žilina. Každý, ktorý cestuje vlakom, si to po pravej strane v Tepličke nad Váhom môže všimnúť. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.9.2017 o 11:57 hod.

Mgr.

Ján Marosz

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:58

Miroslav Ivan
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem kolegom za reakcie. V podstate len krátko. Pán Štarchoň, súhlasím, áno, ešte sa toho dočkáme. Jednoducho toto sú také tie gestá z ministerstva dopravy. Urobíme leteckého dopravcu, vlaky zadarmo poskytneme, ale nič, nič systémové, nič strategické odtiaľ neprichádza.
Kolega Heger, áno, s tými diaľnicami to je tak. A toto je aj hlavná myšlienka tohto materiálu, že predkladá sa tu, že potrebujeme diaľnice. Ja sa pýtam ministerstva, prečo alebo prečo títo poslanci sú zahľadení, odkiaľ vedia, že diaľnice sú tie najdôležitejšie? Práve preto som sa snažil na ten dopravný model poukázať, že práve ten má dať odpoveď, kde bude lepšie dať napríklad tie nákladné autá na koľajnice a kde bude lepšie posilniť povedzme údržbu alebo opravu a rozšírenie ciest I. triedy o nejaký pruh a podobne, niekde obchvaty.
Pán Marosz, súhlasím, prekladisko je jeden z tých elementov v rámci toho dopravného modelu, ktorý by zase mohol veľmi dobre zaúčinkovať v tom, že by ukázal, čo by a ako by to ovplyvnilo iné dopravné toky. Lenže, bohužiaľ, nevieme, nikto ten dopravný model na ministerstve dopravy nevidel, nevieme, či existuje. Dali sme zaň 900-tisíc.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.9.2017 o 11:58 hod.

Ing.

Miroslav Ivan

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 12:00

Eugen Jurzyca

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:10

Peter Štarchoň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán poslanec Jurzyca, mám pred vami veľký rešpekt a hlavne rešpekt aj pred tým, ako reagovať na váš príspevok, ale predsa len váš príspevok týkajúci sa dlhu verejnej správy by som rozšíril o jednu ďalšiu oblasť. Dovoľte mi, aby som pomiešal hrušky s jablkami, pretože aktuálne dlh verejnej správy je necelých 52 %. Ale pozrime sa na to, ako reaguje táto vládna koalícia v prípade zadlženosti občanov Slovenska. Málokto si možno všimol, ale celková zadlženosť občanov Slovenska predstavuje cca 35 % hrubého domáceho produktu, čo reálne na jedného občana je asi 6,5-tisíca eur. V prípade, že sa bavíme o dlhu verejnej správy, v tomto prípade je ten dlh asi 1 600 eur na jedného občana, pričom na to poukazujem. Máme 35 %, 52 %, to je to miešané - hrušky s jablkami. A teraz kde je tá pointa?
Táto vládna koalícia aj v našej spolupráci a súčinnosti, pretože uvedomujem si ten potenciál zlyhaných úverov, čo sa týka hlavne nielen spotrebných úverov, ale možno aj problémov na hypotekárnom trhu, predniesla celú sériu návrhu zákonov a iniciovala množstvo konkrétnych rozhodnutí, týkajúce sa práce toho, aby sa občania do istej miery chránili. To znamená, že bola tu legislatíva o spotrebiteľských úveroch, zmenili sa pravidlá Národnej banky Slovenska, ktorá sa týkala hypotekárnych úverov a tam reálne sa zasahovalo. To znamená, že "z cudzieho krv netečie", čo sa týka vládnej reprezentácie, neprekáža jej zadlžovať Slovensko, pretože v tomto prípade ten dlh... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.9.2017 o 12:10 hod.

prof. Mgr. PhD.

Peter Štarchoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:12

Marian Kotleba
Skontrolovaný text
Pán kolega Jurzyca, ako tak trošku mierne a dlho ste možno rozprávali o niektorých veciach, ale na jednu vec sa vás chcem spýtať z vášho príspevku. Vy ste povedali, že boli obdobia v existencii Slovenskej republiky, teda asi v súčasnej, keď štyri roky klesal dlh. Že ktoré štyri roky to boli? Lebo ja som si nie vedomý toho, že by okrem jedného roku, kedy úplne naozaj bezvýznamne a mierne poklesol štátny dlh, že by tu bolo takéto obdobie. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.9.2017 o 12:12 hod.

Ing. Mgr.

Marian Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:13

Milan Uhrík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dovoľte, ja by som chcel tak všeobecnejšie zareagovať na tie tendencie, ktoré sa tu už dávnejšie spomínali, to sú tie úvahy o presmerovaní výpočtov smerom od hrubého dlhu k čistému dlhu. Podľa mňa tieto úvahy sú úplne nesprávne zo samotného princípu, lebo potom, ak tomu dobre, správne chápem, tak čistý dlh by sa počítal ako hrubý dlh mínus nejaké likvidné aktíva, či už likvidné aktíva prvého stupňa, peniaze na účtoch alebo v hotovosti alebo likvidné aktíva všeobecne, čo znamená aj nejaké možno cenné papiere alebo nejaké, možno aj nejaké nehnuteľnosti alebo celkovo veci, ktoré sa dajú nejakým spôsobom založiť a speňažiť.
Keby sme to prirovnali k nejakej domácnosti, tak ja ako človek, ktorý si kúpi auto a pokiaľ mám nejaké peniaze na účte, tak de facto by som nedlhoval až tak veľa, pretože mám nejaké peniaze na účte a o to by sa ten môj virtuálny čistý dlh znížil. A ak by sme tú metodiku čistého dlhu, výpočtu čistého dlhu zobrali celkovo na nejaké likvidné aktíva, tak to by znamenalo, že pokiaľ mám nejaký napríklad byt a kúpim si auto, tak de facto môj čistý dlh je nulový, lebo mám byt, ktorý je speňažiteľný a z ktorého sú teoreticky tie moje dlhy splatiteľné.
Čiže je to, samozrejme, trošku, trošku ilustračný príklad, ale chcem tým iba poukázať na to, že podľa mňa, podľa môjho názoru je to smerovanie k výpočtu čistého dlhu len akýmsi zásterným manévrom a vôbec k ničomu by to nepomohlo, práve naopak, len by sme sa ešte dostali do horšej situácie, viac by sme sa zadlžili, pretože by sme sami seba klamali, že to nie je také zlé, ako to naozaj je.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.9.2017 o 12:13 hod.

Ing. PhD.

Milan Uhrík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video